Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Podczas gali sylwestrowo-noworocznej w Filharmonii w Krakowie w dniach 31 grudnia 2010 roku o godz. 18.00 oraz 1 i 2 stycznia 2011 roku o godz. 17.00 wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego wystąpi nadzwyczajna amerykańska sopranistka Gwendolyn Bradley (na zdjęciu), solistka Metropolitan Opera, śpiewaczka występująca na najważniejszych scenach operowych świata. W pierwszej części koncertów wykonany zostanie poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu, skomponowany przez George'a Gershwina podczas jego tournee po Europie. Kompozycja o typowych cechach muzyki francuskiej, z wplecionymi melodiami bluesowymi i rytmami charlestona, z mocno zarysowaną rytmiką, zawiera także fragmenty pełne nostalgii związanej z historią Amerykanina przebywającego w Europie. Następnie usłyszymy Symphonic Dances z musicalu West Side Story, skomponowanego przez Leonarda Bernsteina w 1957 roku i do tej pory bijacego rekordy popularności na całym niemal świecie. Po rozgrzaniu rytmami cha-cha czy mamby z West Side Story, pora na największe przeboje muzyki popularnej (Yesterday Lennona), operowej (z Porgy and Bess Gershwina) i musicalowej (z Upiora w operze Webbera). Wieczory zamkną pieśni Negro Spirituals.


Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na wielką sylwestrowo-noworoczną podróż w 100 minut dookoła świata! Przemierzymy odległe przestrzenie i czasy, zajrzymy do europejskich salonów, zamoczymy stopy w morzach południowych, zasmakujemy kurzu prerii, pomachamy żywotnym staruszkom, prześcigniemy wypucowane skody, ujrzymy Wielkich Niewidzialnych, na peronach zostawimy prawdziwych mężczyzn , którzy wiedzeni nagim instynktem podążają na bal… Dla Widzów swoistym quizem może być rozpoznawanie elementów scenografii z utworów będących w repertuarze Opery Nova, wykorzystanych w zupełnie nowym kontekście. Popularność, jaką od lat cieszą się galowe wieczory sylwestrowe i noworoczne w bydgoskiej Operze Nova zobowiązuje do poszukiwania nowych pozycji repertuarowych, rozwiązań scenograficznych, choreografii tworzonej specjalnie na te okazje. Program koncertów zawierać będzie utwory zawsze chętnie słuchane: najpiękniejsze fragmenty operowe, niezapomniane arie operetkowe, muzykę filmową , świetne polskie piosenki (przeboje musicalowe i porywające do tańca utwory instrumentalne w nowych aranżacjach), wyśpiewane i wytańczone przez Solistów, Chór, Balet i Orkiestrę: ponad 200 wykonawców!

Koncerty Sylwestrowe 2010 w Operze Nova w Bydgoszczy odbędą się w dniach 29, 30 i 31 grudnia 2010 roku, a Koncerty Noworoczne 2011 – w dnia 1 i 2 stycznia 2011 roku. Kierownictwo muzyczne - Maciej Figas, reżyseria - Sebastian Gonciarz, choreografia - Iwona Runowska, scenografia - Mariusz Napierała. Soliści: Małgorzata Grela, Katarzyna Nowak-Stańczyk, Magdalena Polkowska, Ewa Olszewska, Dorota Sobczak, Victoria Vatutina, Łukasz Goliński, Łukasz Motkowicz, Ryszard Smęda, Tadeusz Szlenkier, Bartłomiej Tomaka oraz soliści Chóru: Jakub Zarębski, Mirosław Woźniak. Prowadzenie koncertów – Piotr Bałtroczyk. Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova wystąpią pod batutą Macieja Figasa.


W piątek, 7 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu odbędzie się koncert Edward Czerny – karnawał czas zacząć” z cyklu koncertów monograficznych „W hołdzie Edwardowi Czernemu”. W wykonaniu solistów: Aleksandry Kubas – sopran, Adama Zdunikowskiego – tenor i Aleksandra Zalewskiego – trąbka oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego usłyszymy muzykę Edwarda Eberharda Czernego: kompozycje symfoniczne z lat 1938-1978, popularne opracowania arii i pieśni napisane dla Izabeli Nawe, Bogny Sokorskiej, Ireny Santor, Teresy Żylis-Gary oraz Wiesława Ochmana, Kazimierza Pustelaka, Ryszarda Tarasewicza i Mieczysława Wojnickiego, a także mistrzowskie utwory na trąbkę.

Cykl monograficznych koncertów „W hołdzie Edwardowi Czernemu”, organizowany przez Fundację im. Edwarda Eberharda Czernego, odbędzie się w styczniu 2011 roku w filharmoniach we Wrocławiu, Katowicach, Lublinie, Rzeszowie i Krakowie. Karnawał Filharmonii Wrocławskiej rozpocznie berlińska uwertura z 1938 roku Wesoły wieczór. Nie zabraknie wirtuozowskich opracowań Czernego na sopran, tenor i trąbkę (Wokaliza, aria Tasilla Do księżyca, Wariacje na temat „Mein Hut, der hat drei Ecken”), tzw. „tatrzańskiego kącika” (dwie pieśni: Cudne oczy do wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Graj Sabało z muzyką Czernego oraz Fantazja na tematy góralskie) i żartobliwie potraktowanych tematów (walc Caton, Fantazja na temat „Traviaty”, swingowa piosenka Franka Sinatry Ciribiribin opracowana przez Czernego jako aria koloraturowa).


Koncert symfoniczny z cyklu Wielcy dyrygenci - Maestro Antoni Wit odbędzie się w piątek, 7 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. W programie: II Suita z baletu "Bacchus et Ariane" (1934) Alberta Roussela, Koncert skrzypcowy op. 35 D-dur (1945) Ericha Korngolda – z Borisem Browcynem w roli solisty oraz I Symfonia op. 10 f-moll (1923-25) Dmitrija Szostakowicza.


Oratorium na Boże Narodzenie J.S. Bacha zabrzmi 7 stycznia 2011 roku o godz. 20.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej - Auli WPA UAM w Kaliszu (ul. Nowy Świat 28-30) w ramach Międzynarodowego Festiwalu "Bursztynowy Szlak". Wystąpią: Anna Mikołajczyk – sopran, Ewa Marciniec – alt, Marcus Ullmann – tenor i Jarosław Bręk – bas oraz Chór Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu i Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Jarosława Thiela.


