Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 24 października, 3 listopada oraz 14 listopada 2011roku odbędą się w Katowicach kolejne koncerty z cyklu "Śląskie Trybuny Kompozytorów". Tegoroczna edycja poświęcona jest pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego w pierwszą rocznicę jego śmierci. W programie utwory zmarłego kompozytora, a także jego syna - Mikołaja Góreckiego (w tym prawykonanie Sonaty na fortepian i Uwertury na kwartet smyczkowy) oraz Piotra Radko, którego kompozycja Henryk Mikołaj Górecki im memoriam. Largo na klarnet i kwartet smyczkowy będzie miała swoją premierę podczas pierwszego z listopadowych koncertów.

Wśród wykonawców znajdzie się córka Henryka Mikołaja Góreckiego - pianistka Anna Górecka, a także uznani artyści: Aneta Pawlik (flet), Joanna Piszczelok (fortepian), Anna Szabelka (skrzypce), Roman Widaszek (klarnet), Kwartet Śląski i Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.

Więcej


Janusz Wawrowski wystąpi 3 listopada 2011 roku w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie razem z pianistą Robertem Morawskim. W programie koncertu I Sonata skrzypcowa G-dur op. 13 Zygmunta Stojowskiego, Narcyz z Mitów op. 30 Karola Szymanowskiego oraz Sonata skrzypcowa a-moll op. 16 Ignacego Jana Paderewskiego.

Koncert odbędzie się w ramach trzydniowej konferencji naukowej odbywającej się w 65. rocznicę śmierci Zygmunta Stojowskiego w dniach 3-5 listopada 2011 w Akademii Muzycznej w Krakowie. W programie koncerty, wykłady, sesje naukowe i panele dyskusyjne.


W 2011 roku przypada 100. rocznica urodzin i 20. śmierci jednej z najciekawszych i najważniejszych postaci w muzyce polskiej XX wieku, krytyce muzycznej, literaturze, dziennikarstwie i polityce - Stefana Kisielewskiego. Pamięci tej wybitnej i niezwykle barwnej postaci dedykowany jest koncert kameralny, jaki odbędzie się w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie w piątek, 4 listopada 2011 o godz. 19.30. Monograficzny program wieczoru zawiera Suitę na obój i fortepian, którą wykona Mariusz Pędziałek (obój) z towarzyszeniem Renaty Żełobowskiej-Orzechowskiej (fortepian), Kwartet smyczkowy wykonany przez Kwartet Smyczkowy Filharmoników Krakowskich oraz Capriccio energico na skrzypce i fortepian z Marcinem Türschmidem w charakterze solisty.

Swój udział w koncercie zapowiedział ponadto Jerzy Kisielewski - dziennikarz i publicysta, opiekun spuścizny po swoim ojcu oraz współedytor jego pism, honorowy przewodniczący kapituły Nagrody Kisiela, przyznawanej corocznie przez tygodnik "Wprost". Syn kompozytora wzbogaci spotkanie z muzyką Stefana Kisielewskiego refleksją na temat jego twórczości, ale i nietuzinkowej osobowości.

Koncert połączony będzie z promocją książki Małgorzaty Gąsiorowskiej Kisielewski, wydanej w tym roku nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.


Dnia 4 listopada 2011 roku w Poznaniu rozpocznie się Old Music New Dance, projekt specjalny realizowany w ramach Polskiej Prezydencji w Radzie UE. Odwołując się do współczesnych nurtów reinterpretacji tradycji, połączy muzykę dawną i taniec współczesny.

Program Old Music New Dance, stworzony przez Art Stations Foundation we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym, stanowić będzie próbę rewizji muzyki baroku i odkrycia jej na nowo jako źródła inspiracji dla najnowszych poszukiwań choreograficznych. Kreatywne spotkanie europejskich twórców (tancerzy, aktorów, muzyków, śpiewaków, dramaturgów) wyznaczy przestrzeń ekscytującego eksperymentu artystycznego, połączenia sztuki epoki baroku z tańcem współczesnym. Między 4-27 listopada zaprezentowane zostaną trzy taneczne premiery, przygotowane pod kierunkiem choreografek z Cypru, Polski i Danii. Każda z nich na swój sposób próbuje przełożyć na język współczesnej choreografii zagadnienia muzyki dawnej, odsłaniając fascynującą mnogość jej wątków, strukturalnych rozwiązań i elokwencję w operowaniu emocjami i oddziaływaniu na widza. Otwierająca projekt Lia Haraki (Cypr), nawiązując do retorycznej teorii afektów, w której danej figurze muzycznej przypisuje się nacechowane emocjonalnie pojęcie, zapyta, czy możliwa jest autentyczna obecność twórcy na scenie. Dwie pozostałe artystki: Małgorzata Haduch (Polska) i Kirstine Andersen (Dania) jako punkt wyjścia do pracy obrały natomiast dialog czystego ruchu z barokową muzyką. Spektakle powstały w ścisłej współpracy ze światowej sławy wykonawcami muzyki dawnej podczas kilkutygodniowych, odbywających się w trzech krajach sesji improwizacji.

Zderzenie technik improwizacyjnych z muzyką dawną będzie można zaobserwować także w ramach wydarzeń towarzyszących prapremierowym wykonaniom spektakli. Podczas Randki w ciemno duński zespół Alpha spotka się z międzynarodową grupą tancerzy-improwizatorów, natomiast w czasie finałowego wieczoru, jedna z najciekawszych osobowości amerykańskiego tańca - Keith Henessy zaprosi na improwizację przy dźwiękach elektronicznej muzyki inspirowanej kompozycjami barokowymi, a Jurij Konjar ze Słowenii zmierzy się z barokowym arcydziełem - Wariacjami Goldbergowskimi J.S. Bacha.
Projekt dopełni sesja naukowa, koordynowana przez Jadwigę Majewską. W otwartej dla publiczności dyskusji udział wezmą specjaliści z dziedziny muzyki dawnej: Romana Angel, Paweł Kamzy i Krzysztof Koehler, a także artyści i twórcy biorących udział w projekcie Old Music New Dance.

Program Old Music New Dance – na stronie: www.starybrowarnowytaniec.pl  


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na cykl spotkań z kompozytorami pt.: Muzyka współczesna nie gryzie, które odbędą się w soboty: 3 września, 1 października i 5 listopada 2011 roku w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce. Goście tegorocznych spotkań to Krzysztof Knittel, Romuald Twardowski i Aleksander Kościów. Spotkania moderować będzie Małgorzata Kołcz (kontrabasistka, filolog klasyczny). Wstęp wolny.

Projekt skierowany jest do osób, które w rożny sposób uczestniczą w życiu kulturalnym stolicy, ale podchodzą nieufnie do zjawiska nazywanego „muzyką współczesną”. Jednym ze sposobów na przełamanie tej bariery jest osobisty kontakt z kompozytorem. Organizatorzy proponują jednak nową formułę spotkań: korzystając z multimediów (projekcja audio i wideo, wykorzystanie zarówno laptopa, jak i fortepianu) gospodarz spotkania będzie przewodnikiem nie tyle po własnej twórczości, ile po tych obszarach współczesnej kultury muzycznej, które osobiście go fascynują – czy to będzie improwizacja kolektywna, wykorzystanie technologicznych gadżetow czy wzajemne przenikanie się awangardy i popkultury. Dzięki temu w świadomości słuchaczy muzyka współczesna przestanie być abstrakcyjnym, zamkniętym bytem, a stanie się pełnoprawnym elementem rzeczywistości. Jak może przenikać do kultury popularnej (choćby jako muzyka filmowa), wyrastać z twórczości nieprofesjonalnej, wykorzystywać nowe, masowo dostępne technologie, uruchamiać kreatywność, czy wreszcie wiązać się z historią, polityką i ekonomią.
Spotkania z cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” należy traktować jako istotną promocję muzyki współczesnej - bardziej muzyki jako fascynującego zjawiska, niż konkretnych twórców. Dlatego dobór kompozytorów został dokonany przede wszystkim pod kątem ich komunikatywności i atrakcyjności prezentowanych tematów. Krzysztof Knittel pokaże, co można zrobić za pomocą iPhona, z którego w swojej pracy korzysta zaskakująco często, zaprezentuje też laserową harfę i metody improwizacji kolektywnej. Romuald Twardowski postawi ważne pytanie o realny wpływ XX-wiecznych przełomów estetycznych na polskie życie muzyczne, nie poskąpi też barwnych opowieści o „złotych latach polskiej awangardy” czy o Rosji – sowieckiej i współczesnej. Zaś najmłodszy w tym gronie Aleksander Kościów zmusi do zastanowienia się, czy i kiedy muzyka jest komunikatem, jakie konsekwencje niesie ze sobą wielkie współczesne pomieszanie stylów i czy wyobraźnię można opodatkować… Nad przebiegiem każdego spotkania będzie czuwać moderator, którego zadaniem będzie realizacja zaplanowanego przebiegu spotkania, prowadzenie rozmowy z kompozytorem i moderowanie dyskusji. Funkcję tę będzie pełnić Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i filolog klasyczny, współorganizatorka takich wydarzeń muzycznych, jak koncert prawykonań „Muzyczne pejzaże Czesława Miłosza” czy cykl Letnich Festiwali Nowego Miasta, promujących polską muzykę poważną.

