Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Dnia 1 kwietnia 2011 roku w Filharmonii Łódzkiej wystąpi Młodzieżowa Orkiestra Unii Europejskiej (European Union Youth Orchestra). Muzycy EUYO koncertowali w Łodzi w sierpniu ubiegłego roku z ogromnym sukcesem. Tym razem spędzą w Łodzi aż dwa tygodnie i dadzą dwa koncerty. Program koncertu kameralnego, który zagrają w ms2 w Manufakturze, to ukłon wobec łódzkich melomanów: usłyszymy m.in. utwory urodzonych w Łodzi Aleksandra Tansmana i Grażyny Bacewicz. Wieczorem o godz. 19.00 w Sali Filharmonii orkiestra pod batutą Clausa Petera Flora wykona natomiast kompozycje R. Wagnera i F. Liszta.

EUYO to zespół, w którym grają muzycy w wieku od 14 do 24 lat, reprezentujący 27 krajów Unii Europejskiej. Szefem orkiestry jest Vladimir Ashkenazy, pianista-wirtuoz, kameralista i dyrygent. EUYO koncertuje na całym świecie, promując ideały europejskiej wspólnoty.


Koncert Janowi Pawłowi II w 6. rocznicę śmierci czekając na beatyfikację odbędzie się w piątek, 1 kwietnia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W programie Msza G-dur Schuberta i Angelus Wojciecha Kilara. Wystąpią: Aleksandra Chacińska – sopran, Hubert Stolarski – tenor, Witold Żołądkiewicz – baryton i Jerzy Trela – recytacja oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej i Chór Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego. Przygotowanie Chóru - Sylwester Matczak, Bernard Mendlik.


Dnia 1 kwietnia 2011 roku Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej zaprasza na koncert dzieł swego patrona – Witolda Lutosławskiego. Oprócz Koncertu na orkiestrę i Trzech poematów Henri Michaux w programie znajdą się utwory chorwackiego kompozytora Igora Kuljericia. Tydzień później ten sam program zostanie wykonany podczas 26. Biennale w Zagrzebiu.

Wybór repertuaru, który zabrzmi podczas obu koncertów, jest nieprzypadkowy, osoba Lutosławskiego bowiem i jego Trzy poematy są bezpośrednio powiązane z chorwackim festiwalem. Witold Lutosławski skomponował je na zamówienie Muzički Biennale w Zagrzebiu. Tam też – 9 maja 1963 roku – odbyło się prawykonanie utworu. Orkiestrę Radia i Telewizji w Zagrzebiu poprowadził sam kompozytor, co można uznać za jego debiut dyrygencki. Chórem dyrygował Slavko Zlatić. Biennale w 1963 roku gościło wielu uznanych twórców, poczynając od leciwego Igora Strawińskiego, na skandaliście Johnie Cage’u kończąc. Wśród wielu muzycznych atrakcji wykonanie Trzech poematów Lutosławskiego okazało się jednym z najciekawszych na festiwalu, a także najlepiej ocenianych przez publiczność i krytyków. Z pewnością stało się tak między innymi za sprawą nowatorskiej partii chóru, dzięki której utwór do dziś brzmi niezwykle awangardowo. Podczas koncertu we Wrocławiu Orkiestrze towarzyszyć będzie Chór Filharmonii Wrocławskiej, w Zagrzebiu – zespół wokalny z Chorwacji.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Tonciego Bilicia (na zdjęciu) podczas obu wieczorów wykona też jeden z najchętniej prezentowanych utworów Lutosławskiego – Koncert na orkiestrę, a także utwory Igora Kuljericia – jednego z najbardziej popularnych chorwackich kompozytorów współczesnych. Zabrzmi jego Koralna Predigra na orkiestrę symfoniczną oraz Marimba Concerto – utwór z 2001 roku, który został dedykowany głównej jego odtwórczyni, córce kompozytora – Ivanie Bilić.


Rzadko wykonywany, wirtuozowski Koncert skrzypcowy M. Moszkowskiego zabrzmi w Filharmonii Narodowej 1 i 2 kwietnia 2011 roku w wykonaniu wybitnego polskiego skrzypka Krzysztofa Jakowicza. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej poprowadzi Andrzej Boreyko.

Koncert skrzypcowy Moszkowskiego to dzieło efektowne, późnoromantyczne, wirtuozowskie, jednak w Polsce niezwykle rzadko wykonywane, dość powiedzieć, że w powojennym repertuarze Filharmonii Narodowej Koncert nie pojawił się prawdopodobnie ani razu. Na nowo odkrywa go czołowy polski skrzypek - Krzysztof Jakowicz. Artysta obok słynnych dzieł światowej literatury muzycznej - chętnie wydobywa z zapomnienia prawdziwe perły muzyki skrzypcowej, chętnie też eksperymentuje z instrumentami różnych lutników, często podczas jednego wieczoru gra na kilku instrumentach, by dać słuchaczom możliwość porównania ich brzmienia.

Ponadto w programie wieczoru zabrzmi subtelna, barwna miniatura Cantique d'amour Igora Markevitcha oraz VIII Symfonia Szostakowicza.


Dnia 1 kwietnia 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się koncert w wykonaniu Kamili Wąsik – skrzypce oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą dwóch dyrygentów - Mirosława Jacka Błaszczyka i Bogusława Jana Bembena. W programie: Mieczysław Karłowicz Odwieczne pieśni op. 10, Henryk WieniawskiII Koncert skrzypcowy d-moll op. 22, Modest Musorgski – Noc na Łysej Górze i Paul Dukas – Uczeń czarnoksiężnika.


Gdański Festiwal Muzyczny, organizowany w tym roku pod hasłem Kontrasty, odbędzie się w dniach 2-13 kwietnia 2011 roku.

Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie oraz postać Artysty Rezydenta. W roku 2009 wystąpiła w tej roli kompozytorka - Elżbieta Sikora, w roku 2010 - Roku Fryderyka Chopina - funkcję tę przyjęła pianistka - Ewa Pobłocka, a w roku 2011 wystąpi w tej roli jedna z największych gwiazd w historii polskiej wokalistyki - Stefania Toczyska.

Gdański Festiwal Muzyczny 2011 zainauguruje wykonanie Requiem G. Verdiego z udziałem m.in. Stefanii Toczyskiej i znakomitego Chóru Filharmonii z Mińska. Na zakończenie, pod batutą Daniela Reussa wystąpią legendarne zespoły Collegium Vocale Gent i Akademie für Alte Musik Berlin. W ich wykonaniu zabrzmi Pasja „Der Tod Jesu” C.H. Grauna. Wydarzeniem festiwalu będzie również Gala Operowa, którą poprowadzi jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów – Tadeusz Wojciechowski, oraz koncert jednej z najlepszych w tej chwili orkiestr europejskich - Słowackiej Filharmonii Narodowej z Bratysławy pod dyrekcją czeskiego dyrygenta Leosa Svarovsky’ ego z pianistą Marianem Lapsanskym. Wystąpi także legendarna Orkiestra Kameralna, założona przez Bohumila Warchala oraz ortodoksyjny St. Ephraim Male Choir z Budapesztu, który w Roku Franciszka Liszta zaprezentuje unikalne dzieła tego wielkiego kompozytora. Bardzo interesująco zapowiada się także koncert poświęcony twórczości A. Vivaldiego z udziałem Polskiego Chóru Kameralnego i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. W ramach Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2011 odbędzie się również koncert jubileuszowy Cappelli Gedanensis, koncert współczesnych kompozytorów gdańskich „Nowe Brzmienia Gdańskie”, a także koncert laureata Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie - Lukasa Geniušasa.

W programie Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2011 dominować będzie – z racji nazwiska Artysty Rezydenta – muzyka wokalna. Będzie to jednocześnie także festiwal kontrastów i to nie tylko z uwagi na różnorodność epok, gatunków i skojarzeń (Vivaldi/Piazzolla), ale także na rozmiary biorących w nim udział zespołów.

Koncertom towarzyszyć będzie mistrzowski kurs interpretacji muzyki kameralnej, który poprowadzą muzycy Moscow Piano Trio.

Podobnie jak i w latach poprzednich, tak i w roku 2011 koncerty Gdańskiego Festiwalu Muzycznego odbędą się również w Sopocie, Gdyni, Starogardzie Gdańskim, Elblągu, Trąbkach Wielkich oraz w Wejherowie i Kartuzach.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Samorząd Województwa Wielkopolskiego i Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego zapraszają na XI Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej „JAKO WIELE PRZECIWKO TOBIE ŚWIADCZĄ...”, który odbędzie się w Poznaniu w dniach 17 marca - 20 kwietnia 2011 roku. Kierownictwo artystyczne - Elżbieta Karolak, prowadzenie koncertów: Teresa Brodniewicz, Joanna Marciniak.

Festiwal zainauguruje Pasja wg św. Mateusza (Danziger Passion) Georga Philippa Telemanna, a zakończy Pasja wg św. Jana Zbigniewa Kozuba. W programie pozostałych koncertów znajdą się dzieła tematycznie wpisujące się w okres Wielkiego Postu. Usłyszymy kompozycje m.in. Jana Sebastiana Bacha, Felixa Mendelssohna-Bartholdy, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, Feliksa Nowowiejskiego, Mariana Sawy, Jana Maklakiewicza, Henryka Mikołaja Góreckiego i Leszka Wisłockiego.

