Polmic - FB

calendar of events

2007 2008 2009 2010 2011
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 29 marca - 10 kwietnia 2009 roku już po raz trzynasty odbędzie się Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, z okazji przypadających w tym roku obchodów Roku Haendla, Haydna i Mendelssohna organizowany przewodnim tytułem Beethoven: natura i kultura.

Podczas uroczystego koncertu inauguracyjnego 29 marca 2009 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpi słynna skrzypaczka Anne-Sophie Mutter oraz orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego. Wieczór wypełnią utwory Beethovena: Uwertura "Prometeusz", Koncert skrzypcowy D-dur i VII Symfonia A-dur. Tego samego dnia, w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie, baryton Mariusz Kwiecień z towarzyszeniem pianisty Howarda Watkinsa wykona pieśni Schumanna, Beethovena, Karłowicza i Ravela. Wydarzeniem festiwalu będzie pierwszy koncert w Polsce zespołu Monte Carlo Philharmonic (6 kwietnia 2009), któremu towarzyszyć będzie wizyta w Warszawie księżnej Hanoweru i księżniczki Monako Karoliny. Filharmonicy z Monte Carlo pod batutą Yakova Kreizberga wykonają utwory Schuberta i Mendelssohna. Podczas festiwalu odbędzie się także pierwsze polskie wykonanie Humboldt Kantate Mendelssohna (3 kwietnia 2009) w wykonaniu solistów: Agnieszki Rehlis, Romana Sadnika, Thomasa Bauera i Wojciecha Gierlacha oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Po raz pierwszy w Polsce usłyszymy także oratorium Il Ritorno di Tobia Haydna, operę Der Bergeist Spohra i Brockes Passion Haendla, którą na zakończenie festiwalu wykonają Akademie für Alte Musik z Berlina oraz Collegium Vocale Ghent. Na tegoroczną edycję festiwalu zaproszono również m.in. Wiedeńską Orkiestrę Kameralną, Leipziger Streichquartett oraz Tokio String Quartet.

Festiwalowi towarzyszyć będzie Mistrzowski Kurs Interpretacji "Opera i Pieśń" Teresy Berganzy oraz wystawa Inwazja Dźwięku w warszawskiej Zachęcie, której tematem będą motywy muzyczne w malarstwie współczesnym, a także Międzynarodowe Sympozjum Naukowe (6-7 kwietnia 2009).

Podobnie jak w poprzednich latach koncerty festiwalowe odbędą się także w innych miastach: Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu i Krakowie, gdzie po raz drugi wystąpi Anne-Sophie Mutter. Jak co roku, festiwal poprzedzi otwarcie w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie wystawy manuskryptów.

Read more


Dwunasta edycja festiwalu "Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego", którego organizatorem jest Towarzystwo Muzyczne im. K. Szymanowskiego, odbędzie się w Akademii Muzycznej w Katowicach w dniach 30 marca – 2 kwietnia 2009 roku.

Formuła festiwalu zestawia kompozycje Szymanowskiego z dziełami twórców jemu współczesnych. Podczas poprzednich edycji prezentowane były utwory Janačka, Bacewicz, Bartoka, Prokofiewa, R.Strausa, Ravela, Rachmaninowa, Szostakowicza, Debussy’ego oraz kompozytorów śląskich (w roku jubileuszu 75 – lecia istnienia Akademii Muzycznej w Katowicach). W tegorocznej edycji festiwalu Karolowi Szymanowskiemu towarzyszy Carl Nielsen. Towarzystwo im. K. Szymanowskiego podpisało we wrześniu 2008 roku umowę o współpracy z duńskim Towarzystwem im. C.Nielsena celem wzajemnego promowania swych patronów w Polsce i Danii. Cztery festiwalowe koncerty to pierwsze wydarzenie artystyczne wynikłe z podjętych zobowiązań.

Read more


W środę, 1 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert upamiętniający 190. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki, zatytułowany Od Mozarta do belcanta – najpiękniejsze sceny operowe. Wystąpią soliści – studenci Wydziału Wokalnego UMFC oraz Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod dyrekcją Mieczysława Nowakowskiego.


Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu - Instytut Europa Karpat, Towarzystwo Gimnastyczne SOKÓŁ, Inicjatywa Społeczna „Sercem budowane” oraz Urząd Miasta Nowego Sącza zapraszają na koncert dedykowany Janowi Pawłowi II zatytułowany Wystarczy być, który odbędzie się w środę, 1 kwietnia 2009 roku o godz. 19.30 w sali im. Lucjana Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu. Wystąpią: Dorota Osińska & Marcin Kołaczkowski oraz zespół Kameleon Trio w składzie: Hadrian Filip Tabęcki - piano, Paweł Stankiewicz - gitary, Mariusz Jeka - saksofon, klarnet. Artyści przedstawią muzyczny program poetycki stanowiący subiektywny przewodnik życiowy, z utworami m.in. Karola Wojtyły, Zbigniewa Herberta, Jacka Kaczmarskiego, x. Jana Twardowskiego, Jonasza Kofty, Bułata Okudżawy oraz Magdy Czapińskiej. Koncert odbędzie się w ramach cyklu „Nie zapomnijcie o mnie – Jan Paweł II”.

Wstęp na koncert wolny. Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie MCK SOKÓŁ (ul. Długosza 3).


Już po raz dziewiąty poznańskie Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego organizuje w dniach 7 marca – 7 kwietnia 2009 roku Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej, nawiązujący do tradycji organowych koncertów wielkopostnych, które dawał w Poznaniu w latach międzywojennych Feliks Nowowiejski. Podczas tegorocznej edycji Festiwalu zatytułowanej Choćbym przechodził przez ciemną dolinę...., którego program jest bardzo urozmaicony pod względem repertuarowym i wykonawczym, muzyka zabrzmi w świątyniach Poznania i Wielkopolski oraz także w Salonie Feliksa Nowowiejskiego. Wstęp wolny.

Read more


Dnia 2 kwietnia 2009 roku o godz. 11.00 Opera Śląska zaprasza na interaktywne widowisko baletowe dla dzieci i młodzieży Kot w butach, do muzyki współczesnego polskiego kompozytora, aranżera i dyrygenta - Bogdana Pawłowskiego, powstałe na podstawie znanej baśni ludowej. Kierownictwo muzyczne bytomskiego przedstawienia objął Piotr Warzecha, a sceniczne oblicze spektaklu zrealizowane zostało według pomysłu i scenariusza Anny Majer.

Do niezwykłego świata baśni widz wprowadzony będzie zarówno przez tradycyjnych bohaterów, jak i wiele dodatkowych fantastycznych postaci – Myszkę Miki, Koziołka Matołka czy Sherlocka Holmes’a. W przedstawieniu – obok grona profesjonalnych tancerzy - weźmie udział także amatorska młodzieżowa grupa break dance "Poza zasięgiem".


Dnia 2 kwietnia 2009 roku w Filharmonii w Łodzi rozpocznie się druga edycja „Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej" - festiwalu obejmującego pięć koncertów tuż przed i po Wielkanocy. W programach dominują pozycje pasyjne, skłaniające do refleksji i eksponujące duchowy wymiar tych świąt. Usłyszymy m.in. Stabat Mater Haydna, Messa romana Pergolesiego oraz symfonie: Niedokończoną i Wielką Schuberta. Wystąpią m.in.: Orkiestra Filharmonii w Monte Carlo, Concerto Polacco pod dyrekcją Marka Toporowskiego, Concerto Italiano pod kierunkiem Rinalda Alessandriniego. Festiwal potrwa do 14 kwietnia 2009 roku.

