Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W niedzielę, 18 marca 2012 roku o godz. 12.00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi podczas poranku poświęconego 150. rocznicy urodzin Claude’a Debussy’ego. Jako solista wystąpi francuski pianista Philippe Giusiano, a całość poprowadzi José Maria Florêncio. W programie poranku znajdą się dzieła Claude’a Debussy’ego: Preludium do „Popołudnia fauna”, Fantazja na fortepian i orkiestrę oraz Iberia z tryptyku symfonicznego Images.

Poranek rozpocznie się o godz. 12.00 w siedzibie orkiestry (plac Sejmu Śląskiego 2 Katowice).


Akademia Muzyczna w Łodzi oraz Filharmonia Łódzka zapraszają na koncert-spektakl Z dworu Ludwika XIV, który odbędzie się w poniedziałek, 19 marca 2012 roku o godzinie 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Łódzkiej. Wystąpi Balet Dworski „Cracovia Danza” w składzie: Romana Agnel, Magdalena Żmuda, Krzysztof Antkowiak i Sławomir Greś oraz Karpacka Orkiestra Barokowa w składzie: Stefanie True (gościnnie) – sopran, Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesyn, kierownictwo artystyczne, Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe, koncertmistrz, Joanna Walczak – skrzypce barokowe, Agnieszka Osiecka – skrzypce, altówka barokowa, Justyna Krusz – viola da gamba, Dominika Staszkiewicz – flet traverso, Jerzy Walczak – wiolonczela barokowa i Aleksander Tomczyk – instrumenty perkusyjne. W programie m. in. utwory Jeana Baptiste Lully’ego, Michaela Lamberta oraz Jeana Philippe’a Rameau.


Koncert poświęcony pamięci prof. Bronisława Geremka odbędzie się we wtorek, 20 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Usłyszymy jedno z najwybitniejszych dzieł muzyki sakralnej - Pasję wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha.

Pasja wg św. Jana to dzieło wysoce dramatyczne, o niemal teatralnej sugestywności. Arcydzieło nie tylko muzyki sakralnej, lecz także najgłębszej wyrażonej muzyką refleksji teologicznej zabrzmi w stylowym wykonaniu cenionego francuskiego zespołu muzyki dawnej Le Concert Lorrain. Partie chóralne wykona Nederlands Kamerkoor, zespół o szczególnie wielkim doświadczeniu bachowskim, mający na koncie niezliczone wykonania kantat, pasji i mszy z wieloma zespołami instrumentalnymi, zwłaszcza z Orkiestrą Osiemnastego Wieku. Prowadzący koncert wybitny niemiecki śpiewak-tenor Christoph Prégardien należy do najlepszych interpretatorów trudnej partii Ewangelisty obu Bachowskich Pasji, tworząc niemal wzorzec ich stylowego wykonania – śpiewał je na niezliczonych koncertach i utrwalił w wielu znakomitych nagraniach. Solowe partie wykonają: Ruth Ziesak – sopran, Andreas Scholl – kontratenor, Eric Stoklossa – tenor, James Gilchrist – tenor, Dietrich Henschel – bas i Yorck Felix Speer – bas.


Podczas koncertu muzyki kameralnej 20 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej wystąpi muzyczne rodzeństwo – laureat czeskiego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Bohuslava Hermana - Tomasz Daroch oraz laureatka Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim - Maria Daroch. Artyści odnoszą sukcesy nie tylko indywidualnie, ale również w duecie. W 2006 roku otrzymali nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie im. Feliksa Mendelssohna w Berlinie w kategorii „Duet – wiolonczela z fortepianem”. Podczas wieczoru w ich wykonaniu usłyszymy m.in. słynną Sonatę na wiolonczelę i fortepian a-moll Arpeggione Franza Schuberta, Grave Witolda Lutosławskiego oraz Fantazję Aleksandra Tansmana.


W środę, 21 marca 2012 roku o godz. 19.30 na estradzie Filharmonii Krakowskiej gościć będzie jeden z największych wirtuozów skrzypiec na świecie, którego charyzma i talent wniosły świeże spojrzenie na klasyczny repertuar i po raz pierwszy w historii przyczyniły się do rekordowej sprzedaży płyt z muzyką klasyczną - Nigel Kennedy. Brytyjski skrzypek po półtorarocznej przerwie od ostatniego występu w Krakowie, zaprezentuje program pod nazwą Bach & Nigel Kennedy Quintet.

Pierwszą część wieczoru wypełni jego solowy występ z Sonatą a-moll BWV 1003 Johanna Sebastiana Bacha. W drugiej części koncertu Kennedy wystąpi wraz z zalożonym przez siebie zespołem jazzowym Nigel Kennedy Quintet, w skład którego wchodzą: Piotr Wyleżoł (fortepian, organy Hammonda), Tomasz Grzegorski (saksofon), Adam Kowalewski (kontrabas, gitara basowa) oraz Krzysztof Dziedzic (perkusja). W wykonaniu jazzmanów usłyszymy oryginalne kompozycje na kwintet jazzowy oraz improwizacje.


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi w czwartek, 22 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W programie koncertu znajdzie się Uwertura "Morskie Oko” op. 19 Zygmunta Noskowskiego, II Koncert wiolonczelowy (1963) Grażyny Bacewicz oraz I Symfonia e-moll op. 39 Jeana Sibeliusa.

W roli solisty wystąpi Bartosz Koziak, laureat licznych konkursów międzynarodowych, zwycięzca III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 roku. Orkiestrę poprowadzi Monika Wolińska.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncert kompozytorski Dariusza Przybylskiego odbędzie się 22 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią: Magdalena Bojanowicz - wiolonczela, Mischa Kozłowski - fortepian, Wojciech Psiuk - saksofon, Paweł Janas - akordeon, Maciej Nerkowski - baryton, Leszek Lorent - perkusja, Ewa Liebchen - flet, Oliwier Andruszczenko - klarnet, Piotr Kopczyński - fortepian, Marta Kluczyńska – dyrygent i Morpheus Saxophone Quartet.

W programie: Ergos na wiolonczelę i fortepian (2009) - polskie prawykonanie, Elleipsis (2011) na saksofon sopranowy/barytonowy i akordeon – prawykonanie, Apollo (2010) na baryton i perkusję, Abrenuntio (2010) na saksofon barytonowy, flet, klarnet, perkusję i fortepian - polskie prawykonanie i Morpheus-Saxophone Quartet (2004).


Festiwal „Muzyka Dawna - Persona Grata” już po raz kolejny odbędzie się w sercu Borów Dolnośląskich. Podczas koncertu 22 marca 2012 roku o godz. 19:30 w Sali Dworskiej na Zamku Kliczków (koło Bolesławca) zespół Arte dei Suonatori wykona kompozycje Christopha Graupnera, Johanna Gottlieba Grauna i Antonio Vivaldiego. Orkiestrze towarzyszyć będzie znakomita flecistka - Bolette Roed, stypendystka prestiżowej, duńskiej fundacji Jacob Gade, laureatka Nordic Council Music Prize, utytułowana „artystką roku” przez Duńskie Radio. Talent i wszechstronna edukacja pozwalają jej świetnie odnajdywać się w wielu gatunkach. Obecnie repertuar flecistki obejmuje muzykę klasyczną od średniowiecza do współczesności, a także jazz, blues i folk.

Arte dei Suonatori to jedna z najbardziej rozpoznawalnych na scenie międzynarodowej, polskich orkiestr specjalizujących się w muzyce dawnej. Wśród ponad 600 zaaranżowanych i wykonanych przez nią kompozycji znajduje się szeroka gama stylów, form oraz nazwisk związanych z muzyką barokową. - Wyjątkowość zespołu tkwi w kreatywnym łączeniu tradycji z nowoczesnością, umiejętności trafienia z wymagającą muzyką poważną do wrażliwości współczesnego słuchacza – mówi Artur Rogojś z Zamku w Kliczkowie, gdzie po raz kolejny odbędzie się Festiwal Muzyki Dawnej. Odważne interpretacje dzieł dawnych mistrzów stawiają Arte dei Suonatori bliżej niekonwencjonalnych składów jazzowych niż poważnych orkiestr symfonicznych. Takie podejście zjednało im tysiące fanów w wielu krajach, ale docenione zostało także przez międzynarodową krytykę. W Polsce za swoją działalność zostali wyróżnieni m. in. nagrodą TVP Kultura, Medalem Młodej Sztuki oraz nominacjami do nagrody kulturalnej Pegaz i Paszportu Polityki. Płyty wydane przez Arte dei Suonatori zdobywały też laury za granicą, np. Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique albo nagrodę elektronicznego dziennika Classics Today.

