Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Od lat maluchy chętnie wybierają na Dzień Dziecka wizytę w filharmonii. Najchętniej – kiedy mają okazję wysłuchać muzyki już im znanej. Nie dziwi, że sporym powodzeniem cieszą się więc koncerty muzyki filmowej. Taką też propozycję przygotowała dzieciom na ich święto Filharmonia Śląska. Do swej tymczasowej siedziby w Katowicach Giszowcu zaprasza trzykrotnie, we wtorek 31 maja 2011 roku o godz. 12 oraz nazajutrz, dokładnie w Międzynarodowym Dniu Dziecka o godz. 11 i 17.

Wraz z filharmonikami na estradzie pojawi się gitarzysta Lesław Matecki oraz rodzina państwa Dębskich (na zdjęciu). Tata Krzesimir jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej, dyrygentem i muzykiem jazzowy. Mama Anna Jurksztowicz to lubiana piosenkarka i wokalistka jazzowa. Syn Radzimir jest także muzykiem i kompozytorem, twórcą m.in. muzyki do seriali Tancerze czy Ranczo i współautorem piosenki I tylko sny, napisał też m.in.. muzykę do spektaklu warszawskiego Teatru Dramatycznego Śmierć i dziewczyna, czy pokazu mody Dawida Wolińskiego, a także takie utwory „filharmoniczne”, jak Los Angeles Suite, Musica per tradici archi na orkiestrę smyczkową czy Passacaglia.

Program tego muzycznego spotkania rodzinnego wypełni muzyka Krzesimira Dębskiego (m.in. do filmów Sto minut wakacji, W pustyni i w puszczy oraz Magiczne drzewo) i piosenkarki oraz autorki piosenek m.in. do filmu Prosiaczek i Przyjaciele, Carly’i Simon.


Opera Śląska w Bytomiu zaprasza najmłodszych widzów na spektakle z okazji Dnia Dziecka. Trzykrotnie w dniach 31 maja - 2 czerwca 2011 roku zostanie wystawiony musical na motywach baśniowych ZACZAROWANY BAL, czyli krasnoludki, krasnoludki. Natomiast 3 czerwca o godz. 11.00 zostanie zaprezentowane interaktywne widowisko baletowe dla dzieci i młodzieży Kot w butach do muzyki współczesnego polskiego kompozytora, aranżera i dyrygenta - Bogdana Pawłowskiego. Do niezwykłego świata baśni widz wprowadzony będzie zarówno przez tradycyjnych bohaterów, jak i wiele dodatkowych fantastycznych postaci – Myszkę Miki, Koziołka Matołka czy Sherlocka Holmes’a. W przedstawieniu – obok grona profesjonalnych tancerzy - weźmie udział także amatorska młodzieżowa grupa break dance – Poza zasięgiem.


Początek czerwca w Operze Krakowskiej to czas dzieci i młodzieży – specjalnie z myślą o nich Opera przygotowała szereg niezwykłych atrakcji. 1 czerwca będziemy się wspólnie bawić z okazji Dnia Dziecka, natomiast w okresie 4 – 8 czerwca 2011 roku operowy gmach będzie przestrzenią wydarzeń „Opery pokoleń” – adresowanej do najmłodszych widzów, pierwszej części XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej „Opera pokoleń – Opera bez granic”.

W Dniu Dziecka (1 czerwca) Opera Krakowska zaprasza na rodzinną opowieść muzyczną Mały Lord S. Markwicka w reżyserii Janusza Szydłowskiego. Spektakl odbędzie się na Dużej Scenie dwukrotnie – o godz. 11.00 i 17.30. Przedstawienie adresowane jest do widzów w każdym wieku. Dzieciom pokaże ono różnorodność zachowań bohaterów, co przyczyni się do porządkowania ich świata. Dorośli natomiast powrócą do ciągle aktualnej opowieści z dzieciństwa, bo, jak mówi Steven Markwick: „nikt nie jest nigdy za stary ani zbyt potężny, by nauczyć się pokory i miłości”. Spektaklom będą towarzyszyć wyjątkowe atrakcje, a wśród nich m.in. występy artystyczne tancerzy Studia Baletowego Opery Krakowskiej, pokazy instrumentów muzycznych, konkursy plastyczne oraz gry edukacyjne.

Dnia 4 czerwca rozpoczyna się XV Letni Festiwal Opery Krakowskiej „Opera pokoleń – Opera bez granic”. Jego pierwsza część – „Opera pokoleń” – będzie swego rodzaju kontynuacją Dnia Dziecka i powtórzeniem wydarzeń towarzyszących przedstawieniom Małego Lorda, jednak wzbogacona zostanie o nowe spektakle oraz dodatkowe atrakcje, takie jak zwiedzanie gmachu Opery wraz z zapleczem technicznym, czy też spotkania z artystami – realizatorami spektakli.
W dniach 4 i 5 czerwca o godz. 18.30 na Dużej Scenie wystawiony zostanie Kopciuszek – spektakl baletowy do muzyki G. Rossiniego w reżyserii wybitnego włoskiego choreografa Georgio Madii. To wzruszające i pełne humoru przedstawienie, które zaskakuje widowiskowością, adresowane jest zarówno do młodych jak i dorosłych widzów. Opera Krakowska zaprasza w te dni już od godz. 16.00 – w programie przewidziane są także warsztaty plastyczne „Kolorowy Świat”, pokaz „Wariacji baletowych” w wykonaniu Studia Baletowego Opery Krakowskiej oraz zwiedzanie kulis sceny i zaplecza technicznego Opery.
W dniu 7 czerwca o godz. 10.00 oraz 12.30 na Scenie Kameralnej grany będzie spektakl Księga lasu Wojciecha Graniczewskiego do muzyki J. Hnatowicza – teatralno-muzyczna baśń, której przesłaniem jest poszukiwanie ekologicznych wartości, nadających życiu harmonię i sens. Dodatkową atrakcją będzie spotkanie z twórcą przedstawienia. Dzień później, 8 czerwca o godz. 10.00 oraz 12.30 na Dużej Scenie odbędzie się spektakl Pan Marimba Marty Ptaszyńskiej w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego – opera o dzieciach, dla dzieci i wykonywana przez dzieci. Adresowana jest do najmłodszego pokolenia – przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych. Po przedstawieniach z widzami spotka się zespół realizatorów Pana Marimby.


Kolejna edycja festiwalu „Piotr Anderszewski i przyjaciele” odbędzie się w Łodzi w dniach 2-5 czerwca 2011 roku. W jej ramach zaplanowano cztery koncerty – trzy recitale fortepianowe oraz spektakl multimedialny. Wszystkie recitale odbędą się w Pałacu Herbsta, przy ul. Przędzalnianej 72, spektakl multimedialny zaś w Klubie „Wytwórnia”, przy ul. Łąkowej 29. Na festiwalu oprócz Piotra Anderszewskiego (na zdjęciu) wystąpią rekomendowani przez niego artyści – mniej znani, ale również nieprzeciętni pod względem artystycznym.

Podczas pierwszego z recitali, w czwartek, 2 czerwca o godz. 19.00, wystąpi pianista o francusko-kanadyjskich korzeniach – Louis Lortie. Koncert z pewnością będzie gratką dla miłośników szeroko pojętej wirtuozerii, artysta wykona bowiem wszystkie Etiudy F. Chopina z op. 12 i 24 oraz 3 wybrane etiudy ze zbioru Methode des Methodes. W piątek, 3 czerwca o godz. 19.00, usłyszymy jednego z najlepszych pianistów serbskich, Aleksandra Madžara, znanego łódzkim melomanom z występu podczas tegorocznej edycji festiwalu „Łódzkie Schumanniana”. Podczas wieczoru artysta wykona cykl 24 Preludiów Chopina oraz Sonatinę i tryptyk Gaspard de la nuit Ravela. W sobotę, 4 czerwca o godz. 19.00, podczas spektaklu multimedialnego w Klubie „Wytwórnia” wystąpi zespół „Traffic Quintet” i przedstawi program Divine féminin, poświęcony bohaterkom znanych produkcji filmowych kilku ostatnich dekad. Niekonwencjonalne aranżacje, projekcje multimedialne, muzyka z takich filmów, jak Nagi instynkt, Vertigo czy Godziny, z pewnością zachwyci nie tylko melomanów, ale również wszystkich amatorów sztuki filmowej. Bilety na niedzielny recital Piotra Anderszewskiego rozeszły się jak świeże bułeczki. Z pewnością wpłynął na to wyjątkowy charakter koncertu, bowiem będzie to „pożegnalny” występ artysty przed zapowiadaną półtoraroczną przerwą w aktywności estradowej. W repertuarze recitalu znalazły się suity angielskie i francuskie J. S. Bacha.

Oprócz koncertów festiwal „Piotr Anderszewski i Przyjaciele” będzie gratką dla miłośników dobrych filmów. W kinie „Kinematograf” (Muzeum Kinematografii, pl. Zwycięstwa 1) każdego dnia festiwalu będzie można obejrzeć jeden z filmów wyprodukowanych przez Paula Branco.


Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza 2 czerwca 2011 roku o godz. 14 do Muzeum Chopina na spotkanie pt. Warszawa Chopina. Ostatni panel dyskusyjny w ramach cyklu "Wiosna z Chopinem", będzie okazją by chopinolodzy i varsavianiści porozmawiali o Warszawie w czasach młodości kompozytora; o mitach zawartych w literaturze opisującej Chopinowską Warszawę i nowych, ważnych ustaleniach w tej materii. Gośćmi panelu będą Ewa Sławińska-Dahlig i Piotr Mysłakowski, a dyskusje poprowadzą dr Artur Szklener i Marita Albán Juárez z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

W trakcie spotkania usłyszymy Marka Brachę w specjalnym recitalu chopinowskim. Po spotkaniu zapraszamy do bezpłatnego zwiedzenia Muzeum Chopina.


