Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2007 2008 2009 2010 2011
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

 

XIX MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL „LETNIE KONCERTY ORGANOWE”

2 lipca - 13 sierpnia 2009

bilety: 15 zł (ulgowe) i 25 zł (normalne)

 

sprzedaż biletów: Punkt Informacji Miejskiej, ul. Św. Jana 2, czynne pon.-niedz., 10.00-18.00, tel. 012 421 77 87
Bileteria Kraków, ul. Dietla 77, czynne pon.-pt., godz. 10.30-17.00, sob. 10.00-14.00, tel. 012 421 64 05 lub bezpośrednio przed koncertem

 

2 VII godz. 20.00 – Łukasz Mikołaj Mateja, Polska (Kraków)

Z towarzyszeniem Piotra Tarcholika (skrzypce), Marcina Markowicza (skrzypce) oraz Krakowskiego Zespołu Kameralnego

Bazylika OO. Paulinów „Na Skałce”, ul. Skałeczna 15

Krakowski Zespół Kameralny powstał w 1994 r. z inicjatywy Łukasza Mikołaja Matei, który jest jego kierownikiem artystycznym. W jego skład wchodzą znakomici instrumentaliści, absolwenci Akademii Muzycznej w Krakowie. Zespół posiada szeroki repertuar, obejmujący dzieła od renesansu, aż do kompozycji z XX wieku. Występuje na prestiżowych krajowych i zagranicznych festiwalach. Wykonał kilkaset koncertów w Polsce, Austrii, Niemczech, Czechach i na Słowacji.

Marcin Markowicz od 2005 roku jest Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Ensemble im. Księżnej Daisy. W 2006 roku został koncertmistrzem Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. Członek założonego przez siebie Lutosławski Quartet (Wrocław), działający jako zespół Filharmonii Wrocławskiej. Studiował u Christiane Edinger w Lübeck, Romana Lasockiego i Krzysztofa Jakowicza w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) oraz u Romana Totenberga w Bostonie. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem m.in. Idy Haendel, Sherbana Lupu, Roberta Szredera, Grigorija Zhislina oraz członków Juilliard Quartet, Cleveland Quartet, The Fine Arts Quartet oraz Kwartetu Śląskiego i Szymanowski Quartet. Jako solista i kameralista uczestniczył w festiwalach w Bayreuth, Ratzeburgu, La Ville d'Eu, na „Warszawskiej Jesieni”, „Turning Sounds” w Warszawie oraz Kneisel Hall Chamber Music Festival w USA. Dwukrotny zwycięzca Konkursu dla Młodych Instrumentalistów w Krakowie (1996, 1997). W latach 1996-1998 był solistą i koncertmistrzem Orkiestry Kameralnej „Ostinato” w Krakowie. Był współzałożycielem i pierwszym skrzypkiem zespołu kameralnego Transemble w Warszawie, w którym grał w latach 2004-2005. W 2004 był koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Warszawie. 2005-2006 był członkiem Amade Kammerphilharmonie w Aachen. Jako solista współpracuje z Filharmonią we Wrocławiu, Wałbrzychu oraz z Krakowskim Zespołem Kameralnym. Stypendysta Fundacji Kultury Polskiej, Ministerstwa Kultury, holenderskiej Fundacji „Iris” oraz amerykańskich Saul Cohen Foundation i Roman Totenberg Foundation. W1997 roku otrzymał kompozytorską „Nagrodę dla Debiutanta” od Klubu Muzyki Współczesnej w Krakowie, a 1999 roku wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika. Jego utwory były wykonywane na festiwalach w Polsce, Niemczech, Holandii i USA. W latach 2003-2005 współpracował z Teatrem Dramatycznym w Warszawie.

