Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Capella Cracoviensis zaprasza na Requiem W. A. Mozarta, które poprowadzi wybitny klawesynista i dyrygent Christophe Rousset.

CC współpracowała z francuskim artystą w kwietniu 2013 przy doskonale przyjętym Stworzeniu Świata Josepha Haydna. Tym razem pod batutą Rousseta z chórem i orkiestrą Capelli Cracoviensis zaśpiewają: Ilona Krzywicka (sopran), Ewa Zeuner (alt), Karol Kozłowski (tenor) i Jacek Ozimkowski (bas).

Kompozycję Wolfganga Amadeusa Mozarta najlepiej określają dwa przymiotniki, obydwa w superlativus: najbardziej znana i najbardziej tajemnicza. Znana, gdyż broni się zaciekle muzyczną materią i zdołała przeniknąć do popkultury dzięki Milošowi Formanowi i wspomnianej “tajemnicy”. Najbardziej tajemnicza, gdyż obrosła mitami: zamówiona przez anonimowego – przynajmniej dla Mozarta – mecenasa i przez Mozarta niedokończona. Spowijający Requiem mrok podsycał liczne mity dotyczące okoliczności powstania samego dzieła i śmierci geniusza, w owej mgle niedomówień kryją się także nazwiska kompozytorów, którzy podjęli się ukończenia mszy. Niemniej Mozart zostawił po sobie kompletne partie wokalne i instrumentalne w Introitus oraz zaledwie wokalne w lwiej części dzieła. Zaledwie? Okazuje się, że owe partie stanowią o sile Requiem, sile tak potężnej, że trudno wyobrazić sobie, by mógł pisać je ktoś z sił opadły. A jednak, Mozart zmarł podczas pracy nad swą, acz nie dla siebie przeznaczoną, mszą żałobną.

Capella Cracoviensis wykonuje Requiem rokrocznie w dzień Wszystkich Świętych. Tegoroczny koncert odbędzie się 1 listopada 2014 roku w Krakowie w Kościele św. Katarzyny o godzinie 20:00.


Publiczność zdecydowała, że podczas listopadowego koncertu cyklu „Warsaw Camerata à la carte! – muzyczna rezydencja 2014-2016” zabrzmi muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta, Mieczysława Karłowicza i Gustawa Holsta.

Tym razem melomani wybrali: Symfonię A-dur nr 29 Mozarta, Serenadę na smyczki Karłowicza i Suitę św. Pawła Holsta. Te piękne kompozycje wykona orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte. Po nim organizatorzy zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach.

Realizowany trzeci sezon cykl „Warsaw Camerata à la carte!” jest nowatorskim projektem, w którym słuchacze wybierają w drodze głosowania programy wszystkich imprez.

Koncert odbędzie się w niedzielę, 2 listopada 2014 roku o godz. 14:00 w Bazylice NSJ przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie.

Wstęp jest wolny.

Na stronie www.warsawcamerata.pl wkrótce rusza głosowanie na program następnego koncertu, który odbędzie się 30 listopada br. Zapraszamy do wyboru kolejnych kompozycji!

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Artyści ze Szwajcarii, USA i Polski. Koncerty, panele dyskusyjne, wystawy, pokazy filmów i kursy mistrzowskie. Koncerty i prezentacje w Filharmonii Narodowej, w Muzeum Łazienki Królewskie, na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w Domu Spotkań z Historią. 3 listopada 2014 roku rozpocznie się w Warszawie I Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego – „Paderewski Warszawie – Warszawa Paderewskiemu!”.

Festiwal potrwa do 8 listopada 2014 roku i jest organizowany przez Fundację „AVE ARTE”. Jego celem jest przypomnienie i spopularyzowanie wiekopomnych dokonań oraz twórczości wielkiego polskiego patrioty, światowej sławy artysty, Premiera i Ministra Spraw Zagranicznych II Rzeczypospolitej, kawalera Orderu Virtutti Militari, Honorowego Obywatela Miasta Stołecznego Warszawy – Ignacego Jana Paderewskiego.

Uroczyste otwarcie Festiwalu odbędzie się w Filharmonii Narodowej w Warszawie w dniu 3 listopada koncertem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka z solistami Kevinem Kennerem i Beatą Bilińską. Następnego dnia organizatorzy zapraszają do Muzeum Łazienki Królewskie na dwuczęściowy panel dyskusyjny w Pałacu Myśliwieckim. Jan Popis - dyrektor artystyczny Festiwalu i Prezes Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków poprowadzi rozmowę nt. Historyczne nagrania Ignacego Jana Paderewskiego. Jego gośćmi będą: prof. Wojciech Kocyan - dyrektor artystyczny Towarzystwa im. Paderewskiego (Los Angeles, USA) oraz dr Bożena Schmid-Adamczyk Prezes Organizacji Kulturalnej „Musica pro pace” (Genewa, Szwajcaria). Drugą cześć panelu pt. Paderewski Warszawie poprowadzi Ewa Kielak-Ciemniewska, Redaktor Naczelna miesięcznika „Stolica”, zapraszając do udziału varsavianistów. Wieczorem 4 listopada w Łazienkach - w Pałacu na Wodzie odbędzie się koncert Włodka Pawlika Paderewski - jazz – inspiracje. Tegoroczny laureat nagrody Grammy opracował specjalny program na festiwal, inspirując się twórczością Paderewskiego i zaprosił do udziału w koncercie również wokalistów: sopranistkę Annę Cymmerman i tenora Karola Kozłowskiego.

Trzeci dzień Festiwalu rozpocznie się kursem mistrzowskim dla młodych pianistów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, prowadzonym przez profesora Wojciecha Kocyana - pianistę i pedagoga, wykładowcę Loyola-Marymount University w Los Angeles. O godzinie 19.00 w sali koncertowej Uniwersytetu Fryderyka Chopina wystąpi Paderewski Trio ze Szwajcarii (David O’Doherty – skrzypce, Francesco Bartoletti – wiolonczela, Catherina Lemoni – fortepian). W drugiej części wieczoru w wykonaniu skrzypaczki Agaty Szymczewskiej w duecie z pianistką Joanną Marcinkowską usłyszymy m.in. Sonatę skrzypcową Paderewskiego. Koncert poprzedzi projekcja, nagrodzonego na Międzynarodowych Festiwalach w Chicago, Miami i Warszawie, filmu dokumentalnego pt. Paderewski człowiek czynu, sukcesu i sławy w reżyserii Wiesława Dąbrowskiego.

6 listopada organizatorzy zapraszają na dwie wystawy do Łazienek Królewskich. Pierwsza pn. Paderewski wygrał Polskę na fortepianie zostanie zaprezentowana w galerii plenerowej przy Al. Ujazdowskich, natomiast druga pn. Historia serca Paderewskiego w Podchorążówce o godz. 18.30. O godzinie 19.00 tego samego dnia - w Podchorążówce odbędzie się kolejna projekcja filmu Paderewski człowiek czynu, sukcesu i sławy oraz spotkanie z reżyserem. Na zakończenie wieczoru i zwieńczenie części koncertowej Festiwalu z recitalem wystąpi pianista Kevin Kenner, wykonując utwory Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego. W dniu 8 listopada organizatorzy zapraszają na Dzień Otwarty Polskiego Instytutu Dyplomacji im. I.J. Paderewskiego. W programie spacer śladami Paderewskiego, który spod hotelu Bristol poprowadzi Rafał Jabłoński. O godz. 13.00 w Domu Spotkań z Historią odbędzie się prezentacja filmu pt. Paderewski człowiek czynu, sukcesu i sławy i spotkanie panelowe z udziałem prof. Juliusza Chrościckiego i prof. Jerzego Kochanowskiego. Na zakończenie Festiwalu, w dniu 9 listopada o godz. 11.00 odbędzie się Msza święta w intencji Ojczyzny i wielkiego patrioty Ignacego Jana Paderewskiego w Bazylice Archikatedralnej p.w. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela w Warszawie.

Więcej


Iwona Glinka zaprasza na recital fletowy pt. Mój głos w tworzeniu nowej muzyki, który odbędzie się 4 listopada 2014 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej PFK w Operze Leśnej w Sopocie. Wstęp wolny.

- Współpraca z kompozytorami jest najbardziej ekscytującym i wymagającym aspektem mojego życia. – podkreśla Iwona Glinka. - Nie ma nic ważniejszego od mojego udziału w realizacji utworu, omawiania pomysłów, wpływów, nowych technik, a następnie wykonywania pierwszej światowej premiery. Podczas koncertu będzie można usłyszeć dzieła kompozytorów z Polski, Grecji, Wielkiej Brytanii, Kanady, Stanów Zjednoczonych i Australii.

Podczas recitalu odbędą się prawykonania trzech kompozycji: Entwirrung for solo flute (2013) Arlana Schultza (Kanada), Sgraffito for flute solo (2014) Rogera Redgate’a (Wielka Brytania) i Vox na dowolny instrument dęty (1977) Mariana Borkowskiego (Polska). Usłyszymy również utwory Piotra Grelli-Możejko (Kanada/Polska) – ...a Portmanteau of Shaddowes and Chimeras... (2005), Philipa Czaplowskiego (Australia) – Sonata for solo flute (2005), Michaila Travlosa (Grecja) – The castle of Kwidzyn for solo alto flute (2013), Forest birds arias for solo flute and solo alto flute (2003) i Progressions for flute solo (2007), Eugeniusza Glowskiego (Polska) – Mała fantazja na flet solo (1992) i Theodore’a Antoniou (Grecja/Stany Zjednoczone) – Moto perpetuo for flute solo (2002).


We wtorkowy wieczór, 4 listopada 2014 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się recital pieśni znakomitego artysty śpiewaka, solisty Opery Wiedeńskiej – Tomasza Koniecznego.

Barwa i wolumen jego głosu (bas-baryton) oraz maestria zarówno w warstwie wokalnej, jak i aktorskiej, stawia artystę w światowej czołówce wokalnej, zaś znakomite role – szczególnie Wagnerowskie – doczekały się wyśmienitych recenzji. Artysta z towarzyszeniem fortepianu, przy którym zasiądzie znakomity pianista Lech Napierała wykona pieśni Richarda Straussa, Sergieja Rachmaninowa i Tadeusza BairdaCztery Sonety Miłosne do słów Wiliama Szekspira.

Więcej


5 listopada 2014 roku rozpocznie się w Bydgoszczy szósta edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł” - imprezy, która dzięki swojej wyjątkowej formule zyskała stałe grono sympatyków. Program festiwalu jak zwykle zapowiada się niezwykle różnorodnie.

Głównym założeniem organizatorów jest popularyzowanie kameralistyki na najwyższym poziomie, przedstawienie jej atrakcyjnego i wielobarwnego oblicza, stwarzając jednocześnie festiwalowymgościom jak najlepsze warunki do odbioru muzyki.

Podczas tegorocznego festiwalu wystąpią znakomici artyści: Krzysztof Jakowicz, Atom String Quartet, The New Warsaw Trio oraz Aga Zaryan z trio jazzowym. Gospodarz festiwalu - zespół Barock Quartet - wystąpi wraz z towarzyszącymi muzykami w monograficznym koncercie, poświęconym twórczości Andrzeja Panufnika (współfinansowanym w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe Interpretacje”). Nowością w trakcie festiwalu będzie spektakl teatralny - monodram Bal u Salomona, na podstawie tekstu K. I. Gałczyńskiego, w wykonaniu Andrzeja Pieczyńskiego. Muzykę skomponowaną do spektaklu przez Roberta Kanaana zagra Barock Quartet.

