Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Na ostatnie przedstawienie transmitowane z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, a jednocześnie premierę sezonu - Armidę Gioachino Rossiniego zaprasza Filharmonia Łódzka w dniu 1 maja 2010 roku o godz. 19.00. W tytułowej roli wystąpi Renée Fleming (na zdjęciu), a partnerować jej będą: Lawrence Brownlee jako Rinaldo, Bruce Ford jako Goffredo, José Manuel Zapata jako Gernando, Barry Banks jako Carlo i Kobie van Rensburg jako Ubaldo.

Historia obdarzonej czarodziejską mocą królowej Armidy, która zwabia kolejnych mężczyzn do zaczarowanego ogrodu, stała się tematem wielu oper, m.in. Glucka, Haydna i Dvořáka. Postać z Jerozolimy wyzwolonej Tassa, sportretowana muzycznie przez Rossiniego, zachwyciła reżyserkę Mary Zimmerman. Zdobywczyni Nagrody Tony, która dla Met przygotowała już Łucję z Lammermooru i Lunatyczkę, uważa, że to dzieło to: „ukryty skarb, pudełko pełne kosztowności”. W swej inscenizacji podkreśla epickie bogactwo tej wymyślnej historii i jej wielki potencjał wizualny.

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina jest pierwszą i, jak dotąd, jedyną instytucją w Polsce, która zaproponowała melomanom wirtualne wizyty w jednym z najbardziej prestiżowych teatrów operowych świata – w nowojorskiej The Metropolitan Opera, zwanej popularnie Met. Obecnie sygnał z Nowego Jorku jest odbierany już w ponad 35 krajach kilku kontynentów. Większość instytucji zaangażowanych w to przedsięwzięcie to sale kinowe, jednak Filharmonia Łódzka zapewnia melomanom nie tylko świetną jakość techniczną przekazu (technologia obrazu High Definition /HD/, dźwięk w formacie Dolby Digital 5.1 Surround, ekran 6 x 11 m, polskie napisy), ale też uroczystą, odświętną atmosferę, która sprzyja kontemplacji sztuki.


XX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" odbędzie się w Częstochowie w dniach 30 kwietnia – 6 maja 2010 roku. Tradycyjnie w programie koncertów znajdą się utwory od średniowiecza do współczesności.

Wydarzeniem festiwalu będzie koncert z udziałem znanego wokalisty jazzowego Bobby’ego McFerrina, który po raz pierwszy w Polsce wystąpi z orkiestrą. Tegoroczna edycja nawiąże także do wielkich rocznic kompozytorskich - z okazji 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina obejrzymy spektakl muzyczny Z fascynacji Chopinem w reż. Katarzyny Deszcz. Podczas finałowego koncertu usłyszymy z kolei Siedem Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego. Miejsce prawykonań polskich kompozytorów zajmie w tym roku koncert Z historii festiwalowych prawykonań. Nie zabraknie natomiast współczesnego prawykonania dzieła Józefa Elsnera - Mszy op.22 na chór męski i zespół instrumentów dętych, które odbędzie się 2 maja podczas Inauguracji Liturgicznej Festiwalu.
Jak co roku do udziału w festiwalu zostali zaproszeni uznani artyści z 20 krajów: Morphing Vienna Chamber Orchestra, zespół Rozaneh (Iran), Retrospect Ensemble (Wielka Brytania), Vilnius Municipal Choir "Jauna Muzika" (Litwa), "Schola Gregoriana Pragensis" (Czechy), The Sakala Brothers (Zambia), Joseph Malovany (USA), Zespół Staroruskiej Muzyki Religijnej Sirin (Rosja), James Oxley (Wielka Brytania), Paul Esswood (Wielka Brytania), Ensemble "AL-KINDI" (Syria/Turcja), Sandra Trattnigg (Austria), Zespół "De Caelis" (Francja). Nie zabraknie również znakomitych polskich zespołów – wystąpi Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego, Chór Synagogi pod Białym Bocianem, Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej, Polska Orkiestra XVIII wieku, Chór Kameralny Cantores Minores Wratislavienses, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Polski Chór Kameralny "Schola Cantorum Gedanensis", Zespół Śpiewaków Miasta Katowice "Camerata Silesia", Chór Polskiego Radia.

Dodatkowo publiczność będzie mogła uczestniczyć w synkretycznych widowiskach ("Logos" – Międzynarodowy Projekt Różnych Kultur), spektaklach muzycznych, wernisażu wystawy malarstwa Stanisława Rodzińskiego Droga Krzyżowa. Ponownie festiwalowi towarzyszyć będzie projekt ETNO*C, skierowany do ludzi zainteresowanych muzyką i sztuką całego świata; tegoroczna edycja dotyczyć będzie trzech kultur (celtyckiej, żydowskiej, indyjskiej). Od 30 kwietnia do 2 maja 2010 roku odbędzie się szereg warsztatów (tanecznych, muzycznych, kulinarnych) oraz koncertów pokazujących specyficzne cechy danych społeczności.
Festiwalowi towarzyszy także III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Człowiek – Wiara – Kultura” oraz Seminarium dla Dyrygentów, Muzyków, Muzykologów.

Więcej


Po raz 17. Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na największy polski festiwal poświęconego operze – Bydgoski Festiwal Operowy, który odbywać się będzie od 24 kwietnia do 9 maja 2010 roku.

Tegoroczny przegląd inscenizacji muzycznych rozpocznie dzieło Amilcara Ponchiellego, „grand opéra” La Gioconda, wykreowana przez mistrza reżyserii Krzysztofa Nazara, pod batutą Rubena Silvy, w scenografii Marka Chowańca, z kostiumami wg projektów Magdaleny Tesławskiej. Ta wyjątkowo mocna ekipa realizatorów gwarantuje, że spektakl w wykonaniu artystów Opery Nova będzie z całą pewnością wydarzeniem artystycznym. Na Festiwalu gościć będziemy pierwszą scenę litewską: Narodowy Teatr Opery i Baletu z Wilna; w jej wykonaniu zobaczymy operę Jacquesa Fromentala Halévy’ego Żydówka, w słynnej inscenizacji, przeniesionej z wiedeńskiej Staatsoper.
Bydgoszcz odwiedzą także Teatry z Poznania, Łodzi, Chorzowa i Gdańska ze swymi najnowszymi, bądź słynnymi produkcjami z ubiegłych lat, firmowanymi nazwiskami świetnych reżyserów: Güntera Krämera – wybitnego niemieckiego inscenizatora dzieł operowych, Marka Weissa, czy – debiutującej w realizacji gatunku muzycznego - Magdaleny Piekorz. W programie nie zabraknie kanonu światowej literatury operowej, ulubionych przez publiczność dzieł Czajkowskiego i Verdiego. Widzów w każdym wieku powinien usatysfakcjonować musical. Występ rewelacyjnej formacji baletowej z Kuby, Danza Contemporanea de Cuba docenią miłośnicy tańca współczesnego. Zespół ten, kierowany przez Miguela Á. I. Ferrera, wystąpi w Polsce po raz pierwszy, na zakończenie tegorocznego Festiwalu.
Festiwalowi towarzyszyć będą: spektakle w wykonaniu studentów Akademii Muzycznych Wrocławia, Warszawy i Bydgoszczy oraz projekcje filmowe oper i baletu (utrwalone na DVD) – w sali kameralnej.

Więcej


Czwarty Majowy Festiwal Muzyczny w Kazimierzu Dolnym odbędzie się w dniach 30 kwietnia - 3 maja 2010 roku. Jego organizatorem jest Fundacja Pomocy Artystom Polskim CZARDASZ wraz z Urzędem Miasta w Kazimierzu Dolnym. Na cykl wydarzeń złożą się koncerty i spektakle słowno-muzyczne, których celem jest poszerzenie oferty kulturalnej w okresie długiego weekendu majowego o muzykę elegancką, lekką i przyjemną, reprezentującą kulturę różnych narodów w atrakcyjnych wykonaniach. Na program tegorocznego festiwalu złoży się pięć koncertów: spektakl słowno-muzyczny pt. Bo mnie Matka moja miła na słowika urodziła, koncert z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, recital Pauliny Bisztygi, spektakl rewiowo-kabaretowy Od piosenki kabaretowej do Broadwayu oraz koncert muzyki sakralnej.

Więcej


Codziennie od 1 maja do 25 września 2010 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie (Stare Miasto, ul. Świętojańska 8) odbywać się będzie siódma edycja cyklu pt. „Wielkie Organy w Archikatedrze”.

Cykl „Wielkie Organy w Archikatedrze” to koncerty na żywo na Wielkich Organach Archikatedry Warszawskiej w wykonaniu najlepszych polskich organistów (podczas każdego koncertu - ok. 25 minut - wykonywany jest m.in. utwór legendarnego organisty katedry warszawskiej Mieczysława Surzyńskiego, za życia zwanego polskim Bachem) połączone ze zwiedzaniem podziemi i grobowców Archikatedry Warszawskiej – miejscem spoczynku m.in: arcybiskupów warszawskich, Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, książąt mazowieckich, Prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej – Gabriela Narutowicza, Ignacego Mościckiego, Stanisława Wojciechowskiego, Premiera Rzeczypospolitej Polskiej Ignacego Jana Paderewskiego, oraz laureata nagrody Nobla - Henryka Sienkiewicza.

Archikatedra Św. Jana Chrzciciela stanowi jedno z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. W jej murach wygłaszał kazania ksiądz Piotr Skarga, Władysław IV Waza zaprzysiągł swoje pacta conventa, tu miały miejsce śluby, koronacje 2 władców Polski, pogrzeby wielu osobistości oraz została zaprzysiężona Konstytucja 3 maja. Do dziś odbywają się w niej ważne uroczystości narodowe. Tu na początku XXw. pracował i tworzył wybitny kompozytor, improwizator i organista Mieczysław Surzyński. Bazylika została wyposażona w 1987r. we wspaniałe, najwyższej klasy Wielkie Koncertowe Organy. 60 głosowy instrument zbudowała niemiecka firma Eule.