Więcej informacji o koncercie – na stronie: www.kliczkow.com.pl/kliczkow/33409.xml


Gliwicki Teatr Muzyczny zaprasza 23 marca 2012 roku (piątek) o godz. 19.00 na prapremierowe przedstawienie musicalu Wakacje Don Żuana na motywach Mieszczanina szlachcicem Moliera. Spektakl według scenariusza Krzysztofa Korwin Piotrowskiego, piosenkami do tekstów Michała Rusinka i z muzyką Marka Kuczyńskiego wystawiony zostanie na scenie GTM przy Nowym Świecie. Reżyseria - Anna Polony, kierownictwo muzyczne - Bassem Akiki, Przemysław Neumann, dekoracje - Tatiana Kwiatkowska, kostiumy - Zofia de Ines, choreografia - Jakub Lewandowski.

Teatr – jak to w czasach kryzysu – stoi na krawędzi bankructwa, dyrektor Gabarini powierza więc główną rolę amatorowi, właścicielowi fabryki gwoździ – Prezesowi Karolowi, który daje pół miliona na premierę musicalu pod warunkiem zagrania w nim głównej roli. Czeka go jednak niełatwe zadanie: musi poradzić sobie z jednej strony z niesforną bracią teatralną – inspicjentami, choreografami, korepetytorami, reżyserami, którzy chcą Bóg wie czego od biednego biznesmena – zaś z drugiej z własną rodzinką, podejrzliwie spoglądającą na kaprysy Karola, które mogą skończyć się bankructwem dającego im utrzymanie przedsiębiorstwa.

Krzysztof Korwin Piotrowski, autor libretta Wakacji Don Żuana i kierownik artystyczny Gliwickiego Teatru Muzycznego, zatroszczył się, by uważny widz rozpoznał w sztuce wiele odniesień do dwóch dramatów Moliera: Mieszczanina szlachcicem oraz Don Juana. Zamiast losów bogatego mieszczanina Pana Jourdain, marzącego o dostaniu się do wyższych sfer, widz GTM będzie oglądać Prezesa, który marzy o artystycznej sławie i wciela się na scenie w Don Żuana, przeżywając przy tym wiele trudnych i zabawnych sytuacji. Teksty piosenek do Wakacji… napisał Michał Rusinek, krakowski poeta, autor popularnych wierszy dla dzieci i limeryków, znany również jako sekretarz Wisławy Szymborskiej, a muzykę skomponował Marek Kuczyński, wzięty kompozytor muzyki filmowej i teatralnej. Reżyserii musicalu podjęła się Anna Polony, największa dama krakowskiego teatru, zaś wystąpią w nim soliści i aktorzy Gliwickiego Teatru Muzycznego, m.in. Wioletta Białk, Anita Maszczyk i Michał Musioł.

Kolejne spektakle odbędą się 24 marca 2012 (sobota) o godz. 18.30, 25 marca 2012 (niedziela) o godz. 18.00 i 27 marca 2012 (wtorek) o godz. 18.30.


Dzieła trzech rosyjskich kompozytorów: Dymitra Szostakowicza, Nikołaja Miaskowskiego i Siergieja Rachmaninowa wykona w piątek, 23 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej znany wiolonczelista Tomasz Strahl i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Michała Klauzy.

Dramatyczne dzieje polityczne narodu odcisnęły piętno na ich życiu i twórczości. Artyści stawali często przed wyborem między współpracą z władzami a popadnięciem w całkowitą niełaskę i koniecznością emigracji. Decyzja ta była zawsze trudna, ponieważ decydowała nie tylko o życiu samych kompozytorów, ale również o losie ich rodzin.
W 1936 roku w stalinowskiej Rosji młody Dymitr Szostakowicz (na zdjęciu) naraził się władzom po incydencie związanym z wystawieniem jego opery Lady Macbethmceńskiego powiatu. Stalin opuścił teatr bez słowa, co wówczas równoznaczne było niemalże z wyrokiem śmierci. W gazecie partyjnej ukazał się artykuł pt. Chaos zamiast muzyki, w którym kompozytor został posądzony o „lewicową zwyrodniałość”. W konsekwencji wszystkie jego utwory usunięto z afiszy. Od 1936 do 1938 roku prowadzono z „formalistycznym i obywatelsko-dekadenckim” artystą zimną wojnę. Kompozytor zmuszony był pisać w zgodzie z wymaganiami socjalistycznego reżimu. W 1954 roku, po śmierci Stalina, dyrektor Teatru Bolszoj, chcąc uczcić rocznicę wybuchu rewolucji październikowej, zamówił u Szostakowicza Uwerturę uroczystą. Kompozytor zakończył pracę nad utworem w ciągu zaledwie dwóch dni. Jego przyjaciel Lew Nikołajewicz Lebiediński opowiadał: „Prędkość, z jaką pisał on tę uwerturę była oszałamiająca… podczas gdy tak lekko pisał muzykę, mógł równocześnie rozmawiać i opowiadać dowcipy – tak jak legendarny Mozart. Śmiał się i chichotał, i jednocześnie komponował”. Dzieło okazało się wielkim sukcesem, a kompozytor przyznał później, iż w rzeczywistości Uwertura jest... radosnym świętowaniem śmierci Stalina.

Oskarżany przez władze rosyjskie o zachodni formalizm i dekadencję bywał również, komponujący w tradycyjnym stylu wzorowanym na muzyce Piotra Czajkowskiego, Nikołaj Miaskowski. Jednak jego Koncert wiolonczelowy napisany w ostatnich latach II wojny światowej w 1946 roku otrzymał Nagrodę Stalina przyznawaną za wybitne osiągnięcia w dziedzinie nauki, techniki, literatury i sztuki. Utwór ten usłyszymy w wykonaniu jednego z najlepszych polskich wiolonczelistów – Tomasza Strahla.

W wyniku rewolucji w 1917 roku Siergiej Rachmaninow stracił majątek, źródło utrzymania oraz stanął w obliczu konieczności porzucenia kariery muzycznej. Wraz z żoną i dwiema córkami opuścił Sankt Petersburg i ruszył w kierunku Helsinek. Rok później udał się do Stanów Zjednoczonych. Tańce symfoniczne należą do ostatnich utworów kompozytora, napisanych w jego letniej rezydencji w Szwajcarii.


W piątek, 23 marca 2012 roku o godz. 19:00 w Studenckim Centrum Kultury na Uniwersytecie Opolskim wraz z Filharmonikami Opolskimi pod dyrekcją koreańskiego dyrygenta Young Chil Lee wystąpi japoński skrzypek - Takashi Shimizu. W programie koncertu znajdą się kompozycje, w których odnajdziemy silne związki z kulturą narodową i folklorem: Mikołaj Rimsky-Korsakov – Uwertura Wielkanocna op. 36, Henryk WieniawskiI Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 i Jean Sibelius – I Symfonia e-moll op. 39.

Wstęp bezpłatny.


Lokal Na Poważnie i wydawnictwo DUX zapraszają na koncert Kulenty - improvisando – Konikiewicz, promujący najnowszą płytę z utworami Hanny Kulenty "Music 4", który odbędzie się w piątek, 23 marca 2012 roku o godz. 20:00 w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce (ul. Brzozowa 27/29).

Do nagranego materiału improwizować będzie na fortepianie z użyciem elektroniki znany pianista jazzowy Wojciech Konikiewicz. Nieformalna atmosfera i klubowa przestrzeń Lokalu Użytkowego nada muzyce nowy kontekst, a doskonała akustyka zadowoli wszystkich melomanów.

W programie: GG Concerto (2009) for harpsichord and string orchestra, Music for Roy (2010) for mixed choir and chamber orchestra, Breathe (1987) for string orchestra i Sinequan Forte B (1994) for solo amplified cello with delay and chamber orchestra.

Wstęp wolny. Podczas koncertu rozlosowanych zostanie 5 płyt "Music 4" (DUX).


W roku poprzedzającym wielki jubileusz 200-lecia urodzin oraz 130-lecia śmierci jednego z najważniejszych kompozytorów w historii muzyki - Richarda Wagnera, Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie zaprasza na koncerty symfoniczne, podczas których zaprezentowane zostaną utwory zaliczane do jednych z najważniejszych w jego dorobku. W piątek, 23 marca 2012 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 24 marca 2012 roku o godz. 18.00 w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego zabrzmi Wstęp i Miłosna śmierć Izoldy z Tristana i Izoldy, dramatu, który w historii muzyki stał się symbolem przemiany języka dźwiękowego i stopniowego odchodzenia od systemu tonalnego. Zanim jednak doszło do epokowego wydarzenia, jakim była premiera dramatu Tristan i Izolda (10 czerwca 1865), Wagner doprowadził do zamkniętej prezentacji części utworu: Vorspiel i Isolde Liebestodt czyli wprowadzenia i zakończenia, co miało miejsce latem 1862. Od tamtej pory oba fragmenty są wykonywane na estradach jako dzieło koncertowe. W pierwszej części koncertów zabrzmią ponadto pieśni do wierszy Matyldy Wesendonck, znane jako Wesendonck-Lieder. Pięć nastrojowych kompozycji, których intymność stawia je w rzędzie najwybitniejszych utworów tego rodzaju, zaprezentuje z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej mezzosopranistka Katarzyna Hołysz.

