Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

V Międzynarodowy Konkurs Chopinowski dla Dzieci odbędzie się w Jeleniej Górze w dniach 18-24 listopada 2011 roku. Przesłuchania zainauguruje koncert kameralny w wykonaniu pianistek Karoliny Nadolskiej i Julii Kociuban oraz wiolonczelisty Wiktora Kociuban, a zakończy koncert laureatów w sali koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej.

Podobnie jak w poprzednich edycjach, uczestnicy konkursu podzieleni są na kategorie wiekowe: A) do lat 12 i B) do lat 15. Zmaganiom młodych pianistów przysłuchiwać się będzie jury w międzynarodowym składzie, w tym prof. K. Gierżod, prof. V. Vitaite, prof. L. Kasjanenko.

Konkurs współorganizowany przez Filharmonię Dolnośląską oraz Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, jest wydarzeniem oczekiwanym i z edycji na edycję cieszącym się coraz większym zainteresowaniem środowiska muzycznego. Zainicjowany w 1999 roku przez prof. Andrzeja Chorosińskiego jako odpowiedź na potrzebę wspierania i promowania młodych talentów pianistycznych traktowany jest równocześnie jako studium nad kondycją i kierunkami rozwoju międzynarodowej pianistyki. To święto młodych talentów prowadzi do zetknięcia dwóch środowisk: szkolnictwa muzycznego niższego stopnia reprezentowanego przez uczestników Konkursu ze środowiskiem akademickim reprezentowanym przez znakomitych jurorów. Organizatorzy Konkursu postawili przed uczestnikami trudne zadanie, ponieważ obok solowego wykonania utworów wybranych z obowiązującego programu w I i II etapie, wszyscy finaliści muszą wykonać jedną część koncertu fortepianowego z Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej. Dla wielu z nich jest to zupełnie nowe, ale jakże cenne doświadczenie.


W piątek, 18 listopada 2011 roku o godz. 21:00 w ramach 2. American Film Festiwal we wrocławskim kinie „Helios“ odbędzie się premiera soundtracku autorstwa Marcina Pukaluka do filmu Generał (reż. Buster Keaton, Clyde Bruckman). Film będzie można również zobaczyć 25 listopada 2011 roku o godz. 20:00 w warszawskim kinie „Świt” podczas 3. Przeglądu Filmów Wartościowych "Prześwit".

Generał to jedno z największych osiągnięć artystycznych i produkcyjnych kina niemego. Tuż przed dźwiękiem i na długo przed rozwojem komputerowych efektów specjalnych Keaton stworzył wspaniałe widowisko pełne zwrotów akcji i efektownych rozwiązań inscenizacyjnych. Do tego oczywiście zadziwiające popisy kaskaderskie samego Bustera. Film obnażając i ośmieszając absurdy wojny zyskał sobie miano jednego z najdonioślejszych pacyfistycznych głosów w historii kina.
Jego akcja rozgrywa się podczas wojny secesyjnej. Johnnie Gray jest mieszkańcem Południa i maszynistą kolejowym. Z racji wagi wykonywanego zawodu nie zostaje przyjęty do wojska. Jego ukochana myśli, że Johnnie stchórzył i go odtrąca... Tymczasem wróg porywa obie miłości Johnniego: kobietę i lokomotywę (tytułowego Generała). Bohater rozpoczyna szaleńczy pościg za lokomotywą…

Marcin Pukaluk - muzykolog i performer, od szerokich zainteresowań muzycznych płynnie przeszedł do kina i połączył obie pasje w jedną: granie muzyki na żywo do projekcji filmowych. Jako twórca projektów „Ekran w Mroku” i „Ekran i Rewolucja”, jeździ po kraju wykonując swoją muzykę do arcydzieł niemieckich ekspresjonistów (Gabinet Doktora Caligari, reż. R. Wiene, Metropolis, reż. F. Lang, Nosferatu - Symfonia Grozy, reż. F.W. Murnau) oraz klasyki radzieckiego kina niemego (Ziemia, reż. A. Dowżenko, Aelita, reż. J. Protazanow, Strajk, reż. S. Eisenstein). - Nie epatuję techniką gry, staram się nie burzyć toku narracji filmowej, ale się jej podporządkować. Muzyka ma być elementem składowym - mówi. W kompozycjach wychodzi od prostoty środków, łącząc je z klarowną formą. Jego utwory cechuje bezbłędne wyczucie filmowego dramatyzmu.

ZOBACZ - fragmenty filmu z muzyką:
http://www.youtube.com/watch?v=i-UYn7NYw6c
http://www.youtube.com/watch?v=-6_X4Sh4sow


Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza 19 i 20 listopada 2011 roku na premierę baletu Sen Nocy Letniej do muzyki Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego w inscenizacji i choreografii Karola Urbańskiego. Kierownictwo muzyczne – Jerzy Wołosiuk, scenografia – Wacław Tadeusz Ostrowski, kostiumy – Tijana Tyski, światła – Maciej Igielski. Wykonawcy: Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy.

Sen Nocy Letniej będzie 33 baletem wystawianym przez bydgoską operę w całej jej 55 letniej historii a siódmym, którego premiera odbędzie się w gmachu Opery Nova przy ul. Focha.
Karol Urbański, inscenizator i choreograf , podąża śladami Szekspira: zobaczymy więc królestwo elfów, władającego nim Oberona i wszędobylskiego, niebezpiecznego Puka, czapkę z oślimi uszami ,mgłę zasnuwającą las oraz „wątek ludzki” rzemieślników, przygotowujących teatralne przedstawienie z okazji ślubu Tezeusza z Hipolitą. Należy spodziewać się pogodnej zabawy.
Kostiumy zaprojektowane przez Tijanę Tyski odwołują się do leśnych barw, ulubionych wszak przez elfy: różnych odcienie zieleni (szmaragdowa, oliwkowa, soczysta trawiasta). Dla kobiet zaprojektowano wspaniałe suknie do finałowej sceny ślubu: aplikacje koronkowe i ręcznie doszywane rąbki trenów migoczą mnóstwem koralików i pysznią się perełkami. Tytania okryje się płaszczem, który uszyto z 20 metrów bieżących jedwabiu; na dole ma 9 metrów rozpiętości, a jego tren ciągnie się ponad 3 metry. W tym spektaklu częściej przebierać się będą panowie: Oberon ma piękny płaszcz z zielonej organzy, Spodek wystąpi w granatowym płaszczu, Puk hasa w zielonych „sindbadach”, ma także kurtkę zapinaną na magnesy, dzięki czemu łatwo może się jej pozbyć.
Dla scenografa, Wacława Tadeusza Ostrowskiego to pierwsza tak duża, samodzielna praca. W budowaniu nastroju wspomogą go światła „ustawione” przez Macieja Igielskiego, który już drugi raz w tym roku współpracuje przy baletowej premierze w Operze Nova (w marcu stworzył klimat strachu i beznadziei w Zniewolonym umyśle).
Orkiestrę Opery Nova poprowadzi Jerzy Wołosiuk. Dla potrzeb spektaklu, obok muzyki scenicznej Mendelssohna do komedii Szekspira, wykorzystane zostaną fragmenty Symfonii „Szkockiej”, „Włoskiej”, kantaty Lobesgesang na głosy solowe, chór żeński i orkiestrę.

