Dobrą tradycją filharmoników śląskich jest udostępnianie ich estrady młodym. A dobrą tradycją prof. Romana Lasockiego (na zdjęciu), zaprzyjaźnionego z katowicką Filharmonią od czasów Karola Stryji, jest ich rekomendowanie. Wspólne występy to nic innego, jak osobista gwarancja pedagoga dla talentu i kunsztu swego wychowanka.
Obecny prymariusz renomowanego Kwartetu Śląskiego i profesor klasy skrzypiec katowickiej Akademii Muzycznej pojawi się na estradzie także 1 marca 2013 roku, podczas koncertu Z klasy mistrzowskiej Romana Lasockiego. Profesor Lasocki swój czas pedagoga dzieli pomiędzy uczelnie w Katowicach i Warszawie. Ze stolicy na mały festiwal skrzypcowy przyjadą jego doktorantka i asystentka Kamila Wąsik i tegoroczna dyplomantka Małgorzata Wasiucionek. W programie znajdą się skrzypcowe przeboje Felixa Mendelssohna i Pabla Sarasate’go. Napisane dla Romana Lasockiego Preludi e Cadenza Edwarda Bogusławskiego Profesor zagra na skrzypcach „Lasocki” – dziele lutnika Stanisława Króla, zbudowanym w czerwcu 2012 roku. Natomiast Szymon Krzeszowiec zwróci naszą uwagę na mało znanego rosyjskiego Francuza (a może francuskiego Rosjanina?) Juliusa Conusa.
|
Z okazji rocznicy urodzin Fryderyka Chopina w dniu 1 marca 2013 roku Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy z Filharmonią Narodową i Programem 2 Polskiego Radia zaprasza na cykl jubileuszowych wydarzeń.
O godz. 12.00 w Domu Urodzenia Chopina w Żelazowej Woli z recitalem chopinowskim wystąpi wybitny pianista Janusz Olejniczak. Koncert będzie transmitowany w Programie 2 Polskiego Radia.
Wieczorem, o godz. 19:30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędzie się tradycyjnie już Koncert urodzinowy Fryderyka Chopina. W związku z Rokiem Lutosławskiego w jego programie znajdą się utwory Witolda Lutosławskiego: Koncert fortepianowy i Wariacje na temat Paganiniego na fortepian i orkiestrę, które wraz z zespołem warszawskich filharmoników wykona Peter Jablonski, oraz Gry weneckie. W drugiej części wieczoru zabrzmi Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina z Daniilem Trifonovem w roli solisty. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej poprowadzi Jakub Chrenowicz.
|
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi z Lutosławski Piano Duo. Wspólny koncert obu zespołów odbędzie się 2 marca 2013 roku w Studiu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.
Lutosławski Piano Duo - zespół specjalizujący się w grze na dwa fortepiany i na cztery ręce - tworzą Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik. Muzycy są absolwentami Akademii im. F. Chopina (dyplom z kameralistyki w klasie prof. Krystyny Borucińskiej i prof. Jerzego Marchwińskiego), a także podyplomowych studiów mistrzowskich dla duetów fortepianowych, ukończonych z najwyższą lokatą w Hochschule fur Musik und Theater w Rostocku. Muzycy zdobyli kilkanaście nagród na międzynarodowych konkursach w Grecji, Polsce, Włoszech, Czechach i na Litwie. Są wielokrotnymi stypendystami Ministra Kultury oraz Fundacji Kultury, laureatami nagród fonograficznych „Fryderyk” i „Folkowy Fonogram Roku” oraz kulturalnych nagród marszałkowskich.
Lutosławski Piano Duo wraz z orkiestrą przedstawi Koncert na dwa fortepiany i orkiestrę d-moll Francisa Poulenca. Ponadto muzycy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus wykonają utwory: Le Roi malgrélui: Fête Polonaise Emmanuela Chabriera oraz Symfonię d-moll Césara Francka.
Bilety na koncert w cenie: 30,- i 20,- PLN dostępne są na stronie www.ebilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59, Warszawa).
Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
|
Projekt zatytułowany Koncerty Chopina odbędzie się w Auli Nova w Poznaniu w niedzielę, 3 marca 2013 roku o godz. 18.00.
Ponad 90-letnia historia działalności poznańskiej Akademii Muzycznej niejednokrotnie udowodniła, że Uczelnia jest ważnym punktem na muzycznej mapie Poznania oraz miejscem wyjątkowych prezentacji efektów artystycznej współpracy pedagogów i studentów. Po raz pierwszy jednak będziemy świadkami wykonania podczas jednego wieczoru obydwu koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina, które zaprezentują poznańskiej publiczności dwaj młodzi utalentowani pianiści: Piotr Szychowski i Przemysław Witek. Wyjątkowość tego projektu podkreśla także fakt, iż zamiast orkiestry symfonicznej pianistom towarzyszyć będzie kwartet smyczkowy Anova w składzie: Wojciech Sablik – skrzypce, Dawid Fabisiak – skrzypce, Jędrzej Kaczmarek – altówka i Katarzyna Aleszczyk – wiolonczela, jak również to, że koncert ten będzie pierwszym w historii poznańskiej Akademii gestem włączenia się w kampanię społeczną mającą na celu upowszechnienie wiedzy o mukowiscydozie – chorobie, która – według jednej z hipotez – była przyczyną śmierci genialnego kompozytora.
Koncerty Chopina będą finałowym wydarzeniem trwającego w dniach 25 lutego – 3 marca 2013 roku XII Ogólnopolskiego Tygodnia Mukowiscydozy, organizowanego przez Fundację Pomocy Rodzinom i Chorym na Mukowiscydozę MATIO. Wieczór uświetni wystąpienie prof. Wojciecha Cichego z Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, zatytułowane Chopin a mukowiscydoza.
|
Stary Testament stanowi niezwykle fascynujące źródło intrygujących historii oraz nietuzinkowych i niejednoznacznych bohaterów od zawsze inspirujących artystów. Autorstwo większości ze stu pięćdziesięciu psalmów wchodzących w skład Starego Testamentu przypisuje się królowi Dawidowi – biblijnemu władcy Izraela, głęboko wierzącemu poecie i pieśniarzowi oraz mądremu, ale srogiemu wodzowi. Często teksty te stanowiły podstawę utworów religijnych o podniosłym charakterze, adresowanych do Boga, będących dziełem kompozytorów różnych epok.
Podczas koncertu w Filharmonii Wrocławskiej, 3 marca 2013 roku o godz. 18.00 zabrzmią psalmy polskich twórców: Marka Jasińskiego - Cantus festivus, Cantus finalis, Psalm 100, Cantus laudabilis, Romualda Twardowskiego - Chwalitie imia gospodnie, Chwali dusze moja Gospoda, Tadeusza Szeligowskiego - Psalm radosny, Marcina Łukaszewskiego - De profundis clamavi i Józefa Świdra - Laudate Dominum, Deus in adjutorium, Laudate pueri, Cantus gloriosus. Choć kompozycje te są współczesną interpretacją starożytnych tekstów określonych językiem muzycznym XX i XXI wieku, nie brak im powagi i skupienia oraz odniesień do tradycji. Jak pisał Romuald Twardowski: „W odróżnieniu od zwariowanych apologetów nowości za wszelką cenę, doceniałem rolę i znaczenie tradycji, znajdując w niej inspirację do mojej muzyki”. Chór Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Agnieszka Franków-Żelazny.
|
W niedzielę, 3 marca 2013 roku o godz. 12.00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na kolejny w tym sezonie poranek symfoniczny. Program koncertu wypełnią dzieła Witolda Lutosławskiego oraz Josepha Haydna.
