Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 1-16 grudnia 2012 roku odbędzie się XX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”. Tytuł tegorocznego, jubileuszowego spotkania z muzyką kameralną to: STARE i NOWE.

Podczas festiwalu zaprezentowane zostaną utwory, które pojawiały się już w programach poprzednich edycji, ale obok nich także kompozycje w repertuarze Kwartetu Śląskiego zupełnie nowe, w Polsce nigdy jeszcze nie wykonywane, jak choćby Kwintety Joachima Mendelsona, Jeana Sibeliusa czy Osvalda Golijowa. Rzadkością na polskich estradach jest ujęty w tegorocznym programie Kwintet smyczkowy F-dur Antona Brucknera, jedyny utwór tego twórcy przeznaczony na kameralny zespół smyczkowy. Nowością będzie również powołanie kompozytora „in residence”. Na poprzednich festiwalach kompozytorzy zaszczycali wykonawców i słuchaczy swoją obecnością, nie zdarzyło się jednak, aby jeden „królował” w całej edycji. Funkcję tę zgodził się pełnić w tym roku prof. Zbigniew Bargielski. Na każdym z koncertów festiwalowych wykonany zostanie jeden jego utwór, w tym Kwintet fortepianowy zamówiony specjalnie na tegoroczny festiwal.

Z muzykami Kwartetu Śląskiego zagrają zarówno soliści, którzy od lat z zespołem tym współpracują: pianistka Ewa Pobłocka, klarnecista Roman Widaszek czy akordeonista Marek Andrysek, jak i młodzi, wybitnie utalentowani i chętnie podejmujący nowe wyzwania, jak pianista Roman Rabinovich (USA), oboistka Karolina Stelmachowska, klarnecista Bartosz Pacan, gitarzysta Marcin Dylla. Wystąpią także dwaj doświadczeni kameraliści skandynawscy – pianista Niklas Sivelöv (Szwecja) oraz altowiolista Tim Frederiksen (Dania).

Wszystkie koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w soboty 1, 8 i 15 grudnia o godz. 19.00 oraz niedziele 2, 9 i 16 grudnia o godz. 17.00. Koncertom towarzyszyć będzie wystawa plakatów poprzednich dziewiętnastu edycji Festiwalu.

Wstęp na koncerty za okazaniem bezpłatnych wejściówek do pobrania w Informacji Akademii Muzycznej, tel. 32 7792100.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


w sobotę, 1 grudnia 2012 roku o godz. 19.00 w Auli „Florianka” Akademii Muzycznej w Krakowie (ul. Basztowa 8) odbędzie się nadzwyczajny koncert zatytułowany Only cello! organizowany przez Katedrę Wiolonczeli i Kontrabasu. Program prezentuje utwory solowe, kameralne, a także składy na 12 i 16 wiolonczel - po raz pierwszy w Krakowie, po raz pierwszy w Polsce usłyszymy równocześnie 16 wiolonczel solo w brawurowej kompozycji Bachianas Brasilieiras południowo-amerykańskiego kompozytora Hectora Villa-Lobosa.

W koncercie wezmą udział pedagodzy i studenci Akademii Muzycznej w Krakowie: Anna Armatys; Dorota Imiełowska; Jan Kalinowski, Beata Urbanek-Kalinowska, Teresa Kamińska, Adam Klocek, Barbara Łypik-Sobaniec, Aleksandra Buczyńska, Katarzyna Cichoń, Dominik Frankiewicz, Agnieszka Filimowska, Monika Gernot, Joanna Gutowska; Karolina Humaj, Adrianna Kafel, Karolina Kalinowska, Julia Kotarba, Maciej Czerwiec, Monika Krasicka, Joanna Latała, Piotr Łyszczorz, Marta Nagawiecka, Adam Woźniak, Jacek Sienica, Martyna Sołtys, Susanne Szambelan oraz gość specjalny: Prof. Peter Buck ze Stuttgartu. W programie znajdą się utwory Bacha, Kirchnera, Klengla, Klocka, Montiego, Marii Pomianowskiej (Trzy Księżniczki), Krzysztofa Pendereckiego (Agnus Dei), Aleksandra Tansmana (Deux Mouvements) i Villa-Lobosa.

Wstęp na koncert jest wolny.


W dniach 24 listopada – 2 grudnia 2012 roku już po raz 44. odbędzie się Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Przesłuchania konkursowe będą miały miejsce w dniach 24 listopada - 1 grudnia, a koncert laureatów 2 grudnia o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie.

Wstęp wolny.


W niedzielę, 2 grudnia 2012 roku Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na ostatnie w tym roku spotkanie cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, którego gościem będzie znakomita kompozytorka i wybitny pedagog - Grażyna Pstrokońska-Nawratil.

Wśród tematów rozmowy o muzyce współczesnej będzie jak najszerzej pojęta inspiracja twórcza, w tym fascynacja naturą - zarówno w mikroskali, jak i w wymiarze kosmicznym oraz ścieranie się różnych, czasem skrajnie odmiennych osobowości w procesie edukacji kompozytorskiej.

Grażyna Pstrokońska-Nawratil studiowała u Stefana Bolesława Poradowskiego i Tadeusza Natansona we Wrocławiu, oraz u Pierre’a Bouleza i Oliviera Messiaena w Paryżu (m.in. muzykę elektroakustyczną). Jest profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu, gdzie od 1991 roku kieruje Katedrą Kompozycji. Długi czas wykładała także w Poznaniu. Wykonywana często w Polsce i za granicą, jest laureatką wielu nagród kompozytorskich, w tym za całokształt twórczości. Współtworzyła m.in. programy festiwali „Warszawska Jesień” i „Musica Polonica Nova”.

Spotkanie bogato ilustrowane muzyką, moderowane przez Małgorzatę Kołcz - kontrabasistkę i organizatora wydarzeń kulturalnych, odbędzie się w niedzielę, 2 grudnia 2012 roku o godz. 17:00 w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) przy Rynku Starego Miasta w Warszawie. Wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej...


W niedzielę, 2 grudnia 2012 roku o godz. 12.00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na koncert z okazji 120. rocznicy urodzin francuskiego kompozytora - Dariusa Milhauda. Orkiestrę poprowadzi Ruben Silva – dyrygent boliwijskiego pochodzenia, a w roli solisty wystąpi akordeonista Maciej Frąckiewicz.

Darius Milhaud przyszedł na świat 4 września 1892 roku w Marsylii. Z rodzinnej Prowansji wyjechał do Paryża, gdzie w 1909 roku rozpoczął naukę w tamtejszym konserwatorium (kształcił się w klasie skrzypiec, kompozycji oraz dyrygentury). W czasie I wojny światowej, za sprawą swojego przyjaciela Paula Claudela – późniejszego ambasadora francuskiego w Brazylii, otrzymał posadę sekretarza ambasady w Rio de Janeiro. Podróżował również do Stanów Zjednoczonych, gdzie po wojnie wykładał kompozycję w Mills College w Oakland w Kalifornii (do grona jego studentów należał m.in. Steve Reich). Liczne podróże, które Milhaud odbył w czasie swojego intensywnego życia twórczego, nie pozostały bez wpływu na jego twórczość. Nawiązania do muzyki brazylijskiej, amerykańskiej i angielskiej, czy wreszcie do rodzimego folkloru francuskiego i prowansalskiego obecne są w wielu kompozycjach Milhauda.

W programie niedzielnego koncertu NOSPR znalazły się dzieła reprezentujące właśnie tę grupę twórczości francuskiego kompozytora: Kentuckiana – Divertissement on Twenty Kentucky Airs (1948), Suita angielska na akordeon i orkiestrę (1942), Saudades do Brasil (wybór) oraz Suita prowansalska na orkiestrę (1936).

Poranek rozpocznie się o godz. 12.00, w siedzibie NOSPR (sala im. Grzegorza Fitelberga, Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2).


W niedzielę, 2 grudnia 2012 roku odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Region Chopina”. Tym razem projekt zawita do Brodnicy. W sali widowiskowej Brodnickiego Domu Kultury będzie okazja do wysłuchania muzyki wielkiego kompozytora w doskonałych jazzowych opracowaniach Filipa Wojciechowskiego. Na bezpłatne koncerty zaprasza marszałek województwa.