Spotkania o długości ok. 90 minut odbywać się będą w soboty o godz. 17 w atrakcyjnej turystycznie dzielnicy Warszawy (Stare Miasto), wpisując się w weekendową, spacerową atmosferę stolicy.

Wydarzenie odbędzie się dzięki środkom finansowym Biura Kultury m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Patronat medialny nad Spotkaniami objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Dnia 5 listopada 1901 odbył się pierwszy koncert w Filharmonii Warszawskiej (przemianowanej w 1955 na Narodową). Orkiestra Symfoniczna pod batutą pierwszego dyrektora muzycznego Emila Młynarskiego zagrała wtedy dzieła kompozytorów polskich. Gwiazdą wieczoru był sam Ignacy Jan Paderewski, wirtuoz fortepianu i wielki mąż stanu. Wykonał on swój Koncert fortepianowy, a następnie recital złożony z dzieł Fryderyka Chopina. Dokładnie 110 lat później – 5 listopada 2011 roku o godz. 18.00 – koncert ten zostanie powtórzony, a przy fortepianie zasiądzie zwycięzca Konkursu Chopinowskiego z 1980 roku - Dang Thai Son.

W jubileuszowym sezonie artystycznym Filharmonii Narodowej zaplanowanych zostało wiele atrakcji. Pojawią się artyści m.in. Arcadi Volodos, Grigory Sokolov, Daniel Hope (cykl „Recitale Mistrzów"), Richard Galliano ze swoim zespołem, Tokyo String Quartett, duet fortepianowy Alexander Ghindin i Boris Berezovsky, Kwartet Śląski („Słynne zespoły kameralne"), Hilary Hahn, czy kipiąca humorem Natalie Choquette (koncert sylwestrowy „La Diva et le Maestro"). Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzą m.in. Jesús López-Cobos, Yoav Talmi, Christian Arming, Stefan Solyom, Christopher Hogwood, Yoel Levi. Usłyszymy laureatów pierwszych miejsc niedawnego Konkursu Chopinowskiego - Yuliannę Avdeevą i Ingolfa Wundera - w repertuarze niechopinowskim. Przybędą także kolejne „Orkiestry Świata" - Britten Sinfonia z Jamesem MacMillanem, Mahler Chamber Orchestra czy NDR Radiophilharmonie Hannover. Miłośnicy muzyki dawnej będą mogli wysłuchać takich wykonawców, jak: Les Arts Florissants, Kammerakademie Potsdam z Trevorem Pinnockiem, Lautten Compagney z Wolfgangiem Katschnerem, Le Concert Lorrain z Christopherem Prégardienem, czy Orchestra of the Age of Enlightenment z Ianem Bostridgem. Na narodowej estradzie nie zabraknie także muzyki polskiej – w programie nowego sezonu znajdą się dzieła ponad dwudziestu polskich twórców. Po sukcesie, jakim okazał się rok z Pawłem Mykietynem jako kompozytorem sezonu, funkcję tę pełnić będzie w nowym sezonie Paweł Łukaszewski, a w kolejnych Paweł Szymański i Krzysztof Meyer.


Koncerty 7. Festiwalu Kwartesencja odbędą się w dniach 5 i 6 listopada 2011 roku o godz. 20.00 w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie.

- To niewątpliwie akt odwagi, ale i dowód na nieskostnienie i otwartą głowę. Na duszę oddaną muzyce, a nie stereotypom – tak o Kwartesencji mówi Kayah, jedna z gwiazd poprzedniej edycji Festiwalu. Mieszać style i gatunki, schodzić z utartych ścieżek, łączyć fantastycznych artystów światowego formatu, którzy na co dzień nie spotykają się na scenie, ani nawet na antenie tej samej stacji radiowej. To wszystko jest kwintesencją Kwartesencji – jedynego takiego festiwalu muzycznego w Polsce.

Gospodarze Kwartesencji, muzycy Royal String Quartet, festiwal wymyślili i od 2004 roku organizują, przełamując schematy i wychodząc ze swoją muzyką poza mury filharmonii. Z czwórką młodych entuzjastów spotkali się już na warszawskiej scenie m.in. legendarny Stephen Kovacevich, jedna z najciekawszych współczesnych pianistek Angela Hewitt, niezwykły Mark Padmore, ale także Kayah, Smolik, DJ Lenar, czy Kapela ze wsi Warszawa. Dzięki gościom z drugiej strony muzycznej „barykady” festiwal zyskuje dodatkowy wymiar i luźny, nieformalny charakter spotkania towarzyskiego. Na Kwartesencji jest zawsze miejsce na eksperymenty, a Royal String Quartet nie bez powodu okrzyknięto najbardziej twórczym i otwartym kwartetem w Polsce. Przełamując stereotypowe myślenie o muzyce klasycznej, Kwartet zaproponował współpracę znanemu polskiemu projektantowi mody Mariuszowi Przybylskiemu, którego estetyka i połączenie nowatorskiego podejścia do mody z klasyką zaowocowało niezwykłymi strojami, w których Royal String Quartet występuje na całym świecie.

Przez siedem lat festiwal zyskał ważne miejsce w kalendarzu kulturalnym stolicy i zdobył specyficzną publiczność. Specyficzną, bo niezwykle różnorodną, jak różnorodny jest program każdej edycji festiwalu. Rok 2011 jest rokiem przełomowym dla organizacji festiwalu: po raz pierwszy Kwartesencja odbędzie się w Polsce i Hiszpanii. KWARTESENCJA MADRYT jest nowym projektem mającym na celu promocję i popularyzację muzyki oraz wiedzy o Karolu Szymanowskim w Hiszpanii, przyczyniając się tym samym do budowania wizerunku Polski oraz zwiększania zainteresowania polską kulturą. Projekt będzie realizowany w dwóch bardzo ważnych i prestiżowych nie tylko w Hiszpanii, ale również w skali Półwyspu Iberyjskiego i Europy instytucjach muzyczno-kulturalnych: Teatros del Canal i Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Madrycie.
KWARTESENCJA WARSZAWA  to projekt realizowany w pierwszą rocznicę śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego i setną rocznicą śmierci Gustava Mahlera. W hołdzie kompozytorom i niejako z chęci powrotu do swych muzycznych korzeni RSQ przedstawi komplet Kwartetów Góreckiego (które zarejestrował dla prestiżowej brytyjskiej wytwórni Hyperion). W finałowym koncercie RSQ oraz kameralny zespół festiwalowy Kwartesencja Ensamble pod batutą Moniki Wolińskiej, towarzyszyć będą w cyklu Mahlera wybitnej polskiej mezzosopranistce Urszuli Kryger.

Więcej


Mocnym muzycznym akcentem listopada w Filharmonii Śląskiej staną się Zaduszki jazzowe - 5 listopada 2011 roku, z udziałem znakomitego Michała Urbaniaka (na zdjęciu), który wyznał: Jazz to moje życie... Skrzypce są moją żoną, a saksofon – kochanką. Fusion, reagge, samba, salsa, hip-hop, rap, r&b – to dla mnie wszystko jazz. Uważam, że Bóg stworzył muzykę, ale to ludzie podzielili ją na kategorie. Z symfonikami pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka projekt MICHAŁ URBANIAK & UrbSymphony owe podziały będzie niwelował.
Mieszkający w Nowym Yorku słynny skrzypek jazzowy, kompozytor i aranżer jest laureatem wielu światowych nagród, m.in.: Grand Prix Montreaux Jazz Festiwal dla najlepszego solisty. Wielokrotnie zajmował pierwsze miejsce jako skrzypek, kompozytor, muzyk roku i lider najlepszego zespołu na listach prestiżowych pism muzycznych w USA: Down Beat, Jazz Times czy Billboard. Jest jedynym Polakiem i jedynym skrzypkiem, który został zaproszony do współpracy przez Milesa Davisa. Michał Urbaniak jest twórcą niezwykle aktywnym, ciekawym każdej artystycznej oferty.
Z wykształcenia jest skrzypkiem klasycznym, który, jak sam mawia, zdradził klasykę dla jazzu. Jest pierwszym muzykiem w historii, który wprowadził rap i hip-hop do filharmonii. Projekt UrbSymphony po raz pierwszy zrealizowano 27 stycznia 1995 roku w Filharmonii Częstochowskiej. Z orkiestrą symfoniczną pod batutą Jerzego Koska wystąpili wówczas: zespół jazzowy Michała Urbaniaka, czarny raper z Nowego Jorku Solid i... komputer Macintosh. UrbSymphony składa się ze Sketches of Poland i Sketches of Manhattan (m.in. Don't Do It To Me). Zawiera fragmenty muzyki z filmu Dług, nagrodzonego Grand Prix na Festiwalu Filmowym w Gdyni za najlepszy film i najlepszą muzykę w 1999 roku oraz fragmenty Millenium, nadawanego przez stacje telewizyjne 55 krajów w noc sylwestrową 1999 roku.
W katowickim koncercie będzie można usłyszeć elementy wielu gatunków muzyki: jazzu, folku i hip-hopu. Michał Urbaniak połączy charakter i brzmienie polskiej muzyki ludowej (np. oberek, mazurek) ze współczesnym drivem i groovem jazzowym. Repertuar złożony jest z kompozycji Michala Urbaniaka, w których przenikają elementy nowojorskiego jazzu z polską muzyką ludową i klasyczną (m.in. Karol Szymanowski). Na program koncertu złożą się m.in.: Walcoberek, Krakus i Mazurka z Sketches of Poland oraz UrbTime i Polak z Sketches of Manhattan.
Koncert w sali widowiskowej w Katowicach Giszowcu będzie okazją zakupu wydanej niedawno książki Andrzeja Makowieckiego Ja, Urbanator. Awantury muzyka jazzowego.


