polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

kalendarium wydarzeń

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W piątek, 2 listopada 2012 roku rozpocznie się czwarta edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł”. W listopadowe wieczory będzie jak zawsze – muzycznie, nastrojowo i klimatycznie.

Tegoroczny program pokaże różne możliwości repertuarowe i stylistyczne muzyki kameralnej, a nazwiska doskonałych artystów, zachęcą zapewne do udziału publiczność. W programie festiwalu znajdą się znakomite nazwiska: Filip Wojciechowski - pianista, aranżer i kompozytor, realizujący się zarówno w muzyce klasycznej, jak i jazzowej, wybitny polski wirtuoz Jan Stanienda oraz fenomenalny zespół KROKE. Jak zwykle w festiwalu wezmą udział młodzi, odnoszący sukcesy na międzynarodowych estradach artyści – Atom String Quartet, a także soliści Ingrida Gapowa i Karol Bartosiński. Gospodarzem festiwalu będzie jak zwykle bydgoski Barock Quartet.

Ideą festiwalu, nawiązującą do samej jego nazwy, jest powrót muzyki kameralnej do źródeł, czyli do salonów, komnat zamożnych mieszczan (z wł. „da camera”– komnata). Organizatorom zależy na ściągnięciu muzyki z wyżyn estrad koncertowych, bliżej ludzi. Twórcy festiwalu udowadniają, że muzyka kameralna, niewymagająca wielu instrumentów i wykonawców, może być grana wszędzie, gdzie ludzie jej słuchają i tak samo różnorodna i atrakcyjna jak ta, grana w dużych składach orkiestrowych.

W tym roku powrót do źródeł ma też wymiar bardziej dosłowny – festiwal powraca do miejsca skąd pochodzi, czyli do zabytkowej hali pomp wodociągowych, znajdującej się tuż przy Lesie Gdańskim, w otoczeniu ujęć źródlanej wody. Ta wyjątkowa sala przeszła w ciągu ostatnich dwóch lat gruntowną modernizację m.in. wynikającą z potrzeb odbywających się tam koncertów. Festiwalowe spotkania będą pierwszą okazją dla publiczności do podziwiania tego wyjątkowego obiektu po remoncie.

Koncerty odbywają się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Piotra Całbeckiego oraz Prezydenta Bydgoszczy – Rafała Bruskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

OBEJRZYJ: film o Festiwalu - YOUTUBE

Więcej


Dnia 4 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w warszawskiej Filharmonii Narodowej wystąpi znakomity rosyjski pianista Denis Matsuev wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia. Będzie to pierwszy z cyklu koncertów poświęconych twórczości Siergieja Rachmaninowa, organizowanych z okazji obchodów 140. rocznicy urodzin kompozytora.

Denis Matsuev to jeden z najbardziej uzdolnionych pianistów na świecie. Od czasu triumfu odniesionego w 1998 roku na XXI Międzynarodowym Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie szybko stał się gwiazdą światowego formatu i jednym z najbardziej docenianych pianistów swojego pokolenia. Jest wybitnym znawcą i wykonawcą dzieł Rachmaninowa, któremu w całości poświęci swoją najbliższą trasę koncertową. Pierwszym punktem światowego tournée „Rachmaniow Gala” będzie Warszawa, gdzie Matsuev zagra z polską orkiestrą.

„Rachmaninow Gala” to wydarzenie muzyczne organizowane na cześć wielkiego rosyjskiego kompozytora wspólnie z Fundacją im. Siergieja Rachmaninowa, utworzoną w 1999 roku przez jego wnuka, Aleksandra Rachmaninowa. Aleksander Rachmaninow miał być gościem specjalnym listopadowego koncertu w Warszawie. Plany te pokrzyżowała jego śmierć (1 listopada). W oficjalnym oświadczeniu Fundacji im. S. Rachmaninowa czytamy, że obchody 140. rocznicy urodzin i jednocześnie 70. rocznicy śmierci kompozytora będą kontynuowane dla uczczenia pamięci o Aleksandrze Rachmaninowie, który całe swoje życie poświęcił pracy na rzecz promocji twórczości swojego dziadka.

Polskim akcentem warszawskiego koncertu będzie występ znanej i cenionej orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją rosyjskiego mistrza batuty Aleksandra Sladkovsky’ego. W programie znajdzie się II Symfonia e-moll op. 27 i III Koncert fortepianowy d-moll op. 30.

