Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 24 października, 3 listopada oraz 14 listopada 2011roku odbędą się w Katowicach kolejne koncerty z cyklu "Śląskie Trybuny Kompozytorów". Tegoroczna edycja poświęcona jest pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego w pierwszą rocznicę jego śmierci. W programie utwory zmarłego kompozytora, a także jego syna - Mikołaja Góreckiego (w tym prawykonanie Sonaty na fortepian i Uwertury na kwartet smyczkowy) oraz Piotra Radko, którego kompozycja Henryk Mikołaj Górecki im memoriam. Largo na klarnet i kwartet smyczkowy będzie miała swoją premierę podczas pierwszego z listopadowych koncertów.

Wśród wykonawców znajdzie się córka Henryka Mikołaja Góreckiego - pianistka Anna Górecka, a także uznani artyści: Aneta Pawlik (flet), Joanna Piszczelok (fortepian), Anna Szabelka (skrzypce), Roman Widaszek (klarnet), Kwartet Śląski i Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.

Więcej


Janusz Wawrowski wystąpi 3 listopada 2011 roku w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie razem z pianistą Robertem Morawskim. W programie koncertu I Sonata skrzypcowa G-dur op. 13 Zygmunta Stojowskiego, Narcyz z Mitów op. 30 Karola Szymanowskiego oraz Sonata skrzypcowa a-moll op. 16 Ignacego Jana Paderewskiego.

Koncert odbędzie się w ramach trzydniowej konferencji naukowej odbywającej się w 65. rocznicę śmierci Zygmunta Stojowskiego w dniach 3-5 listopada 2011 w Akademii Muzycznej w Krakowie. W programie koncerty, wykłady, sesje naukowe i panele dyskusyjne.


W 2011 roku przypada 100. rocznica urodzin i 20. śmierci jednej z najciekawszych i najważniejszych postaci w muzyce polskiej XX wieku, krytyce muzycznej, literaturze, dziennikarstwie i polityce - Stefana Kisielewskiego. Pamięci tej wybitnej i niezwykle barwnej postaci dedykowany jest koncert kameralny, jaki odbędzie się w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie w piątek, 4 listopada 2011 o godz. 19.30. Monograficzny program wieczoru zawiera Suitę na obój i fortepian, którą wykona Mariusz Pędziałek (obój) z towarzyszeniem Renaty Żełobowskiej-Orzechowskiej (fortepian), Kwartet smyczkowy wykonany przez Kwartet Smyczkowy Filharmoników Krakowskich oraz Capriccio energico na skrzypce i fortepian z Marcinem Türschmidem w charakterze solisty.

Swój udział w koncercie zapowiedział ponadto Jerzy Kisielewski - dziennikarz i publicysta, opiekun spuścizny po swoim ojcu oraz współedytor jego pism, honorowy przewodniczący kapituły Nagrody Kisiela, przyznawanej corocznie przez tygodnik "Wprost". Syn kompozytora wzbogaci spotkanie z muzyką Stefana Kisielewskiego refleksją na temat jego twórczości, ale i nietuzinkowej osobowości.

Koncert połączony będzie z promocją książki Małgorzaty Gąsiorowskiej Kisielewski, wydanej w tym roku nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.


Dnia 4 listopada 2011 roku w Poznaniu rozpocznie się Old Music New Dance, projekt specjalny realizowany w ramach Polskiej Prezydencji w Radzie UE. Odwołując się do współczesnych nurtów reinterpretacji tradycji, połączy muzykę dawną i taniec współczesny.

Program Old Music New Dance, stworzony przez Art Stations Foundation we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym, stanowić będzie próbę rewizji muzyki baroku i odkrycia jej na nowo jako źródła inspiracji dla najnowszych poszukiwań choreograficznych. Kreatywne spotkanie europejskich twórców (tancerzy, aktorów, muzyków, śpiewaków, dramaturgów) wyznaczy przestrzeń ekscytującego eksperymentu artystycznego, połączenia sztuki epoki baroku z tańcem współczesnym. Między 4-27 listopada zaprezentowane zostaną trzy taneczne premiery, przygotowane pod kierunkiem choreografek z Cypru, Polski i Danii. Każda z nich na swój sposób próbuje przełożyć na język współczesnej choreografii zagadnienia muzyki dawnej, odsłaniając fascynującą mnogość jej wątków, strukturalnych rozwiązań i elokwencję w operowaniu emocjami i oddziaływaniu na widza. Otwierająca projekt Lia Haraki (Cypr), nawiązując do retorycznej teorii afektów, w której danej figurze muzycznej przypisuje się nacechowane emocjonalnie pojęcie, zapyta, czy możliwa jest autentyczna obecność twórcy na scenie. Dwie pozostałe artystki: Małgorzata Haduch (Polska) i Kirstine Andersen (Dania) jako punkt wyjścia do pracy obrały natomiast dialog czystego ruchu z barokową muzyką. Spektakle powstały w ścisłej współpracy ze światowej sławy wykonawcami muzyki dawnej podczas kilkutygodniowych, odbywających się w trzech krajach sesji improwizacji.