Drugą część obu wieczorów koncertowych wypełni natomiast poemat symfoniczny Also sprach Zarathustra, wg Friedricha Nietzschego – jeden z najczęściej wykonywanych utworów Richarda Straussa. Wielki fresk orkiestrowy złożony z muzycznych obrazów odnoszących się do treści dziewięciu rozdziałów „Książki dla wszystkich i dla nikogo”, która wywołała burzliwą dyskusję pod koniec XIX wieku.


W dniach 23-28 marca 2012 roku odbędzie się 41. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” Rezonanse…, Niuanse…. Podczas 14 wydarzeń artystycznych usłyszymy 13 światowych prawykonań utworów, w tym 4 kompozycji pisanych na zamówienie Filharmonii Poznańskiej oraz Festiwalu, a także kilka pierwszych wykonań w Polsce.
W ramach festiwalu zaplanowano także „Wiosnę Młodych” - nowy cykl imprez, których głównymi wykonawcami, twórcami oraz odbiorcami będą dzieci, młodzież i studenci. Festiwal ma być czasem i miejscem pierwszych prezentacji młodego pokolenia ludzi, którzy interesują się i powoli wchodzą w piękną przygodę z muzyką współczesną. Młodzi artyści zaprezentują swoje kompozycje, pasję wykonawczą, a dla dzieci zaplanowane zostały dwa pokazy spektaklu Pan Satie Teatru Atofri.
Na wszystkich festiwalach muzyki współczesnej bardzo ważny aspekt stanowią prawykonania. Podczas „Poznańskiej Wiosny” 2012 będzie ich aż 13 – od utworów na orkiestrę, poprzez dzieła kameralne, do utworów elektronicznych. Na zamówienie Filharmonii Poznańskiej nowy utwór skomponował Artur Cieślak, a zamówienia Festiwalu przyjęli Katarzyna Taborowska, Janusz Stalmierski i Jarosław Kozłowski.
Festiwal obok prezentacji twórczości poznańskich kompozytorów, promuje także poznańskich wykonawców. Są wśród nich soliści (Anna Zielińska, Blanka Dembosz, Tomasz Kandulski), zespoły kameralne (Poznańskie Trio Fortepianowe i Wieniawski Kwartet), a także Poznański Chór Kameralny, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej i Orkiestra Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Koncerty będą odbywać się w Auli UAM, Auli Nova, Auli i Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Więcej


W klimat wielkanocnej zadumy wprowadzi słuchaczy koncert religijnej muzyki Wolfganga Amadeusa Mozarta - w piątek, 23 marca 2012 roku o godz. 19 w sali Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach (przy ul. Pszczyńskiej 6). Usłyszymy hymn eucharystyczny Ave verum corpus, religijną kantatę Grabmusik KV 42 oraz słynne Requiem d-moll KV 626. Wystąpią: Edyta Piasecka – sopran, Magdalena Idzik – mezzosopran, Adam Sobierajski – tenor, Marcin Wolak – bas i Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą mistrza chóralistyki, rektora krakowskiej Akademii Muzycznej - Stanisława Krawczyńskiego (na zdjęciu).


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza 23 marca 2012 roku (piątek) o godz. 18:30 na koncert z cyklu „kultura.uw: czytaj i słuchaj”, przedstawiającego najnowsze uniwersyteckie publikacje poświęcone muzyce i sztuce.
Książka dr hab. Szymona Paczkowskiego Styl polski w muzyce Johanna Sebastiana Bacha stanowi syntetyczne podsumowanie zagadnienia, które dotychczas w odniesieniu do utworów lipskiego kantora nie było zupełnie rozpatrywane. Tymczasem związki kompozytora ze środowiskiem muzycznym dworu drezdeńskiego w czasach panowania Augusta II i III oraz uwieńczone sukcesem starania o tytuł nadwornego kompozytora króla Polski i elektora Saksonii bez wątpienia odbiły swoje piętno w dziełach twórcy Mszy h-moll. Repertuar Bachowski, w którym rozpoznano obecność stylu polskiego, został w książce zinterpretowany w szeroko rozumianym kontekście historycznym, obyczajowym i intelektualnym epoki. Opisano także, jaki potencjał artystyczny i znaczeniowy zawierał się w tym, co w czasach Bacha określano mianem polskiego stylu muzycznego.
Książka zostanie zaprezentowana przez autora i jego gości, zaproszonych do krótkiej dyskusji. Ilustracją muzyczną będą polonezy z kręgu synów i uczniów Johanna Sebastiana Bacha w wykonaniu klawesynistki Lilianny Stawarz.
Koncert odbędzie się w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW (Krakowskie Przedmieście 32). Bezpłatne wejściówki dostępne będą na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona.


Dnia 23 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Staromiejskim Domu Kultury (Sala Kameralna) w Warszawie odbędzie się recital skrzypcowy Zuzanny Krawczak w ramach cyklu “Koncerty u Burbachów”. Usłyszymy: Polonez D-dur H. Wieniawskiego, Sonatę d-moll J. Brahmsa, Koncert d-moll J. Sibeliusa i Kaprys 22 N. Paganiniego. Wstęp wolny.

Zuzanna Krawczak (na zdjęciu) jest studentką w mistrzowskiej klasie skrzypiec Tadeusza Gadziny na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. W grudniu 2008 miał miejsce znaczący dla jej przyszłości recital w Niemczech. Gazeta „Frankenpost" opisała ją jako skrzypaczkę o wielkim talencie i możliwościach. Od tego czasu występuje jako solistka i kameralistka w Niemczech, Szwajcarii, na licznych koncertach w Warszawie oraz innych miastach Polski.


Dnia 24 marca 2012 roku w Operze Krakowskiej odbędzie się premiera opery Ariadna na Naxos Richarda Straussa. Spektakl reżyseruje Włodzimierz Nurkowski, kierownictwo muzyczne sprawuje Tomasz Tokarczyk i Warcisław Kunc. Kostiumy i scenografię wykona Anna Sekuła, natomiast choreografię Katarzyna Aleksander- Kmieć.

Efektowne przedstawienie, kipiące od pomysłów i niespodzianek. Arlekinada i dowcip dell’arte, fantazja cyrkowa i mit o Minotaurze, karnawał wenecki i bachanalia w finale... Do niezwykłości tych sprowokował twórców spektaklu fantastyczny pomysł libretta wybitnego, uznawanego za drugiego po Goethem, poety niemieckiego Hugona von Hofmannsthala, polegający na połączeniu sztuki wysokiej, opery seria z żywiołem buffa. A wszystko to wprzęgnięte w opowieść na temat miłości, tej idealnej, romantycznej i tej bardziej ziemskiej, zmysłowej. Tak powstało dzieło intrygujące, pełne polotu i fantazji, z muzyką, o której pisano w zachwycie. Ariadna, po premierze swej ostatecznej wersji z 1916 roku weszła na stałe do repertuaru światowego i do dziś ma się dobrze. Na krakowskiej scenie tytuł i kompozytor pojawiają się po raz pierwszy.


Dnia 24 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Operze Wrocławskiej odbędzie się Nadzwyczajna Gala Baletowa, podczas której wystąpi Vladimir Malakhov wraz z solistami Staatsballett Berlin. Będzie to jedyny występ artysty w Polsce. W programie znajdzie się m.in. popisowa rola tancerza – Umierający łabędź (choreografia: Mauro De Candia; muzyka: Camille Saint-Saëns).

Vladimir Malakhov urodził się na Ukrainie. Po ukończeniu szkoły baletowej w Moskwie debiutował jako najmłodszy solista Moskiewskiego Baletu Klasycznego. Jest laureatem głównych nagród międzynarodowych konkursów w Warnie, Moskwie i Paryżu. Od 1992 roku był czołowym solistą Opery Wiedeńskiej i Narodowego Baletu Kanady (od 1994). W 1995 roku znalazł się w elitarnej grupie gwiazd nowojorskiego American Ballet Theatre. Gościł na najbardziej renomowanych scenach baletowych świata. Repertuar artysty obejmuje najważniejsze dzieła klasyczne oraz balety wielkich choreografów XX wieku, w tym utwory napisane specjalnie dla niego. Zasłynął jako geniusz techniczny, niezrównany talent liryczny pełny ogromnej emocjonalności, nazywany przez krytykę zachodnią "tancerzem stulecia posiadającym charyzmatyczną osobowość". Poświęcono mu kilka filmów telewizyjnych.


Kwintety smyczkowe z kontrabasem i twórczość kompozytorów wrocławskich wypełnią program sobotniego koncertu, 24 marca 2012 roku o godz. 18.00 we wrocławskiej Mediatece (Pl. Teatralny 5).

