Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2007 2008 2009 2010 2011
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Pięćdziesiąta piąta Sesja Musica Moderna odbędzie się w dniach 26 listopada – 6 grudnia 2009 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi. Zainauguruje ją multimedialny projekt kanadyjskiej grupy Ensemble Mujirushi, zapowiedziany gościnnym wykładem dr Piotra Grelli-Możejko. Serię koncertów Sesji poprzedzi spotkanie i wykład z zasłużonym dla kultury i szkolnictwa polskiego prof. Marianem Borkowskim. Dziś już 75-letni znakomity pedagog wykształcił liczną grupę kompozytorów, którzy w większości legitymują się znaczącymi nagrodami na konkursach oraz pokaźnym dorobkiem twórczym. Obok znanych i uznanych artystów, w tym również pedagogów łódzkiej uczelni, znaczna część prezentacji odbędzie się z aktywnym udziałem wyróżniających się studentów. Walor koncertowych programów podniosą liczne prapremiery kompozytorskie.

Na wszystkie imprezy Sesji wstęp wolny.

Więcej


37 młodych skrzypków i 23 wokalistów spotka się w Łodzi, by rywalizować o nagrody w VII Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego. Impreza ta organizowana od 1983 roku przez Łódzkie Towarzystwo Muzyczne (obecnie wspólnie z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi i Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina) została zapoczątkowana jako konkurs pianistyczny, do którego w kolejnych edycjach dodawano inne specjalności – śpiew solowy, kwartet smyczkowy, skrzypce. Po tegorocznym konkursie przeznaczonym dla skrzypków i wokalistów nastąpi konkurs pianistyczny im. Szymanowskiego, który jest planowany w 2011 roku.

Konkurs otworzy uroczysty koncert Filharmonii Łódzkiej w dniu 27 listopada 2009 roku o godzinie 19.00. Wybitny skrzypek Piotr Pławner wraz z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina wykona Koncert skrzypcowy a-moll Antonína Dvořáka. Poza tym w programie znajdą się: Uwertura koncertowa E-dur i I Symfonia Aleksandra Borodina. Dwa dni później, w niedzielę 29 listopada Jury w składzie: Konstanty Andrzej Kulka – przewodniczący, Łukasz Błaszczyk, Michał Grabarczyk, Krzysztof Jakowicz, Szymon Krzeszowiec, Roman Lasocki i Piotr Pławner rozpocznie przesłuchania skrzypków w Sali Kameralnej Filharmonii. Z kolei we wtorek, 1 grudnia, w sali Akademii Muzycznej jurorzy wokaliści: Delfina Ambroziak, Jerzy Artysz, Jadwiga Rappe, Urszula Kryger, Piotr Kusiewicz, Helena Łazarska pod przewodnictwem Eugeniusza Sąsiadka będą słuchać młodych śpiewaków.

Skrzypkowie przez kolejne dni grać będą Kaprysy Paganiniego i Wieniawskiego, I cz. Koncertu Mozarta oraz jeden z Mitów Szymanowskiego. W II etapie 12 wyłonionych solistów przedstawi recitale zawierające inny utwór Szymanowskiego, sonatę na skrzypce i fortepian (od Beethovena do Poulenca i Prokofiewa) oraz dowolny utwór napisany w XX wieku. W finale trójka przyszłych laureatów wykona z orkiestrą pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego I lub II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego.

Wokaliści zaprezentują w I i II etapie po pięć pieśni solowych, począwszy od Haydna, przez Schuberta, aż do twórców najnowszych, w tym utwory patrona konkursu. W finale większość uczestników wybrała cykle pieśni Szymanowskiego, jak Trzy fragmenty z poematów J. Kasprowicza, Pieśni miłosne Hafiza, Barwne pieśni, Słopiewnie, czy Pieśni księżniczki z baśni.

Jak podkreślają organizatorzy Konkursu, wielu uczestników konkursu legitymuje się poważnymi osiągnięciami, a są wśród nich laureaci krajowych i międzynarodowych konkursów. Pozwala to oczekiwać ogólnego wysokiego poziomu imprezy. Finał konkursu nastąpi w piątek, 4 grudnia 2009 roku (wokaliści o godz. 16, skrzypkowie o 19), natomiast zakończy imprezę tradycyjny Koncert Laureatów w sobotę, 5 grudnia 2009 roku o godz. 12 w Sali Koncertowej Filharmonii Łódzkiej.


Sound Screen Festival czyli kontynuacja festiwalu: Dźwiękowe Perspektywy Ekranu. Muzyczne Laboratorium Sztuk. Film-Elektroakustyka-Intermedia odbędzie się w dniach 2-5 grudnia 2009 roku w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Dobromiła Jaskot.

Sound Screen Festival, czyli festiwal sztuki nowych mediów, organizowany jest przez Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy we współpracy m.in.: ze Stowarzyszeniem Artystycznym Mózg, Fundacją Kultury Yakiza, Pałacem Młodzieży, Galerią Miejską BWA, Akademicką Przestrzenią Kulturalną WSG, Galerią Handlową Drukarnia. Jego celem jest prezentowanie sztuki wysokiej w sposób przystępny w miejscach publicznych, tak, by dać szansę nawet przechodniom ofiarować tajniki sztuki naszych czasów, na którą w inny sposób potencjalny słuchacz mógły nie natrafić. Istotnym założeniem wydarzenia jest również synteza różnorodnej sztuki z doświadczeniami technologicznymi. Jest to zatem nie tylko festiwal sztuki audiowizualnej, ale i naukowych eksperymentów. Tematyka festiwalu jest ściśle związana z wykorzystaniem nowych technologii w procesie twórczym, przy czym rozbieżność estetyki jest na tyle duża, że obok twórczości elektroakustycznej z wykorzystaniem instrumentów akustycznych, projekcji audio-video, animacji komputerowych, artystycznych filmów krótkometrażowych, pojawią się też koncerty bardziej klubowe, ambientowe, noisowe, dj-skie, eksperymentalne. Całości będą towarzyszyć zaawansowane instalacje interaktywne i performance, warsztaty tańca interaktywnego generującego wizualizacje i dźwięk, szereg profesjonalnych wykładów multimedialnych, konkurs audiowizualny i elektroakustyczny, czy też atrakcyjny pokaz robotów, jako ukłon w stronę najmłodszego słuchacza, który do sal koncertowych jeszcze nie dorósł.

Festiwalowi towarzyszy KONKURS ‘in-OUT-side’ twórczości audiowizualnej oraz elektroakustycznej (regulamin dostępny jest na stronie www.amuz.bydgoszcz.pl i www.soundscreen.rox.pl). Więcej informacji w zakładce konkursy.

zobacz: program Festiwalu - plik pdf


Podwójny spektakl złożony z dwóch kompozycji Rafała Augustyna – akcji choreograficznej w jednym akcie Rękopis znaleziony w Saragossie oraz baletu Figle szatana – będzie można obejrzeć 2 grudnia 2009 roku o godz. 19.00 w Operze Wrocławskiej.

Figle szatana to historia o diabelskich harcach w karnawale. Rafał Augustyn uzupełnił i opracował zachowaną częściowo muzykę Adama Münchheimera i Stanisława Moniuszki. Natomiast Rękopis... powstał na motywach powieści Jana Potockiego. Kompozytor wybrał do muzycznego i scenicznego przedstawienia podstawowy wątek przygód Alfonsa van Wordena i najbliżej związanych z nim epizodów.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza w środę, 2 grudnia 2009 roku o godz. 19.00 na koncert kameralny muzyki polskiej. W wykonaniu artystów: Krystyny Borucińskiej – fortepian i Kwartetu Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina – skrzypce, Paweł Łosakiewicz – skrzypce, Ryszard Duź – altówka i Marian Wasiółka - wiolonczela usłyszymy trzy kompozycje: I Kwintet fortepianowy (1952) Grażyny Bacewicz, II Kwartet smyczkowy (1927) Karola Szymanowskiego i Kwartet smyczkowy (1964) Witolda Lutosławskiego.


Podwójne przedstawienia operowe Dwa słowa: Verbum Nobile - Stanisław Moniuszko / Przysięga - Aleksander Tansman będzie można obejrzeć w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie 2 grudnia 2009 roku o godz. 19.00. Reżyseria - Laco Adamik, dekoracje - Barbara Kędzierska, kostiumy - Magdalena Tesławska, Paweł Grabarczyk. Spektakl poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Michał Dworzyński.

