46. Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans” odbędzie się w dniach 2-18 września 2011 roku. Tegoroczna edycja zaplanowana została na trzy tematyczne weekendy: Święci i grzesznicy, Media vita in morte sumus i Bohaterowie biblijni. Niepokonany, szaleńczo odważny Beowulf w eposie celtyckim, refleksja nad ludzką egzystencją w Pieśniach przemijania Pendereckiego, czy przenikliwa samotność w Symfonii pieśni żałosnych Góreckiego to tylko niektóre motywy obecne w programie tegorocznego Festiwalu.
Pierwszy z motywów, zatytułowany Święci i grzesznicy, przeniesie słuchaczy w okres średniowiecza. Schola Teatru Węgajty odtworzy średniowieczny dramat liturgiczny Ludus Danielis. Gościem Festiwalu będzie także Benjamin Bagby, który przyjmie rolę barda w swej wersji eposu Beowulf. Tradycje muzyczne dworów zaprezentuje Orlando Consort. Pierwszy weekend zakończy się spektakularnym koncertem plenerowym, podczas którego zabrzmi Carmina Burana Carla Orffa w wykonaniu orkiestry i licznych polskich chórów młodzieżowych pod batutą Paula McCreesha.
Druga, najbardziej rozbudowana część Festiwalu będzie dotyczyła tematu, który ilustruje cytat pochodzący ze średniowiecznego hymnu gregoriańskiego Media vita in morte sumus (łac. Pośrodku życia jesteśmy w śmierci). Wątek ten rozpocznie Symfonia nr 8 Krzysztofa Pendereckiego Pieśni przemijania. Dzieło to zostało niedawno rozbudowane przez kompozytora i właśnie podczas 46. edycji Wratislavii Cantans odbędzie się prawykonanie nowej wersji utworu. Zabrzmi on w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Wrocławskiej pod batutą ich dyrektora artystycznego Jacka Kaspszyka. Ponadto dwa uznane chóry – Gabrieli Consort i młodszy Stile Antico wykonają programy z muzyką chóralną, która tematyką nawiązywać będzie do motywu śmierci i przemijania.
Podczas Festiwalu odbędzie się także koncert pamięci wielkiego polskiego kompozytora, który odszedł w 2010 roku – Henryka Mikołaja Góreckiego. Zaprezentowane zostanie jego najwybitniejsze dzieło - Symfonia pieśni żałosnych.
W roku 2011 minie dziesięć lat od okrutnych wydarzeń, które miały miejsce 11 września 2001 roku w Nowym Jorku. Rocznicę tragedii upamiętni koncert Wrocławskiej Orkiestry Festiwalowej, która wykona refleksyjne dzieła Herberta Howellsa, Samuela Barbera oraz Symfonię nr 1 Elgara. Ta nowa orkiestra, prowadzona przez dyrektora artystycznego Festiwalu – Paula McCreesha, składać się będzie ze świetnych polskich muzyków oraz występujących gościnnie międzynarodowych gwiazd. W rocznicę ataków na World Trade Center w Nowym Jorku odbędzie się także koncert, na którym zostanie prawykonany utwór Pawła Łukaszewskiego Lamentationes. Kompozycja powstała specjalnie na zamówienie organizatorów "Wratislavii Cantans". To muzyczne opracowanie Lamentacji proroka Jeremiasza. Trwa około 16 minut i jest hołdem oddanym ofiarom ataków na World Trade Center. Utwór wykona Chór Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny.
W programie Festiwalu zaplanowano również serię późnych koncertów wieczornych, prezentujących recitale instrumentalne w najpiękniejszych kościołach Wrocławia. Nicholas Daniel i Pieter Wispelwey wykonają dzieła Benjamina Brittena, Rachel Podger zaprezentuje utwory Jana Sebastiana Bacha, w wykonaniu Henninga Kraggeruda zabrzmi twórczość Eugène’a Ysaÿe‘a. Festiwal będzie miał również zaszczyt gościć znakomitego, legendarnego klawesynistę – Gustava Leondhardta.
Hasłem przewodnim kończącego Festiwal weekendu będą Bohaterowie biblijni. W programie znajdzie się m.in. Oratorium Jephte Giacomo Carissimiego, które zabrzmi w wykonaniu I Fagiolini, a dyrektor generalny Festiwalu Andrzej Kosendiak zadyryguje rzadko wykonywanym Oratorium La decollazione di San Giovanni Battista Antonio Marii Bononciniego. Festiwal zamknie arcydzieło Felixa Mendelssohna-Bartholdy‘ego – Eliasz. Podczas tego koncertu połączone siły uznanych solistów, Gabrieli Consort & Players oraz Chóru Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi dyrektor artystyczny Festiwalu - Paul McCreesh.
