Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Dziewiąta edycja Międzynarodowego Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego odbędzie się w dniach 17 listopada - 7 grudnia 2014 roku. To swoista wielka gala celebrytów świata muzyki, dająca niespotykaną możliwość przemierzenia bogactwa muzycznych interpretacji podczas 17 koncertów festiwalowych. Wśród wykonawców znajdą się m.in. Andreas Scholl, Leszek Możdżer, Paul Goodwin, Henning Kraggerud, The King's Singers, Mnozil Brass, Aukso, NOSPR, Camerata Silesia czy Capella Cracoviensis.

Oto będziemy mieć do czynienia z protagonistami światowej czołówki w swoich artystycznych domenach. Dla przykładu można przybliżyć sylwetki tych choćby wykonawców, których obecność na Festiwalu będzie miała miejsce po raz pierwszy, jak Andreas Scholl, śpiewak o międzynarodowej sławie, którego kultowy kontratenor stał się niemalże synonimem tego rodzaju głosu i stylu wokalnego jaki artysta uprawia, czy Paul Goodwin, znakomity brytyjski dyrygent, specjalizujący się głównie w interpretacji muzyki historycznej i będący dziś jednym z największych autorytetów w tej dziedzinie.

Grono tych wybitnych artystów, zebranych pod banderą Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego, da niebywały popis najkunsztowniejszych umiejętności wirtuozerii i interpretacji w zaskakujących odsłonach, jak chociażby brytyjski zespół The King’s Singers z twórczością patrona festiwalu czy Leszek Możdżer w Barokowym galimatiasie. Z pewnością swoimi nietypowymi interpretacjami zaskoczy austriacki zespół Mnozil Brass w programie Happy Birthday. Po raz pierwszy w Polsce będzie można również usłyszeń światowej klasy norweskiego skrzypka Henninga Kraggeruda, któremu towarzyszyć będzie znakomita orkiestra AUKSO pod dyrekcją maestro Marka Mosia.

Gwiazdy festiwalu usłyszymy zarówno w utworach kameralnych, jak i wielko-obsadowych, w muzyce dawnej i współczesnej, ekstatycznej i refleksyjnej. Podczas koncertu finałowego wykonane zostanie najdonioślejsze dzieło inspirowane tematyką świąteczną - Oratorium Bożonarodzeniowe J. S. Bacha, którego interpretacji dokonają, pod przewodnictwem maestro Paula Goodwina, dwa polskie zespoły - Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Camerata Silesia.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu


XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina odbędzie się w Warszawie w dniach 1-23 października 2015 roku.

Tradycja tego najstarszego monograficznego turnieju muzycznego sięga 1927 roku, a na liście laureatów znalazły się nazwiska wybitnych pianistów II połowy XX i początków XXI wieku. Wielu z nich zasiądzie w jury XVII Konkursu. Wśród nich znajdą się reprezentanci różnych pokoleń: m.in. Adam Harasiewicz (I nagroda, 1955), Martha Argerich (I nagroda, 1965), Garrick Ohlsson (I nagroda, 1970), Dang Thai Son (I nagroda, 1980) i najmłodszy w tym gronie, debiutujący w roli jurora Yundi Li (I nagroda, 2000). Funkcję przewodniczące-go jury, po wielu latach pracy na tym stanowisku prof. Andrzeja Jasińskiego, przejmie prof. Katarzyna Popowa-Zydroń - pianistka i pedagog, której studenci w ostatnich konkursach sięgali po laury (w 2005 roku I nagrodę zdobył Rafał Blechacz, w 2010 roku finalistą konkursu został Paweł Wakarecy).

Zgodnie z regulaminem do udziału w konkursie zakwalifikowanych zostanie 80 pianistów z całego świata, urodzonych w latach 1985–1999. By wziąć udział w rywalizacji należy do 1 grudnia 2014 roku wysyłać zgłoszenia wraz z nagraniem wideo zawierającym program I etapu konkursu. Z nadesłanych aplikacji Komisja Kwalifikacyjna wyłoni 160 pianistów, którzy wezmą udział w Eliminacjach do Konkursu odbywających się w Warszawie w dniach 13-24 kwietnia 2015 roku. Lista pianistów dopuszczonych do konkursu zostanie ogłoszona najpóźniej 25 kwietnia 2015.

1 października 2015 roku konkurs zainauguruje Martha Argerich. Będzie to symboliczne nawiązanie do przeszłości, bo w programie znajdzie się Koncert fortepianowy b-moll Piotra Czajkowskiego, którym pianistka inaugurowała konkurs w 1980 roku. Towarzyszyć jej będzie Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. 2 października wystąpi inny juror i laureat konkursu – Garrick Ohlsson. Kolejne 3 tygodnie będą należały do młodych pianistów z całego świata. W czteroetapowej rywalizacji będą walczyć o nagrodę główną – czyli 30.000 euro i liczne nagrody pozaregulaminowe (w tym koncerty w prestiżowych salach świata). Zwycięzcę XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina poznamy wieczorem 20 października 2015 roku.

Więcej…


W dniach 1 i 2 grudnia 2014 roku o godz. 18 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (przy ul. Elektoralnej 12) odbędą się 24. Portrety kompozytorów. Tym razem ukazane zostaną muzyczne sylwetki Pawła Hendricha i Zdzisława Szostaka.

Portrety kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Corocznie podczas festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów polskich w interpretacji czołowych artystów, jak i utalentowanych muzyków najmłodszego pokolenia, laureatów konkursów wykonawczych.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Współczesna muzyka orkiestrowa, organowa, kameralna i elektroniczna wypełni 65. sesję „Musica Moderna” organizowaną przez łódzką Akademię Muzyczną w dniach 26 listopada – 17 grudnia 2014 roku.

Program imprezy to: koncert z udziałem solistów i orkiestry w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej, dwa koncerty kameralne i koncert muzyki elektronicznej w nowym budynku przy al. 1 Maja 4, ponadto koncert organowy, który po raz pierwszy odbędzie się w ramach sesji w Archikatedrze Łódzkiej. Najmłodszych melomanów organizatorzy zapraszają w Mikołajki na koncert „mm” do Szkoły Muzycznej przy ul. Sosnowej. Dopełnieniem programu są imprezy towarzyszące w postaci wykładów i prezentacji gości z zagranicy: Debory Bradley-Kramer z Columbia University w Nowym Jorku, rosyjskiego kompozytora Alexandra Raskatova i śpiewaczki Eleny Wassilievej (sopran). Gościnnie wystąpią również: kompozytor Jarosław Płonka z Akademii Muzycznej w Krakowie z wykładem ilustrowanym oraz warszawski zespół Integro.

Inauguracja artystyczna 65. sesji „Musica Moderna” odbędzie się podczas koncertu 29 listopada (godz. 18.00), który jest jednocześnie finałem drugiej edycji AŻ Festiwalu. Będzie to koncert w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi pod dyrekcją Jerzego Swobody z udziałem solistów: Dominika Połońskiego (wiolonczela) i Roberta Stefańskiego (klarnet). Usłyszymy m.in. prawykonanie utworu młodej kompozytorki Marty Śniady - aer na klarnet i orkiestrę kameralną, Rapsod Zygmunta Krauzego oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę kameralną Sławomira Kaczorowskiego. Ostatnim punktem koncertu jest Symfonia kameralna op. 110a Dymitra Szostakowicza.

Następne dni sesji wypełnią koncerty kameralne. W poniedziałek, 1 grudnia podczas koncertu Dźwiękowe oblicza usłyszymy m.in. utwory Grażyny Bacewicz, Jerzego Bauera, Gustava Holsta, Andrzeja Hundziaka, Dariusza Przybylskiego i Aleksandra Tansmana. We wtorek, 2 grudnia w południe zaplanowano koncert poświęcony młodym kompozytorom i młodym wykonawcom, a wieczorem Piotr Grajter i Miłosz Bazelak – organiści związani z łódzką Akademią – zagrają w Archikatedrze utwory Krzysztofa Grzeszczaka, Piotra Grajtera i Bernarda Pietrzaka (w 90. rocznicę urodzin kompozytora). W czwartek najnowsze utwory zaprezentują kompozytorzy związani ze Studiem Komputerowym Muzyki Elektronicznej AM, m.in. Jacek Partyka, Artur Zagajewski, Piotr Pniak, Monika Dalach i Tomasz Szczepanik.

Wstęp wolny na wszystkie imprezy za wyjątkiem koncertu z solistami i orkiestrą 29 listopada. Bilety w cenie 20 zł i 10 zł dostępne w kasie Sali Koncertowej AM (ul. Żubardzka 2a) wtorek – piątek w godz. 14.00-18.00 oraz na godzinę przed każdym koncertem.

ZOBACZ: program Sesji


Festiwal „Brand-New Music” odbędzie się w Katowicach w dniach 2-5 grudnia 2014 roku. Gościem Specjalnym będzie Helmut Lachenmann, zaś autorami zamówionych kompozycji Krzysztof Gawlas, Joanna Szymala i Sławomir Wojciechowski.

Festiwal, organizowany przez Instytut Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Katowicki Oddział Związku Kompozytorów Polskich istnieje ze zmienną regularnością od roku 2001. Jego ideą jest prezentacja najnowszej twórczości muzycznej, spotkanie z jej twórcami i rozmowa o jej problematyce i kondycji. Tradycją Festiwalu jest zapraszanie do udziału Gościa Specjalnego, wybitnego kompozytora o międzynarodowej renomie oraz zamawianie i prawykonania nowych utworów młodych polskich kompozytorów. W ubiegłych latach na Festiwalu gościli Louis Andriessen i Per Norgard, a nowe kompozycje pisali Dobromiła Jaskot, Sławomir Kupczak, Karol Nepelski, Adrian Robak, Marcin Stańczyk i Krzysztof Wołek.

Tegoroczna edycja organizowana jest przy wsparciu ze strony: Centrum Badawczo-Rozwojowego Pro Novum, Urzędu Miasta Katowice oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Więcej


Koncert towarzyszący Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów i Doktorantów pt. Oblicza folkloryzmu w muzyce polskiej, organizowanej przez Akademię Muzyczną w Krakowie, odbędzie się 2 grudnia 2014 roku o godzinie 19:00 w Sali koncertowej przy ul. św. Tomasza 43.

Trwający właśnie rok Oskara Kolberga stwarza okazję do refleksji nad aktualnym stanem tradycji ludowej oraz jej rolą w kulturze współczesnej. Czy ludowość, w kształcie takim, w jakim 200 lat temu zastał ją Kolberg, dziś jeszcze istnieje? A może wszystko, co zwykliśmy nazywać „folklorem”, stanowi jedynie imitację zjawisk bezpowrotnie straconych? W tym kontekście na plan pierwszy wysuwa się fenomen folkloryzmu, który w swoim podstawowym znaczeniu stanowi twórcze przekształcenie tekstów kultury ludowej. W muzyce polskiej folkloryzm przyjmował rozmaite kształty: od naśladowania rytmiki polskich tańców w muzyce XVI i XVII wieku, poprzez romantyczną manifestację tożsamości narodowej za pomocą „podnoszenia ludowego do ludzkości”, aż po nowoczesne odczytanie ludowości, zapoczątkowane przez Karola Szymanowskiego i kontynuowane przez jego duchowych spadkobierców.

