Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W czwartek, 2 lutego 2012 roku o godz. 19.00 w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W jego programie znajdą się utwory Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego: I Symfonia B-dur op. 11 oraz II Symfonia c-moll Charakterystyczna op. 15. Orkiestrę poprowadzi Mariusz Smolij.

Bilety na koncert dostępne na www.eBilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (ceny biletów: 30 zł, 25 zł, 15 zł).


Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Dnia 2 lutego 2012 roku o godz. 19.00 w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie (Sala Galerii Promocyjnej) odbędzie się koncert Kwartetu Wilanów z okazji wizyty profesorów Uniwersytetu Mount Royal w Calgary, reprezentantów kursu mistrzowskiego "Morningside Music Bridge 2012". Wstęp wolny. W programie koncertu - kwartety Grażyny Bacewicz i Wolfganga Amadeusza Mozarta.

W lutym 2012 roku profesor Tadeusz Gadzina - prymariusz Kwartetu Wilanów weźmie udział w dwutygodniowych kursach mistrzowskich w ramach “Morningside Music Bridge” w Calgary, w Kanadzie, organizowanych przez Uniwersytet Mount Royal. Kwartet rozpoczął także intensywne prace edytorskie utworów kameralnych autorstwa Andrzeja Kurylewicza.


Jedno z najwybitniejszych dzieł oratoryjno-kantatowych - oratorium Samson Georga Friedricha Händla zaprezentują Filharmonicy Śląscy w sali widowiskowej w Katowicach Giszowcu w piątek, 3 lutego 2012 roku o godz. 19. Orkiestrę i śpiewaków poprowadzi wytrawny chórmistrz, dyrygent i pedagog - Bogdan Gola, kierownik stołecznego Chóru Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Partie solowe zaśpiewają znakomici śpiewacy, w większości związani z tą sceną: Małgorzata Olejniczak-Worobiej (sopran), Anna Bernacka (mezzosopran), Krzysztof Szmyt (tenor), Czesław Gałka i Jarosław Kitala (basy). Chór Filharmonii Śląskiej przygotuje Jarosław Wolanin.
Georg Friedrich Händel (1685-1759) skomponował ponad 30 oratoriów. Dosyć późno, wszystkie po 54. roku życia. Miał kondycję i inwencję, skoro pierwszą część Samsona miał już gotową w dwa tygodnie po ukończeniu Mesjasza, a całość tego heroicznego oratorium już po następnych trzech. Samson to najpotężniejsze z jego oratoriów, w całości rzadko wykonywane. Skróty będą także w realizacji katowickiej.


W 2012 roku Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch IX” odbędzie się od 25 stycznia do 4 lutego, ledwie trzy miesiące po październikowej ósmej edycji Festiwalu. Ten przyspieszony cykl organizacji wydarzenia podyktowany jest chęcią związania na stałe jego terminu z datą urodzenia Witolda Lutosławskiego – IX „Łańcuch” zainaugurowany zostanie dokładnie w 99. rocznicę urodzin Patrona festiwalu.

Podczas czterech wieczorów na Zamku Królewskim i w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zaplanowano m.in. koncert dedykowany pamięci przyjaciela Kompozytora, Stefana Jarocińskiego, z okazji jubileuszu stulecia jego urodzin, a także monograficzny koncert utworów Andrzeja Krzanowskiego, zmarłego ponad dwadzieścia lat temu jednego z młodych twórców wspieranych przez Witolda Lutosławskiego. Festiwal zainauguruje recital wybitnej śpiewaczki norweskiej Solveig Kringelborn, której karierę zapoczątkowało powierzenie jej przez Lutosławskiego prawykonania jego cyklu wokalnego Chantefleurs et chantefables w 1991 roku. Z kolei koncert finałowy, podczas którego obok kompozycji Lutosławskiego zabrzmią też utwory Henriego Dutilleux i Magnusa Lindberga, wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą znakomitego dyrygenta francuskiego Pierre’a-André Valade’a. Wśród artystów zaproszonych do występu w ramach dziewiątego „Łańcucha” znajdą się także m.in. Klaudiusz Baran, Zdzisław Piernik, Bartosz Koziak, Grzegorz Krawiec i kwartet Opium.

Dnia 4 lutego w Sali Edukacyjnej Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaplanowano Minifestiwal dla dzieci „Łańcuszek”. Tradycja koncertów programowanych dla dziecięcej publiczności w ramach Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch” narodziła się już kilka lat temu – jednak dopiero w 2011 roku po raz pierwszy dedykowane najmłodszej publiczności wydarzenia zyskały swego rodzaju autonomię i nowe znaczenie podkreślone objęciem ich osobnym tytułem. „Łańcuszek” w tym przypadku jest nie tylko zdrobnieniem „Łańcucha”, lecz także ma swe całkiem samodzielne źródło, nawiązując do tytułu skomponowanego przez Lutosławskiego w latach 50. cyklu piosenek dla dzieci pt. Słomkowy łańcuszek. Ma on charakter do pewnego stopnia edukacyjny, lecz przede wszystkim artystyczny – dzieci, zapraszane na własny Minifestiwal, traktowane są zupełnie poważnie jako pełnowartościowi słuchacze. Dlatego też organizatorzy dbają o to, by do realizacji „Łańcuszka” zapraszać wykonawców najlepszych, doświadczonych i zarazem mających dzieciom do zaoferowania coś wyjątkowo ciekawego, przybliżającego im muzykę nie tylko patrona festiwalu, Witolda Lutosławskiego, lecz muzykę w ogóle.
W 2012 dziecięcy Minisfestiwal skomponowany jest z dwóch muzycznych spektakli-warsztatów zaprojektowanych i wykonanych przez Janusza Prusinowskiego i jego współpracowników – muzyków grających w zespole Janusz Prusinowski Trio, tj. Piotra Piszczatowskiego, Michała Żaka i Piotra Zgorzelskiego, a także Kaję Prusinowską i Ewę Rdzanek. Warsztaty Kusy Janek i Podwórko z Mazurkami skonstruowane są tak, by wciągnąć widzów do wspólnej zabawy, a także wspólnego muzykowania. Scenariusz Kusego Janka opiera się na opowieści o postaci znanej w dawnej Polsce z licznych tekstów nawiązujących do sowizdrzalskiej poetyki absurdu, a w czasie trwania spektaklu wszyscy uczą się tytułowej piosenki, uczestniczą w zabawach tanecznych i wykonują tańce takie jak oberek, chodzony i wiwat. Z kolei Podwórko z Mazurkami „to niepowtarzalna okazja dla dzieci i rodziców – jak piszą twórcy warsztatu – do zapoznania się, zachwycenia i radosnego zatracenia w mazurkach”. W trakcie wspólnej zabawy dzieci będą wyklaskiwać, wyśpiewywać, tańczyć, wytupywać, a wreszcie także – grać mazurka.


W sobotę, 4 lutego 2012 roku o godz. 11:00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się koncert charytatywny „Życie jest przyszłością". To pierwszy z serii koncertów, jakie muzycy Filharmonii Wrocławskiej zamierzają zorganizować na rzecz bliskich im osób. Koncert i zbiórka pieniędzy odbędzie się na rzecz Agnieszki Gruby – nastolatki chorej na SM.

 Wystąpią: Orkiestra Kameralna „Artlibitum", Radosław Pujanek – koncertmistrz, Wrocławski Kwintet Dęty, Lutosławski Quartet, Miłosz Rutkowski – wibrafon, Shoko Sakai – marimba, Piotr Bugaj – trąbka, Wojciech Merena – obój, Chór Filharmonii Wrocławskiej, Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent, Beata Solnicka – prowadzenie koncertu.