Drugi koncert cyklu "Muzeum Muzyki", tym razem w Muzeum Historii Szczecina, w gotyckim wnętrzu dawnej sali kupieckiej Ratusza Staromiejskiego, odbędzie się w sobotę, 5 listopada 2011 roku o godz. 19.00. Baltic Neopolis Orchestra wystąpi z towarzyszeniem skrzypka, koncertmistrza Deutsche Oper w Berlinie, założyciela i dyrygenta orkiestry kameralnej „Kammersolisten der Deutschen Oper Berlin" - Tomasza Tomaszewskiego. Udział artysty w koncercie odbywa się w ramach projektu „Warsztaty z Traviatą”.

Podczas koncertu zaprezentowane zostaną utwory: Sonata na skrzypce solo Grażyny Bacewicz, Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza i Orawa na orkiestrę smyczkową Wojciecha Kilara.

Godzinę przed (od 18.00) oraz bezpośrednio po koncercie będzie można obejrzeć wystawy Muzeum Historii Szczecina: Najstarsze karty z dziejów Szczecina, Historia i kultura Szczecina od XVII do XIX wieku, Szczecin jakiego już nie ma i Hans Stettiner i Jan Szczeciński. Życie codzienne w Szczecinie w XX wieku. Więcej o wystawach - na stronie: www.muzeum.szczecin.pl


Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Radio Kraków zapraszają na koncertową debatę "Co słychać w polskim jazzie?" Odbędzie się ona w sobotę, 5 listopada 2011 roku o godz. 18:00 w Studiu im. Romany Bobrowskiej w Radiu Kraków. Wstęp za zaproszeniami, które będzie można otrzymać w Radiu Kraków i w księgarni firmowej PWM.

W debacie prowadzonej przez Antoniego Krupę wezmą udział: Krystian Brodacki i Stanisław Danielewicz, a gwiazdą wieczoru będzie Janusz Muniak z zespołem w składzie: Kuba Płużek - fortepian, Maciej Adamczak - kontrabas, Arek Skolik - perkusja. Koncert będzie towarzyszył Targom Książki w Krakowie.


Od śmierci Andrzeja Markowskiego (1924-1986), jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich, minęło już ćwierć wieku. Ten mistrz batuty był niezapomnianym interpretatorem dzieł epoki baroku i klasycyzmu, lecz postrzegany był przede wszystkim jako znakomitość w estradowych kreacjach nowej muzyki polskiej. W programie koncertu, jaki odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej w sobotę, 5 listopada 2011 roku o godz. 18.00, a będącego wspomnieniem znakomitego kapelmistrza, nie mogło zatem zabraknąć utworów, które lubił: sławnego Adagio na smyczki i organy, przypisywanego Tomaso Albinoniemu, a także Symfonii h-moll Franciszka Schuberta, zwanej Niedokończoną, utworu odnalezionego kilka dekad po śmierci niedocenianego za życia kompozytora.
Markowski z upodobaniem przyjmował wielkie wyzwania, toteż rychło stał się „nadwornym” dyrygentem wielu polskich kompozytorów, nad których dziełami troskliwie pracował, starając się z nich wydobyć maksimum zawartych w nich treści. Dwuczęściowa III Symfonia Witolda Lutosławskiego jest jednym z jego najważniejszych dzieł. Skupiają się w nim najistotniejsze wątki obecne we wcześniejszej twórczości, w tym przeprowadzone z pełnym sukcesem próby zastosowania przestrzennego kontrapunktu oraz liczne sekwencje, w których znalazł zastosowanie „aleatoryzm kontrolowany”, czyli odniesienia frazowe swobodnie wpisywane w czas ogólny utworu, wyrastające z nie do końca określonej w zapisie substancji dźwiękowej.
Podczas koncertu wystąpi Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą José Marii Florência. Zaprezentowany zostanie ponadto fragment filmu pt. „Filharmonia Dwójki” z 1984 roku, przedstawiającego zapowiedź oraz nagranie koncertu, jaki miał miejsce 16 września 1984 roku w Filharmonii Łódzkiej pod batutą Andrzeja Markowskiego.


W sobotę, 5 listopada 2011 roku o godz. 17:00 odbędzie się finałowe spotkanie cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, którego gościem będzie nietuzinkowy kompozytor Aleksander Kościów (na zdjęciu).

Aleksander Kościów urodził się w 1974 roku w Opolu. Studiował kompozycję i grę na altówce w Akademii Muzycznej w Warszawie. Od 1998 r. jest wykładowcą na macierzystej uczelni. Wykładał także w Niemczech, USA i Korei Płd. Jest stałym współpracownikiem społeczno-kulturalnego dwumiesięcznika „Strony” (Opole), do którego pisze eseje z pogranicza muzyki i psychospołecznych aspektów percepcji sztuki. Jest także autorem wielu publikacji związanych z akademickimi pracami Katedry Kompozycji warszawskiej uczelni. Od 1999 roku współpracuje z Joe Alterem, amerykańskim choreografem baletu współczesnego. Był też stypendystą Fundacji Fulbrighta (2005).
 

Gość spotkania opowie między innymi o: miejscu kompozytora we współczesnym krajobrazie kultury muzycznej, o przekaźnikach sztuki takich, jak emocja, świadomość i kontakt oraz o tym, jak okres przełomów stylistycznych i wielu redefinicji walorów przekazu muzycznego wpłynął na dzisiejszą twórczość. Wyjaśni również gdzie obecnie jest muzyka współczesna, jak jest postrzegana jej komunikatywność i na czym polega swoisty rozdźwięk między kompozytorem, a odbiorcą.

Pojawią się interesujące przykłady utworów takich kompozytorów, jak: E. Satie, G. Ligeti, I. Xenakis, B. Ferneyhough i A. Pärt.

Trzecie spotkanie cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” odbędzie się w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) - tuż przy Rynku Starego Miasta w Warszawie. Moderatorem będzie Małgorzata Kołcz. Wstęp wolny.

Więcej...


Koncert symfoniczny w ramach VIII Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim odbędzie się w sobotę, 5 listopada 2011 roku o godz. 19:00 w Auli Seminarium duchownego w Opolu. Wystąpią Filharmonicy Opolscy pod batutą Bogusława Dawidowa. W programie: Uwertura Polonia Richarda Wagnera i V Symfonia B-dur Antona Brucknera.

Honorowy patronat: Konsul Republiki Federalnej Niemiec w Opolu – Peter Eck i Marszałek Województwa Opolskiego – Józef Sebesta

Wstęp wolny.


Festiwal muzyki dawnej „Poznań Baroque” odbędzie się w dniach 5-21 listopada 2011 roku. Wydarzenie, organizowane przez Narodowy Instytut Audiowizualny we współpracy z Poznańską Estradą, poświęcone będzie szeroko pojętej muzyce dawnej, z naciskiem na muzykę barokową, i obejmie kilka niezależnych nurtów artystycznych i repertuarowych. Festiwalowi słuchacze będą mieli szansę zapoznać się z muzykami i zespołami muzycznymi, które w ciągu ostatnich 10 lat pojawiały się regularnie w Poznaniu i aktywnie przyczyniły się do stworzenia z niego ważnego ośrodka muzyki dawnej.
- Poznań Baroque 2011 to symboliczne podsumowanie i zamknięcie pewnej epoki, ale również, taką mamy nadzieję, zapoczątkowanie kolejnej, bardziej inspirującej, fascynującej i nieprzewidywalnej – mówi Cezary Zych, Dyrektor Festiwalu.
W Poznaniu zagra m.in. Arte dei Suonatori – najlepszy polski zespół barokowy minionej dekady, który wypracował swój własny, indywidualny styl wykonawczy charakteryzujący się żywiołową ekspresją i jednolitym brzemieniem, uznawany jednocześnie za jedno z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej w ostatnich latach. Wystąpią ponadto, eksperymentujące także z muzyką ludową, współczesną, a nawet popularną – Holland Baroque Society; Il Tempio Armonico - zespół dążący do odtworzenia oryginalnego brzmienia muzyki i jej naturalnej żywiołowości, czy grająca na historycznych instrumentach, założona przez światowej sławy wiolonczelistę Hidemiego Suzuki Orchestra Libera Classica. Poznań Baroque gościć będzie także Al Ayre Espanol, zespół Eduardo López Banzo, dążący do przeciwstawienia się utrwalonym stereotypom dotyczącym wykonywania hiszpańskiej muzyki barokowej; Wrocławską Orkiestrę Barokową - jedyny polski zespół filharmoniczny grający na instrumentach historycznych, a także Les Ambassadeurs, stawiające sobie za cel realizację marzenia, by jedna europejska orkiestra potrafiła pogodzić grę na dawnych instrumentach z bardzo rozległym repertuarem.
W ramach Poznań Baroque odbędzie się również prestiżowy Generation Baroque, unikalny projekt artystyczno-edukacyjny powstały z inicjatywy francuskiego klawesynisty, organisty i dyrygenta, Martina Gestera skierowany do studentów i młodych muzyków. Jego celem jest zapewnienie im możliwości intensywnej pracy w repertuarze świeckiej i religijnej muzyki wokalnej epoki baroku i klasycyzmu pod czujnym okiem artystów związanych z Le Parlament de Musique. Efekty wspólnej pracy prezentowane są w czasie tras koncertowych. Génération Baroque stanowi nawiązanie do, charakterystycznej dla sceny muzyki dawnej, formy przekazywania doświadczeń muzycznych „w procesie twórczym” a nie w standardowym systemie akademickim.

