Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W czwartek, 1 marca 2012 roku odbędą się dwa recitale fortepianowe, organizowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina z okazji przypadającej w tym dniu rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.

Pierwszy z koncertów będzie miał miejsce o godz. 12.00 w Żelazowej Woli i będzie transmitowany w Programie 2 Polskiego Radia. Wystąpi Magdalena Lisak – laureatka VI nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995). W jej wykonaniu usłyszymy kompozycje Fryderyka Chopina: Nokturn cis-moll op. 27 nr 1, Polonez-Fantazja As-dur op. 61, Mazurek a-moll op. 17 nr 4, Barcarolle Fis-dur op. 60, Lento con gran espressione WN 37, Walc Des-dur op. 64 nr 1 i Walc cis-moll op. 64 nr 2 oraz Berceuse Des-dur op. 57 i Scherzo b-moll op. 31.

Wieczorem tego samego dnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpi Lukas Geniušas - zdobywca II nagrody (ex equo) XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (2010) oraz nagrody specjalnej Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie poloneza w II etapie. W programie recitalu znajdą się trzy sonaty Fryderyka Chopina: c-moll op. 4, b-moll op. 35 i h-moll op. 58.

Cykl Koncertów Urodzinowych organizowany jest przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy z Filharmonią Narodową i II Programem Polskiego Radia od 2002 roku. Jego celem jest uczczenie rocznicy urodzin Chopina – 1 marca, w dniu obchodzonym przez samego kompozytora, jego rodzinę i przyjaciół (pomimo, iż w metryce chrztu artysty widnieje data urodzin 22 lutego). W ramach cyklu występują najwybitniejsi interpretatorzy dzieł kompozytora.


Koncert muzyki współczesnej z cyklu contem.ucha odbędzie się w czwartek, 1 marca 2012 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Łódzkiej. Wystąpi zespół 6ix + 1 w składzie: Jacques Demierre – fortepian, Roger Turner – perkusja, Okkyung Lee – wiolonczela, Urs Leimburger – saksofony, Thomas Lehn - syntezator analogowy, Dorothea Schürch - śpiew, piła, Thierry Simonot - reżyser dźwięku i Rudy Decelière - reżyser dźwięku.

Bohaterką pierwszego marcowego spotkania z muzyką współczesną będzie przestrzeń, a muzyka – zamiast tradycyjnie z estrady – będzie rozbrzmiewać na wszystkich poziomach filharmonicznego foyer. Występująca tego wieczoru szwajcarska formacja „6ix + 1” to zespół wyjątkowy. Podczas każdego swojego występu artyści wchodzą w szczególny kontakt z akustyką przestrzeni, w której odbywa się koncert. Brak partytur, prawdziwa wolność, improwizacja, przestrzeń i otaczające nas zewsząd dźwięki!


Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza 1 marca 2012 roku – w urodziny Fryderyka Chopina – na „wieczór z kompozytorem” w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich. Słowo wstępne na temat najnowszych badań o życiu Fryderyka Chopina w Warszawie i Paryżu wygłosi prof. Jerzy Miziołek. Podczas wieczoru zostanie także wyświetlony film dokumentalny Chopin wśród artystów i uczonych, prezentujący życie i studia artysty na Uniwersytecie Warszawskim w latach 1817-1827.

Dla każdego z gości spotkania przewidziana jest w prezencie płyta CD Fryderyk Chopin. Cudowne dziecko.

Początek o godz. 17:00. Wstęp wolny.


Nikoay Khozyainov, jeden z najbardziej interesujących uczestników i jednocześnie najmłodszy finalista ostatniego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, wystąpi w piątek, 2 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wspólnie z Orkiestrą Symfoniczną bydgoskiej Filharmonii pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego wykona słynny III Koncert fortepianowy d-moll op. 30 S. Rachmaninowa. W drugiej części koncertu zabrzmią Wariacje Enigma op. 36 E. Elgara.


