Polmic - FB

calendar of events

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Opera Wrocławska zaprasza na premierę opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta. Spektakl przedpremierowy wystawiony zostanie 30 grudnia 2009 roku o godz. 19.00, spektakl sylwestrowy – 31 grudnia 2009 roku o godz. 18.00, noworoczny – 1 stycznia 2010 roku o godz. 17.00, a właściwa premiera odbędzie się 3 stycznia 2010 roku o godz. 17.00. Kierownik muzyczny – Dariusz Mikulski, dyrygenci – Dariusz Mikulski, Tadeusz Zathey, inscenizacja, reżyseria i scenografia – Anna Długołęcka, choreografia i ruch sceniczny – Janina Niesobska, przygotowanie chóru – Anna Grabowska-Borys, Zygmunt Magiera.
Kolejne spektakle odbędą się w dniach 7-10 stycznia, 9, 20 i 21 lutego oraz 13 i 14 marca 2010 roku.


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zaprasza melomanów do wspólnego powitania Nowego Roku. Zgodnie z zapoczątkowanym w ubiegłym sezonie artystycznym zwyczajem, gala noworoczna odbędzie się dwukrotnie, tj. 1 stycznia 2010 roku o godzinie 17.00 i 2 stycznia 2010 roku o godzinie 18.00. Podczas koncertów zabrzmią: Uwertury do operetek Karnawał w Rzymie i Noc w Wenecji Johanna Straussa, Karnawał rzymski op. 9 Hectora Berlioza oraz Kaprys włoski op. 45 Piotra Czajkowskiego. Dominantą obu wieczorów będzie jednak wykonanie obszernych fragmentów Cyganerii Giacomo Pucciniego w wersji koncertowej. Orkiestrę, chór mieszany oraz chór chłopiecy Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Dyrektor Naczelny i Artystyczny - Paweł Przytocki, w charakterze solistów wystapią: Iwona Socha – sopran (Mimi), Barbara Gutaj – sopran (Musette), Pavlo Tolstoy – tenor (Rodolfo), Adam Szerszeń – baryton (Marcello) i Czesław Gałka – bas (Alcindoro) oraz trzech chórzystów Filharmonii: Maciej Drużkowski - baryton (Schaunard), Krzysztof Dekański - bas (Colline) i Józef Dwojak - tenor (Parpignol).


Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na Koncerty Sylwestrowe 2009 i Koncerty Noworoczne 2010. Podczas siedmiu koncertów od 30 grudnia 2009 roku do 3 stycznia 2010 roku na scenie pojawi się jedenaścioro solistów-śpiewaków: Małgorzata Grela – sopran, Katarzyna Nowak-Stańczyk – sopran, Ewa Olszewska – sopran koloraturowy, Magdalena Polkowska –sopran, Małgorzata Ratajczak – mezzosopran, Dorota Sobczak – mezzosopran, Marcin Naruszewicz – tenor, Janusz Ratajczak – tenor, Łukasz Goliński – bas/baryton, Ryszard Smęda – bas charakterystyczny i Bartłomiej Tomaka – bas, chór oraz balet, a towarzyszyć im będzie orkiestra pod batutą Macieja Figasa. Typowego repertuaru operowego i operetkowego będzie niewiele. Krzysztof Herdzin, Orlin Bebenow i Przemysław Zych opracowali specjalnie na te wieczory nowe aranżacje światowych standardów jazzowych, muzyki filmowej i pop dla orkiestry. Kierownictwe muzyczne sprawuje Maciej Figas. Całość widowiska reżyseruje Sebastian Gonciarz i zamierza oszołomić publiczność wielością gagów, parodii słynnych scen filmowych przy wykorzystaniu technicznych możliwości stwarzanych przez animacje komputerowe i laserowe. Choreograf Iwona Runowska przygotowała porywające układy taneczne dla baletu i solistów. Scenografię opracował Mariusz Napierała. Gospodynią tej edycji koncertów będzie aktorka, malarka i artystka estradowa- Joanna Bartel.


