Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Podczas wtorkowego koncertu muzyki kameralnej, 1 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej, wystąpi młoda, utalentowana pianistka Aleksandra Świgut – laureatka wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Nowym Orleanie oraz Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Enschede w Holandii. W jej wykonaniu usłyszymy m.in. Sonatę D-dur KV 311 W. A. Mozarta, Szeherezadę z cyklu Maski Karola Szymanowskiego, Polonez-Fantazję As-dur op. 61 F. Chopina i Chaconnę S. Gubajduliny.


Opera Matka czarnoskrzydłych snów Hanny Kulenty wystawiona zostanie 2 lutego 2011 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.
Libretto, autorstwa Paula Goodmana, jest studium psychiki, obciążonej chorobą, głównej bohaterki Klary. Według słów autora to próba subiektywnego przedstawienia wewnętrznego świata człowieka, poprzez zbudowanie skojarzeniowej sieci, wokół podstawowego zbioru motywów i wyobrażeń. Niezwykła, oryginalna muzyka buduje atmosferę napięcia i emocji. Matka czarnoskrzydłych snów to okazja do bliższego poznania stylu Hanny Kulenty, od lat uznawanej za jedną z najciekawszych współczesnych kompozytorek.


Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu zaprasza na kolejną edycję cyklu Wieczory Małopolskie. W dniach 3 i 4 lutego 2011 roku na scenie MCK „Sokół” zobaczymy i usłyszymy koncert musicalowy Broadway Street - Moja Droga w wykonaniu Edyty Krzemień i Jakuba Wociala, a także operę komiczną Wesele Figara W.A. Mozarta w inscenizacji i reżyserii Ryszarda Peryta. W spektaklu operowym wystąpią: jako Hrabia Almaviva - Witold Żołądkiewicz, Hrabina Almaviva - Gabriela Kamińska, Zuzanna - Agnieszka Kozłowska, Figaro - Bogdan Śliwa, Cherubin - Julita Mirosławska, Marcelina - Aleksandra Bubicz, Don Basilio, Don Curzio - Krzysztof Kur, Bartolo - Jerzy Mahler, Antonio - Sławomir Jurczak, Barbarina-Aleksandra Biskot oraz Zespół Solistów Warszawskiej Opery Kameralnej i Warszawska Sinfonietta pod batutą Zbigniewa Gracy. Przy klawesynie Ewa Pelwecka.


VIII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się w dniach 3-10 lutego 2011 roku.
Do Konkursu zakwalifikowanych zostało 66 uczestników z 21 krajów. Muzyków oceniać będzie Jury w składzie: Mirosław J. Błaszczyk (Przewodniczący), Tsuyoshi Tsutsumi (Japonia), Csaba Onczay (Wegry/USA), Michael Flaksman (Niemcy), Daniel Veis (Czechy), Yuri Laniuk (Ukraina) oraz z Polski: Kazimierz Michalik, Michał Dmochowski i Mikołaj Pałosz. VIII Konkurs rozpocznie się koncertem inauguracyjnym na Zamku Królewskim w dniu 2 lutego 2011 roku o godz. 19.30, podczas którego wystąpi Warszawska Grupa Cellonet oraz Andrzej Bauer, Agata Zubel, Leszek Możdżer i Cezary Duchnowski. Koncert finałowy odbędzie się 10 lutego 2011 roku, o godz.18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej poprowadzi Piotr Dąbrowski. Przesłuchania konkursowe są otwarte dla publiczności.
Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego odbywa się co 2 lata i skierowany jest do uczniów i studentów w wieku do 24 lat. Konkurs objęty jest patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Organizatorem jest Fundacja na rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów. Dyrektorem Konkursu jest Bogdan Pałosz, wiceprezes Fundacji. Współorganizatorami są: Filharmonia Narodowa, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki oraz Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego.


W czwartek, 3 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie wystąpi duet - Anna Jaskanis (skrzypce) i Małgorzata Zielińska-Kościów (fortepian). W ich wykonaniu będzie można usłyszeć znane i lubiane dzieła kameralne: Ludwig van Beethoven - Sonata "Wiosenna" F-dur na skrzypce i fortepian op.24 nr 5, Ernest Bloch - Nigun, Cesar Franck - Sonata A-dur na skrzypce i fortepian. Wstęp na koncert jest wolny.


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza w piątek, 4 lutego 2011 roku o godz. 19 na koncert z udziałem chińskiego pianisty Haochena Zhanga - laureata I nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Van Cliburna 2009. Artysta wspólnie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego wykona III Koncert fortepianowy d-moll op. 30 Rachmaninowa. Program koncertu dopełni V Symfonia d-moll op. 47 Szostakowicza.


XVIII Ogólnopolski Festiwal "Gwiazdy Promują" odbędzie się w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze w dniach od 4 do 11 lutego 2011 roku.
Więcej informacji na stronie internetowej organizatora.


Koncert symfoniczny „Zakopane w Gdańsku” odbędzie się w piątek, 4 lutego 2011 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. W wykonaniu znanego skrzypka – Krzysztofa Jakowicza oraz orkiestry pod batutą Jerzego Swobody usłyszymy trzy kompozycje: uwerturę Manfred wg G. Byrona op. 115 (1848-49) Roberta Schumanna, III Koncert skrzypcowy (1948) Grażyny Bacewicz oraz IV Symfonię e-moll op. 98 (1884-85) Johannesa Brahmsa.


W piątek, 4 lutego 2011 roku o godz. 19.00 oraz dzień później o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej wystąpi jedna z największych obecnie osobowości muzycznych w USA w dziedzinie dyrygentury - JoAnn Falletta. Artystka ta o żywiołowej i dynamicznej osobowości, przyrównywana przez "The Washington Post" do Toscaniniego, Waltera, Stokowskiego i Bernsteina i obwołana przez "The New York Times" jednym z najwybitniejszych dyrygentów swojego pokolenia, piastuje obecnie stanowisko Dyrektora Muzycznego Buffalo Philharmonic Orchestra oraz Virginia Symphony Orchestra. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wykona pod jej batutą utwory Jacquesa Iberta, Camille'a Saint-Saënsa oraz Aarona Coplanda. Takie zestawienie muzyki francuskiej z amerykańską, reprezentowaną przez kompozytora, który wprawdzie w latach 20-tych XX wieku przybył do Paryża, aby tu zdobywać niezbędną wiedzę i „szlif" pozwalający na wejście w krąg kultury europejskiej, ale dążył do stworzenia swoistego idiomu muzyki rdzennie amerykańskiej, zapowiada prawdziwe twórcze starcie tego co europejskie z amerykańskim w muzyce.
Program koncertów otworzą trzy poematy symfoniczne Jacquesa Iberta zatytułowane Escales (Porty). Następnie zabrzmi III Koncert skrzypcowy h-moll Camille’a Saint-Saënsa z Michaelem Ludwigiem - amerykańskim skrzypkiem, koncertmistrzem Buffalo Philharmonic Orchestra w roli solisty. W drugiej części wieczorów usłyszymy kompozycje Aarona Coplanda - suitę z napisanego w 1944 roku na zamówienie tancerki i choreografki Marty Graham baletu Appalachian Spring oraz cztery epizody taneczne z baletu Rodeo.


