Polmic - FB

calendar of events

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

V Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” odbędzie się w Sanoku w dniach 30 stycznia do 7 lutego 2010 roku. Zainaugurowane zostanie jednocześnie w 3 stolicach: Bratysławie, Warszawie i Kijowie, co będzie wydarzeniem bez precedensu. Następnego dnia wszyscy spotykają się na Inauguracji Forum w Sanoku. Celem organizatorów jest doprowadzenie do spotkania ministrów kultury 3 sąsiednich państw i zorganizowanie debaty nad umacnianiem kultury pogranicza, wspieraniem „małych ojczyzn” oraz rozwojem edukacji muzycznej młodzieży. W 2010 roku Forum Pianistyczne uczci rocznicę 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina inaugurując Międzynarodowy Rok Chopinowski: w Sanoku, w Krośnie, w Stalowej Woli, w Mielcu, w Humenne na Słowacji i we Lwowie na Ukrainie.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” łączy w sobie pełen zakres wiedzy potrzebnej młodemu muzykowi: od teorii po praktykę muzyczną, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z promocji i podstaw znajomości świata biznesu. Około 150 zakwalifikowanych uczestników aktywnych i biernych z całej Polski oraz Koszyc, Bratysławy, Humenne, St. Petersburga, Moskwy, Rygi, Dniepropietrowska, Lwowa, Charkowa i Kijowa weźmie udział w zimowej akademii muzycznej z tradycyjnym kursem pianistycznym, na którym profesorowie: Tatiana Shebanova, Viera Nosina, Zuzana Paulechowa, Irina Rumiancewa, Andrzej Jasiński, Philippe Giusiano i Jarosław Drzewiecki zaprezentują słuchaczom 22 lekcje pokazowe w sali koncertowej Sanockiego Domu Kultury. Ponadto będą mogli uczestniczyć także w warsztatach specjalistycznych i wykładach, prowadzonych przez zaproszonych specjalistów, m.in. Szymona Jasnowskiego (Podstawy strojenia i naprawy fortepianu dla pianistów), prof. Andrzeja Jasińskiego (Interpretacje sonaty klasycznej), prof. Szabolcsa Esztenyi’go (Podstawy improwizacji fortepianowej), Waldemara Malickiego (Kurs współpracy pianisty z Kwartetem Lwowskim), prof. Tatianę Shebanovą (Interpretacji Dzieł Chopina na fortepian i orkiestrę), prof. Vierę Nosinę (Symbolika w muzyce Jana Sebastiana Bacha) i Philippe’a Giusiano (Interpretacja 24 Preludiów op. 28 Fryderyka Chopina).
W części festiwalowej podczas 18 koncertów wystąpi około 800 wykonawców w 14 miastach: Słowacji (Bratysława, Humenne), Ukrainy (Kijów, Lwów) i Polski (Warszawa, Częstochowa, Lublin, Rzeszów, St. Wola, Mielec, Łańcut, Przemyśl, Krosno, Sanok). Część koncertów symfonicznych i recitali będzie transmitowana za pomocą łączy internetowych, m.in. Philippe’a Giusiano „Od Żelazowej Woli do Nohant” (2 lutego 2010), recital „Muzyka 3-kultur” w wykonaniu uczestników Forum (3 lutego 2010), koncert „Pianista to kameralista” w wykonaniu uczestników Forum z udziałem Kwartetu Lwowskiego i Waldemara Malickiego (5 lutego 2010) i Gala Finałowa „Od Chopina do wspólnej Europy” z utworami Chopina oraz Fantazją c-moll op.80 Beethovena ze słynną Odą do radości w wykonaniu Mistrzów i Uczestników Forum (6 lutego 2010). W koncertach fortepianowych Chopina i Czajkowskiego zaprezentuje się artysta młodego pokolenia - Stanisław Drzewiecki.
W konkursie na najciekawszą osobowość pianistyczną Forum wyłonieni zostaną laureaci trzech głównych nagród - „Złotych Parnasów 2010” z Polski, Ukrainy i Słowacji, którzy otrzymają rzeźbę autorstwa Adama Gromka oraz stypendium artystyczne przeznaczone na indywidualne lekcje u nauczycieli w Polsce.
Symboliczne zakończenie Forum nastąpi 19 lutego 2010 roku o godz. 19:00 na Jasnej Górze, kiedy to młodzi laureaci „Złotego Parnasu 2008”- Aleksander Krzyżanowski i „Złotego Parnasu 2009”- Rafał Kowalczyk zagrają z Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją J. Przybylskiego koncerty Chopina.


