Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Szalone Dni Muzyki w Warszawie czyli La Folle Journée de Varsovie "Les Titans" Szymanowski * Brahms * Mahler * Liszt * Strauss trwać będą od 29 września do 2 października 2011 roku. Cztery dni festiwalowe wypełni około 70 koncertów, na których wystąpi ponad 400 znamienitych artystów z całego świata. Wydarzenia odbędą się, podobnie jak w poprzednim roku, w czterech salach koncertowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz w namiocie koncertowym na Placu Teatralnym. Idea festiwalu to popularyzowanie i przybliżanie muzyki klasycznej jak najszerszej publiczności, inspirowanie do rozpoczęcia przygody z muzyką klasyczną przez „nie-melomanów”, otwarcia nowych horyzontów dla odbioru sztuki i odkrywania nowych fascynacji.

Czy muzyka klasyczna musi być zawsze poważna? Nic bardziej mylnego. Przez cztery jesienne dni Warszawa będzie pulsować takimi emocjami, jakie towarzyszą największym rockowym imprezom w Europie. Impulsem do wspólnego przeżywania muzyki będą jednak nie gitarowe riffy i transowe loopy, ale fantazje i preludia wielkich twórców przełomu XIX i XX wieku. Każdy będzie mógł poznać lub na nowo odkryć utwory Brahmsa, Mahlera, Liszta, Straussa i Szymanowskiego. Tych pięciu „Tytanów” to sztandarowe postaci tegorocznej edycji "Les Titans" festiwalu La Folle Journée de Varsovie / Szalone Dni Muzyki. Podczas ponad 80 koncertów, publiczności zaprezentuje się prawie 860 artystów, wśród nich m.in. dyrygenci Kazuki Yamada i Marc Minkowski, pianistka Etsuko Hirose, Kwartet smyczkowy Modigliani oraz węgierski zespół Muzsikàs.

„Kto powiedział, że Mozarta i Bacha nie można słuchać w T-shircie i wytartych jeansach?" - mówi René Martin, pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu La Folle Journée. - „Pomysł na tę imprezę przyszedł mi do głowy, gdy byłem z dziećmi na koncercie U2. Widząc 35 tysięcy fanów zgromadzonych na stadionie pomyślałem: 'Dlaczego ci ludzie nie mieliby przyjść posłuchać muzyki klasycznej?' Nasz festiwal niesie takie same emocje jak koncert rockowy: zabawę, przyjemność i wspólne przeżywanie muzyki” – podkreśla René Martin.

Program każdego z Szalonych Dni Muzyki wypełni kilkadziesiąt niedługich ok. 45-minutowych koncertów, które będą się odbywać na kilku scenach równocześnie. Dzięki temu uczestnicy będą mieli pełną swobodę wyboru, tworząc indywidualny program festiwalu. Dodatkowym magnesem są symboliczne ceny biletów (5-7-10 złotych).

„Sto lat temu muzyka budziła tak samo gorące emocje jak dziś, a jej twórcy mieli status równy współczesnym gwiazdom estrady”- mówi Janusz Marynowski, Dyrektor Naczelny Orkiestry Sinfonia Varsovia. „W utworach Mahlera, Straussa czy Szymanowskiego odbijają się ich osobiste dramaty, skomplikowane relacje uczuciowe, triumfy i porażki. Szalone Dni Muzyki to doskonała okazja, by się o tym przekonać i dać się ponieść emocjom tej muzyki.” – dodaje Janusz Marynowski.

Podczas tegorocznego festiwalu uczestnicy, a zwłaszcza młodzi ludzie, mogą odkryć ile Ferenc Liszt miał wspólnego z Johnem Lennonem, co łączy Johannesa Brahmsa z Jimim Hendrixem oraz gdzie stykają się życiorysy Gustava Mahlera i Michaela Jacksona – i jak to wszystko łączy się i przenika w twórczości i pasji, jaką wyzwala muzyka.  

La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki to festiwal, cykl imprez muzycznych, realizowany od 1995 roku, którego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest René Martin, twórca wielu festiwali i organizator licznych koncertów muzyki klasycznej na całym świecie, założyciel Centre de Réalisations et d'Études Artistiques à Nantes (CREA). Międzynarodowy Festiwal "La Folle Journée" od wielu lat odbywa się z powodzeniem w wielu krajach: od Francji, przez Hiszpanię, Japonię, po Brazylię. Posiada tam już uznaną pozycję w życiu kulturalnym społeczności i cieszy się dużą popularnością. W Roku Chopina 2010, Festiwal "La Folle Journée" po raz pierwszy zawitał do Polski. Nad Wisłą jego edycja nosiła tytuł "Chopin Open" i odbyła się w dniach 11-13 czerwca. W trakcie 3 dni festiwalu podczas 120 koncertów, wystąpiło niemal 450 artystów, a w koncertach uczestniczyło 26.000 słuchaczy.