Libretto Verbum nobile, w przeciwieństwie do tekstów poprzednich oper Moniuszki, jak Halka czy Hrabina, nie posiada społecznych akcentów; jest to po prostu staropolski obrazek obyczajowy, w którym z życzliwym uśmiechem autor podrwiwa sobie z niewzruszalności owego szlacheckiego słowa, dawanego nazbyt często pochopnie i nierozważnie. Treść libretta jest błaha i naiwna, Moniuszko potrafił jednak stworzyć operę pełną wdzięku, a przy tym na wskroś polską, szczerze narodową, trafiającą do wyobraźni i uczuć ówczesnego polskiego społeczeństwa. Z kolei Przysięga (Le Serment) Tansmana, napisana w 1953, a w 1954 roku wykonana w Paryżu w wersji estradowej pod batutą André Cluytensa, odznacza się wielką siłą dramatyczną, przy równoczesnej oszczędności użytych środków (niewielka ilość osób występujących, kameralny skład orkiestry, w którą natomiast wtopiony jest żeński chór). Dramatycznemu wyrazowi podporządkowany też został muzyczny język utworu, swobodny tonalnie, a w niektórych scenach całkowicie atonalny.


Sztukę gry na waltorni propaguje Festiwal Waltorniowy, odbywający się w Łodzi – w 2009 roku już po raz piąty. Towarzyszy mu II Ogólnopolski Konkurs Waltornistów im. prof. Edwina Golnika. Dwaj wybitni waltorniści – Jacek Muzyk i Thomas Jöstlein – wystąpią w Filharmonii Łódzkiej w czwartek, 3 grudnia 2009 roku o godzinie 19.00 w ramach tegoż festiwalu. W programie znajdą się koncerty na dwie waltornie A. Vivaldiego i J. Haydna oraz Concerto grosso „Na Boże Narodzenie” A. Corellego. Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej dyrygować będzie Marcin Wolniewski.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Studio Muzyki Elektronicznej i Komputerowej zaprasza na Urodziny Etiudy na jedno uderzenie w talerz Włodzimierza Kotońskiego. W czwartek, 3 grudnia 2009 roku w Sali Koncertowej oraz foyer odbędzie się szereg wydarzeń: instalacja – o godz. 14.30, dyskusja – o godz. 17.30 i koncert – o godz. 18.00. W programie koncertu znajdą się utwory Włodzimierza Kotońskiego oraz Edwarda Sielickiego, Krzysztofa Czai, Anny Marii Huszczy, Kaliny Świątnickiej, Michała Kornackiego, Kamila Staszowskiego, Tomasza Opałki, Marcina Łopackiego, Andrzej Kopcia i inne. Przygotowanie instalacji: Barbara Okoń-Makowska, Krzysztof Czaja, perkusja: Leszek Lorent. Swoimi wspomnieniami podzielą się: Włodzimierz Kotoński, Krzysztof Szlifirski i Eugeniusz Rudnik.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA i DUX Recording Producers zapraszają na koncert upamiętniający piątą rocznicę śmierci Marka Stachowskiego (1936-2004), który odbędzie się 3 grudnia 2009 roku (czwartek) o godz. 19.00 w Sali Kameralnej PWM w Warszawie (ul. Fredry 8). Wystąpią: Dorota Imiełowska – wiolonczela i Gajusz Kęska – fortepian. W programie: Marek Stachowski Adagio ricordamente, Krystyna Moszumańska-Nazar Recitativo, Marek Stachowski Tastar e canzona, Adam Walaciński Fantasia sopra Ave Maris Stella, Krzysztof Penderecki Notturno, Marek Stachowski Recitativo e la preghiera.

Podczas koncertu wyświetlony zostanie film przybliżający postać prof. Marka Stachowskiego.

Koncert promuje nową płytę z utworami Marka Stachowskiego na wiolonczelę i orkiestrę kameralną, która zawiera premierowe nagrania utworów Adagio ricordamente oraz Recitativo e la preghiera.


Kolejny koncert z cyklu "Recitale Mistrzów w Roku Chopinowskim", organizowanego w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie w ramach obchodów 200 rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, jaką cały świat muzyczny obchodzić będzie w 2010 roku, odbędzie się 3 grudnia 2009 roku o godz. 19.00. Na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpi objawienie światowej pianistyki, tegoroczny zwycięzca Van Cliburn Piano International Competition - HAOCHEN ZHANG. Kilka dni później, 8 grudnia 2009 roku artysta zagra również w Filharmonii Łódzkiej.

Pianista w czerwcu 2009 roku, obok Zlotego Medalu XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Van Cliburna, otrzymał także nagrodę Nancy Lee i Perry R. Bass. Haochen Zhang był jednym z najmłodszych uczestników i jednocześnie pierwszym Chińczykiem wygrywającym ten prestiżowy konkurs. Jedną z nagród jest tournée obejmujące 40 koncertów w bieżącym i przyszłym sezonie artystycznym. Angaże obejmują m.in. występy w Polsce (koncert w Filharmoniach w Krakowie i w Łodzi), na Festiwalu Muzycznym w Pekinie, w serii Worldwide Chinese Festival Orchestra - New Year`s Concert w National Centre for The Performing Arts w Beijing, Carnegie Hall` s Neighborhood Concert Series, na Festiwalu w Aspen, w ramach Washington Performing Arts Series i Hannover Prize Winners Series.

Pianista zagra 24 Preludia op. 28 Fryderyka Chopina, Wariacje na temat Haendla op. 24 Johannesa Brahmsa i Pietruszkę w wersji fortepianowej Igora Strawińskiego.

Więcej


Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego zostanie wystawiony 4 grudnia 2009 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.

Opera Krzysztofa Pendereckiego to przejmujące, trzymające w napięciu współczesne widowisko. Sam kompozytor uznał wrocławską realizację autorstwa Waldemara Zawodzińskiego za najlepszą z wszystkich dotychczasowych. Reżyser nie przedstawił na scenie monumentalnej wizji raju. Akcja rozgrywa się w umownych, prostych dekoracjach. Barw i życia dodają natomiast wyrafinowane kostiumy, wyraziście definiujące postaci.


Filharmonia Kaliska zaprasza dzieci na koncerty mikołajkowe z cyklu „I Ty możesz zostać melomanem” - 4 grudnia 2009 roku o godz. 10.00 i 12.00 w sali koncertowej WPA UAM im. Profesora Jerzego Rubińskiego w Kaliszu (ul. Nowy Świat 28-30). Wystąpią: Katarzyna Wieczorek, The Sunday Singers (półfinaliści programu Mam talent) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Lechosława Nowaka.

Nie byłeś jeszcze w filharmonii? Rzadko słuchasz muzyki klasycznej? Uważasz, że jest ona „zbyt poważna”? To tylko niektóre z wielu pytań, jakie organizatorzy chcą zadać młodym słuchaczom. W poczuciu ogromnej odpowiedzialności za wychowanie młodego pokolenia pragną, już od najmłodszych lat, zaprzyjaźnić się z nimi w myśl starego przysłowia: „Czego Jaś nie usłyszy, tego Jan nie będzie chciał słuchać”. Koncerty dla najmłodszych słuchaczy to nic innego jak wspólna zabawa, opowiadanie bajek i konkursy, którym towarzyszy na co dzień poważna orkiestra.


Lutosławski Quartet Wrocław zagra w piątek, 4 grudnia 2009 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej w Filharmonii Wrocławskiej. Zespół tworzą młodzi, kreatywni i utalentowani artyści , liderzy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii: Marcin Markowicz - II skrzypce, Artur Rozmysłowicz - altówka, Maciej Młodawski – wiolonczela, a I skrzypkiem kwartetu jest jeden z najwybitniejszych wirtuozów wiolinistyki młodego pokolenia - Jakub Jakowicz. W programie wrocławskiego koncertu znajdą się trzy kwartety smyczkowe: II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego, Kwartet smyczkowy Tadeusza Bairda i III Kwartet smyczkowy F-dur op. 73 Dymitra Szostakowicza.


Koncerty z cyklu STARA EUROPA odbędą się w Krakowie w każdą sobotę w dniach 28 listopada – 19 grudnia 2009 roku. Ich organizatorem jest Capella Cracoviensis (na zdjęciu). Wstęp bezpłatny.

STARA EUROPA to – słowami organizatorów – „seria koncertowa pokazująca tradycje muzyczne, które przyspieszająca współczesność najprawdopodobniej zadepcze. STARA EUROPA to rodzaj wrażliwości: spokój niedzielnych poranków, prawdziwe dzwony na wieżach kościelnych, drogi obsadzone drzewami dla ochrony przed słońcem, kawiarnie wykładające każdego ranka świeżą prasę. STARA EUROPA to muzyczny rytm roku: Pasja w Niedzielę Palmową, letnie festiwale w zabytkach architektury, Weihnachts-Oratorium w grudniu. STARA EUROPA to humanistyczna tradycja, którą kultywujemy z przyjemnością.”

