Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Festiwal C3 – Club Contemporary Classical prezentuje muzykę współczesną inspirowaną elektroniczną muzyką klubową, jak również te zjawiska muzyczne, które tworzą szarą strefę pomiędzy gatunkami: współczesną muzyką poważną i muzyką elektroniczną. Ta szara strefa bywa często przestrzenią niezwykłej kreatywności i innowacyjności, dzięki powszechnemu dostępowi do najnowszych osiągnięć technologii oraz rosnącemu wpływowi muzyki elektronicznej. W 2009 roku Festiwal C3 po raz pierwszy stał się międzynarodową platformą spotkania i wymiany dla twórców, których muzyka przekracza granice gatunków i form. Rozpoczął się obiecująco i nadal się rozwija: prezentując nowe projekty muzyczne, rozprzestrzeniając się geograficznie oraz rozszerzając program o nowe elementy – m.in. prace studentów akademii sztuk pięknych inspirowane muzyką.

W 2011 Festiwal C3 odbywać się będzie w trzech miastach: Berlinie (23-26 listopada), Essen (24-26 listopada) i Gdańsku (1-3 grudnia), w każdym z nich przygotowano unikalny program, wynikający ze specyfiki danej lokalizacji. Nowe spojrzenie na to, co zastane, z wykorzystaniem współczesnych środków – to podejście łączy lokalizacje Festiwalu C3 oraz prezentowaną tam muzykę. Powstałe w poprzemysłowych budynkach kluby (Berghain, Radialsystem, Welterbe Zollverein) i dawny niemiecki kościół protestancki (Kościół Św. Jana w Gdańsku) są dobrym przykładem stwarzania nowych możliwości w dotąd opuszczonych miejscach.
W dniach 1-3 grudnia 2011 roku w gdańskim Centrum św Jana wystąpi eksperymentujący wirtuoz fortepianu Haushka, 12-osobowy ensamble Zeitkratzer wykonujący elektroniczny repertuar ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, Nemezis z reinterpretacjami muzyki Pawła Mykietyna, zespół Kwartludium wraz niemieckim artystą wizualnym Sebastianem Meissnerem (aka Klimek), Jacaszek we wspólnym projekcie z barokowym kwartetem Silva Rerum, Kai Schumacher oraz niemiecki awangardzista Moritz Eggert.

Szczegółowy program – na stronie www.c3festival.com


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na Koncert Urodzinowy UW 2011. W czwartek, 1 grudnia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie Uniwersytet świętować będzie dwie zbiegające się rocznice: 195-lecie powołania Uniwersytetu Warszawskiego i 90-lecie powstania Chóru Akademickiego UW. Gościom Uczelni i Chóru, publiczności warszawskiej i akademickiej zaprezentowana zostanie Missa Cellensis Józefa Haydna, jedna z najbardziej znanych i zarazem najpogodniejszych mszy tego kompozytora. Obok Chóru Akademickiego UW wystąpią Anna Karasińska (sopran), Agnieszka Rehlis (alt), Karol Kozłowski (tenor), Patryk Rymanowski (bas) oraz Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej – wszyscy zaś pod dyrekcją Iriny Bogdanovich.


W 2011 roku swoje 60. urodziny obchodzą twórcy tzw. "Pokolenia Stalowowolskiego" (określenie wprowadzone niegdyś w obieg przez Krzysztofa Drobę i Andrzeja Chłopeckiego). Z tej okazji w programie XIX Festiwalu Muzyki Kameralnej "Kwartet Śląski i jego goście", który odbędzie się w Katowicach od 18 listopada do 4 grudnia 2011 roku, przypomniane zostaną niektóre kompozycje kameralne Eugeniusza Knapika i Aleksandra Lasonia (prowadzących obecnie klasy kompozycji w katowickiej Akademii Muzycznej) oraz nieżyjącego już Andrzeja Krzanowskiego, zarówno te, które Kwartet Śląski przed laty prawykonywał, jak i skomponowane w ostatnich latach.