Więcej
|
XI Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka SINFONIA VARSOVIA SWOJEMU MIASTU odbędzie się w dniach 1-11 września 2011 roku.
Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu to unikatowy projekt, zainicjowany w 2001 roku przez wieloletniego Dyrektora orkiestry – Franciszka Wybrańczyka. Ta cykliczna impreza o wysokim poziomie artystycznym, dostępna dla bardzo szerokiej publiczności, wpisała się już na stałe w pejzaż kulturalny Warszawy i zyskała sobie sympatię jej mieszkańców. Ideą Festiwalu jest zaprezentowanie słuchaczom wielkich dzieł literatury muzycznej w wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia oraz znakomitych solistów i dyrygentów. Co roku, u schyłku lata, orkiestra występuje w różnych miejscach stolicy, oddalonych od głównego nurtu wydarzeń kulturalnych – domach kultury, kościołach i w plenerze, oferując publiczności bezpłatne koncerty.
W tym roku większość koncertów odbędzie się w Sinfonia Varsovia Centrum przy ul. Grochowskiej 272. W sobotę, 3 września orkiestra zaprasza na dziesięć koncertów kameralnych (od godz. 12.00 do 20.00), a w niedzielę na kolejnych dziewięć (od godz. 12.00 do 19.15). Koncert inaugurujący Festiwal w dniu 1 września 2011 roku, który przyjął wyjątkową formę – Benefisu Jerzego Klocka, wieloletniego wiolonczelisty Orkiestry Sinfonia Varsovia, a także koncert finałowy w dniu 11 września odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Ponadto wydarzeniem Festiwalu będzie koncert monograficzny Tadeusza Paciorkiewicza z cyklu Kompozytorzy warszawscy (4 września).
Więcej
|
Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, której partnerem jest Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, a patronem artystycznym Orkiestra Sinfonia Varsovia, zaprasza na drugą edycję projektu edukacyjnego Smykofonia czyli koncerty dla niemowląt, kobiet w ciąży, dzieci w wieku 1-6 lat i rodziców. Pierwszy koncert odbędzie się 5 czerwca, a ostatni – 3 września 2011 roku. Sprzedaż abonamentów – od 15 maja 2011 roku w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w godzinach od 10.00 do 14.00.
Smykofonia jest polskim odpowiednikiem popularnych na świecie koncertów kameralnych dla niemowląt, nieco starszych dzieci i ich rodziców. Wiedza o wczesnym rozwoju zdolności muzycznych dzieci, jak również silny trend odbudowujący rodzinne uczestniczenie w zdarzeniach muzycznych są motorem działania dla wielu renomowanych instytucji muzycznych w Europie i Ameryce Północnej, które organizują stałe cykle koncertowe dla najmłodszych. Bezpośrednią inspiracją Smykofonii jest cykl „Chamber Tots” (Kameralne Maluchy), organizowany przez słynną Wigmore Hall w Londynie. W najbliższych miesiącach w Warszawie, właśnie w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, będzie można zobaczyć pracę animatorów z Wigmore Hall w Londynie.
Repertuar koncertów Smykofonii budowany jest we współpracy z najciekawszymi polskimi animatorami i ich projektami, skierowanymi do najmłodszych. W projekcie uczestniczyć będą grupy muzyków z Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy z koncertami „Od brzuszka do uszka maluszka” dla kobiet w ciąży i dzieci w wieku 0-2 lata oraz „Przygody Misia Muzysia” dla dzieci do 6 lat. Konsultantem tego projektu jest prof. Barbara Kamińska z Katedry Psychologii Muzyki UMFC w Warszawie. Idąc za przykładem Leonarda Bernsteina, czy Jadwigi Mackiewicz, uwielbianej od lat przez Dzieci „Cioci Jadzi”, w Smykofonii prezentowana jest muzyka na najwyższym poziomie. Po to, by już od najmłodszych lat uwrażliwiać dzieci na jakość wykonania.
To, co cechuje Smykofonię, to dostosowanie do możliwości percepcyjnych dzieci na każdym z etapów, stała interakcja z uczestnikami, zabawa i swobodna atmosfera. Każdy z koncertów Smykofonii prowadzony jest przez animatora, a do koncertowania zapraszone zostały starannie wyselekcjonowane małe zespoły kameralne (do 5 osób). Scenariusz każdego z koncertów konsultowany jest z pedagogiem i psychologiem.
Więcej
|
Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na cykl spotkań z kompozytorami pt.: Muzyka współczesna nie gryzie, które odbędą się w soboty: 3 września, 1 października i 5 listopada 2011 roku w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce. Goście tegorocznych spotkań to Krzysztof Knittel, Romuald Twardowski i Aleksander Kościów. Spotkania moderować będzie Małgorzata Kołcz (kontrabasistka, filolog klasyczny). Wstęp wolny.
Projekt skierowany jest do osób, które w rożny sposób uczestniczą w życiu kulturalnym stolicy, ale podchodzą nieufnie do zjawiska nazywanego „muzyką współczesną”. Jednym ze sposobów na przełamanie tej bariery jest osobisty kontakt z kompozytorem. Organizatorzy proponują jednak nową formułę spotkań: korzystając z multimediów (projekcja audio i wideo, wykorzystanie zarówno laptopa, jak i fortepianu) gospodarz spotkania będzie przewodnikiem nie tyle po własnej twórczości, ile po tych obszarach współczesnej kultury muzycznej, które osobiście go fascynują – czy to będzie improwizacja kolektywna, wykorzystanie technologicznych gadżetow czy wzajemne przenikanie się awangardy i popkultury. Dzięki temu w świadomości słuchaczy muzyka współczesna przestanie być abstrakcyjnym, zamkniętym bytem, a stanie się pełnoprawnym elementem rzeczywistości. Jak może przenikać do kultury popularnej (choćby jako muzyka filmowa), wyrastać z twórczości nieprofesjonalnej, wykorzystywać nowe, masowo dostępne technologie, uruchamiać kreatywność, czy wreszcie wiązać się z historią, polityką i ekonomią.
Spotkania z cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” należy traktować jako istotną promocję muzyki współczesnej - bardziej muzyki jako fascynującego zjawiska, niż konkretnych twórców. Dlatego dobór kompozytorów został dokonany przede wszystkim pod kątem ich komunikatywności i atrakcyjności prezentowanych tematów. Krzysztof Knittel pokaże, co można zrobić za pomocą iPhona, z którego w swojej pracy korzysta zaskakująco często, zaprezentuje też laserową harfę i metody improwizacji kolektywnej. Romuald Twardowski postawi ważne pytanie o realny wpływ XX-wiecznych przełomów estetycznych na polskie życie muzyczne, nie poskąpi też barwnych opowieści o „złotych latach polskiej awangardy” czy o Rosji – sowieckiej i współczesnej. Zaś najmłodszy w tym gronie Aleksander Kościów zmusi do zastanowienia się, czy i kiedy muzyka jest komunikatem, jakie konsekwencje niesie ze sobą wielkie współczesne pomieszanie stylów i czy wyobraźnię można opodatkować… Nad przebiegiem każdego spotkania będzie czuwać moderator, którego zadaniem będzie realizacja zaplanowanego przebiegu spotkania, prowadzenie rozmowy z kompozytorem i moderowanie dyskusji. Funkcję tę będzie pełnić Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i filolog klasyczny, współorganizatorka takich wydarzeń muzycznych, jak koncert prawykonań „Muzyczne pejzaże Czesława Miłosza” czy cykl Letnich Festiwali Nowego Miasta, promujących polską muzykę poważną.
Spotkania o długości ok. 90 minut odbywać się będą w soboty o godz. 17 w atrakcyjnej turystycznie dzielnicy Warszawy (Stare Miasto), wpisując się w weekendową, spacerową atmosferę stolicy.
Wydarzenie odbędzie się dzięki środkom finansowym Biura Kultury m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Patronat medialny nad Spotkaniami objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Więcej
|
Cztery Pory Roku op. 8 Antonio Vivaldiego usłyszymy 3 września 2011 roku o godz. 18.00 w Kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Jemielnicy. Koncert odbędzie się w ramach VI Forum Szlaku Cysterskiego w Polsce, inaugurującego Europejskie Dni Dziedzictwa w Województwie Opolskim (Pocysterski Zespół Kulturowy w Jemielnicy 2-4 września 2011). Wystąpią: Andrzej Krawiec – skrzypce i Orkiestra Kameralna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Bogusława Dawidowa.
Wstęp wolny.
|
W dniach od 3 lipca do 18 września 2011 roku w Archikatedrze Warszawskiej św. Jana Chrzciciela (ul. Świętojańska 8) odbywać się będzie XVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej "Organy Archikatedry". Koncerty odbywają się w kolejne niedziele o godz. 16:00.
Szczegółowy program – na stronie www.kapitula.org/mfmo.html
Więcej
|
Dnia 4 września 2011 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się organizowana przez Filmotekę Narodową re-premiera filmu Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów z 1918 roku, w którym główną rolę zagrała polska gwiazda światowego kina - Pola Negri. Niecodzienność wydarzenia podkreśli towarzysząca projekcji niemego obrazu muzyka wykonywana na żywo przez Wrocławską Orkiestrę Kameralną Leopoldinum. Napisał ją specjalnie na tę okazję Jerzy Maksymiuk, wybitny dyrygent i kompozytor (twórca muzyki m.in. do 40 obrazów filmowych) - on też poprowadzi Orkiestrę podczas pokazu.
Mania jest swojego rodzaju zabytkiem kinematografii, który wytrzymał próbę czasu. To jeden z pierwszych filmów dwudziestojednoletniej wówczas Poli Negri. Walorami dzieła w reżyserii Eugena Illésa, prócz zachwycającej już wtedy talentem i urodą późniejszej gwiazdy, są: wartka dramaturgia, interesujące kreacje aktorskie, ciekawe zabiegi operatorskie oraz wyszukana scenografia według projektu Paula Leni, znanego reżysera filmów ekspresjonistycznych. Znajdująca się w archiwum Filmoteki Narodowej kopia jest najprawdopodobniej jedyną zachowaną na świecie, zrekonstruowaną w zaawansowanej technologii. Opowiada o losach wielkiej, zawiłej miłości Mani Walkowskiej, pracownicy fabryki papierosów i modelki do młodego kompozytora Hansa van der Hofa. Film przez wiele lat uchodził za zaginiony, w 2006 roku został odkupiony przez Filmotekę Narodową od czeskiego kolekcjonera.
Warszawski pokaz obrazu Mania został włączony do Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011 i rozpocznie jego międzynarodowe tournée w pięciu stolicach Europy: Paryżu (12 września), Madrycie (29 września), Londynie (13 października), Kijowie (29 października) i Berlinie (8 listopada).
Partnerami projektu są: Filharmonia Narodowa, Goethe-Instiut, Lipnowskie Towarzystwo Kulturalne im. „Poli Negri", Muzeum Kinematografii, Węgierski Instytut Kultury, Wydawnictwo Prószyński i S-ka oraz ARRI (partner technologiczny).
|
Od 7 sierpnia do 18 września 2011 roku w otoczeniu Amfiteatru Bemowo (Park Górczewska, ul. Raginisa) w Warszawie w każdą niedzielę o godz. 15.00 odbywć się będą koncerty z cyklu „Klasyka na deser”. W wykonaniu zaproszonych artystów usłyszymy znane przeboje muzyki klasycznej oraz standardy jazzowe.
Więcej
|
W kolejne niedziele od 4 września do 30 października 2011 roku w śródmiejskich kościołach Warszawy odbędzie się XII Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia”.
Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów.
Więcej
|
Fundacja "Muzyka jest dla wszystkich" wraz z Orkiestrą Sinfonia Varsovia zapraszają na muzyczne warsztaty edukacyjne dla dzieci ze szkół podstawowych oraz pedagogów Akcja Labirynt 2011, które rozpoczną się 23 maja 2011 roku.
Zasadniczą cechą i jednocześnie źródłem innowacyjności projektu jest łączenie twórczego potencjału młodych warszawskich artystów z wiedzą pedagogów i dziecięcą ciekawością oraz potrzebą zabawy i artystycznej ekspresji. Akcja Labirynt 2011 to projekt, składający się z kilku elementów: warsztatów metodycznych dla nauczycieli, warsztatów dla dzieci z warszawskich szkół podstawowych, które odbędą się w dwóch terminach: 23 maja – 17 czerwca 2011 i 5-23 września 2011 oraz z dwóch konkursów ogólnopolskich dla klas ze szkół podstawowych i gimnazjów: Minutowa Piosenka Klasowa (konkurs na piosenkę klasową) i Tytani Muzyki (konkurs na plakat o tematyce muzycznej). Akcja Labirynt 2011 jest związana z drugą polską edycją Festiwalu "La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki", która odbędzie się w tym roku pod hasłem „Les Titans”, w terminie 29 września – 2 października.
Poprzednia edycja projektu odbywała się w maju 2010 roku w ramach programu edukacyjnego przy festiwalu "Szalone Dni Muzyki Chopin Open" w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. W Akcji Labirynt 2010 wzięło udział ok. 2500 dzieci z 26 szkół podstawowych. Ubiegłoroczna Akcja Labirynt spotkała się z entuzjastycznymi opiniami środowiska muzycznego i edukacyjnego. Zainteresowanie szkół zapisami do udziału w warsztatach było daleko większe niż ilość miejsc przewidzianych w projekcie.
Więcej informacji - na stronie: www.muzykajest.pl
|
Playback Play czyli najbardziej obszerna w Polsce prezentacja twórczości nestorów amerykańskiej muzyki eksperymentalnej: Roberta Ashley'a, Mortona Feldmana i Alvina Luciera, odbędzie się w dniach 6-12 września 2011 roku w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Kompozytorzy ci, przez lata pozostający w cieniu Johna Cage'a, mają obecnie największy wpływ na oblicze muzyki poszukującej. Ich opery, elektroniczne manipulacje głosem, medytacyjnie długie kompozycje z ciszą w roli głównej czy utwory na tony proste przekraczają granice między muzyką poważną, rozrywkową i eksperymentalną.
Playback Play będzie prezentacją nietypową. Obok skrupulatnych interpretacji dzieł amerykańskich mistrzów na podstawie ich zachowanych partytur, znajdą się utwory inspirowane ich twórczością, często przygotowane specjalnie na okazję warszawskich koncertów. Oparte na szeregu cytatach i zapożyczeń będą ukazywały związki trzech Amerykanów z innymi nurtami muzyki najnowszej.
W przedsięwzięciu wezmą udział zarówno zagraniczni znawcy muzyki amerykańskich kompozytorów (Frank Denyer, Hilary Jeffery) czy specjaliści od wykonawstwa muzyki współczesnej (Mikołaj Pałosz, Paweł Nowicki znany z Kwartludium), jak i artyści pozostający z dala od muzyki poważnej i zajmujący się na co dzień operami radiowymi i utworami na dziecięce zabawki (Ergo Phizmiz), muzyką rockową (Maciej Cieślak ze znany ze Ścianki) i najnowszymi technikami używania gramofonów (DJ Lenar znany m.in. z Paris Tetris).
Robert Ashley to twórca m.in. eksperymentalnych oper, w których głosy wokalne i instrumentalne są traktowane na równi: jako postaci opowiadające luźno połączone i zazwyczaj absurdalnie codzienne historie. Morton Feldman jest mistrzem subtelnego operowania ciszą. Jego kompozycje są niezwykle delikatne, powolne i zmysłowe – zupełnie inne od muzyki współczesnej, która w latach 60. dominowała w Europie. Alvin Lucier jest jednym z założycieli sound artu – w jego utworach można usłyszeć najbardziej niezwykłe fenomeny towarzyszące rozprzestrzenianiu się dźwięku w przestrzeni.
Program Playback Play 2011 - na stronie: Galerii Zachęta
|
Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na 49. Bydgoski Festiwal Muzyczny „W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu”, który odbędzie się w dniach 9 września – 7 października 2011 roku.
Podczas Festiwalu w foyer Filharmonii czynna będzie wystawa Wilno Miłosza zorganizowana przez Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy przy współpracy Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Prezentowane fotografie pochodzą ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu.
Więcej
|
KONCERT ODWOŁANY!
Dnia 9 września 2011 roku o godz. 19.00 w Kaliszu odbędzie się koncert muzyki filmowej Henryka Kuźniaka na zakończenie lata. Gościem honorowym będzie kompozytor znanych i jakże lubianych ścieżek dźwiękowych do filmów Vabank, Seksmisja, Na kłopoty… Bednarski. Wystąpią: Wojciech Stolorz - aktor śpiewający, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej, Janusz Powolny – dyrygent i Bogumił Osiński – prowadzenie. Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej – w Auli WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30.