European Union Baroque Orchestra (EUBO) to zespół, który również zagra podczas Poznań Baroque, a który co roku na przesłuchania zaprasza ponad setkę utalentowanych młodych muzyków barokowych z całej Europy. Najlepsi z nich przez sześć miesięcy wspólnie ćwiczą, podróżują i koncertują pod kierownictwem czołowych wykonawców muzyki dawnej.

Program Festiwalu – na stronie: www.poznanbaroque.pl


W dniu 6 listopada 2011 roku o godz. 15:00 w Złotej Sali Filharmonii Krakowskiej odbędzie się trzeci koncert z cyklu „Dźwiękiem, słowem i obrazem”, dedykowany pamięci Iwony Borowickiej (na zdjęciu) oraz Bronisława Romaniszyna. Podczas spotkania promowane będą monografie artystów, wydane przez Fundację Czardasz w cyklu „Nie umilkli na zawsze”. Ich autorami są Ewa Warta-Śmietana, Jacek Chodorowski, Fryderyk Warta. Promowane będą również nagrania Iwony Borowickiej zarejestrowane na płytach CD i DVD. Promocji towarzyszyć będzie koncert wokalny w wykonaniu laureatów Konkursu im. I. Borowickiej, jej współpartnerów scenicznych, a także uczniów i śpiewaków związanych z osobą B. Romaniszyna. Wystąpią: Sylwia Strugińska, Anna Filimowska-Wolfinger, Piotr Halicki, Jerzy Sypek.

Iwona Borowicka to wielka legenda krakowskiej operetki, jej imieniem nazwany został (jedyny w Polsce) konkurs muzyki operetkowej i musicalowej, zaś Bronisław Romaniszyn był wybitnym śpiewakiem, pedagogiem, dziekanem wydziału wokalnego PWSM w Krakowie. Ogłosił wiele artykułów na temat nauczania śpiewu, był znanym dyplomatą, działaczem turystycznym i wędkarskim.


W niedzielę, 6 listopada 2011 roku o godz. 12.00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach porankiem monograficznym poświęconym twórczości Ferenca Liszta, uczci 200. rocznicę urodzin kompozytora. Solistą koncertu będzie młody polski pianista, finalista ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie – Paweł Wakarecy. Wśród prezentowanych dzieł znajdą się Koncert fortepianowy Es-dur, Poemat symfoniczny "Od kołyski do grobu" oraz II Rapsodia węgierska. Całość poprowadzi Tomasz Chmiel, a utwory omówi Marcin Majchrowski.

Poranek rozpocznie się o godz. 12.00, 6 listopada, w siedzibie NOSPR (plac Sejmu Śląskiego 2 Katowice).


Uniwersytet Warszawski i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zapraszają na koncert „TU SZYMANOWSKI!” w ramach cyklu kultura.uw, który odbędzie się 7 listopada 2011 roku (poniedziałek) o godz. 19:00 Sali nr 316 na trzecim piętrze Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Dobra 56/66).

Tytuł koncertu wskazuje jednocześnie na jego miejsce – to przecież Archiwum Kompozytorów Polskich w BUW jest największą skarbnicą pamiątek po Szymanowskim: zdjęć, dokumentów, listów, autografów muzycznych i wydań. Biblioteka Uniwersytecka jest zatem najlepszym miejscem w Warszawie, by prezentować jego muzykę.

W programie koncertu znajdą się kameralne utwory Karola Szymanowskiego, m.in. Sonata d-moll op. 9 na skrzypce i fortepian, w wykonaniu Beaty Warykiewicz-Siwy i Joanny Domańskiej. Będzie można równocześnie obejrzeć część muzycznych pamiątek po kompozytorze. Wprowadzenie do koncertu będzie udziałem dr Karola Rafała Buli, prezesa zakopiańskiego Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, które jest inicjatorem koncertu.

Wstęp wolny; liczba miejsc ograniczona.


Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na wieczór artystyczny „Słowo i Muzyka”, poświęcony Ignacemu Janowi Paderewskiego w 151. rocznicę urodzin. Pianistka Rinko Kobayashi wykona kilka utworów I.J. Paderewskiego, Olgierd Łukaszewicz przeczyta wybrane fragmenty Pamiętników kompozytora, zaś główny gość wieczoru – Jacek Weiss, laureat konkursu imienia I.J. Paderewskiego – opowie o twórczości artysty.

W programie zaplanowano również pokaz filmu dokumentalnego Paderewski w reż. Bohdana Rączkowskiego.

Impreza odbędzie się 8 listopada 2011 roku (wtorek) w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów (Krakowskie Przedmieście 32) o godz. 18:00.


Instytut Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury oraz autorki: Barbara Długońska, Danuta Popinigis, Danuta Szlagowska i Jolanta Woźniak zapraszają na promocję serii katalogów tematycznych Music Collections from Gdańsk. Wydarzenie odbędzie się 8 listopada 2011 roku o godzinie 17.00 w Ratuszu Staromiejskim (Sala Mieszczańska) w Gdańsku. Wykład Przy okazji… wygłosi prof. Edmund Kotarski, a muzykę z gdańskich salonów mieszczańskich wykonają: Magdalena Schabowska – sopran i Michał Krężlewski – fortepian. Wstęp wolny.

Music Collections from Gdańsk jest serią wydawniczą, poświęconą rękopiśmiennym muzykaliom gdańskim. Składa się z trzech katalogów tematycznych, opublikowanych przez krakowskie wydawnictwo Musica Iagellonica oraz Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w latach 2007, 2008 i 2011. Katalogi dokumentują rękopisy muzyczne, powstałe pomiędzy XVI a XX wiekiem i przechowywane w trzech bibliotekach: Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej (tom 1), Staatsbibliothek zu Berlin – Preußische Kulturbesitz, Musikabteilung mit Mendelssohn-Archiv – tzw. „Danziger Bestand”, czyli kolekcję będącą do II wojny światowej własnością gdańskiej Stadtbibliothek (tom 2) oraz w Archiwum Państwowym w Gdańsku (tom 3). Wydawnictwo powstało w ramach prac Gdańskiego Oddziału Międzynarodowego Katalogu Źródeł Muzycznych (RISM – Répertoire International des Sources Musicales), działającego przy Akademii Muzycznej w Gdańsku od 1997 roku. Katalogi są częścią międzynarodowego projektu dokumentowania rękopisów muzycznych, koordynowanego przez Centralną Redakcję RISM we Frankfurcie nad Menem. Katalogi z serii Music Collections from Gdańsk obejmują całość zachowanych gdańskich muzykaliów (w sumie 8736 utworów) utrwalonych w postaci manuskryptów, z wyjątkiem rękopisów liturgicznych.


Trwa Festiwal Oper Kameralnych XX i XXI wieku w Warszawskiej Operze Kameralnej. W listopadzie, w ramach jubileuszowego Festiwalu z okazji 50–lecia WOK, wystawiana będzie Jenufa Leosa Janaczka (21, 23 i 25 listopada 2011, o godz. 19.00). Utwór był pisany „na raty” od 1896 do 1908 roku, m. in. z powodu tragicznych wydarzeń w życiu rodzinnym kompozytora (śmierć córki Olgi). Było to dzieło, które po różnych zmianach weszło do światowego repertuaru teatrów operowych. Warszawska Opera Kameralna stworzyła przedstawienie odsłaniające te walory libretta i muzyki, jakie miała opera, gdy pierwszy raz pojawiła się na scenie przed stu laty. Kierownictwo muzyczne tej inscenizacji sprawuje Ruben Silva, reżyseria Jitki Stokalskiej, scenografia Łucji Kossakowskiej, dyskretnie sugerującej ludowość libretta. W głównych partiach Eugenia Rezler, Gabriela Kamińska, Marta Wyłomańska, Krzysztof Machowski i Wojciech Parchem.

Drugim nurtem jubileuszu Opery Kameralnej są koncerty na Zamku Królewskim (17 października, 9 listopada i 16 grudnia 2011). Listopadowy koncert będzie domeną instrumentalistów. W pierwszej części zabrzmią koncerty skrzypcowe Antonia Vivaldiego i Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu: Grzegorza Lalka, Marii Papuzińskiej-Uss, Ludmiły Piestrak, Natalii Moszumańskiej, Marii Dudzik, Radosława Kamieniarza, Juliusza Żurawskiego, Ewy Chmielewskiej. Po przerwie będzie można podziwiać koncerty klawesynowe Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Władysława Kłosiewicza oraz Lilianny Stawarz, Moniki Raczyńskiej i Ewy Mrowcy.


Koncert-suplement do Gustav Mahler Festival 2011 w wykonaniu Mahler Chamber Orchestra odbędzie się w środę, 9 listopada 2011 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej. Podczas wieczoru usłyszymy Symfonię kameralną As-dur op. 110 Dmitrija Szostakowicza, Phaedrę Benjamina Brittena, Folk Songs Luciano Berio oraz I Symfonię D-dur Klasyczną op. 25 Siergieja Prokofiewa.

