Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 24 stycznia – 9 lutego 2013 roku odbędzie się X Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch”.

Festiwal zainauguruje koncert w wigilię 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego, w którego programie znajdą się między innymi Muzyka żałobna i Paroles tissées. Koncert będzie także okazją do wręczenia okolicznościowego medalu, wydanego przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego z okazji jubileuszu. W programach koncertów festiwalowych obok dzieł Witolda Lutosławskiego zabrzmią m.in. utwory Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, a także stypendystów Lutosławskiego – Grażyny i Andrzeja Krzanowskich, Aleksandra Lasonia, Tadeusza Wieleckiego, Pawła Mykietyna i Tomasza Opałki. Istotnym wydarzeniem będzie również projekt Cello Concerto – Hésitant – Direct, przygotowywany przez Andrzeja Bauera ze współudziałem Cezarego Duchnowskiego, Emilii Sitarz, Bartłomieja Wąsika, Magdaleny Kordylasińskiej i Miłosza Pękali. Do występu podczas jubileuszowej edycji „Łańcucha” zaproszone zostały najwybitniejsze polskie zespoły orkiestrowe, m.in. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia z Katowic, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy „Aukso”, Orkiestra Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, a dyrygować nimi będą Łukasz Borowicz, Robert Kabara, Jacek Kaspszyk, Wojciech Michniewski, Marek Moś, Krzysztof Penderecki, Pierre-André Valade. Wśród solistów usłyszymy m.in. Annę Radziejewską, Elżbietę Szmytkę, Marcela Beekmana i Garricka Ohlssona.

Festiwalowi towarzyszą adresowany do najmłodszych słuchaczy cykl koncertów „Łańcuszek” oraz mistrzowskie kursy interpretacji dzieł Witolda Lutosławskiego przeznaczone dla studentów uczelni artystycznych z udziałem znakomitych pedagogów, wśród których znajdą się m.in. Jadwiga Rappé, Maja Nosowska i Andrzej Bauer. Festiwal jest wspólnym przedsięwzięciem Towarzystwa, uczestniczących w nim zespołów, gospodarzy sal oraz Programu II Polskiego Radia.

Koncerty odbędą się na Zamku Królewskim, w Filharmonii Narodowej oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

ZOBACZ: program Festiwalu


Koncert w ramach jubileuszu 45-lecia Kwartetu Wilanów odbędzie się w piątek, 1 lutego 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Zespół, występujący w składzie: Tadeusz Gadzina – I skrzypce, Paweł Łosakiewicz – II skrzypce, Ryszard Duź – altówka i Marian Wasiółka – wiolonczela, zagra wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej pod batutą Wojciecha Rajskiego.

Warszawski Kwartet Wilanów działa już od 45 lat. Ma w swym repertuarze utwory ponad stu kompozytorów XX i XXI wieku. Na spotkanie ze śląskimi melomanami wybrali obchodzącego w tym roku 80. urodziny Krzysztofa Pendereckiego Kartki z niezapisanego pamiętnika – napisany zaledwie cztery lata temu III Kwartet smyczkowy. Poprzedni Krzysztof Penderecki skomponował aż 40 lat wcześniej. Dopełnieniem programu Wilanowa w Katowicach będzie jedno z niewielu dzieł napisanych na kwartet i orkiestrę smyczkową. Introdukcją i Allegro op. 47 Edward Elgar miał dać szansę zaprezentowania kunsztu muzyków nowo wtedy powstałej Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej. Świetnie nawiązując do barokowego concerto grosso, stał się estradowym przebojem. Dobrze tę muzykę czuje twórca Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, maestro Wojciech Rajski, który w drugiej części koncertu poprowadzi filharmoników w I Symfonii g-moll op. 13 „Marzenia zimowe” Piotra Czajkowskiego.


Z obchodzoną w tym roku 150. rocznicą Powstania Styczniowego związany jest koncert symfoniczny 2 lutego 2013 roku, w sobotę o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej.

Zygmunt Noskowski - autor II Symfonii c-moll Elegijnej, która zabrzmi tego wieczoru, osobiście brał udział w Powstaniu Styczniowym, a wcześniej działał w tajnych grupach, związanych z przygotowaniem całego zrywu. Miał wówczas zaledwie 18 lat. Swą II Symfonię napisał kilkanaście lat później, w zdecydowanie spokojniejszym czasie, kiedy to pracował w Konstancji w Niemczech jako miejski kierownik muzyczny.

Obok Symfonii Noskowskiego zabrzmią też fragmenty Oratorium Legenda o św. Stanisławie Ferenca Liszta oraz Fantazja polska op. 19 Ignacego Jana Paderewskiego. Z orkiestrą Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej zagra ukraińska pianistka Mariya Kim.


W sobotę, 2 lutego 2013 roku w Filharmonii Poznańskiej odbędzie się koncert w 50. rocznicę śmierci Tadeusza Szeligowskiego zatytułowany Niebieski ptak. W programie wieczoru znajdzie się prawykonanie nowego utworu Dariusza Przybylskiego Four Darks in Red na wiolonczelę i orkiestrę, powstałego na zamówienie Filharmonii Poznańskiej. Kompozycję wykona znany wiolonczelista Dominik Połoński oraz Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza.

Kompozytor dedykował utwór jej pierwszym wykonawcom. „Four Darks in Red powstało z inspiracji malarstwem Marka Rothki i jest kolejną pozycją w mojej twórczości nawiązującą do dział tego malarza, który pragnął wchłonąć widza w obraz, wprowadzić go w stan ekstazy, chciał przekroczyć granicę, jaką malarzowi daje zwykła przyjemność z obcowania z barwą.” - napisał o swojej kompozycji Dariusz Przybylski.

W programie poznańskiego koncertu znajdą się także: Suita na orkiestrę Niebieski ptak Tadeusza Szeligowskiego i Symfonia nr 1 op. 68 c-moll Johannesa Brahmsa.


Fundacja Akademia Muzyki Dawnej zaprasza na nowe wydarzenie artystyczne Szczecina pod nazwą Regaty Barokowe. Jest to cykl koncertów-spektakli łączących muzykę z elementami tańca historycznego, których kanwą jest prezentacja miejsc związanych z historią regat żeglarskich na przestrzeni XVI-XVIII wieku. Inauguracja cyklu pod tytułem Regaty weneckie w niedzielę, 3 lutego 2013 roku przypomni historię najstarszych europejskich regat organizowanych w Republice Weneckiej. Program koncertu w Muzeum Narodowego w Szczecinie wypełni muzyka włoska XVI i XVII wieku w wykonaniu zespołu Consortium Sedinum. Do udziału w projekcie zaproszeni zostali tancerze baletu dworskiego Sotto le Stelle prezentujący sztukę tańca historycznego z wykorzystaniem charakterystycznych dla Wenecji elementów komedii dell’Arte. W programie muzyka B. Mariniego, T. Meruli, A. Falconiero, M. Uccelliniego.


Koncert Perkusja, perkusja… la fin du temps… odbędzie się w środę, 6 utego 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Utwory Iannisa Xenakisa, Marcina Błażewicza i Dariusza Przybylskiego wykonają: Leszek Lorent perkusja, Maciej Nerkowski baryton / falset i Andrzej Brzoska realizacja warstwy elektronicznej.


XII Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „FUN and CLASSIC” odbędzie się w dniach 7-12 lutego 2013 roku w Nowym Sączu. Mistrz Waldemar Malicki i zaproszeni przez niego artyści sprawią, że z końcem karnawału w murach Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ zagości humor i duża dawka dobrej muzyki.

Na scenie sali im. Lucjana Lipińskiego wystąpią doborowi muzycy, mistrzowie w swoim rzemiośle, którzy nie tylko prezentują muzykę, ale również się nią świetnie bawią. I potrafią swoja wirtuozerią i nietuzinkowym humorem porwać publiczność.

Więcej


Dnia 7 lutego 2013 roku o godz. 18.00 w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu odbędzie się koncert z okazji 5. rocznicy otwarcia Salonu. W programie usłyszymy utwory fortepianowe i pieśni Feliksa Nowowiejskiego oraz utwory wiolonczelowe Roberta Schumanna.

Udział wezmą: Ewa Alchimowicz-Wójcik – sopran, Mikołaj Gałan-wioloczela, Lucyna Żolnierek – fortepian, Marcin Dęga – fortepian. Wystąpi także Jan Nowowiejski – syn kompozytora.