PRZECZYTAJ:
- o idei Szalonych Dni Muzyki w Warszawie - plik pdf
- list René Martina, Dyrektora Artystycznego festiwalu - plik pdf
- program Festiwalu - plik pdf
- program Festiwalu w formie tabeli - plik pdf
- informacje o wykonawcach - plik pdf

Więcej o polskiej edycji La Folle Journée de Varsovie / Szalone Dni Muzyki www.follejournee.pl


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na cykl spotkań z kompozytorami pt.: Muzyka współczesna nie gryzie, które odbędą się w soboty: 3 września, 1 października i 5 listopada 2011 roku w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce. Goście tegorocznych spotkań to Krzysztof Knittel, Romuald Twardowski i Aleksander Kościów. Spotkania moderować będzie Małgorzata Kołcz (kontrabasistka, filolog klasyczny). Wstęp wolny.

Projekt skierowany jest do osób, które w rożny sposób uczestniczą w życiu kulturalnym stolicy, ale podchodzą nieufnie do zjawiska nazywanego „muzyką współczesną”. Jednym ze sposobów na przełamanie tej bariery jest osobisty kontakt z kompozytorem. Organizatorzy proponują jednak nową formułę spotkań: korzystając z multimediów (projekcja audio i wideo, wykorzystanie zarówno laptopa, jak i fortepianu) gospodarz spotkania będzie przewodnikiem nie tyle po własnej twórczości, ile po tych obszarach współczesnej kultury muzycznej, które osobiście go fascynują – czy to będzie improwizacja kolektywna, wykorzystanie technologicznych gadżetow czy wzajemne przenikanie się awangardy i popkultury. Dzięki temu w świadomości słuchaczy muzyka współczesna przestanie być abstrakcyjnym, zamkniętym bytem, a stanie się pełnoprawnym elementem rzeczywistości. Jak może przenikać do kultury popularnej (choćby jako muzyka filmowa), wyrastać z twórczości nieprofesjonalnej, wykorzystywać nowe, masowo dostępne technologie, uruchamiać kreatywność, czy wreszcie wiązać się z historią, polityką i ekonomią.
Spotkania z cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” należy traktować jako istotną promocję muzyki współczesnej - bardziej muzyki jako fascynującego zjawiska, niż konkretnych twórców. Dlatego dobór kompozytorów został dokonany przede wszystkim pod kątem ich komunikatywności i atrakcyjności prezentowanych tematów. Krzysztof Knittel pokaże, co można zrobić za pomocą iPhona, z którego w swojej pracy korzysta zaskakująco często, zaprezentuje też laserową harfę i metody improwizacji kolektywnej. Romuald Twardowski postawi ważne pytanie o realny wpływ XX-wiecznych przełomów estetycznych na polskie życie muzyczne, nie poskąpi też barwnych opowieści o „złotych latach polskiej awangardy” czy o Rosji – sowieckiej i współczesnej. Zaś najmłodszy w tym gronie Aleksander Kościów zmusi do zastanowienia się, czy i kiedy muzyka jest komunikatem, jakie konsekwencje niesie ze sobą wielkie współczesne pomieszanie stylów i czy wyobraźnię można opodatkować… Nad przebiegiem każdego spotkania będzie czuwać moderator, którego zadaniem będzie realizacja zaplanowanego przebiegu spotkania, prowadzenie rozmowy z kompozytorem i moderowanie dyskusji. Funkcję tę będzie pełnić Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i filolog klasyczny, współorganizatorka takich wydarzeń muzycznych, jak koncert prawykonań „Muzyczne pejzaże Czesława Miłosza” czy cykl Letnich Festiwali Nowego Miasta, promujących polską muzykę poważną.

Spotkania o długości ok. 90 minut odbywać się będą w soboty o godz. 17 w atrakcyjnej turystycznie dzielnicy Warszawy (Stare Miasto), wpisując się w weekendową, spacerową atmosferę stolicy.

Wydarzenie odbędzie się dzięki środkom finansowym Biura Kultury m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Patronat medialny nad Spotkaniami objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na 49. Bydgoski Festiwal Muzyczny „W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu”, który odbędzie się w dniach 9 września – 7 października 2011 roku.

Podczas Festiwalu w foyer Filharmonii czynna będzie wystawa Wilno Miłosza zorganizowana przez Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy przy współpracy Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Prezentowane fotografie pochodzą ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu.

Więcej


Szczecińscy artyści zapraszają na koncert inaugurujący nowy sezon artystyczny Baltic Neopolis Orchestra – w sobotę, 1 października 2011 roku o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Współczesne utwory kompozytorów szczecińskich połączone zostaną z wizualizacjami (Vj PuH), a poza dźwiękami instrumentów smyczkowych usłyszymy również fortepian (Michał Dobrzyński we własnej kompozycji pt. Iluminacje. Concerto-notturno na fortepian i orkiestrę smyczkową utwór napisany z okazji 200 rocznicy urodzin Fryderyka Chopina) oraz sopran (Lucyna Boguszewska w utworze Morskim cmentarzom modlitwa na głos żeński i orkiestrę smyczkową autorstwa Janusza Stalmierskiego). Jednocześnie koncert będzie premierą dwóch wyjątkowych utworów napisanych dla Baltic Neopolis Orchestra – Lamentacji na smyczki Piotra Klimka oraz Muzyki na smyczy Grzegorza Marciniaka.