Koncert NOSPR wpisuje się w obchody Roku Witolda Lutosławskiego – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, dyrygenta interpretującego niemal wyłącznie własne kompozycje, przez całe życie związanego z Polskim Radiem. Podczas niedzielnego poranku NOSPR wykona dwa utwory Lutosławskiego: Małą suitę oraz Wariacje na temat Paganiniego na fortepian i orkiestrę z Mateuszem Borowiakiem w partii solowej oraz Symfonię nr 92 Oksfordzką Josepha Haydna. Za pulpitem dyrygenckim wystąpi Michał Klauza (na zdjęciu), a całość skomentuje Marcin Majchrowski – redaktor muzyczny Polskiego Radia.
Poranek rozpocznie się o godz. 12.00, w siedzibie NOSPR w Katowicach (sala im. Grzegorza Fitelberga, plac Sejmu Śląskiego 2).
|
Recitale mistrzowskie pieśni Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Anny Radziejewskiej – mezzosopran (na zdjęciu) i Mariusza Rutkowskiego – fortepian odbędą się 3 marca 2013 roku o godz. 17.00 w Muzeum Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku (Podkowa Leśna, ul. Gołębia 1) i 13 marca 2013 roku o godz. 19.00 w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej (Al. Solidarności 76 b).
W programie: Pięć pieśni na głos żeński i fortepian do słów K. Iłłakowiczówny, Nie dla ciebie (sł. K. Iłłakowiczówna), Lawina (sł. A. Puszkin, przekład J. Tuwim), 6 piosenek dziecinnych do słów J. Tuwima, Piosenki dziecinne do słów J. Porazińskiej, piosenki ze zbioru Srebrna szybka i inne piosenki dla dzieci, Spóźniony słowik (sł. J. Tuwim) i O Panu Tralalińskim (sł. J. Tuwim).
|
Uroczystość nadania godności Doktora Honoris Causa prof. Paula Badury-Skody, jednego z najwybitniejszych pianistów naszych czasów, odbędzie się w Akademii Muzycznej w Krakowie dnia 4 marca 2013 roku w Auli Florianka. Laudację na cześć artysty wygłosi prof. Andrzej Pikul.
Paul Badura-Skoda jest jednym z najważniejszych pianistów naszych czasów. To legendarny artysta, którego grę można było podziwiać we wszystkich największych salach koncertowych świata, a przez lata był pianistą mogącym poszczycić się największą liczbą nagrań dostępnych na rynku. Jego muzyczną osobowość charakteryzuje całkowite zanurzenie się w muzyce, pełne pasji poszukiwanie ideału oraz poczucie artystycznej odpowiedzialności. Słuchacz bardzo szybko zdaje sobie sprawę z tego, iż pianista ten kocha muzykę każdą częścią swego jestestwa.
Paul Badura-Skoda wystąpi także w Krakowie z recitalem fortepianowym - 2 marca 2013 roku o godzinie 19:00.
Więcej
|
Koncerty Różne oblicza wirtuozerii odbędzie się w środę, 6 marca 2013 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W programie znajdą się trzy kompozycje: Światło księżyca na wibrafon i orkiestrę kameralną Claude’a Debussy’ego, Koncert na harfę i perkusję i orkiestrę smyczkową Stanisława Moryto i Oberek na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego. Wystąpią: Anna Sikorzak-Olek – harfa, Stanisław Skoczyński - perkusja, wibrafon oraz Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod dyrekcją José Marii Florêncio.
|
Dnia 7 marca 2013 roku o godz. 18.00 w Warszawskiej Operze Kameralnej odbędzie się drugie spotkanie z cyklu Wieczory Czwartkowe. Loża miłośników opery. Motywem przewodnim wieczoru będzie Halka Stanisława Moniuszki.
Z wykładem Halka, młodsza siostra Ariadny i Safony wystąpi dr Grzegorz Zieziula, muzykolog z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Gośćmi spotkania będą także: Anna Wierzbicka, znakomita sopranistka wykonująca partie Halki na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Ruben Silva, zastępca dyrektora ds. artystycznych WOK i dyrygent spektakli Halka. Członkowie Loży będą mieli okazję do dyskusji nie tylko na temat dzieła Moniuszki, ale także samej idei Loży Miłośników Opery.
