Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W niedzielę, 16 listopada 2014 roku w Audytorium Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie wystąpi orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka.

Koncert otworzy Nokturn Jerzego Fitelberga skomponowany w 1944 roku. Po nim nastąpi prawykonanie III Symfonii „Symmetrical Visions” Bartosza Kowalskiego – kompozycji powstałej w latach 2013-2014. Ostatnim punktem programu będzie Sinfonia Votiva (no. 8) Andrzeja Panufnika (1981, rev. 1984). Jej wykonanie to element projektu „Wielcy Kompozytorzy. Polsko-żydowska kultura muzyczna a dziedzictwo europejskie”, którego celem jest prezentacja muzyki znakomitych europejskich kompozytorów pochodzenia polsko-żydowskiego.

Symmetrical Visions Bartosza Kowalskiego to utwór napisany w latach 2013-2014 roku na zamówienie Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach programu Zamówienia Kompozytorskie realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kompozytor tak napisał o swoim najnowszym dziele:

"Przystępując do pracy nad partyturą trzeciej symfonii przyjąłem, iż o artystycznym walorze symetrii decyduje stopień jej niedoskonałości. Jak wiadomo, w przyrodzie nie występuje symetria idealna - jest jedynie zbliżona do doskonałości. Dwie połówki twarzy nigdy nie są identyczne. Mimo to postrzegane przez ludzkie oko obiekty symetryczne wydają się szczególnie intrygujące, gdyż skrywają w sobie tajemnicę złożoności świata. Symfonia nr III Symmetrical Visions to utwór, w którym zamiast dialogu tematów rozgrywa się walka rozmaitych zdarzeń symetrycznych. Nie mamy tu do czynienia ze ścisłą symetrią formy lecz z pewnego rodzaju wariacją akustycznych zjawisk symetrycznych rozgrywanych w czasie. Prostym przykładem symetrii w muzyce są rozmaite przeciwieństwa: crescendo - diminuendo, narastanie-wygaszanie, tony wysokie przeciwstawione niskim, dźwięki głośne kontra dźwięki ciche. Bardziej zaś złożonym, mniej oczywistym dla ucha procesem są zabiegi kontrapunktyczne: inwersje, rak tematu, retrogradacja oraz rozmaite działania fakturalne i instrumentacyjne. Są to jedynie środki, których sens uzależniony jest od intuicji twórczej. Nasuwa się jednak pytanie czy słuch ludzki jest równie wrażliwy na symetrię, jak ludzkie oko? Czy rezultat jest zjawiskiem artystycznym czy jedynie matematyką? Na te pytania próbuję odpowiedzieć w symfonii - bądź może właśnie poprzez jej skomponowanie, pozostawiam to bez jednoznacznej odpowiedzi."

Wstęp na koncert jest wolny – obowiązują rezerwacje online - www.polin.pl/rezerwacja

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej


Jak wydobywa się dźwięk z orientalnych instrumentów takich jak gu-zheng, czy morin-huur? Czy orkiestra jest jedynym instrumentem Europy i co w antyku dała muzyce globalizacja? O tym w niedzielę, 16 listopada 2014 roku opowie Maciej Żółtowski podczas ostatniej rozmowy czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”. Spotkanie, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Auli nr 106 w Warszawie.

Dotychczasowe rozmowy o muzyce współczesnej poruszyły wiele ciekawych i niekiedy frapujących tematów, jak również były znakomitą okazją do zapoznania się z interesującymi kompozycjami i ich twórcami. Tak będzie również i tym razem.

Gość spotkania Maciej Żółtowski (ur. w 1971 roku) - kompozytor, dyrygent, skrzypek i pedagog. Studiował kompozycję u Mariana Borkowskiego, a dyrygenturę u Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jego utwory wykonywano zarówno w Polsce jak i na Ukrainie, w Rosji, Tatarstanie, Mongolii, Chinach i Japonii, a nagrane przez niego płyty otrzymywały liczne krajowe i międzynarodowe nagrody. Był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Cypryjskiej Orkiestry Państwowej w Nikozji, a od 2007 roku kieruje Radomską Orkiestrą Kameralną.

Swoją aktywność Maciej Żółtowski dzieli pomiędzy komponowanie, a dyrygenturę. Szefuje także orkiestrze filharmonicznej działającej bez filharmonii. Wszechstronne zainteresowania dają mu szeroki ogląd zarówno na kwestie twórczości, jak i roli muzyki w świecie współczesnym i dawnym - wbrew pozorom nie tak odległym. Kompozytor zaprezentuje również kilka instrumentów z własnej azjatyckiej kolekcji, które wykorzystywał w swoich utworach, jak gu-zheng czy morin-huur.

Spotkanie jak zawsze poprowadzi Małgorzata Kołcz - absolwentka klasy kontrabasu gdańskiej AM oraz filologii klasycznej poznańskiego UAM. Jest kameralistką i muzykiem orkiestrowym. Zajmuje się również wykonywaniem muzyki eksperymentalnej. Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturą wyższą. Jest współtwórcą m.in.: projektu scenicznego „Audio Stage”, warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”. Współpracowała m.in. z festiwalami „Warszawska Jesień”, „Warszawskie Spotkania Muzyczne” i „Audio Art”.

Wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program cyklu spotkań


Koncert pamięci Adolphe’a Saxa w 200. rocznicę urodzin i 120. rocznicę śmierci odbędzie się 16 listopada 2014 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Gościem specjalnym wieczoru będzie saksofonista Jean-Denis Michat.

Wystąpią: Krzysztof Koszowski, Jakub Muras, Szymon Zawodny – saksofon, Agnieszka Kopacka-Aleksandrowicz, Agata Muras – fortepian, Duet LES SONS D’AIR: Alicja Wołyńczyk – saksofon, Jarosław Gałuszka – akordeon, Fluent Ensemble: Wojciech Psiuk – saksofon, Paweł Janas – akordeon oraz Morpheus Saxophone Quartet: Pablo Sánchez Escariche Gasch, Alicja Szlempo, Szymon Nidzworski, Wojciech Psiuk.

W programie utwory m.in.: Guillermo Lago, Mikołaja Majkusiaka, Astora Piazzolli, Francisa Poulenca, Dariusza Przybylskiego, Jacoba ter Veldhuis, André Waigneina.


Tadeusz Strugała poprowadzi Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach w niedzielę, 16 listopada 2014 roku o godz. 12:00.

W programie koncertu znajdą się trzy kompozycje: Uwertura-fantazja Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego, Cztery sonety miłosne Tadeusza Bairda i Adagietto z V Symfonii Gustava Mahlera. W roli solistów wystąpią: Tomasz Konieczny - bas-baryton i Marcin Majchrowski – komentator. Koncert odbędzie się w nowej siedzibie NOSPR.

Cztery sonety miłosne (1956) Tadeusza Bairda to wyimki z muzyki dla teatru (do inscenizacji Romea i Julii). Baird – człowiek o charakterze niezwykle dyskretnym a zarazem kompozytor, który potrafił w wielkich formach osiągnąć najwyższe rejestry ekspresji – zapisał się w historii muzyki polskiej także znakomitymi stylizacjami. Do tego kręgu należą szekspirowskie Sonety (w tłumaczeniu Macieja Słomczyńskiego), układające się w cykl zamknięty i przejmujący. W roku 1969 sporządził Baird wersję z klawesynem.

Przed koncertem Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich Oddział Katowice przeprowadzi zbiórkę pienieżną na pomoc świąteczną dla rodaków we Lwowie i na dawnych Kresach Wschodnich.


W niedzielę, 16 listopada o godz. 18.00, w Filharmonii Krakowskiej gościć będzie jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych – Kwartet Śląski.

Cieszący się międzynarodową sławą i koncertujący na estradach większości krajów Europy, obu Ameryk i Azji zespół, wystąpi przed krakowską publicznością w bardzo interesującym repertuarze. Wieczór otworzy II Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego – jedna z pierwszych jego kompozycji, do których przeniknęły elementy folkloru podhalańskiego, m.in. rozpoznawalne fragmenty melodii Hej idem w las, piórko mi się migoce czy Pocies chłopcy, pocies zbijać; utwór zajmujący wysokie miejsce w kameralistyce europejskiej XX stulecia. Dalej Andrzej Panufnik, którego przez wiele dziesięcioleci nie grywana z przyczyn politycznych twórczość w tym roku doczekała się niezwykłej częstotliwości wykonań (a to za przyczyna obchodzonej przez muzyczny świat setnej rocznicy urodzin kompozytora). Kwartet Śląski wykona II Kwartet smyczkowy Messages Andrzeja Panufnika – utwór powstały w 1980 roku na zamówienie Festiwalu Muzycznego Północnej Walii; oraz Song to the Virgin Mary na sekstet smyczkowy, do którego wykonania zespół zaprosił zaprzyjaźnionych artystów: Piotra Reicherta (altówka) i Arkadiusza Dobrowolskiego (wiolonczela). Wieczór kameralny z Kwartetem Śląskim zamknie słynne Grande sestetto concertante Es-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta, w wersji Christophera Hogwooda, czyli transkrybowana na zespół kameralny Symfonia koncertująca na skrzypce, altówkę i orkiestrę (KV 364).

