Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) już po raz drugi odbędzie się międzynarodowy cykl koncertów organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Sohne z 1900 roku. Recitale mają miejsce zawsze raz w miesiącu, aż do 27 listopada. Wstęp wolny.

terminy koncertów:

25 września 2011, godz. 19.00 - HARTWIG BARTE-HANSSEN (Wilster)
23 października 2011, godz. 19.00 - ROLF MÜLLER (Altenberg)
27 listopada 2011, godz. 19.00 - MAGDALENA CZAJKA (Warszawa)

szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl


XII Festiwal Literacko-Muzyczne Konfrontacje „Miłosz – Iwaszkiewicz” odbędzie się w Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku w dniach 25 września – 16 października 2011 roku.

Hasłem tegorocznego Festiwalu będą - w odróżnieniu od wszystkich poprzednich – konfrontacje nie tylko muzyczne, ale i literackie. Inspiracją dla tematu Literacko-muzyczne konfrontacje: Milosz – Iwaszkiewicz są dwie ważne rocznice: setna urodzin Czesława Miłosza, przypadająca w tym roku, oraz trzydziesta śmierci Jarosława Iwaszkiewicza, która minęła w roku ubiegłym. Celem przedsięwzięcia będzie: zapoznanie odbiorców z tymi aspektami twórczości i biografii Czesława Miłosza, które wiążą się ściśle z osobą Jarosława Iwaszkiewicza, a także konfrontacja strategii artystycznych, postaw politycznych i upodobań estetycznych dwóch wybitnych twórców. Temat ten ma szczególne uzasadnienie w Stawisku - Domu Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, w którym Czesław Miłosz wielokrotnie bywał.

W części literackiej festiwalu podjęte zostaną następujące tematy: Kresowe korzenie Czesława Miłosza i Jarosława Iwaszkiewicza, Miłosz – Iwaszkiewicz: przekraczanie granic poezji, Miłosz – Iwaszkiewicz: między krajem a emigracją, Dialog pisarzy – na podstawie korespondencji Czesława Miłosza i Jarosława Iwaszkiewicza, Miłosz i Iwaszkiewicz w oczach innych: spojrzenie na twórczość Iwaszkiewicza i Miłosza okiem innego wybitnego pisarza – Eustachego Rylskiego.

W części muzycznej odbędą się koncerty: muzyki ukraińskiej (zespół „Buttia” z Kijowa), muzyki litewskiej (zespół „Puniukai” z Puńska), utworów Haydna i Mozarta (kwartet Camerata i Tytus Wojnowicz), utworów Brahmsa i Rachmaninowa (Krzysztof Jabłoński, Konstanty A. Kulka, Tomasz Strahl).

Imprezą towarzyszącą będzie wystawa prac Tadeusza Łapińskiego – artysty tworzącego w Stanach Zjednoczonych, profesora Uniwersytetu w Maryland, któremu dane było znać i spotykać się z Czesławem Miłoszem.

Niewątpliwą atrakcją festiwalu będzie możliwość obejrzenia rękopisów listów Czesława Miłosza do Jarosława Iwaszkiewicza oraz książek z dedykacjami Noblisty dla Stawiszczanina.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Białostocki Ośrodek Kultury – organizator V Festiwalu Kultur Podlasia „Inny Wymiar – Sąsiedzi” - oraz autorzy i wykonawcy zapraszają w poniedziałek, 26 września 2011 roku o godzinie 20.00 do sali FORUM w Białymstoku (ulica Legionowa 5) na koncert z cyklu Partytury Fotograficzne zatytułowany Kamienie Niepamięci (tym razem na dwa fortepiany). Wystąpią: Mariusz Wideryński – partytura fotograficzna (fotografie), Szabolcs Esztényi – fortepian i Jerzy Kornowicz – fortepian.


Powstały w 1993 roku austriacki zespół Hugo Wolf Quartett zaliczany jest przez znawców do najprężniej rozwijających się zespołów tego typu. Muzycy mogą pochwalić się wybitnymi osiągnięciami, między innymi Europejską Nagrodą w Dziedzinie Muzyki Kameralnej i nagrodą „Rising Stars”, przyznawaną przez Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu. We wtorek, 27 września 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej kameraliści zagrają utwory Antonina Dvořáka, Karola Szymanowskiego i Roberta Schumanna.


Spektakl baletowy do muzyki Symfonii pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego w choreografii Kadera Attou zostanie wystawiony 27 września 2011 roku o godz. 19.00 na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Wystąpią artyści La Compagnie Accrorap (La Rochelle, Francja).

Spektakl Symfonia pieśni żałosnych powstał w roku 2010 w oparciu o utwór polskiego kompozytora. To emocjonujący dialog między hip hopem a muzyką Góreckiego. Symfonia pieśni żałosnych fascynowała Kadera Attou od chwili, gdy usłyszał ją po raz pierwszy – miał wówczas 20 lat. Choreograf posłużył się słynnym wykonaniem London Sinfonietty pod batutą Davida Zimmana z udziałem sopranistki Dawn Upshaw. Attou po raz pierwszy tak silnie oparł swoją pracę na dziele muzycznym – eksplorował niuanse muzyczne, pozwolił ponieść się sile melodyki.

Zespół Accrorap został założony na przedmieściach Lyonu pod koniec roku 1989 przez pochodzącego z Algierii francuskiego choreografa Kadera Attou i jego przyjaciół: Erica Mezio, Mourada Merzouki i Chaoukiego Saida. Łącząc akrobacje i street dance stworzyli niezwykle oryginalne i żywiołowe choreografie, które stanowią fuzję hip hopu z tańcem współczesnym. W roku 1994 Accrorap wystąpił podczas festiwalu Biennale de la Danse w Lyonie i od tej pory zyskał trwałe miejsce na francuskiej scenie tańca współczesnego. W roku 2008 minister kultury Francji mianował Kadera Attou dyrektorem Centre Chorégraphique National de la Rochelle. Obecnie Accrorap jest uznawany za najlepszy tego typu zespół taneczny we Francji.

Fragmenty spektaklu można obejrzeć na stronie http://symfonia-piesni-zalosnych.com


W dniach od 28 września do 2 października 2011 roku w Centrum Edukacji Artystycznej – Filharmonii Gorzowskiej w Gorzowie Wielkopolskim odbędzie się pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów o Muzyce KAMERaTON.

Na program filmowy festiwalu złożą się pokazy konkursowe zgłoszonych filmów, zakwalifikowanych do jednej z następujących kategorii: biografie i portrety muzyków, koncerty, recitale, spektakle, reportaże, filmowo-muzyczne impresje artystyczne, edukacja muzyczna oraz pokazy specjalne. Dopełnieniem części filmowej będą koncerty – symfoniczny, jazzowy oraz muzyki filmowej, a także wystawy fotografii poświęconej muzyce i warsztaty filmowe z twórcami dla młodzieży.

Więcej informacji i Regulamin Konkursu - na stronie www.kameraton.pl


Szalone Dni Muzyki w Warszawie czyli La Folle Journée de Varsovie "Les Titans" Szymanowski * Brahms * Mahler * Liszt * Strauss trwać będą od 29 września do 2 października 2011 roku. Cztery dni festiwalowe wypełni około 70 koncertów, na których wystąpi ponad 400 znamienitych artystów z całego świata. Wydarzenia odbędą się, podobnie jak w poprzednim roku, w czterech salach koncertowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz w namiocie koncertowym na Placu Teatralnym. Idea festiwalu to popularyzowanie i przybliżanie muzyki klasycznej jak najszerszej publiczności, inspirowanie do rozpoczęcia przygody z muzyką klasyczną przez „nie-melomanów”, otwarcia nowych horyzontów dla odbioru sztuki i odkrywania nowych fascynacji.

Czy muzyka klasyczna musi być zawsze poważna? Nic bardziej mylnego. Przez cztery jesienne dni Warszawa będzie pulsować takimi emocjami, jakie towarzyszą największym rockowym imprezom w Europie. Impulsem do wspólnego przeżywania muzyki będą jednak nie gitarowe riffy i transowe loopy, ale fantazje i preludia wielkich twórców przełomu XIX i XX wieku. Każdy będzie mógł poznać lub na nowo odkryć utwory Brahmsa, Mahlera, Liszta, Straussa i Szymanowskiego. Tych pięciu „Tytanów” to sztandarowe postaci tegorocznej edycji "Les Titans" festiwalu La Folle Journée de Varsovie / Szalone Dni Muzyki. Podczas ponad 80 koncertów, publiczności zaprezentuje się prawie 860 artystów, wśród nich m.in. dyrygenci Kazuki Yamada i Marc Minkowski, pianistka Etsuko Hirose, Kwartet smyczkowy Modigliani oraz węgierski zespół Muzsikàs.

„Kto powiedział, że Mozarta i Bacha nie można słuchać w T-shircie i wytartych jeansach?" - mówi René Martin, pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu La Folle Journée. - „Pomysł na tę imprezę przyszedł mi do głowy, gdy byłem z dziećmi na koncercie U2. Widząc 35 tysięcy fanów zgromadzonych na stadionie pomyślałem: 'Dlaczego ci ludzie nie mieliby przyjść posłuchać muzyki klasycznej?' Nasz festiwal niesie takie same emocje jak koncert rockowy: zabawę, przyjemność i wspólne przeżywanie muzyki” – podkreśla René Martin.

Program każdego z Szalonych Dni Muzyki wypełni kilkadziesiąt niedługich ok. 45-minutowych koncertów, które będą się odbywać na kilku scenach równocześnie. Dzięki temu uczestnicy będą mieli pełną swobodę wyboru, tworząc indywidualny program festiwalu. Dodatkowym magnesem są symboliczne ceny biletów (5-7-10 złotych).

„Sto lat temu muzyka budziła tak samo gorące emocje jak dziś, a jej twórcy mieli status równy współczesnym gwiazdom estrady”- mówi Janusz Marynowski, Dyrektor Naczelny Orkiestry Sinfonia Varsovia. „W utworach Mahlera, Straussa czy Szymanowskiego odbijają się ich osobiste dramaty, skomplikowane relacje uczuciowe, triumfy i porażki. Szalone Dni Muzyki to doskonała okazja, by się o tym przekonać i dać się ponieść emocjom tej muzyki.” – dodaje Janusz Marynowski.

Podczas tegorocznego festiwalu uczestnicy, a zwłaszcza młodzi ludzie, mogą odkryć ile Ferenc Liszt miał wspólnego z Johnem Lennonem, co łączy Johannesa Brahmsa z Jimim Hendrixem oraz gdzie stykają się życiorysy Gustava Mahlera i Michaela Jacksona – i jak to wszystko łączy się i przenika w twórczości i pasji, jaką wyzwala muzyka.  

La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki to festiwal, cykl imprez muzycznych, realizowany od 1995 roku, którego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest René Martin, twórca wielu festiwali i organizator licznych koncertów muzyki klasycznej na całym świecie, założyciel Centre de Réalisations et d'Études Artistiques à Nantes (CREA). Międzynarodowy Festiwal "La Folle Journée" od wielu lat odbywa się z powodzeniem w wielu krajach: od Francji, przez Hiszpanię, Japonię, po Brazylię. Posiada tam już uznaną pozycję w życiu kulturalnym społeczności i cieszy się dużą popularnością. W Roku Chopina 2010, Festiwal "La Folle Journée" po raz pierwszy zawitał do Polski. Nad Wisłą jego edycja nosiła tytuł "Chopin Open" i odbyła się w dniach 11-13 czerwca. W trakcie 3 dni festiwalu podczas 120 koncertów, wystąpiło niemal 450 artystów, a w koncertach uczestniczyło 26.000 słuchaczy.

PRZECZYTAJ:
- o idei Szalonych Dni Muzyki w Warszawie - plik pdf
- list René Martina, Dyrektora Artystycznego festiwalu - plik pdf
- program Festiwalu - plik pdf
- program Festiwalu w formie tabeli - plik pdf
- informacje o wykonawcach - plik pdf

Więcej o polskiej edycji La Folle Journée de Varsovie / Szalone Dni Muzyki www.follejournee.pl


II Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato” odbędzie się w Krakowie w dniach 29 września – 22 października 2011 roku. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystycznego „Sfogato”, a kierownikiem artystycznym i organizacyjnym - Marta Polańska.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. I Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato” zdominowała tematyka Chopinowska, z okazji obchodów Roku Chopinowskiego 2010. Tegoroczna II edycja festiwalu poświęcona będzie m. in. Franciszkowi Lisztowi, przyjacielowi i pierwszemu biografowi Fryderyka Chopina. Ten węgierski pianista i kompozytor podczas swego pobytu w Krakowie w 1843 roku dał trzy koncerty (26, 27 i 29 marca 1843 roku). 27 marca 2011, dokładnie w 168. rocznicę pobytu kompozytora w Krakowie i jego recitalu w Sali Knotza, Towarzystwo zorganizowało Wieczór Lisztowski Liszt u Knotza w Sali Knotza, czyli obecnej Sali Reduta Krakowskiego Centrum Kinowego Ars. Galowy Koncert Inauguracyjny festiwalu czyli Chopin Soirée zatytułowany W kręgu przyjaciół - Anioł i demon: Chopin i Liszt (Dworek Białoprądnicki, 29 września, godz. 19) będzie nie tylko nawiązaniem do osoby i twórczości Franciszka Liszta, przyjaźni Chopina i Liszta, ale także do pobytu węgierskiego pianisty w Krakowie w 1843 roku. Wieczór dedykowany jest pamięci genialnego pianisty Aleksieja Sułtanowa (1969-2005).

Rytm rocznic zdominuje także kolejne koncerty. W ramach II Międzynarodowego Festiwalu Muzyczno-Artystycznego Sfogato podczas Koncertu prawykonań jubileusz 85-lecia świętować będzie znany krakowski kompozytor Jerzy Kaszycki (Klub Muzyki Współczesnej Malwa, 16 października, godz. 18). Podczas koncertu wykonane zostaną kameralne utwory Jubilata. Będzie również okazja do zapoznania się z bogatym dorobkiem Jerzego Kaszyckiego jako realizatora nagrań Orkiestry Polskiego Radia w Krakowie (gdzie także założył Sekstet Organowy, którego kierownikiem był Andrzej Kurylewicz), potem jako kierownika Redakcji Programów Muzycznych Telewizji Kraków, wreszcie jako kierownika muzycznego w Teatrze Groteska (napisał muzykę do ok. 75 spektakli teatralnych). Drugą część wieczoru wypełnią utwory specjalnie na festiwal napisane, których twórcami są młodzi kompozytorzy z Polski, USA i Finlandii.

Przypadająca w tym roku 70. rocznica śmierci Ignacego Jana Paderewskiego stanie się okazją aby przypomnieć sylwetkę i dorobek tego wielkiego kompozytora, pianisty, polityka, męża stanu, jednej z najwybitniejszych i najważniejszych postaci w historii Polski (Dwór Czeczów, 15 października, godz. 19). Nie zabraknie także miejsca na poezję w związku z 100. rocznicą urodzin Czesława Miłosza, która została wpisana do kalendarium rocznic obchodzonych przez UNESCO.

Klamrę festiwalu stanowić będzie muzyka Franciszka Liszta. W koncercie finałowym, odbywającym się w Światowym Dniu Liszta, zatytułowanym Muzyka Abbé Liszta zabrzmią chóralne i organowe kompozycje Liszta (Kościół Św. Wojciecha w Krakowie-Bronowicach, 22 października, godz. 18:45), który w Rzymie, w 1865 roku, przyjął niższe święcenia kapłańskie, obowiązujące w kościele katolickim otrzymując przydomek Abbé Liszt.

W festiwalu udział wezmą artyści z Polski i zagranicy m. in.: Marek Polański, Marta Polańska, Krzysztof Michałek, Chór Musica Ex Anima, Jaga Wrońska, Jakub Polaczyk, Anna Buczkowska, Anna Rakoczy, Piotr Król, Anna Makselan, Jarosław Rupiewicz, Anna Piotrowska, Karolina Gorzała, Michał Kijania, Sergei Sultanov (Rosja), Laila Scharf (USA), Ilari Hylkilä (Finlandia), Mansoor Hosseini (Szwecja), Kazuko Narumi (Japonia).

W ramach festiwalu odbędzie się też m. in. II Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Dzwonków i Sygnałów, prezentacja na temat tańca – jednej z najstarszych sztuk pięknych, wystawa fotografii, a także jednodniowa konferencja Muzyka – Sztuka – Media. Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W czwartek, 29 września 2011 roku o godz. 19.00 Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina i pianistka Ewa Kupiec przedstawią utwory, które kilka dni później zagrają dla norweskiej publiczności w Bergen. W programie: Uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki, Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur Fryderyka Chopina, Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego i Symfonia G-dur „Niespodzianka” J. Haydna. Ten wieczór to pierwszy z cyklu tzw. koncertów uniwersyteckich (pracownicy Uniwersytetu Łódzkiego mogą liczyć na specjalne zniżki).


