Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

XIII Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „Fun and Classic” odbędzie się w dniach 27 lutego – 4 marca 2014 roku.

Jak co roku jego gośćmi będą wspaniali artyści: Duel Opus II (Francja) czyli Laurent Cirade – wiolonczela i Paul Staïcu – fortepian, zespół Les Bons Becs (Francja), Voice Band i akordeonowe Motion Trio. Dyrektorem artystycznym jest Waldemar Malicki, a dyrektorem festiwalu - Antoni Malczak.

więcej...


W ramach obchodów przypadającej 1 marca 2014 roku 204. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przygotował szereg wydarzeń – koncerty wybitnych pianistów oraz wystawy. Urodziny kompozytora świętować będziemy w Muzeum Fryderyka Chopina, Domu Urodzenia kompozytora w Żelazowej Woli, a także Filharmonii Narodowej w Warszawie. W programie m.in. recital chińskiego pianisty Yundiego, koncert w wykonaniu Akiko Ebi, wystawy poświęcone Oskarowi Kolbergowi i instrumentom ludowym z czasów Fryderyka Chopina, konkurs i wystawa Mały Chopinoskop realizowany specjalnie z myślą o najmłodszych, a także premiera aplikacji mobilnej Przewodnik śladami Oskara Kolberga.

Koncert Urodzinowy w wykonaniu Yundiego, zdobywcy I nagrody na XIV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w 2000 roku, odbędzie się 1 marca o godzinie 18.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Artysta wykona: Nokturn b-moll op. 9 nr 1, Nokturn Es-dur op. 9 nr 2, a także Andante spianato i Wielkiego Poloneza Es-dur op. 22 Fryderyka Chopina, Fantazję C-dur op. 17 Roberta Schumanna oraz Sonatę f-moll op. 53 "Appassionata" Ludwiga van Beethovena. Tego samego dnia o godzinie 12.00 rozpocznie się tradycyjny Koncert Radiowy, transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia z Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli. Z recitalem chopinowskim wystąpi Akiko Ebi, wybitna pianistka japońska, laureatka V nagrody na Międzynarodowym Konkursie Panistycznym im. Fryderyka Chopina w 1980 roku, obecnie juror najważniejszych konkursów na świecie.

O godzinie 13.00 w pawilonie Preludium w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina i Parku w Żelazowej Woli odbędzie się także wernisaż wystawy zatytułowanej Takiem tęgo dudlił, że się wszyscy zlecieli. Instrumenty ludowe na ziemiach polskich w czasach Fryderyka Chopina. Wystawa prezentuje instrumentarium ludowe, z którym młody Chopin zetknął się podczas licznych podróży, a także najbardziej charakterystyczne i najciekawsze obiekty z regionów, które odwiedził choćby tylko przelotnie. O godzinie 10.00 w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się także wernisaż wystawy zatytułowanej Mały Chopinoskop, prezentującej najciekawsze prace plastyczne dzieci i młodzieży inspirowane wizerunkiem Fryderyka Chopina i jego muzyką.

Więcej informacji – na stronie: http://pl.chopin.nifc.pl/institute/chopin/birthday


1 marca 2014 roku o godz. 18:00 w Auli Florianka w Krakowie (ul. Basztowej 8) odbędzie się Koncert Akademicki w wykonaniu znanych krakowskiej publiczności artystów, pedagogów Akademii Muzycznej w Krakowie: Oriany Masternak – skrzypce, Beaty Urbanek-Kalinowska – wiolonczela, Sławomira Cierpika – fortepian i Lecha Napierały – fortepian.

Wychodząc od klasyki Józefa Haydna – ojca muzyki kameralnej w formie, która jest nam dziś tak bliska - w koncercie zaprezentowane zostaną dzieła twórców, mających wielki wpływ na ukształtowanie nowego oblicza muzyki XX wieku. Trio E-dur nr 44 (Hob. XV: 28), przedostatnie z tego gatunku w dorobku Haydna, jest niezwykle dojrzałym dziełem, stanowiącym doskonały kontekst dla prezentowanych w dalszej części koncertu utworów. Sonata „Le Lis” Luciena Durosoir przybliży sylwetkę mało znanego w Polsce kompozytora, którego twórczość przypada na przełom XIX i XX wieku i stanowi swego rodzaju pomost łączący tradycje klasycyzmu z najnowszymi zdobyczami francuskiego impresjonizmu. Ten mało znany twórca był jednym z najwybitniejszych skrzypków francuskich, a także kompozytorem niezwykle oryginalnym, niepoddającym się modom i tendencjom panującym w muzyce na początku XX wieku.

Utworem wieńczącym muzyczne spotkanie we Floriance będzie Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika. Kompozytor, którego 100. rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku, pozostawił w swym dorobku wiele utworów zasługujących na miano arcydzieł. Jubileusz staje się okazją, by przywrócić pamięci melomanów bogactwo muzycznego języka jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów tworzących na emigracji.


Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich, odbywający się w Lublinie między 14 lutego a 16 marca 2014 roku, to nowa propozycja Filharmonii Lubelskiej, której ideą jest prezentacja muzyki związanej z muzycznym dziedzictwem Braci Wieniawskich. Starszy był genialnym skrzypkiem, młodszy jednym z najznakomitszych wirtuozów – pianistów XIX wieku. W młodości nierozłączni, jako bracia i jako muzycy, razem podróżowali, koncertowali, komponowali.

Twórczość Henryka jest powszechnie znana, o spuściźnie Józefa tego powiedzieć już nie można. Od kilku lat Filharmonia Lubelska stara się ją przybliżyć i popularyzować, stąd w programie festiwalu znajdą się kompozycje orkiestrowe m.in. Suita romantyczna, uwertura dramatyczna Wilhelm Milczek. Najważniejszym wydarzeniem lutego będzie światowe prawykonanie Porta Inferni młodego wrocławskiego kompozytora Pawła Pietruszewskiego oraz wspólna z muzykami Teatru Muzycznego prezentacja, dawno w Lublinie nie słyszanej, III Symfonii „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego (14 lutego), dzieła łączącego kulturę Wschodu i Zachodu, realizującego idee tak bliskie patronom Festiwalu. W koncercie inaugurującym zabrzmią też skrzypce Stefana Tarary laureata III nagrody XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. W marcu na estradzie wystąpią Siergiej Hryhorenko i znany chopinista Janusz Olejniczak – w koncercie z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda Małcużyńskiego (9 marca). Specjalnym wydarzeniem będzie koncert wieńczący I Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich. Po raz pierwszy, na instrumencie należącym niegdyś do samego Henryka Wieniawskiego, zagra w Lublinie Ilya Grubert. Podczas festiwalowych koncertów filharmoników poprowadzą Wojciech Rodek, Jacek Rogala, Zbigniew Graca.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.filharmonialubelska.pl


Dni muzyki nad Odrą odbędą się między 21 lutego a 21 marca 2014 roku. Na festiwal złoży się 30 koncertów kameralnych i symfonicznych po obu stronach Odry. Z polskiej strony organizowane będą przez Filharmonię Zielonogórską.

Tegoroczny Festiwal odbywa się w 300. rocznicę urodzin Carla Philipa Emanuela Bacha, syna wielkiego Jana Sebastiana, co nie pozostało bez wpływu na repertuar koncertów. W programie znajdą się koncerty tak symfoniczne, jak i kameralne. Festiwal, którego mottem jest dialog kultur rozpoczyna się w Zielonej Górze koncertem w przededniu urodzin Fryderyka Chopina w wykonaniu niemieckiej pianistki i słowackiego dyrygenta. Niezwykle ważnym koncertem będzie koncert 1 marca, gdzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej razem ze znakomitym Białoruskim Chórem Akademickim i pianistą z Moskwy wykona klasyczną muzykę rosyjską Czajkowskiego i Prokofiewa. Jak zawsze podczas Festiwalu odbędzie się międzynarodowy koncert dla młodzieży szkolnej, którego wykonawcami będą młodzi artyści z Polski i Niemiec. Nowym elementem Dni Muzyki będzie Międzynarodowe Forum Młodych Dyrygentów z Polski, Rosji i Niemiec. Pięciu wybitnych adeptów sztuki dyrygowania będzie pracowało pod kierownictwem Czesława Grabowskiego z Orkiestrą Filharmonii, wieńcząc swoją pracę koncertem, jakiego jeszcze nie było – Pięć poematów - pięciu dyrygentów.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmoniazg.pl


Filharmonia Wrocławska zaprasza na koncerty symfoniczne 28 lutego i 1 marca 2014 roku poświęcone pamięci Witolda Małcużyńskiego, znakomitego polskiego pianisty, którego setna rocznica urodzin przypada w tym roku.

Witold Małcużyński został laureatem 3. nagrody w III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w 1937 roku. Koncertował na całym świecie, jego repertuar obejmował wszystkie utwory Chopina, a także dzieła fortepianowe Liszta, Brahmsa, Szymanowskiego, Skriabina, Debussy’ego, Bartóka i Prokofiewa. Nagrywał dla wytwórni Columbia, Angel i EMI. Uczestniczył w pracach jury międzynarodowych konkursów pianistycznych. Przyczynił się do zwrócenia Polsce skarbów wawelskich i bezcennych pamiątek kultury narodowej, które na okres wojny zostały wywiezione za ocean na przechowanie.

Dokładnie czterdzieści pięć lat temu 28 lutego i 1 marca 1969 roku Witold Małcużyński zagrał we wrocławskiej Filharmonii wraz z Orkiestrą Symfoniczną prowadzoną wówczas przez Andrzeja Markowskiego. W rocznicę tych występów koncerty poświęcone pamięci pianisty poprowadzi znakomity dyrygent Marek Pijarowski, a w roli solisty wystąpi Paweł Kowalski. W programie: C.M. Weber – Uwertura do opery Wolny strzelec J 277, M. Ravel – Koncert fortepianowy G-dur, O. Respighi – Fontanny rzymskie, P. Hindemith – Metamorfozy symfoniczne na tematy Carla Marii von Webera.