Wieczory z muzyką kameralną w klimatycznych wnętrzach hali wodociągowej co roku przyciągają szerokie grono sympatyków. Dla publiczności jest to wyjątkowa okazja do spotkania ze znakomitymi muzykami występującymi w najznamienitszych salach koncertowych.

Bilety na wszystkie koncerty dostępne są w sklepach Empik oraz na portalu biletowym Ticketpro.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


VI Ogólnopolski Konkurs Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej odbędzie się w dniach 5-10 listopada 2014 roku w Filharmonii Krakowskiej.

To jedyny tego typu profesjonalny konkurs muzyki wokalnej w Krakowie. Jego pierwsza edycja miała miejsce w roku 2004, a kolejne organizowane są cyklicznie co dwa lata.

Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 5-7 listopada. Trzydniowe eliminacje wraz z koncertem wieńczącym II etap (z udziałem publiczności), a także finalizujący go Koncert Galowy (10 listopada) z udziałem laureatów i gwiazd przy akompaniamencie orkiestry, odbędzie się Filharmonii Krakowskiej. Koncert ten dedykowany będzie przewodniczącemu Jury Konkursu – jednemu z największych polskich tenorów, Wiesławowi Ochmanowi, w 55. rocznicę pracy artystycznej.

Ponadto 9 listopada w Złotej Sali Filharmonii Krakowskiej będzie miało miejsce spotkanie z Wiesławem Ochmanem pt.: Sięgnąć do gwiazd. W programie: koncert w wykonaniu Jubilata i jego uczennicy - Katarzyny Gierli, rozmowa z bohaterami wieczoru, wernisaż wystawy prac malarskich Wiesława Ochmana, zaprezentowanie nowych technologii w sztuce, prezentacja wydawnictw związanych z osobą artysty (płyty, książki).


Warszawska Opera Kameralna zaprasza w dniach 5 i 6 listopada 2014 roku na FuturOperę - wykonanie trzech kameralnych oper współczesnych młodych kompozytorów: Nikolet Burzyńskiej, Dariusza Przybylskiego i Ryana Latimera.

FuturOpera to projekt zakładający wykonanie podczas jednego wieczoru trzech kameralnych oper współczesnych młodych kompozytorów: Wasserstimmen Dariusza Przybylskiego - opery kryminalnej opartej na pradawnej eskimoskiej legendzie (z librettem Przemysława Fiugajskiego), Labirynt Orfeja Nikolet Burzyńskiej - opery symbolicznej opowiadającej o zmaganiach człowieka zagłębiającego się we własną świadomość, opartej na poezji Jacka Dobrowolskiego oraz Three Tall Tales Of Doctor Monsieur Facade Ryana Latimera, będąca rodzajem bajkowego intermezza. Wszystkie te dzieła łączy oryginalny język dźwiękowy oraz miejsce akcji, rozgrywające się na pograniczu jawy i snu, w wyjątkowym, hipnotycznym transie. Twórcą projektu jest dyrygent – Jarosław Praszczałek.

Projekt FuturOpera ealizowany jest w ramach programu „Scena Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej”, skierowanego jest do młodych kreatywnych twórców, absolwentów i studentów uczelni artystycznych, którzy chcieliby uzyskać pomoc w realizacji i promocji swoich projektów artystycznych. Wykonania odbywają się na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej od 1 października do 31 grudnia 2014 roku. Zgodnie z założeniami projektu artyści zakwalifikowani do programu są wspierani podczas realizacji autorskich pomysłów w szerokim zakresie, zależnie od charakteru projektu.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Więcej


Festiwal Poznań Baroque odbędzie się w dniach 5-15 listopada 2014 roku.

Cztery lata wystarczyły, by wśród miłośników muzyki dawnej utrwaliło się skojarzenie: listopad – Poznań – barok. Festiwal, który powstał w 2011 roku przy okazji obchodów Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej, po kilku latach przerodził się w wyjątkową imprezę, która muzykę dawną przybliża słuchaczom z całej Polski; ma swoich wiernych pasjonatów, ale i każdego roku przyciąga uwagę nowych, młodych odbiorców.

W tym roku o niemal każdym koncercie listopadowej odsłony Poznań Baroque można powiedzieć, że przynosi ze sobą jakieś odkrycie i jakieś zaskoczenie. Jeśli pojawiają się tutaj znani już twórcy to z muzyką, której wielu z nas jeszcze nigdy na żywo nie słyszało. Jeśli pojawia się muzyka, którą świetnie znamy, to wykonują ją artyści, o których nic albo prawie nic nie wiemy. Często te dwie niewiadome występują w parze.

- W tym roku dokonujemy wyraźnego rozdziału pomiędzy muzyką instrumentalną i wokalną – mówi Cezary Zych, dyrektor artystyczny festiwalu, i dodaje: – W muzyce instrumentalnej dominować będzie barok dojrzały, osiemnastowieczny. Natomiast część festiwalu poświęcona muzyce wokalnej prowadzić nas będzie konsekwentnie do jego kulminacji, czyli koncertowej (dwukrotnej) prezentacji przez Les Ambassadeurs opery Jerzego Fryderyka Handla Tamerlano. Śledząc poszczególne koncerty wokalne przemierzymy historię barokowej muzyki operowej, a naszymi przewodnikami będą, między innymi Jan van Elsacker i Marc Mauillon. Jak co roku oddamy nasze sceny we władanie przedstawicielom młodego i bardzo młodego europejskiego pokolenia. Wśród nich trzydziestolatkowie, tacy jak Alexis Kossenko, to już prawdziwi weterani. Tegoroczny festiwal pod wieloma względami różni się od poprzednich. Mamy nadzieję, że łączyć go będzie z nimi niepowtarzalna atmosfera i mnogość wspaniałych przeżyć.

Organizatorzy Festiwalu zwrócą w tym roku uwagę słuchaczy na ciekawe i mniej rozpoznane środowiska muzyki dawnej w Izraelu i Finlandii oraz, podobnie jak w poprzednich latach, zaproszą na koncerty wielkich postaci muzyki dawnej Shaleva Ad-el, Pierre’a Hantai oraz unikalnej konstelacji muzycznych osobowości, jaką jest formacja Stylus Phantasticus kierowana przez Friederike Heumann.

Podczas dziesięciu festiwalowych wieczorów zabrzmi muzyka w wykonaniu artystów z całego świata, a słuchacze będą mieli okazję usłyszeć utwory wykonywane na oryginalnych, barokowych instrumentach, w tym m.in. na violi da gamba, harfie, czy gitarze barokowej.

Festiwalowi będzie towarzyszyć nowa odsłona kolorystyczna motywu wizerunkowego stworzonego przez Małgorzatę Gurowską.

Program Festiwalu - na stronie: www.poznanbaroque.com


Magdalena Kožená – śpiewaczka o wielkiej światowej renomie – wystąpi w Filharmonii Narodowej w cyklu "Muzyka dawna" – w środę, 5 listopada 2014 roku o godz. 19:00. Towarzyszyć jej będzie zespół La Cetra z Bazylei pod dyrekcją Andrei Marcona.

Magdalena Kožená zyskała sławę po triumfie na Konkursie Mozartowskim w Salzburgu. Początkowo widziano w niej specjalistkę od Mozarta oraz muzyki czeskiej szybko jednak okazało się, że wszechstronny talent oraz głębia wokalnej ekspresji pozwalają artystce poruszać się w bardzo szerokim repertuarze, a jej domeną stała się muzyka baroku. Współpracowała z tak znakomitymi artystami z kręgu muzyki dawnej, jak Paul McCreesh czy John Eliott Gardiner, a w repertuarze późniejszych wieków występowała na scenach operowych całego świata (m.in. Metropolitan Opera w Nowym Jorku, wiedeńska Volksoper).

Magdalena Kožená, prywatnie żona słynnego mistrza batuty, Sir Simona Rattle’a, szefa Berlińskich Filharmoników, przybędzie do Warszawy z zespołem La Cetra, który dzięki znakomitym występom na licznych festiwalach oraz wysoko ocenianym nagraniom zyskał uznanie w środowisku muzyki dawnej. Od 2009 zespołem kieruje Andrea Marcon, wybitny włoski muzykolog, klawesynista i dyrygent.

Fascynujący program koncertu ukaże prawdziwą eksplozję muzycznych innowacji z początku XVII stulecia. Sztandarową postacią tej epoki był geniusz z Mantui, Claudio Monteverdi, już przez współczesnych nazywany „boskim” i on właśnie będzie głównym bohaterem koncertu. Jego zachowane kompozycje to niemal wyłącznie muzyka wokalna, toteż repertuar koncertu dopełnią kompozycje współczesnych mu włoskich twórców, którym historia muzyki zawdzięcza wczesne przykłady autonomicznej, wirtuozowskiej twórczości instrumentalnej.


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival“ to spotkanie artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę.

Do udziału w festiwalu zapraszani są artyści z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal prezentuje najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w nawiązaniu i poszanowaniu dla tradycji. Nieodzownym elementem festiwalu jest udział artystów lokalnych, spełniających powyższe założenia.
Wszystkie działania artystyczne traktowane są jako środek, który prowadzić ma do głębszego poznania otaczającej nas rzeczywistości i przemian zachodzących na świecie. 
Festiwal posiada otwartą formułę stylistyczną. Wykładnikiem w doborze artystów są: autentyczność prezentowanej sztuki (działania autorskie) oraz najwyższy poziom wykonawczy.

Mając w pamięci słowa profesora Bogusława Schaeffera, jednego z największych współczesnych kompozytorów polskich, iż tradycję należy szanować, ale pamiętać trzeba, iż tradycję tworzymy także tu i teraz, organizatorzy jako cel stawiają sobie dobierać artystów w taki sposób, aby prezentować sztukę autorską i nowatorską, z poszanowaniem najważniejszych osiągnięć czasu, który minął.

10. edycja Festiwalu będzie miała dwie odsłony: 6 listopada 2014 roku odbywać się będzie w Teatrze Powszechnym w Warszawie, a 7 i 8 listopada 2014 roku to Bydgoszcz, gdzie po raz pierwszy główne koncerty zaplanowano w Pomorskim Domu Sztuki (przy ul. Gdańskiej 20).

Festiwalowi towarzyszyć będą warsztaty, pokazy filmowe oraz wieczory muzyki improwiowanej, które odbywać się będą w Akademii Muzycznej oraz w klubie “Mozg”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


XVI Śląskie Dni Muzyki Współczesnej odbędą się w Katowicach między 30 października a 14 listopada 2014 roku.

W tym roku mija 30 lat od pierwszej edycji festiwalu-biennale, organizowanego przez katowicki oddział Związku Kompozytorów Polskich. Naczelną ideą Śląskich Dni Muzyki Współczesnej jest prezentowanie najciekawszych przykładów twórczości muzycznej XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem kompozytorów związanych ze Śląskiem. Od początków swojego istnienia Festiwal ma przywilej współpracowania z najwybitniejszymi śląskimi zespołami, takimi jak Filharmonia Śląska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkiestra Muzyki Nowej, Kwartet Śląski czy Zespół Śpiewaków Miasta Katowice CAMERATA SILESIA.