Na odbywający się w dniach od 2 do 5 czerwca 2011 roku Międzynarodowy Kongres Wagnerowski przybędzie do Wrocławia ponad 550 uczestników z 18 krajów świata. Wśród zaproszonych gości honorowych jest prof. Eva Märtson, Prezes Międzynarodowego Towarzystwa Wagnerowskiego oraz prof. Hans-Peter Lehmann. W programie kongresu przewidziane jest sympozjum poświęcone życiu i twórczości Richarda Wagnera, liczne spektakle operowe, w tym Parsifal Richarda Wagnera, oraz zwiedzanie Wrocławia i okolic.

Podczas kongresu odbędzie się także spotkanie delegatów Międzynarodowego Towarzystwa Wagnerowskiego. Organizatorem kongresu jest Towarzystwo Wagnerowskie we Wrocławiu wspólnie z Operą Wrocławską.

Szczegółowy program do pobrania na stronie: www.richard-wagner-verband.de/wroclaw2011_programm.pdf


I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się w Krakowie w dniach od 3 do 5 czerwca 2011 roku. Na festiwalu prezentowana będzie światowa muzyka współczesna ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego oraz innych polskich kompozytorów. Podczas pierwszej edycji zabrzmią - oprócz dzieł Patrona - także utwory Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Piotra Ślęczka, Aleksandra Lasonia oraz kompozytorów zagranicznych, między innymi: Alfreda Schnittke, Žibuoklė Martinaitytė, Peterisa Vasks’a, Arnolda Schönberga, Albana Berga.

Festiwal umożliwi słuchaczom udział w koncertach wykonywanych przez artystów światowego formatu. Ma formułę otwartą o charakterze cyklicznym, odnawianym co roku. Jest on adresowany do szerokiej publiczności w województwie małopolskim. Koncerty odbywać się będą m.in. w zabytkowych wnętrzach, historycznie związanych z miastem Kraków, do których należą m.in.: Bazylika OO. Franciszkanów, Kościół św. Katarzyny oraz także w Sali Koncertowej i Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie.

Szczegółowy program Festiwalu - na stronie www.hmgfestival.pl


W piątek, 3 czerwca 2011 roku o godz. 19 rozbudowywana i koncertująca w tymczasowej siedzibie w Katowicach Giszowcu, Filharmonia Śląska formalnie zakończy 66. sezon artystyczny. Podczas uroczystego koncertu wystąpi jeden z najznakomitszych pianistów polskich, laureat pięciu konkursów międzynarodowych, wywodzący się ze Śląska i z jego filharmonią zaprzyjaźniony - Piotr Paleczny (na zdjęciu). Orkiestrę i przygotowany przez Jarosława Wolanina Chór Filharmonii Śląskiej poprowadzi jej pierwszy gościnny dyrygent - Massimiliano Caldi. Pierwszą część tego koncertu wypełni muzyka rosyjska. Usłyszymy uwerturę-fantazję Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego, a następnie słynne Tańce połowieckie z drugiego aktu opery Kniaź Igor Aleksandra Borodina. Po przerwie Piotr Paleczny zagra V Koncert fortepianowy Es-dur Ludwiga van Beethovena.


Kolejne koncerty w ramach Gustav Mahler Festival, organizowanego w 100. rocznicę śmierci Gustava Mahlera, odbędą się w Filharmonii Krakowskiej w dniach 3-4 czerwca i 9-13 czerwca 2011 roku. Podczas pierwszego weekendu usłyszymy dwukrotnie II Symfonię c-moll "Zmartwychwstanie" w wykonaniu Joanny Kozłowskiej – sopran, Susan Platts – mezzosopran oraz Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej, Chóru Filharmonii Słowackiej (Bratysława) pod batutą Liora Shambadala. Tydzień później zabrzmi III Symfonia d-moll (9 czerwca) z Martiną Gojčetą Silić (alt) w roli solistki oraz Orkiestrą Filharmonii Słoweńskiej (Lublana) i Chórem Żeńskim i Chłopięcym Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Daniele Callegari, a także IX Symfonia D-dur (10 czerwca) w interpretacji Orkiestry Filharmonii Słowackiej (Bratysława) pod batutą Alexandra Rahbari i I Symfonia D-dur "Tytan" (11 czerwca) w wykonaniu Węgierskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej pod kierownictwem Zoltana Kocsisa. W niedzielę (12 czerwca) Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Pawła Przytockiego zagra VII Symfonię e-moll, a w poniedziałek (13 czerwca) Orkiestra Filharmonii Czeskiej z Pragi z Jiřim Belohlávkiem w roli dyrygenta wykona V Symfonię cis-moll oraz dodatkowo Sinfoniettę Karela Ančerla.

Festiwal jest próbą syntetycznego ujęcia twórczości jednego z najwybitniejszych symfoników w historii muzyki poprzez prezentację jego najbardziej znaczących dzieł. Oprócz Orkiestry i Chórów Filharmonii Krakowskiej w projekcie udział biorą tak renomowane zespoły, jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej w Budapeszcie, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestra Filharmonii Słowackiej z Bratysławy, Orkiestra Filharmonii Słoweńskiej z Lublany, Orkiestra Filharmonii w Brnie, Wiener Virtuosen (prolog 10 maja),Orkiestra Filharmonii Czeskiej, Chór Filharmonii w Pradze, MDR Kinderchor Leipzig czy Chór Filharmonii Słowackiej z Bratysławy. Dobór zespołów z różnych ośrodków, tak istotnych na mapie muzycznej Europy Środkowej, wskazuje na ważny aspekt twórczości Mahlera – ideę wiecznej wędrówki dyrygenta i kompozytora, urodzonego na Morawach, a związanego zawodowo z Budapesztem, Wiedniem, Bratysławą, Wrocławiem i Lipskiem. Mahler sam o sobie mawiał, że jest „po trzykroć bezdomny, i jako Czech urodzony w Austrii, jako Austriak wśród Niemców, jako Żyd w całym świecie”. Towarzysząca jego muzyce idea wędrówki, jest w tym przypadku również metaforą ludzkiego losu.

 
Więcej informacji o Festiwalu – na stronie: www.mahlerfestival.pl


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na ostatni wiosenny koncert programu kultura.uw w ramach cyklu koncertowego „Muzyka dawna – Europa nowa”. W programie koncertu znajdzie się muzyka krakowskich rorantystów – męskiego zespołu wokalnego Katedry na Wawelu.

Ufundowana przez króla Zygmunta Starego kapela działała od 1543 r. przez blisko 250 lat. Wykonywane niegdyś przez rorantystów kompozycje Tomasza Szadka, Marcina Paligona czy Walentego Gawary bywają także dziś włączane do repertuaru zespołów muzyki dawnej. Podczas piątkowego koncertu usłyszymy również anonimowe motety i Magnificat we współczesnej transkrypcji, dokonanej specjalnie dla Zespołu Męskiego Gregorianum pod dyrekcją Bereniki Jozajtis. Młodzi wokaliści z Gregorianum funkcjonują jako zespół męski od 2005 roku, mają jednak za sobą wiele lat śpiewania w chłopięcym chórze o tej samej nazwie.

Koncert, organizowany przez Biuro Promocji UW i Instytut Muzykologii UW, odbędzie się 3 czerwca 2011 roku (piątek) o godz. 19:00 w Sali Złotej Pałacu Kazimierzowskiego UW, Krakowskie Przedmieście 26/28. Bezpłatne wejściówki dostępne będą na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona.


Politechnika Opolska zaprasza do wzięcia udziału w projekcie „Kolej na orkiestrę czyli opolski ekspres dęty”, a tym samym uświetnienia jednego z najoryginalniejszych i najprzyjemniejszych wydarzeń w życiu akademickim i kulturalnym regionu. Orkiestra Politechniki Opolskiej pod batutą Przemysława Ślusarczyka oraz zespół EL12 Opole Politechnic Band i orkiestry partnerskie opuszczą mury uczelni i wzorem średniowiecznych trubadurów wyruszą w podróż, aby rozwieźć muzykę po całej Opolszczyźnie i wystąpić w miejscach, w których jedynym dźwiękiem był dotąd gwizd lokomotywy: na dworcach.

W tym roku zaplanowane zostały dwie trasy przejazdu. Pierwsza, która odbędzie się 14 maja 2011 roku (w sobotę) obejmuje następującą relację: Opole Główne – Górażdże – Gogolin – Zdzieszowice – Kędzierzyn-Koźle – Opole Główne. Druga – 4 czerwca 2011 roku (również w sobotę) obejmie trasę: Opole Główne – Zawadzkie – Krasiejów – Kolonowskie – Ozimek – Chrząstowice – Opole Główne.

Więcej informacji na stronie: www.kolejnaorkiestre.po.opole.pl lub www.kolejnaorkiestre.art.pl


W dniach 4 czerwca - 8 lipca 2011 roku odbędzie się XV Letni Festiwal Opery Krakowskiej. Tegoroczna jubileuszowa edycja organizowana jest pod hasłem „Opera pokoleń – Opera bez granic”. Przestrzenią festiwalowych wydarzeń będzie tradycyjnie, oprócz gmachu Opery przy ul. Lubicz, Zamek Królewski na Wawelu. Jedno z wydarzeń swoim zasięgiem obejmie także Tarnów i Nowy Sącz.