Koncert rozpoczynający koncertowy cykl poświęcony Witoldowi Lutosławskiemu w 100. rocznicę urodzin kompozytora w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się w piątek, 8 lutego 2013 roku o godz. 19.00.

Wystąpi Tomasz Strahl – wiolonczela i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody. W programie: Muzyka żałobna i Koncert wiolonczelowy Witolda Lutosławskiego oraz V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego.


Wybitna pianistka Yulianna Avdeeva - laureatka I nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 2010 roku oraz nagrody specjalnej Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty Chopina – wystąpi z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Koncert odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w piątek, 8 lutego 2013 roku o godz. 19:00. Młodzi muzycy zagrają pod batutą dyrektora orkiestry Maestro Tadeusza Wojciechowskiego.

W programie koncertu znajdą się kompozycje Paula Dukasa - scherzo symfoniczne Uczeń Czarnoksiężnika, Césara Francka - Wariacje symfoniczne na fortepian i orkiestrę fis- moll oraz Maurice’a Ravela - Suita nr 2 Dafnis i Chloe i poemat choreograficzny La Valse.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W piątek 8 lutego 2013 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę 9 lutego 2013 roku o godz. 18.00 Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi francuski dyrygent młodego pokolenia - Jean-Luc Tingaud. Artysta, który juz dwukrotnie występował w Krakowie zwykle koncertuje się na repertuarze francuskim - to upodobanie zaszczepił w nim Marc Minkowski i Manuel Rosenthal (uczeń Maurizio Ravela), których Tingaud był asystentem. Podczas koncertów symfonicznych w Filharmonii Krakowskiej usłyszymy zatem przede wszystkim muzykę francuską: poemat symfoniczny Potępiony Strzelec [Le Chasseur maudit] Cesara Francka, Rapsodię hiszpańską Maurice’a Ravela i poemat symfoniczny Uczeń czarnoksiężnika [L’apperenti Sorcier Paula Dukasa.

Prawdziwym rarytasem dla muzykologów i melomanów będzie natomiast wykonanie utworu kompozytora - rezydenta Filharmonii Krakowskiej w sezonie artystycznym 2012/2013 - Wojciecha Ziemowita Zycha (na zdjęciu), zatytułowanego Solilokwium II – Pejzaż myśli zamarzłych na klarnet basowy solo i 20 instrumentów smyczkowych. Zafascynowany ekspresyjnymi możliwościami klarnetu basowego Wojciech Ziemowit Zych skomponował ten utwór w 1999 roku, prawykonanie odbyło się rok później w Tarnowie. Podczas krakowskiego wykonania w charakterze solisty wystąpi Michał Poniżnik - artysta Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, grający także w zespołach kameralnych m.in. Cracow Clarinet Quartet, Conash Trio, Ara ensemble, Palabra de Musica Fuerte, z którymi koncertuje w całej Europie.


Polish Cello Quartett w składzie: Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Adam Krzeszowiec, Krzysztof Karpeta – wiolonczele wystąpi w sobotę, 9 lutego 2013 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej.

Na przestrzeni wieków powstało całe mnóstwo kompozycji kameralnych. Do najbardziej popularnych należą duety, tria, kwartety smyczkowe czy kwintety fortepianowe. Zdecydowanie rzadziej spotykamy się z dziełami przeznaczonymi na cztery wiolonczele. Przed laty triumfy święcił kwartet wiolonczelowy absolwentów fińskiej akademii muzycznej. Zrezygnowali oni jednak z wykonywania muzyki klasycznej na rzecz heavymetalowej. Dlatego koncert, podczas którego wystąpi jednocześnie czworo wiolonczelistów, w świecie tak zwanej muzyki poważnej uchodzi w pewnym sensie za fenomen. Na polskiej scenie wiolonczelowej wciąż pojawiają się młodzi, wybitnie utalentowani artyści. Do tego grona należą Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Adam Krzeszowiec i Krzysztof Karpeta.

W interpretacji muzyków usłyszymy XX-wieczne kompozycje powstałe dzięki zauroczeniu bogactwem brzmienia kwartetu wiolonczelowego. Będą to dzieła belgijskiego kompozytora Josepha Jongena, a także polskich twórców: Grażyny Bacewicz, Aleksandra Tansmana, Kazimierza Wiłkomirskiego. Zabrzmi także II Kwartet smyczkowy Marcina Markowicza w opracowaniu na kwartet wiolonczelowy.


W niedzielę, 10 lutego 2013 roku w Pałacu w Radziejowicach odbędzie się Koncert Inauguracyjny Mistrzowskich Kursów Festiwalu Witolda Lutosławskiego "Łańcuch X". W programie kompozycje Witolda Lutosławskiego. Wystąpią: Julita Mirosławska – sopran, Jerzy Żak – gitara, Dominik Płociński – wiolonczela i Paweł Żołądek – fortepian.
Od 10 lat Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego organizuje festiwal twórczości swojego patrona o nazwie "Łańcuch". Pierwsza edycja odbywała się w maju 2003 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskim. Przez dekadę rozwinęła się i stała bogatsza w ofertę kulturalną, szeroko prezentując twórczość Witolda Lutosławskiego. Tegorocznej, jubileuszowej edycji towarzyszą Kursy Mistrzowskie prowadzone przez Jadwigę Rappé, Maję Nosowską, Andrzeja Bauera, Agnieszkę Kozło, Bartłomieja Wąsika, Bartosza Koziaka i Janusza Wawrowskiego.


W niedzielę, 10 lutego 2013 roku w Auli Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie młodzi pedagodzy wraz z gościem specjalnym wystąpią na wyjątkowym Koncercie Akademickim.

W programie: Mozart-Adagio na skrzypce, wioloczelę i fortepian (1992, rev. 2005) Arvo Pärta, Ciaccona in memoriam Giovanni Paolo II (wersja na skrzypce i wiolonczelę) Krzysztofa Pendereckiego i Trio fortepianowe a-moll op. 50 Piotra Czajkowskiego.


Wroclaw Modern Quartet w składzie: Zuzanna Dudzic-Karkulowska – skrzypce, Dorota Pindur – skrzypce, Ewa Hofman - altówka i Monika Łapka – wiolonczela oraz akordeonista Rafał Łuc wystąpią w niedzielę, 10 lutego 2013 roku o godz. 19.30 w Sali Teatralnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W programie koncertu znajdą się utwory wrocławskich kompozytorów: Music in Lent Marcina Bortnowskiego, Wielokrotny Anny Porzyc, Spirals Paula Preussera i Strzępy snu Mateusza Ryczka. Wstęp wolny.

Kwartet smyczkowy Wrocław Modern Quartet istnieje od 2003 roku. Zespół specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Za swoje interpretacje nagrodzony został w Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie oraz w konkursie na interpretację współczesnych kwartetów smyczkowych "Klangbrucke" w Monachium. W repertuarze kwartetu znajdują się zarówno dzieła uznanych, współczesnych kompozytorów, jak i utwory debiutujących, młodych twórców. Zespół ma na swoim koncie kilka prawykonań utworów uznanych kompozytorów (m. in. Leszka Wisłockiego, Piotra Drożdżewskiego, Cezarego Duchnowskiego, Ryszarda Osady, Sławomira Kupczaka). Kwartet współpracuje między innymi z Uniwersytetem Wrocławskim, Akademią Muzyczną we Wrocławiu, Politechniką Wrocławską, Instytutem Polskim w Bratysławie oraz Związkiem Kompozytorów Polskich.


Koncert studentów specjalności Pedagogika Baletowa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się dnia 11 lutego 2013 roku o godzinie 19.00 w Sali Kameralnej Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W programie zobaczymy dwa projekty choreograficzne, m.in. do muzyki Witolda Lutosławskiego.

Opiekę artystyczną nad nimi sprawują Ewa Wycichowska i Zofia Rudnicka, a od strony muzycznej – Aldona Nawrocka.


W dniach 14-16 lutego 2013 roku w Jelenie Górze odbędzie się IX Międzynarodowy Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka Gitaromania.

Podczas festiwalowych koncertów wystąpią tak uznani artyści, jak Aniello Desiderio – legendarny włoski wirtuoz gitary, gitarzysta Robert Horna, który wraz z mezzosopranistką Izabelą Kopeć zaprezentuje projekt Piazzolla. Show Me Your Tango oraz białoruska mandolinistka Katsa Prakopchyk i gitarzysta Jan Skryhan, w interpretacji muzyki barokowej i współczesnej. Koncerty poprzedzą występy Antka Tomaszewskiego i Bianki Szalaty – laureatów tytułu Wielkiego Gitaromaniaka 2012 roku.