Mahler Chamber Orchestra to międzynarodowa orkiestra koncertująca na światowych arenach, która spędza średnio 200 dni w roku w podróży. Zespół zyskał uznanie już w kilka miesięcy od swojego powstania w 1997 roku, wykonując operę Don Giovanni Mozarta pod dyrekcją Claudio Abbado na festiwalu operowym w Aix-en-Provence. Od tego czasu MCO pojawia się na scenach całego świata, występując w najważniejszych ośrodkach muzycznych, a także podczas prestiżowych festiwali od bieguna północnego aż po Morze Czerwone. Kiedy MCO zadebiutowała w 2008 roku w madryckim Teatro Real, wykonując Fidelio Beethovena pod dyrekcją Claudio Abbado, dziennik Le Monde nazwał ją „najlepszą orkiestrą świata”.
45 członków orkiestry pochodzi z 20 różnych krajów i mieszka w różnych częściach Europy (jedną z partii II skrzypiec gra Polka – Katarzyna Woźniakowska). Poza stałym składem, MCO współpracuje także ze starannie wyselekcjonowaną grupą doskonałych muzyków angażowanych jednorazowo na projekty wymagające większego składu wykonawczego. Dzięki temu orkiestra może prezentować różnorodny repertuar od muzyki kameralnej, poprzez barok, aż po utwory współczesne, od koncertowych wersji oper, poprzez produkcje sceniczne aż po projekty typu crossover.
Wiosną 2011 roku, MCO została mianowana Kulturalnym Ambasadorem Unii Europejskiej.

Więcej


Koncert z okazji Święta Niepodległości odbędzie się w czwartek, 10 listopada 2011 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpi Konrad Putowski – klarnet oraz Orkiestra Koncertowa Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego pod dyrekcją Grzegorza Mielimąki. W programie: Bogurodzica (oprac. F. Nowowiejski), Stanisław Moniuszko - Uwertura do opery Halka, Karol Kurpiński - Koncert na klarnet Es-dur (oprac. B. Szulia), Władysław Żeleński - Uwertura koncertowa W Tatrach (oprac. A. Rezler), Witold Lutosławski - Mała suita (oprac. A. Rezler), Maciej Małecki - Ułańska fantazja, Leon Landowski - Taniec boraków, Tomasz Labuń - Marsz bohaterski oraz wiązanka pieśni legionowych (oprac. J. Dobrzański).


Pierwszy w Polsce Festiwal Muzyki Antoniego Stolpe odbędzie się w Kaliszu w dniach 10-13 listopada 2011 roku. Podczas trzech festiwalowych koncertów usłyszymy zarówno kompozycje Patrona, jak Aleksandra Tansmana czy Fryderyka Chopina. Podczas inauguracji wykonany zostanie Koncert wiolonczelowy na prawą rękę Olgi Hans, napisany dla Dominika Połońskiego.
Antoni Stolpe Młodszy (1851-1872, na rycinie) – był uznawany za jeden z najwybitniejszych talentów, jakie pojawiły się na polskiej ziemi od czasów Chopina. Rozwój jego wielkiego talentu pianistycznego i kompozytorskiego przerwała przedwczesna śmierć w wieku zaledwie 21 lat wskutek odziedziczonej genetycznie gruźlicy. W swoim krótkim życiu Antoni Stolpe stworzył kilkadziesiąt utworów na zróżnicowaną obsadę wykonawczą. Większość dzieł, które po jego śmierci szybko odeszły w zapomnienie, pozostawił w rękopisach. W ostatnich latach, dzięki działaniom prof. Andrzeja Wróbla i zespołu Camerata Vistula oraz fundacji Pro Musica Camerata działającej przy Warszawskiej Operze Kameralnej w coraz większym stopniu przywracana jest pamięć o młodym, przedwcześnie zgasłym kompozytorze.

Więcej


W dniach 11-13 i 18-20 listopada 2011 roku Opera Wrocławska przedstawi wielotysięcznej widowni Hali Stulecia kolejne superwidowisko operowe – Kniazia Igora Aleksandra Borodina. Legendarne dzieło mistrza z „wielkiej gromadki” opiewa losy i czyny Igora Światosławowicza, rosyjskiego księcia, który wyrusza na wyprawę przeciw wrażym plemionom tatarskim. Wątek fabularny oparty został na motywach Słowa o wyprawie Igora, jednego z najstarszych zabytków literatury staroruskiej. Sztuka Borodina dotyka istoty władzy i odpowiedzialności przywódcy. Największym atutem Kniazia Igora pozostaje niezwykle barwna i dynamiczna muzyka, przesycona romantyczną fascynacją ludowością i orientalizmem. Do światowych bestsellerów muzyki klasycznej weszły Tańce połowieckie z II aktu opery. Kierownictwo muzyczne nad tym niezwykłym przedsięwzięciem obejmie Ewa Michnik, Dyrektor Naczelny i Artystyczny Opery Wrocławskiej. Spektakl wyreżyseruje Laco Adamik, znany reżyser operowy, teatralny i filmowy.
Kniaź Igor, który jest już dwudziestą ósmą superprodukcją Opery Wrocławskiej, zostanie zaprezentowany w imponujących przestrzeniach Hali Stulecia, która gościła już takie wrocławskie superprodukcje, jak Aida, Nabucco, Pierścień Nibelungów, Borys Godunow. Soliści, występujący na scenach międzynarodowych, zwielokrotniony skład orkiestry, ponad stuosobowy chór, niezwykła muzyka, monumentalna scenografia (scena z dwudziestoma końmi!) i efekty specjalne są gwarancją prawdziwej uczty nie tylko dla fanów sztuki operowej.


Festiwal Muzyki Kameralnej "Muzyka u Źródeł" rozpocznie się już 11 listopada 2011 roku. Będzie jak zwykle – muzycznie i klimatycznie.

Zaproszenie do udziału w koncertach przyjęli doskonali muzycy – kompozytor, multiinstrumentalista, aranżer i dyrygent - Krzysztof Herdzin, światowej sławy pianista Kevin Kenner oraz koncertujące na całym świecie Motion Trio. W gronie festiwalowych gwiazd jest również odnoszące sukcesy na międzynarodowych konkursach bydgoskie BMF Piano Trio. Niespodzianką będzie wyjątkowy koncert - projekcja filmu Gorączka złota z klasyki niemego kina z muzyką na żywo. Artyści zagrają przygotowaną specjalnie na tę okazję muzykę, będącą opracowaniem oryginalnej ścieżki dźwiękowej autorstwa Charliego Chaplina, dwukrotnie nominowanej do Oscara.
Gospodarzem festiwalowych koncertów będzie bydgoski Barock Quartet.

W związku z trwającymi w hali wodociągowej pracami remontowymi, wszystkie tegoroczne koncerty odbędą się w sali Collegium Copernicanum UKW przy ul. Kopernika 1 w Bydgoszczy.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W piątek, 11 listopada 2011 roku o godz.18:00 w Auli Wyższego Seminarium Duchownego w Opolu Filharmonicy Opolscy pod batutą Bogusława Dawidowa wykonają dwie symfonie: C-dur op. 11 Józefa Elsnera i D-dur op. 29 Polską Piotra Czajkowskiego.


Rytmiczny stukot kół pociągu, równomierne tykanie zegarka czy uderzające o szybę krople jesiennego deszczu – rytm, choć nie zdajemy sobie w tego sprawy, towarzyszy nam codziennie. Będzie on również głównym bohaterem koncertu w Filharmonii Łódzkiej – w piątek, 11 listopada 2011 roku o godz. 19.00, podczas którego zabrzmi m.in. słynne Bolero Maurice’a Ravela. Kompozycja powstała w listopadzie 1928 roku na zamówienie tancerki Idy Rubinstein i początkowo miała być jedynie podkładem do widowiska baletowego. Chociaż szokowała publiczność nowatorską koncepcją – całość oparta została na krótkim, uporczywie powtarzanym temacie, ukazywanym z każdym kolejnym razem w innej grupie instrumentów, to jednak z czasem stała się najpopularniejszym utworem Ravela.

Podczas koncertu rytm będzie także pierwszoplanowym elementem popularnego Marsza z opery Miłość do trzech pomarańczy S. Prokofiewa. Oprócz żywiołowych utworów Francuza i Rosjanina usłyszymy Uwerturę tragiczną Brahmsa, Muzykę żałobną Witolda Lutosławskiego oraz Elegię Katyńską Jana Krenza – dyrygenta i kompozytora, który poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej.


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie z okazji Święta Niepodległości przygotowała dla melomanów dwa recitale fortepianowe. Pierwszy z nich odbędzie się dokładnie 11 listopada 2011 roku o godz. 19.30, zaś jego bohaterem będzie Karol Radziwonowicz. Artysta zaprezentuje bogaty przegląd twórczości pianistycznej czterech najwybitniejszych polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Juliusza Zarębskiego oraz Karola Szymanowskiego.

Dzień później, 12 listopada o godz. 18.00 usłyszymy improwizacje jazzowe Adama Makowicza. Podczas wieczoru z udziałem artysty odbędzie się także promocja książki Marka Strasza zatytułowanej Grać pierwszy fortepian. Rozmowy z Adamem Makowiczem, w której pianista ujawnia swoją burzliwą biografię w rozmowie-rzece, jaką przeprowadził z nim jego menedżer.