Koncert Muzyka harfowa polskich kompozytorów współczesnych odbędzie się w poniedziałek, 1 lutego 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią harfistki: Agata Galik, Victoria Jankowska i Temina Sulumuna oraz Studencka Orkiestra Kameralna pod batutą Kazimierza Dąbrowskiego. W programie utwory Macieja Małeckiego, Andrzeja Panufnika, Marty Ptaszyńskiej, Aliny Piechowskeij, Edwarda Pałłasza, Edwarda Bogusławskiego i Romana Ryterbanda.


Koncert kwartetu Olgi Szwajgier (na zdjęciu), organizowany w ramach cyklu spotkań z muzyką współczesną "contem.ucha", odbędzie się 2 lutego 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

Olga Szwajgier uważa, że każdy człowiek może być twórczy, a improwizowanie głosem to umiejętność wrodzona. Ta wybitna sopranistka światową sławę zawdzięcza swemu niezwykłemu głosowi, którego skalę poszerzyła do sześciu oktaw ćwiczeniami własnego pomysłu. Założony przez nią kwartet specjalizuje się w muzyce najnowszej oraz projektach z zakresu Teatru Instrumentalnego. Fenomen Olgi Szwajgier zna publiczność od Warszawy przez Berlin po Nowy Jork. W 1991 roku została zaproszona jako jedyna śpiewaczka z Europy Środkowej i Wschodniej do udziału w koncercie z okazji stulecia nowojorskiej Carnegie Hall. Olga Szwajgier wystąpiła w pierwszym polskim happeningu muzycznym "Non Stop" Bogusława Schaeffera, do którego plakat stworzył Tadeusz Kantor.


Koncert - Nagroda Rektora Uniwersytetu Muzycznego w wykonaniu laureatów cyklu Muzyczne Forum Młodych w sezonie 2008/09, organizowanego przez Austriackie Forum Kultury i Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, odbędzie się w środę, 3 lutego 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC. Wystąpi Trio Gitarowe w składzie: Grzegorz Mańkowski, Grzegorz Krawiec i Andrzej Heimowski. W programie: Francesco Molino Sonata D-dur op.6, Augustin Barrios Mangoré Choro da Saudade, Fernando Sor Wariacje na temat Mozarta, Johann Kaspar Mertz Elegie, Mauro Giuliani Rossiniana nr 1, Joaquin Rodrigo Fantasia para un Gentilhombre.

Bezpłatne bilety wstępu do odbioru na godzinę przed koncertem w foyer Sali Koncertowej.


Brytyjska premiera monumentalnego Requiem Romana Maciejewskiego - 4 lutego 2010 roku w Londynie - będzie niewątpliwie największym wydarzeniem Roku Polskiego na Wyspach i najsilniejszym od wielu lat polskim akcentem muzycznym za granicą. Requiem zabrzmi w Katedrze Westminsterskiej w wykonaniu BBC Singers, BBC Symphony Chorus i BBC Symphony Orchestra pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego. Partie solowe zaśpiewają Iwona Hossa (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzo-sopran), Aleš Briscein (tenor) i Tomasz Konieczny (bas). Koncert wpisuje się w obchody 100. rocznicy urodzin Romana Maciejewskiego.
Missa pro defunctis (Requiem), którą kompozytor tworzył przez 15 lat, to jego opus magnum: „Pod przytłaczającym wrażeniem ogromu ludzkich cierpień i morza przelanej krwi postanowiłem po koniec drugiej wojny światowej skomponować dzieło, które stałoby się jednym z licznych przyczynków do utrwalenia w ludzkiej świadomości przeświadczenia o tragicznym nonsensie wojen” - pisał w 1960 roku przed premierą swego utworu na „Warszawskiej Jesieni” – „Requiem poświęcone jest ofiarom ludzkiej niewiedzy, w pierwszym zaś rzędzie pamięci poległych w wojnach wszech czasów”.