W godzinach porannych odbędą się przesłuchania konkursowe, w których młodzi adepci gry na gitarze zaprezentują swe umiejętności przed międzynarodowym jury pod przewodnictwem Piotra Pałaca. W godzinach popołudniowych uczestnicy konkursu będą mieli możliwość odbycia lekcji mistrzowskich z artystami tegorocznej edycji festiwalu. Organizatorem Gitaromanii jest Państwowa Szkoła Muzyczna I st. im. Janiny Garści w Jeleniej Górze.

Więcej


W czwartek, 14 lutego 2013 roku o godz. 18.00 Warszawska Opera Kameralna zainauguruje cykl spotkań dla miłośników opery i muzyki poważnej pod nazwą Wieczory Czwartkowe – Loża miłośników opery. Spotkanie inauguracyjne w teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej poprowadzą Piotr Maculewicz i Viola Łabanow. Kolejne spotkania odbywać się będą raz w miesiącu.

Na program spotkania inauguracyjnego złożą się: wykład Piotra Maculewicza pt. Sławniejszy od Bacha i Haendla – zapomniany kompozytor polskich królów, Viola Łabanow opowie O idei Wieczorów Czwartkowych, a w części artystycznej usłyszymy utwory w wykonaniu Doroty Lachowicz, Justyny Reczeniedi i artystów Zespołu Instrumentów Dawnych WOK Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Odbędzie się również projekcja filmowa z wykorzystaniem materiałów z archiwum Warszawskiej Opery Kameralnej.

Bezpłatne wejściówki do pobrania w kasie WOK.

Więcej


Cykl „Do Lutosa i z powrotem” w Filharmonii Szczecińskiej zostanie zainaugurowany dwoma koncertami - 18 i 25 stycznia 2013 roku, podczas których usłyszymy obok dzieł Witolda Lutosławskiego (Livre pour orchestre, Koncert na orkiestrę, Uwertura smyczkowa, Mała suita na orkiestrę kameralną) utwory Andrzeja Panufnika i Wojciecha Kilara.

Kolejne koncerty z cyklu (15 i 22 lutego 2013) zaprezentują innych współczesnych kompozytorów, m.in. szczecinianina Jaromira Gajewskiego, a także mistrzów, do których artysta odwoływał się w swojej twórczości.

więcej...


Piąta edycja festiwalu Mazovia Goes Baroque odbędzie się w Warszawie, Pruszkowie i Łochowie w dniach 15-24 lutego 2013 roku.

Pierwszą odsłonę tegorocznego festiwalu zdominuje muzyka wokalna w różnych wcieleniach. Poznamy proste i wyrafinowane formy poetyckie średniowiecza, renesansu i baroku. Posłuchamy twórczości wielkich poetów i kompozytorów jak Guillaume de Machaut i Martin Codax, ale też twórców anonimowych. Posłuchamy muzyki barokowej towarzyszącej tekstom włoskim, francuskim, niemieckim, łacińskim i... hebrajskim. Będziemy na dworach, w kościołach, w teatrach operowych, ale też na ulicach miast. W roli narratorów wystąpią muzycy nadzwyczajni. Niektórzy z nich pojawią się w Polsce po raz pierwszy (Profeti della Quinta, La Mouvance, Leila Schayegh). Inni w naszym kraju bywają regularnie, ale w koncertach cyklu jeszcze nie uczestniczyli (Delphine Galou, Alain Buet, Daniel Sepec, Hille Perl, Lee Santana). Nie zabraknie też stale obecnych gości (VivaBiancaLuna Biffi, Les Ambassadeurs, Alexis Kossenko).


Dnia 15 lutego 2013 roku o godz. 19.00 w Klubie Kultury Saska Kępa (filia CPK) w Warszawie (przy ul. Brukselskiej 23) odbędzie się koncert Nie oczekuję dziś nikogo. Mistrz Witold Lutosławski „Derwid”, organizowany w ramach cyklu: "Śladami Mistrzów ... Wielkie Postacie na Saskiej Kępie". Honorowy Patronat nad projektem objął Burmistrz Dzielnicy Praga Południe Pan Tomasz Kucharski.

Spotkanie z Mistrzem Witoldem Lutosławskim, z Jego piosenkami komponowanymi w czasach zamieszkiwania na Saskiej Kępie na ul. Zwycięzców 39 wypełnią rozmowy z gośćmi specjalnymi wieczoru przeplatane szczególną muzyką. W programie wieczoru znajdą się m.in. temat z filmu Pianista Wojciecha Kilara w opracowaniu na klarnet i fortepian oraz piosenki Witolda Lutosławskiego komponowane pod pseudonimem „Derwid”: Cyrk jedzie (1957), Czarownica (1957), Daleka podróż (1957), Milczące serca (1957), Jak zdobywać serduszka (1958), Warszawski dorożkarz (1958), Nie oczekuję dziś nikogo (1959), Tabu (1959), Plamy na słońcu (1961), Tylko to słowo (1961), W naszym pustym pokoju hula wiatr (1961) i Le fiacre de Varsovie (1958).

Gośćmi specjalnymi spotkania będą: Joanna Kaczyńska, Tadeusz Burchacki - Towarzystwo Przyjaciół Saskiej Kępy, Krzysztof Jakowicz – skrzypek, Mariusz Rutkowski – pianista, Adam Szydłowski – klarnecista, Maja Andrzejewska - projekt plakatu i zaproszenia oraz Jadwiga Teresa Stępień - mezzosopran, inicjator i koordynator. Wstęp wolny.


Dnia 15 lutego 2013 roku nakładem wydawnictwa PWM ukaże się biografia jednej z największych polskich śpiewaczek operowych światowego formatu - Ewa Podleś. Contralto assoluto, autorstwa Brigitte Cormier.

Tydzień później artystka wystąpi w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie podczas koncertu galowego, w piątek 22 lutego 2013 roku na godz. 19:00. Zaśpiewa wybrane arie z oper Haendla, Rossiniego, Donizettiego, Czajkowskiego i Verdiego.

Ewa Podleś - znakomity kontralt o międzynarodowej sławie, absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie, laureatka wielu prestiżowych konkursów wokalnych, jako solistka nieprzerwanie współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową. Dzięki charakterystycznej, dramatycznej barwie głosu o ogromnej skali i biegłości, uważana jest za najbardziej autentyczny głos kontraltowy swojej generacji. Jej recitale i koncerty, z niezmiernie bogatym repertuarem – od baroku do współczesności – są popularne na całym świecie. Gościła na najznamienitszych scenach operowych i koncertowych, współpracowała z wielkimi śpiewakami, dyrygentami i orkiestrami, dokonała licznych nagrań płytowych, docenianych i znanych na całym świecie. Artystce poświęcono obszerne artykuły, omówienia i wywiady w światowej prasie i czołowych pismach muzycznych.


Filharmonia w Gorzowie Wielkopolskim zaprasza w dniach 15-22 lutego 2013 roku na I Gorzowski Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Gorzowa Tadeusza Jędrzejczaka.

Festiwal rozpocznie koncert galowy, 15 lutego w Filharmonii Gorzowskiej, z udziałem pianistki Beaty Bilińskiej oraz jednej z czołowych polskich sopranistek – Iwony Hossy. Usłyszymy wybitne dzieła dwóch wielkich współczesnych polskich twórców: Orawę i II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara oraz jedno z najsłynniejszych światowych dzieł muzyki XX wieku – III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych” op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego. Solistki wystąpią z Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Krzysztofa Świtalskiego. Podczas koncertu inauguracyjnego poznamy również laureatów Konkursu dla Młodych Kompozytorów, organizowanego w ramach Festiwalu.

Kolejne dni Festiwalu to cykl koncertów kameralnych oraz działania warsztatowe dla młodych muzyków , a także dla mieszkańców miasta. Dnia 17 lutego o godzinie 18:00, podczas koncertu kameralnego, będzie okazja do wysłuchania m.in. prawykonań utworów nagrodzonych w Konkursie dla Młodych Kompozytorów. Kolejne koncerty to spotkania z wykonawcami muzyki współczesnej najmłodszego pokolenia artystów. Dla festiwalowej publiczności wystąpi duet fletowy Flute o'clock oraz sekstet wokalny proMODERN. Artyści wykonają utwory takich polskich kompozytorów, jak Paweł Łukaszewski, Andrzej Borzym jr, Bartosz Kowalski. Koncerty kameralne będą także okazją do zaprezentowania się muzyków Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej. Zagrają m.in.: Kwartet smyczkowy im. Henryka Mikołaja Góreckiego i „Straordinario”.