W wykonaniu NFM Ensemble w składzie: Bartosz Bober – skrzypce, Wojciech Hazuka – skrzypce, Magdalena Gołemberska – altówka, Maciej Kłopocki – wiolonczela i Janusz Musiał – kontrabas oraz solistów: Katarzyny Dziewiątkowskiej-Mleczko – wokal (na zdjęciu), Filipa Kołodzieja – saksofon, Mateusza Ryczka – komputer i Anny Porzyc – komputer usłyszymy Kwintet smyczkowy G-dur op.77 i dwa walce op. 54 czeskiego kompozytora Antonína Dvořáka, Kwintet smyczkowy nr 2 francuskiego kompozytora Dariusa Milhauda, Almost a serius duo (z ang. „Prawie poważny duet”) na skrzypce i kontrabas współczesnego fińskiego kompozytora Teppo Hauta-aho oraz trzy najnowsze kompozycje autorstwa samych wykonawców koncertu: Secret na głos i komputer (2009) K. Dziewiątkowskiej-Mleczko, Copyright na wokalistkę i live electronics (2012) A. Porzyc i Sagittarius A na saksofon barytonowy i komputer M. Ryczka.

Wstęp wolny.


Program 2 Polskiego Radia zaprasza na „Five o’clock” z Marcinem Zdunikiem. Nagranie audycji odbędzie się 24 marca 2012 roku o godz. 17.00 w Studiu im. Władysława Szpilmana w głównej siedzibie Polskiego Radia w Warszawie.

Artysta (na zdjęciu), choć bardzo młody (urodził się w 1987 roku), ma na swym koncie wiele sukcesów. Koncertuje w krajach Europy, USA i Korei, często prezentując własne opracowania i kompozycje. Bierze udział w prestiżowych festiwalach muzycznych, współpracuje ze znakomitymi zespołami oraz wybitnymi muzykami. Marcin Zdunik jest laureatem wielu nagród, w latach 2000-2006 był również stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, czterokrotnie otrzymał też stypendium artystyczne Ministra Kultury, a w roku 2007 Stypendium Młoda Polska. Reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Nadawców (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W czerwcu 2009 roku ukazała się jego debiutancka płyta, zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia pod kierownictwem Jana Staniendy. Za album otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Podczas sobotniego nagrania artyście przy fortepianie będzie towarzyszyć Aleksandra Świgut.

Podczas spotkania z Marcinem Zdunikiem będzie można nie tylko obejrzeć wyjątkowy występ muzyka, ale i osobiście zadać mu pytania dotyczące tajników artystycznej pracy.

Wstęp wolny, ale liczba miejsc ograniczona - rezerwacja wejściówek pod adresem fiveoclock@polskieradio.pl 

Audycja zostanie wyemitowana na antenie Programu 2 w sobotę, 31 marca 2012 roku o godz. 17.00.

„Five o’clock” to nieformalne spotkania z wybitnymi muzykami, rozmowy połączone z krótkim recitalem, a przede wszystkim świetna okazja do uczestniczenia w nagraniu i poznania sekretów radia. Audycje są rejestrowane raz w miesiącu w Studiu im. Władysława Szpilmana w siedzibie Polskiego Radia przy al. Niepodległości 77/85 w Warszawie. Emisja na antenie Programu 2 w każdą ostatnią sobotę miesiąca o godz. 17.00.


Dnia 25 marca 2012 roku o godz 18 w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie (Podkarpackie, ul.Kolejowa 1) odbędzie się koncert w wykonaniu pianistów: Leonory Armellini i Michała Drewnowskiego oraz Radiowej Filharmonii New Art. pod dyrekcją Emiliana Madey’a. W programie: M. Glinka - Uwetura z opery Ruslan i Ludmila, S. Rachmaninow - III Koncert fortepianowy d-moll op.30 i P. Czajkowski - Koncert fortepianowy b-moll op.23.


16. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena odbędzie się w dniach 25 marca – 6 kwietnia 2012 roku. Tematem przewodnim tegorocznej edycji będzie wojna i pokój. Zmierzch bogów, słynna VII Symfonia „Leningradzka”, czy Aleksander Newski – to tylko część programu Festiwalu.

Festiwal zainauguruje koncert laureatów 14. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Piotra Czajkowskiego. Wystąpi Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą Clemensa Schuldta, laureata Konkursu Dyrygenckiego Donatella Flick w Londynie oraz zwycięzcy moskiewskiej imprezy: pianista Daniil Trifonov, skrzypek Sergei Dogadin i wiolonczelista Narek Hakhnazaryan, którzy wykonają Koncert potrójny Beethovena. W Beethovenowskim repertuarze usłyszymy również Orkiestrę Düsseldorfer Symphoniker pod dyrekcją Andreya Boreyki (III Symfonia „Eroica”), Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Jerzego Semkowa, Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzoną przez Miguela Gómeza Martíneza (muzyka sceniczna do tragedii Egmont).
Ponadto Valery Gergiev zadyryguje m.in. Newskim z Ekateriną Semenchuk (mezzosopran) w partii solowej, a Ingo Metzmacher razem z Gustav Mahler Jugendorchester przypomni VII Symfonię „Leningradzką” Szostakowicza, jak również dramat muzyczny Richarda Wagnera Zmierzch bogów z tetralogii Pierścień Nibelunga (w wersji koncertowej). Jacek Kaspszyk, prowadząc Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia i Chór Filharmonii Krakowskiej, przedstawi Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego – dzieło, które ostatecznie ukończył kompozytor po śmierci papieża Jana Pawła II, komponując Chaconnę dedykowaną Ojcu Świętemu.
Specjalnym wydarzeniem tej edycji festiwalu będzie cykl wszystkich symfonii Roberta Schumanna, które podczas dwóch wieczorów wykona Deutsche Kammerphilharmonie Bremen pod dyrekcją Paavo Järviego.
W ramach cyklu „Nieznane opery”, realizowanego od czterech edycji festiwalu, wykonane zostanie po raz pierwszy na polskiej estradzie dzieło włoskiego kompozytora Italo Montemezziego L’amore dei trere (Miłość trzech królów) z 1913 roku. Koncertowe wykonanie opery poprowadzi Łukasz Borowicz, dyrygując Polską Orkiestrą Radiową i Chórem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W partiach solowych wystąpią młodzi amerykańscy wokaliści, studenci i absolwenci Yale School of Music w New Haven, przygotowani przez profesor Doris Yarick-Cross.
Wśród solistów zobaczymy Rudolfa Buchbindera, Igora Levita i Yeol Eum Son, wiolonczelistę Trulsa Morka, klarnecistę Michela Lethieca i wokalistów: Rebekkę Evans, Liobę Braun, Nikolaya Didenko, Anję Kampe.
Program koncertów kameralnych wypełnią m.in. dzieła patrona festiwalu, które wykona duet Julian Rachlin i Itamar Golan (sonaty na skrzypce i fortepian) oraz Altenberg Trio (Trio op. 70/2). Wojenny VIII Kwartet smyczkowy Szostakowicza zagra Artis Quartet. Zabrzmi także Suita z baletu Historia żołnierza Igora Strawińskiego w opracowaniu na klarnet, skrzypce i fortepian oraz Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena, a wśród wykonawców znajdą się Michel Lethiec, Yeol Eum Son i Arto Noras.

16. Wielkanocny Festiwal zakończy misterium Męczeństwo św. Sebastiana Claude’a Debussy’ego, którego 150. rocznicę urodzin obchodzona jest w tym roku na świecie.

Wydarzeniem towarzyszącym Festiwalowi będzie Mistrzowski kurs interpretacji prof. Igora Petrushevsky’ego zatytułowany Sztuka wykonawcza arcydzieł skrzypcowych. Jak przygotować się do międzynarodowych konkursów skrzypcowych, który odbywać się będzie w dniach 26-29 marca 2012 roku w Sali Koncertowej im. Józefa Elsnera D.S. „Dziekanka” w Warszawie (ul. Krakowskie Przedmieście 58/60), oraz 16. Międzynarodowe Sympozjum Naukowe Beethoven: wojna i pokój – w dniach 26-27 marca 2012 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki.

Więcej


Koncert kameralny w wykonaniu Łukasza Długosza – flet, Radosława Pujanka – skrzypce, Katarzyny Budnik-Gałązki – altówka i Rafała Kwiatkowskiego – wiolonczela odbędzie się 25 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Dworku I. J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. W programie: W. A. Mozart – Kwartet C-dur KV 171 i Kwartet D-dur KV 285, Krzysztof MeyerCapriccio per sei strumenti op. 69 oraz Krzysztof PendereckiQuartett for Clarinet and String Trio (transkrypcja na flet – Łukasz Długosz).

Wyjazd autokaru o godz. 17.00 sprzed tarnowskiego Teatru (potwierdzenie miejsc w autokarze pod numerem 14 621 09 21).


W roku 2012 obchodzimy 130. rocznicę urodzin oraz 75. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego – jest to również rok "małego" jubileuszu festiwalu „Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego”. W dniach 25-28 marca 2012 roku odbędzie się jego 15. edycja.