W lutym 2010 roku Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie obchodzi jubileusz 65-lecia swojego istnienia. Z tej okazji zaprasza na jubileuszowe koncerty oratoryjne - w piątek, 5 lutego 2010 roku o godz. 19.00 oraz w sobotę, 6 lutego 2010 roku o godz. 18.00, podczas których wykonane zostaną dzieła kompozytorów, niezwykle istotnych z perspektywy rozwoju artystycznego dla tej instytucji. Usłyszymy II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego, artysty, który od 1962 roku patronuje Filharmonii Krakowskiej oraz VIII Symfonię "Pieśni przemijania" Krzysztofa Pendereckiego - Honorowego Dyrektora Artystycznego Filharmonii w latach 1987-90. Podczas obu wieczorów Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Dyrektor Naczelny i Artystyczny - Paweł Przytocki. II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego wykona laureatka I nagrody i Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności TVP Kultura XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku - Agata Szymczewska. W drugiej części koncertów monumentalne dzieło Krzysztofa Pendereckiego - VIII Symfonię "Lieder der Vergänglichkeit (Pieśni przemijania)" na 3 głosy solowe, chór i orkiestrę, w wersji z 2007 roku, wykonają soliści: Izabela Matuła (sopran) - laureatka II nagrody w XIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2009), Bernadetta Grabias (mezzosopran) - solistka Teatru Wielkiego w Łodzi i laureatka III nagrody na prestiżowym konkursie Queen Elisabeth International Music Competition of Belgium w Brukseli (maj 2008) oraz Vytautas Juozapaitis (baryton) - solista litewskiej Opery Narodowej i Teatru Baletowego, który uczestniczył w europejskim prawykonaniu dzieła, jakie odbyło się w Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego w Warszawie 31 stycznia 2008 roku.

Read more


Gry, koncerty i tańce to tytuł koncertu, który odbędzie się w piątek, 5 lutego 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii we Wrocławiu. Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej oraz absolwenci Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu, jednej z najlepszych wyższych uczelni muzycznych w Europie (Konstantin Ilievsky, June-Sung Park,Filip Pavisic, Gergely Madaras – dyrygenci, Anastasia Vasilyeva - fortepian) zaprezentują bardzo różnorodny program, czyli, co zostało zawarte w tytule: gry, koncerty i tańce, a także śpiew… słowika. Usłyszymy Gry weneckie Witolda Lutosławskiego, Koncert fortepianowy A-dur Ferenca Liszta, Tańce symfoniczne z West Side Story Leonarda Bernsteina oraz Le Chant du rossignol, czyli Śpiew słowika - poemat symfoniczny Igora Strawińskiego.