Mazowiecki Teatr Muzyczny Operetka zaprasza na 5. Koncert Noworoczny Fryderyka czas zacząć...., który odbędzie się dwukrotnie - 1 stycznia 2010 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz 3 stycznia 2010 roku o 18.00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Jego program związany będzie z Rokiem Chopinowskim i rozpocznie obchody 200. rocznicy urodzin wielkiego kompozytora. Usłyszymy zatem pieśni Fryderyka Chopina w opracowaniu na orkiestrę oraz w wersji oryginalnej na głos i fortepian. Po raz pierwszy wykonane zostaną fragmenty nowopowstałej operetki Gdy Chopin gra… Nie zabraknie także utworów kompozytorów epoki romantyzmu oraz Johanna Straussa i pieśni Roberta Stolza. Całość poprowadzi Maestro Wiesław Ochman. Fragmenty listów Fryderyka Chopina do przyjaciół przeczyta Jerzy Zelnik. Kierownictwo muzyczne nad koncertem sprawować będzie wybitny dyrygent prof. Tadeusz Strugała. Wystąpią: pianista Janusz Olejniczak, sopranistki – Aleksandra Kubas i Liza Wesołowska oraz tenorzy – Arnold Rutkowski, Piotr Friebe, Krystian Krzeszowiak, Andrzej Wiśniewski i Witalij Wydra, a także kontratenor Jan Jakub Monowid. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Mazowieckiego Teatru Muzycznego Operetka im. Jana Kiepury.


Filharmonia Wrocławska zaprasza na Koncerty Noworoczne - 2 i 3 stycznia 2010 roku, podczas których zabrzmi słynne oratorium Mesjasz HWV 56 Jerzego Fryderyka Händla. Monumentalne, genialne dzieło wykonają światowej sławy soliści: Anna Mikołajczyk – sopran, Susane Langner – alt, Marcus Ullmann - tenor i Marek Rzepka – bas oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa i Chór Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka.
Mesjasz, należący do najznamienitszych dzieł Jerzego Fryderyka Händla, powstał w zaledwie dwa tygodnie. Działo się to w czasie, kiedy zdawało się, że na skutek perfidnych intryg stanowisko i kariera artystyczna kompozytora są całkowicie załamane. Nosząc się wtedy z zamiarem opuszczenia niegościnnej Anglii, która dziś czci go jako swojego największego kompozytora (sic!), Händel przyjął zaproszenie z Dublina na szereg koncertów. Mesjasz został napisany niejako w podzięce za ciepłe przyjęcie i gościnę w Irlandii. Choć w Londynie, w wyniku knowań i antagonizmów, sukces Mesjasza opóźnił się o kilka lat, to faktem jest, że już podczas jednego z pierwszych wykonań król Jerzy II ku wyrażeniu aplauzu wstał z miejsca, a wraz z nim cała publiczność. Stało się to w czasie trwania najsłynniejszego na świecie Alleluja, które stanowi część 44. dzieła. Na pamiątkę tego zdarzenia tradycja podnoszenia się z miejsca podczas Alleluja zachowana jest w Wielkiej Brytanii do dziś.


Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na premierę choreograficznej wersji Stworzenia Świata Josepha Haydna w choreografii Uwe Scholza, która odbędzie się 2 stycznia 2010 roku (spektakl przedpremierowy – 31 grudnia 2009). Kostiumy i idea projekcji - Giovanni Di Palma, przekaz choreograficzny - Montserrat León, Giovanni Di Palma, przestrzeń sceniczna i światła - Bogumił Palewicz, realizacja projekcji – Epipactis, kierownictwo chóru - Mariusz Otto, kierownictwo muzyczne - Filippo Maria Bressan.
 Choreograficzną wersję Stworzenia świata Uwe Scholza można śmiało zaliczyć do kanonu europejskiej neoklasyki końca XX woeku. Przedwcześnie zmarły niemiecki twórca zadebiutował w podwójnej roli – choreografa i dyrektora baletu Opery w Zurychu – przygotowując na jej scenie pełnometrażowy spektakl z muzyką Josepha Haydna. Przedstawienie odniosło ogromny sukces i zapoczątkowało europejską karierę 25-letniego wówczas artysty. Czystość rysunku przestrzennego, świetnie skomponowane dynamiczne sceny zbiorowe i pas de deux głównych bohaterów Adama i Ewy, stały się najlepszą wizytówką choreografa, który przez wiele lat utrzymywał ten balet w repertuarze swojego zespołu. Przeniósł go również na deski Opery w Lipsku, która przez wiele lat stanowiła artystyczną przystań twórcy. Stworzenie świata w wykonaniu sławnego Leipziger Ballett prezentowane było gościnnie na scenach całego świata. Poznańska wersja spektaklu wzbogacona o nową oprawę plastyczną jest pierwszą realizacją choreografii Uwe Scholza w naszym kraju.
Kolejne przedstawienia odbędą się 5 stycznia, 19 marca i 6 maja 2010 roku.


Koncert jubileuszowy Zdzisława Szostaka (na zdjęciu) odbędzie się 3 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Wystąpią: Elżbieta Towarnicka – sopran, Eugenia Rozlach – alt, Piotr Kusiewicz – tenor i Piotr Nowacki – bas oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina i Chór Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina pod batutą Jubilata oraz Bogdana Olędzkiego (w drugiej części koncertu). W programie znajdą się kompozycje Zdzisława Szostaka: Uwertura piccola, Królowa Bona – suita symfoniczna z muzyki filmowej do serialu TV w reż. Janusza Majewskiego, fragmenty Missa Latina (Quoniam tu solus sanctus, Benedictus, Et in unum Dominum, Agnus Dei i finał) oraz Natus nobis est Salvator – muzyka okolicznościowa oparta na motywach znanych kolęd na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną.


W poniedziałek, 4 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się Koncert Międzywydziałowego Studium Muzyki Nowej zatytułowany Inspiracje Chopinowskie. Od Chopina do współczesności. Wystąpią: Ewa Iżykowska - sopran, Nadine Nassar – sopran, duet fortepianowy Kim Hyun-Ju i Kim Hye-Ju, Michał Markuszewski – organy, Michał Kornacki – fortepian, kwartet: Łukasz Hodor - puzon, Andrzej Wróbel - wiolonczela, Andrzej Dutkiewicz - fortepian, Romuald Gołębiowski – klarnet, Filip Wojciechowski Trio: Filip Wojciechowski - fortepian, Paweł Pańta - kontrabas, Cezary Konrad – perkusja oraz Stanisław Skoczyński & Zespół Perkusyjny UMFC pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego. W programie utwory Fryderyka Chopina, Henryka Mikołaja Góreckiego, Mariana Borkowskiego, György Ligeti’ego oraz improwizacje organowe, jazzowe i współczesne.


Inauguracja Roku Chopinowskiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie będzie miała miejsce 7 i 8 stycznia 2010 roku. Podczas dwu uroczystych koncertów usłyszymy dwa młodzieńcze arcydzieła Chopina, jedne z ostatnich owoców jego lat warszawskich - Koncert f-moll oraz Wielki Polonez Es-dur w stylu brillante, po kilku latach dopełniony nokturnowym Andante spianato. Ranga jubileuszu domaga się odpowiedniej oprawy, przy dyrygenckim pulpicie stanie więc Dyrektor Filharmonii Antoni Wit, a partie solowe wykona Lang Lang, jeden z najbardziej sensacyjnych wirtuozów naszych czasów, godny spadkobierca najwspanialszych tradycji pianistyki.
W drugiej części koncertów zabrzmi Missa solemnis na 4 głosy solowe, chór i orkiestrę Ferenca Liszta – przyjaciela Chopina i „konkurenta” w dziedzinie pianistyki. Jego niezwykle efektowne dzieło łączący tradycję ze zdobyczami muzycznego języka „szkoły nowoniemieckiej". Usłyszymy je w wykonaniu znakomitych solistów: Joanny Kozłowskiej – sopran, Ewy Wolak – mezzosopran, Ryszarda Minkiewicza – tenor i Jarosława Bręka – bas oraz zespołów Filharmonii.


Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu zaprasza na wydarzenia artystyczne w ramach X Festiwalu Kolęd i Muzyki Bożonarodzeniowej „Wesoła Nowina”, które będą miały miejsce w dniach 7-15 stycznia 2010 roku. Wszystkie koncerty odbędą się w sali im. Lucjana Lipińskiego MCK „Sokół”.
Festiwal rozpocznie się 7 stycznia spektaklem Leona Schillera Pastorałka - misterium na Boże Narodzenie w reżyserii Laco Adamika w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Opery Krakowskiej. Dwa dni później, 9 stycznia, odbędzie się Koncert Noworoczny dla Sądeczan w wykonaniu m. in. Urški Arlič Gololičič ze Słowenii - laureatki I nagrody tegorocznego XIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu oraz Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej pod dyrekcją Stanisława Strączka. Festiwal zakończy 15 stycznia koncert najpiękniejszych kolęd polskich i rosyjskich oraz arii operowych i operetkowych w wykonaniu solistów Moskiewskiego Państwowego Teatru Muzycznego "Gelikon-Opera", Teatru Balszoj oraz polskich muzyków.


Tydzień po uroczystym powitaniu Nowego Roku w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie w dniach 8 i 9 stycznia 2010 roku odbędą się na koncerty symfoniczne z udziałem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej prowadzonej przez Łukasza Borowicza. W ich programie znajdzie się Uwertura heroiczna Andrzeja Panufnika oraz Symfonia "Mathis der Maler" Paula Hindemitha. Podczas każdego z koncertów w roli solisty wystąpi inny artysta.
W piątek, 8 stycznia w wykonaniu Dominika Połońskiego (na zdjęciu) - jednego z najwybitniejszych i najbardziej utytułowanych młodych wiolonczelistów (rocznik 1977), usłyszymy Koncert wiolonczelowy na prawą rękę Olgi Hans. Kompozycja ta napisana została dla artysty w momencie załamania jego świetnie rozpoczętej kariery z powodu pozbawienia przez chorobę pełnej sprawności manualnej. Dominik Połoński nie zrezygnował z walki o powrót do czynnego życia artystycznego, Koncert Olgi Hans jest natomiast dokumentem świadczącym o szlachetnej solidarności środowiska muzycznego.
Podczas sobotniego koncertu, 9 stycznia w charakterze solisty wystąpi Wiktor Kociuban. Ten 21-letni wiolonczelista edukację muzyczną rozpoczął we wczesnym dzieciństwie, pod kierunkiem rodziców - muzyków (ojciec Wiktora, Jacek Kociuban, jest koncertmistrzem wiolonczel Orkiestry Filharmonii Krakowskiej). W 2006 roku rozpoczął studia w prestiżowej Musik-Akademie der Stadt Basel w Szwajcarii, w mistrzowskiej klasie wiolonczeli prof. I. Monighettiego. Jako drugi główny przedmiot studiów wybrał kompozycję (studia u prof. R. Mosera). Obecnie jest także studentem klasy wiolonczeli barokowej P. Skalka w słynnej Schola Cantorum Basiliensis. Jest laureatem pierwszych miejsc oraz nagród specjalnych w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach wiolonczelowych. Wiktor Kociuban z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Krakowskiej wykona Symfonię koncertującą op. 125 na wiolonczelę i orkiestrę Sergiusza Prokofiewa.


Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na koncert Bałtyckiego Kwintetu Dętego, który odbędzie się w piątek, 8 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Kameralnej na Ołowiance. Zespołowi w składzie: Agnieszka Respondek (flet), Marietta Stefaniak (obój), Karol Respondek (klarnet), Ewa Naczk-Jankowska (fagot), Zbigniew Kaliciński (róg) towarzyszyć będzie na fortepianie Bogdan Kułakowski. Koncert łączy się z obchodami 20-lecia Bałtyckiego Kwintetu Detego oraz promocją najnowszej płyty zespołu, na której znajdują się Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego.


Dnia 9 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na kolejne przedstawienie transmitowane z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku – Kawaler srebrnej róży (Der Rosenkavalier) Richarda Straussa. W rolach głównych wystąpią: Renée Fleming jako Marszałkowa, Susan Graham jako Oktawian, Christine Schäfer jako Zofia i Kristinn Sigmundsson jako Baron Ochs.

Po ekspresjonistycznych operach Salome i Elektra Richard Strauss i jego librecista Hugo von Hofmannsthal postanowili stworzyć dzieło o odmiennym charakterze, w mozartowskim stylu. Powstał Kawaler srebrnej róży, którego akcja dzieje się w Wiedniu w czasach Marii Teresy. Hofmannsthal wykorzystał w libretcie tradycyjny zwyczaj przesyłania narzeczonej tytułowej róży, natomiast Strauss całą partyturę przepoił rytmem walca, choć w rzeczywistości na wiedeńskim dworze taniec ten nie był wówczas jeszcze znany.

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina jest pierwszą i, jak dotąd, jedyną instytucją w Polsce, która zaproponowała melomanom wirtualne wizyty w jednym z najbardziej prestiżowych teatrów operowych świata – w nowojorskiej The Metropolitan Opera, zwanej popularnie Met. Obecnie sygnał z Nowego Jorku jest odbierany już w ponad 35 krajach kilku kontynentów. Większość instytucji zaangażowanych w to przedsięwzięcie to sale kinowe, jednak Filharmonia Łódzka zapewnia melomanom nie tylko świetną jakość techniczną przekazu (technologia obrazu High Definition /HD/, dźwięk w formacie Dolby Digital 5.1 Surround, ekran 6 x 11 m, polskie napisy), ale też uroczystą, odświętną atmosferę, która sprzyja kontemplacji sztuki.

Sezon 2009/10 „The Met: Live in HD” obejmuje dziewięć transmisji przedstawień, z których pięć to premiery lub nowe produkcje na scenie Met. Kolejny, szósty spektakl – premiera sezonu Carmen Georgesa Bizeta odbędzie się 16 stycznia 2010 roku.


Arie i uwertury z oper Gioacchino Rossiniego – taki program został przewidziany na pierwszą wspólną płytę orkiestry Sinfonia Varsovia i Marca Minkowskiego. Wybrane utwory zostaną zaprezentowane warszawskiej publiczności podczas koncertu, który odbędzie się w sobotę, 9 stycznia 2010 roku o godzinie 19.00 w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego. Partię solową wykona młoda, wschodząca gwiazda scen operowych – Julia Lezhneva.
Kopciuszek, Semiramide, Zelmira, Wilhelm Tell, Otello, Cyrulik Sewilski, Córy Koryntu, Sroka Złodziejka – fragmenty tych oper zostały wybrane na pierwszy wspólny projekt fonograficzny orkiestry Sinfonia Varsovia oraz jej dyrektora muzycznego – Marca Minkowskiego, który ukaże się nakładem francuskiej firmy fonograficznej – Naïve. Płyta ta będzie także pierwszym solowym projektem także dla Julii Lezhnevej – 20-letniej rosyjskiej sopranistki, absolwentki Konserwatorium Czajkowskiego w Moskwie. Artystka mimo swojego młodego wieku, jest już laureatką kilku konkursów, min. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Mirjam Helin w Helsinkach w 2009 roku, występuje też z solowymi recitalami na całym świecie. W jej repertuarze znajdują się kompozycje Vivaldiego, Broschiego, Mozarta, Bacha, Haendla, Rossiniego, Belliniego, Scarlattiego, Schuberta, Mahlera, Rachminowa itd. W 2008 roku wykonała partię solową w Mszy h-moll BWV 232 Jana Sebastiana Bacha w Santiago de Compostella w Hiszpanii, którą nagrała z Les Musiciens du Louvre Grenoble pod dyrekcją Marca Minkowskiego. Artystom towarzyszyć będzie Chór Warszawskiej Opery Kameralnej, przygotowany przez prof. Ryszarda Zimaka.