Więcej


W sobotę, 2 kwietnia 2011 roku minie szósta rocznica śmierci Jana Pawła II. Tego dnia o godz. 19 w katowickiej archikatedrze p.w. Chrystusa Króla Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina da koncert, w którym obok dzieł klasyków muzyki religijnej Maxa Regera i Antona Brucknera wykonane zostaną utwory naszego czasu. Światowe prawykonania będą miały dwa utwory - Dream of the Rood Piotra Ślęczka i Nos autem gloriari Adriana Robaka. Przed dwoma laty filharmoniczni śpiewacy byli pierwszymi - także w katowickiej archikatedrze - wykonawcami kompozycji Źródło - Tryptyk rzymski Piotra Ślęczka, inspirowanej jednym z najgłośniejszych tomików Karola Wojtyły, Tryptykiem rzymskim opublikowanym już pod jego papieskimi imionami. Utwory Adriana Robaka wykonywane były m.in. podczas Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, z okazji 70. rocznicy wyzwolenia obozu koncentracyjnego KL Auschwitz, Mikołowskich Dni Muzyki i na Incontro Internaziona le Polifonico Citta di Fano. Dwa prawykonania w jednym koncercie są dowodem wielkiej wagi, jaką artyści filharmonicznego chóru, a zwłaszcza jego artystyczny szef Jarosław Wolanin przykładają do programów muzyki religijnej dawanych w świątyniach.
W programie katowickiego koncertu znajdą się kompozycje Antona Brucknera - Vexilla Regis, Christus factus est, Maxa Regera - Unseren lieben Frauen op.138 nr 4, Kreuzfahrerlied op.138 nr 5, Agnus Dei op.138 nr 6, Adriana R. Robaka - Nos autem gloriari (2011 – prawykonanie), Adoramus te Christe, Marcina Gumieli - Stabat Mater oraz Piotra Ślęczka - Dream of the Rood (2011 – prawykonanie).


VIII Podlaski Festiwal Wielkanocny odbędzie się w dniach 2 kwietnia – 28 maja 2011 roku. Oprócz koncertów w ramach Festiwalu odbędą się spotkania, wystawa pocztówek wielkanocnych oraz konkurs pieśni wielkanocnych.

Więcej


W sobotę, 2 kwietnia 2011 roku po raz pierwszy w Mediatece we Wrocławiu (Pl. Teatralny 5) zaprezentowany zostanie koncert muzyki klasycznej. Będzie to także pierwszy koncert nowo utworzonego we Wrocławiu zespołu NFM Ensemble, którego działalność poprzez dobór wykonywanego repertuaru zakłada systematyczną prezentację niemalże wszystkich instrumentów orkiestry symfonicznej na gruncie muzyki kameralnej i którego skład będzie zależny od wykonywanych utworów. Podczas tego wieczoru zespół dokona polskiego prawykonania Kwintetu fortepianowego wybitnego angielskiego kompozytora Ralpha Vaughana Williamsa, zabrzmi także jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów muzyki klasycznej – Kwintet fortepianowy A-dur Franza Schuberta „Pstrąg”, którego nazwa pochodzi od pieśni o tym samym tytule. Podczas koncertu zabrzmią także utwory młodych, zdolnych wrocławskich kompozytorów współczesnych – Katarzyny Dziewiątkowskiej-Mleczko (Modern talking na głos i komputer), Sebastiana Ładyżyńskiego (SU 536 na fagot i elektronikę) oraz Jacka Sotomskiego (Opowieści Kilgore'a Trouta na recytatora i komputer).


Koncerty drugiej edycji Wawer Music Festival odbywać się będą od 12 września 2010 do 5 czerwca 2011 roku, o godz.17:30 w Busi-nessman Institute w Warszawie (ul.Trakt Lubelski 40a).
Idea festiwalu łączącego różne spojrzenia na muzykę klasyczną narodziła się w 2009 roku i jest konsekwentnie realizowana przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Opiekę artystyczną sprawuje prof. Jarosław Drzewiecki. Organizatorzy oferują spędzenie rodzinnego wieczoru w otoczeniu pięknej muzyki zrodzonej przez geniusz ludzkiego umysłu różnych epok, wzbogaconej ofertą wyrafinowanego menu, a wcześniej spa, basenu, sauny i salonu relaksu.
W ramach drugiej edycji Festiwalu usłyszymy blisko 100 artystów światowego formatu oraz tych, którzy dopiero zaczynają swoją drogę ku wielkiej estradzie. Wawer Music Festival zostanie zainaugurowany plenerowym spektaklem „Taneczny Świat Chopina” w wykonaniu cenionego Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” z Krakowa (12.09.2010). Podczas pierwszej niedzieli października (3.10.2010) wystąpi gwiazda światowej pianistyki – Tatiana Shebanowa, rzadko występująca publicznie, która jako jedyna w historii nagrała 2-krotnie komplet dzieł Chopina (na współczesnym fortepianie i na Erardzie z 1849 roku). Wraz z artystką spotka się na estradzie Krzysztof Kolberger, a w drugiej części wieczoru usłyszymy gwiazdę europejskiego jazzu – Konstantina Vilenskiego wraz z Vilensky Jazz Trio. Na koncert listopadowy (14.11.2010) zaproszenie przyjęli artyści z Lwowa na czele z wielkim skrzypkiem, dyrygentem - prof. Igorem Pylatyukiem, Rektorem Akademii Muzycznej we Lwowie. Koniec roku przywitamy (12.12.2010) z Biesami i Czadami z Bieszczad. W programie „Raz na ludowo” wraz z chórem „Adoramus” pod dyrekcją Janusza Ostrowskiego wystąpi Zespół „Sanok” kierowany przez Janusza Podkula, który pokaże jak cenne są Bieszczady dla Polski. Piątym koncertem festiwalowym (09.01.2011) będzie muzyczna wizytówka kompozytora, gościa honorowego i wykonawcy w jednym – Waldemara Malickiego. Koncert lutowy tradycyjnie poświęcony zostanie Chopinowi (20.02.2011). Tym razem wystąpi najwybitniejszy wśród wybitnych, wychowawca blisko setki pianistów, w tym Krystiana Zimermana, kontynuator polskiej szkoły pianistycznej prof.Zbigniewa Drzewieckiego - prof. Andrzej Jasiński. W przerwie koncertu odbędzie się spotkanie z artystą-fotografikiem i autorem premierowego albumu Pianiści – Juliuszem Multarzyńskim. W marcu (6.03.2011) publiczność warszawska zostanie zaskoczona brzmieniem anielskich organów – największej na świecie i jedynej w Polsce harfy szklanej. Glass Duo Anny i Arkadiusza Szafrańców z Gdańska spotka się po raz pierwszy na estradzie z 6-osobową muzyczną rodziną Kaszubów z Poznania. Z kolei Małgorzata Walewska, której interpretacje dzieł Verdiego weszły do kanonu współczesnej sztuki wokalnej, wystąpi w kwietniu (3.04.2011), a w maju (8.05.2011) red. Bogusław Kaczyński zaprezentuje dwie młode, polskie gwiazdy – Joannę Jakubas (sopran) i Stanisława Drzewieckiego (fortepian). Wielkim finałem będzie koncert (05.06.2011) Serbskiej Orkiestry Akordeonowej z Nowego Sadu, która wykona klasyczny repertuar we współczesnych aranżacjach. Gościem honorowym wieczoru będzie od 40 lat promotor życia kulturalnego na Podkarpaciu – prof. Andrzej Smolik.


Kardynał Stanisław Dziwisz - Arcybiskup Metropolita Krakowski zaprasza 3 kwietnia 2011 roku o godz. 18 do kościoła św. św. Piotra i Pawła w Krakowie (ul. Grodzka 52A) na Mszę Świętą o kanonizację Sługi Bożego Jana Pawła II połączoną z koncertem Akademickiego Chóru Politechniki Lubelskiej, Chóru Kantorei Sankt Barbara i Orkiestry L’Estate Armonico pod batutą Elżbiety Krzemińskiej i Wiesława Delimata oraz solistów: Jolanty Kowalskiej – sopran, Anny Wodyńskiej – sopran, Joanny Święszek – alt, Zygmunta Magiery – tenor i o. Tomasza Jarosza – bas. W programie: Georg Friedrich Haendel – Psalm Dixit Dominus.


Koncert wielkopostny w rocznicę śmierci Jana Pawła II odbędzie się 3 kwietnia 2011 roku w Filharmonii Wrocławskiej. W programie Madonny Jana Pawła II Włodzimierza Szomańskiego.

Inspiracją do powstania oratorium-misterium Madonny Jana Pawła II było 150-lecie Dogmatu Niepokalanego Poczęcia NMP, a także zawierzenie Maryi w swoich pielgrzymkach siebie i całego narodu przez Jana Pawła II. Teksty songów napisane przez Dariusza Czajkowskiego prowadzą do najbardziej znanych i uczęszczanych europejskich Sanktuariów Maryjnych, z których większość polski papież odwiedził w swoich pielgrzymkach. Pięknym uzupełnieniem treści literackich jest poezja Romana Kołakowskiego. Muzyka skomponowana przez Włodzimierza Szomańskiego zawiera zróżnicowany muzycznie materiał, będący nawiązaniem stylistycznym do miejsc, które opisuje. Pozostaje ona także zgodna z naszą polską tradycją kościelną, której cechą charakterystyczną jest prostota głosów solistów, nie szukających tak obecnie modnych zapożyczeń.