W sobotę, 1 października 2011 roku o godz. 12 przed Zespół Państwowych Szkół Muzycznych, Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Osiedle Tysiąclecia, ul. Ułańska 7B) na wspólne świętowanie Międzynarodowego Dnia Muzyki podczas plenerowej imprezy rodzinnej Segregacja dźwięków zapraszają Grażyna Szymborska i Marcin Bujnowicz - menedżerowie Filharmonii Śląskiej i Stowarzyszenia Przyjaciół Filharmonii Śląskiej oraz Fundacji Ziarno Talentu i katowickiej Szkoły Muzycznej YAMAHA. W programie: wspólne, rodzinne, wielopokoleniowe muzykowanie. A wszyscy uczestnicy razem, na własnoręcznie zrobionych instrumentach ze zbędnych butelek, puszek czy kartonów, zagrają słynny Marsz Radetzky’ego Johanna Straussa.

Międzynarodowy Dzień Muzyki obchodzony jest na całym świecie w dniu 1 października od roku 1975, zainicjowany przez Yehudi Menuhina, ówczesnego Prezydenta Międzynarodowej Rady Muzyki działającej pod egidą organizacji UNESCO. Głównym celem tego święta jest przedstawienie muzyki w taki sposób, by była kojarzona jako dobro ludzkości oraz promocja muzyków jako tych, którzy tworzą piękno muzyki.

Filharmonia Śląska wspólnie z katowicką Szkołą Muzyczną YAMAHA będzie świętować ten dzień w sposób szczególny, organizując akcję społeczną pod nazwą Segregacja Dźwięków. Projekt ma na celu m.in.: promocję muzyki poprzez zachęcenie całych rodzin, od niemowlaka do starca, do rodzinnego muzykowania, wezwanie do spontanicznego stawienia się w przestrzeni publicznej miasta Katowice i wyrażenia się muzycznie poprzez wspólne wykonanie utworu Marsz Radetzky’ego Johanna Straussa, zaproszenie wszystkich osób uprawiających muzykę w społeczności śląskiej – amatorów, jak i tych zajmujących się muzyką zawodowo – do wspólnego uczestnictwa i uczczenia Światowego Dnia Muzyki.

Zatem przyjdź! Weź ze sobą pustą butelkę plastikową lub szklaną, pustą aluminiową puszkę, gazetę lub tubę po papierze toaletowym czy papierowym ręczniku, pudełko lub kartonowe opakowanie. Jeżeli masz w domu coś, co intrygująco ciekawie brzmi, a jest odpadem – weź także ze sobą. Zanim te rzeczy wylądują posegregowane w śmietniku, damy im jeszcze jedno życie – zostaną instrumentami! Zagramy wspólnie Marsz Radetzky’ego Johanna Straussa pod batutą Bogusława Jana Bembena – polskiego dyrygenta, menedżera i pedagoga, absolwenta Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Jana Wincentego Hawela.


Filharmonia Krakowska zaprasza dzieci od 0 do 3 lat i ich rodziców oraz kobiety w ciąży na muzyczne spotkania warsztatowe zatytułowane "Smykowe granie".

Filharmonia im. K. Szymanowskiego, jako druga po Filharmonii Łódzkiej instytucja tego typu, podjęła się zadania edukowania melomanów od pierwszych dni ich kontaktu ze światem dźwięków. Spotkania te przygotowane są przez Fundację Kreatywna Edukacja przy współpracy z wydziałem muzykoterapii Akademii Muzycznej w Krakowie, w oparciu o metodę Edwina E. Gordona. W tym sezonie koncertowym zaplanowanych zostało po 5 spotkań w 9 weekendów. Pierwsze, zatytułowane "Smyk jazz", odbędzie się 1 października 2011 roku o godz. 15 i 16 oraz w niedzielę, 2 października o godz. 10, 11 i 12, w Sali Złotej usytuowanej na pierwszym piętrze krakowskiej Filharmonii.


Młoda Polska Filharmonia pod batutą Adama Klocka wystąpi 1 października 2011 roku Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Zespołowi towarzyszyć będą soliści: Dimitri Vasiliev – skrzypce, Edicson Ruiz – kontrabas, Dudu Carmel – obój i Magdalena Laskowska – fagot. W programie koncertu znajdzie się prawykonanie utworu napisanego na zamówienie MPF – Czterech pór roku – Jamna Zbigniewa Preisnera. Ponadto usłyszymy kompozycje Vivaldiego, Dittersdorfa, Rachmaninow i Beethovena. Koncert zostanie powtórzony w sali Filharmonii Krakowskiej w poniedziałek, 3 października 2011 roku o godz. 19.30.

