Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Dnia 27 marca 2011 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się prapremiera baletu Krzysztofa Pastora I przejdą deszcze... do muzyki czterech utworów Henryka Mikołaja Góreckiego: Beatus vir op. 38 psalm na baryton solo, chór mieszany i wielką orkiestrę, Quasi una fantasia op. 78 na wielką orkiestrę smyczkową, Kleines Requiem für eine Polka op. 66 na fortepian i 13 instrumentów i Salve, sidus Polonorum op. 72 na wielki chór mieszany, organy, fortepiany i zespół instrumentów perkusyjnych (cz. III). Inscenizacja i choreografia - Krzysztof Pastor, kostiumy - Yumiko Takeshima, projekcje - Miguel Nieto, aranżacja przestrzeni i projekt świateł - Bert Dalhuysen. Wystąpią: Rubi Pronk (gościnnie), Adam Kruszewski (baryton, w Beatus vir), soliści, Polski Balet Narodowy, Chór i Orkiestra Opery Narodowej pod batutą Wojciecha Michniewskiego.

Krzysztof Pastor stworzył już w przeszłości balet z muzyką III Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego – najpierw w Warszawie z Baletem Teatru Wielkiego (1994), a następnie w nowej wersji choreograficznej z Het Nationale Ballet w Amsterdamie (1996). Muzykę Góreckiego wykorzystał także w swoim balecie Moving Rooms, którego premiera w wykonaniu Holenderskiego Baletu Narodowego odbyła się w Amsterdamie podczas Holland Festival 2008. Nie opowiadał w tych baletach konkretnych historii, ale połączone z muzyką wybitnego kompozytora, wywoływały one silne wrażenie czystą formą choreograficzną. Tym razem Krzysztof Pastor również sięgnął do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego, by w poetycki sposób odnieść się do polskich doświadczeń historycznych i towarzyszących im emocji społecznych w nowym swoim przedstawieniu, którego tytuł wywiedziony został z poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.


Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w niedzielę, 27 marca 2011 roku w godz. 11.00-15.00 w Teatrze Wielkim w Łodzi zaplanowano szereg zabaw, nie tylko dla najmłodszych. Foyer zamieni się w jedną wielką scenę, na której każdy uczestnik wcieli się w ulubioną postać ze spektaklu operowego lub baletowego. Artystyczny spacer będzie składał się z kilku etapów. Trasę wyznaczą specjalne przystanki. Wykorzystane zostaną w tym celu elementy scenografii Teatru Wielkiego w Łodzi oraz muzyka, towarzyszącą spektaklom.
Organizatorzy proponują cztery etapy zabawy:
  • Zatańcz na królewskim balu... - na pierwszej stacji będzie można nauczyć się jednego z historycznych tańców pod opieką i kierownictwem członków zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Łodzi. O makijaż i dobór kostiumu scenicznego zadbają charakteryzatorki Teatru. Zabawa będzie doskonałą okazją do zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia w przebraniu np. damy dworu.
  • Bądź rycerzem Króla Artura... - tutaj w sali rycerskiej goście zostaną zaproszeni do udziału w biesiadzie. Każdy uczestnik będzie mógł przebrać się za rycerza i wznieść puchar za zdrowie władcy.
  • Poczuj klimat XIX-wiecznego mieszczaństwa... - atrakcją tej części spotkania będzie scenografia musicalu My Fair Lady. Uczestnicy poczują klimat dawnej kawiarenki. Prowadzić do niej będzie alejka z pięknymi latarniami. Wystrój wnętrza przeniesie uczestników do Londynu XIX wieku.
  • Stwórz własną kreację dla Księżniczki... - to część przeznaczona przede wszystkim dla dzieci. W kąciku bajek i przy dźwiękach radosnej muzyki dzieci wcielą się w baśniowe postaci, a także zaprojektują suknię dla księżniczki. Na młodych projektantów będą czekały kartony, skrawki tkanin, koraliki, brokat, klej i kredki.

Zabawa zakończy się konkursem z nagrodami. Zainteresowani kulisami produkcji spektaklu będą mogli obejrzeć makiety scenograficzny z ostatniej premiery. Wydarzenie zakończy koncert w wykonaniu kwartetu smyczkowego artystów Teatru Wielkiego w Łodzi.


