Polmic - FB

calendar of events

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Druga edycja festiwalu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej LeopoldinumLeo Festiwal – odbędzie się w dniach 26 maja – 5 czerwca 2010 roku.

– Program drugiego Leo Festiwalu rozwija naszą oryginalną wizję: chcemy pokazać, że orkiestra Leopoldinum jest głęboko zainteresowana społecznością Wrocławia i regionu, że łączy różne dziedziny życia, że kontynuuje bogatą historię i buduje więzi twórczej wspólpracy konieczne dla przyszłości. – podkreśla Ernst Kovacic, dyrektor artystczny festiwalu. – W ubiegłym roku rozpoczęliśmy festiwal programem z udziałem marionetek i tancerzy. W tym roku program ARCHITEKTURA I MUZYKA został stoworzony jako pomost w kierunku środowiska studentów Wrocławia, którzy nadają mu tak akademicki charakter. Więzi muzyki z architekturą są uznane od dawna. Prześledzimy te relacje – oczywiste i ukryte - od Bacha do Xenakisa, Scelsiego i Glassa. Program MUZYKA I MODLITWA jest poświęcony kompozytorom pochodzenia zarówno żydowskiego, jak i chrześcijańskiego, którzy na różne sposoby cierpieli z powodów politycznych. Opera BRUNDIBÁR Hansa Krásy, znana z adaptacji dla dzieci przebywających w obozie koncentracyjnym w Terezinie na terenie Czech, jest kontynuacją naszej pracy z dziećmi i dla dzieci. Program WIECZORNE HARMONIE przedstawi najbardziej urocze kompozycje smyczkowe z głównego repertuaru orkiestry, dostarczy też okazji do poznania Apollon Musagete Quartett z Wiednia, młodego ale już uznanego kwartetu smyczkowego, w którego skład wchodzą Polacy.

na zdjęciu: Leo Festiwal 2009 - Koncert w Muzeum Narodowym we Wrocławiu z udziałem Tanz Atelier z Wiednia


Codziennie od 1 maja do 25 września 2010 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie (Stare Miasto, ul. Świętojańska 8) odbywać się będzie siódma edycja cyklu pt. „Wielkie Organy w Archikatedrze”.

Cykl „Wielkie Organy w Archikatedrze” to koncerty na żywo na Wielkich Organach Archikatedry Warszawskiej w wykonaniu najlepszych polskich organistów (podczas każdego koncertu - ok. 25 minut - wykonywany jest m.in. utwór legendarnego organisty katedry warszawskiej Mieczysława Surzyńskiego, za życia zwanego polskim Bachem) połączone ze zwiedzaniem podziemi i grobowców Archikatedry Warszawskiej – miejscem spoczynku m.in: arcybiskupów warszawskich, Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, książąt mazowieckich, Prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej – Gabriela Narutowicza, Ignacego Mościckiego, Stanisława Wojciechowskiego, Premiera Rzeczypospolitej Polskiej Ignacego Jana Paderewskiego, oraz laureata nagrody Nobla - Henryka Sienkiewicza.

Archikatedra Św. Jana Chrzciciela stanowi jedno z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. W jej murach wygłaszał kazania ksiądz Piotr Skarga, Władysław IV Waza zaprzysiągł swoje pacta conventa, tu miały miejsce śluby, koronacje 2 władców Polski, pogrzeby wielu osobistości oraz została zaprzysiężona Konstytucja 3 maja. Do dziś odbywają się w niej ważne uroczystości narodowe. Tu na początku XXw. pracował i tworzył wybitny kompozytor, improwizator i organista Mieczysław Surzyński. Bazylika została wyposażona w 1987r. we wspaniałe, najwyższej klasy Wielkie Koncertowe Organy. 60 głosowy instrument zbudowała niemiecka firma Eule.


