Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Fundacja ForMusic zaprasza na koncert do Warszawskiej Szkoły Filmowej, który odbędzie się 24 maja 2011 roku o godz. 20.00. Wystąpi Leszek Lorent – multiperkusja, Jadwiga Czarkowska - klarnet basowy i Wojciech Klimala – realizacja obrazu. W programie: Corporel Vinco Globocara, God Bless the Child Erica Dolphy’go i Arista – Omen Śmierci Marcina Błażewicza.


XXX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka 2011 w swoim jubileuszowym wydaniu odbędzie się w dniach 24-29 maja 2011 roku w Białymstoku, a także m. in. w Warszawie i Krakowie. Podczas tegorocznej edycji będzie można usłyszeć chóry prezentujące przeróżne tradycje wschodniego chrześcijaństwa z takich krajów, jak: Łotwa, Armenia, Rosja, Białoruś, Szwecja, Gruzja, Litwa, Francja, Ukraina, Mołdawia, Słowacja, czy Kazachstan. Z okazji XXX-lecia Festiwalu, wśród wykonawców znajdą się zwycięzcy jego poprzednich edycji, otrzymujące wyróżnienia na wszystkich światowych imprezach tego niszowego gatunku. Wywodzących się z różnych państw i środowisk, wyznań i kultur chórzystów ze wszystkich 30 chórów biorących udział w tegorocznej edycji Festiwalu, oprócz profesjonalizmu wykonania łączy ogromny zapał do prezentowania dorobku muzycznej spuścizny wschodniego chrześcijaństwa w jego prawosławnych, ormiańskich, staroobrzędowych, grekokatolickich czy koptyjskich odmianach. Spotkają się na nim zarówno chórzyści chwalący Boga podczas nabożeństw w świątyniach, członkowie chórów akademickich, jak też i profesjonalni muzycy filharmonii. Nie jest to tylko uczta dla ucha i duszy ale też dla oczu. Występy artystów nierzadko podkreśla ich regionalny strój, co razem tworzy wyjątkowe i niezapomniane widowisko.

W Warszawie, 25 maja w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej wystąpi Państwowy Akademicki Rosyjski Chór im. A. Swiesznikowa z Moskwy z koncertem„Arcydzieła rosyjskiej muzyki chóralnej”, łączącym kompozycje muzyki cerkiewnej z klasyczną muzyką chóralną rosyjskich kompozytorów. Jest to jeden z najstarszych i najbardziej znanych rosyjskich chórów, mający w swoim repertuarze kompozycje od muzyki cerkiewnej rosyjskich klasyków XIX wieku (S. Rachmaninow, A. Archangielski) po współczesnych kompozytorów tego gatunku (K. Penderecki, A. Pärt), ale również aranżacje rosyjskiej muzyki ludowej i piosenek czasów Związku Radzieckiego. Dwa dni później, 27 maja w Kościele Ewangelicko- Augsburskim p.w. Św. Trójcy odbędzie się kameralny koncert muzyki cerkiewnej w wykonaniu festiwalowej ekstraklasy. Wystąpią: paryska gwiazda - Chór Soboru p.w. Św. Aleksandra Newskiego, kazachski Kameralny Chór Państwowej Filharmonii, Kapela Chóralna Filharmonii „Jarosławija”, Krymski „Tawriczeskij Błagowiest” oraz Chóry Radia i Telewizji Białorusi i Mołdawii.

Podczas Krakowskich Spotkań z Muzyką Cerkiewną prezentowane są najlepsze zespoły chóralne wykonujące muzykę sakralną prawosławia. Dnia 26 maja w Bazylice OO Dominikanów wystąpi Kapela Chóralna „Moldova” Radia i Telewizji Mołdawii, a 27 maja w Bazylice Mariackiej - Kameralny Chór „Tawriczeskij Błagowiest” z Symferopola (Ukraina), oba zespoły uczestniczące w XXX Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej – „Hajnówka 2011”.

