Polmic - FB

calendar of events

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

16. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena odbędzie się w dniach 25 marca – 6 kwietnia 2012 roku. Tematem przewodnim tegorocznej edycji będzie wojna i pokój. Zmierzch bogów, słynna VII Symfonia „Leningradzka”, czy Aleksander Newski – to tylko część programu Festiwalu.

Festiwal zainauguruje koncert laureatów 14. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Piotra Czajkowskiego. Wystąpi Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą Clemensa Schuldta, laureata Konkursu Dyrygenckiego Donatella Flick w Londynie oraz zwycięzcy moskiewskiej imprezy: pianista Daniil Trifonov, skrzypek Sergei Dogadin i wiolonczelista Narek Hakhnazaryan, którzy wykonają Koncert potrójny Beethovena. W Beethovenowskim repertuarze usłyszymy również Orkiestrę Düsseldorfer Symphoniker pod dyrekcją Andreya Boreyki (III Symfonia „Eroica”), Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Jerzego Semkowa, Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzoną przez Miguela Gómeza Martíneza (muzyka sceniczna do tragedii Egmont).
Ponadto Valery Gergiev zadyryguje m.in. Newskim z Ekateriną Semenchuk (mezzosopran) w partii solowej, a Ingo Metzmacher razem z Gustav Mahler Jugendorchester przypomni VII Symfonię „Leningradzką” Szostakowicza, jak również dramat muzyczny Richarda Wagnera Zmierzch bogów z tetralogii Pierścień Nibelunga (w wersji koncertowej). Jacek Kaspszyk, prowadząc Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia i Chór Filharmonii Krakowskiej, przedstawi Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego – dzieło, które ostatecznie ukończył kompozytor po śmierci papieża Jana Pawła II, komponując Chaconnę dedykowaną Ojcu Świętemu.
Specjalnym wydarzeniem tej edycji festiwalu będzie cykl wszystkich symfonii Roberta Schumanna, które podczas dwóch wieczorów wykona Deutsche Kammerphilharmonie Bremen pod dyrekcją Paavo Järviego.
W ramach cyklu „Nieznane opery”, realizowanego od czterech edycji festiwalu, wykonane zostanie po raz pierwszy na polskiej estradzie dzieło włoskiego kompozytora Italo Montemezziego L’amore dei trere (Miłość trzech królów) z 1913 roku. Koncertowe wykonanie opery poprowadzi Łukasz Borowicz, dyrygując Polską Orkiestrą Radiową i Chórem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W partiach solowych wystąpią młodzi amerykańscy wokaliści, studenci i absolwenci Yale School of Music w New Haven, przygotowani przez profesor Doris Yarick-Cross.
Wśród solistów zobaczymy Rudolfa Buchbindera, Igora Levita i Yeol Eum Son, wiolonczelistę Trulsa Morka, klarnecistę Michela Lethieca i wokalistów: Rebekkę Evans, Liobę Braun, Nikolaya Didenko, Anję Kampe.
Program koncertów kameralnych wypełnią m.in. dzieła patrona festiwalu, które wykona duet Julian Rachlin i Itamar Golan (sonaty na skrzypce i fortepian) oraz Altenberg Trio (Trio op. 70/2). Wojenny VIII Kwartet smyczkowy Szostakowicza zagra Artis Quartet. Zabrzmi także Suita z baletu Historia żołnierza Igora Strawińskiego w opracowaniu na klarnet, skrzypce i fortepian oraz Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena, a wśród wykonawców znajdą się Michel Lethiec, Yeol Eum Son i Arto Noras.

16. Wielkanocny Festiwal zakończy misterium Męczeństwo św. Sebastiana Claude’a Debussy’ego, którego 150. rocznicę urodzin obchodzona jest w tym roku na świecie.

Wydarzeniem towarzyszącym Festiwalowi będzie Mistrzowski kurs interpretacji prof. Igora Petrushevsky’ego zatytułowany Sztuka wykonawcza arcydzieł skrzypcowych. Jak przygotować się do międzynarodowych konkursów skrzypcowych, który odbywać się będzie w dniach 26-29 marca 2012 roku w Sali Koncertowej im. Józefa Elsnera D.S. „Dziekanka” w Warszawie (ul. Krakowskie Przedmieście 58/60), oraz 16. Międzynarodowe Sympozjum Naukowe Beethoven: wojna i pokój – w dniach 26-27 marca 2012 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki.

Read more


W Niedzielę Palmową 1 kwietnia 2012 roku w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi Pasja wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha. Wystąpią: Julia Kirchner – sopran, Piotr Olech – alt, Karol Kozłowski - tenor i Andrzej Witlewski – bas oraz Capella Cracoviensis pod kierunkiem Konrada Junghänela (na zdjęciu). Koncert, prowadzony przez jednego z najsłynniejszych dziś specjalistów od muzyki dawnej, szefa zespołu Cantus Cölln, transmitowany będzie przez Program Drugi Polskiego Radia (a następnie rozpowszechniany w europejskiej sieci nadawców - EBU).

 Konrad Junghänel – wybitny lutnista, początkowo współpracujący z najlepszymi zespołami muzyki dawnej, następnie zasłynął też jako założyciel znakomitego zespołu wokalnego Cantus Coelln. Jego interpretacje polifonii renesansowej i barokowej należą do szczytowych osiągnięć w tym repertuarze. Od ponad dekady zajmuje się dyrygenturą na szeroką skalę, prowadząc koncerty i – przede wszystkim – sceniczne produkcje muzyki barokowej i wczesnoklasycznej. Szczególnie wyczulony na barwę, jej spoistość i jedwabistość, kieruje zespołem jak grupą śpiewaków. Prowadził spektakle m.in. w Kolonii, Innsbrucku, Antwerpii, Bazylei, Staatsoper w Hamburgu, Staatsoper w Hannoverze, na Händelfestspiele Göttingen, w Komische Oper w Berlinie.


Nadzwyczajny koncert symfoniczny, inaugurujący projekt popularyzujący dziedzictwo kulturowe Polski i Litwy, pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego w wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Moniki Wolińskiej odbędzie się 1 kwietnia 2012 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Artystyczne związki polsko-litewskie mają długą tradycję i są ważnym elementem naszej wspólnej historii. Koncert poświęcony jest wyjątkowej przyjaźni dwóch wielkich kompozytorów – Eugeniusza Morawskiego (na zdjęciu) i Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa. Ci wybitni twórcy wspierali się w życiu artystycznym i prywatnym. Podczas koncertu usłyszymy: poemat symfoniczny W lesie M.K. Čiurlionisa napisany w Warszawie, a dedykowany Eugeniuszowi Morawskiemu oraz Nevermore E. Morawskiego – poemat symfoniczny napisany po śmierci litewskiego przyjaciela. Odbędzie się również premiera światowa utworu Marcina Błażewicza pt. Doświadczenie śmierci, dedykowanego przyjaźni bohaterów tego wieczoru. Ponadto zabrzmi Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza.

Koncert ten to również premiera i promocja płyty z poematami symfonicznymi Eugeniusza Morawskiego, nagranej przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia pod batutą Moniki Wolińskiej. Płyta jest pierwszym w historii albumem z muzyką tego wspaniałego kompozytora, zawierającym zachowane trzy poematy symfoniczne.

Organizatorem Koncertu jest Fundacja im. Antona Brucknera.

Wstęp za zaproszeniami i na wejściówki dostępne w dniu koncertu w kasie Studia S1.


Koncert cyklu „Inspiracje. Miniatury” w wykonaniu członków i gości Koła Solistów i Kameralistów Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków odbędzie się 1 kwietnia 2012 roku o godz. 14.30 w sali Melcera Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie.

W programie utwory Claude’a Debussy’ego - Doctor Gradus ad Parnassum, The Little Sheperd z suity „Children’s corner” na fortepian, Siergieja Rachmaninova - Etiuda Obraz D-dur op.39 na fortepian i Zdes‘horosho op.21 no 7, Johna Cage’a - 4'33" na kwartet smyczkowy, Krzysztofa Pendereckiego - Cadenza na altówkę solo, Antonio Carlosa Jobima - Chega de Saudade na kwartet z taśmą, Auguste’a Franchomme - Kaprys wiolonczelowy nr 12 op.7 w aranżacji na kwartet smyczkowy, Hugo Wolfa - pieśni Kennst Du das Land z cyklu Goethe Lieder, Ich hab’ in Penna einen Liebsten Wohnen z cyklu Italienisches Liederbuch, Witolda Lutosławskiego - Pieśń "Spóźniony słowik", Karla Garta - Freek Contempiece na kontrabas, Andrzeja Kopcia - e-motion:e-mission:e-vaporation per viola solo, Bartosza Kowalskiego - Vice Versa na 3 flety i kontrabas oraz wybrane pieśni Fryderyka Chopina. Wystąpią: A. Demowska-Madejska, M. Karasiewicz, J. Kostrzoń – altówka, J. Antoniak, J. Łuczak – skrzypce, A. Hajduk, M. Kłubczuk, W. Świętoński – fortepian, M. Maciejewski, Ł. Owczynnikow – kontrabas, K. Wyrzykowska – wiolonczela, A. Karpowicz, W. Strączek, J. Sudujko - flet, E. Romanik, S. Krzysiek – śpiew.