Zderzenie technik improwizacyjnych z muzyką dawną będzie można zaobserwować także w ramach wydarzeń towarzyszących prapremierowym wykonaniom spektakli. Podczas Randki w ciemno duński zespół Alpha spotka się z międzynarodową grupą tancerzy-improwizatorów, natomiast w czasie finałowego wieczoru, jedna z najciekawszych osobowości amerykańskiego tańca - Keith Henessy zaprosi na improwizację przy dźwiękach elektronicznej muzyki inspirowanej kompozycjami barokowymi, a Jurij Konjar ze Słowenii zmierzy się z barokowym arcydziełem - Wariacjami Goldbergowskimi J.S. Bacha.
Projekt dopełni sesja naukowa, koordynowana przez Jadwigę Majewską. W otwartej dla publiczności dyskusji udział wezmą specjaliści z dziedziny muzyki dawnej: Romana Angel, Paweł Kamzy i Krzysztof Koehler, a także artyści i twórcy biorących udział w projekcie Old Music New Dance.

Program Old Music New Dance – na stronie: www.starybrowarnowytaniec.pl  


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na cykl spotkań z kompozytorami pt.: Muzyka współczesna nie gryzie, które odbędą się w soboty: 3 września, 1 października i 5 listopada 2011 roku w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce. Goście tegorocznych spotkań to Krzysztof Knittel, Romuald Twardowski i Aleksander Kościów. Spotkania moderować będzie Małgorzata Kołcz (kontrabasistka, filolog klasyczny). Wstęp wolny.

Projekt skierowany jest do osób, które w rożny sposób uczestniczą w życiu kulturalnym stolicy, ale podchodzą nieufnie do zjawiska nazywanego „muzyką współczesną”. Jednym ze sposobów na przełamanie tej bariery jest osobisty kontakt z kompozytorem. Organizatorzy proponują jednak nową formułę spotkań: korzystając z multimediów (projekcja audio i wideo, wykorzystanie zarówno laptopa, jak i fortepianu) gospodarz spotkania będzie przewodnikiem nie tyle po własnej twórczości, ile po tych obszarach współczesnej kultury muzycznej, które osobiście go fascynują – czy to będzie improwizacja kolektywna, wykorzystanie technologicznych gadżetow czy wzajemne przenikanie się awangardy i popkultury. Dzięki temu w świadomości słuchaczy muzyka współczesna przestanie być abstrakcyjnym, zamkniętym bytem, a stanie się pełnoprawnym elementem rzeczywistości. Jak może przenikać do kultury popularnej (choćby jako muzyka filmowa), wyrastać z twórczości nieprofesjonalnej, wykorzystywać nowe, masowo dostępne technologie, uruchamiać kreatywność, czy wreszcie wiązać się z historią, polityką i ekonomią.
Spotkania z cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” należy traktować jako istotną promocję muzyki współczesnej - bardziej muzyki jako fascynującego zjawiska, niż konkretnych twórców. Dlatego dobór kompozytorów został dokonany przede wszystkim pod kątem ich komunikatywności i atrakcyjności prezentowanych tematów. Krzysztof Knittel pokaże, co można zrobić za pomocą iPhona, z którego w swojej pracy korzysta zaskakująco często, zaprezentuje też laserową harfę i metody improwizacji kolektywnej. Romuald Twardowski postawi ważne pytanie o realny wpływ XX-wiecznych przełomów estetycznych na polskie życie muzyczne, nie poskąpi też barwnych opowieści o „złotych latach polskiej awangardy” czy o Rosji – sowieckiej i współczesnej. Zaś najmłodszy w tym gronie Aleksander Kościów zmusi do zastanowienia się, czy i kiedy muzyka jest komunikatem, jakie konsekwencje niesie ze sobą wielkie współczesne pomieszanie stylów i czy wyobraźnię można opodatkować… Nad przebiegiem każdego spotkania będzie czuwać moderator, którego zadaniem będzie realizacja zaplanowanego przebiegu spotkania, prowadzenie rozmowy z kompozytorem i moderowanie dyskusji. Funkcję tę będzie pełnić Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i filolog klasyczny, współorganizatorka takich wydarzeń muzycznych, jak koncert prawykonań „Muzyczne pejzaże Czesława Miłosza” czy cykl Letnich Festiwali Nowego Miasta, promujących polską muzykę poważną.