Koncert z okazji Święta Niepodległości, a także 70. rocznicy śmierci Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się 11 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. W programie: Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Paderewskiego oraz Symfonia e-moll "Odrodzenie" op. 7 Mieczysława Karłowicza. Wystąpią: Paweł Kowalski – fortepian oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.


V Międzynarodowy Konkurs Sztuki Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa odbędzie się w dniach 12-13 listopada 2011 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Pierwszego dnia zaplanowano prezentację konkursowych spektakli tanecznych twórców pochodzących z różnych państw świata. W niedzielę, 13 listopada 2011 roku zobaczymy Kiev Modern Ballet pod kierownictwem najwybitniejszego europejskiego choreografa młodego pokolenia Radu Poklitaru. Nagradzany na wielu festiwalach teatr tańca z Kijowa po raz pierwszy wystąpi w Polsce i zaprezentuje tylko jeden raz i tylko w Łodzi swój najlepszy spektakl baletowy Carmen. TV do muzyki Georgesa Bizeta w oryginalnej choreografii Radu Poklitaru. Balet ten wyróżniony został "Kyivską Pektoral" - najważniejszą nagrodą teatralną w stolicy Ukrainy w dwóch kategoriach: "Najlepszy Spektakl Roku" oraz "Najlepsza choreografia".

Radu Poklitaru (Ukraina) - tancerz, choreograf, założyciel oraz dyrektor artystyczny Teatru Baletu Współczesnego w Kijowie (Kiev Modern Ballet), należy do najbardziej utalentowanych młodych europejskich choreografów. Jego sztuka wprawia publiczność w zachwyt, jednak wzbudza także wiele kontrowersji. Sławę przyniosły mu krótkie spektakle, które zyskały popularność w późnych latach 90., a ze względu na zastosowane w nich elastyczne podejście do sztuki tańca, muzykalność oraz strukturę dramatyczną zostały nagrodzone podczas wielu międzynarodowych konkursów baletowych. Balety autorstwa Poklitaru wystawiane były na deskach m.in.: Teatru Bolszoj w Moskwie i Rosyjskiego Baletu Kameralnego w Moskwie, Mołdawskiej Opery Narodowej w Kiszyniowie, Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze, Opery Narodowej w Mińsku na Białorusi.


Koncerty w ramach Festiwalu Mazovia Goes Baroque 4/2011 odbędą się w Warszawie w dniach 12 i 18 listopada 2011 roku (Filharmonia Narodowa) oraz 20 i 22 listopada 2011 roku (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego).

Wśród artystów najbliższego projektu Mazovia Goes Baroque znajdzie się Eduardo López Banzo, który przyjeżdża do Warszawy z zespołem Al Ayre Espaňol. W ostatnich latach formacja ta poświęciła się wykonywaniu większych form operowych i oratoryjnych, należących do barokowego i klasycznego kanonu, ale z tą samą, co kiedyś, pasją powraca do muzyki hiszpańskiej. Japoński wiolonczelista i dyrygent Hidemi Suzuki na początku XXI wieku podjął się niezwykłego zadania powołania do życia w Japonii zespołu grającego na dawnych instrumentach muzykę klasyczną. Orchestra Libera Classica zdobyła w swoim kraju olbrzymią popularność, również dzięki systematycznie wydawanym płytom, które dokumentowały wszystkie koncertowe projekty zespołu. Kolejny artysta, Lars Ulrik Mortensen, to klawesynista i dyrygent znany w naszym kraju z koncertów, które grał jeszcze jako członek London Baroque. W świecie jego nazwisko kojarzone jest przede wszystkim z zespołem Concerto Copenhagen oraz z European Union Baroque Orchestra, której od kilku lat jest dyrektorem artystycznym. Wreszcie Alexis Kossenko, flecista i dyrygent. Owocem jego polskich doświadczeń jest powołanie nowego zespołu, Les Ambassadeurs, do udziału w którym zaprosił najciekawszych muzyków, głównie młodego pokolenia.

Więcej informacji - na stronie www.mazoviabaroque.pl


Dnia 12 listopada 2011 roku o godz. 19.30 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie (Pl. Małachowskiego 1) odbędzie się prawykonanie kompozycji Kamila Staszowskiego Messa dell'Uomo Moderno.
Msza Człowieka Współczesnego skomponowana została na niespotykany zestaw wykonawców - dwa chóry kameralne, recytatora, dwa kwartety smyczkowe i perkusję (m. in. czelesta, wibrafon, dzwony rurowe, tom-tomy, tam-tamy i gong, a także nietypowe instrumenty, jak waterphone, simantry i rainmakery). Z jednej strony odnajdziemy w niej nowoczesne brzmienia, repetytywność, sięgnięcie po niestandardowe instrumentarium, swobodne podejście do formy, a z drugiej strony - nawiązanie do formy mszalnej, wykorzystanie tekstu liturgicznego mszy tradycyjnej zwanej trydencką (Missale Romanum, 1962) oraz elementów charakterystycznych dla chrześcijańskiego Wschodu.
Wystąpią: Leszek Lorent – perkusja, Chór Kameralny Varsoviae Regii Cantores pod dyrekcją Joanny Malugi oraz Małgorzata Waciusionek - skrzypce (koncertmistrz). Wstęp wolny.


Koncert Henryk Mikołaj Górecki In Memoriam w pierwszą rocznicę śmierci odbędzie się 12 listopada 2011 roku o godz. 19.30 w Centrum Kultury im. K. Bochenek w Katowicach. Wystąpią: pianistka Anna Górecka – córka zmarłego kompozytora oraz Kwartet Śląski w składzie: Szymon Krzeszowiec – skrzypce I, Arkadiusz Kubica – skrzypce II, Łukasz Syrnicki – altówka i Piotr Janosik – wiolonczela. W programie: Feliks Mendelssohn-Bartholdy – Kwartet smyczkowy f-moll op. 80, Fryderyk Chopin – Sonata b-moll na fortepian op. 35, Henryk Mikołaj Górecki – Sonata na fortepian op. 6 i Quasi una Fantasia. II Kwartet smyczkowy op. 64.

W przerwie koncertu odbędzie się wernisaż wystawy Henryk Mikołaj Górecki, artysta – człowiek szczęśliwy.


Od 14 listopada 2011 roku Filharmonia Śląska będzie nosiła imię Henryka Mikołaja Góreckiego.

Nadanie imienia Uchwałą Sejmiku Województwa Śląskiego IV Kadencji zaplanowano w porządku XV sesji, która odbędzie się 14 listopada 2011 w Sali Sejmu Śląskiego. W związku z tym wielkim zaszczytem katowicka Filharmonia zaprasza na specjalnie zorganizowane wydarzenia, przygotowane w przypadającą 12 listopada pierwszą rocznicę śmierci Kompozytora. Wystąpią w nich wszystkie trzy filharmoniczne zespoły artystyczne.

W niedzielę, 13 listopada 2011 roku o godz. 19.30 w kościele Mariackim w Katowicach Śląska Orkiestra Kameralna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Jana Wincentego Hawela oraz zaproszeni soliści: Bartłomiej Duś – saksofon, Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska – sopran i Joanna Iwaszkiewicz – mezzosopran wykonają Psalm 119 utwór poświęcony pamięci H.M. Góreckiego Jarosława Mamczarskiego (prawykonanie), Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego i Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego. Dwa dni później, 15 listopada o godz. 18 w katowickiej archikatedrze p.w. Chrystusa Króla odbędzie się msza święta w intencji całej społeczności Filharmonii Śląskiej z okazji nadania jej imienia Henryka Mikołaja Góreckiego oraz za spokój Duszy Kompozytora w 1. rocznicę śmierci. Oprawę muzyczną mszy stworzy Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina. Po nabożeństwie z nadzwyczajnym koncertem wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka, która dokona premierowego wykonania Nokturnu Mikołaja Góreckiego. Na zakończenie wieczoru zabrzmi najsłynniejsze dzieło Henryka Mikołaja Góreckiego - III Symfonia "Symfonia pieśni żałosnych", z Iwoną Hossą w roli solistki.


Koncert z okazji jubileuszu 5-lecia Chóru Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się w niedzielę, 13 listopada 2011 roku o godz. 18.00 w Oratorium Marianum. W programie pieśni XX-wiecznych kompozytorów polskich, których zainspirowały miłosne podania ludowe: Tryptyk wielkopolski i Suita kaszubska Andrzeja Koszewskiego, Pięć pieśni kurpiowskich op. 75 Henryka Mikołaja Góreckiego, Sobótkowe śpiewki Kazimierza Serockiego, Suita warmińska Romualda Twardowskiego, Trzy baby Juliusza Łuciuka, Wesele sieradzkie Karola M. Prosnaka, Pragną ocki Stanisława Wiechowicza i Zbójnicki J. Sykulski. Zespół prowadzić będzie Agnieszka Franków-Żelazny.


Koncert polskich pieśni obcojęzycznych odbędzie się w poniedziałek, 14 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie znajdą kompozycje: Raula Koczalskiego, Pawła Mykietyna, Ignacego Jana Paderewskiego, Dean Paula Irene Poldowskiego (J. R. Wieniawskiej), Karola Szymanowskiego i Aleksandra Tansmana. Wystąpią: Karolina Ciwis, Joanna Freszel, Joanna Wydorska, Anna Szostek, Dorota Szczepańska, Michał Sławecki, Jadwiga Niebelska, Jin-Tae Yoon.