Zarówno arcyciekawy dobór repertuaru, jak i renoma śląskich kameralistów, których liczne nagrody (w tym trzykrotny Fryderyk; nagroda Orfeusz czy Gloria Artis) świadczą o powszechnym uznaniu ich maestrii, stanowią znakomita rekomendację dla niedzielnego wieczoru spędzonego w Filharmonii Krakowskiej.


Dziewiąta edycja Międzynarodowego Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego odbędzie się w dniach 17 listopada - 7 grudnia 2014 roku. To swoista wielka gala celebrytów świata muzyki, dająca niespotykaną możliwość przemierzenia bogactwa muzycznych interpretacji podczas 17 koncertów festiwalowych. Wśród wykonawców znajdą się m.in. Andreas Scholl, Leszek Możdżer, Paul Goodwin, Henning Kraggerud, The King's Singers, Mnozil Brass, Aukso, NOSPR, Camerata Silesia czy Capella Cracoviensis.

Oto będziemy mieć do czynienia z protagonistami światowej czołówki w swoich artystycznych domenach. Dla przykładu można przybliżyć sylwetki tych choćby wykonawców, których obecność na Festiwalu będzie miała miejsce po raz pierwszy, jak Andreas Scholl, śpiewak o międzynarodowej sławie, którego kultowy kontratenor stał się niemalże synonimem tego rodzaju głosu i stylu wokalnego jaki artysta uprawia, czy Paul Goodwin, znakomity brytyjski dyrygent, specjalizujący się głównie w interpretacji muzyki historycznej i będący dziś jednym z największych autorytetów w tej dziedzinie.

Grono tych wybitnych artystów, zebranych pod banderą Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego, da niebywały popis najkunsztowniejszych umiejętności wirtuozerii i interpretacji w zaskakujących odsłonach, jak chociażby brytyjski zespół The King’s Singers z twórczością patrona festiwalu czy Leszek Możdżer w Barokowym galimatiasie. Z pewnością swoimi nietypowymi interpretacjami zaskoczy austriacki zespół Mnozil Brass w programie Happy Birthday. Po raz pierwszy w Polsce będzie można również usłyszeń światowej klasy norweskiego skrzypka Henninga Kraggeruda, któremu towarzyszyć będzie znakomita orkiestra AUKSO pod dyrekcją maestro Marka Mosia.

Gwiazdy festiwalu usłyszymy zarówno w utworach kameralnych, jak i wielko-obsadowych, w muzyce dawnej i współczesnej, ekstatycznej i refleksyjnej. Podczas koncertu finałowego wykonane zostanie najdonioślejsze dzieło inspirowane tematyką świąteczną - Oratorium Bożonarodzeniowe J. S. Bacha, którego interpretacji dokonają, pod przewodnictwem maestro Paula Goodwina, dwa polskie zespoły - Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Camerata Silesia.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Jeden z najwybitniejszych skrzypków młodego pokolenia - Mariusz Patyra, w towarzystwie Orkiestry Sinfonia Viva pod dyrekcją Krzysztofa Herdzina, przygotował specjalną trasę pod hasłem „Paganini Millenium Tour”. Obejmować ona będzie trzy koncerty w filharmoniach w Łodzi – 17 listopada 2014 roku, Gdańsku – 18 listopada 2014 roku i w Warszawie – 19 listopada 2014 roku.

Artysta wykona perły muzyki klasycznej, m.in. utwory Paganiniego, Kreislera czy Piazzolli. Podczas trasy planowane jest nagranie albumu płytowego „Live”, który ma ukazać się w Polsce, w Niemczech i we Włoszech.

Mariusz Patyra naukę gry rozpoczął w wieku siedmiu lat w Olsztynie i kontynuował ją w Warszawie, Hanowerze i Cremonie. Dzięki ciężkiej pracy udało mu się zostać laureatem prestiżowych międzynarodowych konkursów skrzypcowych, m.in. w Hanowerze i Cremonie. Występował na scenach całego świata: w Europie, obu Amerykach i w Azji. Koncertował z wybitnymi orkiestrami, m.in.: Royal Chamber Orchestra Tokyo, Orchestra di Roma czy Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jego najważniejszym osiągnięciem jest jednak zwycięstwo na konkursie skrzypcowym „Premio Nicolo Paganini” w Genui w 2001 roku - dotąd nie udało się to żadnemu Polakowi. Za najlepsze wykonanie Kaprysów Paganiniego zdobył specjalną nagrodę: wierną kopię skrzypiec „Il Cannone” (Armata), które należały do wielkiego Mistrza Paganiniego.

Mecenasem wydarzenia jest Bank Millennium. Producentem koncertów jest Jacek Sylwin Management.


Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza 17 listopada 2014 roku o godz. 18.00 na koncert z okazji 250-lecia śmierci Jeana Philippa Rameau i 300-lecia urodzin Carla Emmanuela Bacha, podczas którego wystąpi Międzyuczelniana Orkiestra Barokowa.

W skład Orkiestry wchodzą połączone orkiestry barokowe Akademii Muzycznej im K. Lipińskiego we Wrocławiu, Akademii Muzycznej im I. J. Paderewskiego w Poznaniu i Akademii Muzycznej im G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

Utwory wykonane podczas koncertu zaprezentują dwa główne style narodowe muzyki baroku - styl francuski i niemiecki. Program koncertu jest także stylistycznym przekrojem tendencji kompozytorskich i ewolucji idiomu orkiestrowego na przestrzeni stu lat od J. B. Lullego do C.P.E. Bacha. Usłyszymy więc dwie suity wyabstrahowane z dzieł scenicznych mistrzów francuskiej opery - Le Bourgeois Gentilhomme J. B. Lullyego z 1670 roku oraz Les Indes Galantes J. Ph. Rameau z roku 1735. W drugiej części koncertu muzycy zagrają III Suitę Orkiestrową D-dur BWV 1068 J. S. Bacha z 1731 roku w jej pierwszej postaci wykorzystującej tylko instrumenty smyczkowe z nieodłącznym towarzyszeniem basso continuo, suitę która zdradza niezaprzeczalną francuską proweniencję stylistyczną. W programie nie zabraknie też nawiązań do klasycyzmu, usłyszymy bowiem Sinfonię d-moll FK 65 W. F. Bacha napisaną w latach czterdziestych XVIII wieku oraz przedziwną i kapryśną Sinfonię E-dur Wq 182/6 C.P.E. Bacha, skomponowaną dla barona van Swietena w 1773 roku, w okresie dojrzałego już stylu klasycznego.

Międzyuczelniana Orkiestra Barokowa wystąpi także w Akademii Muzycznej im G. i K. Bacewiczów w Łodzi (18 listopada 2014) oraz w Akademii Muzycznej im I. J. Paderewskiego w Poznaniu (19 listopada 2014).


W środę, 19 listopada 2014 roku o godz. 19.00 zainaugurowany zostanie cykl Koncertów Uniwersyteckich w jubileuszowym 70. sezonie artystycznym Filharmonii Krakowskiej.

W Auli Collegium Novum odbędzie się koncert kameralny, którego integralną częścią jest wykład naukowy. Tym razem prelekcję wygłosi prof. dr hab. Aleksander Skotnicki, wybitny uczony, hematolog, transplantolog i specjalista chorób wewnętrznych, ordynator Kliniki Hematologii Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, twórca nowoczesnego ośrodka leczenia nowotworowych chorób krwi oraz transplantacji szpiku. Wykład profesora wygłoszony podczas Koncertu Uniwersyteckiego poświęcony będzie relacji lekarz – pacjent we współczesnym świecie.

A w części muzycznej – Trio Cracovia w zmienionym składzie: Wiesław Kwaśny – skrzypce, Julian Tryczyński – wiolonczela oraz Szymon Nehring – fortepian, zastępujący Jerzego Tosika-Warszawiaka. Warto podkreślić, iż ten niespełna dwudziestoletni pianista w listopadzie 2014 roku zdobył laury X Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam" w Bydgoszczy. W wykonaniu artystów usłyszymy Trio d-moll op. 32 Antona Areńskiego oraz Trio op. 1 Andrzeja Panufnika.


Koncert symfoniczny w 100. rocznicę urodzin Andrzeja Panufnika odbędzie się w Auli Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w czwartek, 20 listopada 2014 roku o godz. 19.00.

Wystąpi Arkadiusz Adamczyk – fagot oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Pawła Kotli. W programie: Epitafium Katyńskie i Koncert fagotowy Andrzeja Panufnika oraz Symfonia d-moll C. Francka.

Na koncert wydawane będą bezpłatne wejściówki do odbioru w holu Auli w dniu koncertu od godz. 18.15.


Koncert monograficzny Eunho Chang - koreańskiego kompozytora mieszkającego w Warszawie odbędzie się w czwartek, 20 listopada 2014 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie cykl Sanjo: Sanjo I na skrzypce solo, Sanjo II na wiolonczelę solo, Sanjo III na flet solo, Sanjo IV na sopran solo i Sanjo V na organy solo. Wystąpią: Sunyoon Won, Mikołaj Pałosz, Rafał Żołkoś, Angele Chemin i Dariusz Przybylski.

Sanjo jest formą tradycyjnej muzyki koreańskiej, a charakteryzuje się wykorzystaniem tylko jednego instrumentu melodycznego, któremu może towarzyszyć instrument perkusyjny. W tak intymnym kontakcie z instrumentem solowym mają krystalizować się melodia i rytm. W cyklu utworów na instrumenty solowe Sanjo kompozytor prezentuje własne widzenie tradycyjnej muzyki swojego kraju, używając współczesnych środków kompozytorskich oraz instrumentów, które w moim zamyśle imitować będą instrumenty koreańskie za sprawą użycia odpowiednich technik wykonawczych. Cykl Sanjo jest ciągle otwarty, w planach są kolejne ogniwa na akordeon oraz perkusję.

