Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na Koncerty Urodzinowe Fryderyka Chopina w 201. rocznicę jego jubileuszu.
We wtorek, 1 marca 2011 roku o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie, wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego zagra laureat ubiegłorocznego Konkursu Chopinowskiego - Daniil Trifonov. W jego wykonaniu usłyszymy Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. Ponadto w programie koncertu znajdzie się najnowsza kompozycja Krzysztofa Pendereckiego, która miała swoje prawykonanie na zakończenie obchodów Roku Chopinowskiego 2010 w styczniu 2011 roku - Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę. Orkiestrze pod dyrekcją kompozytora towarzyszyć będą soliści: Wioletta Chodowicz – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran i Mariusz Godlewski – baryton oraz Chór Filharmonii Narodowej pod kierownictwem Henryka Wojnarowskiego.
Tego samego dnia o godz. 12.00, w Żelazowej Woli z recitalem wystąpi również Kevin Kenner, który zagra na nowo zakupionym, historycznym fortepianie. Recital będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia.
|
Znakomity pianista austriacki, zdobywca II nagrody i dwóch nagród specjalnych XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2010) – Ingolf Wunder – wystąpi z recitalem fortepianowym 1 marca 2011 roku o godz. 20.00 w Filharmonii w Krakowie. Z okazji przypadającej w tym dniu 201. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina artysta wykona program, złożony wyłącznie z dzieł polskiego kompozytora. Usłyszymy Nokturn H-dur op. 9 nr 3, gromko oklaskiwaną podczas ostatniego Konkursu Chopinowskiego w jego wykonaniu Sonatę h-moll op. 58, Bolero a-moll op.19, Scherzo E-dur op. 54 oraz Andante Spianato et Grande Polonaise op. 22.
|
Dnia 1 marca 2011 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert kameralny w interpretacji artystów związanych z Akademią Muzyczną w Łodzi: skrzypaczki Mai Tomaszewskiej-Klimek, sopranistki Anny Dzionek-Kwiatkowskiej i pianisty Łukasza Kwiatkowskiego. W programie znajdą się utwory reprezentujące różne kręgi kulturowe i historyczne: od Sonaty d-moll Johannesa Brahmsa po impresjonistyczne Mity Karola Szymanowskiego i wirtuozowską Fantazję na tematy z „Fausta” Henryka Wieniawskiego. W drugiej części wieczoru usłyszymy nieczęsto wykonywane cykle pieśni: inspirowane morskim krajobrazem utwory Anglika Edwarda Elgara oraz skrzące się południowym temperamentem Pięć pieśni murzyńskich Hiszpana Xaviera Montsalvatge'a.
|
Pedagodzy i studenci Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy zapraszają na koncert pamięci kompozytora i wykładowcy bydgoskiej uczelni - prof. zw. Marka Jasińskiego - w pierwszą rocznicę śmierci. Koncert odbędzie się we wtorek, 1 marca 2011 roku o godzinie 19:00 w Sali Koncertowej im. R. Sucheckiego przy ul. Staszica 3 w Bydgoszczy. W jego programie Requiem Profesorowi Markowi Jasińskiemu, skomponowane przez studentów Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku: Łukasza Godylę, Szymona Godziemba-Trytka, Grzegorza Hinczewskiego, Katarzynę Kempińską, Jacka Kujawskiego oraz Jędrzeja Rocheckiego. Wystąpią: Aleksandra Turalska – sopran, Kamila Paciorkowska – mezzosopran i Agata Schmidt – alt oraz chór żeński i orkiestra symfoniczna studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod dyrekcją Szymona Godziemba-Trytka. Przygotowanie chóru: Wioleta Durasiewicz.
|
Dnia 1 marca 2011 roku o godzinie 18.00 w Galerii Entropia we Wrocławiu (ul. Rzeźnicza 4) odbędzie się spotkanie autorskie połączone z promocją książki Jerzego Lutego John Cage. Filozofia muzycznego przypadku.
- Autor, który wyraźnie sympatyzuje z poglądami swego protagonisty, poddaje bardzo interesującej i głębokiej analizie jego poglądy, porównując jego twórczość z innym radykalnym artystą minionego stulecia, Samuelem Beckettem, a także poszukuje analogii między niektórymi aspektami twórczości Cage’a a ideami Martina Heideggera i Jeana Paula Sartre’a. – napisał prof. Adam Chmielewski w recenzji książki. - Te refleksje Autora są najważniejszym twórczym wkładem w jego rozprawę i stanowią znakomitą prowokację do dyskusji na temat najgłębszych zagadnień estetycznych oraz na temat wzajemnych współczesnych relacji między sztuką, estetyką i polityką.