Całkowity dochód ze sprzedaży biletów na koncert zostanie przeznaczony na cele charytatywne.


Koncert Katedry Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zatytułowany Oblicza pieśni polskiej odbędzie się w niedzielę, 4 listopada 2012 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej UMFC. W wykonaniu laureatów poprzednich edycji Konkursu im. E. Kossowskiego - Eweliny Siedleckiej sopran i Piotra Halickiego – baryton oraz pianistów: Małgorzaty Kluźniak-Celińskiej i Szymona Kowalczyka usłyszymy utwory m.in.: Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiiego i Piotra Perkowskiego.


Druga część tegorocznych IV Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie trwać będzie od 4 do 22 listopada 2012 roku.

Listopadowy program festiwalu obejmie przede wszystkim panoramę polskiego baletu współczesnego, ale rozpocznie go wizyta wybitnej osobowości choreograficznej europejskiej sceny tanecznej - Angelina Preljocaja, znanego choreografa albańskiego pochodzenia. Ze swoim francuskim zespołem pokaże dwie prace: Helikopter i Eldorado – obie z muzyką Karlheinza Stockhausena. Występy Baletu Preljocaja możliwe są dzięki współpracy Polskiego Baletu Narodowego z Ambasadą Republiki Francuskiej i Instytutem Francuskim w Polsce. Następnie Balet Opery Nova z Bydgoszczy pokaże Zniewolony umysł Roberta Bondary do muzyki Philipa Glassa i Wojciecha Kilara (7 listopada 2012), a Balet Teatru Wielkiego z Poznania przywiezie kameralny wieczór Black and White z trzema różnymi choreografiami, wywiedzionymi z niezwykle interesującego nurtu tańca współczesnego w Izraelu (10 listopada 2012). Także Polski Balet Narodowy zaprasza na nowy wieczór baletowy Miłość i lęk zestawiony z wybranych pozycji repertuaru warszawskiego teatru (4 listopada 2012). Jako ciekawostkę organizatorzy proponują spektakl bytomskiego Wydziału Teatru Tańca krakowskiej PWST. Studenci pokażą swoje dyplomowe Jezioro łabędzie w izraelskiej chorografii Idana Cohena (15 listopada).

Największym wydarzeniem festiwalu będzie jednak najnowsza premiera Polskiego Baletu Narodowego. Echa czasu to wieczór trzech choreografów przełomu XX i XXI wieku, gdzie na pierwszy plan wysuwa się energia współczesnych tancerzy, pokonywanie barier sprawności fizycznej i niesamowita niekiedy błyskotliwość ruchu. Pod tą fizycznością kryją się jednak inspiracje, których widz może doznawać w sposób swobodny i nieograniczony. Te trzy utwory to: Century Rolls do muzyki Johna Adamsa, kreowane przez brytyjskiego choreografa Ashley'a Page'a, Moving Rooms Krzysztofa Pastora z muzyką Alfreda Schnittke i Henryka Mikołaja Góreckiego, zrealizowane wcześniej dla Holenderskiego Baletu Narodowego oraz Artifact Suite do muzyki Johanna Sebastiana Bacha i Evy Crossman-Hecht – po raz pierwszy wykonywana przez polski zespół, głośna praca amerykańskiego choreografa Williama Forsythe'a, który wywarł ogromny wpływ na rozwój baletu przełomu wieków.

Więcej


Rozmowa o partyturach graficznych, zawartości ciała w muzyce oraz o tym jak ugryźć operę współczesną i jak nie zostać pogryzionym z Alicją Gronau podczas czwartego spotkania warszawskiego cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

W niedzielę, 4 listopada 2012 roku PTMW zaprasza na drugą część tegorocznej odsłony cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, podczas którego polscy kompozytorzy dzielą się swoją muzyką, fascynacjami, widzeniem świata i miejsca, jakie w tym świecie zajmuje ich twórczość.