Na zakończenie Festiwalu, podczas Gali Finałowej, melomani usłyszą utwór Janusza Stalmierskiego Te Deum w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej, Chóru Akademii Sztuki ze Szczecina i solistów: Barbary Żarnowieckej (sopran) i Jarosława Bręka (bas-baryton) oraz najpiękniejsze kompozycje muzyki filmowej Wojciecha Kilara, m.in. suitę z filmu Pan Tadeusz oraz walc z filmu Trędowata.

Wśród imprez towarzyszących, Filharmonia, we współpracy ze Szkołą Muzyczną I i II st. w Gorzowie, organizuje cykl warsztatów dla młodzieży szkół muzycznych. W pierwszym spotkaniu, 16 lutego w filharmonii, udział weźmie kompozytor Zbigniew Bargielski. W ramach działań warsztatowych organizatorzy zapraszają także na wyjątkowe warsztaty wokale „Zabawa głosem” (21 lutego), które poprowadzi duet Sol et Luna. Wstęp na warsztaty jest bezpłatny (ilość miejsc ograniczona). Zapisy telefoniczne prowadzi Filharmonia Gorzowska.

Koncerty i działania festiwalowe odbywać się będą w sali koncertowej i sali kameralnej Filharmonii Gorzowskiej oraz auli Szkoły Muzycznej I i II st. im. Tadeusza Szeligowskiego. Partnerami wydarzenia są: gorzowska Szkoła Muzyczna I i II st. im. T.Szeligowskiego, Akademia Sztuki w Szczecinie i Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik pdf


Premiera opery Amadigi di Gaula Händla odbędzie się 16 lutego 2013 roku o godz. 19.00 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie (ul. Rajska 12). Reżyseria - Cezary Tomaszewski, scenografia - Juul Dekker, kostiumy - Agnieszka Klepacka Maciej Chorąży. Wystąpią: jako Amadigi - Joanna Dobrakowska, Melissa - Małgorzata Rodek, Oriana - Marzena Lubaszka, Dardano - Helena Poczykowska, Orgando - Antonina Ruda, Wampiry - Agnieszka Jaśkiewicz, Bartosz Satora oraz statyści. Zespół Capelli Cracoviensis poprowadzi Jan Tomasz Adamus.

Wspólne realizacje muzyczno-teatralne Capelli Cracoviensis i Cezarego Tomaszewskiego dowiodły, że z muzyką klasyczną można dotrzeć w rejony dotąd nieodkryte. Projekty w przestrzeni miejskiej, z lokalną społecznością, nowoczesne praktyki performatywne zamiast tradycyjnych sposobów realizacji dzieł operowych, uruchomiły wielu młodym i starszym widzom nowe przestrzenie uczestnictwa w muzyce. Na drodze do stworzenia nieistniejącego w Polsce teatru muzycznego bazującego na muzyce klasycznej – po Orfeuszu i Eurydyce Glucka wystawionym w sali gimnastycznej z ćwiczącymi w niej seniorami i dziećmi, Monteverdim w barze mlecznym i pieśniami Mendelssohna zainscenizowanymi w Lasku Wolskim – kolej na operę Händla. Twórczość tego kompozytora jest ważnym elementem programu grającej na historycznych instrumentach Capelli Cracoviensis.

Amadigi di Gaula to stosunkowo rzadko wystawiana opera magiczna. W krakowskiej realizacji czarodziejski ogród Melissy to przestrzeń galerii sztuki, zamienionej w miejsce kultu przez kuratorkę-psychofankę Mariny Abramovic. Węzeł prowadzących do zbrodni namiętności rozgrywany jest na różnych poziomach reprezentacji. Znaczna część przedstawienia to tworzony i filmowany na żywo film animowany. Plany aktorski i filmowy mieszają się z cytatami z historii body art i performance, wychodzących poza ramy sztuki i stających się rzeczywistością, w której funkcjonują bohaterowie opery. Sztuka, sex, przemoc, pożądanie – wszystko bezpośrednio wywiedzione z ducha muzyki Händla. Sceniczny eksperyment służący odkrywaniu nowych, fascynujących i wywrotowych pokładów tkwiących w dziełach operowych, niesłusznie spychanych na margines zainteresowania polskich twórców i widzów. Barokowa opera, podawana w świeży sposób, od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem młodych progresywnych widzów na świecie. Czas na Polskę.

Spektakl zostanie powtórzony 17 i 19 lutego.


Koncert w ramach Kursu Mistrzowskiego Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch” odbędzie się w sobotę, 16 lutego 2013 roku o godz. 19.00 w Nowym Domu Sztuki Pałacu w Radziejowicach.

W programie wieczoru znajdzie się utwór Patrona Festiwalu – Preludia i Fuga na 13 instrumentów smyczkowych oraz prawykonania dwóch nowych kompozycji: Plexus na 9 wiolonczel Andrzeja Bauera i Wolność na 9 wiolonczel i fortepian Marcina Maseckiego.

Wystąpią: Andrzej Bauer – dyrygent, Maciej Masecki – fortepian, Warszawska Grupa CELLONET i Orkiestra Kameralna Kursów Mistrzowskich Festiwalu Łańcuch.


Dnia 17 lutego 2013 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera opery Sprawa Makropulos Leoša Janáčka w reżyserii Christopha Marthalera. Scenografia i kostiumy: Anna Viebrock, reżyseria świateł: Olaf Winter. Wystąpią: jako Emilia Marty - Eva Johansson, Albert Gregor - Raymond Very, Vitek - Jan Vacik, Krista - Anna Bernacka, Jaroslav Prus - Jason Howard, Janek - Rafał Bartmiński, Kolenatý - Marek Gasztecki, Maszynista - Mieczysław Milun, Porządkowa / Pokojówka - Joanna Cortes, Hauk-Šendorf - Paweł Wunder, Jin Ling (aktorka) - Sasha Rau i Mary Long (aktorka) - Lidia Majerczak.

Zagadkowa Emilia Marty śpiewa „Żyję już lat 337 a przyszłam na świat w roku 1585”. W sumie daje to rok 1922, w którym Karel Čapek umieścił sensacyjną akcję swej sztuki. Bo Sprawa Makropulos to współczesny kazus sądowy znajdujący rozwiązanie w przeszłości, w zamierzchłych czasach cesarza-alchemika Rudolfa II. Lecz jest to przeszłość dla wszystkich prócz potraktowanej niegdyś eliksirem wiecznej młodości Eliny Makropulos, obecnie śpiewaczki Emilii, która miast szczęścia zyskała tylko gorycz. W rok po premierze sztuki Čapka wielki Leoš Janáček potraktował jej bohaterkę równie potężnym eliksirem własnej produkcji. I stąd jego dziewięćdziesięcioletnia dziś opera nadal jest jednym z najświetniejszych dzieł muzycznego modernizmu. Wciąż nowoczesnym i gorzkim, a w wersji scenicznej Christopha Marthalera niepokojącym jak rudolfińska alchemia.


W niedzielę, 17 lutego 2013 roku w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu będzie miało miejsce szczególne wydarzenie – w wykonaniu Marii Rozynek (sopran) i Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal odbędzie się koncert prawykonań, złożony z sześciu nowych utworów polskich kompozytorów. Współorganizatorem wydarzenia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Na koncercie zabrzmią utwory nie tylko znanych i cenionych kompozytorów, którzy są związani z PWM od wielu lat (Jasności promieniste małe misterium na sopran solo i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego i Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego), ale także twórców najmłodszego pokolenia polskich kompozytorów, którzy zdołali w niedługim czasie wyraźnie zaznaczyć swoją obecność na scenie muzycznej: Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy Justyny Kowalskiej-Lasoń, Offenbarungen Und Eingebungen Ewy Fabiańskiej, RiFFFonia Pawła Piotra Pietruszewskiego i Semi-overture Adama Porębskiego. Łączy ich zarówno śmiały, oryginalny język muzycznej ekspresji, jak i uwieńczony sukcesem udział w Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego, organizowanym przez PWM (Ewa Fabiańska i Justyna Kowalska-Lasoń to laureatki IX edycji konkursu, a Paweł Piotr Pietruszewski i Adam Porębski – ubiegłorocznej). Wstęp wolny.