Wstęp wolny.


W 10. rocznicę śmierci prof. Marka Stachowskiego, wybitnego kompozytora, zasłużonego pedagoga i rektora Akademii Muzycznej w Krakowie, uczelnia zaprasza w dniach 20-22 listopada i 29 listopada – 1 grudnia 2014 roku na cykl wykładów, koncertów i wystaw poświęconych Jego pamięci.

Spotkania mają na celu przypomnienie osobowości, twórczości i autorytetu, jakimi prof. Stachowski (na zdjęciu) przyświecał wielu pokoleniom kompozytorów, nie tylko krakowskich.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.
 

Więcej


Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski oraz FUNDACJA f.o.r.t.e. zapraszają na „Probówkę” - pierwsze przedsięwzięcie edukacyjne z dziedziny muzyki współczesnej przydatne dla każdego.

Nowy otwarty program edukacyjno-muzyczny zorganizowany we współpracy z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie jest adresowany do szerokiego spektrum publiczności, ze szczególnym uwzględnieniem ludzi młodych, w wieku szkolnym i studentów. Uczestnicy spotkań będą wnikliwie przyglądać się zagadnieniom muzyki współczesnej, ale większość wykładów będzie dedykowana osobom niezwiązanym zawodowo z muzyką. Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny.

W programie drugiego cyklu wydarzeń „Probówki”: Interdyscyplinarność odbędzie się rozmowa, warsztat i koncert/performens pt. O dwóch takich, co uratowali Warszawską Jesień z udziałem Krzysztofa Knittla, Tadeusza Wieleckiego i uczestników warsztatów (20 listopada 2014, w godz. 17.00-20.30), spotkanie, warsztat i prezentacja pt. O nowoczesnych technikach wykonawczych z udziałem Andrzeja Strumiłło, Mikołaja Pałosza i Aliny Mleczko (28 listopada 2014, w godz. 10.00-13.00) oraz spotkanie, warsztat i otwarta próba pt. Historia pewnego utworu, z udziałem Stasysa Eidrigevičiusa, Aliny Mleczko, Klaudiusza Barana, Andrzeja Bauera i uczestników warsztatów (28 listopada 2014, w godz. 17.00-20.30). W programie wydarzeń znajdą się kompozycje Krzysztofa Knittla, Tadeusza Wieleckiego, Pawła Mykietyna i Sofii Gubaiduliny. Wystąpią: Tadeusz Wielecki – kontrabas, Krzysztof Knittel – instrumenty elektroniczne, multimedia, Alina Mleczko – saksofon, Klaudiusz Baran – akordeon, Andrzej Bauer – wiolonczela, Andrzej Strumiłło - artysta plastyk, Stasys Eidrigevičius – artysta plastyk, Lech Dzierżanowski – prowadzenie.

UWAGA: NABÓR OTWARTY! ilość miejsc ograniczona zgłoszenia mailowe (nazwisko + nr telefonu) pod adresem: forte@csw.art.pl

Więcej


W dniach 21-23 listopada 2014 roku na terenie Zamku w Lublinie oraz Centrum Kongresowego Uniwersytetu Przyrodniczego odbędą się trzy koncerty, organizowane w ramach I Lubelskiego Festiwalu Operowego „OPERAcjaZAMEK”. Towarzyszyć im będzie szereg dodatkowych wydarzeń, realizowanych w miejscach użyteczności publicznej pod wspólnym hasłem „miłości do opery”.

Festiwal zainauguruje kameralny koncert I love you Mozart, podczas którego artyści zaprezentują operową twórczość tego wybitnego kompozytora. Następnie najmłodsi widzowie będą mogli zobaczyć Upiora w orkiestrze, czyli muzyczny spektakl realizowany na amerykańskiej licencji, w trakcie którego zaplanowano najprawdziwsze śledztwo prowadzone przez słynnego Herlacka Sholmesa! Wisienką na operowym torcie będzie wydarzenie z flagowego cyklu organizatora Festiwalu - Fundacji Fabryka Sztuki, czyli Speaking Concert pt. Rossini Saute, z udziałem orkiestry symfonicznej pod dyrekcją Marcina Sompolińskiego. W trakcie wieczoru przedstawionych zostanie wiele nieznanych okoliczności dotyczących życia kompozytora, zaś widzowie będą mieli okazję wysłuchać najważniejszych fragmentów Cyrulika Sewilskiego. Całość uzupełniona zostanie materiałami filmowymi, zrealizowanymi specjalnie na potrzeby koncertu w Bolonii, Pesaro i Sewilli oraz komentarzem dyrygenta.

Więcej


Prawykonanie kompozycji Loophole Jana Duszyńskiego, autora muzyki m.in. do filmów Pokłosie i Jack Strong, odbędzie się podczas koncertu 21 listopada 2014 roku w sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu.

Duszyński ukończył z najwyższą oceną studia kompozytorskie w słynnej Juilliard School of Music w Nowym Jorku, otrzymał stypendia Fundacji Kościuszkowskiej, a także Stypendium im. Witolda Lutosławskiego. Jego najnowszy utwór powstał na zamówienie Narodowego Forum Muzyki.

W programie koncertu znajdzie się również Polka cyrkowa Igora Strawińskiego, Romeo i Julia (wybór z suit 1-3) Sergiusza Prokofiewa i Concerto Notturno na skrzypce i orkiestrę Mikołaja Góreckiego – z Marcinem Markowiczem w roli solisty. Orkiestrę Symfoniczną NFM poprowadzi Michał Klauza.


Muzyka, światło, obraz – w tych przestrzeniach rozegra się projekt artystyczny Muzyka Kosmosu, organizowany przez młodych twórców, działających przy Stowarzyszeniu „Varsoviae Regii Cantores”. Pomysłodawczynią projektu jest reżyser, autor tekstów i muzyk – Maja Baczyńska, realizująca projekty filmowo-muzyczne. Koncert odbędzie się w sobotę, 22 listopada 2014 roku, o godzinie 19:00 w Auli Kryształowej Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, przy ul. Nowoursynowskiej 166. Wstęp wolny.

Koncert Muzyka Kosmosu będzie artystyczną próbą przedstawienia zagadnień związanych ze Wszechświatem, zabierając słuchaczy w wyjątkową podróż. W trakcie wieczoru zabrzmią utwory wyróżniających się polskich kompozytorów muzyki współczesnej – głównie młodego pokolenia – inspirowane fizyką, astronomią i kosmosem. Muzyce towarzyszyć będą projekcje obrazów dotyczących zjawisk kosmicznych i Wszechświata oraz specjalne oświetlenie wnętrza sali koncertowej – słuchacze zostaną przeniesieni w świat niezwykły, nieznany, w którym brzmienia dźwięków odbiegają od tych codziennych, ziemskich.

Wieczór rozpocznie prawykonanie utworu Wojciecha Błażejczyka Particle horizon – kompozycji na gitarę elektryczną, obiektofony i live electronics. Tytułowy Horyzont cząstek (Particle horizon) to pojęcie oznaczające największą odległość, z której cząstki mogłyby przemieścić się do obserwatora w wieku Wszechświata. Utwór charakteryzują nietypowe brzmienia, dzięki zastosowaniu oryginalnego instrumentarium – obiektofonów, tj. przedmiotów codziennego użytku, których dźwięk jest przetwarzany na żywo.

W programie koncertu znajdzie się także prawykonanie kompozycji Artura Słotwińskiego Księżycowy spacer na chór mieszany a cappella. Utwór powstał w jeden wieczór, tuż po obserwacjach astronomicznych Księżyca. Kompozytor, patrząc na srebrny glob, przypomniał sobie słowa Neila Armstronga, wypowiedziane wiele lat temu: That's one small step for [a] man, one giant leap for mankind i wykorzystał je w warstwie tekstowej chóru.

Następnie zabrzmi Pulsar Adama Sławińskiego – na syntetyczną warstwę dźwiękową i rozbudowany, bogaty zestaw instrumentów perkusyjnych. Jest to opowiedziana muzycznie historia życia i śmierci gwiazdy, przeradzającej się w tytułowy Pulsar. Kolejne dzieło Cywilizacja (muz. Kalina Świątnicka, sł. Maja Baczyńska, głos – Zuza Gaińska, wiz. Inga Dembowska) to utwór audiowizualny stanowiący fragment autorskiego spektaklu Dziwnotwór Mai Baczyńskiej. Kula ziemska przedstawiona została tu jako materia odwiecznie toczona przez tajemniczego żuka gnojowego, strażnika wszechświata.

W finale usłyszymy prawykonanie kompozycji Aleksandry Gryki |H_HE| na dwa chóry, multiperkusję i elektronikę, powstałej specjalnie na zamówienie Stowarzyszenia Varsoviae Regii Cantores. Utwór intryguje oryginalnym językiem dźwiękowym i poszukiwaniem niestandardowych środków wyrazu. Jest próbą przedstawienia za pomocą muzyki procesu powstania wszechświata.

Przed publicznością wystąpi młody, znany już warszawskiej publiczności Chór Kameralny Varsoviae Regii Cantores oraz dopiero wkraczający na scenę artystyczną Chór Kameralny Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Całością dyrygować będzie Joanna Maluga. Na instrumentach perkusyjnych zagra Leszek Lorent, zaś na gitarze elektrycznej, obiektofonach i live electronics – Wojciech Błażejczyk.

Koncertowi towarzyszyć będzie interdyscyplinarna konferencja naukowa poświęcona związkom muzyki i kosmosu: Harmonia mundi – sacra et profana. Konferencja odbędzie się 21 listopada 2014 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (Sala Senatu), ul. Okólnik 2, w godz. 10:00-17:30.

Więcej informacji o wydarzeniu – na stronie: http://vrc.art.pl/muzyka_kosmosu.html

Kompozycja Aleksandry Gryki została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" – priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Koncert fortepianowy Andrzeja Panufnika i Elegia Tadeusza Bairda zabrzmią w Filharmonii Zielonogórskiej w piątek, 21 listopada 2014 roku o godz. 19:00.

W roli solisty wystąpi Paweł Kowalski, a Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej poprowadzi Czesław Grabowski.

W programie koncertu znajdzie się także Alborada del gracioso M. Ravela i Ognisty ptak I. Strawińskiego.


W dniach 21-23 listopada 2014 roku w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odbędzie się konferencja i festiwal "De Musica 2014".

Program wydarzenia obejmuje konferencję związaną z tematyką pisma "Diagonali", wydawanego przez Stowarzyszenie „De Musica”, poświęconego powiązaniom kultury polskiej i śródziemnomorskiej, dyskusje na temat relacji między historią a teorią muzyki oraz na temat pism krytyka Andrzeja Chłopeckiego, a także koncerty. Utwory M. Weinberga, L. Dallapiccoli, D. Szostakowicza, D. Scarlattiego, A. Scarlattiego, G.F. Händla i innych kompozytorów wykonają m.in. Ewelina Nowicka, Marek Szlezer, Maciej Grzybowski, Anna Karasińska, Dagmara Barna i Lilianna Stawarz.

Wstęp wolny.

Kierownictwo naukowe i artystyczne: prof. Michał Bristiger
Organizatorzy: Stowarzyszenie „De Musica”, Muzeum Łazienki Królewskie

Wydarzenie finansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

ZOBACZ: program - plik PDF


Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika odbędzie się w piątek, 21 listopada 2014 roku o godz. 19 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

W programie znajdą się cztery kompozycje: Uczeń czarnoksiężnika P. Dukasa, II Koncert fortepianowy g-moll op. 22 C. Saint-Saënsa, Sinfonia sacra Andrzeja Panufnika i Krzesany Wojciecha Kilara. Wystąpią: Beata Bilińska – fortepian i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego.


Znany tenor Jose Cura powróci 22 listopada 2014 roku na polską scenę po wielu latach nieobecności, prezentując wyjątkowe wydarzenie.

Na koncercie w Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu zatytułowanym Jose Cura i jego goście nie tylko zaśpiewa, ale również zadyryguje orkiestrą. W programie koncertu znajdą się sławne arie operowe i znane pieśni. Artyście towarzyszyć będzie Bogusław Morka - wybitny polski tenor oraz Agnieszka Kozłowska – sopranistka, solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonawcom akompaniować będzie Cracow Event Orchestra, a orkiestrą, na zmianę z Maestro Cura, dyrygował będzie Tomasz Chmiel.

Jose Cura jest śpiewakiem wyróżniającym się głosem pozostającym na długo w pamięci słuchaczy oraz aktorem, którego obecność na scenie wnosi oddech świeżego powietrza. Jako artysta łączy w sobie umiejętności reżysera, scenarzysty oraz muzyka doskonałego. Ta niespotykana kombinacja wszechstronności i charyzmy sprawia, że za każdym razem kiedy pojawia się na scenie każda sala koncertowa jest wypełniona po brzegi.
Jose Cura urodził się 5 grudnia 1962 roku w Rosario w prowincji Santa Fe. Jego talent muzyczny rozwijał się błyskawicznie: w wieku 12 lat rozpoczął naukę gry na gitarze pod okiem Juana di Lorenzo. W wieku 15 lat zadebiutował jako dyrygent chóru, a rok później rozpoczął naukę kompozycji u Carlosa Castro oraz naukę gry na fortepianie w szkole Zulmy Cabrera. Wielką pasją nastoletniego Jose był sport – przez pewien czas rozważał nawet karierę zawodowego rugbisty, niemniej za radą swych nauczycieli poświęcił się muzyce.

Więcej


Wpisując się w skłaniający do kontemplacji nastrój Wszystkich Świętych i Zaduszek, Chór Polskiego Radia przygotował specjalny koncert również na ten listopadowy okres.

W wieczorze zatytułowanym Memento Mori zabrzmią m.in. Stabat Mater Giovanniego Pierluigi da Palestriny, Agnus Dei z filmu König der Letzten Tage i Modlitwa do Małej Tereski Wojciecha Kilara, In paradisum na 11 głosów męskich Pawła Szymańskiego, Salve Regina Pawła Łukaszewskiego, Rex tremendae majestatis Bartosza Kowalskiego, Lux aeterna Romualda Twardowskiego, Salve Regina Andrzeja Krzanowskiego czy Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego.

Koncert odbędzie się w sobotę, 22 listopada 2014 roku o godz. 19.00 w kościele ss. Norbertanek w Krakowie. Chór poprowadzi Anna Szostak.


Światowej sławy artyści - Andreas Scholl oraz Huberman Trio wystąpią w nowo wybudowanej Sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, 22 listopada 2014 roku w ramach 9. Międzynarodowego Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego.

Huberman Trio, w składzie Sándor Jávorkai (skrzypce), Tomasz Wabnic (altówka) oraz Ádám Jávorkai (wiolonczela) zagrają niezwykle wymagające i pięknie zaaranżowane (przez D. Sitkovetsky’ego) na trio smyczkowe Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha, które obecnie są w trakcie nagrywania i publikacji, natomiast Andreas Scholl wykona pieśni i arie Arvo Pärta oraz Antonio Vivaldiego. Andreasa Scholla, którego muzyczny zapał zjednoczy się ze słynnym estońskim kompozytorem, zabrzmi tym razem w Katowicach z dodatkową kameralną obsadą. Wieczór zostanie uświetniony Stabat Mater Antonio Vivaldiego w wykonaniu z Vera Zhuk (skrzypce), Grzegorz Frankowski (kontrabas) oraz Tamar Halperin-Scholl (klawesyn).

Koncert zostanie zarejestrowany dla firmy DECCA.

Więcej


„Pisząc na skrzypce, ulegałem, jak sądzę, oddziaływaniu mych dziecięcych wspomnień – zapachu drewna, z którego ojciec budował swe instrumenty, i nieustannego grania mojej matki – tak że utwór ten stał się jakąś pielgrzymką w przeszłość i nieuchronnie wypełnił się polską atmosferą”. Tak Andrzej Panufnik, syn lutnisty i skrzypaczki wspominał pracę nad Koncertem skrzypcowym. Niewątpliwie zainspirowała go znakomita sztuka wykonawcza legendy skrzypiec, Yehudi Menuhina, który poprosił go stworzenie tego utworu. Dzieło jest tak pełne osobistych uczuć, że skończywszy pracę, Panufnik uznał, iż może je dedykować wyłącznie swojej żonie, Camilli Panufnik. Menuhin nie tylko na to przystał, ale zadedykował jej również prawykonanie.

Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika z Christianem Danowiczem w roli solisty usłyszymy w sobotę, 22 listopada 2014 roku o godz. 18.00 we wrocławskim Oratorium Marianum. Orkiestrę Leopoldinum poprowadzi Günter Pichler - założyciel i pierwszy skrzypek słynnego Alban Berg Quartett.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje Josepha Haydna i Beli Bartóka.


Wpisując się w skłaniający do kontemplacji nastrój Wszystkich Świętych i Zaduszek Chór Polskiego Radia przygotował specjalny koncert na listopadowy okres. W wieczorze zatytułowanym Memento Mori zabrzmią m.in. Stabat Mater Giovanniego Pierluigi da Palestriny, Agnus Dei z filmu König der Letzten Tage Wojciecha Kilara, In paradisum Pawła Szymańskiego oraz Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego. Koncert odbędzie się 22 listopada 2014 roku w kościele ss. Norbertanek w Krakowie.

W ostatnich dniach listopada Chór Polskiego Radia spotka się z Raschèr Saxophone Quartet. Na koncerty z tym kapitalnym zespołem zaprosi zarówno melomanów z Polski (28 listopada, Filharmonia Krakowska), jak i Niemiec (30 listopada, Luterische Kirche, Konstanz). W programie utwory Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego i Krzysztofa Meyera. Zespołami dyrygować będzie Izabela Polakowska-Rybska.


22. Festiwal Muzyki Kameralnej "Kwartet Śląski i jego goście" odbędzie się w dniach 22-30 listopada 2014 roku w Sali kameralnej nowej siedziby NOSPR (prolog festiwalu - 22 listopada) oraz w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (koncerty 23, 26, 29 i 30 listopada). Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem Andrzej Panufnik i jego muzyczny świat w stulecie urodzin.