Podczas dwóch koncertów w Filharmonii Wrocławskiej4 i 5 lutego 2011 roku - Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi wybitny, legendarny dyrygent – Stanisław Skrowaczewski. Maestro zajmuje wyjątkową pozycję na międzynarodowej scenie muzycznej i jest jedną z najważniejszych postaci współczesnej dyrygentury, a także cenionym kompozytorem. Warto podkreślić, że Stanisław Skrowaczewski był jednym z pierwszych dyrygentów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej (pierwszy sezon pracy Orkiestry 1946/47). Obecnie jest honorowym dyrygentem Minnesota Orchestra, z którą to współpracuje od 50 sezonów i dyrygentem gościnnym Deutsche Radio Philharmonie.

Podczas koncertów usłyszymy Music for Winds na instrumenty dęte i perkusję – utwór autorstwa samego Skrowaczewskiego. Jest to jedna z jego ostatnio napisanych kompozycji, a powstała ona w 2009 roku na zamówienie Minnesota Orchestra dla uświetnienia obchodów stulecia istnienia orkiestry. Zabrzmi także Muzyka żałobna patrona Filharmonii Wrocławskiej – Witolda Lutosławskiego, a także jeden z cyklu poematów symfonicznych Richarda Straussa – Tako rzecze Zaratustra.


W lutym 2011 roku do Polski przyjeżdża wybitny rosyjski pianista Miroslav Kultyshev – zwycięzca Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie i finalista XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im F. Chopina w Warszawie w 2010 roku. Wystąpi z recitalami w Warszawie (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego), Rzeszowie, Opolu, Wrocławiu, Łodzi i Nowym Sączu.
Będzie to pierwsza trasa koncertowa artysty od czasu Konkursu Chopinowskiego, dlatego w programie jego koncertów znajdą się utwory Fryderyka Chopina: Barkarola Fis-dur op. 60, 4 Mazurki z op. 30, Nokturn cis-moll op. 27 nr 1, Nokturn As-Dur Op. 32, Ballada f-moll op. 52, Polonez-fantazja As-dur op. 61 i Sonata h-moll op.56.
Organizatorem tournée jest Impresariat Artystyczny „Incydent Art”, prowadzona przez Tadeusza Deszkiewicza.

Więcej


W dniach 5 i 6 lutego 2011 roku Opera Wrocławska zaprasza na kolejne (po styczniowych) premierowe przedstawienia Joanny d’Arc Giuseppe Verdiego.
Joanna d’Arc to jeden z wczesnych utworów operowych kompozytora, wystawiony po raz pierwszy w 1845 roku w La Scali. Spektakl już w dniu swojej premiery wzbudził entuzjazm publiczności, zachwyconej zarówno majestatycznymi wystąpieniami chóru, jak i głębokimi partiami solowymi. Z biegiem lat dzieło nie straciło nic ze swego doniosłego uroku, wręcz przeciwnie – do dziś zaskakuje świeżością. Libretto autorstwa Temistocle Solery oparte jest na dramacie Freidricha Schillera Die Jungfrau von Orléans, opisującego historię życia tytułowej Dziewicy Orleańskiej, prostej dziewczyny, która stanęła na czele francuskiej rebelii przeciw Anglikom. Fabuła ukazuje tragiczne losy bohaterki, która w wieku dziewiętnastu lat została pojmana, osądzona w procesie o czary i stracona. Burzliwy okres w dziejach średniowiecznej Francji staje się tłem dla ukazania uniwersalnych ludzkich dramatów. Przedstawienie wciąga w odmęty psychiki bohaterów, prowadzi nas od namiętnej pasji religijnego poświęcenia, przez meandry miłości i rozpaczy, aż po granice pomiędzy wiarą i zabobonem.


Dnia 9 kwietnia 2011 roku w kościele p.w. Św. Ap. Filipa i Jakuba w Żorach odbędzie się VII edycja Ogólnopolskiego Przeglądu Chórów Kościelnych Pieśni Pokutnej i Pasyjnej.

Uczestnikami przeglądu mogą być zespoły chóralne działające przy parafiach lub ośrodkach duszpasterskich rożnych wyznań chrześcijańskich. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 10 lutego 2011 roku (liczy się data stempla pocztowego). Szczegółowe informacje oraz potrzebne materiały można uzyskać na stronie www.pasyjne.zory.pl

Przegląd ma charakter ekumeniczny, więc jak co roku w kościele Ewangelicko-Augsburskim w Żorach odbędą się koncerty poza konkursowe. Tradycja muzyczna całego kościoła stanowi skarbiec nieocenionej wartości, wybijający się ponad inne sztuki. Pięknym zwyczajem na Śląsku stało się wykonywanie w okresie Wielkiego Postu (a zwłaszcza w Niedzielę Palmową) utworów pasyjnych.


Dnia 10 lutego 2011 roku na scenie Opery Krakowskiej odbędzie się premiera Podróży zimowej – przedstawienia na podstawie wierszy Stanisława Barańczaka, do muzyki Franza Schuberta.

Spektakl tworzy cykl dwudziestu czterech pieśni Winterrise (Podróż zimowa), skomponowanych przez Franza Schuberta do liryków romantycznego poety Wilhelma Müllera. Stanisław Barańczak napisał zbiór wierszy o tej samej nazwie, nie będący tłumaczeniem dzieł Müllera, ale nimi inspirowany. Utwory te idealnie wpisują się w muzyczną strukturę schubertowskiego arcydzieła i tworzą spójną całość.

W rolę bohatera wierszy Barańczaka, wędrowca poruszającego się po lodowatej pustyni współczesnej cywilizacji, wcieli się solista Opery Krakowskiej – Andrzej Biegun (baryton). Towarzyszyć mu będą w tej podróży: Olha Tsymbalyuk (fortepian), Konrad Mastyło (KURZWIEL PC3x, Yamacha P-120) oraz tancerze baletu jako Świadkowie i Znaki Podporządkowania. Reżyseria - Józef Opalski, kierownictwo muzyczne - Konrad Mastyło, scenografia i kostiumy - Marek Braun, choreografia - Jacek Tomasik.


Francuski dyrygent Jean-Luc Tingaud poprowadzi dwukrotnie wykonanie kantaty dramatycznej Potępienie Fausta Hectora Berlioza podczas koncertów w Filharmonii w Krakowie11 i 12 lutego 2011 roku. W krecji uczestniczyć będą orkiestra, chór mieszany oraz chór chłopięcy Filharmonii Krakowskiej oraz artyści-śpiewacy: tenor Pavlo Tolstoy wykonujący partię Fausta, Anna Lubańska (mezzosopran) jako Małgorzata, Wojciech Gierlach (bas) w roli Mefista oraz Krzysztof Dekański (bas) - Brander.