Koncerty „Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej” odbędą się w dniach 30 marca – 3 kwietnia 2012 roku.

Festiwal zainauguruje wykonanie Koncertu wiolonczelowego h-moll op.104 Antonína Dvořáka w interpretacji niemieckiego wiolonczelisty, Juliana Steckela, uznawanego za jednego z najbardziej utalentowanych i wszechstronnych muzyków swojego pokolenia. W 2010 roku artysta otrzymał I nagrodę podczas 59. edycji Konkursu Muzycznego ARD w Monachium, ponadto podczas tego samego konkursu zdobył nagrodę publiczności za wspaniałą interpretację Koncertu wiolonczelowego h-moll A. Dvořaka, dwie nagrody specjalne za nagrania („Oehms Classics”) oraz nagrodę przyznawaną przez muzyków Monachijskiej Orkiestry Kameralnej. Drugą część wieczoru wypełni muzyka fińska – V Symfonia Jeana Sibeliusa. Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Daniel Raiskin.
Drugi wieczór „Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej” - w sobotę, 31 marca 2012 roku o godz. 19.00 - będzie okazją do przedświątecznego wyciszenia się. Podczas koncertu w Bazylice Archikatedralnej św. Stanisława Kostki (przy ul. Piotrkowskiej 265) wystąpi zespół barokowy „Baroque Ensemble Battalia”, a solistką będzie fińska skrzypaczka Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch. Artyści wykonają wybrane Sonaty Misteryjne Heinricha Ignaza Bibera - cykl piętnastu sonat pochodzi prawdopodobnie z 1676 roku. Poszczególne utwory odpowiadają tajemnicom różańca – radosnym (sonaty I–V), bolesnym (VI–X) i chwalebnym (XI–XV) – i przedstawiają najważniejsze ewangeliczne wydarzenia z życia Jezusa i Jego Matki.
Dzień później, 1 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej usłyszymy z kolei Uwerturę do opery Idomeneo, król Krety KV 366 oraz Wielką mszę c-moll KV 427 W. A. Mozarta w wykonaniu solitów (Anna Terlecka-Kierner – sopran, Bernadetta Grabias – mezzosopran, Przemysław Baiński – tenor, Stanisław Kierner – baryton) oraz Orkiestry Symfonicznej i Chóru Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi pod batutą Paula Esswooda.
„Łódzką Wielkanoc Muzyczną”, dzięki wzruszającej i skłaniającej do przedświątecznych rozmyślań muzyce ostatnich kilku dekad, zakończy koncert w Kościele Ojców Jezuitów. Orkiestra kameralna oraz chór Filharmonii Łódzkiej pod kierownictwem Dawida Bera wykonają Requiem angielskiego kompozytora Johna Milforda Ruttera z 1985 roku. Podczas wieczoru zabrzmią również Euntes ibant et flebant op. 32 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Stabat Mater na cztery chóry i zespół instrumentalny łodzianina, Artura Zagajewskiego (prawykonanie).

Read more


Katolicyzm otacza szczególną czcią Matkę Bożą, która uznawana jest nie tylko za świętą, lecz także za postać ważną w życiu wielu ludzi. Wierni kierują do niej modlitwy, uznając ją za pośredniczkę między nimi a Bogiem. Kult Matki Bożej Bolesnej pojawił się już w średniowieczu i inspirował wielu artystów, którzy poruszeni cierpieniem Matki Jezusa chętnie podejmowali ten temat w swoich dziełach.

W programie Koncertu wielkopostnego – 1 kwietnia 2012 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Wrocławskiej – znajdą się dwa utwory o tematyce maryjnej autorstwa Włodzimierza Szomańskiego, założyciela grupy Spirituals Singers Band. Jednym z nich będzie prezentowane po raz pierwszy Stabat Mater. Dzieło inspirowane jest średniowieczną sekwencją wykonywaną w czasie Wielkiego Postu do słów franciszkańskiego poety i mistyka, Jacopone da Todi. Druga z kompozycji to Siedem Boleści Maryi. Składa się ona z następujących części: Proroctwo Symeona, Ucieczka do Egiptu, Zgubienie Jezusa, Spotkanie z Jezusem na Drodze Krzyżowej, Ukrzyżowanie i śmierć Jezusa, Zdjęcie Jezusa z krzyża oraz Złożenie Jezusa do grobu.

Wystąpią: Spirituals Singers Band, Chór Politechniki Wrocławskiej i Zespół instrumentalistów w składzie: Rafał Karasiewicz – fortepian, Paweł Serafiński – organy Hammonda, Andrzej Michalak – gitara basowa, Dariusz Kaliszuk – perkusja i Jacek Muzioł – instrumenty perkusyjne. Koncert poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Małgorzata Sapiecha-Muzioł.


Oratorium Pielgrzymi do Grobu Pańskiego Johanna Adolfa Hassego zabrzmi podczas Koncertu Adwentowego w niedzielę, 1 kwietnia 2012 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią – soliści: Magdalena Krysztoforska, Marta Czarkowska, Ewelina Siedlecka, Aleksandra Klimczak, Marcin Gadaliński, Marcin Liweń i Stanisław Zyskowski oraz Orkiestra Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej pod kierunkiem Agaty Sapiechy.

Koncert zostanie powtórzony 3 kwietnia w Kościele oo. Kapucynów (ul. Miodowa 13, Warszawa) o godz. 19.00. Wstęp wolny.


W dniach 2-9 kwietnia 2012 roku w Krakowie odbędzie się Festiwal „Misteria Paschalia”. Zaproszenie do udziału w dziewiątej edycji przyjęły największe gwiazdy muzyki barokowej, m.in. Roberta Invernizzi, Vivica Genaux, Josè Maria Lo Monaco, Julia Lezhneva i Magnus Staveland oraz uwielbiane przez festiwalową publiczność zespoły, m.in. Europa Galante, Accademia Bizantina, Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Les Musiciens du Louvre Grenoble i Ensemble Matheus.

Koncerty będzie transmitować i rejestrować Program 2 Polskiego Radia.

Read more


Słynne Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmi podczas Koncertu Papieskiego w poniedziałek, 2 kwietnia 2012 roku o godz. 20:30 w Archikatedrze w Gdańsku-Oliwie. Wystąpią: Anna Wierzbicka – sopran, Mirosława Tukalska – alt, Piotr Kusiewicz – tenor, Andrzej Klimczak – bas oraz Chór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (przyg. Jerzy Szarafiński) i Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego.

Patronat honorowy nad koncertem objął Metropolita Gdański ks. Arcybiskup Sławoj Leszek Głódź.

Wstęp wolny.


Koncert na Wielki Tydzień odbędzie się 4 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 w Kościele św. Mateusza w Łodzi (ul. Piotrkowska 283).

Słowa Stabat Mater, pełnej majestatu sekwencji liturgicznej, napisał Jacopone da Todi w XIII wieku. Z biegiem lat muzykę do jego słów tworzyli najwybitniejsi kompozytorzy świata. Obok Dvořaka, Elsnera, Haydna, Poulenca, Pendereckiego, Schuberta, Szymanowskiego, Verdiego i Vivaldiego, Stabat Mater skomponowali także Giovanni Battista Pergolesi i Gioacchino Rossini i to właśnie ich ujęcia tego słynnego sakralnego tematu wypełnią repertuar Koncertu na Wielki Tydzień.

Pergolesi, włoski kompozytor epoki baroku, ukończył swoje dzieło na dwa dni przed śmiercią. Stworzył ascetyczną, pełną pasji kompozycję, operującą środkami zaczerpniętymi z neapolitańskiej szkoły operowej początku XVIII wieku. Stabat Mater, napisane na dwa głosy żeńskie, orkiestrę smyczkową i basso continuo, jest jednym z najznakomitszych dzieł kompozytora i stanowi pomnik nowego, barokowego stylu w muzyce religijnej. Jako solistki wystąpią: Dorota Wójcik (sopran) i Olga Maroszek (alt). Premiera drugiej planowanej w ramach koncertu pozycji - Stabat Mater Rossiniego - wzbudziła zachwyt paryskiej publiczności. Jak relacjonował Gaetano Donizetti, który poprowadził pierwsze włoskie wykonanie w Bolonii, entuzjazm słuchaczy przerósł wszelkie oczekiwania kompozytora. Pracy Rossiniego nad premierą przyglądał się wiwatujący tłum Włochów, który niemal każ dego dnia odprowadzał swojego idola do domu. Dzieło usłyszymy w wykonaniu Joanny Woś (sopran), Bernadetty Grabias (mezzosopran), Pavla Tolstoya (tenor), Aleksandra Teligi (bas). Orkiestrę Teatru Wielkiego w Łodzi poprowadzi Eraldo Salmieri.


Mesjasz Georga Friedrich Haendla zabrzmi 4 kwietnia 2012 roku o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30) w ramach Festiwalu Muzycznego „Bursztynowy Szlak”.

Wystąpią soliści Chóru Filharmonii Wrocławskiej: Aldona Bartnik – sopran, Agnieszka Ryman – sopran, Violetta Wysocka-Marciniak – sopran, Aleksandra Hruby – alt, Ewelina Wojewoda – alt, Andrii Khorsik – tenor, Przemysław Borys – tenor, Maciej Adamczyk – bas i Jerzy Butryn – bas, Chór Filharmonii Wrocławskiej (Agnieszka Franków-Żelazny- kierownictwo artystyczne, przygotowanie chóru) i Orkiestra Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka.

