Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Podczas gali sylwestrowo-noworocznej w Filharmonii w Krakowie w dniach 31 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 oraz 1 i 2 stycznia 2011 roku o godz. 17.00 wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego wystąpi nadzwyczajna amerykańska sopranistka Gwendolyn Bradley (na zdjęciu), solistka Metropolitan Opera, śpiewaczka występująca na najważniejszych scenach operowych świata. W pierwszej części koncertów wykonany zostanie poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu, skomponowany przez George'a Gershwina podczas jego tournee po Europie. Kompozycja o typowych cechach muzyki francuskiej, z wplecionymi melodiami bluesowymi i rytmami charlestona, z mocno zarysowaną rytmiką, zawiera także fragmenty pełne nostalgii związanej z historią Amerykanina przebywającego w Europie. Następnie usłyszymy Symphonic Dances z musicalu West Side Story, skomponowanego przez Leonarda Bernsteina w 1957 roku i do tej pory bijacego rekordy popularności na całym niemal świecie. Po rozgrzaniu rytmami cha-cha czy mamby z West Side Story, pora na największe przeboje muzyki popularnej (Yesterday Lennona), operowej (z Porgy and Bess Gershwina) i musicalowej (z Upiora w operze Webbera). Wieczory zamkną pieśni Negro Spirituals.


Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na wielką sylwestrowo-noworoczną podróż w 100 minut dookoła świata! Przemierzymy odległe przestrzenie i czasy, zajrzymy do europejskich salonów, zamoczymy stopy w morzach południowych, zasmakujemy kurzu prerii, pomachamy żywotnym staruszkom, prześcigniemy wypucowane skody, ujrzymy Wielkich Niewidzialnych, na peronach zostawimy prawdziwych mężczyzn , którzy wiedzeni nagim instynktem podążają na bal… Dla Widzów swoistym quizem może być rozpoznawanie elementów scenografii z utworów będących w repertuarze Opery Nova, wykorzystanych w zupełnie nowym kontekście. Popularność, jaką od lat cieszą się galowe wieczory sylwestrowe i noworoczne w bydgoskiej Operze Nova zobowiązuje do poszukiwania nowych pozycji repertuarowych, rozwiązań scenograficznych, choreografii tworzonej specjalnie na te okazje. Program koncertów zawierać będzie utwory zawsze chętnie słuchane: najpiękniejsze fragmenty operowe, niezapomniane arie operetkowe, muzykę filmową , świetne polskie piosenki (przeboje musicalowe i porywające do tańca utwory instrumentalne w nowych aranżacjach), wyśpiewane i wytańczone przez Solistów, Chór, Balet i Orkiestrę: ponad 200 wykonawców!

Koncerty Sylwestrowe 2010 w Operze Nova w Bydgoszczy odbędą się w dniach 29, 30 i 31 grudnia 2010 roku, a Koncerty Noworoczne 2011 – w dnia 1 i 2 stycznia 2011 roku. Kierownictwo muzyczne - Maciej Figas, reżyseria - Sebastian Gonciarz, choreografia - Iwona Runowska, scenografia - Mariusz Napierała. Soliści: Małgorzata Grela, Katarzyna Nowak-Stańczyk, Magdalena Polkowska, Ewa Olszewska, Dorota Sobczak, Victoria Vatutina, Łukasz Goliński, Łukasz Motkowicz, Ryszard Smęda, Tadeusz Szlenkier, Bartłomiej Tomaka oraz soliści Chóru: Jakub Zarębski, Mirosław Woźniak. Prowadzenie koncertów – Piotr Bałtroczyk. Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova wystąpią pod batutą Macieja Figasa.


W piątek, 7 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu odbędzie się koncert Edward Czerny – karnawał czas zacząć” z cyklu koncertów monograficznych „W hołdzie Edwardowi Czernemu”. W wykonaniu solistów: Aleksandry Kubas – sopran, Adama Zdunikowskiego – tenor i Aleksandra Zalewskiego – trąbka oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego usłyszymy muzykę Edwarda Eberharda Czernego: kompozycje symfoniczne z lat 1938-1978, popularne opracowania arii i pieśni napisane dla Izabeli Nawe, Bogny Sokorskiej, Ireny Santor, Teresy Żylis-Gary oraz Wiesława Ochmana, Kazimierza Pustelaka, Ryszarda Tarasewicza i Mieczysława Wojnickiego, a także mistrzowskie utwory na trąbkę.