Podczas koncertu 11 lutego 2011 roku, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach poprowadzi Yan Pascal Tortelier, wybitny dyrygent francuski, w latach 1992-2003 główny dyrygent BBC Philharmonic Orchestra, od 2009 szef São Paulo Symphony Orchestra. Orkiestra zaprezentuje Koncert skrzypcowy Ludwiga van Beethovena z Simone Lamsmą w partii solowej oraz I Symfonię Johannesa Brahmsa. Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala koncertowa im. G. Fitelberga, plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice). Koncert transmitowany będzie na antenie Programu II Polskiego Radia.

Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali 411 CKK (IV piętro) na wykład Karola Buli, omawiający program koncertu.


Muzyka francuska, brazylijska i argentyńska zabrzmi w Filharmonii Kaliskiej w ramach kolejnej odsłony Festiwalu "Bursztynowy Szlak". Wpływy europejskie oraz gorące latynoamerykańskie rytmy przenikające się w kompozycjach Jaquesa Iberta, Heitora Villi-Lobosa oraz Astora Piazzolli będzie można usłyszeć w piątek, 11 lutego 2011 roku o 19:30 podczas koncertu Paryż - Buenos Aires w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej. Wśród utworów które zostaną wykonane tego wieczora znajdzie sie m. in. pierwsza z dziewięciu suit Heitora Villi-Lobosa zatytułowanych Bachianas Brasileiras, łączących tradycyjną muzykę brazylijską ze stylem Jana Sebastiana Bacha. Nie zabraknie też kompozycji legendarnego króla tanga argentyńskiego Astora Piazzolli, podziwianego przez jednych i znienawidzonego przez innych, którego muzyka wywołuje skrajne namiętności, tak charakterystyczne dla tego gatunku. Solistą wieczoru będzie młody saksofonista amerykański Ashu (na zdjęciu), w którego interpretacji usłyszymy m. in. Concertino na saksofon altowy Jaquesa Iberta.


W piątek, 11 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii we Wrocławiu, w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej oraz wspaniałych solistów operowych zabrzmi pod dyrekcją Maestro Jacka Kaspszyka III akt Walkirii – drugiej części dramatu muzycznego Pierścień Nibelunga. Wystąpią: Benno Schollum – baryton (Wotan), Gabriele Maria Ronge – sopran (Brünnhilde), Ewa Vesin – sopran (Sieglinde), Monika Mych – sopran (Gerhilde), Jolanta Żmurko – sopran (Ortlinde), Barbara Bagińska - mezzosopran (Rossweise), Agnieszka Rehlis – mezzosopran (Schwertleite), Wioletta Chodowicz – sopran (Helmwige), Galina Kuklina – mezzosopran (Siegrune), Sylwia Złotkowska – mezzosopran (Grimgerde) i Barbara Krahel – mezzosopran (Waltraute).

Ryszard Wagner jest autorem zarówno muzyki, jak i libretta Walkirii. Punktem wyjścia jest opera, która w koncepcji Wagnera przeradza się w dramat muzyczny, a dokładniej muzyczno-poetycki, gdzie obydwie te sztuki mają równorzędne znaczenie. Celem jest przede wszystkim jak najintensywniejsza ekspresja – prawda psychologiczna – głos wokalny traktowany jest na równi z instrumentem, a orkiestra z roli „akompaniatora” staje się głównym czynnikiem dramatycznym wyrazu. Zespół muzyków zostaje znacznie powiększony: Wagner kładzie nacisk na rozwój techniki poszczególnych instrumentów, ich możliwości wyrazowych, czym osiąga znakomite efekty ilustracyjne. Ilustrowanie to nie jest jednak „dosłownym’’ malarstwem dźwiękowym – kompozytor charakteryzuje muzycznie zjawiska, typy bohaterów, sytuacje. Motywy tego porywającego dzieła – Walkirii – doskonale znane są melomanom nie tylko ze scen operowych, ale są również wykorzystywane w kinematografii – pojawiły się np. w kultowym filmie Czas Apokalipsy.


Magdalena Kožená - światowej sławy czeska mezzosopranistka (na zdjęciu) - wystąpi w piątek, 11 lutego 2011 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej w Warszawie z koncertem muzyki dawnej, zatytułowanym Lettere amorose - Listy miłosne. Towarzyszyć jej będzie znakomity austriacki zespół Private Musicke. Artyści wykonają renesansowe i barokowe arie i canzony o tematyce miłosnej - to doskonały przedsmak zbliżających się Walentynek.

Magdalena Kožená po studiach w rodzinnym Brnie oraz w Bratysławie światowy rozgłos zyskała w roku 1995, po sukcesie w VI International Mozart Competition w Salzburgu. Początkowo widziano w niej specjalistkę od Mozarta oraz muzyki czeskiej (wspaniałe kreacje m.in w operach Dvořáka, Janáčka, Martinů), szybko jednak okazało się, że niezwykle wszechstronny talent pozwala artystce poruszać się w bardzo szerokim zakresie repertuarowym, a jej prawdziwym emploi stała się muzyka baroku - zwłaszcza kreacje wielkich ról sopranowych w operach i oratoriach, lecz także kameralne kantaty i monodie akompaniowane. Kožená jest wprost rozchwytywana przez najznakomitszych specjalistów w tej dziedzinie - wspaniałe koncerty i nagrania realizowała z Minkowskim, McCreeshem, Goeblem, Gardinerem i in. (nie zaniedbując przy tym wcale repertuaru późniejszego na pierwszych scenach operowych globu).
W Warszawie wystąpi z niezwykle ciekawym programem siedemnastowiecznych monodii o tematyce miłosnej. Ich subtelną ekspresję doskonale podkreślą szlachetne brzmienia zespołu instrumentów szarpanych, w tak bogatym zestawie bardzo rzadko słyszanego na polskich estradach. Świetny austriacki zespół Private Musicke swą nazwę zaczerpnął z edycji angielskiej muzyki konsortowej o takim właśnie tytule, autorstwa Martina Peersona (1620). Od czasu powstania w 1998 roku zespołem kieruje Pierre Pitzl, nazywany przez krytyków Jimim Hendrixem gitary barokowej. Artyści występowali na wielu festiwalach muzyki dawnej i nagrali szereg płyt, m.in. z Magdalena Koženą w repertuarze nawiązującym do warszawskiego koncertu (Deutsche Grammophon).


Koncert promujący album Kamy Grott Romance. French Music for Oboe and Piano odbędzie się 12 lutego 2011 roku o godz. 20.00 w Skwerze (filii Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny) przy ul. Krakowskie Przedmieście 60a w Warszawie. Czołowa polska oboistka wystąpi z towarzyszeniem muzyków, którzy brali udział w nagraniu płyty: Krzysztofem Staniendą – fortepian i Arturem Kasperkiem – fagot. W programie kameralne utwory kompozytorów francuskich: Gabriela Faure, Francisa Poulenca i Camila Saint-Saensa, które znalazły się na albumie.
Materiał studyjny na płytę przygotowano w Rose Studio w siedzibie Chamber Music Society of Lincoln Centre w Nowym Jorku. Całość płyty została zrealizowana przez Leszka Wójcika, reżysera dźwięku oraz szefa studia nagrań Carnegie Hall.