Gościem czwartego już spotkania będzie kompozytorka Alicja Gronau (na zdjęciu). Studiowała teorię muzyki u Witolda Rudzińskiego oraz kompozycję u Mariana Borkowskiego w Warszawie. W latach 1974-1986 uczestniczyła w pracach Eksperymentalnego Warsztatu Rytmiki. Od 1983 roku prowadzi działalność pedagogiczną, wykładając w Polsce i za granicą. Jest laureatką wielu nagród kompozytorskich oraz autorką licznych artykułów, referatów i pokazów poświęconych nauczaniu kreatywnemu i technikom tańca w muzyce. Alicja Gronau jest członkiem Rady Naukowej czasopisma „Musica Sacra Nova”, a także Kapituły Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”.

Rozmowa z kompozytorką będzie w dużej części dotyczyła współczesnych form interdyscyplinarnych, gdzie muzyka pełni zasadniczą rolę, czyli głównie opery (tradycyjnej i współczesnej), prób zapisu ruchu w partyturach graficznych oraz oczywiście tańca.

Spotkanie, moderowane przez Małgorzatę Kołcz, odbędzie się w niedzielę 4 listopada 2012 roku o godz. 17:00 w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) przy Rynku Starego Miasta w Warszawie. Wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej...


W niedzielę, 4 listopada 2012 roku rozpocznie się VIII Festiwal Polskiej Muzyki Kameralnej w Warszawie. Przez pięć kolejnych niedziel odbędą się koncerty prezentujące dzieła polskich kompozytorów, o których z niezrozumiałych powodów zapomniano.

Pierwszy koncert - niedziela, 4 listopada, Karol Lipiński – z niewykonywanymi na Festiwalach utworami Lipińskiego m.in. Wariacje nt. z Kopciuszka G. Rossiniego, Fantazja nt. z Hugenotów G. Meyerbera. Tym samym ukończony zostanie cykl utworów K. Lipińskiego w wykonaniu, tak jak wszystkich do tej pory, Konstantego Andrzeja Kulki. Dzieła te były wykonywane na poprzednich Festiwalach Polskiej Muzyki Kameralnej w zdecydowanej większości po raz pierwszy od czasów Lipińskiego. W ten sposób p. Kulka stał się drugim, po Lipińskim, skrzypkiem mającym w swoim repertuarze prawie wszystkie utwory Lipińskiego.

Więcej


Opera Wrocławska zaprasza na spektakle w ramach jubileuszu 25-lecia pracy artystycznej Waldemara Zawodzińskiego, wybitnego reżysera teatralnego i scenografa: Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha (6 listopada 2012), Raj utracony K. Pendereckiego (7 listopada 2012), Borys Godunow M. Musorgskiego (8 listopada 2012), Cyganeria G. Rossiniego (9 listopada 2012) oraz Falstaff / Wesołe Kumoszki z Windsoru G. Verdiego (10 listopada 2012).


XVIII Sądecki Festiwal Muzyczny „Iubilaei Cantus” odbędzie się w dniach 7-11 listopada 2012 roku.

W programie: koncert jubileuszowy Chóru Scherzo, koncert 45-lecia pracy artystycznej Adama Makowicza, koncert jubileuszowy Towarzystwa Gimnastycznego SOKÓŁ, Muzyka Filmowa Wojciecha Kilara oraz koncert arii i pieśni Stanisława Moniuszki.

Więcej


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza w dniach 7-10 listopada 2012 roku na drugą edycję projektu aXes. Triduum Muzyki Nowej, organizowanej przez Katedrę Kompozycji. W ramach projektu będą miały miejsce prezentacje, wykłady, warsztaty i koncerty.

aXes to projekt o zasięgu międzynarodowym, którego głównym celem jest integracja środowisk artystycznych oraz wymiana myśli twórczej z różnych ośrodków muzycznych wschodniej, centralnej i zachodniej Europy. Nazwa warsztatów aXes oznacza w tłumaczeniu z języka angielskiego „osie” i w połączeniu z wyeksponowanym „X” wskazuje na spotkanie kompozytorów i wykonawców - jako punkt przecięcia się różnych tradycji, wpływów kulturowych i prądów twórczych. Wzajemna wymiana doświadczeń i perspektyw twórczych z pewnością wpłynie na rozwój młodych artystów-kompozytorów i zainspiruje środowiska akademickie, a promocja najnowszej muzyki w szerszych kręgach wpłynie na świadomość odbiorców.

Więcej


Koncert „Non omnis moriar” - pamięci Niny Nowowiejskiej, prof. Jadwigi Kaliszewskiej i prof. Stefana Stuligrosza odbędzie się 7 listopada 2012 roku o godz. 18.00 w Salonie Muzycznym – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Willi Wśród Róż przy al. Wielkopolskiej 11 w Poznaniu.