Cykl monograficznych koncertów „W hołdzie Edwardowi Czernemu”, organizowany przez Fundację im. Edwarda Eberharda Czernego, odbędzie się w styczniu 2011 roku w filharmoniach we Wrocławiu, Katowicach, Lublinie, Rzeszowie i Krakowie. Karnawał Filharmonii Wrocławskiej rozpocznie berlińska uwertura z 1938 roku Wesoły wieczór. Nie zabraknie wirtuozowskich opracowań Czernego na sopran, tenor i trąbkę (Wokaliza, aria Tasilla Do księżyca, Wariacje na temat „Mein Hut, der hat drei Ecken”), tzw. „tatrzańskiego kącika” (dwie pieśni: Cudne oczy do wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Graj Sabało z muzyką Czernego oraz Fantazja na tematy góralskie) i żartobliwie potraktowanych tematów (walc Caton, Fantazja na temat „Traviaty”, swingowa piosenka Franka Sinatry Ciribiribin opracowana przez Czernego jako aria koloraturowa).


Koncert symfoniczny z cyklu Wielcy dyrygenci - Maestro Antoni Wit odbędzie się w piątek, 7 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. W programie: II Suita z baletu "Bacchus et Ariane" (1934) Alberta Roussela, Koncert skrzypcowy op. 35 D-dur (1945) Ericha Korngolda – z Borisem Browcynem w roli solisty oraz I Symfonia op. 10 f-moll (1923-25) Dmitrija Szostakowicza.


Oratorium na Boże Narodzenie J.S. Bacha zabrzmi 7 stycznia 2011 roku o godz. 20.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej - Auli WPA UAM w Kaliszu (ul. Nowy Świat 28-30) w ramach Międzynarodowego Festiwalu "Bursztynowy Szlak". Wystąpią: Anna Mikołajczyk – sopran, Ewa Marciniec – alt, Marcus Ullmann – tenor i Jarosław Bręk – bas oraz Chór Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu i Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Jarosława Thiela.


Bohaterem pierwszych w nowym roku koncertów symfonicznych w Filharmonii Krakowskiej - 7 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 i 8 stycznia 2011 roku o godz. 18.00 - będzie wybitny dyrygent i kompozytor izraelski Noam Sheriff (na zdjęciu). Artysta ten jest reprezentantem pokolenia, które współtworzyło w nowopowstałym po drugiej wojnie światowej państwie Izrael podstawy instytucjonalnego życia muzycznego. Studiował kompozycję oraz dyrygenturę w Tel Awiwie (Paul Ben-Chaim), Berlinie (Boris Blacher) oraz Salzburgu (Igor Markiewicz), a także filozofię na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie. Począwszy od premierowego wykonania jego Preludium Festiwalowego przez Izraelską Orkiestrę Filharmoniczną pod dyrekcją Leonarda Bernsteina podczas otwarcia Audytorium Manna w Tel Awiwie w roku 1957, jego kompozycje regularnie wykonywane są w Izraelu oraz na całym świecie. W muzyce Noama Sheriffa odnaleźć można niezwykłą fuzję Wschodu i Zachodu oraz liczne elementy muzyczne pochodzące ze starożytnych kultur śródziemnomorskich. Podczas koncertów w Krakowie w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej zabrzmi jego kompozycja z 1997 roku zatytułowana Akeda (Ofiara Izaaka) – muzyczny hołd złożony tragicznie zmarłemu Yitzhakowi Rabinowi.
Program wieczoru dopełni I Symfonia c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa oraz cykl Rückert-Lieder Gustava Mahlera z mezzosopranistką Urszulą Kryger w charakterze solistki.


Koncert symfoniczny Wirtuozeria nie tylko w balecie odbędzie się w piątek, 7 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. Usłyszymy Cztery tańce polskie Aleksandra Tansmana oraz kompozycje Piotra Czajkowskiego – baśniową Suitę do baletu Śpiąca królewna oraz Koncert fortepianowy b-moll. Wystąpi Konstantin Scherbakov i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina.

Koncert będzie także inauguracją nowego fortepianu.