W programie: W.A. Mozart / Ph. Buttall – Samba alla Turca, H. Mancini – Różowa pantera, A. Piazzolla – Libertango , Milonga del Angel, Beauty and the Beast, M. Rutkowski – New Year’s Day, G. Ives – Name the tune, Q. Jones – September, E. Dymek-Kuś – Bagatela nr 3, The Beatles w barokowym stylu.


W niedzielę, 5 lutego 2012 roku o godzinie 18.00 w Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się koncert inaugurujący cykl koncertowy Zamku zatytułowany "Muzyka kresów wschodnich". Wystąpi Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis” pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego oraz pianistka Karolina Nadolska. W programie utwory Stanisława Moniuszki, Tadeusza Szeligowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Leona Łukaszewskiego, Ireneusza Łukaszewskiego, Włodzimierza Dębskiego i Krzesimira Dębskiego.

Koncertowi towarzyszyć będzie wystawa grafik Joanny Tumiłowicz zatytułowana "Śpiewnik domowy".


W dniach 6, 8 i 10 lutego 2012 roku na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej wystawiona zostanie opera Viktora Ullmanna Cesarz Atlantydy (Der Kaiser von Atlantis). Reżyseria i scenografia - Tomasz Konina, kierownictwo muzyczne - Kai Bumann, kostiumy - Marlena Skoneczko. Wystąpią: jako Kaiser Overall – Witold Żołądkiewicz, Lautsprecher – Sławomir Jurczak, Ein Soldat – Sylwester Smulczyński, Harlekin – Krzysztof Kur, Bubikopf, ein Soldat – Julita Mirosławska, Der Tod – Jerzy Mahler i Der Trommler – Dorota Lachowicz oraz Zespół Instrumentalny Warszawskiej Opery Kameralnej w składzie: Agata Igras – flet, Tytus Wojnowicz – obój, Anna Kalska – klarnet, Alina Mleczko – saksofon, Lubomir Jarosz – trąbka, Grzegorz Krawiec – gitara, Monika Raczyńska – klawesyn / fortepian, Krzysztof Marosek – fisharmonia, Piotr Iwicki – perkusja, Jarosław Kopeć – perkusja, Krzysztof Bzówka – I skrzypce, Józef Kolinek – II skrzypce, Piotr Nowicki – altówka, Zbigniew Krzymiński – wiolonczela, Sebastian Wypych – kontrabas.

Cesarz Atlantydy Viktora Ullmanna powstał w Terezinie i tam też doprowadzony został do próby generalnej. Prace nad spektakle zostały jednak przerwane przez władze hitlerowskie, a kompozytor wraz z żoną i synem został wywieziony do obozu w Auschwitz, gdzie zginął 17 października 1944 roku. W drodze do obozu zagłady Ullmann zdołał przekazać rękopis opery, który szczęśliwie ocalał – znajduje się w Instytucie Yad Vashem w Jerozolimie. Dzięki uprzejmości tej instytucji zespół Warszawskiej Opery Kameralnej wykonuje utwór, na podstawie autografu, bez jakichkolwiek zmian.


Trio smyczkowe w składzie: Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałązka (altówka) i Marcin Zdunik (wiolonczela) dnia 7 lutego 2012 roku wystąpią w Auli Nova na Akademii Muzycznej w Poznaniu. Koncert ten będzie zapowiedzią kolejnego występu artystów, 6 marca 2012 roku w Filharmonii Narodowej. W programie koncertu: Preludium i Fuga nr 2 KV 404a na trio smyczkowe W.A. Mozarta, Trio smyczkowe D-dur op. 9 nr 2 L. van Beethovena, Trio smyczkowe "Matinata" R. Maciejewskiego, Serenada C-dur op. 10 E. Dohnanyiego oraz Trio smyczkowe K. Pendereckiego.


Na premierę i wspólne słuchanie teatralnej muzyki Pawła Mykietyna w ramach AUDIO.TR zaprasza TR Warszawa – 7 lutego 2012 roku o godz. 19.30. Wydarzeniu towarzyszy spotkanie z Pawłem Mykietynem i premiera jego plyty "Mykietyn. Teatr" wydanej przez TR Warszawa i Nowy Teatr. Koncepcja i prowadzenie Adam Suprynowicz - dziennikarz radiowy PR II i krytyk muzyczny. Wstęp wolny.

[…] napisał muzykę do prawie pięćdziesięciu spektakli. Poszedł dalej, komponując operę Ignorant i szaleniec według Thomasa Bernharda (premiera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w 2001 roku), Pasję według św. Marka (2008), a ostatnio – Dwa wiersze Miłosza, widowisko z pogranicza poezji, muzyki, teatru i sztuk wizualnych, prezentowane na krakowskim festiwalu „Sacrum Profanum” (2011). O teatrze muzycznym Mykietyn nie zapomina: szuka interesującego libretta, planuje napisanie „musicalu”. Ale i w jego twórczości – mówiąc umownie – niescenicznej teatr odkrywa specyficzny potencjał, by przypomnieć tylko wystawienie Sonetów Szekspira. Paweł Mykietyn jest więc człowiekiem teatru. Także w sensie formalnym - jako kierownik muzyczny niegdyś Studia, a obecnie, od 2008 roku, Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego.

Więcej


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza w środę, 8 lutego 2012 roku o godz. 19.00 na koncert w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis pod batutą Macieja Niesiołowskiego z Magdaleną Rezler- Niesiołowską (skrzypce) w roli solistki. W programie znajdą się kompozycje Henryka Wieniawskiego - Wariacje na temat Fausta Gounoda i Legenda g-moll op. 17, Aleksandra Zarzyckiego - Romans E-dur op. 16 i Mazurek G-dur op. 26, Stefana Kisielewskiego - Koncert na orkiestrę kameralną oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta - Symfonia g-moll KV 550.

Koncert zostanie powtórzony 13 lutego 2012 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Hochschule für Musik we Freiburgu.


XIII Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski dla uczniów szkół muzycznych II stopnia oraz XVI Festiwal "Uczniowskie Forum Muzyczne" odbędzie się w dniach 8-10 lutego 2012 roku w siedzibie Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (przy ul. Miodowej 22 c).
W czwartek, 9 lutego o godz. 18.00, siedem utworów zakwalifikowanych do finału Konkursu zostanie wykonanych przez Orkiestrę Festiwalową UFM pod dyrekcją Michała Łukasza Niżyńskiego oraz ocenionych przez publiczność, wykonawców i jury w składzie: K. Szwajgier (przewodniczący), S. Czarnecki, K. Knittel, S. Krupowicz, J. Oleszkowicz, M. Bembinow, M. Ł. Niżyński. Ogłoszenie wyników i koncert laureatów w piątek, 10 lutego 2012 o godz. 18.00, w sali koncertowej szkoły.
Wstęp wolny.


Grała z najważniejszymi dyrygentami i orkiestrami świata, ale można ją też usłyszeć w heavymetalowym zespole. Wirtuozka skrzypiec Rachel Barton Pine (na zdjęciu) po raz pierwszy wystąpi w Polsce. W dniach 9-11 lutego 2012 roku w Krakowie, Wrocławiu i Warszawie z towarzyszeniem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą Michała Nesterowicza zagra m.in. Cztery pory roku Vivaldiego.