Na program Festiwalu złożą się cztery koncerty, podczas który odbędą się prawykonania pięciu nowych kompozycji: Andrzeja Dziadka - Koncert wiolonczelowy, Oscara Pradosa Sillero - Chant des nuagesdusoirStanisława Bromboszcza - Intensamente. Muzyka na 2 flety i fortepian, Łukasza Pieprzyka - FreeFlight i Jarosława Mamczarskiego - Poemat Liczb na baryton, kontrabas, fortepian i elektronikę. Usłyszymy także utwory m.in. Tadeusza Szeligowskiego, Piotra Perkowskiego, Wojciecha Kilara, Aleksandra Tansmana, Eugeniusza Knapika, Tomasza Sikorskiego, Aleksandra Lasonia i Tadeusza Wieleckiego.

Tegoroczna, XVI edycja Festiwalu organizowana jest we współpracy z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Agencją Artystyczną APPASSIONATO, przy wsparciu ze strony: Urzędu Miasta Katowice, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Muzyki i Tańca oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

ZOBACZ: program Festiwalu


Koncert kameralny z okazji 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika odbędzie się 6 listopada 2014 roku (czwartek) w Sali Wielkiej wrocławskiego Ratusza o godz. 19:00.

Utwory Panufnika były przez trzydzieści lat cenzurowane po tym, jak kompozytor wyjechał z Polski Ludowej, nie godząc się na ograniczenia wolności twórczej. Za granicą jego kariera nabrała jeszcze większego rozpędu, a w 1991 roku królowa Elżbieta II nadała mu tytuł szlachecki. Mimo iż Sir Andrzej Panufnik spędził połowę życia w Wielkiej Brytanii, w całej twórczości nawiązywał do rodzimego folkloru, historii oraz tradycji kulturowej i religijnej, co wyraźnie usłyszymy w Song to the Virgin Mary. Z kolei do napisania sekstetu smyczkowego Trains of Thoughts zainspirowała Andrzeja Panufnika podróż pociągiem. Przez cały utwór niemal wszystkie instrumenty grają staccato (oddzielając, urywając dźwięki) i w ten sposób imitują jednostajny stukot wagonów pociągu.

W programie koncertu – oprócz dwu kompozycji Panufnika – znajdzie się Sekstet smyczkowy B-dur op. 18 Johannesa Brahmsa. Wystąpi sekstet w składzie: Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce, Maria Sławek – skrzypce, Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka, Artur Rozmysłowicz – altówka, Rafał Kwiatkowski – wiolonczela i Marcin Zdunik – wiolonczela. Prowadzenie - Lech Dzierżanowski.


W związku z obchodami setnej rocznicy urodzin Andrzeja PanufnikaAkademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku postanowiła uczcić pamięć kompozytora, nagrywając płytę pt. Andrzej Panufnik: Concertos. Sesję nagraniową zainauguruje koncert muzyki Jubilata, który odbędzie się 6 listopada 2014 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej gdańskiej Akademii.

Podczas koncertu wystąpią: skrzypek Robert Kabara, wiolonczelista Roman Jabłoński i pianista Bogdan Czapiewski oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod dyrekcją Zygmunta Rycherta.

W programie trzy dzieła Andrzeja Panufnika: Koncert skrzypcowy, Koncert wiolonczelowy i Koncert fortepianowy.

WSTĘP WOLNY


W dniach 7-9 listopada 2014 roku w Rybniku odbędzie się kolejna już, tym razem jubileuszowa X edycja Międzynarodowego Festiwalu „Rybnicka Jesień Chóralna” im. Henryka Mikołaja Góreckiego.

Jest to festiwal, którego celem jest szeroko rozumiana promocja muzyki chóralnej oraz propagowanie najlepszych wzorców amatorskiego śpiewactwa chóralnego. W 2014 roku festiwal gościć będzie: w Domu Kultury Chwałowice (przesłuchania), w kościele pw. Matki Boskiej Bolesnej w Rybniku (Koncert Inauguracyjny), w kościele pw. Królowej Apostołów w Rybniku (Koncert Laureatów) i w Rybnickim Centrum Kultury - Koncert Finałowy pt. 6na6 =21 - koncert jubileuszowy Zespołu Wokalnego "6na6", którego gościem specjalnym będzie Ewa Bem.

Do części konkursowej Festiwalu zostało zakwalifikowanych 14 chórów: Krakowski Chór Żeński, Męski Zespół Wokalny Kairos z Lublina, Oktet Primafonia z Krakowa, Chór Męski Gorol z Jablunkova (Czechy), Bi-Bi Singers z Bielska Białej, Kameralny Chór PSM I i II St. w Gliwicach, Chór Kameralny Senza Rigore Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Chór Miasta Siedlce, Classic z Mińska (Białoruś), Sarmata Ars Bendzinensis z Będzina, Chór Studencki Collegium Iuvenum z Czeskiego Cieszyna, Vus Pardubice (Czechy), Stowarzyszenie Muzyczne - Chór Camerata z Wieliczki, Chór Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Więcej


Rok 2014, to rok w którym melomani na całym świecie; od Londynu po Chicago świętują setną rocznicę urodzin polskiego emigranta i jednego z czołowych kompozytorów, o którym pamięć próbowano przez lata wymazać z kart historii polskiej muzyki – Andrzeja Panufnika.

Jednym z ciekawszych muzycznych wydarzeń, zaplanowanych w ramach obchodów okrągłych urodzin kompozytora, będzie projekcja filmu dokumentalnego pt. Errata do biografii Andrzeja Panufnika, w reżyserii Grzegorza Brauna. Film będzie można obejrzeć 7 listopada 2014 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

Po projekcji, ok. godz. 19:20 rozpocznie się koncert w wykonaniu pianisty Pawła Kowalskiego oraz orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Dyrektora Artystycznego PFB – Ernst van Tiela. Obok kompozycji Sinfonia Sacra (1963), artyści wykonają Koncert fortepianowy (1986) Andrzeja Panufnika. Solistą koncertu będzie Paweł Kowalski, jeden z pierwszych wykonawców Koncertu, którego muzykalność, wrażliwość oraz doskonałość techniczną dostrzegł sam kompozytor podczas wykonania kompozycji na Festiwalu „Warszawska Jesień” w 1990 roku. Na drugą część programu złożą się m.in. Wariacje na temat Paganiniego (1978) Witolda Lutosławskiego. Utwory te, przeznaczone były pierwotnie, podobnie, jak ponad 200 innych transkrypcji z okresu okupacji, na dwa fortepiany i wykonywane podczas wieczorów w warszawskich kawiarniach w duecie z Andrzejem Panufnikiem. Partia solowa powierzona zostanie Pawłowi Kowalskiemu.

Muzykę uzupełni pokaz materiałów archiwalnych, pochodzących także z prywatnych zbiorów, dotyczących życia i twórczości Andrzeja Panufnika.

Cały koncert zostanie zarejestrowany i wydany na płycie, która będzie dostępna dla słuchaczy, odwiedzających mury Filharmonii na Ołowiance.


7 listopada 2014 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach odbędzie się koncert w 96. Rocznicę Odzyskania Niepodległości.

Wieczór rozpocznie Aubade na małą orkiestrę Michała Spisaka. Polski twórca, który od czasów powojennych mieszkał na stałe w Paryżu, postrzegany był przez swoich kolegów „z branży” jako osoba z dużym poczuciem humoru. Otrzymał wiele nagród na konkursach międzynarodowych, m.in. za skomponowanie Hymnu olimpijskiego w 1955 roku. Pisał głównie utwory instrumentalne sytuowane w ramach neoklasycyzmu. Jak sam zadeklarował, Aubade to muzyka, z której „słuchacz ma czerpać przyjemność z odkrywania ładu i porządku”.

W programie koncertu, którym Filharmonia uczci narodowe święto, nie mogło zabraknąć postaci kompozytora, pianisty, filantropa oraz polityka - Ignacego Jana Paderewskiego. Jego Koncert fortepianowy a-moll op. 17 jest jednym z najbardziej popularnych utworów nie tylko w twórczości kompozytora, ale także w całej literaturze fortepianowej . Być może dzieło naszego zasłużonego dla sprawy polskiej artysty otrzymało to zaszczytne pierwsze miejsce „za tematy śliczne, pełne serdeczności w pierwszej mazurowej części, poetyczne w Romansie, pełne namiętności w Finale”. Solistą w Koncercie będzie Marian Sobula.

W drugiej części wieczoru zabrzmi IV Symfonia d-moll Antoniego Dworzaka. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jacek Rogala.


Koncert „Dzieła Wszech Czasów” z okazji rocznicy urodzin Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się w piątek, 7 listopada 2014 roku o godz. 19 w Sali koncertowej Filharmonii w Bydgoszczy.

Patron Filharmonii bydgoskiej - Ignacy Jany Paderewski - był człowiekiem wielkiego serca i rozumu, hojnym filantropem, bezmiernie oddanym sprawom ojczyzny. Dla Polski - nieobecnej przez 123 lata (1795-1918) na politycznych mapach Europy zasługi Paderewskiego są bezcenne, bowiem niestrudzenie zabiegał o przywrócenie jej niepodległości i dzięki niemu zaowocowało to historycznym Traktatem wersalskim. Wyjątkowy talent wsparty wytrwałą i systematyczną pracą wyniósł artystę na szczyty światowej kariery muzycznej.

Podczas piątkowego koncertu w interpretacji pianisty Eduarda Kunza (na zdjęciu) usłyszymy Paderewskiego Fantazję polską, która obok Koncertu a-moll, zaliczana jest do najpopularniejszych utworów w polskiej literaturze pianistycznej i znalazła się w repertuarze wielu znanych pianistów i orkiestr na całym świecie. Paderewski wielokrotnie wykonywał ją podczas swoich podróży artystycznych w różnych krajach. W 1895 po koncertach w Nowym Jorku i Filadelfii krytycy największych dzienników wskazali, że kompozycja nie tylko przywołuje polski folklor, ale jest także symbolem całego narodu i przypomina o jego istnieniu.

Eduard Kunz, urodzony na dalekiej Syberii, w Omsku, uczył się w specjalnej szkole dla dzieci uzdolnionych im. Gniesinych w Moskwie i Moskiewskim Konserwatorium im. P. Czajkowskiego, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Następnie ukończył studia podyplomowe w Northern College of Music w Manchesterze (Wlk. Brytania). W latach 2000-2010 wygrał 14 znaczących, międzynarodowych konkursów, m.in. w Hiszpanii, we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Grecji, USA oraz w Polsce – 8. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy w 2010. Pianista stał się sensacją w Konkursie Pianistycznym im. P. Czajkowskiego w Moskwie, gdzie okrzyknięto go wybitną osobowością muzyczną i co przysporzyło mu tysiące fanów w całej Rosji i za granicą. Młody wirtuoz klawiatury jest członkiem Towarzystwa Muzycznego Filharmonii Moskiewskiej oraz wyłącznym pianistą Yamahy.

W programie koncertu znajdą się również kompozycje: Uwertura „Leonora III” Beethovena i Suita z baletu „Pietruszka" Strawińskiego. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej poprowadzi Marek Pijarowski.


Niewiele ponad stupięćdziesięciokilometrowy mur, dwie betonowe ściany o wysokości 3 metrów, dzielące Berlin na Wschodni i Zachodni. Dla władz reżimu była to „bariera antyfaszystowska”, dla reszty świata stał się symbolem represji i miejscem śmierci ponad 130 osób. Upadek Muru Berlińskiego jest jednym z najważniejszych symboli załamania się systemu komunistycznego w Europie. W listopadzie świętować będziemy 25. rocznicę tego wydarzenia. Z tej okazji, 7 listopada 2014 roku w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert Europejska droga do wolności (25 lat od upadku muru berlińskiego).

