Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Podczas wtorkowego koncertu muzyki kameralnej, 1 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej, wystąpi młoda, utalentowana pianistka Aleksandra Świgut – laureatka wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Nowym Orleanie oraz Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Enschede w Holandii. W jej wykonaniu usłyszymy m.in. Sonatę D-dur KV 311 W. A. Mozarta, Szeherezadę z cyklu Maski Karola Szymanowskiego, Polonez-Fantazję As-dur op. 61 F. Chopina i Chaconnę S. Gubajduliny.


Opera Matka czarnoskrzydłych snów Hanny Kulenty wystawiona zostanie 2 lutego 2011 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.
Libretto, autorstwa Paula Goodmana, jest studium psychiki, obciążonej chorobą, głównej bohaterki Klary. Według słów autora to próba subiektywnego przedstawienia wewnętrznego świata człowieka, poprzez zbudowanie skojarzeniowej sieci, wokół podstawowego zbioru motywów i wyobrażeń. Niezwykła, oryginalna muzyka buduje atmosferę napięcia i emocji. Matka czarnoskrzydłych snów to okazja do bliższego poznania stylu Hanny Kulenty, od lat uznawanej za jedną z najciekawszych współczesnych kompozytorek.


Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu zaprasza na kolejną edycję cyklu Wieczory Małopolskie. W dniach 3 i 4 lutego 2011 roku na scenie MCK „Sokół” zobaczymy i usłyszymy koncert musicalowy Broadway Street - Moja Droga w wykonaniu Edyty Krzemień i Jakuba Wociala, a także operę komiczną Wesele Figara W.A. Mozarta w inscenizacji i reżyserii Ryszarda Peryta. W spektaklu operowym wystąpią: jako Hrabia Almaviva - Witold Żołądkiewicz, Hrabina Almaviva - Gabriela Kamińska, Zuzanna - Agnieszka Kozłowska, Figaro - Bogdan Śliwa, Cherubin - Julita Mirosławska, Marcelina - Aleksandra Bubicz, Don Basilio, Don Curzio - Krzysztof Kur, Bartolo - Jerzy Mahler, Antonio - Sławomir Jurczak, Barbarina-Aleksandra Biskot oraz Zespół Solistów Warszawskiej Opery Kameralnej i Warszawska Sinfonietta pod batutą Zbigniewa Gracy. Przy klawesynie Ewa Pelwecka.


VIII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się w dniach 3-10 lutego 2011 roku.
Do Konkursu zakwalifikowanych zostało 66 uczestników z 21 krajów. Muzyków oceniać będzie Jury w składzie: Mirosław J. Błaszczyk (Przewodniczący), Tsuyoshi Tsutsumi (Japonia), Csaba Onczay (Wegry/USA), Michael Flaksman (Niemcy), Daniel Veis (Czechy), Yuri Laniuk (Ukraina) oraz z Polski: Kazimierz Michalik, Michał Dmochowski i Mikołaj Pałosz. VIII Konkurs rozpocznie się koncertem inauguracyjnym na Zamku Królewskim w dniu 2 lutego 2011 roku o godz. 19.30, podczas którego wystąpi Warszawska Grupa Cellonet oraz Andrzej Bauer, Agata Zubel, Leszek Możdżer i Cezary Duchnowski. Koncert finałowy odbędzie się 10 lutego 2011 roku, o godz.18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej poprowadzi Piotr Dąbrowski. Przesłuchania konkursowe są otwarte dla publiczności.
Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego odbywa się co 2 lata i skierowany jest do uczniów i studentów w wieku do 24 lat. Konkurs objęty jest patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Organizatorem jest Fundacja na rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów. Dyrektorem Konkursu jest Bogdan Pałosz, wiceprezes Fundacji. Współorganizatorami są: Filharmonia Narodowa, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki oraz Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego.


W czwartek, 3 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie wystąpi duet - Anna Jaskanis (skrzypce) i Małgorzata Zielińska-Kościów (fortepian). W ich wykonaniu będzie można usłyszeć znane i lubiane dzieła kameralne: Ludwig van Beethoven - Sonata "Wiosenna" F-dur na skrzypce i fortepian op.24 nr 5, Ernest Bloch - Nigun, Cesar Franck - Sonata A-dur na skrzypce i fortepian. Wstęp na koncert jest wolny.