Koncert Harmonia świata odbędzie się 2 marca 2014 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Obok poznańskiej Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus i dyrygenta – Anny Duczmal-Mróz, wystąpi duet, który należy do światowej czołówki artystów grających na owianej legendą harmonice szklanej i świetnie ją uzupełniającym, również szklanym instrumencie, verrofonie. Wiener Glasharmonika Duo (na zdjęciu) przeniesie nas w magiczną, rzadko słyszaną harmonię dźwięków uzyskiwanych poprzez pocieranie wilgotnymi opuszkami palców o kryształowe klosze i rury. Usłyszymy muzykę o niespotykanym brzmieniu, która kryje w sobie mnóstwo tajemnic. Koncert przeniesie nas do różnych zakątków świata i ciekawych kultur: Polski, Iranu i Kraju Kwitnącej Wiśni.

W programie: Lev Knipper – Radif - Suita na tematy irańskie, Dariusz PrzybylskiRed, Yellow, Red. Hommage a Mark Rothko, Wolfgang Amadeusz Mozart – Adagio C-dur na harmonikę szklaną KV 617a, Henryk WieniawskiKujawiak (opr. Christa & Gerald Schönfeldinger), Mieczysław Weinberg – Kammersinfonie nr 3 op.151 i Yasushi Akutagawa – Triptyque.


Krzysztof Penderecki 2 marca 2014 roku poprowadzi Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum.

Koncert odbędzie się w sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. W programie Serenada na smyczki, Sinfonietta nr 2 i Chaconne in memoriam Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego oraz Serenada E-dur op. 22 Antonína Dvořáka.

Chaconne na orkiestrę smyczkową Krzysztofa Pendereckiego jest ostatnim ogniwem Polskiego Requiem, dzieła poświęconego pamięci ważnym dla kompozytora osobom lub wydarzeniom. Poszczególne części zostały napisane z okazji odsłonięcia pomnika stoczniowców zamordowanych przez komunistów, uroczystości pogrzebowych prymasa Polski – kardynała Stefana Wyszyńskiego. Dedykacje kolejnych odnosiły się do znaczących wydarzeń w historii naszego kraju: powstania warszawskiego, mordu na oficerach polskich w Katyniu, powstania w getcie warszawskim, kanonizowania Maksymiliana Kolbe. Każde z nich dotykało kompozytora osobiście, wiązało się z jego własnymi przeżyciami. Chaconne powstało dwadzieścia pięć lat po napisaniu pierwszej Lacrimosy, na wieść o śmierci, która wstrząsnęła dużą częścią naszego świata, śmierci jednego z największych autorytetów XX wieku – papieża Jana Pawła II.


Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na recital Adama Siebersa – zdobywcy nagrody pozaregulaminowej dla najlepszego torunianina w III Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym – Toruń 2013. Koncert odbędzie się 2 marca 2014 roku o godzinie 18:00 w Sali Koncertowej Zamku Królewskiego w Warszawie.

Adam Siebers (na zdjęciu) jest absolwentem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. H. Wieniawskiego, tzw. „Szkoły Talentów” w Poznaniu. Od 2003 roku jest uczniem prof. Marcina Baranowskiego i as. Anny Marii Staśkiewicz. Adam Siebers brał udział w festiwalach muzycznych w Szwecji, Rosji, Niemczech. Koncertował jako solista z Toruńską Orkiestrą Kameralną i Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz w Zamku Królewskim w Warszawie, Dworze Artusa w Toruniu, Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, w auli UAM, w ratuszu i sali Urzędu Miasta w Poznaniu. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez m.in. prof. Marcina Baranowskiego, Bartłomieja Nizioła, Idę Haendel i Vadima Brodskiego. Jest stypendystą Prezesa Rady Ministrów, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci i Prezydenta Miasta Torunia. Jest laureatem nagród prezydentów miasta Torunia oraz Poznania za wybitne osiągnięcia artystyczne. Młodemu skrzypkowi towarzyszył będzie Marcin Sikorski, uważany za jednego z najwybitniejszych polskich pianistów-kameralistów.

W programie : J.S. Bach - II Partita d-moll – Chaconne, C. Franck - Sonata A-dur, S. Prokofiew - Sonata D-dur op. 94 bis, K. Szymanowski - Nokturn i tarantela op.28.

Bezpłatne zaproszenia będą do odbioru na godzinę przed koncertem w Sieni Głównej Zamku Królewskiego w Warszawie.


Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na cykl spotkań z muzyką, a także historią, kulturą i estetyką XIX wieku, zatytułowany „Fortepian (r)ewolucyjny”. Koncerty odbywać się będą w każdy pierwszy wtorek miesiąca, od 4 marca 2014 roku do 3 czerwca 2014 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Muzeum.

Podczas pierwszego spotkania jeden z najciekawszych polskich pianistów młodego pokolenia – Marek Bracha oraz pianista, historyk i krytyk muzyczny – Michał Bruliński, spoglądać będą przez pryzmat kultury europejskiej XIX wieku na fortepian – zyskującą na perfekcji maszynę, świadka i uczestnika burzliwych rewolucji oraz długotrwałych procesów ewolucyjnych, lwa salonów i sal koncertowych, niezbędny element mieszczańskiej kultury, narzędzie emancypacji. Konfrontacja brzmieniowa fortepianu historycznego – Erarda ze współczesnym Steinway'em będzie punktem wyjścia do szerokiej refleksji nad niezwykle barwnym okresem XIX wieku. Przy dźwiękach utworów Fryderyka Chopina wykonywanych na obu instrumentach przeniesiemy się do świata, który choć dawno przeminął, może być wciąż odkrywany na nowo.

Wstęp na zajęcia po dokonaniu rezerwacji i kupnie biletu wstępu do Muzeum. Rezerwacja: bilety.muzeum@nifc.pl oraz pod numerem: 22 44 16 251 (kasy). Szczegółowe informacje na stronie internetowej Muzeum: http://chopin.museum  


Znany saksofonista Paweł Gusnar i jego goście - Royal String Quartet w składzie: Izabella Szałaj-Zimak, Elwira Przybyłowska skrzypce, Marek Czech altówka, Michał Pepol wiolonczela i Morpheus Saxophone Quartet: Pablo Sànchez Escariche Gasch, Wojciech Psiuk, Szymon Nidzworski, Szymon Zawodny oraz Grzegorz Bil saksofon wystąpią w środę, 5 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie utwory Ernesta Chausson i Pawła Łukaszewskiego oraz prawykonanie Suity na tematy polskie Krzysztofa Herdzina.


Premiera baletu Sergiusza Prokofiewa Romeo i Julia w choreografii Krzysztofa Pastora odbędzie się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie 7 marca 2014 roku o godz. 19.00.

Unieśmiertelnił ich Szekspir (1597), do panteonu tym tytułem próbowali wejść Vincenzo Bellini (1830), Hector Berlioz (1839) i Charles Gounod (1867). Siergiej Prokofiew po ponad 300 latach po Szekspirze (1936) dokonał cudu – może dlatego, że kazał tańczyć, a nie mówić czy śpiewać.

Krzysztof Pastor przyzwyczaił warszawską publiczność do swojego języka, w którym dużą rolę odgrywają światło i przestrzeń, pozostające w nieustannym ruchu – jakby naśladowały ruchy i gesty tancerzy. Jego choreografia Romea i Julii powstała dla zespołu Scottish Ballet. Po premierze w Edynburgu brytyjscy krytycy z entuzjazmem napisali o niej: „wyśmienita produkcja”, „eksplozja namiętności”, „uderzenie geniuszu”, „olśniewający triumf”.


W piątek, 7 marca 2014 roku gościem Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy będzie wyjątkowy artysta - Roman Lasocki.

Profesor nauk o sztukach pięknych, wieloletni prorektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie jest jednym z najwybitniejszych współczesnych polskich skrzypków. Szczyci się opinią prawdziwego konesera w dziedzinie wykonawstwa muzyki na skrzypce wieków XX i XXI, swoje dzieła zadedykowało artyście także wielu wybitnych polskich kompozytorów. Roman Lasocki nagrał ponad dwadzieścia płyt analogowych i kompaktowych dla wytwórni polskich, niemieckich, angielskich, francuskich i japońskich. Szereg z nich uzyskało znaczące nagrody polskie i zagraniczne. W interpretacji profesora Lasockiego usłyszymy II Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego (1882-1937), który „na tle muzyki europejskiej uderza oryginalnością” i zapisał się znamiennie w historii muzyki. Powstały w 1933, na prośbę wielkiego wirtuoza Pawła Kochańskiego, który od dawna pragnął mieć w swym repertuarze nowy utwór Szymanowskiego, wciąż urzeka i stale jest grany na światowych estradach.

W programie koncertu znajdą się ponadto dzieła wielkich kompozytorów rosyjskich: Uwertura uroczysta op.96 Dymitra Szostakowicza i IV Symfonia f-moll op.36 Piotra Czajkowskiego. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej poprowadzi Tadeusz Wojciechowski.