„Zakończenie opery Moniuszki przynosi nam dobrze znaną, wstrząsającą scenę: odtrącona przez Janusza Halka daje ujście swej bezgranicznej rozpaczy w dość długim monologu. – napisał Grzegorz Zieziula. - Zaraz potem wbiega w desperacji na wysoką skałę, skacze i topi się w nurtach rzeki. Przeważająca część polskiej publiczności operowej jest przekonana, że taki bieg zdarzeń to oryginalny pomysł autora libretta, Włodzimierza Wolskiego. Tymczasem motyw porzucenia bohaterki przez niewiernego kochanka i jej samobójczego skoku w otchłań odnaleźć można w wielu fabułach operowych, poczynając od schyłku XVIII stulecia. Notabene popularność tego wątku w operze została zapośredniczona także przez literaturę i sztuki plastyczne. Brytyjski muzykolog David Charlton powiązał ten stereotyp fabularny z koncepcją tzw. >modelu melodramy<, za którego pierwowzór uznał niepozorny melodramat Georga Bendy Ariadna na Naxos (Gotha 1775, Paryż 1781). Spróbujmy zatem spojrzeć na Halkę w kontekście pokrewnych jej, a chronologicznie znacznie wcześniejszych zjawisk występujących w europejskim teatrze muzycznym, literaturze i malarstwie.”
|
Dnia 8 marca 2013 roku o godz. 17.30 w foyer Opery Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się spotkanie promocyjne z twórcami i wydawcami płyty DVD Madame Curie.
W spotkaniu udział wezmą: Elżbieta Sikora (kompozytorka), Marek Weiss (reżyser), Wojciech Michniewski (dyrygent), Hanna Szymczak (scenograf), Anna Mikołajczyk (wykonawczyni partii tytułowej), Paweł Skałuba (wykonawca partii Pierre Curie), Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz (zastępca dyrektora NInA), Małgorzata Polańska (DUX). Wydawnictwo powstało nakładem: Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) i Firmy Fonograficznej DUX.
Prapremiera opery Madame Curie miała miejsce 15 listopada 2011 roku w Paryżu w sali UNESCO. Polska premiera odbyła się 25 listopada 2011 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Madame Curie została napisana specjalnie na zamówienie Opery Bałtyckiej w ramach cyklu Opera Gedanensis. Nagranie opery na DVD było możliwe dzięki zaangażowaniu wielu instytucji, m.in.: Instytutu Polskiego w Paryżu, Polskiego Przedstawicielstwa przy UNESCO, Instytutu Adama Mickiewicza, Programu 2 Polskiego Radia, Radia Gdańsk , Polskiego Wydawnictwa Muzycznego S.A.
|
II Koncert skrzypcowy op. 61 i Harnasie na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę op. 55 Karola Szymanowskiego będzie można usłyszeć w piątek, 8 marca 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. W roli solistów wystąpią: Radosław Pujanek – skrzypce i Rafał Bartmiński – tenor, a Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Jacek Kaspszyk.
Szymanowski podjął się napisania drugiego koncertu skrzypcowego na wyraźną prośbę i przy współudziale skrzypka Pawła Kochańskiego. W lipcu 1932 roku podczas pobytu w Zakopanem kompozytor, korzystając ze wskazówek wiolinistyczno-technicznych swego przyjaciela, w niespełna cztery tygodnie naszkicował cały utwór. Autorem kadencji zaś był Kochański. On też wykonał dzieło po raz pierwszy, a był to występ heroiczny, gdyż artysta w trakcie gry musiał walczyć z wielkim bólem spowodowanym rakiem wątroby. I jak się okazało, był to ostatni koncert skrzypka. Kilka miesięcy później zmarł. W Koncercie, w którym podczas wieczoru partię solową wykona Radosław Pujanek, koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, odnaleźć można ślady wielkiej inspiracji Szymanowskiego folklorem podhalańskim, z którym kompozytor zapoznawał się od najmłodszych lat. Jednakże najbardziej wyraźne jest zainteresowanie Szymanowskiego muzyką góralską w balecie Harnasie, opowiadającym historię dziewczyny porwanej przez górskich zbójników, która wkrótce zakochała się w ich przywódcy. Pierwszym impulsem do napisania baletu przez Szymanowskiego był jego kontakt z muzyką Strawińskiego w 1912 roku, a także późniejsze zetknięcie ze słynnymi Baletami Rosyjskimi Diagilewa. Pomysł skrystalizował się ostatecznie w 1923 roku, kiedy to odbywało się wesele zaprzyjaźnionej z Szymanowskim góralki – Heleny Gąsienicy z Jerzym Rytardem, a Szymanowski był drużbą i wypełniał wszystkie obowiązki związane z tą funkcją. Praca nad Harnasiami trwała osiem lat, w całości balet został ukończony w 1931 roku. Wówczas padły znamienne słowa kompozytora zawarte w liście do Grzegorza Fitelberga: „W tej chwili napisałem Fine na ostatniej stronie Harnasiów i cieszę się, że mi ten tyloletni kłopot z głowy spadł”.