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza w piątek, 4 lutego 2011 roku o godz. 19 na koncert z udziałem chińskiego pianisty Haochena Zhanga - laureata I nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Van Cliburna 2009. Artysta wspólnie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego wykona III Koncert fortepianowy d-moll op. 30 Rachmaninowa. Program koncertu dopełni V Symfonia d-moll op. 47 Szostakowicza.


XVIII Ogólnopolski Festiwal "Gwiazdy Promują" odbędzie się w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze w dniach od 4 do 11 lutego 2011 roku.
Więcej informacji na stronie internetowej organizatora.


Koncert symfoniczny „Zakopane w Gdańsku” odbędzie się w piątek, 4 lutego 2011 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. W wykonaniu znanego skrzypka – Krzysztofa Jakowicza oraz orkiestry pod batutą Jerzego Swobody usłyszymy trzy kompozycje: uwerturę Manfred wg G. Byrona op. 115 (1848-49) Roberta Schumanna, III Koncert skrzypcowy (1948) Grażyny Bacewicz oraz IV Symfonię e-moll op. 98 (1884-85) Johannesa Brahmsa.


W piątek, 4 lutego 2011 roku o godz. 19.00 oraz dzień później o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej wystąpi jedna z największych obecnie osobowości muzycznych w USA w dziedzinie dyrygentury - JoAnn Falletta. Artystka ta o żywiołowej i dynamicznej osobowości, przyrównywana przez "The Washington Post" do Toscaniniego, Waltera, Stokowskiego i Bernsteina i obwołana przez "The New York Times" jednym z najwybitniejszych dyrygentów swojego pokolenia, piastuje obecnie stanowisko Dyrektora Muzycznego Buffalo Philharmonic Orchestra oraz Virginia Symphony Orchestra. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wykona pod jej batutą utwory Jacquesa Iberta, Camille'a Saint-Saënsa oraz Aarona Coplanda. Takie zestawienie muzyki francuskiej z amerykańską, reprezentowaną przez kompozytora, który wprawdzie w latach 20-tych XX wieku przybył do Paryża, aby tu zdobywać niezbędną wiedzę i „szlif" pozwalający na wejście w krąg kultury europejskiej, ale dążył do stworzenia swoistego idiomu muzyki rdzennie amerykańskiej, zapowiada prawdziwe twórcze starcie tego co europejskie z amerykańskim w muzyce.
Program koncertów otworzą trzy poematy symfoniczne Jacquesa Iberta zatytułowane Escales (Porty). Następnie zabrzmi III Koncert skrzypcowy h-moll Camille’a Saint-Saënsa z Michaelem Ludwigiem - amerykańskim skrzypkiem, koncertmistrzem Buffalo Philharmonic Orchestra w roli solisty. W drugiej części wieczorów usłyszymy kompozycje Aarona Coplanda - suitę z napisanego w 1944 roku na zamówienie tancerki i choreografki Marty Graham baletu Appalachian Spring oraz cztery epizody taneczne z baletu Rodeo.


Podczas dwóch koncertów w Filharmonii Wrocławskiej4 i 5 lutego 2011 roku - Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi wybitny, legendarny dyrygent – Stanisław Skrowaczewski. Maestro zajmuje wyjątkową pozycję na międzynarodowej scenie muzycznej i jest jedną z najważniejszych postaci współczesnej dyrygentury, a także cenionym kompozytorem. Warto podkreślić, że Stanisław Skrowaczewski był jednym z pierwszych dyrygentów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej (pierwszy sezon pracy Orkiestry 1946/47). Obecnie jest honorowym dyrygentem Minnesota Orchestra, z którą to współpracuje od 50 sezonów i dyrygentem gościnnym Deutsche Radio Philharmonie.

Podczas koncertów usłyszymy Music for Winds na instrumenty dęte i perkusję – utwór autorstwa samego Skrowaczewskiego. Jest to jedna z jego ostatnio napisanych kompozycji, a powstała ona w 2009 roku na zamówienie Minnesota Orchestra dla uświetnienia obchodów stulecia istnienia orkiestry. Zabrzmi także Muzyka żałobna patrona Filharmonii Wrocławskiej – Witolda Lutosławskiego, a także jeden z cyklu poematów symfonicznych Richarda Straussa – Tako rzecze Zaratustra.