Po raz pierwszy wykonany zostanie Kwartet akordeonowy Andrzeja Krzanowskiego jak również III Kwartet smyczkowy Grażyny Krzanowskiej. Publiczność festiwalowa usłyszy także kompozycje tych twórców, którzy wywarli wpływ na styl i estetykę Jubilatów lub cieszyli się ich szczególnym uznaniem - Oliviera Messiaena, Gustava Mahlera i Charlesa Ivesa (w przypadku Knapika), Beli Bartóka, Dymitra Szostakowicza i Igora Strawińskiego (w przypadku Lasonia) oraz Jana Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena (w przypadku Krzanowskiego). Do inicjatywy Fundacji "Młoda Muzyka Śląska", która jest organizatorem imprezy, dołączyła też NOSPR i Filharmonia Śląska, które wzbogacą przegląd twórczości kompozytorów "stalowowolskich" o utwory symfoniczne. Łącznie 9 koncertów rozplanowanych zostało na 3 weekendy, każdy poświęcony innemu kompozytorowi.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Erzhan Kulibaev - rewelacyjny skrzypek z Kazachstanu, który objawił się jako wielka, pociągająca osobowość artystyczna tegorocznego Konkursu Wieniawskiego mimo, że nie zdobył jego głównego trofeum, będzie gościem koncertu w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy – w piątek, 2 grudnia 2011 roku o godz. 19.00. Młody wirtuoz skrzypiec okazał się charyzmatyczną osobowością nie tylko podczas przesłuchań, ale i całego pierwszego etapu. W efekcie został wyróżniony oraz otrzymał: od specjalnego jury młodzieżowego Nagrodę Jury Młodych (5000 euro), ufundowaną przez zakłady „Volkswagen” Poznań oraz Nagrodę Floriana Leonarda, czyli użyczenie finaliście Konkursu na rok włoskich skrzypiec autorstwa Giovanniego Battisty Guadagniniego (Turyn 1779). Obecnie 25-letni Kulibaev studia muzyczne rozpoczął w rodzinnej Ałma -Acie, kontynuował je w Moskwie, w tej chwili jest studentem Wyższej Szkoły Muzycznej Królowej Zofii w Madrycie, ale zdecydowanie jest reprezentantem szkoły rosyjskiej. Gra na wspaniałym instrumencie Stradivari "Rode", najcenniejszym instrumencie w tegorocznym XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego.
W programie piątkowego koncertu usłyszymy II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Wieniawskiego oraz Bolero i Alborada del gracioso Ravela.


Piątkowy (2 grudnia 2011) koncert Przed wielkim konkursem w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach Giszowcu jest kolejnym sygnałem, że zbliża się IX Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Do Katowic przybędzie triumfator drugiej edycji konkursu z 1983 roku, Japończyk Chikara Imamura. Na ponowne spotkanie ze śląskimi melomanami wybrał śmiałe zestawienie geniuszu Wolfganga Amadeusa Mozarta ze współczesnym brzmieniem Krzysztofa Pendereckiego. Melomani usłyszą koronę symfonicznej twórczości Mozarta, wzorzec klasyczności – słynną Jowiszową, a po niej zamówioną u Krzysztofa Pendereckiego drugą jego Symfonię, nazywaną „Bożonarodzeniową”, albo „Wigilijną”.

Chikara Imamura (na zdjęciu) urodził się w Osace. Posiada wszechstronne wykształcenie muzyczne (fortepian, śpiew i kompozycja). Dyrygenturę studiował u Masamitsu Takahashiego, Seiji’ego Ozawy i Franco Ferraray. W 1977 roku zajął trzecie miejsce w konkursie dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Japonii, był m.in. finalistą Konkursu Dyrygenckiego im. Guido Cantellego w Mediolanie (1980), a ten w Katowicach (1983) wygrał. Obecnie sam bywa jurorem konkursów dyrygenckich. Koncertował m.in. z: Filharmonią Berlińską, Orkiestrą Mozarteum w Salzburgu, Orchestra Filharmonico della Scala, Mediolańską Orkiestrą Radiową, Sinfonią Varsovia, Duńską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Helsińskiej, a także z orkiestrami symfonicznymi Katowic, Krakowa, Gdańska i Poznania. W 1989 roku poprowadził Hiroshima Peace Concert – coroczny koncert poświęcony ofiarom ataku nuklearnego na Hiroszimę. Przez siedem lat był pierwszym dyrygentem Tokyo Harmonia Chamber Orchestra. Dokonał wielu nagrań płytowych, występował w radiu i telewizji, pracował m.in. dla stacji NHK, TV Asahi i NTV Japan. Jest dyrygentem światowych prawykonań wielu utworów japońskich. Przygotował również szereg japońskich premier dzieł współczesnych kompozytorów europejskich, jak: Othmar Schoeck, Arvo Pärt, Klaus Huber i Oliver Knussen. Był jurorem szóstego i siódmego katowickiego konkursu.