Kompozycje: Ukiyo-e oraz Offenbarungen Und Eingebungen powstały dzięki programowi „Zamówienia kompozytorskie” MKiDN – realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


W niedzielę, 17 lutego 2013 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się doroczny charytatywny Koncert Walentynkowy Fundacji Anny Dymnej MIMO WSZYSTKO. Jest to piąty już wspólny projekt Fundacji oraz Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi maestro Jerzy Maksymiuk, gościem specjalnym będzie mezzosopranistka Małgorzata Walewska.

„Miłość to czuwanie nad cudzą samotnością” – to słowa Rainera Marii Rilkego. Wielki poeta napisał tę sentencję piórem i zostawił ją jako drogowskaz na naszej drodze. Dzięki miłości możemy sprawić, by nikt obok nas nie był bezradny i samotny. To ona daje nam siły, szczęście, czyni prawdziwe cuda, ratuje z najgorszych opresji i sprawia, iż nasze życie ma sens – mówi o przesłaniu 5. Koncertu Walentynkowego Anna Dymna. Motto tegorocznego koncertu brzmi Miłość rodzi miłość.

Wydarzeniu towarzyszyć będzie aukcja wiecznych piór ofiarowanych przez znane postacie życia publicznego: Krystynę Jandę, Janinę Paradowską, Manuelę Gretkowską, Janinę Ochojską, Bronisława Komorowskiego, Andrzeja Wajdę, Zbigniewa Preisnera, Krzysztofa Zanussiego, Donalda Tuska, prof. Andrzeja Szczeklika, Andrzeja Sapkowskiego, Macieja Wojtyszkę... koloru perłowego, czarnego, wyposażone w stalówki z kilkukaratowego złota, modele elitarne i prawdziwie wyjątkowe. „Pod młotek” pójdzie kilkadziesiąt modeli. Licytację poprowadzą Anna Dymna oraz Bronisław Maj. Całkowity dochód z licytacji i biletów-cegiełek zostanie przeznaczony na pomoc w leczeniu harfistki Joanny Ilnickiej, cierpiącej na pląsawicę Huntingtona, Marii Zającównej-Radwan, 80-letniej aktorki Narodowego Starego Teatru oraz 91-letniego aktora Ferdynanda Kijak-Solowskiego, który opiekuje się ciężko chorą żoną.

Cegiełki wstępu w cenie 100 zł dla 2 osób - do nabycia w kasie Filharmonii.


W niedzielę, 17 lutego 2013 roku Filharmonia Łódzka obchodzić będzie 98 urodziny. Ta data to rocznica pierwszego koncertu Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej, poprzedniczki Filharmonii. Z tej okazji obchodząca jubileusz instytucja przygotowała kilka niecodziennych propozycji, które obecne będą głównie w przestrzeni wirtualnej i medialnej.

W piątek, 15 lutego 2013 roku o godz. 17.00 z foyer Filharmonii Łódzkiej nadawany będzie program Twoje popołudnie z Telewizją Łódź, w całości poświęcony filharmonicznym wydarzeniom. Tego samego dnia o godz. 19.00 słuchacze w Filharmonii Łódzkiej będą świadkami prawykonania: wiolonczelista Dominik Połoński oraz perkusistka Evelyn Glennie wykonają po raz pierwszy Symfonię koncertującą Entelécheia łódzkiej kompozytorki Olgi Hans. W programie znajdą się także fortepianowe preludium Claude’a Debussy’ego Dziewczyna o włosach jak len w opracowaniu na orkiestrę Michała Talmy-Sutta oraz chóralne i orkiestrowe fragmenty z oper Giuseppe Verdiego (m.in. z Nabucca, Aidy i Traviaty). Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej wystąpią pod batutą Massimiliana Caldiego.

W niedzielę, 17 lutego kwartet smyczkowy „Apertus”, w którym grają artyści z Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej, wystąpi dla małych pacjentów Kliniki Kardiochirurgii Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi i ich rodziców. Dzieci wysłuchają melodii z dobranocek i kreskówek, a później będą zajadać się pysznym torem urodzinowym, ufundowanym przez cukiernię Roberta Dybalskiego.


Koncert Paweł Szymański zaprasza” odbędzie się we wtorek, 19 lutego 2013 roku o godz. 19.00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpią: Agata Zubel - sopran, Maciej Grzybowski – fortepian oraz Kameraliści Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Rafała Janiaka, kierownika artystycznego projektu.

Wieczór rozpocznie utwór wybitnego kompozytora austriackiego Rolanda Freisitzera - Songlines. Artysta studiował między innymi u Alfreda Schnittkego i Edisona Denisowa w Moskwie. W Rosji w 90. latach ubiegłego wieku był aktywny jako dyrygent. Obecnie prowadzi w Wiedniu Ensemble Reconsil.

Kolejne trzy cykle pieśni, które znalazły się w programie koncertu, oparte są na tekstach austriackiego poety Georga Trakla, zmarłego przedwcześnie w Krakowie w 1914 roku w wieku 27 lat. Georg Trakl - poeta tragiczny, wieszcz upadku imperium, w którym wzrastał i którego końca nie dożył (umierając na skutek - zapewne samobójczego - przedawkowania kokainy w krakowskim szpitalu, w depresji, pośród okropieństw początku I wojny światowej) został zaliczony do "ikon" literatury początku wieku XX i jej czołowego w tym czasie nurtu - ekspresjonizmu. – czytamy w eseju Piotra Maculewicza. – Znalazł on silne odbicie także w muzyce, a jej mottem stały się słowa Schönberga: „Sztuka jest krzykiem udręki tych, którzy przeżywają w sobie los rodzaju ludzkiego". Poezja Trakla stała się źródłem inspiracji dla kompozytorów, a do pierwszych autorów jej genialnych i adekwatnych umuzycznień należał Anton Webern (Sechs Lieder op. 14). Również twórcy II połowy stulecia powracali do tych przejmujących wierszy. W programie koncertu zabrzmią one także w muzyce dwóch bliskich pokoleniowo twórców: Pawła Szymańskiego (Drei Lieder nach Trakl) oraz zmarłego w roku 1986 - dokładnie w wieku, jakiego dożył Trakl - duńskiego kompozytora Matthiasa Ronnefelda (Fünf Lieder nach Trakl op. 4).

Usłyszymy również Psychodramen II Adama Falkiewicza – kompozytora zmarłego w tym samym wieku co poeta, oraz Equilibre Romana Haubenstocka-Ramatiego – polskiego twórcy, związanego jednak przez większość swego życia z Wiedniem.

Dzień później, 20 lutego 2013 roku organizatorzy zapraszają na spotkanie z kompozytorem i dyrygentem Rolandem Freisitzerem (na zdjęciu), które odbędzie się o godz. 17.30 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 8). Prowadzenie: Krzysztof Kwiatkowski, tłumaczenie na język polski: Sławomir Wojciechowski. Wstęp wolny.

Więcej


Koncert inauguracyjny IX Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się 20 lutego 2013 roku o godz. 19.30 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie.

W jego programie znajdzie się utwór patrona Konkursu - Preludia i Fuga na 13 instrumentów smyczkowych - oraz dwa prawykonania. Po raz pierwszy usłyszymy kompozycję Andrzeja Bauera - Plexus i Marcina Maseckiego - Wolność. Wystąpią: Andrzej Bauer - dyrygent, wiolonczela, Marcin Masecki – fortepian oraz Warszawska Grupa Cellonet (na zdjęciu) i Orkiestra Kameralna Kursów Mistrzowskich Festiwalu "Łańcuch".


Kwartet Wilanów zaprasza na koncert, który odbędzie się w środę, 20 lutego 2013 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zespół występujący w składzie: Tadeusz Gadzina, Paweł Łosakiewicz skrzypce, Ryszard Duź altówka i Marian Wasiółka wiolonczela wraz z klarnecistą Aleksandrem Romańskim wykona Kwintet klarnetowy h-moll op. 115 Johannesa Brahmsa. Ponadto w programie koncertu znajdą się dwa kwartety smyczkowe: III Kwartet Krzysztofa Pendereckiego i Kwartet D-dur op. 18 nr 3 Ludwiga van Beethovena.