Współorganizatorem koncertu jest NFM| Filharmonia Wrocławska.

Read more


Koncert “Karol Stryja in memoriam” odbędzie się w środę, 4 kwietnia 2012 roku o godz. 18.00 w kościele Jezusowym w Cieszynie. W wykonaniu solistów: Elżbiety Grodzkiej-Łopuszyńskiej – sopran i Adama Szerszenia – baryton oraz Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jerzego Koska usłyszymy Requiem d-moll op. 48 Gabriela Fauré.

Nie trzymające się ściśle liturgii Requiem d-moll Gabriela Fauré’go to utwór od innych mszy za zmarłych wyróżniający się jasnością i nadzieją, oparty na wizji Bożego miłosierdzia, silnie kontrastującej ze smutkiem uroczystości żałobnej. Różne od dramatycznych i patetycznych innych utworów tego gatunku, finezyjne i poetyckie Requiem emanuje radością z wybawienia i niezwykłym pięknem. Camille Saint-Saëns miał zuważyć, że „tak jak jest tylko jedno Ave verum – Mozarta, tak jest tylko jedno Pie Jesu – Fauré’go”.

Filharmonicy śląscy wybrali je na swój doroczny wielkotygodniowy koncert w Cieszynie, tradycyjnie dedykowany pamięci wieloletniego dyrektora Filharmonii Śląskiej, prof. Karola Stryji (1915 – 1998).


„Gęby mają szpetne, a ręce sprawne, przywykłe do młota i gwoździa, żelaza i drzewa. (...) Dobrzy rzemieślnicy przybijają – jak się rzekło – Pana Naszego do krzyża. Sznury, gwoździe, kamień do ostrzenia narzędzi ułożone są porządnie na piasku. Krzątanina, ale bez zbytecznej nerwowości. Piasek jest ciepły, malowany dokładnie ziarnko po ziarnku. Gdzieniegdzie kępka wyprężonych sztywno traw i radująca oko niewinnie biała stokrotka” – pisał w swoim poemacie o rzymskich oprawcach Jezusa Zbigniew Herbert. Pasja to obrazowe dzieło sztuki, które skłania do refleksji nad śmiercią Chrystusa nawet osoby o odmiennych przekonaniach religijnych.

W środę, 4 kwietnia 20120 roku w Filharmonii Wrocławskiej zabrzmi jedno z dwóch zachowanych w całości dzieł Johanna Sebastiana Bacha opisujących Mękę Jezusa, mniej znana, ale równie wspaniała co Pasja Mateuszowa – Pasja wg św. Jana. Utwór ten powstał na zamówienie rady miejskiej w okresie, w którym kompozytor objął stanowisko kantora przy kościele św. Tomasza w Lipsku. Premiera odbyła się w Wielki Piątek 1724 roku. Jednak przed następnym wykonaniem dzieła Bach wprowadził do niego pewne zmiany. Niezwykłą gratką dla melomanów będzie zapewne to, że Pasję wg św. Jana usłyszymy w wykonaniu zespołów specjalizujących się w muzyce XVII i XVIII wieku – angielskiej grupy Trinity Baroque oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej.


Koncert Wielkopostny Crucifixus dedykowany błogosławionemu Janowi Pawłowi II odbędzie się 5 kwietnia 2012 roku o godz. 19.15 w Kościele św. Krzyża w Zakopanem. Wystąpi Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod batutą Agnieszki Kreiner oraz Chór mieszany „Laudamus” ze Svitu k/Popradu pod kierownictwem Petera Čapó i soliście: Helena Poczykowska – alt i Konrad Mika – obój. W programie m.in.: Stabat Mater Antonio Vivaldiego, Koncert obojowy Alessandro Marcello, utwory Jana Sebastiana Bacha, muzyka cerkiewna, poezja Karola Wojtyły i teksty biblijne.


W Poniedziałek Wielkanocny, 9 kwietnia 2012 roku o godz. 19 w Nowym Domu Sztuki Pałacu w Radziejowicach odbędzie się Specjalny Wieczór Artystyczny Chełmoński - Chopin - Mickiewicz.

Wieczór będzie okazją do otwarcia galerii Józefa Chełmońskiego. Na radziejowickiej scenie wystąpią Janusz Olejniczak i Andrzej Seweryn. Gospodarzem wieczoru będzie Jarosław Gajewski.


W środę, 11 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na inaugurację nowego filharmonicznego cyklu „Muzyka i… reszta świata”.

Wykład dotyczący związków muzyki ze sportem poprowadzi Piotr Chuchler, filozof i biegacz z zespołu ds. oprawy i animacji łódzkiego maratonu. Wykładowi towarzyszyć będzie nauka "wokalnego kibicowania" z udziałem „Chóru dla (nie)opornych”, a nabyte umiejętności wykorzystane zostaną podczas maratonu, który odbędzie się 15 kwietnia. Ile sportu jest w muzyce? Jak odpowiednio dobrana muzyka może wpływać na wydolność sportowca? Jakie słynne utwory towarzyszą zwykle maratończykom? Podczas spotkania będzie można poznać odpowiedzi nie tylko na te, ale i na wiele innych nurtujących pytań.

Wstęp wolny.


Jedyny w Polsce koncert The Broken String Ensemble w składzie: Anna Zielińska / Witold Oleszak / Audrey Chen / Peter Jacquemyn odbędzie się 11 kwietnia 2012 roku w Dragonie - Małym Domu Kultury w Poznaniu w ramach festiwalu „Nowy Wiek Awangady”.

Międzynarodowy kwartet The Broken String Ensemble powstał z inicjatywy poznańskiego pianisty, improwizatora, ale i architekta Witolda Oleszaka, będąc owocem jego współpracy z belgijskim kontrabasistą Peterem Jacquemyn’em (w ramach Nowego Wieku Awangardy w roku 2011) oraz wybitną poznańską skrzypaczką Anną Zielińską, specjalizującą się we współczesnej muzyce klasycznej i elektroakustycznej. Łączy on w sobie doświadczenia wszystkich członków zespołu i odwołuje się do dorobku zarówno europejskiej awangardy jazzowej, jak i amerykańskiej, współczesnej kameralistyki ze szczególnym uwzględnieniem muzyki serialnej oraz minimalizmu, wzbogacony elementami performance'u (amerykańska wiolonczelistka Audrey Chen jest także znaną specjalistką w tej dziedzinie sztuki). Swoiste misterium dźwięku łamiące akademickie kanony i przekraczające utarte schematy.


Piąta edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego odbędzie się między 13 a 20 kwietnia 2012 roku w Gdańsku oraz Gdańskim Obszarze Metropolitalnym.

Formuła Festiwalu jest otwarta niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie oraz postać Artysty Rezydenta. W roku 2009 wystąpiła w tej roli kompozytorka - Elżbieta Sikora, w roku 2010 wybitna pianistka, laureatka m.in. X Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina - Ewa Pobłocka, a w roku 2011 jedna z największych gwiazd w historii polskiej wokalistyki - Stefania Toczyska. W 2012 roku funkcję tę przyjął wybitny skrzypek Konstanty Andrzej Kulka. Gdański Festiwal Muzyczny 2012 poświęcony będzie zatem w dużej mierze prezentacji dorobku jednego z najwybitniejszych artystów w historii polskiej wiolinistyki ostatnich kilkudziesięciu lat, a w jego programie dominować będą – z racji nazwiska Rezydenta – instrumenty smyczkowe, pokazane w najrozmaitszych konfiguracjach. Konstanty Andrzej Kulka pokaże się zarówno jako solista, jak i kameralista, występując m.in. z renomowanym Kwintetem Warszawskim, Cameratą Vistula i Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją jednego z najwybitniejszych polskich dyrygentów - Marka Pijarowskiego.

Solistą koncertu inauguracyjnego będzie pierwszy wiolonczelista Berliner Philharmoniker – Ludwig Quandt. Ponadto podczas festiwalu odbędą się koncerty laureatów XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu: laureatki I nagrody, Koreanki Soyoung Yoon i finalisty, laureata Nagrody Młodych Erzhana Kulibaeva z Kazachstanu. Do grona wydarzeń należy także zaliczyć koncerty, podczas których wystąpią m.in. Collegium Marianum Praga, Orkiestra Symfoniczna Litewskiej Filharmonii Narodowej w Wilnie, Ensemble Sans Souci Berlin, Polski Chór Kameralny oraz laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Szerynga - Dalia Kuznecovaite. Stałym elementem programu Gdańskiego Festiwalu Muzycznego są koncerty muzyki gdańskiej zarówno dawnej jak i współczesnej oraz koncerty poza obszarem Gdańska m.in. w Sopocie, Gdyni, Starogardzie Gdańskim, Elblągu, Trąbkach Wielkich i w Tczewie.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Laureatki pierwszych nagród Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu wystąpią w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

W piątek, 13 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 usłyszymy Agatę Szymczewską, zwyciężczynię XIII Konkursu w 2006 roku, która wykona Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 Ludwiga van Beethovena. Artystce towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego.