"Łódzką Wielkanoc Muzyczną" zainauguruje Requiem Andrew Lloyd Webbera - koncert poświęcony pamięci Papieża Jana Pawła II w czwartą rocznicę śmierci. Msza żałobna to najbardziej "poważna" pozycja w dorobku brytyjskiego kompozytora i przedsiębiorcy, najwybitniejszego współczesnego twórcy musicali, autora tak kasowych dzieł, jak Koty, Evita czy Upiór w operze. Głównym impulsem do powstania Requiem była śmierć ojca kompozytora w 1982 roku. Utwór z jednej strony nawiązuje do tradycji mszy żałobnej oraz angielskiej muzyki liturgicznej, z drugiej – wpisuje się znakomicie w jak najszerzej pojętą przestrzeń muzyki współczesnej. Webber czyni aluzje do popkultury, a obok nich sytuuje nawiązania do tzw. muzyki poważnej, zwłaszcza rodzimej, XX-wiecznej tradycji spod znaku Ralpha Vaughan-Williamsa i Benjamina Brittena. „Czy Requiem Andrew Lloyd Webbera przetrwa próbę czasu, czy jest dziełem na tyle oryginalnym i wartościowym, że ktoś sięgnie po nie za kolejne ćwierć wieku, czy też może pozostanie ciekawostką, która zajmie miejsce w gabinecie muzycznych osobliwości?” – zastanawia się w kwietniowej książce repertuarowej Filharmonii Łódzkiej Piotr Matwiejczuk. Utwór wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Łódzkiej pod batutą Marcina Wolniewskiego oraz Dorota Wójcik (sopran), Paweł Skałuba (tenor) i Jędrzej Suchan (sopran) chłopięcy.

Łódzki festiwal organizowany jest we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena, organizatorem Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Read more


Czwarty koncert Pamięć i Tożsamość odbędzie się 2 kwietnia 2009 roku o godz. 18.45 w kościele p.w. Zmartwychwstania Pańskiego w Białymstoku. Wystąpią: Małgorzata Drewnowska – flet, Grzegorz Kazberuk – recytacje, Tadeusz Trojanowski – fortepian. W programie utwory Chopina, Bacha, Haydna, Trojanowskiego oraz teksty Jana Pawła II.


Premierowe przedstawienia opery Samson i Dalila Camille’a Saint-Saënsa odbędą się w dniach 3-5 kwietnia 2009 roku w Operze Wrocławskiej. Spektakl, w inscenizacji Michała Znanieckiego jest koprodukcją z Teatro Comunale Di Bologna oraz Théâtre Royal de Liège.

Samson i Dalila to jedyna opera Camille’a Saint-Saënsa, która jest grywana na scenach całego świata. Libretto Ferdinanda Lemaire’a zostało oparte na fragmencie z Księgi Sędziów. W Samsonie i Dalili częściej słyszymy recytatywy niż arie, akcja jest dość statyczna, bowiem początkowo kompozytor planował napisać oratorium. Samson i Dalila ma zarówno cechy wielkiej opery historycznej, z monumentalną scenografią i heroiczną fabułą, jak i opery lirycznej i romantycznej, z kameralną scenografią i nastrojową muzyką.

W niedzielę, 5 kwietnia o godz. 12.00 we Wrocławskiej Operze odbędzie się spotkanie z Chikara Imamurą – kierownikiem muzycznym i dyrygentem premiery Samsona i Dalili. Spotkanie poprowadzi red. Artur Bielecki.


Opera Wrocławska zaprasza na premierowe spektakle opery Samson i Dalila Camille’a Saint-Saënsa, które odbędą się 3 i 4 kwietnia 2009 roku o godzinie 19:00 oraz 5 kwietnia o godzinie 17:00. Inscenizacja i reżyseria - Michał Znaniecki, kierownictwo muzyczne - Chikara Imamura, dekoracje - Tiziano Santi, kostiumy - Isabelle Comte, choreografia - Aline Nari. W tytułowych rolach wystąpią: jako Dalila – Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak, Edyta Kulczak (gościnnie), Iryna Zhytynska, a jako Samson - Antonello Palombi i Steven Harrison (obaj gościnnie).

Samson i Dalila to jedyna opera Camille’a Saint-Saënsa, która jest grywana na scenach całego świata. Libretto Ferdinanda Lemaire’a zostało oparte na fragmencie z biblijnej Księgi Sędziów. Dzieło ma zarówno cechy wielkiej opery historycznej, z monumentalną scenografią i heroiczną fabułą, jak i opery lirycznej i romantycznej z kameralną i nastrojową muzyką.

Samson jest wielkim bohaterem, wsławionym walką z Filistynami. Ci wielokrotnie bezskutecznie próbowali poznać tajemnicę jego nadludzkiej siły i go zgładzić. Cel swój osiągnęli podstępem, podsuwając mu kochankę, piękną Dalilę. To ją kompozytor uczynił pierwszoplanową postacią – kobietą złą, a jednocześnie fascynującą, która marzy o władzy i mści się za to, że jej miłość została niegdyś odrzucona. Kolejne zdarzenia prowadzą do klęski Samsona (liryczna aria Vois, ma misère, hélas!) i jego ostatniego wysiłku przeciw wrogom.

Samson i Dalila w inscenizacji Michała Znanieckiego jest spektaklem niezwykle alegorycznym, przedstawiającym walkę dwóch sił, kultur, religii. W sposób metaforyczny odnosi się do II wojny światowej. Scena jest wyraźnie podzielona na dwa poziomy – po wyższym poruszają się Filistyni, na dolnym znajduje się grupa Żydów. To miejsce abstrakcyjne, oderwane od jakiejkolwiek rzeczywistości, pustka, w której Żydzi aby się pomodlić, malują na ziemi i ścianach elementy synagogi – miejsca, które daje im poczucie bezpieczeństwa. Reżyser ujmując w surowe scenograficzne ramy tragedię głównych bohaterów, ukazuje przede wszystkim ich emocje i wewnętrzne konflikty.

Spektakl jest koprodukcją z Teatro Comunale Di Bologna oraz Opéra Royal de Wallonie Liège.

W niedzielę, 5 kwietnia o godz. 12.00 we Wrocławskiej Operze odbędzie się spotkanie z Chikara Imamurą – kierownikiem muzycznym i dyrygentem premiery Samsona i Dalili. Spotkanie poprowadzi red. Artur Bielecki.


Filharmonia Poznańska zaprasza na koncert W wiosennym nastroju, który odbędzie się 3 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją wybitnego młodego niemieckiego dyrygenta - Christopha Altstaedta wykona Symfonię Wiosenną op. 38 Roberta Schumanna oraz słynną uwerturę do opery Wilhelm Tell Gioacchino Rossiniego. Zabrzmią również dwa utwory Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego na klarnet, rożek basetowy i orkiestrę. Obok znakomitego polskiego klarnecisty, Romana Widaszka wystąpi światowej sławy wirtuoz tego instrumentu, Dimitri Ashkenazy (na zdjęciu).


Transmisje spektakli z nowojorskiej Metropolitan Opera sprawiły, że o Filharmonii Łódzkiej zrobiło się głośno w całej Polsce, a do Łodzi zaczęli przyjeżdżać tłumnie melomani z innych miast. W tym sezonie odbędą się także trzy koncerty stanowiące rozwinięcie i dopełnienie tych transmisji: gwiazdy Met wystąpią na łódzkiej scenie na żywo. Wykonają najsłynniejsze arie operowe ze swojego repertuaru.

Pierwsze dwa koncerty odbyły się w styczniu i marcu. Dnia 20 stycznia 2009 roku Filharmonia w Łodzi gościła łotewską sopranistkę – Elinę Garanča, a 13 marca – polskiego barytona - Andrzeja Dobbera. Ostatni koncert w tym sezonie gwiazdy Met w łódzkiej Filharmonii odbędzie się 4 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00. Wystąpi ukraińsko-rosyjska sopranistka - Maria Guleghina, a towarzyszyć jej będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą Johna Fiore.