Młoda Polska Filharmonia to zespół powstały z trzydziestu dziewięciu najbardziej utalentowanych uczniów szkół muzycznych II stopnia w wieku 15-20 lat, wybranych podczas przesłuchań, aby kształcić się pod okiem najlepszych artystów o światowej renomie. Trasa koncertowa, obejmująca Bydgoszcz, Puławy, Kraków, Wrocław, Poznań i Warszawę jest zwieńczeniem ich wspólnej pracy. Dyrektorem artystycznym i dyrygentem orkiestry jest Adam Klocek – dyrektor Filharmonii Kaliskiej. Warsztaty z młodzieżą poprowadzą także muzycy z najlepszych światowych orkiestr – oboista Dudu Carmel z Israel Philharmonic, kontrabasista Edicson Ruiz z Berliner Philharmoniker i skrzypek Dimitry Vasiliev z Moscow Soloists. Młoda Polska Filharmonia otrzymała także bardzo silne wsparcie ze strony polskiego rynku muzycznego. Jako pierwszy poparł tę niezwykłą inicjatywę światowej sławy kompozytor Zbigniew Preisner, komponując utwór specjalnie na potrzeby trasy koncertowej MPF. W promocję projektu zaangażowali się także znakomici reprezentanci polskiego rynku muzycznego: mezzosopranistka Alicja Węgorzewska – Whiskerd, jazzman Robert Kubiszyn, zespół Me, Myself And I, piosenkarki Aga Zaryan i Magda Navarrete oraz muzykolog Marita Albán Juárez. Młoda Polska Filharmonia to przedsięwzięcie przygotowywane wspólnie przez Grupę Zwierciadło i Fundację Pro Bono PL, których celem jest popularyzacja szczytnej idei wzbudzania zainteresowania muzyką poważną wśród polskiej młodzieży oraz motywację młodych artystów do wzmożonej pracy. To jedyna w Polsce orkiestra dotowana z prywatnych funduszy. Tego typu projekty, popularyzujące muzykę klasyczną w wykonaniu najzdolniejszych młodych muzyków, cieszą się ogromną popularnością w Stanach Zjednoczonych czy Niemczech. Jest szansa, że to prekursorskie działanie na dłuższy czas zaistnieje na polskim rynku muzycznym.


XII Festiwal Literacko-Muzyczne Konfrontacje „Miłosz – Iwaszkiewicz” odbędzie się w Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku w dniach 25 września – 16 października 2011 roku.

Hasłem tegorocznego Festiwalu będą - w odróżnieniu od wszystkich poprzednich – konfrontacje nie tylko muzyczne, ale i literackie. Inspiracją dla tematu Literacko-muzyczne konfrontacje: Milosz – Iwaszkiewicz są dwie ważne rocznice: setna urodzin Czesława Miłosza, przypadająca w tym roku, oraz trzydziesta śmierci Jarosława Iwaszkiewicza, która minęła w roku ubiegłym. Celem przedsięwzięcia będzie: zapoznanie odbiorców z tymi aspektami twórczości i biografii Czesława Miłosza, które wiążą się ściśle z osobą Jarosława Iwaszkiewicza, a także konfrontacja strategii artystycznych, postaw politycznych i upodobań estetycznych dwóch wybitnych twórców. Temat ten ma szczególne uzasadnienie w Stawisku - Domu Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, w którym Czesław Miłosz wielokrotnie bywał.

W części literackiej festiwalu podjęte zostaną następujące tematy: Kresowe korzenie Czesława Miłosza i Jarosława Iwaszkiewicza, Miłosz – Iwaszkiewicz: przekraczanie granic poezji, Miłosz – Iwaszkiewicz: między krajem a emigracją, Dialog pisarzy – na podstawie korespondencji Czesława Miłosza i Jarosława Iwaszkiewicza, Miłosz i Iwaszkiewicz w oczach innych: spojrzenie na twórczość Iwaszkiewicza i Miłosza okiem innego wybitnego pisarza – Eustachego Rylskiego.

W części muzycznej odbędą się koncerty: muzyki ukraińskiej (zespół „Buttia” z Kijowa), muzyki litewskiej (zespół „Puniukai” z Puńska), utworów Haydna i Mozarta (kwartet Camerata i Tytus Wojnowicz), utworów Brahmsa i Rachmaninowa (Krzysztof Jabłoński, Konstanty A. Kulka, Tomasz Strahl).

Imprezą towarzyszącą będzie wystawa prac Tadeusza Łapińskiego – artysty tworzącego w Stanach Zjednoczonych, profesora Uniwersytetu w Maryland, któremu dane było znać i spotykać się z Czesławem Miłoszem.

Niewątpliwą atrakcją festiwalu będzie możliwość obejrzenia rękopisów listów Czesława Miłosza do Jarosława Iwaszkiewicza oraz książek z dedykacjami Noblisty dla Stawiszczanina.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W kolejne niedziele od 4 września do 30 października 2011 roku w śródmiejskich kościołach Warszawy odbędzie się XII Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia”.

Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów.

Więcej


Program Strefa Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie zaprasza na jesienne koncerty w Budynku Laboratorium CSW.