W programie koncertu znajdą się kompozycje: Już się zmierzcha, muzyka na kwartet smyczkowy op. 62 (I Kwartet smyczkowy) Henryka Mikołaja Góreckiego, Dwanaście pieśni kurpiowskich na głos i fortepian op. 58 (wybór: Lecioły zórazie, Wysła burzycka, Uwoz mamo, U jeziorecka) Karola Szymanowskiego, prawykonanie Łapanowskich piosnek (2011): Tam na górze gołąbki gruchają, Jedną dolinecką, Przez tę grabską wieś, Moja mamo jado goście, Tam pod Krakowem Michała Jakuba Papary oraz kompozycje Zbigniewa Namysłowskiego inspirowane polskim folklorem. Wystąpią: Aleksandra Lebiediewa, Aleksandra Rymarowicz skrzypce, Przemysław Dajcz altówka, Łukasz Laxy wiolonczela, Sylwia Frączek sopran, Elżbieta Konopczak fortepian Zespół wokalny „Oktofonia” w składzie: Karolina Michalik, Emilia Polewka, Krzysztof Jaworowski, Mateusz Gołuch, Michał Jędros, Ewa Oświęcimka, Monika Tomczyk, Maciej Koczur prowadzenie zespołu oraz Zbigniew Szwajdych trąbka, Monika Muc saksofon altowy, Tomasz Białowolski fortepian, David Czernik kontrabas, Patryk Dobosz perkusja.

WSTĘP WOLNY


W dniach 2-3 grudnia 2014 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Analiza dzieła muzycznego. Historia-theoria-praxis".

Uczestnikami konferencji będą teoretycy muzyki, muzykolodzy, kompozytorzy i osoby zainteresowane tematyką szeroko rozumianej analizy dzieła muzycznego ukazanej z perspektywy historycznej, teoretycznej i praktycznej.

Wydarzeniami towarzyszącymi konferencji będą dwa koncerty - zaprezentują się przedstawiciele środowiska kompozytorskiego, twórcy i wykonawcy muzyki współczesnej: Awangardowa Orkiestra AMKL Sound Factory Orchestra oraz pracownicy Studia Kompozycji Komputerowej.

ZOBACZ: program Konferencji

Więcej


Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zapraszają 2 grudnia 2014 o godz. 19.30 do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na kolejny koncert z cyklu „Partytury muzyczne”.

Tym razem inspiracją dla kompozytorów-wykonawców stał się cykl zdjęć România mea (Moja Rumunia) Vlada Dumitrescu. Fotografie są nieodłączną częścią partytury; w czasie koncertu muzycy „ogrywają” kolejne obrazy, które równolegle prezentowane są publiczności.

Fotografie Dumitrescu: Ginący świat i ludzie w nim, Piękna i godna starość, Dzieci i zwierzęta oraz niezwykłe pejzaże „zapomnianych przez czas” biednych rumuńskich, górskich wiosek to fotografie o głębokim humanistycznym przesłaniu. I taki jest ten wspólny muzyczno- fotograficzny utwór o prostym życiu w otoczeniu surowej przyrody oraz przemijaniu…

Wykonawcy: Cezary Duchnowski - fortepian, elektronika, Ryszard Latecki - trąbka, harmonium, syntezator, pseudoinstrumenty, Tadeusz Wielecki – kontrabas.

Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp wolny


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert Dzika muzyka z serca Polski, który odbędzie się 3 grudnia 2014 roku o godz. 19.00 w Auditorium Maximum UW. Wystąpi Janusz Prusinowski Kompania & Mariusz Benoit. Wstęp wolny.

Rozkołysane pieśni, melodie i rytmy – trójdzielne, ale wyrafinowane w swojej polirytmii – stają się widzialne dzięki krokom i ruchom tancerzy. Tematy mazurków są punktem wyjścia do improwizacji - zwanej dawniej ogrywaniem – która z kolei staje się źródłem wciąż nowych melodii. Dzika muzyka niesie w sobie zarówno doświadczenie „odwieczności”, jak i zakorzenionej w „tu i teraz” autentyczności. Może tak właśnie przez stulecia wyglądało muzykowanie?

Przewodnikiem po Polsce będzie Oskar Kolberg, wielki miłośnik i zbieracz folkloru, przyjaciel Chopina i jego sąsiad z Uniwersytetu Warszawskiego. Dzięki niemu możemy w XXI wieku wyobrazić sobie, odczytać i zagrać muzykę, która rozbrzmiewała w domach, dworach i karczmach dawnej Rzeczpospolitej. Pieśni i tańce ze zbiorów Kolberga zabrzmią obok muzyki, której artyści nauczyli się od wiejskich Mistrzów. Budujące narrację koncertu fragmenty fundamentalnego dzieła Kolberga o polskim ludzie i jego zwyczajach przeczyta Mariusz Benoit.

Koncert organizowany przez Biuro Promocji UW.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zapraszają na promocję książki Charlesa Rosena Styl klasyczny: Haydn, Mozart, Beethoven. Spotkanie odbędzie się 3 grudnia 2014 roku o godz. 17:00 w Sali konferencyjnej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (Warszawa, ul. Tamka 43).

O publikacji rozmawiać będą: Zofia Chechlińska, Irena Poniatowska, Rafał Augustyn i Daniel Cichy. Spotkanie poprowadzi Kamila Stępień-Kutera. Dodatkową atrakcją tego popołudnia będzie minirecital fortepianowy. Wybrane utwory Mozarta, Beethovena i Haydna zagra Natalia Czekała. Wstęp wolny.

Styl klasyczny…  Charlesa Rosena jest książką wybitną, niezwykłą i fascynującą. Nikt dotąd tak wnikliwie, głęboko i odkrywczo nie odczytał muzyki, którą ofiarowało nam tych trzech: Haydn, Mozart, Beethoven. Wszechobejmujące spojrzenie Rosena - dokonywane w aspekcie wartości i muzycznego sensu – odsłania i ukazuje w pełnym świetle jej genialną szczególność i doskonałość z ścisłością analityka i wrażliwością artysty. (Mieczysław Tomaszewski)


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza w dniach 4-6 grudnia 2014 roku na koncerty I Dni Muzyki Amerykańskiej, z udziałem artystów ze Stanów Zjednoczonych: pianisty Michaela Browna (na zdjęciu) i skrzypaczki Melissy White.

Partnerem koncertów jest Konsulat Generalny Stanów Zjednoczonych w Krakowie.

Więcej


Przesłuchania IV Akademickiego Konkursu Organowego „Romuald Sroczyński in memoriam” odbędą się w Akademii Muzycznej w Poznaniu w dniach 4-5 grudnia 2014 roku.

Poznańska uczelnia posiada wspaniałe koncertowe organy firmy A. Schuke z Poczdamu. Ten 34-głosowy, 3-manuałowy instrument znajduje się w Auli Nova i został oddany do użytku dnia 18 kwietnia 2007, podczas uroczystego koncertu inauguracyjnego. Jest to instrument wysokiej klasy, zarówno pod względem technicznym, jak i brzmieniowym, który oferuje duże możliwości wykonawcze i powinien być wykorzystywany zarówno w działalności pedagogicznej, jak i koncertowej. Aby zaprezentować jego walory w szerszym zakresie, Akademia Muzyczna w Poznaniu organizuje cyklicznie Akademicki Konkurs Organowy z udziałem najzdolniejszych studentów klas organów polskich wyższych uczelni muzycznych, którego IV edycja będzie miała miejsce w grudniu tego roku.

Główną ideą imprezy jest – obok możliwości pokazania kunsztu młodych, uzdolnionych organistów z różnych ośrodków akademickich – wymiana doświadczeń i próba wypracowania takich form oceny prezentacji muzycznych, które cieszyłyby się zaufaniem wykonawców i ich pedagogów. Do udziału w pracach jury zaproszonych zostało dziewięciu pedagogów (po jednym z każdej uczelni i dwóch z AM w Poznaniu).

Konkurs dedykowany jest zmarłemu w 2006 roku Romualdowi Sroczyńskiemu – artyście i pedagogowi, zasłużonemu profesorowi klasy organów poznańskiej uczelni, wychowawcy wielu pokoleń organistów.


W przeddzień mikołajek, 5 grudnia 2014 roku na koncert do Filharmonii Wrocławskiej zaprasza Krasnal Szomol i gwiazdy polskiej sceny rozrywkowej. Kapitalna bajka muzyczna z pewnością przypadnie do gustu zarówno dzieciom, jak i dorosłym.

Autorem Tajemnicy Krasnala Szomola jest Włodzimierz Szomański, założyciel zespołu Spirituals Singers Band. Postać i twórczość tego wybitnego artysty, który w maju 2014 roku zginął w wypadku samochodowym, na zawsze pozostanie w pamięci melomanów dzięki licznym kompozycjom, takim jak Missa gospel's, Litania do polskich Świętych – Santo Subito czy właśnie Tajemnica Krasnala Szomola.

Podczas koncertu najbardziej znane i lubiane wiersze poety Juliana Tuwima z muzyką Włodzimierza Szomańskiego. Pan Tralaliński, Okulary, Zosia Samosia, Lokomotywa czy Spóźniony słowik to tylko niektóre z utworów, jakie znajdą się w programie tego wieczoru. Podczas koncertu wystąpią lubiani przez wrocławian Spiritualsi, córka kompozytora, Olga Szomańska, popularna wokalistka młodego pokolenia, a także znany miłośnikom musicali i polskich seriali Marcin Kołaczkowski. Zagra Kameleon Trio, który popularność zyskał dzięki rock operze Krzyżacy oraz Kwartet smyczkowy Orkiestry Symfonicznej NFM.

Przed koncertem organizatorzy zapraszają na wyjątkowe wydarzenie – o godz. 18:00 przed budynkiem Filharmonii nastąpi odsłonięcie figurki Krasnala Szomola. Nowy obywatel miasta Wrocławia ma charakterystyczną brodę i uśmiech (którym Szomol, jak nazywali Włodzimierza Szomańskiego przyjaciele, obdarzał zawsze wszystkich ludzi), okulary na czubku nosa, partyturę i batutę, którą drapie się po głowie.


W dniach 5-6 grudnia 2014 roku Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na Ogólnopolską Sesję Naukową ...Ésotérique... O muzyce Barbary Buczek (1940-93). Wykładom towarzyszyć będą koncerty.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

ZOBACZ: program koncertów i sesji


W piątek, 5 grudnia 2014 roku o godz. 19 na scenie Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy w koncercie z cyklu „Wielcy Artyści w Filharmonii” gościć będą dwie wybitne osobowości świata muzyki.