Więcej


Koncert polskiej muzyki współczesnej w wykonaniu Chóru Alla Polacca odbędzie się 5 grudnia 2009 roku o godz. 19.00 w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w Warszawie. W programie znajdą się kompozycje Macieja Małeckiego - Małe cztery pory roku (Jesień, Zima), Henryka Mikołaja Góreckiego - Dwie piosenki: Cztery biedy, Ptasie plotkiTotus Tuus, Krzysztofa Pendereckiego - Sanctus, Benedictus, Kaczka pstra, Marka Jasińskiego - Tryumfy Króla Niebieskiego, Alleluja, Cantus finalis, Klaudii Pasternak - Sancte Angele Dei, Romualda Twardowskiego - Hosanna i Józefa Świdra - Cantus gloriosus.


Symfoniczny Koncert Barbórkowy z muzyką Wojciecha Kilara (na zdjęciu) odbędzie się w sobotę, 5 grudnia 2009 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. Usłyszymy znane kompozycje - Orawę, Exodus i Angelus. Wystąpią trzy akademickie chóry - Politechniki Wrocławskiej, Politechniki Śląskiej w Gliwicach i Poznański Chór Kameralny „Fermata” Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Małgorzaty Sapiechy-Muzioł. W utworze Angelus zaśpiewa wrocławska sopranistka Aleksandra Buczek.


Dnia 8 listopada 2009 roku warszawskie Palladium (przy ulicy Złotej 7/9) dołączy do listy miejsc, w których brzmieć będzie muzyka… Fryderyka Chopina. Zagości tu ona aż do 6 grudnia 2009 roku. A 13 grudnia, na zakończenie całego cyklu Warszawa w czasach Fryderyka Chopina, zabrzmi w Hybrydach. Podążając na koncerty chopinowskie w Palladium i Hybrydach słuchacze będą mogli wciąż oglądać istniejące tu od lipca słynne 50-metrowe graffiti, poświęcone Fryderykowi Chopinowi.

Po tym, jak 17 października 2009 roku wspominaliśmy 160 rocznicę śmierci Fryderyka Chopina, chwilę przed nadchodzącą 200 rocznicą jego urodzin, od 8 listopada do 13 grudnia 2009 roku w Sali Widowiskowej Palladium i Hybrydach odbędzie się cykl koncertów i wydarzeń pod wspólnym hasłem: „Warszawa w czasach Fryderyka Chopina”. Przez sześć niedziel w Sali Widowiskowej Palladium odbędzie się cykl koncertów – recitali chopinowskich pod wspólnym tytułem „Mistrz i uczeń”. Zagrają wybitni polscy pianiści: Marek Drewnowski, Edward Wolanin, Karol Radziwonowicz, Katarzyna Jankowska, Bronisława Kawalla i Ewa Pobłocka, znani z doskonałych interpretacji dzieł Fryderyka Chopina. Obok nich wystąpią młodzi, nieznani szerszym kręgom pianiści, w wielu wypadkach ich uczniowie. Dla każdego z nich wspólny koncert z Mistrzem to niezwykłe i rzadkie przeżycie. A także możliwość promocji talentu. Usłyszymy mazurki, preludia, etiudy, nokturny, ballady i inne miniatury Fryderyka Chopina w tym niezwykłym dla muzyki klasycznej miejscu – tak bliskim Filharmonii Narodowej. Sala Palladium pomieści podczas każdego z koncertów aż 650 słuchaczy – podkreślają organizatorzy cyklu: Fundacja „Universitatis Varsoviensis”.

Jednym z ważnych elementów projektu będzie wystawa, prezentowana we foyer Palladium, poświęcona Fryderykowi Chopinowi i Warszawie z początku XIX wieku. Wystawa będzie dostępna dla wszystkich osób, przybywających na koncerty do Palladium. Znajdą się tu między innymi fotografie i rysunki miejsc i interesujących momentów z życia i twórczości Fryderyka Chopina, fotokopie tablic pamiątkowych (m.in. tej z dawnych rogatek wolskich, upamiętniającej moment opuszczenia Warszawy i Polski przez Chopina), sztychy, mapy, fotografie i fotokopie Warszawy z początku XIX wieku. Wśród nich: pałace i ulice, kościoły i ogrody w których Chopin mieszkał, koncertował, spotykał się z przyjaciółmi. Znajdzie się tu też fotokopia słynnego muralu "Chopin i jego Muzy". Twórcami tego projektu są Sepeusz, Chazme i Elomelo. Wystawa będzie wzbogacona o część audiowizualną, w ramach której wybitni twórcy, sportowcy, aktorzy mówią o Chopinie i jego muzyce.

Centralnym punktem wystawy będą wybrane printy z cyklu „Chopinowi Duda-Gracz”, czyli malarska interpretacja dzieł Fryderyka Chopina prof. Jerzego Dudy-Gracza. Prace powstałe w latach 1999-2003 tworzą największy cykl w historii polskiego malarstwa po 1945 roku. Każdy z utworów Fryderyka Chopina posiada w tym cyklu swój własny obraz, a w przypadku większych form muzycznych – każda z jego części. Printy, prezentowane w Palladium przedstawiają ilustracje do Etiud: C-dur i As-dur z op.10 oraz Pieśni: Hulanka, Precz z moich oczu, Melodia, Piosnka Litewska i Leci liście z drzewa. Celem wystawy jest pogłębienie wiedzy o Chopinie i o mieście, w którym żył i tworzył a także pokazanie jaki wpływ wywiera na współczesnych twórców.

Na zakończenie cyklu, 13 grudnia 2009 roku, do tego wizualnego chopinowskiego dyptyku dołączy też prezentacja twórczości dzieci i młodzieży w wieku szkolnym (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia). Prace – realizowane różnorodnymi technikami plastycznymi – to obrazki Warszawy z czasów Fryderyka Chopina. Dzięki nim odbiorcy wystawy będą mogli odbyć niezwykłą podróż w czasie – do ludzi, uliczek, parków, kamienic, kawiarenek, szkół, kościołów i Uniwersytetu Warszawskiego z XIX-wiecznej Warszawy.

Więcej


VII Festiwal Polskiej Muzyki Kameralnej odbędzie się na przełomie listopada i grudnia 2009 roku, w sali Centralnej Biblioteki Rolniczej w Warszawie (przy ul. Krakowskie Przedmieście 66). W programie tegorocznej edycji znajdą się m.in. kompozycje Zygmunta Noskowskiego, którego 100. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku.

Pierwszy z koncertów odbędzie się w niedzielę 29 listopada, kolejne – 6 i 13 grudnia 2009 roku, zawsze o godz. 19.00. Wstęp wolny.

Więcej


Koncert promocyjny Chóry kameralne w Sali Melcera odbędzie się 6 grudnia 2009 roku o godz. 15.00 w Sali Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpi Żeński Zespół Wokalny „Cantemus” pod dyrekcją Zuzanny Falkowskiej i Zespół Wokalny „Imprevisti” pod kierownictwem Marty Czarkowskiej. W programie utwory M. Gomółki, B. Pękiela, Wacława z Szamotuł, M. Zieleńskiego, M. Bembinowa, Z. Falkowskiej, S. Moryto, L. Różyckiego, R. Twardowskiego i S. Wiechowicza. Wstęp wolny.


Jedna z najlepszych orkiestr symfonicznych w Europie - Sinfonia Varsovia wystąpi podczas wyjątkowego koncertu mikołajkowego w Klubie Wytwórnia w Łodzi (ul. Łąkowa 29) w dniu 6 grudnia 2009 roku o godzinie 18:00. Zespół zaprezentuje specjalnie wybrany na tę okazję program przebojów amerykańskiej muzyki klasycznej i filmowej zatytułowany American Classics. W programie znajdą się utwory zarówno popularne (Błękitna rapsodia George’a Gershwina), jak i ciekawe kompozycje, mniej znane w Polsce, które ukażą słuchaczom nowe oblicze amerykańskiej muzyki klasycznej i filmowej (m.in. Scene d`Amour Bernarda Herrmanna z filmu Zawrót głowy Alfreda Hitchcocka).

Dodatkowym walorem koncertu będzie promocja młodych, łódzkich artystów. Sinfonia Varsovia wystąpi pod batutą Michała Kocimskiego, a przy fortepianie zasiądzie Tomasz Bartoszek. Klub Wytwórnia występem Sinfonii Varsovii rozpoczyna rozbudowę swojej oferty repertuarowej o propozycje koncertów muzyki klasycznej, chcąc tym samym dotrzeć do łódzkich melomanów. Jednocześnie Wytwórnia zamierza kontynuować formułę, na której opiera się koncert, dającą możliwość młodym muzykom próby swoich sił w towarzystwie wielkich gwiazd światowych scen symfonicznych.

Koncert jest realizowany we współpracy z Biurem Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą UMŁ oraz wpisuje się w działania promujące Łódź jako kandydata do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016.