II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Q’arto Mondi” odbędzie się w Poznaniu w dniach 5-12 kwietnia 2011 roku. Zainauguruje go jeden z najbardziej uznanych kwartetów smyczkowych młodej generacji - Cuarteto Casals. Niepowtarzalni Hiszpanie po raz pierwszy w Poznaniu będą mieli okazję zaprezentować swoje oryginalne, a jednocześnie wyjątkowo stylowe interpretacje arcydzieł muzyki kameralnej. Usłyszymy Kwartet smyczkowy op.32 nr 5 Luigiego Bocheriniego, Kwartet smyczkowy nr 1 “Metamorphoses nocturnes” György Ligetiego, Fantazje (na consort viol) Henry Purcella i Kwartet smyczkowy F-dur op.135 nr 16 Ludwiga van Beethovena. Wśród wykonawców pozostałych koncertów znajdą się tacy artyści, jak niemiecki skrzypek Friedemann Weigle, Turtle Island Quartet, czy też Meccorre String Quartet – gospodarz Festiwalu.

Szczegółowy program na stronie www.qartomondi.com


Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. K. Szymanowskiego w Warszawie zaprasza we wtorek, 5 kwietnia 2011 roku o godz. 18.00 na koncert kameralny znanego Kwartetu Martinů z Pragi i utalentowanego polskiego pianisty młodego pokolenia - Tomasza Rittera. W programie koncertu znajdą się wybitne dzieła kameralne epoki romantycznej - Kwartet smyczkowy As-dur op. 105 Antonina Dvořáka i Kwintet fortepianowy Es-dur Roberta Schumanna, a w części solowej – utwory fortepianowe Jana Sebastiana Bacha, Wojciecha Kilara (Dwa mazurki) i Sergiusza Prokofiewa.

Kwartet Martinů z Pragi jest znany melomanom w wielu państwach Europy, w Japonii i w USA, uhonorowany m.in. nagrodą na targach MIDEM w Cannes w 2004 roku za najlepsze nagranie współczesnej muzyki kameralnej; nagrał ok. 20 płyt CD.
Tomasz Ritter, 16-letni pianista, uczeń Szkoły im. K.Szymanowskiego w Warszawie, w klasie prof. Iriny Rumiancewej-Dabrowski. W 2010 roku zdobył I Nagrodę i nagrodę dziennikarzy na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym dla Młodych Muzyków w Enschede (Holandia) oraz tytuł „The Young Piano Talent” Konserwatorium Muzycznego w Pradze.


Utwory dwóch wybitnych kompozytorów - Krzysztofa Pendereckiego i Steve’a Reicha zabrzmią 6 kwietnia 2011 roku w Lincoln Center w Nowym Jorku podczas koncertu inaugurującego 2. edycję krakowskiego festiwalu „Unsound”. Publiczność zgromadzona tego wieczoru w Alice Tully Hall będzie także świadkami muzyczno-filmowego projektu Solaris. Elementem spajającym obydwie części koncertu będzie udział Sinfonietty Cracovii – Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, zaliczanej do czołowych europejskich zespołów kameralnych. Honorowym gościem koncertu będzie sam Steve Reich, który we wrześniu w Krakowie, podczas „Sacrum Profanum” będzie obchodził 75. urodziny. Partnerem wydarzenia jest Instytut Adama Mickiewicza.

To pierwszy w historii koncert promujący za oceanem festiwal „Sacrum Profanum”, organizowany w Krakowie w ramach projektu „6 zmysłów” i uznawany za jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych w Europie. Podczas gdy „Unsound” obiera bardziej drogę eksperymentatora, zagłębiając się w obszary muzyki klubowej i elektronicznej, „Sacrum Profanum” porusza się na styku muzyki współczesnej i ambitnej sceny popularnej, zacierając różnicę między tymi dwoma muzycznymi światami. Obie imprezy mają ambicje zaproszenia młodej publiczności do uczestniczenia w prezentacji różnorodnych zjawisk w szeroko ujmowanym obszarze muzyki najnowszej.

W pierwszej części koncertu przeplatać się będą utwory jednego z najbardziej uznanych na świecie polskich kompozytorów – Krzysztofa Pendereckiego (Serenada na orkiestrę smyczkową, Sinfonietta na smyczki i Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II) oraz kompozycje giganta współczesnej muzyki amerykańskiej – Steve’a Reicha (Duet for two violins and string ensemble i Triple Quartet). Wybór kompozycji Pendereckiego i Reicha nie jest przypadkowy. Tegoroczna, 9. edycja „Sacrum Profanum” będzie świętem współczesnych kompozytorów amerykańskich (J. Adams, T. Riley, M. Gordon, J. Wolfe, D. Lang) z naciskiem położonym właśnie na repertuar Steve’a Reicha. Z kolei przyszłoroczna, 10. jubileuszowa edycja „Sacrum Profanum” w całości poświęcona będzie twórczości kompozytorów polskich, wśród których Krzysztof Penderecki zajmuje szczególną pozycję.

Druga część nowojorskiego koncertu – muzyczno-filmowy projekt Solaris – powstała na zamówienie festiwalu „Unsound”. Pretekstem była pięćdziesiąta rocznica wydania powieści Solaris Stanisława Lema. Projekt nawiązuje zarówno do samej powieści, jak i jej filmowej adaptacji z 1972 roku w reżyserii Rosjanina Andrieja Tarkowskiego. Ben Frost i Daníel Bjarnason – rozczarowani oryginalną ścieżką dźwiękową do filmu Tarkowskiego – skomponowali nową wersję muzyki, której dopełnienie stanowi integralnie z nią związana kompozycja filmowa, stworzona przez Briana Eno i Nicka Robertsona. Koncert w Nowym Jorku stanowić będzie północnoamerykańską premierę projektu prawykonanego podczas krakowskiej edycji festiwalu „Unsound” w zeszłym roku.

Więcej


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na Koncert Uniwersytecki, poświęcony ofiarom katastrofy smoleńskiej, który odbędzie się w środę, 6 kwietnia 2011 roku o godz. 19.00 w kościele ewangelicko-augsburskim Św. Trójcy w Warszawie (Pl. Małachowskiego 1). W programie: Johann Adolf Hasse – Miserere c-moll i Gabriel Fauré – Requiem d-moll op.48. Wystąpią: Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Dorota Lachowicz – alt, Artur Janda – bas oraz Chór i zespół instrumentalny COLLEGIUM MUSICUM UW pod dyrekcją Andrzeja Borzyma. Wstęp wolny.


Światowe prawykonanie Requiem Smoleńsk In Memoriam Jana Pogánego, upamiętniające pierwszą rocznicę katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem, odbędzie się 8 kwietnia 2011 roku o godz. 20.00 w Sali Koncertowej Polskiego Radia we Wrocławiu. Wystąpią: Midori Ahmed - sopran (Japonia), Leo Garda – tenor (Polska), Japoński Chór Filharmoniczny z Osaki i Hiroszimy wraz z Chórem Kameralnym Akademii Medycznej we Wrocławiu oraz Orkiestra Kameralna Camerata-Wrocław pod batutą japońskiego dyrygenta Yasunori Saiki.
Polski kompozytor i dyrygent Jan Pogány, od 25 lat zamieszkały na emigracji, laureat wielu międzynarodowych nagród kompozytorskich, o swojej kompozycji napisał: „Moje Requiem daje nadzieję i nie zmusza do płaczu . Otwarte przestrzenie ludzkiego życia, zamykane bezwzględnym kluczem czasu są tylko wstępem do wieczności. W pierwszą rocznicę katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem 96 ofiarom utwór ten poświęcam...
Podczas koncertu wśród publiczności będzie obecny także kompozytor.


W dniach 9-30 kwietnia 2011 roku odbędzie się największa impreza muzyczna województwa śląskiego – 6. Międzynarodowy Festiwal im. G.G.Gorczyckiego. Tegoroczna edycja będzie przebiegać pod hasłem Wielcy wirtuozi i wypełni ją ponad 20 koncertów w 12 miastach województwa śląskiego. Inspiracją dla tytułu stała się kolejna wielka rocznica w historii muzyki jaką jest 200. rocznica urodzin Franciszka Liszta. W 2010 roku obchodziliśmy tą samą rocznicę naszego wielkiego kompozytora i wirtuoza fortepianu – Fryderyka Chopina, stąd też na festiwalu zaplanowano wyjątkowy koncert „2010-2011 Chopin-Liszt” w wykonaniu amerykańskiego pianisty Kevina Kennera - zwycięzcy XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, który odbędzie się 25 kwietnia w Sali koncertowej Opery Śląskiej w Bytomiu.

Wśród zaproszonych wirtuozów usłyszmy ponadto Emmę Kirkby (Wielka Brytania), Leszka Możdżera, Marcina Wyrostka, Piotra Szymyślika, Stefanię True (Włochy), Jarosława Kitalę i wielu innych. Na festiwalu wystapią również znakomite zespoły m.in. London Baroque (Wielka Brytania), Orkiestra miasta Tychy AUKSO, Contrasto armonico (Włochy), Filharmonia Śląska, Opera Śląska, Filharmonia Zabrzańska, Śląska Orkiestra Kameralna, Colariage, Ślaski Chór Puzonowy, Next. Jak co roku przygotowany został wyjątkowy program, który charakteryzować będzie wirtuozowskie popisy solistów, które tak oczekiwane są przez słuchaczy.