Koncert kompozytorski studentów klasy profesora Zbigniewa Bagińskiego odbędzie się 7 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie prawykonania utworów: Urojenia (2013) i Qi (2013) Krzysztofa Ratajskiego, Miniatury na klarnet i fortepian (2013), Sonata for solo Violin (2013) i Eos (2014) Dominika Lasoty oraz Hato (2013) Aruto Matsumoto. Wystąpią: Antonina Gołachowska – obój, Elżbieta Sandel – skrzypce, Karolina Pływaczewska – wiolonczela i Krzysztof Ratajski – fortepian, Kamila Adamska – klarnet i Piotr Kozłowski – fortepian, Magdalena Łapińska – flet, Mateusz Rajkowski – klarnet, Miłosz Wieliński – skrzypce, Sonia Kusiak – flet, Aleksandra Zamojska – flet, Sara Pustoła – harfa, Krzysztof Niezgoda – wibrafon.

Wstęp wolny.


Premiera opery Łucja z Lammermooru Gaetano Donizetti’ego odbędzie się w Operze Wrocławskiej w dniach 8 i 9 marca 2014 roku.

Najnowsza premiera Opery Wrocławskiej to spotkanie z muzycznym Romantyzmem. Sławne dzieło Gaetano Donizettiego, włoskiego mistrza melodyjnych oper, zarówno poważnych, jak też komicznych. W tym przypadku – poruszająca muzyczna tragedia, osnuta na motywach powieści Waltera Scotta Narzeczona z Lammermoor. Romantyczna uczuciowość, wielkie emocje bohaterów, z rodzinną i polityczną intrygą w tle przeniosą widzów do Szkocji pod koniec XVI stulecia. Urzekające pięknem melodyki arie i duety, klasyczny i tragiczny zarazem trójkąt miłosny od prapremiery utworu w 1835 roku w Neapolu poruszały kolejne pokolenia wielbicieli włoskiej opery. Donizetti okazał się godnym następcą wielkiego Rossiniego, podbijając nie tylko swoją ojczyznę, ale i sceny paryskie. Łucja z Lammermooru prowadzi widza od nastroju miłosnej sielanki i obietnicy szczęścia aż po nieoczekiwany, tragiczny finał.

Kierownictwo muzyczne, dyrygent – Tomasz Szreder, Inscenizacja i reżyseria – Anette Leistenschneider, scenografia, kostiumy, światła – Paweł Dobrzycki, choreografia – Bożena Klimczak, ruch sceniczny – Bożena Klimczak, przygotowanie chóru – Anna Grabowska-Borys. W głównych rolach wystąpią: jako Łucja – Marta Brzezińska, Aleksandra Kubas, Joanna Moskowicz, Lord Henryk Ashton – Mariusz Godlewski, Jacek Jaskuła, Sir Edward Ravenswood – Victor Campos-Leal, Nikolay Dorozhkin, Carlos Fidalgo, Lord Artur Bucklaw – Łukasz Gaj, Rajmund Bidebent – Marek Paśko, Makarij Pihura, Tomasz Raff, Norman – Aleksander Zuchowicz, Alicja – Katarzyna Haras, Jadwiga Postrożna.

Kolejne spektakle odbędą się 16 marca, 4 kwietnia i 11 maja 2014 roku.


Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zaprasza na kolejną odsłonę Wawer Music Festival w dniu 9 marca o godz. 17:30 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Hotelu BOSS w Warszawie (przy ul. Żwanowieckiej 20).

Koncert zatytułowany Tatiana Shebanova in memoriam, poświęcony będzie pamięci jednej z najwybitniejszych interpretatorek muzyki Chopina, mieszkance Wawra-Radości, laureatce Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 1980 roku, która jako jedyna na świecie nagrała dwukrotnie wszystkie dzieła Fryderyka Chopina: po raz pierwszy w kolejności opusowej (DUX) na współczesnym fortepianie, w latach 2010-11 po raz drugi, tym razem na instrumencie historycznym, z czasów Chopina – Pleyelu (NIFC).

W hołdzie wybitnej artystce zagra Eugen Indjic, laureat Konkursu Chopinowskiego z 1970 roku. Wystąpi również wychowanka Tatiany Shebanowej, mieszkająca w Paryżu Agnieszka Ufniarz.

Gościem honorowych wieczoru będzie dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie - Stanisław Leszczyński.

Zaproszenia na wydarzenie dostępne w Recepcji Hotelu BOSS (tel. 22-516-61-00, e-mail: hotelboss@hotelboss.pl) od dnia 3 marca 2014.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncert zatytułowany Wokół teatru instrumentalnego odbędzie się w niedzielę, 9 marca 2014 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie utwory Kagela, Lorentzena, Haubenstocka-Ramatiego i Cage’a. Wystąpią: Ania Karpowicz, Jagoda Sudujko flet, Zuzanna Stradowska, Maria Ślipska wiolonczela, Leszek Lorent perkusja i Michał Zadara prelekcja.


Dźwiękojmia. Inspiracja Światowym Dniem Poezji. Polska i grecka poezja połączona z muzyką współczesną. Polska poetka, greccy poeci oraz kompozytorzy - polski i polsko-grecki. Nowa muzyka i jej wykonawcy. To główne atuty Dziękojmi, czyli wieczoru z twórcami, poezją i muzyką współczesną, przygotowanego przez warszawską Art Deco Group, który odbędzie się we wtorek, 11 marca 2014 roku w Mazowieckim Centrum Kultury w Warszawie. Wstęp wolny.

Ideą Dźwiękojmi jest współistnienie na równych prawach, głęboko zintegrowanych ze sobą, poezji i muzyki w dziele muzycznym. Specjalnie dla tego przedsięwzięcia powstały utwory kameralne Jarosława Siwińskiego i Georgiosa Kissasa, w których słowo poetyckie Agnieszki Syskiej, Kostasta Kariotakisa i Konstantinosa Kavafisa, stanowi integralną część muzyki – na różnych poziomach: strukturalnym, semantycznym i sonorystycznym. Utwory zostały wpisane w obszar rozciągający się pomiędzy pieśnią, śpiewem akompaniowanym, a recytacją z muzyką w tle. Założeniem projektu było wyeliminowanie tych brzegowych linii, dzięki czemu przed Siwińskim i Kissasem otworzył się ogromny obszar „pomiędzy”: pomiędzy śpiewem a recytacją, głosem solo a dźwiękiem czysto instrumentalnym, czy też – w stylistyce - „nową złożonością”, emocjonalnym abstraktem a filmowym sentymentalizmem. Kompozycje nie są ani pieśniami, ani recytacjami na tle muzyki. Kompozytorom udało się oderwać się od tradycyjnych schematów myślenia, czy to awangardowego czy też tradycjonalnego, i skoncentrować się na wzbogaceniu przekazu poetyckiego poprzez głębokie zintegrowanie słowa ze środkami muzycznymi.

O godzinie 18:00 będzie można spotkać się z twórcami – poetką Agnieszką Syską oraz kompozytorami Georgiosem Kissasem i Jarosławem Siwińskim. Spotkanie poprowadzi Małgorzata Kołcz – pomysłodawca Dźwiękojmi.

Utwory G. Kissasa – Miris i Miłości oraz J. Siwińskiego – Tamta strona okazała się zabrzmią podczas koncertu o godzinie 19:30. Wykona je Justyna Stępień – sopran oraz zespół instrumentalny w składzie: Michał Górczyński – klarnet, Michał Styczyński – altówka, Paula Lis – waltornia, Bartosz Kowalski – waltornia/dyrygent, Małgorzata Kołcz – kontrabas/głos, Dagny Baczyńska-Kissas – fortepian.

Dźwiękojmia odbywa się z okazji przypadającego w marcu Światowego Dnia Poezji. Organizatorem jest Art Deco Group, a partnerem Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Muzyka ludowa inspiruje. Dzięki niej możliwe stało się spotkanie podczas jednego koncertu zawodowych artystów i śpiewaków ludowych oraz zestawienie w programie utworów folklorystycznych i dzieł profesjonalnych kompozytorów. Mowa o koncercie Filharmonii Łódzkiej pt. Kurpie w Łodzi, który odbędzie się 11 marca 2014 roku o godz. 19.00.

Pieśń kurpiowska rozwijała się w odosobnieniu, gdyż przedstawiciele tej grupy etnograficznej zamieszkiwali tereny dwóch mazowieckich puszcz: Zielonej i Białej. Dopiero w XIX wieku na światło dzienne wydobył go ksiądz Władysław Skierkowski, który pełnił tam posługę duszpasterską. Z jego zbioru Puszcza kurpiowska w pieśni skorzystał Karol Szymanowski, pisząc swoje Pieśni kurpiowskie. Folklorem tego regionu kompozytorzy inspirują się do dziś, by wspomnieć współczesnych łódzkich twórców: Sławomira Kaczorowskiego i Krzysztofa Grzeszczaka. Pieśni kurpiowskie zachwycają także Adama Struga, poetę, kompozytora i etnografa, który przygotował łódzki koncert oraz w nim wystąpi: zaśpiewa, stosując ludową manierę wykonawczą, oraz poprowadzi koncert, dzieląc się ze słuchaczami swoją wiedzą i fascynacją. „Pieśni kurpiowskie są (…) wyrazem geniuszu, który mnie przerasta z jednej strony, a z drugiej – spokoju nie daje – mówi Adam Strug. – Jest to muzyka zmaterializowanego smutku. Jest to też najwyższej próby liryka”.

W koncercie wezmą też udział artystki ludowe: Marianna Bączkowa, Bronisława Świdrowa i Aleksandra Deptułowa. Chór Filharmonii Łódzkiej przygotował Dawid Ber.

W programie m.in.: Karol Szymanowski – Sześć pieśni kurpiowskich, Roman Maciejewski – Pieśni kurpiowskie, Sławomir Kaczorowski – Pod borem Sośnia, Krzysztof Grzeszczak – Dwie pieśni kurpiowskie, Mariusz Lewy - Leć głosie po rosie, Stanisław Wiechowicz – Pragną oczki, Na glinianym wazoniku, Nie chcę Cię Kasiuniu, Pado dysc.