Europejska Gala Kolęd - 10. Europejskie Spotkania Chóralne odbędzie się 6 grudnia 2009 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

W dzisiejszym świecie zdominowanym przez maszyny, elektronikę i hałas śpiew oraz muzyka stanowią psychiczną i kulturalną terapię. Poznając dorobek kulturalny krajów jednoczącej się Europy, możemy choćby w ten sposób uczestniczyć obecnie w procesie integracyjnym. ŻYJEMY OBOK SIEBIE - ŚPIEWAJMY RAZEM oto motto Europejskich Spotkań Chóralnych.

Tegoroczny festiwal Europejskie Spotkania Chóralne już dziesiąty rok z rzędu zamienia Warszawę w chóralne centrum Europy.


W niedzielę, 6 grudnia 2009 roku o godz. 12.00, podczas poranku Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, wystąpi wybitna polska skrzypaczka, Kaja Danczowska. Wraz z NOSPR artystka zaprezentuje Koncert skrzypcowy Ericha Wolfganga Korngolda. W programie koncertu znajdą się również Suita z baletu Pulcinella Igora Strawińskiego oraz Walc Es-dur op. 18 Fryderyka Chopina w instrumentacji Roya Douglasa. Orkiestrę poprowadzi Marek Pijarowski, a całość komentarzem słownym opatrzy redaktor Marcin Majchrowski.

Poranek rozpocznie się o godz. 12.00, w siedzibie NOSPR w Katowicach (plac Sejmu Śląskiego 2).


Koncert inauguracyjny VIII Festiwalu Muzyki Nowej, zorganizowany z okazji Dnia Niepodległości Finlandii odbędzie się w niedzielę, 6 grudnia 2009 roku o godz.17.00 w sali koncertowej Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu (ul.Korfantego 34). Wystąpi gitarzysta Kimmo Rahunen oraz Kwartet smyczkowy AKADEMOS. W programie fińska muzyka gitarowa i kameralna: Markku Klami Pięć miniatur na gitarę (2005-2006), Einojuhani Rautavaara Serenady jednorożca na gitarę solo (1977), Pertti Jalava Kuvia kevätpurolta (Obrazy wiosennego strumienia) na kwartet smyczkowy (2006/2008) - prawykonanie i Pertti Jalava Huuhkaja (Puchacz) na gitare i kwartet smyczkowy (2009) - prawykonanie.

W przerwie organizatorzy zapraszają na fiński poczęstunek: Glögi i Piparkakku.
Organizatorem koncertu jest Śląskie Towarzystwo Muzyczne.


Multimedialne Laboratorium Muzyczne MIJUMA oraz Szkoła Muzyczna I stopnia nr 1 w Krakowie zapraszają na Uroczystą Galę Finałową pierwszej edycji MIJUSIC Konkursu Młodych Kompozytorów im. Janiny Garści - pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego, która odbędzie się 6 grudnia 2009 roku o godz. 16.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie.

Koncert będzie podsumowaniem wielomiesięcznej pracy utalentowanych młodych twórców. W Konkursie wzięli udział uczniowie szkół muzycznych oraz amatorzy z całej Polski. Efektem ich artystycznych działań są utwory muzyczne, które zostaną wykonane przez znanych krakowskich instrumentalistów na Koncercie Laureatów podczas Uroczystej Gali Finałowej. Koncert ten jest doskonałą okazją do wysłuchania kompozycji najmłodszego pokolenia artystów-muzyków. Choć młodzi wiekiem, ich dojrzałe prace zasługują na uwagę nie tylko rówieśników i pedagogów, ale mogą stać się również wstępem do dyskusji na temat kondycji polskiej edukacji i twórczości muzycznej.

 Jury w składzie: Anna Zawadzka‐Gołosz ‐ przewodnicząca Jury, Magdalena Długosz ‐ członek Jury, Dorota Leszczyńska‐Zając ‐ członek Jury, Michał Kluzowicz ‐ członek Jury i Wiesław Murzański ‐ sekretarz Jury przyznało następujące nagrody:

  • w ramach I Kategorii - I Nagrodę dla Michała Botor za kompozycję p.t.: Impresja na orkiestrę smyczkową oraz wyróżnienie dla Linusa Cieślak‐Pawłowskiego za kompozycję p.t.: Nudy i synkopy (II i III nagrody nie przyznano);
  • w ramach II Kategorii - I Nagrodę dla Estery Wityńskiej za kompozycję p.t.: Fantazja na orkiestrę bez trąb i bębnów (II i III nagrody nie przyznano);
  • w ramach III Kategorii - I Nagrodę dla Mateusza Zastawny za kompozycję p.t.: Hindsight I, II Nagrodę dla Beniamina Baczewskiego za kompozycję p.t.: Doloroso i III Nagrodę ex aequo dla Przemysława Schellera za kompozycję p.t.: Faza REM oraz dla Mateusza Zimnocha za kompozycję p.t.: Skrik; ponadto przyznało dwa wyróżnienia: dla Macieja Łyczka za kompozycję p.t.: Contra oraz dla Piotra Mateusza Bukowskiego za kompozycję p.t.: Toccata na orkiestrę smyczkową;
  • w ramach IV Kategorii - wyróżnienie dla Michała Mierzejewskiego za kompozycję p.t.: Schizofrenia (nagród nie przyznano).

Wstęp wolny.


Dzieła skrzypcowe rektorów Warszawskiej Uczelni zabrzmią 7 grudnia 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W wykonaniu studentów klas skrzypiec UMFC usłyszymy utwory J. Elsnera, A. Kątskiego, A. Zarzyckiego, H. Melcera, K. Szymanowskiego i S. Moryto.


Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na kolejną edycję koncertów z cyklu: PORTRETY KOMPOZYTORÓW – w dniach 8-10 grudnia 2009 roku, o godz. 18.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.

Portrety kompozytorów odbędą się w tym roku po raz dziewiętnasty. Ten mini-festiwal za każdym razem trwa trzy dni i prezentuje sylwetki sześciu polskich kompozytorów współczesnych (po dwa koncerty monograficzne dziennie) różnych pokoleń, najczęściej „w zderzeniu” twórcy starszego pokolenia z twórcą pokolenia najmłodszego. Wykonawcami koncertów są czołowi polscy muzycy soliści i kameraliści.

Bohaterami tegorocznej edycji "Portretów" będą: Bohdan Riemer i Grzegorz Duchnowski (8 grudnia), Aleksandra Gryka i Eugeniusz Rudnik (9 grudnia) oraz Szabolcs Esztényi i Dariusz Przybylski (10 grudnia).

Jak napisał Jarosław Siwiński w reklamówce tegorocznych koncertów:

Weź kwartet smyczkowy. Muzykom daj do grania traktat - a może nocny kaprys?
Pociągnij lekko akwarelą. Pamiętaj o elektronice!
Poszatkuj drobno i podduś Marsjasza, marynując w oktecie do ośmiu dni.
Powstałe ciasto napełnij tlenem. Do muzyki dodaj ruchomy obraz.
Zinterioryzuj wszystkie składniki.
Teraz przyjrzyj/przysłuchaj się kilku lekko wiekowym, odjechanym filmom i taśmom. Przypomną ci (a może uświadomią?), czym może być zabawa mistrzów.
Recytatorów podawaj wyłącznie w węgierskim sosie. Nie żałuj fortepianu. To zabawy mistrzów ciąg dalszy...
Na deser przygotuj Rilkego z owocami, delikatnie skonturowaną perkusją i wytrawnym trio.
Znajdź najlepszych muzyków, śpiewaków i aktorów. Zagwarantują ucztę przez trzy dni.

Więcej


Dnia 8 grudnia 2009 roku o godz. 19 na scenie Opery Wrocławskiej wystawiony zostanie spektakl, na który złożą się dwie jednoaktowe opery – Jutro Tadeusza Bairda i Kolonia karna Joanny Bruzdowicz. Inspiracją dla obu dzieł była literatura z „najwyższej półki” – Josepha Conrada (Jutro) i Franza Kafki (Kolonia karna), a przede wszystkim temat o wartościach uniwersalnych i wiecznie aktualnych.

Jutro Tadeusza Bairda to prawdziwe wydarzenie na wrocławskiej scenie operowej. Historia mająca elementy zarówno antycznego dramatu, jak i biblijnej przypowieści, wciąż jest aktualną opowieścią o sile iluzji i realistycznej konfrontacji marzeń z rzeczywistością. Reżyser spektaklu – Ewelina Pietrowiak - rozegrała Jutro w małej przestrzeni, skromnych dekoracjach, oszczędnych gestach. Spektakl zachwyca jednak bogactwem pomysłów inscenizacyjnych, różnorodnością barw, a przede wszystkim napięciem dramaturgicznym. W toku narracji zostaje wydobyta oniryczna, niepokojąca, niezwykle oryginalna muzyka Bairda.