Krzesimirowe przeboje czyli muzykę do filmów i seriali telewizyjnych Krzesimira Dębskiego (na zdjęciu) będzie można usłyszeć w piątek, 7 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w hali widowiskowej przy ul. Pszczyńskiej 6 w Katowicach-Giszowcu. W programie znajdzie się: Suita z filmu Stara baśń, muzyka do filmu Magiczne drzewo: Ona i On wolni, Przyszli o zmroku i Urodziny, Baile do tekstu Federica Garcii Lorki, Suita z filmu Ranczo Wilkowyje, piosenka tytułowa Bo tylko sny (muzyka także: Radzimir Dębski), Suita z serialu Klan, Pieśń Heleny z filmu Ogniem i mieczem oraz Autumn leaves Vladimira Cosmy w aranżacji Krzesimira Dębskiego. Wystąpi Anna Jurksztowicz – śpiew i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą kompozytora.

Krzesimir Dębski, choć kojarzony jest z muzyką dla Hollywoodu (w 2005 roku od tamtejszej wytwórni Limelight Films otrzymał zamówienie na skomponowanie muzyki do 16 odnalezionych w Szwajcarii filmów Charliego Chaplina z lat 1914-17), prostemu szufladkowaniu nie poddaje się, skoro znamy go jako znakomitego skrzypka improwizatora, pianistę, jazzmana, twórcę muzyki filmowej, teatralnej i baletowej, musicali i piosenek, dzieł symfonicznych i kameralnych, chóralnych i elektronicznych, lidera rozmaitych zespołów i dyrygenta. W Katowicach pojawi się wraz z żoną, Anna Jurksztowicz, piosenkarką, laureatką m.in. wyróżnienia (1981) i I nagrody zespołowej dla Music Market (1984) w KJT Złota Tarka w Warszawie, Nagrody im. Karola Musioła oraz I nagrody na Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu za Diamentowy kolczyk (1985), nagrody za interpretacje na festiwalu w Dreźnie (1986) oraz II nagród w koncertach premier KFPP w Opolu za piosenki Będzie tak jak jest (1988), Muszelko ratuj mnie (1991) i Ja samba (1992). Śpiewa także poezję. Krzesimir Dębski komponował utwory do tekstów Czesława Miłosza, Wisławy Szymborskiej czy Stanisława Barańczaka. Wczytywał się także wiersze Feerica Garcii Lorki, najwybitniejszego przedstawiciela hiszpańskiej literatury XX wieku, odnowiciela jej poezji, łączącego tradycyjną lirykę z współczesnymi prądami literackimi. Jego wiersz Baile poświęcony jest siwowłosej kobiecie, która kiedyś była tancerką. Zaprasza wszystkie swoje uczennice, bo ma ochotę jeszcze raz, może ostatni raz, zatańczyć na placach Sewilli.


Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego w Pruszkowie zaprasza 8 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 na koncert Five for tango. Koncert Noworoczny wprowadzi gości w niezwykły świat rozedrganej tangiem Argentyny. Znakomicie skomponowane, mające wręcz hipnotyczną moc tanga Astora Piazzoli wybrzmią w perfekcyjnym wykonaniu artystów najwyższej klasy. Wystąpi LUTOSŁAWSKI QUARTET WROCŁAW w składzie: Jakub Jakowicz – skrzypce, Marcin Markowicz – skrzypce, Artur Rozmysłowicz – altówka i Maciej Młodawski – wiolonczela oraz gościnnie Michał Moc – akordeon.


Parafia Wszystkich Świętych i Gminnego Centrum Kultury w Krościenku n. Dunajcem zaprasza w trzy kolejne soboty – 8, 15 i 22 stycznia 2011 roku – na wspólne kolędowanie podczas koncertów, organizowanych w ramach festiwalu "Pieniny-Kultura-Sacrum" Kolędowo.
Wystąpią krakowskie chóry: Chór Kolegiaty św. Anny "Schola Cantorum Cracoviensis" pod dyrekcją Barbary Karpały i Chór Męski "Hasło", działający przy Bazylice Mariackiej pod dyrekcją Teresy Majka-Pacanek, jak również organiści-wirtuozi: Agnieszka Radwan-Stefańska, Marcin Augustyn i Marek Stefański. Nie zabraknie również akcentu pienińskiego. Będzie można usłyszeć Góralską Kapelę Jaśka Kubika oraz klarnecistę – Wojciecha Kwiatka. Podczas wszystkich koncertów zabrzmią najpiękniejsze kolędy w różnych opracowaniach.
Koncertom towarzyszyć będzie wystawa malarstwa autorstwa pienińskiego twórcy Andrzeja Beliczyńskiego, zorganizowana przez Partnera Festiwalu, Stowarzyszenie Artystów Pienińskich. Jego prace – akwarele, związane z tematyką pienińską, jak również z marynistyką, będzie można zobaczyć w Kawiarni "Klasyczna" Zespołu Szkół Zawodowych (ul. Jagiellońska 4) w Krościenku n. D.