Symfoniczna Wiosna to tytuł nowego projektu Capelli Cracoviensis, realizowanego we współpracy z trzema dyrygentami: Janem Tomaszem Adamusem, Wojciechem Rodkiem i Michałem Dworzyńskim. Złożą się na niego trzy koncerty, które odbędą się w trzy kolejne weekendy – niedzielne przedpołudnia 25 kwietnia oraz 2 i 9 maja 2010 roku na krakowskim Kazimierzu, w zabytkowej zajezdni tramwajowej (hala F), na terenie Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (przy ulicy św. Wawrzyńca 15). Przed II wojną światową odbywały się tu koncerty, zatem muzyka, która zabrzmi w halach, będzie naturalną kontynuacją tradycji tego miejsca. Wnętrza zabytkowej, przemysłowej architektury dodadzą romantycznym symfoniom interesującego kontekstu.

Capella Cracoviensis zagra w zajezdni krakowskiego tramwaju elektrycznego z konnym omnibusem w tle. Przy wejściu do sali koncertowej na słuchaczy będzie czekał zabytek techniki, wystawiony specjalnie z okazji koncertu – tramwaj elektryczny z 1913 roku, pochodzący jeszcze z austriackiej fabryki w Grazu, ze specjalnym przedziałem I klasy z tapicerowanymi ławkami. Matinée, cykl porannych koncertów Capelli Cracoviensis, cieszy się popularnością wśród krakowskich melomanów.

Niedzielne, muzyczne przedpołudnia wiosennych weekendów na Kazimierzu to nowa propozycja CC dla mieszkańców Krakowa i turystów, przebywających tu na spacerach. Capella Cracoviensis zagra m.in. Symfonię niedokończoną Schuberta pod batutą Jana Tomasza Adamusa (25 kwietnia), Symfonię tragiczną Schuberta pod batutą Wojciecha Rodka (2 maja) oraz Symfonię wiosenną Schumanna pod batutą Michała Dworzyńskiego (9 maja). Niedokończona… Tragiczna… – znamienne tytuły poszczególnych symfonii, zwłaszcza w ostatnich dniach, nabierają szczególnego wyrazu i dają okazję do kolejnych chwil refleksji…

Więcej


We wtorek, 4 maja 2010 roku o godz. 20.00, dokładnie w stulecie urodzin Jerzego Waldorffa, w Nowym Domu Sztuki w Radziejowicach odbędzie się wyjątkowy koncert. W miejscu, w którym jeden z największych współczesnych piewców polskiej kultury, przez wiele lat żył i tworzył przyjaciele, uczniowie i wielbiciele oddadzą mu hołd.

Wieczór Waldorffowski będzie okazją do zaprezentowania trzech miłości artystycznych wielkiego przyjaciela Radziejowic – Malczewskiego, Gałczyńskiego i Szymanowskiego. Na radziejowickiej scenie wystąpią Kwartet DAFO w składzie: Justyna Duda - I skrzypce, Danuta Augustyn – II skrzypce, Aneta Dumanowska – altówka, Anna Armatys – wiolonczela oraz pianista Bartłomiej Kominek. W repertuarze koncertu znajdzie się II Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego oraz Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina.

Dnia 4 maja otwarte zostaną także dwie wystawy: Jacek Malczewski – obrazy muzyczne oraz Jerzy Waldorff – ulubieniec karykaturzystów. Na pierwszą z ekspozycji złożą się obrazy polskiego malarza zawierające motywy muzyczne. Druga otwierana wystawa prezentować będzie karykatury Jerzego Waldorffa znajdujące się w zbiorach Muzeum Karykatury.

Trzecią wielką miłością przyjaciela Radziejowic była poezja Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Jego utwory recytował będzie Ignacy Gogolewski.


We wtorek, 4 maja 2010 roku o godz. 18.00 w Sali im. Karola Stryji w Filharmonii Śląskiej odbędzie się koncert „Hommage à Chopin”. W wykonaniu Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Jerzego Dybały, który wystąpi także w roli solisty – kontrabasisty, usłyszymy Nokturn Es-dur op. 9 nr 2 i Preludium e-moll op. 28 nr 4 Fryderyka Chopina (wersja na kontrabas solo i orkiestrę), Allegro capriccioso alla Chopin na kontrabas solo i orkiestrę oraz Elegię D-dur i Fantasia na tematy z opery La Sonnambula Giovanniego Bottesiniego, Tryptyk Mariacki na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego, Das Jidische Lid Krzesimira Dębskiego (prawykonanie), Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego i Orawę Wojciecha Kilara.


„Oratorium Dawid i Batszeba w Polsce i w Norwegii” to projekt zrealizowany dzięki współpracy Wrocławia z norweskim miastem Trondheim. Założeniem inicjatywy jest wymiana kulturalna pomiędzy Norwegią a Polską polegająca na przygotowaniu i realizacji przez Wrocławską Orkiestrę Kameralną Leopoldinum i Chór Katedralny Nidaros Vocalis z Trondheim czterech wykonań koncertowych oratorium Dawid i Batszeba norweskiego kompozytora Ståle Kleiberga. Z tej okazji zaplanowane zostały cztery koncerty - dwa w Polsce będą miały miejsce odpowiednio 4 maja 2010 w Świdnicy w Kościele Pokoju oraz 5 maja 2010 we Wrocławiu w Synagodze Pod Białym Bocianem; dwa kolejne będą miały miejsce w Trondheim w Katedrze Nidaros 13 i 14 listopada 2010. Ponadto 6 maja 2010 we Wrocławiu zostanie wykonany fragment oratorium podczas ceremonii otwarcia Synagogi Pod Białym Bocianem. W wykonaniach koncertowych oratorium pod batutą norweskiej dyrygent Vivianne Sydnes weźmie udział 18 chórzystów oraz 5 solistów Chóru Katedralnego Nidaros z Trondheim oraz 26 instrumentalistów z Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum.

Oratorium Dawid i Batszeba Ståle Kleiberga to utwór poruszający fundamentalne kwestie etyki, winy i przebaczenia. Biblijna opowieść została wybrana do realizacji w tym norwesko – polskim przedsięwzięciu ze względu na uniwersalność tematu oratorium w kontekście wydarzeń politycznych. Osobiste emocje przeplatające się z historycznymi wydarzeniami i ich konsekwencjami nadają biblijnej opowieści o Dawidzie i Batszebie ponadczasowości oraz sprawiają, że dzieło porusza tematy ważne nie tylko w skali narodów, ale również dla egzystencji każdego człowieka. Historia niesie ze sobą wyraziste przesłanie o zbrodni i upadku oraz skutkach popełnianych czynów. Partytura oratorium rozpisana jest na chór mieszany, pięciu solistów i orkiestrę.


Trzeci epizod festiwalu Mazovia Goes Baroque odbędzie się w dniach 5-7 maja 2010 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie oraz 8 maja 2010 roku w Sali Koncertowej PSM w Płocku
Wybitne dzieła mistrza baroku Jana Sebastiana Bacha, angielska muzyka na zespół viol da gamba, a także angielska i hiszpańska muzyka na klawesyn – tak zapowiada się program majowego epizodu festiwalu. Trzeci projekt odkrywa odległości pomiędzy melodią i tańcem z jednej a skomplikowaną strukturą polifoniczną muzyki barokowej – z drugiej strony. Bohaterami siedmiu koncertów – sześciu w Warszawie i jednego w Płocku będą: słynny, wielokrotnie nagradzany amerykańsko-brytyjsko-fiński consort viol da gamba Phantasm, duński klawesynista Allan Rasmussen oraz japoński skrzypek Ryo Terakado.
Phantasm zasłynął na świecie swoimi interpretacjami muzyki angielskiej oraz Kunst der Fuge - ostatniego, niedokończonego dzieła Jana Sebastiana Bacha. Ten właśnie repertuar zespół wykona podczas dwóch festiwalowych koncertów. Muzykę klawesynową usłyszymy w interpretacji Allana Rasmussena, który pokaże dwie niezwykle interesujące i oryginalne tradycje – muzykę angielską i hiszpańską, czerpiące swoje źródłowe inspiracje z muzyki wokalnej i tanecznej. Wyjątkowy instrument - violoncello da spalla oraz jeden z najbardziej fascynujących i lubianych zbiorów Jana Sebastiana Bacha – cykl 6 suit na wiolonczelę solo w całości – to z kolei zapowiedź dwóch warszawskich koncertów w wykonaniu Ryo Terakado. Cztery wybrane suity usłyszy także publiczność w Płocku.
Więcej informacji na stronie: www.mazoviabaroque.pl  


W dniach 5-8 maja 2010 roku w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego odbędzie się II Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii. Jest to pierwsza w historii polskiej muzykologii tego typu inicjatywa, której organizatorami są sami studenci zaangażowani w tworzenie się i rozpowszechnianie tej dziedziny humanistyki. Stanowi to idealne okoliczności do prezentacji własnych poszukiwań badawczych oraz odkryć w obszarze kultury muzycznej przed szerszym audytorium. Konferencja za swój cel ma także integrację, nawiązanie sieci kontaktów z innymi studentami, profesorami, ośrodkami uniwersyteckimi w kraju oraz za granicą.