|
W piątek, 8 marca 2013 roku o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w swojej siedzibie pod batutą znakomitego japońskiego dyrygenta, zwycięzcy Międzynarodowego Konkursu im. Kiryła Kondraszyna w Amsterdamie, Junichiego Hirokamiego. Solistą koncertu będzie czeski waltornista, Radek Baborak. W programie wieczoru znajdą się Three Film Scores Toru Takemitsu, Koncert na róg i orkiestrę Reinholda Gliera oraz Szecherezada Mikołaja Rimskiego-Korsakowa.
Three Film Scores to suita powstała z zestawienia trzech różnych kompozycji do filmów japońskich reżyserów. Zabiegi kompozytorskie wykorzystane w utworze, pełnym wyrafinowanych brzmień łączących elementy muzyki orientalnej z twórczością europejską a nawet jazzem, są charakterystyczne dla unikalnego stylu zmarłego w 1996 roku Takemistsu – jednego z najbardziej znaczących współczesnych kompozytorów japońskich. Reinhold Glier – kompozytor polsko-niemieckiego pochodzenia, zamieszkały w Rosji, urodził się w 1875 roku w Kijowie. W swojej twórczości stronił od awangardy, nawiązując do tradycji muzyki rosyjskiej – Borodina, Rimskiego-Korsakowa i Czajkowskiego. Jako wykładowca Konserwatorium Moskiewskiego wykształcił takich kompozytorów, jak Aram Chaczaturian czy Sergiusz Prokofiew. Powstały w 1951 roku, pięć lat przed śmiercią kompozytora, liryczny Koncert na róg i orkiestrę cieszy się dużą popularnością wśród słuchaczy, jednak ze względu na spiętrzenie trudności technicznych i wirtuozowski charakter partii solowej utwór rzadko gości na estradach koncertowych. Wieczór zakończy poemat symfoniczny Szeherezada - bodaj najpopularniejsze dzieło Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Utwór zainspirowany Baśniami tysiąca i jednej nocy, dzięki wyjątkowej inwencji melodycznej oraz znakomitym efektom kolorystycznym, ciesząc się ogromną popularnością, stanowi zarazem jedno z największych osiągnięć twórczych kompozytora. Solo skrzypcowe wykona koncertmistrz NOSPR – Piotr Tarcholik.
Przed koncertem, o godz. 18.45 w sali 411 CCK, odbędzie się spotkanie z Alicją Kotyl, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala im. Grzegorza Fitelberga, Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2).
|
Dnia 8 marca 2013 roku o godz. 19.15 w Kościele Ewangelicko Augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie (Plac Małachowskiego 1) odbędzie się prawykonanie najnowszej kompozycji religijnej Dariusza Przybylskiego Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem (2013) na 12 głosów a cappella. Utwór zamówiony został przez zespół PHŘNIX16 Vokalensemble z Berlina, a sfinansowany przez Ernst von Siemens Musikstiftung. W programie koncertu usłyszymy również trzy z 7 Tekstów Pasyjnych (2006) Wolfganga Rihma.