Kolonia karna to dosłowny obraz wypaczania zasad wymiaru sprawiedliwości. Reżyser, Marek Weiss, stworzył doskonały spektakl o wciąż aktualnych problemach nadużywania władzy, ofiarach systemu i ich katach. Mówi przede wszystkim o obłudzie - kiedy w imię ochrony praw człowieka i pokoju na świecie mocarstwo wypowiada nową wojnę. Muzyka Bruzdowicz wzmacnia pełną napięcia i grozy atmosferę.


W dniach 8-10 grudnia 2009 roku Katedra Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Katowicach zaprasza na Festiwal Brand-New Music. W programie spotkanie z wybitnym kompozytorem Per Nørgårdem, koncerty z udziałem Orkiestry Muzyki Nowej, spotkania z młodymi twórcami zamówionych utworów.

Więcej


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na ostatni tegoroczny koncert cyklu kultura.uw, dedykowany Warszawskiemu Uniwersytetowi Medycznemu w jubileusz 200-lecia nauczania medycyny w Warszawie. Znakomita flecistka Jadwiga Kotnowska zaprezentuje wybitnie dzieła kompozytorów XX wieku – m.in. Francisa Poulenca (Sonatę na flet i fortepian) i Henryka Mikołaja Góreckiego (For you Ann-Lill op. 58), a także Otara Taktakishvili (Sonatę na flet i fortepian) i Roberta Muczynskiego (Sonatę na flet i fortepian op. 14). Wydarzeniem koncertu będzie prawykonanie utworu Transflauto młodego polskiego kompozytora i jazzmana Piotra Wróbla. Artystce towarzyszyć będzie na fortepianie Andrzej Jungiewicz, zaś słowo o programie wygłosi dr Iwona Lindstedt z Instytutu Muzykologii UW.

Koncert, zorganizowany przez Biuro Promocji UW i Instytut Muzykologii UW, odbędzie się we wtorek, 8 grudnia 2009 roku o godz. 17.30 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW, Krakowskie Przedmieście 32. Bezpłatne wejściówki na koncert będą do odbioru na godzinę przed jego rozpoczęciem.


W związku z Rokiem Chopinowskim Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaplanował szereg okolicznościowych koncertów chopinowskich z udziałem światowej sławy artystów, wybitnych pedagogów uczelni oraz wyróżniających się jej studentów. Głównym nurtem działań artystycznych uczelni jest cykl Dzieła wszystkie Fryderyka Chopina, w ramach którego między 7 października 2009 a 19 maja 2010 roku zaplanowano ok. 120 koncertów, w tym ponad 12 recitali i 2 koncerty symfoniczne. Pedagodzy, absolwenci i studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprezentują, podczas publicznych koncertów: utwory fortepianowe, pieśni, utwory kameralne oraz symfoniczne. Koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Fryderyka Chopina UMFC. Opiekę artystyczną nad cyklem sprawuje prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Głównym naszym celem i pragnieniem jest przekazanie genialnej myśli muzycznej, autentycznego kształtu twórczego i nieodpartego piękna wyrażonego w muzyce Chopina. W poszukiwaniu prawdy artystycznej i właściwym odczytaniu intencji Kompozytora sięgamy również do wydania urtekstowego Jego utworów. Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina, opracowywane od lat pod redakcją wybitnego pianisty, pedagoga i doktora honoris causa naszej Uczelni, prof. Jana Ekiera, jest dla nas podstawowym materiałem i źródłem inspiracji.” – wyjaśnia prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Warto też podkreślić, że kolejność utworów zaplanowana w ramach cyklu koncertów ma zasadniczo układ chronologiczny, ukazujący drogę i ewolucję twórczą Chopina.”

Punktem centralnym obchodów stanie się Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Artystyczna Fryderyk Chopin (1810-1849) - dwa wieki fascynacji, która odbędzie się w Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie w dniach 22-24 lutego 2010 roku. Jej tematyka obejmować będzie zagadnienia z zakresu chopinologii i chopinistyki m.in. problemy tekstu, interpretacji artystycznej i naukowej dzieła Chopina (struktury, sensu, wartości, przesłania artystycznego Jego utworów), zagadnienia pedagogiki i recepcji. Udział w Konferencji wezmą wybitni artyści oraz czołowi badacze spuścizny naszego Kompozytora działający w kraju i zagranicą. Ponadto, poza referatami, Konferencję dopełnią warsztaty artystyczne prowadzone przez światowej klasy pedagogów-chopinistów. Zaprezentowana zostanie również wystawa Fryderyk Chopin - od rękopisu do wydawcy i wykonawcy.

Więcej


VII Międzynarodowy Festiwal Instrumentów Dętych „Etiuda 2009” odbędzie się w Szczecinie w dniach 10-14 grudnia 2009 roku. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja na Rzecz Instrumentów Dętych.

W ramach Festiwalu odbędzie się Ogólnopolski Konkurs Instrumentów Dętych „Etiuda 2009”, któremu patronuje Centrum Edukacji Artystycznej, adresowany do studentów oraz uczniów szkół muzycznych I i II stopnia z całej Polski. W ubiegłym roku w konkursie uczestniczyło ponad 100 osób. W jury zasiądą profesorowie z różnych ośrodków akademickich w Polsce i USA. Na konkurs organizatorzy zamówili 9 nowych kompozycji (po jednej na każdy instrument dęty), które znajdą się w programie jako utwory obowiązkowe dla studentów i zostaną napisane przez kompozytorów z różnych ośrodków muzycznych w Polsce. Są to: Orient na flet solo Adama Porębskiego, Scherzo na klarnet solo Jaromira Gajewskiego, Psalmodia II na saksofon solo Marka Jasińskiego, Wariacyjnie - swingująco na obój solo Jerzego Bauera, Melorhytmos na fagot solo Krzysztofa Grzeszczaka, Trumpetos na trąbkę solo i Cornos na róg solo Tadeusza Kassaka oraz Perpetuum mobile na puzon solo i Tubology na tubę solo Tomasza Stolarczyka. W ramach Festiwalu odbędzie się więc 9 prawykonań utworów kompozytorów polskich napisanych na instrumenty dęte. Organizatorzy żywią nadzieję, że po konkursie nowe utwory będą włączane do repertuaru nie tylko studentów, ale także profesjonalnych muzyków i będą promować kulturę polską na całym świecie.

Po raz kolejny podczas Festiwalu odbędą się warsztaty ukierunkowane na granie w orkiestrze dętej, które zakończą się występem na koncercie festiwalowym w Filharmonii Szczecińskiej. Koncertujące orkiestry dęte są popularne szczególnie w USA i w Europie Zachodniej, a ich poziom wykonawczy może często budzić szczery podziw. Wykonują one bardzo różnorodny program estradowy i stwarzają możliwości realizowania się muzykom grającym na instrumentach dętych na bardzo wysokim poziomie artystycznym. Jednocześnie melomani mają sposobność obcowania z tym oryginalnym językiem muzycznym. Rozwijając ideę i zmierzając do podniesienia prestiżu i poziomu instrumentów dętych w Polsce organizatorzy planują program koncertowy na najwyższym poziomie artystycznym, również z udziałem solistów. Podobnie, jak w roku ubiegłym, warsztaty i koncert z orkiestrą poprowadzi Alain Crepin (Belgia).

W niebiletowanych koncertach festiwalowych wystąpią: The Festival Wind Symphony - orkiestra składająca się z muzyków filharmonii i innych orkiestr z różnych stron Polski oraz studentów akademii muzycznych, soliści - Zdzisław Stolarczyk i Tomasz Stolarczyk (puzony - NOSPR, Akademia Muzyczna w Krakowie) oraz Jonathan Bergeron (saksofon – Northern Arizona University, USA), dyrygent Alain Crepin (Belgia, dyrektor artystyczny belgijskich orkiestr wojskowych, profesor Konserwatorium w Brukseli), zespoły kameralne złożone z uczniów szkół muzycznych I stopnia oraz laureaci konkursu.

Dla najmłodszych uczestników Festiwalu i Konkursu planowane są warsztaty kameralne, prowadzone przez wybitnych artystów muzyków.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Skrzypaczka Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch wystąpi wraz z Capellą Cracoviensis z Projektem Schubert: Oktet & 2 symfonia. Koncert odbędzie się w Auli Akademii Muzycznej w Krakowie, 10 grudnia 2009 roku o godz. 19.30.

Sirkka-Liisa Kaakinen (na zdjęciu) ukończyła Akademię Sibeliusa w Helsinkach, doskonaląc następnie swe umiejętności w klasie mistrzowskiej Any Chumachenko i studiując jednocześnie grę na skrzypcach barokowych w Hadze u Moniki Hugget oraz w Amsterdamie u Lucy van Dael. Jest członkiem słynnego zespołu muzyki współczesnej AVANTI, a także „Helsinki Chamber Strings”, „Battalia”, „Sixth Floor Orchestra”. Poza Finlandią utrzymuje regularne kontakty m.in. z „Amsterdam Baroque Orchestra”, „Orkiestrą XVIII wieku”. Obecnie, grając na skrzypcach, altówce i violi d'amore, występuje na całym świecie jako solistka i kameralistka.