1882 to rok urodzin Karola Szymanowskiego, ale również Igora Strawińskiego i Zoltana Kodaly’a. Ponieważ formuła festiwalu pozwala na przedstawienie twórczości jednego tylko kompozytora obok utworów Karola Szymanowskiego, zatem Wieczory 2012 poświęcone będą kompozytorowi węgierskiemu. Program czterech festiwalowych koncertów został zaplanowany tak, by przedstawić mało znaną u nas twórczość Zoltana Kodaly w możliwie najpełniejszym oświetleniu. Przewidziany został koncert chóralny z towarzyszeniem organów oraz trzy koncerty kameralne ze znakomitą obsadą artystów, m.in.: Sławomir Tomasik (nagroda Fryderyk 2011 za nagranie kompletu dzieł na skrzypce i fortepian K. Szymanowskiego), Magdalena Lisak, Kwartet Śląski. Niewątpliwą atrakcją będzie koncert utworów fortepianowych Kodaly’a w wykonaniu węgierskiego pianisty Balazsa Reti, który przedstawi również swoją interpretację Szymanowskiego.

Festiwal organizują Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego oraz Śląskie Towarzystwo Muzyczne.

Więcej


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na III Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Recitale, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca, od marca do listopada, o godzinie 19.00 w kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie. W 2012 roku festiwal gościć będzie wielu wybitnych muzyków z 5 krajów Europy: Niemiec, Holandii, Włoch, Czech i Polski.

Pierwszy z koncertów odbędzie się 25 marca 2012 roku.

Wstęp wolny.

Więcej


Capella Cracoviensis rozpocznie przygotowania do liturgicznego Wielkiego Tygodnia w niedzielę, 25 marca 2012 roku wykonaniem klasyka oratoryjnego gatunku – Solomon, pod batutą Alessandra de Marchi (na zdjęciu) - na co dzień kierownika zespołu Academia Montis Regalis i dyrygenta prowadzącego spektakle XVIII-wiecznych oper na scenach operowych Europy. Koncert odbędzie się o godz. 18.00 w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.

Wśród solistów usłyszymy m.in. Gillian Webster, powracającą po ostatnim sukcesie w L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato pod batutą Paula McCreesha, a także Tarę Venditti i tenora Krystiana Krzeszowiaka, odnoszącego sukcesy na międzynarodowych scenach. Jednocześnie to znakomite dzieło zakończy tegoroczny cykl wielkich oratoriów.

Alessandro de Marchi – włoski dyrygent i klawesynista. Rewelacyjny interpretator barokowych oper. Następca René Jacobsa (i jego bliski współpracownik) w funkcji dyrektora artystycznego Festival of Early Music w Innsbrucku (od 2009). Regularnie współpracuje z operowymi scenami Europy: berlińskimi Staatsoper i Unter der Linden (teatr Daniela Barenboima), festiwalem w Salzburgu i innymi. Wśród jego ostatnich realizacji znajdziemy Don Giovanniego i Giulio Cesare w Hamburgu, Herculesa na Festiwalu Händlowskim w Halle czy Alcynę dla Opery w Lyonie, a także nagranie Lunatyczki dla Dekki z Cecilią Bartoli i Juanem Diego Florezem. Najbliższe plany to m.in. Uprowadzenie z Seraju dla drezdeńskiej Semperoper i Teseo dla Komische Oper w Berlinie.


Wzorem najlepszych instytucji muzycznych i festiwali europejskich, tworzących równolegle do swojej działalności programy edukacyjne, organizatorzy festiwalu muzyki dawnej „Mazovia Goes Baroque” uruchomili projekt medialny Młodzieżowa Gazeta Mazovia Goes Baroque - w poszukiwaniu utraconego melomana (w skrócie MG/MGB).
W ramach projektu młodzież w wieku 15-19 lat z wybranych ośrodków z Mazowsza i Warszawy uczestniczy w dwóch niezwykłych koncertach muzyki dawnej, w wykonaniu duńskiego akordeonisty Andreasa Borregaarda, włosko-irlandzkiego duetu Arparla (14-18 marca 2012) oraz w koncercie pt. Eksperyment z muzyką dawną , w wykonaniu wybitnych młodych artystów: Tomka Pokrzywińskiego i Marcina Maseckiego (25 marca - 3 kwietnia 2012). Towarzyszące koncertowi eksperymentalnemu mini-warsztaty medialne (25 marca - 3 kwietnia 2012) wprowadzą młodzież w tematykę i obszar zagadnień współczesnego dziennikarstwa kulturalnego i muzycznego. Koncerty oraz mini-warsztaty odbędą się w wybranych miastach i miejscowościach Mazowsza: Gostynin, Łochów, Płock, Pułtusk, Siedlce i Warszawa. Wszyscy chętni uczestnicy koncertów i warsztatów medialnych będą mogli wziąć udział w konkursie na najciekawszą wypowiedź o muzyce.

Więcej


Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru Teatr Wielki w Łodzi zaprasza 25 marca 2012 roku (niedziela) na OPERA OUTDOORs.

Teatr Wielki w Łodzi postanowił świętować Międzynarodowy Dzień Teatru w sposób szczególny. W ramach tego wyjątkowego święta, łódzka opera opuści siedzibę i przeniesie się do ulubionego miejsca łodzian - Manufaktury. W dniach od 25 do 30 marca będzie można tam obejrzeć wystawę wielkoformatowych elementów scenografii oper i baletów Teatru, a w dniu 25 marca (niedziela) wziąć udział w wydarzeniu, podczas którego zaprezentują się artyści opery. Tego dnia uczestnicy spotkania z Teatrem Wielkim będą mieli także okazję uczestniczyć w profesjonalnej charakteryzacji - od stóp do głów, przymierzać kostiumy teatralne, nakrycia głowy, peruki i robić zdjęcia.

Więcej


Dwa nadzwyczajne wieczory muzyczne zatytułowane W poszukiwaniu muzycznej doskonałości odbędą się w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku w dniach 26 i 30 marca 2012 roku.

Podczas nadzwyczajnego recitalu skrzypcowego Maxima Vengerova (na zdjęciu), w dniu 26 marca wykonane zostaną trzy utwory, które dla każdego skrzypka są prawdziwym „miernikiem” artystycznego poziomu wykonawczego: Haendela Sonata nr 4 D-dur HWV 371, Bacha Partita nr 2 d-moll BWV 1004 i Beethovena Sonata skrzypcowa A-dur “Kreutzerowska” op. 47.

W koncercie 30 marca zatytułowanym Wieniawski na bis, z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Maxima Vengerova wystąpi trójka laureatów 14. edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2011): Soyoung Yoon (Korea Południowa, I miejsce), Miki Kobayashi (Japonia, II miejsce) i Stefan Tarara (Niemcy, III miejsce). Artyści wykonają trzy koncerty skrzypcowe z towarzyszeniem orkiestry: W.A.Mozarta Koncert na skrzypce A-dur nr 5 KV 219, F. Mendelssohna Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 i J.Sibeliusa Koncert skrzypcowy d-moll op. 47.
Na zakończenie koncertu planowana jest muzyczna gratka. Troje solistów wraz z Maximem Vengerovem jako skrzypkiem wykonają Koncert h-moll na 4 skrzypiec ze zbioru „L’estro armonico” op. 3 A. Vivaldiego.

Więcej


Ma na swoim koncie III nagrodę XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Nagrodę Specjalną Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków. Krótko po sukcesie w Warszawie, w maju 2011 roku zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. A. Rubinsteina w Tel-Aviwie, a miesiąc później - w prestiżowym Konkursie im. P. Czajkowskiego w Moskwie. Mowa o znakomitym pianiście, który swoją interpretacją utworów Fryderyka Chopina podbił polską publiczność - Daniilu Trifonovie. Artysta ten wystąpi na estradzie Filharmonii Krakowskiej we wtorek, 27 marca 2012 roku o godz. 19.30 z recitalem fortepianowym, na program którego złożą się: Franza Schuberta - Sonata B-dur D.960, a także jego Fruhlingsglaube oraz Die Stadt w opracowaniu Ferenca Liszta, Claude'a Debussy'ego – Images (księga 1) oraz Fryderyka Chopina – 12 Etiud op. 10.


Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na Koncert Pasyjny, który odbędzie się we wtorek, 27 marca 2012 roku o godz. 19.30 w Sanktuarium Matki Bożej Zwycięskiej na Kamionku (ul. Grochowska 365, Warszawa). W programie znajdzie się instrumentalna wersja oratorium Siedem słów Chrystusa na krzyżu Josepha Haydna. Orkiestrę poprowadzi Jakub Chrenowicz, w roli recytatora wystąpi aktor Dariusz Jakubowski. Wstęp wolny.

Motyw siedmiu ostatnich słów Chrystusa wielokrotnie pojawiał się w literaturze i sztuce, zarówno w kręgu Kościoła katolickiego, jak i protestanckiego. Oratorium Haydna, uznawane za jedno z najbardziej uduchowionych dzieł kompozytora, zostało po raz pierwszy wykonane w 1787 roku w katedrze w Kadyksie. Utwór początkowo przeznaczony do wykonywania podczas nabożeństw w Wielki Piątek ma formę cyklu sonat instrumentalnych, które poprzedzają teksty zaczerpnięte z Ewangelii - słowa Chrystusa wypowiedziane przed śmiercią.