Recital skrzypcowy Piotra Pławnera odbędzie się w środę, 12 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie utwory Józefa ElsneraSonata skrzypcowa F-dur op. 10 nr 1 (ok. 1798), Ludwiga van Beethovena – V Sonata skrzypcowa F-dur op. 24 ”Wiosenna” (1801), Witolda LutosławskiegoSubito (1992), Ignacego Jana PaderewskiegoMelodia Ges-dur op. 16 nr 2 (1885), Emila MłynarskiegoMazur G-dur op. 7 (1895), Romana StatkowskiegoAlla Cracovienne D-dur op. 7 (ok. 1895), Maurycego Moszkowskiego – Guitarre op. 45b na skrzypce i fortepian (1888), Karola SzymanowskiegoPreludium op. 1 nr 1 (1899–1900) oraz Grażyny BacewiczTaniec mazowiecki (1951), Taniec polski (1948), Taniec słowiański (1952). Przy fortepianie - Piotr Sałajczyk.


Koncert zatytułowany Współczesność - fantazyjne brzmienia odbędzie się w środę, 12 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

W jego programie znajdą się cztery kompozycje: Sinfonietta quasi serenada Rafała Janiaka, Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op.40 Henryka Mikołaja Góreckiego, Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op.136 Alfreda Schnittke i Elegia IV. Multifonia na orkiestrę smyczkową Michała Dobrzyńskiego. Solistą koncertu będzie młody pianista o bydgoskim rodowodzie - Adam Kośmieja. Wyróżniony absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (klasa Jerzego Sulikowskiego) oraz nowojorskiej Manhattan School of Music (w 2011, pod kierunkiem Salomona Mikowsky’ego), gdzie uzyskał stypendium dla pianistów Harolda & Helen Schonbergów, został uhonorowany tytułem ambasadora kulturalnego Bydgoszczy. W 2009 zdobył I nagrodę w Konkursie im. Mieczysława Munza w Nowym Jorku, w 2010 I nagrodę w Konkursie Chopinowskim Columbia University, a w 2013 - I nagrodę praskiego Konkursu Pianistycznego Josefa Suka. Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis poprowadzi José Maria Florêncio.


13 marca 2014 roku w Oratorium Marianum we Wrocławiu odbędzie się koncert, podczas którego usłyszymy utwory XX-wiecznych i współczesnych kompozytorów przeznaczone na dość niecodzienny skład, charakteryzujący się naprawdę wyjątkowym brzmieniem, tj. kwartet wiolonczelowy. Polish Cello Quartet powstał trzy lata temu, a tworzą go młodzi, uznani wiolonczeliści, laureaci wielu nagród zarówno konkursów solowych, jak i kameralnych: Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Adam Krzeszowiec i Krzysztof Karpeta. Dla wszystkich melomanów, zwolenników wolumenu orkiestry symfonicznej lub barwy chóru, zespół czterech wiolonczel oferujących całe bogactwo brzmienia, od głębokiego, ciemnego po jasne i śpiewne, będzie doskonałym urozmaiceniem.

W programie koncertu znajdą się cztery kompozycje: Kwartet wiolonczelowy Prospera van Eechaute, Suita na cztery wiolonczele op. 95 Emanuela Moóra, Quartetto per quattro violoncelli Piotra Mossa i Kwartet wiolonczelowy Rudolfa Matza. Dedykowana legendarnemu wirtuozowi wiolonczeli Pablo Casals Suite for four cellos wymaga nie lada umiejętności od wykonawców, ale muzycy z Polish Cello Quartet – wielokrotnie nagradzani w konkursach indywidualnych i kameralnych – poradzą sobie z nią koncertowo. Kompozytor dzieła, Emanuel Moór jest dziś niemal nieznany, tymczasem przez współczesnych podziwiany był jako wybitny twórca muzyki wiolonczelowej i wynalazca fortepianu o dwóch klawiaturach. Cello Quartet Rudolfa Matza to muzyczna łamigłówka – w każdej części utworu rozpoznamy nawiązania do dzieł innych kompozytorów, np. do Kwintetu smyczkowego Schuberta, Beethovenowskiej fugi. Bawiący się z nami w instrumentalny rebus Matz przeszedł do historii nie tylko jako autor do dziś cenionych podręczników gry na wiolonczeli oraz propagator muzykoterapii, ale także jako sprinter, którego rekord kraju (rodzinnej Chorwacji) na 100 metrów nie został pobity przez sto lat. I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Carla Marii von Webera w Dreźnie otrzymał Piotr Moss za Quartetto per quattro violoncelli, który usłyszymy na czwartkowym koncercie. Natomiast wieczór rozpocznie Pièce Sonate pour 4 violoncelles Prospera Van Eechaute, ucznia Ravela.


Towarzystwo im. Ferenca Liszta we Wrocławiu zaprasza na koncerty z okazji jubileuszu 25-lecia istnienia, które odbędą się w dniach 13-16 marca 2014 roku w ramach cyklu Wieczory lisztowskie.

Ich wykonawcami będą uznani pianiści: Sofya Gulyak, która wystąpi 13 marca o godz. 18.30 w Saloniku Czterech Muz w Obornikach Śląskich, i Karol Radziwonowicz, który dwukrotnie zagra w Starostwie Powiatowym w Trzebnicy - 14 marca o godz. 12.30 i 18.00. Wspólne koncerty artystów odbędą się 15 marca o godz. 18.00 w Filharmonii Wrocławskiej i 16 marca o godz. 18.00 na Zamku Piastów Śląskich w Brzegu. Pierwsza część każdego koncertu będzie repliką programu wykonanego przez Karola Radziwonowicza na Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju w 1989 roku, w ramach koncertu "Liszt o Chopinie", którym Towarzystwo rozpoczęło swoją działalność artystyczną. W wykonaniu pianisty usłyszymy Ferenca Liszta II Balladę h-moll, transkrypcję pieśni F. Chopina Życzenie, III Consolation Des-dur, Introdukcję i Poloneza na tematy z opery Purytanie V. Belliniego i XIII Rapsodię węgierską. W drugiej części wieczoru Sofya Gulyak wykona Andante Spianato Chopina, Preludium, Choral i Fugę Francka oraz Dwa Momenty muzyczne op.16 (nr 3 h-moll, nr 4 e-moll) Rachmaninowa.

Sofya Gulyak należy obecnie do najwybitniejszych pianistek świata. Początkiem jej międzynarodowej kariery koncertowej był spektakularny sukces w 2009 roku na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Leeds (Anglia), gdzie otrzymała I nagrodę i Złoty Medal Księżnej Mary. Jest pierwszą kobietą, która osiągnęła takie wyróżnienia w pięćdziesięcioletniej historii tego bardzo renomowanego konkursu. Wygrała też szereg innych prestiżowych konkursów, jest laureatką II Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Liszta we Wrocławiu w 2002 roku. Koncertowała w najbardziej renomowanych salach koncertowych Europy, Ameryki i Azji. Jest zapraszana do prowadzenia mistrzowskich kursów pianistycznych w Europie, Chinach i w Australii. Jest profesorem Royal College of Music w Londynie.
Karol Radziwonowicz jest wybitnym pianistą, wykształconym w Polsce i USA. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność artystyczną, koncertując ze znanymi orkiestrami symfonicznym, dając recitale solowe w całym świecie i biorąc udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych. Jako jedyny w świecie, nagrał wszystkie fortepianowe dzieła I. J. Paderewskiego (nagroda francuskich krytyków Diapazon), a także wszystkie utwory Fryderyka Chopina na fortepian z orkiestrą w wersji kameralnej. Utwory Chopina zarejestrował również dla NASA i były one odtwarzane podczas misji kosmicznej „Endeavour” na stacji orbitalnej, w 200. rocznicę urodzin kompozytora.


Artyści z Majdanu czyli zespół muzyki dawnej Chorea Kozacka w składzie: Serkhij Okhrimczuk, Danylo Pertcow, Seweryn Danylejko, Jaroslaw Krysko, Wadym-Jarema Szewczuk, Jurko Brewer-Fedynsky, Taras Kompaniczenko i Wasyl Palaniuk wystąpią w środę, 13 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Muzycy zespołu grają na wielu dawnych ludowych instrumentach: pandorze, lutni, fidlu, gajdje-dudie, lirze korbowej, kobzie, bandurze, teorbanie, cynku, kornecie, szalmeju, lizardie, pomartie, flutie. Polskiej publiczności przedstawią program, na który złożą się m.in. kompozycje Mikołaja Gomółki, Stefana Yavorsky’ego, Stepana Rudansky’ego, Tarasa Kompanichenko, Hrihorija Skovorody.


Drugi koncert SCENY INTUITYWNEJ Domu Wydawniczego For Tune® odbędzie się w czwartek, 13 marca 2014 roku o godzinie 20:00 w Klubie Powiększenie w Warszawie (Nowy Świat 27).

Tym razem Ryszard Wojciul zaprosił na scenę wybitnych muzyków i kompozytorów współczesnej muzyki klasycznej. Zespół zagra w składzie: Krzysztof Knittel – elektronika, Zdzisław Piernik – tuba, Wojciech Błażejczyk – gitara, Piotr Iwicki - instrumenty perkusyjne, loopy, Bolek Błaszczyk - wiolonczela i Ryszard Wojciul - saksofony, klarnety, EWI.