Koncert z okazji jubileuszu 55-lecia pracy artystycznej i pedagogicznej profesora Włodzimierza Obidowicza – założyciela wrocławskiej szkoły pianistycznej - odbędzie się w sobotę, 9 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. W programie utwory na wiele fortepianów i jeszcze więcej rąk... Podczas koncertu wystąpi sam Profesor Włodzimierz Obidowicz oraz absolwenci klasy Profesora, m.in. Grzegorz Kurzyński, Ewa Prawucka, Anna Gągola, a także inni Pedagodzy Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W programie utwory Jana Sebastiana Bacha, Fryderyka Chopina, Sergiusza Rachmaninowa, Paolo Canonica i Macka Wilberga.


W niedzielę, 10 stycznia 2009 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na noworoczny poranek, podczas którego wykonana zostanie estradowa wersja jednej z najbardziej znanych operetek Johanna Straussa - Zemsta nietoperza. Orkiestrę, podczas tego niezwykłego wydarzenia, poprowadzi Jacek Kaspszyk, a towarzyszyć jej będą znakomici polscy soliści - Iwona Hossa (Rozalinda), Iwona Sobotka (Adela), Urszula Kryger (Orlowski), Adam Zdunikowski (Eisenstein), Adam Kruszewski (Falke), Rafał Bartmiński (Alfred), Leszek Skrla (Frank) oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod kierownictwem Anny Szostak. Całość komentarzem opatrzy Marcin Majchrowski. Poranek rozpocznie się o godz. 12.00, w siedzibie NOSPR (plac Sejmu Śląskiego 2) w Katowicach.


Kolejny z cyklu styczniowych koncertów w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w niedzielę, 10 stycznia 2010 roku o godz. 17.00. Koncertem „Artyści krakowskiej Akademii Muzycznej i Fryderyka Chopina” zadyrygują Stanisław Krawczyński oraz Joanna Woźniak. Zespół Wokalny i Instrumentalny Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej wykona utwory Juliusza Łuciuka, Romana Palestra, Henryka Jana Botora oraz Mikołaja Gomółki. W drugiej części koncertu usłyszymy kompozycje Stanisława Moryto, Tadeusza Maklakiewicza oraz Romualda Twardowskiego w wykonaniu Zespołu Wokalnego Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca. Na koncert obowiązują bezpłatne bilety wstępu, rozdawane bezpośrednio przed wydarzeniem.


Pierwszy koncert Silesii w nowym roku kalendarzowym i Roku Chopinowskim – w niedzielę, 10 stycznia 2010 roku o godz. 12.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach – poświecony zostanie twórczości naszego genialnego rodaka. To zarazem inauguracja cyklu koncertów Niedziela z Chopinem, które odbywać się będą regularnie przez cały rok 2010. Wykonawcą pierwszego chopinowskiego recitalu będzie ubiegłoroczny absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach - Grzegorz Niemczuk (na zdjęciu). Studia pianistyczne ukończył w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla (dyplom z wyróżnieniem) w katowickiej Akademii Muzycznej. Jest laureatem wielu konkursów krajowych i zagranicznych, na których nagradzany był m.in. za interpretacje utworów Fryderyka Chopina. Artysta wykona utwory: Nokturn H-dur op. 9, Etiudy z op. 10 nr 11 Es-dur, nr 12 c-moll, Barkarolę Fis-dur op. 60, Mazurki op. 33, Berceuse op. 57 i Scherzo b-moll op. 31.