Następne wykonania Pasji Dariusza Przybylskiego odbędą się: 9 marca 2013 podczas koncertu inauguracyjnego XIII Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, w Klasztorze Karmelitów Bosych oraz 17 i 24 marca 2013 roku w Berlinie (pierwsze w St. Ansgar Kirche, drugie – w Katholische Akademie).
Więcej
|
„Koncert skrzypcowy również jest utworem przepięknym, szczególnie w części II, gdzie zbliża się do stylu skrzypcowej kantyleny Bacha. A towarzyszenie orkiestry – jakże subtelne i świeże!” – pisał w 1904 roku jeden z recenzentów warszawskiego „Przeglądu Tygodniowego” po wieczorze symfonicznym, podczas którego wykonany został Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza.
Na estradzie Filharmonii Łódzkiej w piątek, 8 marca 2013 roku, o godz. 19.00, dzieło to usłyszymy w wykonaniu 22-letniej Aleksandry Kuls, półfinalistki XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego (2011) oraz laureatki Międzynarodowego Konkursu na Skrzypce Solo im. T. Wrońskiego (2009). Artystce będzie towarzyszyła Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą Kaia Bumanna, która w drugiej części wieczoru wykona VIII Symfonię C-dur Wielką Franciszka Schuberta.
|
Twórczość Strawińskiego jest jak góra wznosząca się na samym środku drogi, którą wszyscy przejść musimy: góry tej nie sposób obejść. (Witold Lutosławski)
Dwa koncerty, organizowane w ramach Roku Witolda Lutosławskiego 2013 w Filharmonii Narodowej, w programie których – obok kompozycji Mistrza – znajdą się utwory Igora Strawińskiego, odbędą się 8 i 9 marca 2013 roku.
Urocza, żartobliwa Novelette Lutosławskiego (1979) złożona z trzech aforystycznych „Zdarzeń” obramowanych „Zapowiedzią” i „Konkluzją” ukazuje nieco odmienne oblicze poważnego zazwyczaj twórcy - choć muzycznym językiem nie nawiązuje do wczesnego, neoklasycznego nurtu jego twórczości, przywołuje coś z jej lekkiego, niefrasobliwego ducha.
Dwa prezentowane dzieła Strawińskiego należą do nieco rzadziej przypominanych na koncertowych estradach. Muzyka jednoaktowego, alegorycznego baletu Le baiser de la fée według baśni Andersena powstała w roku 1928 na zamówienie Idy Rubinstein. W tym samym roku miał utwór swą paryską premierę w choreografii Bronisławy Niżyńskiej. Z tego samego, neoklasycznego okresu pochodzi Koncert skrzypcowy skomponowany w 1931 roku dla młodego wirtuoza (urodzonego w Suwałkach) Samuela Duszkina. Podczas marcowych koncertów utwór wykona Alina Pogostkina. Za dyrygenckim pulpitem stanie Alexander Lazarev należący do najbardziej znanych i cenionych dyrygentów rosyjskich - wieloletni dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Moskwie, a także pierwszy dyrygent gościnny BBC Symphony Orchestra i Royal Scottish National Orchestra (później także jej dyrektor).
|
Wybitny rosyjski skrzypek Eugene Ugorski, uznawany za „odkrycie światowych scen ostatnich lat”, przyjedzie po raz pierwszy do Polski. Z jedynym koncertem wystąpi 8 marca 2013 roku o godz. 19:00 w Szczecinie, na zaproszenie Doroty Serwy - dyrektor szczecińskiej Filharmonii oraz Michała Dworzyńskiego, I dyrygenta Orkiestry Symfonicznej, który spotkał się na jednej scenie z tym młodym wybitnym skrzypkiem w zeszłym sezonie artystycznym w Royal Liverpool Philharmonic Orchestra.
Talent Ugorskiego odkrył przed światem Valery Gergiev, prezentując zdolności wówczas zaledwie 15-letniego skrzypka podczas Moskiewskiego Festiwalu Wielkanocnego. Od tego czasu Ugorski koncertował z najlepszymi orkiestrami świata: Rotterdam Philharmonic, Los Angeles Philharmonic, London Philharmonic, BBC Symphony, Tokyo Metropolitan.