Kwartet Śląski od dawna już posiada w swoim dorobku nagrania płytowe wszystkich utworów kameralnych tegorocznego Jubilata z udziałem kwartetu smyczkowego. Program festiwalu obejmie większość z nich: II i III Kwartet smyczkowy, obydwa Sekstety - Trains of Thaught i Song to the Virgin Mary, Trio fortepianowe op. 1, a ponadto Sinfonię concertante na flet, harfę i orkiestrę kameralną oraz Tryptyk Jagielloński na orkiestrę kameralną.

Towarzyszyć im będą utwory kameralne Beli Bartoka, Antona Weberna i Richarda Straussa, a także na każdym z koncertów Wolfganga Amadeusza Mozarta. Te ostatnie zaprezentowane zostaną w nieoryginalnych wersjach, jak choćby słynne Requiem w transkrypcji na kwartet smyczkowy Petera Lichtentala, Grande Sestetto concertante czyli transkrypcja Sinfonii concertante Es-dur KV 364 na sekstet smyczkowy z 1808 roku, Koncert fortepianowy C-dur KV 415 w opracowaniu na fortepian i kwartet smyczkowy i Sinfonia concertante KV 279b w oryginale na obój, klarnet, fagot i waltornię w aranżacji Nathana Stutcha na kwartet smyczkowy i orkiestrę.

Z muzykami Kwartetu Śląskiego (Szymonem Krzeszowcem, Arkadiuszem Kubicą, Łukaszem Syrnickim i Piotrem Janosikiem wystąpią: altowiolista Piotr Reichert, wiolonczeliści Arkadiusz Dobrowolski i Adam Krzeszowiec, flecista Łukasz Zimnik, klarnecista Bartosz Pacan, harfistka Aneta Janiszewska oraz pianiści Piotr Banasik i Anna Krzeszowiec.

Inaugurację festiwalu zaszczyci swoją obecnością Lady Camilla Panufnik.

Na koncerty w Akademii Muzycznej wstęp za okazaniem bezpłatnych wejściówek, do sali NOSPR wstęp za biletami.

Projekt tego wydarzenia zyskał wsparcie finansowe Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Śląskiego, Miasta Katowice, Przedsiębiorstwa Usług Naukowo-Technicznych PRO NOVUM Sp. z o.o. oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Organizatorem festiwalu są muzycy Kwartetu Śląskiego, Fundacja "Młoda Muzyka Śląska", zaś współorganizatorami katowicka Akademia Muzyczna oraz NOSPR.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej


Koncert pt. Oskar Kolberg Polak z wyboru odbędzie się 22 listopada 2014 roku w Kościele Ewangelicko-Augsburskim Św. Trójcy w Warszawie (Pl. Małachowskiego 1).

W programie pieśni z „Dzieł Wszystkich” Oskara Kolebrga: Chtórani, Jasiu, pojadzies (Którędy, Jasiu, pojedziesz); Żebyś ty chmielu; A za lasem wołki moje; Posadzę ja jabłoneckę; Pieśń piastunek i Pieśń usypiająca; Swatkowie mali (Nie uginaj się kalinowy moście); Duma Na Podolu biały kamień; Piszczałeczko jedyna; Leć głosie po rosie; Zawitaj ranna jutrzenko; A chto na pomoc wzywa Onufrego; Wysła na pole oraz Boże Święty, Boże Wielki; Z powagą przygotujcie; Dzierż nas, Panie, przy swym słowie, Pieśń wieczorna Dzienne prace, trudy dzienne; Uwielbiam cię siano wonne i Chrystus, Syn pierworodny Ojca Przedwiecznego. Wystąpią: Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew, kierownictwo artystyczne, Justyna Stępień – śpiew (sopran), Agata Harz-Hanaj – śpiew, Adam Strug – śpiew, Rafał Grozdew – śpiew (tenor), Marta Maślanka – cymbały, Małgorzata Szarlik-Woźniak – skrzypce żłobione, Maria Erdman – organy, Remigiusz Mazur Hanaj – lira korbowa, skrzypce, Sabionetta Kwartet: Agnieszka Obst-Chwała, Marcin Sochan- skrzypce, Aleksandra Demowska-Madejska- altówka, Maciej Łukaszuk- wiolonczela, Chór Modo Maiorum p/d Michała Straszewskiego.


V Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) odbywać się będzie od marca do listopada zawsze w czwartą niedzielę miesiąca oraz w trzecią niedzielę grudnia 2014 roku o godzinie 19.00. Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00. Wstęp wolny.

Terminy recitali:

  • 23.03.2014 Thomas Lennartz (Drezno)
  • 27.04.2014 Jarosław Tarnawski (Poznań)
  • 25.05.2014 Tomas Trotter (Birmingham)
  • 22.06.2014 Heiko Holtmeier (Berlin)
  • 27.07.2014 Stefan Schmidt (Würzburg)
  • 24.08.2014 Tobias Aehlig (Paderborn)
  • 28.09.2014 Pierre Pincemaille (Paryż/Saint-Denis)
  • 26.10.2014 Stefan Palm (Neuss)
  • 23.11.2014 Jarosław Wróblewski (Warszawa)
  • 21.12.2014 Michał Markuszewski (Warszawa)

Szczegóły – na: www.festiwal.reformowani.pl


23 listopada 2014 roku o godz. 18:00 w Centrum kongresowym ICE Kraków odbędzie się pierwszy akustyczny koncert symfoniczny. Będzie to wielka gala jubileuszowa „Nowe otwarcie”, obchodzącej 20-lecie działalności Sinfonietty Cracovii, jak również pierwszy w Krakowie koncert pod batutą jej nowego dyrektora, Jurka Dybała – cenionego dyrygenta i animatora życia muzycznego oraz muzyka słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Wspólnie z orkiestrą swój jubileusz będzie świętować także Krzysztof Penderecki.

- Sinfonietta to wspaniały, szczególnie mi bliski zespół. Dlatego cieszę się, że będziemy świętować razem – powiedział Krzysztof Penderecki.

20 lat temu Krzysztof Penderecki wraz z żoną Elżbietą przyczynił się do powstania Sinfonietty Cracovii. Z okazji jubileuszu orkiestry, Maestro - dokładnie w dniu swych urodzin - zadyryguje własnymi kompozycjami w ICE Kraków. Awangardowa muzyka Mistrza zostanie przedstawiona w zderzeniu z "nowymi mediami".

Sinfonietta ma w stałym repertuarze wiele dzieł Mistrza, jednak tym razem zostaną one zaprezentowane w wyjątkowo atrakcyjny sposób, bo w oprawie taneczno-multimedialnej Daniela Stryjeckiego. Tancerz i choreograf Daniel Stryjecki, po głośnym sukcesie swoich realizacji na rozdaniu Paszportów Polityki, przygotował sugestywną wizualizację graficzno-taneczną w autorskiej technice efektu „Hallo” do Anaklasis Krzysztofa Pendereckiego.

Wspólnie z orkiestrą wystąpi także jeden z najwybitniejszych harfistów naszych czasów, Xavier de Maistre – również po raz pierwszy w Krakowie. Ten francuski wirtuoz – solista, pierwszy w historii wytwórni płytowej RCA/Sony Classical harfista na ekskluzywnym kontrakcie, na co dzień występuje z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Wiener Philharmoniker, Chicago Symphony, czy Orchestre de Paris, pod batutą takich mistrzów, jak: Simon Rattle i Riccardo Muti. W ICE Kraków, wspólnie z Sinfoniettą pod dyrekcją Dybała, wykona niezwykle popularne Concierto de Aranjuez Joaquína Rodrigo w oryginalnej wersji kompozytorskiej na harfę i orkiestrę.

Koncert zwieńczy „przebój” muzyki klasycznej – Symfonia z nowego świata Antonina Dvořáka. Kompozycją zadyryguje nowy dyrektor Sinfonietty Cracovii, Jurek Dybał. Do sugestywnego podtytułu Symfonii Dvořáka nawiązuje tytuł gali – „Nowe otwarcie”, które odnosi się do artystycznej działalności zespołu i jego wizerunku pod nową dyrekcją.

W dniach 25-30 listopada 2014 roku 20 muzyków Sinfonietty wykona na 20-lecie 20 koncertów-niespodzianek w przestrzeni publicznej miasta, nierzadko w bardzo nietypowych lokalizacjach.

Obchody 20-lecia objęte są honorowym patronatem Prezydenta Miasta Krakowa, Jacka Majchrowskiego.


Solowa i kameralna muzyka akordeonowa wypełni program koncertu 23 listopada 2014 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Usłyszymy kompozycje A. Ginastery, B. Bartóka, Y. Takahashi, A. Kusjakowa, W. A. Mozarta i C. Saint-Saënsa oraz Palindrom na dwa akordeony Bogdana Dowlasza i Concerto Classico w wersji na akordeon i fortepian Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Wystąpią: Kamila Olas, Przemysław Wojciechowski, Iwo Jedynecki, Paweł Ściebior, Jędrzej Jarocki, Leszek Kołodziejski, Eneasz Kubit, Michał Gajda – akordeony, Karolina Mikołajczyk, Paulina Kusa - skrzypce, Jennyfer Fouani - flet, Julia Wolańska-Gajda – fortepian.


Koncert monograficzny Mariana Borkowskiego, zatytułowany „Portret Kompozytora w 80. Rocznicę Urodzin” odbędzie się 23 listopada 2014 roku w Sali Joachima na Universität der Künste w Berlinie.