Kolejne przedstawienia zaplanowano na 10 i 11 grudnia 2011 roku.


Dla wszystkich miłośników muzyki klasycznej oraz dla tych, którzy dopiero rozpoczną swoją muzyczną przygodę, warszawska Fundacja NOK przygotowała niezwykłą atrakcję – cykl koncertów „Warsaw Camerata à la carte”. Dnia 23 października 2011 roku o godz. 14.00 w bazylice NSJ (przy ulicy Kawęczyńskiej 53) w Warszawie odbędzie się pierwszy z trzech koncertów nowego cyklu. Po raz pierwszy w Polsce to publiczność ułoży programy kolejnych muzycznych wieczorów za pomocą głosowania, które odbywa się na stronie internetowej orkiestry Warsaw Camerata – www.warsawcamerata.pl

Jest to jedyne tego rodzaju wydarzenie muzyczne z dziedziny muzyki klasycznej w naszym kraju. Do wyboru są kompozycje m.in.: J. S. Bacha, A. Vivaldiego, T. Albinioniego, W. A. Mozarta, G. Bizeta, F. Mendelssohna, J. Elsnera i H. Wieniawskiego. Warto wziąć udział w głosowaniu i posłuchać swojej „playlisty” na żywo.

Dodatkową atrakcją wydarzenia będą spotkania koktajlowe z artystami, odbywające się tuż po koncertach. Będzie można osobiście spotkać artystów i porozmawiać z nimi o muzyce, ulubionych utworach oraz zadać pytania i oczywiście zagłosować na kolejny program.

Koncerty „Warsaw Camerata à la carte” będą odbywać się raz w miesiącu. Wystąpi orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego oraz świetni polscy soliści: Leszek Wachnik – fagot (23 października 2011), Katarzyna Duda – skrzypce (20 listopada 2011) i Tytus Wojnowicz – obój (18 grudnia 2011).

Wstęp na wszystkie koncerty i spotkania koktajlowe - wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej

ZOBACZ: szczegółowy opis projektu – plik pdf


W niedzielę, 20 listopada 2011 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Anny Mróz wystąpi z koncertem zatytułowanym Pasja i nostalgia.

Program koncertu wypełnią dzieła, skomponowane specjalnie na orkiestrę smyczkową. Serenada Es-dur op.6 na orkiestrę smyczkową to jeden z najbardziej znanych utworów Josefa Suka wykonywany na całym świecie. Pożegnanie autorstwa polskiego kompozytora współczesnego - Mikołaja Góreckiego, ukazuje pełnię walorów brzemienia smyczków. Kompozycja ta dedykowana jest Maestro Agnieszce Duczmal oraz Orkiestrze Kameralnej Polskiego Radia Amadeus. Z kolei znakomity Koncert c-moll na fortepian, trąbkę i orkiestrę smyczkową op. 35 Dymitra Szostakowicza wymaga od orkiestry i solistów niezwykłego kunsztu wykonawczego - nieczęsto gości w programach koncertów. Do wykonania tego dzieła zaproszono doświadczonych i cenionych instrumentalistów - Igora Cecocho oraz tegorocznego zdobywcę nagrody "Jury Discretionary Award" w Konkursie im. P. Czajkowskiego – pianistę Françoisa Xaviera Poizat.


W niedzielę, 20 listopada 2011 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie z koncertem na koto i elektronikę wystąpi Miya Masaoka.

Masaoka jest kompozytorką, improwizatorką, zajmuje się także sound-artem. Znana jest przede wszystkim z niekonwencjonalnej gry na koto. Wyzwalając je z tradycyjnej roli w muzyce japońskiej, zaproponowała nowe techniki instrumentalne takie, jak gra smyczkiem, a także połączenie z szeregiem elektronicznych manipulacji rozszerzających zakres brzmieniowy. Jest także konstruktorką laserowego koto. Od kilkunastu lat zajmuje się instalacjami dźwiękowymi nagłaśniając między innymi rośliny, owady, a także procesy organiczne ludzkiego ciała. Regularnie współpracuje z Fredem Frithem (projekt Maybe Monday), Bang on a Can, a także Pauline Oliveros, Ornettem Colemanem i wieloma innymi muzykami związanymi z nowojorską sceną downtown oraz kalifornijską Bay Area.

Na koncert w Laboratorium CSW złożą się dwie części. Pierwszą będzie jej „klasyczne” solo na koto i elektronikę. W improwizowanym secie, Masaoka zaprezentuje m.in. laserowe koto własnego autorstwa, w którym wirtualnym strunom przypisany jest szereg sampli i przetworzeń. Druga część poświęcona będzie projektowi w procesie, nad którym Masaoka pracuje m.in. podczas swojej rezydencji w Warszawie. W ramach projektu odwiedza ona fabryki, w których nagrywa dźwięki oraz obrazy pracy. Masaokę interesują maszyny, ale nie tylko te, które spotykamy w fabrykach; także instrumenty muzyczne jako maszyny i ciała pracujących muzyków jako integralna część owej maszynerii.


Podczas dwóch listopadowych wieczorów w Filharmonii Narodowej w Warszawie zabrzmią 4 Symfonie Johannesa Brahmsa. W dniach 21 i 23 listopada 2011 wystąpi Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą wybitnej indywidualności międzynarodowej dyrygentury - Maestro Jerzego Semkowa.

Jerzy Semkow (na zdjęciu) - wybitna indywidualność międzynarodowej dyrygentury, należy dziś do grona czołowych dyrygentów świata. Krąg zainteresowań artysty obejmuje zarówno wielką symfonikę – głównie klasyczną i romantyczną, jak i muzykę teatru operowego. Był dyrektorem artystycznym Opery Warszawskiej i pierwszym dyrygentem Królewskiej Opery w Kopenhadze. Pełnił funkcję dyrektora i I dyrygenta Orkiestry Symfonicznej w St. Louis (USA), a u schyłku lat 70. objął kierownictwo Orkiestry Włoskiego Radia i Telewizji RAI w Rzymie. Następnie był szefem – ponownie w Stanach Zjednoczonych – Orkiestry Filharmonii w Rochester.