Z okazji Dnia Dziecka Filharmonia Krakowska zaprasza najmłodszych melomanów na spotkanie z niezwykłymi muzycznymi krainami, jakie wyczarowane zostaną podczas koncertu 1 czerwca 2010 roku o godz. 17.00. Pierwszym z czterech światów, do którego wprowadza dzieci Tajemnicza Czarodziejska Postać (Joanna Trafas - sopran) wraz ze swoją towarzyszką Emilią Bernacką-Głowalą grającą na fortepianie i czeleście, będzie Świat Magii, gdzie napotkamy między innymi tańczącą na puentach Cukrową Wróżkę (Katarzyna Pamuła) wraz z muzycznym orszakiem (Kwartet smyczkowy ARCHI, Michał Poniżnik - klarnet). Następnie odwiedzimy Świat Dziecięcych Myśli zamieszkany przez Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, pełen niespodzianek Świat Zabawek oraz Świat Smakołyków, pozostający we władaniu gościa specjalnego koncertu - Pascala Brodnickiego, eksperta od smakołyków. Pascal opowiada o dziwnych recepturach z Księgi La Bonne Cuisine Francaise Emile’a Dumonta, traktując je jako przepisy na Smakowite Piosenki. Przewodniczką dla dzieci poprzez wszystkie zaczarowane krainy będzie natomiast Ewa Kaim, aktorka Teatru Starego.

Większość wykonywanych utworów to muzyka Amerykanina Leonarda Bernsteina, jednego z najbardziej wszechstronnych muzyków XX wieku – kompozytora, dyrygenta, pianisty, poety, pisarza i pedagoga, który uwielbiał pracować z młodzieżą. Bernstein sam był ojcem trójki dzieci i przez wiele lat z niesłychanym powodzeniem prowadził koncerty edukacyjne dla młodzieży (słynne telewizyjne Young People’s Concerts z udziałem Filharmoników Nowojorskich), uważając je za swoją misję i jedno z najważniejszych osiągnięć. Dnia 1 czerwca zostaną wykonane dwa niezwykle zróżnicowane i zabawne cykle pieśni, oba napisane przez Bernsteina w latach 40tych z myślą o zaprzyjaźnionej śpiewaczce Jennie Tourel, z którą często występował w duecie i dzielił to samo poczucie humoru. Pierwszy z nich to 5 pieśni dziecięcych do słów kompozytora pod tytułem I Hate Music! (Nie cierpię muzyki), na który to zbiór składają się: Mam na imię Barbara - wizytówka 10 letniej bohaterki cyklu, Jowisz ma siedem księżyców - jej rozważania o kosmosie (Jupiter Has Seven Moons), opowieść o tym dlaczego Barbara nie cierpi muzyki, ale lubi śpiewać (I Hate Music!), zagadka o Indianach (A Big Indian and a Little Indian) oraz hymn wpisujący się w polskie tradycje pedagogiczne Korczaka pt. Ja też jestem ważną osobą (I’m a person too). W drugim cyklu, La Bonne Cuisine, Bernstein sięga do słynnej XIX wiecznej francuskiej księgi kucharskiej Emile’a Dumonta, tłumaczy znalezione tam teksty (choć cykl bywa też wykonywany z oryginalnym tekstem francuskim) i stawia przed śpiewaczką niełatwe zadanie zinterpretowania … przepisów kulinarnych. Oba cykle, w sumie dziewięć miniatur, to w zasadzie duety na głos i fortepian. Na koncercie zabrzmi również specjalna aranżacja pieśni Greeting, czyli Pozdrowienia napisanego przez Bernsteina jako dziękczynienie po narodzinach syna w latach 50tych, wydanego pod koniec życia w cyklu Arias and Barcarolles. W programie usłyszymy ponadto arię Lalki z opery Opowieści Hoffnanna Jacquesa Offenbacha, arię Psiakosieja z opery Jaś i Małgosia Humperdincka oraz fragmenty suity z baletu Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego i moc innych muzycznych i... kulinarnych atrakcji.


Dnia 1 czerwca 2010 roku Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na premierę opery dla dzieci Piotruś i Wilki Sergiusza Prokofiewa. Kierownictwo muzyczne – Aleksander Gref, reżyseria – Iwona Pasińska, scenografia – Jan Polivka. Spektakl realizowany jest we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Poznaniu i Akademią Muzyczną w Poznaniu.

