Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

XVIII Festiwal Muzyki Kameralnej "Kwartet Śląski i jego goście" odbędzie się w Katowicach, w dniach 27 listopada – 5 grudnia 2010 roku. Tegoroczna edycja imprezy w znacznej części poświęcona została twórczości zmarłego przed 20 laty Andrzeja Krzanowskiego.
Kwartet Śląski, który przed laty ściśle z Andrzejem Krzanowskim współpracował (m. in. dokonał prawykonania jego II i III Kwartetu smyczkowego), przypomni na swoim festiwalu 5 utworów tego kompozytora. Jeden z nich - I Kwartet smyczkowy - wersja A będzie miał na festiwalu swoje polskie prawykonanie, za życia kompozytora bowiem wykonany został tylko raz, w 1978 roku w Dreźnie jako utwór nagrodzony na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. C.M. Webera. Ponadto w ramach 5 koncertów, które odbędą się w Sali Koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej, wykonane zostaną najsłynniejsze w literaturze kameralnej kwintety fortepianowe: Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Juliusza Zarębskiego, Antonina Dworzaka i Dymitra Szostakowicza oraz 2 kwintety godne jak najczęstszej prezentacji - I Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz i Musica a cinque Aleksandra Tansmana. Na zakończenie Roku Chopinowskiego wykonane zostaną też kameralne wersje Fantazji na tematy polskie oraz Wariacji na temat "La ci darem la mano" Fryderyka Chopina.
Z Kwartetem Śląskim wystąpią czołowi polscy pianiści: Wojciech Świtała, Janusz Olejniczak, Krzysztof Jabłoński i Beata Bilińska oraz pianista wyróżniony przez Kwartet Śląski Nagrodą Specjalną na tegorocznym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, który zakończy się 21 listopada.

Więcej


Rok 2010 zapamiętamy jako Rok Chopinowski, warto jednak pamiętać też o innym jubilacie: Robercie Schumannie. Jego twórczości kameralnej poświęcony jest festiwal „Łódzkie Schumanniana 2010”, złożony z pięciu koncertów, które odbędą się w Filharmonii Łódzkiej 30 listopada (wtorek, godz. 19.00), 1 grudnia (środa, godz. 17.00 i 19.00) i 2 grudnia (czwartek, 17.00 i 19.00). Wystąpią m.in.: mezzosopranistka Urszula Kryger, baryton Rudolf Rosen, pianista Tomasz Herbut i niemiecka sopranistka Juliane Banse oraz studenci, absolwenci i pedagodzy łódzkiej Akademii Muzycznej (uczelnia oraz Stowarzyszenie Inicjatyw Artystycznych „Operativa” są współorganizatorami festiwalu).

Niewielu melomanów wie, że słynne Kreisleriana R. Schumanna zostały zadedykowane F. Chopinowi. Chopin nie pozostał dłużny Schumannowi i poświęcił mu swoją Balladę F-dur. Te dwie kompozycje oraz kilka innych będzie można usłyszeć podczas koncertu w środę, 1 grudnia, o godz. 17.00. Wystąpią studenci oraz pedagodzy łódzkiej Akademii Muzycznej. Podczas kolejnych koncertów Festiwalu Schumannowskiego będzie można poznać wiele innych ważnych dzieł z dorobku Schumanna. W programach koncertowych często spotyka się jego symfonie czy Koncert fortepianowy a-moll, rzadko natomiast pojawiają się kompozycje kameralne czy pieśni. A właśnie tutaj najpełniej wyraził Schumann swoją romantyczną naturę.


Recital nadzwyczajny Ingolfa Wundera – laureata II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w czwartek, 2 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W interpretacji austriackiego artysty usłyszymy kompozycje Fryderyka Chopina: Nokturn op. 9 nr 3, Impromptu Ges-dur op. 51, Balladę f-moll op. 52, Scherzo E-dur op. 54, Sonatę h-moll op. 53 oraz Andante Spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22.


