Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

XVIII Festiwal Muzyki Kameralnej "Kwartet Śląski i jego goście" odbędzie się w Katowicach, w dniach 27 listopada – 5 grudnia 2010 roku. Tegoroczna edycja imprezy w znacznej części poświęcona została twórczości zmarłego przed 20 laty Andrzeja Krzanowskiego.
Kwartet Śląski, który przed laty ściśle z Andrzejem Krzanowskim współpracował (m. in. dokonał prawykonania jego II i III Kwartetu smyczkowego), przypomni na swoim festiwalu 5 utworów tego kompozytora. Jeden z nich - I Kwartet smyczkowy - wersja A będzie miał na festiwalu swoje polskie prawykonanie, za życia kompozytora bowiem wykonany został tylko raz, w 1978 roku w Dreźnie jako utwór nagrodzony na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. C.M. Webera. Ponadto w ramach 5 koncertów, które odbędą się w Sali Koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej, wykonane zostaną najsłynniejsze w literaturze kameralnej kwintety fortepianowe: Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Juliusza Zarębskiego, Antonina Dworzaka i Dymitra Szostakowicza oraz 2 kwintety godne jak najczęstszej prezentacji - I Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz i Musica a cinque Aleksandra Tansmana. Na zakończenie Roku Chopinowskiego wykonane zostaną też kameralne wersje Fantazji na tematy polskie oraz Wariacji na temat "La ci darem la mano" Fryderyka Chopina.
Z Kwartetem Śląskim wystąpią czołowi polscy pianiści: Wojciech Świtała, Janusz Olejniczak, Krzysztof Jabłoński i Beata Bilińska oraz pianista wyróżniony przez Kwartet Śląski Nagrodą Specjalną na tegorocznym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, który zakończy się 21 listopada.

Więcej


Rok 2010 zapamiętamy jako Rok Chopinowski, warto jednak pamiętać też o innym jubilacie: Robercie Schumannie. Jego twórczości kameralnej poświęcony jest festiwal „Łódzkie Schumanniana 2010”, złożony z pięciu koncertów, które odbędą się w Filharmonii Łódzkiej 30 listopada (wtorek, godz. 19.00), 1 grudnia (środa, godz. 17.00 i 19.00) i 2 grudnia (czwartek, 17.00 i 19.00). Wystąpią m.in.: mezzosopranistka Urszula Kryger, baryton Rudolf Rosen, pianista Tomasz Herbut i niemiecka sopranistka Juliane Banse oraz studenci, absolwenci i pedagodzy łódzkiej Akademii Muzycznej (uczelnia oraz Stowarzyszenie Inicjatyw Artystycznych „Operativa” są współorganizatorami festiwalu).

Niewielu melomanów wie, że słynne Kreisleriana R. Schumanna zostały zadedykowane F. Chopinowi. Chopin nie pozostał dłużny Schumannowi i poświęcił mu swoją Balladę F-dur. Te dwie kompozycje oraz kilka innych będzie można usłyszeć podczas koncertu w środę, 1 grudnia, o godz. 17.00. Wystąpią studenci oraz pedagodzy łódzkiej Akademii Muzycznej. Podczas kolejnych koncertów Festiwalu Schumannowskiego będzie można poznać wiele innych ważnych dzieł z dorobku Schumanna. W programach koncertowych często spotyka się jego symfonie czy Koncert fortepianowy a-moll, rzadko natomiast pojawiają się kompozycje kameralne czy pieśni. A właśnie tutaj najpełniej wyraził Schumann swoją romantyczną naturę.


Recital nadzwyczajny Ingolfa Wundera – laureata II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w czwartek, 2 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W interpretacji austriackiego artysty usłyszymy kompozycje Fryderyka Chopina: Nokturn op. 9 nr 3, Impromptu Ges-dur op. 51, Balladę f-moll op. 52, Scherzo E-dur op. 54, Sonatę h-moll op. 53 oraz Andante Spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22.


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na koncerty z okazji zakończenia Roku Fryderyka Chopina. W środę, 1 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 z programem Chopin jakiego nie znamy wystąpi Urszula Dudziak z zespołem. Dwa dni później, 3 grudnia 2010 roku o godz. 19, z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego zagra Paweł Wakarecy – zdobywca wyróżnienia w XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010). W programie: Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Chopina i IV Symfonia d-moll op. 120 Schumanna.


Kina Cinema City zapraszają na kolejną odsłonę największych dzieł Mozarta, Bizeta, Prokofiewa czy Czajkowskiego w inscenizacji najlepszych scen operowych świata – londyńskiego Royal Opera House Covent Garden, a także Teatro Real Madrid, the Chapel of King’s College w Cambridge i Paris Opéra Ballet w Palais Garnier. Wyjątkową szansę przeniesienia się do świata opery bez kupowania biletu na samolot mają widzowie, którzy wybiorą się na spektakle z cyklu CINEMAESTRO od stycznia do grudnia 2010 roku. Opery wyświetlane będą w cyfrowej jakości z doskonale czystym dźwiękiem w 6 kinach Cinema City w Polsce: w Warszawie (Cinema City Arkadia), Krakowie (Cinema City Galeria Kazimierz), Wrocławiu (Cinema City Korona), Łodzi (Cinema City Manufaktura), Poznaniu (Cinema City Plaza) i Katowicach (Cinema City Silesia).
Tegoroczna odsłona cyklu CINEMAESTRO to szerszy repertuar wzbogacony o nowe tytuły, a także kolejne, najznamienitsze sceny operowe, baletowe i koncertowe. - Dzięki pokazom możemy przenieść się do gmachu Royal Opera House Covent Garden, jednej z najstarszych i najsławniejszych scen operowych Europy. Przedstawienia baletowe i operowe wyświetlane z ramach cyklu CINEMAESTRO to światowej klasy premiery, zapewniające widzom niezapomniane wrażenia artystyczne. Ponadto, technika filmowa pozwala na obejrzenie widowisk z bliska. Widz ma wrażenie, że znajduje się na scenie w wirze akcji - mówi Bogusław Kaczyński, patron honorowy projektu CINEMAESTRO.
W repertuarze cyklu każdy widz znajdzie coś dla siebie. Pasjonaci opery z pewnością docenią mistrzowskie inscenizacje historii namiętnej Carmen, mrocznej opowieści o Don Giovannim czy uroczej fabuły Wesela Figara. Amatorzy baletu będą zaś pod ogromnym wrażeniem Dziadka do orzechów czy bajecznej opowieści o Śpiącej Królewnie. Dla wielu niezwykły okaże się spektakl operowy z udziałem światowej gwiazdy muzyki pop – Stinga.
Wszystkie spektakle są opatrzone napisami w polskiej wersji językowej.

Więcej


Zorze I - Praskie Jerzego Kornowicza (na zdjęciu), pierwszy (i jedyny symfoniczny) z czterech utworów cyklu „Zorze", komponowanego w latach 2004-2006, a przeznaczonego na różne obsady, wykonany zostanie podczas dwu koncertów w Filharmonii Narodowej w Warszawie3 i 4 grudnia 2010 roku. Po wykonaniu tego dzieła podczas „Warszawskiej Jesieni” w roku 2008 krytyk Sławomir Wojciechowski napisał w „Ruchu Muzycznym": „Kompozytor znany jest ze swojego ‘umiłowania obfitości'. Polifoniczne, wielowarstwowe Zorze cechuje rodzaj żywiołowej ekspresji, której orkiestra z wyraźną przyjemnością dała się ponieść." Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi kataloński kapelmistrz Antoni Ros-Marbà, wieloletni dyrektor m.in. Orquestra Ciutat de Barcelona.
Program wieczoru dopełni II Koncert fortepianowy B-dur Johannesa Brahmsa z Elisabeth Leonskają w roli solistki oraz I i II suita z baletu Trójgraniasty kapelusz Manuela de Falli.


Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu zaprasza na koncert symfoniczny wieńczący autorski projekt Centrum w Roku Jubileuszowym 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina pt. Chopin łączy pokolenia. W dniu 3 grudnia 2010 roku (piątek) o godz. 18.00 pianiści: Aleksandra Świgut i Piotr Paleczny oraz Orkiestra Symfoniczna Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Sączu wykonają Koncert e-moll op. 11 oraz Andante spianato i Wielki polonez Es-dur op. 22 Fryderyka Chopina.


Opera La libertà chiama la libertà Eugeniusza Knapika wystawiona zostanie 3 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.

Dzieło Eugeniusza Knapika – ucznia Henryka Mikołaja Góreckiego i Oliviera Messiaena, jednego z najbardziej utalentowanych kompozytorów swego pokolenia – to ukoronowanie operowej trylogii The Minds of Helena Troubleyn (Umysły Heleny Troubleyn). Autorem libretta i inicjatorem dzieła jest Jan Fabre, flamandzki choreograf, malarz, performer i reżyser. Nad trylogią kompozytor pracował w latach 1987-1996. Ostatnia część tryptyku nosi tytuł La libertà chiama la libertà (Wolność przyzywa wolność). To głęboko osobiste dzieło, zrodzone w wyobraźni librecisty, odwołujące się do świata wewnętrznych przeżyć bohaterki (jej nazwisko nawiązuje do staroflamandzkiego „trou bleyn” – być wiernym). Helena stwarza mocą wyobraźni własny świat, pełen tajemniczych i symbolicznych postaci (Frezja, Chłopiec, Przyjaciółki Heleny). Eugeniusz Knapik skomponował do tych wizji niezwykłą muzykę, łączącą elementy tradycji i nowoczesności, pełną oratoryjno-symfonicznego rozmachu, sprawdzającą się też dobrze w wykonaniu estradowym.


W piątek, 3 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 i w sobotę, 4 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 na scenie Filharmonii Krakowskiej wystapi Dyrektor Artystyczny Filharmonii Częstochowskiej - Jerzy Salwarowski, który poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej. Wieczory otworzy utwór kompozytora młodego pokolenia Wojciecha Ziemowita Zycha - Poruszenia woli na orkiestrę. Daniel Cichy napisał o Wojciechu Z. Zychu, iż jest to „kompozytor-intelektualista w każdym calu. Jego dzieła są trudne, wypełnione treścią w stopniu najwyższym. W żadnym utworze nie kokietuje, nie stara się odbiorcy przypodobać. Woli raczej zaskakiwać i zwodzić, niż mrugać okiem i głaskać. Gdy już jednak słuchacz przebije się przez głęboką warstwę skondensowanego materiału muzycznego, odkryje nieznane dotąd światy. Wzniesie się na wyżyny intelektualnego poznania, zostanie wchłonięty przez materię tak gęstą, iż niemal wwiercającą się w umysł". Poruszenia woli napisane zostały w latach 2005-2006, a prawykonane 14 stycznia bieżącego roku.

Ponadto w programie obu koncertów znajdzie się Koncert podwójny a-moll op. 102 na skrzypce i wiolonczelę Johanessa Brahmsa z Wiesławem Kwaśnym - skrzypce i Tomaszem Strahlem – wiolonczela w roli solistów oraz trzy cykle taneczne: Tańce węgierskie Brahmsa, Tańce słowiańskie Antonina Dvořáka oraz Tańce z Galanty Zoltána Kodály’ego.


Filharmonia Kaliska zaprasza na koncert w ramach Festiwalu Muzycznego „Bursztynowy Szlak”, który odbędzie się 3 grudnia 2010 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej (ul. Nowy Świat 28-30). W wykonaniu izraelskiego oboisty Dudu Carmela oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka usłyszymy Koncert A-dur na obój d’amore Jana Sebastiana Bacha i Koncert obojowy Richarda Straussa. Program wieczoru dopełni VIII Symfonia G-dur op. 88 Antonina Dvořáka.


Mistrz smyczka - Piotr Pławner (rocznik 1974), jeden z najwybitniejszych skrzypków swego pokolenia, zwycięzca międzynarodowych konkursów skrzypcowych w Poznaniu (im. H. Wieniawskiego, 1991), Bayreuth (1991), Monte Carlo (im. H. Szerynga, 1994) i Monachium (w 44. Międzynarodowym Konkursie ARD najwyższy laur przyznano zaledwie po raz trzeci, 1995) będzie solistą piątkowego koncertu, 3 grudnia 2010 roku o godz. 19 w Filharmonii Śląskiej w Katowicach, w tymczasowej siedzibie przy ul. Pszczyńskiej 6. Artysta wykona partię solową Koncertu skrzypcowego A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Jana Wincentego Hawela, która zagra jeszcze VII Symfonię d-moll op. 70 Antonína Dvořáka.


Pięćdziesiąta siódma Sesja MUSICA MODERNA odbędzie się w Łodzi w dniach 28 listopada – 12 grudnia 2010 roku. Otworzy ją saksofonowy benefis znanego solisty i pedagoga – Jacka Delonga. Serię koncertów rozpocznie przegląd aktualnych propozycji dla najmłodszych wykonawców. Ostatni z kolei koncert Sesji związany będzie z rozstrzygnięciem Konkursu Kompozytorskiego dla młodzieży. Główną nagrodą będzie profesjonalne wykonanie wyselekcjonowanych do Finału utworów. Ponadto o nowe wrażenia artystyczno-akustyczne zadba tradycyjnie już Studio Komputerowe Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Łodzi. Obok znanych i uznanych artystów, w tym również pedagogów łódzkiej uczelni, znaczna część prezentacji odbywa się z aktywnym udziałem wyróżniających się studentów. Liczne premiery kompozytorskie podnoszą zawsze walor koncertowych programów. Na wszystkie imprezy Sesji – wstęp wolny.

Więcej


W dniach 4 i 8 grudnia 2010 roku odbędzie się III edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej XX i XXI wieku. Po raz trzeci publiczność wysłucha prawykonań kompozycji, w których główną rolę odgrywa akordeon. Pierwszy z dwóch koncertów odbędzie się w sali Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim, a drugi - w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku. Ich wykonawcami będzie Orkiestra Kameralna Progress pod dyrekcją Szymona Morusa. Ten młody zespół, złożony głównie z absolwentów gdańskiej Akademii Muzycznej pomimo swojej, krótkiej działalności z powodzenie prezentuje się na scenach Pomorza budując swoją artystyczną markę. W charakterze solisty wystąpi Paweł Zagańczyk - akordeonista, twórca Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej. Na swoim koncie kilkanaście nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Na co dzień pracuje na stanowisku asystenta na Akademii Muzycznej w Gdańsku. W programie koncertów znajdą się utwory Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Astora Piazzolli (ar. Krzysztof Olczak), Andrzeja Krzanowskiego, Mariano Moresa oraz prawykonanie kompozycji Pawła Kwapińskiego - studenta Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie kompozycji Andrzeja Dziadka.


W sobotę, 4 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej zabrzmi jedno z najważniejszych oratoriów klasycyzmu – Stworzenie świata Josepha Haydna. Utwór w doskonały sposób ilustruje proces powstawania świata. Dzieło jest ukoronowaniem twórczości kompozytora, sumującym możliwości jego talentu i wiedzy, utworem monumentalnym, a zarazem przystępnym. Oratorium, w którym wykorzystane zostanie libretto opracowane przez Paula McCreesha, zabrzmi w wykonaniu solistów śpiewaków: Aleksandry Kubas, Rafała Bartmińskiego i Bogdana Makala oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, Akademickiego Chóru Politechniki Wrocławskiej i Chóru „Feichtinum” Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka.
Koncert organizowany jest w ramach 37. Międzynarodowego Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich.


XI Festiwal Muzyczne Konfrontacje, przypadający w „Roku Chopinowskim”, odbędzie się w Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku w dniach 7 listopada – 12 grudnia 2010 roku pod hasłem Od Chopina do Lutosławskiego. Jego ideą jest prezentacja (konfrontacja) wybranych dzieł Chopina oraz utworów muzyki solowej i kameralnej najwybitniejszych kompozytorów polskich żyjących po Chopinie (od postromantyzmu po współczesność), nawiązujących do chopinowskiej poetyki i ekspresji.