Spotkania o długości ok. 90 minut odbywać się będą w soboty o godz. 17 w atrakcyjnej turystycznie dzielnicy Warszawy (Stare Miasto), wpisując się w weekendową, spacerową atmosferę stolicy.

Wydarzenie odbędzie się dzięki środkom finansowym Biura Kultury m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Patronat medialny nad Spotkaniami objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Dnia 5 listopada 1901 odbył się pierwszy koncert w Filharmonii Warszawskiej (przemianowanej w 1955 na Narodową). Orkiestra Symfoniczna pod batutą pierwszego dyrektora muzycznego Emila Młynarskiego zagrała wtedy dzieła kompozytorów polskich. Gwiazdą wieczoru był sam Ignacy Jan Paderewski, wirtuoz fortepianu i wielki mąż stanu. Wykonał on swój Koncert fortepianowy, a następnie recital złożony z dzieł Fryderyka Chopina. Dokładnie 110 lat później – 5 listopada 2011 roku o godz. 18.00 – koncert ten zostanie powtórzony, a przy fortepianie zasiądzie zwycięzca Konkursu Chopinowskiego z 1980 roku - Dang Thai Son.

W jubileuszowym sezonie artystycznym Filharmonii Narodowej zaplanowanych zostało wiele atrakcji. Pojawią się artyści m.in. Arcadi Volodos, Grigory Sokolov, Daniel Hope (cykl „Recitale Mistrzów"), Richard Galliano ze swoim zespołem, Tokyo String Quartett, duet fortepianowy Alexander Ghindin i Boris Berezovsky, Kwartet Śląski („Słynne zespoły kameralne"), Hilary Hahn, czy kipiąca humorem Natalie Choquette (koncert sylwestrowy „La Diva et le Maestro"). Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzą m.in. Jesús López-Cobos, Yoav Talmi, Christian Arming, Stefan Solyom, Christopher Hogwood, Yoel Levi. Usłyszymy laureatów pierwszych miejsc niedawnego Konkursu Chopinowskiego - Yuliannę Avdeevą i Ingolfa Wundera - w repertuarze niechopinowskim. Przybędą także kolejne „Orkiestry Świata" - Britten Sinfonia z Jamesem MacMillanem, Mahler Chamber Orchestra czy NDR Radiophilharmonie Hannover. Miłośnicy muzyki dawnej będą mogli wysłuchać takich wykonawców, jak: Les Arts Florissants, Kammerakademie Potsdam z Trevorem Pinnockiem, Lautten Compagney z Wolfgangiem Katschnerem, Le Concert Lorrain z Christopherem Prégardienem, czy Orchestra of the Age of Enlightenment z Ianem Bostridgem. Na narodowej estradzie nie zabraknie także muzyki polskiej – w programie nowego sezonu znajdą się dzieła ponad dwudziestu polskich twórców. Po sukcesie, jakim okazał się rok z Pawłem Mykietynem jako kompozytorem sezonu, funkcję tę pełnić będzie w nowym sezonie Paweł Łukaszewski, a w kolejnych Paweł Szymański i Krzysztof Meyer.


Koncerty 7. Festiwalu Kwartesencja odbędą się w dniach 5 i 6 listopada 2011 roku o godz. 20.00 w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie.

- To niewątpliwie akt odwagi, ale i dowód na nieskostnienie i otwartą głowę. Na duszę oddaną muzyce, a nie stereotypom – tak o Kwartesencji mówi Kayah, jedna z gwiazd poprzedniej edycji Festiwalu. Mieszać style i gatunki, schodzić z utartych ścieżek, łączyć fantastycznych artystów światowego formatu, którzy na co dzień nie spotykają się na scenie, ani nawet na antenie tej samej stacji radiowej. To wszystko jest kwintesencją Kwartesencji – jedynego takiego festiwalu muzycznego w Polsce.

Gospodarze Kwartesencji, muzycy Royal String Quartet, festiwal wymyślili i od 2004 roku organizują, przełamując schematy i wychodząc ze swoją muzyką poza mury filharmonii. Z czwórką młodych entuzjastów spotkali się już na warszawskiej scenie m.in. legendarny Stephen Kovacevich, jedna z najciekawszych współczesnych pianistek Angela Hewitt, niezwykły Mark Padmore, ale także Kayah, Smolik, DJ Lenar, czy Kapela ze wsi Warszawa. Dzięki gościom z drugiej strony muzycznej „barykady” festiwal zyskuje dodatkowy wymiar i luźny, nieformalny charakter spotkania towarzyskiego. Na Kwartesencji jest zawsze miejsce na eksperymenty, a Royal String Quartet nie bez powodu okrzyknięto najbardziej twórczym i otwartym kwartetem w Polsce. Przełamując stereotypowe myślenie o muzyce klasycznej, Kwartet zaproponował współpracę znanemu polskiemu projektantowi mody Mariuszowi Przybylskiemu, którego estetyka i połączenie nowatorskiego podejścia do mody z klasyką zaowocowało niezwykłymi strojami, w których Royal String Quartet występuje na całym świecie.