Lang Lang, jeden z najsłynniejszych współczesnych pianistów, wszechstronny, wizjonerski i natchniony, ale także kontrowersyjny, swoim występem rozpocznie Rok Chopinowski w Filharmonii Łódzkiej. W niedzielę, 10 stycznia 2010 roku o godzinie 19.00 z Orkiestra Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina zagra I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.

Okrzyknięty przez New York Times „najgorętszym pianistą na planecie muzyki poważnej”, 27-letni Lang Lang występował już we wszystkich najważniejszych salach koncertowych świata. Koncertował pod batutą takich mistrzów, jak m.in.: W. Aszkenazy, D. Barenboim, P. Boulez, V. Gergiev, J. Levine, Z. Mehta. Jest pierwszym chińskim pianistą zaangażowanym przez filharmonie w Berlinie i Wiedniu oraz czołowe orkiestry amerykańskie. Bierze też udział w wydarzeniach pozamuzycznych, takich jak ceremonie otwarcia Piłkarskich Mistrzostw Świata czy XXIX Igrzysk Olimpijskich w Pekinie (2008). Wykonuje muzykę filmową i jazz. W Nowym Jorku przy wsparciu Grammy i UNICEF-u założył Międzynarodową Fundację Muzyczną, która wspiera młode talenty muzyczne i popularyzuje muzykę poważną. Znalazł się w pierwszej setce najbardziej wpływowych ludzi świata wg „Time Magazine”. Lang Lang prowadzi kursy mistrzowskie na zaproszenie tak prestiżowych instytucji, jak: Juilliard School, Curtis Institute of Music, Manhattan School of Music czy Konserwatorium w Hannowerze. Jest profesorem honorowym wielu chińskich konserwatoriów. Zaczął grać na pianinie w wieku lat trzech, a już jako pięciolatek miał na swoim koncie wygrany konkurs w Shenyang oraz pierwszy publiczny recital. Sławę przyniósł mu występ z Symfonią Chicagowską podczas „Gali stulecia” (nagłe zastępstwo) - miał wówczas 17 lat. Został nominowany do nagrody Grammy, a także, jako pierwszy muzyk chiński, do tytułu Najlepszego Instrumentalisty.


Zygmunt Krauze wystąpi z recitalem fortepianowym w poniedziałek, 11 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Gallery 345 (345 Sorauren Ave) w Toronto w Kanadzie. Znany polski pianista i kompozytor wykona swoje własne utwory: Six folk melodies (1958), Refrain (1993), Nightmare Tango (1987), Stone Music (1972) i Gloves Music (1972) oraz kompozycje Fryderyka Chopina - Mazurek a-moll nr 4 op. 67 i Witolda Lutosławskiego - Melodie populaires, obie wraz z improwizacjami.

Dzień później, 12 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Faculty of Music na University of Toronto (Edward Johnson Building, Room 216) Zygmunt Krauze wygłosi również wykład otwarty.

W środę, 13 stycznia 2010 roku o godz. 20.00 w The Music Gallery (197 John Street) w Toronto z recitalem wokalnym muzyki współczesnej wystąpi z kolei Agata Zubel. Wraz z pianistą Peterem Tiefenbachem zaprezentuje Pieśni Kurpiowskie Karola Szymanowskiego, Fruhe Lieder Albana Berga, Drei Lieder nach Trakl Pawła Szymańskiego, Sequenza III for solo voice Luciana Berio, Disheveled Grasses Cezarego Duchnowskiego, Chant d'Ailleurs Alejandro Vinao oraz własny utwór – Parlando.