 Miejscem Festiwalu jest już po raz jedenasty Stawisko – Dom Jarosława Iwaszkiewicza, najwybitniejszego wśród pisarzy badacza twórczości Chopina, a także znawcy i interpretatora szeregu ważnych zjawisk w historii kultury muzycznej. Wśród kompozytorów polskich, których dzieła będą prezentowane podczas XI Festiwalu w zestawieniu z utworami Chopina, znajdą się: Juliusz Zarębski, Henryk Wieniawski, Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Henryk Mikołaj Górecki i Witold Lutosławski. Każdy tego rodzaju wybór nie jest i nie może być do końca obiektywny, koncentruje się jednak z pewnością wokół nazwisk i utworów twórców żyjących w różnych epokach po Chopinie, dla których chopinowskie idee były i są obecne, żywe, ponadczasowe, stanowiły niejednokrotnie impuls, inspirację, rezonowały w różnych sferach ich muzycznych dokonań. Stosunek Lutosławskiego do Chopina jako do wizjonera, wyznaczającego nowe drogi rozwoju muzyki kolejnych epok ma znaczenie i wymiar symboliczny; tak należy odczytywać obecność nazwiska największego wśród twórców muzyki polskiej XX wieku w tytule Festiwalu.

Wybrane dzieła Chopina oraz utwory muzyki solowej i kameralnej Zarębskiego, Wieniawskiego, Karłowicza, Szymanowskiego, Góreckiego i Lutosławskiego interpretować będą podczas XI Festiwalu „Muzyczne Konfrontacje” najwybitniejsi, znani artyści: Szabolcs Esztényi, Piotr Pławner i Maria Szwajger-Kułakowska, Jadwiga Rappe i Mariusz Rutkowski, kwartet Wilanów, Royal String Quartet. Wystąpią także najmłodsi wykonawcy: Joanna Freszel i Marek Bracha. Atrakcją będzie zarówno muzyka kreowana przez kompozytora, pianistę, wybitnego muzyka-improwizatora – Szabolcsa Esztényi, jak i możliwość posłuchania piosenek (przebojów z lat pięćdziesiątych) Witolda Lutosławskiego, podpisywanych pseudonimem Derwid, w wykonaniu Doroty Miśkiewicz i Marka Napiórkowskiego. Odbędą się także spotkania z improwizującymi kompozytorami oraz muzykami z kręgów alternatywnych, tworzących grupę „Kawalerowie Błotni”. W muzyce powstającej „na żywo” podejmują oni próbę przełożenia wybranych utworów Chopina na współczesny język dźwiękowy.

Festiwalowi towarzyszyć będzie, tradycyjnie, wystawa plastyczna – tym razem malarstwa i rysunku Hilarego (Hilarego Krzysztofiaka: 1926-1979), artysty o szczególnej poetyckiej i muzycznej wrażliwości, przez wiele lat związanego z dwutygodnikiem „Ruch Muzyczny”.

XI „Muzyczne Konfrontacje” odbywają się w roku, w którym mija 30 lat od śmierci Jarosława Iwaszkiewicza. Szczególnym podkreśleniem i uczczeniem tej rocznicy będzie epilog Festiwalu: „Muzyka do wierszy Jarosława Iwaszkiewicza”, skomponowana specjalnie na tę okazję przez Włodka Pawlika, a wykonywana przez wybitnych muzyków jazzowych - Lorę Szafran, Marka Bałatę i Włodek Pawlik Trio. W programie tego literacko-muzycznego spektaklu nie zabraknie akcentów chopinowskich, tj. poezji Gospodarza Stawiska, poświeconej Chopinowi.

Alicja Matracka-Kościelny

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Więcej


„Tak szybko i widowiskowo rozwijającej się kariery kompozytorskiej w polskiej muzyce nie było przynajmniej od pojawienia się młodego Krzysztofa Pendereckiego. [...] Z postmodernistycznego żonglera bawiącego nas swymi grami i zabawami z idiomami muzycznej przeszłości [...] Paweł Mykietyn przeobraził się w jedną z głównych postaci naszej polskiej (i nie tylko polskiej) sceny kompozytorskiej, dźwiękami swych utworów i nutami swych partytur skłaniając do głębokiej refleksji, która z zabawą nie ma już wiele do czynienia. Jego ostatnie utwory [...] są w mym przekonaniu estetycznym wstrząsem w pejzażu polskiej współczesności kompozytorskiej." Publiczność sal koncertowych zdaje się podzielać przytoczoną opinię znanego krytyka Andrzeja Chłopeckiego – Paweł Mykietyn (na zdjęciu) należy dziś do jej najbardziej rozpoznawalnych i cenionych postaci, a premiery jego kolejnych utworów są oczekiwanymi wydarzeniami o dużym rezonansie.
Wzorem czołowych estrad muzycznych świata, Filharmonia Narodowa z inicjatywy dyrektora Antoniego Wita wprowadza zwyczaj przybliżania swej publiczności wybranego twórcy jako kompozytora sezonu (composer-in-residence), którego dzieła obecne będą w różnych koncertach sezonu i który również konsultować będzie dobór innych utworów współczesnych. Pierwszym tak prezentowanym w sezonie 2010/2011 kompozytorem jest Paweł Mykietyn.
Koncert z cyklu „Paweł Mykietyn zaprasza”, organizowany przy współpracy z Nowym Teatrem, odbędzie się w Filharmonii Narodowej w niedzielę, 5 grudnia 2010 roku o godz. 18.00. W programie znajdą się kompozycje Arvo Pärta – Fratres, Steve’a Reicha - Cello counterpoint, Hanny KulentySinequan, Helmuta Lachenmanna - Pression i Jonathana Harvey’a – Advaya oraz nowy utwór Jerzego Bauera (prawykonanie) i Kartka z Albumu samego Pawła Mykietyna. Wystąpią: Andrzej Bauer – wiolonczela, Jan Krzysztof Broja – syntezator i Ewa Guziołek - realizacja dźwięku.


W niedzielę, 5 grudnia 2010 roku o godz. 12.00 w siedzibie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego (ul. Morskie Oko 2) odbędzie się koncert zatytułowany „Młodzi kameraliści”. Wystąpią: Paulina Kusa, Karolina Matuszkiewicz – skrzypce, Maria Skarbek-Kiełłczewska - altówka, Tomasz Kumięga – baryton, Katarzyna Świętochowska, Miłosz Drogowski, Michał Zieliński – wiolonczela, Agnieszka Korpyta, Justyna Lechman, Martyna Smolińska, Piotr Fidelus, Michał Kozłowski, Krzysztof Trzaskowski – fortepian. W programie utwory G. Fauré, E. Griega, M. Karłowicza, M. Ptaszyńskiej, F. Schuberta, R. Straussa, D. Szostakowicza.


Istnieją momenty symboliczne i dzieła emblematyczne. Do pierwszych należy Boże Narodzenie, do drugich – Oratorium Bożonarodzeniowe. Istnieją też symboliczne postaci, jak Jan Sebastian Bach i Andrew Parrott, najsłynniejszy rekonstruktor dzieł lipskiego kantora, przywracający im ich przejrzyste brzmienie i pierwotną siłę. Połączenie tych wszystkich elementów proponuje Capella Cracoviensis. Oratorium Bożonarodzeniowe (Weihnachtsoratorium, BWV 248) Jana Sebastiana Bacha pod dyrekcją Andrew Parrotta (cz. I - III) i Matteo Messoriego (cz. IV - VI) zabrzmi 5 i 19 grudnia 2010 roku podczas dwóch adwentowych koncertów, związanych ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia. Pod batutą Parrotta 5 grudnia zabrzmią trzy pierwsze kantaty składające się na całość oratorium, trzy pozostałe wykonane zostaną 19 grudnia przez Capellę Cracoviensis pod kierownictwem Matteo Messoriego, młodego włoskiego dyrygenta i klawesynisty, wychowanego na osiągnięciach Parrotta. Wśród solistów usłyszymy śpiewaków zarówno cenionych już przez krakowską publiczność: Iwonę Leśniowską-Lubowicz, Łukasza Dulewicza, Macieja Gallasa, Jacka Ozimkowskiego, jak krakowskich debiutantów – Simona Walla. Orkiestrę zasilają muzycy o międzynarodowym uznaniu, jak trębacz Robert Vanryne, znany z zespołów Johna Eliota Gardinera i Philippe'a Herreweghe.
Oba koncerty Oratorium Bożonarodzeniowego odbędą się w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach - Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie, o godz. 18.