Kazimierz Kord był pierwszym, i jak dotąd jednym polskim dyrygentem, który wystąpił i wiele lat współpracował z legendarną nowojorską The Metropolitan Opera. Prowadził wiele muzycznych instytucji w kraju. Najdłużej, bo od 1977 do 2001 stał na czele Filharmonii Narodowej w Warszawie, pracował z Filharmoniami w Amsterdamie, Londynie, Monachium, Düsseldorfie, ciągłą współpracą związany był także z teatrami operowymi. Stał na podium dyrygenckim praktycznie w najważniejszych centrach muzycznych Europy. Dyrygował także w wielu miastach USA, był gościnnym dyrygentem w Osace i Tokio. Elżbieta Stefańska jest córką słynnej pianistki Haliny Czerny-Stefańskiej i profesora fortepianu Ludwika Stefańskiego. Studia ukończyła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, pod kierunkiem wybitnego niemieckiego klawesynisty - profesora Hansa Pischnera z Berlina. W repertuarze artystki znajdują się dzieła muzyki solowej i kameralnej epoki renesansu, baroku, klasycznej, ale również XX-wiecznej, dokonała licznych, spektakularnych nagrań.

W programie koncertu znajdą się kompozycje: Adagio for Strings (część Kwartetu smyczkowego powstałego w 1936) Samuela Barbera, rozsławione dzięki obsypanemu Oscarami filmowi Olivera Stone'a pt. Pluton, Koncert klawesynowy d-moll BWV 1052 Jana Sebastiana Bacha i IV Symfonia e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa.


Stettin, wieczór 23 października 1884. Damy w kapeluszach i dżentelmeni we frakach zmierzają w kierunku Augustastrasse 48. Przed budynkiem zebrał się już podekscytowany tłumek, co chwila ktoś wypowiada szeptem nazwiska osobistości, które mają przybyć: (...) Nikt nie ma wątpliwości, że zaraz rozpocznie się największa gala, najhuczniejsza uroczystość tego roku w Szczecinie. Nikt też nie zastanawia się nad przyszłością tego miejsca. Nikomu nie przebiegnie przez głowę myśl, że ten przepiękny budynek, te pozłacane wnętrza będą służyły mieszkańcom i gościom Szczecina jeszcze tylko przez kilkadziesiąt lat.

Usytuowany przy Augustastrasse 48 - dokładnie w tym samym miejscu, gdzie obecna szczecińska Filharmonia - Szczeciński Dom Koncertowy (Konzerthaus) przyciągał tłumy. Od otwarcia w 1884 roku funkcjonował aż do alianckich nalotów w 1944 roku. Odbywały się w nim rozmaite wydarzenia: koncerty, spotkania literackie, wykłady akademickie, wystawy fotografii, a nawet kilka pokazów mody. W czasie inauguracji Dyrektorem był Carl Adolf Lorenz, urodzony w Koszalinie kompozytor, organista, dyrygent i pedagog muzyczny. Lorenz był aktywnym i wszechstronnym działaczem muzycznym - wykonywał dzieła innych kompozytorów, zajmował się organizacją życia muzycznego, a także sam komponował.

Ceremonia otwarcia Domu Koncertowego miała miejsce 23 października 1884 i była największym i najwspanialszym wydarzeniem kulturalnym tamtego roku. Na inaugurację gmachu przybyło ponad tysiąc gości, w tym 450 sponsorów gmachu. Publiczność była oczarowana pięknymi wnętrzami Konzerthausu. Program tego pamiętnego wieczoru był następujący: orkiestra zagrała Hymn do Sztuki( Hymne an die Kunst) na solistów, chór i orkiestrę op. 25 Carla Adolfa Lorenza. Potem zebrana publiczność wysłuchała przemówień prominentnych gości. W drugiej części wieczoru rozbrzmiały fragmenty Stworzenia świata (Die Schöpfung) Josepha Haydna. Następnie goście zwiedzili budynek. Wieczór zakończył się wystawną kolacją na 1000 osób z licznymi toastami.

W 2014 roku mija 130 lat od otwarcia Konzerthausu, pierwszej szczecińskiej instytucji ze specjalnie wzniesioną siedzibą i ze stałą orkiestrą. Stworzenie świata Josepha Haydna zabrzmi na nowo, tym razem w całości, i znowu przy dawnej Augustastrasse. Koncert rozpocznie się w piątek, 5 grudnia 2014 roku o godz. 19. Bilety wyprzedane.


Polyphonia Festival odbędzie się w dniach 5-6 grudnia 2014 roku. To nowa propozycja muzyczna, festiwal, który już w czasie pierwszego grudniowego weekendu zagości na kulturalnej mapie Warszawy. Koncerty artystów eksperymentalnych oraz warsztaty zorganizowane zostaną w warszawskiej Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, zaś w świeżo otwartej filii kultowego, bydgoskiego klubu Mózg w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera zostanie zaprezentowana scena klubowa.

Podczas festiwalu zaprezentowanych zostanie 12 projektów, w tym m.in. szwedzki TM404, czyli Andreas Tiliander, chiński eksprymentator Zen Lu oraz Warszawska Orkiestra Laptopowa. Równolegle odbędzie się premiera płyty formacji Snow Crash Trio, do której nawiąże koncert tejże grupy połączony z premierową sprzedażą albumu.

Polyphonia to aktywność ściśle powiązana z działającą od ponad roku stroną Polyphonia.pl, na której ludzie zaangażowani w nowe obszary muzyczne prezentują swój punkt widzenia na aktualnie tworzoną i publikowaną muzykę, technologie związane z twórczością oraz zmiany dotykające całe środowisko muzyczne. Festiwal jest także ściśle związany z działalnością Fundacji Sztuka i Technologia, która od lat aktywnie wspiera działania polskiej sceny muzyki elektronicznej, wykraczając także poza Europę poprzez aktywność na terenie Chin. Polyphonia Festival to nowa inicjatywa Fundacji Sztuka i Technologia, jednak organizatorzy będą czerpać z doświadczeń zbieranych podczas 12. edycji imprezy, jaką był Warsaw Electronic Festival – jeden z pierwszych, ważniejszych warszawskich festiwali muzyki elektronicznej.

Więcej


6 grudnia 2014 roku – z okazji Mikołaja – na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu odbędzie charytatywny koncert w reżyserii Anny Majer z udziałem solistów bytomskiego Teatru: Leokadii Duży, Justyny Dyli, Joanny Kściuczyk-Jędrusik, Ewy Majcherczyk, Sabiny Olbrich-Szafraniec, Aleksandry Stokłosy, Cezarego Biesiadeckiego, Włodzimierza Skalskiego, Adama Sobierajskiego, Tomasza Urbaniaka, Juliusza Ursyna-Niemcewicza, Kamila Zdebla oraz orkiestry Opery Śląskiej pod dyrekcją Tadeusza Serafina i Krzysztofa Dziewięckiego.

Ponadto wystąpią zaproszeni goście: Marta Król – bytomianka, wokalistka o szczególnym głosie nominowana do wielu prestiżowych nagród – w tym „Fryderyka 2012″; Kasia Moś – finalistka III edycji programu „Must Be The Music”, znakomita wokalistka związana z Bytomiem; wykonawcy popularnego programu telewizyjnego „Superstarcie” – Stanisław Karpiel-Bułecka i Adam Sobierajski, Michał Gasz – laureat „Szansy na sukces”, a obecnie wokalista w zespole Piotra Rubika. Chęć wsparcia i udziału w koncercie potwierdziła także Joanna Racewicz – dziennikarka TVP oraz Wojciech Pijanowski – autor i prezenter wielu konkursów i programów telewizyjnych. Patronatem honorowym wydarzenie objął Minister Pracy i Polityki Społecznej, Prezydent Bytomia i Prezydent Częstochowy.

Ideą przewodnią koncertu jest wsparcie podopiecznych Stowarzyszenia Pielęgniarsko-Opiekuńczego z Częstochowy „Z Ufnością w Trzecie Tysiąclecie”.

Więcej


Z okazji mikołajek Sinfonia Iuventus przygotowała dla publiczności – od 7 do 107 lat – specjalny prezent muzyczny. Orkiestra pod batutą Zygmunta Rycherta wraz z jednym z najbardziej rozpoznawalnych i lubianych, obdarzonym niezwykłym talentem narratorskim polskich aktorów - Wiktorem Zborowskim „opowie” pełną uroku i ciepłego uśmiechu baśń muzyczną Ptak Ugui Piotra Mossa. Wykonawcy zapraszają na koncerty 6 grudnia 2014 roku do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie dwukrotnie – o godz. 16.00 i 18.00.

Ptak Ugui to historia dyrygenta, Maestro Bariniego, który porzuca swoją orkiestrę, by udać się na poszukiwanie cudownego, olśniewającego głosu czterogłowego ptaka Ugui. Opowiadając dźwiękami muzyki tę pełną nieoczekiwanych zwrotów akcji historię, Sinfonia Iuventus zaoferuje publiczności nie tylko niezapomniany koncert świąteczny, ale także szczególny rodzaj przewodnika po orkiestrze symfonicznej. Każda z głów Ugui odzywać się bowiem będzie brzmieniem innej grupy instrumentów orkiestry, a głosu ptakowi udzielą kolejno drzewo, blacha, perkusja i smyczki.

Koncerty odbywają się pod Honorowym Patronatem Prezydent Miasta st. Warszawy.

Bilety w cenie 25 zł dostępne na www.eBilet.pl oraz sklep@polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego (ul. Modzelewskiego 59) na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Pochodzący z Wałbrzycha młody pianista Przemysław Witek wystąpi z recitalami fortepianowymi pt. Mieczysław Weinberg – nieznany geniusz w Moskwie – 6 grudnia 2014 roku, Warszawie – 9 grudnia 2014 roku i Poznaniu – 11 grudnia 2014 roku.

W programie koncertów znajdą się trzy kompozycje Mieczysława Weinberga: II Sonata fortepianowa a-moll op. 8, Zeszyty dziecięce op. 16 i IV Sonata fortepianowa h-moll op. 56.

Więcej


W 300. rocznicę urodzin Christopha Willibalda Glucka, Filharmonia Krakowska zaprasza do wysłuchania koncertowej wersji jego nadzwyczajnego dzieła operowego – Orfeusza i Eurydyki. Dzieło to, będące odzwierciedleniem reformatorskich idei Glucka, zabrzmi w sobotę, 6 grudnia 2014 roku o godz. 18.00 w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii pod batutą cenionego w świecie muzyki dawnej kontratenora i dyrygenta – Paula Esswooda.

W obsadzie solistów – śpiewaków znajdują się takie nazwiska, jak: Artur Stefanowicz – Orfeusz, Anna Radziejewska – Eurydyka oraz Michał Sławecki – Amor, przy klawesynie zasiądzie Lilianna Stawarz.