Jerzy Luty (ur. 1975) studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie również doktoryzował się na podstawie pracy Filozoficzne aspekty twórczości Johna Cage’a. Jest autorem kilkunastu artykułów z zakresu estetyki i filozofii sztuki oraz pierwszym w Polsce tłumaczem pism Denisa Duttona, twórcy estetyki ewolucyjnej. Niniejsza książka, pierwsza w jego dorobku, stanowi rozszerzoną, uwzględniającą uwagi recenzentów i krytyków oraz aktualny stan badań, wersję rozprawy doktorskiej obronionej w 2006 roku, napisanej pod kierunkiem prof. Ryszarda Różanowskiego.
|
X Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego FUN&CLASSIC odbędzie się w dniach 25 lutego - 3 marca 2011 roku. Dyrektor Artystyczny Festiwalu - Waldemar Malicki – zaprasza na cztery niezwykłe koncerty, których wykonawcami będą równie niezwykłe osobistości świata muzycznego, m.in.: Nigel Kennedy & Kroke (25 lutego), German Brass z gościnnym udziałem Waldemara Malickiego (26 lutego), który następnego dnia zaprezentuje Nową odsłonę Filharmonii Dowcipu, a kilka dni później wystąpi z programem solowym (3 marca).
|
Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego zostanie wystawiony 3 marca 2011 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.
Opera Krzysztofa Pendereckiego to przejmujące, trzymające w napięciu współczesne widowisko. Sam kompozytor uznał wrocławską realizację autorstwa Waldemara Zawodzińskiego za najlepszą z wszystkich dotychczasowych. Reżyser nie przedstawił na scenie monumentalnej wizji raju. Akcja rozgrywa się w umownych, prostych dekoracjach. Barw i życia dodają natomiast wyrafinowane kostiumy, wyraziście definiujące postaci.
|
Koncert kameralny Rozedrgane struny, czyli najpiękniejsze liryki muzyczne odbędzie się 3 marca 2011 roku o godz. 19.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Wystąpi „romantyczny duet” – sopranistka Iwona Hossa i gitarzysta Krzysztof Meisinger. Program wieczoru wypełnią najpiękniejsze liryki, a wśród nich słynna Aria z Bachianas Brasileiras nr 5 Hectora Villa-Lobosa czy tak znane pieśni Mieczysława Karłowicza, jak Zasmuconej, Mów do mnie jeszcze, Z erotyków, czy Pamiętam ciche, jasne złote dni.
|
Dnia 12 marca 2011 roku o godz. 18.30 na Dużej Scenie Opery Krakowskiej odbędzie się prapremiera światowa Małego Lorda – rodzinnej opowieści muzycznej na motywach książki Mały Lord Fauntleroy Frances Hodgson Burnett. Autorem muzyki i libretta jest Steven Markwick.
Premierze towarzyszyć będzie akcja promocyjna w jednym z krakowskich tramwajów, która odbędzie się 3 marca (czwartek) w godz. 14-18.00. Operowy Tramwaj - pełen atrakcji – będzie jeździł na trasie Rondo Mogilskie (Opera Krakowska) – Lubicz – Dworzec Główny – Basztowa – Teatr Bagatela – Plac Wszystkich Świętych – Poczta Główna – Starowiślna – Rondo Grzegórzeckie – Rondo Mogilskie (Opera Krakowska). W tramwaju będzie można spotkać realizatorów spektaklu, m.in. Janusza Szydłowskiego – reżysera, a także solistów, aktorów oraz członków zespołu artystycznego Opery Krakowskiej. Pasażerowie będą mieli okazję skorzystać z poczęstunku oraz będą mogli przeczytać specjalnie na tę okazję wydaną Gazetę Operową.
Kolejne spektakle odbędą się 13, 15, 18, 19 i 20 marca, 27, 28, 29 i 31 maja oraz 1 czerwca 2011 roku.
Więcej
|
Ingolf Wunder wystąpi w piątek, 4 marca 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W jego interpretacji usłyszymy Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Chopina. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego. Program koncertu dopełni Szeherezada Rimskiego-Korsakowa.
|
Koncert na zakończenie Festiwalu Noworocznego „Muzyczne Fascynacje” w Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się w piątek, 4 marca 2011 roku o godz. 19.00. W programie znajdzie się uwertura, a także koncert solowy i symfonia, co powoduje, że wieczór przyjmie formę właściwą dla typowego filharmonicznego koncertu symfonicznego. Koncert otworzy uwertura do opery Kopciuszek Rossiniego. Dalej zabrzmi Symfonia klasyczna, która jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i popularnych dzieł Sergiusza Prokofiewa oraz ukończony w 1919 roku Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 Edwarda Elgara z Jeleną Očic w roli solistki. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Michał Klauza (na zdjęciu).
|
Premierowe przedstawienia podwójnego spektaklu, złożonego z oper: Dydona i Eneasz Henry Purcella i Zamek Sinobrodego Béli Bartóka, odbędą się w sobotę, 5 marca 2011 roku i niedzielę, 6 marca 2011 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi. Spektakl zrealizowali: Łukasz Borowicz (kierownictwo muzyczne), Jacek Gąsiorowski (reżyseria), Piotr Kamiński (konsultacja dramaturgiczna i muzyczna), Anna Wunderlich (scenografia) oraz Alexandr Azarkevitch (choreografia i ruch sceniczny).
Dydona i Eneasz Purcella oraz Zamek Sinobrodego Bartóka to opery, które mimo dzielących je epok, połączone w jedną inscenizację, nabierają głębszego sensu. Opowiadają historię wielkiej miłości, która pod wpływem lęków ludzkiej jaźni i siły fatum kończy się nieuchronną rozłąką i dramatycznym finałem. Skomplikowane koleje losu bohaterów zmuszają do refleksji nad przemijaniem i barierami, które być może tkwią w każdym z nas.
Królową Dydonę dręczą niepokój i obawa. Przyczyną jest jej silne uczucie do Eneasza, wodza trojańskiej drużyny, która szczęśliwie ocalała z pogromu zdobytej przez Greków Troi. Władczynią targają jednak najgorsze przeczucia. Nad królestwem zaczynają panować złe moce...
... W ciemnej i posępnej komnacie zamkowej mieści się siedmioro żelaznych drzwi. Pojawiają się postaci - Judyta i Sinobrody. Kobieta kocha księcia tak mocno, że postanawia porzucić dla niego krainę kwiatów i słonecznych promieni. Pragnie rozproszyć mrok posępnego zamczyska, ale tajemnica zamkniętych drzwi pozostaje nierozwikłana. Do czasu...
Spektakl zostanie powtórzony: 13 marca i 15 kwietnia 2011 roku, a w dniu 8 maja 2011 roku zostanie zaprezentowany podczas XVIII Bydgoskiego Festiwalu Operowego.
|
Koncerty drugiej edycji Wawer Music Festival odbywać się będą od 12 września 2010 do 5 czerwca 2011 roku, o godz.17:30 w Busi-nessman Institute w Warszawie (ul.Trakt Lubelski 40a).
Idea festiwalu łączącego różne spojrzenia na muzykę klasyczną narodziła się w 2009 roku i jest konsekwentnie realizowana przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Opiekę artystyczną sprawuje prof. Jarosław Drzewiecki. Organizatorzy oferują spędzenie rodzinnego wieczoru w otoczeniu pięknej muzyki zrodzonej przez geniusz ludzkiego umysłu różnych epok, wzbogaconej ofertą wyrafinowanego menu, a wcześniej spa, basenu, sauny i salonu relaksu.