Piotr Tarcholik Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie E. Szubra-Jargoń. Swoje muzyczne umiejętności doskonalił na mistrzowskich kursach prof. Thomasa Brandisa i Grigorija Żyslina. Jest laureatem konkursu Jeunesse Musicales w Weikersheim w 1992 roku oraz Konkursu Mozartowskiego w Krakowie. Współzałożyciel i lider zespołu Kameralistów Krakowskich (obecnie „Sinfonietta Cracovia”), gościnny koncertmistrz Radiowej Orkiestry Symfonicznej w Krakowie. Koncertował w wielu krajach Europy, USA oraz Japonii. Występował jako solista m,in. z: Sinfonią Varsovia, NOSPR-u, Polską Orkiestrą Kameralną, Cappellą Cracoviensis, Sinfoniettą Cracovia, Filharmonią Świętokrzyską i Wrocławsk, oraz Przemyską Orkiestrą Kameralną. Dokonał wielu nagrań płytowych (dla m. in. Duxa, CD Accord, Chandos Records, Virgin Classics) i radiowych. Od 1998 do 2004 był II koncertmistrzem „Sinfonia Varsovia”, gdzie występował pod batutą Lorda Yehudi Menuhina, K. Pendereckiego, S. Mintza, E. Krivina, J. Semkowa. Z tym zespołem występował wielokrotnie jako solista wykonując koncerty Bacha, Vivaldiego i Mozarta na festiwalach w Warszawie, Nantes, Bilbao, Brnie i Bratysławie. Od września 2004 pracuje jako koncertmistrz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, z którą w marcu 2006 dokonał nagrania archiwalnego II Koncertu skrzypcowego g-moll S. Prokofiewa pod dyrekcją J. M. Florencio.

Łukasz Mikołaj Mateja Absolwent krakowskiej akademii Muzycznej w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy oraz studiów podyplomowych Stypendysta Roosevelt University, student Chicago Musical College w klasie organów David’a Schreder’a. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez, m.in. Bach-Akademie Helmuta Rillinga, Ludgera Lohmanna, Michaela Radulescu, Guy Bovet’a, Jona Laukvika, Heinera Graßta. Studia w Akademii Muzycznej w Krakowie ukończył w 1994r. otrzymując Dyplom z Wyróżnieniem. W roku akademickim 1994/95 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu w klasie organów prof. dr Hansa Haselböcka – jako tzw. Gaßthörer. Wykonał szereg koncertów organowych w Polsce, Niemczech, Austrii, Irlandii Północnej, USA, Francji, Słowacji, na Węgrzech i Ukrainie. W 1994r. założył i prowadzi jako kierownik artystyczny, oraz realizator B.C. Krakowski Zespół Kameralny, który wykonał kilkaset występów w kraju i za granicą. Równocześnie, w roku 1991 rozpoczął studia na wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Krakowie i w roku 1996 otrzymał dyplom ze specjalnością: Teoria Muzyki. Swoje zainteresowania naukowe kontynuował jako słuchacz Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich przy Wydziale Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Od 1991r. pełni funkcję organisty w Sanktuarium Najświętszej Rodziny w Krakowie. W latach 1993-99 prowadził działalność pedagogiczną w ramach Instytutu Liturgicznego Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Od 1997r. pełni funkcję organisty i kantora Wspólnoty Niemieckojęzycznej Sankt Barbara działającej przy kościele XX. Jezuitów w Krakowie. Od 1998r. do chwili obecnej prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Od 2002r. pełni w tej szkole funkcję kierownika sekcji teorii i wydziału wokalnego. Od 2007r. jest dyrektorem Centrum Kultury i Turystyki w Wieliczce.

 

Program:

Johann Sebastian Bach (1685–1750) Preludium i Fuga a-moll BWV 543 (organy solo)
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) Sonata c-moll op. 65 nr 2 (organy solo)
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Andante z II Sonaty skrzypcowej a-moll BWV 1003
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1060
Antonio Vivaldi (1678 – 1742) Koncert a-moll na dwoje skrzypiec RV 522
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 104

 