W programie znajdzie się pięć kompozycji Jubilata: Toccata na fortepian (1960), Speranza na flety i fortepian (1976), Images II na dowolny instrument smyczkowy (1975), Fragmenti na fortepian (1962) i Visions III na kwartet smyczkowy (2003). Wystąpią: Rita D’Arcangelo — flety, Magdalena Heinz — skrzypce, Marcin Tadeusz Łukaszewski — fortepian, Kwartet Smyczkowy Diverso w składzie: Marcin Ostrowski — I skrzypce, Dagmara Foryś — II skrzypce, Magdalena Krawczuk — altówka i Zofia Łodygowska — wiolonczela.

W ramach obchodzonego w roku 2014 jubileuszu osiemdziesięciolecia urodzin Profesora Mariana Borkowskiego odbyło się dotychczas prawie 30 koncertów - w wielu krajach i na kilku kontynentach, m.in. w: Chile (Viña del Mar), Korei Południowej (Seul), Łotwie (Ryga), Niemczech (Berlin, Brauweiler), Polsce (Warszawa, Bydgoszcz, Legnica, Lubostroń, Łańcut, Polkowice), Turcji (Antalya), Rosji (Krasnojarsk), Rumunii (Bukareszt), Stanach Zjednoczonych (Princeton — New Jersey, Irvine — California) i Wielkiej Brytanii (St Albans). Wykonywano podczas nich utwory Jubilata przeznaczone na instrumenty solowe, duety i zespoły kameralne, kompozycje chóralne, utwory wokalno-instrumentalne i na orkiestrę smyczkową. Niektóre z dzieł prezentowano wielokrotnie, częstokroć w interpretacji różnych artystów, zespołów kameralnych i wokalnych, chórów i orkiestr.

Ostatnie dwa koncerty jubileuszowe odbędą się w Warszawie w Salach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – uczelni, z którą prof. Marian Borkowski związany jest od kilkudziesięciu lat – początkowo jako student, a od 1968 roku jako wykładowca. 9 grudnia 2014 roku w ramach koncertu pt. Współczesna muzyka wiolonczelowa w wykonaniu wiolonczelisty Friedricha Gauwerky’a usłyszymy solowe Visions I i Images II, a dzień później podczas koncertu zatytułowanego Rektorzy Warszawskiej Uczelni Muzycznej zabrzmią kompozycje chóralne Jubilata: Hosanna II na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, Lux na chór mieszany a cappella, Libera Me I na chór mieszany a cappella oraz Hymnus na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną. Chór Mieszany i Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina poprowadzi Piotr Borkowski — dyrygent.


Pierrot Lunaire op. 21 Arnolda Schönberga i Not I na sopran, zespół instrumentalny i elektronikę Agaty Zubel usłyszymy w niedzielę, 23 listopada 2014 roku o godz. 18.00 w sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wystąpią: Agata Zubel - Sprechgesang, sopran, Cezary Duchnowski - realizacja warstwy elektronicznej i Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Pierrot Lunaire zajmuje w twórczości Arnolda Schönberga miejsce szczególne. Pośród wielu opusów staje się niemal symbolem – zapowiedzią tworzenia nowej świadomości muzycznej. Utwór wieńczy doświadczenia ekspresjonistyczne tego twórcy, a równocześnie poprzedza moment wprowadzenia przez kompozytora techniki dodekafonicznej – techniki, która stała się nierozerwalnie związana z jego nazwiskiem i najbardziej dla niego rozpoznawalna. W Pierrot Lunaire Schönberg, jak w żadnym innym utworze, urzeczywistnił w sposób pełny dramatyczno-muzyczną wizję świata.

Solistką w utworze będzie Agata Zubel, jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci w muzyce współczesnej. Zubel łączy w sobie precyzją i wrażliwość znakomitego interpretatora, z niezwykłym talentem twórcy. Jako kompozytorka Zubel prezentowana była na wszystkich najważniejszych polskich festiwalach oraz nagradzana na prestiżowych konkursach w Polsce i za granicą. Jako wykonawczyni ma na swoim koncie wiele świetnych interpretacji uwiecznionych na licznych nagraniach płytowych. W swoim repertuarze artystka posiada zarówno kompozycje własne, jak i dzieła innych twórców. Podczas wieczoru zaprezentowana zostanie jej kompozycja Not I, opierająca się na monologu Samuela Becketta. Pod względem estetycznym utwór nawiązuje do tradycji sonorystycznej. Kompozycja otrzymała najwyższą notę podczas 60. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Pradze.


Koncert z cyklu „Mistrz i uczeń” w wykonaniu bułgarskich pianistów - Konstancy Dyulgerovej i Ludmila Angelova odbędzie się 24 listopada 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie: 12 Melodii ludowych (wybór) Witolda Lutosławskiego, Sonata fortepianowa f-moll op. 57 (Appassionata) Ludwiga van Beethovena, Polonez-Fantazja op. 61, Nokturn cis-moll op. 27 nr 1, Scherzo b-moll op. 31 Fryderyka Chopina, 3 Mazurki (h-moll op. 31 nr 1, As-dur op. 16, cis-moll op. 17) Aleksandra Michałowskiego, Grand Polonaise Fis-dur op. 6 Juliusza Zarębskiego oraz 4 Etiudy z cyklu Szkoła podwójnych dźwięków op. 64 Maurycego Moszkowskiego.

Bezpłatne karty wstępu.


Uroczystość Odpustową ku czci Św. Katarzyny Aleksandryjskiej uświetni Polski Chór Kameralny wykonaniem Missa Brevis Krzysztofa Pendereckiego z okazji 81. urodzin Kompozytora. Uroczystość w obecności Maestro wraz z małżonką odbędzie się 25 listopada 2014 roku o godz. 18:00 w Kościele św. Katarzyny w Gdańsku.

Polski Chór Kameralny jest jedynym polskim chórem wykonującym wszystkie dzieła Krzysztofa Pendereckiego na chór a cappella. W styczniu 2013 roku miało miejsce pierwsze polskie wykonanie utworu Missa Brevis, które w tym roku będzie treścią unikatowego prezentu jakim jest numerowany obiekt książkowy wraz z dołączonym nagraniem utworu w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego. Celem Wydawnictwa jest umożliwienie osobom obcującym z rękopisami Kompozytora obserwowania utworów niejako in statu nascendi. Autentyzm prezentowanych rękopisów oraz rytm i czystość formalna mają skłonić do kontemplacji dzieła muzycznego i duchowego przygotowania na spotkanie z Kompozytorem i Jego Dziełem. Ekskluzywne wydawnictwo Missa Brevis opracowane graficznie przez Prof. Sławomira Witkowskiego, zawiera prezentację rękopisów (szkiców i skończonej partytury) składających się na kompozycję Missa Brevis (2012). Prezent zostanie uroczyście wręczony Jubilatowi podczas Mszy Świętej w kościele św. Katarzyny w Gdańsku.


Choć w PRL-u Andrzej Panufnik cieszył się uznaniem władz, dotkliwie odczuwał brak swobody twórczej krępowanej doktryną socrealizmu. Zdecydował się w końcu na podróż w jedną stronę: emigrację. W 1954 roku opuścił Polskę i osiadł na stałe w Anglii. Na podróż w drugą stronę: do Polski, musiał czekać aż 36 lat – ojczyznę odwiedził w 1990 roku na zaproszenie festiwalu „Warszawska Jesień”. Być może te doświadczenia sprawiły, że jeden z jego utworów kameralnych ma związek z podróżą - inspiracją dla sekstetu Train of Thought (Pociąg myśli) stała się droga pociągiem. „Hipnotyczna powtarzalność rytmu kół wyzwala we mnie ciągłość myśli” – przyznawał kompozytor. By oddać to wrażenie, zastosował jednostajny rytm, nasuwający na myśl stukot wagonów.

Kompozycję Trains of Thought Andrzeja Panufnika usłyszymy w wykonaniu sekstetu smyczkowego „Studio” we wtorek, 25 listopada 2014 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. Zespół wystąpi w składzie: Tomasz Bartosiak – skrzypce, Izabela Ceglińska – skrzypce, Jolanta Kukuła-Kopczyńska – altówka, Dorota Stanisławska – altówka, Tomasz Starek - wiolonczela i Maciej Baran – wiolonczela. W programie koncertu znajdzie się także Sekstet smyczkowy Es-dur op. 3 Jerzego Lefelda (1898-1980), który należał do czołowych pianistów-kameralistów swoich czasów, oraz I Sekstet smyczkowy op. 18 Johannesa Brahmsa.

Wykonanie utworów Andrzeja Panufnika odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje”.


Współczesna muzyka orkiestrowa, organowa, kameralna i elektroniczna wypełni 65. sesję „Musica Moderna” organizowaną przez łódzką Akademię Muzyczną w dniach 26 listopada – 17 grudnia 2014 roku.

Program imprezy to: koncert z udziałem solistów i orkiestry w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej, dwa koncerty kameralne i koncert muzyki elektronicznej w nowym budynku przy al. 1 Maja 4, ponadto koncert organowy, który po raz pierwszy odbędzie się w ramach sesji w Archikatedrze Łódzkiej. Najmłodszych melomanów organizatorzy zapraszają w Mikołajki na koncert „mm” do Szkoły Muzycznej przy ul. Sosnowej. Dopełnieniem programu są imprezy towarzyszące w postaci wykładów i prezentacji gości z zagranicy: Debory Bradley-Kramer z Columbia University w Nowym Jorku, rosyjskiego kompozytora Alexandra Raskatova i śpiewaczki Eleny Wassilievej (sopran). Gościnnie wystąpią również: kompozytor Jarosław Płonka z Akademii Muzycznej w Krakowie z wykładem ilustrowanym oraz warszawski zespół Integro.