Jak czytamy w tekście Józefa Kańskiego zamieszczonym w Przewodniku operowym „w całości dzieła, w zestawieniu z innymi operami współczesnymi widać ogromne pogłębienie środków dramatycznego wyrazu oraz – bodaj że po raz pierwszy na gruncie muzyki operowej – bezpośrednią zależność muzycznej formy poszczególnych numerów od treści odpowiedniej partii libretta.” Tę cechę opery Glucka podkreśli właśnie koncertowe wykonanie, podczas którego środki artystycznego wyrazu oparte będą przede wszystkim na muzyce i tekście dzieła.

Sobotni koncert poprzedzi spotkanie z prof. Janem Jazownikiem z cyklu pt. Katedra muzyki, zorganizowane przez Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej. Prof. Jazownik wygłosi wykład pt. Tajemnice sztuki dyrygenckiej. Wstęp na podstawie biletu na koncert lub posiadanego abonamentu – Sala Złota, godz. 17.00.


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na cykl dziewięciu koncertów pt. Między Ivesem a Crumbem, które odbędą się między 6 a 21 grudnia 2014 roku.

Utwory artystyczne kompozytorów amerykańskich nie należą w Polsce do często wykonywanych. NOSPR posiada w swoim dorobku kilkanaście polskich prawykonań dzieł twórców tak wybitnych, jak: Charles Ives, John Cage, Edgar Varèse, George Crumb, Leonard Bernstein, John Adams. Niektóre z nich odbyły się w ramach festiwali „Warszawska Jesień”, pozostałe w poprzedniej siedzibie orkiestry. Obchodzona w bieżącym roku 140. rocznica urodzin i 60. rocznica śmierci Charlesa Ivesa (na zdjęciu), ojca nowoczesnej muzyki amerykańskiej, stała się bodźcem do poszerzenia tego dorobku, a w efekcie do stworzenia panoramy dwudziestowiecznej muzyki zza oceanu. Przegląd ten obejmie dzieła twórców pięciu pokoleń utrzymane w różnorodnej stylistyce i obsadzie wykonawczej.

Wykonawcami koncertów, obok NOSPR, będą zespoły: AUKSO, Camerata Silesia, Orkiestra Muzyki Nowej, Kwartet Śląski, Trio fortepianowe AdAstra oraz soliści: klarnecistka Sharon Kam, skrzypkowie: Sergei Krylov, Piotr Pławner i Piotr Tarcholik, pianiści: Adam Wodnicki i Eugeniusz Knapik.

Więcej


W 2014 roku przypada 250. rocznica urodzin i 175. rocznica śmierci jednej z najbardziej niezwykłych postaci wiolinistyki światowej. Regina Strinasacchi (1764-1839), niesłusznie zapomniana włoska skrzypaczka-wirtuoz była ewenementem w epoce, w której przyszło jej żyć, w czasach, gdy kobiety niezwykle rzadko grały na skrzypcach i praktycznie nie występowały przed publicznością.

W sobotę, 6 grudnia 2014 roku o godzinie 18:00 w krakowskiej Auli Florianka, podczas Sesji naukowej Regina Strinasacchi – archetyp skrzypaczki – wirtuoza epoki Klasycyzmu zostaną zaprezentowane skrzypce dzieła syna Reginy Strinasacchi – jednego z najlepszych lutników swojej epoki. Na prezentację zapraszają: Mieczysław Szlezer (skrzypce) oraz towarzysząca na fortepianie Danuta Mroczek-Szlezer.

Wstęp wolny.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na koncert 8 grudnia 2014 roku o godzinie 19:00 do nowo powstałego Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie wystąpi pod batutą światowej sławy dyrygenta Maestro Yana Pascala Tortelier, mistrza batuty podziwianego nie tylko na starym kontynencie europejskim, ale w szczególny sposób na Wyspach Brytyjskich i w USA. Solistką koncertu będzie młoda, wybitna krakowska skrzypaczka, laureatka wielu prestiżowych konkursów, Aleksandra Kuls. W programie wieczoru znajdą się dzieła wielkich twórców światowej symfoniki: Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego Koncert skrzypcowy e-moll oraz Hectora Berlioza, w tym jego Symfonia fantastyczna.


Druga edycja festiwalu „Gorczycki antico e moderno” odbędzie się w Bytomiu w dniach od 8 do 14 grudnia 2014 roku. Wypełnią ją koncerty, warsztaty, wykłady i debaty poświęcone Grzegorzowi Gerwazemu Gorczyckiemu i jego spuściźnie. Wydarzenia odbywać się będą w miejscach związanych z kompozytorem.

W piątek, 12 grudnia 2014 roku o godz. 18.00 w kościele pw. Św. Ducha – w którym Gorczycki bywał podczas swych wizyt duszpasterskich w Bytomiu i Piekarach Śląskich – odbędzie się Msza Święta odprawiana w tradycyjnym rycie rzymskim, w trakcie której usłyszymy w wykonaniu zespołu Schola Cantorum Minorum Chosoviensis skomponowane przez Gorczyckiego części stałe wchodzące w skład Missa Rorate. Po niej artyści wykonają w formie koncertowej szereg utworów sakralnych.

W sobotę, 13 grudnia o godz. 19.00 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP – czyli w miejscu chrztu Gorczyckiego i jego pierwszych lat edukacji – wystąpi Chór Organum z Krakowa wraz z zespołem Ricercar pod dyrekcją Bogusława Grzybka, pełniącego funkcję pierwszego organisty Kościoła Mariackiego w Krakowie. Założony w 1969 roku Akademicki Chór Organum to najbardziej zasłużony propagator twórczości Gorczyckiego, mający w swoim dorobku m.in bezprecedensowy cykl koncertowy obejmujący wszystkie znane aktualnie dzieła Gorczyckiego, który był prezentowany w katedrze wawelskiej w 250. rocznicę śmierci kompozytora. Podczas koncertu zabrzmi Msza Polska Juliusza Łuciuka oraz dzieła rozbarskiego twórcy należące do stile antico oraz stile moderno.

W niedzielę, 14 grudnia o godz. 17.00 w kościele pw. św. Jacka na Rozbarku – w miejscu urodzenia i dorastania Gorczyckiego – Orkiestra Muzyki Nowej i zespól Cantus Floridus pod dyrekcją Szymona Bywalca przedstawią jedną z kantat adwentowych J.S. Bacha i dzieła wokalno-instrumentalne Gorczyckiego.

Ponadto zaplanowano: wycieczkę po bytomskich śladach Gorczyckiego, którą poprowadzi Maciej Droń (zbiórka w sobotę, 13 grudnia o godz. 15.00 na Rynku), koncerty edukacyjne dla dzieci pt. Muzyka mową dźwięków będące wprowadzeniem do twórczości baroku, wykład Kultura jest ważna – sztuka wysoka wobec cywilizacji widowiska oraz debatę Gorczycki – dziedzictwo kultury czy narzędzie promocji.

Głównym założeniem festiwalu „Gorczycki antico e moderno”, organizowanego przez Śląskie Towarzystwo Muzyczne, jest pogłębianie relacji pomiędzy mieszkańcami miasta i jego dziedzictwem kulturowym, w którym muzyka artystyczna na przestrzeni wieków odgrywała znaczącą rolę. Projekt został dofinansowany ze środków Gminy Bytom i Województwa Śląskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.gorczycki.org


W ramach obchodzonego w roku 2014 jubileuszu osiemdziesięciolecia urodzin Profesora Mariana Borkowskiego odbyło się dotychczas prawie 30 koncertów - w wielu krajach i na kilku kontynentach, m.in. w: Chile (Viña del Mar), Korei Południowej (Seul), Łotwie (Ryga), Niemczech (Berlin, Brauweiler), Polsce (Warszawa, Bydgoszcz, Legnica, Lubostroń, Łańcut, Polkowice), Turcji (Antalya), Rosji (Krasnojarsk), Rumunii (Bukareszt), Stanach Zjednoczonych (Princeton — New Jersey, Irvine — California) i Wielkiej Brytanii (St Albans). Wykonywano podczas nich utwory Jubilata przeznaczone na instrumenty solowe, duety i zespoły kameralne, kompozycje chóralne, utwory wokalno-instrumentalne i na orkiestrę smyczkową. Niektóre z dzieł prezentowano wielokrotnie, częstokroć w interpretacji różnych artystów, zespołów kameralnych i wokalnych, chórów i orkiestr.

Ostatnie dwa koncerty jubileuszowe odbędą się w Warszawie w Salach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – uczelni, z którą prof. Marian Borkowski związany jest od kilkudziesięciu lat – początkowo jako student, a od 1968 roku jako wykładowca. 9 grudnia 2014 roku w ramach koncertu pt. Współczesna muzyka wiolonczelowa w wykonaniu wiolonczelisty Friedricha Gauwerky’a usłyszymy solowe Visions I i Images II, a dzień później podczas koncertu zatytułowanego Rektorzy Warszawskiej Uczelni Muzycznej zabrzmią kompozycje chóralne Jubilata: Hosanna II na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, Lux na chór mieszany a cappella, Libera Me I na chór mieszany a cappella oraz Hymnus na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną. Chór Mieszany i Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina poprowadzi Piotr Borkowski - dyrygent.

Katedra Teorii Muzyki UMFC zaprasza także na dwa panele poświęcone Marianowi Borkowskiemu z cyklu "Rozumienie muzyki", które odbędą się w środę, 10 grudnia 2014 roku w godz. 12-14 i 15-17 w sali senatu warszawskiej uczelni. Dyskusję moderować będą: Marcin Łukaszewski oraz Alicja Gronau.
W dyskusji uczestnicy będą chcieli wspólnie zrozumieć tajemnicę pedagogiki sztuki w wykonaniu Mariana Borkowskiego, osobowość twórcy współczesnego - modernisty i romantyka, walory człowieka skupiającego wokół siebie ludzi różnych poglądów estetycznych, pokoleń, profesji, dzieł zawierających charakterystyczne i jedyne w swoim rodzaju sposoby przemawiania do odbiorcy, dzieł bezkompromisowo ujmujących przesłanie, trafiających do słuchacza z ekspresją silną i wyrazistą, dzieł dysponujących swoistą ekonomią: maksimum ekspresji przy minimum środków wyrazu.
Spotkanie będzie miało charakter burzy mózgów. Każdy uczestnik będzie mógł wypowiedzieć się i skomentować wypowiedź innego panelisty. Do dyspozycji będą: rzutnik i odtwarzacz CD.


Koncert z cyklu „Poznań Baroque/Nowe Pokolenie” odbędzie się 9 grudnia 2014 roku w Auli Nowej Akademii Muzycznej w Poznaniu. Po raz kolejny na poznańskiej estradzie wystąpi najbardziej niezwykła europejska orkiestra barokowa, European Union Baroque Orchestra.