Jak wielu znamy polityków, którzy są muzykami? Albo odwrotnie – muzyków równie aktywnie udzielających się na scenie politycznej, jak i koncertowej? Ponad półtora wieku temu urodził się człowiek, którego całe dorosłe życie układało się w taki właśnie dwutorowy sposób. Ignacy Jan Paderewski z jednej strony znany był na całym świecie jako świetny pianista-wirtuoz, kompozytor, a z drugiej – mąż stanu, hojny filantrop, przyciągający uwagę rozmówcy swoim miłym usposobieniem i bujną czupryną. „Grzywą złocistych włosów, tego samego koloru wąsami i kępką włosów między ustami a podbródkiem, przypominał lwa. Ale jego uśmiech i osobisty urok sprawiły, że wyglądał jak słońce...” – wspominali jego przyjaciele.

Koncert fortepianowy a-moll zaliczany jest do najpopularniejszych utworów nie tylko w dorobku Paderewskiego, ale też w całej literaturze fortepianowej. Usłyszymy go w piątek, 14 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej w interpretacji Marka Szlezera i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Wojciecha Rodka. Podczas wieczoru zabrzmi również IV Symfonia Roberta Schumanna.


Feel Harmony z Opium String Quartet – w piątek, 14 marca 2014 roku w Filharmonii Gorzowskiej.

Opium String Quartet, od kiedy zadebiutował 9 lat temu, zdobywa entuzjastyczne recenzje, zapewniając sobie silną pozycję na polskiej scenie kameralnej. Poza obszernym repertuarem klasycznym O.S.Q. ma na swoim koncie liczne wykonania i prawykonania dzieł kompozytorów polskich starszego i młodszego pokolenia. W Gorzowie w wykonaniu ensemblu usłyszymy Kwartet smyczkowy c-moll op. 9 nr 1 Maxa Brucha, Il Tramonto Ottorino Respighiego oraz Kuszenie Świętego Antoniego wg Wernera Egka, czyli pastisz z 1946 roku trzynastu XVIII-wiecznych prowansalskich chansons, krótkich historii, które operując rozmaitymi konwencjami – od ascezy, po humor, komizm i sarkazm, ilustrują kuszenie czcigodnego świętego. W roli gościa specjalnego koncertu wystąpi wybitna polska śpiewaczka Jadwiga Rappe, którą usłyszymy w utworach: Le Lien entre le jour Piotra Mossa i La Tentation de St. Antoine Wernera Egka.


W piątek, 14 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie wystąpi znany pianista Janusz Olejniczak (na zdjęciu). Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Piotra Wajraka.

Program koncertu wypełni w całości muzyka polska, również ta mniej znana szerokiej publiczności. usłyszymy kompozycje Józefa Wieniawskiego, młodszego brata wirtuoza skrzypiec - Henryka. Jeden z najwybitniejszych pianistów XIX stulecia i ceniony ongiś kompozytor pozostawił po sobie nie tylko dzieła fortepianowe, ale również kompozycje orkiestrowe, których urok i świeżość przyciąga coraz częściej zarówno wykonawców, jak i słuchaczy. W Rzeszowie zabrzmi jego Uwertura „Wilhelm Milczek” i Symfonia G-dur. Bardziej zadomowiona na estradach koncertowych jest z pewnością młodzieńcza Fantazja na tematy polskie Fryderyka Chopina. Wariacjom poddał tu kompozytor wdzięczną piosenkę o Laurze i Filonie, dumkę, autorstwa Karola Kurpińskiego i melodię kujawiaka. Maurycy Mochnacki w recenzji z pierwszego warszawskiego wykonania Fantazji w 1830 r. podkreślił to, co wydaje się być w tym utworze najważniejsze – „piękną prostotę rodzinnego pienia”.


Opera na Zamku w Szczecinie podjęła się wyprodukowania spektaklu nietuzinkowego i nieoczywistego. Takiego, który będzie ukłonem tańca współczesnego w stronę kompozycji Witolda Lutosławskiego z różnych okresów jego twórczości. Spektakl do muzyki nagranej przez orkiestrę Opery, zatytułowany Ogniwa, będzie można obejrzeć na szczecińskiej scenie dwukrotnie - 14 marca 2014 roku o godz. 19 i 15 marca 2014 roku o godz. 18.

Zaproszeni do współpracy choreografowie na co dzień tworzą w innych szerokościach geograficznych i druga taka okazja w Szczecinie może szybko się nie powtórzyć. Spektakl gościł niedawno w Teatrze Polskim w Warszawie w ramach cyklu „Goście w Polskim”, skupiającego najlepsze spektakle w kraju.


14 i 16 marca 2014 roku o godz. 18.30 na scenie Opery Krakowskiej wystawiony zostanie spektakl Diabły z Loudun, jeden z ważniejszych w repertuarze Opery, który w 2008 roku otrzymał nagrodę im. Jana Kiepury.

Jest to pierwszy utwór operowy w twórczości Krzysztofa Pendereckiego (prawykonanie - Opera w Hamburgu 1969, reż. Konrad Swinarski). Nawiązuje do autentycznych wydarzeń z początku XVII w. we Francji, gdzie odbył się głośny proces księdza Urbana Grandiera, oskarżonego przez przeoryszę klasztoru urszulanek o opętanie zakonnic i konszachty z diabłem.

"Diabły z Loudun  to fascynująca opowieść o opętaniu, o szaleństwie fanatyzmu, o ambicjach politycznych i erotycznych namiętnościach z jednej strony, z drugiej - o woli niezależności i odmowie wejścia w system, który zniewala, o heroizmie, broniącym prawdy i najwyższych wartości człowieczeństwa. Nic dziwnego, że dzieło porywa siłą wyrazu i gorączką emocji „rozpięte między liturgicznym obrzędem, misterium, oratorium, dramatem muzycznym a współczesnym teatrem ekspresjonistycznym." (Daniel Cichy)

Krakowska inscenizacja została uznana za najlepszy spektakl w 2008 roku przez Kapitułę im. Jana Kiepury. Reżyseria: Laco Adamik, kierownictwo muzyczne: Andrzej Straszyński, Tomasz Tokarczyk, scenografia: Barbara Kędzierska, kostiumy: Magdalena Tesławska, Paweł Grabarczyk.


Czternasty Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej odbędzie się w dniach 14 marca – 14 kwietnia 2014 roku. Tegorocznej edycji przewodzić będzie motto „I Wy ze mną będziecie..” , obrazując otwartość nauki chrześcijańskiej.

Koncerty festiwalowe wypełnią niemal cały okres Wielkiego Postu. W ich programie zaplanowano niezwykle interesujące dzieła, utrzymane w tonie powagi i misteryjnej zadumy, w wykonaniu świetnych solistów, zespołów instrumentalnych i chóralnych oraz z udziałem Jerzego Zelnika – podczas wieczoru finałowego. Koncerty odbywać się będą zarówno w świątyniach na terenie Poznania oraz w Sali Białej Urzędu Miasta Poznania, jak też w Wielkopolsce – w Kicinie, Międzychodzie, Obornikach, Woźnikach i Złotnikach. Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

Festiwal jest kontynuacją zapoczątkowanej przez Feliksa Nowowiejskiego tradycji wykonywania w kościołach Poznania i Wielkopolski muzyki pasyjnej i paschalnej w okresie Wielkiego Postu, będącej inspiracją do głębokiego przeżycia misterium paschalnego. Ideę tę wskrzesiła w 2001 roku synowa Kompozytora i wieloletnia Prezes Towarzystwa im. Feliksa Nowowiejskiego – Janina Nowowiejska. Od kilkunastu lat Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej stanowi niemal jedyny tego rodzaju projekt w poznańskiej i wielkopolskiej kulturze. Stał się stałym wydarzeniem oczekiwanym tak samo bardzo przez artystów, parafie, jak i odbiorców. Ogólnym założeniem festiwali pasyjnych jest przedstawienie bogatej twórczości inspirowanej procesem przemijania, umierania i wreszcie Męki Pańskiej. Jednym z założeń festiwalu jest odkrywanie i propagowanie polskiej muzyki pasyjnej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki organowej Feliksa Nowowiejskiego. Każda edycja festiwalu jest oddzielnie tytułowana i poświęcona odrębnemu aspektowi problematyki pasyjnej, kierując odbiorcę ku odpowiednim dziełom muzycznym.

Więcej


W piątek, 14 marca 2014 roku podczas kolejnego koncertu abonamentowego Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach wystąpi pianistka Yulianna Avdeeva (na zdjęciu), laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie koncertu znajdzie się Ritual Alfreda Schnittkego, I Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa oraz XV Symfonia Dymitra Szostakowicza, a całość poprowadzi Michał Klauza, II dyrygent NOSPR.

Yulianna Avdeeva naukę gry na fortepianie rozpoczęła jako pięciolatka w elitarnej Szkole Muzycznej im. Gniezinych w Moskwie, w klasie Eleny Iwanowej. Studia kontynuowała w Hochschule fur Musik und Theater w Zurychu u Konstantina Szczerbakowa oraz w International Piano Academy Lake Como, gdzie pracuje z Dmitrijem Baszkirowem i Fou Ts’Ongiem. Jest zwyciężczynią kilku międzynarodowych konkursów pianistycznych: w Bremie, Genewie, Bydgoszczy (im. Artura Rubinsteina). W 2010 r. była triumfatorką Konkursu Chopinowskiego W Warszawie. Po zwycięstwie w warszawskim Konkursie zadebiutowała z Filharmonią Nowojorską (pod dyrekcją Alana Gilberta) w Warszawie i Nowym Jorku oraz z Orkiestrą Symfoniczną NHK w Tokio, pod dyrekcją Charlesa Dutoit. Wystąpiła także z orkiestrami Filharmonii Czeskiej (pod dyr. Herberta Blomstedta) i Radia Fińskiego (Santtu-Matias Rouvali). W zeszłym sezonie wzięła udział w tournee po Japonii, Tajwanie i Włoszech, wystąpiła w Palau de la Musica Catalana w Barcelonie, Filharmonii w Essen, Tonhalle w Zurychu oraz podczas festiwali w La Roque d’Antheron, Schwetzingen, Waidhofen i Rheingau. Wzięła również udział w International Piano Series w londyńskim Southbank Centre. Ostatnio debiutowała m.in. z Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Sinfonieorchester Wuppertal. Cenione są jej wykonania na instrumentach historycznych – w sierpniu 2011 i 2012, podczas festiwalu "Chopin i jego Europa", zaprezentowała na fortepianie Erarda dwa koncerty Fryderyka Chopina. Znakomite oceny krytyków i publiczności zdobyła jej ostatnia płyta z obydwoma koncertami Chopina, nagrana na instrumentach z epoki wspólnie z Fransem Brüggenem i Orkiestrą XVIII wieku.


Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka po raz drugi wystąpi w ramach cyklu „Wielcy kompozytorzy: polsko-żydowska kultura muzyczna a dziedzictwo europejskie”. Koncert odbędzie się w piątek, 14 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Muzeum Historii Żydów Polskich. W programie utwory Karola Rathausa, Andrzeja Panufnika i Felixa Mendelssohna.

Początek koncertu poświęcony będzie twórczości Karola Rathausa – kompozytora, pianisty i pedagoga żydowskiego pochodzenia, który urodził się w Tarnopolu, studiował w Wiedniu i Berlinie, wykładał w Paryżu i Londynie, a w 1938 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie w 1942 roku skomponował Muzykę na smyczki op.49. Utwór ten rozpocznie piątkowy koncert.

Kolejna pozycja w programie koncertu ma szczególne znaczenie zarówno dla Sinfonii Varsovii, wywodzącej się z Polskiej Orkiestry Kameralnej, jak i dla Maestro Jerzego Maksymiuka. Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika powstał w 1971 roku na zamówienie znakomitego skrzypka - Yehudi Menuhina, który kilkanaście lat później, w 1984 roku, miał swój udział w powstaniu Sinfonii Varsovii i został jej pierwszym gościnnym dyrygentem. Polskie prawykonanie koncertu skrzypcowego Panufnika miało miejsce w 1979 roku podczas festiwalu „Warszawska Jesień”. Partię solową wykonała wówczas Wanda Wiłkomirska, a towarzyszyła jej Polska Orkiestra Kameralna pod batutą Jerzego Maksymiuka. Prawie 35 lat później, w piątek 14 marca, Koncert skrzypcowy Panufnika zabrzmi w Muzeum Historii Żydów Polskich. Maestro Maksymiuk poprowadzi Sinfonię Varsovię, a solistką będzie Maria Machowska.

W drugiej części koncertu artyści wykonają słynną IV Symfonię A-dur op. 90 Włoską Felixa Mendelssohna. Podobnie jak w przypadku Symfonii Szkockiej, kompozytor czerpał inspirację z podróży po Europie, którą odbył w latach 1829-1831. Prawykonanie IV Symfonii miało miejsce w 1833 roku w Londynie.

Organizatorem koncertu jest Muzeum Historii Żydów Polskich.


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi w sobotę, 15 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego, z udziałem pianisty młodego pokolenia Huberta Salwarowskiego. W programie znajdą się kompozycje Johannesa Brahmsa i Franza Schuberta.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wykona V Symfonię B-dur D. 485 Franza Schuberta pod batutą Maestro Jerzego Salwarowskiego – dyrygenta z ogromnym dorobkiem artystycznym, laureata czołowych nagród krajowych i międzynarodowych konkursów dyrygenckich, uhonorowanego wieloma odznaczeniami m.in.: Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Złotym Medalem za Długoletnią Służbę. Podczas koncertu Jerzy Salwarowski wystąpi wspólnie z synem Hubertem Salwarowskim, który wykona I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa. Hubert Salwarowski jest utalentowanym pianistą młodego pokolenia oraz laureatem m.in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym (Puigcerdà, Hiszpania, 2003), I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym na fortepian z orkiestrą (Cantu, Włochy, 2001), Laureatem Estrady Młodych na Festiwalu Pianistyki Polskiej (Słupsk, 1999) I nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Marii Canals (Barcelona, Hiszpania, 1995).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


15 marca 214 roku, dwukrotnie - o godz. 17.00 i 19.00, na Zamku Książ w Wałbrzychu odbędą się trzecie Zamkowe spotkania z operą, zatytułowane Boginie a Królowe.

Będzie to swoisty spektakl muzyczny, którego repertuar łączy tematyka odwiecznej rywalizacji kobiet, ich siostrzeństwa. Bogate palety żywiołów uczuć Monarchiń i Kapłanek zostaną przedstawione przez dwie uznane solistki operowe, specjalizujące się w wykonawstwie bel canto: Karina Skrzeszewska – sopran i Bernadetta Grabias – mezzosopran. W repertuarze znalazły się rzadko prezentowane i wymagające dzieła operowe wielkich kompozytorów, m.in. fragmenty z oper Stanisława Moniuszki, Giuseppe Verdiego, Vincenzo Belliniego i Gaetano Donizettiego: Norma, Rokiczana, Don Carlos, Anna Bolena, Maria Stuarda.

Zamkowe spotkania z operą to cykl comiesięcznych wydarzeń artystycznych, w których prym wiedzie ludzki głos słyszany w barwach muzycznej wędrówki przez epoki. To podróż przez najznakomitsze dzieła wokalne, podchodzące z oper, oratoriów, operetek, musicali, utwory z zakresu chóralistyki i pieśniarstwa. Przez cały 2014 rok udział w Festiwalu weźmie ponad 180 artystów z powodzeniem odnoszących sukcesy na arenie międzynarodowej. Zaprezentują oni zróżnicowane programy światowych kompozytorów, tworzących w okresach od baroku do współczesności. Koncerty odbywać się będą w jednym z najpiękniejszych miejsc na Zamku Książ – Sali Maksymiliana, słynącej z doskonałej akustyki. W sezonie letnim zaplanowane zostały dwa wyjątkowe wydarzenia plenerowe na dziedzińcu. Festiwal odbywać się będzie w formule weekendowej. Pierwszego dnia, w piątek, organizatorzy zapraszają na nocne zwiedzanie zamkowych wnętrz, drugiego – na sobotnie Koncerty Galowe. Z kolei w niedzielny poranek odbywać się będzie cykl edukacyjny, będący połączeniem historii regionu z muzyką pn. Operowe Spotkania na Poduchach, adresowany nie tylko do najmłodszych miłośników muzyki. Tego dnia odbywać się także będą briefingi z artystami. Każdy meloman lub nowy odkrywca sztuki wokalnej będzie miał możliwość zadania pytań, wzięcia udziału w dyskusji.


Warszawski cykl „Muzyka współczesna nie gryzie” powraca. Czy muzyka współczesna to nadal muzyka klasyczna? Czy zawsze jest poważna? Awangardowa, niezrozumiała, trudna? Doskonała? Jak dzisiaj komponować muzykę? Czy i jak łączy się ona z naszą rzeczywistością? To tylko niektóre wątki organizowanych już po raz trzeci przez PTMW spotkań z kompozytorami. W niedzielę, 16 marca 2014 roku rozpoczyna się kolejna seria cyklu, której gośćmi tym razem będą: Anna Ignatowicz-Glińska, Katarzyna Brochocka i Jerzy Kornowicz.

Należą oni do różnych generacji twórców. Każdy ma swój oryginalny i bardzo indywidualny styl i prezentuje inne oblicze muzyki współczesnej. Będzie więc okazja do rozmowy z kompozytorami, ale i również miłośnikami historii, literatury, tańca, podróży i technologii, hobbystami oraz pedagogami.

Muzyka nie powstaje na bezludnej wyspie, a spojrzenie na świat oczami twórcy jest równie inspirujące jak kontakt z jego dziełem. Pomaga znaleźć odpowiedzi na pytania: „skąd”, „po co” i „dlaczego”, czyli między innymi: skąd bierze się muzyka, po co jest pisana, dlaczego brzmi właśnie tak, a nie inaczej?

Wszystkie spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, dalekie od formy akademickich wykładów, bogato ilustrowane muzyką, fotografiami i wideo, będą odbywać się w niedzielne popołudnia od 16 marca do 27 kwietnia o godz. 18:00 w odrestaurowanych piwnicach Muzeum Historycznym m.st. Warszawy (Rynek Starego Miasta 28-42). Moderatorem spotkań będzie Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i organizator wydarzeń kulturalnych.

Gość pierwszego spotkania Anna Ignatowicz-Glińska jest wybitnym pedagogiem w dziedzinie nauczania muzyki poprzez improwizację, stąd jednym z tematów rozmowy będzie edukacja kreatywna. Innym wątkiem będzie praca kompozytorki nad partyturami symfonicznymi opracowanymi na potrzeby Kapeli ze wsi Warszawa, która prowokuje do refleksji nad współczesną kulturą, mieszającą ze sobą coraz bardziej odległe obszary wiedzy i tradycji.

Wstęp wolny.

Więcej


Koncert Andrzej Panufnik i polscy kompozytorzy emigracyjni odbędzie się w niedzielę, 16 marca 2014 roku o godz. 18:00 w Auli Florianka w Karkowie.

Koncert jest wynikiem projektu naukowego Akademii Muzycznej w Krakowie, poświęconego badaniom nad twórczością Sir Andrzeja Panufnika (na zdjęciu), wybitnego polskiego kompozytora XX wieku, mającym na celu wyselekcjonowanie w jego twórczości elementów oryginalnych, uniwersalnych i rodzimych - narodowych. W odróżnieniu od wieku XIX, kiedy kompozytorzy trwale pozostając poza granicami geograficznymi Polski wywierali istotny wpływ na jej kulturę muzyczną, w wieku XX twórcy pozostający na emigracji wydawali się nie posiadać żadnego oddźwięku w lokalnym środowisku artystycznym.