Mariusz Kwiecień (na zdjęciu) wystąpi w dniach 2, 4, 6 i 8 grudnia 2011 roku na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie jako tytułowy Don Giovanni we wznowionej operze Mozarta w reżyserii Mariusza Trelińskiego, z dekoracjami Borisa Kudliczki, kostiumami Arkadiusa i choreografią Emila Wesołowskiego.

Kilka dni później, 16 grudnia w Operze Krakowskiej artysta zaśpiewa partię Janusza w premierowym przedstawieniu Halki Moniuszki. Nowej interpretacji XIX-wiecznego przeboju polskiej opery podjął się reżyser Waldemar Zawodziński. Kierownikiem muzycznym przedstawienia będzie Łukasz Borowicz, który nagrał także z Mariuszem Kwietniem najnowszą jego płytę poświęconą operze słowiańskiej.
Kolejne spektakle Halki odbędą się 18, 20, 21, 22 grudnia 2011 roku oraz 25 i 26 lutego 2012 roku.


W dniu 3 grudnia 2011 roku (sobota) odbędzie się XI Walny Zjazd Sprawozdawczo-Wyborczy członków Towarzystwa Muzycznego im Karola Szymanowskiego. Rozpoczęcie o godz.12.00 w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, ul. Westerplatte 10.


Trzeci, ostatni już koncert z cyklu „Muzeum Muzyki” w wykonaniu zespołu Kinematic odbędzie się 3 grudnia 2011 roku o godz. 20.00 w Muzeum Sztuki Współczesnej (Oddział Muzeum Narodowego) w Szczecinie. Wystąpią: Olga Wojciechowska - I skrzypce, Marta Pawłowska - II skrzypce, Emilia Goch – altówka, Tomasz Szczęsny – wiolonczela i Barbara Drążkowska – fortepian.

Entuzjastyczna reakcja publiczności i krytyki na słyszaną podczas spektakli muzykę Szymona Brzóski, zachęciła kompozytora do zrealizowania projektu, w którym muzyka ta mogłaby zaistnieć w kontekście sali koncertowej jako twór autonomiczny. Jej obrazowość oraz często olbrzymi ładunek emocjonalny zainspirowały również do współpracy z artystami sztuki wizualnej. Suicie muzycznej towarzyszą więc projekcje obrazowe. Pojawił się także pomysł stałego zespołu wykonawców współpracujących przy projekcie – tak właśnie narodził się Kinematic.

Fragment koncertu Kinematic - video: http://www.youtube.com/watch?v=VQxl7nHnrUg  


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert inaugurujący cykl "BACH 200 UW – 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego", który odbędzie się 4 grudnia 2011 roku (niedziela) o godz. 19:00 w Auditorium Maximum UW (Krakowskie Przedmieście 26/28).

W 2016 roku warszawska Alma Mater świętować będzie 200. rocznicę powstania. Od 2007 roku trwa jubileuszowa Dekada UW, podczas której odbywające się na Uniwersytecie Warszawskim konferencje, wykłady, wystawy, koncerty, wydarzenia i publikacje podkreślają miejsce i rolę Uniwersytetu w warszawskim środowisku intelektualnym. Kolejne lata poświęcone są fundamentalnym dziedzinom współczesnej cywilizacji – Kultura, Prawo, Informatyka – lub ważnym dla nauki i kultury postaciom, jak Fryderyk Chopin, Karol Darwin czy Maria Skłodowska-Curie.
Interdyscyplinarny charakter Uczelni i jej jubileuszu wymaga szczególnej muzycznej oprawy. Takim właśnie dziełem jest zachowany zbiór 200 kantat Jana Sebastiana Bacha, skomponowanych dla kościoła św. Tomasza w Lipsku. 4 grudnia 2011 roku zainaugurowany więc zostanie cykl "200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego". Koncerty cyklu – kameralne i dla większej publiczności – rozłożone będą na kilka lat. Uniwersytetowi przyświeca przy tym myśl, by dzieła lipskiego kantora zabrzmiały w wykonaniu różnorodnych zespołów i solistów – zarówno tych, którzy do interpretacji muzyki barokowej podchodzą z całym znawstwem stylu i epoki, ale także i takich, dla których – być może – zaproszenie do zaśpiewania Bacha będzie spełnieniem skrywanego marzenia. Pierwszy koncert cyklu Bach 200 UW odbędzie się w Auditorium Maximum UW w największej uniwersyteckiej Auli im. Adama Mickiewicza. Piękną sopranową kantatę „Jauchzet Gott in allen Landem” BWV 51 oraz „Ein feste Burg ist unser Gott” BWV 80, hymn Reformacji, wykonają Olga Pasiecznik (sopran), Wanda Franek (alt), Aleksander Kunach (tenor), Artur Janda – bas oraz chór kameralny i zespół instrumentów dawnych COLLEGIUM MUSICUM UW pod dyrekcją Andrzeja Borzyma.