Bohaterem pierwszych w nowym roku koncertów symfonicznych w Filharmonii Krakowskiej - 7 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 i 8 stycznia 2011 roku o godz. 18.00 - będzie wybitny dyrygent i kompozytor izraelski Noam Sheriff (na zdjęciu). Artysta ten jest reprezentantem pokolenia, które współtworzyło w nowopowstałym po drugiej wojnie światowej państwie Izrael podstawy instytucjonalnego życia muzycznego. Studiował kompozycję oraz dyrygenturę w Tel Awiwie (Paul Ben-Chaim), Berlinie (Boris Blacher) oraz Salzburgu (Igor Markiewicz), a także filozofię na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie. Począwszy od premierowego wykonania jego Preludium Festiwalowego przez Izraelską Orkiestrę Filharmoniczną pod dyrekcją Leonarda Bernsteina podczas otwarcia Audytorium Manna w Tel Awiwie w roku 1957, jego kompozycje regularnie wykonywane są w Izraelu oraz na całym świecie. W muzyce Noama Sheriffa odnaleźć można niezwykłą fuzję Wschodu i Zachodu oraz liczne elementy muzyczne pochodzące ze starożytnych kultur śródziemnomorskich. Podczas koncertów w Krakowie w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej zabrzmi jego kompozycja z 1997 roku zatytułowana Akeda (Ofiara Izaaka) – muzyczny hołd złożony tragicznie zmarłemu Yitzhakowi Rabinowi.
Program wieczoru dopełni I Symfonia c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa oraz cykl Rückert-Lieder Gustava Mahlera z mezzosopranistką Urszulą Kryger w charakterze solistki.


Koncert symfoniczny Wirtuozeria nie tylko w balecie odbędzie się w piątek, 7 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. Usłyszymy Cztery tańce polskie Aleksandra Tansmana oraz kompozycje Piotra Czajkowskiego – baśniową Suitę do baletu Śpiąca królewna oraz Koncert fortepianowy b-moll. Wystąpi Konstantin Scherbakov i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina.

Koncert będzie także inauguracją nowego fortepianu.


Krzesimirowe przeboje czyli muzykę do filmów i seriali telewizyjnych Krzesimira Dębskiego (na zdjęciu) będzie można usłyszeć w piątek, 7 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w hali widowiskowej przy ul. Pszczyńskiej 6 w Katowicach-Giszowcu. W programie znajdzie się: Suita z filmu Stara baśń, muzyka do filmu Magiczne drzewo: Ona i On wolni, Przyszli o zmroku i Urodziny, Baile do tekstu Federica Garcii Lorki, Suita z filmu Ranczo Wilkowyje, piosenka tytułowa Bo tylko sny (muzyka także: Radzimir Dębski), Suita z serialu Klan, Pieśń Heleny z filmu Ogniem i mieczem oraz Autumn leaves Vladimira Cosmy w aranżacji Krzesimira Dębskiego. Wystąpi Anna Jurksztowicz – śpiew i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą kompozytora.

Krzesimir Dębski, choć kojarzony jest z muzyką dla Hollywoodu (w 2005 roku od tamtejszej wytwórni Limelight Films otrzymał zamówienie na skomponowanie muzyki do 16 odnalezionych w Szwajcarii filmów Charliego Chaplina z lat 1914-17), prostemu szufladkowaniu nie poddaje się, skoro znamy go jako znakomitego skrzypka improwizatora, pianistę, jazzmana, twórcę muzyki filmowej, teatralnej i baletowej, musicali i piosenek, dzieł symfonicznych i kameralnych, chóralnych i elektronicznych, lidera rozmaitych zespołów i dyrygenta. W Katowicach pojawi się wraz z żoną, Anna Jurksztowicz, piosenkarką, laureatką m.in. wyróżnienia (1981) i I nagrody zespołowej dla Music Market (1984) w KJT Złota Tarka w Warszawie, Nagrody im. Karola Musioła oraz I nagrody na Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu za Diamentowy kolczyk (1985), nagrody za interpretacje na festiwalu w Dreźnie (1986) oraz II nagród w koncertach premier KFPP w Opolu za piosenki Będzie tak jak jest (1988), Muszelko ratuj mnie (1991) i Ja samba (1992). Śpiewa także poezję. Krzesimir Dębski komponował utwory do tekstów Czesława Miłosza, Wisławy Szymborskiej czy Stanisława Barańczaka. Wczytywał się także wiersze Feerica Garcii Lorki, najwybitniejszego przedstawiciela hiszpańskiej literatury XX wieku, odnowiciela jej poezji, łączącego tradycyjną lirykę z współczesnymi prądami literackimi. Jego wiersz Baile poświęcony jest siwowłosej kobiecie, która kiedyś była tancerką. Zaprasza wszystkie swoje uczennice, bo ma ochotę jeszcze raz, może ostatni raz, zatańczyć na placach Sewilli.


Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego w Pruszkowie zaprasza 8 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 na koncert Five for tango. Koncert Noworoczny wprowadzi gości w niezwykły świat rozedrganej tangiem Argentyny. Znakomicie skomponowane, mające wręcz hipnotyczną moc tanga Astora Piazzoli wybrzmią w perfekcyjnym wykonaniu artystów najwyższej klasy. Wystąpi LUTOSŁAWSKI QUARTET WROCŁAW w składzie: Jakub Jakowicz – skrzypce, Marcin Markowicz – skrzypce, Artur Rozmysłowicz – altówka i Maciej Młodawski – wiolonczela oraz gościnnie Michał Moc – akordeon.


Parafia Wszystkich Świętych i Gminnego Centrum Kultury w Krościenku n. Dunajcem zaprasza w trzy kolejne soboty – 8, 15 i 22 stycznia 2011 roku – na wspólne kolędowanie podczas koncertów, organizowanych w ramach festiwalu "Pieniny-Kultura-Sacrum" Kolędowo.
Wystąpią krakowskie chóry: Chór Kolegiaty św. Anny "Schola Cantorum Cracoviensis" pod dyrekcją Barbary Karpały i Chór Męski "Hasło", działający przy Bazylice Mariackiej pod dyrekcją Teresy Majka-Pacanek, jak również organiści-wirtuozi: Agnieszka Radwan-Stefańska, Marcin Augustyn i Marek Stefański. Nie zabraknie również akcentu pienińskiego. Będzie można usłyszeć Góralską Kapelę Jaśka Kubika oraz klarnecistę – Wojciecha Kwiatka. Podczas wszystkich koncertów zabrzmią najpiękniejsze kolędy w różnych opracowaniach.
Koncertom towarzyszyć będzie wystawa malarstwa autorstwa pienińskiego twórcy Andrzeja Beliczyńskiego, zorganizowana przez Partnera Festiwalu, Stowarzyszenie Artystów Pienińskich. Jego prace – akwarele, związane z tematyką pienińską, jak również z marynistyką, będzie można zobaczyć w Kawiarni "Klasyczna" Zespołu Szkół Zawodowych (ul. Jagiellońska 4) w Krościenku n. D.

Więcej


Genialne dzieło Bacha – Oratorium na Boże Narodzenie – zabrzmi po raz pierwszy we Wrocławiu, dwukrotnie – w dniach 8 i 9 stycznia 2011 roku w sali Filharmonii.
 Filharmonia Wrocławska kultywuje tradycje wykonywania poszczególnych dzieł Bacha w stosownym okresie liturgicznym – od czterech lat wykonywane są rokrocznie obie Pasje, w ubiegłym roku z okazji Bożego Narodzenia zabrzmiało Oratorium Mesjasz. W tym roku po raz pierwszy wykonane zostanie monumentalne dzieło – Oratorium na Boże Narodzenie. Jest to cykl sześciu kantat przeznaczonych na kolejne dni Bożego Narodzenia. Oratorium zabrzmi w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, Chóru Filharmonii Wrocławskiej oraz znakomitych solistów: Anny Mikołajczyk – sopran, Ewy Marciniec – alt, Marcusa Ullmanna – tenor, Jarosława Bręka – bas.