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na koncerty z okazji zakończenia Roku Fryderyka Chopina. W środę, 1 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 z programem Chopin jakiego nie znamy wystąpi Urszula Dudziak z zespołem. Dwa dni później, 3 grudnia 2010 roku o godz. 19, z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego zagra Paweł Wakarecy – zdobywca wyróżnienia w XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010). W programie: Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Chopina i IV Symfonia d-moll op. 120 Schumanna.


Kina Cinema City zapraszają na kolejną odsłonę największych dzieł Mozarta, Bizeta, Prokofiewa czy Czajkowskiego w inscenizacji najlepszych scen operowych świata – londyńskiego Royal Opera House Covent Garden, a także Teatro Real Madrid, the Chapel of King’s College w Cambridge i Paris Opéra Ballet w Palais Garnier. Wyjątkową szansę przeniesienia się do świata opery bez kupowania biletu na samolot mają widzowie, którzy wybiorą się na spektakle z cyklu CINEMAESTRO od stycznia do grudnia 2010 roku. Opery wyświetlane będą w cyfrowej jakości z doskonale czystym dźwiękiem w 6 kinach Cinema City w Polsce: w Warszawie (Cinema City Arkadia), Krakowie (Cinema City Galeria Kazimierz), Wrocławiu (Cinema City Korona), Łodzi (Cinema City Manufaktura), Poznaniu (Cinema City Plaza) i Katowicach (Cinema City Silesia).
Tegoroczna odsłona cyklu CINEMAESTRO to szerszy repertuar wzbogacony o nowe tytuły, a także kolejne, najznamienitsze sceny operowe, baletowe i koncertowe. - Dzięki pokazom możemy przenieść się do gmachu Royal Opera House Covent Garden, jednej z najstarszych i najsławniejszych scen operowych Europy. Przedstawienia baletowe i operowe wyświetlane z ramach cyklu CINEMAESTRO to światowej klasy premiery, zapewniające widzom niezapomniane wrażenia artystyczne. Ponadto, technika filmowa pozwala na obejrzenie widowisk z bliska. Widz ma wrażenie, że znajduje się na scenie w wirze akcji - mówi Bogusław Kaczyński, patron honorowy projektu CINEMAESTRO.
W repertuarze cyklu każdy widz znajdzie coś dla siebie. Pasjonaci opery z pewnością docenią mistrzowskie inscenizacje historii namiętnej Carmen, mrocznej opowieści o Don Giovannim czy uroczej fabuły Wesela Figara. Amatorzy baletu będą zaś pod ogromnym wrażeniem Dziadka do orzechów czy bajecznej opowieści o Śpiącej Królewnie. Dla wielu niezwykły okaże się spektakl operowy z udziałem światowej gwiazdy muzyki pop – Stinga.
Wszystkie spektakle są opatrzone napisami w polskiej wersji językowej.

Więcej


Zorze I - Praskie Jerzego Kornowicza (na zdjęciu), pierwszy (i jedyny symfoniczny) z czterech utworów cyklu „Zorze", komponowanego w latach 2004-2006, a przeznaczonego na różne obsady, wykonany zostanie podczas dwu koncertów w Filharmonii Narodowej w Warszawie3 i 4 grudnia 2010 roku. Po wykonaniu tego dzieła podczas „Warszawskiej Jesieni” w roku 2008 krytyk Sławomir Wojciechowski napisał w „Ruchu Muzycznym": „Kompozytor znany jest ze swojego ‘umiłowania obfitości'. Polifoniczne, wielowarstwowe Zorze cechuje rodzaj żywiołowej ekspresji, której orkiestra z wyraźną przyjemnością dała się ponieść." Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi kataloński kapelmistrz Antoni Ros-Marbà, wieloletni dyrektor m.in. Orquestra Ciutat de Barcelona.
Program wieczoru dopełni II Koncert fortepianowy B-dur Johannesa Brahmsa z Elisabeth Leonskają w roli solistki oraz I i II suita z baletu Trójgraniasty kapelusz Manuela de Falli.


Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu zaprasza na koncert symfoniczny wieńczący autorski projekt Centrum w Roku Jubileuszowym 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina pt. Chopin łączy pokolenia. W dniu 3 grudnia 2010 roku (piątek) o godz. 18.00 pianiści: Aleksandra Świgut i Piotr Paleczny oraz Orkiestra Symfoniczna Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Sączu wykonają Koncert e-moll op. 11 oraz Andante spianato i Wielki polonez Es-dur op. 22 Fryderyka Chopina.


Opera La libertà chiama la libertà Eugeniusza Knapika wystawiona zostanie 3 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.

Dzieło Eugeniusza Knapika – ucznia Henryka Mikołaja Góreckiego i Oliviera Messiaena, jednego z najbardziej utalentowanych kompozytorów swego pokolenia – to ukoronowanie operowej trylogii The Minds of Helena Troubleyn (Umysły Heleny Troubleyn). Autorem libretta i inicjatorem dzieła jest Jan Fabre, flamandzki choreograf, malarz, performer i reżyser. Nad trylogią kompozytor pracował w latach 1987-1996. Ostatnia część tryptyku nosi tytuł La libertà chiama la libertà (Wolność przyzywa wolność). To głęboko osobiste dzieło, zrodzone w wyobraźni librecisty, odwołujące się do świata wewnętrznych przeżyć bohaterki (jej nazwisko nawiązuje do staroflamandzkiego „trou bleyn” – być wiernym). Helena stwarza mocą wyobraźni własny świat, pełen tajemniczych i symbolicznych postaci (Frezja, Chłopiec, Przyjaciółki Heleny). Eugeniusz Knapik skomponował do tych wizji niezwykłą muzykę, łączącą elementy tradycji i nowoczesności, pełną oratoryjno-symfonicznego rozmachu, sprawdzającą się też dobrze w wykonaniu estradowym.


W piątek, 3 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 i w sobotę, 4 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 na scenie Filharmonii Krakowskiej wystapi Dyrektor Artystyczny Filharmonii Częstochowskiej - Jerzy Salwarowski, który poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej. Wieczory otworzy utwór kompozytora młodego pokolenia Wojciecha Ziemowita Zycha - Poruszenia woli na orkiestrę. Daniel Cichy napisał o Wojciechu Z. Zychu, iż jest to „kompozytor-intelektualista w każdym calu. Jego dzieła są trudne, wypełnione treścią w stopniu najwyższym. W żadnym utworze nie kokietuje, nie stara się odbiorcy przypodobać. Woli raczej zaskakiwać i zwodzić, niż mrugać okiem i głaskać. Gdy już jednak słuchacz przebije się przez głęboką warstwę skondensowanego materiału muzycznego, odkryje nieznane dotąd światy. Wzniesie się na wyżyny intelektualnego poznania, zostanie wchłonięty przez materię tak gęstą, iż niemal wwiercającą się w umysł". Poruszenia woli napisane zostały w latach 2005-2006, a prawykonane 14 stycznia bieżącego roku.

Ponadto w programie obu koncertów znajdzie się Koncert podwójny a-moll op. 102 na skrzypce i wiolonczelę Johanessa Brahmsa z Wiesławem Kwaśnym - skrzypce i Tomaszem Strahlem – wiolonczela w roli solistów oraz trzy cykle taneczne: Tańce węgierskie Brahmsa, Tańce słowiańskie Antonina Dvořáka oraz Tańce z Galanty Zoltána Kodály’ego.


Filharmonia Kaliska zaprasza na koncert w ramach Festiwalu Muzycznego „Bursztynowy Szlak”, który odbędzie się 3 grudnia 2010 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej (ul. Nowy Świat 28-30). W wykonaniu izraelskiego oboisty Dudu Carmela oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka usłyszymy Koncert A-dur na obój d’amore Jana Sebastiana Bacha i Koncert obojowy Richarda Straussa. Program wieczoru dopełni VIII Symfonia G-dur op. 88 Antonina Dvořáka.