Tegoroczna edycja jest drugą z kolei (zeszłoroczna odbyła się w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie), a pierwszą mającą wymiar międzynarodowy. Jako gość specjalny podczas sobotniej sesji wystąpi Prof. Hermann Danuser – muzykolog i wykładowca na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie, a także studenci z Czech. Konferencję zainauguruje recital studentów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, podczas którego wystąpi sopranistka Marcjanna Myrlak oraz skrzypek Robert Bachara. Otwarcie zjazdu połączone zostanie z wystawą zdjęć z wyprawy etnomuzykologicznej studentów z Wrocławia i Poznania do Brazylii, która odbyła się w 2009 roku pod opieką naukową prof. dr hab. Bożeny Muszkalskiej. Zaplanowane zostały także atrakcje towarzyszące członkom zjazdu, jak wycieczki turystyczne do interesujących zakątków Wrocławia, zwiedzanie Biblioteki Uniwersyteckiej na Piasku, celem zapoznania ze znajdującymi się w Zbiorach Specjalnych XVI-wiecznymi rękopisami muzycznymi, a także imprezy integrujące.
Podczas trzech dni II Ogólnopolskiego Zjazd Studentów Muzykologii wypowiedzą się specjaliści z niemal wszystkich dziedzin tej nauki, a nawet pokrewnych nauk humanistycznych. Konferencja w całości podzielona została na panele, które poprowadzą wybitni polscy naukowcy. Szerokie zainteresowania naukowe adeptów deklarujących uczestnictwo w II Ogólnopolskim Zjeździe Studentów Muzykologii z niemal wszystkich ośrodków w kraju zakreślają też bardzo obszerne ramy problematyki konferencji od muzyki dawnej po XXI wiek, od analizy dzieł muzycznych różnych epok, aż do tematów poruszających zagadnienia z pogranicza psychologii muzyki.

Szczegółowe informacje pod adresem: www.muzykologia.uni.wroc.pl


Koncerty Miłość ci wszystko wybaczy... odbędą się 6 i 7 maja 2010 roku w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu. W ich programie znajdą się niezapomniane melodie, kompozycje Władysława Szpilmana, Henryka Warsa i Krzesimira Dębskiego, który tego wieczoru wystąpi w potrójnej roli: dyrygenta, kompozytora i prowadzącego koncert. Pod jego batutą zagra dwoje pianistów – Julia Samojło i Marek Żebrowski, którym towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Poznańskiej. W programie: Mała uwertura, Concertino na fortepian i orkiestrę, Introdukcja do filmu i Walc w starym stylu Władysława Szpilmana, Koncert na fortepian i orkiestrę i Miłość ci wszystko wybaczy Henryka Warsa oraz Organismi transcendentali Krzesimira Dębskiego.


Kina Cinema City zapraszają na kolejną odsłonę największych dzieł Mozarta, Bizeta, Prokofiewa czy Czajkowskiego w inscenizacji najlepszych scen operowych świata – londyńskiego Royal Opera House Covent Garden, a także Teatro Real Madrid, the Chapel of King’s College w Cambridge i Paris Opéra Ballet w Palais Garnier. Wyjątkową szansę przeniesienia się do świata opery bez kupowania biletu na samolot mają widzowie, którzy wybiorą się na spektakle z cyklu CINEMAESTRO od stycznia do grudnia 2010 roku. Opery wyświetlane będą w cyfrowej jakości z doskonale czystym dźwiękiem w 6 kinach Cinema City w Polsce: w Warszawie (Cinema City Arkadia), Krakowie (Cinema City Galeria Kazimierz), Wrocławiu (Cinema City Korona), Łodzi (Cinema City Manufaktura), Poznaniu (Cinema City Plaza) i Katowicach (Cinema City Silesia).
Tegoroczna odsłona cyklu CINEMAESTRO to szerszy repertuar wzbogacony o nowe tytuły, a także kolejne, najznamienitsze sceny operowe, baletowe i koncertowe. - Dzięki pokazom możemy przenieść się do gmachu Royal Opera House Covent Garden, jednej z najstarszych i najsławniejszych scen operowych Europy. Przedstawienia baletowe i operowe wyświetlane z ramach cyklu CINEMAESTRO to światowej klasy premiery, zapewniające widzom niezapomniane wrażenia artystyczne. Ponadto, technika filmowa pozwala na obejrzenie widowisk z bliska. Widz ma wrażenie, że znajduje się na scenie w wirze akcji - mówi Bogusław Kaczyński, patron honorowy projektu CINEMAESTRO.
W repertuarze cyklu każdy widz znajdzie coś dla siebie. Pasjonaci opery z pewnością docenią mistrzowskie inscenizacje historii namiętnej Carmen, mrocznej opowieści o Don Giovannim czy uroczej fabuły Wesela Figara. Amatorzy baletu będą zaś pod ogromnym wrażeniem Dziadka do orzechów czy bajecznej opowieści o Śpiącej Królewnie. Dla wielu niezwykły okaże się spektakl operowy z udziałem światowej gwiazdy muzyki pop – Stinga.
Wszystkie spektakle są opatrzone napisami w polskiej wersji językowej.

Więcej


Filharmonia Kaliska zaprasza na koncert w ramach Festiwalu Muzycznego „Bursztynowy Szlak”, który odbędzie się 7 maja 2010 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej WPA UAM im. Profesora Jerzego Rubińskiego w Kaliszu (ul. Nowy Świat 28-30). W wykonaniu solisty Berlińskich Filharmoników – skrzypka Guy’a Braunsteina (na zdjęciu) oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka usłyszymy Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego. Program wieczoru dopełni Dyl Sowizdrzał op. 28 R. Straussa.


W dniach 8-16 maja 2010 roku we Wrocławiu odbędzie się 27. edycja Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova”. Po raz pierwszy festiwal będzie miał miejsce nie w lutym, lecz w maju i przybierze kształt wszechstronnego przeglądu – twórczości najmłodszego pokolenia „lokalnych” kompozytorów wrocławskiego środowiska muzycznego, zasłużonych już „klasyków” muzyki XX wieku, a także socjalistycznych pieśni masowych. Koncerty tegorocznej edycji zostały pogrupowane systematycznie i podzielone na sekcje, a ich program wypełni m.in. 16 prawykonań nowych kompozycji, jak i wydarzenia parateatralne.

W Sali Polskiego Radia zaprezentowana zostanie najnowsza opera Hanny Kulenty pt. Matka czarnoskrzydłych snów do libretta Paula Goodmana, spektakularny i legendarny teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera TIS MW2, a także wystąpi gościnnie zespół „Leitundlause Musiktheater” wykonując utwór greckiego kompozytora Georgesa Aperghisa pt. Récitations pour voix seule. Ponadto podczas koncertu pt. Granie do obrazów w Sali Gotyckiej we Wrocławiu kwartet smyczkowy „Kwartludium” wykonana improwizacje na temat prac wizualnych polskich artystów oraz nowe realizacje dźwiękowe nieco zapomnianych partytur graficznych Romana Haubenstocka- Ramatiego. Nie zabraknie również koncertów specjalnie poświęconych wielkim i sławnym polskim kompozytorom i artystom muzykom: Krzanowski – Chopin akordeonu, czy finałowy koncert festiwalu pamięci niedawno zmarłego wybitnego kompozytora i pianisty Adama Kaczyńskiego. Podczas tegorocznej edycji festiwalu „Musica Polnica Nova” zabrzmią ponadto dwa legendarne dzieła Witolda LutosławskiegoMi- parti oraz Partita (w wersji na skrzypce i fortepian).
Oprócz koncertów odbędą się liczne imprezy towarzyszące: prezentacje instalacji dźwiękowych, pokazy filmów animowanych, eksperymentalnych i dokumentalnych. Zaplanowane zostały także wykłady muzykologiczne oraz teoretyczno-muzyczne na wybrane zagadnienia związane z przybliżeniem kontekstu historycznego oraz kulturowego utworów, wykonywanych podczas festiwalu. W roli referentów oraz prowadzących dyskusje wystąpią profesorowie, pracownicy naukowi, a także studenci Katedry Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, członkowie stowarzyszenia „Laboratorium Res Facta Nova” i pracownicy Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Dnia 8 maja 2010 roku o godz. 22.30 w Synagodze pod Białym Bocianem we Wrocławiu odbędzie się nadzwyczajny koncert, podczas którego wykonane zostanie oratorium Krzysztofa Pendereckiego pt. Kadisz. Łódzkim Bramkom, którzy chcieli żyć. Polakom, którzy ratowali Żydów. Utwór powstał na zamówienie miasta Łodzi w 2009 roku, celem zaprezentowania podczas obchodów 65. rocznicy likwidacji getta Litzmannstadt w Łodzi. Tegoroczne okoliczności zbiegną się z uroczystościami otwarcia wrocławskiej synagogi dłuższym, gruntownym remoncie.
Osnową literacką utworu są wiersze Abramka Cytryna. Jak wspomina sam kompozytor: Zakochałem się w tej poezji. Uważam, że jak na chłopca, który 14-15 lat, jest to dobra literatura. To nie są wiersze dziecka. Mówią przede wszystkim o śmierci. Powstały w getcie. W tym piekle ludzie szybciej dojrzewali. W utworze pojawiają się również fragmenty starotestamentowych Lamentacji Jeremiasza oraz Księgi Daniela.
Koncert poprowadzi sam Krzysztof Penderecki, a wykonawcami partii solowych będą: jeden z najwybitniejszych kantorów żydowskich – Joseph Malowany oraz w roli recytatora – Robert Gonera, a towarzyszyć im będzie Orkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
Program koncertu dopełnią utwory S. Kleiberga i P. Thilloy.


Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na dwudziestą czwartą edycję Warszawskich Spotkań Muzycznych „muzyka dawna – muzyka nowa”, która odbędzie się w dniach 9-16 maja 2010 roku.
Warszawskie Spotkania Muzyczne – doroczny festiwal muzyki dawnej i nowej – istnieje od 1986 roku. Jego twórcą i dyrektorem jest kompozytor Władysław Słowiński. Organizatorem festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich, korzystający ze współpracy organizacyjnej 2 Programu Polskiego Radia S.A. i Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki. Zgodnie z formułą programową zawartą w podtytule tego jednego z najważniejszych festiwali muzycznych odbywających się w Warszawie, prezentuje on ważne dzieła muzyki dawnej oraz promuje najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu. Do udziału w koncertach zapraszani są wybitni artyści krajowi i zagraniczni. W tym roku do ich grona dołączy szwajcarski zespół La Morra z bardzo ciekawym programem „Fantazja malborska”, Royal String Quartet i legendarny już zespół String Connection.
Koncerty odbywają się w Zamku Królewskim, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i Kościele Ewangelicko-Reformowanym. Większość koncertów festiwalowych jest transmitowana lub retransmitowana przez Polskie Radio, a niektóre z nich także i przez rozgłośnie zagraniczne.
Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Więcej


Prapremiera baletu Chopin w choreografii Patrice Barta odbędzie się 9 maja 2010 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Spektakl, zapowiadany jako najważniejsze wydarzenie baletowe Roku Chopinowskiego, powstał z inspiracji Waldemara Dąbrowskiego, dyrektora Teatru Wielkiego, a zarazem koordynatora obchodów chopinowskich. Przedstawienie nawiązujące do losów i przeżyć wielkiego polskiego romantyka. Scenarzystą jest pisarz Antoni Libera, a w warstwie muzycznej pojawią się nie tylko utwory Fryderyka Chopina, ale też kompozytorów, którzy pozostawali pod urokiem jego twórczości: Hectora Berlioza, Siergieja Lapunowa, Ferenca Liszta i Roberta Schumanna. Twórcą spektaklu będzie wybitny francuski baletmistrz Patrice Bart z Opery Paryskiej, jeden z niewielu współczesnych choreografów, specjalizujących się w realizacji nowych baletów pełnospektaklowych, które tak bardzo ceni sobie publiczność wielkich teatrów operowych.


Z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina i ogólnoświatowych obchodów Roku Chopinowskiego znana wokalistka Grażyna Auguścik przygotowała projekt koncertowy „Chopin 2010”. Nowatorskie interpretacje muzyki Chopina w oryginalnych, nigdzie do tej pory nie publikowanych aranżacjach, o niespotykanym brzmieniu będziemy mogli usłyszeć podczas pięciu majowych koncertów, które odbędą się w Berlinie (9 maja), Warszawie (13 maja), Sopocie (14 maja) Słupsku (15 maja) i Rzymie (16 maja).

Grażyna Auguścik to artystka o ustalonej na rynku muzycznym reputacji. Znana jest między innymi z kreowania niekonwencjonalnych projektów muzycznych, zawsze zapewniając najwyższy poziom koncertów, które prezentuje publiczności na całym świecie od wielu lat. Także i tym razem zaprosiła do współpracy uznanych muzyków, zarówno klasycznych, jak i jazzowych. Niekonwencjonalne połączenie wokalizy Grażyny, 3 puzonów, kontrabasu i akordeonu w aranżacjach autorstwa wirtuoza tego instrumentu – Jarosława Bestera i znakomitego interpretatora muzyki Chopina w stylu jazzowym – Andrzeja Jagodzińskiego, jest pomysłem intrygującym i oczekiwanym z wielkim zainteresowaniem przez miłośników muzyki Chopina. W projekcie wystąpią: Grażyna Auguścik – wokal, Jarek Bester – akordeon, Matt Ulery – kontrabas i Chicago International Trombone Ensemble – puzony.
Więcej informacji na stronie: www.grazynaauguscik.com


W niedzielę, 9 maja 2010 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert chóralny Artyści bydgoskiej Akademii Muzycznej u Fryderyka Chopina. W wykonaniu Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy pod dyrekcją Janusza Staneckiego usłyszymy m.in. kompozycje Feliksa Nowowiejskiego i Marka Jasińskiego.


W niedzielę, 9 maja 2010 roku o godz.18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Wrocławskiej wystąpi Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod batutą Güntera Pichlera (na zdjęciu). W programie koncertu: Kwartet smyczkowy Es-dur KV160 W.A. Mozarta, Five Pieces for Strings Op.5 Antona Weberna oraz Sekstet B-dur op.18 Johannesa Brahmsa.
Günter Pichler - dyrygent, prymariusz słynnego kwartetu Alban Berg Quartet. Gdy miał 21 lat Herbert von Karajan mianował go koncertmistrzem Filharmoników Wiedeńskich. Kwartet Albana Berga założył w 1970 roku, a jako dyrygent zadebiutował w 1989 roku z Wiedeńską Orkiestrą Kameralną. Dyryguje takimi zespołami jak London Mozart Players czy Halle Orchestra.


VII Międzynarodowy Festiwal Saksofonowy w Szczecinie odbędzie się w dniach 13 kwietnia – 20 czerwca 2010 roku. To jedyna tego typu impreza w Polsce, promująca saksofon jako instrument klasyczny.

W czasie festiwalu zrealizowany zostanie specjalny polsko-amerykański projekt stworzenia 11 osobowego Saksofonowego Zespołu Kameralnego, składającego się z wybitnych saksofonistów oraz wyróżniających się studentów z Uniwersytetu Stanowego na Florydzie i Akademii Muzycznej w Poznaniu, filia w Szczecinie. Zespół weźmie udział m.in. w prawykonaniach dzieł Waltera Hartley’a, jednego z najwybitniejszych twórców amerykańskich, oraz wybitnego polskiego kompozytora Marka Jasińskiego ze Szczecina, a także zaprezentuje transkrypcje dzieł Ludomira Różyckiego, Edwarda Griega i Gustawa Holsta. Wśród artystów zaproszonych do udziału w festiwalu znaleźli się profesorowie i studenci z Florida State University, Louisville University oraz Fredonia University w Nowym Jorku (P. Meighan, J. Moore, W. Zumwald). W czasie obecności gości z USA (od 10 do 14 czerwca) odbędzie się również recital Trio Bel Canto, zaś w Zespole Szkół Muzycznych, przy współpracy Akademii Muzycznej w Poznaniu, Filia w Szczecinie odbędą się Ogólnopolskie Warsztaty Saksofonowe.
W programie festiwalu znalazły się także: koncert organowo - saksofonowy w Kosciele Najświętszego Serca Pana Jezusa, gdzie wystąpi renomowana organistka Kristine Adamaite oraz wybitny saksofonista, obecnie Rektor Akademii Muzycznej w Rydze – Artis Simanis, koncert Duetu Saxodeon (R. Matuszewski - saksofon, P. Słociński – akordeon), szczecińskiego duetu The ArtSax Duo (D. Samól – saksofony, E. Ruszała – fortepian) oraz występy młodych saksofonistów – studentów i uczniów szkół muzycznych Szczecina oraz innych ośrodków w Polsce.


Koncert Z polską muzyką kameralną przez wieki odbędzie się 10 maja 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie utwory K. Förstera, I.F. Dobrzyńskiego, J. Nowakowskiego, K. Pendereckiego, H.M. Góreckiego, W. Kilara, A. Kurylewicza, P. Łosakiewicza i K. Machały.


Filharmonia Łódzka zaprasza na kolejną odsłonę Salonu „Polityki” – w poniedziałek, 10 maja, o godzinie 19.00. Tym razem gościem Doroty Szwarcman będzie wybitny skrzypek młodego pokolenia – Jakub Jakowicz (na zdjęciu), laureat wielu prestiżowych konkursów skrzypcowych, m.in. w Wattrelos we Francji (1995) czy Takasaki w Japonii (1999), jeden z trzech zwycięzców Międzynarodowej Trybuny Młodych Wykonawców w Bratysławie (2001), organizowanej pod auspicjami Europejskiej Unii Radiowej i Międzynarodowej Rady Muzyki UNESCO, laureat nagrodę Fundacji polsko-japońskiej dla najlepiej zapowiadającego się skrzypka polskiego młodej generacji (2002) i Paszportu "Polityki" (2003). Nagrał siedem płyt CD, m.in. z Czterema porami roku Antonia Vivaldiego z kameralnym składem orkiestry „Sinfonia Varsovia” oraz z I Koncertem skrzypcowym Karola Szymanowskiego z tym samym zespołem pod batutą Jerzego Maksymiuka. Obecnie jest członkiem założonego w 2007 roku zespołu Lutosławski Quartet Wrocław. Podczas spotkania artysta opowie melomanom o początkach swojej kariery, o inspiracjach, marzeniach oraz planach na przyszłość.

Dzień później, we wtorek, 11 maja 2010 roku na scenie Filharmonii Łódzkiej melomani będą mogli wysłuchać koncertu w wykonaniu zespołu Lutosławski Quartet Wrocław, który zaprezentuje kwartety smyczkowe Witolda Lutosławskiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, członka zespołu Marcina Markowicza oraz „La muerte del angel” Astora Piazzolli.


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki "Silesia" zaprasza w dniach 10-31 maja 2010 roku na Dni Schumannowskie – w 200. rocznicę urodzin Kompozytora. Na festiwal złoży się dziesięć koncertów poświęconych wyłącznie twórczości Roberta Schumanna, zorganizowanych na terenie Katowic m. in. w Studiu Koncertowym PR, w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, w Muzeum Archidiecezjalnym, w Bibliotece Śląskiej. W wykonaniu zaproszonych artystów usłyszymy pieśni z cykli wokalnych: Myrthen op.25, Liederkreis op.39, Dichterliebe op.48, 12 Gedichten op.35, utwory fortepianowe – m. in. Karnawał op.9, Kinderszenen op.15, II Sonatę fortepianową g-moll op.22, Etiudy symfoniczne op.13, a także Kwartet smyczkowy a-moll op.41, Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44, I Sonatę a-moll na skrzypce i fortepian op. 105, Romanse na obój i fortepian op. 94.

Więcej


Lutosławski Quartet Wrocław w składzie: Jakub Jakowicz – skrzypce I, Marcin Markowicz – skrzypce II, Artur Rozmysłowicz – altówka i Maciej Młodawski – wiolonczela wystąpi w środę, 12 maja 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W interpretacji muzyków usłyszymy trzy kwartety smyczkowe: W. Lutosławskiego, K. Szymanowskiego i M. Marczewskiego.