Więcej


Genialne dzieło Bacha – Oratorium na Boże Narodzenie – zabrzmi po raz pierwszy we Wrocławiu, dwukrotnie – w dniach 8 i 9 stycznia 2011 roku w sali Filharmonii.
 Filharmonia Wrocławska kultywuje tradycje wykonywania poszczególnych dzieł Bacha w stosownym okresie liturgicznym – od czterech lat wykonywane są rokrocznie obie Pasje, w ubiegłym roku z okazji Bożego Narodzenia zabrzmiało Oratorium Mesjasz. W tym roku po raz pierwszy wykonane zostanie monumentalne dzieło – Oratorium na Boże Narodzenie. Jest to cykl sześciu kantat przeznaczonych na kolejne dni Bożego Narodzenia. Oratorium zabrzmi w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, Chóru Filharmonii Wrocławskiej oraz znakomitych solistów: Anny Mikołajczyk – sopran, Ewy Marciniec – alt, Marcusa Ullmanna – tenor, Jarosława Bręka – bas.


Koncerty drugiej edycji Wawer Music Festival odbywać się będą od 12 września 2010 do 5 czerwca 2011 roku, o godz.17:30 w Busi-nessman Institute w Warszawie (ul.Trakt Lubelski 40a).
Idea festiwalu łączącego różne spojrzenia na muzykę klasyczną narodziła się w 2009 roku i jest konsekwentnie realizowana przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Opiekę artystyczną sprawuje prof. Jarosław Drzewiecki. Organizatorzy oferują spędzenie rodzinnego wieczoru w otoczeniu pięknej muzyki zrodzonej przez geniusz ludzkiego umysłu różnych epok, wzbogaconej ofertą wyrafinowanego menu, a wcześniej spa, basenu, sauny i salonu relaksu.
W ramach drugiej edycji Festiwalu usłyszymy blisko 100 artystów światowego formatu oraz tych, którzy dopiero zaczynają swoją drogę ku wielkiej estradzie. Wawer Music Festival zostanie zainaugurowany plenerowym spektaklem „Taneczny Świat Chopina” w wykonaniu cenionego Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” z Krakowa (12.09.2010). Podczas pierwszej niedzieli października (3.10.2010) wystąpi gwiazda światowej pianistyki – Tatiana Shebanowa, rzadko występująca publicznie, która jako jedyna w historii nagrała 2-krotnie komplet dzieł Chopina (na współczesnym fortepianie i na Erardzie z 1849 roku). Wraz z artystką spotka się na estradzie Krzysztof Kolberger, a w drugiej części wieczoru usłyszymy gwiazdę europejskiego jazzu – Konstantina Vilenskiego wraz z Vilensky Jazz Trio. Na koncert listopadowy (14.11.2010) zaproszenie przyjęli artyści z Lwowa na czele z wielkim skrzypkiem, dyrygentem - prof. Igorem Pylatyukiem, Rektorem Akademii Muzycznej we Lwowie. Koniec roku przywitamy (12.12.2010) z Biesami i Czadami z Bieszczad. W programie „Raz na ludowo” wraz z chórem „Adoramus” pod dyrekcją Janusza Ostrowskiego wystąpi Zespół „Sanok” kierowany przez Janusza Podkula, który pokaże jak cenne są Bieszczady dla Polski. Piątym koncertem festiwalowym (09.01.2011) będzie muzyczna wizytówka kompozytora, gościa honorowego i wykonawcy w jednym – Waldemara Malickiego. Koncert lutowy tradycyjnie poświęcony zostanie Chopinowi (20.02.2011). Tym razem wystąpi najwybitniejszy wśród wybitnych, wychowawca