polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XII” odbędzie się w dniach 25 stycznia – 7 lutego 2015 roku.

Ideą festiwali „Łańcuch” było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym a istotnym dla niej kontekście. Ogniwa dwunastego „Łańcucha” to pięć koncertów, które odbędą się w Warszawie w Filharmonii Narodowej i Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Kolejne wieczory ukażą twórczość kompozytora na tle arcydzieł kameralnych Béli Bartóka i Ludwiga Beethovena (25 stycznia), muzyki skandynawskiej (31 stycznia), dzieł powiązanych z tragedią II wojny światowej (1 lutego) oraz w kontekście barokowej polifonii (7 lutego). Te nie całkiem oczywiste zestawienia pozwolą, być może, usłyszeć muzykę Lutosławskiego na nowo: jako zakorzenioną głębiej w wielkiej tradycji, a zatem – bardziej współczesną.

Jako osobne wydarzenie zaplanowano koncert, który zainauguruje X Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego oraz działalność grupy Chain Ensemble, a zakończy kursy mistrzowskie dla młodych wykonawców (4 lutego). Na uwagę zasługuje również „Łańcuszek”: cykl koncertów dla dzieci, organizowany przy okazji „Łańcucha” już po raz czwarty.

ZOBACZ: program Festiwalu


Poznański zespół muzyki współczesnej Sepia Ensemble wystąpi 1 lutego 2015 roku z koncertem irlandzkiej i polskiej muzyki współczesnej w The Hugh Lane Gallery w Dublinie. 28 lutego 2015 roku wykona z kolei współczesny program irlandzki w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Koncerty są częścią projektu Zooming: Ireland, którego celem jest wymiana artystyczna, nawiązanie współpracy z irlandzkim środowiskiem kompozytorskim oraz lepsze poznanie współczesnej, polskiej twórczości muzycznej w Irlandii i nowej muzyki irlandzkiej w Polsce. Podczas koncertu w Dublinie publiczność usłyszy kompozycje Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Witolda Lutosławskiego, Artura Kroschela, Rafała Zapały, Witolda Szalonka i Kazimierza Serockiego, a w Poznaniu - Mary Kelly, Siobhán Cleary, Gráinne Mulvey, Andrew Hamiltona i Jennifer Walshe. W programie obu koncertów znajdą się także utwory Johna Buckley’a, Johna McLachana, Jenn Kirby, Endy Bates, Judith Ring i Eda Bennetta. Zarówno koncert w Dublinie, jak i w Poznaniu poprzedzone będą spotkaniami mającymi na celu prezentację najnowszej twórczości muzycznej "kraju-gościa".

Kierownictwo artystyczne projektu sprawuje Artur Kroschel, a głównym organizatorem jest agencja artystyczna SONORA. Współorganizatorami projektu są: Association of Irish Composers, Instytut Adama Mickiewicza, Ambasada Rzeczpospolitej w Dublinie, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Culture Ireland.

Więcej


42 polskich pianistów będzie rywalizowało w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który potrwa od 31 stycznia do 8 lutego 2015 roku w Warszawie. Tegoroczna, 46. edycja organizowanego od 1968 roku konkursu jest wyjątkowa, bo gra rozegra się o najwyższą stawkę. Zdobywcy pierwszych dwóch nagród zagwarantują sobie udział (z pominięciem etapu eliminacji) w 17. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który rozpocznie się 1 października 2015 roku.

Start nie tylko daje szansę na zakwalifikowanie się do wielkiego konkursu, ale także na oswojenie się z miejscem, gdzie będzie się on rozgrywał. Wszystkie przesłuchania Ogólnopolskiego Konkursu odbędą się w Filharmonii Narodowej, a finaliści wykonają jeden z koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka – z tym zespołem i dyrygentem będą też występować finaliści październikowego, międzynarodowego konkursu.

Ogólnopolski Konkurs odbywa się w 3 etapach, uczestników oceniać będzie jury pod przewodnictwem Piotra Palecznego w składzie: Andrzej Jasiński, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała, Stefan Wojtas. Znakomita większość jurorów będzie też oceniać uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w październiku.