Fundacja Panteon Narodowy i Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapraszają na koncert poświęcony pamięci niedawno zmarłego wybitnego polskiego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego, w niedzielę 5 grudnia 2010 roku o godz. 20.00 w kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie (ul. Grodzka 52). W programie: Wacław z Szamotuł Już się zmierzcha, Henryk Mikołaj Górecki Już się zmierzcha op.62, muzyka na kwartet smyczkowy, Kantata op.26, Zdrowaś bądź, Maryja! Pieśni Maryjne op.54 i Totus Tuus op.60. Wystąpią: Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II PSALMODIA, Kwartet DAFÔ, Arkadiusz Bialic (organy), Krzysztof Globisz (słowo) oraz dyrygenci: Teresa Majka-Pacanek, Włodzimierz Siedlik, Artur Sędzielarz, Maciej Tworek, Stanisław Krawczyński.


Koncerty symfoniczne w Filharmonii Krakowskiej, w dniach 10 i 11 grudnia 2010 roku wpisują się w obchody 200. rocznicy urodzin jednego z najwybitniejszych przedstawicieli niemieckiego romantyzmu – Roberta Schumanna. Podczas obu wieczorów w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Tadeusza Strugały zabrzmią kolejno kompozycje Schumanna – Uwertura „Manfred”, Koncert skrzypcowy d-moll oraz IV Symfonia d-moll. Wspomniane koncerty są także okazją do uhonorowania osoby Tadeusza Strugały, obchodzącego w tym roku kalendarzowym jubileusz 75-lecia swoich urodzin.

Od 6 grudnia 2010 roku w Galerii Rzemiosła Artystycznego Muzeum Narodowego w Krakowie (w Gmachu Głównym przy Al. 3 Maja 1) będzie można obejrzeć wystawę kolekcji batut Tadeusza Strugały. Jest to niezwykle cenny, unikatowy zbiór ok. 80 przedmiotów, ilustrujący ewolucję tego niepozornego, a jednocześnie niezwykłego przedmiotu. Można będzie zobaczyć między innymi wykonaną w oflagu batutę z drewna, batutę z szylkretu, czyli pancerza żółwia, jak również prostą, drewnianą batutę należącą do samego Artura Toscaniniego. Wernisaż wystawy "Batuty Mistrzów" połączony z uroczystym spotkaniem z prof. Tadeuszem Strugałą odbędzie się w 6 grudnia 2010 roku o godz. 17.00 w Gmachu Głównych Muzeum Narodowego. Spotkanie poprowadzi prof. Józef Opalski.


Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na kolejną edycję koncertów z cyklu: PORTRETY KOMPOZYTORÓW – w dniach 7-9 grudnia 2010 roku, o godz. 18.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.
Portrety kompozytorów odbędą się w tym roku po raz dwudziesty. Ten mini-festiwal za każdym razem trwa trzy dni i prezentuje sylwetki sześciu polskich kompozytorów współczesnych (po dwa koncerty monograficzne dziennie) różnych pokoleń, najczęściej „w zderzeniu” twórcy starszego pokolenia z twórcą pokolenia najmłodszego. Wykonawcami koncertów są czołowi polscy muzycy soliści i kameraliści.
Bohaterami tegorocznej edycji "Portretów" będą: Sławomir Kaczorowski i Andrzej Hundziak (7 grudnia), Ewa Trębacz i Miłosz Bembinow (8 grudnia) oraz Tomasz Opałka i Ryszard Gabryś (9 grudnia).

Więcej


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na ostatni koncert Roku Chopina na UW. Tym razem przeniesiemy się do salonu muzycznego pierwszych dekad XIX wieku, przedstawiając postać Marii Szymanowskiej (1789-1831). Ta wybitna pianistka i kompozytorka była także namiętną kolekcjonerką autografów. W trakcie swoich wielu podróży artystycznych zbierała wpisy do swoich sztambuchów od wielkich poetów, malarzy i kompozytorów. Szczególne miejsce w jej kolekcji zajmuje „Album Musical”, prawie w całości zawierający autografy muzyczne czołowych twórców epoki, dedykowane Marii Szymanowskiej. Kilka wcześniejszych wpisów pochodzi od muzyków odwiedzających Warszawę w latach 1810-19, zaś cztery autografy – Chopina, Liszta, Moniuszki i Szczepanowskiego – dołączyła do sztambucha córka artystki, Cecylia Mickiewiczowa, która po śmierci matki odziedziczyła album. Rękopis „Albumu” przechowywany jest dziś w Bibliotece Polskiej w Paryżu.
Wybrane kompozycje z „Albumu”, solowe i kameralne, wzbogacone o utwory samej Marii Szymanowskiej, zaprezentują Katarzyna Drogosz – pianoforte, Grzegorz Lalek – skrzypce i Teresa Kamińska – wiolonczela, którzy wraz z prowadzącą koncert Anetą Markuszewską z Instytutu Muzykologii UW przywołają pełen finezji i subtelnych kolorów klimat salonów Warszawy, Petersburga i Paryża. Koncert „Album Musical de Maria Szymanowska” odbędzie się 9 grudnia 2010 roku (czwartek) o godz. 18.00 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW (Krakowskie Przedmieście 32). Bezpłatne wejściówki na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona.


Koncerty Capelli Cracoviensis z cyklu Wielka Encyklopedia Muzyki odbędą się w dniach 9 i 16 grudnia 2010 roku w Filharmonii Krakowskiej. W programie pierwszego koncertu znajdą się dzieła Krzysztofa PendereckiegoAgnus Dei, Dmitrija Szostakowicza – Koncert na fortepian, trąbkę i smyczki c-moll, op. 35 oraz Franza Schuberta – IX Symfonia C-dur, „Wielka”, D. 944. Tydzień później usłyszymy III Symfonię Es-dur, op. 97 „Reńską” Roberta Schumanna, Uwerturę do opery „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Romance F-dur, op. 50 i „Ah, perfido!” – recytatyw i arię op. 65 Ludwiga van Beethovena. Wspólnie z orkiestrą Capelli Cracoviensis wystąpi wielu doangażowanych muzyków (stosownie do dzieł wykonywanych). Osobowości tych projektów to: Evelina Dobraceva - sopran, Marek Szlezer - fortepian, Marian Magiera - trąbka, Radosław Pujanek - skrzypce. Dyrygują Maciej Tworek oraz Jan Tomasz Adamus.

Kontynuacja cyklu już w styczniu i lutym 2011.


Dnia 10 grudnia 2010 roku w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera Wesela Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta w reżyserii Keitha Warnera, pod batutą Rolanda Boera. W głównych rolach wystąpią: jako Hrabia Almaviva - Mariusz Godlewski, Hrabina Almaviva - Asmik Grigorian, Zuzanna - Katarzyna Trylnik, Figaro - Wojtek Gierlach, Cherubin - Verena Gunz, Marcelina - Anne Marie Owens, Basilio - Paweł Wunder, Don Curzio - Borys Ławreniw, Bartolo - Dariusz Machej, Antonio - Czesław Gałka i Barbarina - Ingrida Gapova.

Komedia omyłek, parada barwnych postaci, arcydzieło psychologii muzycznej jest zawsze olbrzymim wyzwaniem dla realizatorów. Tym razem podjął się go Keith Warner, należący obecnie do czołówki europejskich reżyserów operowych. Z subtelną materią słowno-muzyczną Wesela Figara zmierzy się w swojej operowej karierze po raz pierwszy i uczyni to specjalnie na zamówienie warszawskiej sceny narodowej. Scenografię do spektaklu przygotuje znany z oryginalnych i spektakularnych projektów Boris Kudlička.