Koncerty drugiej edycji Wawer Music Festival odbywać się będą od 12 września 2010 do 5 czerwca 2011 roku, o godz.17:30 w Busi-nessman Institute w Warszawie (ul.Trakt Lubelski 40a).
Idea festiwalu łączącego różne spojrzenia na muzykę klasyczną narodziła się w 2009 roku i jest konsekwentnie realizowana przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Opiekę artystyczną sprawuje prof. Jarosław Drzewiecki. Organizatorzy oferują spędzenie rodzinnego wieczoru w otoczeniu pięknej muzyki zrodzonej przez geniusz ludzkiego umysłu różnych epok, wzbogaconej ofertą wyrafinowanego menu, a wcześniej spa, basenu, sauny i salonu relaksu.
W ramach drugiej edycji Festiwalu usłyszymy blisko 100 artystów światowego formatu oraz tych, którzy dopiero zaczynają swoją drogę ku wielkiej estradzie. Wawer Music Festival zostanie zainaugurowany plenerowym spektaklem „Taneczny Świat Chopina” w wykonaniu cenionego Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” z Krakowa (12.09.2010). Podczas pierwszej niedzieli października (3.10.2010) wystąpi gwiazda światowej pianistyki – Tatiana Shebanowa, rzadko występująca publicznie, która jako jedyna w historii nagrała 2-krotnie komplet dzieł Chopina (na współczesnym fortepianie i na Erardzie z 1849 roku). Wraz z artystką spotka się na estradzie Krzysztof Kolberger, a w drugiej części wieczoru usłyszymy gwiazdę europejskiego jazzu – Konstantina Vilenskiego wraz z Vilensky Jazz Trio. Na koncert listopadowy (14.11.2010) zaproszenie przyjęli artyści z Lwowa na czele z wielkim skrzypkiem, dyrygentem - prof. Igorem Pylatyukiem, Rektorem Akademii Muzycznej we Lwowie. Koniec roku przywitamy (12.12.2010) z Biesami i Czadami z Bieszczad. W programie „Raz na ludowo” wraz z chórem „Adoramus” pod dyrekcją Janusza Ostrowskiego wystąpi Zespół „Sanok” kierowany przez Janusza Podkula, który pokaże jak cenne są Bieszczady dla Polski. Piątym koncertem festiwalowym (09.01.2011) będzie muzyczna wizytówka kompozytora, gościa honorowego i wykonawcy w jednym – Waldemara Malickiego. Koncert lutowy tradycyjnie poświęcony zostanie Chopinowi (20.02.2011). Tym razem wystąpi najwybitniejszy wśród wybitnych, wychowawca blisko setki pianistów, w tym Krystiana Zimermana, kontynuator polskiej szkoły pianistycznej prof.Zbigniewa Drzewieckiego - prof. Andrzej Jasiński. W przerwie koncertu odbędzie się spotkanie z artystą-fotografikiem i autorem premierowego albumu Pianiści – Juliuszem Multarzyńskim. W marcu (6.03.2011) publiczność warszawska zostanie zaskoczona brzmieniem anielskich organów – największej na świecie i jedynej w Polsce harfy szklanej. Glass Duo Anny i Arkadiusza Szafrańców z Gdańska spotka się po raz pierwszy na estradzie z 6-osobową muzyczną rodziną Kaszubów z Poznania. Z kolei Małgorzata Walewska, której interpretacje dzieł Verdiego weszły do kanonu współczesnej sztuki wokalnej, wystąpi w kwietniu (3.04.2011), a w maju (8.05.2011) red. Bogusław Kaczyński zaprezentuje dwie młode, polskie gwiazdy – Joannę Jakubas (sopran) i Stanisława Drzewieckiego (fortepian). Wielkim finałem będzie koncert (05.06.2011) Serbskiej Orkiestry Akordeonowej z Nowego Sadu, która wykona klasyczny repertuar we współczesnych aranżacjach. Gościem honorowym wieczoru będzie od 40 lat promotor życia kulturalnego na Podkarpaciu – prof. Andrzej Smolik.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kolejny sezon programu kultura.uw. Najważniejszy tegoroczny cykl koncertowy opatrzony będzie tytułem „Muzyka dawna – Europa nowa”. Na początek – spotkanie z XV-wiecznym kompozytorem i poetą, Piotrem z Grudziądza. Urodzony w 1392 roku, w 1418 roku zapisał się do Akademii Krakowskiej, gdzie w 1430 roku uzyskał tytuł magistra sztuk wyzwolonych. Był m.in. kapelanem na dworze cesarza Fryderyka III Habsburga, proboszczem parafii Białogarda koło Lęborka, starał się o godność kanonika kapituły warmińskiej we Fromborku. Zmarł po 1452 roku, a jego dzieła pozostawały niemal nieznane do 1975 roku, gdy czeski muzykolog Jaromir Černy z praskiego Uniwersytetu Karola odkrył jego „podpis” w jednym z anonimowych dotychczas motetów: pierwsze litery kolejnych głosów układały się w akrostych „Petrus VVilhelmi de Grudenc”. Do dziś znaleziono ok. 40 utworów sygnowanych jego imieniem, rozsianych w zbiorach w Czechach, Polsce, Niemczech i Austrii. Pieśni i motety Piotra z Grudziądza weszły do repertuaru renomowanych zespołów, m.in. The Hilliard Ensemble, Schola Gregoriana Pragensis oraz wykonawców niedzielnego koncertu – Ars Cantus z Wrocławia. Muzycy Ars Cantus od 10 lat koncertują w całej Europie, na najważniejszych polskich festiwalach muzyki dawnej, wiele nagrywają (3 nominacje do Fryderyków), zwracając szczególną uwagę na muzyczne zabytki ze zbiorów dolnośląskich. Przy okazji koncertu promować będą swoją najnowszą płytę z utworami Piotra z Grudziądza.
Koncert, organizowany przez Biuro Promocji UW i Instytut Muzykologii UW, odbędzie się 9 stycznia 2011 roku (niedziela) o godz. 18:00 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW, Krakowskie Przedmieście 32.
Bezpłatne wejściówki dostępne będą na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona.


Dnia 11 stycznia 2010 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera Trojan Hectora Berlioza w reżyserii Carlusa Padrissy (La Fura dels Baus), pod batutą Valery'ego Gergieva.