Pierwsza część festiwalu – „Opera pokoleń” – ma charakter edukacyjny i adresowana jest przede wszystkim do dzieci i młodzieży. W jej ramach odbywać się będą nie tylko przedstawienia (takie jak Kopciuszek, Księga lasu czy Pan Marimba), ale także warsztaty plastyczno-muzyczne oraz wydarzenia towarzyszące skierowane do młodszych widzów. Młodzież przybyła na spektakle będzie miała możliwość m.in. spotkać się z realizatorami przedstawień, zwiedzić operowy gmach lub też wziąć udział w konkursie plastycznym – najlepsze prace wystawione zostaną w budynku Opery na Antresoli. Dnia 14 czerwca w gmachu Opery, na Antresoli, otwarta zostanie wystawa poświęcona pozazawodowym pasjom ludzi sceny. Podziwiać będzie można malarstwo, rzeźbę i fotografię polskich artystów świata muzyki i teatru.
W ramach festiwalu, 18 czerwca o godz. 18.30, na Dużej Scenie Opery Krakowskiej odbędzie się premiera Traviaty – klasyki operowej autorstwa Giuseppe Verdiego. Spektakl reżyseruje Krzysztof Nazar, kierownictwo muzyczne sprawuje Tomasz Tokarczyk, autorką kostiumów jest Zofia de Ines, a scenografię przygotowuje Marek Braun. Dzień później, 19 czerwca będzie miała miejsce premiera studencka spektaklu, natomiast następnego dnia – w poniedziałek, 20 czerwca – odbędzie się spotkanie z realizatorami spektaklu.

Opera Krakowska zaprasza także 18 czerwca na specjalne wydarzenia z okazji Nocy Teatrów. O godz. 20.00 w jednym z najpiękniejszych ogrodów Krakowa – Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego – będzie miała miejsce „Lekcja śpiewania”, organizowana we współpracy z Biblioteką Piosenki Polskiej, kabaretem „Loch Camelot” i Ogrodem Botanicznym UJ. W lekcji wezmą udział uznani soliści Opery Krakowskiej, a poprowadzą ją wspólnie Waldemar Domański i Franciszek Makuch. Natomiast o północy, na Dużej Scenie Opery, odbędzie się spektakl MUSICODRAMA czyli Jubi & Debi w reżyserii Wojciecha Graniczewskiego. Spektakl ten uświetni jubileusz pracy artystycznej uznanej solistki Opery Krakowskiej – Bożeny Zawiślak-Dolny, która wystąpi w nim wraz z córką Katarzyną – aktorką Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Drugą część festiwalu – „Opera bez granic” – otworzy operetka Baron cygański Johanna Straussa w inscenizacji Laco Adamika – transmitowana na żywo 25 czerwca o godz. 19.30 z gmachu Opery na Rynek Główny Tarnowa oraz Rynek Główny Nowego Sącza. Mieszkańcy tych dwóch miast już od godziny 16.00 będą mieli możliwość zasięgnąć wiedzy na temat Opery Krakowskiej i jej repertuaru – za pośrednictwem operowych wydawnictw, multimedialnych prezentacji, a także bezpośrednio u osób reprezentujących Operę. W ramach „Opery bez granic” na Dużej Scenie Opery odbędzie się również występ gościnny zagranicznego teatru operowego. Dnia 28 czerwca Theater Plauen-Zwickau zaprezentuje krakowskiej publiczności Bal maskowy Giuseppe Verdiego, w reżyserii Thilo Reinharda.

Zwieńczeniem drugiej części, jak i całego festiwalu, będzie szereg niezwykłych wydarzeń wewnątrz murów Zamku Królewskiego na Wawelu. Wśród tych propozycji Opery nie zabraknie Arii Oper Świata (2 i 3 lipca, godz. 20.30) – słynnego widowiska z udziałem wybitnych polskich solistów, które rokrocznie przyciągają melomanów, zarówno z całej Polski, jak i z zagranicy. Wystąpią m.in.: Magdalena Barylak, Edyta Piasecka-Durlak, Stanisław Kufluk, Arnold Rutkowski, Rafał Siwek. Kierownictwo muzyczne koncertów obejmie Tomasz Tokarczyk. Wyjątkowym wydarzeniem będzie gala baletowa Grand pas… w międzynarodowej obsadzie (4 lipca, godz. 20.30). Zgromadzonej na wawelskim Dziedzińcu Arkadowym publiczności zaprezentują się soliści prestiżowych baletów europejskich. Z Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu przyjadą Denis i Anastasia Matvienko oraz Leonid Sarafanov i Olesya Novikova. Béjart Ballet w Lozannie reprezentować będą Kathleen Rae Thielhelm i Dawid Kupinski, natomiast Stuttgarter Ballet – Filip Barankiewicz i Sue Jin Kang. Nie zabraknie również uznanych polskich solistów - Aleksandry Liashenko i Maksima Wojtiuka z Polskiego Baletu Narodowego oraz Agnieszki Wolnej i Dymitra Tenytskiego z baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Wystąpią także tancerze Baletu Opery Krakowskiej.
W zamkowej scenerii wystawiony zostanie również spektakl open air Faust Charles’a Gounoda, w reżyserii Marka Weiss-Grzesińskiego.

Więcej


XIX Spotkania Muzyki „Chanterelle Festival” odbędą się w Ostrowie Wielkopolskim – Gołuchowie w dniach 4, 5, 11 i 12 czerwca 2011 roku.

Cykl koncertowy „Chanterelle Festival” istnieje nieprzerwanie od 1993 roku, poświęcając zmaganiom z materią muzyczną rokrocznie najmniej osiem dni, głównie w połowie czerwca, ale również regularnie wiosną, jesienią i zimą. Tradycją jest inauguracja we wnętrzach Konkatedry w Ostrowie Wielkopolskim, ale istotą festiwalu są kameralne koncerty, organizowane w niezwykłej scenerii Zamku Książąt Czartoryskich i parku arboretum Ośrodka Kultury Leśnej w Gołuchowie. Dyrektorem festiwalu jest Jadwiga Jankielewicz, animatorka kultury muzycznej w Ostrowie Wielkopolskim.

Więcej


Koncert w ramach projektu Transgraniczne spotkania muzyczne, łączący kompozycje muzyki polskiej, słowackiej, węgierskiej i czeskiej, odbędzie się 4 czerwca 2011 roku o godz. 19.00 w Szczecinie. W pięknym otoczeniu szczecińskiej Różanki artyści zainaugurują letni sezon artystyczny. Międzynarodowa orkiestra pod batutą Jana Jakub Bokuna zaprezentuje m.in. kompozycje Mieczysława Karłowicza, Josefa Suka, Eugena Suchoňa czy Pavla Šimaia.

Koncert jest inauguracją projektu „Transgraniczne spotkania muzyczne” realizowanego przy współpracy z Funduszem Wyszehradzkim, który w przyszłości pozwoli na promocję polskich kompozycji muzyki klasycznej oraz młodych muzyków w krajach okręgu wyszehradzkiego. Już w przyszłym roku kolejny koncert projektu – podczas festiwalu organizowanego przez Filharmonię w Zlinie (Czechy).

Więcej o koncercie oraz projekcie na stronie: www.balticneopolis.org/visegradfund


Koncerty drugiej edycji Wawer Music Festival odbywać się będą od 12 września 2010 do 5 czerwca 2011 roku, o godz.17:30 w Businessman Institute w Warszawie (ul.Trakt Lubelski 40a).
Idea festiwalu łączącego różne spojrzenia na muzykę klasyczną narodziła się w 2009 roku i jest konsekwentnie realizowana przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Opiekę artystyczną sprawuje prof. Jarosław Drzewiecki. Organizatorzy oferują spędzenie rodzinnego wieczoru w otoczeniu pięknej muzyki zrodzonej przez geniusz ludzkiego umysłu różnych epok, wzbogaconej ofertą wyrafinowanego menu, a wcześniej spa, basenu, sauny i salonu relaksu.
W ramach drugiej edycji Festiwalu usłyszymy blisko 100 artystów światowego formatu oraz tych, którzy dopiero zaczynają swoją drogę ku wielkiej estradzie. Wawer Music Festival zostanie zainaugurowany plenerowym spektaklem „Taneczny Świat Chopina” w wykonaniu cenionego Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” z Krakowa (12.09.2010). Podczas pierwszej niedzieli października (3.10.2010) wystąpi gwiazda światowej pianistyki – Tatiana Shebanowa, rzadko występująca publicznie, która jako jedyna w historii nagrała 2-krotnie komplet dzieł Chopina (na współczesnym fortepianie i na Erardzie z 1849 roku). Wraz z artystką spotka się na estradzie Krzysztof Kolberger, a w drugiej części wieczoru usłyszymy gwiazdę europejskiego jazzu – Konstantina Vilenskiego wraz z Vilensky Jazz Trio. Na koncert listopadowy (14.11.2010) zaproszenie przyjęli artyści z Lwowa na czele z wielkim skrzypkiem, dyrygentem - prof. Igorem Pylatyukiem, Rektorem Akademii Muzycznej we Lwowie. Koniec roku przywitamy (12.12.2010) z Biesami i Czadami z Bieszczad. W programie „Raz na ludowo” wraz z chórem „Adoramus” pod dyrekcją Janusza Ostrowskiego wystąpi Zespół „Sanok” kierowany przez Janusza Podkula, który pokaże jak cenne są Bieszczady dla Polski. Piątym koncertem festiwalowym (09.01.2011) będzie muzyczna wizytówka kompozytora, gościa honorowego i wykonawcy w jednym – Waldemara Malickiego. Koncert lutowy tradycyjnie poświęcony zostanie Chopinowi (20.02.2011). Tym razem wystąpi najwybitniejszy wśród wybitnych, wychowawca blisko setki pianistów, w tym Krystiana Zimermana, kontynuator polskiej szkoły pianistycznej prof.Zbigniewa Drzewieckiego - prof. Andrzej Jasiński. W przerwie koncertu odbędzie się spotkanie z artystą-fotografikiem i autorem premierowego albumu Pianiści – Juliuszem Multarzyńskim. W marcu (6.03.2011) publiczność warszawska zostanie zaskoczona brzmieniem anielskich organów – największej na świecie i jedynej w Polsce harfy szklanej. Glass Duo Anny i Arkadiusza Szafrańców z Gdańska spotka się po raz pierwszy na estradzie z 6-osobową muzyczną rodziną Kaszubów z Poznania. Z kolei Małgorzata Walewska, której interpretacje dzieł Verdiego weszły do kanonu współczesnej sztuki wokalnej, wystąpi w kwietniu (3.04.2011), a w maju (8.05.2011) red. Bogusław Kaczyński zaprezentuje dwie młode, polskie gwiazdy – Joannę Jakubas (sopran) i Stanisława Drzewieckiego (fortepian). Wielkim finałem będzie koncert (05.06.2011) Serbskiej Orkiestry Akordeonowej z Nowego Sadu, która wykona klasyczny repertuar we współczesnych aranżacjach. Gościem honorowym wieczoru będzie od 40 lat promotor życia kulturalnego na Podkarpaciu – prof. Andrzej Smolik.


2. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej ARTELIER w Szczecinie odbędzie się w dniach 5-26 czerwca 2011 roku.

Głównym celem Festiwalu jest propagowanie muzyki kameralnej (przede wszystkim polskiej). W jednym czasie i miejscu prezentuje wybitne osobowości muzyczne oraz uzdolnionych muzyków młodego i najmłodszego pokolenia. Koncerty wzbogacane będą prezentacjami multimedialnymi i projekcjami świateł. Odbędą się w wyjątkowych dla Szczecina miejscach. W tym roku będzie to Willa Lentza oraz Kościół św. Rodziny przy ulicy Królowej Korony Polskiej. Wszystko to razem tworzy możliwość dotarcia do szerokiego grona osób, zaintrygowanych innym niż tradycyjne podejściem do muzyki klasycznej. Na wszystkie koncerty jest wstęp wolny.

Więcej


Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, której partnerem jest Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, a patronem artystycznym Orkiestra Sinfonia Varsovia, zaprasza na drugą edycję projektu edukacyjnego Smykofonia czyli koncerty dla niemowląt, kobiet w ciąży, dzieci w wieku 1-6 lat i rodziców. Pierwszy koncert odbędzie się 5 czerwca, a ostatni – 3 września 2011 roku. Sprzedaż abonamentów – od 15 maja 2011 roku w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w godzinach od 10.00 do 14.00.

Smykofonia jest polskim odpowiednikiem popularnych na świecie koncertów kameralnych dla niemowląt, nieco starszych dzieci i ich rodziców. Wiedza o wczesnym rozwoju zdolności muzycznych dzieci, jak również silny trend odbudowujący rodzinne uczestniczenie w zdarzeniach muzycznych są motorem działania dla wielu renomowanych instytucji muzycznych w Europie i Ameryce Północnej, które organizują stałe cykle koncertowe dla najmłodszych. Bezpośrednią inspiracją Smykofonii jest cykl „Chamber Tots” (Kameralne Maluchy), organizowany przez słynną Wigmore Hall w Londynie. W najbliższych miesiącach w Warszawie, właśnie w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, będzie można zobaczyć pracę animatorów z Wigmore Hall w Londynie.
Repertuar koncertów Smykofonii budowany jest we współpracy z najciekawszymi polskimi animatorami i ich projektami, skierowanymi do najmłodszych. W projekcie uczestniczyć będą grupy muzyków z Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy z koncertami „Od brzuszka do uszka maluszka” dla kobiet w ciąży i dzieci w wieku 0-2 lata oraz „Przygody Misia Muzysia” dla dzieci do 6 lat. Konsultantem tego projektu jest prof. Barbara Kamińska z Katedry Psychologii Muzyki UMFC w Warszawie. Idąc za przykładem Leonarda Bernsteina, czy Jadwigi Mackiewicz, uwielbianej od lat przez Dzieci „Cioci Jadzi”, w Smykofonii prezentowana jest muzyka na najwyższym poziomie. Po to, by już od najmłodszych lat uwrażliwiać dzieci na jakość wykonania.
To, co cechuje Smykofonię, to dostosowanie do możliwości percepcyjnych dzieci na każdym z etapów, stała interakcja z uczestnikami, zabawa i swobodna atmosfera. Każdy z koncertów Smykofonii prowadzony jest przez animatora, a do koncertowania zapraszone zostały starannie wyselekcjonowane małe zespoły kameralne (do 5 osób). Scenariusz każdego z koncertów konsultowany jest z pedagogiem i psychologiem.

Więcej


3. Zjazd Naukowy Studentów Muzykologii odbędzie się w Poznaniu, w dniach od 5 do 9 czerwca 2011 roku w siedzibie Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. To coroczne spotkanie ma na celu prezentację zainteresowań i osiągnięć badawczych studentów muzykologii ze wszystkich ośrodków w kraju. Gościem specjalnym Zjazdu będzie prof. Karol Berger ze Stanford University, który wygłosi wykład zatytułowany Kanon muzyczny. Po nim nastąpi dyskusja na temat Muzykologia w świetle współczesnej humanistyki.

Organizatorem Zjazdu jest Koło Naukowe Studentów Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Laboratorium Myśli Muzycznej.

ZOBACZ: program 3. Zjazdu – plik pdf

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


W dniach od 5 do 12 czerwca 2011 roku w Warszawie odbędzie się XXI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej. Wśród wykonawców tegorocznej edycji znajdują się m.in. Mozart Knabenchor Wien – Peter Lang, Stuttgarter Barock – Collegium i Zespół KAIROS - Borys Somerschaf. W programie m.in.: Franz Liszt - Ungarische Krönungmesse (w 200. rocznicę urodzin kompozytora), Franciszek Lessel - Msza Polska, utwory Mieczysława Surzyńskiego oraz "Wszystkie utwory organowe Jana Sebastiana Bacha w Archikatedrze".

Tradycyjnie podczas Festiwalu nastąpi wręczenie SREBRNEJ PISZCZAŁKI – nagrody Prymasa Polski. W tym roku wyróżnienie to przypadnie Pawłowi Łukaszewskiemu.

Więcej


W poniedziałek, 9 maja 2011 roku w Bazylice Katedralnej we Włocławku rozpocznie się cykl koncertów organowych - XXII Katedralne Koncerty Organowe. Wśród artystów zaproszonych do tegorocznej edycji znaleźli się tak uznani artyści, jak Adam Klarecki, Andrzej Chorosiński, Urszula Jasiecka-Bury, Michele Croese (Włochy), Jakub Kwintal i Piotr Lis (obój) oraz Bogusław Grabowski. Kolejne koncerty odbywać się będą w poniedziałki, aż do 13 czerwca 2011 roku, zawsze o godz. 19.00. Prowadzenie koncertów - ks. Janusz Drewniak.

Więcej


XI Koncert Laureatów cyklu „Muzyczne forum młodych” odbędzie się we wtorek, 7 czerwca 2011 roku o godzinie 19.00 w Sali Koncertowej Domu Studenckiego „Dziekanka” w Warszawie. Wystąpią: Julia Ciesielska, Katarzyna Pyrć - skrzypce, Adam Dębski - altówka Anna Markiewicz, Katarzyna Meisner - wiolonczela, Elżbieta Drozdowska – flet, Elżbieta Izdebska – sopran, Piotr Kopczyński, Marcin Łopacki, Tatiana Sikorska - fortepian oraz Aleksandra Bobrowska, Antoni Lichomanow – fortepian. W programie: Max Reger – Suita na altówkę solo g-moll, Samuel Barber - Sonata for cello and piano, Olivier Messiaen - Vingt regards sur l'enfant Jesus, Karol SzymanowskiNokturn i Tarantella, Francis Poulenc – Sonata na flet i fortepian, arie z: Gian Carlo Menotti - The Old Maid and a Thief, Anton Dvořak – Rusałka; Johannes Brahms – Sonata na wiolonczelę i fortepian F-dur, Trio C-dur. Wstęp wolny.


Koncert finałowy 52. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda odbędzie się we wtorek, 7 czerwca 2011 roku o godz. 18:00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie. W jego programie znajdą się muzyczne formy radiowe na głos recytujący i dźwięki elektroniczne: Liber Amori – godło VAL, Na krawędzi księżyca – godło ID 731, Exhorta – godło STARCI BYWAJĄ SNADZIEJ ANIŻELI MÓL oraz Z listopada 2010 wg noweli Conrada Jutro – godło BLUTUF. Konkursowe kompozycje oceniać będzie Jury w składzie: Lidia Zielińska – przewodnicząca, Michał Mendyk – sekretarz, Andrzej Brzoska, Krzysztof Knittel i Małgorzata Małaszko-Stasiewicz.

Ponadto w programie: Francis-Bernard Mâche Nuit blanche na recytatora i taśmę (1966), Magdalena Długosz Nemini Molestus do tekstów Mikołaja Reja (2005) i Jarosław Siwiński Lokomotywa do słów Juliana Tuwima na taśmę (2003).


W piątkowy wieczór, 10 czerwca 2011 roku Filharmonia we Wrocławiu zaprasza na Zakończenie Sezonu Artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej. Pod dyrekcją Pawła Przytockiego zespół wykona VII Symfonię Gustava Mahlera. Koncert ten zostanie powtórzony dwa dni później podczas Festiwalu Gustava Mahlera w Krakowie.


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 10 czerwca 2011 roku na koncert kończący 47 Sezon Artystyczny 2010/2011. W programie: Uwertura Egmont op. 84 Beethovena, Koncert d-moll na dwa flety i orkiestrę Alberta Franza Dopplera z Agatą i Łukaszem Długoszami w roli solistów oraz Koncert potrójny C-dur op. 56 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Beethovena, w którym partie solowe zagrają: Kaja Danczowska – skrzypce, Justyna Danczowska – fortepian i Bartosz Koziak – wiolonczela. Orkiestrę Filharmonii Dolnośląskiej poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk (na zdjęciu).


23. Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich odbędą się w dniach 11-19 czerwca 2011 roku. Na tegoroczny festiwal złoży się 10 koncertów, których program wypełnią różnorodne wydarzenia: od prezentacji nowych utworów młodych kompozytorów krakowskich (Maciej Jabłoński, Jakub Polaczyk, Piotr Sarnecki, i in.) po uroczystość jubileuszową Jerzego Kaszyckiego, nestora kompozytorów krakowskich. Poprzez muzykę nową z Włoch, Szwajcarii i Francji, do muzyki na nowo odkrytej - pasjonujące światowe prawykonanie odnalezionego Koncertu fortepianowego Konstantego Regameya (ojca), który przedstawią pianiści Marek Szlezer i Michał Dziad.

Kto zechce poznać muzykę komponowaną przez Józefa Ignacego Kraszewskiego i jego brata Kajetana niech nie opuści koncertu pianisty Igora Ołownikowa z Białorusi w Instytucie Muzykologii UJ, gdzie prezentowana będzie przez Eugeniusza Popławskiego z Mińska seria wydawnicza „Spuścizna muzyczna Rzeczypospolitej”. Wystąpią znakomite śpiewaczki: uczennica E. Schwarzkopf - Barbara Fuchs z Zurychu i gwiazda scen europejskich - Olga Pasiecznik z Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Dominika Inglot - młody krakowski sopran.

Stulecie urodzin Stefana Kisielewskiego uświetnione będzie koncertem oraz promocją monografii Małgorzaty Gąsiorowskiej z udziałem red. Jerzego Kisielewskiego, prof. Adama Walacińskiego i prowadzącego spotkanie red. Andrzeja Kosowskiego.

Festiwal kompozytorów krakowskich uczci powstałe przed 70 laty w Stalagu w Zgorzelcu arcydzieło światowej kameralistyki Kwartet na koniec Czasu Oliviera Messiaen oraz obecność i pomoc, jaką kompozytorowi w obozie jenieckim nieśli podchorążowie pochodzący z Krakowa. Wykonaniu tego dzieła na koncercie inauguracyjnym pod patronatem Burmistrza Miasta Zgorzelec przez młodych krakowskich solistów, towarzyszyć będzie pokaz filmu dokumentalnego Nicolasa Buenaventury Vidala o genezie utworu oraz wykład Jerzego Stankiewicza w Instytucie Muzykologii.

Przedpremiera to koncertmaraton-warsztat 37 młodych muzyków studiujących na Wydziale Muzyki Współczesnej i Jazzu Akademii Muzycznej w Krakowie, a inauguracja festiwalu jak zawsze – w Niedzielę Zielonych Świątek (12 czerwca), w uroczystość Zesłania Ducha Świętego czyli w dniu święta inspiracji dla twórców, artystów i muzyków wykonawców.

Więcej


Dnia 11 czerwca 2011 roku w Teatrze Wielkim- Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera Święta Wiosny Igora Strawińskiego, wieczoru baletowego w trzech częściach w 100-lecie Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa.

Będzie to premiera bez precedensu - żaden dotąd zespół na świecie nie zaproponował swojej publiczności i nie zmierzył się w jednym wieczorze baletowym z trzema różnymi choreografiami słynnego dzieła Strawińskiego. Zdarzy się to po raz pierwszy, właśnie na scenie warszawskiego Teatru Wielkiego. Spośród ponad dwustu różnych choreografii, jakie powstały na scenach świata, twórcy spektaklu wybrali dwie najsłynniejsze, które weszły do kanonu repertuarowego współczesnego baletu. Wieczór rozpocznie rewolucyjna, prapremierowa wersja Wacława Niżyńskiego jako „sceny z życia pogańskiej Rusi” (1913), w rekonstrukcji Millicent Hodson. Zobaczymy też pół wieku późniejszą, legendarną interpretację choreograficzną Maurice'a Béjarta (1959), pomyślaną przezeń jako uniwersalny „hymn na cześć zbliżenia Mężczyzny i Kobiety, połączenia nieba z ziemią, tańca życia i śmierci”. A pomiędzy nimi znajdzie się jedna z najświeższych wersji, „obrazoburcza i ekscytująca” izraelskiego choreografa Emanuela Gata (2004), animowana z wykorzystaniem latyno-amerykańskiej salsy. W projekt Polskiego Baletu Narodowego zaangażowani są najlepsi tancerze zespołu, a Orkiestrę Opery Narodowej przygotuje i poprowadzi Łukasz Borowicz. Spektakl przygotowuje cały sztab zaproszonych baletmistrzów zagranicznych: amerykańska choreografka i historyk tańca Millicent Hodson, która osobiście realizuje swoją rekonstrukcję choreografii Niżyńskiego, asystenci Emanuela Gata: Mia Alon, Roy Assaf i Michael Löhr, oraz znawcy choreografii Béjarta, byli jego tancerze: Tony Fabre, Kyra Kharkevitch i Domenico Levré.

Realizacją potrójnego Święta wiosny Polski Balet Narodowy włącza się w międzynarodowe obchody 100-lecia słynnego zespołu Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa. Jubileuszowe projekty związane są w świecie z różnymi okolicznościami sprzed stu lat, takimi jak: pierwsze paryskie „Sezony Rosyjskie” organizowane przez Diagilewa w latach 1909 i 1910, założenie emigracyjnego zespołu Les Ballets Russes de Diaghilev w Monte Carlo (1911) lub późniejsze premiery Popołudnia Fauna (1912), Święta wiosny (1913) itp. Warszawski Teatr Wielki odnosi się do faktu powołania przez Diagilewa zespołu Baletów Rosyjskich, bo jego skład – o czym mało kto dziś pamięta – wypełniony był w połowie polskimi tancerzami, absolwentami ówczesnej szkoły baletowej Teatru Wielkiego. A Święto wiosny przypomniane zostanie jako najwybitniejsze dzieło choreograficzne słynnego polskiego tancerza Wacława Niżyńskiego.

Przy okazji premiery, w foyer Teatru Wielkiego zostanie odsłonięta pierwsza w Polsce rzeźba Wacława Niżyńskiego i jego siostry Bronisławy Niżyńskiej w ich słynnych rolach Fauna i Nimfy z baletu Popołudnie Fauna. Z inicjatywy Polskiego Baletu Narodowego wykonał ją w brązie znany ukraiński rzeźbiarz Gennadij Jerszow, a ufundowała Elektrownia Połaniec SA – Grupa GDF SUEZ Energia Polska. Rzeźba ta będzie odtąd stałym elementem wystroju sal recepcyjnych Teatru Wielkiego, przypominając dwa najwybitniejsze polskie talenty baletowe, które rozkwitły i zdobyły światową sławę jako tancerze-choreografowie Baletów Rosyjskich Diagilewa.

Dodatkową atrakcją dla widzów będzie możliwość zakupu podczas przedstawień świeżego wydania, dawno wyczerpanego już na rynku, słynnego Dziennika Wacława Niżyńskiego w przekładzie Grzegorza Wiśniewskiego. Książka ukaże się teraz w nowej serii wydawniczej Biblioteki Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

Kolejne przedstawienia Święta wiosny: 12, 19, 21 czerwca 2011 roku oraz po przerwie w lutym i marcu 2012 roku.


Odpowiadając na apel Międzynarodowej Federacji Muzyków, artyści Filharmonii Narodowej podjęli decyzję o przyłączeniu się do akcji na rzecz ofiar trzęsienia ziemi i fali tsunami w Japonii w marcu br. Muzycy wykonają charytatywnie drugi finałowy koncert bieżącego sezonu artystycznego - 11 czerwca 2011 roku o godz. 18:00. Usłyszmy na nim III Symfonię G. Mahlera z udziałem Ewy Wolak (alt) oraz Orkiestry i Chóru Żeńskiego Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita.

Muzycy obu zespołów i Maestro Wit postanowili przekazać swoje honoraria na rzecz poszkodowanych. Ponadto zaplanowane zostały działania związane z pozyskaniem dodatkowych pieniędzy (zbiórka pieniężna, licytacje etc.). Artyści Filharmonii Narodowej są głęboko poruszeni tragedią, która wydarzyła się w Japonii. Orkiestra wyjeżdża tam regularnie na koncerty i jest zawsze przyjmowana bardzo ciepło. Niespełna dwa miesiące przed trzęsieniem ziemi wystąpiła w Sendai, mieście, które ucierpiało najbardziej. W dniu 16 stycznia 2011 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita dała tam pierwszy koncert swojego 129. zagranicznego tournée - wraz z laureatami ostatniego Konkursu Chopinowskiego.

Wszystkie środki uzyskane w ramach koncertu i działań dodatkowych będą przeznaczone na potrzeby japońskich muzyków z tego miasta, którzy ponieśli największe straty.


Koncert poświęcony muzyce filmowej Stanisława Radwana odbędzie się w sobotę, 11 czerwca 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej.

Stanisław Radwan - reżyser teatralny, scenarzysta i kompozytor, jest autorem muzyki do takich obrazów, jak Wesele, Wyrok na Franciszka Kłosa w reżyserii Andrzeja Wajdy czy Przygody dobrego wojaka Szwejka wyreżyserowane przez Włodzimierza Gawrońskiego. Podczas sobotniego koncertu usłyszymy fragmenty jego muzyki do takich filmów, jak m.in. Polaków portret własny oraz Spis cudzołożnic. Wystąpią: Ewa Kaim – alt, Daniel Raiskin – dyrygent, Studenci PWST w Krakowie, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Andrzej Jagodziński – fortepian i Agnieszka Wilczyńska – śpiew.