Koncert z okazji 60-lecia "Pokolenia Stalowowolskiego" odbędzie się 15 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Sali kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W wykonaniu Kwartetu Śląskiego w składzie: Szymon Krzeszowiec - I skrzypce, Arkadiusz Kubica - II skrzypce, Łukasz Syrnicki – altówka i Piotr Janosik – wiolonczela usłyszymy kompozycje stalowowolskich twórców - Andrzeja Krzanowskiego II Kwartet smyczkowy, Aleksandra Lasonia I Kwartet smyczkowy i Eugeniusza Knapika Kwartet smyczkowy. Program koncertu dopełnią Trzy utwory na kwartet smyczkowy Igora Strawińskiego i Kwartet smyczkowy F-dur op. 135 Ludwiga van Beethovena.


We wtorek, 15 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej podczas koncertu muzyki współczesnej z cyklu „contem.ucha” wraz z duetem Hob-beats eksplorować będziemy brzmienia perkusji. Jedną z kompozycji, które zabrzmią tego wieczoru będzie Temazcal na marakasy i taśmę Javiera Alvareza. Tytuł utworu pochodzi z języka starożytnych Azteków i w dosłownym tłumaczeniu oznacza „wodę, która płonie”, podstawę jego materiału muzycznego zaś stanowią rytmy charakterystyczne odnalezione w muzyce latynoamerykańskiej – m.in. z regionu Karaibów, Kuby i Wenezueli. Oprócz kompozycji Meksykanina w repertuarze znalazły się utwory Brazylijki Tanii Lanfer, Amerykanina Steve’a Reicha, Japończyka Yoshihisy Tairy oraz Norwega Rolfa Wallina.

Podczas koncertu swoje prapremiery będą miały również dwa utwory polskich kompozytów: Akt oskarżenia w formie ronda Wojciecha Ziemowita Zycha oraz Warkocz Andromedy Mateusza Ryczka.


Światowa prapremiera Madame Curie, opery Elżbiety Sikory poświęconej Marii Skłodowskiej-Curie, odbędzie się w Paryżu 15 listopada 2011 roku w sali UNESCO. Polska premiera planowana jest dwa tygodnie później, 25 listopada w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Kierownictwo muzyczne - Wojciech Michniewski, inscenizacja i reżyseria - Marek Weiss, scenografia - Hanna Szymczak, choreografia - Izadora Weiss, światła - Piotr Miszkiewicz. W głównych rolach wystąpią: Anna Mikołajczyk jako Maria Skłodowska-Curie, Paweł Skałuba jako Pierre Curie, Tomasz Rak - Paul Langevin i Leszek Skrla – Einstein oraz Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego. Fragmenty elektroakustyczne zostały skomponowane przez Elżbietę Sikorę przy współpracy Diego Losa w INA/GRM (Paryż). Opera realizowana jest z okazji obchodów Międzynarodowego Roku Chemii oraz 100-lecia przyznania Nagrody Nobla Marii Skłodowskiej-Curie, w ramach Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie UE.

Elżbieta Sikora o swojej operze: "Ponad sześć lat temu szukając bohaterki do opery, którą zamierzałam skomponować, w którejś z kawiarni warszawskich moja przyjaciółka, naukowiec fizyk, rzuciła te trzy słowa: Marie Skłodowska-Curie. Zaiskrzyło. To ona! Szukałam silnej, współczesnej, o zdecydowanym charakterze postaci kobiecej i właśnie ją znalazłam. W miarę przeczytanych książek, spotkań z jej wnuczką - profesor Hélène Langevin-Curie, rozmów z tymi, którzy znali tych, którzy ją znali, zamglony początkowo obraz mojej bohaterki zaczął nabierać coraz wyraźniejszych konturów i barw. Maria silna, ale także Maria targana wątpliwościami, Maria poświęcająca się bez granic pracy, ale także Maria kochająca, Maria zdecydowana na wiele by pomóc innym, lecz także Maria o zdecydowanie silnym ego, Maria zapewniająca, że kiedy chcę to chcę i Maria zrezygnowana; taką, w sprzecznościach, jawiła mi się coraz wyraźniej moja Madame Curie."

Więcej


Koncert promujący płytę Musica Nova Pomorza i Kujaw, wydanej przez Kujawsko-Pomorski Oddział Związku Kompozytorów Polskich, odbędzie się 15 listopada 2011 roku o godz. 18.30 w Dworze Artusa w Toruniu. W programie znajdują się kompozycje: Aleksandry Brejzy - Dwie pieśni do tekstów poetyckich Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Magdaleny Cynk - Planetoida 16856 Banach na marimbę i kwartet smyczkowy, Michała Dobrzyńskiego - Iluminacje II na klarnet i fortepian, Łukasza Godyli - Dwie etiudy na fortepian z cyklu „Zwierzyniec“, Marcina Gumieli - Lights of the Night na klarnet, skrzypce i akordeon, Piotra Komorowskiego - Merzbau - Winter Music (muzyka elektroniczna), Marcina Kopczyńskiego - Echa na skrzypce i fortepian, Sławomira Opalińskiego - Inside na fortepian i elektronikę oraz Bohdana Riemera - Notturno capriccioso na marimbę i fortepian. Wystąpią: Justyna Cieślak, Michał Dobrzyński, Małgorzata Furche-Jurczyk, Natalia Jastrzembska, Grzegorz Jurczyk, Patryk Koralewski, Natalia Kowalska, Martyna Kowzan, Stanisław Miłek, Bolesław Siarkiewicz, Mateusz Stempniewski, Barbara Tritt, Rafał Tworek, Michał Warcaba, Bartłomiej Wezner.

Wstęp na koncert - wolny.


Uroczystości Jubileuszu 90. urodzin prof. dra hab. Mieczysława Tomaszewskiego (na zdjęciu) odbędą się w środę, 16 listopada 2011 roku w Krakowie.

Jednym z wydarzeń na cześć wybitnego muzykologa będzie koncert o godz. 20.00 w krakowskich Sukiennicach (Muzeum Narodowe, Rynek Główny 1-3). W wykonaniu solistów: Aleksandry Zamojskiej – sopran, Mariusza Godlewskiego – baryton i Sebastiana Szumskiego – baryton oraz Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Krakowie pod batutą Stanisława Krawczyńskiego i Krzysztofa Pendereckiego usłyszymy fragmenty VIII Symfonii „Pieśni przemijania” Pendereckiego, Dwie pieśni sakralne na baryton solo i orkiestrę op. 30 Henryka Mikołaja Góreckiego i Chantefleurs et Chantefables na sopran i orkiestrę Witolda Lutosławskiego.


Lokal Na Poważnie zaprasza na niezwykły koncert muzyki kameralnej Wars i Sawa.11, który odbędzie się 17 listopada 2011 roku o godz. 20:00 w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce (ul. Brzozowa 27/29). W programie: Sen o Warszawie - między baśnią a koszmarem. Dziewczęce marzenia o księciu z bajki kontra mroczne fantasy pod ciśnieniem testosteronu: J. Ibert, M. Ravel, Elżbieta Sikora, V. Globokar, Dariusz Przybylski oraz prawykonanie utworu Zły wg Tyrmanda Ignacego Zalewskiego. Wystąpią: Leszek Lorent - perkusja i Ania Karpowicz - flet.

Bilety 10zł. Dla mieszkańców Śródmieścia wstęp wolny

Więcej o projekcie – na stronie www.lokaluzytkowy.org

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncert Laureatów XII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2011 odbędzie sie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie w czwartek, 17 listopada 2011 roku o godz. 19.00. W programie trzy nagrodzone kompozycje: Aldebaràn Adriano Gaglianello, L’ombre des arbres… Alastaira Greiga i Aux Ombres De Mariacki Guy’a Oliviera Ferla. Wystąpi Artur Słotwiński – fortepian oraz Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Macieja Żółtowskiego.


W 2011 roku swoje 60. urodziny obchodzą twórcy tzw. "Pokolenia Stalowowolskiego" (określenie wprowadzone niegdyś w obieg i rozpowszechnione przez Krzysztofa Drobę i Andrzeja Chłopeckiego). Z tej okazji w programie XIX Festiwalu Muzyki Kameralnej "Kwartet Śląski i jego goście", który odbędzie się w Katowicach od 18 listopada do 4 grudnia 2011 roku, przypomniane zostaną niektóre kompozycje kameralne Eugeniusza Knapika i Aleksandra Lasonia (prowadzących obecnie klasy kompozycji w katowickiej Akademii Muzycznej) oraz nieżyjącego już Andrzeja Krzanowskiego, zarówno te, które Kwartet Śląski prawykonywał na początku lat osiemdziesiątych (Kwartet smyczkowy Knapika, Muzyka kameralna nr I „Stalowowolska” Lasonia), niesłusznie zapomniane (jak Con vigore Krzanowskiego), jak i skomponowane w ostatnich latach (Trio na klarnet skrzypce i fortepian Knapika).