W lutym 2011 roku do Polski przyjeżdża wybitny rosyjski pianista Miroslav Kultyshev – zwycięzca Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie i finalista XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im F. Chopina w Warszawie w 2010 roku. Wystąpi z recitalami w Warszawie (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego), Rzeszowie, Opolu, Wrocławiu, Łodzi i Nowym Sączu.
Będzie to pierwsza trasa koncertowa artysty od czasu Konkursu Chopinowskiego, dlatego w programie jego koncertów znajdą się utwory Fryderyka Chopina: Barkarola Fis-dur op. 60, 4 Mazurki z op. 30, Nokturn cis-moll op. 27 nr 1, Nokturn As-Dur Op. 32, Ballada f-moll op. 52, Polonez-fantazja As-dur op. 61 i Sonata h-moll op.56.
Organizatorem tournée jest Impresariat Artystyczny „Incydent Art”, prowadzona przez Tadeusza Deszkiewicza.

Więcej


W dniach 5 i 6 lutego 2011 roku Opera Wrocławska zaprasza na kolejne (po styczniowych) premierowe przedstawienia Joanny d’Arc Giuseppe Verdiego.
Joanna d’Arc to jeden z wczesnych utworów operowych kompozytora, wystawiony po raz pierwszy w 1845 roku w La Scali. Spektakl już w dniu swojej premiery wzbudził entuzjazm publiczności, zachwyconej zarówno majestatycznymi wystąpieniami chóru, jak i głębokimi partiami solowymi. Z biegiem lat dzieło nie straciło nic ze swego doniosłego uroku, wręcz przeciwnie – do dziś zaskakuje świeżością. Libretto autorstwa Temistocle Solery oparte jest na dramacie Freidricha Schillera Die Jungfrau von Orléans, opisującego historię życia tytułowej Dziewicy Orleańskiej, prostej dziewczyny, która stanęła na czele francuskiej rebelii przeciw Anglikom. Fabuła ukazuje tragiczne losy bohaterki, która w wieku dziewiętnastu lat została pojmana, osądzona w procesie o czary i stracona. Burzliwy okres w dziejach średniowiecznej Francji staje się tłem dla ukazania uniwersalnych ludzkich dramatów. Przedstawienie wciąga w odmęty psychiki bohaterów, prowadzi nas od namiętnej pasji religijnego poświęcenia, przez meandry miłości i rozpaczy, aż po granice pomiędzy wiarą i zabobonem.


Dnia 9 kwietnia 2011 roku w kościele p.w. Św. Ap. Filipa i Jakuba w Żorach odbędzie się VII edycja Ogólnopolskiego Przeglądu Chórów Kościelnych Pieśni Pokutnej i Pasyjnej.

Uczestnikami przeglądu mogą być zespoły chóralne działające przy parafiach lub ośrodkach duszpasterskich rożnych wyznań chrześcijańskich. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 10 lutego 2011 roku (liczy się data stempla pocztowego). Szczegółowe informacje oraz potrzebne materiały można uzyskać na stronie www.pasyjne.zory.pl

Przegląd ma charakter ekumeniczny, więc jak co roku w kościele Ewangelicko-Augsburskim w Żorach odbędą się koncerty poza konkursowe. Tradycja muzyczna całego kościoła stanowi skarbiec nieocenionej wartości, wybijający się ponad inne sztuki. Pięknym zwyczajem na Śląsku stało się wykonywanie w okresie Wielkiego Postu (a zwłaszcza w Niedzielę Palmową) utworów pasyjnych.


Dnia 10 lutego 2011 roku na scenie Opery Krakowskiej odbędzie się premiera Podróży zimowej – przedstawienia na podstawie wierszy Stanisława Barańczaka, do muzyki Franza Schuberta.

Spektakl tworzy cykl dwudziestu czterech pieśni Winterrise (Podróż zimowa), skomponowanych przez Franza Schuberta do liryków romantycznego poety Wilhelma Müllera. Stanisław Barańczak napisał zbiór wierszy o tej samej nazwie, nie będący tłumaczeniem dzieł Müllera, ale nimi inspirowany. Utwory te idealnie wpisują się w muzyczną strukturę schubertowskiego arcydzieła i tworzą spójną całość.