Na rok 2012 zaplanowane są już trzy kolejne koncerty cyklu "BACH 200 UW" – najbliższy 25 lutego w wykonaniu zespołu La Tempesta pod kierunkiem Jakuba Burzyńskiego.


Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna zaprasza na Koncert Urodzinowy Henryka Mikołaja Góreckiego…pieśni śpiewają w dniu 4 grudnia 2011 roku w Miejskiej Galerii Sztuki w Zakopanem. W koncercie obok Tatrzańskiego Chóru Kameralnego i Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej pod batutą Agnieszki Kreiner wystąpi wybitna polska śpiewaczka, Zofia Kilanowicz.


Ewa Podleś i Garrick Ohlsson wystąpią 4 grudnia 2011 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie utwory S. Prokofiewa, M. Musorgskiego i S. Rachmaninowa.


Nowa muzyka z nowego studia zabrzmi podczas koncertu zatytułowanego Komputery i instrumenty w poniedziałek, 5 grudnia 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie: Andrzej Kopeć – Układ na instrumenty melodyczne i multimedia, Edward SielickiFantazja polimorficzna na akordeon i taśmę, Magdalena DługoszTaBaMa na taśmę, Lidia ZielińskaTańce polskie na taśmę i Stanisław KrupowiczTako rzecze Bosch na taśmę oraz instalacja multimedialna Symfonia: muzyka elektroniczna Bogusława Schaeffera (w przerwie koncertu). Wystąpią: Katarzyna Pyrć – skrzypce, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka, Bartosz Kowalski – trąbka, Klaudiusz Baran – akordeon. Koncert zakończy performance Kolor / Dźwięk / Ruch Magdaleny Wajzner i Pauli Jaszczyk. Projekcja dźwięku - Barbara Okoń-Makowska, Marta Olko, Marcin Wolniewicz.


Podczas kolejnego koncertu muzyki współczesnej z cyklu „contem.ucha”6 grudnia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej – usłyszymy jeden z ostatnich projektów Marcina Dymitera – Soundtracks, w którym artysta ukazuje brzmieniowe bogactwo polskiego wybrzeża oraz zachęca do poznania i wsłuchania się w ten teren poza sezonem, kiedy nie zagłusza go turystyczny gwar. Projekt został przygotowany wspólnie z wiolonczelistką, Edytą Czerniewicz. Nagrania terenowe, zrealizowane przez Dymitera na Pomorzu i Wyspach Alandzkich, miksowane będą na żywo. „Projekt dedykowany jest obrazom, które zostają pod powiekami. To soundtrack bez filmu. Film powstaje w trakcie słuchania” – mówi autor projektu. Marcin Dymiter podczas koncertu wystąpi solo - wykona specjalną wersję projektu (bez wiolonczeli).


Ilość posiedzeń nie przesądza o dobroci wytworu.
Zależnie od stanu firmy i trudności danej twarzy portret może być wykonany w jedno, dwa, trzy do pięciu posiedzeń. Przy dużych portretach z rękami lub w całej figurze liczba posiedzeń może dojść i do dwudziestu.
Portret może się klientowi nie podobać, ale firma nie może dopuścić do najskromniejszych nawet uwag, bez swego specjalnego upoważnienia. Gdyby firma pozwoliła sobie na ten luksus: wysłuchiwania zdań klientów, musiałaby już dawno zwariować.
Gwarancją klienta jest to, że firma we własnym interesie nie wypuszcza utworów mogących popsuć jej markę.
Nerwy firmy ze względu na niesłychaną trudność zawodu tejże muszą być szanowane.
Klienci są obowiązani zjawiać się punktualnie na seanse, gdyż czekanie źle wpływa na nastrój firmy i może źle wpłynąć na wykonanie wytworu.
Firma prosi o uważne przestudiowanie regulaminu. Nie mając żadnej egzekutywy liczy na delikatność i dobrą wolę klientów co do wypełnienia warunków.
fragmenty Regulaminu Firmy Portretowej „S. I. Witkiewicz” (Warszawa, 1928)

Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na kolejną edycję koncertów z cyklu: PORTRETY KOMPOZYTORÓW – w dniach 7-8 grudnia 2011 roku, o godz. 18.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.  