Gwiezdne wojny George'a Lucasa, filmowy przebój z początku lat osiemdziesiątych, opowiadające o galaktycznym konflikcie zbrojnym ukazywały świat destrukcji, upadku i zagłady wartości naszej cywilizacji. Natomiast w warstwie realizacyjnej wytyczały nowe możliwości w technice kinematograficznej. Tym samym, bez wątpienia, w dziedzinie opery jest realizacja Trojan Hectora Berlioza przygotowana przez katalońską kompanię teatralną La Fura dels Baus. Nowoczesne, dynamiczne i niekonwencjonalne widowisko, będące połączeniem wyimaginowanej gry komputerowej opanowującej współczesny świat oraz konsekwencji rozwoju nowych technologii, które zagrażają bezpieczeństwu państw i społeczeństw. Upadek Troi, pierwszą część monumentalnego dzieła, Carlus Padrissa przedstawia jako wynik wojny, która analogicznie jak w dniu dzisiejszym wirus informatyczny, dopada społeczeństwo, niszczy, zniewala i unicestwia. Trojanie w Kartaginie, to świat odmienny - błogości, radości, piasku i morza - gdzie króluje miłość, ład i porządek. Jednak owa idylliczna utopia nie może trwać wiecznie, przeznaczeniem współczesnych jest walka oraz zdobywanie kolejnych nieosiągalnych galaktyk.
Metaforyczna i futurystyczna, odkrywcza oraz zaskakująca wizja walki o władzę i miłość, panowanie i uczucie, w wielkim muzycznym dziele Hectora Berlioza, skomponowanym zaledwie w przeciągu dwóch lat, pod batutą maestro Valerego Gergieva, dyrektora Teatru Maryjskiego w St. Petersburgu. Wystąpią: jako Eneasz - Sergey Semishkur, Choreb - Alexander Gergalov, Panteusz - Robert Gierlach, Narbal - Rafał Siwek, Iopas - David Sotgiu, Askaniusz - Katarzyna Trylnik, Kasandra - Sylvie Brunet, Dydona - Anna Lubańska, Anna - Margarita Mamsirova, Hylas - Mateusz Zajdel, Priam -Jacek Janiszewski, Grecki wódz - Mieczysław Milun, Cień Hektora - Piotr Wołosz, Helenus - Krzysztof Szmyt, I żołnierz trojański - Jacek Kostoń, II żołnierz trojański - Michał Piskor, Bóg Merkury - Przemysław Firek, Kapłan Plutona - Robert Dymowski, Poliksena - Kamila Kułakowska, Hekuba - Małgorzata Godlewska.

Spektakl zostanie powtórzony 13 i 16 stycznia 2011 roku.
 

W związku z premierą opery Trojanie Teatr Wielki - Opera Narodowa i kino Muranów zapraszają, 19 stycznia 2011 roku o godz. 18.30 na pokaz specjalny filmu Medea w reżyserii Piera Paolo Pasoliniego. Gośćmi pokazu będą Anna Lubańska i Katarzyna Trylnik (Teatr Wielki – Opera Narodowa) oraz Katarzyna Górna (Instytus Cervantesa).


Koncert muzyki współczesnej z cyklu „Contem.Ucha” odbędzie się we wtorek, 11 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. Tym razem zaprezentuje się zespół an_ARCHE NewMusicEnsemble w składzie: Filip Wałcerz – fortepian, Tomasz Żaczek – klarnet, Rafał Zapała - projekcja dźwięku, Maurycy Zimmermann - live electronics, Linda Jankowska, Maciej Strzelecki, Olga Winkowska – skrzypce i Agnieszka Kowalczyk – wiolonczela. Młodzi muzycy burzą wszelkie bariery między akademicką muzyką poważną a współczesnymi tendencjami w muzyce elektronicznej, filmowej i teatralnej. W ich wykonaniu usłyszymy sześć kompozycji: Trio na klarnet, skrzypce i fortepian Artura Kroschela, Raven na klarnet i fortepian Wojciecha Blecharza, Pleochroit na fortepian, klarnet i kwartet smyczkowy Pawła Hendricha, I na fortepian, live electronics i kwartet smyczkowy Maurycego Zimmermanna, Relative na fortepian, live electronics i kwartet smyczkowy Rafała Zapały oraz utwór własny zespołu - Midtro na fortepian, skrzypce i live electronics.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na nowy cykl programu kultura.uw „czytaj i słuchaj”, przedstawiający najnowsze uniwersyteckie publikacje poświęcone muzyce i sztuce. Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku dr Iwony Lindstedt to pierwsza próba całościowego ujęcia zjawiska sonorystyki muzycznej, mającego kluczowe znaczenie dla polskiej szkoły kompozytorskiej lat 60. ubiegłego stulecia. Autorka przedstawia m.in. zarys dziejów kompozytorskiego zainteresowania brzmieniem od baroku do drugiej połowy XX wieku oraz współczesne teorie brzmienia dzieła muzycznego. Prezentuje także (z wykorzystaniem dołączonej do książki prezentacji DVD) autorską koncepcję analizy utworów sonorystycznych m.in. K. Pendereckiego, H.M. Góreckiego, W. Kilara, K. Serockiego, W. Szalonka, B. Schaeffera, W. Kotońskiego, A. Dobrowolskiego, T. Sikorskiego.
Książka zostanie zaprezentowana przez autorkę i zaproszonych przez nią gości. Uzupełnieniem będą Wariacje sonorystyczne na klarnet i klarnet basowy w wykonaniu Michała Górzyńskiego. Organizatorzy – Biuro Promocji UW, Wydawnictwa UW i Instytut Muzykologii UW – zapraszają 11 stycznia 2011 roku (wtorek) na godz. 18:15 do Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW, Krakowskie Przedmieście 32. Wstęp wolny.


W dniach 13 i 14 stycznia 2011 roku w Filharmonii Śląskiej w Katowicach odbędą się koncerty „Przeboje Pana Edwarda” z cyklu koncertów monograficznych „W hołdzie Edwardowi Czernemu”. Wystąpią soliści: Leszek Świdziński – tenor (13 i 14 stycznia) i Dorota Laskowiecka – sopran (14 stycznia) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego. W programie utwory z projektu „Edward C zerny– W krainie walców i tang” (13 i 14 stycznia) oraz kompozycje, parafrazy i opracowania tematów utworów orkiestrowych, arii operowych i operetkowych Edwarda Czernego, m.in. Parafraza skrzypcowa „Souvenir”, Groteska z fugą na temat „La Cumparsity” oraz opracowania symfoniczne polskich pieśni napisanych na głos z fortepianem m.in. Dziewczę z buzią jak malina S. Niewiadomskiego, Na ust koralu L. Marczewskiego, Cudne oczy W. Friemanna i in.