Mistrz smyczka - Piotr Pławner (rocznik 1974), jeden z najwybitniejszych skrzypków swego pokolenia, zwycięzca międzynarodowych konkursów skrzypcowych w Poznaniu (im. H. Wieniawskiego, 1991), Bayreuth (1991), Monte Carlo (im. H. Szerynga, 1994) i Monachium (w 44. Międzynarodowym Konkursie ARD najwyższy laur przyznano zaledwie po raz trzeci, 1995) będzie solistą piątkowego koncertu, 3 grudnia 2010 roku o godz. 19 w Filharmonii Śląskiej w Katowicach, w tymczasowej siedzibie przy ul. Pszczyńskiej 6. Artysta wykona partię solową Koncertu skrzypcowego A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Jana Wincentego Hawela, która zagra jeszcze VII Symfonię d-moll op. 70 Antonína Dvořáka.


Pięćdziesiąta siódma Sesja MUSICA MODERNA odbędzie się w Łodzi w dniach 28 listopada – 12 grudnia 2010 roku. Otworzy ją saksofonowy benefis znanego solisty i pedagoga – Jacka Delonga. Serię koncertów rozpocznie przegląd aktualnych propozycji dla najmłodszych wykonawców. Ostatni z kolei koncert Sesji związany będzie z rozstrzygnięciem Konkursu Kompozytorskiego dla młodzieży. Główną nagrodą będzie profesjonalne wykonanie wyselekcjonowanych do Finału utworów. Ponadto o nowe wrażenia artystyczno-akustyczne zadba tradycyjnie już Studio Komputerowe Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Łodzi. Obok znanych i uznanych artystów, w tym również pedagogów łódzkiej uczelni, znaczna część prezentacji odbywa się z aktywnym udziałem wyróżniających się studentów. Liczne premiery kompozytorskie podnoszą zawsze walor koncertowych programów. Na wszystkie imprezy Sesji – wstęp wolny.

Więcej


W dniach 4 i 8 grudnia 2010 roku odbędzie się III edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej XX i XXI wieku. Po raz trzeci publiczność wysłucha prawykonań kompozycji, w których główną rolę odgrywa akordeon. Pierwszy z dwóch koncertów odbędzie się w sali Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim, a drugi - w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku. Ich wykonawcami będzie Orkiestra Kameralna Progress pod dyrekcją Szymona Morusa. Ten młody zespół, złożony głównie z absolwentów gdańskiej Akademii Muzycznej pomimo swojej, krótkiej działalności z powodzenie prezentuje się na scenach Pomorza budując swoją artystyczną markę. W charakterze solisty wystąpi Paweł Zagańczyk - akordeonista, twórca Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej. Na swoim koncie kilkanaście nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Na co dzień pracuje na stanowisku asystenta na Akademii Muzycznej w Gdańsku. W programie koncertów znajdą się utwory Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Astora Piazzolli (ar. Krzysztof Olczak), Andrzeja Krzanowskiego, Mariano Moresa oraz prawykonanie kompozycji Pawła Kwapińskiego - studenta Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie kompozycji Andrzeja Dziadka.


W sobotę, 4 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej zabrzmi jedno z najważniejszych oratoriów klasycyzmu – Stworzenie świata Josepha Haydna. Utwór w doskonały sposób ilustruje proces powstawania świata. Dzieło jest ukoronowaniem twórczości kompozytora, sumującym możliwości jego talentu i wiedzy, utworem monumentalnym, a zarazem przystępnym. Oratorium, w którym wykorzystane zostanie libretto opracowane przez Paula McCreesha, zabrzmi w wykonaniu solistów śpiewaków: Aleksandry Kubas, Rafała Bartmińskiego i Bogdana Makala oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, Akademickiego Chóru Politechniki Wrocławskiej i Chóru „Feichtinum” Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka.
Koncert organizowany jest w ramach 37. Międzynarodowego Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich.