Baśń muzyczna napisana przez Sergiusza Prokofiewa na głos recytujący oraz na orkiestrę wprowadza dzieci w świat muzyki. W trakcie trwania spektaklu najmłodsi widzowie zapoznają się z instrumentami, z dźwiękami, z magią muzyki. Prosta i wdzięczna historia Piotrusia i Wilka opowiadana jest przez narratora, a każdej z występujących postaci towarzyszy charakterystyczny dla niej instrument i dźwięk, np. Ptaszek prowadzony jest przez flet, kot przez obój, a Piotruś przez instrumenty smyczkowe. To spektakl interaktywny, polegający na dialogu sceny z najmłodszą publicznością. Dzieci dostają konkretne zadania, wciągane są do historii.

Kolejne spektakle odbędą się 2, 4, 5, 6, 11 i 20 czerwca o godz. 11:00.


Filharmonia Łódzka zaprasza najmłodszych słuchaczy na dwa koncerty w Dniu Dziecka, podczas których wystąpią ich rówieśnicy i osoby zaledwie o parę lat starsze. We wtorek, 1 czerwca 2010 roku o godzinie 18.00 w programie Łódzkie szkoły artystyczne w hołdzie Fryderykowi Chopinowi zagrają i zatańczą uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Wieniawskiego i Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Parnella, a młodzi plastycy z Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych im. Makowskiego pokażą wykonane przez siebie plakaty, rzeźby i płaskorzeźby. Zarówno prezentacje muzyczne, jak i plastyczne związane będą oczywiście z Chopinem. Tego samego dnia i o tej samej porze, ale w innej sali przy ul. Narutowicza (w Sali Kameralnej im. Henryka Czyża) wystąpią – już po raz drugi w tym tygodniu – dyplomanci łódzkiej Akademii Muzycznej.


Kina Cinema City zapraszają na kolejną odsłonę największych dzieł Mozarta, Bizeta, Prokofiewa czy Czajkowskiego w inscenizacji najlepszych scen operowych świata – londyńskiego Royal Opera House Covent Garden, a także Teatro Real Madrid, the Chapel of King’s College w Cambridge i Paris Opéra Ballet w Palais Garnier. Wyjątkową szansę przeniesienia się do świata opery bez kupowania biletu na samolot mają widzowie, którzy wybiorą się na spektakle z cyklu CINEMAESTRO od stycznia do grudnia 2010 roku. Opery wyświetlane będą w cyfrowej jakości z doskonale czystym dźwiękiem w 6 kinach Cinema City w Polsce: w Warszawie (Cinema City Arkadia), Krakowie (Cinema City Galeria Kazimierz), Wrocławiu (Cinema City Korona), Łodzi (Cinema City Manufaktura), Poznaniu (Cinema City Plaza) i Katowicach (Cinema City Silesia).
Tegoroczna odsłona cyklu CINEMAESTRO to szerszy repertuar wzbogacony o nowe tytuły, a także kolejne, najznamienitsze sceny operowe, baletowe i koncertowe. - Dzięki pokazom możemy przenieść się do gmachu Royal Opera House Covent Garden, jednej z najstarszych i najsławniejszych scen operowych Europy. Przedstawienia baletowe i operowe wyświetlane z ramach cyklu CINEMAESTRO to światowej klasy premiery, zapewniające widzom niezapomniane wrażenia artystyczne. Ponadto, technika filmowa pozwala na obejrzenie widowisk z bliska. Widz ma wrażenie, że znajduje się na scenie w wirze akcji - mówi Bogusław Kaczyński, patron honorowy projektu CINEMAESTRO.
W repertuarze cyklu każdy widz znajdzie coś dla siebie. Pasjonaci opery z pewnością docenią mistrzowskie inscenizacje historii namiętnej Carmen, mrocznej opowieści o Don Giovannim czy uroczej fabuły Wesela Figara. Amatorzy baletu będą zaś pod ogromnym wrażeniem Dziadka do orzechów czy bajecznej opowieści o Śpiącej Królewnie. Dla wielu niezwykły okaże się spektakl operowy z udziałem światowej gwiazdy muzyki pop – Stinga.
Wszystkie spektakle są opatrzone napisami w polskiej wersji językowej.