Dnia 6 lutego 2010 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na kolejne przedstawienie transmitowane z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku - Simon Boccanegra (Szymon Czarnogęba) Giuseppe Verdiego. W tytułowej roli wystąpi Plácido Domingo, jeden z największych tenorów wszech czasów, gwiazda mediolańskiej La Scali i londyńskiej Covent Garden, który na deskach Met występuje już ponad czterdzieści lat. W repertuarze ma ponad 130 partii tenorowych, lecz tym razem zmierzy się z rolą barytonową: wcieli się w postać Simona Boccanegry, genueńskiego doży, którego zawikłane losy śledzimy na tle zawirowań politycznych XIV-wiecznej republiki. Dzieło, którego prapremiera odbyła się w weneckim Gran Teatro La Fenice, nie od razu zdobyło uznanie widzów; dopiero ostatnio budzi większe zainteresowanie i częściej pojawia się na scenach. Obok Dominga wystąpią: Adrianne Pieczonka jako Amelia Grimaldi, Marcello Giordani jako Gabriel Adorno i James Morris jako Jacopo Fiesco. Spektakl reżyseruje Giancarlo del Monaco, a za pulpitem dyrygenckim stanie James Levine.

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina jest pierwszą i, jak dotąd, jedyną instytucją w Polsce, która zaproponowała melomanom wirtualne wizyty w jednym z najbardziej prestiżowych teatrów operowych świata – w nowojorskiej The Metropolitan Opera, zwanej popularnie Met. Obecnie sygnał z Nowego Jorku jest odbierany już w ponad 35 krajach kilku kontynentów. Większość instytucji zaangażowanych w to przedsięwzięcie to sale kinowe, jednak Filharmonia Łódzka zapewnia melomanom nie tylko świetną jakość techniczną przekazu (technologia obrazu High Definition /HD/, dźwięk w formacie Dolby Digital 5.1 Surround, ekran 6 x 11 m, polskie napisy), ale też uroczystą, odświętną atmosferę, która sprzyja kontemplacji sztuki.

Sezon 2009/10 „The Met: Live in HD” obejmuje dziewięć transmisji przedstawień, z których pięć to premiery lub nowe produkcje na scenie Met. Kolejny spektakl – premiera sezonu Hamlet Ambroise’a Thomasa odbędzie się 27 marca 2010 roku.


Na premierę opery Halka Stanisława Moniuszki zaprasza w dniach 6 i 7 lutego 2010 roku o godz. 19.00 Państwowa Opera Bałtycka w Gdańsku. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawuje Andrzej Straszyński, reżyseria, inscenizacja i scenografia są dziełem Eweliny Pietrowiak, kostiumy zaprojektowała Katarzyna Zawistowska, a choreografię przygotował Roman Komassa.

Halka Moniuszki wielu kojarzy się z cepeliadą lub przymusowym wyjściem do opery. Ale gdy tylko damy Halce słuchać jej historii na serio, z całym zaangażowaniem, objawia się nam utwór w treści uniwersalny i odważny, a emocje i przeżycia głównych postaci stają się bliskie. Bohaterka uczciwie odczytanej partytury okazuje się być prawdziwą heroiną, godną poprzedniczką wielkich bohaterek operowych: Toski, Madamy Butterfly, Księżniczki Turandot. Można doszukać się w niej cech mitycznej Medei, można analizować ją w kontekście współczesnych studiów gender nad społeczno-kulturową tożsamością płciową, rozpatrywać jej dylematy jako chrześcijanki i katoliczki, można wreszcie opowiedzieć Halką odwieczną historią wielkiej miłości, zdrady i obłąkania z zazdrości.


W sobotę, 6 lutego 2010 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej im. Adama Didura Opery Śląskiej w Bytomiu odbędzie się kolejne „Spotkanie z Artystą”, którego gośćmi będą soliści bytomskiej Opery - Renata Dobosz i Cezary Biesiadecki.
Cykl „Spotkań z Artystą” - raz w miesiącu, zawsze w sobotę o godz. 17.00 - z założenia ma przedstawiać artystyczną kadrę Opery Śląskiej, z jednej strony śpiewaków, muzyków czy tancerzy teatru operowego, z drugiej - zwyczajnych ludzi, mających rodziny, przyjaciół, wyjątkowe zainteresowania i pasje. Podczas spotkań Artyści opowiadają o sobie, swoim zawodzie, drodze do kariery, podróżach, życiu domowym, słowem o tym, co jest dla nich ważne na co dzień oraz co stanowi o ich sile i motcie życiowym. Ważnym elementem spotkań jest również prezentacja artystyczna - mini recital do akompaniamentu fortepianu. Gospodarzem spotkań pod kryształowymi żyrandolami w Sali Koncertowej im. A. Didura jest Regina Gowarzewska.