Opera Wojna i pokój Siergieja Prokofiewa w gościnnym wykonaniu Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga wystawiona zostanie na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Spektakl odbędzie się dwukrotnie 27 i 28 marca 2012 roku o godz. 19.00. Reżyseria - Andriej KonczałowskiIrkin Gabitow, scenografia - George Tsypin, kostiumy - Tatiana Noginowa, choreografia - Siergiej Gritsaiwiatła - James Ingalls. Dyryguje - Valery Gergiev. Speklakl powstał w koprodukcji z Metropolitan Opera z Nowego Jorku.

Będzie to pierwszy w Warszawie gościnny występ Teatru Maryjskiego, którego zespół pokaże inscenizację Wojny i pokoju Sergiusza Prokofiewa. Przedstawienie w reżyserii Andrieja Konczałowskiego pokazywano z powodzeniem w Nowym Jorku, Londynie, Paryżu i Tokio. Megaprodukcją, w której bierze udział 450 aktorów, dyryguje Valery Gergiev. Wojna i pokój, adaptacja wielkiej powieści Lwa Tołstoja, była ukochanym "dzieckiem" Prokofiewa, który tworzył je i przerabiał przez ponad dziesięć lat, wreszcie ukończył tuż przed śmiercią w 1953 roku. Monumentalny fresk muzyczny, w którym kompozytorowi udało się nakreślić indywidualne cechy głównych bohaterów, nie ma odpowiednika w literaturze operowej.


We wtorek, 27 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej, podczas kolejnego koncertu muzyki współczesnej z cyklu „contem.ucha”, usłyszymy m.in. umbrae oraz mural Andrzeja Kwiecińskiego. Twórca ten gości w Filharmonii w ramach programu „Kompozytor-rezydent”, prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca. Andrzej Kwieciński to wyrazista postać współczesnej sceny kompozytorskiej – jest laureatem Stypendium im. Witolda Lutosławskiego, Nagrody i Stypendium Ministra Kultury, finalistą Międzynarodowego Konkursu na Kompozycję Kameralną w Tokio (2004), a także zdobywcą Nagrody im. Henriëtte Bosmans (2011) oraz I nagrody w Konkursie Kompozytorskim „Young Masters XXI” (2010).

Podczas koncertu utwory kompozytora-rezydenta, a także Hanny Kulenty oraz Aleksandry Szwed wykona zespół „Transemble”. Gościnnie wystąpi znana klawesynistka - Gośka Isphording (na zdjęciu).


W Tarnowie w dniach 28-31 marca 2012 roku już po raz drugi odbędzie się czterodniowy festiwal "Musica Poetica". W programie muzyka a capella, sięgająca od renesansowej doskonałości Palestriny i Lassa, do współczesnego mistycyzmu Arvo Pärta.
Cztery dni Wielkiego Tygodnia – cztery koncerty w różny sposób wprowadzające element duchowości w zbyt prędko biegnące dni. Od utworów wokalnych, odbijających w swej złożonej polifonii absolut doskonałości – dzieł największych mistrzów renesansowych, Lassa i Palestriny oraz największego mistrza współczesności, sławnego muzycznego mistyka Arvo Pärta, przez klawiszowe utwory Jana Sebastiana Bacha, w interpretacji wybitnego wirtuoza klawesynu i historycznego pianoforte, Marka Toporowskiego, następnie poprzez muzykę czasów zagłady, jaką dla połowy kontynentu była XVII-wieczna Wojna Trzydziestoletnia, po arcydzieło subtelności, ekspresji wymieszanej z przejmującą słodyczą – słynne i uwielbiane Stabat Mater Pergolesiego, jednego z najwcześniej zabranych przez śmierć geniuszy.
Wszystko w znakomitych, specjalnie dobranych wykonaniach muzyków specjalizujących się w dawnym repertuarze – aby duch minionych wieków mógł oblec się w najlepsze dźwiękowe szaty. Festiwal zainauguruje Chór Capelli Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa, a finałowe Stabat Mater Pergolesiego poprowadzi od pulpitu współpracujący regularnie z Capellą Cracoviensis Alessandro Moccia (koncertmistrz Philippe'a Herreweghe); solistkami będą Giorgia Milanesi i Melodie Ruvio.

Więcej


Spektakl Balthazar Zygmunta Krauze zakończy w środę, 28 marca 2012 roku Festiwal Oper Kameralnych XX i XXI wieku w Warszawskiej Operze Kameralnej. Inscenizacja i reżyseria - Ryszard Peryt, kierownictwo muzyczne - Ruben Silva, scenografia - Andrzej Sadowski.

Wystąpią: jako Balthazar – Andrzej Klimczak, Głos – Ona - Śmierć – Marta Boberska, Stary więzień – Jerzy Mahler, Młody więzień – Mateusz Zajdel, Trzej Mocarze – Piotr Olech, Karol Bartosiński, Sylwester Smulczyński, Trzej Poeci – Zdzisław Kordyjalik, Sławomir Jurczak, Zbigniew Dębko, Daniel – Leszek Świdziński oraz w roli mimów: Klaudia Carlos, Monika Gut, Justyna Piwnicka, Jerzy Klonowski, Andrzej Pankowski. Solistom towarzyszyć będzie Zespół Solistów Warszawskiej Opery Kameralnej i Warszawska Sinfonietta pod batutą Rubena Silvy.


Lokal Na Poważnie zaprasza na trzeci w tegorocznym cyklu niezwykły koncert muzyki kameralnej „Quartenergetic”, który odbędzie się 29 marca 2012 roku o godz. 20:00 w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce.

Wystąpi zespół Quartescape w składzie: Ania Karpowicz – flet, Jagoda Sudujko – flet, Wioletta Strączek – flet i Łukasz Owczynnikow – kontrabas. W programie: Trzy flecistki i kontrabasista w ucieczce przed szponami kwartetowej konwencji, porwani przez wartki nurt energetycznych dedykacji Bartosza Kowalskiego, Katarzyny Dziewiątkowskiej-MleczkoMacieja Jabłońskiego, Ignacego Zalewskiego i Wojciecha Błażejczyka.

Bilety: 10zł, dla mieszkańców Śródmieścia: wstęp wolny!

Koncerty organizowany jest w ramach cyklu "Klasyka tuż za rogiem" 2012 - programu indywidualnego stypendium artystycznego Ani Karpowicz, realizowany przy wsparciu finansowym m.st. Warszawy, Dzielnicy Śródmieście.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Uniwersytet Warszawski i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zapraszają na kolejny koncert TU SZYMANOWSKI! w ramach cyklu kultura.uw.

Okazją to zaprezentowania muzyki Karola Szymanowskiego będzie 75. rocznica jego śmierci, przypadająca 29 marca. Usłyszymy m.in. Etiudę b-moll op. 4 nr 3, jeden z najbardziej znanych utworów z pierwszego okresu twórczości kompozytora. Zabrzmią też kompozycje Tadeusza Bairda, zwanego „ostatnim polskim romantykiem” – będą to I i II Sonatina oraz Mała suita dziecięca. Za przyczyną zainteresowań naukowych wykonawcy recitalu – pianisty Piotra Banasika, wykładowcy katowickiej Akademii Muzycznej – będziemy też mogli poznać dzieła Xavera Scharwenki, urodzonego w wielkopolskich Szamotułach niemieckiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku, cenionego w swoich czasach interpretatora dzieł Fryderyka Chopina, wydawcy i pedagoga.

Wprowadzenie do koncertu będzie udziałem Piotra Maculewicza, kierownika Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Istniejące od ponad 50 lat w BUW Archiwum Kompozytorów Polskich XX Wieku jest największą skarbnicą pamiątek po Szymanowskim, posiada także niemal całą spuściznę kompozytorską Tadeusza Bairda.

Wykonanie utworów Tadeusza Bairda odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje”.

Koncert, organizowany przez Biuro Promocji UW, Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego odbędzie się 29 marca 2012 roku (czwartek) o godz. 18:30 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW (Krakowskie Przedmieście 32).

Bezpłatne wejściówki dostępne będą na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona.


Dwa kwartety smyczkowe - V Kwartet smyczkowy „Siedem i pół kwartetu” Aleksandra Lasonia i Kwartet smyczkowy c-moll op. 18 nr 4 Ludwiga van Beethovena zabrzmią 29 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej w interpretacji zespołu Lutosławski Quartet.

Aleksander Lasoń (na zdjęciu) utożsamiany jest przede wszystkim z działalnością Pokolenia Stalowowolskiego, które w latach 1975–76 debiutowało na festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu”. Inna nazwa grupy – Pokolenie ’51 – wskazuje na rok urodzenia ówczesnych debiutantów: Andrzeja Krzanowskiego, Eugeniusza Knapika oraz Aleksandra Lasonia. W Stalowej Woli wspólnym przesłaniem muzyków był sprzeciw wobec awangardy lat pięćdziesiątych oraz sześćdziesiątych i twórcze nawiązanie do tradycji, z którą awangarda radykalnie zerwała. W ten sposób uformował się oryginalny styl kompozytorów łączący nowoczesność z przeszłością.
V Kwartet smyczkowy „Siedem i pół kwartetu” Lasonia powstał z okazji 750-lecia nadania praw miejskich Bytomiowi, stąd symboliczny tytuł kompozycji nawiązujący do siedmiu i pół wieku miasta. Poszczególne jego części dedykowane zostały „artystycznym przyjaciołom kompozytora, związanym z miastem”: Kwartetowi Śląskiemu, Kwartetowi Akademos, żonie Annie, Jackowi Łumińskiemu i jego Teatrowi Tańca,Markowi Mosiowi, Aniołom i księdzu Hubertowi Kowolowi oraz Piotrowi Janosikowi. Muzyka każdego z ogniw koncentruje się wokół innej idei począwszy od quasi-anielskich chorałów po rytmiczne ostinato.