Podczas koncertów wystąpią Filip Wojciechowski Trio, które obok lidera tworzą: Paweł Pańta i Cezary Konrad. Jazzmanom towarzyszyć będzie bydgoski Barock Quartet w składzie Wojciech Kołaczyk – skrzypce, Dariusz Groblewski – skrzypce, Zbigniew Szczęch – altówka, Michał Litwa - wiolonczela.

Jazzowe transkrypcje Chopina, autorstwa Wojciechowskiego zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność i dziennikarzy muzycznych na dotychczasowych koncertach. 

Bezpłatne zaproszenia można odbierać od 5 listopadaw Brodnickim Domu Kulturyprzy ul. Przykop 43. Koncert odbędzie się o godzinie 17.00 w sali widowiskowej BDK.


Premiera opery Napój miłosny G. Donizetti’ego odbędzie się 2 grudnia 2012 roku w Operze Krakowskiej. Spektakl zostnie powtórzony 7, 8 i 9 grudnia 2012 roku.

Perła włoskiej opery buffa. Jak na utwór komiczny przystało rzecz to o perypetiach miłosnych, tym razem w wiejskim, sielankowym pejzażu. Sercowe przygody bohaterów znajdują szczęśliwe zakończenie tyleż za sprawą wiary w magiczną moc tajemniczego eliksiru co niewzruszonego przekonania, że świat, w którym żyją, podlega odwiecznemu porządkowi, w który wpisuje się także tolerancja dla słabostek i błędów ludzkiej natury. Utwór, chwalony za subtelność scenariusza i wiarygodność psychologiczną postaci ma jeszcze w sobie coś nieuchwytnego, wywołującego melancholię i tęsknotę. Podążając tym tropem twórcy inscenizacji proponują nam podróż sentymentalną i szaloną do czasów odległych choć nie tak dawnych, pamiętanych jeszcze i wspominanych, by przekonać nas, że w każdej epoce i pod każdym niebem dobro i miłość fascynują niezmiennie...

Tytuł gości po raz pierwszy na afiszu w historii krakowskiej sceny. Reżyseria: Henryk Baranowski, kierownictwo muzyczne: Evgeny Volynskiy, scenografia: Henryk Baranowski, Paweł Dobrzycki, kostiumy: Dorota Morawetz, choreografia i ruch sceniczny: Emil Wesołowski.


ElletroVoce, Kwartludium, łódzcy kompozytorzy i laureaci konkursu kompozytorskiego to główni bohaterowie 61. sesji "Musica Moderna" – festiwalu muzyki współczesnej, organizowanego przez Akademię Muzyczną w Łodzi w dniach 3-8 grudnia 2012 roku.

Sześćdziesiątą pierwszą sesję zainaugurują młodzi wykonawcy, którzy przedstawią m.in. utwory młodych kompozytorów – studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Wzrastające zainteresowanie studentów prezentacją własnych kompozycji oraz wykonawstwem nowej muzyki spowodowało, iż odbędą się dwa koncerty – MŁODZI KOMPOZYTORZY, MŁODZI WYKONAWCY. Fakt ten świadczy o intensywnym promowaniu młodych twórców i wykonawców, co zresztą stanowi trwały element tradycji cyklu "Musica Moderna".

W koncertach sesji zaprezentowane zostaną również dokonania artystyczne kompozytorów i wykonawców – nauczycieli akademickich łódzkiej Uczelni. Ofertę programową koncertów wzbogaci prezentacja Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej z udziałem gościa - Tadeusza Wieleckiego - kontrabasisty, kompozytora, Dyrektora Festiwalu „Warszawska Jesień”. Po koncercie organizatorzy zapraszają na spotkanie z Tadeuszem Wieleckim.

Gośćmi sesji będą także renomowane zespoły specjalizujące się w wykonawstwie muzyki współczesnej: ElletroVoce oraz Kwartludium. Koncert Kwartludium (z utworami młodych łódzkich kompozytorów) odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina w ramach cyklicznych prezentacji muzyki współczesnej – contem.ucha.

Wielkim wydarzeniem w Filharmonii będzie z pewnością również Koncert finałowy IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz.

Tradycyjnie podczas grudniowej sesji na koncercie „mm” we współczesnym repertuarze zaprezentują się uczniowie szkół muzycznych. Koncert ten będzie miał miejsce w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi.

Wstęp wolny na wszystkie koncerty i wykłady sesji.

Szczegółowy program - na stronie: www.amuz.lodz.pl


Zespół Kwartludium wystąpi 4 grudnia 2012 roku w Sali Kameralnej Filharmonii Łódzkiej w ramach cyklu koncertowego contem.ucha prezentującego muzykę współczesną i festiwalu Musica Moderna organizowanego przez Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów. Będziemy mogli usłyszeć premierowe wykonania utworów łódzkich kompozytorów: Artura Zagajewskiego, Marty Śniady (Euclid) i Tomasza Szczepanika (Stater na zespół i komputer).


Sinfonia Varsovia zaprasza na cykl koncertów „Muzyka Polska XX wieku”, które odbędą się 28 listopada i 4 grudnia 2012 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Główną ideą cyklu jest promocja polskiej muzyki orkiestrowej XX wieku. W programach koncertów znajdą się utwory: Michała Spisaka, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Kazimierza Serockiego, Tomasza Sikorskiego, Tadeusza Bairda, Andrzeja Panufnika i Aleksandra Tansmana. Do współpracy zostali zaproszeni wybitni polscy soliści: Maciej Grzybowski, Ewa Pobłocka (fortepian), Elżbieta Chojnacka (klawesyn) i Maria Machowska (skrzypce). Orkiestrą zadyrygują Jerzy Maksymiuk i Renato Rivolta.

Organizatorem koncertów jest Orkiestra Sinfonia Varsovia.

Więcej


Dnia 4 grudnia 2012 roku o godz.18 w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu wystąpi znakomita włoska pianistka Leonora Armellini (na zdjęciu) -  zwyciężczyni Nagrody Janiny Nawrockiej za "niezwykłą muzykalność i piękno dźwięku" na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010).

W programie recitalu znajdą się m.in. Karnawał op.9 R. Schumanna, Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op.22 F. Chopina, III Sonata fortepianowa op.28 S.Prokofiewa.

Bilety do nabycia w sekretariacie zespołu szkół muzycznych lub na godzinę przed koncertem.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na koncerty realizowane w ramach Sesji naukowej MUSICA CONCERTANTE współczesna muzyka koncertująca na instrumenty dęte, perkusję i akordeon w dniach 4-5 grudnia 2012 roku.

Więcej


W dniach 5-6 grudnia 2012 roku o godz. 18 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (przy ul. Elektoralnej 12) odbędą się 22. Portrety kompozytorów. Tym razem ukazane zostaną sylwetki Katarzyny Taborowskiej, Leszka Wisłockiego i Jerzego Maksymiuka, który w swoim koncercie wystąpi także jako pianista.

Portrety kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Corocznie podczas festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów polskich w interpretacji czołowych artystów, jak i utalentowanych muzyków najmłodszego pokolenia, laureatów konkursów wykonawczych.

Więcej


Młode Talenty to nowy projekt Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, realizujący jeden z jego kluczowych celów programowych. Główną ideą projektu jest promocja utalentowanych, młodych, polskich pianistów poprzez szerszą niż dotychczas ich prezentację w ramach wydarzeń artystycznych Instytutu.

Począwszy od 8 listopada 2012 roku, w każdy kolejny czwartek (z wyjątkiem dni świątecznych) w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie odbywać się będą godzinne recitale pianistów zarekomendowanych przez wybitnych profesorów i pedagogów polskich uczelni muzycznych. Młodzi artyści prezentować będą repertuar złożony głównie z dzieł Fryderyka Chopina. Każdy występ będzie rejestrowany w formacie audio, w przyszłości również video, w standardzie umożliwiającym emisję multimedialną i publikację fonograficzną.

W grudniu usłyszymy troje pianistów: Grzegorza Niemczuka (6 grudnia), Pawła Krzysztofczyka (13 grudnia) i Agnieszkę Kawulę (20 grudnia).

Bilet na koncert w cenie 13 zł umożliwia zwiedzanie muzeum po recitalu.


Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Oddział Poznański Związku Kompozytorów Polskich zapraszają na VI Międzynarodowe Forum Kompozytorów w Poznaniu, które odbędzie się w dniach 6-7 grudnia 2012 roku. Tegoroczna edycja dedykowana jest Andrzejowi Koszewskiemu w 90. rocznicę urodzin. Twórczości wybitnego kompozytora, muzykologa i pedagoga poświęcone zostaną wykłady oraz dwa koncerty.