Kolejne spektakle odbędą się 11, 12, 14, 15 i 16 grudnia 2010 roku oraz 13 i 15 maja 2011 roku.


Austriackie Forum Kultury w Warszawie zaprasza w piątek, 10 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 na wyjątkowy koncert kolędowy. Zabrzmią kolędy polskie, znane i mniej znane, oraz niemieckojęzyczne, a także innych narodów. Wyjątkowe jest też ich opracowanie, dokonane przez polskiego kompozytora - Krzysztofa Baculewskiego. Dotychczas zostały one nagrane i wykonane przez chór Camerata Silesia oraz kwartet Prima Vista, teraz będzie okazja usłyszeć je w wykonaniu czwórki solistów wokalistów, studentów uczelni muzycznych w Warszawie i Krakowie. W opracowaniu tym pojawi się również kwartet smyczkowy, fortepian, a niepowtarzalnego nastroju doda flet i trąbka. Wystąpią: Martyna Piwońska – sopran, Jadwiga Niebelska – mezzosopran, Maciej Ufniak – tenor, Dawid Biwo - bas-baryton, Marcin Łopacki – fortepian, kwartet smyczkowy w składzie: Danuta Kulisz, Kaja Nowak – skrzypce, Maria Skarbek- Kiełłczewska- altówka, Anna Markiewicz- wiolonczela oraz Elżbieta Drozdowska – flet, Sebastian Smędra – trąbka.
Wstęp za zaproszeniami – ilość miejsc ograniczona. Zaproszenia można rezerwować telefonicznie od 29 listopada 2010, pod numerem telefonu 22 526 88 27 (od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17) i odebrać przed koncertem na miejscu.


Koncerty szóstego projektu z cyklu Mazovia goes Baroque, zatytułowanego Bach na skrzypce, lutnię i klawesyn, odbędą się w dniach 10-12 grudnia 2010 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie oraz 13 grudnia 2010 roku w Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej w Płocku. Wystąpią francuscy artyści: skrzypaczka, Amandine Beyer i lutnista Eric Bellocq – członek Ensemble Clément Janequin, oraz duński klawesynista i organista, Allan Rasmussen.

Więcej informacji na stronie www.mazoviabaroque.pl


W 2010 roku przypada 100. rocznica urodzin wybitnego polskiego kompozytora Romana Maciejewskiego (na zdjęciu). Z tej okazji w Filharmonii Narodowej 10 grudnia 2010 roku o godz. 19:30 i 11 grudnia 2010 roku o godz. 18:00 zostanie wykonane jego najsłynniejsze dzieło - Missa pro defunctis. Requiem. Kompozycję wykonają Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej oraz czołowi polscy śpiewacy - Iwona Hossa (sopran), Ewa Marciniec (alt), Konrad Włodarczyk (tenor) oraz Jarosław Bręk (bas). Chór, na którym spoczywa główny ciężar muzycznej narracji, został przygotowany przez Henryka Wojnarowskiego. Całość poprowadzi Tomasz Bugaj.

Monumentalny utwór jest ukoronowaniem twórczości Romana Maciejewskiego. Powstawał przez 15 lat, a pierwsze szkice zrodziły się już w 1944. Kompozytor pisał: „pod przytłaczającym wrażeniem ogromu ludzkich cierpień i morza przelanej krwi postanowiłem pod koniec drugiej wojny światowej skomponować dzieło, które stałoby się jednym z licznych przyczynków do utrwalenia w ludzkiej świadomości przeświadczenia tragicznym nonsensie wojen. Requiem poświęcone jest ofiarom ludzkiej niewiedzy, w pierwszym zaś rzędzie pamięci poległych w wojnach wszech czasów".

Koncert jest również dedykowany Fundacji Sue Ryder, w 10. rocznicę śmierci jej Założycielki - Lady Ryder of Warsaw. Sue Ryder była znaną działaczką charytatywną. W czasie II wojny światowej służyła w tajnej formacji armii brytyjskiej Special Operations Executive (Kierownictwo Operacji Specjalnych) zajmującej się m.in. wspieraniem ruchu oporu w okupowanej Europie. Później do końca życia kierowała założoną przez siebie fundacją charytatywną na rzecz chorych, bezdomnych i pozbawionych środków do życia ludzi. Sue Ryder związała się szczególnie z Polską. Gdy w 1978 roku królowa Elżbieta II nadawała jej w uznaniu zasług tytuł szlachecki - a wiąże się z tym prawo do wybrania miasta przy nazwisku - zdecydowała się na Warszawę i odtąd znana była jako Lady Ryder of Warsaw. Wieczór honorowym patronatem objęła Prezydent Miasta st. Warszawy - Hanna Gronkiewicz-Waltz.


Opera Wrocławska zaprasza 11 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 na spektakl operowy Matka czarnoskrzydłych snów Hanny Kulenty, którego polska prapremiera zrealizowana została w ramach festiwalu "Musica Polonica Nova".
Libretto, autorstwa Paula Goodmana, jest studium psychiki, obciążonej chorobą, głównej bohaterki Klary. Według słów autora to próba subiektywnego przedstawienia wewnętrznego świata człowieka, poprzez zbudowanie skojarzeniowej sieci, wokół podstawowego zbioru motywów i wyobrażeń. Niezwykła, oryginalna muzyka buduje atmosferę napięcia i emocji. Matka czarnoskrzydłych snów to okazja do bliższego poznania stylu Hanny Kulenty, od lat uznawanej za jedną z najciekawszych współczesnych kompozytorek.


Koncerty drugiej edycji Wawer Music Festival odbywać się będą od 12 września 2010 do 5 czerwca 2011 roku, o godz.17:30 w Busi-nessman Institute w Warszawie (ul.Trakt Lubelski 40a).
Idea festiwalu łączącego różne spojrzenia na muzykę klasyczną narodziła się w 2009 roku i jest konsekwentnie realizowana przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Opiekę artystyczną sprawuje prof. Jarosław Drzewiecki. Organizatorzy oferują spędzenie rodzinnego wieczoru w otoczeniu pięknej muzyki zrodzonej przez geniusz ludzkiego umysłu różnych epok, wzbogaconej ofertą wyrafinowanego menu, a wcześniej spa, basenu, sauny i salonu relaksu.
W ramach drugiej edycji Festiwalu usłyszymy blisko 100 artystów światowego formatu oraz tych, którzy dopiero zaczynają swoją drogę ku wielkiej estradzie. Wawer Music Festival zostanie zainaugurowany plenerowym spektaklem „Taneczny Świat Chopina” w wykonaniu cenionego Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” z Krakowa (12.09.2010). Podczas pierwszej niedzieli października (3.10.2010) wystąpi gwiazda światowej pianistyki – Tatiana Shebanowa, rzadko występująca publicznie, która jako jedyna w historii nagrała 2-krotnie komplet dzieł Chopina (na współczesnym fortepianie i na Erardzie z 1849 roku). Wraz z artystką spotka się na estradzie Krzysztof Kolberger, a w drugiej części wieczoru usłyszymy gwiazdę europejskiego jazzu – Konstantina Vilenskiego wraz z Vilensky Jazz Trio. Na koncert listopadowy (14.11.2010) zaproszenie przyjęli artyści z Lwowa na czele z wielkim skrzypkiem, dyrygentem - prof. Igorem Pylatyukiem, Rektorem Akademii Muzycznej we Lwowie. Koniec roku przywitamy (12.12.2010) z Biesami i Czadami z Bieszczad. W programie „Raz na ludowo” wraz z chórem „Adoramus” pod dyrekcją Janusza Ostrowskiego wystąpi Zespół „Sanok” kierowany przez Janusza Podkula, który pokaże jak cenne są Bieszczady dla Polski. Piątym koncertem festiwalowym (09.01.2011) będzie muzyczna wizytówka kompozytora, gościa honorowego i wykonawcy w jednym – Waldemara Malickiego. Koncert lutowy tradycyjnie poświęcony zostanie Chopinowi (20.02.2011). Tym razem wystąpi najwybitniejszy wśród wybitnych, wychowawca blisko setki pianistów, w tym Krystiana Zimermana, kontynuator polskiej szkoły pianistycznej prof.Zbigniewa Drzewieckiego - prof. Andrzej Jasiński. W przerwie koncertu odbędzie się spotkanie z artystą-fotografikiem i autorem premierowego albumu Pianiści – Juliuszem Multarzyńskim. W marcu (6.03.2011) publiczność warszawska zostanie zaskoczona brzmieniem anielskich organów – największej na świecie i jedynej w Polsce harfy szklanej. Glass Duo Anny i Arkadiusza Szafrańców z Gdańska spotka się po raz pierwszy na estradzie z 6-osobową muzyczną rodziną Kaszubów z Poznania. Z kolei Małgorzata Walewska, której interpretacje dzieł Verdiego weszły do kanonu współczesnej sztuki wokalnej, wystąpi w kwietniu (3.04.2011), a w maju (8.05.2011) red. Bogusław Kaczyński zaprezentuje dwie młode, polskie gwiazdy – Joannę Jakubas (sopran) i Stanisława Drzewieckiego (fortepian). Wielkim finałem będzie koncert (05.06.2011) Serbskiej Orkiestry Akordeonowej z Nowego Sadu, która wykona klasyczny repertuar we współczesnych aranżacjach. Gościem honorowym wieczoru będzie od 40 lat promotor życia kulturalnego na Podkarpaciu – prof. Andrzej Smolik.