Henryk Kuźniak (na zdjęciu) - kompozytor, muzykolog, pedagog. Ukończył muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (1959). W 1968 otrzymał stypendium Rządu Francuskiego na odbycie stażu w studio muzyki eksperymentalnej u Pierra Schaeffera w ORTF. W Paryżu zrealizował film eksperymentalny Wariacje obrazu i dźwięku (La vie, la mort, l'espoire), służący do przeprowadzenia testu na percepcję audiowizualną. Komponuje przede wszystkim muzykę telewizyjną i filmową. W latach 1959-79 pracował w Wytwórni Filmów Dokumentalnych na różnych stanowiskach. Od 1964 wykładowca w PWSFTViT w Łodzi, profesor Wydziału Reżyserii Filmowej. Wykładał również w Europejskiej Akademii Filmowej w Strassburgu (1989) oraz na Uniwersytecie Leonarda Da Vinci w Paryżu (1998). W latach 1990-96 ekspert w Radzie Wyższego Szkolnictwa Artystycznego (RWSA), w latach 1999-2002 przewodniczący Rady. W latach 1999-2002 członek Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, przewodniczący Sekcji Uczelni Artystycznych. W latach 2003-05 członek Komisji Edukacji oraz Komisji Uprawnień Akademickich. Od roku 1970 członek Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, od roku 2001 wiceprzewodniczący Zarządu Stowarzyszenia. Twórczości Henryka Kuźniaka poświęcony został IX Festiwal Muzyki Filmowej odbywający się w Łodzi w czerwcu 2006.
|
Koncert inaugurujący 48 Sezon Artystyczny Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się w piątek, 9 września 2011 roku o godz. 19.00. W programie znajdą się dzieła dwóch wybitnych kompozytorów XX wieku. Jako pierwszy wykonany zostanie Koncert fortepianowy F-dur George Gershwina, skomponowany w 1925 roku na prośbę ówczesnego kierownika i dyrygenta Nowojorskiej Orkiestry Symfonicznej Waltera Damroscha. W drugiej części wieczoru usłyszymy Suitę baletową Ognisty Ptak, powstałą w 1911 roku jako skrócona wersja muzyki baletu Igora Strawińskiego o takim samym tytule. Wystąpią: Beata Bilińska – fortepian oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.
|
Nowy sezon artystyczny w bydgoskiej Operze Nova otworzy balet współczesny Zniewolony umysł - 9, 10 i 11 września 2011 roku o godz. 19.00.
Premiera dzieła (marzec br.) nawiązała do trwającego Roku Czesława Miłosza; libretto bazuje na jego słynnym eseju pod tym samum tytułem. Twórcą baletu jest Robert Bondara przedstawiciel najmłodszego pokolenia polskich choreografów, tancerz Teatru Wielkiego w Warszawie. Zniewolony umysł jest jego pierwszym pełnospektaklowym baletem. Jest takżę pierwszą całkowicie współczesną choreografią w repertuarze bydgoskich tancerzy.
Balet Opery Nova ze swego zadania wywiązał się wspaniale. Udowodnił zamysł realizatorów, że język tańca i ekspresja ruchu są w stanie oddać refleksje natury filozoficznej i politycznej. Gest, ruch i taniec przekazują porażającą i wzruszającą historię ludzi, którzy rzuceni w totalitarne piekło, muszą skonfrontować siebie ze złem. Przedstawienie zyskało niezwykle pochlebne recenzje i opinie widzów, niezależnie od ich wieku. Tancerzom towarzyszy hipnotyzująca muzyka Philipa Glassa i wpleciony w finale Kościelec Wojciecha Kilara.
|
Koncerty pierwszej edycji Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyczne przestrzenie” odbędą się w dniach od 9 do 17 września 2011 roku w kościołach, pałacach i zamkach Wielkopolski. Gwiazdą Festiwalu będzie jeden z najlepszych zespołów wokalnych świata – King’s Singers, który dokona prawykonania utworu Responsoria Tenebrae Pawła Łukaszewskiego. Organizatorem Festiwalu jest nowo powstała Fundacja im. Zygmunta Noskowskiego.
Ideą Festiwalu jest łączenie muzyki i architektury poprzez organizowanie koncertów w obiektach historycznych o dużych walorach artystycznych i architektonicznych. Organizatorzy starannie dobrali obiekty koncertowe podążając szlakiem pięknych pałaców, zamków i kościołów, w których kształtowała się polska kultura i historia. Na muzycznej trasie pojawią się m.in.: Fara Poznańska, Katedra Gnieźnieńska, Kościół Garnizonowy w Gnieźnie, Fara Konińska, Pałace w Dobrzycy i Rogalinie, Dworek “Róża Poraja” w Budziejewie oraz Zamek w Gołuchowie.