Kilka dni później, we wtorek 17 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 wystąpi triumfatorka XIV Konkursu Wieniawskiego w 2011 roku, Koreanka Soyoung Yoon (na zdjęciu). Wraz z Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis pod dyrekcją José Maria Florêncio zagra Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 Wolfganga Amadeusza Mozarta.


W związku z przypadającą w marcu 75. rocznicą śmierci Karola Szymanowskiego, Filharmonia Dolnośląska zaprasza w piątek, 13 kwietnia 2012 roku na koncert upamiętniający tego jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Ostatnie dzieło symfoniczne kompozytora, IV Symfonię „Koncertującą” op. 60, usłyszymy w interpretacji Piotra Palecznego (na zdjęciu). Artysta należy do grona najwybitniejszych polskich pianistów. Symfonię Koncertującą Piotr Paleczny nagrał dla EMI oraz dla BBC Classic – jako rejestrację koncertu w Royal Festival Hall w Londynie z Orkiestrą Radia BBC pod dyrekcją M. Eldera. W Jeleniej Górze towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Jerzego Swobody.

Program koncertu dopełnią: Uwertura „Manfred” op.115 Roberta Schumanna i III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa.


Messiah (Mesjasz) George’a Friderica Handla - najsłynniejsze oratorium świata zabrzmi w Poznaniu 13 kwietnia 2012 roku - dokładnie w 270. rocznicę dublińskiego prawykonania w niezwykłej, historycznej odsłonie - w pierwotnej wersji z fragmentami usuniętymi po premierze. Dzieło wykonają soliści: Marzena Michałowska – sopran, Piotr Olech – kontratenor, Maciej Gocman – tenor i Jarosław Kitała – bas oraz Poznański Chór Kameralny i grająca na instrumentach z epoki Irish Baroque Orchestra (dyrektor artystyczny - Monica Huggett) pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Koncert odbędzie się w Kościele oo. Franciszkanów, ul. Franciszkańska 2 (Wzgórze Przemysła) o godz. 19.30.


Performance audiowizualny Strofy // Frazy odbędzie się w piątek, 13 kwietnia 2012 roku o godz. 20.00 w Budynku Laboratorium CSW w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. Wystąpią: Sylwek Łuczak - scenografia przestrzenna, projekcje live oraz Michał Jacaszek - muzyka, live act.

Strofy // Frazy to adaptacja angielskiej i niemieckiej poezji metafizycznej (Blake, Herrick, Novalis, Hopkins), to próba integracji muzyki i obrazu ze słowami, ale przede wszystkim rodzaj eksperymentalnej poezji multimedialnej, w której wszystkie poszczególne elementy stanowią jednolitą strukturę i przypominają spektakl teatralny. Głównym bohaterem są tu słowa poezji - ich znaczenie, ale także forma plastyczna oraz brzmienie, kształtowane na żywo podczas występu.
Projekt miał premierę na Festiwalu Transvizualia 2011 w Gdyni.


W piątek, 13 kwietnia 2012 roku o godz. 19 w Sali koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu wystąpi Elbląska Orkiestra Kameralna. Zespołowi towarzyszyć uznani muzycy: ukraińska pianistka - Mariya Kim oraz Massimiliano Caldi, dyrygent urodzony w Mediolanie. W programie koncertu: Sonata "La tempesta" G. Rossiniego, Koncert fortepianowy A-dur KV 414 Mozarta, 5 melodii ludowych na orkiestrę smyczkową Witolda Lutosławskiego oraz Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego.

Mariya Kim urodziła się w rodzinie muzyków na Ukrainie, jest laureatką pierwszych nagród na wielu międzynarodowych konkursach pianistycznych, m.in. VI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego czy Busoni International Piano Competition w Bolzano. Koncertowała w Rosji, Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Włoszech, Francji, a także Azji Południowo-Wschodniej i USA. Trzy lata temu nagrała swoją debiutancką płytę z utworami R. Schumanna. W czerwcu 2011 roku ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie.


W dniu 13 kwietnia 2012 roku w Sali Koncertowej Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi podczas koncertu z cyklu contem.ucha obędą się prawykonania dwóch kompozycji Andrzeja Kwiecińskiego - I Symfonii „Luci nella notte” i no. 27. 1950 – utworu, którego nową wersję kompozytor opracował specjalnie na ten koncert. W programie znajdą się także dzieła Maurice’a Ravela (Suita z Ma mere l'oye), Jana Sebastiana Bacha, Antona Weberna, Erica Satie i Korniliosa Selamsisa. Utwory zabrzmią w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją greckiego dyrygenta Korniliosa Selamsisa.

Przed koncertem, o godz. 18.00 w Sali Kameralnej im. Henryka Czyża odbędzie się spotkanie z Andrzejem Kwiecińskim - kompozytorem-rezydentem Filharmonii Łódzkiej. Poprowadzi je krytyk muzyczny, dziennikarka Programu II Polskiego Radia, autorka audycji o nowej muzyce, Ewa Szczecińska.

Symfonia opatrzona tytułem „Luci nella notte” Andrzeja Kwiecińskiego została zamówiona przez Filharmonię Łódzką w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”.

Read more


W dniach 13 i 14 kwietnia 2012 roku w siedzibie Radomskiej Orkiestry Kameralnej będzie miało miejsce prawykonanie Koncertu na flet i orkiestrę kameralną (2012) Przemysława Zycha (na zdjęciu). W roli solistki wystąpi Anna Włodarska-Szetela, której utwór jest dedykowany, a Radomską Orkiestrę Kameralną poprowadzi włoski dyrygent Paolo Biancalara. W programach koncertów znajdą się również dzieła Józefa Haydna i Nino Roty.

Koncerty współorganizowane są przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Kompozytor-rezydent”.


Prawykonanie Czwartego zwoju Piotra Bosackiego odbędzie się 13 kwietnia 2012 roku o godz. 20.00 w Muzeum Współczesnym Wrocław. Współorganizatorem wydarzenia jest Centrum Sztuki WRO.

Czwarty zwój to kompozycja muzyczna oparta na jednej z tzw. sztuczek niderlandzkich stosowanych przez kompozytorów szkoły flamandzkiej (XV i XVI wieku). Sztuczka polega na tym, że kartę papieru z tekstem nutowym można czytać tak, jak została napisana, czyli od lewej do prawej, ale możemy również kartę odwrócić i czytać tekst pod światło, w odbiciu lustrzanym. Te same nuty mogą więc być wykonane w postaci oryginalnej i w przebiegu wstecznym, czyli w raku. Ponadto postaci oryginalna i wsteczna mogą być wykonywane równocześnie i tworzyć dwugłos.
Czwarty zwój zostanie wykonany z sześciu transparentnych ekranów. Widoczny na każdym z ekranów tekst nutowy będzie czytany z obydwu stron ekranu. W efekcie usłyszymy dwanaście tekstów nutowych splecionych w gęstej polifonii. Kompozycja zabrzmi w szczególnych warunkach architektonicznych i akustycznych. Muzycy będą grać w rozległym korytarzu zbudowanym na planie koła. Słuchacz stojący nieruchomo w jednym punkcie korytarza, najlepiej słyszeć będzie instrumenty mu najbliższe, najsłabiej zaś najbardziej odległe. Z różnych punktów okrągłego korytarza, będzie więc można usłyszeć różne zjawiska harmoniczne. Zatem słuchacz przechadzający się korytarzem, będzie sterować harmonią, którą słyszy.
Czwarty zwój został napisany przez Piotra Bosackiego w czasie czterotygodniowego projektu "Wykresy muzyczne", zrealizowanego między 9 marca a 4 kwietnia 2012 roku w Atelier WRO – nowej pracowni i galerii o nieinstytucjonalnym charakterze, rozszerzającej działalność programową Centrum Sztuki WRO. W języku muzycznym Bosackiego, artysty działającego głównie na polu sztuk wizualnych, szczególną rolę odgrywa graficzna reprezentacja struktur dźwiękowych. W trakcie projektu w Atelier WRO na bieżąco powstawała również wystawa wykresów i partytur Czwartego zwoju, aranżowana, podobnie jak w prywatnej pracowni artysty, podczas komponowania utworu.

W wykonaniu utworu wezmą udział muzycy: Magdalena Pikor, Magdalena Seretna, Aleksandra Buczek i Tomasz Mirowski – skrzypce, Kasia Płachta, Kamila Romaniuk, Magdalena Mitoraj i Anna Tarnowska – altówki oraz Kinga Sokołowska, Magdalena Rapcia, Monika Gernot i Katarzyna Wrona – wiolonczele.


W dniach 14 i 21 kwietnia 2012 roku Opera Krakowska zaprasza na szczególny koncert pt. „Wielkie chóry wielkich oper”, który odbędzie się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Chór Opery Krakowskiej, który poprowadzi Zygmunt Magiera, wykona wielkie przeboje muzyki chóralnej i fragmenty z najpopularniejszych oper – m.in.: Nabucco G. Verdiego, Napój miłosny G. Donizettiego, Carmen G. Bizeta , Lohengrin R. Wagnera i Halka S. Moniuszki.