XI Festiwal Muzyczne Konfrontacje, przypadający w „Roku Chopinowskim”, odbędzie się w Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku w dniach 7 listopada – 12 grudnia 2010 roku pod hasłem Od Chopina do Lutosławskiego. Jego ideą jest prezentacja (konfrontacja) wybranych dzieł Chopina oraz utworów muzyki solowej i kameralnej najwybitniejszych kompozytorów polskich żyjących po Chopinie (od postromantyzmu po współczesność), nawiązujących do chopinowskiej poetyki i ekspresji.

 Miejscem Festiwalu jest już po raz jedenasty Stawisko – Dom Jarosława Iwaszkiewicza, najwybitniejszego wśród pisarzy badacza twórczości Chopina, a także znawcy i interpretatora szeregu ważnych zjawisk w historii kultury muzycznej. Wśród kompozytorów polskich, których dzieła będą prezentowane podczas XI Festiwalu w zestawieniu z utworami Chopina, znajdą się: Juliusz Zarębski, Henryk Wieniawski, Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Henryk Mikołaj Górecki i Witold Lutosławski. Każdy tego rodzaju wybór nie jest i nie może być do końca obiektywny, koncentruje się jednak z pewnością wokół nazwisk i utworów twórców żyjących w różnych epokach po Chopinie, dla których chopinowskie idee były i są obecne, żywe, ponadczasowe, stanowiły niejednokrotnie impuls, inspirację, rezonowały w różnych sferach ich muzycznych dokonań. Stosunek Lutosławskiego do Chopina jako do wizjonera, wyznaczającego nowe drogi rozwoju muzyki kolejnych epok ma znaczenie i wymiar symboliczny; tak należy odczytywać obecność nazwiska największego wśród twórców muzyki polskiej XX wieku w tytule Festiwalu.

Wybrane dzieła Chopina oraz utwory muzyki solowej i kameralnej Zarębskiego, Wieniawskiego, Karłowicza, Szymanowskiego, Góreckiego i Lutosławskiego interpretować będą podczas XI Festiwalu „Muzyczne Konfrontacje” najwybitniejsi, znani artyści: Szabolcs Esztényi, Piotr Pławner i Maria Szwajger-Kułakowska, Jadwiga Rappe i Mariusz Rutkowski, kwartet Wilanów, Royal String Quartet. Wystąpią także najmłodsi wykonawcy: Joanna Freszel i Marek Bracha. Atrakcją będzie zarówno muzyka kreowana przez kompozytora, pianistę, wybitnego muzyka-improwizatora – Szabolcsa Esztényi, jak i możliwość posłuchania piosenek (przebojów z lat pięćdziesiątych) Witolda Lutosławskiego, podpisywanych pseudonimem Derwid, w wykonaniu Doroty Miśkiewicz i Marka Napiórkowskiego. Odbędą się także spotkania z improwizującymi kompozytorami oraz muzykami z kręgów alternatywnych, tworzących grupę „Kawalerowie Błotni”. W muzyce powstającej „na żywo” podejmują oni próbę przełożenia wybranych utworów Chopina na współczesny język dźwiękowy.

Festiwalowi towarzyszyć będzie, tradycyjnie, wystawa plastyczna – tym razem malarstwa i rysunku Hilarego (Hilarego Krzysztofiaka: 1926-1979), artysty o szczególnej poetyckiej i muzycznej wrażliwości, przez wiele lat związanego z dwutygodnikiem „Ruch Muzyczny”.

XI „Muzyczne Konfrontacje” odbywają się w roku, w którym mija 30 lat od śmierci Jarosława Iwaszkiewicza. Szczególnym podkreśleniem i uczczeniem tej rocznicy będzie epilog Festiwalu: „Muzyka do wierszy Jarosława Iwaszkiewicza”, skomponowana specjalnie na tę okazję przez Włodka Pawlika, a wykonywana przez wybitnych muzyków jazzowych - Lorę Szafran, Marka Bałatę i Włodek Pawlik Trio. W programie tego literacko-muzycznego spektaklu nie zabraknie akcentów chopinowskich, tj. poezji Gospodarza Stawiska, poświeconej Chopinowi.