Festiwal będzie wydarzeniem na skalę europejską. Soliści, którzy na co dzień występują z najlepszymi orkiestrami na całym świecie, spotkają się na tydzień, aby wspólnie wykonywać muzykę kameralną. Przede wszystkim, będą to dzieła polskich kompozytorów przełomu XIX i XX wieku, które poprzez zawirowania historyczne zostały niesłusznie niedocenione i zapomniane: Zygmunta Noskowskiego, Juliusza Zarębskiego, Ludomira Różyckiego, Mieczysława Karłowicza, Witolda Maliszewskiego. Nie zabraknie dzieł największych kompozytorów europejskich, a więc: Bacha, Liszta, Brahmsa, Bottesiniego, Boccheriniego, Góreckiego, Strawińskiego, Debussy’ego, Mahlera, Moniuszki.
Pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Janusz Wawrowski.
Więcej
|
Polski Chór Kameralny zaprasza na pierwszy z cyklu koncertów promujących młodych muzyków. W sobotę, 10 września 2011 roku o godz. 20.00, w gdańskim Kościele Św. Katarzyny, odbędzie się koncert Romancero. Głównym punktem programu koncertu będzie Romancero Gitano op. 152 - cykl siedmiu pieśni Mario Castelnuovo-Tedesco na 4- i 5-głosowy chór mieszany i gitarę (sł. Federico Garcia Lorca). Oprócz tego usłyszymy kompozycje hiszpańskich twórców. Będą to m.in. ludowe kompozycje andaluzyjskie (Con el vito) i katalońskie (El Rossinyol). Polskiemu Chórowi Kameralnemu, który jak zwykle poprowadzi Jan Łukaszewski, towarzyszyć będzie młody, ale bardzo zdolny gitarzysta – Mikołaj Dudkiewicz.
Więcej
|
Dnia 11 września 2011 roku o godz. 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu „Muzyka szlachetnie urodzonych”. Wystąpią: Subtilior Ensemble pod dyrekcją Piotra Zawistowskiego i Decameron pod kierownictwem Tadeusza Czechaka. W programie utwory Rolanda Lassusa, Hildegardy von Bingen, Witzlawa von Rugena, Tomása Luisa de Victorii i Alfonsa X El Sabio.
|
Uroczysty koncert upamiętniający 10. rocznicę ataku na Word Trade Center w Nowym Jorku odbędzie się w niedzielę, 11 września 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Usłyszymy September Symphony Wojciecha Kilara oraz Adagio for strings Samuela Barbera. Koncert wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego.
Honorowy patronat nad koncertem objął Ambasador USA w Polsce Pan Lee Feinstein.
|
W dniach 11-17 września 2011 roku w Krakowie odbędzie się 9. edycja Festiwalu „Sacrum Profanum”. Tegoroczną edycję zainauguruje koncert w 10. rocznicę zamachów terrorystycznych na World Trade Center, 11 września o godz. 19.30 w hali ocynowni ArcelorMittal. Na scenie obok Steve’a Reicha staną najwybitniejsi muzycy związani z jego twórczością, a wśród nich znakomity zespół Ensemble Modern, czy uważany za jednego z czołowych światowych gitarzystów – Jonny Greenwood, związany z legendarnym zespołem brytyjskim Radiohead. Koncert będzie transmitować Polskie Radio. Koncert inauguracyjny będzie miał wymiar rocznicowy i poprzez staranny dobór repertuaru, w uroczysty sposób uhonoruje ofiary dramatycznych wydarzeń sprzed 10-ciu lat.
Gośćmi tegorocznej, amerykańskiej edycji Festiwalu będą także m.in. Aphex Twin, Adrian Utley z Portishead i Leszek Możdżer, którzy wystąpią podczas finałowego koncertu zatytułowanego Reich 75. Artyści spotkają się na scenie ze Steve’em Reichem i przedstawią nowe, zaskakujące interpretacje tak kultowych utworów, jak Come Out, Different Trains, Pendulum Music, Electric Guitar Phase czy Piano Phase. Utwory mistrza minimalizmu często będą jedynie punktem wyjścia do bardzo swobodnej wariacji na ich temat.
|