Read more


W piątek, 4 czerwca 2010 roku o godz. 19.00 oraz w sobotę, 5 czerwca 2010 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi muzyka z kręgu rosyjskiego. Koncerty otworzą Tańce połowieckie Aleksandra Borodina, wykonane przez Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej. Następnie usłyszymy suitę orkiestrową z baletu Ognisty ptak Igora Strawińskiego – w wersji z 1919 roku. Program wieczorów dopełni III Koncert fortepianowy C-dur Sergiusza Prokofiewa, ukończony latem 1921 roku – najpopularniejszy z pięciu dzieł tego gatunku napisanych przez kompozytora. Wykona go Alexei Grynyuk - utalentowany ukraiński pianista, absolwent Konserwatorium w Kijowie, stypendysta Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie, zwycięzca Konkursu im. Siergieja Diagilewa w Moskwie (w wieku 13 lat), Konkursu Pianistycznego im. Vladimira Horowitza w Kijowie oraz Konkursu Pianistycznego w Szanghaju, w Chinach. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi natomiast Dyrektor Muzyczny i Główny Dyrygent Orkiestry Filharmonii w Odessie - Hobart Earle.


Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Program II Polskiego Radia zapraszają na Łańcuch VII. Festiwal Witolda Lutosławskiego. Dwa koncerty festiwalowe odbędą się w dniach 5-6 czerwca 2010 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Wystąpi Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” oraz Sinfonia Varsovia wraz z Agnieszką Duczmal, Jerzym Maksymiukiem i Krzysztofem Jakowiczem. Podczas pierwszego wieczoru usłyszymy dzieła dwóch wielkich jubilatów tego roku – Ignacego Jana Paderewskiego i Romana Maciejewskiego. Drugiego dnia będzie miało miejsce pierwsze publiczne wykonanie opracowanego przez Jerzego Maksymiuka na skrzypce i orkiestrę dzieła Witolda Lutosławskiego Recitativo e arioso. Ponadto jak zawsze zabrzmi wspaniała muzyka patrona festiwalu i twórców mu szczególnie bliskich. Wstęp wolny.

Za trzy lata świętować będziemy 100 rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego. – podkreślił we wprowadzeniu do programu festiwalu Grzegorz Michalski, Prezes Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego. – Kolejne "Łańcuchy" są planowane jako imprezy coraz bardziej rozbudowane, angażujące międzynarodowe grono świetnych wykonawców i pomysłodawców, w znacznej części rekrutujących się z kręgu przyjaciół Lutosławskiego. Znamy ciekawe inicjatywy muzyków brytyjskich, amerykańskich, australijskich, japońskich, skandynawskich, niemieckich, rosyjskich – niektóre z nich chcemy realizować wspólnie.

Read more


W sobotę, 5 czerwca 2010 roku o godz. 18.00 w Operze Śląskiej w Bytomiu odbędzie się premierowe przedstawienie opery Stanisława Moniuszki w reżyserii Wiesława Ochmana Straszny dwór z okazji Jubileuszu 65-lecia istnienia bytomskiej sceny (powtórzenie spektaklu – 6 czerwca). Realizatorami premierowego spektaklu są: inscenizacja i reżyseria - Wiesław Ochman, kierownictwo muzyczne - Tadeusz Serafin, scenografia i kostiumy - Jan Polewka, choreografia – Jarosław Świtała, kierownictwo chóru – Anna Tarnowska. Honorowy Patronat nad Jubileuszem 65.lecia Opery Śląskiej objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Bogdan Zdrojewski oraz Marszałek Województwa Śląskiego – Bogusław Śmigielski.
Uroczystej premierze towarzyszyć będzie wystawa Straszny dwór w Operze Śląskiej (foyer teatru, 5 czerwca godz.17.30) oraz sympozjum Adam Didur i narodziny Opery Śląskiej w oprawie ekspozycji Od Katowic do Bytomia (hol przed Salą Koncertową im. Adama Didura, 5 czerwca godz.11.00 – wstęp wolny). W programie: Tadeusz Kijonka 207 didurowskich dni, Marek Brzeźniak Bytomska stacja Opery Lwowskiej, Magdalena Dziadek Wkład Opery Śląskiej w życie muzyczne Śląska i kraju, Józef Kański Ponad 60.lat spotkań z Operą Śląską.