Wystąpią: Krzysztof Sperski - wiolonczela, Anna Prabucka-Firlej - fortepian, Maciej Strzelecki - skrzypce, Joanna Zathey-Wójcińska - fortepian; Zespół Studentów Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Macieja Grosza.

W programie m.in. utwory F. Nowowiejskiego, M. K. Ogińskiego, C. Francka, K. Szymanowskiego, K. Skarżyńskiego, S. Stuligrosza.

Wstęp wolny.


Młode Talenty to nowy projekt Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, realizujący jeden z jego kluczowych celów programowych. Główną ideą projektu jest promocja utalentowanych, młodych, polskich pianistów poprzez szerszą niż dotychczas ich prezentację w ramach wydarzeń artystycznych Instytutu.

Począwszy od 8 listopada 2012 roku, w każdy kolejny czwartek (z wyjątkiem dni świątecznych) w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie odbywać się będą godzinne recitale pianistów zarekomendowanych przez wybitnych profesorów i pedagogów polskich uczelni muzycznych. Młodzi artyści prezentować będą repertuar złożony głównie z dzieł Fryderyka Chopina. Każdy występ będzie rejestrowany w formacie audio, w przyszłości również video, w standardzie umożliwiającym emisję multimedialną i publikację fonograficzną.

W listopadzie wystąpią: Aleksander Dębicz (8 listopada), Tomasz Kaszuba (15 listopada), Agnieszka Zahaczewska (22 listopada) i Andrzej Zawadzki (29 listopada). W grudniu natomiast usłyszymy troje pianistów: Grzegorza Niemczuka (6 grudnia), Pawła Krzysztofczyka (13 grudnia) i Agnieszkę Kawulę (20 grudnia).

Bilet na koncert w cenie 13 zł umożliwia zwiedzanie muzeum po recitalu.


VIII Międzynarodowy Festiwal Rybnicka Jesień Chóralna im. H. M. Góreckiego odbędzie się w dniach 9-11 listopada 2012 roku w Rybniku.

Rada Artystyczna Festiwalu, po przesłuchaniu nadesłanych przez chóry i zespoły nagrań konkursowych, postanowiła zakwalifikować 12 chórów w trzech kategoriach wykonawczych. Chóry jednorodne w części konkursowej Festiwalu reprezentować będą: Męski Chór Wokalny CANVI CANTORES z Knurowa - dyr. Tomasz Paweł Sadownik i Chór Dziecięcy PSM I St. w Jastrzębiu Zdroju - dyr. Małgorzata Lucjan. Chóry mieszane-kameralne to: Rodzinny Zespół AKORD z Raciborza - dyr. Agnieszka Patalong, Chór Kameralny AB IM PECTORE z Ożarowa Mazowieckiego - dyr. Mariusz Latek, Chór CLASSIC z Mińska (Białoruś) - dyr. Zanna Filipowicz, Chór SINE NOMINE z Ciechanowa - dyr. Joanna Makijonko, Młodzieżowy Chór Kameralny BEATITUDO - dyr. Krzysztof Dudzik i LEGE ARTIS Z Krakowa - dyr. Agnieszka Trela-Jochymek. W III kategorii - Chóry mieszane, wystąpią: Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej - dyr. Dariusz Zimnicki, Chór CANTATE DEO z Tychów - dyr. Michał Brożek, Stowarzyszenie Śpiewacze Chór SERAF z Rybnika - dyr. Aleksandra Orzechowska-Niedziela i Stowarzyszenie Śpiewacze Chór im. Juliusza Słowackiego z Radlina - dyr. Agnieszka Patalong.