W poniedziałek, 28 marca 2011 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert chóralny w wykonaniu dwu zespołów z różnych kręgów kulturowych - Chóru Kinjo Gakuin Glee Club z Nagoi (Japonia) oraz warszawskiego Chóru Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Chór Kinjo Gakuin Glee Club z Nagoi powstał w 1945 roku przy uniwersytecie Kinjo Gakuin. Chór - podobnie jak uniwersytet - jest chórem żeńskim. W jego bogatym repertuarze znajduje się m.in. szeroki wachlarz utworów japońskich, od tradycyjnych pieśni ludowych po dzieła współczesnych kompozytorów japońskich, ale także utwory kompozytorów europejskich. Ważną dziedziną działalności chóru są zagraniczne tournée, które mają służyć międzynarodowej wymianie kulturalnej poprzez muzykę. Chór już od 35 lat prowadzi Tsunehisa Ohara. Pod jego kierunkiem zdobywał liczne wyróżnienia na konkursach w Japonii. Artysta jest uznanym śpiewakiem operowym (barytonem) i nauczycielem śpiewu.

Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego działa od 1968 roku (do 1999 Chór Akademii Teologii Katolickiej). Występował w niemal wszystkich krajach Europy. Zespół doceniono na wielu konkursach - nagrody m.in. na Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat, Festiwalu Chóralnym w Kraśniku, Ogólnopolskim Festiwalu Polskiej Pieśni Chóralnej w Katowicach, Międzynarodowym Konkursie Chóralnym Music World w Fivizzano (Włochy). Repertuar zespołu obejmuje dzieła od renesansu po współczesność, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej muzyki sakralnej (zwłaszcza współczesnej). Dyrektorem artystycznym i dyrygentem Chóru jest ks. prof. Kazimierz Szymonik. Prowadzi chór od 1981 roku. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie pełni funkcję kierownika specjalności Muzyka Kościelna. Wykłada również w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, od 1992 na stanowisku Kierownika Katedry Wykonawstwa Muzyki Religijnej. Zasiada w radach artystycznych i jury licznych konkursów i festiwali muzyki chóralnej.

W programie koncertu znajdą się utwory: Ko Matsushita - Ave Maria, Ave Regina coelorum, Michio Mamiya - Até Netsik, Makiko Kinoshita - Aru Kazeni Yosete, Antona Bruckera - Os justi, Stanisława Moryto - Trzy motety żałobne (prawykonanie), Michała Sławeckiego - Meine Liebe Mutter, Felixa Mendelssohna - Richte mich Gott, Stanisława Wiechowicza - Pado dysc, Jana Maklakiewicza - Kołysanka, Edwarda Burego - Bystra wodicka, Józefa Świdra - Moja piosnka (II) i Michała Kleofasa Ogińskiego - Polonez Pożegnanie ojczyzny (oprac. J. Kurczewski) oraz japońskie pieśni ludowe.


Koncert na organy i orkiestrę smyczkową Mariana Sawy zabrzmi we wtorek, 29 marca 2011 roku o godz. 19 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wystąpią: Roman Perucki – organy i Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod batutą Wojciecha Rodka. W programie koncertu znajdą się również utwory Händla - Koncert organowy g-moll op. 4 nr 1 i Koncert organowy g-moll op. 4 nr 3, Griega - Dwie melodie nordyckie op. 63 i Mendelssohna - XII Symfonia na smyczki g-moll.


Festiwal "Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Manuela de Falli", organizowany przez Towarzystwo im. K. Szymanowskiego, odbędzie się w dniach 29-31 marca 2011 roku w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Tegoroczna, 14. edycja festiwalu poświęcona będzie twórczości kompozytora hiszpańskiego - Manuela de Falli, z którym Karol Szymanowski działał w Towarzystwie Muzyki Współczesnej w latach dwudziestych ubiegłego stulecia. Obaj bohaterowie festiwalu czerpali inspirację z folkloru swoich krajów – festiwal da więc okazję do porównań, w jaki sposób inspiracje te zostały twórczo przetworzone, w jaki sposób kompozytorzy zespolili elementy archaiczno-prymitywne z nowoczesnym językiem dźwiękowym XX wieku. Festiwal będzie największą dotychczas promocją muzyki kameralnej Manuela de Falli w Polsce. O ile twórczość symfoniczna de Falli jest obecna na polskich estradach koncertowych, o tyle jego utwory kameralne są mało znane. Kompozycje takie, jak: Koncert Klawesynowy (napisany przez de Fallę dla polskiej klawesynistki Wandy Landowskiej), czy Psyche na mezzosopran i zespół kameralny zabrzmią na estradzie w Katowicach po raz pierwszy. Po raz pierwszy zostanie też zaprezentowana publiczności pieśń Nynie otpuszczajeszi na chór a capella, której autorstwo przypisywane jest Szymanowskiemu (odkryta i opublikowana w 2008 roku).

Podczas festiwalu zabrzmią utwory kameralne na różne składy instrumentów, muzyka gitarowa i na chór a capella, muzyka fortepianowa oraz pieśni, kwartety smyczkowe i utwory na altówkę i fortepian. Udział wybitnych artystów takich, jak: Marek Toporowski, Urszula Kryger, Joanna Domańska, Karol Radziwonowicz, Zbigniew Raubo, Kwartet Śląski, Camerata Silesia gwarantuje wysoki poziom wykonawczy. Program 3 koncertów uwzględnia udział 34 artystów.

Festiwal "Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego" odbywa się w Akademii Muzycznej w Katowicach od 1997 roku. Formuła Festiwalu zestawia kompozycje K. Szymanowskiego z kompozycjami twórców jemu współczesnych, ukazując jego twórczość w bogatym kontekście kultury światowej. Daje okazję nie tylko do porównań technik kompozytorskich w traktowaniu podobnych form muzycznych, ale pozwala również przybliżyć publiczności kompozycje rzadko goszczące na estradach koncertowych lub w naszym kraju zupełnie nieznane. Poprzednie edycje festiwalu poświęcone były twórczości: L. Janačka, G. Bacewicz, M. Ravela, B. Bartóka, R. Straussa, S. Prokofiewa, S. Rachmaninowa, kompozytorów śląskich, D. Szostakowicza, C. Debussy’ego, C. Nielsena i w 2010 roku Fryderyka Chopina.

Więcej


Niemalże w przeddzień beatyfikacji Ojca Świętego Jana Pawła II - 29 marca 2011 roku w Filharmonii Krakowskiej, w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza usłyszymy Beatus vir Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Igora Strawińskiego – Symfonię Psalmów z Adamem Kruszewskim – baryton w roli solisty.

Henryk Mikołaj Górecki skomponował Beatus vir już po wyniesieniu Karola Wojtyły na stolicę apostolską. Praca nad utworem trwała od 2 kwietnia do 19 maja 1979 roku, a prawykonanie dzieła odbyło się w Krakowie, w kościele Franciszkańskim 9 czerwca 1979 roku, podczas pierwszej pielgrzymki Papieża do Polski. W partii solowej wystąpił Jerzy Mechliński, Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadził kompozytor. Ojciec Święty, któremu dzieło zostało dedykowane, wyraził swoje uznanie dziękując publicznie Góreckiemu za dostarczenie "tak głębokiego doznania".


W środę, 30 marca 2011 roku w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry "Sinfonia Iuventus" pod dyrekcją wybitnego dyrygenta Jerzego Maksymiuka. Wśród solistów usłyszymy jedną z największych polskich śpiewaczek - Jadwigę Rappé w utworze Piotra Mossa Loneliness do tekstów E. Cummingsa, natomiast w kompozycji Joanny Wnuk-Nazarowej Lamento na obój i orkiestrę smyczkową jako solista wystąpi Arkadiusz Krupa. Ponadto w programie koncertu znajdą się kompozycje J. S. Bacha - V Koncert klawesynowy f-moll BWV 1056 cz. II (w wersji fortepianowej) i C. Debussy’ego - Preludium nr 8 Dziewczyna o włosach jak len (oprac. Jerzy Maksymiuk).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.