Kolejna seria koncertów jazzowych z cyklu "Bednarska & CALISIA Jazz Nights hosted by InterContinental Warszawa" odbędzie się w co drugi piątek, począwszy od 2 marca 2012 roku aż do 25 maja 2012 roku. Koncerty już po raz drugi organizują: CALISIA – polska marka, znana w muzyce klasycznej z pięknego brzmienia fortepianów, Wydział Jazzu Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Klub HEMISPHERE Hotelu InterContinental Warszawa.

Seria koncertów jest projektem edukacyjnym i tak jak w edycji w 2011 roku, uczestniczyć w niej będą wybitni jazzmani: nauczyciele oraz absolwenci szkoły na Bednarskiej. Wśród wykonawców są m.in.: Zbigniew Namysłowski Master Class, Jump Swing Orkiestra Ryszarda Borowskiego, Janusz Szrom, Piotr Wrombel, Mariusz Mielczarek, Piotr Rodowicz, Michael „Patches” Stewart, Janusz Skowron i Kwintet Piotra Zabrodzkiego.
Początek serii to tzw. NU JAZZ, czyli nowe brzmienie klasyki jazzu wg. aranżacji i w wykonaniu muzyków oraz młodzieży z Bednarskiej. Następnie odbędą się koncerty swingowo-jazzowe, z lekkim repertuarem w klimacie muzyki z lat 30-tych i 40-tych. Jump Swing Orkiestra Ryszarda Borowskiego zagra porywający do tańca repertuar swingowy. Zaśpiewają, pod kierunkiem Janusza Szroma, młode zdolne wokalistki u progu karier. Kolejna propozycja to Polski Smooth Jazz - przegląd najpiękniejszych, polskich utworów, trochę zapomnianych, a w tej serii koncertów ożywionych nowoczesną aranżacją. Piotr Zabrodzki zaprezentuje muzykę nowoczesną, multi- stylową, z dużą ilością elektroniki i elementów free.
Repertuar koncertów w tej edycji jest wyjątkowo dynamiczny i różnorodny, a wykonają go muzycy grający w zespołach pop i jazz, występujący na wszystkich festiwalach, w programach telewizyjnych i radiowych. Wiodącym instrumentem ww. koncertów jest fortepian i pianiści będą grać na instrumencie CALISIA M-222, w rzadko spotykanym kolorze - jaskrawo-czerwonym!
Wpływy z zaproszeń cegiełek ( 30 zł, studenci i uczniowie 15 zł) zasilą konto Fundacji Bednarska, która działa na rzecz promocji uczniów Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina przy ul. Bednarskiej.

Więcej


W piątek, 2 marca 2012 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 3 marca 2012 roku o godz. 18.00 Filharmonia Krakowska gościć będzie jednego z najlepszych brytyjskich dyrygentów, pierwszego gościnnego dyrygenta opery wiedeńskiej - Jana Lathama-Koeniga (na zdjęciu). Pod jego batutą w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej usłyszymy Noce w ogrodach Hiszpanii Manuela de Falli, Nokturny Claude'a Debussy'ego oraz III Symfonię "Pieśń o nocy" Karola Szymanowskiego (z udziałem Chóru Filharmonii Krakowskiej przygotowanego przez Teresę Majkę-Pacanek). W charakterze solistów wystapią: pianista Marek Bracha oraz Rafał Bartmiński - tenor.