Więcej


Lyambiko - egzotyczna Niemka, rodem z Tanzanii - zaśpiewa na ekskluzywnym koncercie w warszawskim Palladium 6 grudnia 2012 roku o godz.20.00. Artystka będzie gościem Ery Jazzu, a jej występ będzie promował najnowszy album Lyambiko Sings Gershwin. Nagranie to Lyambiko dedykuje królowi jazzowego przeboju - Georgowi Gershwinowi. Doskonale zaaranżowany, subtelnie wyśpiewany i perfekcyjnie zrealizowany Lyambiko Sings Gershwin stał się (zaledwie kilka tygodni od premiery) jazzowym bestsellerem w całej Europie i otrzymał jedną z najważniejszych niemieckich nagród muzycznych - Echo Jazz.

Lyambiko urodziła się w niemieckiej Turyngii w rodzinie o długich tradycjach muzycznych. Dziadek był już w latach trzydziestych muzykiem orkiestr marszowych w rodzinnej Tanzanii; ojciec wziętym śpiewakiem w etnicznych chórach oraz saksofonistą w licznych zespołach afrykańskich emigrantów w Niemczech. Lyambiko pobierała dzieciństwie naukę muzyki i gry (m.in. na saksofonie i klarnecie) oraz perfekcyjnie opanowała sztukę wokalną. Jako nastolatka założyła swój pierwszy zespół folkowo-bluesowy, ale prawdziwą karierą rozpoczęła dopiero w 1999 roku, gdy przeniosła się do Berlina. Studiując w akademii muzycznej sporo koncertowała z najróżniejszymi zespołami interpretując przede wszystkim jazzowe standardy. Zwrotem w karierze był autorski duet - Lyambiko Strange Fruit oraz gościnne koncerty wraz z amerykańskim wokalistą Markiem Murphym. Przygotowany repertuar oraz autorski kwartet odbył entuzjastycznie przyjmowane koncerty w całej Europie, a wraz z koncertami w USA przyniósł artystce kontrakt na realizację debiutanckiej płyty Out Of This Mood. Doskonałe recenzje w Europie i w Stanach spowodowały ogromne zainteresowanie wokalistką, która w kolejnych swoich zespołach zrealizowała kilka ciekawych płyt (Shades Of Delight, Lyambiko, Love and Then, Inner Sense). Utrzymane w zgrabnej stylistyce jazzowej ballady stały się przepięknym prologiem albumu Saffronia - muzycznego hołdu dla Niny Simone.


Marszałek Województwa Małopolskiego, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena zapraszają na finałowy koncert z cyklu „Jeszcze Polska Muzyka”, który odbędzie się w czwartek, 6 grudnia 2012 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

„Jeszcze Polska Muzyka” to autorski cykl koncertów Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, realizowany w 2012 roku przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego oraz Samorządów lokalnych. Czwartkowy koncert będzie ostatnim w cyklu orkiestry w edycji 2012, prezentującej najbardziej wartościowe, zapomniane utwory polskiej muzyki symfonicznej XVIII i XIX wieku na tle arcydzieł europejskich. Zrębem projektu, w nawiązaniu do tytułu, jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej.

W programie: Symfonia e-moll op. 62 (ok. 1845) Wojciecha Sowińskiego (krakowska premiera utworu) i Symfonia e-moll Z nowego Świata op. 95 Antonina Dvoraka. Wystąpi Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą Jacka Kaspszyka, a słowo o muzyce wygłoszą prof. Maciej Negrey i Dariusz Stańczuk.


Sixty-Odd Pages Pawła Szymańskiego (na zdjęciu) zabrzmią dwukrotnie podczas koncertów w Filharmonii Narodowej w Warszawie – w piątek, 7 grudnia 2012 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 8 grudnia 2012 roku o godz. 18.00. Kompozycję wykona Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją brytyjskiego dyrygenta, wieloletniego dyrektora artystyczngo Baltimore Symphony Orchestra i Rochester Philharmonic Orchestra w USA - Christophera Seamana.

W programie koncertów znajdzie się także I Symfonia As-dur op. 55 Edwarda Elgara oraz Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego z Borisem Brovtsynem w roli solisty.


W piątek, 7 grudnia 2012 roku o godz. 19.00 odbędzie się kolejny koncert symfoniczny w ramach jubileuszu 60-lecia Filharmonii Opolskiej.

Usłyszymy Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza z Aleksandrą Kuls w roli solistki oraz VII Symfonię d-moll op. 70 Antonína Dvořáka. Filharmonikami Opolskimi dyrygować będzie Bartosz Żurakowski.


Ósma edycja festiwalu Kwartesencja, organizowanego przez Royal String Quartet, odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2012 roku w Warszawie. Na program wydarzenia złożą się dwa wyjątkowe koncerty.

Pierwszy, zatytułowany Nowa Warszawa (7 grudnia 2012, godz. 20:00) będzie promował najnowszą płytę kwartetu, zrealizowaną we współpracy z Stanisławą Celińską. Nowa Warszawa to wyjątkowy projekt muzyczny sygnowany przez Nowy Teatr Krzysztofa Warlikowskiego. Zestaw piosenek zaproponowany przez Stanisławę Celińską i Royal String Quartet jest muzycznym niezbędnikiem każdego mieszkańca i miłośnika Stolicy, jest podróżą przez jej liryczne, heroiczne i sentymentalne zakamarki. Na płycie i podczas koncertu promującego jej wydanie usłyszymy szlagiery dawnej Warszawy, popularnie piosenki autorstwa takich wykonawców, jak Czesław Niemen, T.Love i Bajm, a nawet motyw muzyczny stworzony przez Davida Bowie pod wpływem krótkiego spaceru po Warszawie. Wszystko to w nowatorskich aranżacjach Bartka Wąsika, wyśpiewane hipnotycznym głosem Stanisławy Celińskiej, którą publiczność pokochała nie tylko za jej kreacje aktorskie, ale również doskonałe recitale wokalne. Podczas koncertu artyści zaprezentują dwanaście utworów z płyty Nowa Warszawa.

W sobotę, 8 grudnia 2012 roku artyści zapraszają na koncert zatytułowany LutoStrings. Projekt jest efektem współpracy skrzypka jazzowego Adama Bałdycha, producenta i wokalisty – Adre'n'Alina oraz Royal String Quartet. LutoStrings tworzą artyści z 3 zupełnie różnych światów – jazzu, muzyki klasycznej oraz elektronicznej, którzy – korzystając ze swoich technik wykonawczych, improwizacji i produkcji muzycznej – poszukują współczesnej wypowiedzi muzycznej. Pretekstem ich spotkania oraz klamrą kompozycji jest muzyka Witolda Lutosławskiego.

Oba koncerty odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59). Wstęp wolny, jednak ze względu na duże zainteresowanie i ograniczoną liczbę miejsc, na koncert 7 grudnia obowiązuje rezerwacja bezpłatnych wejściówek - tel. 22 379 33 33 lub e-mail: nowawarszawa.koncert@gmail.com. Wejściówki można odbierać w kasie Nowego Teatru do 7 grudnia do godz. 16:00 lub w dniu koncertu w Studio Koncertowym Polskiego Radia w godz. 17:00-19:00.


Koncerty oratoryjne z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batuta Stanisława Krawczyńskiego odbędą się w piątek, 7 grudnia 2012 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 8 grudnia 2012 roku o godz. 18.00 w Sali Filharmonii. Program wieczorów wypełnią dzieła dwóch kompozytorów – Jerzego Gablenza i Gabriela Fauré.

Twórczość pierwszego z nich – polskiego kompozytora żyjącego w latach 1888-1937, przypominana jest publiczności od około trzydziestu lat, podczas których kolejne dzieła wkraczają na estrady koncertowe. Ten urodzony w Krakowie kompozytor, uczeń Władysława Żeleńskiego i Feliksa Nowowiejskiego, nie mógł – mimo chęci – oddać się całkowicie swej ulubionej sztuce, gdyż obarczony został przez ojca obowiązkiem prowadzenia niewielkiej fabryki, każdą wolną chwilę poświęcając jednak na komponowanie i czynne uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych międzywojennego Krakowa. Zakończył życie w tragicznym wypadku lotniczym, w listopadzie 1937 roku, nie doczekawszy się uznania krytyki. Na estradzie Filharmonii Krakowskiej wykonano do dnia dzisiejszego zaledwie jeden utwór Jerzego Gablenza – preludium symfoniczne Zaczarowane jezioro z 1937 roku. Prezentowany podczas grudniowych koncertów poemat symfoniczny Pielgrzym op. 12 pochodzi z 1923 roku. Utwór cechuje oryginalna orkiestracja, bogata melodyka oraz pewne fakturalne rozwiązania podobne do zastosowanych w kompozycjach kręgu wiedeńskiego ekspresjonizmu.