Największym i najciekawszym wydarzeniem tej jesienni będzie psychoaktywny festiwal TRANS/WIZJE (16 października 2011), podczas którego zaprezentowani będą najwybitniejsi przedstawiciele radykalnej sztuki performance, muzyki eksperymentalnej oraz rytualnej w Polsce: Suka Off, Hati, Job Karma, Benicewicz oraz Wolfram. Wcześniej, 2 października 2011 w ramach cyklu „Strefa Monotype” będzie można m.in. posłuchać i obejrzeć amerykańskiego performera poruszającego się na peryferiach muzyki noise - Cranka Sturgeona, a 6 października swój debiutancki album „Electrocution” – wydany przez Polskie Radio – będzie promował zespół Das Moon, który przez muzycznych dziennikarzy określany jest jako jeden z najciekawszych tegorocznych debiutów. W dniu 9 października w myśl przysłowia „cudze chwalicie, swojego nie znacie” zostaną zaprezentowani dwaj warszawscy artyści C.H. District i Wiracki, reprezentujący nurt progresywnej elektroniki, a którzy największe sukcesy odnoszą poza granicami kraju.

Ostatni jesienny koncert programu Strefa odbędzie się 22 listopada w ramach cyklu „Strefa Monotype”. Jednak również początek roku 2012, w ramach programu Strefa, będzie obfitować w ciekawe wydarzenia, między innymi odbędą się koncerty: kakofoNIKT - poznańskiego kolektywu audio-wizualnego, otwockiej Oranżady promującej koncept album „Once Upon A Train” oraz Jacka Sienkiewicza z premierowym materiałem.

Program koncertów Strefy na jesień 2011 dostępny na stronie CSW - plik pdf


W niedzielę, 2 października 2011 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się IV Koncert Charytatywny na rzecz Dolnośląskiego Centrum Psychoonkologii i Rehabilitacji realizującego program Akademia Walki z Rakiem. Wezmą w nim udział znani i cenieni muzycy wrocławscy: Monika Wieczorkowska – sopran, Olga Ksenicz – sopran, Piotr Łykowski – kontratenor, Maciej Gocman – tenor, Bogdan Makal – bas, Zbigniew Pilch – skrzypce, Małgorzata Kosendiak – skrzypce, Julia Kosendiak – viola da gamba i Marta Niedźwiecka – klawesyn, pozytyw oraz zespół wokalny i instrumentalny pod batutą Andrzeja Kosendiaka.

Ogólnopolski projekt Akademii Walki z Rakiem realizowany jest we Wrocławiu już od czterech lat. Jego celem jest nauczenie chorych oraz ich bliskich jak mobilizować wewnętrzne siły organizmu do walki z chorobą oraz uświadomienie społeczeństwu wagi wpływu psychiki na proces choroby nowotworowej. Bilety-cegiełki na IV Koncert Charytatywny organizowany przez Filharmonię Wrocławską mają stanowić wsparcie dla idei projektu. Na koncercie tym usłyszymy dzieła wokalno-instrumentalne oraz instrumentalne pochodzące z XVII i XVIII wieku, skomponowane przez polskich twórców muzyki religijnej - A. Milwida, S. S. Szarzyńskiego, J. Wańskiego i G. G. Gorczyckiego oraz wielkiego niemieckiego mistrza Jana Sebastiana Bacha.


W poniedziałek, 3 października 2011 roku o godz. 9.00, 11.00 i 13.00 oraz w soboty, 8 i 15 października o godz.10.0 i 12.00 Filharmonia Krakowska zaprasza najmłodszych słuchaczy na muzyczną podróż z biegiem Wisły - Płynie Wisła, płynie. Znani aktorzy – Anna Sokołowska i Sławek Rokita wcielą się w postacie Babci Melodii i Dziadka Rytmusa i wraz z kuzynką Klawiaturką Fortepianową (pianistka Renata Żełobowska-Orzechowska) oraz wszystkimi zaprzyjaźnionymi filharmonicznymi wnuczętami, podróżować będą po najciekawszych zakątkach naszej kuli ziemskiej.
W górach, gdzie Wisła – „królowa polskich rzek” – bierze swój początek, wsiądziemy na barkę flisaka Jontka (tenor Adam Sobierajski) i wraz z jego młodszą siostrą, Magdą (Magdalena Turek, utalentowana skrzypaczka, uczennica PSM II st. im. Wł. Żeleńskiego) popłyniemy aż do Gdańska. Po drodze zrobimy postój w Krakowie, gdzie na Rynku spotkamy się Lajkonikiem i jego orszakiem (dzieci z Zespołu Pieśni i Tańca „Krakowiacy”) oraz zacną krakowską kupcową (flecistka Renata Guzik). Dama dworu królowej Bony (Dorota Imiełowska – wiolonczela) zaprosi nas na muzyczne spotkanie w zamku wawelskim, a następnie wsiądziemy na barkę i popłyniemy aż do Warszawy, gdzie zwiedzimy Teatr Wielki i Filharmonię Narodową. Po wizycie w Warszawie zajrzymy do dworku w Żelazowej Woli - znanego większości dzieci z opowieści o Fryderyku Chopinie, odpoczniemy także na kujawskich łąkach, bawiąc się z tamtejszymi dziećmi. Podróż naszą zakończymy nad morzem, w Gdańsku, gdzie przed Dworem Artusa, historycznym miejscem wielkich balów, odtańczymy uroczystego poloneza.
W podróży tej towarzyszyć nam będzie muzyka najlepszych polskich kompozytorów z lat dawniejszych i nowszych: Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Fryderyka Chopina i Michała Kleofasa Ogińskiego.