Dnia 12 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie wystąpi Polska Orkiestra „Sinfonia Iuventus”. Młodzi muzycy zagrają pod batutą Maestro Tadeusza Wojciechowskiego z wybitną pianistką, Beatą Bilińską. W programie koncertu znajdą się dzieła dwóch tegorocznych jubilatów – Ferenca Liszta w 200. rocznicę urodzin i Antonína Dvořáka w 170. rocznicę urodzin. Usłyszymy Preludia S. 97 i I Koncert fortepianowy Es-dur S. 124 Liszta oraz IX Symfonię „Z nowego świata” op. 95 Dvořáka.

Sinfonia Iuventus jest jedyną państwową orkiestrą młodzieżową, skupiającą najlepszych absolwentów wszystkich akademii muzycznych w kraju, którzy nie ukończyli 30 roku życia. Patronem orkiestry oraz inicjatorem jej powstania jest jeden z najwybitniejszych dyrygentów polskich – Maestro Jerzy Semkow. Koncert jest podstawową formą promocji młodej orkiestry, szansą zaprezentowania efektów ciężkiej pracy.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Przeczytaj: program koncertu - plik pdf


14. Forum Lutosławskiegoodbędzie się w dniach 12-18 lutego 2011 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Program koncertów wypełni muzyka Witolda Lutosławskiego, dzieła polskiej światowej literatury muzycznej oraz twórczość kompozytorska ostatnich lat.

Podczas pierwszego koncertu, 12 lutego o godz. 18:00, zabrzmią m.in. dzieła dwóch amerykańskich kompozytorów: The Chairman Dances Johna Adamsa oraz I Symfonia Samuela Barbera. Za pulpitem dyrygenckim stanie Amerykanka, JoAnn Fallety, a w roli solistki wystąpi wybitna holenderska skrzypaczka i altowiolistka - Isabelle van Keulen, która podczas jednego koncertu zagra na obu instrumentach: na skrzypcach w Łańcuchu 2 Witolda Lutosławskiego, a na altówce w Koncercie altówkowym Williama Waltona. Na drugi koncert Forum, 13 lutego o godz. 18:00, zaprosi publiczność Paweł Mykietyn, pełniący obecnie funkcję kompozytora sezonu Filharmonii Narodowej - wzorem czołowych estrad muzycznych świata (composer-in-residence). Z jego rekomendacji skrzypaczka Anna Zielińska przedstawi utwory skrzypcowe powstałe w ostatnich latach. W programie koncertu znajdą się: Points of Arrival na skrzypce i brzmienia elektroniczne Chin-Chin Chen (Tajwan/USA), Jazz Graffiti na improwizującego skrzypka i brzmienia elektroniczne Aleksandra Litwinowskiego (Alexander Litvinovsky) (Białoruś) / Anny Zielińskiej, Shatter Cone na skrzypce i brzmienia elektroniczne (pierwsze wykonanie w Polsce) Panayiotisa Kokorasa (Grecja), Postales invisibles na skrzypce i brzmienia elektroniczne Raúla Minsburga (Argentyna), Rapsodia na skrzypce i brzmienia elektroniczne Lidii Zielińskiej oraz Scontra na skrzypce i brzmienia elektroniczne Jana Oleszkowicza. Kolejny koncert - 15 lutego, godz. 19:00 - będzie spotkaniem z kwartetem smyczkowym. Lutosławski Quartet Wrocław, składający się ze znakomitych, niezwykle kreatywnych młodych muzyków - Jakub Jakowicz – I skrzypce, Marcin Markowicz - II skrzypce, Artur Rozmysłowicz - altówka i Maciej Młodawski - wiolonczela, przedstawi różne oblicza kwartetu smyczkowego na przestrzeni ponad stu lat, od Maurice'a Ravela (1903), przez Tadeusza Bairda (1957), Witolda Lutosławskiego (1964) aż po Pawła Mykietyna (2006).
Forum Lutosławskiego zagości także na Czwartkowych Spotkaniach Muzycznych: 17 lutego o godz. 18:00. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą swojego szefa, Jacka Rogali wykona Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego, III Symfonię Grażyny Bacewicz oraz Koncert na saksofon altowy 'Charlie's Dream' Marty Ptaszyńskiej, w którym partię solową zagra Alina Mleczko. Ostatni koncert Forum - 18 lutego o godz. 19:30 - to spotkanie trzech niezwykłych osobowości kompozytorskich. Koncert otworzy Symfonia nr 2 Pawła Mykietyna, prawykonana podczas jubileuszowej, 50. edycji „Warszawskiej Jesieni” w 2007 roku i wyróżniona Nagrodą Mediów Publicznych Opus 2007. Po niej zabrzmi Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego. Partie solowe wykonają: na harfie - Elżbieta Szmyt oraz ceniony francuski oboista - Jean-Louis Capezzali. Wieczór zakończy dzieło Oliviera Messiaena L'Ascension. Koncert poprowadzi francuski dyrygent Jean-Luc Tingaud.


Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko” i Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie już po raz trzeci organizują wspólnie koncert charytatywny połączony z aukcją na rzecz chorych artystów. Mottem koncertu, który odbędzie się 13 lutego 2011 roku o godz. 17.00 w Sali Filharmonii w Krakowie, będą słowa Emily Dickinson: Miłość jest wszystkim, co istnieje. Wystąpią: Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Pawła Przytockiego, Iwona Socha oraz zespół Motion Trio. Wiersze o miłości czytać będą aktorzy krakowskich teatrów: Anna Dymna, Magdalena Waligórska, Krzysztof Zawadzki i Krzysztof Globisz.
Koncert będzie połączony z aukcją „przedmiotów na szczęście” – ofiarowanych m.in. przez znanych aktorów i muzyków. Wśród darczyńców znaleźli się m.in. Anna Polony, Jerzy Trela, Wisława Szymborska, Anna Dymna, Anna Szałapak, Ksiądz Kardynał Franciszek Macharski, Joanna Osyda (serialowa „Majka”). Będzie można również wylicytować trąbkę hejnalisty z Wieży Mariackiej (w czasie licytacji zostanie na niej odegrany hejnał), a także oryginalny skuter „Osa” z 1964 roku sprawdzony w ekstremalnych warunkach przez Krzysztofa Globisza. Dochód z koncertu i aukcji zostanie przeznaczony na leczenie i rehabilitację Joanny Ilnickiej, harfistki i chórzystki Filharmonii i Opery Krakowskiej, oraz Ewy Ciepieli, aktorki Narodowego Starego Teatru (obie artystki zmagają się z ciężkimi chorobami). Aukcję poprowadzą Anna Dymna i Andrzej Starmach.


Podwójny spektakl operowy złożony z dzieł - Hagith Karola Szymanowskiego i Ester Prasquala (czyli Tomasza Praszczałka) – wystawiony zostanie 15 lutego 2011 roku o godz. 19:00 na scenie Opery Wrocławskiej.
 