Alicja Matracka-Kościelny

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Więcej


„Tak szybko i widowiskowo rozwijającej się kariery kompozytorskiej w polskiej muzyce nie było przynajmniej od pojawienia się młodego Krzysztofa Pendereckiego. [...] Z postmodernistycznego żonglera bawiącego nas swymi grami i zabawami z idiomami muzycznej przeszłości [...] Paweł Mykietyn przeobraził się w jedną z głównych postaci naszej polskiej (i nie tylko polskiej) sceny kompozytorskiej, dźwiękami swych utworów i nutami swych partytur skłaniając do głębokiej refleksji, która z zabawą nie ma już wiele do czynienia. Jego ostatnie utwory [...] są w mym przekonaniu estetycznym wstrząsem w pejzażu polskiej współczesności kompozytorskiej." Publiczność sal koncertowych zdaje się podzielać przytoczoną opinię znanego krytyka Andrzeja Chłopeckiego – Paweł Mykietyn (na zdjęciu) należy dziś do jej najbardziej rozpoznawalnych i cenionych postaci, a premiery jego kolejnych utworów są oczekiwanymi wydarzeniami o dużym rezonansie.
Wzorem czołowych estrad muzycznych świata, Filharmonia Narodowa z inicjatywy dyrektora Antoniego Wita wprowadza zwyczaj przybliżania swej publiczności wybranego twórcy jako kompozytora sezonu (composer-in-residence), którego dzieła obecne będą w różnych koncertach sezonu i który również konsultować będzie dobór innych utworów współczesnych. Pierwszym tak prezentowanym w sezonie 2010/2011 kompozytorem jest Paweł Mykietyn.
Koncert z cyklu „Paweł Mykietyn zaprasza”, organizowany przy współpracy z Nowym Teatrem, odbędzie się w Filharmonii Narodowej w niedzielę, 5 grudnia 2010 roku o godz. 18.00. W programie znajdą się kompozycje Arvo Pärta – Fratres, Steve’a Reicha - Cello counterpoint, Hanny KulentySinequan, Helmuta Lachenmanna - Pression i Jonathana Harvey’a – Advaya oraz nowy utwór Jerzego Bauera (prawykonanie) i Kartka z Albumu samego Pawła Mykietyna. Wystąpią: Andrzej Bauer – wiolonczela, Jan Krzysztof Broja – syntezator i Ewa Guziołek - realizacja dźwięku.


W niedzielę, 5 grudnia 2010 roku o godz. 12.00 w siedzibie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego (ul. Morskie Oko 2) odbędzie się koncert zatytułowany „Młodzi kameraliści”. Wystąpią: Paulina Kusa, Karolina Matuszkiewicz – skrzypce, Maria Skarbek-Kiełłczewska - altówka, Tomasz Kumięga – baryton, Katarzyna Świętochowska, Miłosz Drogowski, Michał Zieliński – wiolonczela, Agnieszka Korpyta, Justyna Lechman, Martyna Smolińska, Piotr Fidelus, Michał Kozłowski, Krzysztof Trzaskowski – fortepian. W programie utwory G. Fauré, E. Griega, M. Karłowicza, M. Ptaszyńskiej, F. Schuberta, R. Straussa, D. Szostakowicza.