Na koncercie w wykonaniu zespołu Lutosławski Quartet usłyszymy również dzieło 30-letniego Ludwiga van Beethovena – kwartet smyczkowy pochodzący z wczesnego opusu 18.


Koncert Mistrz i uczennice odbędzie się w piątek, 30 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wystąpią skrzypkowie: Roman Lasocki, Anna Malesza i Małgorzata Wasiucionek oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod batutą Wojciecha Rodka. W programie: Partita na skrzypce i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego i Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa.


Fragmenty oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendela wykonane zostaną w ramach III Dni Muzyki Pasyjnej w dniu 30 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Wystąpią: Michalina Bienkiewicz – sopran, Małgorzata Przybysz – alt, Tomasz Tracz – tenor, Kamil Kaznowski – bas/baryton i Maria Erdman – klawesyn/organy, Chór dziecięcy Iuventus, Gaude! z Jablonca (Tomáš Pospíšil – przygotowanie chóru) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego.

Mesjasz zajmuje wyjątkowe miejsce wśród dzieł Haendla, jemu też zawdzięcza kompozytor światową sławę. Olbrzymia partytura (cały utwór trwa ponad dwie godziny) powstała w dwa tygodnie, skomponowana dla Irlandczyków, z myślą, aby "ofiarować temu szlachetnemu i uprzejmemu narodowi coś nowego". Mesjasz po raz pierwszy został wykonany w Dublinie 13 kwietnia 1742 roku.


Zbigniew Preisner będzie gościem specjalnym koncertu Klasyka i film w Filharmonii Kaliskiej - 30 marca 2012 roku o godz. 19.30 w Auli WPA UAM w Kaliszu (ul. Nowy Świat 28-30). W programie znajdzie się prawykonanie nowej kompozycji Preisnera - 9 tematów na orkiestrę. Ponadto usłyszymy I Koncert fortepianowy C-dur op. 15 L. van Beethovena. Wystąpią: Giuseppe Bruno – fortepian i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka.

Zbigniew Preisner (na zdjęciu) jest jednym z najsłynniejszych kompozytorów muzyki filmowej. Film Bez końca zapoczątkował stałą współpracę z Kieślowskim. Razem ze scenarzystą Krzysztofem Piesiewiczem stworzyli telewizyjny cykl Dekalog, Podwójne życie Weroniki oraz trylogię Trzy kolory. To właśnie muzyka do dzieł Krzysztofa Kieślowskiego rozsławiła nazwisko Preisnera. Dwukrotnie część swoich kompozycji do filmów Kieślowskiego Preisner podpisał pseudonimem — nazwiskiem fikcyjnego, duńskiego kompozytora Van den Budenmayera. Z początkiem lat dziewięćdziesiątych Preisner stał się znany na całym świecie. W sumie skomponował muzykę do ponad 80 produkcji. W 1994 zdobył Césara za muzykę do filmu Trzy kolory. Czerwony, w 1995 za kompozycję do filmu Jeana Beckera Élisa. W 1997 zdobył Srebrnego Niedźwiedzia na Festiwalu Berlińskim za Wyspę przy ulicy Ptasiej. Trzykrotnie (w 1991, 1992 i 1993) został uznany za Najwybitniejszego Kompozytora Muzyki Filmowej przez Stowarzyszenie Krytyków Filmowych w Los Angeles. Kilka razy był nominowany do Złotego Globu: w 1992 roku za muzykę do filmu Zabawa w Boga oraz 1994 za Trzy kolory. Niebieski. Jest członkiem Francuskiej Akademii Filmowej.
W listopadzie 2010 roku ukazało się trzypłytowe wydawnictwo pt. Preisner's Voices. Trzecia płyta - Danse Macabre - została nagrana z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, gościnnie wystąpili: Adam Klocek (solo na wiolonczelę), Mathias Eick (solo na trąbkę) oraz dwaj młodzi kontratenorzy Marcel i Nikodem Legun.


Koncerty „Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej” odbędą się w dniach 30 marca – 3 kwietnia 2012 roku.

Festiwal zainauguruje wykonanie Koncertu wiolonczelowego h-moll op.104 Antonína Dvořáka w interpretacji niemieckiego wiolonczelisty, Juliana Steckela, uznawanego za jednego z najbardziej utalentowanych i wszechstronnych muzyków swojego pokolenia. W 2010 roku artysta otrzymał I nagrodę podczas 59. edycji Konkursu Muzycznego ARD w Monachium, ponadto podczas tego samego konkursu zdobył nagrodę publiczności za wspaniałą interpretację Koncertu wiolonczelowego h-moll A. Dvořaka, dwie nagrody specjalne za nagrania („Oehms Classics”) oraz nagrodę przyznawaną przez muzyków Monachijskiej Orkiestry Kameralnej. Drugą część wieczoru wypełni muzyka fińska – V Symfonia Jeana Sibeliusa. Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Daniel Raiskin.
Drugi wieczór „Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej” - w sobotę, 31 marca 2012 roku o godz. 19.00 - będzie okazją do przedświątecznego wyciszenia się. Podczas koncertu w Bazylice Archikatedralnej św. Stanisława Kostki (przy ul. Piotrkowskiej 265) wystąpi zespół barokowy „Baroque Ensemble Battalia”, a solistką będzie fińska skrzypaczka Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch. Artyści wykonają wybrane Sonaty Misteryjne Heinricha Ignaza Bibera - cykl piętnastu sonat pochodzi prawdopodobnie z 1676 roku. Poszczególne utwory odpowiadają tajemnicom różańca – radosnym (sonaty I–V), bolesnym (VI–X) i chwalebnym (XI–XV) – i przedstawiają najważniejsze ewangeliczne wydarzenia z życia Jezusa i Jego Matki.
Dzień później, 1 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej usłyszymy z kolei Uwerturę do opery Idomeneo, król Krety KV 366 oraz Wielką mszę c-moll KV 427 W. A. Mozarta w wykonaniu solitów (Anna Terlecka-Kierner – sopran, Bernadetta Grabias – mezzosopran, Przemysław Baiński – tenor, Stanisław Kierner – baryton) oraz Orkiestry Symfonicznej i Chóru Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi pod batutą Paula Esswooda.
„Łódzką Wielkanoc Muzyczną”, dzięki wzruszającej i skłaniającej do przedświątecznych rozmyślań muzyce ostatnich kilku dekad, zakończy koncert w Kościele Ojców Jezuitów. Orkiestra kameralna oraz chór Filharmonii Łódzkiej pod kierownictwem Dawida Bera wykonają Requiem angielskiego kompozytora Johna Milforda Ruttera z 1985 roku. Podczas wieczoru zabrzmią również Euntes ibant et flebant op. 32 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Stabat Mater na cztery chóry i zespół instrumentalny łodzianina, Artura Zagajewskiego (prawykonanie).

Więcej


Koncert muzyki XX wieku odbędzie się w Filharmonii Wrocławskiej w piątek, 30 marca 2012 roku o godz. 19.00.

W wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z czołowych polskich skrzypków usłyszymy Koncert skrzypcowy d-moll Nikołaja Miaskowskiego. Ten rosyjski kompozytor żył w niezwykle trudnych czasach obfitujących w wojny, rewolucje i stalinowski terror. Miaskowski nie do końca odpowiadał wizji sowieckiego artysty, często oskarżany był o indywidualizm, dekadencję, pesymizm, formalizm i nadmierną złożoność. W młodości, idąc śladami ojca, służył w armii radzieckiej, a kompozytorem postanowił zostać, pierwszy gdy usłyszał Symfonię patetyczną Piotra Czajkowskiego. Miaskowski został uczniem Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, później, prowadząc klasę kompozycji w moskiewskim konserwatorium, wykształcił takie osobowości muzyczne, jak Dymitr Kabalewski oraz Aram Chaczaturian. Jego muzyka stanowiła kontynuację tradycji XIX-wiecznej symfoniki rosyjskiej ze szczególnym uwzględnieniem bliskiej mu twórczości Czajkowskiego oraz Aleksandra Głazunowa.
Do XIX-wiecznej estetyki nawiązał również apostoł awangardy – Krzysztof Penderecki (na zdjęciu). W latach 70. porzucił nowoczesność na rzecz restauracji tradycji, szczególnie neoromantycznej. Z tego okresu fascynacji przeszłością pochodzi swoisty poemat symfoniczny Przebudzenie Jakuba. Sam kompozytor wyznał: „Gdy miałem dwadzieścia lat i pisałem Tren, wydawało mi się, że odciąłem się zupełnie od tradycji. Rzeczywiście Tren był zaprzeczeniem moich studiów i muzyki, której uczyłem się przez kilkanaście lat. Teraz, po latach doświadczeń uważam, że nie można muzyki zaczynać od początku. Można tylko kontynuować”.
Na koncercie zabrzmi również I Symfonia f-moll Dymitra Szostakowicza, którą dziewiętnastoletni wówczas kompozytor pisał pod kierunkiem Głazunowa, a następnie przedstawił jako pracę dyplomową leningradzkiego konserwatorium.

Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej dyrygować będzie Marcin Nałęcz-Niesiołowski.


W dniach 31 marca i 1 kwietnia 2012 roku w Alvernia Studios pod Krakowem odbędzie się prapremiera spektaklu do muzyki Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Przedstawienie realizowane jest z inicjatywy Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach podsumowania Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011. Wydarzenie towarzyszyć będzie festiwalowi „Misteria Paschalia”. Partie wokalne wykonają: Iwona Hossa – sopran, Piotr Nowacki – bas oraz Thomas Bauer – baryton. Solistom towarzyszyć będzie Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Chór chłopięcy Pueri Cantores Sancti Nicolai oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją kompozytora.

Krzysztof Penderecki pisał najsłynniejszy bodaj swój utwór – Pasję według św. Łukasza (Passio et Mors Domini Nostri Jesu Christi secundum Lucam) w latach 1963-1965 na zamówienie niemieckiego radia Westdeutscher Rundfunk z okazji siedemsetlecia katedry w Münster, w której 30 marca 1966 roku odbyło się prawykonanie utworu pod dyrekcją Henryka Czyża. Kompozytor miał na uwadze również przypadającą wówczas rocznicę tysiąclecia chrztu Polski. Powodzenie utworu było niezwykłe od samego początku. Na koncert w Münster przyjechało ponad siedemdziesięciu dziennikarzy z całej Europy. Przybył także nuncjusz papieski i biskup Münster oraz dyrektor Westdeutscher Rundfunk. Jeszcze w roku prawykonania Pasja znalazła się w programie Biennale Muzyki Współczesnej w Wenecji. W następnych latach wykonywano ją wielokrotnie w całej Europie, w Stanach Zjednoczonych, w Ameryce Południowej i Japonii. Pojawiły się liczne nagrania. Krzysztof Penderecki odrodził w swoim utworze starą formę muzyczną związaną najsilniej z twórczością Jana Sebastiana Bacha, ale sięgającą korzeniami średniowiecznego misterium religijnego, przystosował ją do czasów współczesnych, zarówno w zakresie środków muzycznych, jak i koncepcji ideowej. Przy całej nowoczesności języka Penderecki stworzył dzieło przystępne dla zwykłego melomana, o zrozumiałej treści, konstrukcji i emocji.

Bilety w cenie 120 zł w sprzedaży od 13 lutego na portalu www.eventim.pl oraz w trzech punktach InfoKraków. Cena biletu obejmuje także transport z Krakowa lub Katowic.

Zlokalizowane pod Krakowem Alvernia Studios i Alvernia Production tworzą jedną z pierwszych w powojennej historii Polski prywatną wytwórnię filmową. Została ona założona przez Stanisława Tyczyńskiego, przedsiębiorcę, fundatora i poprzedniego właściciela stacji RMF FM. Alvernia Production realizuje własne projekty filmowe i koprodukcje, natomiast Alvernia Studios to firma świadcząca usługi klientom produkującym filmy, gry komputerowe, reklamy czy projekty muzyczne. Podkrakowską wytwórnię tworzy 13 ogromnych, „kosmicznych” kopuł, wyposażonych w aparaturę najwyższej jakości.
Jedną z ostatnich muzycznych produkcji, zrealizowanych w Alvernia Studios, jest płyta z utworami Krzysztofa Pendereckiego i Jonny’ego Greenwooda, kompozytora i gitarzysty zespołu Radiohead. Jej premiera planowana jest na 13 marca 2012 roku. Firmowany przez wytwórnię Nonesuch Record album zawiera dwa utwory Pendereckiego: Ofiarom Hiroszimy - tren i Polymorphia oraz dwa utwory zainspirowane dziełami polskiego kompozytora autorstwa Greenwooda: 48 Responses to Polymorphia i Popcorn Superhet Receiver. Kompozycje zostały wykonane przez orkiestrę AUKSO pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego i Marka Mosia. Wszystkie utwory z płyty zostały premierowo zaprezentowane podczas koncertu we Wrocławiu, który odbył się w trakcie Kongresu Kultury, zorganizowanego dla uczczenia polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.


Musica Rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku – repertuar utrwalony na płycie pod tym samym tytułem, która została uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną oraz nominacją do Fryderyka w roku 2003, zabrzmi podczas sobotniego koncertu 31 marca 2012 roku o godz. 18.00 we wrocławskim Ratuszu w wykonaniu zespołu „Ars Cantus” pod kierownictwem Tomasza Dobrzańskiego. Usłyszymy muzykę od tańców i popularnych pieśni, od religijnego muzykowania domowego, pieśni-modlitw, pisanych na okoliczność zarazy i tureckich najazdów, aż do pełnej przepychu muzyki towarzyszącej wielkim wydarzeniom politycznym i ceremoniom kościelnym. Wyszła ona spod piór najważniejszych wrocławskich kompozytorów i została wydana drukiem w oficynach wrocławskich drukarzy. Wstęp wolny.


Baltic Neopolis Orchestra zaprasza na koncert kameralny z cyklu „Muzeum Muzyki”, który odbędzie się 31 marca 2012 roku o godz. 19:00 w Muzeum Historii Szczecina (Ratusz Staromiejski, ul. Ks. Mściwoja II 8).

Muzeum Muzyki to cykl koncertów kameralnych odbywających się w gmachach szczecińskich muzeów. Koncerty połączone z wystawami i wizualizacjami otwierają drogi artystycznej ekspresji i umożliwiają głębszy, intensywniejszy odbiór muzyki instrumentalnej. Czwarty koncert 31 marca to połączenie siły Orkiestry i ekspresji solistów: Emilii Goch (altówka), Łukasza Górewicza (skrzypce), Pawła Maślanki (skrzypce) oraz Tomasza Szczęsnego (wiolonczela). W programie: Antonio Vivaldi - Koncert na dwoje skrzypiec a-moll op.3 nr 8 i Koncert na altówkę i wiolonczelę g-moll oraz Felix Mendelsohn - Symfonia na orkiestrę smyczkową C-dur.

Wystawy dostępne w Muzeum: Najstarsze karty z dziejów Szczecina, Historia i kultura Szczecina od XVII do XIX wieku, Szczecin jakiego już nie ma, Hans Stettiner i Jan Szczeciński. Życie codzienne w Szczecinie w XX wieku.


Dnia 31 marca 2012 roku, w przeddzień Niedzieli Palmowej o godz. 19.30 Opera Krakowska zaprasza na Requiem Giuseppe Verdiego, które odbędzie się w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej na krakowskim Kazimierzu (ul. Augustiańska 7). Patronat nad spektaklem objął Jego Eminencja Ksiądz Kardynał Stanisław Dziwisz. Wystąpią: soliści - Edyta Piasecka-Durlak (sopran), Anna Lubańska (mezzosopran), Tadeusz Szlenkier (tenor), Volodymyr Pankiv (bas) oraz Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej i Chór OCTAVA+. Koncert poprowadzi dyrygent Warcisław Kunc.

Premiera Requiem odbyła się w 29 października 2010 roku na scenie Opery Krakowskiej. Kierownictwo artystyczne nad koncertem sprawowali - Laco Adamik, Barbara Kędzierska, Bogusław Nowak, kierownictwo muzyczne Tomasz Tokarczyk, a chóry przygotowali Zygmunt Magiera i Andrzej Korzeniowski.

Requiem to utwór napisany w hołdzie Alessandro Manzoniemu, wybitnemu pisarzowi i patriocie włoskiemu, uwielbianemu przez Verdiego. Wystawiony w rok po jego śmierci w Kościele św. Marka w Mediolanie (1874) ze 100-osobowym chórem, 120-osobową orkiestrą, śpiewakami La Scali, pod dyrekcją samego kompozytora. Porównywany kunsztem do Requiem Mozarta uważany jest za szczyt, jaki osiągnęła msza żałobna w dziejach muzyki. Stanowi syntezę włoskiego stylu operowego i muzyki religijnej. Przy tym jest requiem na wskroś romantycznym, co wyraża się zróżnicowaniem formy i skrajnymi kontrastami – od modlitewnego skupienia po brzmienie gwałtowne, o dramatycznej ekspresji. Jednocześnie krytycy zwracają uwagę na jego teatralność, polegającą na dążeniu do „quasi-scenicznego eksponowania własnej spotęgowanej muzyczności” (B. Pociej).