Drugim bohaterem wieczorów jest francuski kompozytor Gabriel Fauré (1845-1924). W wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej oraz solistów: Romy Jakubowskiej-Handke (sopran) i Wojciecha Gierlacha (baryton) usłyszymy Requiem d-moll oraz muzykę do dramatu Maurice’a Maeterlincka Peleas i Melisanda, wystawionego w Londynie w 1898.


Hiszpańska kompozytorka Isabel Urrutia (ur. 1967) zdobyła pierwszą nagrodę IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz, organizowanego przez Akademię Muzyczną w Łodzi. Uznanie jurorów wzbudził Koncert klarnetowy, odznaczający się bogatą kolorystyką i zmiennymi liniami melodycznymi. Utwór ten oraz kompozycje laureatów II i III miejsca – Manuela Martíneza Burgos i Grzegorza Duchnowskiego - usłyszymy w piątek, 7 grudnia 2012 roku o godz. 19.00 podczas koncertu pt. Historyczny kalejdoskop w Filharmonii Łódzkiej. Oprócz nagrodzonych kompozycji zabrzmi Koncert na orkiestrę smyczkową i II Koncert wiolonczelowy patronki konkursu.


W sobotę, 8 grudnia 2012 roku Opera Krakowska ponownie zaprasza swoich widzów na Dzień Otwarty.

Tym razem budynek przy ul. Lubicz 48 zostanie podzielony na 4 strefy: sceny, spotkań, scenografa i garderoby. Każda z nich przedstawi świat opery z innej strony, dzięki czemu nasi goście będą mieli niepowtarzalną okazję poznać pracę instytucji, widzianą z różnych perspektyw.

Strefa sceny to głównie pokazy. Na Dużej Scenie odbędzie się otwarta próba Koncertu Sylwestrowego w wykonaniu Orkiestry Opery Krakowskiej, którą poprowadzi Tomasz Tokarczyk. W tym samym miejscu będzie można uczestniczyć w otwartej próbie reżyserskiej Małego Lorda z udziałem Janusza Szydłowskiego. Studio Baletowe podczas pokazu na Antresoli zaprezentuje umiejętności swoich uczniów.

W strefie spotkań (Sala Kameralna) będzie można poznać odtwórczynie partii Adiny w operze Napój miłosny G. Donizettiego – Katarzynę Oleś-Blacha, Iwonę Sochę i Joannę Woś oraz reżysera spektaklu Henryka Baranowskiego. Artyści Opery Krakowskiej będą malowali świąteczne bombki. Przekazane zostaną na aukcję, która odbędzie się w Operze Krakowskiej podczas koncertu charytatywnego Kolęda nadziei (17 grudnia).

W strefie garderoby goście będą mogli przymierzyć stroje, nakrycia głowy ze spektakli teatru oraz poddać się profesjonalnej charakteryzacji. W strefie scenografa odbędą się warsztaty plastyczne z możliwością przyozdobienia własnej bombki świątecznej oraz pokazy projektów scenografii do spektakli Opery Krakowskiej.

Po raz pierwszy zorganizowany zostanie konkurs fotograficzny dla uczestników Dnia Otwartego. Jego hasło to – Jak widzę operę? Zdjęcia konkursowe mają przedstawiać teatr, widziany oczyma gości. Chętni proszeni są o przesyłanie prac konkursowych w terminie do 31 grudnia 2012 r. na e-mail: marketing@opera.krakow.pl  Autorzy trzech najlepszych prac otrzymają zaproszenia na spektakle Opery Krakowskiej, a ich zdjęcia opublikowane zostaną na stronie głównej www.opera.krakow.pl

Podczas Dnia Otwartego będzie mona także zwiedzić gmach teatru oraz wziąć udział w warsztatach ruchu i muzyki, na Antresoli - obejrzeć wystawę Marcella Sembrich-Kochańska. Zapomniana Primadonna autorstwa Juliusza Multarzyńskiego, a w aneksie kinowym w hollu kasowym zobaczyć fragmenty najpiękniejszych inscenizacji Opery Krakowskiej.

Wejściówki na poszczególne wydarzenia do odbioru w Kasie Opery od 24 listopada od godz. 10.00. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 4 wejściówki na każde wydarzenie.

Więcej


Lubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert pt. „AKORD XIV” – PORTRETY WSPÓŁCZESNYCH KOMPOZYTORÓW LUBELSKICH, który odbędzie się w Trybunale Koronnym w Lublinie, w niedzielę, 9 grudnia 2012 roku o godz. 18. W programie znajdą się utwory Henryka Czyżewskiego, Krzesimira Dębskiego, Włodzimierza Dębskiego, Mariusza Dubaja (30-lecie debiutu kompozytorskiego), Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Mazurka, Andrzeja Nikodemowicza (Honorowego Obywatela Miasta Lublina), w tym współczesne opracowania kolęd.

Jako wykonawcy wystąpią: Aleksandra Bubicz-Mojsa – sopran, Małgorzata Krzemińska-Sribniak – fortepian, Jan Arnal – obój, Grzegorz Hordyjewicz – trąbka, Wiesław Kaproń – fagot, Marek Kamola – fortepian, Andrej Komtorin – róg, Wojciech Kopyciński – puzon, Dariusz Lewandowski – trąbka, Andrzej Mazur – klarnet, Waldemar Mazur – fortepian.

Współorganizatorami koncertu są: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie, Lubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich, Prezydent Miasta Lublina Krzysztof Żuk, Wydział Kultury Urzędu Miejskiego w Lublinie, Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie, Wydział Artystyczny UMCS. Wstęp wolny. (md)

Więcej


Mesjasz G.F. Händla to dzieło wyjątkowe. Ze względu na swą urodę, bogactwo porywających melodii i skalę zmieniających się jak w kalejdoskopie nastrojów: medytacji, furii, radości, pełnej splendoru chwały. Czy historia odnotowała skuteczniej porywający numer, niż chór Alleluja? To przecież sprawy oczywiste, tymczasem Mesjasz Haendla jest wyjątkiem też z innego powodu: to jedyne dzieło, jakie od 270 lat - już ponad ćwierć tysiąclecia - nie schodzi z afisza. Przeciwnie, jego sława rośnie od samego początku; pośród arcydzieł zmiatanych przez zmieniające się mody - Mesjasz trwa jako jedyne świadectwo nieomylności ludzkiego ducha. Bo czy można chcieć lepszych dowodów?

Można natomiast chcieć go posłuchać, może np. w takiej postaci brzmieniowej, jaką rozpoznałby sam twórca. W tym celu należy udać się 9 grudnia 2012 roku do sali Filharmonii Krakowskiej na koncert Capelli Cracoviensis. Z zespołem kierowanym przez Jana Tomasza Adamusa wystąpią soliści: Olga Rusin, Kai Wessel, Krystian Krzeszowiak i Sebastian Szumski.


Koncert adwentowy Cantores Minores Wratislavienses odbędzie się w ratuszu we Wrocławiu w dniu 9 grudnia 2012 roku o godz. 18:00. Na jego program złożą się polifoniczne utwory powstałe na przestrzeni kilku wieków, przeznaczone do wykonania podczas nabożeństw tego okresu liturgicznego. Główną osią programu będzie XVIII-wieczna Msza Roratnia G.G. Gorczyckiego, wzbogacona o motety A. Scarlattiego, H. L. Hasslera; nie zabraknie także Ave Maria G. P. Palestriny, J. Arcadelta, motetu adwentowego J. Brahmsa, a nawet Pieśni Cherubinów D. Bortniańskiego.


W niedzielę, 9 grudnia 2012 roku odbędzie się ostatni w tym roku koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”. Tym razem słuchacze zdecydowali, że we wnętrzu Bazyliki NSJ w Warszawie zabrzmi najbardziej znane oratorium G. F. Haendla Mesjasz - dzieło, które przyniosło kompozytorowi światową sławę i niezmiennie w każdej epoce przyjmowane jest z wielkim zachwytem. Partie solowe wykonają: Anna Karasińska – sopran, Elżbieta Wróblewska – mezzosopran, Rafał Grozdew – tenor i Andrzej Klimczak – bas. Towarzyszyć im będą połączone chóry Ars Brunensis Chorus (Czechy) i Chór Warszawski oraz orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte.

Goszczący w Warszawie Ars Brunensis Chorus to chór założony już przed ponad 30 laty, znany przede wszystkim dzięki swoim niezwykłym interpretacjom utworów barokowych. Wykonuje również muzykę jazzową, kompozycje inspirowane folklorem, muzykę musicalową i alternatywną. Chór koncertuje regularnie w Czechach, ale również za granicą. To pierwsza wizyta tego zespołu w Polsce. Chór Warszawski (kier art. Richard Berkeley) oraz Ars Brunensis Chorus (kiert. art. Dan Kalousek) przez najbliższe 2 lata będą uczestniczyć w Partnerskim Projekcie Grundtvig „More than Music” realizowanym w ramach programu Unii Europejskiej „Uczenie się przez całe życie” (Lifelong Learning Programme – LLP). Program ten dotyczy niezawodowej edukacji osób dorosłych i wspiera europejską współpracę w tym obszarze. W projekcie uczestniczy również Agencja Wydawnicza Slovak Music Bridge ze Słowacji. Wizyta Czechów w Warszawie będzie pierwszym akordem współpracy polsko-czeskiej. Kolejnymi będą wspólne występy i warsztaty muzyczne w obu krajach.

Finałowy koncert tegorocznej odsłony cyklu „Warsaw Camerata à la carte!” odbędzie się w niedzielę 9 grudnia o godz. 14:00 w Bazylice NSJ przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie. Po nim organizatorzy zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach.

Wstęp jest wolny.
 

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Kolejny koncert z cyklu „Niedziela z Szymanowskim i …” odbędzie się 9 grudnia 2012 roku o godz. 12.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach. W wykonaniu pianisty Piotra Banasika usłyszymy kompozycje K. Szymanowskiego (Serenada Don Juana z cyklu Maski op.34), X. Scharwenki (Taniec polski es-moll op. 3 nr 1, F-dur op. 58 nr 1), I. J. Paderewskiego (Mazurki op. 9: nr 3 A-dur, nr 4 B-dur, Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6) i F. Chopina (Walc Es-dur op. 18, Nokturn Fis-dur op. 15 nr 2, Scherzo h-moll op. 20).


Lokal Na Poważnie zaprasza na koncert Dźwiękombinacje, który odbędzie się w poniedziałek, 10 grudnia 2012 roku o godz. 20:00 w Lokalu Użytkowym w Warszawie (ul. Brzozowa 27/29).

W programie „tylko świeża muzyka” – utwory Krzysztofa Baculewskiego, Wojciecha Błażejczyka, Mariana Gordiejuka, Bartosza Kowalskiego, Michała Markiewicza, Weroniki Ratusińskiej i Ignacego Zalewskiego. Wystąpi zespół Quartescape w składzie: Ania Karpowicz – flet, Jagoda Sudujko – flet, Wioletta Strączek – flet i Łukasz Owczynnikow – kontrabas.

Quartescape (na zdjęciu) to trzy flecistki i szalony kontrabasista w panicznej ucieczce przed repertuarową nudą. Kwartet gra wyłącznie utwory dedykowane przez najlepszych polskich kompozytorów, głównie młodego pokolenia. Łączy perfekcję muzyki klasycznej z energią pozamuzycznych inspiracji i szczyptą szaleńczego eksperymentu typowego dla muzyki awangardowej.

Bilety 10zł, dla mieszkańców Śródmieścia wstęp wolny!
Koncerty projektu Lokal Na Poważnie w ramach cyklu "Klasyka tuż za rogiem" 2012 - Program indywidualnego stypendium Ani Karpowicz realizowany przy wsparciu finansowym m.st. Warszawy Dzielnicy Śródmieście.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Światowa czołówka przedstawicieli wykonawstwa historycznego weźmie udział w drugiej edycji Festiwalu "Actus Humanus", który odbędzie się Gdańsku w dniach od 11 do 16 grudnia 2012 roku. W Polsce pojawią się tak znakomici artyści i formacje, jak: Jordi Savall (na zdjęciu), Ottavio Dantone, Europa Galante z Fabiem Biondim, I Turchini i Antonio Florio, Akadêmia z Françoise Lasserre oraz Mala Punica z Pedrem Memelsdorffem. W wyjątkowej scenerii zabytków miasta przedstawią najciekawsze i najnowsze odkrycia muzyki dawnej.

Drugą odsłonę festiwalu zainauguruje 11 grudnia w Kościele św. Jana koncert wybitnych artystów z Szampanii – formacji Akadêmia pod kierownictwem Françoise Lasserre. Słynący z dążenia do „muzycznego ideału” artyści od wielu lat pracują nad przywracaniem znaczących lub zapomnianych wokalnych oraz instrumentalnych dzieł muzyki XVII wieku. Zespół jest regularnie zapraszany na prestiżowe francuskie festiwale w Ambronay, La Chaise-Dieu, Auvers-sur-Oise, Lourdes, Festival d’Ile de France, Contrepoint 62 i wiele innych. Gdańsku artyści przedstawią specjalnie przygotowany program Pastorale sur la Naissance de notre Seigneur Jésus Christ, złożony z dzieł Marca-Antoine’a Charpentiera, związanych z okresem świąt Bożego Narodzenia. 12 grudnia, w wyjątkowej scenerii Dworu Artusa, wystąpi niekwestionowany mistrz muzyki dawnej – Jordi Savall. Jeden z najbardziej charyzmatycznych wirtuozów violi da gamba na gdański festiwal przygotował program, kojarzony w pierwszej kolejności z kultowym filmem Alaina Corneau z 1991 roku Tous les matins du monde (Wszystkie poranki świata), do którego realizował ścieżkę dźwiękową realizował sam Savall. Film opowiada historię żyjącego na przełomie XVII i XVIII wieku francuskiego muzyka i kompozytora Marin Maraisa oraz jego nauczyciela gry na violi da gamba Jeana de Saint-Colombe’a. W Kościele św. Jana 13 grudnia odbędzie się światowe prawykonanie oratorium La Purificazione della Vergine Gaetana Veneziana, w wykonaniu największych specjalistów od muzyki neapolitańskiej XVII I XVIII wieku – kapeli I Turchini pod dyrekcją Antonia Floria. Jeszcze do niedawna nazwisko włoskiego kompozytora, maestro di capella Conservatorio Santa Maria di Loreto i kaplicy królewskiej w Neapolu, było znane jedynie muzykologom. Dzięki I Turchini i Antonio Florio – niestrudzonym badaczom neapolitańskiego baroku – wspaniała muzyka Veneziana, podobnie jak innych neapolitańskich twórców, choćby Lea, Fago czy Provenzalego, przywracana jest współczesności. Po raz pierwszy w Gdańsku pojawi się kapitalny zespół wokalno-instrumentalny Mala Punica, nazywany "awangardą średniowiecznej Europy". Programy przygotowywane przez tę formację pozwalają publiczności odkrywać nowe horyzonty wyrafinowania i emocji. Pod kierownictwem Pedra Memelsdorffa muzycy wypracowali charakterystyczny, intymny sposób ekspresji, kładąc nacisk na precyzję wykonawczą, delikatną dynamikę i subtelne glissanda. 14 grudnia w Kościele św. Jakuba artyści dadzą koncert, na który złoży się polifoniczna muzyka neapolitańska, tworzona za panowania dynastii Andegawenów. W drugiej edycji Actus Humanus, 15 grudnia w Dworze Artusa, znów zabrzmią Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha, tym razem w wykonaniu genialnego dyrygenta i klawesynisty Ottavia Dantone, dyrektora muzycznego zespołu Accademia Bizantina. Na finał festiwalu pojawią się 16 grudnia w Kościóle św. Jana legendarni muzycy Europa Galante ze swym koncertmistrzem i wielkim odkrywcą muzyki dawnej – Fabiem Biondim. Ich koncert wprowadzi słuchaczy w radosny, świąteczny nastrój – najpiękniejszymi i najbardziej wirtuozowskimi koncertami oraz ariami operowymi Antonia Vivaldiego. W partii solowej wystąpi jeden z czołowych włoskich śpiewaków operowych i koncertowych, tenor obdarzony niezwykle dynamicznym głosem – Carlo Allemano.
Jego kreacje wokalne na największych scenach festiwalowych i operowych świata, jak np. Don Basilio w Weselu Figara Mozarta Teatro alla Scala pod batutą Riccarda Mutiego, niezmiennie zachwycają publiczność.

Więcej informacji i program festiwalu - na stronie: www.actushumanus.com


Festiwal „Brand-New Music” odbędzie się w dniach 11-14 grudnia 2012 roku w Katowicach. Gościem specjalnym tegorocznej edycji będzie Louis Andriessen.

Festiwal „Brand-New Music”, którego gospodarzem jest Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach we współpracy z katowickim oddziałem Związku Kompozytorów Polskich istnieje od 2002 roku. Jego główne idee to przedstawienie dzieł i sylwetek kilku pokoleń kompozytorów - od studentów, poprzez absolwentów akademii muzycznych, po uznanych mistrzów, oraz szeroko pojęta dyskusja o istnieniu muzyki dziś. W ciągu czterech dni odbywają się koncerty, wykłady, warsztaty i spotkania z zaproszonymi gośćmi.

Jednym z najważniejszych elementów festiwalu są premiery specjalnie zamówionych utworów - w tym roku na zamówienie Festiwalu komponowali Dobromiła Jaskot, Karol Nepelski oraz Krzysztof Wołek.

Wykonawcą festiwalowych koncertów jest znakomity śląski zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki najnowszej - obchodząca w tym roku jubileusz 15-lecia swego istnienia Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. W partiach solowych wystąpią także solistki: skrzypaczka Monica Germino (USA/Holandia) oraz pianistka Małgorzata Walentynowicz.


Koncert Chorał sarmacki czyli muzyka Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego jako wkład Rzeczypospolitej Obojga Narodów w tradycję Europy Oświeconej odbędzie się w piątek, 14 grudnia 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

W wykonaniu zespołów: Bornus Consort, Kwartetu Wokalnego Tempus, Chóru Sarmackiego im. G. G. Gorczyckiego i Zespołu Instrumentów Dawnych usłyszymy trzy kompozycje Gorczyckiego: Missę Rorate, Completorium i Salve Regina.


Koncert z okazji jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej Maestro Marka Pijarowskiego odbędzie się w piątek, 14 grudnia 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Wrocławskiej.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii we Wrocławiu zaprezentuje repertuar romantyczny. Oprócz dwu poematów symfonicznych Don Juan op. 20 i Dyl Sowizdrzał op. 28 Richarda Straussa zabrzmią również Uwertura do opery Wilhelm Tell Gioacchina Rossiniego oraz II Koncert skrzypcowy Henryka Wieniawskiego, który usłyszymy w wykonaniu jednego z najbardziej cenionych polskich skrzypków – Krzysztofa Jakowicza. Orkiestrę poprowadzi sam jubilat.


Koncert zespołu śpiewaczego Monodia Polska zatytułowany Jęki Stworzenia - pieśni adwentowe i eschatologiczne odbędzie się 14 grudnia 2012 roku o godz. 18.00 w Warsztatach Kultury w Lublinie (ul. ks. J. Popiełuszki 5).

Na koncert złożą się polskie pieśni nabożne doby baroku przekazywane po dziś dzień w tradycji ustnej. Warianty melodyczne z północno-wschodniego Mazowsza - wśród potomków tamtejszej, szlacheckiej drobnicy - zebrał Adam Strug. Połączenie treści eschatologicznych i adwentowych nie jest przypadkowe. Ortodoksyjna nauka katolicka, wbrew teologicznej nowomowie, nazywa adwent czasem postnym. Oto stworzenie jęczy za Tym, który nas wydał i w końcu pochłonie. Grecki źródłosłów "śpiewania" także oznacza jęki, lub zawodzenie. Ośmiu śpiewaków Monodii Polskiej poprowadzi wspólny śpiew zgromadzonych tak, by przełamać nienaturalny dla tej muzyki kontekst sceniczny. Śpiewającym towarzyszyć będzie lirnik w osobie Janusza Prusinowskiego.

Monodia Polska to zespół śpiewaczy, praktykujący dawne polskie pieśni religijne i świeckie w wariantach melodycznych zebranych przez Adama Struga w Łomżyńskiem i na Kurpiach Zielonych. Zespół posługuje się skalami muzycznymi wcześniejszymi niż temperowana, zachowując dawny strój, emisję i maniery wykonawcze. Skład: Wawrzyniec Dąbrowski, Bartosz Izbicki, Grzegorz Pawłowski, Piotr Piszczatowski, Szczepan Pospieszalski, Janusz Prusinowski, Adam Strug i Jacek Zembrowski.


W piątek, 14 grudnia 2012 roku o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w swojej siedzibie na ostatnim w tym roku koncercie abonamentowym. Pod batutą znakomitego austriackiego dyrygenta Christiana Arminga wykona IX Symfonię Gustava Mahlera.

IX Symfonia D-dur jest ostatnim skończonym dziełem symfonicznym Mahlera. Prawykonana już po śmierci kompozytora 16 czerwca 1912 roku jest jego wzruszającym pożegnaniem z życiem, światem, epoką. Stanowi swoiste rozliczenie z symfoniczną tradycją, będąc jednocześnie zapowiedzią nowego porządku muzycznego. Monumentalne założenia formalne oraz przepych instrumentalno-brzmieniowy mieszają się – jak we wszystkich symfoniach Mahlera – ze znakomitymi, frapującymi pomysłami wycyzelowanych muzycznie szczegółów. Ta secesyjna symfonia niesie ze sobą atmosferę fin de siècle’u – już w pierwszej jej części odczytać można dramat końca wieku: oczekiwanie śmierci, ból, cierpienie, walkę, aż w końcu pogodzenie się z losem. O pierwszej części IX Symfonii napisał Alban Berg: To najpiękniejsza rzecz, jaką stworzył Mahler. Wyraża ona ogromną miłość do tej ziemi, tęsknotę, by żyć na niej w pokoju… zanim nadejdzie śmierć. Bo nadchodzi ona nieubłaganie (…)

Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala im. Grzegorza Fitelberga, Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2).


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza w piątek, 14 grudnia 2012 roku o godz. 19.00 na koncert symfoniczny W skrzypcowym zaklętym kręgu. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej wystąpi pod batutą swojego I Dyrygenta Tomasza Bugaja. Solistami koncertu będą – jeden z najwybitniejszych skrzypków polskich średniego pokolenia, prezes Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków – Roman Lasocki oraz jego uczennica, utalentowana skrzypaczka Małgorzata Wasiucionek. Muzycy zaprezentują następujące dzieła: Wojciecha Kilara Kościelec 1909, Grażyny Bacewicz VII Koncert skrzypcowy oraz Johannesa Brahmsa Koncert skrzypcowy D-dur op. 77.


Dnia 14 grudnia 2012 roku o godz. 19.30 w Klubie Kultury Saska Kępa (filia CPK) przy ul. Brukselskiej 23 w Warszawie odbędzie się trzecie spotkanie z cyklu „Śladami Mistrzów... Wielkie Postacie na Saskiej Kępie”. Podczas koncertu U źródeł usłyszymy pieśni kurpiowskie i kolędy w opracowaniu Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego, z udziałem gości specjalnych. W programie m.in. wspólne muzykowanie.

Wiele spośród dzieł kultury tworzonych i wykonywanych przez m.in. Mistrzów związanych z Saską Kępą: Grzegorza Fitelberga, Ewę Bandrowską-Turską i Witolda Lutosławskiego powstało z inspiracji rodzimą muzyką ludową. Wieczór U źródeł to okazja i zachęta do wspólnego śpiewania, do odkrywania na nowo piękna naszych polskich pieśni, które śpiewały w domach babcie, dziadkowie, rodzice. Wystąpią m.in.: Apolonia Nowak - pieśniarka ludowa z Kadzidła - Kurpie Zielone, Chór "Polihymnia" z Gimnazjum nr 18 im. Ignacego Jana Paderewskiego pod dyrekcją Barbary Jasińskiej Sroki i Mariusz Rutkowski – pianista. Inicjatorka i koordynatorka projektu – Jadwiga Teresa Stępień.