Dnia 10 grudnia 2009 roku o godz. 18.00 w Salonie Muzycznym – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Willi Wśród Róż w Poznaniu (przy al. Wielkopolskiej 11) odbędzie się Koncert Marszałkowski z cyklu „Salon Muzyczny Feliksa Nowowiejskiego”. Wystąpią: Katarzyna Hołysz – mezzosopran, Anna Kozub – fortepian, Piotr Kostrzewski – skrzypce. W programie: pieśni i utwory kameralne Feliksa Nowowiejskiego.


Kolejny koncert organizowany w ramach cyklu Festiwalu Muzycznego "Bursztynowy Szlak" odbędzie się 10 grudnia 2009 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej WPA UAM im. Profesora Jerzego Rubińskiego w Kaliszu. W wykonaniu znanej saksofonistki – Aliny Mleczko (na zdjęciu) oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Hermanna Breuera usłyszymy Małą sonatę na saksofon i orkiestrę smyczkową Jerzego Derfla i Koncert na saksofon altowy i orkiestrę Es-dur op. 109 Aleksandra Głazunowa. Program wieczoru dopełni Uwertura do opery Cyrulik Sewilski Gioacchino Rossiniego i I Symfonia c-moll op. 11 Felixa Mendelssohna-Bartholdy.
Alina Mleczko o Małej sonacie na saksofon i kwintet smyczkowy Jerzego Derfla: "Mała sonata jest utworem świetnie uzupełniającym formułę  koncertu symfonicznego. Myślę, że wszyscy znamy ścieżki filmowe czy też muzykę do spektakli teatralnych Jerzego Derfla. To kompozytor posiadający ukształtowany, własny ,niepowtarzalny język muzyczny. Utwór na saksofon to muzyka trochę z pogranicza gatunku i stylu. Słychać tu kunszt kompozytora w operowaniu melodyką i harmonią, jest tu miejsce na nie przesadzoną wirtuozerię i na głęboki przekaz artystyczny, odkrywam w nim również wiele miejsca na delikatny żart. Jako solista mam zatem możliwość pokazania brzmienia saksofonu jakie wciąż jest mało znane- myślę tu o rodzaju brzmienia klasycznego w dobrej, autentycznej, przystępnej choć nie łatwej muzyce. Jerzy Derfel wyczuwając  moje aspiracje do improwizacji, pozostawił fragmenty – kadencje -na początku utworu i w drugiej części, gdzie mogę próbować swoich sił w tworzeniu muzyki na żywo. To fantastyczny utwór. Bardzo się cieszę że pan Jerzy Derfel napisał go dla mnie. Gdyby ten świat wyglądał inaczej to właśnie takie utwory byłyby na pierwszych miejscach list przebojów:))"


Zespoły Hilliard Ensemble i Apollon Musagete Quartett wystąpią 11 grudnia 2009 roku o godz. 20.00 w Archikatedrze Warszawskiej na Starym Mieście.

Hilliard Ensemble (na zdjęciu) to brytyjski męski kwartet wokalny utworzony w 1974 roku, wykonujący utwory muzyki dawnej. Przez znawców uważany za jeden z najwybitniejszych na świecie zespołów tego typu. Zespół wystąpi w składzie: David James (kontratenor), Rogers Covey-Crump (tenor), Steven Harold (tenor), Gordon Jones (baryton). Przed występem brytyjskich gości na scenie pojawi się znakomity polski zespół Apollon Musagete Quartett, w skład którego wchodzą: Paweł Zalejski (skrzypce), Bartosz Zachłod (skrzypce), Piotr Szumieł (altówka) i Piotr Skweres (wiolonczela). Już po dwóch latach od powstania kwartet odniósł międzynarodowy sukces zdobywając I nagrodę oraz trzy nagrody specjalne na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium.

Występ Hilliard Ensemble i Apollon Musagete Quartett odbędzie się w ramach corocznych koncertów świątecznych organizowanych dla mieszkańców Warszawy przez Stołeczną Estradę. Wstęp z bezpłatnymi zaproszeniami, które można odebrać w kasie Stołecznej Estrady.


Grzegorz Duchnowski, Tomasz Jakub Opałka, Artur Zagajewski – to nazwiska finalistów III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz. Ich konkursowych dzieł będzie można wysłuchać w piątek, 11 grudnia 2009 roku, podczas finałowego koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Michała Klauzy. Kto zwycięży? Niezależnie od jurorów słuchacze mogą wybrać swojego faworyta - podczas koncertu wśród publiczności przeprowadzony zostanie plebiscyt, a jego uczestnicy wezmą udział w losowaniu nagród: zaproszeń na grudniowe i styczniowe koncerty w Filharmonii Łódzkiej.

Jury w składzie: Zygmunt Krauze - przewodniczący, Joel Hoffman, Michał Klauza, Bronisław Kazimierz Przybylski spośród zakwalifikowanych do konkursu prac dopuściło do finału następujące utwory: Unhum Artura Zagajewskiego, Les couleurs de l'espace Grzegorza Duchnowskiego i Symfonię Horyzont zdarzeń Tomasza Jakuba Opałki. W sumie w konkursie udział wzięło 42 kompozytorów (kilku nadesłało więcej niż jedną pracę) z 15 krajów: Polska, Belgia, Niemcy, Cypr, Kanada, Włochy, Ukraina, Finlandia, Hiszpania, Wielka Brytania, Meksyk, Argentyna, Francja, Chiny, Grecja.


Ofelia, Sonety, Alpha. Hellstenius, Mykietyn, Gryka czyli wieczór operowo-baletowy, na który złożą się trzy dzieła: Ofelia (2005) Henrika Hellsteniusa, Sonety Szekspira (2000) Pawła Mykietyna i Alpha Kryonia Xe (2005) Aleksandry Gryki, odbędzie się w dniach 11-13 grudnia 2009 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Potrójne spojrzenie artystów XXI wieku na tradycyjne formy opery i baletu przygotowane zostało we współpracy z Den Nye Opera w Bergen.

Henrik Hellstenius w operze Ofelia ukazuje tytułową bohaterkę jako kobietę wykorzystywaną przez Hamleta i w rezultacie popełniającą samobójstwo. Kameralny dramat rozgrywa się zarówno w czytelnej dla każdego słuchacza warstwie emocjonalnej partytury, jak i w jej warstwie symbolicznej.

Autorem muzyki do cyklu Sonetów Szekspira jest najwybitniejszy polski kompozytor generacji lat 70. XX wieku - Paweł Mykietyn, jedna z ikon polskiego postmodernizmu muzycznego, znany nie tylko melomanom, ale też bywalcom teatrów czy kin.

Atonalny i pełen krystalicznej logiki utwór jednej z najciekawszych kompozytorek młodego pokolenia Aleksandry Gryki (dwukrotnie nominowana do Paszportu "Polityki" w dziedzinie Muzyka Poważna), za sprawą choreograficznej wizji Jacka Przybyłowicza zamienił się w balet rozpięty między abstrakcją i baśnią, przedstawienie osadzone w przestrzeni jałowej planety Kryonii.

Wystąpią soliści Den Nye Opera, Polski Balet Narodowy i Orkiestra Opery Narodowej pod batutą Wojciecha Michniewskiego.


Z okazji 100. rocznicy śmierci Zygmunta Noskowskiego odbędą się w Filharmonii Narodowej w Warszawie dwa koncerty z udziałem wybitnego niemieckiego skrzypka, Christiana Tetzlaffa – w piątek, 11 grudnia 2009 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 12 grudnia 2009 roku o godz. 18.00. Wspólnie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego artysta wykona Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Ponadto w programie koncertu znajdzie się III Symfonia F-dur "Od wiosny do wiosny" Noskowskiego, skomponowana specjalnie dla Filharmonii na trzeci sezon jej działalności - dzieło programowe, czterema częściami ilustrujące cztery pory roku. Choć obecne w nim cytaty z ludowych pieśni mogą się dziś zdać nieco naiwne, to jednak świetny warsztat i ciekawa instrumentacja z pewnością nadal mogą zachwycać.
Niemiecki skrzypek Christian Tetzlaff uznawany jest za jedną z najciekawszych indywidualności swego pokolenia, magazyn „Musical America" wyróżnił go w 2005 roku tytułem „Instrumentalist of the Year", zdobył także wiele cennych wyróżnień fonograficznych, w tym dwukrotnie Diapason d'Or.


W 250. rocznicę śmierci wielkiego kompozytora Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na premierę Juliusza Cezara Georga Friedricha Haendla12 i 13 grudnia 2009 roku. Przygotowywane specjalnie na tę okazję przedstawienie będzie dopiero trzecią po wojnie, realizacją tej wspaniałej opery w Polsce, a w Łodzi wystawione zostanie po raz pierwszy. Łódzka premiera będzie jednak wyjątkowa nie tylko z tego powodu. Po raz pierwszy realizacja będzie koprodukcją Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego i PWSFTViT im. Leona Schillera przy współpracy Teatru Wielkiego w Łodzi.