9 VII godz. 19.30 – Gerhard Gnann – Niemcy (Mainz)

Bazylika Mariacka, Plac Mariacki 5

Urodził się w Badd Buchau (Oberschwaben). Studiował grę na organach, klawesynie oraz muzykę kościelną we Freiburgu, Amsterdamie i Bazylei. W latach 1986-1988 studiował w klasie Tona Koopmana w Sweelinck-Conservatorium w Amsterdamie, a w latach 1988-91 w klasie solistycznej organów Guy Bovet w Bazylei. Jest laureatem międzynarodowych konkursów organowych, m.in. w 1988 roku w Brugie, 1 992 w Schweizer Orgelwettbewerb. Był także stypendystą Deutschen Akademischen Austauschdienstes. Od 1997 roku jest profesorem Johannes Gutenberg-Universitat w Mainzu, gdzie prowadzi klasykę organów i kieruje Wydziałem Muzyki Kościelnej. W 2003 roku otrzymał Uniwersytecką Nagrodę za wybitne osiągnięcia pedagogiczne. Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech oraz w Akademiach Muzycznych w Grazu, Kopenhadze, Krakowie i Perugii. Koncertuje w całej Europie. Nagrywał płyty cd m.in. dla wytwórni Hanssler Classic, Organum i Naxos.

 

Program:

Georg Friedrich Händel (1685–1759) Orgelkonzert op.7, No.1, B-Dur
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) Sonate V in D-Dur, op. 65,5
Pablo Bruna (1611–1679) Tiento de 2. tono por ge sol re ut sobre la letania de la Virgen
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Präludium und Fuge e-moll BWV 548
Georg Friedrich Händel (1685–1759) Orgelkonzert op.4, No.1
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) Präludium und Fuge Nr.2 D-Dur op.35
Anonymus (XVII w.) Battalha
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Meine Seele erhebet den Herrn, BWV 648
Louis Vierne (1870–1937) Finale aus Symphonie Nr. VI

 

16 VII godz. 19.00 – Matteo Messori - Włochy (Bolonia)

Kościół Św. Krzyża, ul. Św. Krzyża 23

Urodził się w Bolonii, gdzie studiował grę na organach i kontrapunkt a następnie muzykologię, które ukończył z najlepszymi wynikami. Uczył się także gry na klawesynie u S. Vartolo w konserwatoriach w Mantui i Wenecji. Występuje solo jako klawesynista i organista oraz jako dyrygent orkiestr kameralnych. Założył orkiestrę Cappella Augustana, która po raz pierwszy dokonała pełnych nagrań dzieł H. Schütza dla wytwórni Brilliant Classics. Jego nagranie trzeciej części Klavierübung J.S. Bacha na trzech historycznych organach – śląskich i saksońskich oraz w Turyngii, zdobyło w marcu 2008 r. nagrodę 5 de Diapason francuskiego czasopisma „Diapason”. Nagrał Die Kunst der Fuge, Musikalisches Opfer oraz fragmenty Triple Fugue BWV 1080/19 J.S. Bacha, jako solista partii klawesynowej oraz jako lider orkiestry Cappella Augustana. Nagrania zostaną wydane jako 3-płytowa edycja, która zawierać będzie też Canonical Variation, zarejestrowane na organach Trost z 1724 r. w Walthershausen. Kierował Białoruską Narodową Orkiestrą Kameralną w Mińsku, a także pierwszym włoskim publicznym wykonaniem oratorium La Bellezza ravveduta F. Hendla, wystawionym przez reżysera D. Kriefa dla Sagra Musicale Malatestiana w Rimini. Dyrygował swoim zespołem podczas realizacji 5-płytowego wydawnictwa dzieł H. Schütza, którego nagranie odbywało się w Polsce. Jest wykładowcą w klasie organów, dawnych instrumentów klawiszowych, kontrapunktu oraz basso continuo w Konserwatorium w Bergamo.

 

Program:

Marcantonio Cavazzoni (c1485–after1569) Recercar
Tabulatura Jana z Lublina 3 pieces
John Redford (c1486–1547) Christe qui lux
John Taverner (c1475–1535/36) In nomine
Rocco Rodio (c1535–after 1615) Ricercata (dedykowane królowi Zygmuntowi Augustowi królowi)
Giovanni Gabrieli (c1564–1612) Canzon, Ricercare
William Byrd (c.1539–1623) Clarifica me, Pater
Girolamo Frescobaldi (1583–1643) Recercar con obligo di Cantar la Quinta parte senza Tocarla, Toccata per l’Elevatione, Bergamasca
John Bull (c. 1583–1623) Fantasia
Orlando Gibbons (1583–1625) Fancy
Michelangelo Rossi (1601/02–1670) Toccata
Johann Caspar Kerll (1627–1693) Canzona, Capriccio sopra il Cucco
Juan Bautista José Cabanilles (1644–1712) Passacalles