Przesłuchania I i II etapu odbędą się w dniach 31 stycznia – 4 lutego w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej. Są otwarte dla publiczności, a wstęp na nie będzie bezpłatny. 6 i 7 lutego Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędą się finały z orkiestrą, a 8 lutego o godz. 18.00 Koncert laureatów, podczas którego będzie można usłyszeć dwóch polskich uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Więcej informacji – na stronie: http://piano-competition.nifc.pl/pl/edition/xvii/press/3632


Pierwszy w 2015 roku cykl koncertów Capelli Cracoviensis to zaproszenie do uczestniczenia w festiwalu muzyki każdego dnia. Jan Tomasz Adamus, dyrektor naczelny i artystyczny CC, uważa, że „wysoka jakość życia to nie czekanie na wielkie wydarzenie raz w roku, ale interesująca codzienność”, dlatego w programie serii Laboratorium znalazły się niecodzienne utwory.

Koncerty są też elementem przygotowań do nagrań płytowych artystów CC, które planowane są na następne miesiące. Bogaty repertuar obejmujący różne estetyki muzyczne to efekt szerokich zainteresowań muzyków CC, którzy troszczą się również o edukację muzyczną słuchaczy – dzień przed każdym krakowskim koncertem w ramach matinée o godzinie 11 organizowana jest próba otwarta (wstęp wolny).

W styczniu i lutym 2015 roku usłyszymy: Trio wymyślone w kręgielni – utwory Carla Stamitza, Johanna Baptisty Vanhala i Wolfganga Amadeusza Mozarta (22 stycznia, Filharmonia Krakowska, g.18), Barok, klasycyzm, romantyzm – dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta, Mieczysława Karłowicza i Georga Muffata (29 stycznia, Aula Collegium Novum UJ, g. 18; koncert odbędzie się również w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach dzień później), Pianoforte concertato – utwory Josepha Haydna, Dmitrija Bortnianskiego, Jana Ladislava Dusseka i Wolfganga Amadeusza Mozarta (5 lutego, Filharmonia Karkowska, g. 18.) oraz Dlaczego jest dane światło nędzarzowi – dzieła Arvo Pärta i Johannesa Brahmsa (12 lutego, Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP, g. 18).


5 lutego 2015 roku o godzinie 19.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie odbędzie się drugi koncert cyklu „Dziesięć spojrzeń na Chopina”. Tym razem artyście przyjrzą się literackim inspiracjom Chopina i literaturze Chopinem inspirowanej.

„Dziesięć spojrzeń na Chopina” to unikatowy projekt, prezentujący twórczość największego polskiego kompozytora w nowy nieoczywisty sposób, skierowany szczególnie do tych, którzy sądzą, że o Chopinie wiedzą już wszystko. To cykl koncertów, którym towarzyszyć będą wykłady poświęcone w rozmaitych kontekstach życiu i twórczości Chopina, wygłaszane przez specjalistów z różnych dziedzin. Każdy z comiesięcznych wieczorów, organizowanych w Mazowieckim Instytucie Kultury, poświęcony jest odrębnemu zagadnieniu. Spojrzymy na malarskie i literackie inspiracje Chopina, poznamy go bliżej jako wspaniałego pedagoga, wytrawnego improwizatora, wrażliwego autora listów. Przeniesiemy się również do Królestwa Kongresowego, by poznać Warszawę czasów Chopina. Będzie to szansa do wysłuchania interpretacji utworów Chopina na instrumentach z epoki. Twórczość kompozytora prezentować będą uznani pianiści, ale także młodzi wykonawcy, przygotowujący się do kolejnego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 2015 roku.

Na drugim koncercie cyklu 5 lutego usłyszymy dwie ballady Chopina w wykonaniu Łukasza Krupińskiego. W kontekście instrumentalnych ballad Chopina wysłuchamy również dwóch wokalnych ballad Stanisława Moniuszki do słów Adama Mickiewicza w wykonaniu pianistki Jolanty Pawlik i mezzosopranu Elwiry Janasik. Prelekcję pt. Chopin i Norwid, dźwięki i cisza. O przyjaźni, której nie było wygłosi dr hab. Rafał Augustyn – kompozytor, krytyk muzyczny i polonista.

Więcej informacji - na: www.mik.waw.pl


W czwartek, 5 lutego 2015 roku o godz.19.00 w Sali Wielkiej CK Zamek w Poznaniu powtórzony zostanie spektakl - koncert Arbor Cosmica, przygotowany na 100-lecie urodzin Andrzeja Panufnika. Koncert łączy oryginalne wykonania 12 części kompozycji z ich remiksami elektronicznymi, z improwizacją instrumentalną, z wizualizacjami i tańcem.