Po ubiegłorocznej pierwszej części XV Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari „Sztuka Wokalna Europy Środkowej”, która miała miejsce w 2009 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu, w dniach 16 maja - 6 sierpnia 2010 roku odbędzie się druga jego odsłona.

W 2009 roku w Nowym Sączu pokazanych zostało 7 spektakli prezentowanych przez zespoły operowe z Polski, Słowacji, Czech, Węgier i Niemiec. Festiwal, jak również odbywający się równolegle XIII Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, zyskał finansowe poparcie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Cały projekt zakłada organizację Festiwalu w trzech częściach: pierwsza zrealizowana została w 2009 roku, dwie kolejne będą miały miejsce od maja do września bieżącego roku.

W 2010 roku Festiwal im. Ady Sari stanie się udziałem mieszkańców i turystów 10 miejscowości Małopolski, w których to zorganizowane zostaną koncerty laureatów Konkursu im. Ady Sari z lat wcześniejszych. Miejscowościami tymi będą: 16 maja - Kąśna Dolna, 20 maja - Krynica-Zdrój, 23 maja - Wygiełzów, 6 czerwca - Niepołomice, 4 lipca - Stary Sącz, 17 lipca - Rabka, 18 lipca - Sucha Beskidzka, 25 lipca - Trzebinia, 1 sierpnia – Zakopane i 6 sierpnia - Kraków.

Trzecia część projektu to organizowany w dniach 11-19 września 2010 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu Międzynarodowy Wokalny Kurs Mistrzowski, prowadzony przez prof. Helenę Łazarską i prof. Rudolfa Piernaya, zakończony Koncertem Finałowym.

Read more


Osiemnasta edycja Spotkań Muzyki CHANTERELLE FESTIVAL odbędzie się w dniach 6, 9 i 11-13 czerwca 2010 roku w Ostrowie Wielkopolskim, Lewkowie i Gołuchowie.

 Preludium Festiwalu będzie spektakl dla dzieci - Świat baśni czeka na każdego... Mądrości Afrykańskich Griotów, przygotowany przez Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści z Konstancina-Jeziornej. Kolejne dni wypełnią koncerty, wpisujące się w obchody rocznicy 200 lat urodzin Fryderyka Chopina – tak muzyką, jak i prelekcjami. Festiwal zainauguruje koncert kantat i sonat Jana Sebastiana Bacha, ulubionego kompozytora Chopina (9 czerwca). Piątkowy wieczór (11 czerwca) przypomni kompozycje Zygmunta Stojowskiego – wybitnego kontynuatora wielkiej pianistyki Chopina i Paderewskiego. Dzień później obejrzymy spektakl taneczno-pantomimiczny Taneczny świat Chopina w wykonaniu Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”. Festiwal zakończy koncert pieśni – Hommage à Chopin.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Koncert Laureatów Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w ramach projektu pod nazwą XV Międzynarodowy Festiwal i XIII Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari "Sztuka Wokalna Europy Środkowej" odbędzie się 6 czerwca 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Akustycznej Zamku Królewskiego w Niepołomicach. Wystąpią: Małgorzata Olejniczak - sopran, Szymon Komasa - bas-baryton, Grzegorz Biegas - fortepian. Koncert poporwadzi Anna Woźniakowska. W programie pieśni Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszki, arie z oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, Gaetano Donizettiego, Giacomo Pucciniego, Vincenzo Belliniego i Giuseppe Verdiego oraz piosenki z musicali Mitcha Leigha (Człowiek z La Manchy), Claude-Michela Schönberga (Nędznicy) i Andrew Lloyda Webbera (Upiór w operze). Wstęp wolny.


VII Międzynarodowy Festiwal Saksofonowy w Szczecinie odbędzie się w dniach 13 kwietnia – 20 czerwca 2010 roku. To jedyna tego typu impreza w Polsce, promująca saksofon jako instrument klasyczny.