– Jestem przekonany, że światowej sławy artystka podbije serca polskiej publiczności, tak jak to czyniła do tej pory za granicą – uważa Janusz Bielecki, założyciel Fundacji Bielecki Art, organizatora polskiej trasy koncertowej skrzypaczki. – Jej koncerty zapewne staną się ważnym wydarzeniem na polskiej scenie muzycznej, zwłaszcza, że tych o wysokiej randze i prestiżu wciąż jest zbyt mało – dodaje. Jego zdaniem wspólny występ Rachel Barton Pine oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą Michała Nesterowicza to wzajemne świadectwo potencjału twórczego występujących muzyków, a także docenienie poziomu, jaki reprezentują polscy wykonawcy w kontekście międzynarodowym. Czy polski dyrygent będzie w stanie okiełznać popisy wirtuozki skrzypiec? – Każde spotkanie na scenie jest inne, a każdy solista to inne doświadczenie. Partytura zawsze stanowi punkt wyjścia, jednak to coś więcej powstaje na styku indywidualności, kreacji, chwili. Na tym polega cały urok wspólnej interpretacji, by w jednoczesny sposób pozostawać maksymalnie wiernym zapisom partytury, a zarazem reagować na wszelkie gesty prowadzonego wspólnie dialogu – mówi Michał Nesterowicz.

Rachel Barton Pine wystąpi 9 lutego 2012 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej, 10 lutego 2012 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Wrocławskiej i 11 lutego 2012 roku o godz. 19:30 w auli Politechniki Warszawskiej. W programie koncertów znajdzie się: Peleas and Melisande op. 46 J. Sibeliusa i Cztery pory roku op. 8 A. Vivaldiego. Rachel Barton Pine towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą Michała Nesterowicza.

Opowieść o nieszczęśliwej miłości Peleasa i Melizandy przepełniona jest smutkiem i melancholią, stanowiącymi nieodłączny element życia. Świat w dramacie Maurice’a Maeterlincka jest odrealniony, tajemniczy, a reakcje i zachowania bohaterów pozostają w ścisłym związku z wszechwładnym „przeznaczeniem” panującym nad losem każdego człowieka. Dzieło to miało wskazywać odbiorcom istnienie pozazmysłowej sfery rzeczywistości. Pełna refleksji i melancholii jest również dziewięcioczęściowa suita Jeana Sibeliusa napisana w 1905 roku do utworu belgijskiego dramaturga i będąca jego muzyczną ilustracją.

O zgoła odmiennym charakterze jest jedno z najbardziej znanych dzieł Antonia Vivaldiego – cykl koncertów skrzypcowych Cztery pory roku. Są one wybitnym przykładem barokowej muzyki ilustracyjnej, a powstały na podstawie anonimowych sonetów, o których autorstwo podejrzewany jest sam kompozytor. Pewne jest to, że zamieścił w partyturze ich fragmenty odnoszące się do danej części utworu i opisujące atrybuty każdej z pór roku: wiosenny śpiew ptaków, letnią burzę, jesienne Bachusowe świętowanie czy zimowe szczękanie zębów na mrozie.

Więcej


Dwukrotnie, w dniach 9 i 28 lutego 2012 roku o godz. 18.30 w Sali Kameralnej Opery Krakowskiej gościnnie zagra Cellostrada. Kwintet wiolonczelowy tworzą Radosław Bukała, Michał Dąbek, Miłosz Krcha, Marcin Kulig i Michał Świstak. Muzycy zagrają Koncert muzyki filmowej.

Unikalne połączenie temperamentów i osobowości muzycznych sprawia, że ten młody, dynamicznie rozwijający się zespół szybko zyskuje popularność i cieszy się coraz większym uznaniem na scenach w kraju i za granicą. W jego repertuarze znajdują się m.in. tradycyjna muzyka latynoamerykańska, tanga Astora Piazzoli, bałkański folk oraz dzieła najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej takich, jak Ennio Morricone, Hans Zimmer, Clint Mansell czy Andrzej Kurylewicz. Cellostrada nie wyznacza sobie żadnych granic stylistycznych i nieustannie poszukuje nowych inspiracji, poprzez które pragnie oddać tak niespotykane i oryginale brzmienie pięciu wiolonczel.


Filharmonicy Opolscy wystąpią w dniach 10 i 17 lutego 2012 roku pod batutą koreańskiego dyrygenta - Young Chil Lee.
Podczas pierwszego z koncertów muzykom towarzyszyć będzie pianista Alexei Grynyuk (Ukraina, Wielka Brytania), który wykona III Koncert fortepianowy d-moll op. 30 Sergiusza Rachmaninowa. Ponadto w programie koncertu znajdzie się Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa i III Symfonia Sinfonia Espansiva op. 27 Carl Nielsen.
Solistą drugiego koncertu będzie czeski skrzypek - Pavel Doležal. W jego interpretacji usłyszymy III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Program koncertu dopełnią Preludium “Popołudnie fauna” Claude’a Debussy’ego i I Symfonia g-moll Vasily’go Kalinnkova.
Koncerty odbędą się w Sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu. Początek o godz. 19.00.


XIX Ogólnopolski Festiwal „Gwiazdy Promują” odbędzie się w dniach 10-17 lutego 2012 roku w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

„Gwiazdy Promują” to cykliczne wydarzenie, które na stałe zagościło w koncertowym kalendarzu jeleniogórskiej Filharmonii. Dzięki festiwalowi już po raz XIX młodzi, utalentowani muzycy z całej Polski mogą doskonalić swoje umiejętności pod okiem mistrzów, a publiczność podczas koncertów ma okazję podziwiać efekty przekazywania ezoterycznych umiejętności i wiedzy.

Festiwal zainauguruje koncert zatytułowany „Mistrz i Jego następcy” w wykonaniu utalentowanych skrzypków: Marcina Baranowskiego, Andrzeja Gębskiego, Stanisława Podemskiego, Anny Orlik i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Marka Pijarowskiego. W jego programie znajdzie się mistrzowski I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6 Niccolo Paganiniego oraz Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego, Fantazja hiszpańska na skrzypce i orkiestrę Romualda Twardowskiego i Remembrance of Janusz Korczak na skrzypce solo Barbary Kaszuby.

Więcej


W piątek, 10 lutego 2012 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej wystąpi Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. W jej wykonaniu usłyszymy suitę Peleas i Melizanda op. 46 J. Sibeliusa i słynne Cztery pory roku op. 8 A. Vivaldiego.

Opowieść o nieszczęśliwej miłości Peleasa i Melizandy przepełniona jest smutkiem i melancholią, stanowiącymi nieodłączny element życia. Świat w dramacie Maurice’a Maeterlincka jest odrealniony, tajemniczy, a reakcje i zachowania bohaterów pozostają w ścisłym związku z wszechwładnym „przeznaczeniem” panującym nad losem każdego człowieka. Dzieło to miało wskazywać odbiorcom istnienie pozazmysłowej sfery rzeczywistości. Pełna refleksji i melancholii jest również dziewięcioczęściowa suita Jeana Sibeliusa napisana w 1905 roku do utworu belgijskiego dramaturga i będąca jego muzyczną ilustracją.

O zgoła odmiennym charakterze jest jedno z najbardziej znanych dzieł Antonia Vivaldiego – cykl koncertów skrzypcowych Cztery pory roku. Są one wybitnym przykładem barokowej muzyki ilustracyjnej, a powstały na podstawie anonimowych sonetów, o których autorstwo podejrzewany jest sam kompozytor. Pewne jest to, że zamieścił w partyturze ich fragmenty odnoszące się do danej części utworu i opisujące atrybuty każdej z pór roku: wiosenny śpiew ptaków, letnią burzę, jesienne Bachusowe świętowanie czy zimowe szczękanie zębów na mrozie.