W rolę bohatera wierszy Barańczaka, wędrowca poruszającego się po lodowatej pustyni współczesnej cywilizacji, wcieli się solista Opery Krakowskiej – Andrzej Biegun (baryton). Towarzyszyć mu będą w tej podróży: Olha Tsymbalyuk (fortepian), Konrad Mastyło (KURZWIEL PC3x, Yamacha P-120) oraz tancerze baletu jako Świadkowie i Znaki Podporządkowania. Reżyseria - Józef Opalski, kierownictwo muzyczne - Konrad Mastyło, scenografia i kostiumy - Marek Braun, choreografia - Jacek Tomasik.


Francuski dyrygent Jean-Luc Tingaud poprowadzi dwukrotnie wykonanie kantaty dramatycznej Potępienie Fausta Hectora Berlioza podczas koncertów w Filharmonii w Krakowie11 i 12 lutego 2011 roku. W krecji uczestniczyć będą orkiestra, chór mieszany oraz chór chłopięcy Filharmonii Krakowskiej oraz artyści-śpiewacy: tenor Pavlo Tolstoy wykonujący partię Fausta, Anna Lubańska (mezzosopran) jako Małgorzata, Wojciech Gierlach (bas) w roli Mefista oraz Krzysztof Dekański (bas) - Brander.


Podczas koncertu 11 lutego 2011 roku, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach poprowadzi Yan Pascal Tortelier, wybitny dyrygent francuski, w latach 1992-2003 główny dyrygent BBC Philharmonic Orchestra, od 2009 szef São Paulo Symphony Orchestra. Orkiestra zaprezentuje Koncert skrzypcowy Ludwiga van Beethovena z Simone Lamsmą w partii solowej oraz I Symfonię Johannesa Brahmsa. Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala koncertowa im. G. Fitelberga, plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice). Koncert transmitowany będzie na antenie Programu II Polskiego Radia.

Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali 411 CKK (IV piętro) na wykład Karola Buli, omawiający program koncertu.


Muzyka francuska, brazylijska i argentyńska zabrzmi w Filharmonii Kaliskiej w ramach kolejnej odsłony Festiwalu "Bursztynowy Szlak". Wpływy europejskie oraz gorące latynoamerykańskie rytmy przenikające się w kompozycjach Jaquesa Iberta, Heitora Villi-Lobosa oraz Astora Piazzolli będzie można usłyszeć w piątek, 11 lutego 2011 roku o 19:30 podczas koncertu Paryż - Buenos Aires w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej. Wśród utworów które zostaną wykonane tego wieczora znajdzie sie m. in. pierwsza z dziewięciu suit Heitora Villi-Lobosa zatytułowanych Bachianas Brasileiras, łączących tradycyjną muzykę brazylijską ze stylem Jana Sebastiana Bacha. Nie zabraknie też kompozycji legendarnego króla tanga argentyńskiego Astora Piazzolli, podziwianego przez jednych i znienawidzonego przez innych, którego muzyka wywołuje skrajne namiętności, tak charakterystyczne dla tego gatunku. Solistą wieczoru będzie młody saksofonista amerykański Ashu (na zdjęciu), w którego interpretacji usłyszymy m. in. Concertino na saksofon altowy Jaquesa Iberta.


W piątek, 11 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii we Wrocławiu, w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej oraz wspaniałych solistów operowych zabrzmi pod dyrekcją Maestro Jacka Kaspszyka III akt Walkirii – drugiej części dramatu muzycznego Pierścień Nibelunga. Wystąpią: Benno Schollum – baryton (Wotan), Gabriele Maria Ronge – sopran (Brünnhilde), Ewa Vesin – sopran (Sieglinde), Monika Mych – sopran (Gerhilde), Jolanta Żmurko – sopran (Ortlinde), Barbara Bagińska - mezzosopran (Rossweise), Agnieszka Rehlis – mezzosopran (Schwertleite), Wioletta Chodowicz – sopran (Helmwige), Galina Kuklina – mezzosopran (Siegrune), Sylwia Złotkowska – mezzosopran (Grimgerde) i Barbara Krahel – mezzosopran (Waltraute).