W czasie festiwalu zrealizowany zostanie specjalny polsko-amerykański projekt stworzenia 11 osobowego Saksofonowego Zespołu Kameralnego, składającego się z wybitnych saksofonistów oraz wyróżniających się studentów z Uniwersytetu Stanowego na Florydzie i Akademii Muzycznej w Poznaniu, filia w Szczecinie. Zespół weźmie udział m.in. w prawykonaniach dzieł Waltera Hartley’a, jednego z najwybitniejszych twórców amerykańskich, oraz wybitnego polskiego kompozytora Marka Jasińskiego ze Szczecina, a także zaprezentuje transkrypcje dzieł Ludomira Różyckiego, Edwarda Griega i Gustawa Holsta. Wśród artystów zaproszonych do udziału w festiwalu znaleźli się profesorowie i studenci z Florida State University, Louisville University oraz Fredonia University w Nowym Jorku (P. Meighan, J. Moore, W. Zumwald). W czasie obecności gości z USA (od 10 do 14 czerwca) odbędzie się również recital Trio Bel Canto, zaś w Zespole Szkół Muzycznych, przy współpracy Akademii Muzycznej w Poznaniu, Filia w Szczecinie odbędą się Ogólnopolskie Warsztaty Saksofonowe.
W programie festiwalu znalazły się także: koncert organowo - saksofonowy w Kosciele Najświętszego Serca Pana Jezusa, gdzie wystąpi renomowana organistka Kristine Adamaite oraz wybitny saksofonista, obecnie Rektor Akademii Muzycznej w Rydze – Artis Simanis, koncert Duetu Saxodeon (R. Matuszewski - saksofon, P. Słociński – akordeon), szczecińskiego duetu The ArtSax Duo (D. Samól – saksofony, E. Ruszała – fortepian) oraz występy młodych saksofonistów – studentów i uczniów szkół muzycznych Szczecina oraz innych ośrodków w Polsce.


Spotkanie AUDIO.TR: Muzyka/Architektura – rozmowa o „architekturze” połączona ze słuchaniem muzyki odbędzie się we wtorek, 8 czerwca 2010 roku o godz. 19.30 w Teatrze TR w Warszawie (ul. Marszałkowska 8). O konstruowaniu wykonania opowie Michał Pepol z Royal String Quartet, a rozmowie towarzyszyć będzie muzyka: V Symfonia c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena, Metastaseis Iannisa Xenakisa oraz nagrania gościa spotkania. Wstęp wolny.

Jedną z najbardziej rozpowszechnionych "metod słuchania" muzyki klasycznej jest próba prześledzenia budowy utworu, wyobrażonej jako struktury "architektonicznej”. A przecież pod wieloma względami ten rodzaj wyobrażenia wydaje się sprzeczny z istotą muzyki – ciągu zdarzeń w czasie. Czy takie doznawanie świata dźwięków jest dostępne dla laika, który nie zna teorii muzyki? Czy taki rodzaj definiowania wrażeń jest metodą jedyną? Czy możliwa jest wizja muzyki jako przestrzeni nieskończonej? Jakie są prywatne "metody słuchania" uczestników AUDIO.TR?

Projekt realizowany wspólnie z Programem Drugim Polskiego Radia.


Od 21 maja do 10 czerwca 2010 roku w podcieniach Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego na pl. Bankowym w Warszawie można oglądać wystawę fotografii Ewy Krasuckiej. Zdjęcia pochodzą z premiery baletu Chopin w choreografii Patrice'a Barta, która odbyła się 9 maja w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. W szesnastu kadrach autorka wystawy zatrzymała najbardziej ulotne momenty tańca czołowych tancerzy Polskiego Baletu Narodowego.