Hagith K. Szymanowskiego polskie teatry nie wystawiały od 40 lat, a premiera Ester Prasquala w Operze Wrocławskiej była jednocześnie światowym prawykonaniem (22 lutego 2006). Libretta obu utworów inspirowały motywy biblijne. Ważnym wątkiem je łączącym jest dramat kobiety uwikłanej w historię. Hagith ma przywrócić władcy opuszczające go z wiekiem siły i oddać za niego życie, Ester – ocalić od zagłady swój naród. Michał Znaniecki (inscenizacja i reżyseria) znalazł dla tych dzieł interesujący pomysł inscenizacyjny, zręcznie operując symboliką, grą światła i kontrastujących ze sobą barw.


Opera La libertà chiama la libertà Eugeniusza Knapika wystawiona zostanie 17 lutego 2011 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.

Dzieło Eugeniusza Knapika – ucznia Henryka Mikołaja Góreckiego i Oliviera Messiaena, jednego z najbardziej utalentowanych kompozytorów swego pokolenia – to ukoronowanie operowej trylogii The Minds of Helena Troubleyn (Umysły Heleny Troubleyn). Autorem libretta i inicjatorem dzieła jest Jan Fabre, flamandzki choreograf, malarz, performer i reżyser. Nad trylogią kompozytor pracował w latach 1987-1996. Ostatnia część tryptyku nosi tytuł La libertà chiama la libertà (Wolność przyzywa wolność). To głęboko osobiste dzieło, zrodzone w wyobraźni librecisty, odwołujące się do świata wewnętrznych przeżyć bohaterki (jej nazwisko nawiązuje do staroflamandzkiego „trou bleyn” – być wiernym). Helena stwarza mocą wyobraźni własny świat, pełen tajemniczych i symbolicznych postaci (Frezja, Chłopiec, Przyjaciółki Heleny). Eugeniusz Knapik skomponował do tych wizji niezwykłą muzykę, łączącą elementy tradycji i nowoczesności, pełną oratoryjno-symfonicznego rozmachu, sprawdzającą się też dobrze w wykonaniu estradowym.


Filharmonia Łódzka zaprasza 17 lutego 2011 roku (czwartek) na Dzień Otwarty, organizowany z okazji 96. urodzin Filharmonii w Łodzi. W programie: zwiedzanie, warsztaty dla dzieci i dorosłych oraz spotkania z muzykami i znawcami sztuki dźwięków, a także możliwość uczestniczenia w próbie orkiestry symfonicznej (godz. 11.00), próbie kwartetu Tenerezza (godz. 12.15) i „chóru dla (nie)opornych”. Wstęp wolny.

W dniu urodzin Filharmonii Łódzkiej można będzie także kupić tańsze bilety na koncerty marcowe z repertuaru filharmonii. Osoby urodzone 17 lutego dostaną bezpłatne zaproszenia – wystarczy pokazać w kasie dowód osobisty. Natomiast mieszcząca się w siedzibie Filharmonii kawiarnia „Sonatina” tego dnia ma w ofercie ciastka przygotowane według oryginalnych receptur Neli Rubinstein.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza w dniach 17-20 lutego 2011 roku na VII Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny „Źródła i Inspiracje”. Tematem przewodnim tegorocznej edycji będzie „zespół perkusyjny i perkusja w zespołach”. W festiwalu wezmą udział jak zawsze wybitni muzycy i zespoły. Freiburg Percussion Group z Niemiec (17 lutego) wraz z krakowską grupą Amadrums przedstawi nowy program współczesnej, kameralnej muzyki perkusyjnej, podczas którego wykonane zostaną m.in. Plejades I. Xenakisa. Wystąpi również Succession Percussion Group z Taiwanu (18 lutego), AKKU z Norwegii (20 lutego), Martin Lorentz ze Szwajcarii (18 lutego) i Billy Hart z USA (20 lutego) oraz dwie grupy perkusyjne Ritmodelia i West Africa Project (19 lutego). Oprócz tradycyjnych koncertów odbędą się także warsztaty i koncerty klubowe z udziałem Big Bandu Akademii Muzycznej i muzyków jazzowych z Polski.


W czwartek, 17 lutego 2011 roku o godz. 17.30 do Belcanto Caffe w Teatrze Wielkim w Łodzi odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu pro OPERA. Będzie ono zapowiedzią zbliżającej się premiery niezwykłego spektaklu operowego, złożonego z dzieł Henry Purcella Dydona i Eneasz i Béli Bartóka Zamek Sinobrodego. Gościem spotkania, noszącego tytuł Mityczni kochankowie, będzie Piotr Kamiński, znawca opery, autor książki Tysiąc i jedna opera, a także jeden ze współtwórców najnowszej premiery.


W dniach 17, 18 i 19 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Teatrze "Studio" im. St. I. Witkiewicza w Warszawie odbędzie się prapremiera pierwszej polskiej sztuki Nō zatytułowanej Stroiciel fortepianu (Chopin-Nô) w wykonaniu legendarnego Teatru Tessenkai z Tokio. Autorką tekstu jest Jadwiga M. Rodowicz, ambasador Polski w Tokio, japonistka, była członkini zespołu „Gardzienice”. Reżyseria - Kasai Kenichi, scenografia - Torakawa Eiji, producent - Mukawa Yoshiki, Anna Galas (Instytut Teatralny).

Treścią sztuki jest symboliczne spotkanie i rozmowa, w magicznym ogrodzie w Nohant, między dwoma przyjaciółmi, artystami wielkiego formatu - Chopinem i Delacroix. Delacroix jest zmęczonym Paryżem artystą w starszym wieku, odwiedza Nohant. W dziwnym widzeniu ujrzy Chopina, z którym po latach kontynuować może rozmowę mistrzów o sztuce, muzyce, o rozdarciu Chopina między Polskę i Francję. Chopin pojawia się najpierw jako tajemniczy stroiciel fortepianu, a następnie, w sennej wizji Delacroix, ujawnia "nagą postać" własnej duszy. Przepiękny, pełen majestatu, ale zarazem prawdziwie samurajskiej koncentracji, taniec z wachlarzem, stanowi samo centrum sztuki. Wyraża się w nim duchowość Chopina przedstawiona - po raz pierwszy - przy pomocy klasycznych form japońskiego teatru.

Akcji scenicznej towarzyszy akompaniament czarownej, niesamowitej muzyk Nohi opartej na tajemniczych bębenkach i flecie, akcentowanej dzikimi okrzykami muzyków. Brzmi to trochę jak jazz, zarazem słychać kilka utworów Chopina granych na fortepianie. Sensacją jest użycie unikatowej maski NÔ, zabytku z XVI wieku, dla przedstawienia duchowego usposobienia Chopina; wydobyta została ona ze skarbca teatru Tessenkai.

W rolę stroiciela/ducha Chopina wcielił się Tetsunojō Kanze, aktor shite i mistrz sztuki nō szkoły Kanze. Na fortepianie zagra laureatka VI nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995) - Magdalena Lisak.


Filharmonia Krakowska zaprasza na koncerty symfoniczne z udziałem niezwykłego chińskiego pianisty - Haochena Zhanga (na zdjęciu), zdobywcy Złotego Medalu i nagrodę Nancy Lee i Perry R. Bass na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Van Cliburna. Artysta wystąpi dwukrotnie z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego - w piątek, 18 lutego 2011 roku o godz.19.00 i w sobotę, 19 lutego 2011 roku o godz. 18.00. W programie obu koncertów znajdzie się II Koncert fortepianowy g-moll Siergieja Prokofiewa i I Symfonia Siergieja Rachmaninowa.