 

23 VII godz. 20.00 – Marek Toporowski – Polska (Katowice)

Bazylika OO. Karmelitów „Na Piasku”, ul. Karmelicka 19

Organista i klawesynista. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki) doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken) i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Studia te uwieńczone zostały wieloma nagrodami i wyróżnieniami (m.in. I nagrodą konserwatorium w Strasbourgu). Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985). Prowadzi zespół Concerto Polacco, który w maju 1993 zdobył III nagrodę na konkursie zespołów muzyki barokowej w Melk (Austria). Zespół ten nagrał już trzy płyty kompaktowe. Od jesieni 1996 prowadzi również chór kameralny Sine Nomine. Artysta koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał także wielu nagrań radiowych i płytowych. Niedawno ukazało się nagranie muzyki Monteverdiego i Frescobaldiego ze znakomitą ukraińską sopranistką Olgą Pasiecznik. Płyta Concerto Polacco z polską muzyką barokową XVII w. Była nominowana do nagrody Fryderyka w 1996 r. Marek Toporowski zajmuje się również działalnością pedagogiczną. W latach 1990-1991 uczył gry klawesynowej w Musikhochschule des Saarlandes. Obecnie prowadzi klasę klawesynu w Akademii Muzycznej w Katowicach.

 

Program:

„W kręgu romantyzmu”
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) II Sonata c-moll
Ryszard Borowski (*1955) Preludium i fuga (na tematach Chopina)
Richard Wagner (1813–1883) Gebet des Königs (Lohengrin)
Charles Villiers Stanford (1852–1924) IV Sonata na organy c-moll „Celtica” op. 154

 

30 VII godz. 19.30 – Florian Pagitsch – Austria (Wiedeń)

Bazylika Mariacka, Plac Mariacki 5

Florian Pagitsch urodził się w 1959 roku w Tamsweg koło Salzburga. Ukończył tamtejsze „Mozarteum” w klasie organów, a następnie wiedeński Universität für Musik und Darstellende Kunst. Studia muzyczne uzupełniał mistrzowskimi kursami. Podróżował do Belgii, Pakistanu, Indii i Iranu. Jest laureatem konkursów organowych – Ferenza Liszta w Budapeszcie (1978), J. S. Bacha w Lipsku (1980) oraz Antona Brucknera w Linzu (1986 – I nagroda). Koncertował w całej Europie, Japonii, Australii, Nowej Zelandii i USA. Od roku 1989 jest profesorem organów w macierzystej uczelni.

 

Program:

Johann Sebastian Bach (1685–1750) Fantasie und Fuge g-Minor, BWV 542, Trio super „Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’", BWV 664
Johann Ernst Eberlin (1702–1762) Toccata Secunda
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) Fantasie f-Minor, KV 594
Eugène Gigout (1844–1925) Toccata B-Minor
Moondog Louis Thomas Hardin (1916–1999) Logrundr A-Major op.76
Arvo Pärt (*1935) Mein Weg hat Gipfel und Wellentäler
Florian Pagitsch (*1959) Improvisation Forme libre

 

6 VIII godz. 20.00 – Béatrice Piertot i Yannick Merlin - Francja (Paryż)

Bazylika OO. Karmelitów „Na Piasku”, ul. Karmelicka 19

Béatrice Piertot jest profesorem organów w konserwatorium Abbeville oraz organistką w Saint-Laurent, w Paryżu. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów. Koncertuje na słynnych festiwalach (w Chartres, Bordeaux, w Paryżu, Hiszpanii, Włoszech, Polsce, Wielkiej Brytanii). W 2005 r. grała dla radia. Dyplomowany pedagog, uczyła się gry na fortepianie, organach i klawesynie u słynnych profesorów, jak L. Cabasso, M.-L. Langlais, E. Lebrun, F. Levéchin, E. Joyé w Conservatoire Supérieur Paryżu, a także w Konserwatorium w Strasburgu i Mulhouse.