Podczas koncertu wystąpi uważana za jedną z najbardziej utalentowanych i charyzmatycznych amerykańskich skrzypaczek młodego pokolenia Rachel Barton Pine (na zdjęciu). Artystka debiutowała w wieku siedmiu lat, a od początku swojej kariery współpracowała z takimi osobistościami, jak Zubin Mehta, Erich Leinsdorf czy Placido Domingo. Towarzyszyć jej będzie jeden z czołowych i zarazem najmłodszy zespół symfoniczny w Polsce, który tworzą najwybitniejsi studenci i absolwenci Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu oraz Universität für Musik und Darstellende Kunst w Grazu. Zespół poprowadzi dyrektor artystyczny Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Santiago de Chile – Michał Nesterowicz.


Wrocławscy Kameraliści zapraszają na dwa koncerty walentynkowe. Pierwszy z nich, prezentujący muzykę włoskiego renesansu, odbędzie się 10 lutego 2012 roku o godz. 19.00 w sali Ratusza we Wrocławiu. Wystąpi zespół muzyki dawnej „Ars Cantus” w składzie: Monika Wieczorkowska – śpiew, Radosław Pachołek – śpiew, Maciej Gocman – śpiew, Piotr Karpeta – śpiew, Tomasz Dobrzański – flet prosty, flet jednoręczny, bębenek, Julia Kosendiak – viola da gamba, Anton Birulia – lutnia i Tomasz Dobrzański – kierownictwo artystyczne. W programie: madrigali, frottole i canzoni o tekstach frywolnych i poważnych - utwory najsłynniejszych kompozytorów renesansowych A. Willaerta, C. de Rore, G. Bassano, F. Corteccia, G. P. da Palestriny w wersjach wokalnych oraz ich oryginalne opracowania instrumentalne.

Dwa tygodnie później, 26 lutego 2012 roku o godz. 18.00 w tej samej sali z „Koncertem Rodzinnym nr 4” zatytułowanym O miłości od renesansu do współczesności wystąpi chór „Cantores Minores Wratislavienses” pod dyrekcją Piotra Karpety. W programie utwory O. di Lasso, L. Marenzio, J. Brahmsa, F. Mendelssohna, E. Elgara, J. Maklakiewicza i R. Augustyna.

Na oba koncerty – wstęp wolny.


Dnia 10 lutego 2012 roku o godzinie 19.00 w kościele św. Jerzego w Sopocie odbędzie się koncert chóru Repertorio Vocale zatytułowany Dźwięki Estonii. Estoński chór uświetni inaugurację ósmej edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego "Mundus Cantat".

Repertorio Vocale to grupa utalentowanych śpiewaków, która koncentruje się na wykonawstwie muzyki współczesnej i odnajdowaniu jej korzeni w kompozycjach pochodzących z epoki renesansu i baroku. Dlatego w repertuarze zespołu, obok twórczości kompozytorów młodego pokolenia, odnajdziemy wiele utworów Carlo Gesualdo, Luca Marenzio, Heinricha Schütza i innych twórców muzyki dawnej.

Tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” odbędzie się w zarówno w Trójmieście, jak i na terenach ubogich w tego typu przedsięwzięcia. Koncerty towarzyszące temu przedsięwzięciu będą trwały przez cały rok, natomiast część konkursowa w dniach 16-21 maja 2012 roku. Tegorocznemu wydarzeniu będzie towarzyszyło hasło przewodnie „Bitwa na chóry w Sopocie”. W ramach festiwalu odbędą się: uroczysta parada chórów ul. Bohaterów Monte Cassino, koncerty konkursowe, gala finałowa, koncerty towarzyszące, warsztaty wokalne, warsztaty dyrygenckie, chóralne performance oraz muzyczne flash moby. Wydarzeniem będzie udział grupy „XCor” z Wenezueli, która zaprezentuje swoją twórczość w trakcie wielu koncertów festiwalowych.
Organizatorzy festiwalu współpracują z gdańskim środowiskiem akademickim. W ramach tej współpracy, w lutym w Akademii Muzycznej w Gdańsku odbędą się warsztaty dyrygenckie prowadzone przez estońskiego chórmistrza prof. Toomasa Kaptena z Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru w Tallinie. Zespołem ćwiczebnym dla studentów będzie „Repertorio Vocale” założony i kierowany przez Karola Kisiela, absolwenta gdańskiej Akademii. Studenci pod okiem estońskiego profesora przygotują program muzyki chóralnej z Estonii, który wykonają podczas koncertów w Gdańsku i Sopocie w ramach festiwalu „Mundus Cantat Sopot 2012” w dniach 9 i 10 lutego 2012 roku.
W tegorocznej edycji prezentacje konkursowe będzie oceniać międzynarodowe jury w składzie: prof. Marcin Tomczak – przewodniczący jury, prof. Elżbieta Wtorkowska, prof. Anna Fiebig, prof. Chifuru Matsubara - dyrektor generalny Chóru Filharmonii w Tokio (gościnnie).


W niedzielę, 12 lutego 2012 roku o godz. 18.00 w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie zabrzmi oratorium L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato Haendla. Wystąpią: Anna Dennis, Gillian Webster, Jeremy Ovenden i Stephan Loges, a zespół Capelli Cracoviensis poprowadzi jeden z najsłynniejszych dyrygentów - Paul McCreesh (na zdjęciu).

L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato to w rzeczywistości oratoryjnych rozmiarów i technik oda. Głosami solistów prowadzona jest zaczerpnięta z Miltona rozmowa między różnymi charakterami ludzkimi, a w radosnych ariach i subtelnych, lirycznych ansamblach zmysłowo akompaniuje im wyrafinowany zestaw instrumentów.

Więcej


Dnia 12 lutego 2012 roku o godz. 17.00 w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie odbędzie się koncert charytatywny pod hasłem „Kochaj i czyń, co chcesz” oraz aukcja „przedmiotów miłości pełnych”. Dochód z tego wydarzenia zostanie przeznaczony na leczenie Grzegorza Tusiewicza, krytyka jazzowego, który zmaga się ze stwardnieniem rozsianym. Gwiazdami wieczoru będą Aga Zaryan i Iwona Socha (sopran). W programie koncertu znajdą się również utwory Zbigniewa Preisnera - Kolęda dla nieobecnych i Lilia wodna z filmu Dekalog IX oraz Jana Kaczmarka - Suita z filmu Marzyciel (fragment Impossible Opening) w wykonaniu Chóru i Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Jak co roku, nie zabraknie także poezji. Tym razem publiczność usłyszy wiersze Czesława Miłosza, w tym m.in. poemat Orfeusz i Eurydyka w wykonaniu Anny Dymnej i Jacka Romanowskiego.

Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko” i Filharmonia Krakowska im. K. Szymanowskiego już po raz czwarty organizują wspólnie koncert charytatywny połączony z aukcją przedmiotów. Celem tego wydarzenia jest pomoc artystom oraz osobom związanym ze sztuką, które zmagają się z niepełnosprawnością lub ciężkimi chorobami. Tym razem muzycy i aktorzy spotkają się na scenie krakowskiej Filharmonii, aby wesprzeć Grzegorza Tusiewicza, miłośnika jazzu i recenzenta muzycznego „Dziennika Polskiego”. Pan Grzegorz od lat zmaga się ze stwardnieniem rozsianym. Choroba szybko postępuje. W tej chwili porusza się on na wózku inwalidzkim. W codziennej walce z chorobą pomaga mu żona Małgosia, z którą dzieli życie od 34 lat.