7. Międzynarodowy Festiwal im. G.G.Gorczyckiego odbędzie w dniach 14-30 kwietnia 2012 roku w Katowicach i okolicznych miejscowościach. Tegoroczna propozycja programowa jest niezwykle zasobna i eklektyczna i skupiona została pod wspólnym hasłem przewodnim W harmonii czasów i pokoleń. Objawia się tu ponadczasowa wartość muzyki i jej magiczna moc jednoczenia w duchu piękna i radości.
Jak co roku, na 20 koncertach festiwalowych zaprezentują się znakomici artyści z Europy i Stanów Zjednoczonych, niejednokrotnie w premierowym repertuarze, m.in.: Tomasz Stańko, Dietrich Henschel, Leszek Możdżer, Brigitte Fournier, Waldemar Malicki, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Jarosław Kitala, Stanisław Soyka, Aukso, Grupa MoCarta, NOSPR, Camerata Silesia.
W ramach festiwalu odbędzie się także cykl mistrzowskich warsztatów interpretacyjno-wykonawczych, prowadzonych przez światowej sławy śpiewaka i dyrygenta Paula Esswooda.

Read more


W dniach 14, 15 i 22 kwietnia 2012 roku Opera Wrocławska zaprasza na premierowe spektakle opery Giuseppe Verdiego Otello.

Przed czterema laty to wspaniałe dzieło prezentowane było w plenerze, na Wyspie Piaskowej. Teraz Michał Znaniecki - reżyser i autor scenografii - przygotowuje zupełnie nową inscenizację. W partii tytułowej wystąpią Antonello Palombi i Nikolay Dorozhkin, Desdemonę zaśpiewają: Anna Lichorowicz, Aleksandra Makowska i Izabela Matuła, a w roli Jago usłyszymy: Vittorio Vittellego i Bogusława Szynalskiego. Chór przygotowuje Anna Grabowska-Borys, reżyserem świateł jest Bogumił Palewicz.

Otello - słynny bohater tragedii Szekspira i jednocześnie tytuł jednej z najwspanialszych oper wszechczasów. Giuseppe Verdi, niekwestionowany król włoskiej opery XIX wieku, swojego Otella ukończył w 1886 roku, dając światu prawdziwe arcydzieło, wykonane po raz pierwszy w następnym roku na scenie mediolańskiej La Scali. Niemały udział w sukcesie utworu miał również librecista Arrigo Boito, utalentowany poeta i kompozytor operowy. Otello to jeden z ostatnich triumfów włoskiego Mistrza, przynoszący zachwycającą syntezę jego stylu, zbliżającego się tutaj do niektórych założeń dramatu muzycznego Wagnera. Porywająca muzyka Verdiego, genialny pierwowzór literacki i świetne libretto pozwalają na nowo ujrzeć tragedię Desdemony i Otella, padających ofiarą intryg podstępnego Jagona. Tytułowa partia tenorowa uchodzi za najtrudniejszą w literaturze operowej, wymaga wielkiego, dramatycznego głosu, ogromne wymagania kompozytor postawił także przed dyrygentem, orkiestrą i pozostałymi śpiewakami. Szczyty późnoromantycznego teatru operowego.


W dniu 14 kwietnia 2012 roku na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera wieczoru baletowego w trzech częściach - Opowieści biblijne.

Stary i Nowy Testament - święte księgi cywilizacji europejskiej, zapis wierzeń, prawd uniwersalnych i przypowieści, niewyczerpane źródło inspiracji dla twórców kultury. Nowy spektakl Polskiego Baletu Narodowego będzie propozycją wspólnej refleksji na wybranymi motywami biblijnymi.

Pierwsza opowieść - Syn marnotrawny Siergieja Prokofiewa czerpie temat z przypowieści ewangelicznej św. Łukasza. Paryska prapremiera w choreografii George'a Balanchine'a (1929) była ostatnim z wielkich osiągnięć Baletów Rosyjskich Diagilewa. W tej wersji dzieło weszło do kanonu repertuarowego współczesnego baletu i trwa na scenach świata do dnia dzisiejszego. Nadszedł czas, aby poznała je również polska publiczność.

Wciąż powracają także na scenę baletową bohaterowie Księgi Rodzaju. Znana była swego czasu adaptacja choreograficzna Kaina i Abla zrealizowana w Berlinie Zachodnim przez Kennetha MacMillana, dla którego muzykę zestawił ze swoich utworów symfonicznych polski kompozytor Andrzej Panufnik. Warszawski choreograf Emil Wesołowski postanowił podążyć tym samym tropem. Zaproponuje jednak własną wersję odwiecznego mitu, z nieco innym wyborem muzyki Panufnika.

Kolejną nowością w tym wieczorze będzie balet Jacka Przybyłowicza Sześć skrzydeł aniołów, gdzie choreograf zamierza nawiązać w poetycki sposób do jeszcze innego biblijnego przesłania, sięgając przy tym do wielkiej muzyki barokowej (Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, Giovanni Battista Pergolesi) i współczesnej, elektronicznej – Prasquala.


W sobotę, 14 kwietnia 2012 roku na scenie Teatru Narodowego w Warszawie odbędzie się premiera dramatoopery Oresteja według Ajschylosa do muzyki Agaty Zubel. Reżyseria - Maja Kleczewska, scenografia i kostiumy - Katarzyna Borkowska, reżyseria światła i projekcje wideo - Bartosz Nalazek, ruch sceniczny - Cezary Tomaszewski, choreografia i wykonanie układu tańca na linach - Anna Sąsiadek. W głównych rolach wystąpią: jako Klitemnestra - Danuta Stenka, Agamemnon - Mirosław Konarowski, Kassandra - Wiktoria Gorodeckaja, Orestes - Sebastian Pawlak (gościnnie), Elektra - Kamilla Baar, Apollo - Artur Stefanowicz, Atena - Tomasz Piluchowski oraz chór i muzycy orkiestry Opery Narodowej pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Dramatoopera Mai Kleczewskiej i Agaty Zubel wymaga połączenia sił dwóch największych w kraju zespołów scenicznych: Opery i Teatru Narodowego. Obie artystki mają już za sobą współpracę przy znakomicie przyjętych Sudden Rain/Between oraz monumentalnym spektaklu Marat-Sade według Weissa w Teatrze Narodowym, który zyskał opinię jednego z najważniejszych wydarzeń teatralnych ostatnich sezonów. Oresteja Ajschylosa, jedyna zachowana w całości trylogia teatru antycznego, to dzieło surowe i wstrząsające. Mówi o tragicznej klątwie, jaka dotknęła ród Pelopidów. W jej wyniku zbrodnia za zbrodnią spadają na kolejne pokolenia, nie ma końca rachunek krzywd: „Tu śmierć – tam śmierć, płaci krwią, kto zabił”. Centralnymi wydarzeniami tragedii są mord na Agamemnonie i zemsta Orestesa. Ostatnia część trylogii ukazuje obłęd Orestesa ściganego przez Erynie, a wreszcie sąd z udziałem bogów, który kładzie kres zemstom i zbrodniom.

Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Wielkim - Operą Narodową. Wystawiany jest w ramach cyklu „Terytoria”, prezentującego rzadko wykonywane XX- i XXI-wieczne dzieła operowe i baletowe - nowoczesne, wyrafinowane, teraźniejsze, sięgające po skrajne, nieraz graniczne stany emocjonalne. „Terytoria” to próba poszukiwania nowych jakości estetycznych i form wyrazu, wytyczenia nowatorskich nurtów, wyzwolenia nieznanych skojarzeń i wizji.


Gilles ColliardChoć pochodził z Włoch, to uznany został za przedstawiciela francuskiej muzyki barokowej. Jean-Baptiste Lully, zyskując przychylność Króla Słońce, stał się niepodzielnym władcą życia muzycznego w Paryżu i całej Francji. W 1687 roku podczas wykonywania jednego z utworów skomponowanych z okazji powrotu do zdrowia Ludwika XIV dyrygujący z pasją Lully uderzył się ostro zakończoną batutą w palec stopy. Kilka tygodni później zmarł z powodu zainfekowania rany. Jednak zanim nastąpił ten nieszczęśliwy koniec, kompozytor stworzył szereg utworów instrumentalnych, oper i baletów dworskich (tzw. ballets de cour), do których należy m.in. Le triomphe de l’amour. Uwerturę poprzedzającą ów balet wykona Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum - w sobotę, 14 kwietnia 2012 roku w Sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu.

W ich interpretacji usłyszymy również pochodzącą z 1941 roku II Symfonię Arthura Honeggera. Najlepszą rekomendację jego twórczości stanowią słowa samego kompozytora: „Moje upodobania i wysiłki szły zawsze w kierunku tworzenia muzyki zrozumiałej dla szerokiej publiczności i na tyle niebanalnej, by jednak interesowała melomanów”.

Prawdziwe clou wieczoru stanowić będzie jednak Koncert skrzypcowy skomponowany przez profesora Konserwatorium Muzycznego w Tuluzie oraz dyrektora artystycznego Orchestre de Chambre – Gillesa Colliarda (na zdjęciu). Utwór został dedykowany uczniowi kompozytora – koncertmistrzowi orkiestry Leopoldinum, Christianowi Danowiczowi. Obydwaj artyści będą wykonawcami wrocławskiego koncertu.