Więcej


Koncert "Słuchając Miłosza...", organizowany w ramach serii wydarzeń interdyscyplinarnych 6. Lotnej Akademii Kultury, odbędzie się w poniedziałek, 21 listopada 2011 roku o godz. 20.11 w Galerii 1 CSW (Kuluar Północny) w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. W programie unikalne nagranie Czesława Miłosza – „O aniołach” czyta sam autor do muzyki Anthony Miłosza, syna Poety.

W drugiej odsłonie oryginalnej serii koncertowej obok twórczości literackiej Patrona pojawi się ponownie poezja Macieja Kazimierza Sarbiewskiego - światowej sławy poety neołacińskiego i teoretyka literatury epoki baroku, jezuity, nadwornego kaznodziei Władysława IV, związanego z Warszawą i Wilnem – tym razem w interpretacji Andrzeja Chyry. Pomiędzy wierszami publiczność będzie miała okazję wysłuchać utworów m.in.: Adama Jarzębskiego, Diomedesa Cato oraz Zygmunta Koniecznego, Vytautasa Germanavičiusa, Arvydasa Malcysa i Raminty Šerkšnyty w wykonaniu polsko-litewskiego zespołu Brevis Consort pod kierunkiem Dariusa Stabinskasa. Niezwykłym wydarzeniem będzie wykonanie utworu syna Czesława Miłosza, Anthony Miłosza – „O aniołach”. Całości towarzyszyć będzie poezja wizualna w wykonaniu Macieja Walczaka, który na swój artystyczny warsztat wziął m.in. grafiki prof. Andrzeja Strumiłło, powstałe specjalnie na potrzeby koncertu.

Wstęp wolny (ze względu na ograniczoną ilość miejsc – konieczne potwierdzenie: tel. +48 22 628 12 71-3 wew. 135)


Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkania i koncerty związane z wydaniem książki Marka Strasza Grać pierwszy fortepian. Rozmowy z Adamem Makowiczem.

W poniedziałek, 21 listopada 2011 roku o godz. 18.00 w warszawskiej siedzibie PWM (ul. Fredry 8) i w środę, 23 listopada o godz. 18.00 w Centrum Kultury Żydowskiej w Krakowie (ul. Meiselsa 17) Adam Makowicz i Marek Strasz opowiedzą, jak powstawała książka. We wtorek, 22 listopada o godz. 20.00 w Och-teatrze w Warszawie (ul. Grójecka 65) i w czwartek, 24 listopada o godz. 18.00 w krakowskim Centrum Kultury Żydowskiej pianista wystąpi z recitalem.

Adam Makowicz został pianistą jazzowym na przekór rodzicom, nauczycielom i tym, dla których jazz był niechcianą muzyką wykonywaną przez ludzi marginesu, wręcz kakofonią, która może powodować zmanierowanie, a nawet wpływać negatywnie na psychikę. Nie zraził się faktem, że nikt wtedy nie uczył jazzu, a on sam nie miał dostępu do profesjonalnych materiałów. Obecnie słynny na całym świecie jazzman komentuje to w następujący sposób: ,,Ja zawsze wiedziałem, czego chcę. Zawsze walczyłem ze wszystkimi dookoła, którzy uważali, że są ważniejsze rzeczy do zrobienia. Uważałem, że najważniejsza rzecz jest jedna, czyli muzyka i praca nad tą muzyką. I wszystko temu podporządkowywałem".

O szczegółach krętej drogi do kariery Adama Makowicza można przeczytać w książce Marka Strasza Grać pierwszy fortepian. Rozmowy z Adamem Makowiczem.


W dniach 23-25 listopada 2011 roku w ramach obchodów 100-lecia Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego odbędzie się w Krakowie XL Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP Sto lat muzykologii polskiej. Historia – teraźniejszość – perspektywy, seria okolicznościowych wystaw i koncertów. Wydarzenia te będą miały miejsce w Auli Collegium Novum UJ (ul. Gołębia 24), Sali konferencyjnej Biblioteki Jagiellońskiej (ul. Oleandry 3) oraz w Instytucie Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10).

Jeden z jubileuszowych koncertów, zatytułowny „Sto lat Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego: 1911-2011”, będzie miał miejsce w środę, 23 listopada 2011 roku o godz.19.30 w Auli Collegium Novum w Krakowie. W wykonaniu Kwartetu Śląskiego w składzie: Szymon Krzeszowiec – skrzypce, Arkadiusz Kubica – skrzypce, Łukasz Syrnicki – altówka i Piotr Janosik – wiolonczela usłyszymy II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego, Kwartet smyczkowy nr 1 Aleksandra Lasonia oraz I Kwartet smyczkowy op. 62 Już się zmierzcha Henryka Mikołaja Góreckiego. W części słownej wystąpi prof. dr hab. Franciszek Ziejka z odczytem zatytułowanym Artur Grottger w Krakowie.

Program konferencji – w zakładce KURSY/SESJE oraz do pobrania - plik pdf

Więcej


Koncert symfoniczny dedykowany IX Międzynarodowemu Konkursowi Dyrygentów im. G. Fitelberga odbędzie się w środę, 23 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Sali koncerowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W Wykonaniu solistów: Kamili Wąsik-Janiak – skrzypce i Tomasza Strahla – wiolonczela oraz Orkiestry Symfonicznej UMFC pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka usłyszymy 3 Tańce op. 34 na wielką orkiestrę symfoniczną Henryka Mikołaja Góreckiego, Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Stanisława Moryty oraz Rapsodię koncertowa „Tzigane” na skrzypce i orkiestrę i Poemat choreograficzny „La Valse” na orkiestrę symfoniczną Maurice’a Ravela.

Przed koncertem, o godz. 18.00 we Foyer Sali Koncertowej odbędzie się wernisaż wystawy instrumentów lutniczych artystów z Podhala (członków ZPAL).


Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zapraszają na kolokwium Język i gra o braciach Paulu i Ludwigu Wittgenstein w 50. i 60. rocznicę śmierci, które odbędzie się w środę, 23 listopada 2011 roku w Austriackim Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 8).
Urodzony w rodzinie bogatych austriackich Żydów Ludwig Wittgenstein (1889-1951) to jeden z najwybitniejszych filozofów XX wieku. W swoich pismach koncentrował się na relacjach między językiem, umysłem i światem. We wczesnej fazie swojej twórczości poszukiwał jednolitej, logicznej struktury myślenia i mowy, w fazie późniejszej starał się oddać sprawiedliwość wielości naszego świata oraz „gier językowych”, w które gramy w naszym życiu. Zarówno jego myśl – na czele ze słynną formułą „O czym nie można mówić, o tym trzeba milczeć” – jak i skrajnie ekscentryczne życie do dziś nie przestają inspirować nie tylko filozofów, lecz także poetów, pisarzy i ludzi muzyki.
Natomiast kilkadziesiąt lat temu, to starszy brat Ludwiga, Paul Wittgenstein (1887-1961), cieszył się większą sławą. W 1913 roku, 26-letni wówczas Paul, uczeń Teodora Leszetyckiego, zadebiutował jako pianista. Niecały rok później, jako żołnierz armii austriackiej, stracił prawą rękę. Jeszcze jako więzień rosyjskiego obozu jenieckiego postanowił jednak kontynuować karierę pianistyczną. Doprowadził stopniowo do perfekcji umiejętność gry lewą ręką, ucząc się grać jedną ręką to, co inni pianiści grają dwiema. Wielu największych kompozytorów tamtych czasów skomponowało dla niego utwory na lewą rękę: byli wśród nich Benjamin Britten, Paul Hindemith, Sergiusz Prokofiew, ale prawdziwy rozgłos Wittgensteinowi przyniósł dedykowany mu Koncert fortepianowy na lewą rękę Maurice’a Ravela.

Podczas kolokwium będzie można posłuchać wykładów i dyskusji filozofów, posłuchać koncertu utworów na jedną rękę (o godz. 19.20 w wykonaniu Antoniego Gryzika) oraz obejrzeć film Dereka Jarmana Wittgenstein.

Szczegółowy program - na stronie www.austria.org.pl/nauka


Festiwal C3 – Club Contemporary Classical prezentuje muzykę współczesną inspirowaną elektroniczną muzyką klubową, jak również te zjawiska muzyczne, które tworzą szarą strefę pomiędzy gatunkami: współczesną muzyką poważną i muzyką elektroniczną. Ta szara strefa bywa często przestrzenią niezwykłej kreatywności i innowacyjności, dzięki powszechnemu dostępowi do najnowszych osiągnięć technologii oraz rosnącemu wpływowi muzyki elektronicznej. W 2009 roku Festiwal C3 po raz pierwszy stał się międzynarodową platformą spotkania i wymiany dla twórców, których muzyka przekracza granice gatunków i form. Rozpoczął się obiecująco i nadal się rozwija: prezentując nowe projekty muzyczne, rozprzestrzeniając się geograficznie oraz rozszerzając program o nowe elementy – m.in. prace studentów akademii sztuk pięknych inspirowane muzyką.

W 2011 Festiwal C3 odbywać się będzie w trzech miastach: Berlinie (23-26 listopada), Essen (24-26 listopada) i Gdańsku (1-3 grudnia), w każdym z nich przygotowano unikalny program, wynikający ze specyfiki danej lokalizacji. Nowe spojrzenie na to, co zastane, z wykorzystaniem współczesnych środków – to podejście łączy lokalizacje Festiwalu C3 oraz prezentowaną tam muzykę. Powstałe w poprzemysłowych budynkach kluby (Berghain, Radialsystem, Welterbe Zollverein) i dawny niemiecki kościół protestancki (Kościół Św. Jana w Gdańsku) są dobrym przykładem stwarzania nowych możliwości w dotąd opuszczonych miejscach.
W dniach 1-3 grudnia 2011 roku w gdańskim Centrum św Jana wystąpi eksperymentujący wirtuoz fortepianu Haushka, 12-osobowy ensamble Zeitkratzer wykonujący elektroniczny repertuar ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, Nemezis z reinterpretacjami muzyki Pawła Mykietyna, zespół Kwartludium wraz niemieckim artystą wizualnym Sebastianem Meissnerem (aka Klimek), Jacaszek we wspólnym projekcie z barokowym kwartetem Silva Rerum, Kai Schumacher oraz niemiecki awangardzista Moritz Eggert.

Szczegółowy program – na stronie www.c3festival.com


W środę, 23 listopada 2011 roku o godz. 19.30 w Oratorium Marianum we Wrocławiu wystąpi andaluzyjska mezzosopranistka Magdalena Llamas (na zdjęciu) oraz kubańska pianistka Juana Zayas. Na koncercie zorganizowanym we współpracy z Fundacją im. Andrzeja Markowskiego artystki wykonają wspólnie Stare pieśni hiszpańskie Federico Garcii Lorci (Anda jaleo, Las tres hojas, En el café de Chinitas, Nana de Sevilla, Zorongo) oraz Siedem ludowych pieśni hiszpańskich Manuela de Falli (El pano moruno, Seguidilla murciana, Asturiana, Jota, Nana, Canción, Polo), a także nastrojowe pieśni francuskiego kompozytora – Gabriela Fauré: Les Présents op. 46 nr 1, Clair de Lune op. 46 nr 2, Automne op. 18 nr 3. Dodatkowo w interpretacji Juany Zayas usłyszymy utwory Maurice’a Ravela oraz Claude’a Debussy’ego inspirowane muzyką hiszpańską.

Mocnym polskim akcentem koncertu będzie wspólne wykonanie 5 pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny Witolda Lutosławskiego: Morze, Wiatr, Zima, Rycerze, Dzwony cerkiewne.


XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Bielsku-Białej – dwumiesięczne święto muzyki klasycznej z organami w tle – zostanie zainaugurowany już 15 września 2011 roku w Domu Muzyki Bielskiego Centrum Kultury. W tym roku wśród znakomitych artystów znalazł się między innymi Adam Makowicz (na zdjęciu), który wystąpi z improwizacjami fortepianowymi.

W ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej (wcześniej Festiwal Muzyki Jana Sebastiana Bacha) od września do grudnia odbywają się wielkie koncerty, w czasie których znani artyści prezentują się w klasycznym repertuarze, przede wszystkim z towarzyszeniem organów. W tym roku zaplanowano cztery takie wydarzenia, które odbędą: 15 września, 20 października, 24 listopada oraz 15 grudnia w Domu Muzyki Bielskiego Centrum Kultury.