Filharmonia Łódzka zaprasza na koncerty w ramach współpracy artystycznej między Polską a Norwegią. W dniach 12 i 13 maja 2010 roku na scenie Filharmonii w Łodzi wystąpi jedna z czołowych formacji norweskich zajmujących się muzyką najnowszą - Bit20 Ensemble z Bergen (na zdjęciu). Artyści wykonają dzieła twórców skandynawskich, które stanowią trzon jego repertuaru, oraz muzykę kompozytorów polskich. Podczas środowego koncertu usłyszymy Tractatus na flet solo z towarzyszeniem orkiestry Arnego Nordheima, uważanego dziś za jednego z najznakomitszych artystów w całej Norwegii, „Där korpen vitnar” („Tam, gdzie kruk bieleje”) Karin Rehnqvist oraz Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. Wieczór uświetni również szwedzki głos Ulriki Bodén, uznanej wokalistki muzyki folk. Program koncertu 13 mja wypełnią utwory Witolda Lutosławskiego (Preludia taneczne) i Lasse Thoresena („Løp, lokk og linjar” - „Gonitwy, krowie dzwonki i charty”).

Zwieńczeniem współpracy polsko-norweskiej będzie wieczór symfoniczny 15 maja 2010 roku, który będzie należał do „Chopina Północy” – Edwarda Griega. W wykonaniu pianisty Håvarda Gimse’a i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina usłyszymy jego orkiestrową Suitę „Peer Gynt” nr 1 op. 46 oraz słynny Koncert fortepianowy a-moll op. 16. Program wieczoru dopełni Sinfonia Dolorosa op. 19 Haralda Sæveruda.


Oratorium Stworzenie świata Josepha Haydna zainauguruje w środę, 12 maja 2010 roku 10. Festiwalu Nauki w Krakowie. Wystąpią: Olga Rusin - sopran, Sylwia Olszyńska – sopran, Marcin Kotarba – tenor, Maciej Drużkowski - bas, Marcin Wolak – bas, Chór i Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie pod batutą Macieja Tworka. Koncert odbędzie się w kościele św. Katarzyny w Krakowie-Kazimierzu (wejście od ul. Skałecznej). Wstęp wolny.


Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie zaprasza na kolejną w tym sezonie premierę z cyklu „Terytoria”. W czwartek, 13 maja 2010 roku obejrzymy dwa dzieła autorstwa jednych z najwybitniejszych twórców najmłodszego pokolenia polskich kompozytorów: operę kameralną Sudden Rain w 4 scenach na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę kameralną Aleksandra Nowaka do libretta Anny Koniecznej i kompozytora oraz operę / balet Between na głos, elektronikę i tancerzy Agaty Zubel. Reżyseria – Maja Kleczewska, kierownictwo muzyczne – Marek Moś, scenografia – Katarzyna Borkowska, choreografia - Mikołaj Mikołajczyk. Wystąpią: w spektaklu Sudden Rain - Ingrida Gapova, Łucja Szablewska, Tomasz Piluchowski i Łukasz Rosiak, w Between – kompozytorka i tancerze.

Zwarta jednoaktówka Sudden Rain Aleksandra Nowaka opowiada o rozmijaniu się intencji z czynami. Swą muzyką kompozytor sugestywnie kreśli dwa charaktery małżeńskiej pary i prowadzi słuchacza do nieoczekiwanego finału. Z kolei Between Agaty Zubel to, zgodnie z nazwą, dzieło międzygatunkowe, a przez to otwarte na inwencję twórczą inscenizatora. Muzyków zastąpiła zakomponowana przestrzennie warstwa elektroniczna na 6 głośników otaczających publiczność. Jedynie solowy głos żeński wykonywany jest na żywo i to on budzi emocje, stając się punktem wyjścia do kolejnych akcji plastycznych czy tanecznych.

Kolejne spektakle odbędą się 13, 15 i 28 maja oraz 5 czerwca 2010 roku.

Terytoria – cykl na Scenie Kameralnej, prezentujący niemal nieobecne w polskich teatrach XX- i XXI-wieczne dzieła operowe i baletowe - nowoczesne, wyrafinowane, teraźniejsze, sięgające po skrajne, nieraz graniczne stany emocjonalne. Ich inspiracją były zwykle wielkie dzieła literackie. Ich muzyka nie pozwala o sobie zapomnieć. Terytoria to próba poszukiwania nowych jakości estetycznych i form wyrazu, wytyczenia nowatorskich nurtów, wyzwolenia nieznanych skojarzeń i wizji. Teatr Wielki - Opera Narodowa do współpracy zaprasza najciekawszych obecnie twórców w dziedzinie muzyki, teatru i plastyki.


Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie zaprasza na nadzwyczajny koncert Edity Gruberovej (na zdjęciu) – w piątek, 14 maja 2010 roku o godz. 19.00. Artystka, uznawana przez krytyków za prima donna assoluta, fenomen koloratury i diva belcanta, słynie z czystości głosu, porywających interpretacji, zdolności do śpiewania wysokich dźwięków z niezwykłą siłą. Dzięki tym cechom odniosła ogromny sukces, zwłaszcza w repertuarze belcanto. Podczas warszawskiego koncertu wykona m.in. arie z oper Giuseppe Verdiego, Gaetano Donizettiego, Vincenzo Belliniego Amilchare Ponchielliego. Artystce towarzyszyć będą polscy soliści Anna Lubańska (mezzosopran), Rafal Bartmiński (tenor), Adam Kruszewski (baryton) i Wojtek Gierlach (bas) oraz Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod batutą Andriy’a Yurkevycha.

Edita Gruberova - urodzona w Bratysławie, studiowała w tamtejszym konserwatorium oraz w Wiedniu. Debiutowała na deskach Teatru Narodowego w Bratysławie partią Rosiny (Cyrulik sewilski). Międzynarodową karierę rozpoczęła w Wiedeńskiej Staatsoper. W krótkim czasie zdobyła światową sławę, śpiewając w najznakomitszych teatrach operowych: mediolańskiej La Scali, londyńskiej Covent Garden, Metropolitan w Nowym Jorku, Grand Opéra w Paryżu oraz w Berlinie, Monachium, Genewie, Zurychu, Florencji, Madrycie i Barcelonie. Pracowała ze wszystkimi znaczącymi dyrygentami i reżyserami operowymi. Artystka jest stałym gościem festiwali operowych w Monachium i Salzburgu, cenioną śpiewaczką koncertową i interpretatorką pieśni. Ma w dorobku liczne nagrania CD i DVD, również z pełnowymiarowymi rejestracjami słynnych inscenizacji oper włoskich mistrzów belcanta. Edita Gruberova, będąc honorowym członkiem Wiedeńskiej Staatsoper otrzymała: Nagrodę krytyków włoskich im. Franco Abbiatiego za najlepszą kreację partii w operze włoskiej, Nagrodę im. Sir Laurence’a Oliviera, Bellini d’Oro za wybitne osiągnięcia śpiewacze oraz Order Zasługi Republiki Austriackiej.


Wieczór z Cyprianem Kamilem Norwidem z cyklu „Poezja na Ołowiance. Od Kochanowskiego po Herberta i Miłosza” odbędzie się w piątek, 14 maja 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Wystąpią: Piotr Adamczyk, Joanna Szczepkowska i Wiesław Komasa oraz Jakub Jakowicz – skrzypce i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Tomasza Bugaja. W programie teksty poetyckie Cypriana Kamila Norwida oraz utwory: Uwertura koncertowa Artura Malawskiego, Pensieri notturni Grażyny Bacewicz, Livre pour orchestre Witolda Lutosławskiego i I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego.


W piątek, 14 maja 2010 roku o godz. 19.30, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w swojej siedzibie podczas ostatniego w bieżącym sezonie koncertu. NOSPR, połączone chóry Polskiego Radia oraz Filharmonii Krakowskiej (chór żeński i chłopięcy) zaprezentują III Symfonię Gustava Mahlera z Yvonne Naef w solowej partii altu. Całość poprowadzi Jacek Kaspszyk, dyrektor muzyczny NOSPR.


Filharmonia Kaliska zaprasza na kolejny koncert w ramach Festiwalu Muzycznego „Bursztynowy Szlak”, który odbędzie się 14 maja 2010 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej WPA UAM im. Profesora Jerzego Rubińskiego w Kaliszu (ul. Nowy Świat 28-30). Wystąpią: wiolonczelista Adam Klocek oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Jacka Rogali. W programie: Popołudnie Fauna Claude Debussy’ego, Schelomo - Rapsodia hebrajska na wiolonczelę i orkiestrę Ernesta Blocha oraz Peleas et Melisande suite op. 80 i Masques et Bergamasques op. 112 Gabriela Fauré.


Na premierę baletu OUT w choreografii Izadory Weiss zaprasza w dniach 15 i 16 maja 2010 roku o godz. 19.00 Państwowa Opera Bałtycka w Gdańsku.

Determinacja i rozmach Izadory Weiss w tworzeniu wielkich spektakli baletowych budzi szacunek. Młody, dynamiczny zespół tańca współczesnego, jaki udało się jej stworzyć na gdańskiej scenie dzięki konsekwentnej i wytężonej pracy przy realizacji czterech poprzednich premier wyróżnia Operę Bałtycką spośród teatrów tej skali, nie tylko w Polsce. Najnowsze dzieło jest punktem zwrotnym w myśleniu o zasadach przekazywania treści poprzez taniec. Jest to jednocześnie akt protestu przeciw narzucaniu poetom reguł brutalnego świata, którym rządzi siła większości, mody kreowanej przez handlarzy i patologicznej konsumpcji. To spektakl o tym, że nie ma zgody pomiędzy umiłowaniem czystości i piękna, a potrzebą trywialnej zabawy i otępienia zmysłów. To wyznanie wiary, że taniec jest najbardziej przejmującym sposobem pokazania tego, co nienazywalne.