W czerwcu 2009 roku Haochen Zhang otrzymał Złoty Medal i nagrodę Nancy Lee i Perry R. Bass na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Van Cliburna. Pianista był jednym z najmłodszych uczestników i jednocześnie pierwszym Chińczykiem wygrywającym ten prestiżowy konkurs. Jedną z nagród jest tournée obejmujące 40 koncertów w bieżącym i przyszłym sezonie artystycznym. Angaże obejmują m.in. występy w Polsce (Kraków i Łódź), na Festiwalu Muzycznym w Pekinie, w serii Worldwide Chinese Festival Orchestra - New Year`s Concert w National Centre for The Performing Arts w Beijing, Carnegie Hall` s Neighborhood Concert Series, na Festiwalu w Aspen, w ramach Washington Performing Arts Series i Hannover Prize Winners Series.

Więcej


W piątek, 18 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej podczas koncertu muzyki kameralnej melomani będą mogli zapoznać się z muzyką kompozytorów współczesnych. Podczas wieczoru zabrzmią m.in. Concertino niemieckiego dyrygenta i kompozytora Gerharda Maasza, Prima Sonata młodego, słoweńskiego kompozytora, Blaža Pucihara czy Sonate en Concert op. 17 Jeana-Michela Damase’a. Kompozycje wykona „Tenerezza Quartet” w składzie: Ewelina Zawiślak (flet), Agata Piotrowska-Bartoszek (obój), Dorota Cegielska (fagot) oraz Tomasz Bartoszek (fortepian).


W piątek, 18 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w hali widowiskowej w Katowicach-Giszowcu (ul. Pszczyńska 6) w koncercie „Z romantycznym porywem” wystąpi znany pianista – Paweł Kowalski (na zdjęciu) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Czesława Grabowskiego. W programie: Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego oraz dwie suity Peer Gynt op. 46 i op. 55 Edwarda Griega.


Koncerty drugiej edycji Wawer Music Festival odbywać się będą od 12 września 2010 do 5 czerwca 2011 roku, o godz.17:30 w Busi-nessman Institute w Warszawie (ul.Trakt Lubelski 40a).
Idea festiwalu łączącego różne spojrzenia na muzykę klasyczną narodziła się w 2009 roku i jest konsekwentnie realizowana przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Opiekę artystyczną sprawuje prof. Jarosław Drzewiecki. Organizatorzy oferują spędzenie rodzinnego wieczoru w otoczeniu pięknej muzyki zrodzonej przez geniusz ludzkiego umysłu różnych epok, wzbogaconej ofertą wyrafinowanego menu, a wcześniej spa, basenu, sauny i salonu relaksu.
W ramach drugiej edycji Festiwalu usłyszymy blisko 100 artystów światowego formatu oraz tych, którzy dopiero zaczynają swoją drogę ku wielkiej estradzie. Wawer Music Festival zostanie zainaugurowany plenerowym spektaklem „Taneczny Świat Chopina” w wykonaniu cenionego Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” z Krakowa (12.09.2010). Podczas pierwszej niedzieli października (3.10.2010) wystąpi gwiazda światowej pianistyki – Tatiana Shebanowa, rzadko występująca publicznie, która jako jedyna w historii nagrała 2-krotnie komplet dzieł Chopina (na współczesnym fortepianie i na Erardzie z 1849 roku). Wraz z artystką spotka się na estradzie Krzysztof Kolberger, a w drugiej części wieczoru usłyszymy gwiazdę europejskiego jazzu – Konstantina Vilenskiego wraz z Vilensky Jazz Trio. Na koncert listopadowy (14.11.2010) zaproszenie przyjęli artyści z Lwowa na czele z wielkim skrzypkiem, dyrygentem - prof. Igorem Pylatyukiem, Rektorem Akademii Muzycznej we Lwowie. Koniec roku przywitamy (12.12.2010) z Biesami i Czadami z Bieszczad. W programie „Raz na ludowo” wraz z chórem „Adoramus” pod dyrekcją Janusza Ostrowskiego wystąpi Zespół „Sanok” kierowany przez Janusza Podkula, który pokaże jak cenne są Bieszczady dla Polski. Piątym koncertem festiwalowym (09.01.2011) będzie muzyczna wizytówka kompozytora, gościa honorowego i wykonawcy w jednym – Waldemara Malickiego. Koncert lutowy tradycyjnie poświęcony zostanie Chopinowi (20.02.2011). Tym razem wystąpi najwybitniejszy wśród wybitnych, wychowawca blisko setki pianistów, w tym Krystiana Zimermana, kontynuator polskiej szkoły pianistycznej prof.Zbigniewa Drzewieckiego - prof. Andrzej Jasiński. W przerwie koncertu odbędzie się spotkanie z artystą-fotografikiem i autorem premierowego albumu Pianiści – Juliuszem Multarzyńskim. W marcu (6.03.2011) publiczność warszawska zostanie zaskoczona brzmieniem anielskich organów – największej na świecie i jedynej w Polsce harfy szklanej. Glass Duo Anny i Arkadiusza Szafrańców z Gdańska spotka się po raz pierwszy na estradzie z 6-osobową muzyczną rodziną Kaszubów z Poznania. Z kolei Małgorzata Walewska, której interpretacje dzieł Verdiego weszły do kanonu współczesnej sztuki wokalnej, wystąpi w kwietniu (3.04.2011), a w maju (8.05.2011) red. Bogusław Kaczyński zaprezentuje dwie młode, polskie gwiazdy – Joannę Jakubas (sopran) i Stanisława Drzewieckiego (fortepian). Wielkim finałem będzie koncert (05.06.2011) Serbskiej Orkiestry Akordeonowej z Nowego Sadu, która wykona klasyczny repertuar we współczesnych aranżacjach. Gościem honorowym wieczoru będzie od 40 lat promotor życia kulturalnego na Podkarpaciu – prof. Andrzej Smolik.


Dnia 20 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się światowe prawykonanie I Koncertu skrzypcowego d-moll op. 11 Emila Młynarskiego z Piotrem Pławnerem w roli solisty (na zdjęciu) z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Kaspara Zehndera. Ponadto w programie koncertu znajdą się kompozycje Arthura Furera (Caeciliana), Czesława Marka (Quatre meditations) i Arthura Honeggera (IV Symfonia).


Phantom – musical Maury Yestona na podstawie powieści Gastona Leroux Upiór w Operze – będzie miał swoją premierę na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu w dniu 20 lutego 2011 roku o godz. 18.00 i dzień później, 21 lutego 2011 roku również o godz. 18.00 w Teatrze Śląskim w Katowicach. Kierownictwo muzyczne - Andrzej Knap, reżyseria - Daniel Kustosik, choreografia - Grzegorz Kawalec, scenografia - Ireneusz Domagała.

Kolejne spektakle w Operze Śląskiej odbędą się: 24 i 26 lutego 2011 oraz 29 i 31 marca 2011 roku.