Co rok zmienia swój skład i zaprasza w swe szeregi najbardziej utalentowanych muzyków młodego pokolenia. Pracują pod kierunkiem świetnych dyrygentów i solistów, a do Poznania przyjedzie ze swym szefem, duńskim klawesynistą Larsem Ulrikiem Mortensenem. Dzięki EUBO przeniesiemy się do jednego z najciekawszych momentów w historii muzyki orkiestrowej. Orkiestra przestaje być akompaniatorem śpiewaków lub solistów i uzyskuje wyrazistą indywidualność. Stąd już tylko krok do orkiestry Haydna, Mozarta i Beethovena, a później do orkiestry symfonicznej takiej, jaką znamy do dzisiaj.

W programie poznańskiego koncertu, zatytułowanego La Création du Monde (Stworzenie świata), znajdą się utwory takich kompozytorów, jak: Jean-Féry Rebel (1666 – 1747), Georg Muffat (1653 – 1704) i Jean-Philippe Rameau (1683 – 1764).


W dniach 10-13 grudnia 2014 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się VI Międzynarodowy Turniej Dyrygentury Chóralnej „W Stronę Polifonii”.

Celem Turnieju jest promocja młodych, wybitnie utalentowanych dyrygentów. Do tegorocznej edycji konkursu zakwalifikowanych zostało 16 uczestników: Jurģis Cābulis (Łotwa), Aivis Greters (Łotwa), Łukasz Hermanowicz (Polska), Dawid Jarząb (Polska), Mirian Khukhunaishvili (Gruzja/Polska), Viacheslav Larin (Białoruś), Mariusz Lewy (Polska), Alexandra Makarova (Rosja), Sergii Nesteruk (Ukraina), Alenka Podpečan (Słowenia), Olga Prykhodko (Ukraina), Alexey Shamritsky (Ukraina), Vera Slasnaya (Rosja), Beata Śnieg (Polska), Wilhelms Georgs Vacietis (Łotwa) i Yuval Weinberg (Niemcy) oraz – rezerwowo - Magdalena Filipska (Polska), Ieva Lavrinovičova (Estonia), Wiktoria Batarowska (Ukraina/Polska), Ana Erčulj (Słowenia) i Josep Gil Gil (Hiszpania).

Program konkursu obejmuje utwory ze światowego repertuaru chóralnego, należne miejsce w tym programie zajmują utwory kompozytorów polskich: Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Łukaszewskiego, Agaty Zubel i Rafała Augustyna.

Uczestnicy Turnieju oceniani będą przez międzynarodowe jury złożone z wybitnych autorytetów w dziedzinie muzyki chóralnej, w składzie: prof. Zofia Urbanyi-Krasnodębska (Przewodnicząca, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego, Wrocław), prof. Inessa Bodyako (Państwowa Białoruska Akademia Muzyczna, Mińsk, Białoruś), prof. Stanisław Krawczyński (Akademia Muzyczna, Kraków), prof. Jasenka Ostojič (Akademia Muzyczna, Zagreb, Chorwacja) i dr Andrea Angelini (International Federation for Choral Music, Rimini, Włochy).

Główną Nagrodą w konkursie jest 7 000 PLN. Przyznane również zostaną nagrody specjalne, m.in. za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego.

Dla młodych adeptów sztuki dyrygenckiej Turniej stanowić będzie doskonałą okazję do zaprezentowania swoich umiejętności przed gronem wybitnych fachowców, nawiązania ciekawych kontaktów artystycznych, poznania nowej literatury chóralnej, a przy okazji zwiedzenia Wrocławia – stolicy Dolnego Śląska, jednego z najpiękniejszych miast w Polsce.

Więcej informacji – na stronie: www.wstronepolifonii.pl


Koncert pt. Rektorzy warszawskiej uczelni muzycznej odbędzie się 10 grudnia 2014 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie znajdą się kompozycje Karola SzymanowskiegoII Koncert skrzypcowy op. 61, Kazimierza SikorskiegoVI Symfonia oraz Mariana Borkowskiego: Hosanna II na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2009), Lux na chór mieszany a cappella (2010), Libera me I na chór mieszany a cappella (2005) i Hymnus na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2005). Wystąpią: Roman Lasocki – skrzypce, Chór Mieszany i Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyrekcją Piotra Borkowskiego.


Sinfonia Varsovia uroczystym koncertem, który odbędzie się 10 grudnia 2014 roku w Filharmonii Narodowej, zamknie obchody jubileuszu 30-lecia zespołu. Orkiestrę poprowadzi charyzmatyczny Andres Mustonen, solistką będzie znakomita altowiolistka, laureatka Fryderyka w 2014 roku - Katarzyna Budnik-Gałązka.

W kwietniu 1984 roku w Filharmonii Narodowej odbył się koncert rozszerzonego składu Polskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą legendarnego Yehudi Menuhina. Od tamtego momentu symbolicznie datuje się narodziny jednej z najlepszych polskich orkiestr – Sinfonii Varsovii. Ponad 30 lat później, 10 grudnia 2014 roku, Sinfonia Varsovia da uroczysty koncert wieńczący tegoroczny jubileusz. Za pulpitem dyrygenckim stanie budzący wiele emocji Estończyk - Andres Mustonen.

W pierwszej części koncertu zabrzmi Uwertura Tragiczna Andrzeja Panufnika. Utwór powstał w 1942 roku w okupowanej Warszawie. Słuchacze bez trudu rozpoznają w dźwiękach kompozycji odgłosy wojny. Jak pisał Panufnik w swojej Autobiografii: „w uwerturze co chwila pojawiały się ustępy zaskakująco onomatopeiczne, na przykład odgłos padającej bomby (perkusja), cichy odgłos silnika oddalającego się samolotu (glissando puzonu), seria z karabinu maszynowego (salwa perkusji w ostatnich taktach); akord końcowy całej orkiestry zdawał się być jękiem konającego i krzykiem rozpaczy.”

Koncert na altówkę i orkiestrę (1929) Williama Waltona, rozpoczął okres dojrzałości twórczej tego brytyjskiego kompozytora. Utwór prawykonał w Londynie Paul Hindemith. W Filharmonii Narodowej wykona go z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii świetna Katarzyna Budnik-Gałązka. Młoda artystka z powodzeniem łączy karierę solową, pedagogiczną i orkiestrową (na co dzień pełni rolę lidera altówek Sinfonii Varsovii).

Po przerwie zabrzmi arcydzieło, I Symfonia c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa. Jeden z najpopularniejszych w dzisiejszych czasach przedstawicieli romantyzmu w muzyce nazywany jest często kontynuatorem myśli muzycznej Beethovena. Choć pierwsza część I Symfonii była gotowa już 1862 roku, Brahms dokończył ją dopiero po niemal 15 latach. Dziś symfonie Brahmsa stanowią żelazny repertuar większości orkiestr na świecie.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


11 grudnia 2014 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędą się uroczystości oficjalnie zamykające obchody Roku Kolberga 2014 w Polsce. W roku jubileuszu 200. rocznicy urodzin wybitnego folklorysty i etnografa uruchomiono szereg działań dotyczących kultury tradycyjnej, które z pewnością poza ten rok wykroczą.

O godz. 12.00 już po raz 39. wręczona zostanie Nagroda im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej” wybitnym przedstawicielom środowiska kultury tradycyjnej. Nagroda przyznawana jest przez Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prof. Małgorzatę Omilanowską. Uroczystość połączona będzie z wręczeniem medali Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” przyznanych w Roku Oskara Kolberga.

Nagroda im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej” przyznawana jest od 1974 roku. Od początku miała rangę wyróżnienia ogólnopolskiego i najważniejszego w dziedzinie kultury ludowej. W gronie laureatów tegorocznej edycji nagrody znaleźli się artyści tworzący wybitne dzieła w zakresie ludowej sztuki plastycznej i rękodzieła, muzyki instrumentalnej, śpiewu i tańca, literatury. Wyróżniono osoby i zespoły twórców za wieloletnią i konsekwentną działalność na rzecz zachowania i kultywowania tradycji, autentycznych wartości regionalnej kultury ludowej materialnej, społecznej i artystycznej. Przyznano nagrody dokumentatorom i animatorom kultury tradycyjnej, których inicjatywa, kreatywność i wytrwałość w realizowaniu podjętych celów przyczynia się do budowania wiedzy społecznej i wrażliwości artystycznej, do kształtowania postawy zrozumienia i uszanowania kulturowego dziedzictwa swojego regionu i kraju.

Fundatorami nagród są Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacja „Cepelia” Polska Sztuka i Rękodzieło oraz Samorząd Województwa Mazowieckiego. Organizatorem tegorocznej edycji nagrody są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Instytut Muzyki i Tańca, Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu, Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze oraz Program 2 Polskiego Radia.

W drugiej części uroczystości odbędzie się spektakl Orszak weselny/Żałobny rapsod w reżyserii Darka Błaszczyka, według scenariusza Jacka Hałasa i Darka Błaszczyka. W spektaklu wystąpią Zespół Śpiewaczy „Jarzębina” z Kocudzy, Męski Zespół Śpiewaczy z Godziszowa, Zespół „Tęgie Chłopy” ze Stanisławem Witkowskim, Orkiestra Dęta ze Zdziłowic, „Brodacze” ze Sławatycz oraz Jacek Hałas, który jest również autorem opracowania muzycznego całego spektaklu.

O godz. 19.00 spektakl Orszak weselny/Żałobny rapsod zostanie powtórzony i otwarty dla publiczności. Spektakl będzie transmitowany „na żywo” na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

W 2014 roku mija dwieście lat od urodzin Oskara Kolberga. We współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca, Instytutem im. Oskara Kolberga, Forum Muzyki Tradycyjnej, Polskim Towarzystwem Ludoznawczym, Muzeum Wsi Radomskiej, Polskim Radiem, Stowarzyszeniem Twórców Ludowych, Instytutem Sztuki PAN, Związkiem Kompozytorów Polskich, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina oraz Narodowym Instytutem Audiowizualnym zrealizowany został bogaty program działań koncertowych, edukacyjnych, promocyjnych i wydawniczych, do których należały m.in. uroczysta inauguracja Roku Kolberga w Przysusze i w Warszawie, stworzenie strony internetowej poświęconej folkloryście i uruchomienie interaktywnego przewodnika po Polsce Kolberga, digitalizacja i udostępnienie rękopisów Kolberga oraz wydanych tomów jego dzieł, renowacja nagrobka na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie, powstanie ''Raportu o stanie tradycyjnej kultury muzycznej'' oraz przygotowanie wystaw poświęconych Oskarowi Kolbergowi w kontekście historii i kultury XIX wieku.

Podsumowanie Roku Kolberga planowane jest w lutym 2015 roku, gdyż szereg działań związanych z jubileuszem 200. rocznicy urodzin etnografa ciągle trwa.