Honorowe Patronaty nad XXX Jubileuszową edycją Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka 2011 w Białymstoku, sprawują: Prezydent RP – Bronisław Komorowski i Minister Kultury - Bogdan Zdrojewski oraz Patronat Artystyczny – Krzysztof Penderecki.

Więcej


W dniach 24-29 maja 2011 roku we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Leo Festiwal, organizowanego przez Orkiestrę Loepoldinum.

Tegoroczny wrocławski Festiwal, obok prezentowania nowych pomysłów, kontynuuje wiele ubiegłorocznych wątków. Należy do nich m.in. współpraca z dziećmi. Będzie ona miała miejsce przy wykonywaniu opery Arka Noego Benjamina Brittena, w której większość partii wokalnych wykonanych zostanie przez dzieci. Koncert odbędzie się 24 maja w zapewniającym odpowiedni nastrój Kościele Matki Bożej Królowej Pokoju. Założeniem organizatorów jest również przedstawienie muzyki w kontekście różnych dziedzin życia kulturalnego. Podczas wieczoru „Zobacz i posłuchaj” (27 maja) nastąpi połączenie świata mody z kilkoma znaczącymi innowacjami technicznymi ubiegłego wieku oraz muzyką. Nie będzie to tylko koncert i pokaz mody, lecz także kabaret i teatr! Modelami będą studenci Politechniki. Zabrzmi muzyka George’a Antheila, enfant terrible lat dwudziestych, utwory Steve’a Reicha, Johna Cage’a, Edwarda Elgara. Podczas Festiwalu Orkiestra Leopoldinum zaprezentuje także swą niepowtarzalną stylowość i wszechstronność w programie „Sztuka fugi” (29 maja), przedstawiając zapierający dech w piersiach rozwój fugi w ciągu ostatnich trzech wieków. Preludium i fuga Moszkowskiego, urodzonego we Wrocławiu pianisty i kompozytora, będzie jednym z najważniejszych wydarzeń programu. W trakcie koncertu odbędzie się również prawykonanie utworu Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil - na smyczki i harfę.

Więcej


Dnia 26 maja 2011 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 1) odbędzie się drugie z cyklu spotkań autorskich, organizowanych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w ramach cyklu „Wiosna z Chopinem”. Prof. Irena Poniatowska zaprezentuje najnowszą książką wydaną przez Instytut pod tytułem Chopin and his Critics: An Anthology. Spotkanie poprowadzi Artur Szklener.

Książka ta jest unikalną edycją antologii krytyki muzycznej o Chopinie i jego dziele od czasów życia kompozytora do I wojny światowej. To świadectwo recepcji zarówno osobowości, jak i fenomenu twórczości Chopina w 6 krajach europejskich – Polsce, Rosji, Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Austrii. Antologia krytyki muzycznej poświęconej Chopinowi w XIX wieku jest potrzebna ze względów poznawczych, porównawczych, dydaktycznych i badawczych dla szerokiego środowiska naukowego – humanistycznego, muzycznego i wielkiej rzeszy melomanów, krytyków i publicystów. Idea ta spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem w międzynarodowym środowisku muzycznym i muzykologicznym. Publikacja przeznaczona jest dla odbiorców zagranicznych, stąd teksty pozostały w językach oryginalnych - francuskim, niemieckim i angielskim. Koordynatorem projektu i redaktorem publikacji jest prof. Irena Poniatowska.


aXes - Triduum muzyki nowej odbędzie się w Krakowie w dniach 26-28 maja 2011 roku.

aXes to projekt o zasięgu międzynarodowym, którego głównym celem jest integracja środowisk artystycznych oraz wymiana myśli twórczej z różnych ośrodków muzycznych wschodniej, centralnej i zachodniej Europy. Jednostką odpowiedzialną za organizację aXes jest Akademia Muzyczna w Krakowie, która zaprasza do udziału w tym wydarzeniu instytucje akademickie z Budapesztu (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem), Bratysławy (Vysoka Škola Múzických Umění v Bratislave oraz Stuttgartu (Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart), a także zespół muzyki współczesnej z Kijowa (Ensemble Nostri Temporis).