Podczas koncertu wykonana zostanie monumentalna kompozycja Benjamina Brittena War Requiem. Autor znany był ze swoich pacyfistycznych przekonań, a dzieło to jest protestem kompozytora przeciwko wojnie, agresji, przemocy i bezsensownej śmierci. Wspólne wykonanie utworu przez liczne, międzynarodowe grono wykonawców można odczytać jako metaforę ponownie łączącego się narodu i scalającej się, po dziesięcioleciach rozdzielenia, Europy. Tego wieczoru publiczności zaprezentuje się wyjątkowy aparat wykonawczy: połączone zespoły polskie i niemieckie pod batutą Ewy Strusińskiej. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, Neue Preussische Philharmonie z Berlina, trzy chóry oraz międzynarodowi soliści wykonają jedyną w swoim rodzaju mszę żałobną.


W piątek, 7 listopada 2014 roku Akademia Muzyczna w Łodzi zainauguruje drugą edycję AŻ Festiwalu, której program obejmuje 16 koncertów z udziałem gości z Polski i zagranicy oraz studentów i pedagogów uczelni. Wszystkie festiwalowe wydarzenia odbędą się w dniach 7 – 29 listopada w Sali Koncertowej Akademii (ul. Żubardzka 2a).

Pierwsza edycja AŻ Festiwalu została zorganizowana jesienią ubiegłego roku na otwarcie nowego budynku łódzkiej Akademii. – Ubiegłoroczny sukces festiwalu całkowicie zmienił jego status – wyjaśnia rektor Akademii Muzycznej prof. dr hab. Cezary Sanecki. – Na naszych oczach jednorazowe przedsięwzięcie, związane z otwarciem Sali Koncertowej, przerodziło się w imprezę cykliczną z coraz większym apetytem na przyszłość.

W czasie tegorocznego festiwalu na scenie Sali Koncertowej pojawi się wielu znakomitych artystów. Podczas inauguracji 7 listopada wystąpi jako solista Piotr Pławner – jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków młodego pokolenia. Orkiestrę Symfoniczną Akademii poprowadzi Nicolás Pasquet – profesor dyrygentury w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze. W programie wieczoru zaplanowano wykonanie: Koncertu skrzypcowego A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza, Uwertury „Die Geschöpfe des Prometheus” op. 43 Ludwiga van Beethovena oraz IV Symfonii f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego.
W następnych tygodniach Akademia gościć będzie światowej sławy barytona Siergieja Leiferkusa z recitalem pieśni Rachmaninowa (17 listopada) oraz francuskiego kompozytora i perkusistę Emmanuela Séjourné w monograficznym koncercie pt. Księga Kamieni i blask instrumentów perkusyjnych (24 listopada). Na finał festiwalu zabrzmi muzyka współczesna łódzkich kompozytorów pod dyrekcją Jerzego Swobody z solistami: wiolonczelistą Dominikiem Połońskim i klarnecistą Robertem Stefańskim (29 listopada).

Kilkakrotnie w trakcie imprezy zaprezentują się zespoły Akademii: Orkiestra Symfoniczna (7 i 29 listopada), Big Band Jacka Delonga (8 listopada), Orkiestra Barokowa połączona z zespołami z Wrocławia i Poznania, które poprowadzi Zbigniew Pilch w programie z muzyką synów Jana Sebastiana Bacha (18 listopada). Ponadto w Koncercie na dwie orkiestry wystąpią: Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ z łódzkiej Akademii i gościnnie Orkiestra Kameralna z Telemarku (20 listopada).

Jednym z ważniejszych wydarzeń 2. AŻ Festiwalu będą konkursowe prezentacje studenckich zespołów kameralnych ze wszystkich polskich uczelni muzycznych w ramach „Koncert Roku” (19 listopada). Jury „Koncertu Roku” stanowią rektorzy tych uczelni oraz przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wśród projektów kameralnych są m.in. sonaty na kwartet smyczkowy Gioacchina Rossiniego w wykonaniu profesorów polskich uczelni muzycznych: Izabeli Ceglińskiej, Andrzeja Gębskiego, Stanisława Firleja i Jana Kotuli (9 listopada). Kilka dni później utwory Grażyny Bacewicz, Aleksandra Tansmana i Kazimierza Wiłkomirskiego wykonają utytułowani młodzi wiolonczeliści z „Polish Cello Quartet”: Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec (15 listopada). Kameralnie zaprezentują się studenci klasy harfy (13 listopada), zaplanowane zostały również: „Koncert muzyki polskiej” (16 listopada) i „Koncert muzyki japońskiej” (23 listopada).

Dwa projekty przedstawi Wydział Wokalno-Aktorski. Będą to wersje koncertowe oper: Cyrulik sewilski G. Rossiniego, o której opowie znawca opery Sławomir Pietras (14 listopada) oraz Aleko S. Rachmaninowa (17 listopada). Dzięki pedagogom i studentkom rytmiki w programie festiwalu nie zabraknie wieczoru z tańcem – koncert „Z rekwizytem w roli głównej” wypełnią interpretacje ruchowe utworów muzycznych (26 listopada).

W trakcie festiwalu w foyer Sali Koncertowej AM będzie można oglądać wystawę tkaniny Wojciecha Sadleya pt. Materia i Transcendencja, zorganizowaną wspólnie z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Więcej


Premierowe wykonanie nowej wersji Koncertu na akordeon i orkiestrę brazylijskiego kompozytora Heitora Villi-Lobosa (1887-1959) odbędzie się w piątek, 7 listopada 2014 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. Utwór ten w oryginale powstał na harmonijkę. Transkrypcji na akordeon dokonał Maciej Frąckiewicz, który premierowego wieczoru wykona partię solową. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi José Maria Florêncio.

Maciej Frąckiewicz (na zdjęciu) to jeden z najlepszych akordeonistów młodego pokolenia. Jest laureatem wielu konkursów, m.in. w Niemczech, Włoszech i Hiszpanii. Współpracuje z kompozytorami współczesnymi, takimi jak Paweł Szymański czy Wojciech Blecharz. Zespół TWOgether Duo, który współtworzy z wiolonczelistką Magdaleną Bojanowicz, został w 2012 roku nagrodzony Paszportem „Polityki”.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje Oscara Lorenzo Fernándeza, Dariusa Milhaud, Claude’a Debussy’ego i Alberto Ginastery.


XX Sądecki Festiwal Muzyczny „Iubilaei Cantus” odbędzie się w Nowym Sączu w dniach 8-17 listopada 2014 roku.

Podczas tegorocznej edycji wystąpią m.in. Maestro Jacek Kaspszyk, Sebastian Ryś, Marek Bracha, Katarzyna Musiał, zespół New Bone, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Straży Granicznej, Orkiestra Musica Florea z Pragi, Szczawnicki Chór Kameralny oraz Teatr Studio K.

W programie m.in. Misterium Oblicze Chrystusa, koncert jazzowy zespołu New Bone, koncert symfoniczny w ramach cyklu „Jeszcze Polska Muzyka” ze specjalnym udziałem Maestro Jacka Kaspszyka, recital fortepianowy Katarzyny Musiał pt. Taneczne inspiracje w muzyce Chopina, Kolberga, Panufnika i innych mistrzów, barokowe eksploracje BACH&HAENDEL oraz Noc dźwięków.

Więcej


8 listopada 2014 roku Polski Chór Kameralny zaprasza na koncert z okazji 100. rocznicy powstania Legionów Polskich pt. Pieśni Legionowe, który odbędzie się o godz. 18:00 w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku.

Z okazji setnej rocznicy utworzenia przez Józefa Piłsudskiego Legionów Polskich Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprezentuje Pieśni Legionowe na chór mieszany a cappella w opracowaniu Ireneusza Łukaszewskiego.

Pieśń, którą niosły usta Legionistów wyrażała ambicje, pragnienia, tęsknoty i nostalgię za wolną Ojczyzną. Zaprezentowane utwory ukażą emocje towarzyszące żołnierzom, którzy w sierpniu 1914 wyruszyli z krakowskich Oleandrów w bój o upragnioną niepodległość. Spośród bogactwa twórczości powstałej w Legionach Polskich w latach 1914-1918, Polski Chór Kameralny zaprezentuje 13 utworów, które również ukazały się na płycie Pieśni Legionowe we współczesnym opracowaniu Ireneusza Łukaszewskiego. Płyta powstała na zamówienie Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, a nagrania dokonano w listopadzie 2013 roku w studio koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Koncert wzbogaci prelekcja prof. dr hab. Grzegorza Nowika, wybitnego historyka związanego z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku oraz wystawa Każdy się liczy… zorganizowana przy współpracy Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.

Więcej informacji – na stronie: www.polskichorkameralny.pl/doc_1112.html


Muzyka i zaskakujące owoce zbieractwa. Wielo-podróże, ich dal, głębia i czas. Dwie Europy, czyli o tym czego nie słuchał hrabia. O tym wszystkim opowie charyzmatyczny kompozytor Romuald Twardowski. Kolejne spotkanie czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się w sobotę, 8 listopada 2014 roku o godz. 15:00 w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Warszawie (w Auli nr 106).

Romuald Twardowski (ur. w 1930 r.) studiował grę na fortepianie i kompozycję w Wilnie i w Warszawie. W 1963 i 1966 roku studiował chorał gregoriański i polifonię średniowiecza pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Od 1971 roku wykłada na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. W jego twórczości istotną rolę odgrywa nurt muzyki religijnej. Często też nawiązuje do prawosławia, łącząc w sobie pierwiastki nowoczesności i odmiennych tradycji wschodniej i zachodniej Europy.

W Pedagogium Romuald Twardowski opowie o wpływie muzyki tradycyjnej i ludowej - nie tylko polskiej, ale również sztuki krajów południa i wschodu Europy oraz muzyki żydowskiej na jego twórczość. Opowie też o swoich podróżach w kontekście czasu i duchowości, obecnej na różne, jakże odmienne, choć europejskie, sposoby.

Pojawi się również wątek równoległego istnienia dwóch nurtów europejskiej muzyki: z jednej strony dworskiej – „piśmiennej” i „cywilizowanej”, z drugiej strony ludowej i „dzikiej”.

Spotkanie jak zawsze poprowadzi Małgorzata Kołcz - absolwentka klasy kontrabasu gdańskiej AM oraz filologii klasycznej poznańskiego UAM. Jest kameralistką i muzykiem orkiestrowym. Zajmuje się również wykonywaniem muzyki eksperymentalnej. Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturą wyższą. Jest współtwórcą m.in.: projektu scenicznego „Audio Stage”, warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”. Współpracowała m.in. z festiwalami „Warszawska Jesień” i „Audio Art”.

Wstęp jest wolny.

Kolejne spotkanie cyklu odbędzie się 16 listopada 2014 roku o godz. 11:20. Gościem będzie kompozytor Maciej Żółtowski.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program cyklu spotkań


Fundacja Sinfonietta Pomerania zaprasza na Gdański Koncert Prawykonań, który odbędzie się 8 listopada 2014 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Auditorium Musicum Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. W programie trzy premiery utworów: Etheria Zbigniewa Kozuba, Nimis dla 15 wykonawców Artura Kroschela i Koncertu na flet i orkiestrę Krzysztofa Olczaka.

Wystąpią: Wystąpią: Dorota Dąbrowska – flet oraz Orkiestra Sinfonietta Pomerania pod batutą Tadeusza Dixy w składzie: Anna Gadzińska – flet, Marta Różańska – obój, Łukasz Szajewski – klarnet, Mirosław Pachowicz – fagot, Michał Szczerba – róg, Piotr Kowalkowski – trąbka, Artur Borkowski – puzon, Paweł Nowicki – instrumenty perkusyjne, Maciej Lange – instrumenty perkusyjne, Piotr Nowicki – fortepian, Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce I, Paweł Kapica – skrzypce II,Michał Markiewicz – altówka, Krzysztof Pawłowski – wiolonczela, Jędrzej Kacprzyk – kontrabas.