Koncert przybliży mało znaną lecz bardzo wartościową muzykę będącą polskim dziedzictwem kulturowym XX wieku. Usłyszymy kompozycje Zygmunta StojowskiegoRomance sans parole na wiolonczelę i fortepian, Konstantego RagameyaWariacje na temat Bartóka na skrzypce i wiolonczelę, Tadeusza KassernaMazurek na fortepian solo, Szymona LaksaSonatę na wiolonczelę i fortepian, Aleksandra Tansmana - Deux Pieces, Antoniego SzałowskiegoArię i burleskę na wiolonczelę i fortepian oraz Andrzeja Panufnika – Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian. Wystąpią: Susanna Lussi-Coray – skrzypce, Jan Kalinowski – wiolonczela, Marek Szlezer – fortepian.

WSTĘP WOLNY


Prof. Jadwiga Kaliszewska in memoriam. Koncert w 2. rocznicę śmierci Pani Profesor odbędzie się w poniedziałek, 17 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu.

W koncercie udział wezmą m.in. wychowankowie prof. Jadwigi Kaliszewskiej oraz studenci poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. W programie: J. Haydn – Kwartet smyczkowy C-dur op. 20 nr 2 (cz. I i II), G. Tartini / F. Kreisler – Sonata g-moll „Z diabelskim trylem”, R. Strauss – Sonata Es-dur op. 18, D. Szostakowicz – Sonata op. 147 (cz. I), B. KaszubaSuoni per sei violinisti (cz. II).

Tego samego dnia w godzinach przedpołudniowych odbędzie się uroczyste powieszenie tabliczki na drzwiach sali 259 –sali, która przez całe życie zawodowe prof. Kaliszewskiej – wieloletniego pedagoga i doktora honorowego poznańskiej Akademii Muzycznej, była miejscem Jej pracy ze studentami i która uchwałą Senatu Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu z dnia 10 kwietnia 2013 roku stała się Salą im. Prof. Jadwigi Kaliszewskiej.


W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych polski kompozytor Andrzej Panufnik był ceniony i obsypywany zaszczytami, w kraju zaś nie wolno było nawet wymieniać jego nazwiska. Choć zapis cenzury, wydany na tego twórcę emigranta od dawna już nie obowiązuje, jego utwory wciąż są w Polsce mało znane. Okazją, by to zmienić, jest przypadające w tym roku stulecie urodzin Panufnika (1914-1991). We wtorek, 18 marca 2014 roku o godz. 19.00 jego kompozycje zabrzmią w Filharmonii Łódzkiej.

W programie koncertu znajdzie się jego Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, Dreamscape – wokaliza na mezzosopran i fortepian, Love song na mezzosopran i fortepian, Hommage a Chopin – dwie wokalizy z cyklu na głos i fortepian. Usłyszymy też utwory córki kompozytora, Roxanny Panufnik (na zdjęciu): Mine Eye na mezzosopran i fortepian oraz Around Three Corners trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, a także wspólną kompozycję ojca i córki - Modlitwę do Matki Boskiej Skępskiej na głos i instrument akompaniujący.

Wystąpią: mezzosopranistka Lilianna Zalesińska, pianista Piotr Szymanowicz, skrzypek Andrzej Gębski i wiolonczelistka Anna Wróbel.


Amor vincit Miłosza Bembinowa i II Symfonia B-dur Lobgesang op. 52 Feliksa Mendelssohna-Bartholdy zabrzmią podczas koncertu zatytułowanego Hymn of Praise w środę, 19 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią: Aleksandra Świderek, Marta Czarkowska sopran, Natalia Ołów mezzosopran, Piotr Bruszewski tenor, Dawid Dubec baryton, Chór Mieszany UMFC, Chór Akademicki UW (Irina Bogdanovich przygotowanie chóru) i Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyrekcją Krzysztofa Kusiel-Moroza.


Początek wiosny Akademia Muzyczna w Krakowie przywita czterodniowym świętem wiolonczeli. Cykl koncertów zatytułowany „Krakowska Wiosna Wiolonczelowa” realizowany będzie w dniach 20-23 marca 2014 roku w Auli „Florianka” oraz w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie.

Już pierwszego dnia, w czwartek 20 marca o godzinie 19:00, Katedra Wiolonczeli i Kontrabasu zaprasza na koncert o intrygującym tytule „Only cello”. Nieczęsto zdarza się, iż aparat wykonawczy stanowi aż 16 wiolonczel. Następnego dnia, również o godzinie 19:00, utwory na wiolonczelę i fortepian zaprezentują we „Floriance” artyści z Włoch: Silvia Chiesa – wiolonczela oraz Maurizio Baglini – fortepian. Nieco inne oblicze ukaże wiolonczela w kolejnym festiwalowym dniu. W sobotę, 22 marca w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej o godzinie 19:00, Koło Naukowe Wiolonczelistów przygotowało koncert pt. „Wiolonczela w innej perspektywie". Na jego program złożą się tanga Astora Piazzolli oraz muzyka jazzowa. Na zakończenie w niedzielę, 23 marca w Auli „Florianka” o godzinie 19:00 koncert na zamknięcie „Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej” wykonają: wiolonczeliści – Zdzisław Łapiński oraz Jan Kalinowski z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka. W programie znajdą się dzieła polskich kompozytorów: Scena Dramatyczna na wiolonczelę i kwintet smyczkowy i Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę Antoniego Stolpe, Koncert wiolonczelowy Andrzeja Panufnika oraz Koncert altówkowy w wersji na wiolonczelę i orkiestrę kameralną Krzysztofa Pendereckiego.


43. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” odbędzie się w dniach 21-25 marca 2014 roku pod tytułem Znaki…, Preteksty…

14 koncertów, 16 prawykonań, wiele pierwszych wykonań w Polsce, 9 wydarzeń "Wiosny Najmłodszych", 2 "Wiosny Młodych", koncerty symfoniczne, kameralne, wokalne, elektronika, instalacje, teatr instrumentalny - to w zarysie tegoroczna „Poznańska Wiosna”. Obok kompozycji będących już kanonem drugiej polowy XX wieku w programie pojawią się najnowsze utwory kompozytorów z Polski i ze świata. Prawykonania to bardzo ważny element „Poznańskiej Wiosny”, a w tym roku będą to kompozycje takich twórców, jak: Katarzyna Taborowska, Monika Kędziora, Wojciech Błażejczyk, Piotr Pawlik, Petr Bakla, Rafał Zapała, Michał Ossowski, Piotr Tabakiernik, Magdalena Długosz, Agnieszka Zdrojek-Suchodolska, Alicja Gronau, Maciej Jabłoński, Zbigniew Kozub, Artur Kroschel. Wykonane zostaną także dwie kompozycje Laureatów Konkursu Kompozytorskiego – Adama Porębskiego i Piotra Jędrzejczyka.

Usłyszymy znakomitych polskich artystów – wystąpi Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego z solistami Mei Yi Foo oraz Bartoszem Worochem, Poznański Chór Chłopięcy pod dyrekcją Jacka Sykulskiego, Idiom Project Ensemble, TWOgether Duo, Warsaw Contemporary Ensemble, Sepia Ensemble, Lilianna Zalesińska i Piotr Szymanowicz, Małgorzata Walentynowicz, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu pod batutą Jakuba Chrenowicza z solistami Iwoną Hossą, Patrycją Piekutowską, Anną Szmatołą i Wojciechem Jelińskim. Dużym wydarzeniem będą także koncerty zagranicznych wykonawców specjalizujących się w muzyce współczesnej – trio ad li bitum bremen z Niemiec, Prague Modern z Czech, THReNSeMBle z Węgier czy Peter Katina akordeonista ze Słowacji. W ramach cyklu „Muzyka z prądem” odbędzie się koncert monograficzny Magdaleny Długosz.

Specjalnie dla dzieci Festiwal wraz z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu przygotowali "Wiosnę Najmłodszych", cykl wydarzeń, na które złożą się teatr instrumentalny Jarosława Siwińskiego, instalacja Lidii Zielińskiej, przygoda muzyczna dla dzieci przedszkolnych Agnieszki Cienciały i Rafała Zapały czy warsztaty dla dzieci pod nazwą Wiosną kwitną instrumenty.

Organizatorzy: Związek Kompozytorów Polskich, More Than One Production, Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej


Chór Polskiego Radia w Krakowie zaprasza 22 marca 2014 roku na Misterium Wielkopostne.

W Bazylice oo. Dominikanów w Krakowie (ul. Stolarska 12, godz. 20.30) zabrzmią 4 Motety wielkopostne Francisa Poulenca oraz równie piękne dzieła Pawła Łukaszewskiego (Dwa motety wielkopostne), Józefa Świdra (Cztery sonety) i György Deák Bárdosa (Eli, Eli), doskonale wpisujące się w okres wielkiego postu i nadchodzących świąt Wielkanocnych.


Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza w sobotę, 22 marca 2014 roku o godz. 19:00 na premierę Don Giovanniego Wolfganga Amadeusza Mozarta, w reżyserii Pippo Delbono i pod kierownictwem muzycznym Gabriela Chmury.