Usłyszymy również dzieło trzynastoletniego Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego – Koncert skrzypcowy d-moll.


W niedzielę, 15 kwietnia 2012 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą wybitnego gruzińskiego dyrygenta młodego pokolenia George'a Tchitchinadze. Honorowy Patronat nad koncertem objęła Ambasada Gruzji w Rzeczypospolitej Polskiej.

W programie koncertu znajdą się utwory poskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz - Uwertura (1943) oraz I Koncert wiolonczelowy (1951), w którym solową partię wykona Adam Krzeszowiec. Ponadto Orkiestra wykona II Symfonię e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa.

Bilety dostępne są na www.eBilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


W dniach 15 i 17 kwietnia 2012 roku na scenie Opery Krakowskiej wsytawiony zostanie spektakl baletowy Rachmaninow. Szczedrin… (Tragedia Don José).

Wieczór, składający się z dwóch części. Tematem pierwszej, opartej na II Koncercie fortepianowym Siergieja Rachmaninowa jest poszukiwanie miłości w jej romantycznych wariantach. W drugiej opowieść o miłości gęstnieje, zamieniając się w dramat zazdrości i pożądania. To suita Carmen wg opery G. Bizeta, napisana w 1960 roku przez współczesnego kompozytora rosyjskiego, Rodiona Szczedrina specjalnie dla swojej żony, primabaleriny Teatru Bolszoj, Maji Plisieckiej. Ondrej Šoth, znany słowacki choreograf, opracowując własną wersję Carmen zawęził opowieść o zgubnym pożądaniu do tytułowej Carmen, José, Escamillo i Micaeli. Katalizatorem ich zachowań jest Śmierć, piąta postać dramatu. Scenografię i kostiumy przygotował Andrii Sukhanov, tancerz, choreograf i scenograf, dyrektor baletu Słowackiego Teatru Narodowego w Bratysławie.

Spektakl powstał w koprodukcji ze Słowackim Teatrem Narodowym (Slovenské národné divadlo) w Bratysławie.


III Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura, organizowany przez Operę Śląską, odbędzie się w dniach 15-23 kwietnia 2012 roku. Zainauguruje go w niedzielę, 15 kwietnia 2012 roku o godz.18.00 spektakl Don Carlos Giuseppe Verdiego. Reżyserem i scenografem przedstawienia jest Waldemar Zawodziński – Dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi, Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, znamienity reżyser, scenograf i pedagog; kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Serafin, ruch sceniczny i choreografię zrealizowała Janina Niesobska. Spektakl nagrodzony został ZŁOTĄ MASKĄ w kategoriach: „przedstawienie roku” i „reżyseria”.

Konkurs w Bytomiu jest imprezą unikatową – jedną z nielicznych tego rodzaju na świecie, a jego laureaci od kilkudziesięciu lat rozsławiają polską kulturę muzyczną; jest konsekwencją organizowanych od 1979 roku Ogólnopolskich Konkursów Wokalistyki Operowej, które zyskały sobie wysokie oceny polskich i zagranicznych krytyków muzycznych. To oni od dłuższego czasu postulowali rozszerzenie formuły Konkursu, zważywszy na jego poziom organizacyjny i unikatowość w skali światowej. W rezultacie konkursy w roku 1994 i 2000 miały charakter imprez umiędzynarodowionych – do jury zaproszono obok polskich również zagranicznych wybitnych artystów, dopuszczono też możliwość udziału w konkursie obcokrajowców, o ile pracą lub studiami związani byli z Polską, natomiast konkurs roku 2004 był już w pełni międzynarodowym konkursem. Patron Konkursu – Adam Didur, wybitny bas, przez 25 lat solista słynnej Metropolitan Opera w Nowym Jorku, przeszedł do historii jako założyciel Opery Śląskiej po 2. wojnie światowej.

Udział w obecnej edycji Konkursu jego imienia jest otwarty dla wszystkich śpiewaczek i śpiewaków, niezależnie od narodowości i przynależności państwowej w wieku do 30 lat. Ich występy z akompaniamentem fortepianu (I etap w Akademii Muzycznej w Katowicach i II etap w Operze Śląskiej w Bytomiu) oraz z orkiestrą (III etap – w tym występ sceniczny – w Operze w Bytomiu) oceniać będzie międzynarodowe jury złożone z wybitnych artystów-śpiewaków, dyrygentów i kompozytorów. Regulamin Konkursu przewiduje trzy nagrody oraz trzy wyróżnienia oddzielnie dla głosów żeńskich i męskich oraz Grand Prix (w wysokości 32 tys. złotych). Wręczenie nagród i wyróżnień nastąpi podczas Koncertu Laureatów w dniu 22 kwietnia 2012 roku w Operze Śląskiej w Bytomiu.

Read more


W niedzielę, 15 kwietnia 2012 roku o godz. 20:00 w Lokalu Użytkowym w Warszawie (ul. Brzozowa 27/29) z koncertem jubileuszowym wystąpi zespół Zagan Acoustic, grający w składzie: Paweł Zagańczyk – akordeon, Joachim Łuczak – skrzypce, Jakub Kubala – klarnet i Jarosław Stokowski – kontrabas. Muzycy zaprezentują autorskie utwory z pogranicza muzyki klezmerskiej, folku i jazz'u, inspirowane również nurtem muzyki współczesnej. Nie zabraknie też, stanowiących klasykę repertuaru akordeonowego, kompozycji Astora Piazzolli i Richarda Galliano.

W 2011 roku Zagan Acoustic uznany został przez Marszałka Województwa Pomorskiego za Pomorską Nadzieję Artystyczną. Zespół podsumowuje właśnie swoją pięcioletnią działalność, której zwieńczeniem jest nowa płyta nagrana w styczniu 2012 roku. Znajdują się na niej autorskie kompozycje inspirowane wieloma gatunkami muzycznymi (muzyka klezmerska, tango i in.). Żeglując po różnych konwencjach stworzyli osiem utworów odzwierciedlających ich zainteresowania i poszukiwania muzyczne.

Więcej informacji – na stronie: www.lokaluzytkowy.org


Koncert muzyki Ignacego Jana Paderewskiego z cyklu Panorama polskiej muzyki fortepianowej odbędzie się w niedzielę, 15 kwietnia 2012 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią pianiści: Łukasz Chrzęszczyk, Mika Kobayashi, Justyna Kreft i Martyna Smolińska. W programie utwory: Wariacje i fuga a-moll op. 11, Wariacje A-dur op. 16 nr 3, Wariacje i fuga es-moll op. 23, Sonata es-moll op. 21.


Tria smyczkowe - Ludwiga van Beethovena, Krzysztofa Pendereckiego i Eugène'a Ysaÿe - zabrzmią w niedzielę, 15 kwietnia 2012 roku o godz. 18.00 w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu w interpretacji Tria Solistów Leopoldinum: Christiana Danowicza – skrzypce, Michała Mickera – altówka i Marcina Misiaka – wiolonczela.

Trzy tria smyczkowe Ludwiga van Beethovena ujęte w op. 9 powstały jeszcze zanim kompozytor stworzył swoją I Symfonię. Często uważa się, że te utwory kameralne stanowiły pewnego rodzaju preludium jego późniejszych wielkich dzieł orkiestrowych. W czasie, gdy zostały napisane, Beethoven wciąż jeszcze próbował ugruntować w Wiedniu swoją pozycję kompozytora. Do tej pory wśród austriackiej arystokracji znany był bardziej jako doskonale improwizujący pianista-wirtuoz. Był to trudny dla niego okres, ponieważ ostatnie lata XVIII wieku stanowiły czas kultu muzyki Josepha Haydna oraz niedawno zmarłego Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wszystkie tria zostały opublikowane w 1798 roku i dedykowane jednemu z patronów niemieckiego kompozytora, oficerowi Armii Rosyjskiej, Johannowi Georgowi von Browne. Na koncercie zostanie zaprezentowane Trio smyczkowe D-dur op. 9 nr 2.

Usłyszymy również dzieła twórców przełomów XIX i XX oraz XX i XXI wieku – Eugène’a Ysaÿe’a oraz Krzysztofa Pendereckiego. Lata 60. dla polskiego kompozytora były okresem fascynacji atonalnością i różnorodnymi efektami sonorystycznymi, dzięki którym powstały takie dzieła, jak Tren pamięci ofiar Hiroszimy czy Wymiary czasu i ciszy. W latach 70. i 80. twórca powrócił do brzmień inspirowanych tradycyjną orkiestracją i harmonią, nawiązując do niemieckiej symfoniki XIX wieku. Trio smyczkowe napisane w latach 1990–91 stanowi połączenie elementów stylu kompozytora pochodzących z obu okresów.

Belg Eugène Ysaÿe znany jest głównie jako autor cyklu sześciu sonat na skrzypce solo i wirtuoz gry skrzypcowej, którego umiejętności wprawiały w zachwyt współczesną mu publiczność. Na koncercie zabrzmi napisane w 1927 roku, a odkryte dopiero po śmierci Ysaÿe’a, trio smyczkowe Le Chimay.