Organizator Festiwalu - Dom Kultury w Rybniku-Chwałowicach, przy współpracy z czeskim Stowarzyszeniem OPUS z Opawy postanowił poszerzyć festiwalową przestrzeń, organizując po raz pierwszy w historii imprezy międzynarodowe, polsko-czeskie warsztaty wokalne. Tak powstał projekt - Wokalny Dialog w ramach Rybnickiej Jesieni Chóralnej. Warsztaty, adresowane do amatorskich chórów i zespołów wokalnych działających na terenie pogranicza polsko-czeskiego, pragnących podnieść swoje umiejętności wokalne oraz wymienić się doświadczeniami z sąsiadami zza granicy, odbędą się w Opawie w dniach 1-2 września oraz w Rybniku w dniach 9-10 listopada 2012 roku. W ramach projektu, do udziału w warsztatach zakwalifikowano dwa chóry z Polski (Chór Mieszany im. Słowackiego z Radlina, Chór CANATATE DEO z Rybnika) i dwa chóry z Republiki Czeskiej (Chór Mieszany Shale Bernardino z Bridlicznej, Chór Kameralny Uniwersytetu Śląskiego w Opawie). Pod opieką i kierunkiem wybitnych autorytetów polskiej i czeskiej chóralistyki, przygotują one wspólny repertuar, który będzie zaprezentowany podczas uroczystego Koncertu Inauguracyjnego Rybnickiej Jesieni Chóralnej w dniu 9 listopada 2012 roku.

Szczegółowy program - na stronie Festiwalu: www.rjch.dkchwalowice.pl


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza na koncert z okazji Święta Niepodleglości, który odbędzie się 9 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii. W programie znajdzie się m.in. światowa premiera Sonatiny na orkiestrę Henryka Warsa, dedykowanej pamięci Maurice Ravela. Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Dariusza Tabisza (na zdjęciu).

Ponadto usłyszymy Musique de cour Aleksandra Tansmana z gitarzystą Wojciechem Popielarzem w roli solisty, Serenadę na smyczki op. 2 Mieczysława Karłowicza i poemat symfoniczny Step op. 66 Zygmunta Noskowskiego.


Oratorium symfoniczne Prorok Izajasz Aleksandra Tansmana, dedykowane pamięci 6 milionów Żydów zamordowanych podczas II wojny światowej, zainauguruje w piątek, 9 listopada 2012 roku w Filharmonii w Łodzi IX edycję Międzynarodowego Festiwalu Indywidualności Muzycznych „Tansman 2012”. Chór i Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Daniel Raiskin. W programie koncertu znajdą się także Tansmanowskie Psalmy na tenor, chór mieszany i orkiestrę z Rafałem Bartmińskim w roli solisty.

Festiwal „Tansman 2012” potrwa do 20 listopada. Wśród wydarzeń festiwalowych znalazł się koncert w Muzeum Miasta Łodzi, pamięci Pawła Kleckiego (10 listopada) - wybitnego dyrygenta i kompozytora, serdecznego przyjaciela Tansmana i Tuwima. Artyści wykonają utwory Kleckiego, także te do słów Tuwima i dedykowane Tansmanowi. Z kolei 14 listopada w Wytwórni Toya Studios odbędzie się światowa premiera spektaklu multimedialnego Muzyka Naszych Czasów, specjalnie przygotowanego na Festiwal „Tansman 2012”. Muzycy będą improwizować, korzystając także z motywów zaczerpniętych z twórczości Aleksandra Tansmana czy Johna Cage'a. Zaprezentują także własne kompozycje, wizualizacje, improwizacje z wykorzystaniem najnowszych technik. Dzień później w Kinie Charlie będzie miała miejsce prezentacja Hollywoodzkiej filmografii Tansmana. Niewiele osób wie, że Aleksander Tansman jest nie tylko pierwszym Łodzianinem w historii, ale i pierwszym polskim artystą-kompozytorem nominowanym do Oskara za „muzykę oryginalną" do filmu Paris Underground. Hollywood i USA podbił już w końcu lat 20. XX wieku, w chwili narodzin Oscara. Komponował muzykę do filmów Juliena Duviviera (z którym współpracował już w latach 30.), Fritza Langa, Gregory'ego Ratoffa, Dudleya Nicholsa, współpracował również ze słynnym producentem Davidem O. Selznickiem.