blisko setki pianistów, w tym Krystiana Zimermana, kontynuator polskiej szkoły pianistycznej prof.Zbigniewa Drzewieckiego - prof. Andrzej Jasiński. W przerwie koncertu odbędzie się spotkanie z artystą-fotografikiem i autorem premierowego albumu Pianiści – Juliuszem Multarzyńskim. W marcu (6.03.2011) publiczność warszawska zostanie zaskoczona brzmieniem anielskich organów – największej na świecie i jedynej w Polsce harfy szklanej. Glass Duo Anny i Arkadiusza Szafrańców z Gdańska spotka się po raz pierwszy na estradzie z 6-osobową muzyczną rodziną Kaszubów z Poznania. Z kolei Małgorzata Walewska, której interpretacje dzieł Verdiego weszły do kanonu współczesnej sztuki wokalnej, wystąpi w kwietniu (3.04.2011), a w maju (8.05.2011) red. Bogusław Kaczyński zaprezentuje dwie młode, polskie gwiazdy – Joannę Jakubas (sopran) i Stanisława Drzewieckiego (fortepian). Wielkim finałem będzie koncert (05.06.2011) Serbskiej Orkiestry Akordeonowej z Nowego Sadu, która wykona klasyczny repertuar we współczesnych aranżacjach. Gościem honorowym wieczoru będzie od 40 lat promotor życia kulturalnego na Podkarpaciu – prof. Andrzej Smolik.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kolejny sezon programu kultura.uw. Najważniejszy tegoroczny cykl koncertowy opatrzony będzie tytułem „Muzyka dawna – Europa nowa”. Na początek – spotkanie z XV-wiecznym kompozytorem i poetą, Piotrem z Grudziądza. Urodzony w 1392 roku, w 1418 roku zapisał się do Akademii Krakowskiej, gdzie w 1430 roku uzyskał tytuł magistra sztuk wyzwolonych. Był m.in. kapelanem na dworze cesarza Fryderyka III Habsburga, proboszczem parafii Białogarda koło Lęborka, starał się o godność kanonika kapituły warmińskiej we Fromborku. Zmarł po 1452 roku, a jego dzieła pozostawały niemal nieznane do 1975 roku, gdy czeski muzykolog Jaromir Černy z praskiego Uniwersytetu Karola odkrył jego „podpis” w jednym z anonimowych dotychczas motetów: pierwsze litery kolejnych głosów układały się w akrostych „Petrus VVilhelmi de Grudenc”. Do dziś znaleziono ok. 40 utworów sygnowanych jego imieniem, rozsianych w zbiorach w Czechach, Polsce, Niemczech i Austrii. Pieśni i motety Piotra z Grudziądza weszły do repertuaru renomowanych zespołów, m.in. The Hilliard Ensemble, Schola Gregoriana Pragensis oraz wykonawców niedzielnego koncertu – Ars Cantus z Wrocławia. Muzycy Ars Cantus od 10 lat koncertują w całej Europie, na najważniejszych polskich festiwalach muzyki dawnej, wiele nagrywają (3 nominacje do Fryderyków), zwracając szczególną uwagę na muzyczne zabytki ze zbiorów dolnośląskich. Przy okazji koncertu promować będą swoją najnowszą płytę z utworami Piotra z Grudziądza.
Koncert, organizowany przez Biuro Promocji UW i Instytut Muzykologii UW, odbędzie się 9 stycznia 2011 roku (niedziela) o godz. 18:00 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW, Krakowskie Przedmieście 32.
Bezpłatne wejściówki dostępne będą na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona.