Na koncercie symfonicznym w Filharmonii w Szczecinie Eugene Ugorski zagra dwa koncerty skrzypcowe Emila Młynarskiego, istotnej postaci życia muzycznego w Polsce. Emil Młynarski (1870-1935) był wybitnym skrzypkiem, profesorem skrzypiec w odeskim Konserwatorium Muzycznym. To z jego inicjatywy powstała Filharmonia Warszawska (obecnie Filharmonia Narodowa). W programie koncertu znajdą się również Adagietto G. Mahlera, doskonale znane ze ścieżki dźwiękowej do filmu Śmierć w Wenecji oraz Bolero M. Ravela.
Przed koncertem, w Dniu Kobiet, o godz. 18:30 odbędzie się otwarcie wystawy Dziewczyny z tamtych lat, a o 18:45 - mini-koncert, swoisty support klasyczny, ujęty w nowy cykl w szczecińskiej Filharmonii „Preludium talentów”, promujący młodych uczniów szczecińskich szkół i uczelni muzycznych.
|
W roku 2013 przypada 200. rocznica urodzin Giuseppe Verdiego i Richarda Wagnera - kompozytorów, których twórczość na stałe wpisana jest w repertuar teatrów operowych na całym świecie. Z tej okazji w dniach 9 -20 marca 2013 roku Opera Wrocławska wystawi wszystkie dzieła obu mistrzów, które obecne są w repertuarze teatru.
Dni Wagnera i Verdiego rozpocznie Parsifal Richarda Wagnera (9 marca), a następnie obejrzymy dzieła Giuseppe Verdiego: Nabucco (13 marca), Rigoletto (15 marca), Joanna d'Arc (16 marca), Falstaff (17 marca) i Otello (20 marca). Wrocławska Opera zaprasza również 27 kwietnia na uroczystą premierę Traviaty z okazji jubileuszu kompozytora.
|
Wywodząca się z wielce muzykalnej rodziny znanych pianistów Haliny Czerny i Ludwika Stefańskich, jedna z najlepszych klawesynistek doby obecnej - Elżbieta Stefańska (na zdjęciu) koncertować będzie ze Śląską Orkiestrą Kameralną: 9 marca 2013 roku w Katowicach i 11 marca 2013 roku w Sosnowcu.
Laureatka pierwszych nagród w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi (1964), najlepsza i zdobywczymi nagrody specjalnej im. Henri Gheza w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Genewie (1965) stała się potem gwiazdą wielu renomowanych festiwali: Händlowskiego w Halle, Bachowskiego w Lipsku oraz m.in. w Hanowerze, Brnie, Bratysławie, Shiraz (Iran), Orvieto (Włochy), Interlaken (Szwajcaria), Gaming (Austria) i Paryżu. Koncertuje w Europie, Azji i USA i nagrywa szeroki repertuar, od Jana Sebastiana Bacha po Krzysztofa Pendereckiego.
W Katowicach i Sosnowcu artystkę usłyszymy w Koncercie klawesynowym d-moll BWV 1052 J.S. Bacha. Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi w tych koncertach Jan Wincenty Hawel. Rozpoczną od wielkiego przeboju, czyli Eine kleine Nachtmusik Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zamkną koncert młodzieńczą Serenadą Josefa Suka – najbardziej utalentowanego studenta Antonína Dvořaka i suitą swego rodzaju kontynuatora muzycznych dróg Astora Piazzolli – argentyńskiego pianisty i kompozytora Saúla Cosentina.
|
Koncert muzyki kompozytorów warszawskich: Stanisława Moryto, Kamila Staszowskiego i Piotra Tabakiernika odbędzie się w niedzielę, 10 marca 2013 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Leszek Lorent perkusja, Varsoviae Regii Cantores (Joanna Maluga kier. art.) i Chór Żeński Wydziału V pod dyrekcją Arkadiusza Górki.
|