W ostatnim miesiącu 2010 roku Orkiestra Sinfonia Varsovia wystąpi z dwoma koncertami: w Budapeszcie i Warszawie.
Koncert w Budapeszcie odbędzie się 12 grudnia 2010 roku o godzinie 19:00 w Pałacu Sztuk Narodowej Koncertowej im. Béli Bartóka i zakończy obchody Roku Chopinowskiego na Węgrzech. Będzie jednocześnie preludium do rozpoczynającego się w roku 2011 Roku Liszta. W związku z tym w programie znajdą się dwa utwory Liszta: Les Préludes i Mazepa oraz II Koncert fortepianowy f-moll, op. 21 Fryderyka Chopina. Za fortepianem zasiądzie młody, węgierski pianista – Gábor Farkas, a koncert poprowadzi znany polskiej publiczności George Tchitchinadze.
Warszawski koncert został zaplanowany na 22 grudnia 2010 roku, gdzie o godzinie 19:30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej Orkiestra Sinfonia Varsovia wystąpi pod dyrekcją swojego dyrektora muzycznego – Maestro Marka Minkowskiego. W programie znajdą się dwie symfonie Beethovena: VI F-dur op. 68 oraz VII A-dur op.92. Będzie to ostatni koncert zespołu w roku 2010.


Koncert kameralny zatytułowany "Salon Chopina", który odbędzie się 12 grudnia 2010 roku o godz. 18.00, zwieńczy obchody Roku Chopinowskiego w Filharmonii Krakowskiej. Podczas wieczoru wystąpią artystki o międzynarodowej renomie - siostry Olga i Natalia Pasiecznik (na zdjęciu).

Olga Pasiecznik zdobyła światowe uznanie po wygraniu II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Hertogenbosch (1994) jest również laureatką II nagrody na Mirjam Helin International Singing Competition w Helsinkach (1999) oraz III nagrody w kategorii muzyki oratoryjnej na Konkursie Wokalnym Królowej Elżbiety w Belgii (2000). Natalia Pasiecznik - pianistka i kameralistka uczestniczyła w wielu konkursach i festiwalach w Europie i Stanach Zjednoczonych, została uhonorowana II nagrodą na V Skandynawskim Konkursie Pianistycznym w Nyborgu (Dania), V nagrodą na Konkursie Pianistycznym w Cincinnati (USA) oraz prestiżową szwedzką nagrodą Andres Walls Stiftelse. Artystki wykonają pieśni Vincenzo Belliniego, Gaetano Donizzettiego, Giacomo Meyerbeera, Gioacchino Rossiniego, Ferenca Liszta. Nie może także zabraknąć kompozycji głównego bohatera tego koncertu - Fryderyka Chopina. W wykonaniu Olgi i Natalii Pasiecznik zabrzmią m.in. wokalno-instrumentalne transkrypcje mazurków Chopina autorstwa śpiewaczki Pauliny Viardot-Garcia.

Koncert poprzedzi uroczystość wręczenia statuetek Sponsora Roku Chopinowskiego przedstawicielom wszystkich firm i instytucji, które wsparły finansowo Filharmonię Krakowską w organizacji koncertów chopinowskich w roku jubileuszowym.


Drugi koncert w ramach V odsłony cyklu ”Śladami Wielkich Polaków - Jana Pawła II i Fryderyka Chopina” odbędzie się w niedzielę, 12 grudnia 2010 roku o godz.18.00 w Sali Herbowej Urzędu Miasta Sopotu. W programie utwory fortepianowe i pieśni Fryderyka Chopina oraz List do artystów Jana Pawła II. Wystąpią: Jacek Szymański – tenor, Tomasz Jocz – fortepian i Dariusz S. Wójcik - bas/recytacja oraz Maciej Baczyński – fortepian, występujący w ramach cyklu „Promocja Młodych”. Słowo o muzyce wygłosi red. Stanisława Grażyńska.
Ideą cyklu jest ukazanie geniuszu muzycznego i drogi życiowej Fryderyka Chopina oraz działalności artystycznej i drogi duchowej Ojca Świętego Jana Pawła II. Ignacy Jan Paderewski przedstawiając świadectwo na temat życia i twórczości Chopina powiedział: „…on nasz a my jego, w nim bowiem objawia się cała nasza zbiorowa dusza…”. Te słowa nic nie tracą na aktualności, gdy wypowiemy je w kontekście Ojca Świętego. W biografii Chopina i Ojca Świętego można doszukać się wielu paraleli. Co łączy dwóch Wielkich Polaków? Wywodzą się z tej samej Ojczyzny, żyli poza ukochaną Ojczyzną, mieli do wypełnienia misję, wiele podróżowali. A przede wszystkim byli świadomi, że są głosem wielu milionów Polaków „…bądź naszym wołaniem i krzykiem! Niech świat wie, że Polska wciąż żyje!” – tak prosili Chopina Polacy. Czy następne pokolenia nie traktowały Ojca Świętego jak głosu Polski?


Dnia 12 grudnia 2010 roku o godzinie 18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Wrocławskiej laureat XI Konkursu Beethovenowskiego w Wiedniu – Christopher Hinterhuber (na zdjęciu) - wykona III Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena. Hinterhuber to jeden z najbardziej interesujących pianistów młodej generacji, występujący w najsłynniejszych salach koncertowych oraz na festiwalach.
Ernst Kovacic, artystyczny dyrektor orkiestry Leopoldinum poprowadzi także I Symfonię Beethovena.


Lubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert pt. „Akord XIII” – Kompozytorzy lubelscy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi z okazji 200. rocznicy urodzin, który odbędzie się w Trybunale Koronnym w Lublinie, w poniedziałek, 13 grudnia 2010 roku o godz. 18. W programie znajdą się utwory Fryderyka Chopina, Henryka Czyżewskiego, Krzesimira Dębskiego, Mariusza Dubaja, Mieczysława Mazurka, Andrzeja Nikodemowicza (Obywatela Honorowego Miasta Lublina) oraz Rafała Rozmusa. Jako wykonawcy wystąpią Ryszard Bednarczuk – wiolonczela oraz pianiści: Jerzy Boń, Krzesimir Dębski, Mariusz Dubaj i Romuald Matecki. Słowo o muzyce wygłosi Red. Adam Rozlach z I Programu Polskiego Radia oraz Telewizji KULTURA.