Podczas wrześniowej inauguracji festiwalu zabrzmią w wykonaniu Bielskiej Orkiestry Kameralnej klasyczne utwory Franciszka Liszta, Jana Sebastiana Bacha oraz Henryka Mikołaja Góreckiego. Z kolei 20 października z improwizacjami fortepianowymi wystąpi Adam Makowicz, a z recitalem organowym – Andrzej Chorosiński. W programie m.in. utwory Roberta Schumana, Fryderyka Chopina oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dnia 24 listopada będzie można posłuchać utworów klasycznych zagranych na organach oraz cymbałach węgierskich, talince i fletni pana. Festiwal zakończy się 15 grudnia dwuczęściowym koncertem, w czasie którego zabrzmią m.in. najpiękniejsze kolędy polskie oraz góralskie.

Więcej informacji o festiwalu - na stronie www.bck.bielsko.pl


W czwartek, 24 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego.

W bieżącym roku na całym świecie obchodzimy 200. rocznicę urodzin kompozytora Ferenca Liszta, który był jednym z największych pianistów romantycznych, jak również jedną z najwybitniejszych postaci w historii muzyki. Aktywnie propagował kulturę polską, znał dzieje polskiego narodu, przyjaźnił się m.in. z Fryderykiem Chopinem, Henrykiem Wieniawskim, Adamem Mickiewiczem. W programie koncertu znajdą się utwory Ferenca Liszta: II Koncert fortepianowy A-dur i Totentanz, w których solistą będzie polski pianista Wojciech Waleczek, a także utwory innych kompozytorów węgierskich. Będziemy mieli wyjątkową okazję wysłuchania prawykonania kompozycji Emila Petrovicsa - Concerto grosso per archi op. 50. Na zakończenie koncertowego wieczoru Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wykona suitę Háry János Zoltána Kodálya, w której solistą będzie ukraiński cymbalista Ihor Lomaha.

Koncert jest organizowany we współpracy z Węgierskim Instytutem Kultury oraz Polskim Radiem S. A. Program 2.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Kwartet Wilanów zaprasza na koncert w ramach cyklu „Muzyka Polska Zjawiskiem Światowym”, którego bohaterem będzie kompozytor i pedagog - Zbigniew Bagiński. Koncert odbędzie się 24 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Sali kameralnej Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie (Rynek Starego Miasta 2). Wystąpi Kwartet Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina - I skrzypce, Paweł Łosakiewicz - II skrzypce, Ryszard Duź - altówka, Marian Wasiółka – wiolonczela, a gościem specjalnym będzie znana flecistka - Elżbieta Gajewska. Wstęp wolny.

Zbigniew Bagiński (na zdjęciu) studiował kompozycję u Tadeusza Paciorkiewicza w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (dyplom w 1972). Od czasu międzynarodowego debiutu na Nordiske Musikdage w Kopenhadze w 1974 roku jego utwory wykonywane były na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. na Warszawskiej Jesieni, World Music Days, berlińskich Inventionen, Schleswig-Holstein Musik Festiwal, licznych koncertach w Europie, USA, Kanadzie i Meksyku. Od 1974 roku Bagiński zawodowo związany jest z Państwową Wyższą Szkołą Muzyczną w Warszawie (obecnie Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina), gdzie od 1989 roku prowadzi klasę kompozycji, a od 2004 kieruje Katedrą Kompozycji. Współpracuje także z warszawską Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza. W roku 1996 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. W latach 1989-99 pełnił funkcję sekretarza generalnego Związku Kompozytorów Polskich, a od 2001 roku jest prezesem Oddziału Warszawskiego tego stowarzyszenia. W 2005 roku otrzymał doroczną Nagrodę ZKP. Warto wspomnieć, że warszawiakom znany jest m.in. jako autor Hejnału Zamku Królewskiego, który jest oficjalnym hejnałem Miasta st. Warszawy (hejnał wykonywany jest trzykrotnie przez trębacza codziennie o godz. 11.15 z Wieży Zegarowej Zamku Królewskiego w Warszawie).


Wernisaż wystawy pt. Zdzisław Jachimecki (1882-1953), twórca muzykologii w Uniwersytecie Jagiellońskim odbędzie się 24 listopada 2011 roku o godz. 12.00 w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie.

Wystawa obejmuje te aspekty działalności Z. Jachimeckiego, które związane są w najbardziej bezpośredni sposób z założeniem przez niego muzykologii. Składa się z sześciu działów: I. W rodzinnym Lwowie: 1882-1902, II. Studia w Wiedniu : 1902-1906, III. W Krakowie i w okolicach: 1901-1911, IV. Seminarium oraz Katedra Historii i Teorii Muzyki Uniwersytetu Jagiellońskiego: 1911-1953, V. Publikacje muzykologiczne i kompozytorskie Zdzisława Jachimeckiego, VI. Odznaczenia oraz wyrazy uznania i przyjaźni dla Zdzisława Jachimeckiego.

Tego samego dnia o godz. 19.00 w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego odbędzie się Wieczór pieśni krakowskich muzykologów. W programie koncertu znajdą się pieśni i 3 utwory fortepianowe, powstałe w latach 1902-2011, autorstwa założyciela muzykologii krakowskiej - Z. Jachimeckiego, jego pierwszego asystenta - Włodzimierza Poźniaka, a także jednych z ostatnich magistrantów Jachimeckiego - Juliusza Łuciuka i Bogusława Schaeffera oraz najmłodszych absolwentów muzykologicznych studiów licencjackich i magisterskich - Michała Jakuba Papary (ur. 1984) i Jakuba Polaczyka (ur. 1983). Pieśni W. Poźniaka z lat 20.-30. XX wieku wykonane będą według rękopisu, nie są wydane.


W czwartek, 24 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej wystąpi rosyjska pianistka, Lisa Smirnova, która wykona Koncert fortepianowy G-dur KV 453 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego. Dzieło to, skomponowane po tak emocjonalnych utworach, jak Beatus Vir czy Miserere, podczas premiery zaskoczyło publiczność. Wyraźnie nawiązywało do muzyki góralskiej, było utrzymane w szybkim tempie i pełne werwy. Sam kompozytor określał je jako „wybryk”. Również i dziś koncert ten swoją oryginalnością zwraca uwagę w zestawieniu z wszystkimi znanymi kompozycjami na fortepian i orkiestrę.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina wykona również A Varsovie na orkiestrę symfoniczną Bronisława Kazimierza Przybylskiego oraz VIII Symfonię h-moll Niedokończoną F. Schuberta.
Koncert poprzedzony zostanie krótkim wykładem profesora Uniwersytetu Łódzkiego, Marka Genslera.