Piąta odsłona cyklu „Śladami Wielkich Polaków - Jana Pawła II i Fryderyka Chopina” – koncert dla uczczenia Roku Chopinowskiego i 5 rocznicy śmierci Ojca Świętego Jana Pawła II odbędzie się w sobotę, 15 maja 2010 roku o godz. 18.00 w Sali Herbowej Urzędu Miasta Sopotu (ul. Kościuszki 25/27).

Ideą cyklu jest ukazanie geniuszu muzycznego i drogi życiowej Fryderyka Chopina oraz działalności artystycznej i drogi duchowej Ojca Świętego Jana Pawła II. W programie sobotniego koncertu znajdą się kompozycje Chopina: Ballada f-moll op.52, Nokturn Des-dur op.27 nr 2, Polonez cis-moll op.26 nr 1, 4 Mazurki op. 24 i Scherzo cis-moll op.39 oraz G. Grubby do słów Jana Pawła II – pieśń Do sosny polskiej, a także teksty Testamentu Ojca Świętego Jana Pawła II. Wystąpią: Tamara Niekludow – fortepian, Dariusz S. Wójcik – bas/recytacja i zespół kameralny w składzie: Gedymin Grubba – fortepian, Tadeusz Samerek – wiolonczela, Józef Raatz – obój i Olga Morze-Jankowska – harfa. Słowo o muzyce wygłosi Stanisława Grażyńska.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W dniach 15-22 maja 2010 roku w Lublinie odbędzie się II Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”. Fundamentalnym założeniem tej inicjatywy kulturalnej jest nietypowa koncepcja łączenia i przenikania się tradycji muzyki archaicznej z nowoczesnymi poszukiwaniami w obszarze awangardy muzycznej.

Idea festiwalu zrodziła się w nieoczekiwanych okolicznościach, które miały miejsce podczas 49. edycji Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Niespodzianką stał się dla organizatorów występ Zespołu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, który wykonał wówczas cykl pieśni ludowych. W efekcie nawiązania znajomości pomiędzy organizatorami „Warszawskiej Jesieni” a zespołem podjęto współpracę, która zaowocowała zrodzeniem się koncepcji nowego polskiego festiwalu muzycznego „Kody”. Organizatorem jest Fundacja „Muzyka Kresów” oraz Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” w Lublinie.

Podczas drugiej edycji festiwalu wystąpią tak znani artyści, jak np. Szabolc Esztényi (Węgry), czy John Zorn (USA). Specjalnie zorganizowane zostaną koncerty monograficzne: dnia 19 maja odbędzie się prezentacja muzyki kameralnej Philipa Glassa w Sali Filharmonii im. H. Wieniawskiego, a 22 maja Orkiestra Filharmonii Lubelskiej wykona utwory Arvo Pärta. Tradycyjnym koncertom towarzyszyć będą także spektakle audiowizualne Past and Future oraz Życie bez pieśni. Pieśń bez życia.
II Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” wzbogacą też dodatkowe atrakcje w postaci pokazów filmowych Kina Festiwalowego oraz wykład gościa specjalnego z Rosji – prof. Ihora Macijewicza Do początków muzyki. Muzyka w przyrodzie, muzyka w kulturze. Spośród wybitnych polskich artystów zaprezentują się m.in. Katarzyna Głowicka, Gośka Isphording, Aleksander Kościów oraz Andrzej Bauer.

Więcej informacji na stronie Festiwalu - www.kody-festiwal.pl

Więcej


Wiosenny Prolog Chanterelle, poprzedzający XVIII edycję Spotkań Muzyki CHANTERELLE FESTIVAL, odbędzie się w dniu 15 maja 2010 roku o godz. 18.00 w Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego. Koncert, dedykowany pamięci Romana Maciejewskiego (Wielkopolanina z Leszna) w 100-lecie Jego urodzin, wypełnią kompozycje Jubilata oraz twórców, których szczególnie cenił – Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego. Wystąpi znany pianista – Andrzej Tatarski.

Gościem Honorowym wieczoru będzie brat kompozytora, Wojciech Maciejewski – reżyser, współtwórca filmu Outsider Czyli Portret Romana Maciejewskiego, Kompozytora Osobnego. Koncert połączony będzie z promocją książki Roman Maciejewski – twórca charyzmatyczny, wydanej przez Akademię Muzyczną im I.J. Paderewskiego oraz Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (Poznań – Warszawa) pod redakcją naukową Jagny Dankowskiej, Janiny Tatarskiej i Anny Brożek.

Program koncertu:
R. Maciejewski – Kołysanka, Mazurki nr 10, 9, 29, 4
F. Chopin – Mazurki: g-moll op. 24 nr 1, e-moll op. 17 nr 2, B-dur op. 7 nr 1, Polonez cis-moll op. 26 nr 1, Scherzo b-moll op. 31
K. Szymanowski – Mazurki op. 50 nr 1, 2, 3, 4


Po ubiegłorocznej pierwszej części XV Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari „Sztuka Wokalna Europy Środkowej”, która miała miejsce w 2009 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu, w dniach 16 maja - 6 sierpnia 2010 roku odbędzie się druga jego odsłona.

W 2009 roku w Nowym Sączu pokazanych zostało 7 spektakli prezentowanych przez zespoły operowe z Polski, Słowacji, Czech, Węgier i Niemiec. Festiwal, jak również odbywający się równolegle XIII Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, zyskał finansowe poparcie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Cały projekt zakłada organizację Festiwalu w trzech częściach: pierwsza zrealizowana została w 2009 roku, dwie kolejne będą miały miejsce od maja do września bieżącego roku.

W 2010 roku Festiwal im. Ady Sari stanie się udziałem mieszkańców i turystów 10 miejscowości Małopolski, w których to zorganizowane zostaną koncerty laureatów Konkursu im. Ady Sari z lat wcześniejszych. Miejscowościami tymi będą: 16 maja - Kąśna Dolna, 20 maja - Krynica-Zdrój, 23 maja - Wygiełzów, 6 czerwca - Niepołomice, 4 lipca - Stary Sącz, 17 lipca - Rabka, 18 lipca - Sucha Beskidzka, 25 lipca - Trzebinia, 1 sierpnia – Zakopane i 6 sierpnia - Kraków.

Trzecia część projektu to organizowany w dniach 11-19 września 2010 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu Międzynarodowy Wokalny Kurs Mistrzowski, prowadzony przez prof. Helenę Łazarską i prof. Rudolfa Piernaya, zakończony Koncertem Finałowym.

Więcej


Dnia 16 maja 2010 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpi jeden z najlepszych rosyjskich chórów - Państwowy Rosyjski Chór im. A. Jurłowa z Moskwy.

Historia zespołu sięga początku XX stulecia. W trakcie swego istnienia współpracował z wybitnymi kompozytorami, wykonując z sukcesem ich najbardziej złożone utwory. Były to m.in. dzieła I. Strawińskiego, A. Schnitke, czy R. Szczedrina. Słynna była jego współpraca z Georgijem Swiridowem, gdzie poczynając od lat. 60 zespół jako pierwszy wykonywał wszystkie napisane przez kompozytora utwory. Chór zaprowadził na wyżyny Aleksaner Jurłow, któremu chór zawdzięcza swe imię. Obecnie pałeczkę dyrygenta i kierownika artystycznego dzierży jego utalentowany uczeń – Giennadij Dmitriak. Podtrzymuje on tradycyjne kierunki pracy chóru, jakimi są rosyjska muzyka duchowna i ludowa oraz klasyka muzyki rosyjskiej i zachodniej. Specjalnie na potrzeby koncertu warszawskiego przygotował program pt. Skarby rosyjskiej muzyki chóralnej, składający się z arcydzieł muzyki cerkiewnej, rosyjskiej pieśni ludowej oraz klasyki muzyki. W ten sposób w programie znajdą się m.in. fragmenty Całonocnego czuwania Rachmaninowa, Angiel wopijasze P. Czesnokowa, Wieruju A. Greczaninowa, czy – w drugiej części koncertu – Puszkinskij wienok A. Swirydowa, Nieznakomka J. Falika, rosyjskie pieśni ludowe: Uż my zimuszka zima, Trubuszku trubiat. Wśród solistów wystąpią laureaci konkursów międzynarodowych: Andrzej Bielecki, Jekaterina Rożdestwina, Olga Nikiforowa.

Zespół prowadzi aktywną działalność koncertową, jednak w Polsce był do tej pory tylko dwukrotnie. Pierwszy raz publiczność polska miała okazję wysłuchać go jeszcze za życia sławnego Jurłowa, a więc kilka dziesiątków lat temu. Drugi raz odwiedził Polskę z koncertem w roku ubiegłym, uczestnicząc i wygrywając XXVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2009”. W tym roku organizatorzy zaprosili go po raz kolejny, aby wykonał koncert przed warszawską publicznością oraz zainaugurował kolejną, dwudziestą dziewiątą edycję Festiwalu.


Filharmonia w Krakowie zaprasza na recital fortepianowy znanej pianistki rosyjskiego pochodzenia – Olgi Kern. Spokrewniona z Piotrem Czajkowskim i Siergiejem Rachmaninowem artystka wystąpi w Filharmonii Krakowskiej w niedzielę, 16 maja o 2010 roku o godz. 18.00 podczas ostatniego w tym sezonie koncertu z cyklu "Recitale Mistrzów w Roku Chopinowskim". Zagra Sonatę C-dur Hob. XVI:50 Haydna, Sonatę b-moll Fryderyka Chopina (op. 35) i Siergieja Rachmaninowa (op. 36) oraz Rapsodię węgierską cis-moll nr 2 Ferenca Liszta.