Juliusz Cezar jest najbogatszą partyturą operową Haendla i stanowi do dziś jego najpopularniejszą operę. Jeszcze za życia kompozytora wystawiono ją w Londynie aż 38 razy. Operę odkryto na nowo w Getyndze w 1922 roku i od tego czasu stanowi ona żelazny repertuar światowych scen. W łódzkim Teatrze spektakl przygotują Artur Stefanowicz – reżyseria, Ewa Bloom-Kwiatkowska – scenografia i Paul Esswood – kierownictwo muzyczne.

Akcja Juliusza Cezara rozgrywa się w starożytnym Egipcie w 48 roku p.n.e. w czasie wyprawy Cezara przeciwko Pompejuszowi. Cesarz rzymski pokonuje swojego rywala w walce o władzę i uchodzi politycznym zamachom. Jednak w Egipcie również trwa walka o władzę - Ptolemeusz spiera się tam o tron ze swoją siostrą Kleopatrą. Cezar nie jest zainteresowany współpracą ani nie okazuje królowi wdzięczności za pomoc w straceniu Pompejusza, dlatego Egipcjanin wyprawia ucztę, na której Cezar ma zostać zamordowany. Jednocześnie Kleopatra rozpoczyna własną grę o władzę i względy Cezara, który obiecuje jej pomoc. Tym sposobem najpotężniejszy władca ówczesnej Europy ulega sercowej pokusie...


Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego inauguruje w tym roku nową serię koncertów pod nazwą „...i Lutosławski”. W sobotę, 12 grudnia 2009 roku o godz. 19.00 pod skrzydłami Liberatora w Muzeum Powstania Warszawskiego (przy ul. Grzybowskiej 79) w Warszawie wystąpią Jakub Jakowicz, Håkan Rosengren, Andrzej Bauer oraz Jan Krzysztof Broja oraz zespół wokalny Il Canto, któremu na akordeonie akompaniować będzie Jarosław Kutera. W programie koncertu znajdą się w pierwszej części pieśni Powstania Warszawskiego, wśród nich bardzo znane, jak Pałacyk Michla Józefa Szczepańskiego, a także te mniej popularne, m.in. Do broni Witolda Lutosławskiego. Część drugą koncertu wypełni Quatuor pour la fin du temps Oliviera Messiaena. Koncert będzie rzadką okazją do wysłuchania monumentalnego dzieła Messiaena - kwartetu powstałego w czasie II wojny światowej podczas uwięzienia kompozytora w obozie w Görlitz, w wybitnym wykonaniu artystów cieszących się międzynarodową sławą i uznaniem. Wstęp na koncert wolny.


Dnia 12 i 14 grudnia 2009 roku o godz. 18.00 w Operze Śląskiej w Bytomiu oraz Teatrze Śląskim w Katowicach odbędzie się prapremiera baletu Romeo i Julia. Spektakl został przygotowany w 2 częściach. Oparty jest na kanwie tragedii Williama Szekspira Romeo i Julia do symfonii dramatycznej Hectora Berlioza i fragmentów jego innych kompozycji. Ten francuski kompozytor, twórca symfonii romantycznej zainspirowany utworem Szekspira napisał tą symfonię programową jako wokalno-instrumentalną na chór, orkiestrę i solistów. Zbudowana z kilku części uszeregowanych zgodnie z przebiegiem tragedii stała się inspiracją dla realizatorów bytomskiego przedstawienia. Autorem inscenizacji i choreografii jest Henryk Konwiński, scenografii - Ireneusz Domagała, a kostiumów - Zofia de Ines. W spektaklu wykorzystano nagranie London Symphony Orchestra. Wystąpią: soliści, koryfeje i zespół baletu Opery Śląskiej oraz uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu.
Kolejne spektakle odbędą się 7 i 8 stycznia 2010 roku o godz. 11.00 na scenie Opery Śląskiej.


Ostatnie miesiące roku 2009 upłyną Wrocławskiej Orkiestrze Kameralnej Leopoldinum pod hasłem obchodów 30 rocznicy powstania. Z tej okazji Jubilaci zaprezentują trzy koncerty. Dnia 18 października 2009 roku o godzinie 18:00 pod dyrekcją Ernsta Kovacica orkiestra wystąpi w sali Filharmonii Wrocławskiej, gdzie wykona kompozycje Villa-Lobosa, Honeggera i Dvoraka. Wielu dawnych muzyków orkiestry przyjęło zaproszenie na ten koncert, a także na następne. Dnia 15 listopada 2009 roku o godzinie 18:00 w Auli Leopoldyńskiej koncertmistrz zespołu Zbigniew Szufłat poprowadzi koncert, którego gośćmi będą: Krzysztof Jakowicz oraz muzycy, którzy wiele lat swojej pracy zawodowej przeznaczyli na współpracę z Leopoldinum – Tadeusz Górny i Tadeusz Zathey. W programie znajdą się kompozycje Telemanna, Bacha, Griega, Rossiniego, Ginastery i Czajkowskiego. Ostatni, jubileuszowy koncert będzie miał miejsce w dniu 13 grudnia 2009 roku o godzinie 18:00 ponownie w sali Filharmonii Wrocławskiej, a poprowadzi go szef zespołu Ernst Kovacic, który tym razem wystąpi także jako solista w koncercie skrzypcowym Mozarta. Pozostały program tego wieczoru wypelnią dwie symfonie Haydna – Londyńska i Paryska – na zakończenie obchodzonego na całym świecie Roku Haydna.


Koncert Nieznane pieśni kompozytorów polskich odbędzie się w niedzielę, 13 grudnia 2009 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie: M. Szymanowska – Pieśń z wieży, J. Elsner – Mikon i Flis, Pasterka, M. Kl. Ogiński – Odi di un uom che muore, Doux souvenir, Dafni, P. Maszyński – Romans wschodni, Jakże cię mam brać, W. Żeleński – Czarna sukienka, J. Komorowski – Kalina, S. Lipski – Wiatry zwiały, Pieśń trubadura, H. Melcer – Menschentorheit, Im Traume, Z. Noskowski – Skowroneczek śpiewa, Praktyczna, Stach, Pożegnanie, G. Fitelberg – Geheimnis, Helle Nacht, Zaremba – 3 pieśni (III, IV, VII), J. Lefeld – Limba, Cóż jest prócz nieba, Z. Jachimecki – Humoreska, Królewna, J. Roztworowski – Zanim do naszych powrócisz stron, Fujarka. Wystąpią studenci Wydziału Wokalnego i Katedry Kameralistyki Fortepianowej. Opieka artystyczna – prof. Maja Nosowska, prof. Katarzyna Jankowska, ad. Robert Cieśla.


W ramach projektu Bliżej Chopina, realizowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na recitale fortepianowe Janusza Olejniczaka. Artysta wystąpi 13 grudnia 2009 roku (niedziela) o godz. 17.00 w Muzeum Wnętrz Dworskich w Ożarowie oraz 14 grudnia 2009 roku (poniedziałek) o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym PR w Katowicach (ul. Ligonia 29).

Janusz Olejniczak po latach koncertów i przemyśleń stwierdził: ”Chopin nie znosi rutyny, trzeba go odczuwać wciąż na nowo, łączyć dojrzałe przeżycie ze spontaniczną emocją. Dlatego muzyka Chopina jest bardzo trudna do grania, ale kiedy znajdzie sie odpowiedni klucz do niej, nie ma większej satysfakcji, niż granie Chopina…

Więcej informacji o cyklu Bliżej Chopina dostępnych jest na stronie www.silesia.art.pl.