– Motto koncertu brzmi: „Kochaj i czyń, co chcesz”. Te piękne słowa św. Augustyna mogą być dla nas wszystkich wspaniałym drogowskazem. Dają wolność i radość w czynieniu dobra – podkreśla Anna Dymna. Koncert połączony jest z aukcją „przedmiotów miłości pełnych”: rękopisów i rękodzieł znanych artystów oraz piór, batut, pędzli, ołówków, maszyn do pisania, które służyły do powstawania tych dzieł, a także przedmiotów ofiarowanych przez znanych muzyków, aktorów, dziennikarzy i polityków. Wśród nich są m.in. Ewa Lipska, Hanna Krall, Ewa Podleś, Leszek Możdżer, Zbigniew Preisner, Jan Englert i Andrzej Seweryn.

Cegiełki wstępu w cenie 60 zł można nabywać w kasie Filharmonii Krakowskiej w godz.: 11.00 – 14.00; 15.00 – 19.00 (wt. – pt.) oraz w „Republice Marzeń” Fundacji Anny Dymnej w godz.: 8.00 - 15.00 (pon.-pt.).


Koncert - Portret kompozytora Krzysztofa Baculewskiego (na zdjęciu) odbędzie się w środę, 15 lutego 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią: Jadwiga Rappé – alt, Jarosław Malanowicz – organy, Julia Samojło – fortepian oraz Warszawscy Soliści CONCERTO AVENNA pod kierownictwem Andrzeja Mysińskiego. W programie koncertu znajdą się cztery kompozycje Krzysztofa Baculewskiego: 12 etiud fortepianowych, Koncert organowy, Kantata „Les Adieux” i Concerto armonico.


Jedenasta edycja Festiwalu Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „Fun & Classic” odbędzie się w dniach 16-21 lutego 2012 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu.

Gośćmi tegorocznych koncertów będą: The Chuckerbutty Ocarina Quartet, Ara Malikian & Yllana, Filharmonia Dowcipu, Kwartet Obsession oraz Ron Korb.
 

Więcej


Koncert z cyklu "Wielcy artyści w Filharmonii" w wykonaniu znanej pianistki Ewy Pobłockiej i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod batutą Kazimierza Korda odbędzie się w piątek, 17 lutego 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W programie: Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego i Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego.


Żmudna, pracochłonna, trochę nudna – z takimi epitetami kojarzyła się kiedyś etiuda, która początkowo była utworem o charakterze wyłącznie dydaktycznym. Później jednak kompozytorzy zaczęli pisać efektowne etiudy koncertowe wymagające od muzyka brawury i wirtuozowskich zdolności. Z czasem oprócz etiud solowych popularne stały się etiudy przeznaczone na większy skład, tj. na orkiestrę. Pięć etiud na orkiestrę smyczkową szwajcarskiego kompozytora Franka Martina zostało zamówione przez dyrygenta Paula Sachera, który po raz pierwszy wykonał je wraz z orkiestrą kameralną Bazylei w 1956 roku. Dzieło to przyjęto z wielkim entuzjazmem pomimo panującej wówczas mody na utwory oparte na systemie dwunastodźwiękowym. Martin choć również był nim zainteresowany, to jednak nigdy do końca nie porzucił tonalności. Każda z etiud posiada pewną muzyczną ideę, która determinuje jej brzmienie. Można tu znaleźć płynnie przechodzące z jednej grupy instrumentów do drugiej linie melodyczne, różnego rodzaju pizzicato, intensywność i ekspresję długich współbrzmień oraz zastosowaną przez kompozytora technikę fugowaną i quasi-chorałową.

Na koncercie zabrzmią również Etiudy na orkiestrę smyczkową węgierskiego kompozytora Ivana Eröda – jednego z najwybitniejszych dziś twórców, którego muzyka stanowi połączenie bogactwa niepokojących, dramatycznych melodii z matematyczną precyzją budowania motywów i fraz.

Dnia 17 lutego 2012 roku o godz. 19:00 do Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej "Leopoldinum" pod dyrekcją Ernsta Kovacica usłyszymy także nastrojową i liryczną Serenadę Es-dur op. 6 Josefa Suka (ucznia i protegowanego Antonína Dvořáka) oraz Koncert potrójny na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Alfreda Schnittkego (solo: Christian Danowicz, Michał Micker i Marcin Misiak).


II Koncert wiolonczelowy Krzysztofa Pendereckiego z Marcinem Zdunikiem (na zdjęciu) w roli solisty zabrzmi w dniach 17 i 18 lutego 2012 roku w Filharmonii Krakowskiej. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej pod batutą Mario Kosika. Podczas koncertu usłyszymy także Medytację na temat chorału H. Schütza Selig sind die Toten Jána Cikkera i V Symfonię F-dur op. 76 Antonína Dvořáka.

Kilka dni później Marcin Zdunik wyruszy do Bratysławy, aby tam od 23 lutego do 2 marca 2012 roku razem z Orkiestrą Symfoniczną Radia Słowackiego i Mario Kosikiem nagrywać II Koncert wiolonczelowy Krzysztofa Pendereckiego oraz Koncert wiolonczelowy Edwarda Elgara. Będzie to pierwsza z kilku sesji nagraniowych, z których powstaną wydawnictwa płytowe.


Wielki konkurs zaanonsuje jego triumfator. Koncertuje z najznakomitszymi zespołami europejskimi. Szefował orkiestrom m.in. w Lizbonie i Rostocku, którego to miasta był też Generalnym Dyrektorem Muzycznym. Był asystentem Herberta von Karajana, gdy ten dla salzburskich festiwali przygotowywał premiery Aidy, Falstaffa i Parsifala. Po raz pierwszy chciał przyjechać do Katowic w 1983 roku, ale na II Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga nie został do konkursu przyjęty. To sobie wygrał w tym samym roku turniej w Besançon. Wcześniej zdobywał konkursowe laury w Kopenhadze i Florencji. Katowicom nie odpuścił. Miał 30 lat, gdy z III „Fitelberga” wywoził pierwsza nagrodę i Złoty Medal, nagrodę konkursowej orkiestry i trzy inne specjalne. W 2012 roku będzie u jurorem katowickiego Konkursu, ale z Michaelem Zilmem (na zdjęciu) spotkać możemy się już wcześniej. W piątek, 17 lutego 2012 roku o godz. 19 w sali koncertowej Filharmonii Śląskiej w Katowicach Giszowcu poprowadzi symfoników w koncercie Przed wielkim konkursem. Wybrał do jego programu symfonie VIII F-dur op. 93 Ludwiga van Beethovena i IV e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa.


Baltic Neopolis Orchestra zaprasza na koncert „W dawnym stylu” w sobotę, 18 lutego 2012 roku o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Muzykom towarzyszyć będzie japońska skrzypaczka Aiko Ogata (na zdjęciu), która wykona wraz z orkiestrą Koncert skrzypcowy D-dur nr 2 KV 211 W. A. Mozarta. Ponadto w programie koncertu znajdzie się Concerto grosso - suita w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Andrzeja Koszewskiego oraz Serenada na smyczki b-moll op.22 A. Dvorak.

Aiko Ogata urodziła się w 1975 roku w Kumamoto w Japonii. Od 1993 do 1998 roku była studentką Wyższej Szkoły Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Kontynuowała studia w Berlinie, w Wyższej Szkole Muzycznej Hanny Eisle, którą ukończyła wyróżnieniem. Wielokrotna laureatka konkursów, była m. in finalistką konkursu Mozartowskiego w Salzburgu w roku 2002 oraz laureatką drugiego miejsca w berlińskim konkursie Ibolyka- Gyarfas. Współpracę z orkiestrami nawiązała już podczas studiów. Występowała w Wiedeńskiej Orkiestrze Kameralnej oraz w Orkiestrze Kameralnej Opery Berlińskiej. W 2003 roku współpracowała z Teatrem Detmold, a w latach 2004-2008 z orkiestrą symfoniczną teatru Szlezwig Holstein. Od roku 2008 jest koncertmistrzem w Preußisches Kammerorchester w Prenzlau.