Dnia 11 stycznia 2010 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera Trojan Hectora Berlioza w reżyserii Carlusa Padrissy (La Fura dels Baus), pod batutą Valery'ego Gergieva.

Gwiezdne wojny George'a Lucasa, filmowy przebój z początku lat osiemdziesiątych, opowiadające o galaktycznym konflikcie zbrojnym ukazywały świat destrukcji, upadku i zagłady wartości naszej cywilizacji. Natomiast w warstwie realizacyjnej wytyczały nowe możliwości w technice kinematograficznej. Tym samym, bez wątpienia, w dziedzinie opery jest realizacja Trojan Hectora Berlioza przygotowana przez katalońską kompanię teatralną La Fura dels Baus. Nowoczesne, dynamiczne i niekonwencjonalne widowisko, będące połączeniem wyimaginowanej gry komputerowej opanowującej współczesny świat oraz konsekwencji rozwoju nowych technologii, które zagrażają bezpieczeństwu państw i społeczeństw. Upadek Troi, pierwszą część monumentalnego dzieła, Carlus Padrissa przedstawia jako wynik wojny, która analogicznie jak w dniu dzisiejszym wirus informatyczny, dopada społeczeństwo, niszczy, zniewala i unicestwia. Trojanie w Kartaginie, to świat odmienny - błogości, radości, piasku i morza - gdzie króluje miłość, ład i porządek. Jednak owa idylliczna utopia nie może trwać wiecznie, przeznaczeniem współczesnych jest walka oraz zdobywanie kolejnych nieosiągalnych galaktyk.
Metaforyczna i futurystyczna, odkrywcza oraz zaskakująca wizja walki o władzę i miłość, panowanie i uczucie, w wielkim muzycznym dziele Hectora Berlioza, skomponowanym zaledwie w przeciągu dwóch lat, pod batutą maestro Valerego Gergieva, dyrektora Teatru Maryjskiego w St. Petersburgu. Wystąpią: jako Eneasz - Sergey Semishkur, Choreb - Alexander Gergalov, Panteusz - Robert Gierlach, Narbal - Rafał Siwek, Iopas - David Sotgiu, Askaniusz - Katarzyna Trylnik, Kasandra - Sylvie Brunet, Dydona - Anna Lubańska, Anna - Margarita Mamsirova, Hylas - Mateusz Zajdel, Priam -Jacek Janiszewski, Grecki wódz - Mieczysław Milun, Cień Hektora - Piotr Wołosz, Helenus - Krzysztof Szmyt, I żołnierz trojański - Jacek Kostoń, II żołnierz trojański - Michał Piskor, Bóg Merkury - Przemysław Firek, Kapłan Plutona - Robert Dymowski, Poliksena - Kamila Kułakowska, Hekuba - Małgorzata Godlewska.

Spektakl zostanie powtórzony 13 i 16 stycznia 2011 roku.
 

W związku z premierą opery Trojanie Teatr Wielki - Opera Narodowa i kino Muranów zapraszają, 19 stycznia 2011 roku o godz. 18.30 na pokaz specjalny filmu Medea w reżyserii Piera Paolo Pasoliniego. Gośćmi pokazu będą Anna Lubańska i Katarzyna Trylnik (Teatr Wielki – Opera Narodowa) oraz Katarzyna Górna (Instytus Cervantesa).


Koncert muzyki współczesnej z cyklu „Contem.Ucha” odbędzie się we wtorek, 11 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. Tym razem zaprezentuje się zespół an_ARCHE NewMusicEnsemble w składzie: Filip Wałcerz – fortepian, Tomasz Żaczek – klarnet, Rafał Zapała - projekcja dźwięku, Maurycy Zimmermann - live electronics, Linda Jankowska, Maciej Strzelecki, Olga Winkowska – skrzypce i Agnieszka Kowalczyk – wiolonczela. Młodzi muzycy burzą wszelkie bariery między akademicką muzyką poważną a współczesnymi tendencjami w muzyce elektronicznej, filmowej i teatralnej. W ich wykonaniu usłyszymy sześć kompozycji: Trio na klarnet, skrzypce i fortepian Artura Kroschela, Raven na klarnet i fortepian Wojciecha Blecharza, Pleochroit na fortepian, klarnet i kwartet smyczkowy Pawła Hendricha, I na fortepian, live electronics i kwartet smyczkowy Maurycego Zimmermanna, Relative na fortepian, live electronics i kwartet smyczkowy Rafała Zapały oraz utwór własny zespołu - Midtro na fortepian, skrzypce i live electronics.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na nowy cykl programu kultura.uw „czytaj i słuchaj”, przedstawiający najnowsze uniwersyteckie publikacje poświęcone muzyce i sztuce. Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku dr Iwony Lindstedt to pierwsza próba całościowego ujęcia zjawiska sonorystyki muzycznej, mającego kluczowe znaczenie dla polskiej szkoły kompozytorskiej lat 60. ubiegłego stulecia. Autorka przedstawia m.in. zarys dziejów kompozytorskiego zainteresowania brzmieniem od baroku do drugiej połowy XX wieku oraz współczesne teorie brzmienia dzieła muzycznego. Prezentuje także (z wykorzystaniem dołączonej do książki prezentacji DVD) autorską koncepcję analizy utworów sonorystycznych m.in. K. Pendereckiego, H.M. Góreckiego, W. Kilara, K. Serockiego, W. Szalonka, B. Schaeffera, W. Kotońskiego, A. Dobrowolskiego, T. Sikorskiego.
Książka zostanie zaprezentowana przez autorkę i zaproszonych przez nią gości. Uzupełnieniem będą Wariacje sonorystyczne na klarnet i klarnet basowy w wykonaniu Michała Górzyńskiego. Organizatorzy – Biuro Promocji UW, Wydawnictwa UW i Instytut Muzykologii UW – zapraszają 11 stycznia 2011 roku (wtorek) na godz. 18:15 do Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW, Krakowskie Przedmieście 32. Wstęp wolny.