W dniach 15 i 16 grudnia 2012 roku w Operze Wrocławskiej odbędą się spektakle premierowe dwóch oper - Rycerskość wieśniacza Pietro Mascagniego i Pajace Ruggiero Leoncavalla. Kierownictwo muzyczne, dyrygent - Ewa Michnik, reżyseria, inscenizacja, scenografia - Waldemar Zawodziński.

Prapremiera jednoaktowej opery Rycerskość wieśniacza (Cavalleria rusticana), napisanej na konkurs domu wydawniczego Sonzogno, odbyła się w 1890 roku w rzymskim Teatro Costanzi. Gdy opadła kurtyna, amfiteatr „oszalał”. Eksplodująca siłą wyrazu muzyka w partiach solowych i chóralnych porwała publiczność i licznie zgromadzonych krytyków. Pietro Mascagni powiedział potem, że urządzono mu koronację, zanim jeszcze został królem… Od tego dnia dzieło szturmem zdobywało najbardziej liczące się sceny operowe świata – od Sztokholmu po Meksyk. Nie było na świecie teatru bez Cavallerii na afiszu. Ponieważ utwór była za krótki, by wypełnić cały wieczór, połączono go z Pajacami R. Leoncavalla.

Grudniowa premiera na scenie Opery Wrocławskiej ma szanse przypomnieć te triumfy, m.in. za sprawą znakomitego grona realizatorów i wykonawców.

Kolejne spektakle odbędą się 18 grudnia 2012, 19 stycznia, 28 lutego, 21 marca i 5 kwietnia 2013 roku.


Ingolf Wunder - austriacki pianista, zdobywca II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego oraz dwóch nagród specjalnych: Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu oraz Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie Poloneza-Fantazji op. 61 wystąpi wraz z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Krakowie dwukrotnie ma estradzie Filharmonii Krakowskiej - 15 i 16 grudnia 2012 roku. W programie: VIII Symfonia h-moll D 759 „Niedokończona” Franza Schuberta i I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.
Ingolf Wunder zaprezentuje się w podwójnej roli - zapowiadany występ jest bowiem koncertem dyplomowym ukończenia kursu dyrygentury w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem dra Pawła Przytockiego. Będzie to zatem debiut artysty w charakterze pianisty i dyrygenta. Dla porządku przypomnieć trzeba, iż Ingolf Wunder krótko po zdobyciu II nagrody na XVI Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2010 roku, podpisał kontrakt z renomowaną wytwórnią fonograficzną Deutsche Grammophon, która zaowocowała nagraniem płyty z utworami Chopina. W najbliższym czasie w sprzedaży pojawi się kolejne nagranie solowe artysty 300 lat muzyki. Trzeci krążek z koncertami fortepianowymi Chopina i Czajkowskiego z udziałem Filharmonii Petersburskiej pod dyrekcją Vladimira Ashkenazy'ego ukaże się w 2013 roku.


Koncert kolęd odbędzie się 16 grudnia 2012 roku o godz. 18.00 w Zamku Królewskim w Warszawie. Kolędy polskie oraz A Ceremony of Carols B.Brittena wykona COLLEGIUM MUSICUM Uniwersytetu Warszawskiego pod dyrekcją Andrzeja Borzyma. W utworze A Ceremony of Carols wystąpi Barbara Witkowska - harfa.


W poniedziałek, 17 grudnia 2012 roku o godz. 19.00 w Sali Galerii Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu „Muzyka polska zjawiskiem światowym”, poświęcony Witoldowi Lutosławskiemu w związku ze zbliżającą się setną rocznicą urodzin kompozytora.

Wystąpią: Aleksander Romański – klarnet oraz Kwartet Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina - 1 skrzypce, Paweł Łosakiewicz - 2 skrzypce, Ryszard Duź – altówka i Marian Wasiółka – wiolonczela. W programie: W. A. Mozart - Kwintet klarnetowy KV 581 i Witold Lutosławski - Kwartet smyczkowy.

Wstęp wolny.


Oddział Wrocławski Związku Kompozytorów Polskich i Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu zapraszają na pokaz audiowizualny Fantom, rozpoczynający interdyscyplinarny projekt oparty na algorytmach zachowań dźwięku i formy. Wydarzenie odbędzie się we wtorek, 18 grudnia 2012 roku o godz. 19.00 w Centrum Sztuk Użytkowych / Centrum Innowacyjności (nowy gmach ASP, ul. R. Traugutta 19/21, sala 409) we Wrocławiu. W projekcie uczestniczą: Adam Abel, Cezary Duchnowski i Paweł Lisek.

FANTOM zapoczątkowuje serię prezentacji współpracy artystów wizualnych z artystami muzycznymi zwiazanymi z Wrocławiem. W 2013 roku planowane są kolejne wydarzenia, których wspólnym mianownikiem bedzie interakcja wizualnej i muzycznej warstwy wspólnego dzieła, wykorzystujaca algorytmy sztucznej inteligencji.
Projekt zrealizowany został dzieki wsparciu Urzedu Miasta Wrocław, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.


Koncert w 30. rocznicę śmierci Artura Rubinsteina - światowej sławy wirtuoza – odbędzie się 20 grudnia 2012 roku (czwartek) o godz. 19.00 w noszącej imię artysty Filharmonii Łódzkiej. Na scenie wystąpi Yulianna Avdeeva, zwyciężczyni Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 2010 roku. Z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej pod batutą Osvalda Ferreiry zagra V Koncert fortepianowy Es-dur Cesarski Ludwiga van Beethovena. Poza tym w programie V Symfonia op. 100 Siergieja Prokofiewa.


Koncert świąteczny U PROGU ROKU LUTOSŁAWSKIEGO odbędzie się w piątek, 21 grudnia 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Opolskiej.

W programie: Suita orkiestrowa Ptaki Ottorino Respighi’ego, Suita baletowa Jezioro łabędzie op. 20 Piotra Czajkowskiego, Dwadzieścia polskich kolęd Witolda Lutosławskiego i Christmas Singalong Thamasa A. Kennedy’ego. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej pod batutą Bartosza Żurakowskiego.


Koncert w Filharmonii Krakowskiej w piątek, 21 grudnia 2012 roku o godz. 19.30, bezpośrednio poprzedzający okres świąteczno-noworoczny, przywołuje ważną datę w historii muzyki. Dokładnie 150 lat temu urodził się Claude Debussy (1862-1918) – jeden z najznakomitszych przedstawicieli impresjonizmu w muzyce. Składając hołd temu wybitnemu kompozytorowi, Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą dyrygenta José Marii Florencia zaprezentują jego Images (1905-1912) – utwory, które stały się wyraźną wskazówką dla kompozytorów europejskich poszukujących nowych brzmień orkiestrowych.

Gigues, trzyczęściowa Iberia oraz Rondes de printemps wprowadzają stylizowane elementy folkloru (głównie hiszpańskiego), imponują znakomitą instrumentacją. Claude Debussy nie nadużywa w nich jednak efektów barwowych, a raczej skupia się na osiągnięciu wewnętrznej spójności z pomocą zwartych motywów rytmicznych i melodyki koncentrującej się wokół wybranych skal.

Mocny kontrast z dziełem Debussy’ego tworzy Gloria, powstała w 1959 roku, dzieło Francisa Poulenca (1899-1963). Utwór ten jest przykładem „wielostylowości” – pomieszania konwencji i technik, a także subtelnie przekazanym głosem wątlejącego (po II wojnie światowej) sacrum. Efektowne brzmienia i ekscytujące melodycznie solo sopranu (Anna Mikołajczyk-Niewiedział) zapewniły utworowi francuskiego kompozytora znaczną popularność. Prawykonanie Glorii prowadził w Bostonie (21 stycznia 1961) znakomity dyrygent, Charles Munch.

Podczas piątkowego koncertu, uczcimy także jubileusz 70. urodzin redaktor Anny Woźniakowskiej, która od wielu lat towarzyszy Filharmonii w koncertowych recenzjach, a swoim obiektywizmem, rzeczowością i profesjonalizmem kształtowała artystyczny smak i opinie całego pokolenia krakowskich melomanów.