Yannick Merlin zdobył złoty medal w konserwatorium w Strasburgu, a następnie kontynuował studia w klasie solisty w Konserwatorium Paryskim pod kierunkiem M.-L. Langlais. Od 2005 r. jest asystentem organisty w kościele Val de Grace w Paryżu, na organach Cavaillé-Coll. Laureat wielu międzynarodowych konkursów. Od 2008 r. jest organistą w kościele Notre-Dame-des-Champs w Paryżu – na organach Cavaillé-Coll. Często koncertuje we Francji i w Europie. Jego praca magisterska (Organy i paryscy organiści w Alzacji w latach 1860–1908), obroniona na Sorbonie w Paryżu, została opublikowany w czasopiśmie „L’orgue” (nr 265). Interesuje go również muzyka współczesna. V. Paulet, J.-J. Werner, T. Pallesco i G. Hilpipre zadedykowali mu niektóre ze swoich utworów.

 

Program:

Koncert organowy na cztery ręce
Jean-Baptiste Lully (1632–1687) Marsz turecki (transkrypcja B. Piertot)
Jean-Philippe Rameau (1683–1764) Kontredans w formie ronda (transkrypcja Y. Merlin), Danse des Sauvages (transkrypcja B. Piertot)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) Fantazja f-moll, KV 594
Georg Friedrich Händel (1685–1759) Fragmenty z Water music (aranżacja B. Piertot, Y. Merlin)
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) Allegretto un poco agitato z Symfonii Lobgesang, op. 52 (transkrypcja Y. Merlin)
Adolph Friedrich Hesse (1809–1863) Fantazja d-moll dla 2 organistów
Claude Debussy (1862–1918) Kwartet smyczkowy op. 10, cz. II (aranżacja B. Piertot, Y. Merlin)
Camille Saint-Saëns (1835–1921) Danse macabre (aranżacja B. Piertot, Y. Merlin)

 

13 VIII godz. 20.00 – Daniel Prajzner – Polska (Kraków)

Bazylika OO. Karmelitów „Na Piasku”, ul. Karmelicka 19

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy, student Conservatorium van Amsterdam (Holandia) - klasa organów, prof. Pieter van Dijk, Master of music. Jest stypendystą, m.in. Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu (Niemcy, 2007), Ministra Kultury RP „Młoda Polska” (2006), Dartington International Summer School (Anglia, 2004, 2006), laureatem konkursów: IV Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Mikaela Tariverdieva (wyróżnienie i nagroda specjalna fundacji De Boni Arte "Za najlepszą interpretację muzyki sakralnej", Rosja 2005), III Europejskiego Konkursu Organowego (I nagroda, Włochy 2004), XIV Międzynarodowego Konkursu Młodych Organistów (wyróżnienie, Czechy 2004) oraz Ogólnopolskiego Konkursu Organowego dla Uczniów Szkół Muzycznych II stopnia (VI miejsce ex aeqo). W 2006 roku otrzymał nagrodę promocyjną Volksbank Paderborn-Höxter „Młodzi Twórcy w Europie 2006” za osiągnięcia artystyczne. Koncertuje w Polsce, Niemczech, Litwie, Rosji, Norwegii, Szwajcarii. Brał udział w mistrzowskich kursach interpretacji prowadzonych przez: Józefa Serafina, Marka Toporowskiego, Juliana Gembalskiego, Klausa Eichhorna, Vincenta Warniera, Gerharda Gnanna, Guy Boveta, Martina Sandera, Ludgera Lohmanna, Zigmonta Szathmary'ego, Bernharda Haasa, Colina Tilney'a i Menno van Delfta. Obecnie jest organistą Kościoła pw. NMP Wspomożenia Wiernych w Krakowie, nauczycielem organów w Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Malawskiego w Przemyślu, asystentem w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

Program:

Johann Sebastian Bach (1685–1750) Preludium i fuga e-moll, BWV 548
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) VI Sonata
César Franck (1822–1890) Chorał E-dur
Marcel Dupré (1886–1971) Preludium i fuga f-moll
Olivier Messiaen (1908–1992) Dieu parmi nous


Powrót