Organizatorzy zapraszają także na sześć koncertów do Filharmonii Łódzkiej. W poniedziałek, 12 listopada podczas koncertu „Bracanà”, w 25. rocznicę śmierci wybitnego pisarza Prima Leviego, muzykę do jego tekstów zaprezentuje jeden z najznamienitszych zespołów wokalnych świata – korsykańska grupa „A Filetta”. Dzień później kanadyjska skrzypaczka Angèle Dubeau oraz prowadzona przez nią Żeńska Orkiestra Kameralna „La Pietà” wykonają program nawiązujący do nurtu minimal music. Usłyszymy m.in. kompozycje Arvo Pärta, Philipa Glassa, Tombeau de Chopin Aleksandra Tansmana; artyści dokonają także polskiej premiery utworu Srula Irvinga Glicka Ceremonia ślubna Rabiego w Synagodze przy ulicy Palmerston. W piątek, 16 listopada podczas koncertu zatytułowanego „Brawo, Laureacie!” usłyszymy kompozycje Tansmana w wykonaniu finalistów IX edycji Konkursu Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana. W tym roku w konkursowe szranki stanęli oboiści, klarneciści, skrzypkowie, altowioliści, wiolonczeliści i pianiści z 50 krajów. Największe uznanie jurorów zdobyli: rosyjski klarnecista Alexey Mikhaylenko, bułgarska pianistka Veneta Neynska oraz dwoje Polaków: altowiolista Michał Bryła i skrzypaczka Aleksandra Szurgot. W niedzielę, 18 listopada podczas koncertu muzyki dawnej spotkamy się z nowatorskimi interpretacjami muzyki barokowych twórców. Tego wieczoru po raz pierwszy w Polsce wystąpi słynna orkiestra barokowa z Werony „Il Tempio Armonico”. Dzień później odbędzie się światowa premiera kompozycji Vabeni na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną. Utwór został dedykowany Václavovi Havlovi. Autorem Vabeni jest Kryštof Mařatka, laureat konkursu „Tansman 2006”. Finałowy wieczór festiwalu „Tansman 2012” będzie prawdziwą gratką dla miłośników opery. Najlepsi interpretatorzy muzyki barokowej wykonają nigdy wcześniej nie prezentowaną w Polsce, trzyaktową operę Antonia Vivaldiego Tito Manlio.

Więcej


Filharmonia Krakowska zaprasza w dniach 9 i 10 listopada 2012 roku na koncerty muzyki współczesnej. Kompozycje Charlesa Ivesa (The Unanswered Question), Eliotta Cartera (Koncert na obój i orkiestrę) i Henryka Mikołaja Góreckiego (III Symfonia Pieśni żałosnych op. 36) wykonają soliści: Vilem Veverka – obój i Iwona Socha – sopran (na zdjęciu) oraz Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Vladimira Ponkina.

Utwory Charlesa Ivesa (1874-1954), zaczęto wykonywać w Europie dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku. Na estradach najczęściej pojawia się Pytanie bez odpowiedzi (The Unanswered Question), dzieło zaskakujące swobodną formą, której istota ściśle zawiera się w tytule dzieła. Elliott Carter (ur. 1908), dobrze znający dzieła Ivesa, przywrócił muzyce jej dawniejszą naturalność. Dokonał tego poprzez odwołanie się do swobodnego sposobu komponowania przypominającego improwizowanie. Taki swobodny charakter ma Cartera Koncert na obój, z roku 1987. Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010), po latach asystowania poczynaniom awangardy sięgnął po ekspresję opartą na znakach najgłębszego przeżycia i wzruszenia. III Symfonia Góreckiego (1976) stała się wezwaniem do ogólnoświatowych rekolekcji. Wysłuchano jej z uwagą, co przyczyniło się niemało do utwierdzenia przekonania o konieczności odwrócenia się od języka dźwiękowego, którego bezwolna dowolność prowokowała do estetycznych nadużyć.


Jak co roku w listopadzie Filharmonia Kaliska, dla uczczenia Święta Niepodległości, zaprasza na koncert muzyki polskiej. Piątkowy koncert, 9 listopada 2012 roku organizowany także w 140. rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki i 130. rocznicę urodzin Karola Szymanowskiego, wpisuje się w tę tradycję programem złożonym z utworów Moniuszki (Uwertura do opery HALKA), Karola Kurpińskiego (Koncert na klarnet i orkiestrę), Władysława Żeleńskiego (W Tatrach) i Szymanowskiego (Taniec góralski z baletu HARNASIE). Wystąpią: Marek Maciejewski – klarnet i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Andrzeja Bujakiewicza. Słowo o muzyce wygłosi Karol Kowal.