W niedzielę, 13 grudnia 2009 roku o godz. 18.00 w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie odbędzie się nadzwyczajny koncert oratoryjny z okazji 80. rocznicy urodzin Bogusława Schaeffera - kompozytora, teoretyka muzyki, pedagoga, dramaturga, grafika, felietonisty, autora kilkunastu książek i wielu artykułów, twórcy ponad 600 dzieł muzycznych - dziesiątków dzieł orkiestrowych i instrumentalnych koncertów, utworów religijnych, ponad stu dzieł kameralnych i solowych, wielkiej ilości dzieł elektroakustycznych, muzyki komputerowej, utworów na instrumenty z taśmą, utworów parateatralnych, graficznych i jazzowych.
W ramach obchodów jubileuszu tej niezwykle ważnej dla świata muzyki postaci w Filharmonii Krakowskiej zaprezentowane zostaną dzieła z różnych obszarów działalności Jubilata - muzycznej oraz teatralnej. Po raz pierwszy wykonany zostanie Kwintet na flet, obój, skrzypce, wiolonczelę i fortepian - utwór napisany w 2007 roku z okazji Nagrody Specjalnej Miasta Salzburg. Kompozycja ta składa się z sześciu części, z których każda opisuje ulubione miejsce kompozytora w kraju salzburskim: Salzburg, Zell am See, Mittersill, Werfen, St. Gilgen, Salzburg. Części utworu zawierają liczne fragmenty ywirtuozowskie, które pozwalają artystom pokazać swoje mistrzostwo (wyk.: Krzysztof Kawula – flet, Mariusz Pędziałek – obój, Paweł Wajrak - skrzypce, Franciszek Pall – wiolonczela, Sławomir Zubrzycki - fortepian).
Twórczość teatralna reprezentowana będzie przez jeden z wcześniejszych utworów Bogusława Schaeffera (rok 1964) pt. Audiencja I – Innowacja (w wersji z 2009 roku). Zasadniczo powstało aż pięć Audiencji - Audiencja I jest wstępem do całego cyklu. Schaeffer kilkakrotnie poprawiał i uzupełniał tę sztukę, chciał bowiem uzyskać materiał zróżnicowany myślowo, możliwy do zaprezentowania na scenie, a przede wszystkim służący aktorowi do ujawnienia głębszych partii tekstu - przesłania, które odczytać mozna między wierszami. Tekst zaprezentowany zostanie przez Marka Wilka - aktora i reżysera, twórcy i dyrektora Teatru Elsynor, który w w stałym reperaturze ma sztuki Bogusława Schaeffera, grane przy pełnej aprobacie autora, stale goszczącego na kolejnych prapremierach.
Na zakończenie uroczystego koncertu, w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego, zaprezentowane zostanie Stabat Mater na sopran, alt, chór mieszany, smyczki i organy. Utwór w obsadzie całkowicie zbliżony jest do Stabat Mater G.B. Pergolesiego, wypełniony jest natomiast nową barwnością i oparty na odmiennej fakturze. To z pewnością jedno z najpiękniejszych dzieł Schaeffera, oparte na wymyślonej przez niego harmonice, która – jak mawia kompozytor - „gwarantuje” aurę smutku, przygnębienia, a nawet rozpaczy. W powstałym w roku 1983 roku Stabat Mater Schaeffer zrezygnował z daleko idących eksperymentów i dał przykład dzieła skupionego na samej treści sekwencji o Matce cierpiącej u krzyża Jezusa. Solistkami podczas wykonania tego utworu będą: Beata Karczmiarz-Kulka (sopran) oraz Agnieszka Monasterska (alt).


W sezonie 2009/2010 powracają popularne już wśród krakowskiej publiczności niedzielne koncerty kameralne z serii lunchtime w Filharmonii Krakowskiej, podczas których występują muzycy z orkiestry Britten Sinfonia z Cambridge (na zdjęciu). Koncerty z tej serii, każdorazowo odbywające się w Sali Złotej Filharmonii, organizowane są już czwarty sezon w ramach wymiany kulturalnej pomiędzy Małopolską a Wschodnią Anglią. Pierwszy odbędzie się 13 grudnia 2009 roku o godz. 12.00.
Niedzielne południowe spotkania angielskich instrumentalistów z krakowskimi melomanami nawiązują do nieznanego wcześniej w naszym obszarze kulturowym brytyjskiego zwyczaju "lunchtime concerts". Koncerty kameralne z udziałem muzyków Britten Sinfonia, podobnie jak w latach ubiegłych, odbedą się czterokrotnie w ciągu jednego sezonu artystycznego (kolejne koncerty z tej serii – 17 stycznia, 14 marca i 25 kwietnia 2010 roku). Spotkania te charakteryzują sie ciekawym doborem repertuarowym - obok utworów klasycznych zestawione są kompozycje współczesne, wśród których każdorazowo pojawia się światowe prawykonanie utworów skomponowanych specjalnie na zamówienie Britten Sinfonia. W tym sezonie o napisanie premierowych kompozycji zostali poproszeni następujący twórcy muzyki współczesnej: Christian Mason – uczeń Harrisona Birtwistle'a, nowojorczyk Nico Muhly, Niemiec Urlich Kreepein oraz Gwilym Simcock, na którego twórczość duży wpływ ma muzyka jazzowa. W Krakowie po raz pierwszy zabrzmi Noctilucence Christiana Masona. Britten Sinfonia za serie koncertów Lunchtime zdobyła w 2009 roku nagrodę Royal Philharmonic Society’s Chamber Music Awards 2009. Podczas obecnego sezonu koncerty Britten Sinfonia z serii "Lunchtime concerts" odbędą się w takich miastach jak: Birmingham, Cambridge, Londynie, Norwish i w Krakowie - w Filharmonii im. K. Szymanowskiego. Koncerty w Cambridge rejestrowane są przez radio BBC 3 i retransmitowane będą latem 2010 roku.


Dnia 14 grudnia 2009 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Łodzi zaśpiewa Arnold Rutkowski - wielkie odkrycie Bogusława Kaczyńskiego, który wystąpił już na wielu scenach świata, co swoim zaproszeniem do wspólnego koncertu docenił sam mistrz Placido Domingo! W Polsce artysta występuje w Operze Narodowej, Krakowskiej i Wrocławskiej. Już sam jego widok na scenie wywołuje wielką aprobatę publiczności. Mówi się o nim - Nowy Jan Kiepura. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi, którą gościnnie poprowadzi mistrz batuty Mirosław Jacek Błaszczyk. Niezwykły wieczór wypełnią największe hity operetkowe i operowe, a także bliskie naszym sercom przeboje Jana Kiepury. Koncert poprowadzi Leszek Bonar.


Dnia 14 grudnia 2009 roku o godzinie 19:00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie w sali prób orkiestry (wejście numer 1) odbędzię się kolejna debata z cyklu Kontrowersje, zatytułowana: Farinelli, Callas, drag queens – dlaczego opera jest ukochaną sztuką gejów? Czy istnieje operowa trzecia płeć? W debacie udział wezmą: Maciej Jabłoński – muzykolog, Błażej Warkocki – krytyk literacki, Bogusław Deptuła – historyk i krytyk sztuki, redaktor „Dwutygodnika” i Karol Radziszewski – artysta wizualny, wydawca i redaktor naczelny „DIK Fagazine”. W programie także występ Izabeli Kłosińskiej i Jacka Mureno oraz projekcja filmu Katarzyny Kozyry. Wstęp na wszystkie spotkania jest bezpłatny. Ilość miejsc ograniczona. Bilety do odbioru w kasach teatru.

Organizatorem debaty są: Dwutygodnik, Program II Polskiego Radia, Narodowy Instytut Audiowizualny i Teatr Wielki - Opera Narodowa. Debaty są transmitowane na stronach: www.polskieradio.pl/dwojkawww.nina.gov.pl i www.dwutygodnik.com

Kolejne spotkania z cyklu „Kontrowersje”:

  • 8 lutego 2010 godz. 19.00 - OPERA POLITICA
  • 26 kwietni 2010 godz. 19.00 - CAMP OPERA
  • 14 czerwca 2010 godz. 19.00 - SOAP OPERA


Utwory łagodne w brzmieniu i pełne zadumy wypełnią koncert muzyki współczesnej z cyklu „contem.ucha”, który odbędzie się 15 grudnia 2009 roku, we wtorek, o godzinie 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. Lorien Trio (flet, altówka i harfa) wykona Trio Maksyma Shorenkova, And then I knew ‘twas Wind Toru Takemitsu, Księgę tajemnic nocy Aleksandra Shymko oraz W ogrodzie radości i smutku Sofii Gubajduliny (na zdjęciu). Wyjątkowo w programie koncertu muzyki współczesnej znajdzie się także utwór Claude'a Debussy’ego - Sonata na flet, altówkę i harfę z 1915 roku, która zainspirowała Takemitsu do stworzenia swojej kompozycji. Kompozytor wyraził życzenie, by jego utwór poprzedzać wykonaniem Sonaty Debussy’ego.


We wtorek, 15 grudnia 2009 roku o godz. 19:00 w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie (Rynek Starego Miasta 2, Galeria Promocyjna) odbędzie się koncert kameralny muzyki Zbigniewa Bargielskiego z cyklu Współczesna muzyka polska zjawiskiem światowym. Wystąpią: Elżbieta Gajewska – flet oraz „Kwartet Wilanów” w składzie: Tadeusz Gadzina – skrzypce, Paweł Łosakiewicz – skrzypce, Ryszard Duź – altówka, Marian Wasiółka – wiolonczela. W programie: Kwartet Alpejski i Kwintet Fletowy “On the Other Side of the Mirror” Zbigniewa Bargielskiego oraz Kwartet smyczkowy M. Ravela. Gościem koncertu będzie sam kompozytor - Zbigniew Bargielski.