Ewa Krasucka (ur. 1985) fotografuje taniec od piętnastego roku życia. Większość jej prac powstała z udziałem artystów Polskiego Baletu Narodowego. Absolwentka kierunków Komunikacji Audiowizualnej oraz Tłumaczeń Ustnych i Pisemnych na Uniwersytecie w Walencji (Hiszpania). W czasie studiów współpracowała jako fotograf i dziennikarka z brytyjskim pismem Dance Europe. W marcu 2009, na zaproszenie Polskiego Baletu Narodowego, sfotografowała premierę baletu Tristan w choreografii Krzysztofa Pastora. W październiku 2009 podjęła stałą współpracę z Teatrem Wielkim-Operą Narodową jako fotograf Polskiego Baletu Narodowego i realizator filmów promocyjnych.


Festiwal CHOPIN OPEN, La Folle Journée – Szalone Dni Muzyki odbędzie się w Warszawie, w dniach 11-13 czerwca 2010 roku i będzie kolejnym kulminacyjnym punktem obchodów Roku Chopinowskiego w Polsce.

Podczas trwającego 3 dni Festiwalu odbędzie się ok. 120 koncertów, wystąpi ok. 450 artystów w tym 60 solistów, 15 dyrygentów, 20 orkiestr i zespołów z całego świata. Na festiwalu wystąpią światowej sławy artyści, między innymi: wokalistki Barbara Hendrics i Olga Pasiecznik, pianiści Boris Berezovsky (po raz pierwszy w Polsce), Anne Queffélec i Abdel Rahman El Bacha, klawesynista Pierre Hantaï, dyrygenci: Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Marc Minkowski, Krzysztof Penderecki, George Tchitchinadze, Antoni Wit, Michel Corboz, chór Ensemble Vocal de Lausanne, zespół Ricercar Consort, dyrygent Philippe Pierlot - viola da gamba, orkiestry: Sinfonia Varsovia, Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, Sinfonia Iuventus, Musica Viva, zespoły Levity Trio i Motion Trio.

Organizowany po raz pierwszy w Polsce międzynarodowy Festiwal CHOPIN OPEN La Folle Journée – Szalone Dni Muzyki odbędzie się w Warszawie w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, Teatrze Narodowym oraz namiocie ustawionym na placu Teatralnym. W czasie Festiwalu sale koncertowe obu teatrów będą nosiły nazwy nawiązujące do francuskiego epizodu z życia Fryderyka Chopina, będzie więc Sala Fontana, Sala Delacroix, Sala George Sand, Sala Pleyel, Sala Nohant, Sala Pianopolis.
Festiwal CHOPIN OPEN wyróżnia atrakcyjna i niekonwencjonalna forma prezentacji muzyki klasycznej, otwarta i przyjazna dla odbiorców koncepcja, koncerty z udziałem wybitnych artystów, genialne dzieła muzyczne Fryderyka Chopina i innych wielkich kompozytorów oraz przystępne ceny biletów. Publiczność festiwalowa będzie mogła uczestniczyć w wielu koncertach, oraz przemieszczać się w obrębie obiektów festiwalowych, co w praktyce oznacza możliwość samodzielnego komponowania własnego programu. Ceny biletów na koncerty odbywające się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz Teatrze Narodowym wynoszą 5, 7 i 10 zł.

Read more


Ukoronowaniem sezonu artystycznego 2009/2010 Filharmonii Poznańskiej11 czerwca 2010 roku o godz. 19.00 – będzie występ znakomitej japońskiej skrzypaczki Akiko Suwanai (na zdjęciu), która wraz z Poznańskimi Filharmonikami pod dyrekcją Marka Pijarowskiego wykona Poloneza koncertowego D-dur Henryka Wieniawskiego oraz Koncert skrzypcowy Henriego Vieuxtempsa. W drugiej części wieczoru królować zaś będą West Side Story Leonarda Bernsteina oraz Amerykanin w Paryżu George'a Gershwina.