Jesienią 2011 roku nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego SA ukażą się cztery nowe książki o tematyce jazzowej: Grać pierwszy fortepian. Rozmowy z Adamem Makowiczem Marka Straszy, My, saksofon Jacka Delonga, Jazzowisko Trójmiasta Stanisława Danielewicza i Gershwin. Audiobook Lucjana Kydryńskiego (dwie pierwsze w sprzedaży już 3 października). Nowościom wydawniczym będzie towarzyszyła kampania promocyjna pod nazwą „Jazzowisko”, w ramach której odbędą się koncerty, spotkania z autorami, debaty i prezentacje targowe, m.in.:
20 października 2011, godz. 18.00, BCK w Bielsku-Białej – koncert Adama Makowicza i Andrzeja Chorosińskiego – organisty – w ramach XII Festiwalu Muzyki Organowej. Wydarzenie rozpoczyna jesienną trasę koncertową Adama Makowicza;
23 października 2011, godz. 20.00, sala widowiskowa JCK, ul. Bankowa 28/30, Jelenia Góra – finał konkursu Powiew Młodego Jazzu, podczas którego zostaną rozdane nagrody ufundowane przez PWM;
25 października 2011, godz. 17.00, Akademia Muzyczna w Łodzi, sala nr 12 – promocja książki Jacka Delonga My, saksofon. Spotkaniu z autorem będzie towarzyszyć koncert kwartetu saksofonowego Jacka Delonga oraz Big Bandu Akademii Muzycznej. Wstęp wolny;
5 listopada 2011, godz. 18.00, Studio im. Romany Bobrowskiej Radia, Kraków – koncertowa debata „Co słychać w polskim jazzie?”. Uczestnicy debaty: Antoni Krupa – redaktor Polskiego Radia, Krystian Brodacki – autor Historii Jazzu w Polsce i Stanisław Danielewicz – autor Jazzowiska Trójmiasta. Po 30-minutowej debacie na scenie wystąpi Janusz Muniak z zespołem. Impreza odbędzie się w ramach 15. Targów Książki w Krakowie. Wstęp wolny;
12 listopada 2011, godz. 18.00, Filharmonia Krakowska – recital Adama Makowicza. Po koncercie pianista spotka się z publicznością i czytelnikami książki;
18 listopada 2011, godz. 18.00. Klub ŻAK w Gdańsku – koncert Jazzowisko Trójmiasta w ramach Festiwalu Jazz Jantar 2011. W koncercie udział wezmą muzycy jazzowi działający lub pochodzący z Trójmiasta, poprowadzi go Stanisław Danielewicz;

21 listopada 2011, godz. 18.00, sala kameralna w siedzibie BMO, ul. Fredry 8, Warszawa i 23 listopada2011 Centrum Kultury Żydowskiej w Krakowie – spotkanie z Adamem Makowiczem i Markiem Straszem. Wstęp wolny.

Wydarzenia kampanii można śledzić na stronie www.jazzowisko.pl


Koncert Skarby współczesnej kameralistyki organowej odbędzie się w środę, 5 października 2011 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Urszula Kryger – mezzosopran, Jadwiga Rappé – alt, Alina Mleczko – saksofony, Stanisław Skoczyński - perkusja i Jarosław Malanowicz – organy. W programie: Edward SielickiSigns of life na saksofon i organy, Zbigniew BargielskiIluzje i dążenia na perkusję i organy, Grażyna Pstrokońska-NawratilNiedziela Palmowa w Nazareth na saksofon, perkusję i organy, Henryk CzyżTryptyk na głos i organy, Witold LutosławskiLacrimosa na mezzosopran i organy, Andrzej Kurylewicz3 Psalmy na alt i organy i Stanisław MorytoLitania na mezzosopran, alt i organy.


Od 5 do 8 października 2011 roku w Bielsku-Białej trwać będzie Festiwal Kompozytorów Polskich. Tegoroczna edycja poświęcona została polskiej muzyce filmowej. Usłyszymy kompozycje m.in. Jana A.P. Kaczmarka, Wojciecha Kilara, Krzesimira Dębskiego, Andrzeja Kurylewicza, m.in. muzykę do filmów: Marzyciel, Wojna i pokój, Ziemia Obiecana, Pan Tadeusz, Dracula. W czasie festiwalu wystąpią m.in. Iwona Hossa z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod batutą Krzysztofa Pendereckiego oraz znany na całym świecie skrzypek i saksofonista Vadim Brodsky. Wszystkie koncerty odbywać się będą w Bielskim Centrum Kultury.

Festiwal to okazja do pełniejszego poznania twórczości polskich autorów muzyki filmowej i odkrycia na nowo kompozycji znanych z kina i telewizji – mówi Jerzy Pieszka, Naczelnik Wydziału Kultury i Sztuki w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej. – To również okazja do spotkania z wybitnymi kompozytorami: z Janem A.P. Kaczmarkiem– laureatem Oscara za muzykę do filmu Marzyciel, Wojciechem Kilarem – autorem muzyki do kilkudziesięciu dzieł polskiej i światowej kinematografii oraz Krzysztofem Pendereckim – wybitnym kompozytorem i dyrygentem.

W tym roku przygotowano także specjalny koncert dla dzieci, który odbędzie się w Państwowej Szkole Muzycznej. W jego trakcie wykonane zostaną m.in. utwory, które stanowiły ilustrację muzyczną do popularnych kreskówek powstałych w bielskim Studiu Filmów Rysunkowych: Bolka i Lolka, Zaczarowanego ołówka i Proszę słonia. Podczas koncertu będzie także okazja przypomnieć sobie kompozycje Zenona Kowalowskiego z Przygód Reksia oraz Tadeusza Kocyby z filmu U zbójców.

Festiwal Kompozytorów Polskich na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń artystycznych w Bielsku-Białej oraz stał się przedsięwzięciem artystycznym o renomie wykraczającej poza granice województwa śląskiego. - Obecna pozycja Festiwalu Kompozytorów Polskich to w dużej mierze zasługa świętej pamięci profesora Henryka Mikołaja Góreckiego, który od samego początku mu patronował i był jego dobrym duchem – dodaje Jerzy Pieszka. – Jest to pierwsza edycja festiwalu bez jego patrona. Mimo to pozostaje on w naszej pamięci i w naszych sercach. Dlatego też tegoroczna XVI edycja festiwalu poświęcona jest właśnie pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego. By uczcić kompozytora, 5 października w Kościele Maksymiliana Kolbe zabrzmi III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”. Tym razem utwór ten zagrają muzycy Sinfonii Varsovii, których poprowadzi znakomity kompozytor, przyjaciel Henryka Mikołaja Góreckiego – prof. Krzysztof Penderecki.

Więcej informacji o festiwalu oraz jego program - na stronie www.fkpbb.pl


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza w czwartek, 6 października 2011 roku o godz. 19.00 na koncert z okazji 200. rocznicy urodzin Ferenca Liszta. Jako pierwsze wykonane zostaną Preludia, nazywane przez samego kompozytora „muzyką ogródkową”, ponieważ często wykonywane były na różnych imprezach. Następnie zabrzmi Koncert fortepianowy Es-dur, a w drugiej części koncertu utwór Georgesa Bizeta i Rodiona Szczedrina – Carmen Suita na smyczki i perkusję. Wystąpią: Adam Kośmieja – fortepian oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Jerzego Swobody.


Filharmonicy Śląscy zapraszają na siedem październikowych koncertów. W piątek, 7 października 2011 roku o godz. 18 wystąpią w bielskim Domu Muzyki na XVI Festiwalu Kompozytorów Polskich, poświęconym pamięci prof. Henryka Mikołaja Góreckiego, a w tym roku zaprogramowanym na prezentację polskiej muzyki filmowej. Katowiccy symfonicy i chórzyści pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka wykonają muzykę Wojciecha Kilara, najznakomitszego polskiego kompozytora pracującego także dla kina. Nie obędzie się bez Pana Tadeusza i Ziemi obiecanej czy Draculi, ale będzie również Bilans kwartalny, Smuga cienia i nieśmiertelny walc z Trędowatej. Katowiczanom te hity przypomniane zostaną nieco później.
Wszystkie bilety będą zapewne wyprzedane na sobotnim koncercie (8 października 2011, godz. 18) Śląskiej Orkiestry Kameralnej Wirtuoz nad wirtuozami. Ten tytuł anonsuje znakomitego flecistę i dyrygenta Łukasza Długosza. Program przewiduje uroczą drugą suitę orkiestrową Johanna Sebastiana Bacha i arcyprzebój wszech czasów: Cztery pory roku Antonia Vivaldiego.
Filharmonia Śląska, która Międzynarodowy Dzień Muzyki świętowała z najmłodszymi muzykami i konstruktorami własnych instrumentów, kolejne propozycje kieruje do tej właśnie części widowni. Dla młodszych jest wtorkowa (11 października 2011, o godz. 10 i 12) propozycja Radiowej Filharmonia dla Dzieci – Kontrabas kontra bas, czyli kto niżej potrafi. W utworach Stanisława Moniuszki, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Camille’a Saint-Saënsa wystąpią bas Bartosz Araszkiewicz, kontrabasista Dominik Polak i pianistka Bogusława Ciepierska. Słowem muzykę dzieciom przybliżać będzie Regina Gowarzewska.
W środę (godz. 11 i 17) oraz w czwartek (godz. 10) 12 i 13 października uczniowie mogą się wybrać na któryś z koncertów Młodej Filharmonii. Dziesięć dni przed 200. rocznicą urodzin Ferenca Liszta – genialnego rywala Fryderyka Chopina – jego muzykę przypomną symfonicy pod batutą młodej, utalentowanej i w Katowicach lubianej Mai Metelskiej oraz pianista Grzegorz Niemczuk. Jako prelegentka na estradzie pojawi się Regina Gowarzewska.