Program koncertu to w trzech odsłonach ukazane intencje, jakimi kierowali się kompozytorzy urodzeni w wieku XIX, lecz wprowadzający muzykę w kolejne stulecie. Nokturny Claude Debussy’ego śmiało sterują w kierunku nowoczesnej harmonii i instrumentacji, w trzech wysmakowanych obrazach orkiestrowych. Dzieło Manuela de Falli, Noce w ogrodach Hiszpanii jest próbą odnowienia idei trzyczęściowego koncertu instrumentalnego. Partia fortepianu nie ma tu roli wiodącej, jest wkomponowana w utwór wsparty na stylizowanych melodiach i rytmach właściwych bogatemu folklorowi krain Półwyspu Iberyjskiego. Wysoce oryginalnym dziełem jest III Symfonia Pieśń o nocy op. 27 Karola Szymanowskiego, z tekstem perskiego poety Dżalala ad-Dina ar-Rumiego, przeznaczona na głos solowy, chór i orkiestrę. Szymanowski stworzył własny świat dźwięków organizowanych poza zasadą tonalną, chociaż chwilami odwołujących się do niej. Uzyskany tu nowy rodzaj ekspresji wywołał w Polsce kontrowersje, czego dowodem są gorące polemiki krytyków nie do końca rozumiejących przesłanie dzieła. [Zbigniew Andrzej Zając]


Tytułowym przebojem piątkowego (2 marca 2012 roku o godz. 19 w sali przy ul. Pszczyńskiej 6) koncertu Filharmoników Śląskich Symfoniczny hit będzie IX Symfonia d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena. Zachwyca wiarą w dobro silniejsze od śmierci, choć pisał ją człowiek u schyłku życia, kompozytor całkowicie głuchy, dotkliwie samotny pośród utarczek, procesów sądowych i materialnego niedostatku, mimo, że był najsłynniejszym muzykiem swojego czasu. Wyrazem potrzeby radości i szczęścia, potrzeby każdego człowieka, ale i całej ludzkości, emanuje zwłaszcza ostatnia część Dziewiątej – kantata z Schillerowskim tekstem Ody do radości, która nie przypadkiem stała się hymnem Unii Europejskiej. Wielki symfoniczny przebój w programie poprzedzi uwertura Coriolan op. 62 – muzyczny wyraz duchowego dramatu człowieka, którego zraniona duma ugięła się przed silniejszą miłością ojczyzny.

Wystąpią: Joanna Freszel – sopran, Joanna Iwaszkiewicz – alt, Dariusz Pietrzykowski – tenor i Jarosław Kitala – bas oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Jerzego Salwarowskiego.


W piątek, 2 marca 2012 roku o godzinie 18:00 w Akademii Muzycznej w Katowicach odbędzie się koncert Witold Szalonek in memoriam w 85. rocznicę urodzin kompozytora. Program wieczoru wypełnią kompozycje Jubilata na instrumenty solowe: Trzy szkice na harfę solo (1972), Quattro monologhi per oboe solo (1966) i Pawana na śmierć i zmartwychwstanie pewnych iluzji. W ramach koncertu zostaną również prawykonane trzy nowe kompozycje z katalogu PWM, które zostały wyłonione w ramach Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego – dla młodych polskich twórców. W 2011 roku Konkurs ten dedykowany był pamięci Witolda Szalonka. I Nagrodę zdobyła kompozycja Ewy Fabiańskiej - Miniatures sonoristiques na puzon preparowany solo, zaś wyróżnienie otrzymał utwór Justyny Kowalskiej-Lasoń - ...dotykam gór, a one dymią na flet preparowany solo. Trzecim prawykonaniem będzie utwór przeznaczony na klawesyn - Sonettino Emila Barnarda Wojtackiego - zdobywcy I Nagrody w roku 2008.

Wystąpią: Ryszard Sojka – flet, Lorena Mac – obój, Jeliński Wojciech – puzon, Obońska Irmina – klawesyn, Ewa Jaslar – harfa i Błażej Sudnikowicz – gitara.

Organizatorem koncertu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Oddział Katowicki Związku Kompozytorów Polskich.


Koncert z okazji jubileuszu 65-lecia Dolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego odbędzie się w sobotę, 3 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. Z recitalem fortepianowym wystąpi Krzysztof Jabłoński, który wykona utwory Fryderyka Chopina – Balladę g-moll op. 23, Scherzo b-moll op. 31, Etiudę c-moll op. 10 nr 12 i Poloneza As-dur op. 53, Karola Szymanowskiego – Etiudę b-moll op. 4 nr 3 oraz Ignacego Jana Paderewskiego – Krakowiaka fantastycznego op. 14 nr 6 i Legendę op. 16 nr 1. W drugiej części koncertu usłyszymy Kameralny Chór Męski „Cantilena” pod dyrekcją Artura Wróbla i Młodzieżową Akademię Musicalową.

Krzysztof Jabłoński (na zdjęciu) należy do grona najwybitniejszych polskich pianistów. Artysta współpracuje ze znakomitymi dyrygentami, kameralistami i orkiestrami na całym świecie, jest też laureatem wielu międzynarodowych konkursów, w tym zdobywcą III nagrody na 11. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, na którym dwadzieścia lat później zajął miejsce przy stole jurorskim. Z okazji 65-lecia istnienia Dolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego w wykonaniu Krzysztofa Jabłońskiego usłyszymy prawdopodobnie najbardziej popularne i należące do grupy najwybitniejszych dzieł polskiej pianistyki utwory. W dźwiękach Ballady g-moll Chopina odnajdziemy romantyczne, sentymentalne wspomnienia i fantazje kompozytora, doświadczymy siły i pasji w jego Etiudzie c-moll zwanej „Rewolucyjną”, blasku i dostojeństwa w Polonezie As-dur oraz ognistego, demonicznego Scherza b-moll. Na koncercie zabrzmią również na wskroś polskie: Krakowiak fantastyczny oraz Legenda Ignacego Jana Paderewskiego, a także spopularyzowana przez tego polskiego pianistę-polityka liryczno-melancholijna Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego.


Opera Manru Ignacego Jana Paderewskiego zostanie wystawiona na scenie Opery Nova w Bydgoszczy trzykrotnie - 3, 4 i 6 marca 2012 roku o godz.19.00.

Manru pozostaje do dziś jedyną polską operą, która trafiła na deski NY Metropolitan Opera. W powojennej Polsce grywana była rzadko. Obecnie mają ją w swym repertuarze tylko dwie polskie sceny operowe, wśród nich Opera Nova w Bydgoszczy.
Muzyka pisana pod wpływem dramatów muzycznych Wagnera zawiera szczególnie imponujące partie symfoniczne orkiestry, piękne partie wokalne. Paderewski włączył do partytury także elementy folklorystyczne: tańce góralskie i motywy cygańskie. Temat libretta zaczerpnięty został z powieści J.I. Kraszewskiego Chata za wsią. Literacki Cygan Tumry nosi w operze imię Manru, które - jak pisał autor libretta, Alfred Nossig, do Ignacego Jana Paderewskiego: "…jest najbardziej ponurym, cygańskim i operowym". Ignacy Jan Paderewski powiedział w 1902 roku na spotkaniu z przedstawicielami prasy w Nowym Jorku: "Wybór tematu umożliwił mi wprowadzenie dużej dozy liryzmu do libretta i pod tym względem wzorowałem się (...) na metodzie włoskiej. Sądzę, że nowość Manru polega na tym, że w odróżnieniu od zwykłej romantycznej historii, jej temat został osnuty na tle konfliktu między dwiema rasami, Słowianami i Cyganami. Temat jest zresztą na wskroś muzyczny".

Opera Paderewskiego wyreżyserowana na scenie Opery Nova przez Laco Adamika stała się uniwersalnym spektaklem o nietolerancji i ludzkich uprzedzeniach. Zastosowane przez realizatorów nowoczesne rozwiązania scenograficzne pozwoliły na stworzenie współczesnego w wyrazie i aktualnego spektaklu. Znakomicie zakomponowały ruch sceniczny, malarsko oświetlone sekwencje zbiorowe, świetne partie chóru, intensywna, pełna melodyjności i barwności muzyka orkiestrowa, to atuty bydgoskiego przedstawienia Manru. W głównych partiach solowych: Sylwester Kostecki i Janusz Ratajczak (Manru), Agnieszka Piass i Małgorzata Grela (Ulana), Barbara Krahel i Małgorzata Ratajczak (Jadwiga), Monika Ledzion i (uwaga: w innej roli) ponownie Małgorzata Ratajczak jako Aza, a w roli demonicznego Uroka: Adam Woźniak i Leszek Skrla. Urokliwą partię solową na cymbałach wykona zaproszony znakomity ukraiński instrumentalista Ihor LLomaha. Orkiestrę Opery Nova poprowadzi Maciej Figas.

Spektaklom towarzyszy wystawa pt. Paderewski.Polak, Europejczyk. Mąż stanu i artysta, użyczona przez Muzeum Niepodległości w Warszawie.

W przerwie spektakli dostępna będzie także płyta z dokonanym - po raz pierwszy w historii światowej fonografii - nagraniem opery w technice DVD, wydanym przez firmę DUX. Partie solowe na płycie wykonują: Manru - Janusz Ratajczak (tenor), Ulana - Wioletta Chodowicz (sopran), Jadwiga - Barbara Krahel (mezzosopran), Urok - Leszek Skrla (baryton), Aza - Monika Ledzion ( mezzosopran), Oros - Jacek Greszta (bas), Jagu - Łukasz Goliński (bas), Młody Cygan - Marcin Naruszewicz (tenor), Młoda Dziewczyna - Magdalena Polkowska (sopran), solo skrzypcowe - Krzysztof Jakowicz, a towarzyszy im Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova pod batutą Macieja Figasa.


Capella Cracoviensis zaprasza w marcu na dwa koncerty oratoryjne. W niedzielę, 4 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie zabrzmi oratorium Hercules Haendla. W roli solistów wystąpią: Ruby Hughes, Michaela Selinger, Łukasz Dulewicz, Benjamin Hulett i Simon Kirkbride, a całość poprowadzi Jan Tomasz Adamus. Trzy tygodnie później, 25 marca 2012 roku w tej samej sali usłyszymy oratorium Solomon Haendla, z udziałem Tary Venditti, Kristy Swift, Gillian Webster, Krystiana Krzeszowiaka i Petera Harvey’a w roli solistów. Zespołem dyrygować będzie Alessandro de Marchi.

Herkules to musical drama, oratorium dramatyczne, tym odleglejsze od ortodoksyjnej idei gatunku, że opowiada historię mityczną. Solomon natomiast należy do najbardziej spektakularnie opracowanych muzycznie historii starotestamentowych. Z użyciem trąbek i kotłów, głosi pobożność i chwałę wielkiego króla, w międzyczasie roztrząsa jednak dylematy panowania, w których objawia się jego sławna mądrość (kulminacją jest tu przejmujący lament sceny słynnego sądu Solomona).


Koncert GENERACJE XV. Na Urodziny Dwójki odbędzie się w niedzielę, 4 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W programie utwory: Anger for orchestra (2011) Ignacego Zalewskiego (prawykonanie), Litania na orkiestrę symfoniczną (1978) Pawła Buczyńskiego, Katabasis na orkiestrę symfoniczną (2010) Dariusza Przybylskiego, Voces na małą orkiestrę symfoniczną (2005) Aleksandra Kościowa, Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową (2011) Macieja Zielińskiego i Vitality concerto for percussion & orchestra (2011) Tomasza Jakuba Opałki. Podczas koncertu odbędą się również premierowe wykonania kompozycji, zamówionych u każdego z kompozytorów specjalnie z okazji jubileuszu „Dwójki”. Wystąpią: Katarzyna Duda – skrzypce, Leszek Lorent – perkusja, Kamil Walasek – altówka i Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Więcej