Inauguracja artystyczna 65. sesji „Musica Moderna” odbędzie się podczas koncertu 29 listopada (godz. 18.00), który jest jednocześnie finałem drugiej edycji AŻ Festiwalu. Będzie to koncert w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi pod dyrekcją Jerzego Swobody z udziałem solistów: Dominika Połońskiego (wiolonczela) i Roberta Stefańskiego (klarnet). Usłyszymy m.in. prawykonanie utworu młodej kompozytorki Marty Śniady - aer na klarnet i orkiestrę kameralną, Rapsod Zygmunta Krauzego oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę kameralną Sławomira Kaczorowskiego. Ostatnim punktem koncertu jest Symfonia kameralna op. 110a Dymitra Szostakowicza.

Następne dni sesji wypełnią koncerty kameralne. W poniedziałek, 1 grudnia podczas koncertu Dźwiękowe oblicza usłyszymy m.in. utwory Grażyny Bacewicz, Jerzego Bauera, Gustava Holsta, Andrzeja Hundziaka, Dariusza Przybylskiego i Aleksandra Tansmana. We wtorek, 2 grudnia w południe zaplanowano koncert poświęcony młodym kompozytorom i młodym wykonawcom, a wieczorem Piotr Grajter i Miłosz Bazelak – organiści związani z łódzką Akademią – zagrają w Archikatedrze utwory Krzysztofa Grzeszczaka, Piotra Grajtera i Bernarda Pietrzaka (w 90. rocznicę urodzin kompozytora). W czwartek najnowsze utwory zaprezentują kompozytorzy związani ze Studiem Komputerowym Muzyki Elektronicznej AM, m.in. Jacek Partyka, Artur Zagajewski, Piotr Pniak, Monika Dalach i Tomasz Szczepanik.

Wstęp wolny na wszystkie imprezy za wyjątkiem koncertu z solistami i orkiestrą 29 listopada. Bilety w cenie 20 zł i 10 zł dostępne w kasie Sali Koncertowej AM (ul. Żubardzka 2a) wtorek – piątek w godz. 14.00-18.00 oraz na godzinę przed każdym koncertem.

Więcej


Chór Polskiego Radia zaprasza na drugie już w swej karierze spotkanie z Raschèr Saxophone Quartett.

W programie koncertu 28 listopada 2014 roku w Filharmonii Krakowskiej znajdą się kompozycje napisane specjalnie z myślą o tym kapitalnym niemieckim zespole, m.in. Kwartet saksofonowy wybitnego polskiego twórcy Krzysztofa Meyera czy On the Dignity of Man Bernda Franke, w którym kompozytor sięgnął po tekst swoistego "manifestu" renesansowego humanizmu – fragment wstępu do 900 tez filozofa Pico della Mirandoli. Artyści zaprezentują ponadto chóralne dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego (Matko najświętsza), Krzysztofa Pendereckiego (Agnus Dei, O gloriosa Virginum), Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego (Warrum toben die Heiden), a także opracowany na chór i kwartet saksofonowy motet Singet dem Hern ein neues Lied Johanna Sebastiana Bacha.

Ten sam program oba zespoły zaprezentują również publiczności niemieckiej, występując dwa dni później w Konstancji, w ramach Bach-Wochen Konstanz 2014.

Więcej informacji – na: www.fundacjasonoris.org


Trois poemes d'Henri Michaux Witolda Lutosławskiego usłyszymy w piątek, 28 listopada 2014 roku o godz. 19.00 w Filharmonii we Wrocławiu.

W pierwszej części utworu pt. Myśli, gdy chór śpiewa „Myśleć, żyć – morze niezbyt wyraźne”, melodie głosów prowadzone są tak, by ich kontury zacierały się i były niewyraźne. W środkowym liryku wokaliści zamiast śpiewać mówią, szepczą i krzyczą. Pozbawione melodyjności i harmonii wykorzystanie głosu pasuje do gwałtownej treści drugiego z wierszy – obrazu walki dwóch mężczyzn, którą ogląda i komentuje tłum gapiów. W trzeciej, spokojniejszej części śpiew brzmi tak, jak sugerują poszczególne wersy poezji – jest zamglony, szklisty, to znów świetlisty.

Kompozycję wykona Chór i Orkiestra Symfoniczna NFM pod dyrekcją Benjamina Shwartza i Agnieszki Franków-Żelazny. W programie koncertu znajdą się także utwory Claude’a Debussy’ego - Preludium do Popołudnia fauna i Maurice’a Ravela - Dafnis i Chloe.


Sinfonietta na orkiestrę symfoniczną Piotra Majchrzaka (na zdjęciu) - utwór dedykowany miastu Bielsko-Biała – będzie miała swoje prawykonanie w piątek, 28 listopada 2014 roku o godz. 18 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej (ul. Wyspiańskiego 5).

Sinfonietta na orkiestrę symfoniczną napisana została w 2014 roku specjalnie dla Orkiestry Symfonicznej ZPSM pod dyrekcją Andrzeja Kucybały. Utwór jest dedykowany miastu Bielsko-Biała i powstał w ramach zamówień kompozytorskich Instytutu Muzyki i Tańca oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


W dniach 28-30 listopada 2014 roku zagości w Warszawie Rzeczpospolita Kolberga. To przedsięwzięcie łączące Jesienną Edycję festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata” z zakończeniem programu Akademia Kolberga. W ciągu trzech dni będzie można wziąć udział w koncercie, warsztatach i Nocy Tańca, a dodatkowo, dzięki prezentacjom Szkół Tradycji, dowiedzieć się o działaniach współczesnych kontynuatorów muzycznych tradycji z całej Polski.

W roku 2014, który jest rokiem Oskara Kolberga, ojca polskiej i europejskiej folklorystyki, festiwal „Wszystkie Mazurki Świata” podjął się przypomnienia różnych tradycji muzycznych związanych z historycznym obszarem Rzeczpospolitej. Trzy z czterech części dawnej Polski - północno-zachodnia, północno-wschodnia oraz południowo-wschodnia zostały zaprezentowane podczas festiwalu w kwietniu. Ostatnia, czwarta część, zostanie przedstawiona 28 listopada, na koncercie pod tytułem Rzeczpospolita Kolberga: Kraina Południowo-Zachodnia. W programie m.in. pieśni reemigrantów z Bośni w wykonaniu zespołu „Ocice”, reemigrantów z Bukowiny w wykonaniu „Dunawca” ze Zbylutowa, pieśni kresowo-lwowskie - Bronisława Chmielowska i grupa „Pieśni Odzyskane”, muzyka Górali Żywieckich - Przemek Ficek i Marcina Blachura oraz pieśni religijne protestantów z Beskidu Śląskiego w wykonaniu grupy „Stejizbianki” z Wisły.

W sobotę, 29 listopada odbędzie się Dzień Otwarty Szkół Tradycji, przygotowany w ramach Akademii Kolberga (początek o godz. 11). Jak twierdzą organizatorzy Akademii: „Szkoły Tradycji to niesformalizowane grupy działania, tworzone z jednej strony przez wiejskich mistrzów tradycyjnej muzyki – śpiewaków, muzykantów i tancerzy, a z drugiej – przez ich młodych uczniów wywodzących się zazwyczaj ze środowisk miejskich, mające na celu przywrócenie do życia dawnych sytuacji muzycznych – zabaw tanecznych, zgromadzeń śpiewaczych itp.” Dzień Otwarty będzie niepowtarzalną okazją aby dowiedzieć się więcej o tych działaniach bezpośrednio od ich uczestników. W ramach prezentacji, Szkoły Tradycji poprowadzą również warsztaty oparte o muzykę ze Śląska, Kurpi Zielonych, Kielecczyzny, Roztocza, Zasania i okolic Łęczycy.

Podczas festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata” nie może zabraknąć Nocy Tańca (sobota, 29 listopada, start o godz. 19.00). Zagrają wiejscy mistrzowie i ich uczniowie, młode kapele prezentujące tradycje muzyczne z całej Polski.

W niedzielę, w Kościele Pokamedulskim na Bielanach, odbędzie się msza św. z udziałem grup śpiewaczych z Kurpiów, a o godz. 12.00 w podziemiach kościoła zabrzmią pieśni adwentowe w wykonaniu grup śpiewaczych z Kurpiów i Zasania.

Jesienną Edycję Festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata” współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa. „Akademia Kolberga” jest realizowana przez Stowarzyszenie „Tratwa” wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach działań strategicznych związanych z Rokiem Kolberga.

Więcej


Europejskie Targi Muzyczne Gazety „Co Jest Grane” odbędą się w weekend 28-30 listopada 2014 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.

Targi muzyczne zgromadzą kilkadziesiąt wystawców z całej Polski. W ramach wydarzeń towarzyszących wystawom zaplanowano koncerty na 3 scenach z udziałem Artura Rojka, Curly Heads, Ani Rusowicz, Fisz Emade Tworzywo, Wojtek Mazolewski Quintet, spotkania z artystami: Justyną Steczkowską, Wojciechem Mannem, Zdzisławą Sośnicką, Grażyną Auguścik, Jackiem Cyganem i Sokołem, panele i warsztaty oraz zajęcia muzyczne dla dzieci. Organizatorzy zapraszają także do wymienialni płyt i na targi winyli, a w kinie muzycznym będzie można obejrzeć 7 superprodukcji.