Dnia 30 i 31 stycznia 2010 roku  oraz 6 i 7 lutego 2010 roku Opera Wrocławska zaprasza na premierowe przedstawienia opery Chopin Giacomo Orefice, w ramach obchodów Międzynarodowego Roku Chopinowskiego, ustanowionego z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.
Opera Chopin oparta jest na zdarzeniach z życia wielkiego polskiego pianisty i kompozytora. Swoją premierę miała 25 listopada 1901 roku w Teatro Lirico w Mediolanie. Dzieło zdobyło wielkie uznanie i przez następne 30 lat było wystawiane w wielu krajach europejskich, a także w Australii i Argentynie. Twórca opery - Giacomo Orefice (1865 – 1922) był z wykształcenia pianistą i kompozytorem, przedstawicielem włoskiego weryzmu. Skomponował 10 oper, z których najważniejsze to: Marisca (oparta na tematach polskich), Consuello, Il gladiatore, Chopin, Cecylia, Mos, Il Castello del songio. Pisał też symfonie, koncerty wiolonczelowe, sonaty i muzykę kameralną. Przez ostatnie 11 lat życia był profesorem konserwatorium w Mediolanie. Jako pianista najchętniej wykonywał utwory fortepianowe Fryderyka Chopina, którymi był wręcz zafascynowany. Artysta doskonale opanował cały repertuar Chopina, potrafił z pamięci zagrać wszystkie jego dzieła. Uwielbienie do twórczości polskiego kompozytora Orfice przełożył na wielkie zainteresowanie wszystkim, co związane było z życiem Chopina. Przyjeżdżał do Polski, aby poznać kraj rodzinny kompozytora, koncertować, dyrygować i przedstawić się polskiej publiczności. Był też obecny na warszawskiej premierze swojej opery Chopin w 1904 roku.
To właśnie wielki kult dla polskiego kompozytora sprawił, że Orefice podjął się napisania dzieła operowego, które – składając się wyłącznie z utworów Chopina – opowiadałoby o życiu genialnego Polaka. Libretto opery napisał Angelo Orvieto do oryginalnej muzyki fortepianowej Fryderyka Chopina. Wyboru ponad 100 fragmentów mazurków, ballad, sonat, scherzo, nokturnów i etiud dokonał Orefice. Połączył je również w całość i zinstrumentował. Zapytany przez dziennikarzy włoskich, dlaczego skomponował operę w taki sposób, Orfice odpowiedział: „Powodowała mną chęć spróbowania odtworzenia postaci genialnego kompozytora opowiedzianej dźwiękami jego własnych natchnionych utworów, w których żaden muzyk podobnie jak Chopin nie wyraził swoich chwilowych wrażeń, marzeń, tęsknot, zawodów, nadziei, wspomnień i pragnień, bo żaden nie posiadał takiego bogactwa melodii. Dać mu mówić samemu za siebie wydawało mi się pomysłem najprostszym, choć nowym”.

Read more


Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, odbędzie się w dniach 31 stycznia – 7 lutego 2010 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Na przesłuchania – wstęp wolny.


"the modern division stalowe struny przedłużona podstrunica pas startowy dla wirtuozów dęte drewniane totalnie oklapowane plątaniną skomplikowanych dźwigni szerokie menzury blachy brzmienie współczesności RANO! uprawiasz jogging? przyjdź na koncert prosto z biegania - w dresie"

Tymi słowami Cappella Cracoviensis zaprasza na niedzielne poranki do Filharmonii Krakowskiej (Sala Błekitna) o godz. 11.00.