W niedzielę, 20 lutego 2011 roku o godz. 12.00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w swojej siedzibie podczas poranku symfonicznego pod dyrekcją Tadeusza Strugały, z gościnnym udziałem Elżbiety Chojnackiej, uznawanej przez krytykę za najwybitniejszą interpretatorkę współczesnej muzyki klawesynowej. Wśród prezentowanych utworów znajdą się Circus Polka Igora Strawińskiego, Concert champêtre na klawesyn i orkiestrę Francisa Poulenca oraz Poemat symfoniczny Don Juan Richarda Straussa. Niedzielny koncert będzie kontynuacją rozpoczętego w styczniu cyklu poranków uświetniającego jubileusz 75-lecia NOSPR, prezentującego sylwetki byłych szefów-dyrygentów orkiestry.


Koncert upamiętniający 125. rocznicę śmierci Juliusza Zarębskiego odbędzie się 21 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie: Ballada op. 18, Impromptu-Caprice op. 14, Kołysanka op. 22, Tarantella op. 25, Róże i cienie op. 15, Valse Sentimentale op. 17, Fantasie Polonaise op. 9, Sérénade Burlesque op. 20, Mazurka de Concert op. 8, Novelette (Caprice op. 19), Étude de Concert op. 3, 2 Études op. 7, Grande Polonaise op. 6. Wystąpią pianiści: Anna Hajduk, Mika Kobayashi, Justyna Lachman, Piotr Szafraniec, Justyna Kreft, Konako Okaba, Julia Kociuban. Opieka artystyczna – prof. Maria Szraiber.


Druga edycja Rubinstein Piano Festival, organizowanego przez Międzynarodową Fundację Muzyczną im. Artura Rubinsteina w Łodzi, odbędzie się w dniach 21-27 lutego 2011 roku. Dyrektorem festiwalu jest Wojciech Grochowalski.

Podczas koncertu inauguracyjnego usłyszymy amerykańskiego pianistę Garricka Ohlssona, zwycięzcę VIII Konkursu Chopinowskiego w 1970 roku. Artysta wykona II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 oraz wybrane kompozycje solowe F. Chopina, a towarzyszyć mu będzie Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod batutą Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego. Natomiast w finale wystąpi z recitalem fortepianowym Daniel Barenboim (wykona utwory F. Schuberta). Ważnym wydarzeniem tegorocznej edycji festiwalu będzie polska premiera nowego francuskiego filmu dokumentalnego o Arturze Rubinsteinie (2010, 52 min), która odbędzie się w Cinema City w piątek 25 lutego.

Główne koncerty i recitale festiwalu odbędą się w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina i Muzeum Miasta Łodzi, koncert pięciu młodych pianistów z różnych kontynentów odbędzie sie w kościele ewangelicko-augsburskim, kursy mistrzowskie - w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów (Korsantia, dla studentów) i w Państwowej Szkole Muzycznej przy ul. Sosnowej 9 (Indjic, dla młodzieży ze szkół muz. II stopnia).

Więcej


X Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego FUN&CLASSIC odbędzie się w dniach 25 lutego - 3 marca 2011 roku. Dyrektor Artystyczny Festiwalu - Waldemar Malicki – zaprasza na cztery niezwykłe koncerty, których wykonawcami będą równie niezwykłe osobistości świata muzycznego, m.in.: Nigel Kennedy & Kroke (25 lutego), German Brass z gościnnym udziałem Waldemara Malickiego (26 lutego), który następnego dnia zaprezentuje Nową odsłonę Filharmonii Dowcipu, a kilka dni później wystąpi z programem solowym (3 marca).


Koncert „Reconnection.2” w ramach projektu „Lokal na Poważnie” odbędzie się w piątek, 25 lutego 2011 roku o godz. 20.00 w Lokalu Użytkowym w Warszawie (ul. Brzozowa 27/29). Wystąpią: Maciej Frąckiewicz – akordeon, Oliwier Andruszczenko – klarnet i Ania Karpowicz – flet. W programie: Ciąg dalszy dyskusji między afektem Baroku a niepokojącym bulgotaniem Współczesności.

Projekt „Lokal na Poważnie” to nowa inicjatywa na kulturalnej mapie Warszawy. Skupia profesjonalnych, młodych wykonawców „klasyczno-poważnych”, tworzących własną scenę muzyczną. Muzyka „Lokalu na Poważnie” nie jest ani „klasyczna” ani „poważna” w utartym znaczeniu tych słów. Nawet, jeżeli w programie koncertu pojawi się wysmakowana interpretacja dzieł J.S.Bacha, to koniecznie w ciekawej aranżacji i w konfrontacji z niepokojącym bulgotaniem współczesności. Doskonała akustyka Lokalu Użytkowego, spełnia oczekiwania najbardziej wymagających melomanów a kameralna atmosfera koncertów przyciąga słusznie tak zwanych „normalnych ludzi”. Po koncercie można, a nawet należy podsłuchiwać, jak kompozytorzy z Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, wykonawcy nominowani do Paszportu Polityki, czy pianiści ostatniego Konkursu Chopinowskiego wymieniają poglądy i tworzą nowe artystyczne inicjatywy. Muzyczny potencjał i wartość „Lokalu na Poważnie” dostrzegły władze Warszawy, przyznając stypendium artystyczne dla inicjatorki projektu – flecistki Ani Karpowicz. W roku 2011 cykl „Klasyka w Lokalu” będzie muzyczną interpretacją przestrzeni Starego Miasta, pełnego kontrastów i tragikomicznych konfrontacji.


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 25 lutego 2011 roku o godz. 19.00 na koncert z okazji 100. rocznicy urodzin i 20. rocznicy śmierci Stefana Kisielewskiego. Wystąpią: Zofia Antes – fortepian, Janusz Nykiel – skrzypce, Irena Maciejewska – obój, Joanna Leszczyńska-Kołodziej – rożek angielski, Bartosz Kolendo – klarnet, Edward Sytianko – flet, Jacek Wieczorek – fagot i Wojciech Pszoniak – narracja oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Sławka A. Wróblewskiego. W programie kompozycje Stefana Kisielewskiego - Koncert na orkiestrę kameralną, Koncert fortepianowy i Suita baletowa "Wesołe miasteczko" oraz Bohuslava Martinů – Jazz Suita.

Podczas koncertu zostaną zaprezentowane unikatowe zdjęcia z rodzinnego archiwum Stefana Kisielewskiego, omówione przez córkę i wnuczkę Kisiela. Felietony oraz anegdoty dotyczące życia Kisiela zaprezentyuje m.in. Wojciech Pszoniak.