Gdański Koncert Prawykonań ma w założeniu organizatorów stać się cykliczną imprezą, której nadrzędnym celem jest promocja muzyki współczesnej. Dzięki premierowym wykonaniom najnowszych dzieł, szerokie grono odbiorców będzie miało okazję zapoznać się z najnowszymi kierunkami muzycznego rozwoju. Ukazanie bogactwa współczesnej twórczości – poprzez konfrontację różnorodnych koncepcji kompozytorskich – przybliży melomanom pasjonujący świat nowej muzyki.

Orkiestra Sinfonietta Pomerania jest nowym, wyjątkowym zjawiskiem w przestrzeni kultury muzycznej Pomorza. Tworzą ją wybitni trójmiejscy instrumentaliści, nierzadko laureaci krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, na co dzień realizujący również karierę solową. To, co bez wątpienia wyróżnia orkiestrę, to właśnie najwyższe kwalifikacje poszczególnych muzyków i ogromna pasja wykonawcza młodego zespołu. Członków orkiestry Sinfonietta Pomerania połączyła wspólna idea utworzenia nowoczesnego zespołu, otwartego na różnorodne muzyczne kierunki oraz tendencje twórcze i wykonawcze. W tym zakresie szczególną wagę muzycy przywiązują do promocji muzyki współczesnej i prawykonań. Założycielami orkiestry są związani z Gdańskiem kompozytorzy – Andrzej Dziadek i Tadeusz Dixa, który pełni jednocześnie funkcję dyrygenta zespołu.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


9 listopada 2014 roku o godzinie 18.00 na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus z udziałem skrzypka Michała Maciaszczyka.

Maestro Michał Maciaszczyk mieszka na stałe w Wiedniu, z którym to miastem wiąże się całe jego dojrzałe życie artystyczne. W 1998 roku wygrał konkurs na koncertmistrza Wiener Kammerorchester, a rok później rozpoczął pracę w Wiener Philharmoniker i Staatsoper Wien, gdzie współpracował z największymi sławami świata muzyki, jak: Nicolaus Harnoncourt, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Daniel Barenboim i in. Przez wiele lat był koncertmistrzem Secession Players Wien oraz Wiener Kammer Ensembles. Zarówno krytycy, jak i publiczność cenią w Michale Maciaszczyku jego emocjonalizm, nieskazitelną perfekcję gry, a także wyjątkową barwę dźwięku.

Podczas koncertu na Zamku Królewskim Michał Maciaszczyk zaprezentuje się nie tylko jako solista w koncercie skrzypcowym Mozarta, ale także, jako dyrygent. Podczas koncertu będzie można usłyszeć: Symfonię nr 88 G-dur Haydna, Koncert skrzypcowy A-dur K.219 Mozarta oraz VI Symfonię C-dur D.589 Schuberta.

Bilety dostępne na www.eBilet.pl

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej


9 listopada 2014 roku na scenie Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu wystawiony zostanie podwójny spektakl do muzyki Fryderyka Chopina i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Pierwszym spektaklem wieczoru będzie Już się zmierzcha, w choreografii Ewy Wycichowskiej, do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego. Pierwotną, choć nie dosłowną inspiracją do przedstawienia była słynna bergmanowska scena gry o życie ze Śmiercią w Siódmej pieczęci. Wyrafinowany pojedynek jaki toczą bohaterowie z nadludzkich rozmiarów postacią uosabiającą Śmierć, u Ewy Wycichowskiej kończy się przekornie i paradoksalnie optymistycznie, budując refleksje dotyczące prawdziwej siły i nadziei. Drugą pozycją repertuarową będzie spektakl Tysiąc kolorów z muzyką Fryderyka Chopina. Został on stworzony przez japońską artystkę Takako Matsudę.


Program 2 Polskiego Radia zaprasza 9 listopada 2014 roku do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na Requiem Ludowe.

Requiem Ludowe to nowy projekt zespołu Kwadrofonik, przygotowany z okazji obchodów Roku Oskara Kolberga, inspirowany muzyką tradycyjną, do którego kwartet zaprosił śpiewaka - Adama Struga. To kolejne muzyczne przedsięwzięcie zespołu od czasu płyty Folklove, która otrzymała m.in. : nagrodę Folkowy Fonogram Roku. Tym razem Kwadrofonik mierzy się z polską, ludową muzyką żałobną, odnajdując w niej pierwiastek śmierci zawarty w melodiach i słowach pieśni towarzyszących ludowi w chwilach ostatecznych. Dzięki wyjątkowemu instrumentarium i interpretacjom Adama Struga muzycy tworzą opowieść o odchodzeniu i o tym, co może nas spotkać „po tamtej stronie”.

Wykonawcy: Kwadrofonik w składzie: Emilia Sitarz, Bartek Wąsik – fortepiany i Magdalena Kordylasińska, Miłosz Pękala -perkusja oraz Adam Strug – śpiew.

na zdjęciu obok: rzeźba Franciszka Lenarta z Kolekcji Bolesława i Liny Nawrockich, foto: Agata Grzybowska


Muzykę Zygmunta Koniecznego do dramatów Stanisława Wyspiańskiego usłyszymy we wtorek, 11 listopada 2014 roku o godz. 17:00 w Sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Wystąpią soliści: Marta Bizoń śpiew, Lidia Bogacz śpiew, Przemysław Branny śpiew, Beata Wojciechowska śpiew, Jacek Wojciechowski śpiew, Katarzyna Jamróz śpiew, Joanna Słowińska śpiew, Marek Bałata śpiew i Mariusz Pędziałek obój oraz Chór Filharmonii Krakowskiej i NOSPR pod batutą Wojciecha Michniewskiego.

Muzyka teatralna w twórczości Zygmunta Koniecznego zajmuje wyjątkowe miejsce. Wyróżnia ją niezwykła plastyczność oraz zgodność emocji między wypowiadanym słowem, a słyszanym w warstwie instrumentalnej dźwiękiem. Muzyka teatralna w zamyśle Koniecznego nie ma ograniczać się jedynie do roli estetycznego zbytku, ale stać się pełnoprawnym bohaterem akcji dramatu. Na liście sztuk teatralnych z muzyką kompozytora znajduje się wiele tytułów autorstwa Stanisława Wyspiańskiego: Akropolis, Legenda, Wesele, Wyzwolenie (reżyserowane przez Konrada Swinarskiego), Klątwa i Noc Listopadowa (pod kierownictwem artystycznym Andrzeja Wajdy).


Koncert specjalny pt. Niech płynie piosenka z barykad, w roku 70. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego odbędzie się we wtorek, 11 listopada 2014 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii w Krakowie.

11 listopada, w 96. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości i niezawisłości państwowej po I Wojnie Światowej oraz w roku 70. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, Filharmonia Krakowska zaprasza na uroczysty koncert upamiętniający żołnierzy Armii Krajowej, Powstańców, oraz wszystkich tych, którzy oddali życie za Ojczyznę podczas I i II Wojny Światowej. Koncert wypełnią pieśni patriotyczne w nowych aranżacjach na chór, solistów i zespół instrumentalny, wzbogacą go zaś wiersze, fragmenty pamiętników i relacji ze zbiorów Fundacji Armii Krajowej w Londynie, Archiwum Akt Nowych w Warszawie i prasy konspiracyjnej, czytane przez prowadzącą koncert Lidię Jazgar.

Na koncert zapraszają wspólnie Filharmonia Krakowska oraz Stowarzyszenie Artystyczne „PassionArt”.

Wykonawcy: Chór Filharmonii Krakowskiej Marcin Wróbel – dyrygent, przygotowanie chóru, Bernarda Grembowiec – sopran, Elżbieta Kupiec – sopran, Kamila Paciorkowska – alt, Sandra Januszewska – alt, Bartłomiej Chorąży – tenor, Arkadiusz Wroński – tenor, Paweł Szarpak – bas, Wojciech Tabiś – bas, Jarosław Kaganiec – akordeon, Paweł Wajrak – skrzypce, Konrad Maź – kontrabas, Stanisław Majerski – trąbka, Marek Pawełek – fortepian, Ryszard Haba – perkusja, Lidia Jazgar – prowadzenie koncertu, recytacje.


Koncert z okazji Święta Niepodległości w wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Henryka Wojnarowskiego odbędzie się 11 listopada 2014 roku o godz. 14:00 w Kościele Miłosierdzia Bożego w Grodzisku Mazowieckim.

W programie utwory Wojciecha Sowińskiego (oprac. Jan Maklakiewicz) - Święta Miłości, Wacława z Szamotuł - Ego sum pastor bonus, Józefa Świdra - Czego chcesz od nas Panie, Henryka Mikołaja Góreckiego - Totus Tuus, Mikołaja Zieleńskiego - Haec dies, O gloriosa Domina, Magnificat oraz Giuseppe Verdiego - Va, pensiero z opery Nabucco; Noi siamo zingarelle. Di Madride z opery La traviata; Vedi! Le fosche notturne spoglie z opery Trubadur i Stanisława Moniuszki - Mazur z opery Straszny dwór.

Przy fortepianie Ewa Wilczyńska.


Koncert z okazji Święta Niepodległości w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej i Chóru Zespołu Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych nr 3 im. Grażyny Bacewicz w Warszawie odbędzie się 11 listopada 2014 roku o godz. 19.30 w Kościele pw. św. Augustyna w Warszawie (ul. Nowolipki 18). Kierownictwo artystyczne, skrzypce - Jan Lewtak, dyrygent - Lilianna Krych, prowadzenie koncertu - Tomasz Szuran.

Program: Adam Jarzębski – Tamburetta, Michał Kleofas Ogiński - Polonez Pożegnanie Ojczyzny (oprac. Marek Sewen), Adam Haczewski - Symfonia D-dur, Ignacy Jan Paderewski - Menuet (oprac. Marek Sewen), Maciej Radziwiłł – Divertimento, Mieczysław Karłowicz - Serenada op. 2 i Wojciech Kilar – Orawa.


W dniach 11-15 listopada 2014 roku odbędzie się w Bydgoszczy 10. jubileuszowa edycja Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in memoriam”.

Program tego prestiżowego konkursu jest niezwykle trudny i obejmuje utwory, które posiadał w swoim repertuarze Artur Rubinstein. Wśród nich znajdują się m.in. dedykowane Rubinsteinowi dzieła Karola Szymanowskiego tj.: Wariacje b-moll op. 3, Serenada Don Juana z cyklu Maski op. 34, Mazurki op. 50, czy Symfonia op. 60.

Trzyetapowe zmagania młodych (urodzonych po 31.12.1992) adeptów pianistyki oceniać będzie jury w składzie: Adam Harasiewicz (przewodniczący), Ewa Osińska, Ian Hobson, Jerzy Godziszewski oraz Jan Popis (dyrektor artystyczny konkursu).

Laureaci konkursu otrzymają nagrody pieniężne, w tym Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie utworu K. Szymanowskiego oraz Nagrodę Chopinowską im. Anieli Młynarskiej-Rubinstein.