W ramach drugiej edycji Festiwalu usłyszymy blisko 100 artystów światowego formatu oraz tych, którzy dopiero zaczynają swoją drogę ku wielkiej estradzie. Wawer Music Festival zostanie zainaugurowany plenerowym spektaklem „Taneczny Świat Chopina” w wykonaniu cenionego Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” z Krakowa (12.09.2010). Podczas pierwszej niedzieli października (3.10.2010) wystąpi gwiazda światowej pianistyki – Tatiana Shebanowa, rzadko występująca publicznie, która jako jedyna w historii nagrała 2-krotnie komplet dzieł Chopina (na współczesnym fortepianie i na Erardzie z 1849 roku). Wraz z artystką spotka się na estradzie Krzysztof Kolberger, a w drugiej części wieczoru usłyszymy gwiazdę europejskiego jazzu – Konstantina Vilenskiego wraz z Vilensky Jazz Trio. Na koncert listopadowy (14.11.2010) zaproszenie przyjęli artyści z Lwowa na czele z wielkim skrzypkiem, dyrygentem - prof. Igorem Pylatyukiem, Rektorem Akademii Muzycznej we Lwowie. Koniec roku przywitamy (12.12.2010) z Biesami i Czadami z Bieszczad. W programie „Raz na ludowo” wraz z chórem „Adoramus” pod dyrekcją Janusza Ostrowskiego wystąpi Zespół „Sanok” kierowany przez Janusza Podkula, który pokaże jak cenne są Bieszczady dla Polski. Piątym koncertem festiwalowym (09.01.2011) będzie muzyczna wizytówka kompozytora, gościa honorowego i wykonawcy w jednym – Waldemara Malickiego. Koncert lutowy tradycyjnie poświęcony zostanie Chopinowi (20.02.2011). Tym razem wystąpi najwybitniejszy wśród wybitnych, wychowawca blisko setki pianistów, w tym Krystiana Zimermana, kontynuator polskiej szkoły pianistycznej prof.Zbigniewa Drzewieckiego - prof. Andrzej Jasiński. W przerwie koncertu odbędzie się spotkanie z artystą-fotografikiem i autorem premierowego albumu Pianiści – Juliuszem Multarzyńskim. W marcu (6.03.2011) publiczność warszawska zostanie zaskoczona brzmieniem anielskich organów – największej na świecie i jedynej w Polsce harfy szklanej. Glass Duo Anny i Arkadiusza Szafrańców z Gdańska spotka się po raz pierwszy na estradzie z 6-osobową muzyczną rodziną Kaszubów z Poznania. Z kolei Małgorzata Walewska, której interpretacje dzieł Verdiego weszły do kanonu współczesnej sztuki wokalnej, wystąpi w kwietniu (3.04.2011), a w maju (8.05.2011) red. Bogusław Kaczyński zaprezentuje dwie młode, polskie gwiazdy – Joannę Jakubas (sopran) i Stanisława Drzewieckiego (fortepian). Wielkim finałem będzie koncert (05.06.2011) Serbskiej Orkiestry Akordeonowej z Nowego Sadu, która wykona klasyczny repertuar we współczesnych aranżacjach. Gościem honorowym wieczoru będzie od 40 lat promotor życia kulturalnego na Podkarpaciu – prof. Andrzej Smolik.
|
Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus" pod batutą Agnieszki Duczmal, z udziałem solistów: Claudi Arimany – flet, Katarzyny Hołysz- mezzosopran i Klaudiusza Barana – bandoneon oraz Chór Kameralny UAM, odbędzie się w niedzielę, 6 marca 2011 roku o godz. 18:00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Głównym punktem programu będzie Misa a Buenos Aires - jeden z najlepszych utworów argentyńskiego kompozytora Martína Palmeriego. Usłyszymy niezwykłe połączenie gatunku muzycznego, jakim jest msza z ognistymi rytmami tanga. Ponadto poznamy kompozycję osiemnastowiecznego hiszpańskiego oboisty - Joana Baptisty Pla - Koncert G-dur na flet i orkiestrę smyczkową. Orkiestra zaprezentuje się także w jazzowych rytmach, wykonując utwór norweskiego kompozytora Monsa Leidvina Takle'a.
|
Koncert Iannis Xenakis – wielki architekt przestrzeni odbędzie się w niedzielę, 6 marca 2011 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Opieka artystyczna – prof. Stanisław Skoczyński.
|
Podwójny spektakl złożony z dwóch kompozycji Rafała Augustyna – akcji choreograficznej w jednym akcie Rękopis znaleziony w Saragossie oraz baletu Figle szatana – będzie można obejrzeć 8 marca 2011 roku o godz. 19.00 w Operze Wrocławskiej.