Festiwal zainuguruje światowa premiera najnowszego projektu Marcina Wyrostka z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia pt. 8 pór roku w Chorzowskim Centrum Kultury o godz. 18.00. Zwycięzca II edycji programu „Mam Talent”, laureat kilkunastu międzynarodowych konkursów Marcina Wyrostek zaprezentuje na akordeonie program, który wypełnią dwa cykle koncertowe. Pierwszy z nich to Cztery pory roku z op. 8 włoskiego kompozytora Antonia Vivaldiego, drugi - Cztery pory roku Argentyńczyka Astora Piazzolli. Wiele kompozycji doczeka się polskiej premiery, jak: koncert Haendel in Italy w wykonaniu światowej sławy sopranistki Emmy Kirkby z towarzyszeniem London Baroque Orchestra. Festiwalowy cykl ponad 20 koncertów zakończy 30 kwietnia 2011 roku w Operze Śląskiej w Bytomiu o godz. 19.00 koncert pianisty jazzowego Leszka Możdżera z towarzyszeniem Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Marka Mosia. Koncert wypełnią Miniatury Leszka Możdżera oraz Koncert fortepianowy op. 40, Trzy utwory w dawnym stylu H.M. Góreckiego i Orawa Wojciecha Kilara (wstęp wolny).


W sobotę, 9 kwietnia 2011 roku o godz. 19 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się koncert w rocznicę tragedii katyńskiej i smoleńskiej. W wykonaniu solistów: Ulrike Bartsch – mezzosopran i Marka Reicherta – baryton oraz Chóru Berliner Cappella i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod batutą Kerstina Behnke usłyszymy Epitafium katyńskie Andrzeja Panufnika i Requiem "Tym, których kochamy” Paula Hindemitha.


15. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena odbędzie się w dniach 9-22 kwietnia 2011 roku, pod hasłem Beethoven i wieczna kobiecość. W jego programie, oprócz dzieł patrona Festiwalu, zaakcentowane zostały dwie rocznice obchodzone tego roku przez świat muzyczny: 200. rocznica urodzin Franciszka Liszta i 100. śmierci Gustava Mahlera.

Na Festiwal złoży się 20 koncertów symfonicznych i kameralnych, podczas których usłyszeć będzie można gwiazdy światowych estrad koncertowych oraz uznane polskie zespoły. Festiwal zainauguruje Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zagra pod dyrekcją Giancarlo Guerrero (dyrektora muzycznego Nashville Symphony) oraz Huberta Soudanta (dyrektora muzycznego Tokyo Symphony Orchestra). Sinfonię Varsovią poprowadzi Krzysztof Penderecki, a Wrocławską Orkiestrę Barokową Andrzej Kosendiak. Na estradzie zaprezentują się pianiści: Rudolf Buchbinder, Krzysztof Jabłoński i Muza Rubackyte, skrzypaczka Viviane Hagner, wiolonczelista Danjulo Ishizaka, flecista Massimo Mercelli oraz śpiewacy: Ekaterina Semenchuk, Camilla Thilling, Petra Lang, Christine Oelze, Michaela Kaune, Annely Peebo, Serena Benedetti, Neely Miricioiu, Brigitte Fournier, Tove Dahlberg, Iwona Hossa, Agata Zubel, Katia Bray, Thomas Bauer, Tomasz Konieczny, Rafał Bartmiński, Eric Stoklosa i Gnter Papendell.

Wydarzeniem tegorocznej edycji festiwalu będzie wykonanie obu pasji Jana Sebastiana Bacha i pasji Krzysztofa Pendereckiego. Pasję wg Św. Jana Bacha usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Barokowej "Elbipolis" z Hamburga i Chóru Festiwalu Schleswig-Holstein prowadzonych przez Rolfa Becka, Pasję wg Św. Mateusza Bacha wykonana Wrocławska Orkiestra Barokowa, Chór Filharmonii Wrocławskiej i Chór Chłopięcy Filharmonii Wrocławskiej dyrygowane przez Andrzeja Kosendiaka, a Pasję wg Św. Łukasza Pendereckiego podczas koncertu finałowego zaprezentuje sam kompozytor, prowadząc orkiestrę Sinfonia Varsovia, Chór Filharmonii Narodowej, Chór Filharmonii i Opery Podlaskiej w Białymstoku, Chór "Dumka" z Kijowa i Warszawski Chór Chłopięcy.

Odbędzie się 6 koncertów kameralnych, podczas których wystąpi światowej sławy Fine Arts Quartett wraz z altowiolistą Danilo Rossim, amerykańska sopranistka Serena Benedetti, włoski flecista Massimo Mercelli wraz z pianistą Bruno Canino. Z recitalami fortepianowymi wystąpią sławni pianiści - Muza Rubackyte i Rudolf Buchbinder.

Kontynuowany będzie cykl "Nieznane opery", realizowany od trzech edycji festiwalu, w którym tym razem w koncertowym wykonaniu usłyszymy dzieło Gaetana Donizettiego Maria Padilla. Podobnie jak w poprzednich latach operę poprowadzi Łukasz Borowicz dyrygując Polską Orkiestrą Radiową i Chórem Polskiego Radia oraz Chórem Filharmonii i Opery Podlaskiej w Białymstoku. Tytułową partię zaśpiewa sopranistka Nelly Miricioiu, której towarzyszyć będą młodzi amerykańscy wokaliści przygotowani przez profesor Doris Yarick-Cross (wykonanie opery realizowane jest we współpracy z Yale School of Music, Voice and Opera Departament).

Tego roku festiwalowi towarzyszą dwa kursy mistrzowskie (Fine Arts Quartet i altowiolisty Danilo Rossiego), dwie wystawy (Wystawa manuskryptów muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i wystawa Historie ucha w Zachęcie) oraz 15. Międzynarodowe Sympozjum Naukowe pod przewodnictwem prof. Mieczysława Tomaszewskiego.

Program Festiwalu na stronie: www.beethoven.org.pl


Koncert Musica pro defunctis - Pamięci ofiar katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem w pierwszą jej rocznicę odbędzie się w niedzielę, 10 kwietnia 2011 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpi Justyna Stępień – sopran oraz chóry: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego pod batutą ks. Kazimierza Szymonika i Michała Sławeckiego, Chór Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” pod kierunkiem Pawła Łukaszewskiego i Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego. W programie utwory: G. B. Pergolesiego, S. Moryto i J. Rutter.


Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Anny Mróz z udziałem solistów: Paula van Houtte – wiolonczela i Maximy Sophii Sitarz – skrzypce odbędzie się 10 kwietnia 2011 roku o godz. 18:00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W programie: Aleksander Lasoń - Hymn i aria na orkiestrę smyczkową, Robert Schumann - Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129 oraz Wolfgang Amadeus Mozart - Koncert skrzypcowy D-dur KV 218 i Andante z Symfonii koncertującej Es-dur na skrzypce i altówkę KV 364.

Hymn i aria (1993) Aleksandra Lasonia ukazuje pełnię walorów orkiestry smyczkowej. Dedykowany był ojcu kompozytora – Zygmuntowi – skrzypkowi, soliście Polskiego Radia. Utwór utrzymany jest w atmosferze niezwykle ekspresyjnej, pełnej nasycenia i intensywności brzmienia. Zbudowany został na zasadzie kontrastu – skrajne części (hymn) charakteryzuje przejmujący nastrój, a środkowa część (aria) ma klimat pełen ukojenia i spokoju.


Koncert muzyki nowej i najnowszej Cantabile con tristezza odbędzie się w poniedziałek, 11 kwietnia 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Utwory A. Berga, M. Borkowskiego, F. Chopina, G. Crumba, J. Maksymiuka, S. Moryto, S. Reicha i K. Serockiego usłyszymy w wykonaniu: Sohn Yeoi-Young – sopran, Anety Łukaszewicz – mezzosopran, Małgorzaty Sałajczyk – klawesyn, Jerzego Maciejewskiego, Seon Kyeong-Yeon, Son Su-Yeon, Michała Kornackiego – fortepian, Emanuela Bączkowskiego – organy, Andrzeja Wróbla – wiolonczela, Leszka Lorenta, Stanisława Skoczyńskiego – perkusja i zespołów Hob-Beats i Camerata Vistula pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego.


Koncert z okazji obchodów Roku Czesława Miłosza w 100. rocznicę urodzin odbędzie się 12 kwietnia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wystąpi Mariusz Pędziałek – obój i Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod dyrekcją José Maria Florêncio. W programie: Chaccone g-moll Purcella, Koncert obojowy a-moll Vivaldiego, Koncert na smyczki Grażyny Bacewicz, Lamento na obój i orkiestrę smyczkową Joanny Wnuk-Nazarowej i Wokaliza z filmu "Dziewiąte wrota" Wojciecha Kilara.


Filharmonia Krakowska zaprasza we wtorek, 12 kwietnia 2011 roku o godz. 19.00 na koncert w wykonaniu mistrzów światowej kameralistyki - znakomitego skrzypka Franka Petera Zimmermanna oraz nadzwyczaj entuzjastycznie przyjmowanego przez polską publiczność pianistę Piotra Anderszewskiego. W tak doborowym wykonaniu usłyszymy Sonatę F-dur na skrzypce i fortepian op. 24 zwaną Wiosenną Ludwiga van Beethovena, Mity op. 30 Karola Szymanowskiego i Sonatę d-moll na skrzypce i fortepian op. 121 Roberta Schumanna.


Koncert muzyki współczesnej z cyklu „contem.ucha” odbędzie się we wtorek, 12 kwietnia 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. W wykonaniu Leszka Lorenta - perkusja oraz Macieja Bogumiła Nerkowskiego – baryton usłyszymy kompozycje Stanisława Moryto - Per Uno Solo, Vinka Globokara – Corporel i Toucher, Iannisa Xenakisa – Rebond a i Kassandra oraz Dariusza PrzybylskiegoSubkontur, Skiamachia i Apollo.


W czwartek, 14 kwietnia 2011 roku w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry "Sinfonia Iuventus" pod dyrekcją wybitnego dyrygenta Massimiliano Caldiego wystąpi jedna z najbardziej uznanych polskich skrzypaczek – Agata Szymczewska. Artystka wykona II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego. Ponadto w programie koncertu znajdą się kompozycje Zygmunta NoskowskiegoPoemat symfoniczny Step op. 66 i Johannesa Brahmsa - III Symfonia F-dur op. 90.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Dnia 14 kwietnia 2011 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 1) odbędzie się pierwsze z cyklu spotkań autorskich, organizowanych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w ramach cyklu „Wiosna z Chopinem”. Rozmowę z Mariolą Wojtkiewicz, autorką książki Żelazowa Wola, poprowadzi Artur Szklener.

Historia Żelazowej Woli związana jest nierozerwalnie z Fryderykiem Chopinem. To miejsce, gdzie polski kompozytor przyszedł na świat prawie 200 lat temu. I choć Chopinowie przenieśli się na stałe z Żelazowej Woli do Warszawy, gdy Fryderyk był jeszcze niemowlęciem, cała rodzina regularnie tam powracała przy okazji wakacji a nawet świąt. Na temat Żelazowej Woli powstało wiele różnych opracowań. Jednak większość z nich nie było oparta na gruntownych badaniach źródłowych lub traktowała temat selektywnie. Stąd w literaturze rozprzestrzeniły się fałszywe informacje, nieświadomie powtarzane przez kolejnych autorów.
Najnowsza książka Marioli Wojtkiewicz pt. Żelazowa Wola. Dzieje Domu Chopina po raz pierwszy porządkuje historię tego miejsca od momentu zakupienia majątku przez Ludwikę Skarbek aż do czasów współczesnych. Autorka w oparciu o zachowane dokumenty starała się zweryfikować i wyjaśnić niektóre błędne przekazy i wnioski egzystujące w ludzkiej świadomości do dzisiaj, wzbogacając treść o szereg nowych szczegółów i ustaleń. Książka podzielona została na dwie części. W historycznej, obejmującej cały XIX wiek czytelnik znajdzie m. in. informacje dotyczące wyglądu zabudowań dworskich Skarbków, zarówno tych domniemanych („pałac” Skarbków) jak i tych, których istnienie zostało potwierdzone źródłowo (Stary Dwór i Oficyna), dowie się, gdzie dokładnie urodził się Chopin oraz pozna więcej szczegółów bliskiej znajomości między rodziną Skarbków i Chopinów. Usystematyzowana również została wiedza na temat kolejnych właścicieli majątku. Część ta kończy się rozdziałem poświęconym uroczystości odsłonięcia pomnika ku czci Chopina w 1894 roku. To moment przełomowy w historii Żelazowej Woli, bodziec, który po latach doprowadzi do wykupu oficyny z rąk prywatnych. O trudnościach związanych z nabyciem „Domku Chopina”, jego odbudowie, początkach muzeum traktuje część druga publikacji.


Koncert Kurylewicz.4 w czwartą rocznicę śmierci Andrzeja Kurylewicza - pianisty, dyrygenta, kompozytora muzyki awangardowej oraz filmowej, organizowany w ramach projektu „Lokal Na Poważnie”, odbędzie się w czwartek, 14 kwietnia 2011 roku o godz. 20.00 w Lokalu Użytkowym w Warszawie (ul. Brzozowa 27/29). W programie Rekonstrukcja twórczej atmosfery Piwnicy Artystycznej Andrzeja Kurylewicza, która przez wiele szarych lat PRLu elektryzowała przestrzeń Starego Miasta. Wystąpią: Ania Karpowicz – flet i Atom Quartet - jedyny polski jazzowy kwartet smyczkowy. Gościem koncertu będzie także młody wykonawca XV festiwalu UFM - Jan Machalski.

Atom String Quartet jest jednym z nielicznych na świecie i pierwszym w Polsce kwartetem smyczkowym grającym jazz. Zespół tworzą - Dawid Lubowicz i Mateusz Smoczyński na skrzypcach, Michał Zaborski na altówce oraz Krzysztof Lenczowski na wiolonczeli. Atom String Quartet wykonuje głównie własne kompozycje, które dzięki zastosowaniu nietypowej dla muzyki jazzowej obsady wykonawczej, brzmią nowocześnie i oryginalnie. Kwartet stale zyskuje rozgłos i uznanie, w ostatnim czasie zdobył stypendium w programie Młoda Polska, przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Grand Prix Bielskiej Zadymki Jazzowej oraz został nominowany do nagrody Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nowa Nadzieja Roku 2010.


Kolejny panel dyskusyjny z cyklu „Wieczory Czwartkowe”, organizowany przez Muzeum Łazienki Królewskie wraz z Fundacją ForMusic w ramach projektu „Łazienki ForMusic”, odbędzie się 14 kwietnia 2011 roku o godz. 18.00 w Podchorążówce w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Tym razem pod nóż idą koncertowe obyczaje. Problem „kiedy klaskać?” urósł do rangi symbolu. Pojawia się niczym mantra, nieśmiertelny, zawsze, gdy w grę wchodzi „klasyka”. Jeśli nie odróżniasz recytatywu od arii, allegra sonatowego od wariacji, a rondellus przywodzi Ci na myśl kuchenne skojarzenia – ten panel jest właśnie dla Ciebie. Zaproszeni goście opowiedzą o zwyczajach panujących na sali koncertowej, wezmą pod lupę zachowania publiczności i muzyków. Zastanowią się, z czego wynikają elementy muzycznego savoir vivre’u. Wstęp wolny.

„Wieczory czwartkowe” to cykl otwartych paneli dyskusyjnych i seminariów prowadzonych przez uznanych polskich kompozytorów i muzykologów młodego i średniego pokolenia w ramach projektu „Łazienki ForMusic”. Spotkania nieprzypadkowo odbywają się w czwartek: jest to nawiązanie do obiadów czwartkowych, których uczestnicy brali udział w dyskusjach o sprawach ważnych i aktualnych. Kolejne odbędą się w dniach: 12 maja, 16 czerwca, 14 lipca i 11 sierpnia 2011 roku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Filharmonia Łódzka zaprasza w dniach 15-20 kwietnia 2011 roku na cyklu koncertów pod nazwą Łódzka Wielkanoc Muzyczna. W ramach czwartej edycji tego minifestiwalu odbędzie się pięć koncertów, nawiązujących tematycznie do zbliżających się świąt Wielkiej Nocy. Usłyszymy m.in. oratorium Feliksa Nowowiejskiego Znalezienie Świętego Krzyża w wykonaniu Orkiestry i Chóru Akademii Muzycznej w Łodzi (17 kwietnia), Pasję wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha w interpretacji czeskiego zespołu Musica Florea (18 kwietnia) oraz religijne utwory renesansowe i współczesne, które przedstawi Chór Filharmonii Łódzkiej (20 kwietnia). Ponadto wystąpi renomowana orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą swego dyrektora muzycznego Marca Minkowskiego (15 kwietnia) oraz urodzona w Łodzi utytułowana sopranistka Eliza Kruszczyńska (16 kwietnia).

Z ostatniej chwili: Z powodu nagłej choroby i pobytu w szpitalu Marca Minkowskiego, dyrygenta orkiestry Sinfonia Varsovia, koncert tego zespołu, zaplanowany na 15 kwietnia został odwołany!


Koncerty promujące najnowszą płytę firmy Naxos z utworami Aleksandra Tansmana odbędą się w piątek, 15 kwietnia 2011 roku w warszawskim Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz w sobotę, 16 kwietnia 2011 roku w Studiu Polskiego Radia Katowice (ul. Ligonia). W programie koncertów znajdą się dwa utwory z płyty - Koncert na klarnet i orkiestrę kameralną i Sześć utworów na orkiestrę smyczkową Tansmana oraz dwa najpopularniejsze dzieła Grażyny Bacewicz - Koncert na orkiestrę smyczkową i Divertimento na orkiestrę smyczkową. W roli solisty wystąpi wybitny klarnecista francuski - Jean-Marc Fessard, a Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk.

Do nagrania utworów Aleksandra Tansmana zaprosiło Filharmonię Śląską paryskie Association des Amis d'Alexandre Tansman. Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka nagrała sześć utworów na smyczki oraz dokonała światowej premiery fonograficznej Koncertu klarnetowego na orkiestrę kameralną i Concertina na obój, klarnet i smyczki, w których partie solowe wykonali znakomici instrumentaliści francuscy: klarnecista Jean-Marc Fessard i oboista Laurent Decker. Płyta ukazuje się w ćwierćwiecze śmierci kompozytora (Naxos 8.572402).


Premierowe przedstawienia misterium scenicznego w 3 aktach Parsifal Ryszarda Wagnera będzie można obejrzeń na scenie Opery Wrocławskiej w dniach 16, 17 i 21 kwietnia 2011 roku. Kierownictwo muzyczne - Walter E. Gugerbauer, współpraca muzyczna - Tomasz Szreder, dyrygenci - Walter E. Gugerbauer, Tomasz Szreder, reżyseria - Georg Rootering, dekoracje - Lukas Noll, kostiumy - Małgorzata Słoniowska.

Parsifal to ostatnie, owiane duchem mistycyzmu i pełne tajemnicy dzieło mistrza z Bayreuth. Wystawione po raz pierwszy 26 lipca 1882 roku, już w pierwszych latach po premierze zaczęło swój triumfalny pochód, poczynając od dworu Ludwika II, przez Londyn i Nowy Jork, wkrótce zyskując sławę jednego z kluczowych utworów Richarda Wagnera (1813-1883). Twórca idei dramatu muzycznego nazwał swoje ostatnie wielkie dzieło „uroczystym misterium scenicznym w trzech aktach”. Odnajdujemy tu wszystkie najważniejsze cechy sztuki romantycznej: postulat syntezy muzyki, literatury, teatru i innych elementów wchodzących w skład „totalnego dzieła sztuki” według intencji kompozytora. Swoje monumentalne dzieło Wagner przygotowywał przez dziesięciolecia, a temat zaczerpnął z przeczytanego w 1845 roku w Dreźnie poematu Parzival słynnego minnesingera Wolframa von Eschenbacha. Wśród słuchaczy pamiętnej premiery w 1882 roku byli m. in. Anton Bruckner, Ferenc Liszt i młody Richard Strauss, który w późniejszych latach kontynuował wielkie tradycje dzieł Wagnera.


W dniu 16 kwietnia 2011 roku o godzinie 18.00 w Kościele Seminaryjnym przy ulicy Papieża Pawła VI 2 w Szczecinie odbędzie się nadzwyczajny koncert, na którym zabrzmi Requiem Profesorowi Markowi Jasińskiemu. Prawykonanie tego dzieła miało miejsce 1 marca w Sali Koncertowej im. R. Sucheckiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Była to największa, tego typu inicjatywa studencka w dziejach Uczelni, gdyż prezentowany utwór to dzieło zbiorowe sześciu kompozytorów, studentów prof. Jasińskiego, którzy wdzięczność swojemu zmarłemu przed rokiem mistrzowi postanowili wyrazić za pomocą muzyki. Inicjatywa nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca studentów wszystkich wydziałów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, którzy dobrowolnie i bezinteresownie pragnęli oddać w ten szczególny sposób - swoją pracą i poświęconym czasem - hołd temu Wspaniałemu Człowiekowi. Partie solowe śpiewały znakomite młode wokalistki młodego pokolenia: Agata Schmidt, Kamila Paciorkowska oraz Aleksandra Turalska. Było to wydarzenie bezprecedensowe w skali Polski, okazujące solidarność studentów we wspólnej, słusznej sprawie. Ponowne wykonanie w Szczecinie – mieście w którym prof. Marek Jasiński mieszkał – jest wspólną inicjatywą Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego oraz Stowarzyszenia im. Profesora Marka Jasińskiego w Szczecinie.

Requiem Profesorowi Markowi Jasińskiemu, napisane przez kompozytorów: Łukasza Godylę, Szymona Godziembę-Trytek, Grzegorza Hinczewskiego, Katarzynę Kempińską, Jacka Kujawskiego oraz Jędrzeja Rocheckiego usłyszymy ponownie w interpretacji solistów: Aleksandry Turalskiej – sopran, Kamili Paciorkowskiej – mezzosopran i Agaty Schmidt – alt oraz chóru żeńskiego i orkiestry symfonicznej studentów Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy pod dyrekcją Szymona Godziemby-Trytka. Przygotowanie chóru: Wioleta Durasiewicz.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Misterium Gorzkie żale Aleksandra Kościowa wykonane zostanie 16 kwietnia 2011 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Nawiedzenia NMP w Warszawie (ul. Przyrynek 2). Wystąpią: Andrzej Bauer & Warszawska Grupa CELLONET (Warszawa), Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej (Lublin) oraz Leszek Lorent i Szymon Linette - instrumenty perkusyjne (Warszawa).

Nabożeństwo „Gorzkie żale” istnieje tylko w polskiej kulturze religijnej. Powstało na przełomie XVII i XVIII wieku, kiedy wciąż jeszcze odprawiano średniowieczne misteria pasyjne. Pobożność ludzi baroku potrzebowała jednak nowych form kultu, nabożeństw, które nie tylko relacjonowałyby biblijne wydarzenia, ale pozwalały ludziom zbliżyć się do cierpień umęczonego Chrystusa.
Współczesny polski kompozytor Aleksander Kościów na zamówienie Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Lublinie napisał w 2010 roku utwór muzyczny, który łączy tradycyjne, śpiewane na Lubelszczyźnie pieśni „Gorzkich żali” z intensywnością brzmienia wiolonczelowego oktetu. Utwór wykonany został przez znakomitych wiolonczelistów z Warszawskiej Grupy CELLONET kierowanej przez Andrzeja Bauera oraz Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej prowadzony przez Jana Bernada. Mariaż "Gorzkich żali" - śpiewanych na ludową modłę białymi głosami - z niezwykle plastycznym i głębokim organizmem ośmiu wiolonczel to niecodzienne doświadczenie muzyczne (jak na polskie warunki, samo w sobie, dość egzotyczne), ale i przeżycie w znacznej mierze mistyczne. To rodzaj podróży wąską, rzadko uczęszczaną ścieżką na pograniczu konwencji: klasycznej ekspresji, folkloru i kontemplacyjnej modlitwy. Muzyka naszych czasów, misterium religijne i echo starych jak sam lud technik wokalnych, przypomnianych w duchu folklorystycznego renesansu.


Baltic Neopolis Orchestra zaprasza na koncert „Klasycy XX wieku", który odbędzie się 16 kwietnia 2011 roku (sobota) o godz. 19.00 w Filharmonii Szczecińskiej. Orkiestrze towarzyszyć będzie pianistka Barbara Drążkowska oraz koncertmistrz Marcin Suszycki. W ich wykonaniu usłyszymy The four temperaments Paula Hindemitha, Symfonię kameralną na orkiestrę smyczkową Dymitra Szostakowicza, Serenadę Romualda Twardowskiego oraz Requiem Szymona Brzóski. Wstęp za bezpłatnymi zaproszeniami – do odbioru w kasie Filharmonii Szczecińskiej.

Barbara Drążkowska jest laureatką Grand Prix XIII Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (sierpień 2009), I miejsca w kategorii solistów i nagrody specjalnej Sound New Award dla najwybitniejszego polskiego wykonawcy tego samego konkursu. Była stypendystką m.in. Rządu Niemieckiego, Fundacji Pro Cello, Wyższej Szkoły Muzycznej w niemieckiej Lubece oraz programu Sokrates/Erasmus. W roku 2005 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Grzegorza Kurzyńskiego. Wyjątkowe zainteresowanie Barbary Drążkowskiej wykonawstwem muzyki współczesnej, jej pasja i zrozumienie repertuaru najnowszego, owocują współpracą z takimi kompozytorami, jak: Paweł Mykietyn, Szymon Brzóska, Tomasz Praszczałek, Piotr Bosacki, czy Cesar Camarero. Wiele utworów powstaje z myślą o niej, jako wykonawczyni. W roku 2011 pojawi się płyta z muzyką Szymona Brzóski, nad którą aktualnie artystka pracuje wraz z kompozytorem.


Koncert w ramach prezentacji 15. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się 16 kwietnia 2011 roku o godz. 18.00. Wystąpi jedna z najbardziej cenionych orkiestr na świecie - Lahti Symphony Orchestra, która pod dyrekcją Okko Kamu wykona utwory czołowego fińskiego kompozytora – Jeana Sibeliusa oraz – wraz z Alexeiem Volodinem jako solistą – rewelacyjny III Koncert fortepianowy Sergiusza Prokofiewa.

Lahti Symphony Orchestra z wyśmienitych wykonań muzyki Sibeliusa uczyniła swój znak rozpoznawczy. Siedzibą orkiestry jest wzniesiona w 2000 roku, przyciągająca wielbicieli z całego świata nowa sala koncertowa (Sibelius Hall w Lahti), której wspaniała akustyka zaprojektowana została przez Artec Consultants z Nowego Jorku. Należy dodać, że dziełem tych specjalistów od efektów akustycznych będzie także wznoszone obecnie we Wrocławiu Narodowe Forum Muzyki.


W Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) już po raz drugi odbędzie się międzynarodowy cykl koncertów organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Sohne z 1900 roku. Recitale mają miejsce zawsze raz w miesiącu, aż do 27 listopada. Wstęp wolny.

terminy koncertów:

27 lutego 2011, godz.19.00 - JAROSLAV TUMA (Praga)
27 marca 2011, godz. 19.00 - THORSTEN MAUS (Recklinghausen)
17 kwietnia 2011, godz. 19.00 - KAROL GOŁĘBIOWSKI (Bruksela)
22 maja 2011, godz. 19.00 - ANDRZEJ SZADEJKO (Gdańsk)
26 czerwca 2011, godz. 19.00 - TOMASZ ORLOW (Katowice)
25 września 2011, godz. 19.00 - HARTWIG BARTE-HANSSEN (Wilster)
23 października 2011, godz. 19.00 - ROLF MÜLLER (Altenberg)
27 listopada 2011, godz. 19.00 - MAGDALENA CZAJKA (Warszawa)

szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl


Pasja wg św. Jana BWV 245 Jana Sebastiana Bacha zabrzmi 17 kwietnia 2011 roku o godz. 17.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, w ramach XV Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Wystąpi Schleswig-Holstein Festival Choir Lübeck oraz Barokowa Orkiestra Elbipolis pod batutą Rolfa Becka.

Nazwa Elbipolis oznacza miasto nad rzeką Elbą, albo, jak mówią mieszkańcy Hamburga: Wrota do Świata. Orkiestra barokowa Elbipolis została założona w 1999 roku. Jej biografię artystyczną tworzą znaczące festiwale, na które jest zapraszana, takie jak „Das Alte Werk” organizowany przez Filharmonię Kolońską oraz hamburski ośrodek radiowo-telewizyjny NDR, Festiwal Muzyczny w Szlezwiku-Holsztynie, Bachfest w Lipsku, Festiwal Muzyczny Poczdam-Sanssouci, Dni Muzyki Dawnej w Herne, Festiwale Muzyczne w Bremie i Rheingau. Od 2008 roku Elbipolis towarzyszy Chórowi Festiwalu Muzycznego w Szlezwiku-Holsztynie pod dyrekcją Rolfa Becka. Dzięki wsparciu finansowym POSSEHL Stiftung Lübeck, Chór Festiwalu Schleswig-Holstein ma możliwość koncertowania i odbywania tournée poza ramami letniego festiwalu. Dyrygenci tacy, jak Robin Gritton, Sir Neville Marriner czy Terry Edwards przygotowują z zespołem wielkie oratoria, a także repertuar a cappella i współczesne dzieła chóralne. W 2008 zespół wystąpił w Szanghajskiej Sali Koncertowej na zaproszenie tamtejszej Orkiestry Symfonicznej, odbył tournée ze Mszą h-moll Bacha i Mesjaszem Händla goszcząc w praskim Rudolfinum i w Sali Filharmonii Luksemburskiej, a w 2009 koncertował pod batutą Rolfa Becka w Rio de Janeiro i São Paulo, oraz na festiwalach muzycznych: Händla w Halle, Białe Noce w Petersburgu, Rheingau i Lublanie. Chór Festiwalu Schleswig-Holstein i Elbipolis Baroque Orchestra nagrali dla wytworni SONY płytę z oratorium Juda Machabeusz Händla (2010).


Dnia 17 kwietnia 2011 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera opery Turandot Giacomo Pucciniego w reżyserii Mariusza Trelińskiego i scenografii Borisa Kudlički. W tytułowej roli wystąpią Lilla Lee i Francesca Patanè, jako Cesarz Altoum - Kazimierz Pustelak, Krzysztof Szmyt, Timur - Rafał Siwek, Roman Polisadov, Kalaf - Kamen Chanev, Charles Kim, Liu - Agnieszka Tomaszewska, Katarzyna Trylnik, Ping - Łukasz Rosiak, Frank Dolphin Wong, Pang - Max An, Mark Fowler, Pong - Borys Ławreniw, Mateusz Zajdel, Mandaryn - Dariusz Machej, Remigiusz Łukomski. Spektakle poprowadzi Carlo Montanaro (kwiecień) i Tadeusz Kozłowski (maj).

Są trzy zagadki, a śmierć jest tylko jedna! Kto udzieli prawidłowej odpowiedzi na wszystkie trzy, nie tylko ujdzie z życiem, lecz także poślubi księżniczkę. Zagadki są jednak arcytrudne, a księżniczka okrutna i żądna krwi. To fabuła. A w tle: mordercza żądza zemsty, krwawe egzekucje, obsesyjne pożądanie i fascynacja Dalekim Wschodem. Gdzie jesteśmy? Czy to koszmarny sen, halucynacja, okrutna baśń, thriller, a może jeden z postmodernistycznych obrazów Quentina Tarantino? To libretto opery Turandot do ostatniej partytury Giacomo Pucciniego. Turandot pojmuje małżeństwo jako zniewolenie i konsekwentnie z niego rezygnuje, a zakochany w niej Kalaf opętany pożądaniem, pyta Czemu w cierpieniu doznaję rozkoszy? Odwieczna wojna płci. Turandot określana jako opera życia Pucciniego, jego najdoskonalsze dzieło, ukoronowanie twórczości to muzyka potężna i fascynująca. Prawdziwe arcydzieło w rękach Mariusza Trelińskiego to zapowiedź wielkiego widowiska operowego.

Kolejne spektakle odbędą się: 19, 21 i 26 kwietnia oraz 4 i 26 maja 2011 roku.


Jak co roku, zgodnie z tradycją wprowadzoną przez Dyrektora Filharmonii Wrocławskiej Andrzeja Kosendiaka, w okresie wielkopostnym zabrzmi Pasja wg św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha, która wykonana zostanie w rozpoczynającą Wielki Tydzień Niedzielę Palmową - 17 kwietnia 2011 roku o godz. 18.00.
Po raz pierwszy została ona zaprezentowana w Wielki Piątek, 15 kwietnia 1729 roku w kościele św. Tomasza w Lipsku. Niestety, pjej rawykonanie nie cieszyło się zbyt wielkim uznaniem. Dopiero 100 lat później Feliks Mendelssohn-Bartholdy doprowadził do przedstawienia Pasji wg św. Mateusza w Berlinie. To historyczne wykonanie spotkało się z wielkim aplauzem i od tego czasu rozpoczął się zasłużony i nieprzerwany do dzisiaj sukces utworu.
Pasja wg św. Mateusza napisana jest na dwie orkiestry i dwa chóry i reprezentuje mistrzostwo barokowej sztuki retorycznej. Podczas koncertu obok muzyków Wrocławskiej Orkiestry Barokowej wystąpią soliści- śpiewacy oraz Chór i Chór Chłopięcy Filharmonii Wrocławskiej, a całość poprowadzi Andrzej Kosendiak.


Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Akademia Muzyczna w Krakowie, kultura.uw oraz Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie zapraszają na dyplomowy spektakl operowy The Fairy Queen Henry’ego Purcella, który odbędzie się 17 kwietnia 2011 roku o godz. 17:00 w holu katalogowym Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie (ul. Dobra 56/66). Spektakl w inscenizacji i reżyserii Przemysława Klonowskiego jest przedstawieniem dyplomowym w zakresie reżyserii opery, zrealizowanym pod opieką pedagogiczną prof. Józefa Opalskiego. Zostanie zaprezentowany 15 i 16 kwietnia w Krakowie oraz 17 kwietnia w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawuje Paul Esswood.

Bezpłatne wejściówki będą do odbioru przy głównym wejściu dla czytelników w godz.15:00-17:00 w dniu spektaklu. Liczba miejsc ograniczona.


W Wielkim Tygodniu, w dniach 17-20 kwietnia 2011 roku odbędzie się VIII Festiwal Pasyjny CRUCIFIXUS EST...

Festiwal stawia sobie za cel wprowadzanie poprzez muzykę w Liturgię Wielkiego Tygodnia. Tradycyjnie już, koncerty muzyki pasyjnej odbywać się będą od Niedzieli Palmowej do Wielkiej Środy. Cykl koncertów wprowadzać będzie słuchaczy w Liturgię Wielkiego Tygodnia łącząc wymiar przeżycia estetycznego z wymiarem duchowym. W roku 2011 koncerty odbędą się, tak jak w latach ubiegłych, w Kościele Środowisk Twórczych Św. Brata Alberta i Św. Andrzeja Apostoła w Warszawie (Plac Teatralny 18). Początek koncertów godz. 19.00.

Wstęp wolny na wszystkie wydarzenia festiwalowe.

Więcej


8. Festiwal „Misteria Paschalia” odbędzie się w Krakowie w dniach 18-25 kwietnia 2011 roku.

Festiwal przechodzi w tym roku transformację i będzie realizowany w trzech odsłonach. Oprócz cenionych przez publiczność koncertów mistrzów wykonawstwa historycznego (część Mainstream), przygotowano także dwa nowe projekty. W ramach części Trance – Adrian Utley z Portishead i Will Gregory z Goldfrapp zaprezentują poruszającą muzykę do niemego filmu Męczeństwo Joanny d’Arc, a w części Debuts - muzycy z Bazylei, tworzący formację La Morra, przedstawią przygotowany specjalnie na Festiwal program Lacrime di Leo – sekretna muzyka papieża Leona X.

Mainstream to główny nurt festiwalu, związany z prezentacją mistrzów wykonawstwa historycznego. - Od tej edycji, rokrocznie, w Krakowie prezentowanych będzie siedem projektów przygotowanych specjalnie dla nas przez dyrygentów i zespoły mające statut „światowych gwiazd” – opowiada Filip Berkowicz, Dyrektor Artystyczny Festiwalu. W tym roku obok takich artystów, jak: Marc Minkowski (Les Musiciens du Louvre-Grenoble), Fabio Biondi (Europa Galante), Ottavio Dantone (Accademia Bizantina), Jordi Savall (Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya) i Christina Pluhar (L’Arpeggiata), po raz pierwszy na festiwalu pojawi się Emmanuelle Haïm ze swoim fenomenalnym zespołem Le Concert d’Astrée oraz Christophe Rousset ze zjawiskową formacją Les Talens Lyriques.
Misteria Paschalia były dotychczas wyłącznie „gwiazdorskim” festiwalem. Na scenie gościli bowiem tylko wybitni artyści o ugruntowanej pozycji na świecie. - Nie można jednak nie zauważać nowych formacji i zjawisk, kreowanych przez ludzi niezwiązanych na co dzień z dużymi koncernami płytowymi i potężnym PR-em. Dlatego też Misteria Paschalia, tworząc program Debuts, otwierają się na młode zespoły – wschodzące gwiazdy wykonawstwa historycznego – zapowiada Filip Berkowicz. I dodaje: - Być może obecność na krakowskim festiwalu, pojawienie się w towarzystwie utytułowanych mistrzów, pomoże im w karierze? Jako pierwszych zaprosiliśmy muzyków z Bazylei tworzących formację La Morra. Artyści przedstawią przygotowany specjalnie na festiwal program: Lacrime di Leo – sekretna muzyka papieża Leona X. Koncert odbędzie się w Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce.
Spektakularną inauguracją nowej odsłony festiwalu – Trance – będzie koncert, zaplanowany w Wielką Sobotę w Operze Krakowskiej. Adrian Utley z Portishead i Will Gregory z Goldfrapp połączyli po raz kolejny siły i napisali poruszającą muzykę do niemego filmu Męczeństwo Joanny d’Arc z 1928 roku, który znalazł się na tzw. „liście watykańskiej” – indeksie obrazów o szczególnych wartościach religijnych. Artyści przyjeżdżają do Krakowa, wraz z zespołem muzyków pod batutą Charlesa Hazlewooda. – Trance będzie miejscem, w którym muzycy rozrywkowi sięgać będą po tematykę pasyjną, tradycyjne formy i dawne instrumentarium. Pomysł już się spodobał. Rozmowy o kolejnych edycjach trwają. Czy przyjedzie Sting z elżbietańskimi pieśniami Dowlanda? Nie. Będzie znacznie lepiej – mówi Filip Berkowicz.

Więcej


Koncert Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się 18 kwietnia 2011 roku w Sali Koncertowej uczelni. Wystąpią: Paweł Gusnar – saksofon, Sławomir Tomasik – skrzypce, Leszek Lorent, Michał Niedziałek – perkusja oraz Chór i Orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego i Roberta Lawrence’a. W programie utwory: M. Bembinowa, A. Gronau, B. Kowalskiego, P. Łukaszewskiego, M. Pokrzywińskiej i S. Kisielewskiego.


W poniedziałek, 18 kwietnia 2011 roku o godz. 19.00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie odbędzie się ostatni w tym sezonie koncert monograficzny, poświęcony Franciszkowi Lisztowi – w 200. rocznicę urodzin i Gustawowi Mahlerowi – w 100. rocznicę śmierci. Podczas koncertu zabrzmią najbardziej charakterystyczne dla twórczości Mahlera pieśni, na mezzosopran i baryton z cykli Des Knaben Wunderchorn i Kindertotenlieder, a także jednoczęściowy Kwartet fortepianowy a-moll oraz oparta na szkicach kompozytora rekonstrukcja drugiej części - autorstwa Alfreda Schnittke. Z twórczości Liszta, często kojarzonego głównie z rapsodiami węgierskimi, wybrane zostały mniej znane - fortepianowa Ballada h-moll i Grand Duo Concertante na skrzypce i fortepian. Wystąpią studenci i absolwenci warszawskiego uniwersytetu muzycznego: Katarzyna Pawłowska – mezzosopran, Maciej Nerkowski – baryton, Filip Lipski – skrzypce, Adam Dębski – altówka, Anna Markiewicz – wiolonczela, Piotr Kopczyński, Marcin Łopacki, Artur Słotwiński – fortepian.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert z cyklu „kultura.uw: czytaj i słuchaj”, przedstawiającego najnowsze uniwersyteckie publikacje poświęcone muzyce i sztuce - 19 kwietnia 2011 roku (wtorek) o godz. 18:30 w Pałacu Tyszkiewiczów (Krakowskie Przedmieście 32) w Warszawie. Książka prof. Zbigniewa Skowrona Myśl muzyczna Jeana-Jacques'a Rousseau ukazuje oryginalny dorobek muzyczny tego wybitnego filozofa Oświecenia ze szczególnym uwzględnieniem jego poglądów estetycznych. Obok gruntownego studium pism Rousseau zawiera także wybrane hasła z Dictionnaire de musique, m.in. Aria, Ekspresja, Jedność melodii, Naśladowanie, Opera, Smak, określające horyzont zainteresowań oświeceniowej estetyki muzycznej. Książka zostanie zaprezentowana przez autora i zaproszonych przez niego gości – fragmenty dzieł Rousseau przeczyta Teresa Budzisz-Krzyżanowska, zaś utwory francuskiego i włoskiego baroku zagra na violach da gamba zespół Canor Anticus – Marcin, Piotr i Paweł Zalewscy.

Bezpłatne wejściówki dostępne będą na godzinę przed koncertem - liczba miejsc ograniczona.


W dniach 25 marca – 24 kwietnia 2011 roku w Muzeum Chopina w Warszawie oglądać można pierwszą wystawę czasową od momentu otwarcia nowej ekspozycji, zatytułowaną Ufam, że zawsze będzie można coś dla Ciebie zrobić… Zwiedzającym po raz pierwszy udostępniona została przestrzeń muzealna znajdująca się w piwnicach na poziomach -1 oraz -2.

Na wystawie prezentowane są obiekty pochodzące z kolekcji ofiarowanej Muzeum przez Marka Kellera, na którą złożyło się 47 nowych obiektów, w tym sześć listów Fryderyka Chopina pisanych do rodziny z lat 1845–1848 oraz korespondencja Jane Wilhelminy Stirling do siostry kompozytora – Ludwiki Jędrzejewiczowej pochodząca już z okresu po śmierci Chopina.

Więcej o wystawie na stronie www.chopin.museum/pl/events/exhibition


W poniedziałek wielkanocny, 25 kwietnia 2011 roku w Warszawie rusza trzecia edycja festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata”. Program tegorocznego „wiosennego karnawału” zapowiada kolejne fascynujące spotkania i odkrycia muzyczne oraz tańce do muzyki najlepszych wiejskich kapel. Tak jak w poprzednich edycjach, koncertom towarzyszyć będzie spontaniczne granie w klubie festiwalowym i warsztaty. Będą też nowe propozycje: konferencja „Muzyka Ocalona”, poświęcona zbiorom archiwalnych nagrań polskiej muzyki tradycyjnej oraz barwne, sobotnie wydarzenie na skwerze Hoovera – Targowisko Instrumentów.

Festiwal rozszerza formułę - o ile w poprzednich edycjach podążał przede wszystkim śladem rytmów mazurkowych, śledził ich losy i migracje w świecie, o tyle w tym roku otworzy się również na inne przejawy muzyki tradycyjnej - szczególne miejsce przewidziano dla pieśni. Piątkowy koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia wypełnią pieśni kurpiowskie – usłyszymy je w wykonaniu grupy śpiewaczek z Kurpiów (pieśni kurpiowskie w oryginalnej formie, in crudo) oraz Chóru Polskiego Radia pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego (pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego). Trzecim wykonawcą tego koncertu będzie Monodia - męski zespół śpiewaczy prowadzony przez Adama Struga. W środę, 27 kwietnia zabrzmią tradycyjne pieśni ukraińskie w wykonaniu zespołu Bożiczi z Kijowa. W czwartek poznamy nowy projekt pt. „W poszukiwaniu stylu polskiego” oraz zespołu Kwadrofonik pt. „Drugie brzmienie dźwięku – Szymanowski”. Mazurków oczywiście nie zabraknie – znakomici wiejscy muzykanci będą je prezentować codziennie – i podczas koncertów, i w klubie festiwalowym (tu również w towarzystwie muzyków jazzowych). W poniedziałek, podczas inaugurującej festiwal imprezy otwartej na Bielanach, w podziemiach kościoła pokamedulskiego usłyszymy mazurki Chopina i Szymanowskiego.

Wiejskie mazurki i oberki grać będą w tym roku nie tylko wiejscy muzykanci, ale również młodzi ludzie, często z miasta, którzy u tych mistrzów się uczą. Będą to laureaci ogłoszonego przez „Wszystkie Mazurki Świata” konkursu „Stara Tradycja”.

Festiwal zakończy sobotnia Noc Tańca w Skwerze, czyli mazurkowo-oberkowe szaleństwo do białego rana.

Więcej informacji na stronie www.festivalmazurki.pl