Konkurs „Arthur Rubinstein in memoriam” organizowany jest od 1993 roku, a jego inicjatorem jest dyrektor PZSM – Ewa Stąporek-Pospiech. Począwszy od pierwszej edycji formuła programowa przyciąga licznych pianistów z całego świata. Do tej pory zaprezentowało się kilkudziesięciu młodych artystów z 15 krajów, m.in. z: Japonii, Hiszpanii, Szwecji, Polski, Tajwanu, czy Wielkiej Brytanii. Ich kunszt oceniało międzynarodowe jury, w skład którego wchodzili znakomici pianiści oraz krytycy muzyczni. Wśród dotychczasowych laureatów znaleźli się m.in. późniejsi triumfatorzy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – Rafał Blechacz oraz Julianna Awdiejewa. Organizatorem konkursu jest Państwowy Zespół Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu i Urząd Miasta Bydgoszcz. Partnerem wydarzenia jest PZU. Od 2000 roku konkurs wpisany jest doEuropejskiego Stowarzyszenia Konkursów Muzycznych dla Młodych (European Union of Music Competitions for Youth) w Monachium.

Więcej o konkursie: www.konkurs-rubinstein.bydgoszcz.pl


Melomani z największymi emocjami czekają na pierwsze polskie wykonanie IV Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego, któremu światową sławę przyniosła Trzecia Symfonia pieśni żałosnych. Filharmonicy śląscy przedstawią Czwartą w Łodzi i Katowicach w lutym 2015 roku, wcześniej, w dniach 12 listopada – 6 grudnia 2014 roku zapraszając na II Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego.

Ich ramy czasowe wyznaczają daty śmierci (12 listopada) i urodzin (6 grudnia) najwybitniejszego śląskiego kompozytora. Pomiędzy nimi zaplanowano 6 koncertów, w których wystąpią wszystkie trzy filharmoniczne zespoły artystyczne. Włączono do programu Dni niektóre ze stałych cykli koncertowych, jak Filharmonia w starej Bibliotece, ale także nowe Filharmoniczne wieczory organowe czy projekt unijny ONE® – an Orchestra Network for Europe. Dyrektorowi Mirosławowi Jackowi Błaszczykowi udało się dla niektórych z nich pozyskać zagranicznych muzyków. Wystąpią RTV Slovenia Symphony Orchestra, partner filharmoników w projekcie ONE®. Organowy recital da Johannes Götz, organista poza Niemcami znany także w: Szwajcarii, Holandii, Belgii, Francji, Polsce, Włoszech, Hiszpanii, Anglii, Rumunii i Rosji. Koncertująca w kraju i Europie, japońska pianistka Rina Sudo wystąpi z filharmonikami śląskimi pod batutą urodzonego w Chinach Singapurczyka Jamesa P. Liu. Z polskich gwiazd warto zwrócić uwagę na występ znakomitego śląskiego klawesynisty Marka Toporowskiego w Koncercie op. 40 - dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego, znanego także z interpretacji fortepianowych. Gościem specjalnym Dni będzie 19 listopada Jadwiga Górecka. W programie, który pokaże rozmaite konteksty dorobku Patrona filharmoników, zaplanowano też jedno prawykonanie - kompozycji Jana Wincentego Hawela – Inspiracje liryczne na głos żeński, orkiestrę smyczkową, fortepian i perkusję do wierszy C. K. Norwida (6 grudnia).

Więcej


Słynna orkiestra Filharmoników Berlińskich kierowana przez Sir Simona Rattle’a wystąpi 12 listopada 2014 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W jej wykonaniu zabrzmi Stabat Mater op. 53 Karola Szymanowskiego i IX Symfonia d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena.

W roli solistów usłyszymy: Sally Matthews – sopran, Bernardę Fink – alt, Christiana Elsnera – tenor, Hanno Müllera-Brachmanna – bas, a towarzyszyć im będzie Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Henryka Wojnarowskiego. Zestawienie najlepszej niemieckiej orkiestry z najlepszym polskim chórem pod batutą charyzmatycznego dyrygenta zaliczanego do światowej czołówki, do tego zaś dwie kompozycje dla swych twórców emblematyczne i ze wszech miar genialne.

W roku 2014 mija 20 lat od pamiętnego nagrania przez Sir Simona Rattle’a - na zdjęciu (z City of Birmingham Symphony Orchestra & Chorus) dla EMI Classics płyty z utworami Karola Szymanowskiego – było wśród nich m.in. Stabat Mater. Nagranie wzbudziło sensację i ogromne, potwierdzone licznymi nagrodami uznanie słuchaczy oraz krytyków. Fascynacja brytyjskiego dyrygenta muzyką wielkiego polskiego kompozytora okazała się trwała i zaowocowała szeregiem kolejnych koncertów i rejestracji, w wielkim stopniu przyczyniając się do wzrostu zainteresowania zachodniej publiczności i wykonawców spuścizną Szymanowskiego.
Tym razem swą wizję arcydzieła muzyki polskiej okresu międzywojennego Sir Simon przedstawi z niezrównanym zespołem Filharmoników Berlińskich (oraz z międzynarodowym kwartetem wspaniałych solistów), którym kieruje od dwunastu lat. Partie chóralne wykona zaś Chór Filharmonii Narodowej, mający w dorobku niezapomniane kreacje koncertowe i fonograficzne Stabat Mater pod kierownictwem wybitnych polskich kapelmistrzów. Z pewnością „wzorcowe” okaże się także wykonanie IX Symfonii Beethovena – dzieła prawdziwie epokowego, zamykającego ostatecznie klasyczny rozdział dziejów muzyki i wskazującego drogę romantykom oraz ich śmiałym eksperymentom formalnym i obsadowym.


Koncert w ramach Jesiennej Trasy Koncertowej Młodej Polskiej Filharmonii odbędzie się 12 listopada 2014 roku o godzinie 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30).

Zespół, kierowany przez Adama Klocka, wystąpi z gościnnym udziałem skrzypaczki Sonig Tchakerian. W programie: Wolfgang Amadeusz Mozart - Koncert skrzypcowy D-dur KV 218, Antonin Dvořák - Serenada d-moll na instrumenty dęte, wiolonczelę i kontrabas op. 44, Edward William Elgar - Introdukcja i Allegro op. 47 oraz Felix Mendelssohn-Bartholdy - IV Symfonia A-dur op. 90.

Młoda Polska Filharmonia to jedyna w Polsce młodzieżowa orkiestra dotowana z prywatnych funduszy złożona z 39 najbardziej uzdolnionych uczniów szkół muzycznych oraz studentów uczelni muzycznych w wieku 15-24 lat wybranych podczas ogólnopolskich przesłuchań w 2011 oraz w 2013 roku. Młodzi muzycy otrzymują od Fundacji Zwierciadło roczne stypendia pieniężne. Młoda Polska Filharmonia jest kontynuacją programu stypendialnego Agrafka Muzyczna zainicjowanego w 2001 roku. Stypendyści Młodej Polskiej Filharmonii to laureaci międzynarodowych konkursów muzycznych, osoby o niezwykłym talencie i wielu różnorodnych pasjach. Muzycy, którzy już dziś dostają się do międzynarodowych orkiestr świata.

Jesienna Trasa Koncertowa Młodej Polskiej Filharmonii to kolejno występy we Wrocławiu, Kaliszu, Warszawie i Puławach.

Szczegóły na: http://zwierciadlo.pl/mpf


10. Międzynarodowy Festiwal Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w Łodzi odbędzie się w dniach od 14 do 23 listopada 2014 roku. Jubileuszową edycję zainauguruje w Teatrze Wielkim w Łodzi polska premiera najnowszego dzieła Jordi Savalla - Wojny i pokoju, fresku muzycznego przygotowanego przez legendarnego dyrygenta i gambistę, który poprowadzi trzy zespoły: La Capella Reial de Catalunya, Hespèrion XXI, Le Concert des Nations oraz solistów.

Wojna i Pokój to spektakl, w którym pojawiają się muzyczne i literackie odwołania do historii Europy i relacji Wschód-Zachód. Dzieło nawiązuje do największych tragedii cywilizacji europejskiej, czyli rozwiązywania sporów kulturowych, religijnych i terytorialnych za pomocą konfliktów zbrojnych. Program koncertu wypełnią utwory muzyków i poetów anonimów z kręgu Europy Wschodniej, Imperium Osmańskiego i Armenii oraz utwory takich twórców, jak: S. Scheidt, L. de Vega, J. Jenkins, J. Rosenmuller, J. Cabanillesb i G. F. Haendel.

W programie pozostałych dni Festiwalu Tansman 2014 znajdą się także koncerty, projekcje filmów i wystawy. 15 listopada organizatorzy zapraszają na recital znakomitego węgierskiego pianisty Jozesfa Baloga oraz otwarcie nowej, interaktywnej i multimedialnej wystawy stałej Aleksander Tansman - warsztat kompozytora w Muzeum Miasta Łodzi. 16 listopada odbędzie się koncert z cyklu „Renessaince Pop & Barock Music - pieśni, fantazje, tańce epoki renesansu i baroku” w wykonaniu najwybitniejszych artystów wykonujących współcześnie muzykę dawną na świecie - grupy Laberintos Ingeniosos. Na 18 listopada zaplanowano promocję książki Wojciecha Wendlanda W 89 lat dookoła świata. Aleksander Tansman u źródeł kultury i tożsamości - nominowanej do nagrody w konkursie "Książka Historyczna Roku" oraz pokaz filmu pt. Aleksandra Tansmana tournée dookoła świata - w Poleskim Ośrodku Sztuki. W dniach 21 i 22 listopada w Kinie Szkoły Filmowej pokazane zostaną premierowo dwa filmy z muzyką Tansmana, który jako jeden z pierwszych polskich artystów w 1945 roku dostał nominację do Nagrody Akademii Filmowej - Oscara - za muzykę oryginalną do Paris Underground w reż. Gregory Ratoffa (projekcja z oryginalnych taśm 35 mm). Podczas finałowej Gali operowej Tansmania 2014 odbędzie się polska premiera muzyki scenicznej Aleksandra Tansmana - opery Słowik z ogrodów Boboli (L'Usignolo di Boboli) i muzyki baletowej Sextuor. Wystąpią zespoły: Chór Filharmonii Narodowej, Polska Orkiestra Radiowa oraz soliści: Małgorzata Olejniczak-Worobiej, Gernot Heinrich (Austria), Steven Scheschareg (USA). Dyryguje Łukasz Borowicz.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.tansman.lodz.pl


W dniach od 14 do 21 listopada 2014 roku Polska Filharmonia Bałtycka będzie gospodarzem największego obecnie festiwalu pianistycznego na Pomorzu – Gdańskiej Jesieni Pianistycznej. To już IX edycja tego wydarzenia. W jej programie nie zabraknie recitali fortepianowych Leszka Możdżera i Bogdana Czapiewskiego. Niekwestionowanymi gwiazdami festiwalu będą także pianiści z Japonii, Ukrainy, Słowacji, Czech oraz Rosji.

Podczas Inauguracji Gdańskiej Jesieni Pianistycznej Orkiestra Symfoniczna PFB zagra pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka, Dyrektora Artystycznego Filharmonii Narodowej. Jako solistka wystąpi Yu Kosuge, wybitna japońska pianistka, która naukę na Uniwersytecie Artystycznym w Tokio rozpoczęła w wieku czterech lat! Zadebiutowała w wieku lat dziewięciu występem z Tokyo New City Orchestra.