Czy Chopin grał na wiolonczeli? Tego do końca nie wiadomo, ale muzykolodzy uważają za wysoce prawdopodobne, że kompozytor instrument ten posiadał, a więc być może również na nim grał. Bliska znajomość łączyła go z wiolonczelistami, spośród których największy wpływ na niego wywarli książę Antoni Radziwiłł, namiestnik Wielkiego Księstwa Poznańskiego, życzliwy protektor Chopina i biegły wiolonczelista oraz Auguste Franchomme – wybitny wiolonczelista francuski i oddany przyjaciel. Ten ostatni jest współtwórcą skomponowanego przez Chopina Grand duo concertant na tematy z opery Robert Diabeł Meyerbeera. Choć w zachowanym rękopisie partia fortepianu nakreślona została ręką Chopina, a partia wiolonczeli ręką Franchomme’a, to jednak według Schumanna rolą tego ostatniego było głównie przytakiwanie na propozycje polskiego kompozytora. Utwór dedykowany został szesnastoletniej uczennicy Chopina – Adeli Forest, która była córką wiolonczelisty-amatora i zarazem przyjaciela Franchomme’a. Według jednego z monografistów kompozytora „duet ten, pełen giętkiej wytworności i pustych pasaży jest z pewnością utworem pisanym ad hoc, dla pieniędzy”. Niemniej jednak przez współczesnych Chopinowi dzieło przyjmowane było z wielkim aplauzem.
Podczas niedzielnego koncertu w Filharmonii Wrocławskiej, 19 lutego 2012 roku o godz. 18.00 zabrzmią: Grand duo concertant Fryderyka Chopina, Trio fortepianowe H-dur Johannesa Brahmsa oraz przepełnione smutkiem, a powstałe w wyniku przeżyć kompozytora związanych z wiadomością dotyczącą tajemniczej śmierci Piotra Czajkowskiego, Trio elegijne d-moll Siergieja Rachmaninowa. Utwory te usłyszymy w wykonaniu znanych i cenionych solistów: Konstantego Andrzeja Kulki, Tomasza Strahla oraz Krzysztofa Jabłońskiego.


Koncert Laureatów "Złotych Parnasów" Forum Pianistycznego "Bieszczady bez granic" z lat 2008-12, organizowany w ramach Wawer Music Festival, odbędzie się 19 lutego 2012 roku o godz. 17:30 w Pałacu Businessman Institute w Warszawie (ul. Trakt Lubelski 40A).

Tym razem wystąpią "Lwy Fortepianu" z Białorusi, Słowacji, Ukrainy, Łotwy i Polski - wybitni, młodzi artyści, laureaci konkursów pianistycznych, którzy marzą o międzynarodowej karierze: Jekaterina Matokh – (Białoruś), Przemysław Pankiewicz & Michał Bednarz (Polska), Aleksander Yankevich (Ukraina), Maria Hocova (Słowacja) i Pianoduo „YuliAnna” (Ukraina). Koncert zaszczyci swoją obecnością prof. Henryk Skarżyński, Kierownik Kliniki Oto-Ryno-Laryngochirurgii w Kajetanach, a na ścianach będziemy mogli podziwiać najnowsze dzieła Andrzeja Skarżyńskiego, wybitnego twórcy muzycznych pejzaży, mieszkańca Wawra. Gospodarzem wieczoru będzie znany krytyk muzyczny red. Jan Popis.


Gra dla tancerzy, dwojga śpiewaków, aktora i chóru Matrimonio con variazioni Józefa Kofflera wystawiona zostanie w ramach Festiwalu Oper Kameralnych XX i XXI wieku w Warszawskiej Operze Kameralnej w dniach 20, 22 i 24 lutego 2012 roku.

Alles durch M.O.W. / Matrimonio con variazioni (1932) to jedyne sceniczne dzieło Józefa Kofflera (1896-1944). Dodekafoniczna kompozycja (pod względem gatunkowym hybryda baletu, oratorium i opery) jest jednym z najbardziej oryginalnych dzieł muzycznych zarówno w dorobku samego kompozytora, jak i w muzyce polskiej I połowy XX wieku. Przez wiele lat po wojnie uchodziła za zaginioną. Dopiero w 1993 roku została, wraz z innymi utworami tego twórcy, odnaleziona w Berlinie przez muzykologa prof. Macieja Gołąba w archiwaliach ówczesnej Akademie der Künste. Jedynym zachowanym źródłem dzieła jest do dziś jego wyciąg fortepianowy, który jednakże wymagał głębokiej rekonstrukcji.

Warszawska Opera Kameralna wystawia dzieło Józefa Kofflera po raz pierwszy dzięki trudowi dwojga autorów: Edwarda Pałłasza, który na podstawie wyciągu fortepianowego starannie je zinstrumentował oraz Joanny Kulmowej, która – wychodząc z założenia, że libretto niemieckie daje ograniczone możliwości realizacji scenicznej – napisała libretto na nowo, jedynie ogólnie nawiązując do treści pierwotnego libretta niemieckiego. Oryginalny tytuł dzieła brzmi: Alles durch M.O.W. Ein Spiel für Tanz, zwei Solostimmen und gemischten Chor, in einem Aufzug. [Libretto] von Alfred Rust. Op. 15 (lub jego polskojęzyczne warianty: Instytut Korespondencji Codziennej lub Wszystko przez I.K.C.). Akcja toczyła się pierwotnie w dziale ogłoszeń gazety codziennej. Nieskomplikowaną treścią utworu jest w wersji Joanny Kulmowej komercyjna działalność Międzynarodowego Biura Matrymonialnego, odwieczna walka dobra ze złem, a także dramat samotności człowieka w środowisku wielkomiejskim.

Reżyseria i choreografia: Romana Agnel, kierownictwo muzyczne: Przemysław Fiugajski, scenografia: Marlena Skoneczko. Występują: jako Eumenida – Kamila Cholewińska, Anna Dubnicka, Lepard – Tomasz Rak, Robert Szpręgiel, Boss – Jerzy Mahler oraz Cracovia Danza, Mimowie, Chór - Zespół Solistów Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespół instrumentalny (15 muzyków) w tym: Kwartet Prima Vista, Dagmara Dudzińska, Ewa Pelwecka – pianino, Krzysztof Marosek – pozytyw.


Między 21 a 24 lutego 2012 roku znany skrzypek Janusz Wawrowski razem z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Łukasza Borowicza nagra wspólnie fragment z fantazji choreograficznej Święto ognia czyli Noc Świętojańska Zygmunta Noskowskiego, Fantazję na tematy z opery "Monbar" na skrzypce i zespół instrumentalny Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego oraz Impromptu Mieczysława Karłowicza. Nagrania powstaną dla Archiwum Polskiego Radia.


Koncert z okazji 80. urodzin Wojciecha Kilara zatytułowany Słynne wokalizy odbędzie się w środę, 22 lutego 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wystąpi Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran i Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod batutą José Maria Florêncio.

W programie: Preludio Bachianas Brasileiras nr 4 i Bachianas Brasileiras nr 5 Villa-Lobosa, Wokaliza op. 34 nr 14 Rachmaninowa, Canzona di Barocco Czyża, Wokaliza z filmu "Dziewiąte wrota" i Orawa Kilara, Antiche arie ed danze: suita nr 3 Respighi’ego i Chryzantemy Pucciniego.