W sobotę, 11 czerwca 2011 roku o godz. 15 w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie (pl. Małachowskiego 3), w ramach Warsaw Electronic Festival 2011 odbędzie się koncert Tiru Riru - dźwiękowa podróż od tradycji do awangardy.
Głównym celem projektu było umożliwienie uczestnikom, dzieciom ze środowisk defaworyzowanych społecznie, zetknięcia się z muzyką tradycyjną oraz improwizowaną muzyką elektroakustyczną i elektroniczną oraz promocja tychże, pozostających poza głównym nurtem, gatunków muzycznych. Prócz uzyskania podstawowej wiedzy na temat wspomnianych powyżej kierunków muzycznych, elementów historii i psychologii muzyki, dzieci miały okazję poznać artystów, badaczy kultury, wziąć udział w budowie instrumentów oraz spróbować swoich sił na scenie.
Podczas koncertu premierę będzie miała płyta CD z nagraniami uczestników projektu przetworzonymi przez artystów biorących udział w projekcie. Zagrają: Dziecięca Orkiestra Muzyki Improwizowanej, Vasen Piparjuuri, Krzysiek Cybulski, Krzysztof Orluk.


VII Festiwal Muzyki Teatralnej odbędzie się w Jeleniej Górze w dniach 11-17 czerwca 2011 roku. Zainauguruje go spektakl Małych Instrumentów - Elektrownia Dźwięku. W ramach festiwalu, zorganizowanego przez Teatr Cinema z Michałowic, obejrzymy 7 przedstawień. Wśród nich znajdzie się m.in. opera-performance duetu Agaty Zubel i Cezarego Duchnowskiego ElettroVoce, zatytułowana Ogród Marty (12 czerwca 2011) oraz koncert dedykowany pamięci Henryka Tomaszewskiego z muzyką do jego spektakli (17 czerwca 2011), w którego programie znajdą się utwory Augustyna Blocha, Zbigniewa Karneckiego, Rafała Augustyna i Jadwigi Szajny-Lewandowskiej.

 Muzyka teatralna prezentowana poza spektaklem potwierdzi, moim zdaniem, nie tylko swoją samodzielność, ale także autonomię współuczestnictwa, a poprzez rozszerzony kod muzyczny o nastrój, rytm i pamięć spektaklu potwierdzi swoją osobność i wyjątkowość wśród innych gatunków muzycznych. – podkreśla Zbigniew Szumski z Teatru Cinema. Festiwal Muzyki Teatralnej w Jeleniej Górze jest jedyną w Europie prezentacją tego rodzaju. Muzyka teatralna w Europie, komponowana przez wybitnych twórców, żywot swój ogranicza do czasu wystawiania sztuki. Festiwal jest próbą ocalenia muzyki i na powrót oddania jej słuchaczowi.

Program Festiwalu - na stronie www.festiwalmuzykiteatralnej.pl


Koncert Orkiestry Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal odbędzie się 12 czerwca 2011 roku w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W programie wieczoru znajdą się kompozycje należące do kanonu klasyki repertuaru na orkiestrę smyczkową. Utwory Mozarta, z Orkiestrą wzbogaconą o grupę instrumentów dętych, wypełnią pierwszą cześć koncertu. Solistą będzie niezrównany Fumiaki Miura, który jako jedyny w dotychczasowej historii słynnego Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Hanowerze w 2009 roku zdobył wszystkie regulaminowe nagrody oraz dodatkowo nagrodę krytyków i publiczności, będąc jednocześnie najmłodszym zwycięzcą tego konkursu. Część drugą koncertu rozpocznie prawykonanie Divertimenta Mikołaja Góreckiego (na zdjęciu), kompozytora młodego pokolenia, żyjącego i tworzącego obecnie w Stanach Zjednoczonych. Koncert zamknie kompozycja Aarona Coplanda, z udziałem artysty Florent Héau, znakomitego kontynuatora wspaniałej tradycji francuskiej szkoły klarnetu. Światowej sławy wykonawca i pedagog bierze również udział w interdyscyplinarnych projektach artystycznych słynnego teatru muzycznego „Bons Becs”.


W niedzielę, 12 czerwca 2011 roku o godz. 12.00, już po raz ostatni w tym sezonie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi podczas Poranku symfonicznego. Gościem koncertu będzie Jan Krenz, w latach 1953-1968 dyrektor artystyczny NOSPR, świętujący 85. urodziny oraz 65. rocznicę debiutu dyrygenckiego. Wśród prezentowanych utworów znajdą się Polonezy Michała Kleofasa Ogińskiego w instrumentacji Romana Palestra, Perpetuum mobile Jana Krenza, Poemat symfoniczny Zaczarowane jezioro Anatola Liadowa oraz Uwertura-fantazja Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego. Niedzielny koncert zakończy cykl jubileuszowych poranków, prezentujących sylwetki byłych szefów-dyrygentów orkiestry. Poranek odbędzie się w siedzibie orkiestry (plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice).


ADEKADA zaprasza na spektakl Wyjście awaryjne - etiudy sceniczne inspirowane obrazami J. Miró i partyturami B. Schaeffera - 12 i 13 czerwca 2011 roku o godz. 20.00 do Teatru Academia w Warszawie (ul. 11 Listopada 22) oraz 20 czerwca 2011 roku o godz. 19.00 w Centrum Promocji Kultury Praga Południe (ul. Podskarbińska 2). Wystąpią: Anna Maria Dąbrowska, Adrianna Kabza, Karolina Szafranowska-Sienkiewicz. Muzyka: India Czajkowska, scenografia: Magda Brzeska. Wstęp wolny.


W dniu 13 czerwca 2011 roku o godz. 20:00 w sześciu miastach Polski transmitowana będzie na żywo z Walencji opera Tosca Giacomo Pucciniego - w Warszawie na Plaży Miejskiej Wilanów, na Dużej Scenie Kieleckiego Centrum Kultury, w Lublinie na placu po Farze, w Gdańsku na Targu Węglowym, na Letniej Scenie Wrocławskiego Teatru Lalek i w Zabrzu na Placu Teatralnym. W mistrzowskiej inscenizacji zaśpiewają znakomici europejscy wykonawcy: Oksana Dyka, Jorge de Leon, Bryn Terfel, z towarzyszeniem orkiestry Orquesta de la Comunitat Valenciana oraz chóru Cor de la Generalitat, pod batutą maestro Zubina Mehty.

Transmisja spektaklu operowego odbędzie się w ramach międzynarodowego projektu Viva Europa - corocznej inicjatywy kulturalnej organizowanej przez Palau de les Arts Reina Sofia w Walencji (Hiszpania) pod patronatem Komisji Europejskiej. Tegoroczna impreza została włączona w obchody Europejskiego Roku Wolontariatu. Wydarzenie adresowane jest do mieszkańców kilkudziesięciu europejskich miast i opiera się na jednoczesnej transmisji na dużych ekranach opery z Pałacu Sztuk im. Królowej Sofii w Walencji. Ta ważna inicjatywa kulturalna ma na celu promocję europejskiego poczucia wspólnoty poprzez odpowiednią formę kulturalną w tradycji europejskiej - operę.
W ubiegłym roku w ramach Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym do akcji włączyły się 43 europejskie miasta (m.in. Ateny, Bournemouth, Bukareszt, Frankfurt, Gdańsk, Katowice, Nikozja, Preszów, Ryga, Wrocław, Sztokholm, Zabrze, Zagrzeb), których mieszkańcy oglądali na żywo operę Carmen Georgesa Bizeta.

Więcej informacji o Viva Europa - na stronie internetowej: www.vivaeuropa.eu


XXI Festiwal Mozartowski tradycyjnie odbędzie się od 15 czerwca do 26 lipca 2011 roku. Zaplanowane zostały 42 spektakle, obejmujące wszystkie dzieła sceniczne Mozarta (a te najpopularniejsze wystawione po kilka razy) w Sali teatralnej Warszawskiej Opery Kameralnej oraz 24 koncerty w różnych zabytkowych miejscach stolicy.

Na inaugurację (15 i 16 czerwca) wystawione zostanie jedno z najbardziej sztandarowych dzieł scenicznych ze skarbnicy spuścizny operowej - Die Zauberflote (Czarodziejski flet). Podczas Festiwalu opera ta będzie grana cztery razy. Nie mniej znana opera Don Giovanni zabrzmi aż sześć razy, Cosi fan tutte i Die Entfuhrung aus dem Serail - po cztery razy. W pierwszym tygodniu (15 do 21 czerwca) oprócz wyżej wymienionych dzieł scenicznych grane będą opery, tematycznie związane z czasami starożytnymi i mitologią. W piątek (17 czerwca) zabrzmi Lucio Silla, którego akcja rozgrywa się w antycznym Rzymie, a tematem jest zagmatwana miłość kończąca się „happy endem”. W poniedziałek (20 czerwca) wystawiony zostanie Ascanio in Alba - o perypetiach miłosnych wnuka bogini Wenus - Askaniusza. Następna opera Apollo et Hyacinthus (21 czerwca) przedstawia rozterki sercowe i rodzinne Apolla.
W pierwszym dniu Festiwalu rozpocznie się także nurt koncertowy. W programie koncertów na Zamku Królewskim w Warszawie znajdą się koncerty fortepianowe i skrzypcowe oraz symfonie. Wykonawcami będą: Viviana Sofronitzky - fortepian (15 czerwca i 20 lipca), Maria Papuzińska-Uss (22 czerwca), Grzegorz Lalek (29 czerwca) – skrzypce oraz Robert Szebesta (klarnet - 29 czerwca). W Kościele Seminaryjnym (o godz. 20) w piątki (1, 8, 22 lipca) będą odbywać się koncerty oratoryjne czyli Requiem, a w poniedziałki (11, 25 lipca) zabrzmi Msza c-moll. Nowością będą dwa koncerty kameralne w Galerii Rzeźby obok Teatru Stanisławowskiego w Łazienkach (soboty 18, 25 czerwca). W programie Festiwalu znajdą się także pieśni i arie koncertowe w wykonaniu Anny Wierzbickiej (18 czerwca) oraz w Sali Balowej Pałacu Łazienkowskiego (9 lipca), Doroty Lachowicz (25 czerwca – Teatr Stanisławowski i w Pałacu na Wodzie -16 lipca). Trzecią śpiewaczką występującą w Pałacu Łazienkowskim będzie Gabriela Kamińska (2 i 23 lipca). Akompaniować im będzie Dagmara Dudzińska.
W wieczory niedzielne od 19 czerwca będzie okazja wybrania się na koncerty kameralne do Pałacu Wilanowskiego, by posłuchać kwartetu Prima Vista w repertuarze mozartowskim. (19 i 26 czerwca, a także 3, 10, 17 i 24 lipca). W dniach 3 i 24 lipca z Kwartetem wystąpi Krzysztof Marosek (pozytyw). W programie znajdą się Sonaty Kościelne, Adagio i Fuga d-moll wg. Das Wohltemperierte Klavier Johanna Sebastiana Bacha.

Kalendarz Festiwalu jest dostępny na stronie internetowej www.operakameralna.pl


Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego zaprasza na ostatni w tym sezonie artystycznym „Wieczór Akademicki w Willi Wśród Róż”. W czerwcu tradycyjnie będzie to Gala Kompozytorska Studentów Klasy Kompozycji Wydziału I Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Koncert odbędzie się w środę, 15 czerwca 2011 roku o godz. 18.00 w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego (przy al. Wielkopolskiej 11). W programie kompozycje: Radosława Matei – Kwartet smyczkowy nr 1 cz. IV Fugalina, Ewy Fabiańskiej – Suita dell’arte na kwartet puzonowy i Pieśni do Snu Nocy Letniej, Aleksandry Powierzy – Miniatura na klarnet solo, Soni Maczurek – Tryptyk rzymski do słów Jana Pawła II i Kwartet smyczkowy cz. I Varioso et tranquillo, Ewy Kurzycy – Four na kwartet smyczkowy, Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego – Kwinta kwarta na wezwanie i Aliny Kubik – Historia jednego akordu na kwartet smyczkowy. Wstęp wolny.


W dniu 16 czerwca 2011 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry "Sinfonia Iuventus" z udziałem utalentowanych muzyków-solistów zespołu: Agnieszki Guz (skrzypce) oraz Jana Stokłosy (wiolonczela). Koncert poprowadzi dyrygent Jerzy Swoboda. W programie utwory Johannesa Brahmsa - Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę a-moll op. 102 oraz I Symfonia c-moll op. 68.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncert na zakończenie Polsko-Niemieckiego Festiwalu Nowoczesnego Sąsiedztwa „Sąsiedzi 2.0", zorganizowanego przez Ambasadę Niemiec w Warszawie i Goethe-Institut, odbędzie się w piątek, 17 czerwca 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpi zespół European Workshop for Contemporary Music pod dyrekcją Rüdigera Bohna. W programie: Non mésuré - mit Louis Couperin II Isabel Mundry, The lonely monk's reflections on reprocreational aspects in fractal organization II Tobiasa PM Schneida, Inexprimable Dariusza Przybylskiego, just before after point-line-seven II Jagody Szmytki i Serenata Johannesa Motschmanna. Partnerem koncertu są Niemiecka Rada Muzyczna i Festiwal „Warszawska Jesień".

Koncert zespołu European Workshop for Contemporary Music poprzedzi spotkanie z kompozytorami Johannesem Motschmannem, Dariuszem Przybylskim, Jagodą Szmytką – w czwartek, 16 czerwca 2011 roku o godz. 19.00 w siedzibie Goethe-Institut (ul. Chmielna 13a) w Warszawie. Rozmowę poprowadzi Krzysztof Kwiatkowski, redaktor działu muzyki współczesnej w dwutygodniku "Ruch Muzyczny".

Zespół EUROPEAN WORKSHOP FOR CONTEMPORARY MUSIC (EWCM) wyłonił się z dawnych Polsko-Niemieckich Warsztatów Muzyki Współczesnej, utworzonych w 2003 przez Niemiecką Radę Muzyczną (Deutscher Musikrat gGmbH) i Festiwal „Warszawska Jesień". Skupia młodych muzyków z Polski, Niemiec i innych krajów europejskich, którzy spotykają się na kilkudniowych warsztatach - próbach, aby następnie wystąpić przed publicznością „Warszawskiej Jesieni". Warsztaty i koncerty pod artystycznym kierownictwem Rüdigera Bohna, profesora na wydziale Dyrygentury w Wyższej Szkole Muzycznej im. Roberta Schumanna w Düsseldorfie, weszły do stałego programu „Warszawskiej Jesieni", a ubiegłoroczny występ oceniono jako jeden z najlepszych koncertów festiwalowych. Zespół występował na festiwalach w Niemczech i w innych krajach i zyskał renomę daleko wykraczającą poza jego pierwotny, warsztatowy charakter.
W tym roku dyrygent Rüdiger Bohn oraz 21. niemieckich i polskich muzyków spotka się w Warszawie również w czerwcu, aby podczas tygodniowej sesji prób przygotować program, w którym znalazły się utwory współczesnych polskich i niemieckich kompozytorów. Utwory polskich kompozytorów zostały wyłonione w wyniku konkursu rozpisanego przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Zostaną one również wykonane podczas koncertu EUROPEAN WORKSHOP FOR CONTEMPORARY MUSIC w Berlinie, w październiku tego roku.

Szczegółowe informacje o projekcie - na stronie: www.sasiedzi20.com


Pierwszy spektakl z cyklu „Jak za dawnych lat – Hemar, Jurandot, Szpilman”, poświęcony twórczości Mariana Hemara (na zdjęciu) i Juliana Tuwima, wybitnych twórców współpracujących ze sobą w latach międzywojennych, zwłaszcza w sławnym teatrze Qui Pro Quo (1919–1931), odbędzie się 16 i 27 czerwca 2011 roku w Domu Kultury Śródmieście w Warszawie (ul. Smolna 9). W przedstawieniu, zatytułowanym „Nalej mi wina!”, wezmą udział młodzi artyści, współpracujący na co dzień z Teatrem Hybrydy UW: Bartłomiej Ardecki, Maria Babicka, Olga Bogdan, Adrian Cuper, Mateusz Cyrankowski, Aleksandra Filozof, Paweł Hermanowski, Alicja Jackiewicz, Damian Jankowski, Iwona Łozińska, Edyta Nestorowicz, Dagmara Rode. Scenariusz i reżyseria – Maciej Dzięciołowski, choreografia – Anna Winiarska, scenografia – Maciej Dzięciołowski i Przemysław Sochański, aranżacje muzyczne – Krzysztof Kozłowski, Paweł Głosz, Sebastian Piech, Jarosław Kozak, Arkadiusz Wiech.

Prezentowane od czerwca do października spektakle mają przybliżyć widzom twórczość trzech artystów – Mariana Hemara (1901–1972), Jerzego Jurandota (1911–1979) i Władysława Szpilmana (1911–2000), których rocznice urodzin obchodzimy w 2011 roku. W przedstawieniach wezmą udział młodzi artyści, zarówno studenci uczelni warszawskich, jak też profesjonalni aktorzy i muzycy.

Wstęp wolny (liczba miejsc ograniczona).


Kolejny panel dyskusyjny z cyklu „Wieczory Czwartkowe”, organizowany przez Muzeum Łazienki Królewskie wraz z Fundacją ForMusic w ramach projektu „Łazienki ForMusic”, odbędzie się 16 czerwca 2011 roku o godz. 18.00 w Starej Kordegardzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Tym razem tematem spotkania będzie psychologia muzyki.

Uczestnicy panelu postarają się odpowiedzieć na pytania: Jak to się dzieje, że stajemy się wrażliwi na muzykę? W jaki sposób kształtują się nasze preferencje? Czy naprawdę ludzie lubią tylko te melodie, które już kiedyś słyszeli.

„Wieczory czwartkowe” to cykl otwartych paneli dyskusyjnych i seminariów prowadzonych przez uznanych polskich kompozytorów i muzykologów młodego i średniego pokolenia w ramach projektu „Łazienki ForMusic”. Spotkania nieprzypadkowo odbywają się w czwartek: jest to nawiązanie do obiadów czwartkowych, których uczestnicy brali udział w dyskusjach o sprawach ważnych i aktualnych. Kolejne odbędą się w dniach: 14 lipca i 11 sierpnia 2011 roku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Opera Nova kończy bieżący sezon artystyczny, który przyniósł 3 udane premiery (operetkę Barona cygańskiego, balet współczesny Zniewolony umysł i operę Cyganeria). Ostatnie spektakle - od 16 do 21 czerwca 2011 roku - to 6 wykonań Barona cygańskiego Johanna Straussa, najbardziej widowiskowego przedstawienia zrealizowanego w bydgoskiej Operze. Za pulpitem dyrygenckim staną: Maciej Figas (16, 17, 18 czerwca) i Jerzy Wołosiuk (19, 20, 21 czerwca). Rolę tytułową wykonywać będą: Janusz Ratajczak, Tadeusz Szlenkier i Adam Zdunikowski. Jako Saffi wystąpią: Marta Wyłomańska, Magdalena Polkowska, Małgorzata Grela.