Portrety kompozytorów to mini-festiwal, organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich. Trwa dwa dni i prezentuje sylwetki czterech polskich kompozytorów współczesnych (po dwa koncerty monograficzne dziennie) różnych pokoleń, najczęściej „w zderzeniu” twórcy starszego pokolenia z twórcą pokolenia najmłodszego. Wykonawcami koncertów są czołowi polscy muzycy soliści i kameraliści.

Bohaterami tegorocznej edycji "Portretów" będą: Marcel Chyrzyński i Bernadetta Matuszczak (7 grudnia) oraz Mikołaj Górecki i Maria Pokrzywińska (8 grudnia). Wstęp wolny.


Więcej


Koncert Portret kompozytora Marcina Błażewicza (na zdjęciu) odbędzie się w środę, 7 grudnia 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Usłyszymy Koncert na fortepian i smyczki, Koncert na flet i smyczki oraz Kundalini na 6 perkusji i live electronic. Wystąpią: Tadeusz Domanowski – fortepian, Agata Igras-Sawicka – flet, Leszek Lorent – perkusja, Grupa Perkusyjna SiXen, Miłosz Bembinow – elektronika i Orkiestra Smyczkowa UMFC pod batutą Moniki Wolińskiej.


Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, RMF Classic i Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zapraszają na finał sezonu koncertowego 2011 dla województwa małopolskiego. Podczas koncertu w dniu 7 grudnia 2011 roku w Sali Filharmonii Krakowskiej Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej poprowadzi Krzysztof Penderecki. Solistą wieczoru będzieŁukasz Długosz. W programie: Sinfonietta nr 2 Pendereckiego i VII Symfonia D-dur op. 70 Dvořáka.


X Festiwal Muzyki Nowej odbędzie się w Bytomiu w dniach 8-10 grudnia 2011 roku.

„Jubileuszowa” dziesiąta edycja festiwalu wiąże się z przypadającymi w tym sezonie artystycznym jubileuszami „piętnastolecia” działalności artystycznej współgospodarzy festiwalu: Orkiestry Muzyki Nowej, która swój debiut koncertowy miała w Katowicach w grudniu 1996 roku, i Kwartetu Akademos założonego na przełomie 1996 i 1997 roku, który oficjalnie zadebiutował na koncercie w lutym 1997 roku, inaugurując trwające do dzisiaj cykle koncertów kameralnych w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu.

W ciągu 3 dni trwania festiwalu wystąpi 15 wykonawców, którzy zaprezentują łącznie 15 utworów. Prawie połowa z nich będzie miała swoje prawykonania. Utwory na tegoroczny festiwal zostały zamówione zarówno u najmłodszego pokolenia utalentowanych kompozytorów, jak i młodych twórców, którzy odnoszą sukcesy na arenie międzynarodowej i cieszą się już sporym uznaniem w środowisku muzycznych oraz nestorów polskiej szkoły kompozytorskiej. Obok prawykonań nie zabraknie również utworów, które weszły już do klasyki polskiej muzyki XX wieku (Górecki, Szalonek, Szymański, Mykietyn), zaś klasykę światową będą reprezentować dwa wielkie nazwiska: Toru Takemitsu i Sofii Gubaiduliny.

Koncerty w dniach: 8 grudnia 2011 (godz. 19.00) i 9 grudnia 2011 (godz. 18.00) będą mieć miejsce w Centrum Sztuki Współczesnej KRONIKA mieszczącej się w Bytomiu przy Rynku 26, zaś ostatni koncert w sobotę 10 grudnia 2011 (godz. 16.30) zagości w Biurze Promocji Miasta przy Rynku 7 rowniez w Bytomiu.
Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

Więcej


Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma zaprasza 8 grudnia 2011 roku o godz. 18.00 na prezentację czasopisma internetowego „Muzykalia/Judaica” z udziałem redaktorów czasopisma prof. Michała Bristigera, Antoniego Buchnera oraz Michała Klubińskiego. Spotkanie odbędzie się w sali wystaw czasowych ŻIH w „Błękitnym Wieżowcu” w Warszawie (przy pl. Bankowym, wejście od ul. Tłomackie).
Redaktorzy zwrócą uwagę na interdyscyplinarność znaczenia muzyki w tradycji żydowskiej oraz związane z nią problemy m.in. historyczne, tożsamościowe oraz etyczne. Michał Bristiger, wybitny polski muzykolog, omówi najważniejsze działy czasopisma poświęcone poezji, muzyce sefardyjskiej, a także muzyce żydowskiej w okresie modernizmu. Antoni Buchner obdarzy refleksją motyw przewodni ostatniego numeru czasopisma – topos Jankiela. Omówi także znaczenie figury legendarnego cymbalisty dla asymilacji Żydów, polskiej tożsamości narodowej i romantyzmu. Michał Klubiński natomiast przedstawi kluczowy dział czasopisma, poświęcony relacjom muzyki i Holokaustu.