IV Międzynarodowy Festiwal Fletowy, organizowany przez Akademię Muzyczną w Poznaniu, odbędzie się w dniach 21-23 lutego 2013 roku.

W tegorocznej edycji Festiwalu partnerami poznańskiej Akademii Muzycznej są: Uniwersytet Muzyczny w Bergen, Uniwersytet Muzyczny w Kristiansand, Hochschule fur Music und Theater w Hamburgu, Norweskie Centrum Informacji Muzycznej, Fundacja oraz Biuro Karier Akademii Muzycznej w Poznaniu, program Erasmus. Mecenasem festiwalu jest poznańska firma JASS. Patronat honorowy nad tegorocznym Festiwalem objął Prezydent Miasta Poznania.

Wydarzeniem festiwalu będzie prawykonanie utworu Satyricon poznańskiego pianisty i dyrygenta, Adama Domurata, napisanego specjalnie na zamówienie IV Międzynarodowego festiwalu Fletowego. Kompozycję usłyszymy 22 lutego 2013 roku podczas koncertu zatytułowanego Youth in action!.

W ramach festiwalu, oprócz koncertów, odbędą się warsztaty oraz wykład otwarty prof. Patricka Gallois (21 lutego 2013 roku), a także wystawa fletów Piotra Śmietany oraz wystawa futerałów do fletów Olgi Musiał-Kurzawskiej. Dyrektorem honorowym Festiwalu jest prof. AM Janusz Stalmierski – Prorektor Akademii Muzycznej w Poznaniu, a Dyrektorem Festiwalu – ad. dr hab. Ewa Murawska, pedagog Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu AM w Poznaniu.

Szczegółowy haromonogram Festiwalu - na stronie: www.fluteacademy.eu


IX Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się w dniach 21-28 lutego 2013 roku.

Do udziału w konkursie zakwalifikowano 42 uczestników z 19 krajów. Wiolonczelistów oceniać będzie międzynarodowe Jury, w którym zasiądą: Tsuyoshi Tsutsumi - Przewodniczący (Japonia), Jesus Castro Balbi (USA), Roman Jabłoński (Hiszpania/Polska), Jens Peter Maintz (Niemcy), Philippe Muller (Francja), Daniel Veis (Czechy) oraz z Polski – Kazimierz Kord, Kazimierz Michalik, Bartosz Koziak.

IX Konkurs rozpocznie się koncertem inauguracyjnym na Zamku Królewskim w Warszawie w środę, 20 lutego 2013 roku o godz. 19.30, w ramach jubileuszu 10-lecia zamkowych cykli koncertowych. Wystąpią: Andrzej Bauer i Warszawska Grupa Cellonet, Marcin Masecki oraz Orkiestra Kameralna Kursów Mistrzowskich Festiwalu Łańcuch. Pierwszy etap przesłuchań (21-24 lutego) odbędzie się w Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego, natomiast drugi etap przesłuchań (25-26 lutego) - w Filharmonii Narodowej, w Sali Kameralnej. Koncert finałowy zaplanowany został na 28 lutego 2013 roku, o godz.18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej poprowadzi Maja Metelska. Przesłuchania konkursowe są otwarte dla publiczności.

Konkurs, objęty patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Anny Komorowskiej, Małżonki Prezydenta RP i Hanny Gronkiewicz-Waltz, Prezydenta Warszawy, odbywa się co 2 lata i skierowany jest do uczniów i studentów w wieku do 24 lat. Jego organizatorem jest Fundacja na rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów, współorganizatorami: Filharmonia Narodowa, Instytut Muzyki i Tańca, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki oraz Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego, przy współpracy z Towarzystwem Witolda Lutosławskiego.

Więcej informacji – na stronie: www.lutoslawski-cello.art.pl


Niespełna dziewiętnastoletni Mieczysław Karłowicz w celu dalszego rozwijania swojego talentu muzycznego wyjechał z Warszawy na studia do Berlina. Początkowo grę na skrzypcach miał studiować u Josepha Joachima, jednak z braku miejsc nie został przyjęty do jego klasy. Oprócz gry skrzypcowej Karłowicz posiadał jeszcze jedną pasję – kompozycję. Rozpoczął zatem naukę u Heinricha Urbana – jednego z najwybitniejszych pedagogów kompozycji, zwolennika stylu Wagnera i Richarda Straussa. Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2 jest jednym z pierwszych poważnych dzieł Karłowicza, które powstało dwa lata po rozpoczęciu jego studiów w Berlinie.

Canzona di barocco nie pochodzi wbrew pozorom z XVIII wieku. Powstała w 1983 roku. Utwór Henryka Czyża, określany jako pastisz, dla którego punktem wyjścia stał się styl barokowy, jest ukłonem kompozytora w stronę muzyki dawnych mistrzów, „co nie jest ani takie łatwe, ani ogólnie dostępne”, jak pisał twórca. Czyż korzysta z pewnych konwencji charakterystycznych dla minionych epok. Nie rezygnuje jednak z elementów specyficznych dla nieco bardziej współczesnego brzmienia, gdyż jak sam sugeruje „w ostatnich taktach pojawia się w partii skrzypiec sekunda mała, która jest jakby podpisem kompozytora XX wieku”.

Obie kompozycje będzie można usłyszeć w piątek, 22 lutego 2013 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Wrocławskiej. W programie koncertu znajdzie się również Divertimento kompozytora, koncertmistrza Filharmonii Wrocławskiej i zarazem członka Lutosławski Quartet – Marcina Markowicza oraz słynny Koncert skrzypcowy d-moll Mendelssohna, który z towarzyszeniem Wrocławskich Filharmoników wykona uznany polski skrzypek Bartłomiej Nizioł.


Tytuł piątkowego koncertu uniwersyteckiego 22 lutego 2013 roku w Filharmonii Łódzkiej - Dawno, dawno temu… - nawiązuje do jednej z wykonywanych tego wieczoru kompozycji, a mianowicie – do Trzech utworów w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego (na zdjęciu). Kompozytor sięgnął tu do muzyki epok minionych, czym bardzo zaskoczył słuchaczy, był bowiem wówczas – w 1963 roku – zdeklarowanym zwolennikiem awangardy. Trzy utwory… stanowią zwrot w stronę modalnej melodyki i folkloru. Bezpośrednią inspiracją dla kompozytora stały się artykuły o dawnej muzyce polskiej, drukowane na łamach „Muzyki” i „Ruchu Muzycznego”. Jeden z nich omawiał dwie renesansowe pieśni o życiu króla Zygmunta Augusta i właśnie melodia jednej z nich została wykorzystana w ostatnim z Trzech utworów…

Z późnego okresu twórczości Góreckiego pochodzi natomiast Concerto-Cantata na flet solo i orkiestrę op. 64. Utwór powstał w 1992 roku, ale jego pierwsze nagranie płytowe ukazało się dopiero w roku ubiegłym: firma Naxos wydała utwór w interpretacji amerykańskiej flecistki Carol Wincenc oraz Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita. Forma utworu nawiązuje nieco do koncertu instrumentalnego, choć partia solowa, pozbawiona pierwiastka wirtuozowskiego, została niejako „wbudowana” w partię orkiestry. Podczas piątkowego koncertu utwór wykona Łukasz Długosz, uznawany za najwybitniejszego polskiego flecistę młodego pokolenia. Będzie mu towarzyszyć Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina, która wykona także VII Symfonię A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena.


Z pewnością, zamierzając pisać utwór wokalny, czytam poezję w inny - powiedzmy od razu - interesowny sposób, mając niejako wyobraźnię w pogotowiu. Często zdarza mi się, że punktem wyjścia dla partii wokalnej jest jakaś określona, ustalona przeze mnie interpretacja wypowiadanego tekstu. (Witold Lutosławski)

Dwa koncerty, organizowane w ramach Roku Witolda Lutosławskiego 2013 w Filharmonii Narodowej, w programie których – obok kompozycji Mistrza – znajdą się utwory Benjamina Brittena z okazji 100. rocznicy urodzin i Claude’a Debussy’ego, odbędą się 22 i 23 lutego 2013 roku.

Lutosławski nie interesował się sceną (poza incydentalną muzyką teatralną), a liryka wokalna zajmuje raczej marginalne ilościowo, choć zarazem jakościowo bardzo ważkie miejsce w jego spuściźnie. Szczególnie inspirująca okazywała się dla niego poezja francuska - Paroles tissées do wiersza Jeana François Chabruna swą niełatwą, lecz piękną muzyką podążają za równie niełatwą i równie piękną poezją sławnego surrealisty. W partii wokalnej wystąpi znakomity brytyjski tenor Ian Bostridge, a towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą włoskiego dyrygenta Roberta Abbado.