Edward Eberhard Czerny, nazywany „królem parafraz”, potrafił w tej formie połączyć mistrzowski warsztat kompozytorski i finezję jak nikt inny w Polsce. W dorobku artysty znajduje się ponad dwieście symfonicznych suit, fantazji i parafraz, często w dodatkowych wersjach na orkiestry dęte, na big band oraz na orkiestry łączone. Pisał je z potrzeby serca i z braku lżejszego repertuaru symfonicznego w powojennej Polsce, na zamówienia instytucji koncertowych, wydawnictw płytowych, orkiestr i artystów. Doczekały się one nagrań i do dzisiaj ma je w repertuarze większość filharmonii, orkiestr symfonicznych, dętych i big bandów. W muzyce Edwarda Czernego oprócz tematów z własnych, odnajdziemy motywy kompozytorów klasycznych, tematy z oper, operetek, musicali, pieśni ludowych oraz piosenek. Melodie znanych utworów często służyły artyście do ukazywania własnych nastrojów i wizji muzycznych.


Koncert symfoniczny Wieniawski – prolog, zapowiadający 14. edycję Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, odbędzie się 14 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Orkiestrę poprowadzi Maxim Vengerov - wirtuoz skrzypiec i altówki, dyrygent i pedagog, który pełnić będzie funkcję przewodniczącego Jury w październikowym Konkursie, a w roli solistek wystąpią laureatki ostatnich jego edycji: Alena Baeva – zwyciężczyni z 2001 roku oraz Agata Szymczewska – triumfatorka z 2006 roku (na zdjęciu). W programie: Uwertura Leonora III op. 72 b Ludwiga van Beethovena, Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa oraz I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego.


Dnia 14 stycznia 2011 roku o godz. 20.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się prawykonanie dzieła Krzysztofa Pendereckiego Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę. Kompozycja, zamówiona przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, uwieńczy obchody 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina. Wystąpią: Wioletta Chodowicz (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Mariusz Godlewski (baryton) oraz Chór Filharmonii Narodowej i Sinfonia Varsovia. Całość poprowadzi Valery Gergiev. Organizatorem koncertu jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.


Dnia 14 stycznia 2011 roku, podczas koncertu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, swoją światową premierę będzie miało dzieło Krzysztofa MeyeraVIII Symfonia Sinfonia da requiem.

Utwór Krzysztofa Meyera, zainspirowany twórczością Adama Zagajewskiego, wykorzystuje zaadaptowane dla potrzeb Symfonii cztery wiersze poety: Jedwabne, Nienapisana elegia dla Żydów krakowskich, Dożywocie i Persefona. Podczas wykonania dzieła orkiestrze towarzyszyć będą Chór Polskiego Radia z Krakowa oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia.

W drugiej części koncertu melomani będą mieli okazję usłyszeć Symfonię Paula Hindemitha Mathis der Maler oraz wybór z I i II Suity z baletu Romeo i Julia (Julia, Montecchi i Capuletti, Maski, Śmierć Tybalta). Całość poprowadzi Michail Jurowski, dyrygent wielokrotnie współpracujący z Krzysztofem Meyerem.

Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice).


Piotr Pławner (na zdjęciu) – jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków młodego pokolenia, zaprasza na niezwykle interesujący projekt muzyczny zatytułowany „Osiem pór roku”. Repertuar koncertów, jakie odbędą się w Filharmonii Krakowskiej w piątek 14 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 i w sobotę, 15 stycznia 2011 roku o godz. 18.00, stanowi ciekawe zestawienie dwóch cyklów objętych nazwą "Cztery pory roku" - genialnych 4 koncertów skrzypcowych op. 8 skomponowanych przez Antonio Vivaldiego (Le quattro stagioni) oraz Las Cuatro Estaciones Porteñas Astora Piazzolli.
O ile o koncertach Antonio Vivaldiego – słynnego "rudego księdza", mistrza epoki baroku uznanego za jednego z najwybitniejszych malarzy dźwięków i apologetów natury - napisano już niemal wszystko, o tyle zbiór czterech tang Piazzolli to muzyka budząca niezwykłe oczekiwania i emocje, szczególnie w tym zestawieniu. Cuatro Estaciones Porteñas powstawały w następującym porządku czasowym: Verano Porteño – obraz lata w Buenos Aires – skomponowany został w roku 1964, jako muzyka towarzysząca sztuce Melenita de Oro Alberto Rodrígueza Muñoza. Otoño Porteño – jesień w Buenos Aires – przyniósł rok 1969. Primavera Porteña – wiosna w Buenos Aires – komponowana była w roku 1970. W tym samym roku napisana została także Invierno Porteño, czyli zima w Buenos Aires. Razem tworzą barwny muzyczny obraz – fajerwerk ku czci tanga, który przenika nerw gorącego portowego miasta, jego zgiełku i gwaru.
Pomysłodawcą tego muzycznego projektu jest Piotr Pławner, który wystąpi w Filharmonii Krakowskiej zarówno w charakterze dyrygenta, jak i solisty wieczorów.


W piątek, 14 stycznia 2011 roku w Filharmonii Wrocławskiej zabrzmią dwa dzieła Arnolda Schönberga, w których kompozytor we wspaniały sposób sięga po spuściznę wielkich mistrzów. W programie utwory: Concerto na kwartet smyczkowy i orkiestrę oraz Pieśń o ziemi.
W pierwszym dziele, inspirowanym Concerto grosso Händla, kompozytor powierza solową partię kwartetowi smyczkowemu – w tej roli Lutosławski Quartet Wrocław. Drugi z prezentowanych utworów – Pieśń o ziemi – to mistrzostwo transkrypcji utworu, który w oryginale przeznaczony jest do wykonania przez wielką orkiestrę symfoniczną, a tego wieczoru wykonany zostanie przez instrumentalno-wokalny skład kameralny. W solowych partiach wokalnych usłyszymy znakomitych, występujących w głównych salach koncertowych Mediolanu, Lipska czy Londynu śpiewaków: Thomasa Mohra i Mathiasa Hausmanna. Wokalistom towarzyszyć będzie Lutosławski Quartet Wrocław i soliści Orkiestry Symfonicznej. Koncert poprowadzi Maestro Jacek Kaspszyk (na zdjęciu).


Koncert promocyjny Debiuty młodych dyrygentów odbędzie się w niedzielę, 16 stycznia 2011 roku o godz. 15.00 w Sali im. Henryka Melcera Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpi Żeński Zespół Wokalny Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca pod batutą Barbary Janaszek i Jadwigi Widelskiej oraz Zespół Wokalny Kierunku Muzyka Kościelna pod dyrekcją Iriny Humevich. Opieka artystyczna – prof. Bogdan Gola. Wstęp wolny.


Leonora Armellini wystąpi w Łodzi. Włoska pianistka (na zdjęciu), dobrze znana publiczności dzięki udziałowi w ubiegłorocznym XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, zagra Koncert fortepianowy e-moll op.11 Chopina. Artystce towarzyszyć będzie Radiowa Filharmonia New Art pod batutą Emiliana Madeya.

Koncert odbędzie się 16 stycznia 2011 roku o godz. 17.00 w Muzeum Miasta Łodzi (Pałac Poznańskich). Program wieczoru dopełni Symfonia na smyczki nr 3 e-moll Felixa Mendelssohna-Bartholdy i Serenada na smyczki C-dur op.48 Piotra Czajkowskiego.