Duet John Williams i John Etheridge wystąpi po raz pierwszy w Polsce! Artyści zagrają w dniach 16-25 kwietnia 2012 roku w sześciu miastach, w ramach wspólnej trasy koncertowej “Together and Solo”. Dla każdego pasjonata brzmień gitarowych oraz muzyki klasycznej możliwość posłuchania na żywo artystów tej klasy jest nie lada gratką. Program koncertów prezentuje twórczość solo każdego z artystów oraz ich wspólne kompozycje. Na tournée złoży się 6 koncertów, które odbędą się w Poznaniu, Wrocławiu, Lublinie, Warszawie, Gdańsku i Krakowie.

Terminy koncertów:
16 kwietnia 2012Poznań, Aula Uniwersytetu Adama Mickiewicza
18 kwietnia 2012 – Wrocław, Filharmonia im. Witolda Lutosławskiego
21 kwietnia 2012 – Lublin, Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego
22 kwietnia 2012 – Warszawa, Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny
23 kwietnia 2012 – Gdańsk, Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina
25 kwietnia 2012 – Kraków, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego

Read more


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w poniedziałek, 16 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 na Koncert Katedry Kompozycji. Utwory Alicji Gronau, Miłosza Bembinowa, Pawła Łukaszewskiego, Bartosza Kowalskiego, Stanisława Moryto i Dariusza Przybylskiego wykona Chór Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego pod dyrekcją Daniela Synowca i Unplugged Orchestra pod batutą Michała Śmigielskiego.

Read more


60. Sesja Musica Moderna odbędzie się w Łodzi w dniach 16 kwietnia - 8 maja 2012 roku.

Jubileuszową sesję zainaugurują młodzi wykonawcy, którzy przedstawią m.in. utwory młodych kompozytorów – studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Wzrastające zainteresowanie studentów prezentacją własnych kompozycji oraz wykonawstwem nowej muzyki spowodowało, iż odbędą się dwa koncerty – MŁODZI KOMPOZYTORZY, MŁODZI WYKONAWCY. W koncertach sesji będą również zaprezentowane dokonania artystyczne kompozytorów i wykonawców – nauczycieli akademickich łódzkiej uczelni. Ofertę programową sesji wzbogaci Koncert Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej oraz wykład dr hab. Olgi Hans.

Podczas wiosennej edycji tradycyjnie organizatorzy zapraszają do Łęczycy na koncert muzyki chóralnej. Gośćmi sesji będą młodzi muzycy grający w zespołach: Warsaw Con-Temporary Ensemble oraz Tutam Saxophone Quartet. Finał sesji stanowi koncert kompozytorski Marcina Stańczyka, zorganizowany przy współpracy z Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina, który odbędzie się w ramach cyklicznych prezentacji muzyki współczesnej – contem.ucha.

Read more


Uroczysty koncert symfoniczny z okazji 72. rocznicy Zbrodni Katyńskiej pod patronatem Marszałka Województwa Opolskiego odbędzie się 17 kwietnia 2012 roku o godz.19.30 w Kościele p.w. Św. Apostołów Piotra i Pawła w Opolu.

W programie koncertu znajdą się wyjątkowe dzieła: Obrazy fantazyjne Z życia narodu Zygmunta Noskowskiego na wielką orkiestrę na podstawie Preludium A-dur Fryderyka Chopina oraz skomponowana specjalnie na tę wyjątkową chwilę Droga krzyżowa Artura Guzy. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna, Chór i Chór Chłopięcy Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Young Chil Lee (Korea Płd.), partie solowe wykonają: Mariola Kurnicka i Paulina Grochowska.

Koncertowi towarzyszyć będzie wystawa poświęcona polskim jeńcom wojennym, w szczególności losom jeńców obozów specjalnych Kozielska, Starobielska i Ostaszkowa.

Wstęp wolny.


W środę, 18 kwietnia 2012 roku o godz. 19.30 w Sali Złotej Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert kameralny zatytułowany Węgierskie impresje połączony z promocją pierwszej polskiej płyty CD zawierającej komplet 44 duetów na dwoje skrzypiec Béli Bartóka i Serenady na dwoje skrzypiec i altówkę Zoltána Kodálya. Nagranie, którego premiera będzie mieć miejsce 13 kwietnia tego roku, jest efektem spotkania trzech indywidualności: dwojga skrzypków - Anny i Pawła Wójtowiczów oraz altowiolistki Elżbiety Gromady, którzy zawarty na płycie program zaprezentują krakowskiej publiczności.

Serenada op. 12 Zoltána Kodály’a, węgierskiego kompozytora i etnografa, którego neoromantyczno-impresjonistyczne kompozycje (pieśni, utwory instrumentalne i opery) bazują na węgierskiej muzyce ludowej, skomponowana została na nietypowy zespół kameralny złożony z dwojga skrzypiec i altówki.
Béla Bartók swoje 44 duety na dwoje skrzypiec skomponował na początku lat trzydziestych XX wieku na prośbę Ericha Dofleina – niemieckiego skrzypka i pedagoga z Freiburga, który poszukiwał zbioru utworów o charakterze dydaktycznym, jednocześnie zaś do głębi nowoczesnych. Choć kompozytor planował zbiór jako utwory dydaktyczne, stał się on jednak ważną pozycją repertuarową i wykonywany jest na największych estradach świata. 44 duety podzielone są na cztery zeszyty, w których utwory ułożone są według zasady gradacji stopnia trudności technicznej. Wszystkie pieśni i tańce zawarte w zeszytach oparte są na muzyce ludowej wielu krajów Europy wschodniej, jednak we wszystkich utworach bardzo wyraźnie widoczna jest swoboda w operowaniu zarówno harmoniką jak i rytmiką. W 1936 roku kompozytor wybrał 6 spośród 44 duetów i stworzył z nich nowy zbiór zatytułowany Petite Suite.


Na „Jeszcze mniejszym koncercie świata” w Fotoplastikonie Warszawskim (al. Jerozolimskie 51) 19 kwietnia 2012 roku o godz. 19:00 będzie można usłyszeć utwory florenckich kompozytorów przeplatane kompozycjami innych europejskich muzyków zagrane na takich instrumentach, jak lutnia, organetto, fidel czy rebek. Program koncertu, bazujący na muzyce epoki Ars Nova, został dopasowany do wystawy zdjęć Florencji ze zbiorów Fotoplastikonu Warszawskiego. A wszystko to we wnętrzu XIX-wiecznej maszyny, jaką jest Fotoplastikon.

We wnętrzu Fotoplastikonu zagra Tadeusz Czechak z zespołu Dekameron specjalizujący się w grze na lutniach – średniowiecznej i arabskiej. Przy wykorzystaniu tego niezwykłego średniowiecznego instrumentu, któremu towarzyszyć będą organetto, fidel i rebek, zaprezentowany zostanie program bazujący na muzyce epoki Ars Nova, towarzyszącej życiu znamienitych twórców Odrodzenia. Utwory florenckich kompozytorów przeplatane będą kompozycjami innych europejskich muzyków, którzy wiedzę i inspiracje czerpali z nowych włoskich prądów. Wraz z Czechakiem zagrają Aldona Czechak oraz Agnieszka Obst-Chwała. Program został specjalnie dostosowany do wystawy ze zbiorów Fotoplastikonu Warszawskiego, prezentującej zdjęcia Florencji i Verony z 50. i 60. XX wieku.

„Jeszcze mniejszy…”, bo tylko dla 35 osób – tyle jest miejsc w Fotoplastikonie Warszawskim, jedynym takim obiekcie na świecie, zachowanym w oryginalnym miejscu eksploatacji. W ramach cyklu koncertów ta XIX-wieczna maszyna ukazuje widzom swoje wnętrze! Fotoplastikon to urządzenie wynalezione w połowie XIX wieku i niezwykle popularne jeszcze w początkach następnego stulecia. Fotoplastikon Warszawski rozpoczął działalność około 1905 roku i przetrwał w tym samym miejscu Warszawy do dziś. Fotoplastikonem Warszawskim od 2008 roku opiekuje się Muzeum Powstania Warszawskiego. Czynny od wtorku do niedzieli w godz. 10.00 - 18.00. W każdą niedzielę, prezentowana jest dawna Warszawa.


Austriackie Forum Kultury zaprasza na koncert monograficzny młodej austriackiej kompozytorki Johanny Doderer, który odbędzie się w czwartek, 19 kwietnia 2012 roku o godz. 19:00 w Warszawie (ul. Próżna 8). W programie: Drugi Kwintet Smyczkowy DWV 56 (2008), „Wutmarsch“ (wściekły marsz) na fortepian solo DWV 51(2008/09), 3 pieśni na sopran i kwartet smyczkowy do tekstów Ingeborg Bachmann DWV 68 (2011), „Lisztento … Totentanz“ na fortepian solo (2011), Drugie Trio Fortepianowe „z okazji Roku Haydna“ DWV 52 (2011), Trzecie Trio Fortepianowe „z okazji Roku Mahlera“ DWV 64 (2011) i „Akordeon i smyczki” DWV45 (2012). Wystąpią absolwenci i studenci warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego: Michał Bielenia, Jakub Nowak, Katarzyna Pyrć, Kamil Staniczek, MariaWłoszczowska – skrzypce, Aleksandra Demowska-Madejska, Wadim Zarych – altówka, Maria Ćmiel, Anna Markiewicz, Alfred Wiltos – wiolonczela, Wojciech Gumiński – kontrabas, Katarzyna Bienias – sopran, Maciej Frąckiewicz – akordeon, Marcin Łopacki, Wojciech Świętoński – fortepian.