Biuro Obchodów Roku Kolberga prowadzone jest przez Instytut Muzyki i Tańca. Rocznica obchodzona jest pod auspicjami UNESCO. Obchody Roku Kolberga 2014 sfinansowane zostały ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Pełne informacje o obchodach Roku Kolberga - na stronie: www.kolberg2014.org.pl


Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na promocję Przewodnika po muzyce fortepianowej Marcina Tadeusza Łukaszewskiego. Spotkanie z autorem książki odbędzie się 11 grudnia 2014 roku o godz. 17:00 w Bibliotece Materiałów Orkiestrowych w Warszawie (ul. Fredry 8).

Dyskusję o publikacji urozmaici występ artystyczny, w programie którego znajdą się następujące utwory: Maski (nr I, VIII) Piotra Perkowskiego, Dwie etiudy (nr V, VII) z cyklu 10 etiud Grażyny Bacewicz, Toccata Mariana Borkowskiego, Dwa preludia Pawła Łukaszewskiego, Dwa mazurki (I, IV) Mariana Sawy i Campane IV z cyklu Symfonie dzwonów Romualda Twardowskiego.

Przewodnik po muzyce fortepianowej jest adresowany głównie do melomanów, którym może służyć do poszukiwania informacji o najbardziej popularnych dziełach i kompozytorach muzyki fortepianowej. Książka została opracowana w taki sposób, aby mogła również być przydatna dla osób związanych zawodowo z muzyką (pianistów, nauczycieli gry fortepianowej oraz teoretyków muzyki i muzykologów). Autor miał przede wszystkim na względzie prezentację kanonu literatury fortepianowej, przedstawił też sylwetki i twórczość fortepianową wybitnych kompozytorów polskich, a wśród nich także tych mniej znanych ogółowi słuchaczy. W Przewodniku... omówione zostały zarówno solowe utwory fortepianowe, kompozycje na dwa fortepiany i na cztery ręce, muzyka kameralna z udziałem fortepianu (od tria do nonetu) oraz dzieła na fortepian z towarzyszeniem orkiestry. W niektórych omówieniach wskazane są dostępne nagrania płytowe, dotyczy to szczególnie muzyki polskiej.


Elektro-symfonia Tumany Nikolet Burzyńskiej zabrzmi 12 grudnia 2014 roku o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej, w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Bursztynowy Szlak”. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej poprowadzi Adam Klocek.

Idąc na koncert elektro-symfonii Tumany Nikolet Burzyńskiej możemy się spodziewać mocnej dawki muzyki i brzmienia, które wciągają i oczarowują słuchacza z siłą nie znoszącą sprzeciwu, określaną jako narkotyczna. Połączenie nowatorskiej elektroniki z cudownym brzmieniem uhonorowanej nagrodą Grammy Filharmonii Kaliskiej, to obietnica obcowania z pięknem muzyki i brzmienia niedostępnymi na co dzień. Tym bardziej, że po muzykę Nikolet Burzyńskiej sięgają również inni światowej sławy muzycy, tacy jak Hillary Hahn, czy Voix de Strass, a także amerykańskie i australijskie wydawnictwa i stacje radiowe. Była wykonywana m.in. w prestiżowym instytucie IRCAM w Paryżu, festiwalu „La Semaine du Son” w Strasbourgu, czy festiwalu „Next” w Wiedniu.

Nie będzie to pierwsza współpraca Filharmonii Kaliskiej z Burzyńską - przy okazji koncertu symfonicznego Mai Kleszcz i zespołu incarNations kompozytorka pokazała, że piosenki można zinstrumentować z rozmachem Ravelowskim.

- Wszystko wskazuje na to, że powstało kolejne wartościowe dzieło, w którym da się odczuć zarówno moc, jak i subtelność kobiecej wrażliwości, a także atrakcyjne dla słuchaczy elementy stylu Nikolet Burzyńskiej: energetyczne tutti, poetyckie rozmycia brzmieniowe, filmową narrację i brzmienia elektroniczne – mówi Paweł Przezwański, manager kompozytorki.


12 grudnia 2014 roku Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na premierę opery Aleko Siergieja Rachmaninowa, która dotychczas nie była jeszcze wystawiana w Łodzi. Uczelnia zaprezentuje dzieło pięć razy - poza premierą zaplanowano spektakle 13, 14, 15 i 16 grudnia. Wykonawcami opery będą studenci Akademii Muzycznej w Łodzi i uczniowie Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi.

Aleko to rzadko wykonywana w teatrach operowych 1-aktówka S. Rachmaninowa oparta na dramacie Cyganie Aleksandra Puszkina. Rachmaninow napisał ją jako pracę dyplomową w Konserwatorium Moskiewskim i otrzymał za nią złoty medal w kompozycji. Niezwykła melodyjność i liryzm, splatające się w partyturze Aleko z pełnym uniesienia patosem, są czytelnym nawiązaniem do wielkiej tradycji muzyki rosyjskiej XIX wieku, w tym twórczości Piotra Czajkowskiego.
 

Prapremiera opery Aleko odbyła się w Moskwie w 1892 roku, w Polsce po raz pierwszy była pokazana w Warszawie w 1964 roku przez Operę Objazdową. W Łodzi nie była dotąd wystawiana. Akcja opery rozgrywa się w Rosji w XIX wieku. Zemfira – żona wodza cygańskiego taboru Aleka – pokochała młodego Cygana. Aleko zaskoczył ich na schadzce. Jego wyrzuty i żale kochankowie przyjmują drwinami i śmiechem, co doprowadza do szału zazdrosnego męża. Aleko zabija rywala, a później także opłakującą kochankę Zemfirę. Sam – wyklęty przez społeczność cygańską – musi odejść z obozu.

W spektaklach przygotowanych przez Akademię Muzyczną w Łodzi wystąpią: studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego jako soliści oraz Chór i Orkiestra Symfoniczna tej uczelni, a także tancerze – uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Marcin Wolniewski – szef-dyrygent uczelnianej Orkiestry Symfonicznej. Przedstawienie reżyseruje Piotr Miciński – profesor łódzkiej Akademii, śpiewak operowy współpracujący z wieloma uznanymi teatrami operowymi w Europie, który przez 20 lat związany był z Teatrem Wielkim w Łodzi. Choreografię i ruch sceniczny przygotowała Aleksandra Stanisławska – choreograf i pedagog łódzkiej Szkoły Baletowej, a scenografię i kostiumy – studentki Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi: Paulina Wojnar i Aurelia Fąfara.

Więcej informacji: www.amuz.lodz.pl


Z okazji 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika – jednego z najoryginalniejszych i wciąż jeszcze na nowo odkrywanych kompozytorów współczesnych ubiegłego stulecia Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej przypomni 12 grudnia 2014 roku dwie Jego kompozycje.

Usłyszymy oryginalną, utkaną z pentatoniki i ćwierćtonów, przy tym nadzwyczajnie subtelną Kołysankę na smyczki i dwie harfy oraz z ducha klasyczny, a współczesny w brzmieniu Koncert fortepianowy, zaliczany do najważniejszych kompozycji XX wieku w tym gatunku. Wspomnienie to ma zarazem wyraźny kontekst historyczny, bowiem Ewa Pobłocka (na zdjęciu), w interpretacji której usłyszymy partię solową koncertu, dokonała również polskiego prawykonania utworu (wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją kompozytora) – na „Warszawskiej Jesieni” w 1990 roku.

Ostatnią pozycją programu będzie VI Symfonia Antona Brucknera, powszechnie uznawana za najbardziej osobliwą w całej symfonice tego kompozytora.

Gościem specjalnym koncertu w Filharmonii Gorzowskiej będzie Lady Camilla Panufnik, wdowa po kompozytorze Andrzeju Panufniku, wielka propagatorka jego twórczości na całym świecie.


Richard Strauss – „talent ogromny, bogaty, pełen rozmachu, wyobraźni i polotu” (Stefan Kisielewski, Gwiazdozbiór muzyczny), kompozytor i dyrygent przez całe życie cieszący się sławą, darzony poważaniem, uznaniem i szacunkiem, mistrz operowania wielką orkiestra symfoniczną, autor licznych pieśni, koncertów solowych, nowatorskich poematów symfonicznych, oper i tragicznych, psychologicznych dramatów muzycznych. Temu wielkiemu twórcy, w 150. rocznicę jego urodzin  Filharmonia Krakowska poświęci dwa monograficzne koncerty – 12 i 13 grudnia 2014 roku, podczas których Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą jej szefa artystycznego – Michała Dworzyńskiego przedstawi kilka dzieł z różnych okresów twórczości kompozytora.

Wieczory otworzą pełne polotu i wyrafinowania walce z III aktu opery Kawaler srebrnej róży – muzycznej opowieści o perypetiach miłosnych i intrygach w kręgach wiedeńskiej arystokracji z czasów panowania cesarzowej Marii Teresy. Jako drugi zabrzmi Koncert na obój i małą orkiestrę D-dur z późnego okresu twórczości Straussa (1945), dzieło radosne i bezpretensjonalne, nawiązujące do klasycznego wzorca formalnego i przejrzystości tematycznej solowych koncertów Mozarta. Solistą w koncertach będzie czeski wirtuoz oboju – Vilém Veverka. Koncerty z twórczością Richarda Straussa zwieńczy Don Kichot, jeden z najoryginalniejszych jego poematów symfonicznych, zbudowany jest z Introdukcji, Tematu, dziesięciu Wariacji i wielkiego Finału podsumowującego i kończącego akcję muzyczną. W partii wiolonczeli solo wystąpi znakomity wiolonczelista młodego pokolenia – Wiktor Kociuban.


Wybitny fiński dyrygent Sahsa Makila stanie w piątek, 12 grudnia 2014 roku o godz. 19 na podeście dyrygenckim w złotej sali szczecińskiej Filharmonii. W ramach prezentacji kompozytorów z Generacji '70 wieczór rozpocznie się utworem Festivalente Wojciecha Widłaka - krakowskiego kompozytora, organisty, pedagoga i krytyka muzycznego.

Artysta jest laureatem wielu konkursów, m.in. II Konkursu Musica Sacra w Warszawie; został także doceniony podczas Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu w 2006 roku. Tworzy głównie muzykę chóralną, symfoniczną, kameralną, solową oraz wokalną. Jego utwory były wykonywane m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, USA, Azerbejdżanie i Japonii.

Partie solowe na harfie wykona Anneleen Lenaerts, młoda, 27-letnia harfistka. Między 1997 a 2009 rokiem zdobyła 17 nagród na konkursach, spośród których najbardziej prestiżowe to Konkurs ARD Monachium i „Concours Lily Laskine 2005”. Od 2010 roku Anneleen jest główną harfistką w Wiener Philharmoniker. Z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie wykona Koncert na harfę Es-dur Reinholda Glière.