Olga Kern ma w swoim artystycznym dorobku kilkanaście pierwszych nagród zdobytych w międzynarodowej rywalizacji, m.in. w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. S. Rachmaninowa (1992) oraz w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Van Cliburna (2001). Mimo młodego wieku (rocznik 1975) występowała już w najważniejszych salach koncertowych świata: Carnegie Hall, Metropolitan Museum of Art (Nowy Jork), Spivey Hall (Atlanta), Symphony Hall (Osaka), mediolańskiej La Scali, Salle Cortot w Paryżu oraz Teatrze Wielkim w Moskwie.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kolejny koncert Roku Chopina na UW pt. In modo polonico, który odbędzie się 16 maja 2010 roku o godz. 18.30 w Pałacu Kazimierzowskim UW (Krakowskie Przedmieście 26/28). Trzej gitarzyści – Leszek Potasiński, Andrzej Olewiński i Aleksander Wilgos – zaproszą nas na niecodzienne spotkanie z muzyką gitarową. Zabrzmią utwory z początku XIX wieku (m.in. Johanna Kaspara Mertza) oraz późniejsze dzieła inspirowane muzyką Chopina lub jemu dedykowane (m.in. Aleksandra Tansmana). Ciekawostką będą chopinowskie mazurki i nokturny w gitarowych opracowaniach Jana Nepomucena Bobrowicza, zaprzyjaźnionego z Chopinem gitarzysty.


Dyrekcja Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. K. Szymanowskiego w Katowicach zaprasza na uroczysty koncert laureatów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Patri Patriae” na utwór poświęcony pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II, który odbędzie się w niedzielę, 16 maja 2010 roku o godz. 18.00 w sali Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Podczas koncertu nastąpi oficjalne ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród i dyplomów. Nagrody pozaregulaminowe ufundowali: Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Fundacja Młoda Muzyka Śląska, Stowarzyszenie Absolwentów i Sympatyków Liceum Muzycznego w Katowicach oraz Firma Tranz-Tel sp.zoo Kobiór.

Na koncert złożą się prawykonania nagrodzonych utworów. Wystąpi Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Śląska Orkiestra Kameralna oraz Chór Żeński Filharmonii Śląskiej pod batutą Massimiliana Caldiego. Całą uroczystość poprowadzi Violetta Rotter-Kozera.
Rozstrzygnięcie I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Patri Patriae” na utwór poświęcony pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II nastąpiło 18 lutego 2010 roku. Jury w składzie: przewodniczący – Wojciech Kilar, członkowie : Mirosław Jacek Błaszczyk, Eugeniusz Knapik, Jerzy Kornowicz, Aleksander Lasoń, sekretarz – Felicja Bieganek wyłoniło następujących laureatów:

  • w grupie wiekowej uczniów: I nagrodę otrzymał Wojciech Michno, II nagrodę Andrzej Filipek, a dwa równorzędne wyróżnienia – Paweł Robak i Grzegorz Woś;
  • w grupie wiekowej studentów: dwie równorzędne pierwsze nagrody otrzymali Nikolet Burzyńska i Mieczysław Bartłomiej Unger, a dwa równorzędne wyróżnienia – Marek Grucka i Sebastian Waberski.

Konkurs Kompozytorski ,,Patri Patriae'' ma swoją osiemnastoletnią historię. Założeniem pomysłodawców konkursu – pedagogów szkoły była promocja utalentowanych uczniów szkół muzycznych i młodych kompozytorów oraz ukierunkowanie ich na wartości wskazane przez Ojca Świętego Jana Pawła II. Jurorami konkursy byli wybitni polscy kompozytorzy: Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Jerzy Kornowicz i Andrzej Dziadek. Kolejne konkursy odbywały się w latach: 1992, 1998, 2002, 2006, 2010. Obecna, piąta – jubileuszowa edycja miała charakter międzynarodowy.


Muzyka polska XX i XXI wieku zabrzmi w poniedziałek, 17 maja 2010 roku o godz. 19.00 w wykonaniu studenckich zespołów kameralnych w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie: Kazimierz SerockiSwinging Music, Bogusław SchafferSummer Music, Jerzy Bauer Da suonare, Lucjan KaszyckiEkspozycje, Andrzej KurylewiczEl dancion sentimental op. 59, Jacek GrudzieńPiosenka, Paweł Mykietyn2 Sonety Shakespeare’a i Marcin BłażewiczKwintet fortepianowy „…duch łąk, …duch pól…”.


I Festiwal Młodych Kompozytorów „Chopin. Transgresje” odbędzie się w Warszawie, w dniach 18-23 maja 2010 roku. Organizatorem imprezy jest Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich.

Festiwal stawia sobie za cel prześledzenie ukrytych związków pomiędzy młodymi kompozytorami a muzyką Chopina, wskazanie nieświadomych pokrewieństw, jak również stworzenie warsztatowych płaszczyzn, na których młodzi twórcy nowym językiem zbliżają się do starych technik, konwencji i tematów. Tytułowe „transgresje” oznaczają przekraczanie uświęconych barier historycznych, gatunkowych i estetycznych, wywoływanie ducha Chopina w muzyce nowej. Podstawowym celem jednak jest przyjrzenie się generacji młodych kompozytorów polskich, urodzonych w przedziale czasu 1976-1990, którzy wchodzą w europejskie życie muzyczne, łącząc awangardowe techniki dźwiękowe z zainteresowaniem przeszłością. Tłem dla programu festiwalu pozostaje twórczość klasyków XX wieku, podejmujących dialog z Chopinem w sposób strukturalny, niejednokrotnie odwołujących się folkloru.

Festiwal zainauguruje koncert monograficzny Jagody Szmytki, 28-letniej kompozytorki z Frankfurtu n/Menem, uczennicy Cezarego Duchnowskiego, Beata Furrera i Pierluigiego Billone. Podczas kolejnych dni odbędzie się koncert polskich pieśni, koncert Etiudy i mazurki po Chopinie, podczas którego odbędzie się premiera specjalnego projektu Mazurki wg Kolberga prawykonanie 5 mazurków na zespół imitujący kapelę ludową, opartych na materiale ludowym zanotowanym przez słynnego etnografa. Czwarty koncert – Notturni per soprano, clarinetto, corno e organo – stanie się okazją do przypomnienia cyklu minutowych utworów, skomponowanych w hołdzie Fryderykowi Chopinowi, na jubileusz Koła Młodych ZKP w 2009 roku. Festiwal zakończy eksperymentalny projekt „Chopin / Media / Impromptus” w wykonaniu tria Sonofrenia – improwizatorów z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Koncert ten będzie połączeniem 4 odmiennych płaszczyzn: literackiej – wybranych listów Chopina oraz Listu do Fryderyka Antoniego Buchnera, chopinowskich grafik muzycznych Ryszarda Gabrysia, improwizacyjnej i plastycznej - wizualizacji autorstwa Justyny Jakóbowskiej (ASP w Łodzi), odwołującej się swoim projektem do obrazów i ilustracji z XIX wieku.

W koncertach festiwalowych wystąpią wyróżniający się muzycy młodego pokolenia, laureaci konkursów, m.in. pianiści Magdalena Lisak i Małgorzata Walentynowicz, klarnecista Oliwier Andruszczenko, trębacz Jakub Waszczeniuk, akordeonista Jacek Małachowski, organista Dariusz Przybylski, perkusista Leszek Lorent.

Obok koncertów zaplanowane są 3 wydarzenia towarzyszące: wieczór poezji Cypriana Kamila Norwida, dyskusja Mój Chopin. Literackość Chopina – Chopin w literaturze i pokaz filmu Młodość Chopina (reż. Aleksander Ford, muz. Kazimierz Serocki).

Więcej


Premierowe przedstawienia opery Igora Strawińskiego The Rake’s Progress (Żywot Rozpustnika) odbędą się 18 i 19 maja 2010 roku o godz. 19.00 w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej. Inscenizacja i reżyseria – Marek Weiss, kierownictwo muzyczne – Charles Olivieri-Munroe, scenografia – Marlena Skoneczko.


W związku z Rokiem Chopinowskim Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaplanował szereg okolicznościowych koncertów chopinowskich z udziałem światowej sławy artystów, wybitnych pedagogów uczelni oraz wyróżniających się jej studentów. Głównym nurtem działań artystycznych uczelni jest cykl Dzieła wszystkie Fryderyka Chopina, w ramach którego między 7 października 2009 a 19 maja 2010 roku zaplanowano ok. 120 koncertów, w tym ponad 12 recitali i 2 koncerty symfoniczne. Pedagodzy, absolwenci i studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprezentują, podczas publicznych koncertów: utwory fortepianowe, pieśni, utwory kameralne oraz symfoniczne. Koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Fryderyka Chopina UMFC. Opiekę artystyczną nad cyklem sprawuje prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Głównym naszym celem i pragnieniem jest przekazanie genialnej myśli muzycznej, autentycznego kształtu twórczego i nieodpartego piękna wyrażonego w muzyce Chopina. W poszukiwaniu prawdy artystycznej i właściwym odczytaniu intencji Kompozytora sięgamy również do wydania urtekstowego Jego utworów. Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina, opracowywane od lat pod redakcją wybitnego pianisty, pedagoga i doktora honoris causa naszej Uczelni, prof. Jana Ekiera, jest dla nas podstawowym materiałem i źródłem inspiracji.” – wyjaśnia prof. Alicja Paleta-Bugaj. „Warto też podkreślić, że kolejność utworów zaplanowana w ramach cyklu koncertów ma zasadniczo układ chronologiczny, ukazujący drogę i ewolucję twórczą Chopina.”