Figle szatana to historia o diabelskich harcach w karnawale. Rafał Augustyn uzupełnił i opracował zachowaną częściowo muzykę Adama Münchheimera i Stanisława Moniuszki. Natomiast Rękopis... powstał na motywach powieści Jana Potockiego. Kompozytor wybrał do muzycznego i scenicznego przedstawienia podstawowy wątek przygód Alfonsa van Wordena i najbliżej związanych z nim epizodów.
|
Koncert Krystyna Borucińska i jej goście odbędzie się 9 marca 2011 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Anna Karasińska – sopran, Ryszard Cieśla – baryton, Christian Danowicz - skrzypce i Michał Borzykowski – wiolonczela. W programie utwory K. Szymanowskiego, J. Lefelda, H. Czyża i A. Malawskiego.
|
Lukas Geniušas (na zdjęciu) - laureat II nagrody ubiegłorocznego XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie wystąpi w Filharmonii Narodowej w Warszawie 10 marca 2011 roku o godz. 18:00, z nadzwyczajnym recitalem w ramach Czwartkowych Spotkań Muzycznych. Wykona bardzo trudny repertuar - 24 etiudy Chopina z op. 10 i 25 oraz Sonatę h-moll Ferenca Liszta.
Etiudy są niezwykle rzadko wykonywane w komplecie podczas jednego wieczoru, nie tylko ze względu na skalę trudności technicznych (każda etiuda to inny problem techniczny), ale także interpretacyjnych. Również Sonata h-moll Liszta wymaga od wykonawcy wielkiej dojrzałości artystycznej i doskonałego warsztatu pianistycznego. Lukas Geniušas mimo młodego wieku (ur. 1990) z łatwością pokonuje wszelkie trudności wykonawcze, zarówno techniczne jak i interpretacyjne, co udowodnił podczas ostatniego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie.
Więcej
|
Drugi z tegorocznych projektów festiwalu „Mazovia Goes Baroque”, który odbędzie się w dniach 10-13 marca 2011 roku w Warszawie, Gostyninie i Łochowie, kontynuuje linię programową zainicjowaną koncertami z udziałem zespołu Les Musiciens de Saint-Julien. Raz jeszcze znajdziemy się na pograniczu muzyki ludowej i artystycznej, by obserwować ich wzajemne relacje i inspiracje. Tym razem przeniesiemy się jednak do bardziej kosmopolitycznej Europy Środkowej.
Młoda, ale bardzo już utytułowana holenderska orkiestra Holland Baroque Society postanowiła zrozumieć zachwyt Telemanna polską, słowacką i czeską muzyką ludową, zapraszając do współpracy dwóch muzyków rodem ze Słowacji – znakomitego skrzypka Miloša Valenta i grającego na cymbałach Jana Rokytę. Ich wspólne przedsięwzięcie to zatem nie tylko atrakcyjne wydarzenie artystyczne, ale quasi-badawczy wgląd w naturę warsztatu kompozytorskiego wielkiego niemieckiego muzyka i wielbiciela słowiańskiej muzyki ludowej, pełnej życia i improwizacyjnego szaleństwa. Lira korbowa to instrument towarzyszący muzyce europejskiej od średniowiecza. Przechodziła różne koleje losów i wiodła dwa równoległe żywoty – w świecie muzyki artystycznej i ludowej. Te drogi często się przecinały, czasami dosłownie, czasami metaforycznie. Franz Schubert kończy jeden ze swoich najsłynniejszych cykli pieśniowych Winterreise (Podróż zimowa) pieśnią poświęconą lirnikowi, wiejskiemu muzykantowi wędrującemu od wsi do wsi i z akompaniamentem liry korbowej snującemu swoje opowieści. Ten właśnie utwór podsunął Matthiasowi Loibnerowi, austriackiemu muzykowi specjalizującemu się w grze na lirze da gamba pomysł transkrybowania partii fortepianu w całym cyklu na lirę korbową. Efekt jest fenomenalny, tym bardziej, że śpiewającą partię solową Nataszę Mirković-De Ro i Matthiasa Loibnera łączy porozumienie artystyczne o zupełnie wyjątkowym charakterze.
|
Opera Matka czarnoskrzydłych snów Hanny Kulenty wystawiona zostanie 11 marca 2011 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej.
Libretto, autorstwa Paula Goodmana, jest studium psychiki, obciążonej chorobą, głównej bohaterki Klary. Według słów autora to próba subiektywnego przedstawienia wewnętrznego świata człowieka, poprzez zbudowanie skojarzeniowej sieci, wokół podstawowego zbioru motywów i wyobrażeń. Niezwykła, oryginalna muzyka buduje atmosferę napięcia i emocji. Matka czarnoskrzydłych snów to okazja do bliższego poznania stylu Hanny Kulenty, od lat uznawanej za jedną z najciekawszych współczesnych kompozytorek.
|