Trio smyczkowe w składzie: Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce (na zdjęciu), Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka i Marcin Zdunik – wiolonczela wystąpi dwukrotnie: w niedzielę, 4 marca 2012 roku na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie i we wtorek, 6 marca 2012 roku o godz. 19:00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W jego wykonaniu usłyszymy Preludium i Fugę nr 2 KV 404a na trio smyczkowe Wolfganga Amadeusa Mozarta, Trio smyczkowe D-dur op. 9 nr 2 Ludwiga van Beethovena, Trio smyczkowe „Matinata” Romana Maciejewskiego, Serenadę C-dur op. 10 Erno Dohnányi’ego oraz Trio smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego.


Laureaci V Konkursu Pieśni i Arii we Włoszakowicach wystąpią w niedzielę, 4 marca 2012 roku o godz. 15.00 w Sali im. H. Melcera na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W wykonaniu: Marty Panfil – mezzosopran, Elizy Safjan – sopran liryczny, Dagmary Świtacz – sopran oraz towarzyszących im pianistów - Piotra Sałajczyka, Pauliny Rychlewskiej i Justyny Skoczek usłyszymy pieśni i arie K. Kurpińskiego, H. Purcella, K. Szymanowskiego i J. Glucka.


Koncert kompozytorski Douglasa Pewa – amerykańskiego kompozytora, pianisty i śpiewaka, laureata tegorocznej edycji Konkursu „Musica Sacra” odbędzie się 4 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Sali im. H. Melcera na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie: Bagatelles for Solo Piano, Silent Music for 2 Pianos, Abide With Me! for Voice and Organ oraz Missa ‘Musica Sacra’ for Chorus and Organ. Wystąpią: Artur Słotwiński – fortepian, Douglas Pew – fortepian i śpiew, Jan Krutul, Łukasz Farcinkiewicz – organy oraz Chór Katedry Warszawsko-Praskiej pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego.


Po triumfie L'Allegro... pod dyrekcją Paula McCreesha, w niedzielę – 4 marca 2012 roku o godz. 18 w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie – wykonane zostanie kolejne oratorium, tym razem z gatunku dramatycznych, sięgające nie do historii biblijnej, lecz – mniej typowo – do greckiej mitologii: Hercules Georga Friedricha Haendla.

Zdaniem licznych znawców jest to najlepsze dzieło kompozytora. Zwięzłość i podniosłość oratorium wiążą się tu z siłą dramatyczną najlepszej opery – wszystko na bazie niewyczerpanej inwencji Händla. Lepszej syntezy z pewnością nie da się osiągnąć. Dzieło wykonają wybitni soliści: Ruby Hughes, Michaela Selinger, Łukasz Dulewicz, Benjamin Hulett i Simon Kirkbride oraz zespół instrumentalny Capelli Cracoviensis pod batutą autora całego projektu – Jana Tomasza Adamusa.


Gloria Patri - 24 hymny na chór mieszany estońskiego kompozytora Urmasa Sisaska (na zdjęciu) usłyszymy w niedzielę, 4 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu w wykonaniu Chóru Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Krzysztofa Szydzisza.