Ian Bostridge (na zdjęciu) należy do grona najwybitniejszych śpiewaków świata. Występował z takimi orkiestrami, jak: Berliner Philharmoniker, Viener Philharmoniker, Chicago Symphony, Boston Symphony, London Symphony, London Philharmonic, BBC Symphony, Orkiestra Filharmonii w Rotterdamie, Królewska Orkiestra Concertgebouw, New York Philharmonic oraz Los Angeles Philharmonic, pod batutą m.in. Sir Simona Rattle'a, Sir Colina Davisa, Sir Andrew Davisa, Seiji Ozawy, Ricarda Muttiego, Antonia Pappano, Mścisława Rostropowicza, Daniela Barenboima, Daniela Hardinga. Jego liczne nagrania repertuaru od baroku po współczesność cieszą się niezwykłym uznaniem krytyki i publiczności. W 1996 otrzymał Nagrodę Grammy za nagranie Pięknej młynarki Franza Schuberta, a w 1998 - za płytę z muzyką Roberta Schumanna. Artysta zanim poświęcił się karierze śpiewaczej, był adiunktem i nauczycielem akademickim w katedrze historii Corpus Christi College w Oksfordzie.

Program koncertu dopełnią Four Sea Interludes z opery Peter Grimes op. 33a i Les Illuminations op. 18 Benjamina Brittena oraz Iberia z cyklu Images Claude’a Debussy’ego.


Polska Filharmonia Bałtycka na czas Wielkiego Postu przygotowała wyjątkowy koncert, którego tematem będzie improwizacja organowa do filmu Chrystus w wykonaniu włoskiego mistrza muzyki organowej Paolo Oreni (na zdjęciu).
Film Chrystus to przedwojenna superprodukcja włoskiego kina religijnego, której części opowiadają o trzech misteriach lub inaczej tajemnicach życia Chrystusa: narodzeniu, chrzcie oraz Pasji. Jest to jednocześnie pierwszy film na świecie, opowiadający o całym życiu Zbawiciela. Jego reżyserem był pionier kina niemego, włoski reżyser Guilio Antamoro. Na obwołanie filmu mianem „superprodukcji” złożyły się nie tylko wysokie koszty produkcji, ale również fakt, że film był pierwszym obrazem włoskiej kinematografii, kręconym w całości za granicą, w tym wypadku w Egipcie. W obrazie wzięło udział dwa tysiące statystów, którzy są widoczni w wielu imponujących scenach zbiorowych. Nie szczędzono również efektów specjalnych, które zachwyciły kinową publiczność. Wiele ujęć w filmie zainspirowanych zostało obrazami Leonarda, Michała Anioła, Mantegna czy Rafaela. Niemy film Giulio Antamoro zachwycił widzów w Europie, a odniesiony na starym kontynencie sukces spowodował, że w roku 1917 Chrystus trafił także na amerykańskie ekrany. W roku 2000, film został pokazany w odświeżonej cyfrowo wersji na Festiwalu Filmowym w Wenecji.
Tym razem film będzie można obejrzeć 23 lutego 2013 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Bałtyckiej z towarzyszeniem improwizacji, w wykonaniu mistrza muzyki organowej Paolo Oreniego. Zaplanowany na luty koncert w Filharmonii Bałtyckiej będzie jednocześnie pierwszą wizytą artysty w Polsce.


W sobotę, 23 lutego 2013 roku o godz. 18.30 w Operze Krakowskiej odbędzie się premiera spektaklu Cabaret lunaire.

Na przedstawienie złożą się utwory Arnolda Schönberga. Pierwszy to legendarny Pierrot lunaire (Księżycowy Pierrot), który powstał przed stu laty, w 1912 roku i wpłynął wydatnie na rozwój muzyki XX wieku. Jest, jak nazwał go Strawiński, instrumentalnym majstersztykiem. W warstwie słownej stanowi formę recytacji, regulowanej zapisem nutowym. Toteż do dziś każde wykonanie tego „dzieła na głos recytujący”, wymuszającego na wykonawcy dyscyplinę przy dużych jednak możliwościach interpretacyjnych, budzi zrozumiałe emocje. Przeciwieństwem klimatów Księżycowego Pierrota, alegorycznej przypowieści o artyście i sztuce, są piosenki Brettl-Lieder, powstałe w berlińskim kabarecie, gdzie kompozytor pracował zarabiając na życie. Zderzenie tych utworów - egzystencjalnego i nostalgicznego Pierrota z radosną, pełną humoru piosenką kabaretową w jedną całość stwarza nową opowieść. Łączy ona przeciwstawne postawy wobec życia, afirmującą z kontemplacyjną, dając obraz ludzkiej natury w przeżywaniu bólu i radości istnienia. Widowisko uruchamia żywioł teatru z jego różnorodnymi atrybutami – scenografią, zabawą kostiumem, rekwizytami, udziałem baletu.

W roli Pierrota wystąpi fenomenalna Agata Zubel, śpiewaczka i kompozytorka, twórczyni performensów, zawierających elementy muzyki i teatru, wykonawczyni, potrafiąca uwiarygodnić najbardziej skomplikowaną współczesną partyturę. Towarzyszyć jej będą: jako Ona - Iwona Socha i Karolina Wieczorek, On - Krzysztof Kozarek i Adam Zdunikowski.

Reżyseria - Włodzimierz Nurkowski, kierownictwo muzyczne - Paweł Szczepański, scenografia i kostiumy - Anna Sekuła, choreografia - Dominika Knapik.

Spektakl zostanie powtórzony 24, 27 i 28 lutego 2013 roku.


Polskie Radio Program 2, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS i Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na koncert Generacje XVI, który odbędzie się 24 lutego 2013 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59).

W programie koncertu znajdą się prawykonania czterech nowych kompozycji twórców, reprezentujących różne generacje: Lamento na recytatora i orkiestrę symfoniczną (2012) Pawła Buczyńskiego, Duo na dwie grupy instrumentalne i projekcję dźwiękową (2012) Michała Talma-Sutta, ANC’L’SUNR kompozycji przestrzennej z orkiestrą na pierwszym planie (2012) Ewy Trębacz oraz Spettro na skrzypce, fortepian i orkiestrę symfoniczną (2012) Anny Zawadzkiej-Gołosz. Na zakończenie wieczoru zabrzmi również Koncert na gitarę, orkiestrę smyczkową i kotły (2010-2011) Krzysztofa Meyera.

Wystąpią: Grzegorz Damięcki – recytacja, Łukasz Kuropaczewski – gitara, Piotr Różański – fortepian, Maria Sławek – skrzypce, Ewa Guziołek-Tubelewicz – projekcja dźwięku i Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Marka Mosia.

 Utwory premierowe powstały na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Lokal Na Poważnie zaprasza na koncert „dźwiękolektywu”, który odbędzie się w niedzielę, 24 lutego 2013 roku o godz. 20:00 w Lokalu Użytkowym w Warszawie (ul. Brzozowa 27/29). Wystąpią: Ania Karpowicz – flet, Jagoda Sudujko – flet, Marcin Nowak – klarnet, Adam Eljasiński – klarnet, Agnieszka Guz – skrzypce i Aleksandra Demowska-Madejska – altówka. W programie utwory W.Fr. Bacha, L. van Beethovena, E. Denisova, F. Donatoni’ego, A. Porębskiego, F. Poulenca, W. Ratusińskiej.

Kompozycje solowe, duety i tria ukazują warsztat kompozytorski w mikroskali, jakby "pod lupą", a od wykonawców wymagają perfekcji technicznej, wyczucia formy i prawdziwie "kolektywnego" zgrania. Dzieła mistrzów muzyki klasycznej takich, jak Bach czy Beethoven "dźwiękolektyw" artystów związanych ze sceną Lokal Na Poważnie zestawił z utworami kompozytorów polskich młodego pokolenia, wśród nich między innymi z twórczością Adama Porębskiego, laureata niedawnego ARBORETUM Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego - Radom 2012.