W kolejnych dniach podczas recitali trójmiejskiej publiczności zaprezentują się także inni wspaniali muzycy. 16 listopada wystąpi Anna Fedorova, młoda artystka ukraińska z ogromnym talentem pianistycznym, która swoimi występami podbiła serca publiczności w Amsterdamie, Meksyku i Buenos Aires. Przedstawiać nie trzeba zapewne cieszącego się niesłabnącą popularnością wśród melomanów Leszka Możdżera, którego występ przypada na trzeci dzień Gdańskiej Jesieni Pianistycznej – 17 listopada. 18 listopada odbędzie się recital Sofyi Gulyak, rosyjskiej pianistki, która w 2009 roku – jako pierwsza kobieta – wygrała słynny Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Leeds. 19 listopada miłośnikom fortepianu nie może umknąć występ słowackiego wirtuoza Mariána Lapšanský'ego. Podczas Festiwalu Kati Popowej w Bułgarii został nagrodzony Złotym Medalem, a na Festiwalu w Bratysławie został uhonorowany I nagrodą Trybuny Młodych Muzyków UNESCO. Marián Lapšanský jako uznany i ceniony pianista koncertuje także z powodzeniem z wieloma światowymi orkiestrami. Spotkania z recitalami zamknie 20 listopada występ Bogdana Czapiewskiego, pianisty o bardzo szerokim repertuarze. Dzięki wyjątkowemu talentowi interpretuje z wielkim powodzeniem zarówno utwory Bacha, Beethovena czy Chopina, jak i muzykę współczesną. Festiwal zakończy się koncertem symfonicznym, który odbędzie się 21 listopada. Tego wieczoru Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi Maestro Charles Olivieri-Munroe, znakomity kanadyjski dyrygent, należący do najwybitniejszych współczesnych interpretatorów muzyki słowiańskiej. Towarzyszyć będzie mu Eduard Kunz, pianista rosyjski, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w 2010 roku.

Wszystkie tegoroczne koncerty Gdańskiej Jesieni Pianistycznej organizowane są pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka i Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza, zaś sam projekt dofinansowany został ze środków Miasta Gdańska.

Koncert inauguracyjny współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent”. Dyrygentem-rezydentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku w sezonie artystycznym 2014/2015 jest Szymon Morus, który w ramach rezydencji weźmie udział w przygotowaniu 3 koncertów symfonicznych prowadzonych przez Maestro Ernsta van Tiela, Maestro Massimiliano Caldiego oraz gościnnie występującego Maestro Jacka Kaspszyka.


VI Międzynarodowy Konkurs Chopinowski dla Dzieci w Jeleniej Górze odbędzie się w dniach 14-21 listopada 2014 roku.

W ramach Konkursu, dzień przed oficjalną inauguracją w Zdrojowym Teatrze Animacji z recitalem fortepianowym wystąpi wybitny pianista Piotr Paleczny. Artysta wykona kompozycje Fryderyka Chopina: Fantazję f-moll op. 49, Nokturn fis-moll op. 48 nr 2, Scherzo h-moll op. 20, Preludium h-moll op. 28 nr 6, Scherzo b-moll op. 31, Preludium Des-dur op. 28 nr 15 i Scherzo cis-moll op. 39. Koncert inauguracyjny odbędzie się 14 listopada 2014 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej. Ponownie w roli solisty zaprezentuje się Piotr Paleczny, a także pianista Piotr Pawlak. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Tomasza Bugaja. W programie: Uwertura do opery Monbar czyli Flibustierowie op. 30 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina i II Koncert c-moll op. 18 Sergiusza Rachmaninowa.

podczas przesłuchań konkursowych młodych pianistów oceniać będzie Jury w składzie: prof. Kazimierz Gierżod (Polska) – przewodniczący, prof. Alicja Paleta-Bugaj (Polska), prof. Grzegorz Kurzyński (Polska), prof. Barbara Szczepańska (Niemcy) i prof. Veronika Vitaite (Litwa).


Filharmonia Krakowska zaprasza na dwa wieczory w stylu angielskim. W repertuarze programów symfonicznych 14 listopada 2014 roku o godz. 19.30 oraz 15 listopada 2014 roku o godz. 18.00 znalazły się bowiem perły muzycznej kultury anglosaskiej.

Koncert otworzą Wariacje na temat Franka Bridge’a op. 10 na orkiestrę smyczkową Benjamina Brittena, a zwieńczy Symfonia D-dur zwana Londyńską Josepha Haydna. Punktem kulminacyjnym będzie jednak wykonanie Koncertu skrzypcowego Andrzeja Panufnika – w setną rocznicę urodzin tego znakomitego polskiego kompozytora, który z przyczyn politycznych związał swoje życie z Anglią.

Wśród wykonawców, obok Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą jej szefa artystycznego Michała Dworzyńskiego, godna uwagi osoba solisty – Krzysztofa Śmietany. Artysta ten jest krakowianinem, w Krakowie studiował także pod kierunkiem Zbigniewa Szlezera, by następnie przenieść się do Londynu i rozpocząć studia u Yfraha Neamana w Guildhall School of Music and Drama. Jeszcze w kraju zdobył wiele nagród na ogólnopolskich konkursach skrzypcowych, jest również laureatem wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych, w tym zdobywcą II nagrody na londyńskim Konkursie Carla Flesha, która utorowała mu drogę na estrady koncertowe Wielkiej Brytanii i Europy Zachodniej. Płyta z Koncertem skrzypcowym Panufnika, nagrana przez Krzysztofa Śmietanę z towarzyszeniem London Musici (dla wytwórni Conifer) otrzymała tytuł płyty miesiąca magazynu „CD Review”.


Już po raz dziesiąty Royal String Quartet zaprasza w dniach 14-16 listopada 2014 roku na Kwartesencję: spotkanie młodych artystów wkraczających na światową scenę. Muzyków, którzy lubią grać razem. Kompozytorów, którzy tworzą gorącą, współczesną sztukę.

Royalsi to muzycy, którym nowość, zmiana, postęp – są zawsze bliskie. Ciągle poszukują nowych dróg i zaskakujących połączeń. Grając muzykę najnowszą, nie zapominają jednak o historii kwartetu. Ewoluują: kiedyś specjalizowali się w Haydnie, Mozarcie, Beethovenie – dzisiaj zamawiają nowe utwory i przekraczają granice estetyk.

Progresja = powtórzenie w przesunięciu. W muzyce progresja oznacza przesunięcie tej samej struktury. Kojarzy się ze zmianą, jednak nie musi oznaczać postępu. W tej postaci bliższa jest konserwatyście Johannesowi Brahmsowi – a jednak właśnie w jego kwartetach guru dwudziestowiecznej awangardy Arnold Schoenberg odnalazł zalążki nadchodzącej rewolucji. Jeden z tych utworów RSQ przypomni w ramach Kwartesencji 14 listopada.

Metamorfozy (= przemiany) – to tytuł kompozycji Ryszarda Straussa, którą Royal String Quartet wykonał niedawno na najsłynniejszym festiwalu muzyki klasycznej, londyńskich BBC Proms. W koncercie wzięli też udział: Katarzyna Budnik-Gałązka, Marcin Zdunik i Tomasz Januchta, czyli czołówka młodych polskich muzyków. W tym samym składzie wykonają oni Metamorfozy podczas pierwszego wieczoru Kwartesencji.

Philip Glass, ze swoim upodobaniem do powtórzeń i przesunięć, drobnymi krokami przemienił muzykę popularną i filmową. W soundtracku do filmu Paula Schradera Mishima ma swoje korzenie III Kwartet smyczkowy Glassa, który zabrzmi podczas trzeciego koncertu (16 listopada).

Progresja = postęp, rozwój. Royal String Quartet szuka nowej muzyki i nowych wyzwań. Dlatego sam wykona Luci nella notte V Andrzeja Kwiecińskiego – utwór pierwotnie napisany na 4 kwartety smyczkowe. Dlatego też cały wieczór Kwartesencji (15 listopada) wypełni kompozycjami polskich twórców o wyrazistych charakterach i progresywnych postawach. Obok dwóch kompozycji Kwiecińskiego (powstaje właśnie nowy kwartet smyczkowy), pod elegancką ironią skrywających istotne pytania, zagra Liminal Studies Wojtka Blecharza – twórcy dźwięków intymnych do bólu, splecionych z pulsem ciała, rytmem oddechu. Działania obu kompozytorów wyznaczają dziś kierunek przemian w polskiej muzyce.

Artysta, którego muzyka zamknie 10. Kwartesencję (16 listopada), nie dożył oczekiwanej zmiany na lepsze. Julius Eastman, afroamerykański pianista, kompozytor, wokalista i tancerz, zmarł w zapomnieniu na nowojorskiej ulicy niemal ćwierć wieku temu. Jego politycznie nieobojętne kompozycje Evil Nigger i Gay Guerilla wykonają na czterech fortepianach goście koncertu, pianiści Emilia Sitarz, Bartek Wąsik (czyli Lutosławski Piano Duo), Joanna Duda i Mischa Kozłowski. Muzyczny głos wykluczonych – to dobra, choć drobna, zmiana.

Więcej


22. edycja Festiwalu Audio Art rozpocznie się w piątek, 14 listopada 2014 roku. Przed nami dziesięć dni i ponad trzydzieści wydarzeń z udziałem artystów z całego świata. Szykuje się prawdziwa uczta dla fanów muzyki poszukującej, sztuki dźwiękowej, czy sztuki nowych mediów.

Koncerty, instalacje, performance'y audio-wizualne, wykłady i warsztaty odbywać się będą w tym roku w krakowskiej Akademii Muzycznej, Galerii Bunkier Sztuki, Instytucie Goethego i Akademii Sztuk Pięknych. Festiwal potrwa do 23 listopada.

Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. Audio Art to integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Audio Art występuje w formie koncertów, performance i instalacji. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku: obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie. Audio Art jest sztuką personalną: kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Audio Art używa prostej i zaawansowanej technologii. Festiwal Audio Art prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty. W ramach festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Wydarzenia festiwalu Audio Art są transmitowane na żywo przez internet.

Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum we współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie i Galerią Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.

Więcej


Studencki koncert kompozytorski Wydziału I Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się 14 listopada 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej uczelni.

Program:

  • Zuzanna FalkowskaCome, be my light na chór mieszany a cappella do słów Matki Teresy z Kalkuty, wyk. Chór Projektu „Kobiety Kościoła”, dyr. Teresa Gręziak
  • Anna Maria HuszczamAngel na chór mieszany i obój do słów Edyty Stein, wyk. Chór Projektu „Kobiety Kościoła”, dyr. Teresa Gręziak, Antonina Golachowska - obój
  • Zuzanna KoziejFantazja na organy
  • Fabian RynkowiczFantasia di baffina na skrzypce solo, wyk. Kamila Wąsik-Janiak – skrzypce
  • Dominik LasotaSonata na 3 saksofony i klawesyn, wyk. Kamil Więcek – saksofony, Stanisław Łopuszyński – klawesyn
  • Zuzanna FalkowskaAve Maria na chór mieszany a cappella, wyk. Chór „Epifania”, dyr. Jakub Krukowski
  • Andrzej KarałowDoppelänger na klarnet i akordeon, wyk. Jacek Dziołak – klawesyn, Mateusz Stankiewicz – akordeon
  • Żaneta RydzewskaToccata na fortepian solo, wyk. Paweł Popko – fortepian
     


Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza do obejrzenia spektaklu Ogniwa do muzyki Witolda Lutosławskiego. Przedstawienie kandyduje do Bursztynowego Pierścienia 2014 w kategorii Najlepszy Spektakl Sezonu.