Więcej


Dnia 13 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 w Galerii Promocyjnej Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie (Rynek Starego Miasta 2) odbędzie się koncert z cyklu "Muzyka Polska Zjawiskiem Światowym" poświęcony twórczości Edwarda Sielickiego. Wystąpi Kwartet Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina - I skrzypce, Paweł Łosakiewicz - II skrzypce, Ryszard Duz – altówka i Marian Wasiółka – wiolonczela oraz Elżbieta Gajewska – flet. Podczas koncertu odbędzie się również rozmowa z kompozytorem Edwardem Sielickim. Wstęp wolny.


Na zamówienie Teatru Wielkiego w Łodzi wybitna kompozytorka i perkusistka Marta Ptaszyńska skomponowała operę Kochankowie z klasztoru Valldemosa. Uroczysta prapremiera dzieła odbędzie się 18 grudnia 2010 roku i będzie jednym z najważniejszych wydarzeń kończącego się Roku Chopinowskiego. Libretto Kochanków jest osnute wokół noszącego ten sam tytuł dramatu Janusza Krasińskiego.

Chopin i George Sand płyną na Majorkę, do miejsca, które ma być ich rajską wyspą; samotnią, w której mogliby rozkoszować się swoją miłością. Szybko jednak okazuje się, że rzeczywistość wynajętej przez nich willi Son-Vent i później - cel w klasztorze Valdemosa, nie przystaje do sielskiego obrazka, który sobie wspólnie wymarzyli. Przedłuża się oczekiwanie na fortepian Chopina, mieszkańcy okazują się nie tak gościnni i tolerancyjni, jak mogło się początkowo wydawać, nawet pogoda nie dopisuje...

W spektaklu wystąpią: jako Fryderyk Chopin – Adam Zdunikowski i Tomasz Jedz, George Sand – Agnieszka Makówka i Bernadetta Grabias, Amelia – Patrycja Krzeszowska, Jolanta Bobras, Maria Antonia, Millena – Małgorzata Kustosik, Olga Maroszek, Solange – Aleksandra Borkiewicz, Anita Browarska, Maurycy – Kosma Stawicki, Łukasz Załęski, Senor Gomez, Medyk 2, Kapitan – Andrzej Kostrzewski, Przemysław Rezner, Medyk 1, Adalbert – Marcin Ciechowicz, Krzysztof Marciniak. Kierownictwo muzyczne – Wojciech Michniewski, reżyseria i scenografia – Tomasz Konina, kostiumy – Zofia de Ines.

Kilka dni przed prapremierą, 14 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 w kawiarni Belcanto Caffe w łódzkim Teatrze odbędzie się spotkanie z Martą Ptaszyńską i Januszem Krasińskim z cyklu pro Opera. Rozmowę z twórcami opery Kochankowie z klasztoru Valldemosa poprowadzi Katarzyna Jasińska. Wstęp wolny.


Koncert Salonowy w ramach Festiwalu muzyki Feliksa Nowowiejskiego w 100-lecie skomponowania i prawykonania Roty odbędzie się 17 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 w Salonie Muzycznym – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Willi Wśród Róż (przy al. Wielkopolskiej 11) w Poznaniu. Podczas koncertu zaprezentowane zostaną utwory kameralne Feliksa Nowowiejskiego nagrane na jubileuszowej płycie CD, wśród nich m.in. prawykonania utworów przepisywanych z rękopisów: Improwizacja na puzon i fortepian oraz Duch Barbary na skrzypce i fortepian. Wystąpią: Katarzyna Hołysz – sopran, Piotr Kostrzewski – skrzypce, Maciej Łakomy – puzon, Anna Kozub – fortepian i Jan Nowowiejski – fortepian.


W piątek, 17 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 w Operze Śląskiej odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w niespotykanych dotąd opracowaniach muzycznych – Najpiękniejsze kolędy polskie na chór, na pojedyncze głosy, z akompaniamentem lub a capella oraz najpiękniejsze kolędy świata – śpiewane w kilku językach. Inscenizowany koncert w wyjątkowym świątecznym klimacie przygotowany jest w ciekawych aranżacjach, a odpowiedni nastrój, oświetlenie i dekoracje dopełniają całości.

 W programie najpiękniejsze kolędy i pastorałki oraz Msza Pasterska Romana Maciejewskiego. Finał koncertu to przepiękna polska kolęda Marka Jasińskiego Bóg się rodzi, wykonywana przez 3 chóry.


W piątek, 17 grudnia 2010 roku o godz.19.00 w hali widowiskowej w katowicach-Giszowcu zabrzmi słynne oratorium Mesjasz HWV 56 Georga Friedricha Haendla. Wystąpią: Iwona Hossa – sopran, Damian Ganclarski – kontratenor, Adam Zdunikowski – tenor i Jarosław Kitala – bas oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Marka Pijarowskiego.


Dnia 17 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu usłyszymy Małą suitę Witolda Lutosławskiego – najbardziej popularny i najczęściej wykonywany utwór patrona Filharmonii Wrocławskiej. Jest to kompozycja bardzo bliska sercu polskiego słuchacza poprzez swój narodowy charakter – utwór ten jest jednym z najdoskonalszych przykładów artystycznej stylizacji folkloru. Podczas wieczoru zabrzmi także II Koncert fortepianowy A-dur Franciszka Liszta, w którym partię solową wykona pianista Wojciech Waleczek. Z klasyki repertuaru orkiestrowego usłyszymy również V Symfonię B-dur op. 100 Sergiusza Prokofiewa. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Michał Nesterowicz (na zdjęciu).


W piątek, 17 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 i w sobotę, 18 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej usłyszymy dwa wielkie dzieła w interpretacji jednego z najznakomitszych polskich dyrygentów - maestro Antoniego Wita. W wykonaniu orkiestry, chóru mieszanego i chóru chlopięcego Filharmonii Krakowskiej pod jego batutą usłyszymy VI Symfonię h-moll op. 54 Dmitrija Szostakowicza oraz Carminę buranę Carla Orffa.


Refleksyjna kompozycja Lumen Marty Ptaszyńskiej, inspirowana grą promieni światła w witrażach katedry w Chartres powstała na zamówienie Cleveland Chamber Symphony jako utwór poświęcony pamięci Dennisa Eberharda, zaprzyjaźnionego z kompozytorką amerykańskiego kompozytora zmarłego w 2005 roku. Utwór będzie można usłyszeć dwukrotnie – podczas koncertów w dniach 17 i 18 grudnia 2010 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej poprowadzi Eiji Oue – japoński dyrygent, uczeń Bernsteina i laureat Koussevitzky Prize w Tanglewood (1980). W programie znajdzie się również Koncert fortepianowy c-moll KV 491 Wolfganga Amadeusa Mozarta z Alexem Kobrinem w roli solisty i Tańce symfoniczne Siergieja Rachmaninowa.

Rosyjski pianista Alex Kobrin zwrócił uwagę krytyki, gdy jako dziewiętnastolatek wygrał konkurs im. F. Busoniego w Bolzano (1999), po trzech jego kolejnych edycjach, w których pierwszej nagrody nie przyznano. Polskiej publiczności dał się poznać w roku 2000 zdobywając III miejsce podczas XIV Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie. Swój wspaniały talent potwierdził po raz kolejny, wygrywając prestiżowy konkurs im. Van Cliburna w roku 2005, po czym podbił serca publiczności amerykańskiej, występując odtąd w USA szczególnie intensywnie i z wielkim powodzeniem.


Prezydent Miasta Kalisza zaprasza w sobotę, 18 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 na koncert Kolędy Świata. Wystąpi Spirituals Singers Band w składzie: Agata PińczukBurdzy, Aleksandra Sozańska-Kut, Marek Dygdała i Artur Stężała pod kierownictwem Włodzimierza Szomańskiego oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka.