Więcej informacji – na stronie: http://cjg.gazeta.pl/EuropejskieTargiMuzyczne/0,0.html


Muzyka od wieków była wizytówką Belgii. Kompozytorzy, wirtuozowie i wynalazcy instrumentów z tego kraju w znaczący sposób kształtowali europejską i światową sztukę muzyczną. Podczas tegorocznych Dni Belgijskich nie mogło zabraknąć więc wydarzenia dla melomanów. 28 listopada 2014 roku Belgijska Izba Gospodarcza zaprasza do Małej Auli Politechniki Warszawskiej na bezpłatny koncert Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą belgijskiego dyrygenta Hermana Engelsa.

Gdyby mierzyć wielkość Państwa ich dorobkiem muzycznym, Belgia byłaby jedną z największych potęg na mapie Europy. Już od średniowiecza Belgowie wpływali na kształt muzyki naszego kontynentu wysyłając w świat swych doskonałych trubadurów czy tworząc popularne cykle mszalne. Piętno jakie odcisnęła na kształcie muzyki sakralnej w XV i XVI wieku szkoła franko-flamandzka dążąca do melodycznej samodzielności i równowagi głosów, widoczne jest do dziś. Belgia jest również ojczyzną muzyki skrzypcowej komponowanej przez takich wirtuozów, jak Ch.-A. de Bériot czy H. Vieuxtemps, co przyczyniło się do powstania unikalnej belgijskiej szkoły wiolinistycznej. O ileż wrażeń słuchowych uboższy byłby świat bez innego Belga - Adolfa Saxa – twórcy saksofonu. Nie sposób sobie wyobrazić muzyki bez tego instrumentu.

Podczas piątkowego koncertu będzie można zapoznać się z utworami znanych kompozytorów oraz podziwiać kunszt jednego z najlepszych belgijskich dyrygentów - Hermana Engelsa. Artysta ten jest laureatem m.in. nagrody Académie Française oraz pucharu Fuga Zrzeszenia Belgijskich Dyrygentów. Pod jego batutą wystąpi Polska Orkiestra Radiowa, której towarzyszyć będzie utalentowany pianista młodego pokolenia Ireneusz Boczek. W programie znajdą się takie kompozycje, jak Dahomanian Rhapsody Augusta de Boecka, Divertimento Feliksa Janiewicza, Koncert fortepianowy C-dur KV 467 Mozarta czy Pawana na śmierć infantki Maurice Ravela.

Wstęp na koncert po wcześniejszej rejestracji jest bezpłatny. Więcej szczegółów na temat wydarzenia oraz rejestracji można uzyskać na stronie Belgijskiej Izby Gospodarczej www.belgium.pl.


Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz to para utalentowanych flecistów, z wielkim powodzeniem koncertujących w Polsce i za granicą. W programie piątkowego koncertu 28 listopada 2014 roku w Filharmonii w Szczecinie wykonają między innymi kompozycje Pawła Mykietyna, Andrzeja Panufnika i Aleksandra Borodina.

Całość poprowadzi dyrygent uznawany za jednego z najlepszych przedstawicieli polskiej dyrygentury młodego pokolenia – Wojciech Rodek.

Koncert „Długosz Duo Flute” to piąty koncert z cyklu „Virtuoso” w nowej siedzibie szczecińskiej Filharmonii. W cyklu tym prezentowane są mistrzowskie, wirtuozerskie wykonania.


29 listopada 2014 roku  godz. 19.00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, w związku z przypadającą w ubiegłym roku 100. rocznicą urodzin Witolda Lutosławskiego i okrągłymi, osiemdziesiątymi rocznicami urodzin dwóch wybitnych polskich kompozytorów: zmarłego w 2010 roku, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Krzysztofa Pendereckiego, odbędzie się wyjątkowy koncert dedykowany twórczości Trzech Wielkich Kompozytorów.

Beth Gibbons, wokalistka, autorka tekstów, producentka i współzałożycielka (razem z Geoffem Barrowem i Adrianem Utley’em) zespołu Portishead, wykona partię solową w III Symfonii „Symfonii pieśni żałosnych” op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego. Artystka wystąpi z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, którą poprowadzi Krzysztof Penderecki i Bassem Akiki. To kolejna - po wspólnych projektach z Aphex Twinem i Jonnym Greenwoodem - współpraca polskiego kompozytora z artystami ze świata muzyki współczesnej.

Usłyszymy także Polymorphia Pendereckiego i Muzykę żałobną, interpretowane i twórczo reinterpretowane przez młodsze pokolenie muzyków kojarzonych ze sceną alternatywną. Podczas koncertu zabrzmi także zapowiadane wcześniej prawykonanie utworu inspirowanego muzyką Witolda Lutosławskiego, skomponowanego na specjalne zamówienie Narodowego Instytutu Audiowizualnego przez Bryce’a Dessnera, nowojorskiego kompozytora i gitarzystę o polskich korzeniach, znanego szerszej publiczności przede wszystkim jako członek indierockowej grupy The National. Publiczność będzie też miała okazję usłyszeć, zaprezentowany po raz pierwszy podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu, bezprecedensowy muzyczny dialog Krzysztofa Pendereckiego i Jonny’ego Greenwooda, kompozytora i instrumentalisty, znanego gitarzysty zespołu Radiohead, od wielu lat w swoich kompozycjach nawiązującego do twórczości Mistrza.

Pomysłodawcą i organizatorem koncertu jest Narodowy Instytut Audiowizualny.


W sobotę, 29 listopada 2014 roku o godzinie 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus z udziałem pianisty Karola Radziwonowicza pod dyrekcją Maestro Jerzego Maksymiuka.

W programie koncertu znajdą się trzy kompozycje: Dedykacje na orkiestrę smyczkową Jerzego Maksymiuka, II Koncert fortepianowy A-dur S. 125 Ferenca Liszta i II Symfonia D-dur op. 43 Jeana Sibeliusa.

Bilety dostępne są na www.eBilet.pl oraz sklep@polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego (ul. Modzelewskiego 59) na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


W 2014 roku mija 30. rocznica męczeńskiej śmierci błogosławionego księdza Jerzego Popiełuszki, który 25 sierpnia br. został ustanowiony przez Papieża Franciszka patronem Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”. Polski Chór Kameralny oraz Parafia św. Brygidy w Gdańsku zapraszają na koncert upamiętniający męczennika „Solidarności”.

Koncert Muzyki Polskiej odbędzie się w sobotę, 29 listopada 2014 roku o godz. 20:00 w kościele św. Brygidy w Gdańsku. W programie koncertu znajdą się dzieła muzyczne Feliksa Nowowiejskiego - polskiego kompozytora charakteryzującego się bujną inwencją melodyczną i rozmachem w kształtowaniu formy: Hymny op. 13 oraz Missa Pro Pace (Msza o pokój), która powstała w 1933 roku i dedykowana była dla ówczesnego prymasa Polski kardynała Augusta Hlonda. Polski Chór Kameralny wystąpi pod kierunkiem dyrygenta gościnnego - Teresy Majki-Pacanek, kierownika chóru Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego.


Koncert uczestników Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. Prof. Feliksa Rączkowskiego odbędzie się 30 listopada 2014 roku o godz. 17.00 w w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią Mateusz Rzewuski i Adam Krukiewicz.

W programie: Johann Sebastian Bach — Preludium i fuga h-moll BWV 544 i Preludium i fuga D-dur BWV 532, Carl Philippe E. Bach — Sonata g-moll Wq 70/6, H 87, Mieczysław Surzyński — Capriccio op.36, Marian SawaSekwens i Feliks RączkowskiTema con variazioni.

Bezpłatne karty wstępu.


Publiczność wybrała błyskotliwe dzieła J. S. Bacha, A. Vivaldiego i G. F. Telemanna muzykę barokową na program kolejnego koncertu cyklu „Warsaw Camerata à la carte! – muzyczna rezydencja 2014-2016”, który odbędzie się w niedzielę, 30 listopada 2014 roku o godz. 16:00 w Kościele Matki Bożej z Lourdes w Warszawie (ul. Wileńska 69).

Tym razem melomani wybrali: Koncert na 2 wiolonczele g-moll RV 531 Antonio Vivaldiego, 6 Koncert Brandenburski B-dur BWV 1051 Johanna Sebastiana Bacha oraz Suitę „Don Kichote” TWV 55: G10 i Suitę „La Lyra” TWV 55: Es3 Georga Philippa Telemanna. Te piękne kompozycje wykona wyjątkowe grono solistów: Michał Styczyński – altówka, Wojciech Walczak – altówka, Jerzy Wołochowicz – wiolonczela i Michał Zieliński – wiolonczela wraz z orkiestrą Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte.

Po muzycznej uczcie odbędzie się tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach.

Realizowany trzeci sezon cykl „Warsaw Camerata à la carte!” jest nowatorskim projektem, w którym słuchacze wybierają w drodze głosowania programy wszystkich imprez.

Wstęp jest wolny.

Na stronie www.warsawcamerata.pl wkrótce rusza głosowanie na program następnego koncertu, który odbędzie się 26 grudnia br. Zapraszamy do wyboru kolejnych kompozycji.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.