W drugiej części koncertu usłyszymy arcydzieło symfoniki: słynną V Symfonię Beethovena. Całość poprowadzi wybitny fiński dyrygent - Sasha Makila. Od kwietnia 2012 roku jest dyrektorem muzycznym St. Michel Strings – kameralnej orkiestry szeroko znanej ze swoich odważnych programów artystycznych. W krótkim czasie Sahsa Makila wyrobił sobie markę uniwersalnego artysty o szerokim repertuarze, od baroku do współczesności.


56. Festiwal Jazz Jamboree zakończy premiera utworu Great Spinning skomponowanego przez Jerzego Kornowicza – kompozytora, improwizatora i promotora muzyki. Koncert odbędzie się w piątek, 12 grudnia 2014 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wstęp wolny.

W utworze muzyka komponowana o inspiracji jazzowej spotyka się z muzyką improwizowaną pochodzącą z różnych, choć nie zawsze obcych sobie muzycznych światów: jazzu, wolnej improwizacji, muzyki współczesnej i alternatywnej.

Znakomici i utytułowani soliści - improwizatorzy: Agata Zubel – kompozytorka i śpiewaczka, Andrzej Bauer – wiolonczelista, Cezary Duchnowski – kompozytor, muzyk mediów elektronicznych i pianista; Krzysztof Knittel - kompozytor i muzyk mediów elektronicznych oraz Ryszard Latecki – trębacz, spotkają się z młodymi jazzmanami – członkami Big-Bandu Wydziału Jazzu Szkoły Muzycznej II Stopnia przy ul. Bednarskiej, występując pod dyrekcją Ryszarda Borowskiego i kompozytora utworu – Jerzego Kornowicza.

Wykonanie będzie stanowić premierę utworu powstałego w ramach programu zamówień kompozytorskich Instytutu Muzyki i Tańca.

Na koncercie zabrzmią także utwory: Big-Band Concerto – kompozytora i jazzmana Piotra Wróbla oraz And If You Knew Wouldn’t Do It – kompozytora i jazzmana Bartosza Smorągiewicza.

Organizatorami koncertu są: Polskie Stowarzyszenie Jazzowe i Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansuje Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów i Wykonawców STOART.


13 grudnia 2014 roku w zabytkowej Sali Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku odbędą się Nowe Akordeonowe Konwencje.

To jedyny taki festiwal w Polsce, gdzie prezentowane są najnowsze nurty muzyki akordeonowej. Obok awangardowych prawykonań muzyki współczesnej prezentowana jest również klasyka literatury akordeonowej, zarówno solowej, jak i kameralnej. Nowe Akordeonowe Konwencje są kontynuacją przedsięwzięcia odbywającego się pod nazwą Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej. Obok akordeonisty Pawła Zagańczyka, festiwal gościł wiele znakomitości muzycznych, wśród nich: NeoQuartet – specjalizujący się wykonawstwie muzyki współczesnej czy Grażynę Krzanowską – kompozytorkę, wdowę po wybitnym twórcy literatury akordeonowej, Andrzeju Krzanowskim. Na zamówienie 6 edycji festiwalu komponowali: Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler czy Maciej Zimka. Istotną rolę tych zamówień podkreśla fakt, że niektóre z nich zostały opublikowane przez wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku.

W 2014 roku organizatorzy przygotowali dwa prawykonania: kompozycji Przestrzenie akustyczne Pawła Kwapińskiego i Trzech utworów na wiolonczelę i akordeon Marka Czerniewicza. Usłyszymy także Ad Naan na akordeon i taśmę Jacka Grudnia oraz utwór młodego poznańskiego twórcy Pawła Sławińskiego - Letter for Arvo Part. Wystąpią: Paweł Zagańczyk – akordeon i Tadeusz Samerek – wiolonczela.

Początek koncertu o godz. 19.00.

Więcej informacji – na stronie: www.accordionconventions.com

Organizatorzy: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji.


13 grudnia 2014 roku o godzinie 17.00 w Sali balowej Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie odbędzie się drugi z cyklu koncertów organizowanych przez Narodowe Centrum Kultury, pod wspólnym tytułem "Polska Muzyka Odnaleziona".

Po październikowej inauguracji, gdy zaprezentowane zostały odkrycia XVIII-wiecznych kościelnych archiwów Sandomierza, Częstochowy i Poznania, przyszedł czas na utwory ze stołecznego Krakowa. Działający na Wawelu od 1543 do ok. 1794 roku zespół śpiewaków, zwany Kapelą rorantystów, miał w swoim repertuarze kompozycje najwybitniejszych mistrzów z kraju i zagranicy. Wiele z nich powstało specjalnie na zamówienie kapeli. Są to często wielogłosowe utwory, wymagające od śpiewaków nie tylko talentu i muzykalności, ale też znakomitej techniki, a od zespołu - doskonałej współpracy.

W programie koncertu znajdą się utwory m.in. Franciszka Liliusa, Walentyna Gawary, Asprilia Pacellego i Bernardina Terzagi. Zaśpiewa zespół męski Gregorianum, pod kierunkiem Bereniki Jozajtis.

Wstęp wolny. Na każdego gościa czekać będzie pamiątkowy prezent - niespodzianka.


Finał projektu „WawaParis 1914. Koncerty muzyki kameralnej w warszawskich kamienicach” odbędzie się 13 grudnia 2014 roku o godz. 20:00 w Pałacu Szustra w Warszawie (ul. Morskie Oko2).

Za nami 6 koncertów w podwórkach najstarszych warszawskich kamienic. Koncertów bezpłatnych i otwartych dla wszystkich, tak jak niegdyś występy podwórkowych bardów i kapel. Dzięki pięknu i szlachetności muzyki klasycznej stały się zarówno dla artystów, jak i dla mieszkańców niezwykłym świętem kamienicy - bez względu na to, czy w starych murach dziś znajdują się apartamenty, czy też podupadające lokale komunalne. Wszyscy tworzący wspólnotę miejsca mieli okazję spotkać się w niecodziennych okolicznościach, posłuchać muzyki, porozmawiać.

Projekt „WawaParis 1914” realizowany był w ramach indywidualnego stypendium artystycznego m.st. Warszawy, którym nagrodzono młodego i utalentowanego pianistę Mariusza Kłubczuka, wykładowcę Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W koncercie 13 grudnia wystąpią: Mariusz Kłubczuk – fortepian, Ania Karpowicz – flet, Barbara Kinga Majewska – mezzosopran i Małgorzata Szymańska-Sedlakowska – sopran. W programie utwory: Ch. W. de Beriot, I. Poldowskiego i M. Karłowicza.

Odbędzie się także wernisaż prac fotograficznych Mateusza Żaboklickiego.


13 grudnia 2014 roku w godzinach 10.00 – 16.00 Opera Krakowska zaprasza na Dzień Otwarty, który w tym roku przebiegnie pod hasłem „Opera – miejsce spotkań”.

Na scenie Opery od godziny 10:00 będzie trwała otwarta próba Toski Giacomo Pucciniego, prowadzona przez reżysera Laco Adamika oraz Barbarę Kędzierską – scenografa i kostiumografa. Wezmą w niej udział śpiewacy-amatorzy, którzy zgłosili się do wykonania partii Toski oraz Zakrystiana. Zadebiutują oni w tym dniu na profesjonalnej scenie operowej i będą mieli możliwość spróbowania swych sił w pełnej dekoracji oraz kostiumach. Śpiewakom-amatorom towarzyszyć będą soliści Opery – Vasyl Grokholskyi i Krzysztof Dekański, przy akompaniamencie Kristiny Kutnik. Od strony muzycznej nad przebiegiem próby będzie czuwał Paweł Szczepański.

O teatrze, niekoniecznie operowym, będzie można porozmawiać z Prezydentem Izby Przemysłowo-Handlowej, a prywatnie melomanem Andrzejem Zdebskim, aktorem Radosławem Krzyżowskim, solistą opery Stanisławem Kuflukiem (godz. 12.00). Z kolei solistka i pianistka Anna Treter, aktorka i tłumaczka Marta Klubowicz oraz Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie i wielbicielka operowej muzyki Zofia Gołubiew zaproszeni zostali do rozmowy o obcowaniu ze sztuką na co dzień (godz. 14.00). Oba spotkania odbędą się na Sali Kameralnej (IV piętro) i poprowadzi je redaktor Sławomir Mokrzycki, znany prezenter krakowskiej telewizji.

O godzinie 10:30 Balet Opery Krakowskiej zdradzi tajniki swojej pracy podczas Otwartej Lekcji (Sala Kameralna, IV piętro), którą poprowadzi Victor Korpusenko, przy akompaniamencie Ludmiły Tułacz. Doświadczenia zdobyte w spotkaniu z Zespołem Baletu goście Dnia Otwartego wykorzystać mogą podczas warsztatów tańca historycznego i ludowego, prowadzonych przez Violettę Maciejewską na Antresoli (I piętro) o godzinie 13:30.

Organizatorzy zapraszają także za kulisy teatru, by pokazać jak wygląda praca nad spektaklem: na Antresoli o godzinie 11.00 oraz 14.00 zaprezentowane zostaną dwa pokazy charakteryzacji operowej, a w przymierzalni kostiumów będzie można przeobrazić się choć na moment w ulubionego bohatera jednej z muzycznych lub tanecznych opowieści. Podczas zwiedzania gmachu teatru zaglądniemy m.in. do pracowni krawieckich i modniarskiej, magazynów kostiumów i dekoracji czy orkiestronu. Grupy zwiedzające wyruszą o godzinie: 10:30, 12:00, 13:30 i 15:00 z holu kasowego (przy Punkcie Informacyjnym).

W Sali Prób (IV piętro), w zaaranżowanym specjalnie operowym aneksie kinowym przez cały dzień prezentowane będą spektakle z repertuaru Opery Krakowskiej, a o godzinie 11:00 pokazany zostanie film Tam, gdzie grają i śpiewają, przygotowany z okazji, obchodzonego w tym roku, Jubileuszu 60-lecia krakowskiego teatru. Po pokazie odbędzie się spotkanie z realizatorami filmu.

Nie zabraknie także propozycji dla najmłodszych gości – artyści spotykają się z nimi na warsztatach plastycznych w foyer, a na Antresoli malować będą muzyczne bombki świąteczne, które zostaną później przekazane na cel charytatywny. Również na Antresoli o godzinie 12.00 odbędzie się losowanie nagród dla dzieci, które prawidłowo rozwiązały konkurs z programu grudniowego odcinka przygód Profesora Wiolinka pt. „Profesor Wiolinek i grający wieloryb”.


Wieczór Wigilijny z Małgorzatą Walewską (mezzosopran) i Gary Guthman Jazz Quartet z udziałem Małgorzaty Zalewskiej (harfa) odbędzie się w dniu 14 grudnia 2014 roku o godz. 17:30 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Hotelu BOSS w Warszawie-Miedzeszynie (przy ul. Żwanowieckiej 20). Koncert organizowany jest w ramach Edycji Gwiazd Wawer Music Festival.