Ogniwa podbiły serca widzów szczecińskiej opery oraz Teatru Polskiego w Warszawie. Za pracę nad częścią Pewnego razu-teraz Robert Glumbek otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczą im. J. Kiepury w kategorii najlepszy choreograf. Muzyka wybitnego polskiego kompozytora połączyła artystów z różnych zakątków świata. Podczas produkcji spotkali się reprezentanci młodego artystycznego pokolenia: Kaya Kołodziejczyk – kreatywna warszawska choreograf, zwyciężczyni ogólnopolskiego konkursu dla młodych choreografów, tancerz i choreograf Piotr Czubowicz z Les Ballets de Monte-Carlo oraz Janusz Wawrowski, laureat licznych międzynarodowych konkursów skrzypcowych, wybitny artysta nagrywający m.in. dla prestiżowej wytwórni Warner.

Na wieczory nowych choreografii do muzyki W. Lutosławskiego Opera na Zamku zaprasza w dniach: 15 i 15 listopada 2014 roku oraz 18 listopada 2014 roku w ramach akcji OPERAcja STUDENT (bilety 10 zł).


Kolejny koncert z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie” pt. Objawienia i inspiracje w wykonaniu Wolfganga Emanuela Schmidta (wiolonczela), Tomasza Tomaszewskiego (koncertmistrza) oraz Baltic Neopolis Orchestra odbędzie się 15 listopada 2014 roku w TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie.

W programie: Offenbarungen und Eingebungen na orkiestrę smyczkową Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Koncert wiolonczelowy Nr 1 C-Dur, Hob.VIIb:1 Josepha Haydna, Sinfonietta na orkiestrę smyczkową Szymona Laksa i Symfonia na orkiestrę smyczkową Nr 10 b-moll, MWV N 1 Felixa Mendelssohna-Bartholdy.

Objawienia i inspiracje w muzyce były i są ze sobą ściśle powiązane. Każde objawienie stanowiło inspirację dla następnego. To proces, który trwa i trwał będzie, dopóki nie umrze w człowieku pragnienie poszukiwania piękna. Przynosząc tym samym nam, słuchaczom, kolejne, niezwykłe muzyczne objawienia i inspiracje...

Wolfgang Emanuel Schmidt jest jednym z wiodących wiolonczelistów swojego pokolenia. Laureat wielu nagród, m.in. I nagrody w Ogólnoniemieckim Konkursie Muzycznym w Boon, a także w Bayreuth i Markneukirchen. Zdobywca nagrody Grand Prix de la Ville de Paris w Międzynarodowym konkursie Mścisława Rostropowicza w Paryżu. Zdobywał również nagrody w Międzynarodowym Konkursie Czajkowskiego w Moskwie i Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym Leonarda Rose’a w USA. Jego pasją jest muzyka kameralna, co zaowocowało współpracą z wybitnymi artystami, m.in. Lang Langiem, Christophem Eschenbachem, Emanuelem Axem, Gilem Shahamem, Nikolajem Znaiderem, Leonidasem Kavakosem, Kyoko Takezawą. Obecnie wraz z Jensem Peterem Maintzem tworzy uznany na świecie duet wiolonczelowy Cello Duello. W 2010 roku założył The Chamber Orchestra Metamorphosen Berlin, której jest dyrektorem i dyrygentem. Orkiestra składa się z międzynarodowej sławy muzyków kameralnych z różnych zakątków świata i regularnie wykonuje koncerty w całej Europie. Wolfgang Emanuel Schmidt gra na wiolonczeli wykonanej przez Matteo Goffrillera, należącej wcześniej do Hugo Beckera.

Dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, w ramach projektu „Wielcy Koncertmistrzowie – Muzyka Łącząca Kultury” odbędą się również kursy mistrzowskie prowadzone przez prof. Tomasza Tomaszewskiego oraz prof. Wolfganga Emanuela Schmidta.

Kompozytorem - rezydentem Baltic Neopolis Orchestra w sezonie 2014/2015 jest Ewa Fabiańska-Jelińska. Wykonanie i prawykonanie utworów Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor - rezydent”. Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Kompozytor – rezydent” nawiązuje do rozpowszechnionej w Europie i na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi.


W sobotę, 15 listopada 2014 roku o godzinie 18:00 w Sali Wielkiej Dworu Artusa w Toruniu odbędzie się kolejny koncert w ramach cyklu „Mistrzowie polskiej wiolinistyki”. Solistą wieczoru będzie znakomity skrzypek, członek Lutosławski Quartet – Jakub Jakowicz (na zdjęciu). Toruńską Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. W programie wykonane zostaną utwory: Intrada Piotra Mossa oraz Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 i Symfonia op. 7 "Odrodzenie” Mieczysława Karłowicza.

Jakub Jakowicz koncertuje od 11 roku życia. Gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca Krzysztofa Jakowicza, pod kierunkiem którego studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych oraz Paszportu „Polityki” za rok 2003. Grał ze wszystkimi czołowymi polskimi orkiestrami. W 2007 roku został uhonorowany nagrodą „Orfeusz” podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”. W swoim dorobku fonograficznym ma 4 płyty. Gra na instrumencie Nicolas Froncois Vuillaume dzięki uprzejmości Alejandro Abada z Walencji.


Listopadowe wykonanie opery komputerowej Ameryka Stanisława Krupowicza będzie wielkim świętem dla wszystkich miłośników muzyki elektronicznej i komputerowej. Koncert z udziałem Cameraty Silesia pod batutą Anny Szostak odbędzie się w sobotę, 15 listopada 2014 roku o godz. 19.30 w Sali kameralnej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Stanisław Krupowicz jest absolwentem kompozycji nestora polskiej muzyki elektronicznej Włodzimierza Kotońskiego w Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie, a swój warsztat kompozytorski doskonalił w Center for Computer Research in Music and Acoustics przy Stanford University w Kalifornii. W roku 2004 zainteresował się twórczością poetycką angielskiego mistyka Williama Blake’a, czego owocem była opera komputerowa Europa skomponowana na zamówienie Festiwalu „Warszawska Jesień”. Była to trzecia opera z cyklu Ziemia Ulro, napisanego przez trzech różnych kompozytorów będących komentarzem do dokonań trzech wizjonerów: Emanuela Swedenborga, Oskara Miłosza i Williama Blake’a. Jego najnowsza opera Ameryka napisana do własnego libretta opiera się na wątkach zaczerpniętych z poematu Blake’a o tym samym tytule i kontynuuje założenia poprzedniego dzieła: Europa. Realizatorami partii komputerowych podczas katowickiej premiery będą Marcin Rupociński oraz sam kompozytor.


Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna już po raz drugi została zaproszona do udziału w prestiżowym koncercie Fundacji "Panteon Narodowy".

Pierwszy koncert zespół zagrał w dniu 70. rocznicy śmierci Karola Szymanowskiego w kościele OO. Paulinów na Skałce, przy sarkofagu Kompozytora.

Koncert w dniu 15 listopada 2014 roku o godz. 16 odbędzie się w kościele Św. Piotra i Pawła w Krakowie i poświęcony będzie muzyce Wielkich Nieobecnych, w tym Witoldowi Lutosławskiemu oraz związanym z Tatrami kompozytorom: Wojciechowi Kilarowi i Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu.

Wraz z Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną wystąpi Świętojańska Kapela Klimatyczna, Chór mieszany ZPSM im. Chopina z Krakowa, Joanna Bogdańska - śpiew, Jan Karpiel-Bułecka - śpiew, Krzysztof Najbor - słowo. Dyrygenci: Agnieszka Kreiner i Marek Hampel.


16 listopada 2014 roku godz. 18.00 w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy odbędzie się koncert monograficzny Szymona Godziemba-Trytka, podczas którego prawykonany zostanie utwór Etnos na chór, fortepian, instrumenty etniczne i perkusję.

Kompozycja Etnos została zamówiona przez Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy z okazji obchodów 40-lecia jej istnienia. Utwór jest swego rodzaju hybrydą gatunków muzycznych łączącą klasyczną muzykę współczesną (stanowiącą główny nurt twórczości kompozytora) z polską muzyką folklorystyczną. Zabieg ten ma na celu dowartościowanie roli tzw. muzyki ludu (folkloru) - elementu tkwiącego u podstaw każdej kultury. W warstwie słownej kompozycja wykorzystuje zabytki literackie polskiego okresu średniowieczaoraz rodzime teksty ludowe. Kompozytor poprzez włączenie folkloru do działań związanych z kształtowaniem muzyki nowej,poszukuje dla niego nowego kontekstu oraz konfrontuje ze współczesnym odbiorcą, poszukując medium do wspólnego dialogu.

- Szczerze wyznaję, iż polski folklor wywołuje we mnie wzruszenie oraz poczucie tęsknoty. Przeniesienie go na grunt własnego języka muzycznego stało się zarówno wyzwaniem stricte kompozytorskim, jak również osobistym zbliżeniem do tychże poruszeń – podkreśla Szymon Godziemba-Trytek.

Wystąpią: Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Helena Bregar – głos, Michał Szymanowski – fortepian, Tomasz Drozdek – instrumenty etniczne, Janusz Stanecki – dyrygent i Szymon Wyrzykowski – dyrygent. W programie kompozycje Szymona Godziemba-Trytka: O vosomnes, Miserere mei Deus, miserere mei, Mała suita kaszubska i Etnos (prawykonanie).

Koncert będzie również transmitowany online na stronie internetowej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy: www.amuz.bydgoszcz.pl

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz miasta Bydgoszczy.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce zaprasza na spotkanie z prof. Leonem Tadeuszem Błaszczykiem, autorem słownika Żydzi w kulturze muzycznej ziem polskich w XIX i XX wieku, które odbędzie się dnia 16 listopada 2014 roku (niedziela) o godzinie 17.00 w siedzibie Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, ul. Anielewicza 6.

Wydawnictwo to jest efektem ponad 50-letniej pracy jednego autora, jego badań w archiwach Polskich i zagranicznych, licznych wywiadów z żyjącymi jeszcze wówczas artystami, ich rodzinami i przyjaciółmi. Słownik zawiera ponad 1500 haseł.Oprócz haseł biograficznych, w słowniku znalazły się hasła rzeczowe dotyczące instytucji, w których działalności muzyka odgrywała istotną rolę (szkoły muzyczne, orkiestry, chóry, zespoły kameralne, teatry muzyczne, synagogi, towarzystwa kulturalno-oświatowe) oraz hasła zbiorcze poświęcone wykonywanym zawodom (kantora, kapelmistrza wojskowego, krytyka i recenzenta muzycznego, producenta i sprzedawcy instrumentów muzycznych oraz gramofonów i płyt, wydawcy i księgarza muzycznego itd.).

Osobne hasła poświęcono też niektórym, szczególnie licznym rodom muzyków. Oprócz muzyków, którzy działali na ziemiach dawnej „Rzeczypospolitej obojga narodów” uwzględniono też osoby działające w innych krajach Europy, a także na innych kontynentach, jeśli pochodzili z ziem polskich oraz tu rozpoczynali naukę i zawodową działalność muzyczną, niezależnie od tego, gdzie się urodzili (dotyczy to zwłaszcza Żydów rosyjskich, którzy wskutek ograniczenia prawa do zamieszkania na terenie Rosji, a następnie nasilających się pogromów, przybywali do Królestwa Polskiego).

Nie ma na rynku europejskim analogicznej publikacji, obejmującej tak szeroki obszar (ziemie polskie w XIX i XX wieku to cały obszar Polski przedrozbiorowej) na przestrzeni dwóch wieków.

Spotkanie poprowadzi red. Anna Skulska – dziennikarka Programu 2 Polskiego Radia.

Więcej