Moniuszko nigdy nie słyszał prawdziwej góralskiej muzyki, nigdy nie był w Tatrach, jego góralszczyznę można nazwać intuicyjną. Żeleński w Tatrach był, tamtejszy folklor poznał, jednak muzyczny obraz gór namalował swoimi dźwiękami, bardziej zawierzając swojej wyobraźni niż oryginalnym wzorom. Jakże inne były Tatry Karola Szymanowskiego. Muzyka Podhala i Tatr zafascynowała go od pierwszego jej usłyszenia – a było to w roku 1922. Od tej pory coraz częściej przyjeżdżał do Zakopanego, aż w osiem lat później stał się jego stałym mieszkańcem. Obcowanie z kapelą słynnego Bartusia Obrochty, goszczenie na licznych „posiadach” góralskich, pozwalały kompozytorowi odkrywać coraz to nowe uroki i tajniki śpiewu, gry i tańca prawdziwie ludowych artystów, pozwalały też coraz głębiej wnikać w ducha ich muzyki. W zakopiańskiej Limbie, a potem w Atmie powstawały kolejno: Harnasie, IV Symfonia, II Kwartet smyczkowy, II Koncert skrzypcowy, również „góralskie” Mazurki. Ta muzyka, ściśle związana z muzyką Tatr była też nowoczesna, w pełnym tego słowa znaczeniu – „Po raz pierwszy od czasów Chopina polski kompozytor stał się koryfeuszem europejskiej muzyki” – napisano po paryskiej premierze Harnasiów. Prapremiera tego baletu odbyła się w Pradze w 1935, rok później wystawiła go Opera Paryska, a pierwsze polskie wykonanie sceniczne miało miejsce w Poznaniu, w rok po śmierci kompozytora.


Teatr Wielki w Łodzi, pozbawiony przez prace renowacyjne swojej sceny, nie ustaje w szukaniu atrakcyjnych form spotkań z melomanami łódzkimi. W listopadzie zaprasza na dwa koncerty. Pierwszy - 9 listopada 2012 roku, o godzinie 19.00 - to Koncert Muzyki Sakralnej w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy Placu Kościelnym, będący swego rodzaju przeglądem muzyki chóralnej odr do czasów współczesnych - od Mikołaja Gomółki do Wojciecha Kilara i Henryka Mikołaja Góreckiego. Wykonawców - Chór Teatru Wielkiego - przygotował i poprowadzi Waldemar Sutryk.

Drugi koncert Pamięci Łódzkich Artystów odbędzie się 17 listopada 2012 roku o godzinie 19.30 w Archikatedrze Łódzkiej. Chór i Orkiestra pod dyrekcją Rubena Silvy wykonają Requiem (c-moll i d-moll) Luigi Cherubiniego. Spotkanie z muzyką Cherubiniego, poza niewątpliwym przeżyciem duchowym, będzie także okazją do zadumy i wspomnień o Artystach, których wśród nas już nie ma, ale są w naszej pamięci. Wstęp wolny.


12 listopada 2012 roku minie druga rocznica śmierci patrona Filharmonii Śląskiej - Henryka Mikołaja Góreckiego.

Poprzedzający ją 9 listopada piątkowy koncert filharmoników poświecony zostanie Jego pamięci. Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Massimiliano Caldi, a solistką będzie znakomita skrzypaczka Kaja Danczowska. Po dawce klasyki (Grieg, Vivaldi) program koncertu przyniesie utwory syna kompozytora – Mikołaja Góreckiego, m.in. Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową. We wrześniu utwór ten muzycy i solistka nagrali pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka na płytę, którą wytwórnia DUX wyda za kilka dni, na IX Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga.

W poniedziałek, 12 listopada 2012 roku piątkowy koncert powtórzony zostanie w sosnowieckim Klubie im. Jana Kiepury.


Nadzwyczajny koncert Amerykańskiej Orkiestry Sił Powietrznych odbędzie się w sobotę, 10 listopada 2012 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie m.in. utwory E. E. Bagley, P. Dukasa i Henryka Czyża.


Koncert z okazji Święta Niepodległości odbędzie się w sobotę, 10 listopada 2012 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W programie: Suita op. 25 Czesława Marka, Poemat na skrzypce i orkiestrę Szymona Laksa, Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego i I Symfonia B-dur op. 11 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Wystąpi znana skrzypaczka Kaja Danczowska oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza, jednego z najmłodszych obecnie polskich dyrygentów (ur. 1986), asystenta Dyrektora Filharmonii Narodowej Antoniego Wita w latach 2010-2012.