Ten niezwykły wieczór z artystami światowego formatu będzie możliwy dzięki publiczności, która przyznała muzykom w tajnym głosowaniu „Nagrodę Warszawskiej Publiczności 2014”. Spośród blisko 200 artystów, którzy wystąpili na estradzie Wawer Music Festival publiczność wybrała swoich faworytów, obdarowując ich największą sympatią i uznaniem.

Po koncercie organizatorzy zapraszają na doroczny pojedynek kulinarny pomiędzy Jarosławem Merykiem („Cukiernia Meryk” w Miedzeszynie) a Mariuszem Okrasą (Restauracja Hotelu BOSS) o miano Czarodzieja Smaków 2014. W ubiegłym roku, decyzją publiczności, po degustacji, przyznano remis!

Bilety na koncert w cenie 50 zł można zarezerwować: w Recepcji Hotelu Boss przy ulicy Żwanowieckiej 20, tel.22-5166100; pod adresem e-mailowym: fundacja@interpiano.pl  oraz na eBilet

Patronat medialny nad Wawer Music Festival objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Tuż po wielkim otwarciu, Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie powraca do swoich najlepszych tradycji muzycznych. Pierwszy koncert inaugurujący nowy sezon działalności odbędzie się 14 grudnia 2014 roku o godzinie 19.00.

W wykonaniu zespołu Lasoń Ensemble usłyszymy trzy polskie kwintety fortepianowe: Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 Juliusza Zarębskiego, I Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz oraz Muzykę kameralną nr 1 „Stalowowolską” Aleksandra Lasonia.

Lasoń Ensemble (na zdjęciu) został założony w 2009 roku. Jego powstaniu przyświecała idea stworzenia cameraty – bractwa artystów, dla których miłość muzyki kameralnej stanowi sedno artystycznej drogi. Do rodzeństwa Krzysztofa i Stanisława Lasoniów, pochodzących z wielopokoleniowej muzycznej rodziny dołączyli pianista Piotr Sałajczyk, skrzypaczka Agnieszka Lasoń oraz altowiolistka Elżbieta Mrożek-Loska. Zespół fascynują nietypowe projekty, oparte na współdziałaniu sztuk i kierunków muzycznych. Chętnie rozszerzają swój skład w oparciu o najwybitniejszych polskich instrumentalistów młodego pokolenia.

Ważną rolę w działalności zespołu pełni wykonawstwo muzyki nowej i najnowszej. Brał udział w nagraniach płytowych płyt monograficznych Aleksandra Nowaka, Stanisława Bromboszcza, Justyny Kowalskiej-Lasoń, Pawła Hendricha i Krzysztofa Gawlasa dla DUX i Polskiego Radia w Katowicach. Występował na festiwalach m.in. Bejing Modern w Pekinie, Forum Muzyki Młodych w Kijowie czy Lwowscy Wirtuozi we Lwowie, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Perła Baroku czy Chopiniana w Warszawie.

Bilety na koncert do nabycia w kasie Muzeum.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncert jubileuszowy z okazji 23-lecia działalności Ekumenicznego Chóru Kameralnego Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie odbędzie się w dniu 14 grudnia 2014 roku o godz. 17.45 w kościele św. Jozafata. Zespół wystąpi pod dyrekcją swojego kierownika artystycznego - Pawła Hruszwickiego. Koncert organizowany jest w ramach obchodów Światowego Dnia Chóralnego. Wstęp wolny.

W programie utwory m.in. Praetoriusa, Sweelincka, Lotti’ego, Pękiela, Mendelssohna i Strawińskiego.

Światowy Dzień Chóralny (World Choral Day) to cykliczne międzynarodowe wydarzenie chóralne sławiące solidarność, pokój i zrozumienie. Tysiące chórów łączyły się podczas obchodów Światowego Dnia Chóralnego w drugą niedzielę grudnia w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Miliony śpiewaków z całego świata brały udział w koncertach, festiwalach, seminariach chóralnych, dniach przyjaźni i innych imprezach zorganizowanych z okazji tego dnia. Światowy Dzień Chóralny to inicjatywa Międzynarodowej Federacji Muzyki Chóralnej (IFCM). Pierwszy Światowy Dzień Chóralny odbył się w Helsinkach w sierpniu 1990 roku, w ramach II Światowego Sympozjum Muzyki Chóralnej. W tym roku przypada w dniu 7 grudnia.


W niedzielę, 14 grudnia 2014 roku dwukrotnie - o godzinie 18:00 i 20:30 na Nowej Scenie Teatru Muzycznego ROMA w Warszawie, w ramach cyklu koncertów jazzowych pt. "Dobry Wieczór Jazz" pod opieką artystyczną Krzysztofa Herdzina odbędą się koncerty firmowane przez Grażynę Auguścik Orchestar – Inspired by Lutosławski.

Wydarzenia związane są z premierą płyty Inspired by Lutosławski wydanej przez Dom Wydawniczy For Tune przy współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym. Pod tajemniczym słowem Orchestar kryją się trzy zespoły – Trio Jana Smoczyńskiego, Atom String Quartet i Janusz Prusinowski Trio.

Na płytę składają się kompozycje napisane przez Jana Smoczyńskiego inspirowane utworami Witolda Lutosławskiego, w których wykorzystywał on elementy polskiej muzyki ludowej. Motywy ludowe stosowane przez kompozytora są przetwarzane przez trzy zespoły zgodnie z estetyką klasyczną, jazzową i ludową. Grażyna Auguścik, śpiewając z każdym z zespołów, wykorzystuje najróżnorodniejsze techniki wokalne, adekwatne do prezentowanego stylu. Najbardziej intrygującymi momentami są te, gdzie dokonana zostaje synteza i wszyscy muzycy grają wspólnie, tworząc nową, oryginalną muzykę, w której pobrzmiewają jednak echa oryginalnych kompozycji Witolda Lutosławskiego oraz jego ludowych inspiracji.

Materiał powstał na zamówienie Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena i wykonany do tej pory tylko raz - w roku 2013.

Więcej


Niebiosa, spuśćcie Sprawiedliwego jak rosę (czyli łacińskie Rorate caeli desuper) śpiewają wierni o szóstej rano w kościołach w czasie adwentu. Zaczynają w ten sposób mszę roratnią odprawianą w ciemności, którą rozjaśniają tylko świece lub lampiony trzymane przez modlących się.

W połowie adwentu, 14 grudnia 2014 roku Filharmonia we Wrocławiu zaprasza do wysłuchania Mszy roratniej Marcina Józefa Żebrowskiego. Podczas wieczoru zabrzmi także Magnificat tego tworzącego w XVIII wieku kompozytora. Hymn ten również wiąże się z adwentem – Wielbi dusza moja Pana – to słowa spodziewającej się dziecka Maryi wypowiedziane w trakcie odwiedzin u krewnej, Elżbiety.

W dalszej części koncertu zabrzmią kantaty bożonarodzeniowe Johanna Sebastiana Bacha, przeznaczone na świąteczną liturgię. Wystąpią soliści oraz instrumentaliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Jarosława Thiela.


W przedświątecznym tygodniu od 14 do 20 grudnia 2014 roku Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie zaprezentuje „Tydzień Performance” - cykl unikalnych działań performatywnych z udziałem wybitnych artystów eksplorujących język ruchu, obrazu i dźwięku.

Szwedzki artysta wizualny Erik Bünger (na zdjęciu) w erudycyjnym performatywnym wystąpieniu podejmie temat ludzkiego głosu oderwanego od ciała, oddalonego w czasie i przestrzeni, w kontekście najstarszej mechanicznej rejestracji ludzkiego głosu w 1860 roku i fenomenu glosolalii – mówienia językami. W spektaklu tanecznym Janusz Orlik zaprosi w podróż labiryntem ludzkiego ciała poddawanego codziennej kakofonii bodźców w sytuacji alienacji emocjonalnej. W tajniki choreografii eksperymentalnej, która tworzy warunki dla odmiennego doświadczania świata, wprowadzi w swoim performansie Magda Ptasznik. Natomiast Ramona Nagabczyńska w niezwykle energetycznym performansie pokaże, jak muzyka wnika w ciała performerów i daje impuls do kolejnych działań ruchowych. Tydzień Performance uświetnią koncertami Phil Minton, słynny muzyk improwizowany, genialny wokalista, mistrz rozszerzonych technik wokalnych, interpretator tekstów Jamesa Joyce'a, Josifa Brodsky'ego, Williama Blake'a i poezji konkretnej, oraz Ghédalia Tazartès, francuski artysta tureckiego pochodzenia, tajemniczy nomada, który od blisko czterdziestu lat tworzy własny język, oparty na prawdziwej i wymyślonej muzyce etnicznej, poezji, noise, blues i muzyce konkretnej, i snuje swoją rytualną, transową, poruszającą do głębi opowieść.

Występy odbędę się w Laboratorium CSW i w nowym LOKALU A-I-R-Laboratory w przestrzeni miasta.


W dniach 14-17 grudnia 2014 roku Katedra Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie zaprasza na cykl wykładów i koncertów poświęconych Igorowi Strawińskiemu – wybitnemu rosyjskiemu pianiście, kompozytorowi i dyrygentowi, który połączył muzykę współczesną z różnymi tradycjami muzycznymi neoklasycyzmu.

Dzieła Strawińskiego są bardzo różnorodne, a jego dorobek muzyczny stanowił wzór dla innych twórców żyjących w XX wieku.

Więcej


Koncert inaugurujący działalność Kameralnej Orkiestry Smyczkowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się we wtorek, 16 grudnia 2014 roku o godz. 19.00 w Auli Nova poznańskiej uczelni.

Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu jest uczelnią, w której realizowana jest z pasją i zaangażowaniem szeroko pojęta misja edukacji muzycznej. Uczelnia dokłada starań, aby studenci otrzymali gruntowną i rzetelną wiedzę teoretyczną oraz – w przypadku instrumentalistów – zdobyli praktykę wykonawczą, która jest niezbędnym elementem funkcjonowania młodych muzyków w ich zawodowym życiu. Mając na uwadze ten aspekt oraz efektywność kształcenia młodzieży poprzez wspólne kreowanie muzyki, Władze Rektorskie podjęły decyzję o utworzeniu w strukturach poznańskiej Akademii Muzycznej Kameralnej Orkiestry Smyczkowej złożonej ze studentów Katedry Instrumentów Smyczkowych, którą prowadzić będą wybitni skrzypkowie, pedagodzy uczelni – prof. Bartosz Bryła (projekt grudniowy) oraz prof. Mariusz Derewecki (projekt wiosenny), wychowankowie prof. Jadwigi Kaliszewskiej, a tym samym kontynuatorzy najlepszych wiolinistycznych tradycji w Polsce.

Nowy zespół pod kierownictwem Bartosza Bryły wykona Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz, Serenadę na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza i Orawę Wojciecha Kilara.

Opieka merytoryczna: Międzywydziałowa Katedra Kameralistyki, Katedra Instrumentów Smyczkowych, Gitary i Harfy