Arbor Cosmica to dzieło Andrzeja Panufnika, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Utwór jest wynikiem jego wieloletniej fascynacji pięknem, potęgą i mistyczną tajemnicą drzew. O mistrzostwie kompozycji decyduje idealne połączenie precyzyjnie skonstruowanej formy z niezwykle ekspresyjną treścią i z wielością przedstawianych nastrojów i emocji. Koncert łączy oryginalne wykonania 12 części kompozycji z - ich remiksami elektronicznymi (Michał Jacaszek, Tadeusz Sudnik), improwizacją instrumentalną (Katarzyna Klebba) i z wizualizacjami i tańcem. Wystąpi orkiestra kameralna „Panufnik Ensamble”. Wizualizacje – Olga Warabida, choreografia – Andrzej Adamczak, koncepcja całości – Teresa Nowak.


Koncert zatytułowany Nizioł gra Stojowskiego z cyklu „Virtuoso” odbędzie się 6 lutego 2015 roku o godz. 19.00 w sali Filharmonii Szczecińskiej. Wystąpi znany skrzypek Bartłomiej Nizioł oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod batutą Stanislava Kochanovsky’ego. W programie: Koncert skrzypcowy g-moll op. 22 i Romans Es-dur na skrzypce i orkiestrę op. 20 Zygmunta Stojowskiego oraz Symfonia „Mathis der Maler” Paula Hindemitha.

Bartłomiej Nizioł (na zdjęciu) – szczecinianin, jeden z najlepszych obecnie skrzypków, od 1995 roku mieszka w Szwajcarii, gdzie jest koncertmistrzem Orkiestry Opery w Zurychu. Laureat pierwszych nagród na najbardziej liczących się międzynarodowych konkursach skrzypcowych w Poznaniu, Adelajdzie, Pretorii, Brukseli, Paryżu, koncertował w najbardziej prestiżowych salach – Salle Pleyel w Paryżu, Barbican Center w Londynie, Berlińskiej Filharmonii, Suntory Hall w Tokio, wiedeńskim Konzerthaus czy moskiewskim konserwatorium. Jako kameralista występował z takimi sławami, jak Martha Argerich, Pinchas Zuckermann czy Sol Gabetta. Tym razem zaprezentuje dzieła, których wysoką wartość artystyczną dopiero się odkrywa, a na świecie już cieszą się wielką popularnością. Będą to kompozycje Zygmunta Stojowskiego, który w latach młodości wyemigrował na studia do Paryża, a następnie do Stanów Zjednoczonych. Obie kompozycje są typowe dla literatury wiolinistycznej romantyzmu, nasycone brawurowymi figuracjami oraz śpiewnością i natężeniem ładunku emocjonalnego.

Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Stanislav Kochanovsky, a pod jego batutą zabrzmi majestatyczna symfonia Mathis der Maler Paula Hindemitha, zainspirowana życiem średniowiecznego malarza niemieckiego Mathisa Grũnewalda.


W lutym Filharmonia Bałtycka startuje z nowym projektem pt. „Kinopera”. Pierwszą okazją do spotkania z nową formułą będzie koncert w piątek, 6 lutego 2015 roku.

Pomysł „Kinopery” został zainspirowany licznymi retransmisjami The Metropolitan Opery, gdzie widzowie za pośrednictwem ekranu mogą uczestniczyć w największych wydarzeniach artystycznych świata, bez konieczności ruszania się z foteli sal lokalnych filharmonii. - Program naszej propozycji „Kinopery” to możliwość przeniesienia się za pośrednictwem ekranu do największych sal koncertowych świata. - wyjaśnia Magdalena Malara-Świtońska, Rzecznik PFB. - Przygotowaliśmy trzy koncerty, z których pierwszy, to unikatowe połączenie muzyki na żywo z retransmisją wielkich wydarzeń, największych interpretacji w wykonaniu gwiazd światowego formatu.