Wstęp wolny.


Dnia 19 kwietnia 2012 roku o godzinie 19.00 w Małej Auli Politechniki Warszawskiej odbędzie się koncert Canticum Novum w wykonaniu Chóru Akademickiego Politechniki Warszawskiej. W programie znajdą się m.in. prawykonania dwóch kompozycji - Nynie otpuszczajeszi Romualda Twardowskiego i Veni creator spiritus Dariusza Zimnickiego, a także utwory M. Raczyńskiego, M. Jasińskiego, K. Serockiego i in.


Arte dei Suonatori zaprasza 19 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 do malowniczego Zamku Kliczków w Borach Dolnośląskich na koncert, podczas którego wykonane zostaną kompozycje współczesnych, polskich kompozytorów, których twórczość w szczególny sposób nawiązywała do muzycznych osiągnięć minionych epok. Orkiestra wykona m.in. suitę w dawnym stylu Colas Breugnon na orkiestrę smyczkową z fletem oraz Cztery sonety miłosne na baryton, klawesyn i smyczki Tadeusza Bairda, Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową oraz Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. W roli solisty wystąpi Marek Rzepka – bas-baryton, a orkiestrę poprowadzi Szymon Bywalec.

W drugiej części koncertu usłyszymy także Passacaglię Marii Pokrzywińskiej oraz Koncert na klawesyn Dariusza Górnioka.


28. edycja Festiwalu Polskiej Muzyki Wspłóczesnej „Musica Polonica Nova” odbędzie się we Wrocławiu w dniach 20-28 kwietnia 2012 roku.

Na dziewięć dni festiwalu zostało zaplanowanych jedenaście koncertów – kameralnych, symfonicznych i multimedialnych. W związku z 50-leciem istnienia Festiwalu nacisk programowy położony został przede wszystkim na prawykonania utworów zamówionych przez organizatorów (bądź zaproponowanych do premierowego wykonania), szczególnie wrocławskiego środowiska kompozytorskiego, obecnie jednego z najciekawszych w Polsce. Dwudziestu kompozytorów na stałe lub luźniej związanych z Wrocławiem stworzy w panoramie programowej festiwalu rodzaj „preludium” do Światowych Dni Muzyki Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, które odbędą się we Wrocławiu w 2014 roku oraz do programu Wrocławia jako Miasta Kultury Europejskiej w 2016 roku. Na lata te, obok kolejnych festiwali „Musica Polonica Nova”, przewidziano przesłuchania Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów (po raz pierwszy od 1954 roku w Polsce). Spośród zaplanowanych do wykonania 60 utworów 52 kompozytorów, aż 36 będzie miało swoje światowe prawykonania, kolejnych 5 – pierwsze wykonania w Polsce.

Na szczególną uwagę zasługują prawykonania utworów dwóch kompozytorów ukraińskich - Igora Szczerbakowa z Kijowa i Jurija Kaniuka ze Lwowa - podczas koncertów inauguracyjnego i finałowego. Trzy zamówienia złożono kompozytorom wrocławskim – Marcinowi Bortnowskiemu, Cezaremu Duchnowskiemu i Pawłowi Hendrichowi – dla uczczenia szczególnej dla Wrocławia postaci – poety Rafała Wojaczka, którego 40. rocznica tragicznej śmierci minęła w 2011 roku. Utwór Marcina Bortnowskiego zaplanowany został na koncert prawykonań orkiestry Leopoldinum, dwa następne znajdą się w programie koncertu Chóru Filharmonii Wrocławskiej i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach obok premiery nowej wersji oratorium Im Niemandsland Zbigniewa Bargielskiego – będzie to koncert z użyciem elektroniki, projekcji wideo oraz z udziałem solistów, a utwory będzie prowadziło jednocześnie dwóch dyrygentów.

Szczególnym wydarzeniem festiwalu będzie przygotowywany przez charyzmatycznego dyrygenta Marka Mosia oraz katowickie zespoły monograficzny koncert dzieł zmarłego w 2010 roku Henryka Mikołaja Góreckiego, złożony z dwóch cykli utworów z lat 60. (Muzyczka i Genezis), nigdy dotąd niezaprezentowanych w postaci „integralnej” podczas jednego koncertu.

Ważnym akcentem będzie występ greckich kameralistów „Idée Fixe” w repertuarze greckim i polskim, z prawykonaniem utworu Marii Georgiadou, urodzonej we Wrocławiu i osiadłej w Grecji.

Punktem kulminacyjnym stanie się zapewne koncert finałowy – koncert czterech prawykonań, w tym trzech prowadzonych przez dwóch uznanych dyrygentów (Volodymyra Sirenki z Kijowa i Szymona Bywalca z Katowic) z udziałem śpiewaków, narratorów, zjawiskowej Agaty Zubel oraz ekscytującego swą elektryczną wiolonczelą Andrzeja Bauera, występujących z towarzyszeniem Chóru Filharmonii Wrocławskiej i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z Katowic. Będzie tu też i elektronika, i projekcja wideo.

Read more


Drugi cykl wydarzeń kulturalnych zatytułowany Wiosna z Chopinem, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, rozpocznie się końcem kwietnia 2012 roku. W ramach cyklu w Muzeum Chopina w Warszawie i w Żelazowej Woli odbędą się spotkania autorskie, koncerty i wiele innych imprez.

Seria wyjątkowych spotkań autorskich zaplanowana została w sali koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina:
20 kwietnia 2012 o godz. 16.00 – promocja książki Fredericka Niecksa Fryderyk Chopin jako człowiek i muzyk i recital fortepianowy Marka Brachy.
26 kwietnia 2012 o godz. 16.00 – promocja książki Chopin w krytyce muzycznej (do I wojny światowej). Antologia pod red. prof. Ireny Poniatowskiej i recital fortepianowy Joanny Różewskiej.

W dniu 6 maja 2012 roku odbędzie się Otwarcie Sezonu Letniego w Żelazowej Woli. O godz. 12.00 z recitalem fortepianowym wystąpi Paweł Wakarecy. Po nim, o godz. 13.00 nastąpi otwarcie wystawy pod tytułem Żelazowa Wola. Forma i rytmy w fotografiach Adama Kaczkowskiego i promocja albumu Żelazowa Wola. Fotografie 1956-1975 Adama Kaczkowskiego, zaś o godz. 15.00 odbędzie się drugi recital fortepianowy w wykonaniu Stanisława Drzewieckiego. Dodatkową atrakcją będą warsztaty fotograficzne dla dzieci.

W ramach Wiosny z Chopinem Narodowy Instytut Fryderyka Chopina organizuje także II Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Fryderyku Chopinie dla dzieci i młodzieży do lat 17, który odbędzie się 25 maja.

Zaś w niedzielę, 3 czerwca organizatorzy zapraszają wszystkie dzieci wraz z rodzicami do Żalazowej Woli na doroczny, trzeci już, Dzień Dziecka w Żelazowej Woli, którego motywem przewodnim będą listy młodego Fryderyka. Jak co roku na najmłodszych czekać będą atrakcje przygotowane przez Instytut Chopina, m.in. gra terenowa, warsztaty malarskie, muzyczne i rzeźbiarskie, konkursy z nagrodami.

Więcej informacji – na stronie: www.wiosnazchopinem.pl

Patronat medialny nad cyklem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Filharmonia w Krakowie zaprasza w piątek, 20 kwietnia 2012 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 21 kwietnia 2012 roku o godz. 18.00 na koncerty symfoniczne, podczas których odbędzie prawykonanie zamówionego przez Filharmonię Krakowską utworu Agaty Zubel (na zdjęciu) – kompozytora-rezydenta Filharmonii, pt. Percussion Store.

Tytuł Percussion Store (tłum. dosł. Sklep z instrumentami perkusyjnymi) – nieco może przewrotny – w sposób doskonały określa całość. Jest to bowiem jedyny w literaturze perkusyjnej utwór, w którym wykorzystane zostało tak szerokie i różnorodne instrumentarium perkusyjne. Kompozytorka wykorzystała ponad 70 instrumentów perkusyjnych, nie tylko tych kojarzonych z filharmonicznymi estradami, ale także zupełnie nietypowych: części maszyn i urządzeń, przedmiotów codziennego użytku etc. Percussion Store jest więc rodzajem koncertu, w którym, obok wielkiej orkiestry symfonicznej, rolę solisty przejmują instrumenty perkusyjne, na których gra czterech solistów-perkusistów (Haba Percussion Group w składzie: Bartosz Sałdan, Jacek Dwojak, Filip Klasa, Ryszard Haba). Instrumenty perkusyjne traktowane są w tym przypadku jako zbiorowości – nie jedna czy kilka jednostek – i w oczywisty sposób przesuwają spektrum uwagi w stronę rytmu i barwy.

W programie koncertu znajdzie się ponadto Koncert skrzypcowy g-moll Siergieja Prokofiewa, który wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego wykona wirtuoz skrzypiec – Olivier Charlier. Wieczory zamknie IV Symfonia Johannesa Brahmsa.