Przez siedem lat festiwal zyskał ważne miejsce w kalendarzu kulturalnym stolicy i zdobył specyficzną publiczność. Specyficzną, bo niezwykle różnorodną, jak różnorodny jest program każdej edycji festiwalu. Rok 2011 jest rokiem przełomowym dla organizacji festiwalu: po raz pierwszy Kwartesencja odbędzie się w Polsce i Hiszpanii. KWARTESENCJA MADRYT jest nowym projektem mającym na celu promocję i popularyzację muzyki oraz wiedzy o Karolu Szymanowskim w Hiszpanii, przyczyniając się tym samym do budowania wizerunku Polski oraz zwiększania zainteresowania polską kulturą. Projekt będzie realizowany w dwóch bardzo ważnych i prestiżowych nie tylko w Hiszpanii, ale również w skali Półwyspu Iberyjskiego i Europy instytucjach muzyczno-kulturalnych: Teatros del Canal i Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Madrycie.
KWARTESENCJA WARSZAWA  to projekt realizowany w pierwszą rocznicę śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego i setną rocznicą śmierci Gustava Mahlera. W hołdzie kompozytorom i niejako z chęci powrotu do swych muzycznych korzeni RSQ przedstawi komplet Kwartetów Góreckiego (które zarejestrował dla prestiżowej brytyjskiej wytwórni Hyperion). W finałowym koncercie RSQ oraz kameralny zespół festiwalowy Kwartesencja Ensamble pod batutą Moniki Wolińskiej, towarzyszyć będą w cyklu Mahlera wybitnej polskiej mezzosopranistce Urszuli Kryger.

Więcej


Mocnym muzycznym akcentem listopada w Filharmonii Śląskiej staną się Zaduszki jazzowe - 5 listopada 2011 roku, z udziałem znakomitego Michała Urbaniaka (na zdjęciu), który wyznał: Jazz to moje życie... Skrzypce są moją żoną, a saksofon – kochanką. Fusion, reagge, samba, salsa, hip-hop, rap, r&b – to dla mnie wszystko jazz. Uważam, że Bóg stworzył muzykę, ale to ludzie podzielili ją na kategorie. Z symfonikami pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka projekt MICHAŁ URBANIAK & UrbSymphony owe podziały będzie niwelował.
Mieszkający w Nowym Yorku słynny skrzypek jazzowy, kompozytor i aranżer jest laureatem wielu światowych nagród, m.in.: Grand Prix Montreaux Jazz Festiwal dla najlepszego solisty. Wielokrotnie zajmował pierwsze miejsce jako skrzypek, kompozytor, muzyk roku i lider najlepszego zespołu na listach prestiżowych pism muzycznych w USA: Down Beat, Jazz Times czy Billboard. Jest jedynym Polakiem i jedynym skrzypkiem, który został zaproszony do współpracy przez Milesa Davisa. Michał Urbaniak jest twórcą niezwykle aktywnym, ciekawym każdej artystycznej oferty.
Z wykształcenia jest skrzypkiem klasycznym, który, jak sam mawia, zdradził klasykę dla jazzu. Jest pierwszym muzykiem w historii, który wprowadził rap i hip-hop do filharmonii. Projekt UrbSymphony po raz pierwszy zrealizowano 27 stycznia 1995 roku w Filharmonii Częstochowskiej. Z orkiestrą symfoniczną pod batutą Jerzego Koska wystąpili wówczas: zespół jazzowy Michała Urbaniaka, czarny raper z Nowego Jorku Solid i... komputer Macintosh. UrbSymphony składa się ze Sketches of Poland i Sketches of Manhattan (m.in. Don't Do It To Me). Zawiera fragmenty muzyki z filmu Dług, nagrodzonego Grand Prix na Festiwalu Filmowym w Gdyni za najlepszy film i najlepszą muzykę w 1999 roku oraz fragmenty Millenium, nadawanego przez stacje telewizyjne 55 krajów w noc sylwestrową 1999 roku.
W katowickim koncercie będzie można usłyszeć elementy wielu gatunków muzyki: jazzu, folku i hip-hopu. Michał Urbaniak połączy charakter i brzmienie polskiej muzyki ludowej (np. oberek, mazurek) ze współczesnym drivem i groovem jazzowym. Repertuar złożony jest z kompozycji Michala Urbaniaka, w których przenikają elementy nowojorskiego jazzu z polską muzyką ludową i klasyczną (m.in. Karol Szymanowski). Na program koncertu złożą się m.in.: Walcoberek, Krakus i Mazurka z Sketches of Poland oraz UrbTime i Polak z Sketches of Manhattan.
Koncert w sali widowiskowej w Katowicach Giszowcu będzie okazją zakupu wydanej niedawno książki Andrzeja Makowieckiego Ja, Urbanator. Awantury muzyka jazzowego.