W ramach projektu odbędą się:
- warsztaty kompozytorsko-wykonawcze dla studentów, prowadzone zarówno przez pedagogów uczelni partnerskich (wykłady, prezentacje utworów i konsultacje indywidualne), jak i przez Ensemble Nostri Temporis (prezentacja nowych technik wykonawczych, próby do koncertu)
- zrealizowane jako efekt warsztatów koncerty otwarte dla szerokiej publiczności, na których będą wykonane kompozycje napisane specjalnie na tę okazję.

Nazwa warsztatów aXes oznacza w tłumaczeniu z języka angielskiego „osie” i w połączeniu z wyeksponowanym „X” wskazuje na spotkanie kompozytorów i wykonawców - jako punkt przecięcia się różnych tradycji, wpływów kulturowych i prądów twórczych. Toteż oprócz krajów środkowoeuropejskich (Polska, Słowacja, Węgry) w projekcie wezmą udział partnerzy z zachodniej (Niemcy) i wschodniej Europy (Ukraina). Wzajemna wymiana doświadczeń i perspektyw twórczych z pewnością wpłynie na rozwój młodych artystów-kompozytorów i zainspiruje środowiska akademickie, a promocja najnowszej muzyki w szerszych kręgach wpłynie na świadomość odbiorców. W dzisiejszej rzeczywistości bowiem muzyka młodych kompozytorów rzadko ma realną szansę na wykonanie – zwłaszcza przez profesjonalnych muzyków. Niezwykle istotna będzie konfrontacja kompozytorów z wykonawcami, bazująca na doświadczeniu ukraińskiego zespołu Ensemble Nostri Temporis w najnowszej muzyce oraz innowacyjnych technikach wykonawczych - zespół ten opracował unikalny program warsztatów dla kompozytorów, prezentowanych m.in. w kolebce nowej muzyki, jaką jest Darmstadt.

ZOBACZ: program Triduum muzyki nowej (plik pdf)


Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na pokaz niezawodnej klasyki i baletu komicznego w choreografii Jerome'a Robbinsa. W dniach 26 i 27 maja 2011 roku w ramach XXI Łódzkich Spotkań Baletowych zatańczy zespół Akademickiego Teatru Opery i Baletu w Permie. W repertuarze: The Four Seasons (Cztery pory roku) do muzyki Giuseppe Verdiego i The Concert (Koncert) do utworów Fryderyka Chopina. Muzykę wykona Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Evgeniya Kirillova.

 The Concert to rzadki przykład komicznego baletu; składa się on z kilku scenek, które łączy motyw koncertu. Podczas uwertury widzowie mogą podziwiać zabawną kurtynę stworzoną przez Saula Steinberga, przedstawiającą osobliwą i staromodną salę koncertową. Kurtyna podnosi się, pianista przechodzi przez scenę, strzepuje kurz z fortepianu i popada w błogi, melancholijny nastrój. Zaczyna grać dla słuchaczy, którzy pojawiają się jeden po drugim. Każdy z nich przynosi własne krzesło. Pojawiają się kolejno: poważny człowiek, dwie dziewczyny, małżeństwo, nieśmiały chłopiec... Bileter próbuje przerwać narastającą kłótnię o miejsca... Nagle wszyscy milkną i poddają się sile dźwięku i fantazji. Przeradza się to w serię zabawnych scenek, ukazujących wachlarz nastrojów, zainspirowanych muzyką Chopina.


Wystawa Partytur Graficznych, którą będzie można oglądać na krakowskim Kazimierzu przy ul. Józefa 17 (Kolanko No 6) od dnia 26 maja 2011 roku jest drugą edycją wystawy prac powstałych podczas trwających od 14 do 16 marca Warsztatów Partytur Graficznych na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Bożena Boba-Dyga, prezes Fundacji Art Forum oraz autor projektu podkreśla, że warsztaty, towarzyszące im wystawy oraz koncerty są przede wszystkim przykładem tego, jak można urzeczywistnić ideę syntezy sztuki. Dzięki organizowanym warsztatom, wystawom i koncertom, osoby zainteresowane mogą sobie uświadomić, że muzykę można namalować lub narysować, a obraz – zagrać. Na tym właśnie polega istota partytury graficznej - jest to przestrzeń, gdzie w naturalny sposób wymiar plastyczny – kolor, forma - kształt, rytm, faktura materii, łączy się z wymiarem brzmieniowym, który można podobnie określić, jako barwę, kształt dźwięku, rytm, skalę, czy dynamikę.

Organizowane przez Fundację Art Forum Warsztaty Partytur Graficznych oraz wydarzenia towarzyszące temu przedsięwzięciu mają zainteresować młode pokolenie twórców oraz odbiorców tą dziedziną sztuki, a także zachęcić różnych twórców – muzyków, aktorów, plastyków do tworzenia wspólnego dzieła – mówi Boba-Dyga. Na wernisażu wystawy do prezentowanych partytur odbędzie się koncert muzyki improwizowanej. Zagra trio akordeonowe w składzie: Jacek Kopiec, Wiesław Ochwat oraz Maciej Zimka.

Wernisaż wystawy w Dworze Czeczowie odbędzie się 3 czerwca 2011 roku.

Fundacja Art Forum powstała z myślą, by szerzyć ideę syntezy sztuki i udowadniać, że sztuka jest jedna, a środki wyrazu – różne. W planach fundacji oprócz corocznych Warsztatów Partytur Graficznych znalazły się m.in. konkurs kompozytorski w dwóch kategoriach – utwór wokalno-akordeonowy i partytura graficzna, Krakowski Festiwal Akordeonowy, współpraca z Polonią, koncerty dla więźniów, dzieci niepełnosprawnych i osób starszych, promocja oraz krzewienie muzyki akordeonowej, wydawanie płyt i książek, a także projekty multimedialne.


Trzeci z tegorocznych projektów festiwalu „Mazovia Goes Baroque”, z udziałem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, odbędzie się w dniach 27 i 28 maja 2011 roku w Warszawie i Płocku.
Zespół na początku maja otrzymał Fryderyka za swoją pierwszą płytę – w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. Dnia 20 maja będzie miała premierę jego druga płyta, z symfoniami Haydna, a chwilę potem wystąpi na festiwalu Mazovia Goes Baroque 3/2011. Orkiestra zagra koncerty, podczas których usłyszymy repertuar z ich drugiej, najnowszej płyty, wzbogacony o muzykę Johanna Christiana Bacha. W Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie i w Sali Koncertowej PSM w Płocku zabrzmią symfonie z „dziennego” cyklu Josepha Haydna: Poranek, Południe i Wieczór oraz – bezpośrednio „przed wieczorem” Symfonia g-moll op. 6 nr 6 Bacha.
 


Koncerty inaugurujące Gustav Mahler Festival, organizowany w 100. rocznicę śmierci Gustava Mahlera, odbędą się w Filharmonii Krakowskiej w dniach 27 maja 2011 roku o godz. 19.00 i 28 maja 2011 roku o godz.18.00. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego, który jednocześnie jest autorem koncepcji festiwalu, usłyszymy VI Symfonię a-moll.

Festiwal jest próbą syntetycznego ujęcia twórczości jednego z najwybitniejszych symfoników w historii muzyki poprzez prezentację jego najbardziej znaczących dzieł. Oprócz Orkiestry i Chórów Filharmonii Krakowskiej w projekcie udział biorą tak renomowane zespoły, jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej w Budapeszcie, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestra Filharmonii Słowackiej z Bratysławy, Orkiestra Filharmonii Słoweńskiej z Lublany, Orkiestra Filharmonii w Brnie, Wiener Virtuosen (prolog 10 maja),Orkiestra Filharmonii Czeskiej, Chór Filharmonii w Pradze, MDR Kinderchor Leipzig czy Chór Filharmonii Słowackiej z Bratysławy. Dobór zespołów z różnych ośrodków, tak istotnych na mapie muzycznej Europy Środkowej, wskazuje na ważny aspekt twórczości Mahlera – ideę wiecznej wędrówki dyrygenta i kompozytora, urodzonego na Morawach, a związanego zawodowo z Budapesztem, Wiedniem, Bratysławą, Wrocławiem i Lipskiem. Mahler sam o sobie mawiał, że jest „po trzykroć bezdomny, i jako Czech urodzony w Austrii, jako Austriak wśród Niemców, jako Żyd w całym świecie”. Towarzysząca jego muzyce idea wędrówki, jest w tym przypadku również metaforą ludzkiego losu.

Więcej informacji o Festiwalu – na stronie: www.mahlerfestival.pl


Opera Wrocławska zaprasza na premierowe przedstawienia opery Don Giovanni Wolfganga Amadeusa Mozarta – 28 i 29 maja 2011 roku. Kierownictwo muzyczne - Jari Hämäläinen, reżyseria - Mariusz Treliński, dekoracje - Boris Kudlička, kostiumy – Arkadius, choreografia - Emil Wesołowski, przygotowanie chóru - Anna Grabowska-Borys, reżyseria świateł - Felice Ross. Wystąpią: jako Don Giovanni - Mariusz Godlewski*, Timothy Sharp*, Jacek Jaskuła, Komandor - Wiktor Gorelikow, Radosław Żukowski, Donna Anna - Anastazja Lipert, Marta Wyłomańska*, Donna Elvira - Anna Bernacka, Katarzyna Haras, Don Ottavio - San-Jun Lee*, Łukasz Gaj, Leporello - Adam Palka*, Bartosz Urbanowicz*, Zerlina - Aleksandra Kubas, Joanna Moskowicz, Iryna Zhytynska oraz Masetto - Remigiusz Łukomski*, Marek Paśko.

* - gościnnie


W niedzielę, 29 maja 2011 roku w godz. 10.00 do 18.00 odbędzie się drugi Dzień Dziecka w Żelazowej Woli - pełen gier, zabaw i konkursów z nagrodami, a także muzyki Chopina.

Na najmłodszych gości będą czekać specjalne atrakcje: wyjątkowy ogródek zabaw, warsztaty malarskie i rzeźbiarskie, ręczne wytwarzanie i ozdabianie prostych instrumentów, m.in. grzechotek i ksylofonu i inne. Dla dzieci starszych i młodzieży Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, organizator Dnia Dziecka w Żelazowej Woli, przygotował program sceniczny zatytułowany Żywiołowy Chopin, który będzie powtarzany kilkakrotnie w ciągu całego dnia. Osobnym punktem programu będzie edukacyjna gra terenowa dla dzieci i ich rodzin. Będzie to szlak historyczny poświęcony podróżom Fryderyka. Wśród zaproszonych gości są m.in.: Zbigniew Zamachowski, Józef Wilkoń, Michał Rusinek.

Więcej


Koncert utworów kabaretowych autorstwa Witolda Lutosławskiego, zatytułowany „El Derwid. Plamy na słońcu”, odbędzie się 29 maja 2011 roku w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Piosenki wykona duet ElettroVoce, czyli Agata Zubel (wokal) i Cezary Duchnowski (komputer, fortepian), a towarzyszyć im będzie znany wiolonczelista Andrzej Bauer. W programie piosenki Witolda Lutosławskiego: Cyrk jedzie (sł. Tadeusz Urgacz), Jeden przystanek dalej (sł. Jerzy Miller), Miłość i świat (sł. Eugeniusz Żytomirski), Złote pantofelki (sł. Adam Hosper), Z lat dziecinnych (sł. Jerzy Miller), Warszawski dorożkarz (sł. Jerzy Miller), Nie oczekuję dziś nikogo (sł. Zbigniew Kaszkur, Zbigniew Zapert), Daleka podróż (sł. Tadeusz Urgacz, Mirosław Łebkowski), Plamy na słońcu (sł. Jerzy Miller) i Znajdziesz mnie wszędzie (sł. Zbigniew Kaszkur, Zbigniew Zapert).


Od lat maluchy chętnie wybierają na Dzień Dziecka wizytę w filharmonii. Najchętniej – kiedy mają okazję wysłuchać muzyki już im znanej. Nie dziwi, że sporym powodzeniem cieszą się więc koncerty muzyki filmowej. Taką też propozycję przygotowała dzieciom na ich święto Filharmonia Śląska. Do swej tymczasowej siedziby w Katowicach Giszowcu zaprasza trzykrotnie, we wtorek 31 maja 2011 roku o godz. 12 oraz nazajutrz, dokładnie w Międzynarodowym Dniu Dziecka o godz. 11 i 17.

Wraz z filharmonikami na estradzie pojawi się gitarzysta Lesław Matecki oraz rodzina państwa Dębskich (na zdjęciu). Tata Krzesimir jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej, dyrygentem i muzykiem jazzowy. Mama Anna Jurksztowicz to lubiana piosenkarka i wokalistka jazzowa. Syn Radzimir jest także muzykiem i kompozytorem, twórcą m.in. muzyki do seriali Tancerze czy Ranczo i współautorem piosenki I tylko sny, napisał też m.in.. muzykę do spektaklu warszawskiego Teatru Dramatycznego Śmierć i dziewczyna, czy pokazu mody Dawida Wolińskiego, a także takie utwory „filharmoniczne”, jak Los Angeles Suite, Musica per tradici archi na orkiestrę smyczkową czy Passacaglia.

Program tego muzycznego spotkania rodzinnego wypełni muzyka Krzesimira Dębskiego (m.in. do filmów Sto minut wakacji, W pustyni i w puszczy oraz Magiczne drzewo) i piosenkarki oraz autorki piosenek m.in. do filmu Prosiaczek i Przyjaciele, Carly’i Simon.


Opera Śląska w Bytomiu zaprasza najmłodszych widzów na spektakle z okazji Dnia Dziecka. Trzykrotnie w dniach 31 maja - 2 czerwca 2011 roku zostanie wystawiony musical na motywach baśniowych ZACZAROWANY BAL, czyli krasnoludki, krasnoludki. Natomiast 3 czerwca o godz. 11.00 zostanie zaprezentowane interaktywne widowisko baletowe dla dzieci i młodzieży Kot w butach do muzyki współczesnego polskiego kompozytora, aranżera i dyrygenta - Bogdana Pawłowskiego. Do niezwykłego świata baśni widz wprowadzony będzie zarówno przez tradycyjnych bohaterów, jak i wiele dodatkowych fantastycznych postaci – Myszkę Miki, Koziołka Matołka czy Sherlocka Holmes’a. W przedstawieniu – obok grona profesjonalnych tancerzy - weźmie udział także amatorska młodzieżowa grupa break dance – Poza zasięgiem.


Dnia 31 maja 2011 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera opery Matsukaze Toshio Hosokawy w reżyserii Sashy Waltz, pod batutą Pablo Herasa-Casado.

Matsukaze to najsłynniejsza sztuka tradycyjnego teatru japońskiego Nô – historia duchów sióstr Matsukaze i Murasami, obu zakochanych w nieżyjącym mężczyźnie – która w charakterystyczny dla poetyki tego teatru, kontemplacyjny sposób opowiada o osiąganiu stanu buddyjskiej harmonii pomiędzy życiem a śmiercią. Toshio Hosokawa adaptował tę opowieść dla potrzeb opery, tworząc wybitne, nowoczesne dzieło, harmonijnie łączące kulturę Dalekiego Wschodu z kulturą Zachodu, tradycją muzycznej awangardy lat 60. i rozwiązaniami typowymi dla muzycznego postmodernizmu. Hosokawa jest dziś najbardziej znanym kompozytorem japońskim, który wykształcenie kompozytorskie zdobył w Europie. Na przekór pędowi współczesnego życia, operuje on czasem świadomie spowolnionym, a jego uwodzicielska, eufoniczna muzyka skłania do namysłu nad istotą egzystencji. Obecna realizacja odważnej, awangardowej artystki Sashy Waltz przygotowana została specjalnie dla La Monnaie. Matsukaze to pierwsza koprodukcja Teatru Wielkiego i tej prestiżowej belgijskiej sceny.

Spektakl zostanie powtórzony 1 i 2 czerwca 2011 roku.