Dnia 31 stycznia 2010 roku usłyszymy klasyczną symfonikę Mozarta zestawioną z czystym stylem brillant w Koncercie podwójnym Hummla oraz Suitą z czasów Holberga op.40 Griega. Wystąpią: Tomasz Tomaszewski - skrzypce, Elena Nogaeva – fortepian oraz Maciej Czepielowski jako koncertmistrz.
Tydzień później, 7 lutego 2010 roku zabrzmią serenady – C-dur Czajkowskiego i E-dur Dvoraka. W roli koncertmistrza wystąpi Piotr Tarcholik.


Dnia 7 lutego 2010 roku o godzinie 18:00 w Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się koncert Bach niehistoryczny i modernizm historyczny. Tomasz Tomaszewski, skrzypek i doświadczony leader zespołów kameralnych, laureat konkursów takich, jak słynny ARD w Niemczech czy Colmar we Francji, a od wielu lat koncertmistrz Deutsche Oper w Berlinie – poprowadzi Wrocławską Orkiestrę Kameralną „Leopoldinum”. Na program koncertu złożą się kompozycje J. S. Bacha – Koncert Brandenburski nr 3 G-dur BWV 1048, P. Mossa'Prieres' - II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę i G. BacewiczKoncert na orkiestrę. Z pianistką Eleną Nogaevą (na zdjęciu), mieszkającą w Niemczech absolwentką słynnego Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Tomasz Tomaszewski wykona Koncert na skrzypce i fortepian d-moll Mendelssohna. Elena Nogaeva jest nie tylko koncertującą pianistką, ale także animatorką życia muzycznego w Niemczech: organizuje festiwal muzyki kameralnej oraz prowadzi radiowe programy muzyczne.


W ramach wydarzeń organizowanych przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina z okazji Roku Chopinowskiego w dniu 8 lutego 2010 roku o godz.19 odbędzie sie wieczór baletowy, na którym przedstawiony zostanie spektakl Mój Fryderyk oraz projekt choreograficzny Wieczór polski.

Spektakl Dyplomowy Studentek Specjalności Pedagogika Baletowa UMFC Mój Fryderyk powstał w choreografii Anny Urbacz, Anny Lorenc, Doroty Mentrak, Bogumiły Szaleńczyk, Julii Sadowskiej i Ewy Nowak, pod opieką artystyczną prof. Ewy Wycichowskiej. Muzyka, opracowanie muzyczne, aranżacja, montaż - Aldona Nawrocka, realizacja filmów: Paweł Ryś. Na Wieczór polski złożą się natomiast kompozycje ruchowe studentek III roku, w ramach Dyplomu Licencjackiego: Anny Korneluk, Katarzyny Kubalskiej, Izabeli Milewskiej, Sandry Napierały, Iriny Prakharenki, Magdaleny Wałęsy, Anety Wiry, Izabeli Zawadzkiej. Opieka artystyczna: ad dr. Zofia Rudnicka.

Wstęp wolny.


Opera nie jest już dziś tylko sztuką elitarną i przyjemną. To miejsce – dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – otwarte, w którym dochodzi do burzliwych spotkań, intelektualnych sporów, artystycznych prowokacji. Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu debat Dwutygodnika, Radiowej Dwójki i Teatru Wielkiego-Opery Narodowej: Opera Kontrowersje - OPERA POLITICA, które odbędzie się 8 lutego 2010 roku o godz. 19.00 na Scenie Kameralnej.

Jakie są związki opery z polityką? Czy opera podlega naciskom? Czy polityka ulega operze? Prowadzący spotkanie Marcin Majchrowski - muzykolog, dziennikarz radiowej Dwójki zaprosił do rozmowy Szymona Paczkowskiego - muzykologa, historka opery oraz profesora Marcina Króla - historyka idei i reżysera teatralnego Michała Zadarę.