Bezpłatne karty wstępu do odebrania w Lokalu Użytkowym na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na Koncert Orkiestry Kameralnej, który odbędzie się 24 lutego 2013 roku o godz. 18.00 w Auli Florianka. Miłośnicy muzyki Wolfganga Amadeusza Mozarta i Mieczysława Karłowicza będą mieli możliwość wysłuchania utworów tych znakomitych kompozytorów w wykonaniu Małgorzaty Staszewskiej (skrzypce) i Mieczysława Szlezera (altówka). Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie pod batutą Michała Maciaszczyka.

W programie: Divertimento D-dur KV 136, Divertimento B-dur KV 137 i Symfonia koncertująca na skrzypce i altówkę Es-dur KV 364 Mozarta i Serenada na smyczki op. 2 M. Karłowicza.


Solowa i kameralna muzyka akordeonowa zabrzmi w niedzielę, 24 lutego 2013 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie:
Zbigniew BargielskiKalejdoskop (wyk. Marcin Nagnajewicz – akordeon)
Domenico Scarlatti – Sonata f-moll, Sergiusz Prokofiew – Marsz z baletu „Miłość do trzech pomarańczy” (wyk. Patryk Sztabiński – akordeon)
Władysław Zołotariow – Ispaniada (wyk. Paweł Cieplak – akordeon)
Bogdan Dowlasz – Con Sequenza (wyk. Tomasz Gieroń – akordeon, Michał Czapliński – saksofon)
Henryk Pachulski – Prząśniczka (wyk. Damian Boreczko – akordeon)
Adam Porębski – Cud Story (wyk. Rafał Łuc – akordeon)
Benjamin Britten – Two Insects Pieces: The Grasshopper, The Wasp, Witold Lutosławski – dwie pieśni do słów Juliana Tuwima: Spóźniony słowik i Pan Tralaliński (wyk. trio „New Harmony” w składzie: Ewa Gubańska – skrzypce, sopran, Jakub Kaszuba – obój, Michał Gajda – akordeon)
Jan Sebastian Bach – Partita c-moll (wyk. Jędrzej Jarocki – akordeon)
Jacek RabińskiIl vento sferza, Astor Piazzolla – Histoire du Tango / Nightclub 1960 (wyk. Marcin Kozioł – gitara, Szymon Jabłoński – akordeon)
Mosenmark – Spiritwood, F. Mendelssohn – Prząśniczka (wyk. Tomasz Ostaszewski – akordeon)
Witold Lutosławski – Preludia Taneczne, cz II, III, V, Richard Galliano – Improvivos, cz III (wyk. Mateusz Stankiewicz- akordeon, Jacek Dziołak – klarnet)
Nicolo Paganini/Franciszek Liszt – Etiuda (wyk. Irina Serotiuk – akordeon)
Sergiusz Prokofiew – Szatańskie podszepty (wyk. Rafał Grząka – akordeon)


W niedzielę, 24 lutego 2013 roku w Instytucie Teatralnym w Warszawie odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu „Sztuki WYKONAWCZE: źródła i mediacje”. Tym razem „o muzyce, sensualności i seksualności, o mitologicznych personach w zdemitologizowanej rzeczywistości, o multimedialności opery i operze w dobie reprodukcji cyfrowej” rozmawiać będą: Mariusz Treliński (Teatr Wielki – Opera Narodowa), Mateusz Kanabrodzki (IKP UW) oraz Marcin Bogucki (IKP UW).

„Sztuki WYKONAWCZE: źródła i mediacje” to cykl seminariów organizowanych przez Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, Narodowy Instytut Audiowizualny, Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie oraz Instytut Teatralny. Podczas tych otwartych spotkań ze znanymi twórcami i znawcami teatru, omawiane są dzieła teatralne i dorobek wybranych twórców, a także sposoby rejestrowania i dokumentowania twórczości teatralnej.


Koncert Jubileuszowy z okazji 15-lecia Orkiestry Muzyki Nowej, organizowany w ramach Wieczorów z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego, odbędzie się 25 lutego 2013 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach.

W wykonaniu zespołu pod batutą Szymona Bywalca i Aleksandra Lasonia usłyszymy kompozycje patronów festiwalu: Mazurki z op. 50 nr 2 i 3 Karola Szymanowskiego w opracowaniu na orkiestrę Szymona Bywalca oraz Preludia taneczne, Przeźrocza i Łańcuch I Witolda Lutosławskiego. W programie koncertu znajdzie się również prawykonanie kompozycji Przemysława SchelleraWizje Otwartego Nieba. Na zakończenie wieczoru zabrzmi natomiast znane 3 dla 13 Pawła Mykietyna.


Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zaprasza na Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego, które odbywać się będą w Katowicach od 26 do 28 lutego 2013 roku.

Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego to festiwal muzyczny, który odbywa się od 1997 roku w Akademii Muzycznej w Katowicach. Jego zamysłem jest przedstawianie kompozycji Karola Szymanowskiego równolegle z dziełami twórców jemu współczesnych, ukazujące w ten sposób twórczość kompozytora w szerokim kontekście kultury światowej. Melomani mieli okazję porównać techniki kompozytorskie Szymanowskiego z repertuarem takich twórców jak, np. Maurice Ravel, Richard Strauss, Sergiusz Prokofiew, Dymitr Szostakowicz, Claude Debussy, Carla Nielsen, Manuel de Falla czy Fryderyk Chopin.

Tegoroczna edycja ze względu na Rok Lutosławskiego oparta jest na koncepcji przedstawienia zarówno ciągłości, jak i kontrastów w twórczości Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Pozwoli także na podkreślenie roli i znaczenia twórczości Witolda Lutosławskiego w panoramie polskiej muzyki XX wieku (której "ojcem" jest niewątpliwie Karol Szymanowski).

Wydarzeniem towarzyszącym festiwalowi będzie Koncert Jubileuszowy z okazji 15-lecia Orkiestry Muzyki Nowej w dniu 25 lutego 2013 roku, podczas którego zabrzmią także dzieła Szymanowskiego i Lutosławskiego.

Więcej


Niemieckie Requiem Johannesa Brahmsa zabrzmi w 180. rocznicę urodzin Kompozytora w środę, 27 lutego 2013 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Adriana Ferfecka sopran, Piotr Halicki baryton, Bartosz Jakubczak organy, Chór Mieszany UMFC, Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej i Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyrekcją Ryszarda Zimaka.


Utwory polskich kompozytorów - Witolda Lutosławskiego (fragmenty Małej suity), Henryka Czyża (Etiuda) i Benedykta Konowalskiego (Taniec Podhalańczyków) - oraz niezapomniane West Side Story z muzyką Leonarda Bernsteina i nagrodzona Oscarem muzyka Johna Williamsa z Listy Schindlera zabrzmią w czwartek, 28 lutego 2013 roku w wykonaniu Orkiestry Dętej Akademii Muzycznej w Krakowie. Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej krakowskiej uczelni o godz. 19.00. Orkiestrę poprowadzi Leszek Mieczkowski. Wstęp wolny.


W 2013 roku mija 20 lat od założenia wytwórni płytowej DUX, jednego z najważniejszych polskich wydawnictw fonograficznych. W katalogu firmy znajduje się przeszło 1000 pozycji, cieszących się dużą popularnością w Polsce i za granicą.

Nagrania DUX zdobywały szereg nagród i wyróżnień, od nagród takich jak Midem Classical Award, Crescendo, Gramophone po Fryderyki i nagrody Związku Producentów Audio-Video ZPAV. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują seryjne wydania utworów Wojciecha Kilara, Karola Szymanowskiego, Fryderyka Chopina, Mikołaja Zieleńskiego czy Ignacego Jana Paderewskiego. Wytwórnia nie zapomina również o najdawniejszej muzyce polskiej (płyty z muzyką Bartłomieja Pękiela, Marcina Mielczewskiego, Mikołaja Gomółki, Mikołaja z Radomia czy Marcina Leopolity) oraz o współczesnych reprezentantach polskiej muzyki (płyty z muzyką Grażyny Bacewicz, Tadeusza Bairda, Macieja Zielińskiego, Eugeniusza Knapika, Marka Stachowskiego czy Zygmunta Krauzego).

Koncert z okazji 20-lecia działalności wydawnictwa DUX odbędzie się 28 lutego 2013 roku o godz. 20.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce, Tomasz Strahl - wiolonczela i Piotr Paleczny – fortepian. W programie m.in. projekcja zdjęć oraz prezentacja największego projektu nagraniowego w historii firmy – Wszystkie symfonie Krzysztofa Pendereckiego pod batutą Kompozytora.