Drugi koncert cyklu "Muzeum Muzyki", tym razem w Muzeum Historii Szczecina, w gotyckim wnętrzu dawnej sali kupieckiej Ratusza Staromiejskiego, odbędzie się w sobotę, 5 listopada 2011 roku o godz. 19.00. Baltic Neopolis Orchestra wystąpi z towarzyszeniem skrzypka, koncertmistrza Deutsche Oper w Berlinie, założyciela i dyrygenta orkiestry kameralnej „Kammersolisten der Deutschen Oper Berlin" - Tomasza Tomaszewskiego. Udział artysty w koncercie odbywa się w ramach projektu „Warsztaty z Traviatą”.

Podczas koncertu zaprezentowane zostaną utwory: Sonata na skrzypce solo Grażyny Bacewicz, Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza i Orawa na orkiestrę smyczkową Wojciecha Kilara.

Godzinę przed (od 18.00) oraz bezpośrednio po koncercie będzie można obejrzeć wystawy Muzeum Historii Szczecina: Najstarsze karty z dziejów Szczecina, Historia i kultura Szczecina od XVII do XIX wieku, Szczecin jakiego już nie ma i Hans Stettiner i Jan Szczeciński. Życie codzienne w Szczecinie w XX wieku. Więcej o wystawach - na stronie: www.muzeum.szczecin.pl


Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Radio Kraków zapraszają na koncertową debatę "Co słychać w polskim jazzie?" Odbędzie się ona w sobotę, 5 listopada 2011 roku o godz. 18:00 w Studiu im. Romany Bobrowskiej w Radiu Kraków. Wstęp za zaproszeniami, które będzie można otrzymać w Radiu Kraków i w księgarni firmowej PWM.

W debacie prowadzonej przez Antoniego Krupę wezmą udział: Krystian Brodacki i Stanisław Danielewicz, a gwiazdą wieczoru będzie Janusz Muniak z zespołem w składzie: Kuba Płużek - fortepian, Maciej Adamczak - kontrabas, Arek Skolik - perkusja. Koncert będzie towarzyszył Targom Książki w Krakowie.


Od śmierci Andrzeja Markowskiego (1924-1986), jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich, minęło już ćwierć wieku. Ten mistrz batuty był niezapomnianym interpretatorem dzieł epoki baroku i klasycyzmu, lecz postrzegany był przede wszystkim jako znakomitość w estradowych kreacjach nowej muzyki polskiej. W programie koncertu, jaki odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej w sobotę, 5 listopada 2011 roku o godz. 18.00, a będącego wspomnieniem znakomitego kapelmistrza, nie mogło zatem zabraknąć utworów, które lubił: sławnego Adagio na smyczki i organy, przypisywanego Tomaso Albinoniemu, a także Symfonii h-moll Franciszka Schuberta, zwanej Niedokończoną, utworu odnalezionego kilka dekad po śmierci niedocenianego za życia kompozytora.
Markowski z upodobaniem przyjmował wielkie wyzwania, toteż rychło stał się „nadwornym” dyrygentem wielu polskich kompozytorów, nad których dziełami troskliwie pracował, starając się z nich wydobyć maksimum zawartych w nich treści. Dwuczęściowa III Symfonia Witolda Lutosławskiego jest jednym z jego najważniejszych dzieł. Skupiają się w nim najistotniejsze wątki obecne we wcześniejszej twórczości, w tym przeprowadzone z pełnym sukcesem próby zastosowania przestrzennego kontrapunktu oraz liczne sekwencje, w których znalazł zastosowanie „aleatoryzm kontrolowany”, czyli odniesienia frazowe swobodnie wpisywane w czas ogólny utworu, wyrastające z nie do końca określonej w zapisie substancji dźwiękowej.
Podczas koncertu wystąpi Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą José Marii Florência. Zaprezentowany zostanie ponadto fragment filmu pt. „Filharmonia Dwójki” z 1984 roku, przedstawiającego zapowiedź oraz nagranie koncertu, jaki miał miejsce 16 września 1984 roku w Filharmonii Łódzkiej pod batutą Andrzeja Markowskiego.