Dnia 22 grudnia 2012 roku o godzinie 19:00 w Auli Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się koncert muzyki kompozytorów szwajcarskich. Wybrane kompozycje zabrzmią w wykonaniu znakomitego wiolonczelisty Wiktora Kociubana ( II Nagroda na pierwszym Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Pendereckiego, laureat pierwszej nagrody prestiżowego konkursu fundacji YAMAHA) i pianisty Demetre Gamsachurdii, wnuka pierwszego prezydenta Gruzji, który jako solista oraz kameralista koncertował w Szwajcarii, w Niemczech, we Francji oraz w Gruzji.

W programie: Lukas Langlotz „Agni“ 3 Sätze na wiolonczelę i fortepian (per Wiktor Kociuban) (2011), Beat Gysin „Aufenthalt" na wiolonczelę solo (per Wiktor Kociuban) (2011), Rudolf Kelterborn Sonate in einem Satz na wiolonczelę i fortepian (1985), Balz Trümpy Drei kleine Stücke na fortepian (1986), Roland Moser "Wie ein Walzer auf Glas" na wiolonczelę solo (1986), Demetre Gamsachurdia Zersidai (ზერსიდაი) na wiolonczelę i fortepian (per Wiktor Kociuban) (2012).


W czwartek, 27 grudnia 2012 roku o godz. 20.00 w Bazylice Mariackiej w Krakowie odbędzie się Koncert kolęd pod patronatem Jego Eminencji Kardynała Stanisława Dziwisza i Marszałka Województwa Małopolskiego Marka Sowy. W zabytkowych wnętrzach kościoła na krakowskim rynku zabrzmią najpiękniejsze kolędy m.in. Wśród nocnej ciszy, Jezus malusieńki, Dzisiaj w Betlejem, Lulajże Jezuniu i Cicha noc. Wystąpią soliści Opery Krakowskiej – Agnieszka Cząstka, Katarzyna Oleś-Blacha, Karin Wiktor-Kałucka oraz Tomasz Kuk, Michał Kutnik i Adam Sobierajski. Będą im towarzyszyć – Chór i Chór Dziecięcy, a także Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Tomasza Tokarczyka.

Wstęp wolny, tego wieczoru Bazylika jest otwarta dla wszystkich zainteresowanych.


Opera Krakowska zaprasza na wystawę fotograficzną Marcella Sembrich-Kochańska. Zapomniana primadonna.
Wystawa powstała z okazji przypadających w 2008 roku 150. urodzin wielkiej polskiej artystki. Ma na celu propagowanie postaci Marcelli Sembrich-Kochańskiej. Została przygotowana przez artystę fotografika Juliusza Multarzyńskiego, a odwiedziła już prawie wszystkie teatry operowe w Polsce.
Wystawa stanowi fotograficzną opowieść o karierze polskiej śpiewaczki. Prezentuje nie tylko archiwalne zdjęcia Artystki, ale również fotografie jej partnerów scenicznych m.in. Adama Didura oraz Jana i Edwarda Reszke. Na wystawie znajdują się zdjęcia teatrów w których występowała Marcella Sembrich-Kochańska, mapy Ameryki i Europy pokazujące miejsca z nią związane, dedykowane dla niej listy i życzenia m.in. od Enrico Caruso, Heleny Modrzejewskiej, Ignacego J. Paderewskiego, Giacommo Pucciniego, Jana i Edwarda Reszke, Giuseppe Verdiego.
Wystawa powstała z inicjatywy portalu internetowego MAESTRO. W skład specjalnie powołanego Komitetu Obchodów 150. rocznicy urodzin naszej wielkie rodaczki wchodzą: Wanda Bargiełowska-Bargeyllo (solistka Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, menadżer kultury), Irena Horba (dziennikarz muzyczny, Chicago), Małgorzata Komorowska (profesor Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie), Juliusz Multarzyński (artysta fotografik, menadżer kultury), Wacław Panek (muzykolog, wydawca).
Wystawa otwarta na Antresoli Opery Krakowskiej na godzinę przed rozpoczęciem każdego spektaklu oraz podczas wszystkich spektakli do dnia 28 grudnia 2012 roku.

Więcej


Muzeum Narodowe w Poznaniu zaprasza do obejrzenia wystawy W służbie sacrum … Z kultury muzycznej Jasnej Góry i Poznania w XVIII wieku, która prezentowana będzie od 30 grudnia 2012 do 10 marca 2013 przy Alejach Marcinowskiego 9. Współorganizatorem wystawy jest Klasztor O.O. Paulinów na Jasnej Górze i Archiwum Archidiecezjalne. Kuratorzy: Patryk Frankowski i Alina Mądry.

Główną ideą tej wyjątkowej wystawy jest zaprezentowanie barokowego instrumentarium, na przykładzie dwóch wybitnych zespołów muzycznych tego czasu – kapeli klasztoru OO. Paulinów na Jasnej Górze oraz poznańskiej kapeli Kościoła Św. Marii Magdaleny.

W osiemnastowiecznej Polsce rządzonej przez Sasów oraz Stanisława Augusta Poniatowskiego, na dworach nie było sprzyjających warunków do rozwoju polskiej muzyki. Władcy preferowali kompozytorów francuskich, włoskich lub z racji pochodzenia niemieckich. Podobne tendencje muzyczne, choć w mniejszym stopniu, były zauważalne na dworach magnackich. Miejscami, które sprzyjały polskiej twórczości lokalnej były ośrodki kościelne – zarówno zakonne jak i diecezjalne. W kapelach klasztornych, jak i parafialnych często wspieranych przez miejskich włodarzy, nie tylko zatrudniano muzyków, ale również dbano o ich edukację, kupowano instrumentarium i zapewniano codzienną egzystencję. Tego typu zespołów muzycznych na terenie XVIII-wiecznej Rzeczpospolitej było bardzo dużo. Do najbardziej znaczących, jak nie najważniejszej w tym czasie, należała kapela klasztoru OO. Paulinów na Jasnej Górze. Do dziś świadectwem świetności tego zespołu jest ocalałe instrumentarium i repertuar. Typowym zespołem działającym w tym czasie przy parafii, wspieranym przez władze miejskie, była poznańska kapela Kościoła św. Marii Magdaleny. Rękopisy i druki muzyczne, które stanowiły jej repertuar i zachowały się do naszych czasów, potwierdzają jej znaczenie nie tylko dla życia muzycznego parafii, ale i całego miasta. Muzycy swoją pracą służyli Kościołowi i mieszkańcom danego ośrodka współtworząc jednocześnie kulturę muzyczną całej XVIII-wiecznej Rzeczpospolitej.

Wystawa pokaże pochodzące z kapeli jasnogórskiej instrumenty, które rzeczywiście były w użyciu muzyków. Natomiast w przypadku kapeli poznańskiej, po której nie zachowały się instrumenty, jej skład zostanie odtworzony na podstawie kolekcji Muzeum Instrumentów Muzycznych. Prezentowane na wystawie rękopisy muzyczne pochodzą z Archiwum OO. Paulinów na Jasnej Górze oraz Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu.

Wystawę zainauguruje koncert zespołu „Sine Pulvere” z Holandii, który wykona muzykę z zachowanego repertuaru obu kapel zgodnie z ówczesną praktyką wykonawczą. Główną ideą holenderskich muzyków jest nieustające rozwijanie ruchu muzyki dawnej. Zespół swoje decyzje odnośnie użytych instrumentów i interpretacji opiera na dostępnych historycznych świadectwach danej epoki, niezależnie od nakładu pracy potrzebnej do urzeczywistnienia ich w praktyce wykonawczej. Podczas koncertu 30 grudnia 2012 roku o godz.18.00 w Muzeum Narodowym w Poznaniu usłyszymy wybór XVIII-wiecznych kompozycji: Marcina Żebrowskiego - Mittit ad Virginem, Sonate duae pro Procesione (III - 752) (dwie sonaty) i Sonate duae pro Procesione (I - 168) (dwie sonaty), Józefa Zeidlera - Offertorium Omni die, Franciszka Perneckhera - Vespers oraz F.X. Brixi - Missa ex D.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Świąteczny recital organowy Władysława Szymańskiego pt. „Muzyka w Bazylice” odbędzie się w niedzielę, 30 grudnia 2012 roku o godz. 17.30 w Bazylice w Katowicach-Panewnikach. W programie utwory J. S. Bacha, F. Nowowiejskiego (Fantazja polska – Pasterka na Wawelu op.9 nr 1), A. Guilmant, F. Mendelssohna-Bartholdy i Ch. M. Widora. Wstęp wolny.