Te Deum na sopran i orkiestrę smyczkową - najnowsza kompozycja Leszka Możdżera, znanego muzyka jazzowego i jednocześnie oryginalnego kompozytora, zamówiona przez Nadbałtyckie Centrum Kultury, zostanie po raz pierwszy wykonana podczas otwarcia Centrum Św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w dniu 29 września 2011 roku o godz. 19.00. Wystąpi Bożena Harasimowicz – sopran oraz Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego.


Muzyka Gustava Mahlera zabrzmi podczas inauguracji sezonu w sali koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej - 30 września 2011 roku o godz. 19. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka wraz z Ewą Marciniec (alt – na zdjęciu), która utwory Gustava Mahlera nagrywała dla Naxosu i wykonywała na tegorocznym festiwalu kompozytora w Krakowie. Usłyszymy też chóry – dziecięcy Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. St. Moniuszki, przygotowany przez Igę Mierzejewską i filharmoniczny, kierowany przez Jarosława Wolanina. W programie wielka III Symfonia d-moll Gustava Mahlera, którego twórczości trzonem były wyrosłe z romantycznej tradycji symfonie.

Przed koncertem, o godz. 18.00 organizatorzy zapraszają do patia Akademii Muzycznej na otwarcie pokonkursowej wystawy na plakat IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga i wręczenie nagród Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „III Powstanie Śląskie”.


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza w piątek, 30 wrzesnia 2011 roku o godz. 19.00 na koncert zespołu Ensemble Art Universum. Muzycy zaprezentują dzieła kompozytorów klasycznych, jak i współczesnych. Usłyszymy m.in. utwór specjalnie napisany z myślą o zespole – Colibri Eugene Magalifa, a także kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta, Alfreda Schnittke, Pawła Wranitzkiego, Dymitra Szostakowicza i Krzesimira Dębskiego.


Filharmonia w Krakowie zaprasza na koncerty symfoniczne 30 września 2011 roku o godz. 19.30 oraz 1 października 2011 roku o godz. 18.00, podczas których wystąpi Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod kierunkiem Brada Lubmana – dyrygenta i kompozytora, cenionego za wszechstronność, doskonałą technikę i wnikliwe interpretacje, także przez takie indywidualności muzycznego świata, jak Pierre Boulez, Olivier Knussen, Steve Reich i John Zorn, z którymi mial przyjemność współpracować. Solistą koncertów będzie ukraiński skrzypek, który występowal już na estradzie Filharmonii Krakowskiej w 2009 roku - Dima Tkachenko (na zdjęciu), absolwent Guildhall School of Music and Drama w Londynie, laureat Konkursu im. Nielsena w Odense w Danii (2000) oraz Konkursu im. Łysenki w Kijowie (1997), współzałożyciel i dyrektor artystyczny Międzynarodowych Konkursów Muzycznych im. Brittena w Londynie. Podczas obu wieczorów zaprezentowane zostaną kompozycje Franka Zappy, Samuela Barbera oraz Béli Bartóka.


Uroczystym koncertem 30 września 2011 roku o godz. 19:30 Filharmonia Narodowa rozpocznie kolejny sezon swojej działalności. Koncert dedykowany będzie pamięci wielkiego polskiego dyrygenta, Bohdana Wodiczki, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w latach 1955-58, którego 100. rocznicę urodzin obchodziliśmy 5 lipca. Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Dyrektora Filharmonii Antoniego Wita wykona słynną Toccatę i fugę d-moll Johanna Sebastiana Bacha (w wersji na orkiestrę w opracowaniu L. Stokowskiego), Blumine Gustava Mahlera, I Koncert skrzypcowy Philipa Glassa, którego solistką będzie Agata Szymczewska, triumfatorka ostatniego Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (2006). Na koniec wieczoru zabrzmi Symphony of Providence (Symfonia o Opatrzności) Pawła Łukaszewskiego, kompozytora sezonu 2011/2012 Filharmonii Narodowej. Partie wokalne wykonają: Anna Mikołajczyk (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran) i Jarosław Bręk (bas-baryton).
Filharmonia Narodowa w hołdzie wielkiemu dyrygentowi oprócz dedykacji koncertu inaugurującego nowy sezon artystyczny ufundowała również popiersie, które zostanie odsłonięte w przerwie koncertu. Autorem rzeźby jest prof. Adam Myjak.