W sobotę, 5 listopada 2011 roku o godz. 17:00 odbędzie się finałowe spotkanie cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, którego gościem będzie nietuzinkowy kompozytor Aleksander Kościów (na zdjęciu).

Aleksander Kościów urodził się w 1974 roku w Opolu. Studiował kompozycję i grę na altówce w Akademii Muzycznej w Warszawie. Od 1998 r. jest wykładowcą na macierzystej uczelni. Wykładał także w Niemczech, USA i Korei Płd. Jest stałym współpracownikiem społeczno-kulturalnego dwumiesięcznika „Strony” (Opole), do którego pisze eseje z pogranicza muzyki i psychospołecznych aspektów percepcji sztuki. Jest także autorem wielu publikacji związanych z akademickimi pracami Katedry Kompozycji warszawskiej uczelni. Od 1999 roku współpracuje z Joe Alterem, amerykańskim choreografem baletu współczesnego. Był też stypendystą Fundacji Fulbrighta (2005).
 

Gość spotkania opowie między innymi o: miejscu kompozytora we współczesnym krajobrazie kultury muzycznej, o przekaźnikach sztuki takich, jak emocja, świadomość i kontakt oraz o tym, jak okres przełomów stylistycznych i wielu redefinicji walorów przekazu muzycznego wpłynął na dzisiejszą twórczość. Wyjaśni również gdzie obecnie jest muzyka współczesna, jak jest postrzegana jej komunikatywność i na czym polega swoisty rozdźwięk między kompozytorem, a odbiorcą.

Pojawią się interesujące przykłady utworów takich kompozytorów, jak: E. Satie, G. Ligeti, I. Xenakis, B. Ferneyhough i A. Pärt.

Trzecie spotkanie cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” odbędzie się w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) - tuż przy Rynku Starego Miasta w Warszawie. Moderatorem będzie Małgorzata Kołcz. Wstęp wolny.

Więcej...


Koncert symfoniczny w ramach VIII Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim odbędzie się w sobotę, 5 listopada 2011 roku o godz. 19:00 w Auli Seminarium duchownego w Opolu. Wystąpią Filharmonicy Opolscy pod batutą Bogusława Dawidowa. W programie: Uwertura Polonia Richarda Wagnera i V Symfonia B-dur Antona Brucknera.

Honorowy patronat: Konsul Republiki Federalnej Niemiec w Opolu – Peter Eck i Marszałek Województwa Opolskiego – Józef Sebesta

Wstęp wolny.


Festiwal muzyki dawnej „Poznań Baroque” odbędzie się w dniach 5-21 listopada 2011 roku. Wydarzenie, organizowane przez Narodowy Instytut Audiowizualny we współpracy z Poznańską Estradą, poświęcone będzie szeroko pojętej muzyce dawnej, z naciskiem na muzykę barokową, i obejmie kilka niezależnych nurtów artystycznych i repertuarowych. Festiwalowi słuchacze będą mieli szansę zapoznać się z muzykami i zespołami muzycznymi, które w ciągu ostatnich 10 lat pojawiały się regularnie w Poznaniu i aktywnie przyczyniły się do stworzenia z niego ważnego ośrodka muzyki dawnej.
- Poznań Baroque 2011 to symboliczne podsumowanie i zamknięcie pewnej epoki, ale również, taką mamy nadzieję, zapoczątkowanie kolejnej, bardziej inspirującej, fascynującej i nieprzewidywalnej – mówi Cezary Zych, Dyrektor Festiwalu.
W Poznaniu zagra m.in. Arte dei Suonatori – najlepszy polski zespół barokowy minionej dekady, który wypracował swój własny, indywidualny styl wykonawczy charakteryzujący się żywiołową ekspresją i jednolitym brzemieniem, uznawany jednocześnie za jedno z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej w ostatnich latach. Wystąpią ponadto, eksperymentujące także z muzyką ludową, współczesną, a nawet popularną – Holland Baroque Society; Il Tempio Armonico - zespół dążący do odtworzenia oryginalnego brzmienia muzyki i jej naturalnej żywiołowości, czy grająca na historycznych instrumentach, założona przez światowej sławy wiolonczelistę Hidemiego Suzuki Orchestra Libera Classica. Poznań Baroque gościć będzie także Al Ayre Espanol, zespół Eduardo López Banzo, dążący do przeciwstawienia się utrwalonym stereotypom dotyczącym wykonywania hiszpańskiej muzyki barokowej; Wrocławską Orkiestrę Barokową - jedyny polski zespół filharmoniczny grający na instrumentach historycznych, a także Les Ambassadeurs, stawiające sobie za cel realizację marzenia, by jedna europejska orkiestra potrafiła pogodzić grę na dawnych instrumentach z bardzo rozległym repertuarem.
W ramach Poznań Baroque odbędzie się również prestiżowy Generation Baroque, unikalny projekt artystyczno-edukacyjny powstały z inicjatywy francuskiego klawesynisty, organisty i dyrygenta, Martina Gestera skierowany do studentów i młodych muzyków. Jego celem jest zapewnienie im możliwości intensywnej pracy w repertuarze świeckiej i religijnej muzyki wokalnej epoki baroku i klasycyzmu pod czujnym okiem artystów związanych z Le Parlament de Musique. Efekty wspólnej pracy prezentowane są w czasie tras koncertowych. Génération Baroque stanowi nawiązanie do, charakterystycznej dla sceny muzyki dawnej, formy przekazywania doświadczeń muzycznych „w procesie twórczym” a nie w standardowym systemie akademickim.