Istnieją momenty symboliczne i dzieła emblematyczne. Do pierwszych należy Boże Narodzenie, do drugich – Oratorium Bożonarodzeniowe. Istnieją też symboliczne postaci, jak Jan Sebastian Bach i Andrew Parrott, najsłynniejszy rekonstruktor dzieł lipskiego kantora, przywracający im ich przejrzyste brzmienie i pierwotną siłę. Połączenie tych wszystkich elementów proponuje Capella Cracoviensis. Oratorium Bożonarodzeniowe (Weihnachtsoratorium, BWV 248) Jana Sebastiana Bacha pod dyrekcją Andrew Parrotta (cz. I - III) i Matteo Messoriego (cz. IV - VI) zabrzmi 5 i 19 grudnia 2010 roku podczas dwóch adwentowych koncertów, związanych ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia. Pod batutą Parrotta 5 grudnia zabrzmią trzy pierwsze kantaty składające się na całość oratorium, trzy pozostałe wykonane zostaną 19 grudnia przez Capellę Cracoviensis pod kierownictwem Matteo Messoriego, młodego włoskiego dyrygenta i klawesynisty, wychowanego na osiągnięciach Parrotta. Wśród solistów usłyszymy śpiewaków zarówno cenionych już przez krakowską publiczność: Iwonę Leśniowską-Lubowicz, Łukasza Dulewicza, Macieja Gallasa, Jacka Ozimkowskiego, jak krakowskich debiutantów – Simona Walla. Orkiestrę zasilają muzycy o międzynarodowym uznaniu, jak trębacz Robert Vanryne, znany z zespołów Johna Eliota Gardinera i Philippe'a Herreweghe.
Oba koncerty Oratorium Bożonarodzeniowego odbędą się w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach - Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie, o godz. 18.


Fundacja Panteon Narodowy i Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapraszają na koncert poświęcony pamięci niedawno zmarłego wybitnego polskiego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego, w niedzielę 5 grudnia 2010 roku o godz. 20.00 w kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie (ul. Grodzka 52). W programie: Wacław z Szamotuł Już się zmierzcha, Henryk Mikołaj Górecki Już się zmierzcha op.62, muzyka na kwartet smyczkowy, Kantata op.26, Zdrowaś bądź, Maryja! Pieśni Maryjne op.54 i Totus Tuus op.60. Wystąpią: Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II PSALMODIA, Kwartet DAFÔ, Arkadiusz Bialic (organy), Krzysztof Globisz (słowo) oraz dyrygenci: Teresa Majka-Pacanek, Włodzimierz Siedlik, Artur Sędzielarz, Maciej Tworek, Stanisław Krawczyński.


Koncerty symfoniczne w Filharmonii Krakowskiej, w dniach 10 i 11 grudnia 2010 roku wpisują się w obchody 200. rocznicy urodzin jednego z najwybitniejszych przedstawicieli niemieckiego romantyzmu – Roberta Schumanna. Podczas obu wieczorów w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Tadeusza Strugały zabrzmią kolejno kompozycje Schumanna – Uwertura „Manfred”, Koncert skrzypcowy d-moll oraz IV Symfonia d-moll. Wspomniane koncerty są także okazją do uhonorowania osoby Tadeusza Strugały, obchodzącego w tym roku kalendarzowym jubileusz 75-lecia swoich urodzin.

Od 6 grudnia 2010 roku w Galerii Rzemiosła Artystycznego Muzeum Narodowego w Krakowie (w Gmachu Głównym przy Al. 3 Maja 1) będzie można obejrzeć wystawę kolekcji batut Tadeusza Strugały. Jest to niezwykle cenny, unikatowy zbiór ok. 80 przedmiotów, ilustrujący ewolucję tego niepozornego, a jednocześnie niezwykłego przedmiotu. Można będzie zobaczyć między innymi wykonaną w oflagu batutę z drewna, batutę z szylkretu, czyli pancerza żółwia, jak również prostą, drewnianą batutę należącą do samego Artura Toscaniniego. Wernisaż wystawy "Batuty Mistrzów" połączony z uroczystym spotkaniem z prof. Tadeuszem Strugałą odbędzie się w 6 grudnia 2010 roku o godz. 17.00 w Gmachu Głównych Muzeum Narodowego. Spotkanie poprowadzi prof. Józef Opalski.