Pierwszą okazję do spotkania z nową formułą, melomani będą mieli okazję w piątek, 6 lutego 2015 roku o godz. 19:00. W pierwszej części koncertu usłyszymy I Koncert skrzypcowy D-dur Op. 19 S. Prokofiewa z Karoliną Piątkowską-Nowicką w roli solistki. Artystka jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku, laureatką konkursów i wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przez cztery lata pełniła funkcję koncertmistrza Państwowej Orkiestry Kameralnej „Sinfonia Baltica” w Słupsku oraz drugiego koncertmistrza w Orkiestrze Kameralnej „Hanseatica”. Od 2004 roku jest asystentem w Akademii Muzycznej w Gdańsku, a od października 2006 prowadzącą grupę skrzypiec w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Od niespełna dziesięciu lat współtworzy zespół NeoQuartet, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Drugie dzieło, które zostanie wykonane przez Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, którą poprowadzi Dyrektor Artystyczny Orkiestry Ernst van Tiel to V Symfonia d-moll op.47 D. Szostakowicza. Po prezentacji pierwszej części koncertu, melomani będą mieli unikalną możliwość wysłuchania najsłynniejszej i najczęściej wykonywanej symfonii na świecie – V Symfonii L. van Beethovena w interpretacji Filharmonikow Berlińskich, pod batutą jednego z największych dyrygentów XX wieku, Claudio Abbado.

W ramach cyklu „Kinopera”, po lutowym koncercie odbędą się jeszcze dwa spotkania: 3 marca i 4 kwietnia, podczas których zostaną zaprezentowane: Pasja św. Mateusza w retransmisji z Filharmonii Berlińskiej, w realizacji Petera Sellarsa oraz Carmen G. Bizeta wprost ze słynnej The Royal Opera House.


Prawykonanie Uwertury na orkiestrę symfoniczną Zbigniewa Bagińskiego odbędzie się podczas koncertu w Filharmonii w Kielcach 6 lutego 2015 roku o godz. 19.00.

Filharmonia Świętokrzyska zamówiła nowy utwór u Zbigniewa Bagińskiego (na zdjęciu) w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jak podkreśla autor Uwertury – „jest to kolejne dzieło, w którym tradycja spotyka się z nowoczesnością, zadawalając gusty stałych bywalców koncertów filharmonicznych”.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje: Koncert d-moll na dwa fortepiany i orkiestrę Francisa Poulenca, z Zuzanną Šimurdową i Mikołajem Warszyńskim w roli solistów, oraz Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza – jeden z najznakomitszych utworów przedwcześnie zmarłego kompozytora, przedstawiciela późnego romantyzmu, ale i taternika z zamiłowania, fotografika, publicysty.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi jej szef – Jacek Rogala.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


W dniach od 7 do 15 lutego 2015 roku we Wrocławiu odbędzie się Akademia Händlowska. Przedsięwzięcie to, organizowane przez Narodowe Forum Muzyki oraz Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego, stanowi drugą edycję festiwalu, który każdorazowo poświęcony jest interpretacji muzyki wybranego kompozytora. Bohaterem nadchodzącej Akademii jest Georg Friedrich Händel, a impreza, podobnie jak podczas pierwszej edycji, obejmuje zarówno część festiwalowo-koncertową, jak i edukacyjną.

Gwiazdą jednego z koncertów będzie doskonale znany we Wrocławiu, wybitny interpretator muzyki Händla, Paul McCreesh. Z recitalem poświęconym wczesnym dziełom Saksończyka wystąpi fenomenalna Julia Lezhneva, zaś za serię kursów mistrzowskich przeznaczonych dla studentów odpowiedzialni będą znakomici brytyjscy artyści: Robert Hollingworth, Rachel Podger wraz z członkami zespołu Brecon Baroque, Peter Harvey i Gillian Webster.

Händel, niemiecki muzyk, który kompozytorskie szlify zdobył we Włoszech, apogeum swojej kariery przeżywał w Londynie, stając się dla wielu Brytyjczyków postacią pomnikową, wręcz twórcą narodowego stylu. Nic dziwnego, że interpretacje muzyki Händla prezentowane przez „historyczne” orkiestry angielskie noszą wszelkie cechy wzorcowości i największej wiarygodności stylistycznej, zachowując przy tym wciąż atrakcyjną świeżość – chociaż niejednokrotnie recenzenci wieszczyli już koniec epoki wielkich angielskich zespołów muzyki dawnej.