Agata Zubel (sopran) i Wroclawska Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica wystąpią 16 stycznia 2011 roku w Filharmonii Wrocławskiej. Artyści wykonają m.in. słynne pieśni Folk Songs Luciano Berio, zainspirowane muzyką ludową z różnych stron świata i skomponowane dla Cathy Berberian na zamówienie kalifornijskiego Mills College. W pieśniach tych kompozytor nie przedstawia bezpośrednio folkloru danego regionu lecz pozostawia dowolność, w której wpływy zarówno ewolucji muzyki jak i napięcie pomiędzy kulturami wzbogaca obie tradycje oraz pozostawia te relacje na wzajemne oddziaływanie.
W programie komncertu, w całości nawiązującym do źródeł muzyki z różnych stron świata, znajdą się również kompozycje takich twórców, jak Maciej Małecki (Suita Polska na kwartet smyczkowy cz. 4 Rondo krakowiak), George‘a Gershwina, Johanna Straussa i in.


Filharmonia w Krakowie zaprasza na koncert chóralny w niedzielę, 16 stycznia 2011 roku o godz. 18.00. W wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej przygotowanego przez Teresę Majkę-Pacanek oraz solistów: Aleksandry Buczek (sopran), Małgorzaty Plewniak (alt), Józefa Dwojaka (tenor) i Leszka Skrli (baryton), usłyszymy Mszę chorwacką opus 86 Borisa Papandopulo. Zespół poprowadzi chorwacki dyrygent Vladimir Kranjčević.
Podczas wykonania Mszy w Filharmonii Krakowskiej obecna będzie wdowa po zmarłym w 1991 roku kompozytorze - Zdenka Papandopulo.

Więcej


Koncert Międzywydziałowego Studium Muzyki Nowej, zatytułowany Awangarda i jazz odbędzie się w poniedziałek, 17 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie utwory H.M. Góreckiego, S. Moryto, C. Malcolma, T. Paciorkiewicza i jazz. Opieka artystyczna – prof. Andrzej Dutkiewicz.


Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego zostanie wystawiony 19 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.

Opera Krzysztofa Pendereckiego to przejmujące, trzymające w napięciu współczesne widowisko. Sam kompozytor uznał wrocławską realizację autorstwa Waldemara Zawodzińskiego za najlepszą z wszystkich dotychczasowych. Reżyser nie przedstawił na scenie monumentalnej wizji raju. Akcja rozgrywa się w umownych, prostych dekoracjach. Barw i życia dodają natomiast wyrafinowane kostiumy, wyraziście definiujące postaci.


Koncert monograficzny austriackiego kompozytora Hansa Gála (1890-1987) - Nieodkrytego Romantyka XX Wieku – odbędzie się w czwartek, 20 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 8). W programie: Huyton-Suite op.92 na dwoje skrzypiec i flet, II Kwartet smyczkowy op. 35, Trzy Preludia op. 65 na fortepian solo, Suita op. 6 na wiolonczelę i fortepian i Serenada op. 93 na klarnet, skrzypce i wiolonczelę. Wystąpią: Millenna Kamińska, Judith Le Monnier, Marcin Sochan – skrzypce, Elżbieta Drozdowska – flet, Anna Kalska– klarnet, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka, Maciej Łukaszuk, Anna Markiewicz – wiolonczela oraz Piotr Latoszyński, Marcin Łopacki – fortepian. Wstęp wolny.

Więcej


Opera Rara okrzyknięta już została przez Jacka Hawryluka mianem jednego z kulturalnych wydarzeń dekady. W kolejne dziesięciolecie cykl ten wkracza również w wielkim stylu. Do Krakowa zawita bowiem Ottavio Dantone z zespołem Accademia Bizantina, by wykonać wersję koncertową L’Olimpiade G. B. Pergolesiego.

Starożytna Grecja, igrzyska olimpijskie i zawody, ale bynajmniej nie sportowe, stały się kanwą dla libretta Metastasia opartego na fragmencie VI księgi Dziejów Herodota. To pełna dramatyzmu opowieść o miłosnych bojach dwóch młodzieńców, zakończonych oczywiście pomyślnie. Napisana została pierwotnie dla Antonia Caldary i sprawdziła się na tyle dobrze, że wykorzystano ją następnie w blisko pięćdziesięciu operach, m.in. Vivaldiego (1734) i właśnie Pergolesiego (1735). Prezentacja tego dzieła w Krakowie zyska zaszczytny status polskiego prawykonania. O międzynarodowej, gwiazdorskiej obsadzie - warto dodać. Wymagającą partię Megaklesa wyśpiewa pochodząca z Hawany Yetzabel Arias Fernandez, a na scenie konkurować z nią będzie grecka mezzosopranistka Mary-Ellen Nesi (jako Lycidas). Ich partnerkami będą: Roberta Mameli (Aristea) i Monica Piccinini (Argene). Skład uzupełni kontralcistka Alessandra Visentin (Alcandro) oraz tenorzy: Mirko Guadagnini (Klejstenes) i Cyril Auvity (Aminta).

Jak dobrze spożytkować czas oczekiwania na tę barokową ucztę dla ucha? Jedna z możliwości to zapoznanie się z albumem Lava Simone Kermes. Zawiera on brawurową arię Arystei Tu me da me dividi oraz kołysankową pieśń Licidy Mentre dormi amor fomenti, po wysłuchaniu której sen bywa naprawdę beztroski. Sugerowałbym wcześniej nastawić budzik na 20 stycznia 2011 roku, aby zdążyć na godz. 20 do Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Marek Dolewka


W piątek, 21 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie odbędzie się koncert „Kantyleny i improwizacje” z cyklu koncertów monograficznych „W hołdzie Edwardowi Czernemu”. W wykonaniu Michała Urbaniaka – skrzypce, saksofon altowy i tenorowy oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Wojciecha Rodka usłyszymy muzykę symfoniczną Edwarda Czernego – kompozycje oryginalne i parafrazy m.in. uwerturę Wesoły wieczór, taneczną igraszkę Hora staccato, koncertową parafrazę Francois. Michał Urbaniak zagra na skrzypcach improwizacje mistrzowskich wariacji Edwarda Czernego pisanych na trąbkę, obszerne opracowania symfoniczne Wokalizy S.Rachmaninowa i Czardasza F.Grothego. W wykonaniu tego wybitnego artysty usłyszymy młodzieńcze kompozycje Edwarda Czernego z połowy lat trzydziestych ubiegłego wieku: walce na saksofon tenorowy z towarzyszeniem fortepianu oraz czardasz na dwoje skrzypiec i fortepian. Karnawałowym podarunkiem Michała Urbaniaka będzie interpretacja przeboju Franka Sinatry Ciribiribin, opracowanego symfonicznie przez Edwarda Czernego jako aria koloraturowa. Podobne spotkanie obu panów miało miejsce przed czterdziestu laty, gdy Edward Czerny zaprosił Michała Urbaniaka do wykonania na saksofonie tenorowym kilku utworów solo z Orkiestrą Taneczną Polskiego Radia. W styczniu 1973 roku nagrał też bigbandową kompozycję Michała Urbaniaka, zatytułowaną W drodze. Współautorem opracowania tego utworu, oprócz kompozytora, jest jeden z najwybitniejszych polskich multiinstrumentalistów Janusz Muniak, wieloletni saksofonista tenorowy big bandu Edwarda Czernego.


Kreacje 3 - III Warsztat Choreograficzny „Muzyka różnych kompozytorów” odbędzie się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w dniach 21, 23 i 25 stycznia 2011 roku.

Projekt tzw. workshopów, czyli dorocznych warsztatów choreograficznych, wprowadził do Teatru Wielkiego Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego. Przyświeca mu idea stworzenia polskim tancerzom szansy debiutów choreograficznych, ale także wyzwolenia inicjatywy twórczej i organizacyjnej artystów baletu, którzy dostają tu wolną rękę w sprawie koncepcji, przygotowania, zorganizowania i promowania ich warsztatowego wieczoru baletowego własnymi siłami, przy niezbędnej pomocy technicznej teatru. Już dwa pierwsze warsztaty Polskiego Baletu Narodowego w latach 2009 i 2010 zaowocowały m.in. ciekawymi propozycjami choreograficznymi Roberta Bondary i Jacka Tyskiego. Balet When You End and I Begin... Roberta Bondary z 2009 roku do muzyki Pawła Szymańskiego został włączony już do kameralnego repertuaru zespołu, a Jacek Tyski otrzymał w 2010 roku możliwość przygotowania swojej nowej choreografii W poszukiwaniu kolorów do muzyki Grażyny Bacewicz. Obie prace młodych warszawskich choreografów znalazły się teraz w programie wieczoru kameralnego Polskiego Baletu Narodowego pt. Alpha i inne.


Dnia 23 stycznia 2011 roku o godzinie 18.00 zainaugurowany zostanie nowy cykl koncertowy Zamku Królewskiego w Warszawie zatytułowany "Muzyka szlachetnie urodzonych". Utwory Władysława Żeleńskiego, Marii Szymanowskiej, Michała Kleofasa Ogińskiego i Jerzego Gablenza wykonają: Iwona Hossa – sopran (na zdjęciu), Robert Marat – fortepian i Kwartet Smyczkowy "Four Strings".
Kolejne koncerty odbędą się w terminach: 20 marca, 22 maja, 19 czerwca i 25 września. W ich programie znajdą się kompozycje między innymi: króla Alfonsa X El Sabio, księcia Antoniego Radziwiłła, Thomasa Luisa de Victorii , Marii Szymanowskiej, Michała Kleofasa Ogińskiego, Władysława Żeleńskiego, Carla Gesualda księcia Venosy. Wykonawcami będą uznani soliści i zespoły polskie oraz dwa znakomite, zaproszone z Francji Les Traversées Baroques i z Włoch Stagione Armonica.


Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki zaprasza w niedzielę, 23 stycznia 2011 roku o godz. 12.00 na koncert do Pałacu Szustra (ul. Morskie Oko 2). W wykonaniu pianistów: Mai Kamiya, Mika Kobayashi, Saki Murakoshi, Yuka Satoi Saori Yamamoto usłyszymy utwory Bacha, Haydna, Chopina, Zarębskiego, Szymanowskiego i Malawskiego.


Już po raz trzeci w rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego z inicjatywy Towarzystwa jego imienia odbędzie się koncert na Zamku Królewskim, przypominający o zbliżającej się 100. rocznicy urodzin wielkiego kompozytora w 2013 roku. We wtorek, 25 stycznia 2010 roku o godz. 18 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie z recitalem wystąpi rzadko w ostatnich latach koncertujący w stolicy skrzypek Konstanty Andrzej Kulka, zaś w programie znajdzie się słynny utwór Lutosławskiego – Partita w oryginalnej wersji na skrzypce i fortepian z roku 1984. Warto przypomnieć, że K. A. Kulka był jednym z pierwszych wykonawców tego dzieła i jako pierwszy dokonał jego nagrania płytowego. Artysta, wspólnie z pianistą Andrzejem Guzem, wykona też wciąż wymagającą popularyzacji Sonatę a-moll op. 13 z 1885 roku Ignacego Jana Paderewskiego oraz słynną Sonatę g-moll (zwaną „z trylem diabelskim”) Giuseppe Tartiniego.


Ponura, ciemna noc… w oddali słychać szum wiatru i złowieszcze odgłosy… Taki nastrój w pierwszej części koncertu „Rosyjskie legendy i baśnie” wprowadzi Fantazja symfoniczna Noc na Łysej Górze Modesta Musorgskiego, nawiązująca do pogańskich wierzeń o sabacie, czarownicach i diabłach. Podczas wieczoru usłyszymy również Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego, Krakowiaka Grażyny Bacewicz oraz muzykę do baletu Ognisty Ptak Igora Strawińskiego. Jako solista wystąpi Edoardo Zosi, zaś Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Daniel Raiskin. Koncert odbędzie się w czwartek, 27 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej.


W piątek, 28 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie odbędzie się koncert „Edward Czerny – muzyka taneczna i jazzowa” z cyklu koncertów monograficznych „W hołdzie Edwardowi Czernemu”. W wykonaniu Urszuli Dudziak oraz Big Bandu Akademii Muzycznej w Katowicach i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Andrzeja Zubka zabrzmi muzyka Edwarda Czernego, m.in. Wesoła wiadomość - fokstrot na orkiestrę symfoniczną i big band (1954), Parafraza „Lekkiej Kawalerii” (1958), Appassionata Oczy czarne (1960) oraz kompozycje jazzowe na big band m.in. Na trasie W-Z - fokstrot-fast (1949), Diabelski młyn - bebop (1955), Molo boogie - swing boogie (1957), Parafraza „Marsza florentyńskiego” (1958). Gwiazdą wieczoru będzie Urszula Dudziak, jedna z najwybitniejszych polskich wokalistek jazzowych, którą usłyszymy w interpretacjach standardów Edwarda Czernego. Urszula Dudziak wystąpi także w repertuarze premierowym z improwizacjami młodzieńczych miniatur kompozytora z 1934 roku na głos z fortepianem.

W długoletniej historii koncertów Edwarda Czernego utwory symfoniczne na połączone orkiestry, oprócz kompozytora, prowadzili najwybitniejsi polscy dyrygenci muzyki poważnej, a utwory na big band – leaderzy jazzowi. Dopiero w 2008 roku nastąpiło bezpośrednie nawiązanie do koncepcji interpretacyjnej Edwarda Czernego. Po raz pierwszy nad zespolonymi orkiestrami batutę przejął twórca najlepszego polskiego uniwersyteckiego big bandu, kompozytor, aranżer, wspaniały pianista i dyrygent prof. Andrzej Zubek, od lat kierujący Katedrą Kompozycji i Aranżacji w Instytucie Jazzu Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, którego przedmiotem podstawowych zainteresowań jest muzyka rozrywkowa i jazzowa. Twórczość Edwarda Czernego znajduje swój pełny wyraz w mistrzowskich interpretacjach prof. Andrzeja Zubka, wyróżniajacych się niezwykłą poprawnością stylistyczną, wysokim poziomem wykonawczym. Nie zabraknie też swingowych piosenek Edwarda Czernego skomponowanych dla Urszuli Dudziak na początku lat 60., którymi debiutowała na antenie radiowej (przebój Pójdę wszędzie z tobą). Prezentowane utwory (oprócz miniatur) zostały nagrane w latach 1949-79 przez Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia i Orkiestrę Taneczną Polskiego Radia pod dyrekcją Edwarda Czernego w Warszawie. Koncert poprowadzi Elżbieta Lewicka, wykładowca historii jazzu w rzeszowskim Instytucie Muzyki, krytyk muzyczny, dziennikarka, szefowa Redakcji Muzycznej Radia Rzeszów.

Urszula Dudziak wystąpi jeszcze dzień później, 29 stycznia 2011 roku o godz. 20.00 w Kinie „Kijów Centrum” w Krakowie, z programem "Dudziak śpiewa Czernego". Artystce towarzyszyć będzie Big Band Akademii Muzycznej w Katowicach pod kierownictwem Andrzeja Zubka. W programie muzyka taneczna i jazzowa Edwarda Czernego na big band. Usłyszymy swingowe szlagiery napisane dla Urszuli Dudziak, a także niezwykłe improwizacje artystki standardów jazzowych m.in. Kolorowej karuzeli i Na huśtawce – solo na pięć saksofonów.


Koncert w ramach Międzynarodowego Roku Gustava Mahlera w 100. rocznicę śmierci odbędzie się w piątek, 28 stycznia 2011 roku o godz. 19 w Filharmonii pomorskiej w Bydgoszczy. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Strugały usłyszymy I Symfonię D-dur „Tytan” austriackiego kompozytora. Program wieczoru dopełni Koncert potrójny C-dur na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 56 Beethovena z solistami: Kają Danczowską – skrzypce, Bartoszem Koziakiem – wiolonczela i Justyną Danczowską – fortepian.


Dnia 28 stycznia 2011 roku w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbędzie się wyjątkowy koncert Królewskiej Orkiestry Symfonicznej oraz zaproszonych artystów. Gwiazdą wieczoru będzie wirtuoz skrzypiec, znany i koncertujący na całym już świecie - Vadim Brodski, a wśród wokalistów znajdą się: Wioletta Białk (sopran), Jacek Silski (wokal), Jacek Borkowski (wokal), Beata Wyrabkiewicz (wokal) i Michał Milowicz (wokal). Przy pulpicie dyrygenckim stanie Irina Bogdanovich, a koncert poprowadzi Sylwia Gliwa - aktorka młodego pokolenia. Podczas widowiska muzyki, światła i dźwięku, urozmaiconego grą aktorską solistów, tańcem i solowymi wykonaniami instrumentalnymi oraz wizualizacjami, widzowie usłyszą największe przeboje musicalowe. m.in. Romeo i Julia, Memory, Maria, Alla I ask of You, Deszczowa piosenka, Love story, Parasolki z Cherbourga, Don’t cry for me Argentina, It's now or never z repertuaru E. Presleya.


W piątek, 28 stycznia 2001 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej, podczas koncertu zatytułowanego „Bieguny drogi twórczej” będzie można wysłuchać kompozycji pochodzących z dwóch skrajnie różnych etapów drogi twórczej. Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara to jego ostatnie dzieło, zaś I Symfonia Tytan Gustava Mahlera to dzieło młodego, pełnego entuzjazmu twórcy. „Wywołuje dreszcze przechodzące po całym kręgosłupie!” - pisał Mahler o Symfonii. Czy może być coś lepszego dla kompozycji niż taka rekomendacja wystawiona przez samego kompozytora? Podczas wieczoru wystąpi jedna z najlepszych współczesnych wiolonczelistek Natalie Clein, towarzyszyć jej będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej pod batutą Marka Pijarowskiego.

Przed koncertem, o godz. 18.00, w Sali Kameralnej odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu „Szkoła słuchania”. Wstęp wolny.


Opera Wrocławska zaprasza w dniach 29 i 30 stycznia 2011 roku na premierowe przedstawienia opery Joanna d’Arc Giuseppe Verdiego. Kierownictwo muzyczne - Ewa Michnik, reżyseria - Natascha Ursuliak, dekoracje - Claudia Weinhart, kostiumy - Małgorzata Słoniowska.
Joanna d’Arc to jeden z wczesnych utworów operowych Verdiego, wystawiony po raz pierwszy w 1845 roku w La Scali. Spektakl już w dniu swojej premiery wzbudził entuzjazm publiczności, zachwyconej zarówno majestatycznymi wystąpieniami chóru, jak i głębokimi partiami solowymi. Z biegiem lat dzieło nie straciło nic ze swego doniosłego uroku, wręcz przeciwnie – do dziś zaskakuje świeżością. Libretto autorstwa Temistocle Solery oparte jest na dramacie Freidricha Schillera Die Jungfrau von Orléans, opisującego historię życia tytułowej Dziewicy Orleańskiej, prostej dziewczyny, która stanęła na czele francuskiej rebelii przeciw Anglikom. Fabuła ukazuje tragiczne losy bohaterki, która w wieku dziewiętnastu lat została pojmana, osądzona w procesie o czary i spalona na stosie. Burzliwy okres w dziejach średniowiecznej Francji staje się tłem dla ukazania uniwersalnych ludzkich dramatów. Przedstawienie wciąga w odmęty psychiki bohaterów, prowadzi nas od namiętnej pasji religijnego poświęcenia, przez meandry miłości i rozpaczy, aż po granice pomiędzy wiarą i zabobonem.


Dyrygentem i jednocześnie solistą koncertów symfonicznych w Filharmonii Krakowskiej w piątek, 28 stycznia 2011 roku o godz. 19.00 i w sobotę, 29 stycznia 2011 roku o godz. 18.00 będzie popularny i doceniany przez krytykę pianista - Peter Jablonski (na zdjęciu). Ten młody artysta o polsko-szwedzkich korzeniach zaistniał na międzynarodowej arenie muzycznej już w trakcie studiów w Royal College of Music w Londynie, dzięki nagraniu z Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją samego Vladimira Ashkenazy’ego. Kolejne wspólne nagranie tych muzycznych osobowości otrzymało Edison Award w kategorii "najlepsze nagranie koncertowe". Peter Jablonski wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej zaprezentuje Koncert fortepianowy G-dur nr 17 KV 453 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Program koncertu dopełni uwertura koncertowa Coriolan op. 62 Ludwiga van Beethovena oraz I Symfonia e-moll op. 39 Jeana Sibeliusa.