Koncert symfoniczny Polskie korzenie w muzyce europejskiej odbędzie się w piątek, 25 listopada 2011 roku o godz. 19:00 w auli Politechniki Opolskiej (budynek Łącznik na ul. Mikołajczyka). Wystąpią Filharmonicy Opolscy pod dyrekcją Bogusława Dawidowa. Wstęp wolny.


W piątek, 25 listopada 2011 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera baletu Dziadek do orzechów i król myszy Piotra Czajkowskiego w choreografii Toera van Schayka i Wayna Eaglinga pod batutą Evgeny'a Volynsky'ego. Wydarzenie organizowane jest w ramach Krajowego Programu Kulturalnego Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej.

Wielki niemiecki romantyk E.T.A. Hoffmann sporą część życia spędził wśród Polaków. Miał polską żonę, tworzył i pracował w Głogowie, Poznaniu, Płocku, a na koniec Warszawie, gdzie mieszkał w Kamienicy pod Samsonem przy ulicy Freta. Tu zaprzyjaźnił się z sąsiadem Juliusem Eduardem Hitzigiem, którego dzieci – Marię i Fritza sportretował potem w swojej opowieści Dziadek do orzechów i król myszy. Po latach, Aleksander Dumas (ojciec) uznał ją za „najpiękniejszą baśń” i przerobił na język francuski, dzięki czemu spopularyzował w całej Europie. W tej wersji trafiła ona także do rąk choreografa Mariusa Petipy i kompozytora Piotra Czajkowskiego w Petersburgu – twórców libretta i muzyki słynnego baletu (1892), który okazał się z czasem jednym z najpopularniejszych tytułów baletowych świata.

Dziadka do orzechów nie może więc zabraknąć w repertuarze Polskiego Baletu Narodowego. To typowo familijne przedstawienie, dla dzieci i całych rodzin, mocno związane jest z euroamerykańską tradycją bożonarodzeniową. Pojawi się teraz na scenie warszawskiej w szczególnie widowiskowej oprawie plastycznej, z wykorzystaniem niezwykłych możliwości technicznych sceny Teatru Wielkiego. Twórcami choreografii są dwaj wybitni artyści: Holender Toer van Schayk, nagrodzony niedawno w Moskwie za całokształt twórczości prestiżową nagrodą Benois de la Danse, oraz Kanadyjczyk Wayne Eagling, dyrektor English National Ballet. Również scenografem przedstawienia jest Toer van Schayk, którego dekoracje i kostiumy ozdobiły u nas wcześniej Kopciuszka w choreografii Fredericka Ashtona. Tym razem planuje on umiejscowić akcję baletu w scenerii starej Warszawy z czasów E.T.A. Hofmanna.


W dniach 25 listopada – 3 grudnia 2011 roku Narodowy Instytut Fryderyka Chopina organizuje kolejny, XLIII Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina.

Przesłuchania konkursowe odbywać się będą w salach warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Uczestnicy wystąpią w trzech etapach, w finale towarzyszyć im będzie orkiestra składająca się ze studentów i absolwentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod batutą Moniki Wolińskiej. Funkcję przewodniczącego Jury Konkursu powierzono Piotrowi Palecznemu.

Wychodząc naprzeciw młodzieży zagranicznej uczącej się w Polsce, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina począwszy od poprzedniej edycji Konkursu daje możliwość wzięcia udziału obcokrajowcom, studiującym w polskich uczelniach muzycznych. W programie obowiązują m.in. utwory Fryderyka Chopina i Ferenca Liszta - dla uczczenia 200. rocznicy urodzin kompozytora. Przewiduje się sześć nagród głównych i trzy nagrody specjalne za najlepsze wykonania: utworu Chopina oraz utworu solowego i koncertu Liszta. Pula nagród przeznaczona dla zwycięzców wynosi 93 tysiące zł.

Regulamin oraz szczegóły - na stronie: http://pl.chopin.nifc.pl/institute/polish/competition/edition2011/info


Śląską szkołę kompozytorską kojarzono głównie z działalnością Pokolenia stalowowolskiego, które w latach 1975-76 debiutowało na Festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu”. Inna nazwa mówi o Pokoleniu ’51 - to od roku urodzenia takich stalowowolskich debiutantów, jak nieżyjący już Andrzej Krzanowski (1951-1990), czy Eugeniusz Knapik i Aleksander Lasoń. W Stalowej Woli zrywali z estetyką awangardy, swoją nowoczesność łącząc harmonijnie z tradycją. Kończą w tym roku 60 lat.

Częścią obchodów jubileuszu będzie koncert 25 listopada 2011 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, zatytułowany Rocznik ’51, w którym muzyka Aleksandra Lasonia „zderzy się” z lubianym przez słuchaczy Koncertem na orkiestrę Béli Bartóka.
Aleksander Lasoń (na zdjęciu) swą I Symfonią zdobył II nagrodę Konkursu Kompozytorskiego im. G. Fitelberga (1976), a 4 lata później I lokatę w konkursie młodych Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. W tym samym 1980 roku Góry przyniosły mu II nagrodę w konkursie młodych ZKP, a II Symfonia – Nagrodę Beethovena Miasta Bonn. W Paryżu w 1997 roku na trybunie UNESCO wyróżniono napisane na 50-lecie Filharmonii Krakowskiej Concerto festivo na skrzypce i orkiestrę, jak pisała prasa – muzykę błyskotliwą i pełnokrwistą. Trwające około kwadransa hyMMny na orkiestrę symfoniczną powstały w latach 2009-2010 na festiwalowe 20-lecie Mikołowskich Dni Muzyki.


Koncert poświęcony pamięci Andrzeja Markowskiego, twórcy Międzynarodowego Festiwalu „Wratislawia Cantans”, odbędzie się 25 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Wrocławskiej. Wystąpi Agata Zubel – sopranistka i kompozytorka specjalizująca się w wykonywaniu muzyki współczesnej oraz Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej pod batutą dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej w Waszyngtonie – Piotra Gajewskiego.

W programie koncertu znajdzie się słynne Adagio Tomaso Albinoni’ego, Ad Matrem Henryka Mikołaja Góreckiego na głos solo, chór i orkiestrę, Anaklasis na orkiestrę smyczkową i sześć grup perkusyjnych Krzysztofa Pendereckiego, Gry weneckie Witolda Lutosławskiego, których pierwsze wykonanie (bez trzeciej części) w 1961 roku w Teatro La Fenice prowadził Andrzej Markowski, oraz IV Symfonia f-moll Piotra Czajkowskiego.