European Union Baroque Orchestra (EUBO) to zespół, który również zagra podczas Poznań Baroque, a który co roku na przesłuchania zaprasza ponad setkę utalentowanych młodych muzyków barokowych z całej Europy. Najlepsi z nich przez sześć miesięcy wspólnie ćwiczą, podróżują i koncertują pod kierownictwem czołowych wykonawców muzyki dawnej.

Program Festiwalu – na stronie: www.poznanbaroque.pl


W dniu 6 listopada 2011 roku o godz. 15:00 w Złotej Sali Filharmonii Krakowskiej odbędzie się trzeci koncert z cyklu „Dźwiękiem, słowem i obrazem”, dedykowany pamięci Iwony Borowickiej (na zdjęciu) oraz Bronisława Romaniszyna. Podczas spotkania promowane będą monografie artystów, wydane przez Fundację Czardasz w cyklu „Nie umilkli na zawsze”. Ich autorami są Ewa Warta-Śmietana, Jacek Chodorowski, Fryderyk Warta. Promowane będą również nagrania Iwony Borowickiej zarejestrowane na płytach CD i DVD. Promocji towarzyszyć będzie koncert wokalny w wykonaniu laureatów Konkursu im. I. Borowickiej, jej współpartnerów scenicznych, a także uczniów i śpiewaków związanych z osobą B. Romaniszyna. Wystąpią: Sylwia Strugińska, Anna Filimowska-Wolfinger, Piotr Halicki, Jerzy Sypek.

Iwona Borowicka to wielka legenda krakowskiej operetki, jej imieniem nazwany został (jedyny w Polsce) konkurs muzyki operetkowej i musicalowej, zaś Bronisław Romaniszyn był wybitnym śpiewakiem, pedagogiem, dziekanem wydziału wokalnego PWSM w Krakowie. Ogłosił wiele artykułów na temat nauczania śpiewu, był znanym dyplomatą, działaczem turystycznym i wędkarskim.


W niedzielę, 6 listopada 2011 roku o godz. 12.00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach porankiem monograficznym poświęconym twórczości Ferenca Liszta, uczci 200. rocznicę urodzin kompozytora. Solistą koncertu będzie młody polski pianista, finalista ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie – Paweł Wakarecy. Wśród prezentowanych dzieł znajdą się Koncert fortepianowy Es-dur, Poemat symfoniczny "Od kołyski do grobu" oraz II Rapsodia węgierska. Całość poprowadzi Tomasz Chmiel, a utwory omówi Marcin Majchrowski.

Poranek rozpocznie się o godz. 12.00, 6 listopada, w siedzibie NOSPR (plac Sejmu Śląskiego 2 Katowice).


Uniwersytet Warszawski i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zapraszają na koncert „TU SZYMANOWSKI!” w ramach cyklu kultura.uw, który odbędzie się 7 listopada 2011 roku (poniedziałek) o godz. 19:00 Sali nr 316 na trzecim piętrze Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Dobra 56/66).

Tytuł koncertu wskazuje jednocześnie na jego miejsce – to przecież Archiwum Kompozytorów Polskich w BUW jest największą skarbnicą pamiątek po Szymanowskim: zdjęć, dokumentów, listów, autografów muzycznych i wydań. Biblioteka Uniwersytecka jest zatem najlepszym miejscem w Warszawie, by prezentować jego muzykę.

W programie koncertu znajdą się kameralne utwory Karola Szymanowskiego, m.in. Sonata d-moll op. 9 na skrzypce i fortepian, w wykonaniu Beaty Warykiewicz-Siwy i Joanny Domańskiej. Będzie można równocześnie obejrzeć część muzycznych pamiątek po kompozytorze. Wprowadzenie do koncertu będzie udziałem dr Karola Rafała Buli, prezesa zakopiańskiego Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, które jest inicjatorem koncertu.

Wstęp wolny; liczba miejsc ograniczona.


Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na wieczór artystyczny „Słowo i Muzyka”, poświęcony Ignacemu Janowi Paderewskiego w 151. rocznicę urodzin. Pianistka Rinko Kobayashi wykona kilka utworów I.J. Paderewskiego, Olgierd Łukaszewicz przeczyta wybrane fragmenty Pamiętników kompozytora, zaś główny gość wieczoru – Jacek Weiss, laureat konkursu imienia I.J. Paderewskiego – opowie o twórczości artysty.

W programie zaplanowano również pokaz filmu dokumentalnego Paderewski w reż. Bohdana Rączkowskiego.

Impreza odbędzie się 8 listopada 2011 roku (wtorek) w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów (Krakowskie Przedmieście 32) o godz. 18:00.


Instytut Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury oraz autorki: Barbara Długońska, Danuta Popinigis, Danuta Szlagowska i Jolanta Woźniak zapraszają na promocję serii katalogów tematycznych Music Collections from Gdańsk. Wydarzenie odbędzie się 8 listopada 2011 roku o godzinie 17.00 w Ratuszu Staromiejskim (Sala Mieszczańska) w Gdańsku. Wykład Przy okazji… wygłosi prof. Edmund Kotarski, a muzykę z gdańskich salonów mieszczańskich wykonają: Magdalena Schabowska – sopran i Michał Krężlewski – fortepian. Wstęp wolny.

Music Collections from Gdańsk jest serią wydawniczą, poświęconą rękopiśmiennym muzykaliom gdańskim. Składa się z trzech katalogów tematycznych, opublikowanych przez krakowskie wydawnictwo Musica Iagellonica oraz Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w latach 2007, 2008 i 2011. Katalogi dokumentują rękopisy muzyczne, powstałe pomiędzy XVI a XX wiekiem i przechowywane w trzech bibliotekach: Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej (tom 1), Staatsbibliothek zu Berlin – Preußische Kulturbesitz, Musikabteilung mit Mendelssohn-Archiv – tzw. „Danziger Bestand”, czyli kolekcję będącą do II wojny światowej własnością gdańskiej Stadtbibliothek (tom 2) oraz w Archiwum Państwowym w Gdańsku (tom 3). Wydawnictwo powstało w ramach prac Gdańskiego Oddziału Międzynarodowego Katalogu Źródeł Muzycznych (RISM – Répertoire International des Sources Musicales), działającego przy Akademii Muzycznej w Gdańsku od 1997 roku. Katalogi są częścią międzynarodowego projektu dokumentowania rękopisów muzycznych, koordynowanego przez Centralną Redakcję RISM we Frankfurcie nad Menem. Katalogi z serii Music Collections from Gdańsk obejmują całość zachowanych gdańskich muzykaliów (w sumie 8736 utworów) utrwalonych w postaci manuskryptów, z wyjątkiem rękopisów liturgicznych.


Trwa Festiwal Oper Kameralnych XX i XXI wieku w Warszawskiej Operze Kameralnej. W listopadzie, w ramach jubileuszowego Festiwalu z okazji 50–lecia WOK, wystawiana będzie Jenufa Leosa Janaczka (21, 23 i 25 listopada 2011, o godz. 19.00). Utwór był pisany „na raty” od 1896 do 1908 roku, m. in. z powodu tragicznych wydarzeń w życiu rodzinnym kompozytora (śmierć córki Olgi). Było to dzieło, które po różnych zmianach weszło do światowego repertuaru teatrów operowych. Warszawska Opera Kameralna stworzyła przedstawienie odsłaniające te walory libretta i muzyki, jakie miała opera, gdy pierwszy raz pojawiła się na scenie przed stu laty. Kierownictwo muzyczne tej inscenizacji sprawuje Ruben Silva, reżyseria Jitki Stokalskiej, scenografia Łucji Kossakowskiej, dyskretnie sugerującej ludowość libretta. W głównych partiach Eugenia Rezler, Gabriela Kamińska, Marta Wyłomańska, Krzysztof Machowski i Wojciech Parchem.

Drugim nurtem jubileuszu Opery Kameralnej są koncerty na Zamku Królewskim (17 października, 9 listopada i 16 grudnia 2011). Listopadowy koncert będzie domeną instrumentalistów. W pierwszej części zabrzmią koncerty skrzypcowe Antonia Vivaldiego i Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu: Grzegorza Lalka, Marii Papuzińskiej-Uss, Ludmiły Piestrak, Natalii Moszumańskiej, Marii Dudzik, Radosława Kamieniarza, Juliusza Żurawskiego, Ewy Chmielewskiej. Po przerwie będzie można podziwiać koncerty klawesynowe Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Władysława Kłosiewicza oraz Lilianny Stawarz, Moniki Raczyńskiej i Ewy Mrowcy.