Doskonałe libretto, napisane przez Lorenza da Ponte, nawiązujące do Molierowskiego Don Juana, oraz wspaniała, budująca psychologiczne portrety bohaterów muzyka Mozarta, cieszą się uznaniem publiczności na całym świecie. Historię Don Giovanniego – rozpustnika, uwodzącego i porzucającego kolejne kobiety, którego spotyka sprawiedliwa kara – reżyserować będzie jeden z najwybitniejszych reżyserów dzisiejszej sceny teatralnej, z wielkim uznaniem realizujący swoje prace w całej Europie – Pippo Delbono. Reżyser, dobrze znany polskim teatromanom, na zamówienie poznańskiego Teatru Wielkiego po raz pierwszy zrealizuje swoją wersję opery Mozarta. Kierownictwo muzyczne nad nią sprawuje maestro Gabriel Chmura, dyrektor artystyczny poznańskiej Opery, jeden z najwybitniejszych dyrygentów symfonicznych i operowych w Polsce.

W głównych rolach wystąpią: jako Don Giovanni - Sokolin Asllani / Stanisław Kuflyuk, Leporello - Adam Palka / Wojciech Śmiłek, Donna Anna - Iwona Hossa / Magdalena Nowacka, Donna Elvira - Wioletta Chodowicz / Monika Mych-Nowicka, Don Ottavio - Mikołaj Adamczak / Jeongki Cho, Zerlina - Barbara Gutaj-Monowid / Natalia Puczniewska, Masetto - Krzysztof Bączyk / Rafał Korpik, Komandor - Krzysztof Bączyk / Rafał Korpik / Jerzy Mechliński.

Honorowy patronat nad premierą Don Giovanniego objęli Ambasador Austrii dr Thomas M. Buchsbaum i Ambasador Włoch Riccardo Guariglia.

Następne spektakle: 23, 25 marca i 6, 8, 10 czerwca 2014 roku.


22 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Sali Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej – Zamku Ujazdowskiego w Warszawie odbędzie się koncert zespołów kameralnych Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

To już drugi z serii trzech koncertów organizowanych we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Kompozytor-rezydent”. Program nawiązuje do rozpowszechnionej w Europie i na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi. I tak Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wykona m.in. utwory młodego kompozytora - Ignacego Zalewskiego.

Ignacy Zalewski jest laureatem wielu nagród m.in.: I Nagrody na 51. Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda (2010), III Nagrody i Nagrody Specjalnej na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego (2012), Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2012). Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009), Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Od 2012 roku artysta jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, jako najmłodszy członek sekcji autorów dzieł muzyki poważnej.

W programie koncertu – obok dwu utworów Ignacego Zalewskiego: Koncertu na 10 instrumentów i Poematu na orkiestrę smyczkową (prezentacja multimedialna z wizualizacją Krzysztofa Kozłowskiego) – znajdą się kompozycje: Suita z baletu Historia żołnierza Igora Strawińskiego, Subito na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego oraz Kwartet na koniec czasu (wybrane części) Oliviera Messiaena.

Współorganizatorem koncertu jest Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.

Wykonanie utworu Ignacego Zalewskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Niezwykła śpiewność, bogata melodyka i żywiołowość. Tymi słowami najczęściej opisujemy muzykę rosyjską. Ponieważ łatwo wpada w ucho, słuchanie jej jest czystą przyjemnością. Filharmonia na Ołowiance zaprasza do wspólnego delektowania się wspaniałymi dziełami muzyki nie tylko rosyjskiej podczas koncertu Moskwa w Gdańsku - w sobotę, 22 marca 2014 roku o godz. 19:00.

Specjalnie dla trójmiejskiej publiczności wystąpi wspaniały skrzypek i dyrygent, legenda rosyjskiej muzyki, Edward Gracz (na zdjęciu). Nie bez powodu cieszy się on opinią jednego z najaktywniejszych rosyjskich muzyków. Na Ołowiance wraz z Maestro Caldim poprowadzi Orkiestrę PFB. Towarzyszyć im będą trzy utalentowane skrzypaczki: Daria Kuchenova, Elena Tarosyan i Se Pel Tsoi.

Podczas koncertu usłyszymy trzy dzieła: Walc – fantazję h-moll na orkiestrę Michaiła Glinki, Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego oraz I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego, powstały na dawnych Kresach Wschodnich, wynik inspiracji skrzypkiem Pawłem Kochańskim – jemu też dedykowany.


Chór Polskiego Radia zaprasza w sobotę, 22 marca 2014 roku o godz. 20.30 do Bazyliki OO. Dominikanów w Krakowie na Misterium Wielkopostne.

Wydaje się, że smutek i cierpienie są prostszymi, a w każdym razie zdecydowanie bardziej atrakcyjnymi tematami artystycznymi, niż radość. Oratoryjno-kantatowy repertuar opiewający wesele Bożego Narodzenia jest skromny– i ilościowo, i jakościowo – natomiast zdominowany przez opis Męki Pańskiej repertuar wielkanocny – ogromny i wstrząsający. Nawet kompozytorzy XIX-wieczni, dysponujący wszelakimi możliwościami ekspresji, nie decydowali się opiewać radości Narodzenia lub Zmartwychwstania, podczas gdy muzyczne obrazy Golgoty rozwijały się znakomicie i nieprzerwanie od czasów baroku. Ewolucja tematów w dużej mierze polegała jedynie na oscylacji między dramatem kaźni Jezusa (szczególnie popularny w baroku, w XVII i XVIII wieku), a cierpieniem Marii. Na Matkę Boską zwrócono uwagę w późnym średniowieczu dzięki sekwencji Stabat Mater; szczególnie chętnie zaczęto wracać do tego tekstu w wieku XVIII i pozostał on w kręgu zainteresowań przez kolejne dwa stulecia. Wśród kompozytorów, którzy stworzyli najważniejsze i najbardziej przejmujące muzyczne interpretacje Stabat Mater, wyjątkowe miejsce zajmuje Francis Poulenc. Francuski neoklasyk nie od razu zbliżył się do tematyki religijnej – sięgnął po nią dopiero w 1936 r. pod wpływem, z jednej strony, nagłej śmierci przyjaciela, z drugiej – sentymentalnego odświeżenia wspomnień z dzieciństwa i wizyty w kaplicy maryjnej w Rocamadour.

To właśnie dzieło Poulenca, a także wprowadzające nas w nastrój okresu Wielkiego Postu i zbliżającej się Wielkanocy kompozycje Mikołaja Zieleńskiego (In monte Oliveti), Pawła Łukaszewskiego (Dwa motety wielkopostne), Andrzeja Koszewskiego (In Getsemani), Antonina Tučapský'ego i György Deák Bárdosa zabrzmią podczas niezwykłego spotkania, jakim będzie Misterium Wielkopostne. Zespołem Chóru Polskiego Radia dyrygować będzie Izabela Polakowska.


V Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) odbywać się będzie od marca do listopada zawsze w czwartą niedzielę miesiąca oraz w trzecią niedzielę grudnia 2014 roku o godzinie 19.00. Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00. Wstęp wolny.

Terminy recitali:

  • 23.03.2014 Thomas Lennartz (Drezno)
  • 27.04.2014 Jarosław Tarnawski (Poznań)
  • 25.05.2014 Tomas Trotter (Birmingham)
  • 22.06.2014 Heiko Holtmeier (Berlin)
  • 27.07.2014 Stefan Schmidt (Würzburg)
  • 24.08.2014 Tobias Aehlig (Paderborn)
  • 28.09.2014 Pierre Pincemaille (Paryż/Saint-Denis)
  • 26.10.2014 Stefan Palm (Neuss)
  • 23.11.2014 Jarosław Wróblewski (Warszawa)
  • 21.12.2014 Michał Markuszewski (Warszawa)

Szczegóły – na: www.festiwal.reformowani.pl  


Koncertowy marzec w Akademii Muzycznej w Krakowie zakończą, zgodnie z wieloletnią już tradycją zapoczątkowaną przez prof. Elżbietę Stefańską - wieloletniego kierownika Katedry Klawesynu i Muzyki Dawnej - Dni Bachowskie, których dziewiętnasta edycja przypadnie w dniach 23-30 marca 2014 roku. Dominantą koncertów będzie muzyka Carla Philippa Emanuela Bacha, którego 300. rocznicę urodzin świat muzyczny obchodzi w bieżącym roku.

Więcej


Koncert Michał Spisak i kompozytorzy jemu współcześni, w wykonaniu studentów i pedagogów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w poniedziałek, 24 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej uczelni.

W programie kompozycje Michała Spisaka (na zdjęciu): Kwintet na flet, obój, klarnet, fagot i róg, Koncert w wersji na fagot i fortepian, Concertino w wersji na klarnet i fortepian oraz w wersji na puzon i fortepian, Andante i Allegro w wersji na skrzypce i fortepian oraz Sonatina na obój, klarnet i fagot, Witolda LutosławskiegoEpitaphium na obój i fortepian, Marcela Bitscha – Concertino na fagot i fortepian, Arthura Honeggera – Intrada C-dur H. 193 na trąbkę i fortepian, a także Henri Dutilleux – Choral, Cadence et Fugato na puzon i fortepian. Wystąpi Gruppo Di Tempera w składzie: Agata Igras-Sawicka flet, Sebastian Aleksandrowicz obój, Adrian Janda klar¬net, Artur Kasperek fagot i Tomasz Bińkowski waltornia oraz Piotr Kamiński fagot, Agnieszka Kopacka fortepian, Grzegorz Wołczański, Jacek Dziołak klarnet, Marianna Waszkiewicz fortepian, Karolina Mikołajczyk skrzypce, Grzegorz Skrobiński fortepian, Mateusz Rajkowski klar¬net, Katarzyna Nej obój, Magdalena Laskowska fagot, Joanna Monachowicz obój, Hanna Kraski fortepian, Marcin Orliński fagot, Romana Orłowska fortepian, Bartłomiej Kacperski trąbka, Zuzanna Całka fortepian, Lech Polka-Przeworski, Ewa Harasimiuk puzon, Agnieszka Kopacka fortepian.