W trakcie imprezy nie zabraknie możliwości wejścia w świat muzyki Händla „od kuchni”, w czym pomogą prelekcje, spotkania z artystami, otwarte próby. Program koncertów i kursów przeprowadzi słuchaczy przez główne etapy życia i zarazem stylistyki twórczości Händla: przypominając jego poprzedników (Purcella – w wykonaniu Brecon Baroque), prezentując młodzieńczy styl z lat włoskich (podczas występu Lezhnevej i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) oraz przybliżając dzieła współczesnych mu kolegów (Geminianiego, Pisendla – w trakcie koncertówBrecon Baroque i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) czy w końcu przedstawiając dojrzałe oratoria z okresu londyńskiego: Acisa i Galateę HWV 49 (w interpretacji Roberta Hollingwortha, Brecon Baroque, Chóru i Orkiestry Festiwalowych) oraz Salomona HWV67 (w wykonaniu Chóru Narodowego Forum Muzyki i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod kierunkiem Paula McCreesha).

Więcej


Premierowe spektakle opery Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego odbędą się w dniach 7 i 8 lutego 2015 roku w Operze Wrocławskiej.

Eugeniusz Oniegin - sceny liryczne w trzech aktach Piotra Czajkowskiego powstały w latach 1877-1878, oparte na poemacie dygresyjnym Aleksandra Puszkina. Po raz pierwszy zaprezentowane zostały w Moskwie w marcu 1879 roku. Libretto według wybitnego pierwowzoru literackiego opracowywał sam kompozytor. W efekcie powstała natchniona i mistrzowska opera, jedna z najpiękniejszych w epoce romantyzmu, utwór należący dziś do światowego kanonu.

W inscenizacji wrocławskiej kierownictwo muzyczne objął Marcin Nałęcz-Niesiołowski, reżyseruje Yuri Alexandrov. W tytułowej roli wystąpią: Mariusz Godlewski, Jacek Jaskuła i Artur Ruciński.


Od pierwszego koncertu, jaki odbył się w Filharmonii Krakowskiej po drugiej wojnie światowej, minęło siedemdziesiąt lat.

W sobotę, 3 lutego 1945 roku o godzinie 15.30, w Sali Kinoteatru „Świt”, wykonano pod batutą dra Zygmunta Latoszewskiego Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza, II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina – z solistą prof. Zbigniewem Drzewieckim – oraz VI Symfonię Patetyczną op. 74 Piotra Czajkowskiego.

W kilka dni po faktycznym jubileuszu, w sobotę 7 lutego 2015 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się nadzwyczajny koncert z udziałem Orkiestry, Chóru oraz Chóru Chłopięcego Filharmonii pod batutą Dyrektora Artystycznego Instytucji – Michała Dworzyńskiego. Program koncertu nawiązuje do repertuaru prezentowanego podczas pamiętnego pierwszego koncertu. Krzysztof Jabłoński, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej pianistyki, wykona Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Podczas wieczoru zabrzmi także Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz – utwór, który przejął w świadomości Polaków miejsce zajmowane dotąd przez Pożegnanie Ojczyzny Michała Ogińskiego - oraz Jubilatio Andrzeja Koszewskiego i III Symfonia Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego.


Podczas koncertu wrocławskiego zespołu Ars Cantus we wrocławskim ratuszu w niedzielę, 8 lutego 2015 roku o godzinie 18:00 usłyszymy utwory Hansa Leo Hasslera pochodzące z XVII wiecznych zbiorów księcia legnicko-brzeskiego Jerzego Rudolfa.

Na program koncertu „sacrum i profanum” złożą się utwory religijne, jak Msza III na 4 głosy, motety łacińskie oraz utwory świeckie: włoskie i niemieckie madrygały i chansons, a także kompozycje instrumentalne.

Koncert odbywa się w ramach projektu „Rudolphina” i zawiera utwory z przygotowywanej przez zespół płyty Rudolphina 1.


W dniach 10-16 lutego 2015 roku Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na Międzynarodowy Festiwal Waltorniowy „HornWeek” Kraków 2015.

Cieszący się światową renomą International Horn Festival „HornWeek” jest festiwalem organizowanym corocznie od 2004 roku w Niemczech i Holandii, zaś w lutym dołączy do niego klasa waltorni Akademii Muzycznej w Krakowie. Czynny udział w projekcie „HornWeek” weźmie 41 młodych waltornistów – studentów z Akademii Muzycznych w Krakowie, Karlsruhe, Maastricht i Rio de Janeiro.

W programie Festiwalu znajdą się trzy wieczory recitali (11-13 lutego 2015), zaś w sobotę 14 lutego o godz. 19:00 w Auli „Florianka” recital mistrzowski wykona Szabolcs Zempleni. Towarzyszyć mu będzie pianistka Wioletta Fluda, zaś innym wydarzeniem wieczoru będzie występ znakomitego kwartetu waltorniowego Trompas de Brasil – laureatów I Nagrody brazylijskiego Narodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. H. Villi-Lobosa w 2014 roku.