Już od czasów starożytnych muzyka nierozerwalnie połączona była z astronomią, wchodząc w skład tzw. quadrivium, czyli grupy będącej częścią siedmiu sztuk wyzwolonych. Pitagorejczycy wierzyli, że świat został stworzony z chaosu poprzez dźwięk i harmonię, a więc zgodnie z zasadami muzycznych proporcji. Uważali oni, że odległości między znajdującymi się w ruchu planetami odpowiadają interwałom muzycznym, planety zaś wytwarzają dźwięki, które z powodu swojej doskonałości i wzniosłości są dla nas niesłyszalne.
Cis, D, Fis, Gis, A to według Urmasa Sisaska dźwięki tzw. skali planetarnej, która stała się podstawą jego utworów. Bazując na trajektorii planet Układu Słonecznego, wyliczył on teoretyczne wysokości dźwięków dla obrotów Merkurego, Wenus, Ziemi, Marsa, Jowisza, Saturna, Urana, Neptuna i Plutona. Ku jego zaskoczeniu okazało się, że skala ta zgodna jest z japońską skalą pentatoniczną stylu muzycznego kumayoshi. Fakt, że w tym samym czasie w jego ręce trafił katolicki modlitewnik z łacińskimi tekstami, Sisask uznał wręcz za symboliczny. Prace nad 24 pieśniami religijnymi na chór mieszany pod wspólną nazwą Gloria Patri kompozytor ukończył w 1988 roku. Wszystkie pieśni tworzące cykl zostały zaaranżowane w stylu kumayoshi w oparciu o różnorodne techniki kompozytorskie i style muzyczne. Alleluia stanowi fugę, Deogratias passacaglię, a Agnus Dei kanon. Benedicamus wywodzi się ze szkoły weneckiej chórów naprzemiennych, z kolei utworowi Confitemini blisko do tańców renesansowych. Wolna recytacja Pater noster przywodzi na myśl chorał gregoriański, podobnie jak melizmatyczne Ave Maria zadedykowane estońskiemu dyrygentowi chóralnemu Ene Üleoi. Oremus natomiast to modlitwa wyrażana przez różne szmery i śpiew mormorando.

Koncert będzie połączony z niezwykle nastrojową prezentacją multimedialną ruchu planet.


Przyjaciele i Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury złożą hołd wielkie artystce - Tatianie Shebanovej na koncercie "Chopin & Shebanova in memoriam" w ramach Wawer Music Festival, w dniu 4 marca 2012 roku o godz. 17:30 w Pałacu Businessman Institute w Warszawie (przy ul. Trakt Lubelski 40a).

"Oddana Muzyce"- te słowa widnieją wyryte na pomniku Tatiany Shebanovej zmarłej w dniu 1 marca 2011 roku w Wawrze w Warszawie. Artystka jako jedyna w historii nagrała dwukrotnie wszystkie dzieła Chopina: po raz pierwszy na koncertowym Steinway & Sons w kolejności opusowej dla firmy DUX , a po razu drugi na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, na historycznym fortepianie Erardzie z 1848 roku.

Podczas niedzielnego koncertu wystąpią: Jarosław Drzewiecki, Stanisław Drzewiecki z żoną Jekateriną Drzewiecką, Andrzej Jasiński, Nina Czerkies oraz Accademia dell'Arco Chamber Orchestra pod batutą Jerzego Maksymiuka. Artyści zagrają Koncert a-moll na 4 fortepiany i orkiestrę kameralną Jana Sebastiana Bacha.


Warsaw Camerata zaprasza w niedzielę, 4 marca 2012 roku o godz. 14.00 na koncert charytatywny, zorganizowany dla małej Agatki, zmagającej się z ciężką chorobą nowotworową. W Bazylice przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie zabrzmi I cześć oratorium Mesjasz G. F. Haendla.

Wystąpią: Anna Karasińska – sopran, Anna Radziejewska – alt, Rafał Grozdew – tenor i Wojtek Gierlach – bas, Chór Warszawski (kier. art. Richard Berkeley) i Warsaw Camerata pod batutą Pawła Kosa-Nowickiego.

Wstęp wolny.

Szczegółowe informacje o Agatce – na stronie www.agatka-pomoc.pl


XII Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej „Ars Moriendi” odbędzie się w dniach 4 marca - 3 kwietnia 2012 roku. Motto festiwalu to Ars moriendi, czyli sztuka umierania, a w szerszym pojęciu - odchodzenia. Dwa bieguny programowe stanowią dwa monumentalne dzieła zaplanowane na odrębne koncerty: Das Lied von der Erde G. Mahlera i Johannes­passion J. S. Bacha.

Organizatorzy: Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego, Miasto Poznań i Samorząd Województwa Wielkopolskiego.

Więcej