Opera Wrocławska zaprasza na spektakl operowy La libertà chiama la libertà Eugeniusza Knapika, który wystawiony zostanie w środę, 22 lutego 2012 roku o godz. 19:00.

La libertà chiama la libertà stanowi trzecią część operowej trylogii The Minds of Helena Troubleyn Eugeniusza Knapika. Nad trylogią kompozytor pracował w latach 1987-1996. Ostatnia część tryptyku to głęboko osobiste dzieło, zrodzone w wyobraźni librecisty Jana Fabre, odwołujące się do świata wewnętrznych przeżyć bohaterki (jej nazwisko nawiązuje do staroflamandzkiego „trou bleyn” – być wiernym). Helena stwarza mocą wyobraźni własny świat, pełen tajemniczych i symbolicznych postaci (Frezja, Chłopiec, Przyjaciółki Heleny).


Utwory Fryderyka Chopina z okazji 202. rocznicy urodzin Kompozytora zabrzmią w warszawskim centrum handlowym „Arkadia”. Koncerty w wykonaniu uznanych muzyków młodego pokolenia odbędą się w dniach od 22 lutego do 1 marca 2012 roku, zawsze o godzinie 19.00. Wstęp wolny.

Inspirację dla zorganizowania klasycznych koncertów na wysokim artystycznym poziomie w obcej sztuce przestrzeni centrum handlowego stanowi pochodząca z Francji idea powszechnego muzykowania. Zmaterializowała się ona w latach osiemdziesiątych jako "Fête de la Musique" (pol. Święto Muzyki, czyt.: [fet dela mjuzik]) i jest grą słów, homofonem wyrażenia "Faites de la musique!" (pol. Róbcie muzykę!), które stało się hasłem przewodnim tego ruchu. Zgodnie z tym zawołaniem celem uczestników jest tworzenie okazji do publicznego słuchania muzyki i muzykowania w miejscach nieoczywistych dla tego typu działań: na ulicach, w sklepach, domach prywatnych i w budynkach użyteczności publicznej, które nie są pierwotnie do tego przeznaczone.


Koncert W hołdzie Arturowi Rubinsteinowi z okazji 125. rocznicy urodzin i 30. rocznicy śmierci Pianisty odbędzie się 23 lutego 2012 roku o godz. 19.00 w Salach Redutowych Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Wystąpi ukraińska pianistka Anna Fedorova, laureatka prestiżowych międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Konkursu Chopinowskiego w Moskwie (2004), the Dorothy Mackenzie International Piano Competition w Nowym Jorku, konkursu w Tbilisi (2005), czy VIII Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów Artur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy (2009), znana melomanom także z udziału w XVI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim (2010). W jej wykonaniu usłyszymy kompozycje D. Scarlattiego - Sonatę d-moll K 213 i Sonatę E-dur K 20, A. Schnittke - Improvisation and fuge, S. Rachmaninowa - 5 preludiów z op. 32 oraz F. Chopina - Sonatę h-moll op. 58.

W przerwie koncertu odbędzie się prezentacja książki Bożeny Pellowskiej-Chudobińskiej Łódzkie koncerty Artura Rubinsteina, wydanej przez fundację A. Rubinsteina (Łódź 2011) oraz czynna będzie jednodniowa wystawa planszowa Artur Rubinstein – wizyty w Polsce po II wojnie światowej, autorstwa Wojciecha Grochowalskiego.


W dniach 24 i 25 lutego 2012 roku Filharmonia Krakowska zaprasza na koncerty oratoryjne, podczas których Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi angielski dyrygent Stephen Ellery, związany z Krakowem z powodu studiów dyrygenckich, jakie przez 3 lata odbywał w klasie Jerzego Katlewicza w krakowskiej Akademii Muzycznej. W charakterze solistów wystąpią: znakomity skrzypek Piotr Pławner - zwycięzca m.in. Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (1991) oraz pianista Piotr Różański. W programie obu wieczorów znajdą się Dopo la Vittoria, Magnificat i Credo estońskiego kompozytora Arvo Pärta oraz Koncert na skrzypce i orkiestrę Philipa Glassa.


Lukas Geniušas - zdobywca II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (2010) wystąpi z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego - 25 lutego 2012 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. W jego interpretacji usłyszymy słynny III Koncert fortepianowy d-moll op. 30 Siergieja Rachmaninowa. W drugiej części koncertu zabrzmi Koncert na orkiestrę Béli Bartóka.

Honorowy Patronat nad koncertem objęła Ambasador Republiki Litewskiej w Rzeczypospolitej Polskiej - Pani Loreta Zakarevičienė.

Patronatem medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncerty z cyklu „BACH 200 UW – 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego”. W sobotę i niedzielę, 25 i 26 lutego 2012 roku w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW zabrzmią solowe kantaty Ich habe genug BWV 82 i Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust BWV 170 w wykonaniu zespołu La Tempesta. Partię altową zaśpiewa Jakub Burzyński, zaś wirtuozerską partię oboju wykona Rafael Gabriel Przybyła.

Koncert organizowany jest przez Biuro Promocji UW we współpracy z Instytutem Muzykologii UW i Fundacją Uniwersytetu Warszawskiego oraz objęty patronatem medialnym przez Program 2 Polskiego Radia.

Dnia 23 marca 2012 roku w tym samym miejscu odbędzie się promocja książki Szymona Paczkowskiego Styl polski w muzyce Johanna Sebastiana Bacha.


Dnia 26 lutego 2012 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w ramach cyklu „Terytoria” odbędzie się premiera opery Senso Marco Tutino w reżyserii Hugo de Ana pod batutą Gerda Schallera. W rolach głównych wystąpią: jako Hrabina Livia Serpieri - Nicola Beller Carbone, Porucznik Hans Büchner - Luciano Mastro, Hrabia Serpieri - Adam Kruszewski, Markiz Roberto Donà - Giuseppe Altomare, Dowódca Hauptmann - Robert Dymowski, Giustina, pokojówka - Anna Karasińska, a jako Adwokat Gino, gondolier, urzędnik, głos z zewnątrz, posłaniec, stangret - Krzysztof Szmyt.

On jej nie kochał, a ona nie była patriotką. On był żołnierzem wrogiej armii, ona, szaleńczo w nim zakochana, nie miała mu tego za złe. Do czasu. Opera Senso Marca Tutina powstała na zamówienie Teatro Massimo w Palermo i po raz pierwszy była tam zaprezentowana na otwarciu sezonu w styczniu 2011 roku. Pół wieku wcześniej Luchino Visconti zrobił słynny film o tym samym tytule. Inspiracją w obu przypadkach była nowela Camilla Boita z 1883 roku. W Wenecji, podczas austriackiej okupacji, rozgrywa się dramat – hrabina Livia zakochuje się w austriackim poruczniku. Kiedy jednak przekonuje się, że ją zdradza, denuncjuje go jako dezertera, tym samym skazując na śmierć. Niezwykły spektakl o miłości, pożądaniu, zdradzie i upokorzeniu przygotował Hugo de Hana – reżyser, scenograf i twórca kostiumów do swoich inscenizacji. Śmiałe sceny z hrabiną Livią w seksownej bieliźnie i jej półnagim kochankiem mogą szokować...