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza osoby zainteresowane powszechną edukacją muzyczną i promocją kultury do Centrum Promocji Kultury Dzielnicy Praga Południe (ul. Podskarbińska 2) w Warszawie na niezwykle oryginalne koncerty muzyki współczesnej dla dzieci pod nazwą „Muzyka i zabawa”.  Pierwszy koncert, zatytułowany „8 wydarzeń z teatru dźwięków” odbędzie się w piątek, 18 listopada 2011 roku (trzykrotnie) - o godz. 9:00, 10:15 i 11:30, a drugi - „Zimowa podróż przez Europę” – w piątek, 9 grudnia 2011 roku (również trzy razy) - o godz. 9:00, 10:15 i 11:30. Wstęp wolny.*

„Muzyka i zabawa” to cykl koncertów muzyki współczesnej dla dzieci z ogólnokształcących szkół podstawowych (klasy I - IV). Ich celem jest poszerzenie doświadczeń dzieci o nowe obszary kultury muzycznej, uwrażliwianie młodych słuchaczy na różne aspekty muzyki, elementy jej budowy, konteksty kulturowe, wreszcie bliższe poznanie instrumentów muzycznych. Projekt funkcjonuje od 17 lat w poznańskim Centrum Sztuki Dziecka, gdzie powstał i gdzie jest kontynuowany, stale doskonalony i uzupełniany co roku o nowe kompozycje. Jego autorką jest Hanna Gawrońska, animator muzyki i wybitny psycholog dziecięcy. Kompozycje prezentowane w ramach „Muzyki i zabawy” realizowane są z użyciem współczesnego języka muzycznego, a zarazem dostosowane do percepcji młodego słuchacza. Wykorzystują (w zależności od koncertu) m.in. techniki teatru instrumentalnego, performance, mediów elektronicznych i - co najważniejsze - wymagają od młodej publiczności aktywnego uczestnictwa, zaangażowania w zabawach realizowanych w przebiegu poszczególnych utworów i pomiędzy nimi. Utwory te są zamawiane u polskich kompozytorów, a także wyłaniane w międzynarodowych konkursach organizowanych specjalnie na potrzeby projektu. W każdym koncercie oprócz artystów bierze udział 2 animatorów muzycznych: prowadzący koncert i animujący publiczność.

Projekt „Muzyka i zabawa w Warszawie” jest współfinansowany przez Urząd m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

* Organizatorzy zapraszają osoby dorosłe - wszystkie miejsca dla dzieci są już, niestety, zarezerwowane.

 


Opera Orfeusz i Eurydyka W. Glucka wystawiona zostanie w wersji koncertowej 9 grudnia 2011 roku o godz. 18.00 w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu.

Historia trackiego śpiewaka, który dzięki sile swej sztuki potrafił ubłagać władcę podziemi Hadesa, by zwrócił mu zmarłą narzeczoną, jest największym mitem muzyki. Opera Glucka, arcydzieło reformy teatralnej, wyprowadzającej operę z zastygłej już konwencji późnobarokowej i dążącej do oddania na scenie akcji dramatycznej, jest kolejnym poświęconym mu utworem. - W naszej realizacji historia Orfeusza nie jest ilustrowana wprost – wyjaśnia reżyser spektaklu, Cezary Tomaszewski – tylko wykorzystana jako punkt wyjścia i inspiracji dla asocjacji na temat starzenia się, miłości i śmierci, ciała ludzkiego i ruchu widzianego w nowoczesnej perspektywie, pozwalającej na rozpatrywanie prostych ćwiczeń gimnastycznych w kategorii tańca.

Opera wykonana zostanie przez znaną z występów w wirtuozowskim repertuarze belcantowym młodą sopranistkę Marzenę Lubaszkę oraz znakomitego i sławnego kontratenora Kaia Wessela, a także orkiestrę instrumentów dawnych - Capellę Cracoviensis - pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa, dyrektora zespołu.