Ryszard Wagner jest autorem zarówno muzyki, jak i libretta Walkirii. Punktem wyjścia jest opera, która w koncepcji Wagnera przeradza się w dramat muzyczny, a dokładniej muzyczno-poetycki, gdzie obydwie te sztuki mają równorzędne znaczenie. Celem jest przede wszystkim jak najintensywniejsza ekspresja – prawda psychologiczna – głos wokalny traktowany jest na równi z instrumentem, a orkiestra z roli „akompaniatora” staje się głównym czynnikiem dramatycznym wyrazu. Zespół muzyków zostaje znacznie powiększony: Wagner kładzie nacisk na rozwój techniki poszczególnych instrumentów, ich możliwości wyrazowych, czym osiąga znakomite efekty ilustracyjne. Ilustrowanie to nie jest jednak „dosłownym’’ malarstwem dźwiękowym – kompozytor charakteryzuje muzycznie zjawiska, typy bohaterów, sytuacje. Motywy tego porywającego dzieła – Walkirii – doskonale znane są melomanom nie tylko ze scen operowych, ale są również wykorzystywane w kinematografii – pojawiły się np. w kultowym filmie Czas Apokalipsy.


Magdalena Kožená - światowej sławy czeska mezzosopranistka (na zdjęciu) - wystąpi w piątek, 11 lutego 2011 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej w Warszawie z koncertem muzyki dawnej, zatytułowanym Lettere amorose - Listy miłosne. Towarzyszyć jej będzie znakomity austriacki zespół Private Musicke. Artyści wykonają renesansowe i barokowe arie i canzony o tematyce miłosnej - to doskonały przedsmak zbliżających się Walentynek.

Magdalena Kožená po studiach w rodzinnym Brnie oraz w Bratysławie światowy rozgłos zyskała w roku 1995, po sukcesie w VI International Mozart Competition w Salzburgu. Początkowo widziano w niej specjalistkę od Mozarta oraz muzyki czeskiej (wspaniałe kreacje m.in w operach Dvořáka, Janáčka, Martinů), szybko jednak okazało się, że niezwykle wszechstronny talent pozwala artystce poruszać się w bardzo szerokim zakresie repertuarowym, a jej prawdziwym emploi stała się muzyka baroku - zwłaszcza kreacje wielkich ról sopranowych w operach i oratoriach, lecz także kameralne kantaty i monodie akompaniowane. Kožená jest wprost rozchwytywana przez najznakomitszych specjalistów w tej dziedzinie - wspaniałe koncerty i nagrania realizowała z Minkowskim, McCreeshem, Goeblem, Gardinerem i in. (nie zaniedbując przy tym wcale repertuaru późniejszego na pierwszych scenach operowych globu).
W Warszawie wystąpi z niezwykle ciekawym programem siedemnastowiecznych monodii o tematyce miłosnej. Ich subtelną ekspresję doskonale podkreślą szlachetne brzmienia zespołu instrumentów szarpanych, w tak bogatym zestawie bardzo rzadko słyszanego na polskich estradach. Świetny austriacki zespół Private Musicke swą nazwę zaczerpnął z edycji angielskiej muzyki konsortowej o takim właśnie tytule, autorstwa Martina Peersona (1620). Od czasu powstania w 1998 roku zespołem kieruje Pierre Pitzl, nazywany przez krytyków Jimim Hendrixem gitary barokowej. Artyści występowali na wielu festiwalach muzyki dawnej i nagrali szereg płyt, m.in. z Magdalena Koženą w repertuarze nawiązującym do warszawskiego koncertu (Deutsche Grammophon).


Koncert promujący album Kamy Grott Romance. French Music for Oboe and Piano odbędzie się 12 lutego 2011 roku o godz. 20.00 w Skwerze (filii Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny) przy ul. Krakowskie Przedmieście 60a w Warszawie. Czołowa polska oboistka wystąpi z towarzyszeniem muzyków, którzy brali udział w nagraniu płyty: Krzysztofem Staniendą – fortepian i Arturem Kasperkiem – fagot. W programie kameralne utwory kompozytorów francuskich: Gabriela Faure, Francisa Poulenca i Camila Saint-Saensa, które znalazły się na albumie.
Materiał studyjny na płytę przygotowano w Rose Studio w siedzibie Chamber Music Society of Lincoln Centre w Nowym Jorku. Całość płyty została zrealizowana przez Leszka Wójcika, reżysera dźwięku oraz szefa studia nagrań Carnegie Hall.