Polskie prawykonanie utworu Lumen Wojciecha Kilaraodbędzie się w piątek, 25 listopada 2011 roku o godz. 18.00 w Kościele św. Katarzyny w Gdańsku.

Najnowsza kompozycja chóralna Wojciecha Kilara (na zdjęciu) zatytułowana Lumen powstała na zamówienie Polskiego Chóru Kameralnego z okazji 400-lecia urodzin Jana Heweliusza. Jej światowe prawykonanie odbyło się 5 października 2011 roku w Parlamencie Europejskim w Brukseli. Śpiewał Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Koncertowi towarzyszyła prezentacja zegara pulsarowego oraz otwarcie okolicznościowej wystawy. Kompozycja Wojciecha Kilara trwa około 5 minut, napisana jest do słów fragmentów Psalmu 136 w polskim tłumaczeniu.

Dnia 25 listopada w kościele św. Katarzyny podczas uroczystości św. Katarzyny Aleksandryjskiej – patronki ludzi nauki, a także Starego Miasta w Gdańsku utwór wykona Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.


Koncert laureatów IX Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego Pamięci Aleksandry Januszajtis odbędzie się w sobotę, 26 listopada 2011 roku o godz. 12.00, w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku (przy ul. Korzennej 33/35).

Po tragicznej śmierci niezwykle utalentowanej gdańskiej skrzypaczki, Aleksandry Januszajtis, jej rodzice i przyjaciele założyli Towarzystwo Promocji Młodych Skrzypków Jej Imienia. Jednym z celów jego działalności jest organizowanie konkursów, ułatwiających utalentowanej młodzieży start do kariery muzycznej. Na tegoroczny, IX konkurs zgłosiło się 34 uczestników z całej Polski. Przesłuchania odbywają się od 21 listopada w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. w Gdańsku, przy ul. Gnilnej 3. Ukoronowaniem konkursu będzie sobotni koncert laureatów. Wstęp wolny.


W dniu 26 listopada 2011 roku o godz.19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się, współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca koncert pt. Wspólne świętowanie z okazji 30-lecia zespołu Bornus Consort i 400-lecia wydania dzieła mistrza przełomu XVI i XVII wieku – Mikołaja Zieleńskiego.

Zespół Bornus Consort powstał w 1981 roku z inicjatywy dr Ewy Obniskiej, kierującej wówczas Redakcją Muzyki Klasycznej i Dawnej Programu 2 Polskiego Radia. Kierownikiem artystycznym zespołu jest Marcin Bornus-Szczyciński. W programie koncertu znajdą się Offertoria totius anni… i Communiones totius anni… Mikołaja Zieleńskiego, wydane w Wenecji w drukarni Vincentiusa w roku 1611, opracowane na podstawie ksiąg głosowych znajdujących się w Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu, partytury organowej z Muzeum Czartoryskich w Krakowie, kopii ksiąg głosowych sporządzonych przez Marię Szczepańską oraz rekonstrukcji Władysława Malinowskiego. W koncercie zabrzmi także muzyka polskiego średniowiecza. Zespół Bornus Consort wystąpi w składzie: Kira Boreczko, Barbara Szczycińska, Robert Lawaty, Robert Pożarski, Krzysztof Szmyt, Cezary Szyfman, Marcin Bornus-Szczyciński, Mirosław Borczyński, Ryszard Cieśla, Stanisław Szczyciński (śpiew) oraz Krzysztof Tomaszewski – cynk, Marcin Zalewski – viola da gamba, Piotr Wawreniuk – puzon altowy, Michał Kiljan – puzon tenorowy, Rafał Pilasiewicz – puzon tenorowy, Robert Krajewski – puzon basowy, Jan Klimeš – dulcian, Anton Birula – teorba, Barbara Świderska – pozytyw.


Ostatni recital z tegorocznego cyklu międzynarodowych koncertów organowych w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) odbędzie się 27 listopada 2011 roku o godz. 19.00. Na zabytkowych organach firmy Schlag und Sohne z 1900 roku zagra Magdalena Czajka. Wstęp wolny.

szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl


Dnia 27 listopada 2011 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Krakowskiej (Duża Scena, przy ul. Zwierzynieckiej 1) odbędzie się Wielka Gala Operetkowo-Musicalowa w bajkowej scenografii Łukasz Lacha, promującą laureatów jedynego w Polsce Konkursu operetkowo-musicalowego im. Iwony Borowickiej. Wystąpią śpiewacy - Katarzyna Mackiewicz (I nagroda), Ewelina Szybilska (II nagroda), Joanna Trafas (III nagroda), Jolanta Kowalskiej, Ye Young Sohn, (wyróżnienia), a także zaproszone gwiazdy, m.in. bas/baryton Bogdan Kurowski, tenorzy Leszek Świdziński, Andrzej Lampert, Jana Zakrzewski na czele z Wiesławem Ochmanem. Śpiewakom towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Zabrzańskiej pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego. W programie znajda się znane i nieznane arie i duety operetkowe i musicalowe m.in. E.Kalmana, F.Lehara, J.Straussa, N.Dostala, P.Abrahama, R.Stolza , A.L.Webbera.


W niedzielę, 27 listopada 2011 roku o godz. 16.00 w Muzeum Narodowym w Poznaniu w ramach zakończenia projektu „5 zmysłów. Audiodeskrypcja”, którego organizatorami są Stowarzyszenie Edukacyjne MCA, Muzeum Narodowe w Poznaniu oraz More Than One Production, wystąpi Orkiestra Kameralna l'Autunno. Podczas koncertu wykonany zostanie Księżycowy Pierrot Arnolda Schönberga. W roli solistki wystąpi Katarzyna Hołysz, a orkiestrę poprowadzi Adam Banaszak.

Księżycowy Pierrot Arnolda Schönberga jest utworem, który otwiera historię muzyki XX stulecia. Cykl 21 melodramatów na głos solowy (Sprechgesang) oraz zespół instrumentalny wykorzystuje wiersze Albera Girauda, do których muzykę ułożył Arnold Schönberg. Pierrot przenosi nas ze sfery słuchu w sferę wyobraźni - sugestywnie malując żywe obrazy.