Prapremiera najnowszego spektaklu Warszawskiego Teatru Tańca o emocjach, ambicjach i manipulacji inspirowany muzycznym folklorem Kurpiów, zatytułowanego Kontrasty odbędzie się 17 czerwca 2011 roku w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Dwa tygodnie później, 30 czerwca 2011 roku premierowe przedstawienie obejrzą także widzowie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Tancerze mówią o ludzkich emocjach, pragnieniach i lękach, o aspiracjach i marzeniach, o karierze i niepohamowanych ambicjach człowieka, a także o: namiętnościach, manipulacji, cynizmie i egoizmie, o podporządkowaniu i uwikłaniu, poczuciu goryczy i bezsilności. To również refleksja na temat tradycji. Inspiracją przy powstawaniu spektaklu były tradycyjne teksty i melodie regionu kurpiowskiego. Stąd inne pytania: Dlaczego dla wielu nie jest już bazą, drogowskazem i najwspanialszą z możliwych inspiracji? Co spowodowało, że tak często ją negujemy i odrzucamy? Czy w naszej codzienności jest jeszcze miejsce dla ideałów?

Program drugiej części wieczoru wypełni spektakl Chopin-Ex-Saturo. Muzyka Fryderyka Chopina – jej głębia, emocjonalność, wielowarstwowość – nasyca, zaspakaja, ucisza (łac. Ex-sătŭrō). Podobnie funkcjonują w życiu człowieka: wiara, nadzieja i miłość. Rozważanie sensu istnienia człowieka w świetle tych trzech prawd oraz muzyka Fryderyka Chopina stały się motywem przewodnim reżyserii spektaklu. Premiera miała miejsce 28 lipca 2008 roku podczas Chopinianów – 6. Dni Fryderyka Chopina w Warszawie, organizowanych przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki. Wtedy też Warszawski Teatr Tańca oficjalnie zainaugurował swoją działalność.


Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Francuskiej - Oddział Małopolski zaprasza w dniach 17-19 czerwca 2011 roku na III edycję Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Francuskiej Grand Prix Edith Piaf.

Celem Festiwalu, oprócz promocji muzyki frankofońskiej wśród szerokiej publiczności od zawsze była promocja młodych artystów, wyłonienie osobowości artystycznej roku oraz przybliżenie samej postaci legendarnej francuskiej piosenkarki Edith Piaf. O niej samej, osobiste wspomnienia opowiada przyjaciel artystki, gość festiwalu pan Bernard Marchois. Jest on jednocześnie właścicielem Muzeum Edith Piaf w Paryżu, z którym współpracuje Towarzystwo promując polsko-francuską kulturę.
Dnia 7 maja 2011 roku odbył się pierwszy etap przesłuchań konkursu piosenki francuskiej organizowanego w ramach Festiwalu, w którym spośród uczestników z różnych krajów świata tj. Rosji, Litwy, Białorusi, Haiti, Uzbekistanu, Francji, Niemiec i Polski wyłoniono 35 uczestników. W dniu 17 czerwca odbędzie się drugi etap, który wyłoni około 10 artystów, którzy walczyć będą o główną nagrodę, czyli Grand Prix Edith Piaf 2011. Dwa dni później, 19 czerwca Laureaci zaprezentują się w Sali Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego podczas koncertu finałowego, na który zaproszono 2000 gości z kraju i zagranicy. Wykonawcom towarzyszyć będzie orkiestra Obligato pod dyrekcją Jerzego Sobeńki. Dopełnienie festiwalu stanowić będą koncerty w studiu im. Romany Bobrowskiej Polskiego Radia Kraków w dniach 17-18 czerwca oraz II etap przesłuchań uczestników konkursu wokalnego.

Więcej


W piątek, 17 czerwca 2011 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach po raz ostatni w sezonie wystąpi dla swoich melomanów podczas koncertu abonamentowego. Za pulpitem stanie znakomity polski dyrygent, Jerzy Maksymiuk. W programie wieczoru znajdą się dzieła zmarłego przed czterdziestu laty klasyka XX wieku – Igora Strawińskiego. Na program tego monograficznego koncertu złożą się dzieła rzadziej wykonywane w Polsce - Apollo i muzy oraz Scherzo à la russe, a także legendarny Ognisty ptak (wersja z 1919 roku). Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala koncertowa im. G. Fitelberga, plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice).


W piątek, 17 czerwca 2011 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach odbędzie się Koncert dyplomowy studentów dyrygentury, zatytułowany To idzie młodzież II. Wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną wystąpią trzej młodzi pretendenci do miana mistrza batuty - Maciej Cisowski, Sławomir Leszczyński i Leszek Sojka. W programie: Piotr Czajkowski – Serenada C-dur op. 48, Edward Grieg – Suita „Z czasów Holberga” op. 40 i Mieczysław Karłowicz – Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową.


Wielki koncert plenerowy Open Air Gala na zakończenie Międzynarodowego Festiwalu "Bursztynowy Szlak" odbędzie się 17 czerwca 2011 roku o godz. 22.00 na Placu Bogusławskiego w Kaliszu. Wystąpią: Leticia Muñoz Moreno (Hiszpania) – skrzypce, Alicja Węgorzewska – mezzosopran (na zdjęciu), Andrzej Lampert – tenor i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka. Wstęp wolny.


IX Symfonia d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena zabrzmi na zakończenie sezonu koncertowego w Filharmonii Łódzkiej - w piątek, 17 czerwca 2011 roku o godz. 19.00. Wystąpią: Bożena Harasimowicz – sopran, Katja Starke – mezzosopran, Lawrence Bakst – tenor i Daniel Borowski – bas oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina.


Ostatnie koncerty Gustav Mahler Festival, organizowanego w 100. rocznicę śmierci Gustava Mahlera, odbędą się w Filharmonii Krakowskiej w dniach 17-19 czerwca 2011 roku. Podczas pierwszego z nich usłyszymy Lieder eines fahrenden Gesellen IV Symfonię G-dur w wykonaniu Anny Pehlken – sopran, Vytautasa Juozapaitisa – baryton i Orkiestry Filharmonii w Brnie pod dyrekcją Alexandra Markovicia. Dzień później zabrzmi X Symfonia Fis-dur z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Jacka Kaspszyka. W niedzielę, podczas finałowego koncertu Festiwalu VIII Symfonię Es-dur wykona monumentalny zespół ponad 400 artystów. Wystąpią soliści: Barbara Kubiak – sopran, Urška Arlič Gololičič – sopran, Iwona Socha – sopran, Jadwiga Rappé – alt, Ewa Marciniec – alt, Roman Sadnik – tenor, Adam Krużel – baryton, Peter Mikuláš – bas, Orkiestra, Chór i Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, Praski Chór Filharmoniczny, Chór Dziecięcy – MDR Kinderchor Leipzig oraz Dziewczęcy Chór Katedralny "Puellae Orantes" pod kierownictwem Pawła Przytockiego.

Festiwal jest próbą syntetycznego ujęcia twórczości jednego z najwybitniejszych symfoników w historii muzyki poprzez prezentację jego najbardziej znaczących dzieł. Oprócz Orkiestry i Chórów Filharmonii Krakowskiej w projekcie udział biorą tak renomowane zespoły, jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej w Budapeszcie, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestra Filharmonii Słowackiej z Bratysławy, Orkiestra Filharmonii Słoweńskiej z Lublany, Orkiestra Filharmonii w Brnie, Wiener Virtuosen (prolog 10 maja),Orkiestra Filharmonii Czeskiej, Chór Filharmonii w Pradze, MDR Kinderchor Leipzig czy Chór Filharmonii Słowackiej z Bratysławy. Dobór zespołów z różnych ośrodków, tak istotnych na mapie muzycznej Europy Środkowej, wskazuje na ważny aspekt twórczości Mahlera – ideę wiecznej wędrówki dyrygenta i kompozytora, urodzonego na Morawach, a związanego zawodowo z Budapesztem, Wiedniem, Bratysławą, Wrocławiem i Lipskiem. Mahler sam o sobie mawiał, że jest „po trzykroć bezdomny, i jako Czech urodzony w Austrii, jako Austriak wśród Niemców, jako Żyd w całym świecie”. Towarzysząca jego muzyce idea wędrówki, jest w tym przypadku również metaforą ludzkiego losu.

 
Więcej informacji o Festiwalu – na stronie: www.mahlerfestival.pl


Fundacja Polskiej Rady Muzycznej oraz Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zapraszają na koncert laureatów VI Konkursu im. Witolda Lutosławskiego dla dzieci i młodzieży, który odbędzie się w dniu 19 czerwca 2011 roku (niedziela) o godz. 12.00 w Sali koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie (Pałac Ostrogskich, ul. Okólnik 1).

Oprócz występów laureatów w programie minirecital Andrzeja Bauera – członka jury tegorocznego Konkursu, który wykona: Wariację Sacherowską i autorskie opracowanie Warszawskiego Dorożkarza Witolda Lutosławskiego oraz własną kompozycję – Duotone.

Przesłuchania finałowe Konkursu odbędą się 18 czerwca 2011 roku (sobota) o godz. 16.00 w Auli im. Ireny Kirjackiej w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie (przy ul. Miodowej 22 c-d).

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Transmisja on-line Koncertu laureatów – na stronie Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego: www.lutoslawski.org.pl


W sobotę, 18 czerwca 2011 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Szczecińskiej odbędzie się ostatni koncert sezonu artystycznego Baltic Neopolis Orchestra z cyklu „BNO w Filharmonii”, będący jednocześnie muzyczną zapowiedzią wakacji – stąd tytuł "Na dobry początek". Wraz z zespołem wystąpi najlepszy polski bandoneonista i akordeonista - Wiesław Prządka. Orkiestrę poprowadzi dyrygent Jan Jakub Bokun. Wydarzeniem koncertu będzie światowa premiera utworu Reinventanto la Felicidad Rodrigo Florez Lopeza. Ponadto w programie koncertu znajdą się kompozycje Astora Piazzolli, Javiera Alvareza i Richarda Galliano.