Podczas koncertu w dniu 18 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 w Filharmonii we Wrocławiu wystąpi znakomity, działający w ramach Filharmonii Wrocławskiej zespół – Lutosławski Quartet Wrocław (na zdjęciu), który odnosi ostatnio liczne sukcesy – ma na koncie m.in. znakomity występ podczas tegorocznego Klara Festival 2010 w Brukseli. Tym razem zespół wykona kameralne utwory smyczkowe, w tym sławny Kwartet smyczkowy F-dur Ravela. Zabrzmi także utwór pochodzącego z Wrocławia Pawła Mykietyna – ukończony w 2006 roku Kwartet smyczkowy nr 2, który napisany został specjalnie dla Kronos Quartet jako zespołu muzyków bez ograniczeń techniczno-wykonawczych. Biegłości technicznej, zdolności i muzykalności nie brakuje także młodym muzykom z Wrocławia.

Dzień później, 19 grudnia 2010 roku o godz. 18:00 zespół wystąpi w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich we Wrocławiu (ul. Szewska 37) z koncertem zatytułowanym ''Viol-on-cello''. W jego programie znajdą się współczesne kwartety smyczkowe, w tym aż trzy prawykonania: Adriana Foltyna Strintensity (prawykonanie), Paula Preussera Spirals (prawykonanie), Mateusza Ryczka Strzępy Snu (prawykonanie), Marcina Markowicza III Kwartet smyczkowy i Pawła Mykietyna II Kwartet smyczkowy. Wstęp wolny.


W niedzielę, 19 grudnia 2010 roku o godz. 18.00, wspólnie z Narodową Orkiestrą Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, wystąpi Evgeni Bozhanov, laureat czwartej nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W pierwszej części monograficznego koncertu chopinowskiego artysta wykona recital fortepianowy, w programie którego znajdą się mazurki z opusu 30, 41 i 50, Polonez As-dur op. 53 i Polonez-fantazja As-dur op. 61, Impromptu Ges-dur i Barkarola Fis-dur op. 60. W drugiej części, pianista wraz z orkiestrą zagrają Koncert fortepianowy e-moll op.11. Całość poprowadzi Jacek Kaspszyk, szef muzyczny NOSPR.
Koncert odbędzie się w siedzibie orkiestry w Katowicach.


Filharmonia Narodowa w Warszawie zaprasza 19 grudnia 2010 roku o godz. 18:00 na Koncert kolędowy. W przeddzień świąt Bożego Narodzenia na filharmonicznej scenie zabrzmią kolędy i pastorałki oraz utwory wyrastające z inspiracji nimi, a wykona je filharmoniczny chór - jeden z najlepszych tego rodzaju zespołów w Europie, przygotowany przez swego wieloletniego kierownika Henryka Wojnarowskiego oraz Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, reaktywowana pod tą nazwą z okazji jubileuszu stulecia Filharmonii (pierwszy koncert dała 10 lutego 2002) pod patronatem dyrektora Antoniego Wita, prowadzona przez Jana Lewtaka, skrzypka o bogatym dorobku solistycznym i kameralnym. W programie anonimowa Symphonia de Nativitate na orkiestrę smyczkową z 1759 roku i Cicha Noc - Koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową Macieja Małeckiego.


Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu i Filharmonia Wrocławska zapraszają na koncert – spektakl audiowizualny KOMPUTER CHOPINA, który odbędzie się 22 grudnia 2010 roku o godz. 19 w Filharmonii Wrocławskiej. Wstęp wolny.

Komputer Chopina jest formą refleksji kompozytorskich na temat etiud z opusu 10. Poszczególne etiudy zostały użyte jako materiał do trzech kompozycji, których autorami są Marcin Bortnowski, Stanisław Krupowicz i Marcin Rupociński. Materiał akustyczny i strukturalny jest dostarczany do komputera w czasie realnym za pośrednictwem sterowanego przez komputer fortepianu, zwanego disklavierem. Jego przetworzenie zarówno na dźwięk jak i obraz odbywać się będzie również w czasie realnym, zatem cały spektakl będzie tworzony niejako na oczach i “uszach” publiczności. Wszystkie programy komputerowe użyte w spektaklu zostały napisane przez autorów projektu. Również oni będą je obsługiwać w czasie koncertu.
Więcej informacji na stronie www.komputerchopina.pl


Opera Wrocławska zaprasza 29 grudnia 2010 roku o godz. 19.00 na przedstawienie Król Roger Karola Szymanowskiego.
Spektakl w reżyserii Mariusza Trelińskiego jest współczesną wizją upadku wartości moralnych. Mimo nowoczesnej oprawy wizualnej tej inscenizacji, czas i miejsce akcji pozostają nieokreślone, co podkreśla uniwersalne przesłanie utworu. Oryginalna muzyka Szymanowskiego, pełna dysonujących współbrzmień i niespotykanej ekspresji, stanowi o wyjątkowości dzieła.


Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na wielką sylwestrowo-noworoczną podróż w 100 minut dookoła świata! Przemierzymy odległe przestrzenie i czasy, zajrzymy do europejskich salonów, zamoczymy stopy w morzach południowych, zasmakujemy kurzu prerii, pomachamy żywotnym staruszkom, prześcigniemy wypucowane skody, ujrzymy Wielkich Niewidzialnych, na peronach zostawimy prawdziwych mężczyzn , którzy wiedzeni nagim instynktem podążają na bal… Dla Widzów swoistym quizem może być rozpoznawanie elementów scenografii z utworów będących w repertuarze Opery Nova, wykorzystanych w zupełnie nowym kontekście. Popularność, jaką od lat cieszą się galowe wieczory sylwestrowe i noworoczne w bydgoskiej Operze Nova zobowiązuje do poszukiwania nowych pozycji repertuarowych, rozwiązań scenograficznych, choreografii tworzonej specjalnie na te okazje. Program koncertów zawierać będzie utwory zawsze chętnie słuchane: najpiękniejsze fragmenty operowe, niezapomniane arie operetkowe, muzykę filmową , świetne polskie piosenki (przeboje musicalowe i porywające do tańca utwory instrumentalne w nowych aranżacjach), wyśpiewane i wytańczone przez Solistów, Chór, Balet i Orkiestrę: ponad 200 wykonawców!

Koncerty Sylwestrowe 2010 w Operze Nova w Bydgoszczy odbędą się w dniach 29, 30 i 31 grudnia 2010 roku, a Koncerty Noworoczne 2011 – w dnia 1 i 2 stycznia 2011 roku. Kierownictwo muzyczne - Maciej Figas, reżyseria - Sebastian Gonciarz, choreografia - Iwona Runowska, scenografia - Mariusz Napierała. Soliści: Małgorzata Grela, Katarzyna Nowak-Stańczyk, Magdalena Polkowska, Ewa Olszewska, Dorota Sobczak, Victoria Vatutina, Łukasz Goliński, Łukasz Motkowicz, Ryszard Smęda, Tadeusz Szlenkier, Bartłomiej Tomaka oraz soliści Chóru: Jakub Zarębski, Mirosław Woźniak. Prowadzenie koncertów – Piotr Bałtroczyk. Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova wystąpią pod batutą Macieja Figasa.


Podczas gali sylwestrowo-noworocznej w Filharmonii w Krakowie w dniach 31 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 oraz 1 i 2 stycznia 2011 roku o godz. 17.00 wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego wystąpi nadzwyczajna amerykańska sopranistka Gwendolyn Bradley (na zdjęciu), solistka Metropolitan Opera, śpiewaczka występująca na najważniejszych scenach operowych świata. W pierwszej części koncertów wykonany zostanie poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu, skomponowany przez George'a Gershwina podczas jego tournee po Europie. Kompozycja o typowych cechach muzyki francuskiej, z wplecionymi melodiami bluesowymi i rytmami charlestona, z mocno zarysowaną rytmiką, zawiera także fragmenty pełne nostalgii związanej z historią Amerykanina przebywającego w Europie. Następnie usłyszymy Symphonic Dances z musicalu West Side Story, skomponowanego przez Leonarda Bernsteina w 1957 roku i do tej pory bijacego rekordy popularności na całym niemal świecie. Po rozgrzaniu rytmami cha-cha czy mamby z West Side Story, pora na największe przeboje muzyki popularnej (Yesterday Lennona), operowej (z Porgy and Bess Gershwina) i musicalowej (z Upiora w operze Webbera). Wieczory zamkną pieśni Negro Spirituals.