Maria Guleghina to jedna z największych współczesnych sław operowych, obwołana „Kopciuszkiem z Rosji” i „wokalnym cudem”. Specjalizuje się w repertuarze włoskim, zasłynęła rolą tytułową w Tosce. W repertuarze ma m.in. główne partie w Manon Lescaut, Aidzie, Normie, Fedorze. Występuje jako Lady Makbet w Makbecie, Abigaille w Nabucco, Leonora w Trubadurze. Po raz pierwszy w The Metropolitan Opera pojawiła się w 1991 roku w roli Maddaleny w premierze Andrea Chenier U. Giordano u boku Luciana Pavarottiego. Na tej scenie kreowała też role Toski, Santuzzy w Rycerskości wieśniaczej, Aidy, Abigaile, Dolly w Sly z Placido Domingo i Giorgetty w Trubadurze. Występuje z wybitnymi solistami i dyrygentami, m.in.: Placido Domingo, Renato Brusonem, Jose Curą, Riccardo Mutim, Jamesem Levinem, Zubinem Mehtą, Claudiem Abbado. Szczególnie często koncertuje w Japonii, zarówno z tamtejszymi zespołami, m.in. Operą Narodową, jak i podczas tournées z artystami europejskimi i amerykańskimi. Karierę rozpoczęła w Operze Narodowej w Mińsku, już rok później wystąpiła przed publicznością mediolańskiej La Scali. Na tej scenie kreowała kilka ról, z mediolańskim zespołem wzięła także udział w dwóch tournées po Japonii, podczas których wykonywała także solowe recitale. W 1991 r. wystąpiła po raz pierwszy w Wiener Staatsoper, w 1995 – w Royal Opera House, w 1996 – Arena di Verona (nagroda Giovanniego Zanatella za sensacyjny pierwszy występ), w 1997 – w Operze Paryskiej.


Maria Guleghina, jedna z najsłynniejszych współczesnych śpiewaczek operowych, obwołana "Kopciuszkiem z Rosji" i "wokalnym cudem", wystąpi w Filharmonii w Łodzi w sobotę, 4 kwietnia 2009 roku o godzinie 19.00 z pierwszym i jedynym tym razem koncertem w Polsce. W cyklu "Gwiazdy The Metropolitan Opera w Filharmonii Łódzkiej" usłyszymy arie z oper Giacoma Pucciniego, Giuseppe Verdiego i Francesca Cilei. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Carlo Montanaro.

Read more


Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki pod dyrekcją Stefana Stuligrosza wystąpi w sobotę, 4 kwietnia 2009 roku o godz. 20.00 w Kościele Karmelitów Bosych w Poznaniu. Zespół zaprezentuje chóralną muzykę pasyjną - psalmy Feliksa Mendelssohna, utwory Jana Maklakiewicza (Krzyżu Święty, Wisi na Krzyżu, Dobranoc Ci Głowo Święta) oraz Pieśń o Drzewie Krzyża Stuligrosza. Przy organach zasiądzie Maciej Bolewski.


Filharmonia Krakowska zaprasza na koncert w wykonaniu Philharmonia Quintet w składzie: Zbigniew Witkowski – flet, Paweł Nyklewicz – obój, Janusz Antonik – klarnet, Mirosław Płoski – waltornia i Wojciech Turek – fagot oraz pianistki Marioli Cieniawy, który odbędzie się w sobotę, 4 kwietnia 2009 roku o godz. 18.00 w Sali Filharmonii. W programie znajdzie się Kwintet na instrumenty dęte (1932) Grażyny Bacewicz, wykonany w hołdzie pamięci kompozytorki w roku podwójnego jubileuszu jej 100-lecia urodzin i 40. rocznicy śmierci, a także prawykonanie utworu zadedykowanego Philharmonia Quintet - Dry pieces na kwintet dęty (2007/08) Marcela Chyrzyńskiego. Program wieczoru dopełni Kwintet As-dur na flet, obój, klarnet, róg i fagot op. 14 (1903) Gustava Holsta i Kwintet Es-dur na fortepian, obój, klarnet, róg i fagot KV 452 (1784) Wolfganga Amadeusza Mozarta.


Słynna Pasja Janowa Johanna Sebastiana Bacha zostanie wykonana w niedzielę, 5 kwietnia 2009 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Joanna Freszel – sopran, Joanna Motulewicz – alt, Artur Janda – bas, Chór Uniwersytetu Warszawskiego „Collegium Musicum” pod kierunkiem Andrzeja Borzyma i Międzyuczelniana Orkiestra Barokowa pod kierunkiem Agaty Sapiechy, a jako Ewangelista - Jerzy Zelnik.


... Właśnie wobec bolesnego obrazu podziałów i trudności pojednania pomiędzy ludźmi,
zachęcam do spojrzenia na "Mysterium Crucis " jako na najwyższy dramat,
w którym Chrystus pojmuje i przeżywa aż do dna dramat oddalenia człowieka od Boga,
wołając słowami Psalmisty:
„Boże mój, Boże mój, czemuś Mnie opuścił?”
i w tym samym czasie dokonuje naszego pojednania.
Ojciec Święty Jan Paweł II

W Niedzielę Palmową, 5 kwietnia 2009 roku o godz. 20:00 w Kościele oo. Barnabitów w Warszawie (przy ul. Sobieskiego 15) odbędą się uroczystości z udziałem władz kościelnych, miasta i przedstawicielami administracji państwowej, dotyczące sprowadzenia zamówionego we Włoszech dzieła sztuki – TABERNAKULUM, które ma już na stałe stanąć w Kościele. Oratorium Hadriana Filipa Tabęckiego Mysterium Crucis – Siedem Słów Chrystusa na Krzyżu jest utworem napisanym specjalnie na tę okazję i w niedzielny wieczór będzie miało swoje prawykonanie. Ta jedyna w swym rodzaju kompilacja tekstów Ewangelistów nadaje wydarzeniom spod Krzyża wielopoziomowy wymiar – uzupełniając się nawzajem, ale i akcentując różne aspekty Męki Pańskiej. Wersje wykonywane będą przez znakomitych aktorów polskich - imienników Ewangelistów - dla łatwiejszego i bardziej czytelnego wielogłosu: partię św. Mateusza wykona Mateusz Damięcki, słowa św. Łukasza wypowie Łukasz Simlat, św. Marka – Marek Richter, a św. Jana – Jan Peszek. Główna narracja przenosić nas będzie w tamte chwile, kiedy umęczony Jezus wypowiada ostatnie słowa do nas ludzi – głosem Jezusa w Mysterium Crucis będzie znany baryton – Adam Kruszewski. Towarzyszyć mu będą wybitni wokaliści – Valentina Pennino (Żona Piłata i Matka Jezusa), Katarzyna Kiszewska (Weronika, Maria Magdalena) i Marek Bałata oraz Orkiestra Kameralna Stowarzyszenia "Muzyka bez Granic", zespół Kameleon i Chór Czterech Żywiołów pod dyrekcją Radosława Labakhua Kiszewskiego. Wstęp wolny.

(autorem obrazu na plakacie - Chrystus Pasyjny - jest światowej sławy scenograf, malarz i pedagog Andrzej Kreutz Majewski)


Na zaproszenie Marka Gruchota - dyrektora Miejskiego Domuu Kultury w Stalowej Woli dnia 5 kwietnia 2009 roku o godz. 17:00 wystąpi z recitalem chopinowskim Tatiana Shebanova, laureatka X Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Występ światowej sławy artystyki uświetni cykl muzyczny "Podwieczorki przy fortepianie" oraz zaprezentuje wszystkie walory nowego instrumetu koncertowego - dumy miasta i mieszkańców. Gospodarzem sceny podczas tego wydarzenia będzie red. Bogusław Kaczyński.