Wstęp na spotkanie jest bezpłatny. Ilość miejsc ograniczona. Wejściówki do odbioru w kasach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
Nagranie ze spotkania będzie dostępne na stronach: www.polskieradio.pl/dwojkawww.nina.gov.pl i www.dwutygodnik.com.


Łukasz Długosz, jeden z najwybitniejszych flecistów młodego pokolenia, laureat aż 16 (!) prestiżowych międzynarodowych konkursów, będzie bohaterem dwóch wieczorów w Filharmonii Łódzkiej: w poniedziałek, 8 lutego 2010 roku rozmowę z nim – w ramach Salonu „Polityki” – przeprowadzi Dorota Szwarcman, a we wtorek, 9 lutego z towarzyszeniem pianistki Yumiko Urabe artysta wykona utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Cesara Francka i Siergieja Prokofiewa. Oba wieczory – słowny i muzyczny – zaczynają się o godzinie 19.00. Na spotkanie Salonu „Polityki” wstęp wolny.


Filmy z cyklu Życie jest muzyką emitowane będą w każdy czwartek od 14 stycznia do 25 lutego 2010 roku o godz. 17.00 w Auli 1.43 Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego.
Cykl filmowy Życie jest muzyką to pełna energii i witalności podróż w różne rejony świata. To eksplozja muzyki, tańca ukazująca wielobarwność kulturową i obyczajową ludzi, dla których muzyka to sens życia. Przemierzymy kontynenty cygańskim taborem wraz z muzykami z Hiszpanii, Macedonii, Indii i Rumunii aby zasmakować różnorodności romskiej kultury (Opowieści taboru cygańskiego, Gucza pojedynek na trąbki). Odwiedzimy miejsca na styku wielu kultur, ras, religii i filozofii, w których sprzeczności, uprzedzenia oraz bariery ludzkiej obyczajowości znikają w imię pasji do muzyki (Życie jest muzyką). Wysłuchamy pieśni z "innego świata", gdzie dla żyjących w ubóstwie ludzi muzyka stanowi sens i treść życia (Brasileirinho muzyka słońca). Zobaczymy filmowe poematy składające hołd muzyce, witalności i erotyzmowi gatunku muzycznego, jakim jest tango (Cafe de los maestros) czy brzmieniu głębokich, szczerych i poruszających kubańskich rytmów (Buena Vista Social Club). Muzyczna podróż poprowadzi nas na krańce lądów i kultur, aby wysłuchać pieśni pełnych afirmacji życia (Przyjeżdża orkiestra) oraz skłoni do refleksji nad drogą ostateczną, tematyką odchodzenia (Półksiężyc).

Read more


Uroczysty koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją nowego dyrektora artystycznego Maestro Tadeusza Wojciechowskiego odbędzie się 11 lutego 2010 roku (czwartek) o godz. 19:00 w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie (wejście od ulicy Modzelewskiego 59). W programie koncertu: Uwertura do opery Sroka Złodziejka G. Rossiniego, II Koncert fortepianowy g-moll op. 22 C. Saint-Saënsa z Lukasem Geniušasem w roli solisty oraz II Symfonia C-dur op. 61 R. Schumanna.

Honorowym Patronat nad koncertem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


IX Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego FUN & CLASSIC odbędzie się w dniach 11-16 lutego 2010 roku w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu. Organizatorzy razem z Dyrektorem Artystycznym Festiwalu - Waldemarem Malickim zapraszają na cztery niezwykłe koncerty, tak jak niezwykli są ich wykonawcy - wirtuozi muzyki poważnej, mający nie do końca poważne do niej podejście… Obejrzymy „show tenorów wprost z wiedeńskiej Volksoper czyli autoironiczny wieczór kabaretowy” (11 lutego), klasyczne skecze Waldemara Malickiego i Bernarda Chmielarza (12 lutego), „Operowe qui pro quo” (13 lutego) oraz „Muzyczne confetti” (16 lutego).

Read more