"Out of Ciurlionis" - koncert litewskiego kwartetu Chorodos odbędzie się 7 października 2011 roku o godz. 20:11 w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie.

Chorodos, występujący w składzie: Dainius Puodziukas – I skrzypce, Ieva Sipaityte – II skrzypce, Robertas Bliškevičius – altówka i Ieva Tamutyte – wiolonczela, uznawany jest za jeden z najlepszych zespołów kameralnych Litwy. Występ w Polsce jest częścią jego europejskiej trasy koncertowej. Godnym podkreślenia jest fakt współistnienia obok instrumentów smyczkowych szerokiego instrumentarium elektronicznego, za które odpowiedzialni są: Antanas Jasenka – laptop, live-electronics, Antanas Kučinskas – laptop, live-electronics i Džiugas Katinas – realizacja audio-video. Koncert prezentuje program poświęcony w całości współczesnej muzyce litewskiej. Podczas wieczoru będzie miało miejsce polskie prawykonanie utworu Feliksasa Bajorasa – Collections.


W dniach 8-23 października 2011 roku odbędzie się w Poznaniu XIV edycja Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, najstarszego w świecie konkursu wiolinistycznego, nad którym honorowy patronat objął Prezydent RP Bronisław Komorowski. Zespołowi jurorów przewodniczyć będzie Maxim Vengerov, jeden z najwybitniejszych artystów-muzyków, ceniony w świecie skrzypek i dyrygent. Honorową przewodniczącą Jury będzie Ida Haendel, mieszkająca w Stanach Zjednoczonych skrzypaczka polskiego pochodzenia.

XIV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest wpisany w poczet wydarzeń kulturalnych krajowego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej 2011. Organizatorzy planują otworzyć go szczególnie uroczyście: koncertem Agaty Szymczewskiej – zwyciężczyni poprzedniej edycji konkursu oraz Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Pablo Gonzaleza.

Do konkursu przystąpi 51 młodych skrzypków pochodzących z 20 krajów Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. Po raz pierwszy w historii Konkursów Wieniawskiego, maestro Vengerov wyłonił jego uczestników we wstępnych eliminacjach na żywo, które odbyły się w 9 miastach świata: Bergamo, Londynie, Quebecu, Jokohamie, Seulu, Moskwie, Baku, Brukseli i Poznaniu. Konkurs przebiegać będzie w czterech etapach. Pierwszy obejmuje utwory solowe Bacha, Kaprysy Paganiniego i Wieniawskiego oraz utwór dowolny. W drugim kandydat prezentować będzie wybraną przez siebie sonatę z towarzyszeniem pianisty. Trzeci etap to występ kandydata w wybranym koncercie skrzypcowym W. A. Mozarta z orkiestrą. Muzykom towarzyszyć będzie Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal. Nowością w 76-letniej historii imprezy będzie występ skrzypka jako kameralisty w Symfonii koncertującej, także Mozarta. W finale zaplanowano wykonanie wybranego koncertu Henryka Wieniawskiego oraz wybranego koncertu z listy dziesięciu zaproponowanych przez organizatorów z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Maxima Vengerova. W IV etapie miejsce maestro Vengerova w Jury zajmie rosyjski dyrygent Yurij Simonov. Przewidziane są trzy nagrody regulaminowe – pierwsza to 30.000 Euro i Złoty Medal.

Międzynarodowy Konkurs Skrzypowy im Henryka Wieniawskiego jest członkiem założycielem Federacji Międzynarodowych Konkursów z siedzibą w Genewie i należy do jednego z najstarszych w Europie. Jego pierwsza edycja odbyła się w 1935 roku w Warszawie z inicjatywy bratanka Henryka, Adama Wieniawskiego. Od 1952 roku do dziś konkursy odbywają się w Poznaniu.

Więcej informacji o Konkursie – na stronie: www.wieniawski.pl

Patronat medialny nad Konkursem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie wraz z Włoskim Instytutem Kultury zapraszają na uroczysty koncert oratoryjny zorganizowany w 110. rocznicę śmierci Giuseppe Verdiego. Podczas wieczoru w sobotę, 8 października 2011 roku o godz. 18.00 w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego zabrzmi Missa da Requiem Verdiego - jedna z najpiękniejszych mszy żałobnych w historii muzyki. W roli solistów wystąpią: Edyta Piasecka (sopran), Anna Lubańska (alt), Juan Noval-Moro (tenor) oraz Wojciech Gierlach (bas).