Tatiana Shebanova należy do grona najwybitniejszych współczesnych pianistów. Ukończyła ze złotym medalem Konserwatorium Moskiewskie w mistrzowskiej klasie prof. Wiktora Mierżanowa. Tatiana Shebanova występuje w największych ośrodkach muzycznych Europy oraz na Filipinach, w Kanadzie, USA i w RPA. Odwiedziła prawie wszystkie ważniejsze sale koncertowe w Japonii podczas swoich dwudziestu dwóch tournée.Jest profesorem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Bogusław Kaczyński ukończył teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest pianistą, dziennikarzem, publicystą i krytykiem muzycznym. Twórca Europejskiego Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy oraz Festiwalu Muzyki w Łańucie.


Szósta edycja festiwalu muzyki dawnej Misteria Paschalia odbędzie się w Krakowie w dniach 6-13 kwietnia 2009 roku.

Do udziału w nim tradycyjnie zaproszenie przyjęli czołowi przedstawiciele wykonawstwa historycznego z całego świata. W Krakowie pojawią się najwyżej cenione włoskie grupy - Concerto Italiano, Il Giardino Armonico, Europa Galante, Venice Baroque Orchestra, I Sonatori de la Gioiosa Marca i Cappella della Pietà de’ Turchini. Wystąpi także francuski zespół Le Poème Harmonique oraz międzynarodowy skład muzyków Les Trompettes de Jericho, La Capella Reial de Catalunya, Hespèrion XXI oraz ich goście z Izraela, Armenii, Grecji, Iraku i Maroka pod wodzą Jordiego Savalla. Do Krakowa zjadą takie sławy, jak: Sara Mingardo, Sonia Prina, Roberta Invernizzi, Maria Grazia Schiavo, Claire Lefiliâtre czy Montserrat Figueras.

Główna oś programu została zbudowana wokół opracowań sekwencji Stabat Mater. Obok tych powszechnie rozpoznawalnych - które wyszły spod pióra Pergolesiego i Vivaldiego - zabrzmią kompozycje nieznane szerszej publiczności - Bononciniego i Salvatore. Uzupełnienie stanowią dzieła rzadko goszczące na estradach koncertowych.

Read more


W poniedziałek, 6 kwietnia 2009 roku o godz. 19 w Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta” w Warszawie odbędzie się wernisaż wystawy Inwazja dźwięku. Muzyka i sztuki wizualne, organizowanej przy XIII Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Wystawę będzie można oglądać do 2 sierpnia 2009 roku.

Wystawa Inwazja dźwięku. Muzyka i sztuki wizualne proponuje odczytanie estetycznych relacji pomiędzy sztukami wizualnymi i muzyką w kontekście współczesnej kultury. Zamiast śledzić historię tych związków twórcy wystawy proponują przyjrzeć się rozmaitym sposobom, w jakie artyści posługują się obrazem i dźwiękiem, rozszerzając znaczenia, sugerując skojarzenia, podpowiadając nastroje, czy wręcz przeciwnie, podkreślając przesłanie poprzez kontrast charakteru muzyki i obrazu. Podejście takie może obejmować całość muzyki, a zarazem całość sztuki. Wystawa zwraca szczególną uwagę na punkty styku pomiędzy różnymi gatunkami muzycznymi, różnymi estetykami, różnymi kulturami. Próbuje pokazać, w jaki sposób pewne muzyczne konteksty określonych dzieł ujawniają krytyczny dystans wobec kulturowych, społecznych, historycznych czy politycznych norm, do których owe dzieła się odnoszą. Na wystawie znajdą się prace blisko 40 polskich i zagranicznych artystów tworzących sekwencje tematyczne: Nowa Opera, Droga, Natura, Techno, Pop, Cisza, Performance Muzyczny, Jazz, Muzyka Tradycyjna.

Artyści biorący udział w wystawie: Marina Abramovic, Francis Alÿs, Miroslaw Bałka, Dominique Blais, Céleste Boursier-Mougenot, Andrzej Bieńkowski, Libia Castro & Ólafur Ólafsson, Jeremy Deller, Latifa Echakhch, Rodney Graham, Amy Granat & Drew Heitzler, Graham Gussin, Matthew Day Jackson, Krzysztof Knittel, Peter Kogler, Katarzyna Kozyra, Robert Kuśmirowski, Piotr Lutyński, Tadeusz Makowski, Jacek Malczewski, Christian Marclay, Paweł Mykietyn, Ana Prvacki, Mark Raidpere, Anri Sala, Wilhelm Sasnal, Denis Savary, Jacek Sempoliński, Tomasz Tatarczyk, Caecilia Tripp, Su-Mei Tse, Artur Żmijewski.

Kuratorzy: Agnieszka Morawińska, Fracois Quintin, współpraca: Anna Tomczak


Varsovia Piano Trio w składzie: Ewa Skardowska – fortepian, Adam Zarzycki – skrzypce i Piotr Hausenplas – wiolonczela wystąpi w środę, 8 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie koncertu znajdą się prawykonania trzech nowych kompozycji La solitude de l’épouvantail (Samotność stracha na wróble) z 1997 roku Piotra Mossa, Trio z 2009 roku Artura Cieślaka i Trio z 2009 roku Pawła Łukaszewskiego. Ponadto usłyszymy II Trio Romualda Twardowskiego i Trio Weroniki Ratusińskiej.

Tydzień później, 16 kwietnia 2009 roku o godz. 18.00 zespół wystąpi w siedzibie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego (Pałac Szustra ul. Morskie Oko 2). Artyści wykonają utwory Ludomira Różyckiego, Andrzeja Panufnika, Andrzeja Kurylewicza i Łukaszewskiego.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert kultura.uw z cyklu „Muzyka polska - inspiracje”. W Wielką Środę - 8 kwietnia 2009 roku o godz. 19.30 w Kościele Akademickim św. Anny w Warszawie zabrzmi niewykonywane dotąd w Warszawie Stabat Mater Józefa Zeidlera. Wystąpią: Anna Mikołajczyk-Niewiedział - sopran, Dorota Lachowicz - alt, Sylwester Smulczyński - tenor i Jarosław Bręk - bas, zespół kameralny PRIMA VISTA i Chór Kameralny COLLEGIUM MUSICUM UW pod dyrekcją Andrzeja Borzyma. Wstęp wolny.

Józef Zeidler (ok.1744-1806) był członkiem kapeli przy klasztorze Filipinów na Świętej Górze koło Gostynia, a także kompozytorem. Jego msze, nieszpory, litanie i motety, zachowane zbiorach klasztornych Gostynia i Częstochowy, zostały po 200 latach przywrócone koncertowej prezentacji. Wykonywane w Gostyniu od 2006 roku podczas kolejnych edycji Festiwalu Muzyki Oratoryjnej „Musica Sacromontana” wzbudziły żywe zainteresowanie wykonawców i publiczności. Typowo klasycystyczny styl muzyki Zeidlera znakomicie odpowiada zasadom obowiązującym w ówczesnej muzyce europejskiej, stąd nadane mu przez niektórych krytyków miano „polskiego Mozarta”.


W Wielką Środę, 8 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się uroczysty Koncert Pasyjny, podczas którego wykonana zostanie monumentalna Pasja według św. Jana J.S. Bacha - arcydzieło gatunku muzyki pasyjnej i jedno z najwspanialszych dzieł muzycznych wszech czasów. Koncert poprowadzi znakomity dyrygent, specjalista od historycznych praktyk wykonawczych i muzyki dawnej - Peter van Heyghen. Wystąpią: Annelies Brants – sopran, Jan Kullmann – alt, Hugo Oliveira - bas (arie), Philippe Favette - bas (Jezus) i Hans Jörg Mammel - tenor (Ewangelista) oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa i Chór Filharmonii.


IV Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego odbędzie się w dniach 13-30 kwietnia 2009 roku. Czwarta edycja będzie przebiegać pod hasłem Złoty wiek muzyki angielskiej. Na festiwalu prezentowane będą głównie kompozycje Jerzego Fryderyka Haendla (250 rocznica śmierci) oraz Henry’ego Purcella (350 rocznica urodzin). To dwaj najwybitniejsi kompozytorzy brytyjscy, którzy mieli ogromny wpływ na rozwój muzyki w historii. W kontekście tym prezentowane będą kompozycje patrona festiwalu – Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, nazywanego polskim Haendlem.

Współpraca z wybitnymi ekspertami, którzy zasiadają w Radzie Programowej festiwalu, zaowocowała powstaniem starannie dobranego repertuaru, co nadaje festiwalowi unikalność w skali światowej. Wiele kompozycji doczeka się polskiej premiery, jak: oratorium Jefte J.F. Haendla, uznawana za pierwszy musical w historii Opera żebracza  J. Gaya, J. Ch. Pepusha, która została specjalnie na festiwal zinstrumentowana według zamysłu kompozytora przez Michała Stęchłego oraz przetłumaczona na język polski. Festiwal zamówił dwa niezwykłe opracowania. Na koncercie finałowym zabrzmi pierwsze opracowanie rozrywkowe najsłynniejszego oratorium na świecie – Mesjasz Haendla, którego solistami będą Ewa Uryga, Andrzej Lampert, Patrycja Gola i Marta Król z towarzyszeniem Silesian Band i Gospel Choir A.Z.M. Politechniki Śląskiej pod dyrekcją Adama Wesołowskiego oraz pierwsze w historii opracowania jazzowe Koncertów na trąbkę Henryego Purcella przy akompaniamencie KJ Quartet.

Festiwal im. Gorczyckiego to największa impreza muzyczna, na której występują najlepszi soliści i czołowe europejskie zespoły, m.in.: Emma Kirkby (Wielka Brytania), Ewa Uryga, Andrzej Lampert, Patrycja Gola, Jarosław Kitala, London Baroque Orchestra (Wielka Brytania), Kwartet Śląski, Haagsche Hofmuzieck (Niemcy), Orkiestra Miasta Tychy AUKSO, Capella Gorczyckiego, Śląski Chór Puzonowy, KJ Quartet.

Read more


W dniach 14-19 kwietnia 2009 roku w Białymstoku odbędzie się szósta edycja Podlaskiego Festiwalu Wielkanocnego. Jego program wypełnią koncerty, spotkania edukacyjne i wystawy pocztówek wielkanocnych, a także Festiwal Pieśni Wielkanocnej (18 kwietnia w godz. 11-17, w kościele dolnym parafii p.w. Ducha Świętego). Festiwal zakończy koncert galowy z muzyką Bacha, Heandla, Franka i Trojanowskiego w wykonaniu Anny Jeremus-Lewandowskiej – sopran, Krzysztofa Kiercula – fortepian oraz Suwalskiego Chóru Kameralnego i Orkiestry Kameralnej „Viva Musica” pod batutą Grzegorza Bogdana.


Recital poświęcony patronowi Filharmonii Łódzkiej – Arturowi Rubinsteinowi – odbędzie się w środę, 15 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00. Wystąpi francusko-amerykański pianista pochodzenia rosyjskiego Eugen Indjić, o którym mówi się, że: "Chopina gra tak, jakby był Polakiem, Debussy'ego tak, jakby był Francuzem, a Prokofiewa tak, jakby był rosyjskim wirtuozem fortepianu". W jego interpretacji usłyszymy Images Debussy'ego, Karnawał Schumanna oraz impromptus i Scherzo b-moll Chopina.


Austriackie Forum Kultury w Warszawie zaprasza w czwartek, 16 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00 do swojej siedziby (ul. Próżna 8) na przedostatni koncert z cyklu muzyczne forum młodych. W wykonaniu Brahms Trio w składzie: Dorota Boruch-Żołnacz –klarnet, Mikołaj Pałosz – wiolonczela i Marianna Waszkiewicz – fortepian usłyszymy kompozycje Vincenta d'Indy (Trio op.29), Theo Loevendie (Lerchen-Trio) i Roberta Muczyńskiego (Fantasy Trio). Wstęp wolny.

Read more


W poświąteczny czwartek, 16 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00 Filharmonia Wrocławska zaprasza do Oratorium Marianum na koncert kameralny jednego z zespołów Filharmonii. Tworzący Lutosławski Quartet Wrocław (na zdjęciu) młodzi wirtuozi, koncertmistrzowie i soliści orkiestry symfonicznej, prowadzą ożywioną działalność koncertową, a niedawno zostali nominowani do Fryderyka za płytę z kameralną muzyką swojego patrona. Podczas wieczoru usłyszymy dwa kwartety Mozarta z towarzyszeniem oboju (Kwartet obojowy F-dur KV 370) oraz fletu (Kwartet fletowy D-dur KV 285), a także Phantasy Op. 2 Brittena i Kwartet Op. 3 Lessela.


W 2007 roku Polski Instytut w Kijowie zamówił u czwórki młodych ukraińskich kompozytorów, którzy byli stypendystami programu „Gaude Polonia”, napisanie utworu do dowolnie wybranego polskiego poetyckiego tekstu. Zamówienia otrzymali Bohdana Froliak, Bohdan Sehin, Mychajlo Szwed i Oleksander Szymko. Prawykonanie tych utworów odbyło się w Kijowie 12 kwietnia 2008 roku na Festiwalu „Premiery sezonu”. W ślad za tym zamówieniem Polski Instytut w Kijowie zwrócił się do kolejnej czwórki młodych ukraińskich kompozytorów, także byłych stypendystów Gaude Polonia. Zamówienie otrzymali Zoltan Almaszi, Svitlana Azarova, Mariya Oliynyk i Lubawa Sydorenko. Tym razem kompozytorzy mieli napisać utwór instrumentalny, dla którego dowolnie wybrany wiersz polskiego poety miał być inspiracją. Prawykonań nowo powstałych utworów, a także ponownych wykonań utworów zamówionych poprzednio dokona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Romana Rewakowicza oraz solistki Marta Boberska - sopran i Agata Zubel – sopran podczas koncertowego tournee w następujących miejscach:

Tournee realizowane jest przy finansowym wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Adama Mickiewicza, Narodowego Centrum Kultury, Ministerstwa Kultury Ukrainy, Polskiego Instytutu w Kijowie, a także przy zaangażowaniu filharmonii i miejscowych organizatorów w poszczególnych miastach.


W dniach 17 kwietnia - 3 maja 2009 roku odbędzie się w Nowym Sączu XV Międzynarodowy Festiwal i XIII Konkurs Sztuki Wokalnej imienia wielkiej polskiej śpiewaczki Ady Sari.

Odbywający się co dwa lata Festiwal i Konkurs w tym roku organizowany będzie pod hasłem Sztuka Wokalna Europy Środkowej. Festiwal w warstwie koncertowej staje się bowiem swoistym przeglądem osiągnięć scen operowych Europy Środkowej, a Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej imienia wielkiej polskiej śpiewaczki to od wielu lat jeden z bardziej prestiżowych konkursów wokalnych dzisiejszej Europy, w którym bierze udział około stu młodych śpiewaków, dyplomantów i studentów uczelni muzycznych całego świata.

W tym roku do trzyetapowej rywalizacji (I etap: 19-20 kwietnia, II etap: 21-22 kwietnia i III etap: 24 kwietnia) stanie kolejne pokolenie młodych śpiewaków z różnych stron świata. Oceniać je będzie jury pod przewodnictwem prof. Heleny Łazarskiej, w którego skład wejdą: Ewa Blahova (mezzosopran, pedagog śpiewu solowego), Menno Feenstra (muzykolog, menedżer), Giuseppe Giacomini (tenor), Bożena Harasimowicz (sopran), Jerzy Knetig (tenor), Wojciech Maciejowski (tenor, muzykolog, pedagog śpiewu solowego), Agnieszka Monasterska (mezzosopran, pedagog śpiewu solowego), Bogdan Makal (bas-baryton, pedagog śpiewu solowego), Vlatka Orsanic (sopran, pedagog śpiewu solowego), Włodzimierz Zalewski (bas, pedagog śpiewu solowego). W ostatnim etapie do tego składu dołączą dyrektorzy polskich scen operowych.

W ramach XV Festiwalu od 17 kwietnia do 3 maja 2009 roku pokazanych zostanie 7 spektakli operowych, które zainauguruje wspólna produkcja MCK Sokół i Opery Krakowskiej - Cesarz Atlantydy Viktora Ullmana, gdzie w partiach solowych wystąpią laureaci poprzednich edycji Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. W kolejnych spektaklach zaprezentują się zespoły operowe Słowacji, Czech, Węgier i Niemiec. Festiwal zakończy 3 maja plenerowa inscenizacja opery Halka Stanisława Moniuszki w wykonaniu zespołu Opery Śląskiej w Bytomiu, na specjalnie zbudowanej scenie na bulwarach nad rzeką Dunajec w Nowym Sączu.


Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego zostanie wystawiony 17 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.

Opera Krzysztofa Pendereckiego to przejmujące, trzymające w napięciu współczesne widowisko. Sam kompozytor uznał wrocławską realizację za najlepszą z wszystkich dotychczasowych. Inscenizacja autorstwa Waldemara Zawodzińskiego eksponuje to, co niezwykle istotne w tym utworze - refleksję nad naturą człowieka. Reżyser posługuje się prostymi symbolami religijnymi, nawiązując do barokowych widowisk danse macabre i do współczesności. Akcja rozgrywa się w umownych, prostych dekoracjach.


Dnia 27 marca 2009 roku w wybranych kinach sieci Cinema City rozpoczął się cykl CINEMAESTRO czyli projekcje najsłynniejszych na świecie oper i baletów, jak: Carmen, Śpiąca Królewna, Don Giovanni, Romeo i Julia oraz Wesele Figara zarejestrowanych na żywo w Royal Opera House w Londynie. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Bogusław Kaczyński.

Pasjonaci opery i baletu będą mogli obejrzeć najbardziej wysmakowane widowiska operowe bez konieczności wyjazdu do Londynu. Zarejestrowane na żywo w Royal Opera House widowiska będą prezentowane na wielkim ekranie w kinach Cinema City Arkadia, Mokotów, Łódź Manufaktura, Kraków Kazimierz, Bydgoszcz, Gdańsk Krewetka i Poznań Plaza. Cykl CINEMAESTRO rozpoczęła Carmen George’a Bizeta w reżyserii Francesci Zambello (2006). W partii tytułowej zobaczymy włoską sopranistkę Annę Caterinę Antonacci, a jako Don José zaprezentuje się niezwykle ostatnio popularny niemiecki tenor Jonas Kaufmann. Ciekawostką w obsadzie jest świetny włoski baryton Ildebrando D’Arcangelo, który będzie kreował rolę torreadora Escamilla. Jedną z największych rewelacji tego spektaklu jest niewątpliwie obecność przy pulpicie włoskiego dyrygenta Antonia Pappano, dyrektora muzycznego londyńskiej sceny. Pod jego batutą orkiestra ROH Covent Garden zagrała olśniewająco, oddając całe piękno i koloryt muzyki Bizeta.

W kwietniu operę Carmen George'a Bizeta będzie można obejrzeć czterokrotnie - 17, 21 i 24 kwietnia 2009 roku.

Opery są prezentowane w oryginalnych wersjach językowych z polskimi napisami.

Read more


Kolejny koncert z cyklu Międzynarodowego Festiwalu "Bursztynowy Szlak" odbędzie się 17 kwietnia 2009 roku o godzinie 19.30 w Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej w Kaliszu. W wykonaniu niemieckiego pianisty - Matthiasa Kirschnereita (na zdjęciu) i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Evgenija Samojlova usłyszymy kompozycje Carla Marii von Webera - Uwerturę do opery Wolny Strzelec, Felixa Mendelssohna-Bartholdy - Koncert fortepianowy g-moll op. 25 i Piotra Czajkowskiego - I Symfonię g-moll op. 13 Zimowe Marzenia.


Shlomo Mintz (na zdjęciu) to jeden z najlepszych skrzypków świata, ceniony za swą nieskazitelną muzykalność, wszechstronność stylistyczną i wybitną technikę gry. Urodzony w 1957 r. w Moskwie, już jako 11-latek zadebiutował z Izraelską Orkiestrą Filharmoniczną, a pięć lat później wystąpił w Carnegie Hall. Koncertuje z najlepszymi orkiestrami świata, nie tylko jako skrzypek, ale także altowiolista i dyrygent.

Shlomo Mintz - skrzypek i dyrygent zaprezentuje się publiczności Filharmonii Łódzkiej w piątek, 17 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00 w podwójnej roli: wykona I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha i poprowadzi orkiestrę symfoniczną Filharmonii, która ponadto wykona II Poloneza E-dur Ferenca Liszta i III Symfonię c-moll op. 44 Siergieja Prokofiewa.


Narodowy Koncert Wielkanocny w 100. rocznicę śmierci Mieczysława Karłowicza odbędzie się w sobotę, 18 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii w Lublinie. Wystąpi Jan Krzysztof Broja – fortepian oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Piotra Wijatkowskiego. W programie: Fryderyk Chopin – Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22 i Koncert fortepianowy e-moll op. 11 oraz poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza.


Druga edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego odbędzie się w dniach 18-26 kwietnia 2009 roku. Funkcję artystki-rezydentki, mającej wpływ na ostateczny program koncertów, przyjęła światowej sławy polska kompozytorka działająca od początku lat 80-tych w Paryżu – Elżbieta Sikora.

Koncert inauguracyjny festiwalu odbędzie się 18 kwietnia 2009 roku. Orkiestrę Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi Maestro Jerzy Maksymiuk, a w programie znajdzie się m.in. Koncert na harfę elektroakustyczną "South Shore" Elżbiety Sikory. Na sprowadzonym specjalnie z Francji instrumencie zagra znakomita harfistka Isabelle Perrin. Kompozycja Elżbiety Sikory Rappel III znajdzie się również w programie koncertów Polskiej Filharmonii Kameralnej pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego oraz w programie poświęconym muzyce gdańskiej.

Ważnym elementem tegorocznego festiwalu będą obchody 250 rocznicy śmierci G. F. Haendla i 10 rocznicy śmierci J. Rodrigo. Dnia 26 kwietnia zabrzmi oratorium Juda Machabeusz Haendla z udziałem Polskiego Chóru Kameralnego, Barokowej Orkiestry z Dusseldorfu „Neue Düsseldorfer Hoffmusik“ i angielskich solistów pod dyrekcja Jana Łukaszewskiego, a 24 kwietnia odbędzie się koncert symfoniczny z muzyką Rodrigo z udziałem laureata kilkudziesięciu pierwszych nagród na międzynarodowych konkursach gitarowych – Marcina Dylli.

Gośćmi Gdańskiego Festiwalu w 2009 roku będą także: Orkiestra Kameralna Słowackiej Filharmonii w Koszycach, wiolonczelista Siergiej Antonow – zwycięzca Konkursu im P. Czajkowskiego w Moskwie, rewelacyjny duet fortepianowy Genova/Dimitrov i jeden z najwybitniejszych klarnecistów - Wolfgang Meyer.

Podobnie jak przy okazji pierwszej edycji Festiwalu, tak i w roku 2009 odbędą się koncerty w regionie, których złożeniem jest z jednej strony promocja wydarzenia, z drugiej zaś umożliwienie melomanom udziału w imprezie bez konieczności przyjazdu do Gdańska. Koncerty odbędą się m.in. w Sopocie, Starogardzie Gdańskim, Elblągu, Kolbudach i Trąbkach Wielkich.

Read more


XVI Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach 18 kwietnia – 3 maja 2009 roku w Operze Nova w Bydgoszczy.

Zainauguruje go premiera Napoju miłosnego Gaetana Donizettiego, arcydzieła opery komicznej. Propozycję reżyserii przyjął wybitny polski twórca, Krzysztof Nazar, scenografia jest dziełem niemieckiego artysty Stephana Dietricha, zaś za pulpitem dyrygenckim stanie utalentowana Iwona Sowińska.

W czasie Festiwalu zobaczymy między innymi legendarne spektakle tańca flamenco Carmen i Krwawe gody autorstwa hiszpańskich „gigantów” - Antonia Gadesa i Carlosa Saury, w wykonaniu Compañía Antonio Gades oraz występ baletu Nationaltheater z partnerskiego miasta Bydgoszczy, Mannheim. Wystawione zostaną także najnowsze (ubiegłoroczne i tegoroczne) premiery Opery Śląskiej, Teatrów Wielkich Łodzi i Poznania. Na scenie Opery Nova odbędzie międzynarodowe spotkanie profesjonalnych zespołów opery i baletu, wzbogacone o prezentację kameralnych dokonań adeptów polskich akademii muzycznych Bydgoszczy i Gdańska, a na foyer oglądać będzie można wystawę z okazji Roku Haydna.

Festiwalowi towarzyszyć będą także pokazy oper DVD przedstawień zarejestrowanych w nowojorskiej Metropolitan Opera, wyświetlanych na dużym ekranie kinowym w sali kameralnej.

Read more


Jak zwykle w pierwszą sobotę po Wielkanocy, 18 kwietnia 2009 roku rozpocznie się w Teatrze Wielkim w Poznaniu coroczny Festiwal Hoffmannowski. Będzie to już dziewiąta jego edycja. Zainauguruje go premiera arcydzieła Ryszarda Wagnera – Tannhäuser. Spektakl ten miał swą poznańską premierę jeszcze za życia kompozytora (1853), następnie pojawił się na scenie Gmachu pod Pegazem w roku 1924 i grany był w języku polskim. Trzecia realizacja to słynny spektakl pod kierownictwem muzycznym i w reżyserii Roberta Satanowskiego, w scenografii Zofii Wierchowicz, z Kawecką, Dankowską, Romańskim i Łukaszkiem (1967). Po raz czwarty poznańska scena zmierzy się z tym dziełem w interpretacji wybitnych realizatorów niemieckich, pod kierownictwem muzycznym Eraldo Salmieriego.

W bogatym programie Festiwalu, który potrwa do 30 kwietnia 2009 roku, nie zabraknie motywów twórczości E.T.A. Hoffmanna: Coppelia, Aurora, Dziadek do orzechów, Ondyna. Nawet w akcji scenicznej Tannhäusera są jego ślady – turniej z II aktu zainspirowany został opowiadaniem E.T.A. Hoffmanna Turniej śpiewaczy.


Twórczość Franza Xavera Scharwenki, urodzonego w Szamotułach romantyka, wypełni pierwszą część koncertu w dniu 18 kwietnia 2008 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu. Usłyszymy jego II Koncert fortepianowy c-moll op. 56, który z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą jej dyrygenta-szefa Marka Pijarowskiego, wykona pochodząca z Poznania pianistka Agnieszka Ufniarz (na zdjęciu). W drugiej części koncertu zabrzmi VI Symfonia F-dur Pastoralna op. 68 Ludwiga van Beethovena.


Dnia 18 kwietnia 2009 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej im. Adama Didura Opery Śląskiej w Bytomiu odbędzie się niezwykły koncert poświęcony pamięci Jana Pawła II. W koncercie udział wezmą artyści Opery Śląskiej – Joanna Kściuczyk-Jędrusik, Leokadia Duży, Włodzimierz Skalski i Feliks Widera, którym towarzyszyć będzie Jacek Lecznar – aktor Teatru Atelier z Krakowa, współzałożyciel krakowskiego Teatru Hagiograf im. św. Teresy z Lisieux, doskonały interpretator m. in. Encyklik papieskich, a także Halina Mansarlińska (organy) oraz zespół smyczkowy Opery Śląskiej pod dyrekcją Krzysztofa Dziewięckiego. Scenariusz i opracowanie muzyczne koncertu - prof. AM Feliks Widera.


W 1809 roku miały miejsce dwa szczególne wydarzenia: 3 lutego urodził się Felix Mendelssohn-Bartholdy, zaś 19 kwietnia stoczono bitwę pod Raszynem. Orkiestra Sinfonia Varsovia uczci obydwie rocznice koncertami, które poprowadzi dyrektor muzyczny zespołu – Marc Minkowski. W sobotę, 18 kwietnia 2009 roku o godzinie 20.00 w Kościele Św. Zygmunta w Warszawie (przy ulicy Konfederacji 55), z okazji 200. rocznicy urodzin Felixa Mendelssohna-Bartholdy zabrzmi jego V Symfonia D-dur op. 107 Reformacyjna oraz III Symfonia a-moll op. 56 Szkocka. Następnego dnia, w niedzielę 19 kwietnia o godzinie 16.00 w Kościele Św. Szczepana i Anny przy Alei Krakowskiej 6 w Raszynie, artyści wykonają V Symfonię c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena. Koncert ten uświetni uroczystości upamiętniające bitwę pod Raszynem. Będzie to już drugie wspólne wykonanie tego dzieła – po raz pierwszy Marc Minkowski i Sinfonia Varsovia zagrali ten utwór w grudniu 2008 roku w Lizbonie podczas Maratonu Beethovenowskiego. Wstęp na te koncerty jest wolny.


Szybko, szybko, coraz szybciej to tytuł siódmego spotkania w ramach cyklu muzyczno-plastycznych warsztatów dla dzieci w wieku przedszkolnym „Muzyczne zabawy u Mistrza Feliksa”, które odbędzie się 18 kwietnia 2009 roku o godz. 11.00 w Salonie Muzycznym – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Willi Wśród Róż przy al. Wielkopolskiej 11 w Poznaniu. Celem cyklu jest wprowadzenie dzieci w świat muzyki w sposób dla nich zrozumiały i naturalny. Korzystając z własnych spostrzeżeń, pomysłów, odkryć i eksperymentów dzieci mają podążyć w głąb świata muzyki, poznać prawa rządzące dźwiękami. Podczas warsztatów poznają różne instrumenty – uczą się je rozróżniać, nazywać i krótko je charakteryzować, a niektóre instrumenty próbują nawet zrobić sami.


Inauguracja nowego cyklu poświęconego problemom i zjawiskom kulturowym współczesnego świata – Pola widzenia – odbędzie się w sobotę, 18 kwietnia 2009 roku o godz. 18.00 w Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich w Podkowie Leśnej (ul. Lilpopa 18 - Pałacyk Kasyno). Program wieczoru wypełni koncert zespołu Grupa w Składzie w składzie: Jacek Malicki – gitara, Zdzisław Piernik – tuba i Milo Kurtis – instrumenty perkusyjne, połączony z dyskusją na temat kontrkultury lat 60. i 70., do udziału w której zaproszeni zostali: Mirosław Pęczak, Marek Garztecki, Piotr Bratkowski, Jan Lityński, Mirosław Chojecki i Rafał Grupiński. Imprezę rozpocznie i zakończy pokaz filmów o kontrkulturowych teatrach lat 70, w reżyserii Andrzeja Titkowa: Sposób bycia (1975) i Do młodości (1974). Wstęp wolny.

Read more


Marian Borkowski i jego uczniowie to tytuł koncertu, który odbędzie się w niedzielę, 19 kwietnia 2009 roku o godz. 12.00 w siedzibie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego (Pałac Szustra ul. Morskie Oko 2). Usłyszymy kompozycje mistrza – Mariana Borkowskiego oraz Marii Boreckiej, Artura Cieślaka, Aldony Nawrockiej i Macieja Zielińskiego. Wystąpią: Alicja Baranowska, Anna Kramarz – skrzypce, Małgorzata Błaszczyk – altówka Karolina Orzelska – wiolonczela, Anna Kutkowska-Kass – sopran, Sebastian Aleksandrowicz – obój Tomasz Woźniak – trąbka i Artur Cieślak, Grzegorz Gorczyca, Marcin Rudziński – fortepian.


Krakowskie Biuro Festiwalowe zaprasza w niedzielę, 19 kwietnia 2009 roku na kolejny koncert cyklu „Pianiści polscy w hołdzie Chopinowi”. Publiczność zebrana w Auli "Florianka" w Akademii Muzycznej w Krakowie usłyszy utwory Fryderyka Chopina (m.in.: Mazurki, Walce, Ballada f-moll op. 52, Wielki polonez Es-dur) w wykonaniu Marioli Cieniawy i Eligiusza Skoczylasa oraz Stefana Wojtasa i Marcina Koziaka. Koncert rozpocznie się o godz. 19.00.

Na projekt „Pianiści polscy w hołdzie Chopinowi” składa się sześć koncertów poświęconych największemu polskiemu kompozytorowi, organizowanych w roku poprzedzającym Rok Chopinowski. Wykonawcami pierwszego z nich – 22 lutego 2009 roku – byli Andrzej Jasiński i Łukasz Trepczyński. Do końca roku publiczności zaprezentują się również:


Mazovia Goes Baroque to nowy projekt Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki„wędrujący” festiwal muzyki dawnej. Koncerty cyklu odbywać się będą w Warszawie, Płocku i Radomiu. Aby już pierwszej jego edycji nadać najwyższą rangę artystyczną, do udziału w niej zaproszona została orkiestra Arte dei Suonatori, uznawana za najlepszą w Polsce i jedną z najlepszych w Europie orkiestr barokowych wraz ze współpracującymi z nią muzykami zagranicznymi.

Festiwal potrwa do grudnia, a zainauguruje go koncert w dniu 19 kwietnia 2009 roku o godz. 17.00 w Warszawie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Wystąpią: Maria Keohane – sopran i orkiestra Arte dei Suonatori pod batutą Martina Gestera. W programie: arie i concerti grossi Georga Friedricha Haendla. Koncert organizowany jest we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia w Dniu Specjalnym Europejskiej Unii Radiowej z okazji obchodów Roku Haendla 2009.

Kolejny koncert w ramach cyklu Mazovia Goes Baroque odbędzie się dwa dni później, 21 kwietnia 2009 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej w Płocku (ul. Kolegialna 23). Wybór Concerti grossi op. 6 Georga Friedricha Haendela usłyszymy w interpretacji Arte dei Suonatori pod dyrekcją Martina Gestera. Wstęp wolny.


Pięćdziesiąta czwarta Sesja MUSICA MODERNA, organizowana przez Katedrę Kompozycji Akademii Muzycznej im. Bacewiczów w Łodzi, odbędzie się w dniach 19-26 kwietnia 2009 roku. Serię koncertów poprzedzi spotkanie z niemieckim kompozytorem, aktywnym instrumentalistą i dyrygentem - Stefanem Hippe (Nürnberg) – w poniedziałek, 6 kwietnia 2009 roku o godz. 11.00 w łódzkiej Akademii.

Sesja obramowana będzie dwoma koncertami chóralnymi w świątyniach Łodzi i Łęczycy. Program tych koncertów zestawia nowości z tradycją i powinien zadowolić szerokie grono słuchaczy. Dotychczasowe doświadczenia wskazują na postępujące zapotrzebowanie na szeroki wachlarz literatury chóralnej, która tym razem prezentowana będzie przez najlepsze zespoły Wrocławia i Łodzi. Wśród nowości łódzkich twórców różnych pokoleń gościnnie znajdzie się wykonanie najnowszych pieśni Andrzeja Dziadka, którego niezwykłej aktywności zawdzięcza wysoką pozycję nowa muzyka w festiwalach śląskich. W cyklu prezentacji młodych kompozytorów o swoich fascynacjach mówić będzie Artur Zagajewski. Tradycyjnie już jeden dzień poświęcony będzie najnowszej produkcji artystycznej Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej. Finałowy, chóralny koncert w kościele OO. Bernardynów w Łęczycy wzbogacony zostanie przez Trio łódzkich twórców. Z bogatego ich repertuaru wybrane zostały pozycje zawsze wdzięcznie przyjmowane przez słuchaczy. Na wszystkie imprezy Sesji wstęp wolny.

Read more


Koncert Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w poniedziałek, 20 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej uczelni. W programie utwory pedagogów i studentów Katedry Kompozycji UMFC: Krzysztofa Baculewskiego, Zbigniewa Bagińskiego, Pawła Buczyńskiego, Alicji Gronau, Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, Dariusza Przybylskiego i Pawła Strzeleckiego.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na Koncert Katedry Kompozycji, który odbędzie się 20 kwietnia 2009 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej uczelni. Wystąpią: Julia Samojło – fortepian, Wojciech Psiuk – saksofon, Pawel Janas – akordeon, Johann Plietzsch – trąbka, Agnieszka Prosowska-Iwicka – flet, Robert Morawski – fortepian, Leszek Lorent, Szymon Linette – perkusja, Urszula Kryger – sopran, Piotr Wilczyński – organy i Bartłomiej Kominek – fortepian. W programie:

WSTĘP WOLNY


Podwójny spektakl złożony z dwóch kompozycji Rafała Augustyna – akcji choreograficznej w jednym akcie Rękopis znaleziony w Saragossie oraz baletu Figle szatana – będzie można obejrzeć we wtorek, 21 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00 w Operze Wrocławskiej.

Figle szatana to historia o diabelskich harcach w karnawale. Rafał Augustyn uzupełnił i opracował zachowaną częściowo muzykę A. Münchheimera i Stanisława Moniuszki.

Natomiast Rękopis... powstał na motywach powieści J. Potockiego. Francuska powieść polskiego arystokraty jest misterną szkatułkową konstrukcją kilkudziesięciu epizodów rozpisanych na sześćdziesiąt kilka (różnie w zależności od wersji) dni, w których młody oficer Alfons van Worden wędruje przez Sierra Morena, przeżywając osobliwe przygody i słuchając jeszcze bardziej osobliwych opowieści. Wojciech Has nakręcił na tej podstawie jeden z najciekawszych filmów w historii kina. Trudno baletowi ścigać się z kinem - w propozycji Rafała Augustyna i Eweliny Sojeckiej (inscenizacja i choreografia) chodzi o coś innego – o psychologię bohaterów, o szczególną atmosferę grozy, komizmu, mistyki, egzotyki, fantastyki i erotyki. Muzyka Rafała Augustyna pisana dla Opery Wrocławskiej łączy instrumentarium orkiestry symfonicznej z warstwą elektroniczną; tak jak w powieści, wędrujemy tu nieustannie między jawą i snem, rzeczywistością i wyobrażeniem.