Po raz pierwszy wykonany zostanie Kwartet akordeonowy Andrzeja Krzanowskiego (utwór odnaleziony po latach w jego rękopisach), jak również III Kwartet smyczkowy Grażyny Krzanowskiej, żony Andrzeja, również związanej przed laty z projektem "stalowolskim".

Publiczność festiwalowa usłyszy także kompozycje tych twórców, którzy wywarli wpływ na styl i estetykę Jubilatów lub cieszyli się ich szczególnym uznaniem - Oliviera Messiaena, Gustava Mahlera i Charlesa Ivesa (w przypadku Knapika), Beli Bartóka, Dymitra Szostakowicza i Igora Strawińskiego (w przypadku Lasonia) oraz Jana Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena (w przypadku Krzanowskiego).

Do inicjatywy Kwartetu Śląskiego i Fundacji "Młoda Muzyka Śląska", organizatorów imprezy, dołączyła też NOSPR i Filharmonia Śląska, wzbogacając przegląd twórczości kompozytorów "stalowowolskich" w ramach swojej działalności abonamentowej o utwory symfoniczne. Łącznie 9 koncertów rozplanowanych zostało na 3 weekendy, każdy poświęcony innemu kompozytorowi.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Aria i Perpetuum mobile na orkiestrę Jana Krenza wykonana zostanie pod batutą samego kompozytora przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w piątek, 18 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w siedzibie bydgoskiego zespołu. Program koncertu dopełnią: Symfonia koncertująca B-dur na obój, fagot, skrzypce i wiolonczelę op. 84 Haydna z Aldoną Cisewską – skrzypce, Maciejem Kamrowskim – wiolonczela, Markiem Swatowskim – obój i Januszem Witkowskim – fagot w roli solistów, a także Serenada na smyczki Dvořáka oraz Scherzo i Marsz z „Miłości do trzech pomarańczy” Prokofiewa.


VII Warszawski Festiwal Gitarowy odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2011 roku. Tegoroczna edycja zdominowana będzie przez muzykę Aleksandra Tansmana – kompozytora, należącego do najczęściej wykonywanych na świecie polskich twórców. Ponadto, podczas pierwszego z dwóch koncertów festiwalowych odbędą się prawykonania trzech nowych koncertów gitarowych: dwóch skomponowanych specjalnie na zamówienie organizatorów Festiwalu - Concierto para un Porteno: Poema primero Marka Walawendera i Koncertu na 10 strun z orkiestrą Janusza Raczyńskiego oraz Concerto in F Mikołaja Majkusiaka.
W ramach Festiwalu pod patronatem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędą się po raz drugi warsztaty gitarowe, które poprowadzą: Aniello Desiderio (18 listopada, w godz. 11.00-15.00) i Omar Cyrulnik (19 listopada, w godz. 11.00-15.00). Miejsce: Sala im. Elsnera, DS. Dziekanka, ul. Krakowskie Przedmieście 58.
Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


19. edycja festiwalu Audio Art w Krakowie rozpocznie się w piątek, 18 listopada 2011 roku wydarzeniami w ramach Sound Exchange w Goethe-Institut i otwarciem instalacji Zimoun w Krzysztoforach. Tego samego dnia o godz. 20.00 organizatorzy zapraszają także do Bunkra Sztuki na kolejne dwie instalacje i kompozycje B. Schaeffera i Zeniala.

Kolejne dni Audio Art, aż do 27 listopada 2011 roku wypełnią koncerty, performance i instalacje - eksperymentalna i postmodernistyczna sztuka przełomu wieków. W sobotę, 19 listopada odbędzie się otwarcie instalacji Paula Devensa (Mastricht) w galerii Kathedra (Zabłocie), występ duetu George’a Cremaschi – kontrabas, elektronika i Kai’a Fagaschinski – klarnet (Praga/Berlin) oraz pianisty Simona Phillipsa z Berlina w krakowskiej Akademii Muzycznej, a następnie występy Josefa Klammera (Graz), Kima Cascone (Nowy Jork) i jednego z najbardziej znanych audiowizualnych zespołów w Europie - incite/ (Hamburg) w Bunkrze Sztuki. W niedzielę, 20 listopada festiwalowe wydarzenia rozpocznie koncert Dafny Naphtali (Nowy Jork) na Akademii Muzycznej, po czym przeniesiemy się do Bunkra Sztuki na występy zespołu Kaleka (Poznań), Alejandro Vélez'a (Medellin, Kolumbia) i Marko Ciciliani (Amsterdam).

Wydarzenia festiwalu Audio Art są transmitowane na żywo przez internet.

Szczegółowy program – na stronie www.audio.art.pl


W piątek, 18 listopada 2011 roku w Katowicach odbędzie się koncert poświęcony śląskiemu kompozytorowi, Eugeniuszowi Knapikowi (na zdjęciu) – w 60-lecie urodzin. Wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Gabriela Chmury, dyrektora artystycznego zespołu w latach 2001-2007. W programie koncertu znajdzie się utwór Eugeniusza Knapika Introduction to Mystery na tenor, chór i orkiestrę, stanowiący prolog do dramatu muzycznego Moby Dick. Usłyszymy także IV Symfonię Gustava Mahlera. W koncercie udział wezmą soliści: Olga Pasiecznik (sopran) i Tomáš Černý (tenor) oraz połączone chóry Polskiego Radia w Krakowie i Filharmonii Śląskiej.

Introduction to Mystery na tenor chór i orkiestrę z 2005 roku, stanowi I akt dramatu muzycznego Moby Dick, opartego na powieści Hermana Melville'a. W warstwie fabularnej dramat jest opowieścią o polowaniu na białego wieloryba. Jak mówi kompozytor: "W tę przygodową fabułę wpleciona jest bogata, biblijna symbolika [...] o losie człowieka, jego relacjach z Bogiem, Naturą i Przeznaczeniem”. Twórcą libretta do dzieła jest poeta, Krzysztof Koehler.

Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala koncertowa im. G. Fitelberga, plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice). Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali 411 CKK (IV piętro) na wykład Anny Woźniakowskiej, omawiający program koncertu.


W piątek, 18 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej podczas koncertu poświęconego pamięci wybitnego dyrygenta Andrzeja Markowskiego, usłyszymy energetyczny Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela, który wykona kubańska pianistka Juana Zayas. Muzyczna podróż oprócz Francji obejmie także tereny za naszą wschodnią granicą za sprawą Symfonii f-moll Dymitra Szostakowicza. Do Japonii natomiast zaprowadzi nas Tren Ofiarom Hiroszimy Krzysztofa Pendereckiego z 1960 roku – pierwszy utwór, który przyniósł kompozytorowi międzynarodową sławę. Dzieło zatytułowane początkowo 8'37" na 52 instrumenty smyczkowe wywołało burzę wśród zaskoczonej krytyki: skrzypce piszczały w najwyższych rejestrach, masa dźwiękowa szokowała, krzyczała, a wszystko to nadawało kompozycji dramatycznego charakteru. Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Marcin Nałęcz-Niesiołowski.


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza osoby zainteresowane powszechną edukacją muzyczną i promocją kultury do Centrum Promocji Kultury Dzielnicy Praga Południe (ul. Podskarbińska 2) w Warszawie na niezwykle oryginalne koncerty muzyki współczesnej dla dzieci pod nazwą „Muzyka i zabawa”.  Pierwszy koncert, zatytułowany „8 wydarzeń z teatru dźwięków” odbędzie się w piątek, 18 listopada 2011 roku (trzykrotnie) - o godz. 9:00, 10:15 i 11:30, a drugi - „Zimowa podróż przez Europę” – w piątek, 9 grudnia 2011 roku (również trzy razy) - o godz. 9:00, 10:15 i 11:30. Wstęp wolny.*

„Muzyka i zabawa” to cykl koncertów muzyki współczesnej dla dzieci z ogólnokształcących szkół podstawowych (klasy I - IV). Ich celem jest poszerzenie doświadczeń dzieci o nowe obszary kultury muzycznej, uwrażliwianie młodych słuchaczy na różne aspekty muzyki, elementy jej budowy, konteksty kulturowe, wreszcie bliższe poznanie instrumentów muzycznych. Projekt funkcjonuje od 17 lat w poznańskim Centrum Sztuki Dziecka, gdzie powstał i gdzie jest kontynuowany, stale doskonalony i uzupełniany co roku o nowe kompozycje. Jego autorką jest Hanna Gawrońska, animator muzyki i wybitny psycholog dziecięcy. Kompozycje prezentowane w ramach „Muzyki i zabawy” realizowane są z użyciem współczesnego języka muzycznego, a zarazem dostosowane do percepcji młodego słuchacza. Wykorzystują (w zależności od koncertu) m.in. techniki teatru instrumentalnego, performance, mediów elektronicznych i - co najważniejsze - wymagają od młodej publiczności aktywnego uczestnictwa, zaangażowania w zabawach realizowanych w przebiegu poszczególnych utworów i pomiędzy nimi. Utwory te są zamawiane u polskich kompozytorów, a także wyłaniane w międzynarodowych konkursach organizowanych specjalnie na potrzeby projektu. W każdym koncercie oprócz artystów bierze udział 2 animatorów muzycznych: prowadzący koncert i animujący publiczność.

Projekt „Muzyka i zabawa w Warszawie” jest współfinansowany przez Urząd m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

* Organizatorzy zapraszają osoby dorosłe - wszystkie miejsca dla dzieci są już, niestety, zarezerwowane.