W dniach 13 i 14 stycznia 2011 roku w Filharmonii Śląskiej w Katowicach odbędą się koncerty „Przeboje Pana Edwarda” z cyklu koncertów monograficznych „W hołdzie Edwardowi Czernemu”. Wystąpią soliści: Leszek Świdziński – tenor (13 i 14 stycznia) i Dorota Laskowiecka – sopran (14 stycznia) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego. W programie utwory z projektu „Edward C zerny– W krainie walców i tang” (13 i 14 stycznia) oraz kompozycje, parafrazy i opracowania tematów utworów orkiestrowych, arii operowych i operetkowych Edwarda Czernego, m.in. Parafraza skrzypcowa „Souvenir”, Groteska z fugą na temat „La Cumparsity” oraz opracowania symfoniczne polskich pieśni napisanych na głos z fortepianem m.in. Dziewczę z buzią jak malina S. Niewiadomskiego, Na ust koralu L. Marczewskiego, Cudne oczy W. Friemanna i in.

Edward Eberhard Czerny, nazywany „królem parafraz”, potrafił w tej formie połączyć mistrzowski warsztat kompozytorski i finezję jak nikt inny w Polsce. W dorobku artysty znajduje się ponad dwieście symfonicznych suit, fantazji i parafraz, często w dodatkowych wersjach na orkiestry dęte, na big band oraz na orkiestry łączone. Pisał je z potrzeby serca i z braku lżejszego repertuaru symfonicznego w powojennej Polsce, na zamówienia instytucji koncertowych, wydawnictw płytowych, orkiestr i artystów. Doczekały się one nagrań i do dzisiaj ma je w repertuarze większość filharmonii, orkiestr symfonicznych, dętych i big bandów. W muzyce Edwarda Czernego oprócz tematów z własnych, odnajdziemy motywy kompozytorów klasycznych, tematy z oper, operetek, musicali, pieśni ludowych oraz piosenek. Melodie znanych utworów często służyły artyście do ukazywania własnych nastrojów i wizji muzycznych.


Koncert symfoniczny Wieniawski – prolog, zapowiadający 14. edycję Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, odbędzie się 14 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Orkiestrę poprowadzi Maxim Vengerov - wirtuoz skrzypiec i altówki, dyrygent i pedagog, który pełnić będzie funkcję przewodniczącego Jury w październikowym Konkursie, a w roli solistek wystąpią laureatki ostatnich jego edycji: Alena Baeva – zwyciężczyni z 2001 roku oraz Agata Szymczewska – triumfatorka z 2006 roku (na zdjęciu). W programie: Uwertura Leonora III op. 72 b Ludwiga van Beethovena, Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa oraz I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego.


Dnia 14 stycznia 2011 roku o godz. 20.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się prawykonanie dzieła Krzysztofa Pendereckiego Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę. Kompozycja, zamówiona przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, uwieńczy obchody 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina. Wystąpią: Wioletta Chodowicz (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Mariusz Godlewski (baryton) oraz Chór Filharmonii Narodowej i Sinfonia Varsovia. Całość poprowadzi Valery Gergiev. Organizatorem koncertu jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.


Dnia 14 stycznia 2011 roku, podczas koncertu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, swoją światową premierę będzie miało dzieło Krzysztofa MeyeraVIII Symfonia Sinfonia da requiem.

Utwór Krzysztofa Meyera, zainspirowany twórczością Adama Zagajewskiego, wykorzystuje zaadaptowane dla potrzeb Symfonii cztery wiersze poety: Jedwabne, Nienapisana elegia dla Żydów krakowskich, Dożywocie i Persefona. Podczas wykonania dzieła orkiestrze towarzyszyć będą Chór Polskiego Radia z Krakowa oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia.

W drugiej części koncertu melomani będą mieli okazję usłyszeć Symfonię Paula Hindemitha Mathis der Maler oraz wybór z I i II Suity z baletu Romeo i Julia (Julia, Montecchi i Capuletti, Maski, Śmierć Tybalta). Całość poprowadzi Michail Jurowski, dyrygent wielokrotnie współpracujący z Krzysztofem Meyerem.

Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice).