Polmic - FB

calendar of events

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Szalone Dni Muzyki w Warszawie czyli La Folle Journée de Varsovie "Les Titans" Szymanowski * Brahms * Mahler * Liszt * Strauss trwać będą od 29 września do 2 października 2011 roku. Cztery dni festiwalowe wypełni około 70 koncertów, na których wystąpi ponad 400 znamienitych artystów z całego świata. Wydarzenia odbędą się, podobnie jak w poprzednim roku, w czterech salach koncertowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz w namiocie koncertowym na Placu Teatralnym. Idea festiwalu to popularyzowanie i przybliżanie muzyki klasycznej jak najszerszej publiczności, inspirowanie do rozpoczęcia przygody z muzyką klasyczną przez „nie-melomanów”, otwarcia nowych horyzontów dla odbioru sztuki i odkrywania nowych fascynacji.

Czy muzyka klasyczna musi być zawsze poważna? Nic bardziej mylnego. Przez cztery jesienne dni Warszawa będzie pulsować takimi emocjami, jakie towarzyszą największym rockowym imprezom w Europie. Impulsem do wspólnego przeżywania muzyki będą jednak nie gitarowe riffy i transowe loopy, ale fantazje i preludia wielkich twórców przełomu XIX i XX wieku. Każdy będzie mógł poznać lub na nowo odkryć utwory Brahmsa, Mahlera, Liszta, Straussa i Szymanowskiego. Tych pięciu „Tytanów” to sztandarowe postaci tegorocznej edycji "Les Titans" festiwalu La Folle Journée de Varsovie / Szalone Dni Muzyki. Podczas ponad 80 koncertów, publiczności zaprezentuje się prawie 860 artystów, wśród nich m.in. dyrygenci Kazuki Yamada i Marc Minkowski, pianistka Etsuko Hirose, Kwartet smyczkowy Modigliani oraz węgierski zespół Muzsikàs.

„Kto powiedział, że Mozarta i Bacha nie można słuchać w T-shircie i wytartych jeansach?" - mówi René Martin, pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu La Folle Journée. - „Pomysł na tę imprezę przyszedł mi do głowy, gdy byłem z dziećmi na koncercie U2. Widząc 35 tysięcy fanów zgromadzonych na stadionie pomyślałem: 'Dlaczego ci ludzie nie mieliby przyjść posłuchać muzyki klasycznej?' Nasz festiwal niesie takie same emocje jak koncert rockowy: zabawę, przyjemność i wspólne przeżywanie muzyki” – podkreśla René Martin.

Program każdego z Szalonych Dni Muzyki wypełni kilkadziesiąt niedługich ok. 45-minutowych koncertów, które będą się odbywać na kilku scenach równocześnie. Dzięki temu uczestnicy będą mieli pełną swobodę wyboru, tworząc indywidualny program festiwalu. Dodatkowym magnesem są symboliczne ceny biletów (5-7-10 złotych).

„Sto lat temu muzyka budziła tak samo gorące emocje jak dziś, a jej twórcy mieli status równy współczesnym gwiazdom estrady”- mówi Janusz Marynowski, Dyrektor Naczelny Orkiestry Sinfonia Varsovia. „W utworach Mahlera, Straussa czy Szymanowskiego odbijają się ich osobiste dramaty, skomplikowane relacje uczuciowe, triumfy i porażki. Szalone Dni Muzyki to doskonała okazja, by się o tym przekonać i dać się ponieść emocjom tej muzyki.” – dodaje Janusz Marynowski.

Podczas tegorocznego festiwalu uczestnicy, a zwłaszcza młodzi ludzie, mogą odkryć ile Ferenc Liszt miał wspólnego z Johnem Lennonem, co łączy Johannesa Brahmsa z Jimim Hendrixem oraz gdzie stykają się życiorysy Gustava Mahlera i Michaela Jacksona – i jak to wszystko łączy się i przenika w twórczości i pasji, jaką wyzwala muzyka.  

La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki to festiwal, cykl imprez muzycznych, realizowany od 1995 roku, którego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest René Martin, twórca wielu festiwali i organizator licznych koncertów muzyki klasycznej na całym świecie, założyciel Centre de Réalisations et d'Études Artistiques à Nantes (CREA). Międzynarodowy Festiwal "La Folle Journée" od wielu lat odbywa się z powodzeniem w wielu krajach: od Francji, przez Hiszpanię, Japonię, po Brazylię. Posiada tam już uznaną pozycję w życiu kulturalnym społeczności i cieszy się dużą popularnością. W Roku Chopina 2010, Festiwal "La Folle Journée" po raz pierwszy zawitał do Polski. Nad Wisłą jego edycja nosiła tytuł "Chopin Open" i odbyła się w dniach 11-13 czerwca. W trakcie 3 dni festiwalu podczas 120 koncertów, wystąpiło niemal 450 artystów, a w koncertach uczestniczyło 26.000 słuchaczy.

PRZECZYTAJ:
- o idei Szalonych Dni Muzyki w Warszawie - plik pdf
- list René Martina, Dyrektora Artystycznego festiwalu - plik pdf
- program Festiwalu - plik pdf
- program Festiwalu w formie tabeli - plik pdf
- informacje o wykonawcach - plik pdf

Więcej o polskiej edycji La Folle Journée de Varsovie / Szalone Dni Muzyki www.follejournee.pl


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na cykl spotkań z kompozytorami pt.: Muzyka współczesna nie gryzie, które odbędą się w soboty: 3 września, 1 października i 5 listopada 2011 roku w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce. Goście tegorocznych spotkań to Krzysztof Knittel, Romuald Twardowski i Aleksander Kościów. Spotkania moderować będzie Małgorzata Kołcz (kontrabasistka, filolog klasyczny). Wstęp wolny.

Projekt skierowany jest do osób, które w rożny sposób uczestniczą w życiu kulturalnym stolicy, ale podchodzą nieufnie do zjawiska nazywanego „muzyką współczesną”. Jednym ze sposobów na przełamanie tej bariery jest osobisty kontakt z kompozytorem. Organizatorzy proponują jednak nową formułę spotkań: korzystając z multimediów (projekcja audio i wideo, wykorzystanie zarówno laptopa, jak i fortepianu) gospodarz spotkania będzie przewodnikiem nie tyle po własnej twórczości, ile po tych obszarach współczesnej kultury muzycznej, które osobiście go fascynują – czy to będzie improwizacja kolektywna, wykorzystanie technologicznych gadżetow czy wzajemne przenikanie się awangardy i popkultury. Dzięki temu w świadomości słuchaczy muzyka współczesna przestanie być abstrakcyjnym, zamkniętym bytem, a stanie się pełnoprawnym elementem rzeczywistości. Jak może przenikać do kultury popularnej (choćby jako muzyka filmowa), wyrastać z twórczości nieprofesjonalnej, wykorzystywać nowe, masowo dostępne technologie, uruchamiać kreatywność, czy wreszcie wiązać się z historią, polityką i ekonomią.
Spotkania z cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” należy traktować jako istotną promocję muzyki współczesnej - bardziej muzyki jako fascynującego zjawiska, niż konkretnych twórców. Dlatego dobór kompozytorów został dokonany przede wszystkim pod kątem ich komunikatywności i atrakcyjności prezentowanych tematów. Krzysztof Knittel pokaże, co można zrobić za pomocą iPhona, z którego w swojej pracy korzysta zaskakująco często, zaprezentuje też laserową harfę i metody improwizacji kolektywnej. Romuald Twardowski postawi ważne pytanie o realny wpływ XX-wiecznych przełomów estetycznych na polskie życie muzyczne, nie poskąpi też barwnych opowieści o „złotych latach polskiej awangardy” czy o Rosji – sowieckiej i współczesnej. Zaś najmłodszy w tym gronie Aleksander Kościów zmusi do zastanowienia się, czy i kiedy muzyka jest komunikatem, jakie konsekwencje niesie ze sobą wielkie współczesne pomieszanie stylów i czy wyobraźnię można opodatkować… Nad przebiegiem każdego spotkania będzie czuwać moderator, którego zadaniem będzie realizacja zaplanowanego przebiegu spotkania, prowadzenie rozmowy z kompozytorem i moderowanie dyskusji. Funkcję tę będzie pełnić Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i filolog klasyczny, współorganizatorka takich wydarzeń muzycznych, jak koncert prawykonań „Muzyczne pejzaże Czesława Miłosza” czy cykl Letnich Festiwali Nowego Miasta, promujących polską muzykę poważną.

Spotkania o długości ok. 90 minut odbywać się będą w soboty o godz. 17 w atrakcyjnej turystycznie dzielnicy Warszawy (Stare Miasto), wpisując się w weekendową, spacerową atmosferę stolicy.

Wydarzenie odbędzie się dzięki środkom finansowym Biura Kultury m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Patronat medialny nad Spotkaniami objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na 49. Bydgoski Festiwal Muzyczny „W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu”, który odbędzie się w dniach 9 września – 7 października 2011 roku.

Podczas Festiwalu w foyer Filharmonii czynna będzie wystawa Wilno Miłosza zorganizowana przez Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy przy współpracy Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Prezentowane fotografie pochodzą ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu.

Read more


Szczecińscy artyści zapraszają na koncert inaugurujący nowy sezon artystyczny Baltic Neopolis Orchestra – w sobotę, 1 października 2011 roku o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Współczesne utwory kompozytorów szczecińskich połączone zostaną z wizualizacjami (Vj PuH), a poza dźwiękami instrumentów smyczkowych usłyszymy również fortepian (Michał Dobrzyński we własnej kompozycji pt. Iluminacje. Concerto-notturno na fortepian i orkiestrę smyczkową utwór napisany z okazji 200 rocznicy urodzin Fryderyka Chopina) oraz sopran (Lucyna Boguszewska w utworze Morskim cmentarzom modlitwa na głos żeński i orkiestrę smyczkową autorstwa Janusza Stalmierskiego). Jednocześnie koncert będzie premierą dwóch wyjątkowych utworów napisanych dla Baltic Neopolis Orchestra – Lamentacji na smyczki Piotra Klimka oraz Muzyki na smyczy Grzegorza Marciniaka.


W sobotę, 1 października 2011 roku o godz. 12 przed Zespół Państwowych Szkół Muzycznych, Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Osiedle Tysiąclecia, ul. Ułańska 7B) na wspólne świętowanie Międzynarodowego Dnia Muzyki podczas plenerowej imprezy rodzinnej Segregacja dźwięków zapraszają Grażyna Szymborska i Marcin Bujnowicz - menedżerowie Filharmonii Śląskiej i Stowarzyszenia Przyjaciół Filharmonii Śląskiej oraz Fundacji Ziarno Talentu i katowickiej Szkoły Muzycznej YAMAHA. W programie: wspólne, rodzinne, wielopokoleniowe muzykowanie. A wszyscy uczestnicy razem, na własnoręcznie zrobionych instrumentach ze zbędnych butelek, puszek czy kartonów, zagrają słynny Marsz Radetzky’ego Johanna Straussa.

Międzynarodowy Dzień Muzyki obchodzony jest na całym świecie w dniu 1 października od roku 1975, zainicjowany przez Yehudi Menuhina, ówczesnego Prezydenta Międzynarodowej Rady Muzyki działającej pod egidą organizacji UNESCO. Głównym celem tego święta jest przedstawienie muzyki w taki sposób, by była kojarzona jako dobro ludzkości oraz promocja muzyków jako tych, którzy tworzą piękno muzyki.

Filharmonia Śląska wspólnie z katowicką Szkołą Muzyczną YAMAHA będzie świętować ten dzień w sposób szczególny, organizując akcję społeczną pod nazwą Segregacja Dźwięków. Projekt ma na celu m.in.: promocję muzyki poprzez zachęcenie całych rodzin, od niemowlaka do starca, do rodzinnego muzykowania, wezwanie do spontanicznego stawienia się w przestrzeni publicznej miasta Katowice i wyrażenia się muzycznie poprzez wspólne wykonanie utworu Marsz Radetzky’ego Johanna Straussa, zaproszenie wszystkich osób uprawiających muzykę w społeczności śląskiej – amatorów, jak i tych zajmujących się muzyką zawodowo – do wspólnego uczestnictwa i uczczenia Światowego Dnia Muzyki.

Zatem przyjdź! Weź ze sobą pustą butelkę plastikową lub szklaną, pustą aluminiową puszkę, gazetę lub tubę po papierze toaletowym czy papierowym ręczniku, pudełko lub kartonowe opakowanie. Jeżeli masz w domu coś, co intrygująco ciekawie brzmi, a jest odpadem – weź także ze sobą. Zanim te rzeczy wylądują posegregowane w śmietniku, damy im jeszcze jedno życie – zostaną instrumentami! Zagramy wspólnie Marsz Radetzky’ego Johanna Straussa pod batutą Bogusława Jana Bembena – polskiego dyrygenta, menedżera i pedagoga, absolwenta Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Jana Wincentego Hawela.


Filharmonia Krakowska zaprasza dzieci od 0 do 3 lat i ich rodziców oraz kobiety w ciąży na muzyczne spotkania warsztatowe zatytułowane "Smykowe granie".

Filharmonia im. K. Szymanowskiego, jako druga po Filharmonii Łódzkiej instytucja tego typu, podjęła się zadania edukowania melomanów od pierwszych dni ich kontaktu ze światem dźwięków. Spotkania te przygotowane są przez Fundację Kreatywna Edukacja przy współpracy z wydziałem muzykoterapii Akademii Muzycznej w Krakowie, w oparciu o metodę Edwina E. Gordona. W tym sezonie koncertowym zaplanowanych zostało po 5 spotkań w 9 weekendów. Pierwsze, zatytułowane "Smyk jazz", odbędzie się 1 października 2011 roku o godz. 15 i 16 oraz w niedzielę, 2 października o godz. 10, 11 i 12, w Sali Złotej usytuowanej na pierwszym piętrze krakowskiej Filharmonii.


Młoda Polska Filharmonia pod batutą Adama Klocka wystąpi 1 października 2011 roku Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Zespołowi towarzyszyć będą soliści: Dimitri Vasiliev – skrzypce, Edicson Ruiz – kontrabas, Dudu Carmel – obój i Magdalena Laskowska – fagot. W programie koncertu znajdzie się prawykonanie utworu napisanego na zamówienie MPF – Czterech pór roku – Jamna Zbigniewa Preisnera. Ponadto usłyszymy kompozycje Vivaldiego, Dittersdorfa, Rachmaninow i Beethovena. Koncert zostanie powtórzony w sali Filharmonii Krakowskiej w poniedziałek, 3 października 2011 roku o godz. 19.30.

Młoda Polska Filharmonia to zespół powstały z trzydziestu dziewięciu najbardziej utalentowanych uczniów szkół muzycznych II stopnia w wieku 15-20 lat, wybranych podczas przesłuchań, aby kształcić się pod okiem najlepszych artystów o światowej renomie. Trasa koncertowa, obejmująca Bydgoszcz, Puławy, Kraków, Wrocław, Poznań i Warszawę jest zwieńczeniem ich wspólnej pracy. Dyrektorem artystycznym i dyrygentem orkiestry jest Adam Klocek – dyrektor Filharmonii Kaliskiej. Warsztaty z młodzieżą poprowadzą także muzycy z najlepszych światowych orkiestr – oboista Dudu Carmel z Israel Philharmonic, kontrabasista Edicson Ruiz z Berliner Philharmoniker i skrzypek Dimitry Vasiliev z Moscow Soloists. Młoda Polska Filharmonia otrzymała także bardzo silne wsparcie ze strony polskiego rynku muzycznego. Jako pierwszy poparł tę niezwykłą inicjatywę światowej sławy kompozytor Zbigniew Preisner, komponując utwór specjalnie na potrzeby trasy koncertowej MPF. W promocję projektu zaangażowali się także znakomici reprezentanci polskiego rynku muzycznego: mezzosopranistka Alicja Węgorzewska – Whiskerd, jazzman Robert Kubiszyn, zespół Me, Myself And I, piosenkarki Aga Zaryan i Magda Navarrete oraz muzykolog Marita Albán Juárez. Młoda Polska Filharmonia to przedsięwzięcie przygotowywane wspólnie przez Grupę Zwierciadło i Fundację Pro Bono PL, których celem jest popularyzacja szczytnej idei wzbudzania zainteresowania muzyką poważną wśród polskiej młodzieży oraz motywację młodych artystów do wzmożonej pracy. To jedyna w Polsce orkiestra dotowana z prywatnych funduszy. Tego typu projekty, popularyzujące muzykę klasyczną w wykonaniu najzdolniejszych młodych muzyków, cieszą się ogromną popularnością w Stanach Zjednoczonych czy Niemczech. Jest szansa, że to prekursorskie działanie na dłuższy czas zaistnieje na polskim rynku muzycznym.


XII Festiwal Literacko-Muzyczne Konfrontacje „Miłosz – Iwaszkiewicz” odbędzie się w Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku w dniach 25 września – 16 października 2011 roku.

Hasłem tegorocznego Festiwalu będą - w odróżnieniu od wszystkich poprzednich – konfrontacje nie tylko muzyczne, ale i literackie. Inspiracją dla tematu Literacko-muzyczne konfrontacje: Milosz – Iwaszkiewicz są dwie ważne rocznice: setna urodzin Czesława Miłosza, przypadająca w tym roku, oraz trzydziesta śmierci Jarosława Iwaszkiewicza, która minęła w roku ubiegłym. Celem przedsięwzięcia będzie: zapoznanie odbiorców z tymi aspektami twórczości i biografii Czesława Miłosza, które wiążą się ściśle z osobą Jarosława Iwaszkiewicza, a także konfrontacja strategii artystycznych, postaw politycznych i upodobań estetycznych dwóch wybitnych twórców. Temat ten ma szczególne uzasadnienie w Stawisku - Domu Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, w którym Czesław Miłosz wielokrotnie bywał.

W części literackiej festiwalu podjęte zostaną następujące tematy: Kresowe korzenie Czesława Miłosza i Jarosława Iwaszkiewicza, Miłosz – Iwaszkiewicz: przekraczanie granic poezji, Miłosz – Iwaszkiewicz: między krajem a emigracją, Dialog pisarzy – na podstawie korespondencji Czesława Miłosza i Jarosława Iwaszkiewicza, Miłosz i Iwaszkiewicz w oczach innych: spojrzenie na twórczość Iwaszkiewicza i Miłosza okiem innego wybitnego pisarza – Eustachego Rylskiego.

W części muzycznej odbędą się koncerty: muzyki ukraińskiej (zespół „Buttia” z Kijowa), muzyki litewskiej (zespół „Puniukai” z Puńska), utworów Haydna i Mozarta (kwartet Camerata i Tytus Wojnowicz), utworów Brahmsa i Rachmaninowa (Krzysztof Jabłoński, Konstanty A. Kulka, Tomasz Strahl).

Imprezą towarzyszącą będzie wystawa prac Tadeusza Łapińskiego – artysty tworzącego w Stanach Zjednoczonych, profesora Uniwersytetu w Maryland, któremu dane było znać i spotykać się z Czesławem Miłoszem.

Niewątpliwą atrakcją festiwalu będzie możliwość obejrzenia rękopisów listów Czesława Miłosza do Jarosława Iwaszkiewicza oraz książek z dedykacjami Noblisty dla Stawiszczanina.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


W kolejne niedziele od 4 września do 30 października 2011 roku w śródmiejskich kościołach Warszawy odbędzie się XII Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia”.

Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów.

Read more


Program Strefa Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie zaprasza na jesienne koncerty w Budynku Laboratorium CSW.

Największym i najciekawszym wydarzeniem tej jesienni będzie psychoaktywny festiwal TRANS/WIZJE (16 października 2011), podczas którego zaprezentowani będą najwybitniejsi przedstawiciele radykalnej sztuki performance, muzyki eksperymentalnej oraz rytualnej w Polsce: Suka Off, Hati, Job Karma, Benicewicz oraz Wolfram. Wcześniej, 2 października 2011 w ramach cyklu „Strefa Monotype” będzie można m.in. posłuchać i obejrzeć amerykańskiego performera poruszającego się na peryferiach muzyki noise - Cranka Sturgeona, a 6 października swój debiutancki album „Electrocution” – wydany przez Polskie Radio – będzie promował zespół Das Moon, który przez muzycznych dziennikarzy określany jest jako jeden z najciekawszych tegorocznych debiutów. W dniu 9 października w myśl przysłowia „cudze chwalicie, swojego nie znacie” zostaną zaprezentowani dwaj warszawscy artyści C.H. District i Wiracki, reprezentujący nurt progresywnej elektroniki, a którzy największe sukcesy odnoszą poza granicami kraju.

Ostatni jesienny koncert programu Strefa odbędzie się 22 listopada w ramach cyklu „Strefa Monotype”. Jednak również początek roku 2012, w ramach programu Strefa, będzie obfitować w ciekawe wydarzenia, między innymi odbędą się koncerty: kakofoNIKT - poznańskiego kolektywu audio-wizualnego, otwockiej Oranżady promującej koncept album „Once Upon A Train” oraz Jacka Sienkiewicza z premierowym materiałem.

Program koncertów Strefy na jesień 2011 dostępny na stronie CSW - plik pdf


W niedzielę, 2 października 2011 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się IV Koncert Charytatywny na rzecz Dolnośląskiego Centrum Psychoonkologii i Rehabilitacji realizującego program Akademia Walki z Rakiem. Wezmą w nim udział znani i cenieni muzycy wrocławscy: Monika Wieczorkowska – sopran, Olga Ksenicz – sopran, Piotr Łykowski – kontratenor, Maciej Gocman – tenor, Bogdan Makal – bas, Zbigniew Pilch – skrzypce, Małgorzata Kosendiak – skrzypce, Julia Kosendiak – viola da gamba i Marta Niedźwiecka – klawesyn, pozytyw oraz zespół wokalny i instrumentalny pod batutą Andrzeja Kosendiaka.

Ogólnopolski projekt Akademii Walki z Rakiem realizowany jest we Wrocławiu już od czterech lat. Jego celem jest nauczenie chorych oraz ich bliskich jak mobilizować wewnętrzne siły organizmu do walki z chorobą oraz uświadomienie społeczeństwu wagi wpływu psychiki na proces choroby nowotworowej. Bilety-cegiełki na IV Koncert Charytatywny organizowany przez Filharmonię Wrocławską mają stanowić wsparcie dla idei projektu. Na koncercie tym usłyszymy dzieła wokalno-instrumentalne oraz instrumentalne pochodzące z XVII i XVIII wieku, skomponowane przez polskich twórców muzyki religijnej - A. Milwida, S. S. Szarzyńskiego, J. Wańskiego i G. G. Gorczyckiego oraz wielkiego niemieckiego mistrza Jana Sebastiana Bacha.


W poniedziałek, 3 października 2011 roku o godz. 9.00, 11.00 i 13.00 oraz w soboty, 8 i 15 października o godz.10.0 i 12.00 Filharmonia Krakowska zaprasza najmłodszych słuchaczy na muzyczną podróż z biegiem Wisły - Płynie Wisła, płynie. Znani aktorzy – Anna Sokołowska i Sławek Rokita wcielą się w postacie Babci Melodii i Dziadka Rytmusa i wraz z kuzynką Klawiaturką Fortepianową (pianistka Renata Żełobowska-Orzechowska) oraz wszystkimi zaprzyjaźnionymi filharmonicznymi wnuczętami, podróżować będą po najciekawszych zakątkach naszej kuli ziemskiej.
W górach, gdzie Wisła – „królowa polskich rzek” – bierze swój początek, wsiądziemy na barkę flisaka Jontka (tenor Adam Sobierajski) i wraz z jego młodszą siostrą, Magdą (Magdalena Turek, utalentowana skrzypaczka, uczennica PSM II st. im. Wł. Żeleńskiego) popłyniemy aż do Gdańska. Po drodze zrobimy postój w Krakowie, gdzie na Rynku spotkamy się Lajkonikiem i jego orszakiem (dzieci z Zespołu Pieśni i Tańca „Krakowiacy”) oraz zacną krakowską kupcową (flecistka Renata Guzik). Dama dworu królowej Bony (Dorota Imiełowska – wiolonczela) zaprosi nas na muzyczne spotkanie w zamku wawelskim, a następnie wsiądziemy na barkę i popłyniemy aż do Warszawy, gdzie zwiedzimy Teatr Wielki i Filharmonię Narodową. Po wizycie w Warszawie zajrzymy do dworku w Żelazowej Woli - znanego większości dzieci z opowieści o Fryderyku Chopinie, odpoczniemy także na kujawskich łąkach, bawiąc się z tamtejszymi dziećmi. Podróż naszą zakończymy nad morzem, w Gdańsku, gdzie przed Dworem Artusa, historycznym miejscem wielkich balów, odtańczymy uroczystego poloneza.
W podróży tej towarzyszyć nam będzie muzyka najlepszych polskich kompozytorów z lat dawniejszych i nowszych: Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Fryderyka Chopina i Michała Kleofasa Ogińskiego.


Jesienią 2011 roku nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego SA ukażą się cztery nowe książki o tematyce jazzowej: Grać pierwszy fortepian. Rozmowy z Adamem Makowiczem Marka Straszy, My, saksofon Jacka Delonga, Jazzowisko Trójmiasta Stanisława Danielewicza i Gershwin. Audiobook Lucjana Kydryńskiego (dwie pierwsze w sprzedaży już 3 października). Nowościom wydawniczym będzie towarzyszyła kampania promocyjna pod nazwą „Jazzowisko”, w ramach której odbędą się koncerty, spotkania z autorami, debaty i prezentacje targowe, m.in.:
20 października 2011, godz. 18.00, BCK w Bielsku-Białej – koncert Adama Makowicza i Andrzeja Chorosińskiego – organisty – w ramach XII Festiwalu Muzyki Organowej. Wydarzenie rozpoczyna jesienną trasę koncertową Adama Makowicza;
23 października 2011, godz. 20.00, sala widowiskowa JCK, ul. Bankowa 28/30, Jelenia Góra – finał konkursu Powiew Młodego Jazzu, podczas którego zostaną rozdane nagrody ufundowane przez PWM;
25 października 2011, godz. 17.00, Akademia Muzyczna w Łodzi, sala nr 12 – promocja książki Jacka Delonga My, saksofon. Spotkaniu z autorem będzie towarzyszyć koncert kwartetu saksofonowego Jacka Delonga oraz Big Bandu Akademii Muzycznej. Wstęp wolny;
5 listopada 2011, godz. 18.00, Studio im. Romany Bobrowskiej Radia, Kraków – koncertowa debata „Co słychać w polskim jazzie?”. Uczestnicy debaty: Antoni Krupa – redaktor Polskiego Radia, Krystian Brodacki – autor Historii Jazzu w Polsce i Stanisław Danielewicz – autor Jazzowiska Trójmiasta. Po 30-minutowej debacie na scenie wystąpi Janusz Muniak z zespołem. Impreza odbędzie się w ramach 15. Targów Książki w Krakowie. Wstęp wolny;
12 listopada 2011, godz. 18.00, Filharmonia Krakowska – recital Adama Makowicza. Po koncercie pianista spotka się z publicznością i czytelnikami książki;
18 listopada 2011, godz. 18.00. Klub ŻAK w Gdańsku – koncert Jazzowisko Trójmiasta w ramach Festiwalu Jazz Jantar 2011. W koncercie udział wezmą muzycy jazzowi działający lub pochodzący z Trójmiasta, poprowadzi go Stanisław Danielewicz;

21 listopada 2011, godz. 18.00, sala kameralna w siedzibie BMO, ul. Fredry 8, Warszawa i 23 listopada2011 Centrum Kultury Żydowskiej w Krakowie – spotkanie z Adamem Makowiczem i Markiem Straszem. Wstęp wolny.

Wydarzenia kampanii można śledzić na stronie www.jazzowisko.pl


Koncert Skarby współczesnej kameralistyki organowej odbędzie się w środę, 5 października 2011 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Urszula Kryger – mezzosopran, Jadwiga Rappé – alt, Alina Mleczko – saksofony, Stanisław Skoczyński - perkusja i Jarosław Malanowicz – organy. W programie: Edward SielickiSigns of life na saksofon i organy, Zbigniew BargielskiIluzje i dążenia na perkusję i organy, Grażyna Pstrokońska-NawratilNiedziela Palmowa w Nazareth na saksofon, perkusję i organy, Henryk CzyżTryptyk na głos i organy, Witold LutosławskiLacrimosa na mezzosopran i organy, Andrzej Kurylewicz3 Psalmy na alt i organy i Stanisław MorytoLitania na mezzosopran, alt i organy.


Od 5 do 8 października 2011 roku w Bielsku-Białej trwać będzie Festiwal Kompozytorów Polskich. Tegoroczna edycja poświęcona została polskiej muzyce filmowej. Usłyszymy kompozycje m.in. Jana A.P. Kaczmarka, Wojciecha Kilara, Krzesimira Dębskiego, Andrzeja Kurylewicza, m.in. muzykę do filmów: Marzyciel, Wojna i pokój, Ziemia Obiecana, Pan Tadeusz, Dracula. W czasie festiwalu wystąpią m.in. Iwona Hossa z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod batutą Krzysztofa Pendereckiego oraz znany na całym świecie skrzypek i saksofonista Vadim Brodsky. Wszystkie koncerty odbywać się będą w Bielskim Centrum Kultury.

Festiwal to okazja do pełniejszego poznania twórczości polskich autorów muzyki filmowej i odkrycia na nowo kompozycji znanych z kina i telewizji – mówi Jerzy Pieszka, Naczelnik Wydziału Kultury i Sztuki w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej. – To również okazja do spotkania z wybitnymi kompozytorami: z Janem A.P. Kaczmarkiem– laureatem Oscara za muzykę do filmu Marzyciel, Wojciechem Kilarem – autorem muzyki do kilkudziesięciu dzieł polskiej i światowej kinematografii oraz Krzysztofem Pendereckim – wybitnym kompozytorem i dyrygentem.

W tym roku przygotowano także specjalny koncert dla dzieci, który odbędzie się w Państwowej Szkole Muzycznej. W jego trakcie wykonane zostaną m.in. utwory, które stanowiły ilustrację muzyczną do popularnych kreskówek powstałych w bielskim Studiu Filmów Rysunkowych: Bolka i Lolka, Zaczarowanego ołówka i Proszę słonia. Podczas koncertu będzie także okazja przypomnieć sobie kompozycje Zenona Kowalowskiego z Przygód Reksia oraz Tadeusza Kocyby z filmu U zbójców.

Festiwal Kompozytorów Polskich na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń artystycznych w Bielsku-Białej oraz stał się przedsięwzięciem artystycznym o renomie wykraczającej poza granice województwa śląskiego. - Obecna pozycja Festiwalu Kompozytorów Polskich to w dużej mierze zasługa świętej pamięci profesora Henryka Mikołaja Góreckiego, który od samego początku mu patronował i był jego dobrym duchem – dodaje Jerzy Pieszka. – Jest to pierwsza edycja festiwalu bez jego patrona. Mimo to pozostaje on w naszej pamięci i w naszych sercach. Dlatego też tegoroczna XVI edycja festiwalu poświęcona jest właśnie pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego. By uczcić kompozytora, 5 października w Kościele Maksymiliana Kolbe zabrzmi III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”. Tym razem utwór ten zagrają muzycy Sinfonii Varsovii, których poprowadzi znakomity kompozytor, przyjaciel Henryka Mikołaja Góreckiego – prof. Krzysztof Penderecki.

Więcej informacji o festiwalu oraz jego program - na stronie www.fkpbb.pl


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza w czwartek, 6 października 2011 roku o godz. 19.00 na koncert z okazji 200. rocznicy urodzin Ferenca Liszta. Jako pierwsze wykonane zostaną Preludia, nazywane przez samego kompozytora „muzyką ogródkową”, ponieważ często wykonywane były na różnych imprezach. Następnie zabrzmi Koncert fortepianowy Es-dur, a w drugiej części koncertu utwór Georgesa Bizeta i Rodiona Szczedrina – Carmen Suita na smyczki i perkusję. Wystąpią: Adam Kośmieja – fortepian oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Jerzego Swobody.


Filharmonicy Śląscy zapraszają na siedem październikowych koncertów. W piątek, 7 października 2011 roku o godz. 18 wystąpią w bielskim Domu Muzyki na XVI Festiwalu Kompozytorów Polskich, poświęconym pamięci prof. Henryka Mikołaja Góreckiego, a w tym roku zaprogramowanym na prezentację polskiej muzyki filmowej. Katowiccy symfonicy i chórzyści pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka wykonają muzykę Wojciecha Kilara, najznakomitszego polskiego kompozytora pracującego także dla kina. Nie obędzie się bez Pana Tadeusza i Ziemi obiecanej czy Draculi, ale będzie również Bilans kwartalny, Smuga cienia i nieśmiertelny walc z Trędowatej. Katowiczanom te hity przypomniane zostaną nieco później.
Wszystkie bilety będą zapewne wyprzedane na sobotnim koncercie (8 października 2011, godz. 18) Śląskiej Orkiestry Kameralnej Wirtuoz nad wirtuozami. Ten tytuł anonsuje znakomitego flecistę i dyrygenta Łukasza Długosza. Program przewiduje uroczą drugą suitę orkiestrową Johanna Sebastiana Bacha i arcyprzebój wszech czasów: Cztery pory roku Antonia Vivaldiego.
Filharmonia Śląska, która Międzynarodowy Dzień Muzyki świętowała z najmłodszymi muzykami i konstruktorami własnych instrumentów, kolejne propozycje kieruje do tej właśnie części widowni. Dla młodszych jest wtorkowa (11 października 2011, o godz. 10 i 12) propozycja Radiowej Filharmonia dla Dzieci – Kontrabas kontra bas, czyli kto niżej potrafi. W utworach Stanisława Moniuszki, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Camille’a Saint-Saënsa wystąpią bas Bartosz Araszkiewicz, kontrabasista Dominik Polak i pianistka Bogusława Ciepierska. Słowem muzykę dzieciom przybliżać będzie Regina Gowarzewska.
W środę (godz. 11 i 17) oraz w czwartek (godz. 10) 12 i 13 października uczniowie mogą się wybrać na któryś z koncertów Młodej Filharmonii. Dziesięć dni przed 200. rocznicą urodzin Ferenca Liszta – genialnego rywala Fryderyka Chopina – jego muzykę przypomną symfonicy pod batutą młodej, utalentowanej i w Katowicach lubianej Mai Metelskiej oraz pianista Grzegorz Niemczuk. Jako prelegentka na estradzie pojawi się Regina Gowarzewska.


"Out of Ciurlionis" - koncert litewskiego kwartetu Chorodos odbędzie się 7 października 2011 roku o godz. 20:11 w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie.

Chorodos, występujący w składzie: Dainius Puodziukas – I skrzypce, Ieva Sipaityte – II skrzypce, Robertas Bliškevičius – altówka i Ieva Tamutyte – wiolonczela, uznawany jest za jeden z najlepszych zespołów kameralnych Litwy. Występ w Polsce jest częścią jego europejskiej trasy koncertowej. Godnym podkreślenia jest fakt współistnienia obok instrumentów smyczkowych szerokiego instrumentarium elektronicznego, za które odpowiedzialni są: Antanas Jasenka – laptop, live-electronics, Antanas Kučinskas – laptop, live-electronics i Džiugas Katinas – realizacja audio-video. Koncert prezentuje program poświęcony w całości współczesnej muzyce litewskiej. Podczas wieczoru będzie miało miejsce polskie prawykonanie utworu Feliksasa Bajorasa – Collections.


W dniach 8-23 października 2011 roku odbędzie się w Poznaniu XIV edycja Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, najstarszego w świecie konkursu wiolinistycznego, nad którym honorowy patronat objął Prezydent RP Bronisław Komorowski. Zespołowi jurorów przewodniczyć będzie Maxim Vengerov, jeden z najwybitniejszych artystów-muzyków, ceniony w świecie skrzypek i dyrygent. Honorową przewodniczącą Jury będzie Ida Haendel, mieszkająca w Stanach Zjednoczonych skrzypaczka polskiego pochodzenia.

XIV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest wpisany w poczet wydarzeń kulturalnych krajowego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej 2011. Organizatorzy planują otworzyć go szczególnie uroczyście: koncertem Agaty Szymczewskiej – zwyciężczyni poprzedniej edycji konkursu oraz Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Pablo Gonzaleza.

Do konkursu przystąpi 51 młodych skrzypków pochodzących z 20 krajów Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. Po raz pierwszy w historii Konkursów Wieniawskiego, maestro Vengerov wyłonił jego uczestników we wstępnych eliminacjach na żywo, które odbyły się w 9 miastach świata: Bergamo, Londynie, Quebecu, Jokohamie, Seulu, Moskwie, Baku, Brukseli i Poznaniu. Konkurs przebiegać będzie w czterech etapach. Pierwszy obejmuje utwory solowe Bacha, Kaprysy Paganiniego i Wieniawskiego oraz utwór dowolny. W drugim kandydat prezentować będzie wybraną przez siebie sonatę z towarzyszeniem pianisty. Trzeci etap to występ kandydata w wybranym koncercie skrzypcowym W. A. Mozarta z orkiestrą. Muzykom towarzyszyć będzie Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal. Nowością w 76-letniej historii imprezy będzie występ skrzypka jako kameralisty w Symfonii koncertującej, także Mozarta. W finale zaplanowano wykonanie wybranego koncertu Henryka Wieniawskiego oraz wybranego koncertu z listy dziesięciu zaproponowanych przez organizatorów z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Maxima Vengerova. W IV etapie miejsce maestro Vengerova w Jury zajmie rosyjski dyrygent Yurij Simonov. Przewidziane są trzy nagrody regulaminowe – pierwsza to 30.000 Euro i Złoty Medal.

Międzynarodowy Konkurs Skrzypowy im Henryka Wieniawskiego jest członkiem założycielem Federacji Międzynarodowych Konkursów z siedzibą w Genewie i należy do jednego z najstarszych w Europie. Jego pierwsza edycja odbyła się w 1935 roku w Warszawie z inicjatywy bratanka Henryka, Adama Wieniawskiego. Od 1952 roku do dziś konkursy odbywają się w Poznaniu.

Więcej informacji o Konkursie – na stronie: www.wieniawski.pl

Patronat medialny nad Konkursem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie wraz z Włoskim Instytutem Kultury zapraszają na uroczysty koncert oratoryjny zorganizowany w 110. rocznicę śmierci Giuseppe Verdiego. Podczas wieczoru w sobotę, 8 października 2011 roku o godz. 18.00 w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego zabrzmi Missa da Requiem Verdiego - jedna z najpiękniejszych mszy żałobnych w historii muzyki. W roli solistów wystąpią: Edyta Piasecka (sopran), Anna Lubańska (alt), Juan Noval-Moro (tenor) oraz Wojciech Gierlach (bas).


28. edycja Festiwalu Przemyska Jesień Muzyczna, zatytułowana Poeci i Muzy, odbędzie się między 8 a 23 października 2011 roku i odsłoni różnorodność związków słowa (pisanego i mówionego) z muzyką. Będzie próbą ukazania, że muzyka i literatura, choć autonomiczne i niezależne, operujące odmiennymi środkami, oddziaływujące na różne sfery naszej wrażliwości tak naprawdę są bardzo blisko siebie; tak blisko, że wzajemnie się inspirują, wpływają na siebie, a niejednokrotnie nie mogą istnieć bez siebie.

Wydarzenia najwyższej rangi, jakimi będą koncert inauguracyjny i koncert finałowy, spajają mocną klamrą całą Przemyską Jesień Muzyczną. Na początek spotkanie gigantów sztuki dźwięków i sztuki słowa, największych mistrzów swoich dziedzin: Ewy Pobłockiej, w najlepszym z możliwych programów (Chopin, Liszt), i Jana Nowickiego. Na zakończenie spotkanie podobnej rangi: prawdziwy czarodziej skrzypiec Piotr Pławner w cudownym repertuarze (Pory roku Vivaldiego) i Olgierd Łukaszewicz. Między tymi filarami bardzo atrakcyjne „wypełnienia”: słowo zespolone z muzyką w dwóch koncertach z udziałem chórów, dwa wieczory z literaturą inspirującą bądź współgrającą z barwną muzyką kameralną oraz z jednej strony świadome budzenie wrażliwości na walor słowa i dźwięku u najmłodszych, a z drugiej strony prezentacja wspaniałych efektów obudzonej już wrażliwości u młodych artystów.

Przemyska Jesień Muzyczna to od wielu lat najważniejsza impreza muzyczna w Przemyślu. Od pierwszej edycji w 1984 roku organizatorem jest Towarzystwo Muzyczne, jedno z najstarszych (istniejące od 1862) tego typu stowarzyszeń w Polsce. Obecna aktywność Towarzystwa Muzycznego to: lekcje muzyki dla wszystkich osób zainteresowanych muzyką, organizacja koncertów uczniów i pedagogów miejscowej szkoły muzycznej, zapraszanie na koncerty wybitnych muzyków polskich i zagranicznych, organizacja Przemyskiej Jesieni Muzycznej i Wiosennych Kursów Mistrzowskich. W ramach Towarzystwa działa Przemyska Orkiestra Kameralna, Kwartet Smyczkowy i Przemyski Chór Kameralny, które współpracując z wybitnymi artystami dają regularne koncerty w mieście i regionie. Przemyska Jesień Muzyczna to festiwal różnych stylów, dzieł, kompozytorów i epok. Jego różnorodność kształtują zarówno wielkie formy muzyki wokalnej i wokalno – instrumentalnej, opery, jak i muzyka kameralna, recitale mistrzowskie, a także muzyka etniczna, filmowa oraz jazz.

Program Festiwalu - na stronie www.towarzystwomuzyczne.pl


W dniach 8-23 października 2011 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncerty XXI Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Trwający 16 dni muzyczny maraton obejmuje 52 koncerty, z których 27 zostało zorganizowanych w samych Katowicach. Odbędą się w Akademii Muzycznej, Studiu Koncertowym Radia Katowice, Bibliotece Śląskiej, Muzeum Archidiecezjalnym, Bazylice o.o. Franciszkanów w Panewnikach, katowickich domach kultury i bibliotekach. W festiwalowych recitalach, koncertach kameralnych wystąpią najwybitniejsi młodzi polscy artyści. Niektórzy będą mieli niecodzienną możliwość występu wspólnie z Orkiestrą Kameralną Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Roberta Kabary.
W koncercie inaugurującym XXI Festiwal wystąpi Saint-Petersburg Cello Ensemble, słynny zespół wiolonczel, który tworzą wychowankowie prof. Anatola Nikitina, a obecnie pracujący pod kierownictwem artystycznym wybitnego rosyjskiego wiolonczelisty Dmitry Eremina. Do udziału koncercie finałowym Silesia zaprosiła kilkunastoosobowy zespół młodych wokalistów lwowskiej Akademii Muzycznej, reprezentantów klasy prof. Ihora Kuszplera. Do Katowic przyjadą także inni młodzi artyści z Ukrainy, Litwy, Słowacji i Szwecji. Wielu polskich uczestników festiwalu odbędzie z kolei podróże koncertowe do ośrodków zagranicznych w St. Étienne, Koszycach, Kijowie, Lwowie, Ostrawie, Kownie i Druskiennikach. Wystąpią oni również w koncertach zorganizowanych w polskich miastach konkursów i festiwali (Słupsk, Nowy Sącz, Krynica, Zakopane), wielu szkołach muzycznych i innych ośrodkach kultury.
Z okazji XXI Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych Silesia po raz pierwszy wydała płytę CD, na której znalazły się nagrania jego uczestników, należących obecnie do najwybitniejszych śląskich artystów młodego pokolenia. Płyta będzie wielokrotnie losowana wśród publiczności obecnej na katowickich festiwalowych koncertach. Na wszystkie koncerty w Katowicach wstęp jest bezpłatny. Jak co roku Festiwalowi towarzyszyć będą konkursy na ulubieńca publiczności i na festiwalową recenzję. Melomani będą mieli również możliwość bezpłatnego wyjazdu na koncerty do Ostrawy i Krynicy.
Na festiwalowe koncerty wstęp wolny.

Read more


Święto Światła/Lichtfest to multimedialne wydarzenie, które 9 października 2011 roku odbędzie się jednocześnie w Gdańsku i w Lipsku. Tego dnia na lipskim Augustusplatz będzie można zobaczyć transmisję na żywo z Filharmonii Bałtyckiej. Z kolei wydarzenia z Lipska będą transmitowane w gdańskiej Filharmonii.

W czasie gdańskiego koncertu pod batutą Jürgena Wolfa zaprezentowane zostaną dzieła kompozytorów polskich i niemieckich. Koncert ten będzie na żywo transmitowany na Augustusplatz w Lipsku. To centralne miejsce, w którym w tym mieście odbywały się demonstracje w 1989 roku. Na czas koncertu budynek Opery w Lipsku - przy pomocy wielkiej projekcji na fasadzie budynku – zamieni się w gmach Filharmonii Gdańskiej. W Lipsku będzie można również zobaczyć tego wieczoru multimedialne prezentacje materiałów archiwalnych ze zbiorów Europejskiego Centrum Solidarności, a także wystawę plenerową „Historia zza żelaznej kurtyny”. Projekt uzupełniają także liczne imprezy towarzyszące – dyskusje, wykłady, pokazy filmów, koncerty i wystawy, trwające od 22 wrzesnia do 16 października 2011 i zorganizowane przez niemieckie instytucje zrzeszone w Inicjatywie 89’ oraz Instytut Polski w Lipsku.

Lipskie Święto światła po raz pierwszy odbędzie się w dwóch krajach równolegle i połączy ze sobą dwa wydarzenia kulturalne. Celem wspólnego święta jest przybliżenie mieszkańcom Niemiec wkładu Polski w walce o demokrację.

Zobacz Lichtfest na youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=dgtr3_ssX78
http://www.youtube.com/watch?v=wLpFSvtPkfo
http://www.youtube.com/watch?v=eEGLDzuxtSw
http://www.youtube.com/watch?v=lSIkzNY4Va4


Zespół Kwadrofonik wystąpi w Filharmonii Kaliskiej w ramach kolejnej odsłony Festiwalu "Bursztynowy Szlak". W niedzielę, 9 października 2011 roku o 17:30 Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik - fortepiany (Lutosławski Piano Duo) oraz Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala - instrumenty perkusyjne (Hob-Beats) zagrają słynne dzieło Igora Strawińskiego Święto wiosny w autorskim opracowaniu na dwa fortepiany i dwie perkusje. Wizualizacje - Karol Rakowski. Wstęp wolny.


W dniach 9-16 października 2011 roku w Krakowie odbędzie się organizowany w ramach Polskiej Prezydencji festiwal muzyki postępowej Unsound Festival.

Wydarzenie na dziewięć dni za pomocą muzyki i filmów przeniesie publiczność do roku 1970, by mogła przekonać się, jak dawniej wyobrażano sobie przyszłość. Wybór daty jest nie przypadkowy, wówczas bowiem Alvin Toffler opublikował głośną książkę Szok przyszłości, przewidując skutki nagłego technologicznego i cywilizacyjnego przyspieszenia. W nawiązaniu do publikacji, estetykę tegorocznego festiwalu wyznaczają stare filmy science-fiction i futurystyczne antyutopie. Z pierwszym szokiem przyszłości publiczność zetknie się już podczas nocnego maratonu filmowego otwierającego festiwal. W programie znalazły się takie pozycje, jak: dokument Future Shock (1972, USA, reż. Alexander Grasshoff) czy Journey To The Stars (1981, RU, reż. Roman Kachanov).

Kolejne dni festiwalu zaprezentują twórców, którzy mieli znaczący wpływ na kształtowanie się muzyki elektronicznej, m.in. Mortona Subotnicka (współtwórcę syntezatora Buchla), który wykona swój przełomowy utwór Silver Apples of the Moon z roku 1967. Muzyk pierwszego składu Ultravox, John Foxx, zainspirowany twórczością J.G. Ballarda, połączy siły z The Matys, przedstawicielem młodego pokolenia. Do Krakowa przyjadą również Laurel Halo, Hype Williams, Holy Other, Felix Kubin, reprezentanci nurtu retrofuturystyki. Doskonale przyjęte reinterpretacje prac legendarnej wytwórni ECM w wykonaniu Ricardo Villalobosa i Maxa Loderbauera zabrzmią w scenerii gotyckiego kościoła św. Katarzyny. W synagodze Tempel wystąpią: Jacaszek, Sinfonietta Cracovia i A Winged Victory For The Sullen (Adam Wiltzie & Dustin O'Halloran) z utworami Henryka Mikołaja Góreckiego i Arvo Pärta.

W tegorocznym programie znalazł się także cykl popołudniowych koncertów muzycznych ze wschodnich regionów Europy, prezentowanych pod szyldem „Eastern Bridges”, a organizowanych we współpracy z kuratorami z Łotwy, Serbii, Estonii, Ukrainy, Białorusi i Polski. W ramach festiwalu odbędzie się również spotkanie kuratorów festiwali zrzeszonych w założonych m.in. z inicjatywy Unsoundu organizacjach ECAS i ICAS (European/International Cities of Advanced Sound), promujących nowatorską kulturę dźwięku. Członkowie ECAS/ICAS spotkają się z kuratorami i organizatorami spoza sieci, przede wszystkim z reprezentantami Europy Wschodniej.

Organizatorem Unsound Festival jest: Fundacją Tone – Muzyka i Nowe Formy Sztuki.

Więcej informacji - na stronie www.unsound.pl


Warszawska Opera Kameralna obchodzi w 2011 roku jubileusz pół wieku istnienia. Bez precedensu na skalę świata jest także fakt, że całe 50 lat pracuje pod kierownictwem swego twórcy - Stefana Sutkowskiego – muzyka i muzykologa. Szczegółowa historia tej ważnej dla polskiej kultury placówki przedstawiona zostanie w programie obchodów 50-lecia WOK w 2011 roku.
W związku z jubileuszem Warszawska Opera Kameralna zaprasza na Festiwal Oper Kameralnych XX i XXI wieku, który potrwa od 12 września 2011 do marca 2012 roku. Obchody 50-lecia rozpocznie premierowa inscenizacja dzieła Francisa Poulenca La Voix humaine (Głos ludzki). Opera ta składa się z trzech części: La Voix Humanie, Abaude i La Dame de Monte-Carlo. Reżyserem inscenizacji jest Krzysztof Zanussi, choreografia Romany Agnel, scenografia Marleny Skoneczko. Kierownictwo muzyczne spoczywa w rękach Kai’a Bumanna. Wykonawcami będą: Olga Pasiecznik – sopran, Balet Dworski Cracovia Danza Romany Agnel i orkiestra Warszawska Sinfonietta.

Oprócz La Voix Humanie, w programie Festiwalu znajdzie się 12 inscenizacji współczesnych oper kameralnych, w tym jednej premiery (Poulenc) i jednej prapremiery współczesnej Edwarda Pałłasza Ja, Kain z librettem Joanny Kulmowej (7 stycznia 2012). Ponadto 26, 28 i 30 września przedstawione zostanie Quo vadis Bernadetty Matuszczak wg. nagrodzonej nagrodą Nobla powieści Henryka Sienkiewicza. Jest to trzecie w kolejności dzieło Bernadetty Matuszczak (spośród czterech) napisane na zamówienie dyrektora Stefana Sutkowskiego. W ramach Festiwalu będą grane jeszcze dwa dzieła sceniczne kompozytorki: Prometeusz wg. Ajschylosa (24, 26, 28 października) oraz Zbrodnia i kara wg. Dostojewskiego (15, 16 i 17 marca 2012 roku).
Quo Vadis po prapremierze w 1996 roku ocenione zostało jako przejrzysty dramat muzyczny oddający główne wątki powieści i nastrój rodzenia się chrześcijaństwa. Kierownictwo muzyczne w tegorocznej inscenizacji sprawuje Tadeusz Strugała. Reżyserem (jak w prapremierze) jest Jitka Stokalska, scenografia Andrzeja Sadowskiego. W obsadzie pojawią się nowe nazwiska, ale udział wezmą także śpiewacy sprzed 15 lat, np. Olga Pasiecznik jako Ligia, Jerzy Knetig w partii Chilona, Zbigniew Dębko (Ursus), Dorota Lachowicz w roli Eunice. Będzie można podziwiać dwóch braci Gerlachów - Wojciecha i Roberta jako Winicjusza i Petroniusza.
Trzecim dramatem w ramach Jubileuszu WOK jest The Burning Fiery Furnace (Młodziankowie w piecu ognistym) z muzyką Benjamina Brittena z librettem wg. Księgi Daniela ze Starego Testamentu. Spektakl jest w angielskiej wersji językowej. Reżyser, znany twórca teatralny Maciej Prus, przeniósł akcję z kościoła do współczesnego teatru, widzianego jako świecka świątynia. Kierownictwo muzyczne spoczęło w rękach Kai’a Baumann’a, a scenografia jest autorstwem Marleny Skoneczko. Przedstawienie po premierze w ubiegłym roku zostało doskonale przyjęte i uznane za ważką innowację w dziedzinie teatru muzycznego. Grane teraz będzie 10, 12 i 14 października 2011 roku o godz. 19.00.
Szczegółowy program - na stronie www.operakameralna.pl


Śląskie Towarzystwo Muzyczne zaprasza na cykl koncertów i wykładów "Liszt a wizje literackie" w 200. rocznicę urodzin Franciszka Liszta.

W dniu 11 października 2011 roku o godz. 19:00 w Auli im. Bolesława Szabelskiego Akademii Muzycznej w Katowicach z recitalem fortepianowym wystąpi pianista Marian Sobula, prezentując integralne wykonanie 12 Etiud transcendentalnych Franciszka Liszta.

Pieśni Franciszka Liszta oraz jego transkrypcje utworów Fryderyka Chopina usłyszymy z kolei na koncercie kameralnym dnia 16 października o godz. 17:00 w Miejskim Domu Kultury Giszowiec, w wykonaniu Joanny Węgrzynowicz - sopran oraz Wojciecha Waleczka – fortepian.

W dniu 20 października w Katedrze Chrystusa Króla w Katowicach zabrzmi natomiast lisztowski recital organowy w wykonaniu Juliana Gembalskiego.


Koncert-portret kompozytora Zbigniewa Bagińskiego odbędzie się w środę, 12 października 2011 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Kwartet Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina, Paweł Łosakiewicz - skrzypce, Ryszard Duź – altówka i Marian Wasiółka – wiolonczela oraz Robert Nalewajka – flet, Bogusław Kraski – klarnet, Andrzej Wróbel – wiolonczela, Elżbieta Gajewska – flet, Michał Kornacki – fortepian, Agnieszka Kaćma – flet, Aleksander Gabryś – kontrabas, Artur Pachlewski – klarnet, Andrzej Gębski – skrzypce, Julia Samojło – fortepian, Jerzy Matysiak - klarnet i Paweł Janas – akordeon. W programie: AD 1988 na fortepian, Piccolo quartetto na flet piccolo, klarnet, skrzypce i wiolonczelę, III Kwartet smyczkowy, Kwintet fletowy na flet i kwartet smyczkowy, Double flutter na flet i kontrabas, Danza generale na klarnet, skrzypce i fortepian, Accor-dance na saksofon sopranowy i akordeon.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncerty „Mikołaj Zieleński i jego czasy”, najważniejsze z jesiennych wydarzeń programu kultura.uw.

W czasach światłego mecenatu kulturalnego Wazów Rzeczpospolita stała się jednym z centrów europejskiej muzyki. Zapraszani tu świetni kompozytorzy włoscy inspirowali twórców miejscowych, zaś na królewskim dworze i w ośrodkach magnackich oraz kościelnych rozbrzmiewał repertuar taki, jak w ówczesnym Rzymie czy Wenecji. Do najwspanialszych osiągnięć tej epoki należy monumentalny cykl motetów Mikołaja Zieleńskiego Offertoria et communiones totius anni, wydany dokładnie przed czterystu laty, w roku 1611 w Wenecji – najstarszy zachowany pełny cykl utworów polskiego kompozytora wydany drukiem poza granicami Rzeczpospolitej. Niewiele dziś wiadomo o życiu Zieleńskiego, ale z zachowanych 113 motetów wynika, że był twórcą europejskiej klasy, tworzącym dzieła nowoczesne, często w efektownym stylu polichóralnym na wzór cappelli weneckiej bazyliki św. Marka.

Dziś rzadko można usłyszeć kompozycje Zieleńskiego w historycznie kompetentnej interpretacji i oryginalnej brzmieniowej szacie, w solowych obsadach i z udziałem instrumentów, na jakie były przeznaczone. Tak właśnie zaprezentuje je 12 października 2011 roku w kościele oo. Dominikanów św. Jacka renomowany niemiecki zespół Musikalische Compagney, którego kierownik artystyczny Holger Eichhorn należy do najwyżej cenionych ekspertów w dziedzinie muzyki I poł. XVII wieku. Program koncertu ukaże także historyczny kontekst dzieła Zieleńskiego i należeć będzie do najważniejszych wydarzeń roku jubileuszu weneckiej edycji. Nie bez znaczenia jest także europejski kontekst Mikołaja Zieleńskiego i jego czasów, także podczas trwającej Polskiej Prezydencji w Radzie UE.
Dzień później, 13 października 2011 roku w Pałacu Tyszkiewiczów UW – podczas kameralnego koncertu usłyszymy zespół Il Tempo pod kierunkiem Agaty Sapiechy z utworami polskich dworów XVII wieku.
Koncerty organizowane są przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego, Biuro Promocji UW i Instytut Muzykologii UW.


Dnia 13 października 2011 roku w warszawskiej Filharmonii Narodowej odbędzie się wyjątkowy koncert Maestro Jurija Baszmeta oraz światowej sławy orkiestry kameralnej Soliści Moskwy. Muzycy wykonają utwory na słynnych skrzypcach Stradivarius. Polskim akcentem będzie obecność znanej skrzypaczki Agaty Szymczewskiej, która zagra na skrzypcach należących niegdyś do Henryka Wieniawskiego.

Jurij Baszmet jest uważany za najbardziej charyzmatycznego muzyka Rosji. New York Times uważa go za „największego altowiolistę naszych czasów”, a londyński "Times" okrzyknął go „najlepszym żyjącym muzykiem na świecie”. W wieku osiemnastu lat Jurij Baszmet wstąpił do Moskiewskiego Konserwatorium, a pięć lat później został najmłodszym profesorem, jaki kiedykolwiek nauczał w tej renomowanej uczelni muzycznej. Nieustannie poszerza swój ogromny repertuar, adaptując na altówkę utwory przeznaczone na inne instrumenty. Współcześni kompozytorzy rosyjscy i zagraniczni poświęcają mu swoje nowe dzieła na altówkę solo. Artysta współpracował z wieloma sławnymi dyrygentami, takimi jak Rafael Kubelik, Seiji Ozawa, czy też Colin Davis i Mścisław Rostropowicz. Powołanie Jurija Baszmeta na stanowisko dyrektora artystycznego moskiewskiego festiwalu „Grudniowe noce”, kierowanego od 17 lat przez genialnego pianistę Światosława Richtera, było wyrazem najwyższego uznania dla jego talentu. Maestro Baszmet jest nie tylko znakomitym muzykiem, lecz również znanym działaczem społecznym, a od prawie 20 lat prowadzi w telewizji autorski program muzyki klasycznej Dworzec marzeń. Mistrz altówki powiedział kiedyś: „Czasami mi się wydaje, że żyję niejednym życiem”. Błyskotliwa kariera solowa nie przeszkadza muzykowi w prowadzeniu już od dziewiętnastu lat zespołu kameralnego Soliści Moskwy. Artysta stoi też od niedawna na czele orkiestry symfonicznej Nowa Rosja. Oba zespoły są dobrze znane za granicą, współpracują z nimi światowe sławy.
Soliści Moskwy występowali w tak prestiżowych salach, jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, czy też w Cité de la Musique w Paryżu. Zespół jest zdobywcą prestiżowej nagrody Grammy w 2007 roku za nagranie muzyki Strawińskiego i Prokofiewa, a w 2008 został nominowany ponownie za nagranie utworów kompozytorów japońskich i chińskich. Maestro lubi powtarzać: „Altówka to instrument niezwykły, zaszyfrowany, a nawet mistyczny. Człowiek musi sam niejedno przeżyć, aby altówka zabrzmiała w jego dłoniach. Gdy się jednak przezwycięży wszystkie trudności altówki, przechodzi ona metamorfozę, jak Kopciuszek z bajki”.

Dochód ze sprzedaży biletów na warszawski koncert zostanie przekazany na rzecz Szkoły Muzycznej przy Towarzystwie Opieki nad Osobami Ociemniałymi w Laskach.


Dwudziesta, jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego DRUM FEST odbędzie się w dniach 13-31 października 2011 roku.

DRUM FEST to impreza muzyczna o wieloletniej i ustalonej już tradycji. Rokrocznie w największych salach koncertowych w Opolu, Wrocławiu, Nysie oraz miastach Górnego Śląska odbywa się kilkadziesiąt imprez muzycznych, w tym koncerty, recitale, jam sessions, warsztaty instrumentalne i konkursy perkusyjne. Na Festiwal organizowany przez Polskie Stowarzyszenie Perkusyjne przyjeżdżają melomani z całej Europy – zarówno fani muzyki rozrywkowej (głównie rock, jazz i muzyka etniczna), ale też wytrawni miłośnicy muzyki klasycznej. Co roku organizatorzy pracują nad tym, aby publiczność z niecierpliwością oczekiwała kolejnego koncertu, a w końcu także następnej edycji Festiwalu. Każdego roku organizatorzy starają się przedstawić coraz ciekawszy repertuar.

Udział w tegorocznej jubileuszowej XX edycji Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego DRUM FEST, która odbędzie się w Opolu, Wrocławiu, Nysie, Gliwicach, Chorzowie, Bytomiu, Piekarach Śląskich, potwierdziły zespoły: Mike Stern Band, Will Calhoun Trio, Victor Bailey Band, Antonio Sanchez and Migration, Purist Magic - Bobby Kimball & Ian Cussick oraz Tommy Aldridge International Band, Hip Pickles, a także Shoko Sakai – Japonia (utalentowana marimbafonistka młodego pokolenia), Aquiles Priester – Brazylia (perkusista Hangar, Angra), George Kollias – Grecja (perkusista Nile), Chris Coleman – USA (perkusista Rachelle Ferrell, Chaka Kahn), Derek Roddy – USA (perkusista Nile) i Dave Lombardo – Kuba (współzałożyciel i wieloletni perkusista grupy muzycznej Slayer).

Więcej informacji o koncertach i biletach na stronie - www.miedzynarodowyfestiwalperkusyjny.pl


Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na Międzynarodową Sesję Naukowo-Artystyczną z okazji XXX-lecia Klasy Akordeonu w Akademii Muzycznej w Łodzi. Program sesji zaplanowanej w dniach 13-15 października 2011 roku zawiera: cztery koncerty, panel dyskusyjny i dziesięć referatów, w których – poza dorobkiem łódzkiej klasy akordeonu – omawiana będzie współczesna twórczość akordeonowa, rola akordeonu w polskiej kulturze, a także pozycja akordeonistyki w Niemczech, Norwegii i na Litwie. Wykonawcami koncertów będą studenci, absolwenci i pedagodzy łódzkiej Akademii oraz zaproszeni goście. Program koncertów zawiera utwory obcych i polskich kompozytorów, w tym również łodzian – pierwszego dnia sesji odbędzie się prawykonanie Concerto giocoso na akordeon, fagot i orkiestrę kameralną łodzianina Sławomira Kaczorowskiego. Organizatorem sesji jest Katedra Akordeonistyki i Interpretacji Muzyki Współczesnej, kierowana przez prof. Bogdana Dowlasza prowadzącego klasę akordeonu od początku jej istnienia w łódzkiej Uczelni.

Więcej...


Austriackie Forum Kultury w Warszawie zaprasza na Wieczór Pieśni “Kobiety komponują” – w piątek, 14 października 2011 roku o godz. 19.00. Wystąpią: Andrea Schwab – mezzosopran i Asako Hosoki – fortepian. W programie pieśni i utwory na fortepian kompozytorek: Maria Theresia Paradis (1759 – 1824), Sophia Maria Westenholz (1759 – 1839), Julie von Baroni- Cabalcabó (1813 -1887), Alma Mahler (1879 – 1964), Dora Pejacevic (1885 – 1923), Elżbieta Wiedner–Zając i Katharina Kreuz.


W piątek, 14 października 2011 roku o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zainauguruje kolejny sezon artystyczny. Pierwszy abonamentowy koncert poprowadzi szef muzyczny NOSPR - Jacek Kaspszyk, a wydarzeniem wieczoru będzie prawykonanie II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara (na zdjęciu). Partię solową premierowego dzieła wykona Beata Bilińska, laureatka I miejsca na Konkursie Rina Sala Gallo w Monzy oraz finalistka Konkursu im. Feruccio Busoniego w Bolzano we Włoszech. Ponadto melomani będą mogli wysłuchać IV Symfonię Franza Schuberta oraz poemat symfoniczny Śmierć i wyzwolenie Richarda Straussa.
Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala koncertowa im. G. Fitelberga, plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice). Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali 411 CKK (IV piętro) na wykład Grażyny Brewińskiej, omawiający program koncertu.


Filharmonia Kaliska zaprasza na koncert w ramach Festiwalu Muzycznego „Bursztynowy Szlak”, który odbędzie się 14 października 2011 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej (ul. Nowy Świat 28-30). W wykonaniu rosyjskiego pianisty Valerego Afanassieva (na zdjęciu) oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka usłyszymy Koncert fortepianowy a-moll op. 54 Roberta Schumanna i Suitę baletową „Jezioro łabędzie” op. 20 Piotra Czajkowskiego.
 Valery Afanassiev urodził się w Moskwie w 1947 roku. Studiował w konserwatorium w Moskwie u Jakuba Zaka, a następnie u Emila Gilelsa. Wygrał dwa międzynarodowe konkursy: Bach Competition w Lipsku (1968) i Queen Elisabeth Competition w Brukseli (1972). W 1974 roku otrzymał azyl polityczny w Belgii. Od tego czasu koncertował w całej Europie, Japonii i Stanach Zjednoczonych. Obecnie mieszka w Wersalu. Valery Afanassiev nagrał ponad 30 płyt CD, do których sam napisał teksty. Jest także autorem 18 powieści, 10 z nich w języku angielskim i 8 w języku francuskim. Napisał też 14 tomów poezji w języku angielskim i 6 w języku rosyjskim, opowiadania, trzy tomy esejów i dwie sztuki teatralne, które były inspirowane Obrazkami z wystawy Musorgskiego oraz Kreislerianą Schumanna. W obu dziełach scenicznych występował zarówno jako pianista, jak i aktor (w czterech różnych językach). Niedawno zakończył kolejną sztukę, która opiera się na opowiadaniach Kafki pt. Kolonia karna, która wystawiana jest w Morton Feldman Palais de Mari.


II Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato” odbędzie się w Krakowie w dniach 29 września – 22 października 2011 roku. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystycznego „Sfogato”, a kierownikiem artystycznym i organizacyjnym - Marta Polańska.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. I Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato” zdominowała tematyka Chopinowska, z okazji obchodów Roku Chopinowskiego 2010. Tegoroczna II edycja festiwalu poświęcona będzie m. in. Franciszkowi Lisztowi, przyjacielowi i pierwszemu biografowi Fryderyka Chopina. Ten węgierski pianista i kompozytor podczas swego pobytu w Krakowie w 1843 roku dał trzy koncerty (26, 27 i 29 marca 1843 roku). 27 marca 2011, dokładnie w 168. rocznicę pobytu kompozytora w Krakowie i jego recitalu w Sali Knotza, Towarzystwo zorganizowało Wieczór Lisztowski Liszt u Knotza w Sali Knotza, czyli obecnej Sali Reduta Krakowskiego Centrum Kinowego Ars. Galowy Koncert Inauguracyjny festiwalu czyli Chopin Soirée zatytułowany W kręgu przyjaciół - Anioł i demon: Chopin i Liszt (Dworek Białoprądnicki, 29 września, godz. 19) będzie nie tylko nawiązaniem do osoby i twórczości Franciszka Liszta, przyjaźni Chopina i Liszta, ale także do pobytu węgierskiego pianisty w Krakowie w 1843 roku. Wieczór dedykowany jest pamięci genialnego pianisty Aleksieja Sułtanowa (1969-2005).

Rytm rocznic zdominuje także kolejne koncerty. W ramach II Międzynarodowego Festiwalu Muzyczno-Artystycznego Sfogato podczas Koncertu prawykonań jubileusz 85-lecia świętować będzie znany krakowski kompozytor Jerzy Kaszycki (Klub Muzyki Współczesnej Malwa, 16 października, godz. 18). Podczas koncertu wykonane zostaną kameralne utwory Jubilata. Będzie również okazja do zapoznania się z bogatym dorobkiem Jerzego Kaszyckiego jako realizatora nagrań Orkiestry Polskiego Radia w Krakowie (gdzie także założył Sekstet Organowy, którego kierownikiem był Andrzej Kurylewicz), potem jako kierownika Redakcji Programów Muzycznych Telewizji Kraków, wreszcie jako kierownika muzycznego w Teatrze Groteska (napisał muzykę do ok. 75 spektakli teatralnych). Drugą część wieczoru wypełnią utwory specjalnie na festiwal napisane, których twórcami są młodzi kompozytorzy z Polski, USA i Finlandii.

Przypadająca w tym roku 70. rocznica śmierci Ignacego Jana Paderewskiego stanie się okazją aby przypomnieć sylwetkę i dorobek tego wielkiego kompozytora, pianisty, polityka, męża stanu, jednej z najwybitniejszych i najważniejszych postaci w historii Polski (Dwór Czeczów, 15 października, godz. 19). Nie zabraknie także miejsca na poezję w związku z 100. rocznicą urodzin Czesława Miłosza, która została wpisana do kalendarium rocznic obchodzonych przez UNESCO.

Klamrę festiwalu stanowić będzie muzyka Franciszka Liszta. W koncercie finałowym, odbywającym się w Światowym Dniu Liszta, zatytułowanym Muzyka Abbé Liszta zabrzmią chóralne i organowe kompozycje Liszta (Kościół Św. Wojciecha w Krakowie-Bronowicach, 22 października, godz. 18:45), który w Rzymie, w 1865 roku, przyjął niższe święcenia kapłańskie, obowiązujące w kościele katolickim otrzymując przydomek Abbé Liszt.

W festiwalu udział wezmą artyści z Polski i zagranicy m. in.: Marek Polański, Marta Polańska, Krzysztof Michałek, Chór Musica Ex Anima, Jaga Wrońska, Jakub Polaczyk, Anna Buczkowska, Anna Rakoczy, Piotr Król, Anna Makselan, Jarosław Rupiewicz, Anna Piotrowska, Karolina Gorzała, Michał Kijania, Sergei Sultanov (Rosja), Laila Scharf (USA), Ilari Hylkilä (Finlandia), Mansoor Hosseini (Szwecja), Kazuko Narumi (Japonia).

W ramach festiwalu odbędzie się też m. in. II Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Dzwonków i Sygnałów, prezentacja na temat tańca – jednej z najstarszych sztuk pięknych, wystawa fotografii, a także jednodniowa konferencja Muzyka – Sztuka – Media. Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Międzynarodowe Dni Franciszka Liszta trwać będą od 15 do 23 października 2011 roku. Podczas tygodnia poświęconego muzyce tego wybitnego kompozytora, w przypadającą w tym roku 200. rocznicę urodzin artysty, odbędzie się 12 koncertów. Będziemy mieli okazję wysłuchać rzadko wykonywane cykle, m.in.: Harmonie poetyckie i religijne, utwory z cyklu Lata pielgrzymstwa, Etiudy transcendentalne, Sonatę h-moll, I Walc Mefisto, Koncert fortepianowy A-dur, Totentanz.
Podczas Międzynarodowych Dni Franciszka Liszta, w dniach 17-19 października, odbędzie się również Kurs Mistrzowski, który poprowadzi Gyorgy Nador - profesor Akademii Muzycznej im. Ferenca Liszta w Budapeszcie, wybitny specjalista i pasjonat zajmujący się muzyką węgierskiego kompozytora.
W dniach 20-22 października organizatorzy zapraszają na Sympozjum Naukowe, na którym profesorowie akademii muzycznych z kraju i zagranicy wygłoszą referaty dotyczące życia i twórczości Liszta.
W ramach jubileuszu, w dniach 16-19 października, odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego Królewskiego Miasta Krakowa, podczas którego usłyszymy wybitnych pianistów: Nazzareno Carusiego (Włochy), Eduarda Stana (Rumunia), Balázs Réti (Węgry). Na szczególną uwagę w tym roku zasługuje występ włoskiej pianistki Leonory Armellini (Włochy), która w ubiegłym roku znalazła się w półfinale Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. W tym roku, w sierpniu, wystąpiła z wielkim powodzeniem na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju oraz na VII Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym "Chopin i jego Europa" w Warszawie.
W ramach Międzynarodowych Dni Franciszka Liszta wystąpią pedagodzy i studenci Akademii Muzycznych z Krakowa i Hamburga. Na szczególną uwagę zasługuje występ światowej sławy mezzosopranistki Urszuli Kryger, której towarzyszyć będzie profesor Andrzej Pikul, uznany pianista i pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie.

Read more


Dnia 15 października 2011 roku Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie uroczyście zainauguruje nowy cykl koncertowy poświęcony muzyce dawnej – Musica da camera, musica da chiesa. Cykl ten zastąpi znane krakowskiej publiczności Wieczory Wawelskie, rozszerzając ich formułę oraz lokalizując niektóre koncerty w krakowskich kościołach lub Sali Koncertowej Filharmonii. Koncert otwierający nowy cykl będzie zarazem jednym z największych artystycznych wydarzeń pierwszej połowy sezonu. Utwory Antonio Vivaldiego i Georga Friedricha Haendla (w tym najpiękniejsze arie operowe tych kompozytorów) wykona gwiazda światowej wokalistyki - Magdalena Kožená (na zdjęciu). Słynnej mezzosopranistce towarzyszyć będzie orkiestra barokowa Collegium 1704 pod dyrekcją Andrei Marcona - zespół założony w 2005 roku na potrzeby projektu BACH-PRAHA-2005 w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Praska Wiosna”. Orkiestra ta koncertuje w całej Europie, bierze także udział w wielu prestiżowych festiwalach, m.in. Festival de Musique de Sully & du Loiret, Festival Baroque de Pontoise czy Rencontres Musicales de Vézelay, Haendel-Festspiele w Hall, Festival d’Ambronay i Festival Baroque de Pontoise; jest ponadto zespołem-rezydentem festiwalu Svatováclavský Hudební Festival w Ostrawie. W 2007 roku zespół występował także na La Chaise-Dieu Festival i festiwalu Sablé, z powodzeniem wykonując Missa votiva D. Zelenki.

Koncert w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie wpisuje się w tournée artystki na trasie Brno, Ostrawa, Berlin, Kopenhaga, Wiedeń i jest jedynym występem Magdaleny Koženy w Polsce w bieżącym sezonie artystycznym.

Read more


Koncert „Głosy gór w muzyce Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara oraz fotografii Mieczysława Karłowicza” odbędzie się 15 października 2011 roku o godz. 19 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Idea i scenariusz: Janusz Olejniczak, Jolanta Trykacz, kierownictwo muzyczne - Janusz Olejniczak.

"Głosy gór" to muzyczny projekt ukazujący wpływ krajobrazu polskich gór, muzyki i tradycji góralskiej na twórczość wybitnych kompozytorów polskich: Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Mieczysława Karłowicza. Na scenie zderzą się dwa nurty muzyczne: ludowy i klasyczny. Muzyka góralska w nowoczesnej szacie brzmieniowej zestawiona zostanie z tradycyjnymi interpretacjami znanych dzieł. W koncercie usłyszymy kilka fragmentów muzycznych, wybranych z twórczości trzech wybitnych kompozytorów, związanych z Tatrami i muzyką górali podhalańskich: Szymanowskiego (Mazurek op. 50 nr 1), Góreckiego (Koncert fortepianowy op. 40) i Kilara (Koncert fortepianowy, Orawa), a także Fryderyka Chopina. Muzyce towarzyszy animacja oparta na fotografiach pochodzących z trzech autorskich albumów kompozytora Mieczysława Karłowicza, udostępnionych przez Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie.

W projekcie wezmą udział: znany pianista i interpretator muzyki klasycznej - Janusz Olejniczak oraz 16 muzyków młodego pokolenia, w tym trzon zespołu Zakopower z liderem Sebastianem Karpielem-Bułecką, Jan Smoczyński, Atom String Quartet, Jan Młynarski, Michał Barański oraz Meccorre String Quartet. Koncert poprowadzi Jerzy Maksymiuk.

Uroczysta premiera koncertu "Głosy gór" odbyła się 4 lipca 2011 roku w scenerii Pałacu Królewskiego w Madrycie, w ramach Letniego Festiwalu Veranos de la Villa, należącego do najważniejszych wydarzeń kulturalnych w hiszpańskiej stolicy. Koncert zainaugurował program kulturalny polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej 2011 w Hiszpanii.


W sobotę, 15 października 2011 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Marca Minkowskiego, z udziałem solistów: Marity Solberg (sopran) i Jakuba Jakowicza (skrzypce). W programie: fragmenty z opery Halka Stanisława Moniuszki, Fête Polonaise z opery Król mimo woli (Le Roi malgré lui) Emmanuela Chabriera, II Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego i III Symfonia op.36 Symfonia Pieśni Żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego.


Muzyka filmowa Wojciecha Kilara zabrzmi w sobotę, 15 października 2011 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Śląskiej w Katowicach. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka usłyszymy słynne tematy z filmów: Pianista, Ziemia obiecana, Pan Tadeusz, Smuga cienia, Trędowata i Dracula.


W sobotę, 15 października 2011 roku w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Szczecinie Baltic Neopolis Orchestra zainauguruje nowy cykl koncertów kameralnych „Muzeum Muzyki”. Początek o godz. 21.00. W programie Adagio for strings Samuela Barbera i I Kwartet smyczkowy g moll op. 27 Edwarda Griega.

 „Muzeum Muzyki” to nowy cykl koncertów kameralnych, które odbywać się będą w gmachach szczecińskich muzeów. Koncerty połączone z wystawami, wizualizacjami, otwierają nowe drogi artystycznej ekspresji i umożliwiają głębszy, intensywniejszy odbiór muzyki instrumentalnej.

Kolejne koncerty połączone z wystawami odbędą się 5 listopada w Gmachu Muzeum Narodowego i 3 grudnia 2011 roku w Muzeum Sztuki Współczesnej w Szczecinie.


Od pierwszego Dnia Papieskiego filharmonicy śląscy zawsze koncertują w katowickiej archikatedrze pod wezwaniem Chrystusa Króla. Tak będzie i w tym roku. Do specjalnego występu przygotowuje się pod kierunkiem Jarosława Wolanina Chór Filharmonii Śląskiej. W archikatedrze muzykować będzie wraz ze znanym ślaskim organistą Stanisławem Pielczykiem w niedzielę 16 października 2011 roku o godz. 19.30. Słowem po muzyce oprowadzi Karina Paszek.
Przygotowano program ambitny i bardzo interesujący. Wspólnie z artystami pokłon błogosławionemu Janowi Pawłowi II słuchacze dadzą w nim dziełami naszego czasu. Zaplanowano bowiem światowe prawykonanie Sanctus Justyny Kowalskiej-Lasoń, utalentowanej katowiczanki. W programie znajdzie się również Benedictus – utwór jej męża, czołowego przedstawiciela pokolenia „stalowowolskiego”, Aleksandra Lasonia oraz kompozycja Unica Mea est Salomea Piotra Ślęczka, którego Źródło – Tryptyk rzymski w katowickiej archikatedrze jako pierwsi słuchaliśmy w Dniu Papieskim w 2009 roku. W tym roku Piotr Ślęczek, krakowianin aktywny także w Monachium i Dallas, dla śląskiego filharmonicznego chóru skomponował Dream of the Rood. Starszym utworem w niedzielnym programie będzie Te Deum i Benedictus op. 34. zmarłego 77 lat temu Anglika, Sir Edwarda Elgara.


Koncert pamięci profesor Haliny Czerny-Stefańskiej w 10. rocznicę śmierci odbędzie się w poniedziałek, 17 października 2011 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią pianiści: Marié Kiyone, Joanna Różewska i Marek Bracha.

Koncert poprzedzi uroczyste złożenie kwiatów przez pedagogów i studentów UMFC pod urną z sercem Fryderyka Chopina w Bazylice św. Krzyża.


W dniach 17-19 października 2011 roku Katedra Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza na Konferencję: „Dni muzyki Ferenca Liszta w 200. rocznicę urodzin kompozytora” z pięcioma koncertami i pięcioma wykładami. Wykład otwierający pt. Chopin – Liszt wygłosi prof. Irena Poniatowska.

Więcej...


W poniedziałek, 17 października 2011 roku o godz. 20.00 w Bazylice św. Krzyża (ul. Krakowskie Przedmieście 3) w Warszawie odbędzie się uroczysty koncert w 162. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina. W programie słynne Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wystąpią: Katarzyna Trylnik (sopran), Urszula Kryger (alt), Tomasz Krzysica (tenor), Wojtek Gierlach (bas), Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Polska Orkiestra Radiowa. Całość poprowadzi Łukasz Borowicz. Przygotowanie chóru Violetta Bielecka.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.


Muzeum Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina zaprasza w dniach 17 października – 20 listopada 2011 roku do Żelazowej Woli na wystawę prac plastycznych Elżbiety Wejsflog inspirowanych muzyką Fryderyka Chopina Leaving home. Z dala od swoich.

Ekspozycja w Żelazowej Woli stanowi element obchodów rocznicy śmierci Fryderyka Chopina. Tytuł wystawy, nawiązujący zasadniczo do samotności emigrantów, można więc odczytać również w kategoriach egzystencjalnych. Pomocą w podjęciu takich rozważań stanie się z pewnością umiejscowienie wystawy w jesiennej scenerii parku otaczającego Dom Urodzenia Fryderyka Chopina.

W Polsce Elżbieta Wejsflog znana jest głównie jako laureatka trzeciej nagrody w konkursie na plakat IX Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina. Artystka wielokrotnie wystawiała swoje prace także w Szwecji – współpracując z Filharmonią i Konstmuseum w Malmö – oraz w Danii, Norwegii, Szwajcarii, Francji i USA. Malarstwo Elżbiety Wejsflog porusza i skłania do refleksji. Prace artystki, powstałe podczas prób do koncertów, można nazwać stenogramem emocji przeżytych w trakcie słuchania muzyki. Brzmienie dzieła muzycznego znalazło tu swoje wizualne odwzorowanie. Artystyczny „zapis“ – w postaci kresek i barwnych plam – dotyczy zarówno struktur dźwiękowych, jak i ukrytych poza nimi twórczych wyobrażeń kompozytora. Dominującym przekazem emocjonalnym, rozpoznawalnym również przez tytuły nadawane pracom, jest w twórczości Elżbiety Wejsflog tęsknota. Całokształt swojej twórczości określa artystka terminem „Leaving Home”.


4. (XIX) Głogówecki Festiwal im. Ludwiga van Beethovena odbędzie się w Głogowie w dniach 18-23 października 2011 roku.

Read more


Artyści 6. Festiwalu Muzyki Improwizowanej Ad Libitum i 5. Festiwalu Improwizacji Tańca SIC! spotkają się w dniach 18-23 października 2011 roku w Sali Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie we wspólnych improwizacjach – koncertach/spektaklach. Każdy z zaproszonych solistów i zespołów zaprezentuje ponadto swój własny program. Wystąpią: Daniel Almgren Recen, Company Blu, MAGPIE, Melba Kolektyw, Paolo Pandolfo, Mieczysław Litwiński, Krzysztof Knittel, POW Ensemble, Ensemble für Experimentelle Musik.
Zapowiedzią festiwalu w dniu poprzedzającym jego główny, muzyczno-taneczny nurt będzie koncert w hołdzie Henriemu Chopinowi (1922-2008) „Ciało jest fabryką dźwięków” – prezentacja unikalnej twórczości francuskiego awangardysty, pioniera poezji konkretnej/poezji dźwiękowej, a także utworów Stena Hansona i Johannesa Bergmarka – zaproszonych do prowadzenia 3 dniowego warsztatu-laboratorium. Efekty pracy zaprezentują wraz z biorącymi udział w warsztatach młodymi artystami polskiej sceny muzyki elektronicznej.

Festiwalowi towarzyszyć będą warsztaty w formule „master class” i warsztaty-laboratoria prowadzone przez tancerzy (w Centrum Łowicka) i muzyków/kompozytorów (w Galerii Laboratorium CSW), wystawa prac Henriego Chopina oraz wykłady Johannesa Bergmarka i Stena Hansona, bliskiego współpracownika Henriego Chopina, a także wykład dr filozofii Juliusza Grzybowskiego "O tym czy można być samemu na scenie".

Wszystkie koncerty-maratony transmitowane będą on-line.

Szczegółowy program na stronach: www.ad-libitum.plwww.sic.waw.pl oraz www.facebook.com/FestiwalAdLibitum  

Read more


W 2011 roku minęło 70 lat od śmierci Ignacego Jana Paderewskiego. Z tej okazji Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza 18 października 2011 roku o godz.19.00 na spektakl jedynej opery w jego kompozytorskim dorobku - Manru. W roli tytułowej wystąpi Janusz Ratajczak. Jako Ulana- Malgorzata Grela. Partię Azy wykona Monika Śledzion, zaś Uroka- Wojciech Dyngosz. Orkiestrę Opery Nova poprowadzi Maciej Figas.
Libretto opery bazuje na powieści Kraszewskiego Chata za wsią. Tytułowy Manru, Cygan, odłącza od taboru, aby pozostać z bezbronną Ulaną, która z miłości do niego dla niego utraciła oparcie własnej rodziny i środowiska. Oboje doświadczają odrzucenia i wrogości za złamanie społecznego tabu. Jedynym, który okazuje zrozumienie jest zakochany w Ulanie karzeł, Urok. Serce Manru wyrywa się z czasem na swobodę, którą personifikuje Cyganka Aza. W tragicznym finale śmierć zrozpaczonej Ulany mści wierny Urok.
Dramat muzyczny bliski Wagnerowi i odwołujący się do najlepszych wzorców Verdiego finał, sceny liryczne i porywające partie chóralne, tańce góralske i z rozmachem oddane postaci tworzą wyraziste muzycznie i trzymające w napięciu przedstawienie. Premiera Manru odbyła się w 1901 roku w Dreźnie i zakończyła wielkim triumfem. To jedyna polska opera wystawiona w nowojorskiej Metropolitan Opera. Potem Manru wszedł do repertuaru największych scen operowych świata. W Polsce po wojnie realizowany był rzadko, w tym w Bydgoszczy w 2006 roku. Ostatni raz można było go obejrzeć w 2007 roku - zespoły Opery Nova dokonały w tym czasie nagrania w technice DVD.