Punktem centralnym obchodów stanie się Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Artystyczna Fryderyk Chopin (1810-1849) - dwa wieki fascynacji, która odbędzie się w Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie w dniach 22-24 lutego 2010 roku. Jej tematyka obejmować będzie zagadnienia z zakresu chopinologii i chopinistyki m.in. problemy tekstu, interpretacji artystycznej i naukowej dzieła Chopina (struktury, sensu, wartości, przesłania artystycznego Jego utworów), zagadnienia pedagogiki i recepcji. Udział w Konferencji wezmą wybitni artyści oraz czołowi badacze spuścizny naszego Kompozytora działający w kraju i zagranicą. Ponadto, poza referatami, Konferencję dopełnią warsztaty artystyczne prowadzone przez światowej klasy pedagogów-chopinistów. Zaprezentowana zostanie również wystawa Fryderyk Chopin - od rękopisu do wydawcy i wykonawcy.

Więcej


XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2010” odbędzie się w dniach 19-23 maja 2010 roku w Białymstoku, w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Znakomite chóry stanowią zapowiedź emocjonujących przesłuchań konkursowych, a zaplanowane koncerty ucieszą wszystkich miłośników chóralnej sztuki muzycznej.

 Festiwal otworzy koncert Liturgii Św. Jana Złotoustego, zwanej również Liturgią Kijowską – wydarzenie istotne z wielu względów, przede wszystkim jako poświęcone uczczeniu Jubileuszu jej znakomitego autora, Romualda Twardowskiego. Będzie to też moment festiwalowej premiery dzieła kompozytora, którego wkładu w rozwój muzyki cerkiewnej oraz Festiwalu nie da się przecenić. Utwór, wykonany do tej pory na świecie dopiero parokrotnie, zaprezentuje Państwowy Rosyjski Chór im. A. Jurłowa z Moskwy – jeden z najlepszych i posiadających największą tradycję chórów rosyjskich, laureat ubiegłorocznego Festiwalu „Hajnówka 2009”.
Kilka dni wcześniej, 16 maja, słynnego chóru będzie można wysłuchać podczas koncertu Skarby rosyjskiej muzyki chóralnej. Tego dnia Rosjanie zaśpiewają w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie repertuar stanowić będą arcydzieła muzyki cerkiewnej, rosyjskiej pieśni ludowej oraz klasyki muzyki. Poza Warszawą chór da swój koncert również w Krakowie (17 maja, Kościół Mariacki).

Dni od czwartku do soboty 20-22 maja będą dniami przesłuchań koncertowych. Na scenie białostockiej Filharmonii zaprezentuje się ponad dwadzieścia chórów – reprezentantów różnych krajów i religii, ale przez te kilka dni wspólnie budujących festiwalową atmosferę i zjednoczonych w śpiewie i fascynacji duchowością i artyzmem muzyki cerkiewnej. Zespoły wystąpią w tym roku w kategoriach: chórów amatorskich (parafialnych i świeckich), dziecięco-młodzieżowych, uczelni muzycznych oraz chórów profesjonalnych. Festiwal „Hajnówka”, stawiając na przyszłość, popularyzuje muzykę cerkiewną wśród młodzieży – stąd większość wykonawców będą stanowić ludzie młodzi.

Najlepszych chórów będzie można wysłuchać również w innych miastach podczas koncertów towarzyszących Festiwalowi. W Warszawie odbędzie się XIX Koncert Muzyki Cerkiewnej, organizowany pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy (21 maja, Kościół Ewangelicko-Augsburski, ul. Kredytowa 4). W Krakowie, poza wspomnianym koncertem Chóru im. A. Jurłowa, będzie okazja wysłuchania Miejskiego Akademickiego Chóru Męskiego im. L. M. Rewuckiego z Kijowa (20 maja, Kościół oo. Franciszkanów). W Białowieży, podczas V Białowieskich Dni Muzyki Sakralnej, festiwalowe chóry wykonają program składający się z muzyki sakralnej żywych konfesji chrześcijańskich Podlasia (21-22 maja, Kościół p.w. Św. Teresy od Dzieciątka Jezus).

Poza Jubileuszem Romualda Twardowskiego, rok 2010 jest rokiem rocznic urodzin innych wielkich twórców muzyki cerkiewnej, kompozytorów bez których niemożliwe jest mówienie o muzyce - P. Czajkowskiego, N. Dileckiego, W. Kalinnikowowa, W. Titowa, czy A. Pärta. Pamięć o nich również znajdzie swe odbicie w festiwalowym repertuarze.

W trakcie Festiwalu odbędzie się również Spotkanie Kompozytorów Wschodu i Zachodu, którego celem jest stworzenie platformy do dyskusji o spojrzeniu na muzykę cerkiewną z perspektywy dwóch wielkich kręgów kulturowych. Będzie to okazja do spotkania z jej znakomitymi przedstawicielami – Romualdem Twardowskim oraz Teodorem Zgurianu z Mołdawii. Spotkanie Kompozytorów organizowane jest przy współpracy z Zakładem Dyrygentury Chóralnej Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Białymstoku.

Festiwal zakończy 23 maja ogłoszenie wyników konkursu oraz wręczenie nagród jego zwycięzcom, którzy tego samego dnia zaśpiewają podczas Koncertu Galowego.

 Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


VII Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki odbędzie się w dniach 19-28 maja 2010 roku. To z jednej strony okazja do wyłonienia w drodze współzawodnictwa największych polskich i zagranicznych talentów wokalnych, z drugiej – możliwość promowania twórczości Moniuszki i innych kompozytorów polskich wśród wokalnej młodzieży z całego świata. Ambicją Marii Fołtyn, założycielki i dyrektora artystycznego Konkursu jest, aby Stanisław Moniuszko, cały zanurzony w polskości, twórca oper narodowych i Śpiewników domowych, stał się poprzez to wydarzenie prawdziwym obywatelem świata Od autora Halki wychodząc trafiamy bowiem na Paderewskiego i Pendereckiego, Szymanowskiego, Lutosławskiego, Bacewicz i wielu innych polskich kompozytorów, nam współczesnych. Konkurs może się poszczycić gronem znakomitych laureatów, którzy dziś są ozdobą nie tylko polskich, ale i światowych scen operowych: Aleksandra Kurzak, Marcin Bronikowski czy Rafał Siwek.

Regulamin Konkursu dostępny jest w zakładce "konkursy"


Po marcowej prezentacji La Fida Ninfa Antonio Vivaldiego nadchodzi czas na drugą odsłonę tegorocznej edycji Opera Rara. W środę, 19 maja 2010 roku o godz. 20 w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, usłyszymy koncertową wersję pierwszego dzieła operowego Rudego Księdza, Ottone in villa.

Libretto Domenica Lalliego, którego akcja toczy się w starożytnym Rzymie, traktuje o zawiłych losach miłości. To właśnie tym uczuciem cesarz Otton darzy Cleonillę. Jednak owa czarująca rzymska matrona równocześnie uwodzi dwóch młodych Rzymian: Ostilia i Caia. Miłosne pomyłki, przebrania, zadziwiające zwroty akcji - charakterystyczna dla gatunku konwencja obecna jest i w tym dziele.

Zgodnie z ideą projektu Opera Rara, dzieło zabrzmi w znakomitej obsadzie. Na scenie Teatru Słowackiego zaprezentują się wybitni artyści, znani już z udziału w poprzednich edycjach cyklu czy festiwalu Misteria Paschalia: Giovanni Antonini wraz ze swoim zespołem Il Giardino Armonico oraz soliści: Sonia Prina (Ottone), Roberta Invernizzi (Ostilio, Tullia). Oprócz nich zaśpiewają: fiński tenor Topi Lehtipuu (Decio), argentyńska sopranistka Veronica Cangemi (Cleonilla) oraz goszcząca ostatnio w Krakowie przy okazji wykonania Requiem Mozarta młoda sopranistka z Rosji Julia Lezhneva (Caio).

Warto podkreślić, że środowe wykonanie otrzyma status polskiej premiery i jednej z pierwszych współczesnych prezentacji tej opery w Europie!

(md)


Galowe przedstawienie Strasznego dworu zainauguruje w środę, 19 maja 2010 roku VII Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki. To jedna z największych tego typu imprez w Europie. Na tym konkursie rozpoczęły się wielkie kariery Aleksandry Kurzak i Mariusza Kwietnia, a także wielu innych śpiewaków znanych dziś ze scen krajowych i zagranicznych. Dwójka laureatów warszawskiego konkursu – Adam Zdunikowski (1992) oraz Małgorzata Olejniczak (2007) – wystąpi też w środowym przedstawieniu Strasznego dworu w Operze Narodowej.

Tegoroczny konkurs okazał się rekordowy, spośród 229 zgłoszeń do udziału w nim w nim zakwalifikowano aż 131 osób. Po raz pierwszy na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej zaprezentują się przedstawiciele takich krajów, jak Islandia, Mongolia, Kazachstan czy Mołdawia. Ogółem w konkursie wystąpią przedstawiciele aż 25 państw. Wszystkich uczestników oceniać będzie międzynarodowe jury, któremu przewodniczy światowej sławy polski tenor, Wiesław Ochman. Zaproszenie do prac w jury przyjęły wspaniałe gwiazdy opery: Gwendolyn Bradley, Larisa Giergiewa, Raina Kabaivanska, Izabela Kłosińska, Tom Krause i Elena Obraztsova, a także m. in. Ioan Holender — dyrektor Staatsoper w Wiedniu, Sergio Segalini – czołowy europejski krytyk operowy oraz Ewa Michnik – dyrektor Opery Wrocławskiej. Niestety, wśród jurorów zabraknie zapowiadanej wcześniej legendarnej artystki, Teresy Berganzy, która kilka dni temu odwołała przyjazd z powodu choroby.

Kalendarz konkursowy:
  • 20-22 maja – I etap (10:00 – 14:00 i 18:00 – 21:00) Sala Młynarskiego
  • 23, 24 maja – II etap (10:00 – 14:00 i 18:00 – 21:00) Sala Młynarskiego
  • 26, 27 maja – III etap, godz. 18:00, Sala Moniuszki
  • 28 maja - koncert laureatów (godz. 19:00)

Wstęp na przesłuchania I i II etapu dla publiczności jest wolny.