W dniach 25 i 26 lutego 2011 roku na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpi bułgarski pianista – Ludmil Angelov (na zdjęciu), artysta wyróżniony w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie 1985 roku, obecnie dyrektor artystyczny i założyciel Festiwalu Muzycznego w Toledo. Wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod kierunkiem dyrygenta bułgarskiego pochodzenia - Vladimira Kiradjieva zagra słynny I Koncert fortepianowy b-moll Piotra Czajkowskiego.
W drugiej części wieczorów zabrzmi kantata Aleksander Newski Siergieja Prokofiewa, z udziałem solistki Agnieszki Rehlis (mezzosopran) oraz Chóru Filharmonii Krakowskiej (przygotowanego przez Teresę Majkę-Pacanek). W dzieje tej kompozycji wpisana jest historia filmu Sergiusza Eisensteina, który wszedł na ekrany kin radzieckich w grudniu roku 1938. Pisząc muzykę do obrazu o średniowiecznym bohaterze, kompozytor chciał przywołać historycznego ducha tamtych czasów. Dlatego jego muzyka stała się, jak pisano, „postacią samego dramatu”. W roku 1939 zrodził się pomysł skomponowania na jej bazie antaty, która swoją premierę miała w maju roku 1939. Powstałe 7-częściowe dzieło jest syntezą muzyki ilustracyjno-filmowej, symfoniki programowej, opery i pieśni.


W sobotę, 26 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Filharmonii Szczecińskiej odbędzie się koncert z cyklu Baltic Neopolis Orchestra pt. „W dawnym stylu”. W programie: Arcangelo Corelli Concerto Grosso op 6 nr 4, Johann Sebastian Bach Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043, Henryk Mikołaj Górecki 3 utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową, Henryk Czyż Canzona di barocco, Francesco Saverio Geminiani Concerto Grosso d-moll La Folia. Partie solowe wykonają Marta Pawłowska, Karolina Uźniak oraz Tomasz Szczęsny. Partię klawesynu wykona Karolina Stańczyk.

Barokowym kompozycjom towarzyszyć będzie wystawa masek weneckich wykonanych przez Katarzynę Greń.


Koncerty w ramach III Festiwalu „Mazovia Goes Baroque”, organizowanego przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, odbędą się w 2011 roku w pięciu terminach: 1/2011 - 26-27 lutego (Warszawa), 2/2011 - 9 marca (Łódź, Filharmonia), 10 i 11 marca (Warszawa), 12 marca (Gostynin) i 13 marca (Łochów), 3/2011 - 27 maja (Warszawa) i 28 maja (Płock), 4/2011 Kulminacja – w listopadzie, a 5/2011 – w grudniu.

„Mazovia Goes Baroque” to kilka mini-festiwali w ramach trwającej cały rok trzeciej edycji wędrującego festiwalu muzyki dawnej. Unikalna forma, niezwyczajna nazwa, intrygująca i bliska muzyka dawna, oryginalna strona internetowa, niezwykli zagraniczni wykonawcy – zarówno uznani, jak i młodzi – ci najciekawsi. Festiwal zainicjowany został w 2009 roku przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, współorganizowany przez Dwójkę Polskiego Radia, dzięki transmisjom i retransmisjom docierający do słuchaczy w całej Polsce. Wybrane koncerty znajdują się również w ofercie Dwójki dla EBU. Głównym bohaterem pierwszej edycji festiwalu była orkiestra Arte dei Suonatori, należąca do czołówki polskich i europejskich zespołów barokowych wraz ze współpracującymi z nią znakomitymi solistami i dyrygentami. Centrum festiwalu jest Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Programy festiwalu obejmują bardzo szeroki repertuar muzyki dawnej, odchodząc w kilku przypadkach od tytułowego „baroku” i sięgając po muzykę z jednej strony średniowiecza, a z drugiej klasycyzmu. Dominują koncerty kameralne i recitale.

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Cezary Zych.


W sobotę, 26 lutego 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się kolejna transmisja z nowojorskiej The Metropolitan Opera. Tym razem zobaczymy operę Ifigenia w Taurydzie Christopha Willibalda Glucka. W utworze, opartym na tragedii Eurypidesa, Gluck - wczesnoklasyczny reformator opery - najpełniej zrealizował swoją ideę teatru muzycznego. Wystąpią m.in. Plácido Domingo i Susan Graham.


W sobotę, 26 lutego 2011 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu, w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod dyrekcją legendarnego dyrygenta Jerzego Maksymiuka zabrzmią utwory dojrzałego Mozarta – wspaniała Sinfonia concertante Es-dur, a także najwybitniejsza z jego Symfonii – nr 41 C-dur zwana „Jowiszową”. Partie solowe w Sinfonii concertante wykonają dwaj soliści z orkiestry – jej koncertmistrz, skrzypek Christian Danowicz i altowiolista Michał Micker. Obok tych dzieł klasycznych zabrzmi kompozycja samego Maestro – Notturno per d'archi op. 10 „Gdy jesienne liście spadają w zamyśleniu ...”, która została zadedykowana skrzypkowi Krzysztofowi Jakowiczowi.


Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na Koncerty Urodzinowe Fryderyka Chopina w 201. rocznicę jego jubileuszu.

W niedzielę, 27 lutego 2011 roku o godz. 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie z nadzwyczajnym recitalem chopinowskim wystąpi znany pianista - Janusz Olejniczak. Artysta zagra na fortepianie Erard z 1838 roku – będzie to pierwsza prezentacja instrumentu historycznego, zakupionego przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w listopadzie 2010 roku.

Dwa dni później, 1 marca 2011 roku o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie, wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego zagra laureat ubiegłorocznego Konkursu Chopinowskiego - Daniil Trifonov. W jego wykonaniu usłyszymy Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. Ponadto w programie koncertu znajdzie się najnowsza kompozycja Krzysztofa Pendereckiego, która miała swoje prawykonanie na zakończenie obchodów Roku Chopinowskiego 2010 w styczniu 2011 roku - Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę. Orkiestrze pod dyrekcją kompozytora towarzyszyć będą soliści: Wioletta Chodowicz – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran i Mariusz Godlewski – baryton oraz Chór Filharmonii Narodowej pod kierownictwem Henryka Wojnarowskiego.

Tego samego dnia o godz. 12.00, w Żelazowej Woli z recitalem wystąpi również Kevin Kenner, który zagra na nowo zakupionym, historycznym fortepianie. Recital będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia.


W Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) już po raz drugi odbędzie się międzynarodowy cykl koncertów organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Sohne z 1900 roku. Pierwszy z recitali, w wykonaniu czeskiego organisty Jaroslava Tumy, będzie miał miejsce 27 lutego 2011 roku. Kolejne – zawsze raz w miesiącu, aż do 27 listopada. Wstęp wolny.

terminy koncertów:

27.02.2011, godz.19.00 - JAROSLAV TUMA (Praga)
27 marca 2011, godz. 19.00 - THORSTEN MAUS (Recklinghausen)
17 kwietnia 2011, godz. 19.00 - KAROL GOŁĘBIOWSKI (Bruksela)
22 maja 2011, godz. 19.00 - ANDRZEJ SZADEJKO (Gdańsk)
26 czerwca 2011, godz. 19.00 - TOMASZ ORLOW (Katowice)
25 września 2011, godz. 19.00 - HARTWIG BARTE-HANSSEN (Wilster)
23 października 2011, godz. 19.00 - ROLF MÜLLER (Altenberg)
27 listopada 2011, godz. 19.00 - MAGDALENA CZAJKA (Warszawa)

szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl