Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Capella Cracoviensis zaprasza na Requiem W. A. Mozarta, które poprowadzi wybitny klawesynista i dyrygent Christophe Rousset.

CC współpracowała z francuskim artystą w kwietniu 2013 przy doskonale przyjętym Stworzeniu Świata Josepha Haydna. Tym razem pod batutą Rousseta z chórem i orkiestrą Capelli Cracoviensis zaśpiewają: Ilona Krzywicka (sopran), Ewa Zeuner (alt), Karol Kozłowski (tenor) i Jacek Ozimkowski (bas).

Kompozycję Wolfganga Amadeusa Mozarta najlepiej określają dwa przymiotniki, obydwa w superlativus: najbardziej znana i najbardziej tajemnicza. Znana, gdyż broni się zaciekle muzyczną materią i zdołała przeniknąć do popkultury dzięki Milošowi Formanowi i wspomnianej “tajemnicy”. Najbardziej tajemnicza, gdyż obrosła mitami: zamówiona przez anonimowego – przynajmniej dla Mozarta – mecenasa i przez Mozarta niedokończona. Spowijający Requiem mrok podsycał liczne mity dotyczące okoliczności powstania samego dzieła i śmierci geniusza, w owej mgle niedomówień kryją się także nazwiska kompozytorów, którzy podjęli się ukończenia mszy. Niemniej Mozart zostawił po sobie kompletne partie wokalne i instrumentalne w Introitus oraz zaledwie wokalne w lwiej części dzieła. Zaledwie? Okazuje się, że owe partie stanowią o sile Requiem, sile tak potężnej, że trudno wyobrazić sobie, by mógł pisać je ktoś z sił opadły. A jednak, Mozart zmarł podczas pracy nad swą, acz nie dla siebie przeznaczoną, mszą żałobną.

Capella Cracoviensis wykonuje Requiem rokrocznie w dzień Wszystkich Świętych. Tegoroczny koncert odbędzie się 1 listopada 2014 roku w Krakowie w Kościele św. Katarzyny o godzinie 20:00.


Publiczność zdecydowała, że podczas listopadowego koncertu cyklu „Warsaw Camerata à la carte! – muzyczna rezydencja 2014-2016” zabrzmi muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta, Mieczysława Karłowicza i Gustawa Holsta.

Tym razem melomani wybrali: Symfonię A-dur nr 29 Mozarta, Serenadę na smyczki Karłowicza i Suitę św. Pawła Holsta. Te piękne kompozycje wykona orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte. Po nim organizatorzy zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach.

Realizowany trzeci sezon cykl „Warsaw Camerata à la carte!” jest nowatorskim projektem, w którym słuchacze wybierają w drodze głosowania programy wszystkich imprez.

Koncert odbędzie się w niedzielę, 2 listopada 2014 roku o godz. 14:00 w Bazylice NSJ przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie.

Wstęp jest wolny.

Na stronie www.warsawcamerata.pl wkrótce rusza głosowanie na program następnego koncertu, który odbędzie się 30 listopada br. Zapraszamy do wyboru kolejnych kompozycji!

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Artyści ze Szwajcarii, USA i Polski. Koncerty, panele dyskusyjne, wystawy, pokazy filmów i kursy mistrzowskie. Koncerty i prezentacje w Filharmonii Narodowej, w Muzeum Łazienki Królewskie, na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w Domu Spotkań z Historią. 3 listopada 2014 roku rozpocznie się w Warszawie I Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego – „Paderewski Warszawie – Warszawa Paderewskiemu!”.

Festiwal potrwa do 8 listopada 2014 roku i jest organizowany przez Fundację „AVE ARTE”. Jego celem jest przypomnienie i spopularyzowanie wiekopomnych dokonań oraz twórczości wielkiego polskiego patrioty, światowej sławy artysty, Premiera i Ministra Spraw Zagranicznych II Rzeczypospolitej, kawalera Orderu Virtutti Militari, Honorowego Obywatela Miasta Stołecznego Warszawy – Ignacego Jana Paderewskiego.

Uroczyste otwarcie Festiwalu odbędzie się w Filharmonii Narodowej w Warszawie w dniu 3 listopada koncertem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka z solistami Kevinem Kennerem i Beatą Bilińską. Następnego dnia organizatorzy zapraszają do Muzeum Łazienki Królewskie na dwuczęściowy panel dyskusyjny w Pałacu Myśliwieckim. Jan Popis - dyrektor artystyczny Festiwalu i Prezes Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków poprowadzi rozmowę nt. Historyczne nagrania Ignacego Jana Paderewskiego. Jego gośćmi będą: prof. Wojciech Kocyan - dyrektor artystyczny Towarzystwa im. Paderewskiego (Los Angeles, USA) oraz dr Bożena Schmid-Adamczyk Prezes Organizacji Kulturalnej „Musica pro pace” (Genewa, Szwajcaria). Drugą cześć panelu pt. Paderewski Warszawie poprowadzi Ewa Kielak-Ciemniewska, Redaktor Naczelna miesięcznika „Stolica”, zapraszając do udziału varsavianistów. Wieczorem 4 listopada w Łazienkach - w Pałacu na Wodzie odbędzie się koncert Włodka Pawlika Paderewski - jazz – inspiracje. Tegoroczny laureat nagrody Grammy opracował specjalny program na festiwal, inspirując się twórczością Paderewskiego i zaprosił do udziału w koncercie również wokalistów: sopranistkę Annę Cymmerman i tenora Karola Kozłowskiego.

Trzeci dzień Festiwalu rozpocznie się kursem mistrzowskim dla młodych pianistów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, prowadzonym przez profesora Wojciecha Kocyana - pianistę i pedagoga, wykładowcę Loyola-Marymount University w Los Angeles. O godzinie 19.00 w sali koncertowej Uniwersytetu Fryderyka Chopina wystąpi Paderewski Trio ze Szwajcarii (David O’Doherty – skrzypce, Francesco Bartoletti – wiolonczela, Catherina Lemoni – fortepian). W drugiej części wieczoru w wykonaniu skrzypaczki Agaty Szymczewskiej w duecie z pianistką Joanną Marcinkowską usłyszymy m.in. Sonatę skrzypcową Paderewskiego. Koncert poprzedzi projekcja, nagrodzonego na Międzynarodowych Festiwalach w Chicago, Miami i Warszawie, filmu dokumentalnego pt. Paderewski człowiek czynu, sukcesu i sławy w reżyserii Wiesława Dąbrowskiego.

6 listopada organizatorzy zapraszają na dwie wystawy do Łazienek Królewskich. Pierwsza pn. Paderewski wygrał Polskę na fortepianie zostanie zaprezentowana w galerii plenerowej przy Al. Ujazdowskich, natomiast druga pn. Historia serca Paderewskiego w Podchorążówce o godz. 18.30. O godzinie 19.00 tego samego dnia - w Podchorążówce odbędzie się kolejna projekcja filmu Paderewski człowiek czynu, sukcesu i sławy oraz spotkanie z reżyserem. Na zakończenie wieczoru i zwieńczenie części koncertowej Festiwalu z recitalem wystąpi pianista Kevin Kenner, wykonując utwory Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego. W dniu 8 listopada organizatorzy zapraszają na Dzień Otwarty Polskiego Instytutu Dyplomacji im. I.J. Paderewskiego. W programie spacer śladami Paderewskiego, który spod hotelu Bristol poprowadzi Rafał Jabłoński. O godz. 13.00 w Domu Spotkań z Historią odbędzie się prezentacja filmu pt. Paderewski człowiek czynu, sukcesu i sławy i spotkanie panelowe z udziałem prof. Juliusza Chrościckiego i prof. Jerzego Kochanowskiego. Na zakończenie Festiwalu, w dniu 9 listopada o godz. 11.00 odbędzie się Msza święta w intencji Ojczyzny i wielkiego patrioty Ignacego Jana Paderewskiego w Bazylice Archikatedralnej p.w. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela w Warszawie.

Więcej


Iwona Glinka zaprasza na recital fletowy pt. Mój głos w tworzeniu nowej muzyki, który odbędzie się 4 listopada 2014 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej PFK w Operze Leśnej w Sopocie. Wstęp wolny.

- Współpraca z kompozytorami jest najbardziej ekscytującym i wymagającym aspektem mojego życia. – podkreśla Iwona Glinka. - Nie ma nic ważniejszego od mojego udziału w realizacji utworu, omawiania pomysłów, wpływów, nowych technik, a następnie wykonywania pierwszej światowej premiery. Podczas koncertu będzie można usłyszeć dzieła kompozytorów z Polski, Grecji, Wielkiej Brytanii, Kanady, Stanów Zjednoczonych i Australii.

Podczas recitalu odbędą się prawykonania trzech kompozycji: Entwirrung for solo flute (2013) Arlana Schultza (Kanada), Sgraffito for flute solo (2014) Rogera Redgate’a (Wielka Brytania) i Vox na dowolny instrument dęty (1977) Mariana Borkowskiego (Polska). Usłyszymy również utwory Piotra Grelli-Możejko (Kanada/Polska) – ...a Portmanteau of Shaddowes and Chimeras... (2005), Philipa Czaplowskiego (Australia) – Sonata for solo flute (2005), Michaila Travlosa (Grecja) – The castle of Kwidzyn for solo alto flute (2013), Forest birds arias for solo flute and solo alto flute (2003) i Progressions for flute solo (2007), Eugeniusza Glowskiego (Polska) – Mała fantazja na flet solo (1992) i Theodore’a Antoniou (Grecja/Stany Zjednoczone) – Moto perpetuo for flute solo (2002).


We wtorkowy wieczór, 4 listopada 2014 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się recital pieśni znakomitego artysty śpiewaka, solisty Opery Wiedeńskiej – Tomasza Koniecznego.

Barwa i wolumen jego głosu (bas-baryton) oraz maestria zarówno w warstwie wokalnej, jak i aktorskiej, stawia artystę w światowej czołówce wokalnej, zaś znakomite role – szczególnie Wagnerowskie – doczekały się wyśmienitych recenzji. Artysta z towarzyszeniem fortepianu, przy którym zasiądzie znakomity pianista Lech Napierała wykona pieśni Richarda Straussa, Sergieja Rachmaninowa i Tadeusza BairdaCztery Sonety Miłosne do słów Wiliama Szekspira.

Więcej


5 listopada 2014 roku rozpocznie się w Bydgoszczy szósta edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł” - imprezy, która dzięki swojej wyjątkowej formule zyskała stałe grono sympatyków. Program festiwalu jak zwykle zapowiada się niezwykle różnorodnie.

Głównym założeniem organizatorów jest popularyzowanie kameralistyki na najwyższym poziomie, przedstawienie jej atrakcyjnego i wielobarwnego oblicza, stwarzając jednocześnie festiwalowymgościom jak najlepsze warunki do odbioru muzyki.

Podczas tegorocznego festiwalu wystąpią znakomici artyści: Krzysztof Jakowicz, Atom String Quartet, The New Warsaw Trio oraz Aga Zaryan z trio jazzowym. Gospodarz festiwalu - zespół Barock Quartet - wystąpi wraz z towarzyszącymi muzykami w monograficznym koncercie, poświęconym twórczości Andrzeja Panufnika (współfinansowanym w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe Interpretacje”). Nowością w trakcie festiwalu będzie spektakl teatralny - monodram Bal u Salomona, na podstawie tekstu K. I. Gałczyńskiego, w wykonaniu Andrzeja Pieczyńskiego. Muzykę skomponowaną do spektaklu przez Roberta Kanaana zagra Barock Quartet.

Wieczory z muzyką kameralną w klimatycznych wnętrzach hali wodociągowej co roku przyciągają szerokie grono sympatyków. Dla publiczności jest to wyjątkowa okazja do spotkania ze znakomitymi muzykami występującymi w najznamienitszych salach koncertowych.

Bilety na wszystkie koncerty dostępne są w sklepach Empik oraz na portalu biletowym Ticketpro.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


VI Ogólnopolski Konkurs Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej odbędzie się w dniach 5-10 listopada 2014 roku w Filharmonii Krakowskiej.

To jedyny tego typu profesjonalny konkurs muzyki wokalnej w Krakowie. Jego pierwsza edycja miała miejsce w roku 2004, a kolejne organizowane są cyklicznie co dwa lata.

Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 5-7 listopada. Trzydniowe eliminacje wraz z koncertem wieńczącym II etap (z udziałem publiczności), a także finalizujący go Koncert Galowy (10 listopada) z udziałem laureatów i gwiazd przy akompaniamencie orkiestry, odbędzie się Filharmonii Krakowskiej. Koncert ten dedykowany będzie przewodniczącemu Jury Konkursu – jednemu z największych polskich tenorów, Wiesławowi Ochmanowi, w 55. rocznicę pracy artystycznej.

Ponadto 9 listopada w Złotej Sali Filharmonii Krakowskiej będzie miało miejsce spotkanie z Wiesławem Ochmanem pt.: Sięgnąć do gwiazd. W programie: koncert w wykonaniu Jubilata i jego uczennicy - Katarzyny Gierli, rozmowa z bohaterami wieczoru, wernisaż wystawy prac malarskich Wiesława Ochmana, zaprezentowanie nowych technologii w sztuce, prezentacja wydawnictw związanych z osobą artysty (płyty, książki).


Warszawska Opera Kameralna zaprasza w dniach 5 i 6 listopada 2014 roku na FuturOperę - wykonanie trzech kameralnych oper współczesnych młodych kompozytorów: Nikolet Burzyńskiej, Dariusza Przybylskiego i Ryana Latimera.

FuturOpera to projekt zakładający wykonanie podczas jednego wieczoru trzech kameralnych oper współczesnych młodych kompozytorów: Wasserstimmen Dariusza Przybylskiego - opery kryminalnej opartej na pradawnej eskimoskiej legendzie (z librettem Przemysława Fiugajskiego), Labirynt Orfeja Nikolet Burzyńskiej - opery symbolicznej opowiadającej o zmaganiach człowieka zagłębiającego się we własną świadomość, opartej na poezji Jacka Dobrowolskiego oraz Three Tall Tales Of Doctor Monsieur Facade Ryana Latimera, będąca rodzajem bajkowego intermezza. Wszystkie te dzieła łączy oryginalny język dźwiękowy oraz miejsce akcji, rozgrywające się na pograniczu jawy i snu, w wyjątkowym, hipnotycznym transie. Twórcą projektu jest dyrygent – Jarosław Praszczałek.

Projekt FuturOpera ealizowany jest w ramach programu „Scena Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej”, skierowanego jest do młodych kreatywnych twórców, absolwentów i studentów uczelni artystycznych, którzy chcieliby uzyskać pomoc w realizacji i promocji swoich projektów artystycznych. Wykonania odbywają się na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej od 1 października do 31 grudnia 2014 roku. Zgodnie z założeniami projektu artyści zakwalifikowani do programu są wspierani podczas realizacji autorskich pomysłów w szerokim zakresie, zależnie od charakteru projektu.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Więcej


Festiwal Poznań Baroque odbędzie się w dniach 5-15 listopada 2014 roku.

Cztery lata wystarczyły, by wśród miłośników muzyki dawnej utrwaliło się skojarzenie: listopad – Poznań – barok. Festiwal, który powstał w 2011 roku przy okazji obchodów Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej, po kilku latach przerodził się w wyjątkową imprezę, która muzykę dawną przybliża słuchaczom z całej Polski; ma swoich wiernych pasjonatów, ale i każdego roku przyciąga uwagę nowych, młodych odbiorców.

W tym roku o niemal każdym koncercie listopadowej odsłony Poznań Baroque można powiedzieć, że przynosi ze sobą jakieś odkrycie i jakieś zaskoczenie. Jeśli pojawiają się tutaj znani już twórcy to z muzyką, której wielu z nas jeszcze nigdy na żywo nie słyszało. Jeśli pojawia się muzyka, którą świetnie znamy, to wykonują ją artyści, o których nic albo prawie nic nie wiemy. Często te dwie niewiadome występują w parze.

- W tym roku dokonujemy wyraźnego rozdziału pomiędzy muzyką instrumentalną i wokalną – mówi Cezary Zych, dyrektor artystyczny festiwalu, i dodaje: – W muzyce instrumentalnej dominować będzie barok dojrzały, osiemnastowieczny. Natomiast część festiwalu poświęcona muzyce wokalnej prowadzić nas będzie konsekwentnie do jego kulminacji, czyli koncertowej (dwukrotnej) prezentacji przez Les Ambassadeurs opery Jerzego Fryderyka Handla Tamerlano. Śledząc poszczególne koncerty wokalne przemierzymy historię barokowej muzyki operowej, a naszymi przewodnikami będą, między innymi Jan van Elsacker i Marc Mauillon. Jak co roku oddamy nasze sceny we władanie przedstawicielom młodego i bardzo młodego europejskiego pokolenia. Wśród nich trzydziestolatkowie, tacy jak Alexis Kossenko, to już prawdziwi weterani. Tegoroczny festiwal pod wieloma względami różni się od poprzednich. Mamy nadzieję, że łączyć go będzie z nimi niepowtarzalna atmosfera i mnogość wspaniałych przeżyć.

Organizatorzy Festiwalu zwrócą w tym roku uwagę słuchaczy na ciekawe i mniej rozpoznane środowiska muzyki dawnej w Izraelu i Finlandii oraz, podobnie jak w poprzednich latach, zaproszą na koncerty wielkich postaci muzyki dawnej Shaleva Ad-el, Pierre’a Hantai oraz unikalnej konstelacji muzycznych osobowości, jaką jest formacja Stylus Phantasticus kierowana przez Friederike Heumann.

Podczas dziesięciu festiwalowych wieczorów zabrzmi muzyka w wykonaniu artystów z całego świata, a słuchacze będą mieli okazję usłyszeć utwory wykonywane na oryginalnych, barokowych instrumentach, w tym m.in. na violi da gamba, harfie, czy gitarze barokowej.

Festiwalowi będzie towarzyszyć nowa odsłona kolorystyczna motywu wizerunkowego stworzonego przez Małgorzatę Gurowską.

Program Festiwalu - na stronie: www.poznanbaroque.com


Magdalena Kožená – śpiewaczka o wielkiej światowej renomie – wystąpi w Filharmonii Narodowej w cyklu "Muzyka dawna" – w środę, 5 listopada 2014 roku o godz. 19:00. Towarzyszyć jej będzie zespół La Cetra z Bazylei pod dyrekcją Andrei Marcona.

Magdalena Kožená zyskała sławę po triumfie na Konkursie Mozartowskim w Salzburgu. Początkowo widziano w niej specjalistkę od Mozarta oraz muzyki czeskiej szybko jednak okazało się, że wszechstronny talent oraz głębia wokalnej ekspresji pozwalają artystce poruszać się w bardzo szerokim repertuarze, a jej domeną stała się muzyka baroku. Współpracowała z tak znakomitymi artystami z kręgu muzyki dawnej, jak Paul McCreesh czy John Eliott Gardiner, a w repertuarze późniejszych wieków występowała na scenach operowych całego świata (m.in. Metropolitan Opera w Nowym Jorku, wiedeńska Volksoper).

Magdalena Kožená, prywatnie żona słynnego mistrza batuty, Sir Simona Rattle’a, szefa Berlińskich Filharmoników, przybędzie do Warszawy z zespołem La Cetra, który dzięki znakomitym występom na licznych festiwalach oraz wysoko ocenianym nagraniom zyskał uznanie w środowisku muzyki dawnej. Od 2009 zespołem kieruje Andrea Marcon, wybitny włoski muzykolog, klawesynista i dyrygent.

Fascynujący program koncertu ukaże prawdziwą eksplozję muzycznych innowacji z początku XVII stulecia. Sztandarową postacią tej epoki był geniusz z Mantui, Claudio Monteverdi, już przez współczesnych nazywany „boskim” i on właśnie będzie głównym bohaterem koncertu. Jego zachowane kompozycje to niemal wyłącznie muzyka wokalna, toteż repertuar koncertu dopełnią kompozycje współczesnych mu włoskich twórców, którym historia muzyki zawdzięcza wczesne przykłady autonomicznej, wirtuozowskiej twórczości instrumentalnej.


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival“ to spotkanie artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę.

Do udziału w festiwalu zapraszani są artyści z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal prezentuje najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w nawiązaniu i poszanowaniu dla tradycji. Nieodzownym elementem festiwalu jest udział artystów lokalnych, spełniających powyższe założenia.
Wszystkie działania artystyczne traktowane są jako środek, który prowadzić ma do głębszego poznania otaczającej nas rzeczywistości i przemian zachodzących na świecie. 
Festiwal posiada otwartą formułę stylistyczną. Wykładnikiem w doborze artystów są: autentyczność prezentowanej sztuki (działania autorskie) oraz najwyższy poziom wykonawczy.

Mając w pamięci słowa profesora Bogusława Schaeffera, jednego z największych współczesnych kompozytorów polskich, iż tradycję należy szanować, ale pamiętać trzeba, iż tradycję tworzymy także tu i teraz, organizatorzy jako cel stawiają sobie dobierać artystów w taki sposób, aby prezentować sztukę autorską i nowatorską, z poszanowaniem najważniejszych osiągnięć czasu, który minął.

10. edycja Festiwalu będzie miała dwie odsłony: 6 listopada 2014 roku odbywać się będzie w Teatrze Powszechnym w Warszawie, a 7 i 8 listopada 2014 roku to Bydgoszcz, gdzie po raz pierwszy główne koncerty zaplanowano w Pomorskim Domu Sztuki (przy ul. Gdańskiej 20).

Festiwalowi towarzyszyć będą warsztaty, pokazy filmowe oraz wieczory muzyki improwiowanej, które odbywać się będą w Akademii Muzycznej oraz w klubie “Mozg”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


XVI Śląskie Dni Muzyki Współczesnej odbędą się w Katowicach między 30 października a 14 listopada 2014 roku.

W tym roku mija 30 lat od pierwszej edycji festiwalu-biennale, organizowanego przez katowicki oddział Związku Kompozytorów Polskich. Naczelną ideą Śląskich Dni Muzyki Współczesnej jest prezentowanie najciekawszych przykładów twórczości muzycznej XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem kompozytorów związanych ze Śląskiem. Od początków swojego istnienia Festiwal ma przywilej współpracowania z najwybitniejszymi śląskimi zespołami, takimi jak Filharmonia Śląska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkiestra Muzyki Nowej, Kwartet Śląski czy Zespół Śpiewaków Miasta Katowice CAMERATA SILESIA.

Na program Festiwalu złożą się cztery koncerty, podczas który odbędą się prawykonania pięciu nowych kompozycji: Andrzeja Dziadka - Koncert wiolonczelowy, Oscara Pradosa Sillero - Chant des nuagesdusoirStanisława Bromboszcza - Intensamente. Muzyka na 2 flety i fortepian, Łukasza Pieprzyka - FreeFlight i Jarosława Mamczarskiego - Poemat Liczb na baryton, kontrabas, fortepian i elektronikę. Usłyszymy także utwory m.in. Tadeusza Szeligowskiego, Piotra Perkowskiego, Wojciecha Kilara, Aleksandra Tansmana, Eugeniusza Knapika, Tomasza Sikorskiego, Aleksandra Lasonia i Tadeusza Wieleckiego.

Tegoroczna, XVI edycja Festiwalu organizowana jest we współpracy z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Agencją Artystyczną APPASSIONATO, przy wsparciu ze strony: Urzędu Miasta Katowice, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Muzyki i Tańca oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

ZOBACZ: program Festiwalu


Koncert kameralny z okazji 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika odbędzie się 6 listopada 2014 roku (czwartek) w Sali Wielkiej wrocławskiego Ratusza o godz. 19:00.

Utwory Panufnika były przez trzydzieści lat cenzurowane po tym, jak kompozytor wyjechał z Polski Ludowej, nie godząc się na ograniczenia wolności twórczej. Za granicą jego kariera nabrała jeszcze większego rozpędu, a w 1991 roku królowa Elżbieta II nadała mu tytuł szlachecki. Mimo iż Sir Andrzej Panufnik spędził połowę życia w Wielkiej Brytanii, w całej twórczości nawiązywał do rodzimego folkloru, historii oraz tradycji kulturowej i religijnej, co wyraźnie usłyszymy w Song to the Virgin Mary. Z kolei do napisania sekstetu smyczkowego Trains of Thoughts zainspirowała Andrzeja Panufnika podróż pociągiem. Przez cały utwór niemal wszystkie instrumenty grają staccato (oddzielając, urywając dźwięki) i w ten sposób imitują jednostajny stukot wagonów pociągu.

W programie koncertu – oprócz dwu kompozycji Panufnika – znajdzie się Sekstet smyczkowy B-dur op. 18 Johannesa Brahmsa. Wystąpi sekstet w składzie: Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce, Maria Sławek – skrzypce, Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka, Artur Rozmysłowicz – altówka, Rafał Kwiatkowski – wiolonczela i Marcin Zdunik – wiolonczela. Prowadzenie - Lech Dzierżanowski.


W związku z obchodami setnej rocznicy urodzin Andrzeja PanufnikaAkademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku postanowiła uczcić pamięć kompozytora, nagrywając płytę pt. Andrzej Panufnik: Concertos. Sesję nagraniową zainauguruje koncert muzyki Jubilata, który odbędzie się 6 listopada 2014 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej gdańskiej Akademii.

Podczas koncertu wystąpią: skrzypek Robert Kabara, wiolonczelista Roman Jabłoński i pianista Bogdan Czapiewski oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod dyrekcją Zygmunta Rycherta.

W programie trzy dzieła Andrzeja Panufnika: Koncert skrzypcowy, Koncert wiolonczelowy i Koncert fortepianowy.

WSTĘP WOLNY


W dniach 7-9 listopada 2014 roku w Rybniku odbędzie się kolejna już, tym razem jubileuszowa X edycja Międzynarodowego Festiwalu „Rybnicka Jesień Chóralna” im. Henryka Mikołaja Góreckiego.

Jest to festiwal, którego celem jest szeroko rozumiana promocja muzyki chóralnej oraz propagowanie najlepszych wzorców amatorskiego śpiewactwa chóralnego. W 2014 roku festiwal gościć będzie: w Domu Kultury Chwałowice (przesłuchania), w kościele pw. Matki Boskiej Bolesnej w Rybniku (Koncert Inauguracyjny), w kościele pw. Królowej Apostołów w Rybniku (Koncert Laureatów) i w Rybnickim Centrum Kultury - Koncert Finałowy pt. 6na6 =21 - koncert jubileuszowy Zespołu Wokalnego "6na6", którego gościem specjalnym będzie Ewa Bem.

Do części konkursowej Festiwalu zostało zakwalifikowanych 14 chórów: Krakowski Chór Żeński, Męski Zespół Wokalny Kairos z Lublina, Oktet Primafonia z Krakowa, Chór Męski Gorol z Jablunkova (Czechy), Bi-Bi Singers z Bielska Białej, Kameralny Chór PSM I i II St. w Gliwicach, Chór Kameralny Senza Rigore Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Chór Miasta Siedlce, Classic z Mińska (Białoruś), Sarmata Ars Bendzinensis z Będzina, Chór Studencki Collegium Iuvenum z Czeskiego Cieszyna, Vus Pardubice (Czechy), Stowarzyszenie Muzyczne - Chór Camerata z Wieliczki, Chór Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Więcej


Rok 2014, to rok w którym melomani na całym świecie; od Londynu po Chicago świętują setną rocznicę urodzin polskiego emigranta i jednego z czołowych kompozytorów, o którym pamięć próbowano przez lata wymazać z kart historii polskiej muzyki – Andrzeja Panufnika.

Jednym z ciekawszych muzycznych wydarzeń, zaplanowanych w ramach obchodów okrągłych urodzin kompozytora, będzie projekcja filmu dokumentalnego pt. Errata do biografii Andrzeja Panufnika, w reżyserii Grzegorza Brauna. Film będzie można obejrzeć 7 listopada 2014 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

Po projekcji, ok. godz. 19:20 rozpocznie się koncert w wykonaniu pianisty Pawła Kowalskiego oraz orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Dyrektora Artystycznego PFB – Ernst van Tiela. Obok kompozycji Sinfonia Sacra (1963), artyści wykonają Koncert fortepianowy (1986) Andrzeja Panufnika. Solistą koncertu będzie Paweł Kowalski, jeden z pierwszych wykonawców Koncertu, którego muzykalność, wrażliwość oraz doskonałość techniczną dostrzegł sam kompozytor podczas wykonania kompozycji na Festiwalu „Warszawska Jesień” w 1990 roku. Na drugą część programu złożą się m.in. Wariacje na temat Paganiniego (1978) Witolda Lutosławskiego. Utwory te, przeznaczone były pierwotnie, podobnie, jak ponad 200 innych transkrypcji z okresu okupacji, na dwa fortepiany i wykonywane podczas wieczorów w warszawskich kawiarniach w duecie z Andrzejem Panufnikiem. Partia solowa powierzona zostanie Pawłowi Kowalskiemu.

Muzykę uzupełni pokaz materiałów archiwalnych, pochodzących także z prywatnych zbiorów, dotyczących życia i twórczości Andrzeja Panufnika.

Cały koncert zostanie zarejestrowany i wydany na płycie, która będzie dostępna dla słuchaczy, odwiedzających mury Filharmonii na Ołowiance.


7 listopada 2014 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach odbędzie się koncert w 96. Rocznicę Odzyskania Niepodległości.

Wieczór rozpocznie Aubade na małą orkiestrę Michała Spisaka. Polski twórca, który od czasów powojennych mieszkał na stałe w Paryżu, postrzegany był przez swoich kolegów „z branży” jako osoba z dużym poczuciem humoru. Otrzymał wiele nagród na konkursach międzynarodowych, m.in. za skomponowanie Hymnu olimpijskiego w 1955 roku. Pisał głównie utwory instrumentalne sytuowane w ramach neoklasycyzmu. Jak sam zadeklarował, Aubade to muzyka, z której „słuchacz ma czerpać przyjemność z odkrywania ładu i porządku”.

W programie koncertu, którym Filharmonia uczci narodowe święto, nie mogło zabraknąć postaci kompozytora, pianisty, filantropa oraz polityka - Ignacego Jana Paderewskiego. Jego Koncert fortepianowy a-moll op. 17 jest jednym z najbardziej popularnych utworów nie tylko w twórczości kompozytora, ale także w całej literaturze fortepianowej . Być może dzieło naszego zasłużonego dla sprawy polskiej artysty otrzymało to zaszczytne pierwsze miejsce „za tematy śliczne, pełne serdeczności w pierwszej mazurowej części, poetyczne w Romansie, pełne namiętności w Finale”. Solistą w Koncercie będzie Marian Sobula.

W drugiej części wieczoru zabrzmi IV Symfonia d-moll Antoniego Dworzaka. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jacek Rogala.


Koncert „Dzieła Wszech Czasów” z okazji rocznicy urodzin Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się w piątek, 7 listopada 2014 roku o godz. 19 w Sali koncertowej Filharmonii w Bydgoszczy.

Patron Filharmonii bydgoskiej - Ignacy Jany Paderewski - był człowiekiem wielkiego serca i rozumu, hojnym filantropem, bezmiernie oddanym sprawom ojczyzny. Dla Polski - nieobecnej przez 123 lata (1795-1918) na politycznych mapach Europy zasługi Paderewskiego są bezcenne, bowiem niestrudzenie zabiegał o przywrócenie jej niepodległości i dzięki niemu zaowocowało to historycznym Traktatem wersalskim. Wyjątkowy talent wsparty wytrwałą i systematyczną pracą wyniósł artystę na szczyty światowej kariery muzycznej.

Podczas piątkowego koncertu w interpretacji pianisty Eduarda Kunza (na zdjęciu) usłyszymy Paderewskiego Fantazję polską, która obok Koncertu a-moll, zaliczana jest do najpopularniejszych utworów w polskiej literaturze pianistycznej i znalazła się w repertuarze wielu znanych pianistów i orkiestr na całym świecie. Paderewski wielokrotnie wykonywał ją podczas swoich podróży artystycznych w różnych krajach. W 1895 po koncertach w Nowym Jorku i Filadelfii krytycy największych dzienników wskazali, że kompozycja nie tylko przywołuje polski folklor, ale jest także symbolem całego narodu i przypomina o jego istnieniu.

Eduard Kunz, urodzony na dalekiej Syberii, w Omsku, uczył się w specjalnej szkole dla dzieci uzdolnionych im. Gniesinych w Moskwie i Moskiewskim Konserwatorium im. P. Czajkowskiego, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Następnie ukończył studia podyplomowe w Northern College of Music w Manchesterze (Wlk. Brytania). W latach 2000-2010 wygrał 14 znaczących, międzynarodowych konkursów, m.in. w Hiszpanii, we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Grecji, USA oraz w Polsce – 8. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy w 2010. Pianista stał się sensacją w Konkursie Pianistycznym im. P. Czajkowskiego w Moskwie, gdzie okrzyknięto go wybitną osobowością muzyczną i co przysporzyło mu tysiące fanów w całej Rosji i za granicą. Młody wirtuoz klawiatury jest członkiem Towarzystwa Muzycznego Filharmonii Moskiewskiej oraz wyłącznym pianistą Yamahy.

W programie koncertu znajdą się również kompozycje: Uwertura „Leonora III” Beethovena i Suita z baletu „Pietruszka" Strawińskiego. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej poprowadzi Marek Pijarowski.


Niewiele ponad stupięćdziesięciokilometrowy mur, dwie betonowe ściany o wysokości 3 metrów, dzielące Berlin na Wschodni i Zachodni. Dla władz reżimu była to „bariera antyfaszystowska”, dla reszty świata stał się symbolem represji i miejscem śmierci ponad 130 osób. Upadek Muru Berlińskiego jest jednym z najważniejszych symboli załamania się systemu komunistycznego w Europie. W listopadzie świętować będziemy 25. rocznicę tego wydarzenia. Z tej okazji, 7 listopada 2014 roku w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert Europejska droga do wolności (25 lat od upadku muru berlińskiego).

Podczas koncertu wykonana zostanie monumentalna kompozycja Benjamina Brittena War Requiem. Autor znany był ze swoich pacyfistycznych przekonań, a dzieło to jest protestem kompozytora przeciwko wojnie, agresji, przemocy i bezsensownej śmierci. Wspólne wykonanie utworu przez liczne, międzynarodowe grono wykonawców można odczytać jako metaforę ponownie łączącego się narodu i scalającej się, po dziesięcioleciach rozdzielenia, Europy. Tego wieczoru publiczności zaprezentuje się wyjątkowy aparat wykonawczy: połączone zespoły polskie i niemieckie pod batutą Ewy Strusińskiej. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, Neue Preussische Philharmonie z Berlina, trzy chóry oraz międzynarodowi soliści wykonają jedyną w swoim rodzaju mszę żałobną.


W piątek, 7 listopada 2014 roku Akademia Muzyczna w Łodzi zainauguruje drugą edycję AŻ Festiwalu, której program obejmuje 16 koncertów z udziałem gości z Polski i zagranicy oraz studentów i pedagogów uczelni. Wszystkie festiwalowe wydarzenia odbędą się w dniach 7 – 29 listopada w Sali Koncertowej Akademii (ul. Żubardzka 2a).

Pierwsza edycja AŻ Festiwalu została zorganizowana jesienią ubiegłego roku na otwarcie nowego budynku łódzkiej Akademii. – Ubiegłoroczny sukces festiwalu całkowicie zmienił jego status – wyjaśnia rektor Akademii Muzycznej prof. dr hab. Cezary Sanecki. – Na naszych oczach jednorazowe przedsięwzięcie, związane z otwarciem Sali Koncertowej, przerodziło się w imprezę cykliczną z coraz większym apetytem na przyszłość.

W czasie tegorocznego festiwalu na scenie Sali Koncertowej pojawi się wielu znakomitych artystów. Podczas inauguracji 7 listopada wystąpi jako solista Piotr Pławner – jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków młodego pokolenia. Orkiestrę Symfoniczną Akademii poprowadzi Nicolás Pasquet – profesor dyrygentury w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze. W programie wieczoru zaplanowano wykonanie: Koncertu skrzypcowego A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza, Uwertury „Die Geschöpfe des Prometheus” op. 43 Ludwiga van Beethovena oraz IV Symfonii f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego.
W następnych tygodniach Akademia gościć będzie światowej sławy barytona Siergieja Leiferkusa z recitalem pieśni Rachmaninowa (17 listopada) oraz francuskiego kompozytora i perkusistę Emmanuela Séjourné w monograficznym koncercie pt. Księga Kamieni i blask instrumentów perkusyjnych (24 listopada). Na finał festiwalu zabrzmi muzyka współczesna łódzkich kompozytorów pod dyrekcją Jerzego Swobody z solistami: wiolonczelistą Dominikiem Połońskim i klarnecistą Robertem Stefańskim (29 listopada).

Kilkakrotnie w trakcie imprezy zaprezentują się zespoły Akademii: Orkiestra Symfoniczna (7 i 29 listopada), Big Band Jacka Delonga (8 listopada), Orkiestra Barokowa połączona z zespołami z Wrocławia i Poznania, które poprowadzi Zbigniew Pilch w programie z muzyką synów Jana Sebastiana Bacha (18 listopada). Ponadto w Koncercie na dwie orkiestry wystąpią: Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ z łódzkiej Akademii i gościnnie Orkiestra Kameralna z Telemarku (20 listopada).

Jednym z ważniejszych wydarzeń 2. AŻ Festiwalu będą konkursowe prezentacje studenckich zespołów kameralnych ze wszystkich polskich uczelni muzycznych w ramach „Koncert Roku” (19 listopada). Jury „Koncertu Roku” stanowią rektorzy tych uczelni oraz przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wśród projektów kameralnych są m.in. sonaty na kwartet smyczkowy Gioacchina Rossiniego w wykonaniu profesorów polskich uczelni muzycznych: Izabeli Ceglińskiej, Andrzeja Gębskiego, Stanisława Firleja i Jana Kotuli (9 listopada). Kilka dni później utwory Grażyny Bacewicz, Aleksandra Tansmana i Kazimierza Wiłkomirskiego wykonają utytułowani młodzi wiolonczeliści z „Polish Cello Quartet”: Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec (15 listopada). Kameralnie zaprezentują się studenci klasy harfy (13 listopada), zaplanowane zostały również: „Koncert muzyki polskiej” (16 listopada) i „Koncert muzyki japońskiej” (23 listopada).

Dwa projekty przedstawi Wydział Wokalno-Aktorski. Będą to wersje koncertowe oper: Cyrulik sewilski G. Rossiniego, o której opowie znawca opery Sławomir Pietras (14 listopada) oraz Aleko S. Rachmaninowa (17 listopada). Dzięki pedagogom i studentkom rytmiki w programie festiwalu nie zabraknie wieczoru z tańcem – koncert „Z rekwizytem w roli głównej” wypełnią interpretacje ruchowe utworów muzycznych (26 listopada).

W trakcie festiwalu w foyer Sali Koncertowej AM będzie można oglądać wystawę tkaniny Wojciecha Sadleya pt. Materia i Transcendencja, zorganizowaną wspólnie z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Więcej