Koncert symfoniczny z udziałem Andrzeja Bauera w Koncercie wiolonczelowym Witolda Lutosławskiego odbędzie się w piątek, 11 czerwca 2010 roku w Filharmonii Łódzkiej. Ponadto w programie znajdą się również: Uwertura-fantazja „Romeo i Julia” Piotra Czajkowskiego oraz Tańce symfoniczne op. 45 Sergieja Rachmaninowa. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Dmitri Liss, szef Uralskiej Orkiestry Filharmonicznej w Jekaterynburgu, uchodzący obecnie za jednego z czołowych dyrygentów rosyjskich swojego pokolenia.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kolejny koncert Roku Chopina na UW, dedykowany Uniwersytetowi Muzycznemu Fryderyka Chopina w 200-lecie istnienia warszawskiej uczelni muzycznej. Z tej przyczyny bohaterem koncertu w piątek, 11 czerwca 2010 roku w Pałacu Kazimierzowskim będzie Józef Elsner (1769–1854), profesor Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego i dyrektor Szkoły Głównej Muzyki.
Historia zapamiętała Elsnera przede wszystkim jako nauczyciela Chopina i tego, który przepowiedział jego sławę i wielkość. Pochodzący z niemieckojęzycznej rodziny ze Śląska Opolskiego stał się gorącym polskim patriotą, wiążąc się z Warszawą w trudnym i burzliwym okresie pierwszych dekad XIX w. i z oddaniem tworząc zręby „stylu narodowego” w muzyce polskiej. Praca pedagogiczna stanowiła ważną domenę jego działalności; zajmował się także teorią muzyki, muzyczną publicystyką i historiografią. Był jednak Elsner przede wszystkim kompozytorem – twórcą wielu oper, muzyki symfonicznej, fortepianowej, kameralnej, a także wielu dzieł sakralnych. Msza e-moll op. 88, choć należy do tych skromniejszych, to utwór szczególnie wzruszający – jest bowiem ostatnią mszą, skomponowaną przez sędziwego i schorowanego autora. Rękopis owego opus ultimum jest wstrząsającym świadectwem walki z przeciwnościami losu, samą zaś muzykę naznacza cierpienie, ale też chrześcijańska ufność i afirmacja wobec spraw ostatecznych… Mszę i ofertorium Beatus vir usłyszymy w interpretacji śpiewaków z Chopin Vocal Consort pod dyrekcją Ryszarda Zimaka, z towarzyszeniem Piotra Wilczyńskiego – pozytyw. Postać i dzieło Józefa Elsnera przybliży nam dość obszernie Piotr Maculewicz z Gabinetu Zborów Muzycznych BUW.


M.m.m.: Monteverdi, madrygały, mleczny. Dla konserwatywnych melomanów ostatni wyraz z pewnością stanowi dysonans. A gdyby do tego dołączyć spożywanie pierogów? To dla niektórych już stanowczo za wiele, ale właśnie tak przedstawia się najnowszy projekt Capelli Cracoviensis: teatralna inscenizacja madrygałów Monteverdiego w jednym z kultowych barów mlecznych w Krakowie. Krótko mówiąc, "bar.okowa uczta" - połączenie happeningu, performance'u i koncertu!
W to niecodzienne przedsięwzięcie zostali zaangażowani utalentowani soliści: Katarzyna Oleś-Blacha, Sebastian Kaniuk, Bogdan Makal, Krzysztof Kozarek i Karol Kozłowski. Towarzyszyć im będzie Włoch Michele Pasotti (teorba) oraz dyrektor Capelli Cracoviensis, Jan Tomasz Adamus (klawesyn). Podczas trzech dni koncertów obowiązki mistrza ceremonii wypełni Jan Peszek. Drugim gościem specjalnym będzie jego córka, Maria Peszek, która zaśpiewa jeden z madrygałów.
Autorem choreografii do jej wideoklipu Rosół jest reżyser spektaklu, Cezary Tomaszewski. To postać już dobrze znana z nietuzinkowych rozwiązań inscenizacyjnych. Realizując operetkę Lehara Wesoła wdówka w Wiedniu artysta w głównych rolach obsadził... polskie sprzątaczki. Za swój projekt otrzymał nagrodę dla najlepszego młodego reżysera i za najlepszą off-ową produkcję roku 2009 w Austrii. Czy i ten spektakl zakończy się sukcesem? To okaże się już 11, 12 i 13 czerwca 2010 roku od godziny 21 w barze mlecznym przy ul. Grodzkiej 43 w Krakowie.
(MD)