TERYTORIA to cykl spotkań z muzyką współczesną, w których twórcy próbują odnaleźć i nakreślić nowe oblicze opery. Gatunku, który zmienia dziś swoją definicję, podbijając nowe terytoria, kreśląc odmienne sensy, proponując nową estetykę. W cyklu prezentowane są najważniejsze dzieła muzyki współczesnej równolegle z debiutami polskich kompozytorów, utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy, zestawiane są debiuty polskich reżyserów z czołówką inscenizatorów europejskich.


Koncert jubileuszowy Profesora Włodzimierza Lecha Puchnowskiego z udziałem pedagogów, absolwentów, studentów i uczniów Profesora odbędzie się 26 lutego 2012 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią akordeoniści: Sabina Aftyka, Krzysztof Olczak, Andrzej Grzybowski, Iwo Jedynecki, Iwona Rzeszut, Maciej Frąckiewicz, Tomasz Ostaszewski, Stanisław Miłek i Michał Kubarski, kwintet akordeonowy w składzie: Krzysztof Olczak, Elwira Śliwkiewicz-Cisak, Elżbieta Rosińska, Paweł Zagańczyk i Jerzy Mądrawski, Kwintet Tanguillo w składzie: Elwira Śliwkiewicz-Cisak – akordeon, Piotr Chilimoniuk – fortepian, Dariusz Drzazga – skrzypce, Michał Kowalczyk – kontrabas i Jakub Niedoborek – gitara, New Poznań Duo: Michał Gajda – akordeon i Konrad Mikołajczyk – akordeon, Trio Akordeonowe UMFC w składzie: Martyna Chojnacka, Piotr Tomala i Mikołaj Stolarski, Kwintet Akordeonowy UMFC w składzie: Przemysław Wojciechowski, Andrzej Grzybowski, Tomasz Ostaszewski, Jędrzej Jarocki i Iwo Jedynecki oraz zespoły kamrelane: Sabina Aftyka – akordeon i Dorota Aftyka – flet, Kaja Nowak – skrzypce i Michał Stolarski – akordeon oraz Kornela Arwicz-Sienicka – gitara, Bogusław Jakubowski – klarnet i Jerzy Siemiak – akordeon. W programie m.in.: F. Angelis, P. Baranek, M. Moszkowski, K. Olczak, K. Pettersson, A. Piazzolla, B. Precz, J. Stalmierski, W. Własow, także w opracowaniu W. L. Puchnowskiego.

Koncert poprzedzi sesja naukowa poświęcona dokonaniom Profesora w Audytorium K. Szymanowskiego o godz. 14.30.


Koncert zatytułowany Skrzypcowa miniatura polska odbędzie się w niedzielę, 26 lutego 2012 roku o godz. 15.00 w Sali im. H. Melcera Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Michał Bielenia, Monika Chmielewska, Maksymilian Cybowski, Aleksandra Kolasińska, Aleksandra Kwiatkowska, Magdalena Langman, Barbara Malcolm, Karolina Matuszkiewicz, Mateusz Konopelski, Karol Marcinkowski, Jan Mazur, Piotr Sawicki – skrzypce oraz Aleksandra Dallali, Monika Kolasińska, Elżbieta Neumann, Zuzanna Pawlaszek, Tatiana Sikorska, Zdzisława Słomka, Miho Tokuda, Bartosz Kowalski, Piotr Szafraniec – fortepian. W programie utwory Grażyny Bacewicz, Grzegorza Fitelberga, Bartosza Kowalskiego, Witolda Lutosławskiego, Zygmunta Noskowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, S. Tomasika i Henryka Wieniawskiego.


Mischa Maisky wystąpi w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Artysta zagra we wtorek, 28 lutego 2012 roku o godz. 19:00, a towarzyszyć mu będzie orkiestra Kremerata Baltica, utworzona przez wybitnego łotewskiego skrzypka - Gidona Kremera. W programie koncertu znajdą się kompozycje Giuseppe Verdiego - Kwartet smyczkowy e-moll (w opracowaniu na orkiestrę smyczkową), Luigi Boccherini’ego - Koncert wiolonczelowy D-dur G 479, Josepha Haydna - Koncert wiolonczelowy C- dur Hob VII b:1 i Wolfganga Amadeusa Mozarta - Serenada Eine kleine Nachtmusik KV 525.

Mischa Maisky urodził się w Rydze (Łotwa). W 1966 roku, w wieku 18 lat został laureatem słynnego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego. Studiował pod kierunkiem Mścisława Rostropowicza w konserwatorium moskiewskim. W 1969 roku został aresztowany w efekcie emigracji jego siostry do Izraela. Jako pretekst wykorzystano fakt, że kupował za dewizy magnetofon w sklepie dla cudzoziemców, a obywatelom ZSRR zakazane było posiadanie zachodniej waluty. Przez półtora roku pracował jako robotnik budowlany w obozie w Gorkim. W listopadzie 1972 roku udało mu się wyemigrować z ZSRR. Wtedy jego międzynarodowa kariera zaczęła nabierać tempa. Okrzyknięty został jednym z najwybitniejszych - obok Rostropowicza - wiolonczelistów w historii muzyki. Jest znakomitym interpretatorem utworów od baroku po kompozycje współczesne. Występował z najwybitniejszymi dyrygentami i solistami świata.


We wtorek, 28 lutego 2012 roku o godz. 19.30 na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpi jeden z najbardziej interesujących uczestników ostatniego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie i jednocześnie najmłodszy finalista - Nikoay Khozyainov, którego interpretacje oraz jego wyjątkowa muzykalność zostały docenione zarówno przez krytyków, jaki i melomanow. Artysta w Krakowie zaprezentuje się w programie znacznie bardziej różnorodnym. Usłyszymy bowiem zarówno Beethovena (Sonata As-dur nr 31 op.110), jak i Schuberta (Fantazja C-dur "Wandererfantasie" op. 15). Nie może także zabraknąć Chopina (Bolero i Ballada nr 2 F-dur op. 38), jak i Liszta (Walc Mefiisto nr 1 A-dur oraz Sonata quasi fantasia "Apres une lecture du Dante"), których kompozycje składają się na pierwszą płytę solową pianisty wydaną w grudniu 2011 nakładem firmy CD Accord.

Khozyainov jest dwudziestoletnim pianistą urodzonym na Dalekim Wschodzie Rosji, w graniczącym z Chinami obwodzie amurskim. Jest jednym z najbardziej obiecujących pianistów swojego pokolenia, obecnie studentem konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie w klasie Mikhaila Voskresensky'ego. Mimo młodego wieku został już laureatem licznych konkursów pianistycznych: zdobył I nagrodę i nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie Rondo-Capriccioso F. Mendelssohna konkursu Virtuosi per musica di pianoforte (Czechy, 2003), I nagrodę na IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Carla Filtscha (Rumunia, 2004), I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Skriabina (Paryż, 2008), II nagrodę oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie miniatury muzycznej na VI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Młodych Pianistów w Moskwie (2008). Artysta koncertuje w prestiżowych salach koncertowych Rosji, Niemiec, Polski, Czech, Stanów Zjednoczonych, Japonii i Afryki Południowej. W sierpniu 2012 roku artysta wystąpi na 67. Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju; na ten sezon przewidziane są także koncerty w Japonii, Niemczech, na Węgrzech, we Francji i w USA.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w środę, 29 lutego 2012 roku o godz. 19.00 na recital skrzypcowy Kai Danczowskiej z towarzyszeniem Justyny Danczowskiej - przy fortepianie. W programie: Karol SzymanowskiTaniec z baletu „Harnasie” i Sonata d-moll op. 9, Ludwig van Beethoven – Sonata Kreutzerowska A-dur oraz Edward Grieg – I Sonata F-dur op. 8.