Więcej informacji o projekcie – na stronie www.5zmyslow.pl


Koncert utworów kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w poniedziałek, 28 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej uczelni. W programie: Anna Ignatowicz-GlińskaPiosenka o porcelanie, Rafał JaniakSonata na akordeon, Zbigniew BagińskiSiedem tchnień na dwa flety, Paweł StrzeleckiBallade-Lullaby na fortepian, Edward SielickiKorean Trails na trio klarnetowe i Bartosz KowalskiCircles on the water na klawesyn i orkiestrę. Wystąpią: Joanna Wydorska – sopran, Ryszard Alzin – fortepian, Maciej Frąckiewicz – akordeon, duet fletowy Flute O’Clock w składzie: Rafał Jędrzejewski i Ewa Liebchen, Bartłomiej Kominek – fortepian, Artur Pachlewski – klarnet, Piotr Hausenplas – wiolonczela, Michał Kornacki – fortepian, Olga Paciej - klawesyn oraz Unplugged Orchestra pod batutą Michała Śmigielskiego.


Koncert w ramach projektu MusMA odbędzie się 28 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. Wystąpią: Małgorzata Walentynowicz – fortepian i Oleksandr Poliykov – fortepian. W programie utwory: B. Obradinovic – Postman Cheval, conquering time autonomously, T. Smetryns – On the Nature of Program Music, M. Dargay – Légendes No. III “Le pianiste preche pour soi-meme”, F. Ohrun Ohron – Music for piano, M. RyczekSub-deep of The Night (Sub-głębia Nocy), F. Liszt – IX Rapsodia węgierska Es-dur „Karnawał w Peszcie”, X Etiuda f-moll z 12 Etiud transcendentalnych, Gondola żałobna nr 1 (La lugubre gondola), Sonata h-moll , F. Schubert/F. Liszt – Śpiew nad wodą (Auf dem Wasser zu singen) i R. Wagner/F. Liszt – Pieśń Izoldy z Tristana i Izoldy.

Projekt Music Masters on Air to wspólna inicjatywa stacji radiowych oraz europejskich festiwali odbywających się w Hiszpanii, Słowenii, Polsce, Turcji, Czechach, Portugalii, na Węgrzech, we Włoszech, w Serbii i Belgii. Do głównych celów pomysłodawców należy promowanie młodych kompozytorów i wykonawców oraz wspieranie ich kreatywności, a także chęć rozpoczęcia kulturowego dialogu pomiędzy krajami Europy.

Oleksandr Poliykov, laureat międzynarodowych konkursów, grę na fortepianie rozpoczął w wieku lat trzech, a już jako ośmiolatek po raz pierwszy wystąpił z orkiestrą. Był stypendystą Fundacji Vladimira Krajneva, w 2005 roku rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie w klasie fortepianu Tatiany Roschiny, a w 2007 roku w Konserwatorium w Bostonie. Jest laureatem takich konkursów jak: Vladimir Horowitz International Piano Competition w Kijowie, Steinway Society Competition w Bostonie i International Liszt Competition.

Małgorzata Walentynowicz jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu Bogdana Czapiewskiego, Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze w klasie Gerrita Zitterbarta oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, gdzie z wyróżnieniem ukończyła studia w zakresie interpretacji muzyki współczesnej pod kierunkiem Nicolasa Hodgesa. Pianistka jest laureatką I nagrody konkursu Gaudeamus w Amsterdamie i I nagrody w konkursie Yvar Mikhashoff Trust for New Music w Buffalo. Za interpretacje utworów muzyki współczesnej otrzymała Stipendienpreis podczas Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, Nagrodę Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w dziedzinie kultury i Pomorską Nagrodę Artystyczną.


Koncert poświęcony Arturowi Rubinsteinowi, jednemu z najbardziej znanych i utytułowanych artystów urodzonych w Łodzi, to już drugi projekt realizowany przez VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka we współpracy z Filharmonią Łódzką. W ramach projektu odbędą się trzy koncerty. Oprócz prezentacji uczniów Liceum, głównym punktem programu każdego z koncertów będzie recital fortepianowy znakomitego pianisty, Michała Drewnowskiego, w wykonaniu którego usłyszymy, m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Johannesa Brahmsa czy Karola Szymanowskiego.

Koncerty odbędą się we wtorek, 29 listopada 2011 roku o godz. 8.45, 10.30 i 12.30.


Wędrowny festiwal "Muzyka Dawna – Persona Grata" po raz kolejny zawita do Zamku Kliczków we wtorek, 29 listopada 2011 roku. Tym razem w sercu Borów Dolnośląskich będzie można wysłuchać monumentalnego oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla – jak zwykle w mistrzowskim wykonaniu orkiestry Arte dei Suonatori. Koncert odbędzie się w Sali Dworskiej Zamku Kliczków, a na czele orkiestry stanie słynny, francuski organista i dyrygent Martin Gester. Zespołowi towarzyszyć będzie chór oraz soliści: Kirsten Blaise - sopran, Daniel Cabena - kontratenor, Richard Edgar-Wilson - tenor i Marc Labonnette - bas.

Listopadowe spotkanie zostanie zorganizowane w ramach jesiennej edycji festiwalu "Persona Grata", organizowanego przez Arte dei Suonatori na terenie całego kraju. Cykl koncertów ma na celu promowanie muzyki dawnej nie tylko wśród koneserów, ale także szerokiej publiczności. - Dlatego w Sali Dworskiej usłyszymy najsłynniejsze dzieło Händla – oratorium Mesjasz, którego słynny fragment Hallelujah należy do najbardziej rozpoznawalnych kompozycji muzyki klasycznej – mówi Adam Różycki, Dyrektor Zamku Kliczków. – Tradycją wśród słuchaczy stał się zwyczaj wstawania z miejsc podczas tego utworu – ma to upamiętnić koncert, podczas którego król Jerzy II również wysłuchał Hallelujah na stojąco.


Koncert 200 lat UMFC – Nowe Horyzonty odbędzie się w środę, 30 listopada 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpi Leszek Lorent (perkusja) oraz Zespół Muzyki Dawnej ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Warszawska Orkiestra Smyczkowa im. Zenona Brzewskiego pod dyrekcją Andrzeja Gębskiego, Orkiestra symfoniczna ZPSM im. Fryderyka Chopina, Orkiestra symfoniczna ZPSM nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie pod batutą Macieja Niesiołowskiego, Orkiestra symfoniczna PSM II st. im. J. Elsnera w Warszawie pod kierownictwa Piotra Wajraka i Kwartet Jazzowy ZPSM im. Fryderyka Chopina. Kierownictwo artystyczne - Adam Cegielski. W programie utwory Jana Sebastiana Bacha, Marcina Błażewicza (Arista), Piotra Czajkowskiego, Józefa Elsnera, Emila Młynarskiego, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego (Taniec Góralski z baletu Harnasie), Romualda Twardowskiego (Lituania), Stanisława Wisłockiego.