Niezwykłe będzie miejsce jednego z koncertów (niedziela 15 lutego, godz. 16:00): 212 metrów pod ziemią, w Komorze Ważyn w zabytkowej Kopalni Soli w Bochni, wpisanej na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.

Koncert finałowy Festiwalu odbędzie się w poniedziałek 16 lutego o godz. 19:00 w Sali Koncertowej przy ul. św. Tomasza 43. Poprowadzą go prof. Will Sanders, prof. Willy Bessems i dr Wojciech Kamionka. Na estradzie pojawi się 45 wykonawców, przedstawicieli krajów: Polska, Niemcy, Holandia, Brazylia, Hiszpania, Wenezuela, Australia, Węgry, Łotwa, Kostaryka, Włochy, Kolumbia. W programie koncertów 15 i 16 lutego znajdzie się muzyka z filmów: Star Trek, Dzień Niepodległości, West Side Story, James Bond, Aleksander Newski, Piraci z Karaibów – w opracowaniu na zespoły waltorniowe liczące 12-24 waltornistów i perkusję.

Na wszystkie wydarzenia Festiwalu (oprócz koncertu w Bochni) wstęp wolny.

Program Festiwalu – na stronie: www.amuz.krakow.pl


Koncert Paweł Łukaszewski – wokalnie i kameralnie odbędzie się 11 lutego 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie wieczoru zaplanowano prawykonanie Dwu sonetów po śmierci na baryton i fortepian (2010) wybitnego kompozytora.

Ponadto usłyszymy także inne utwory P. Łukaszewskiego: 2 Pieśni na baryton i fortepian (2000), Haiku – 4 pieśni na sopran i fortepian (2002), 2 Pieśni sakralne na baryton i fortepian (1997), 3 Pieśni na mezzosopran i fortepian (1992), 2 Preludia na fortepian (1992), Quasi Sonatę na klarnet i fortepian (1991), Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2008). Wystąpią: Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Magdalena Idzik – mezzosopran, Robert Gierlach – baryton, Romuald Gołębiowski – klarnet, Kamila Wąsik-Janiak – skrzypce, Piotr Hausenplas – wiolonczela, Ewa Guz-Seroka – fortepian.


Spotkanie poświęcone zmarłemu 5 stycznia 1015 roku wybitnemu kompozytorowi Pawłowi Buczyńskiemu będzie miało miejsce 11 lutego 2015 roku (środa) w godz. 17.00-19.00 w siedzibie Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie (przy Rynku Starego Miasta 27, II piętro).


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza w środę, 11 lutego 2015 roku o godz. 17.30 na spotkanie ze znakomitą saksofonistką Aliną Mleczko, zaliczaną do grona czołowych wykonawców tzw. nowej muzyki saksofonowej.

Po spotkaniu (o godz. 19) odbędzie sie koncert Orkiestry Kameralnej Capelli Bydgostiensis pod batutą José Maria Florêncio z udziałem wybitnej artystki pt. Saksofon i smyczki. W programie utwory Zygmunta Noskowskiego - I Kwartet smyczkowy d-moll op. 9, Jerzego Derfla - Mała sonata e-moll na saksofon altowy i kwintet smyczkowy, Bartosza Kowalskiego - Circles on the Water, Jacka Grudnia - Koncert na saksofon i smyczki oraz Pawła Mykietyna - Sonatina für Alina.

Alina Mleczko sama określa siebie jako muzyka usytuowanego na styku muzyki klasycznej i współczesnej. Wiąże się z tym specyficzne podejście do gry i brzmienia samego instrumentu. Alina Mleczko jest pierwszą kobietą, która ukończyła klasę saksofonu w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Davida Pitucha i Krzysztofa Herdera. Koncertuje od 20 lat w wielu krajach Europy i USA, grała m.in. na festiwalach: Warszawska Jesień, Forum Lutosławskiego, Two days &Two nights w Odessie, Musica Polonica Nova, Wratislavia Cantans, Festiwal Muzyki Elektronicznej w Pradze czy Festiwal Kultury Latynoamerykańskiej. Artystka inspiruje kompozytorów, którzy piszą specjalnie dla niej utwory, wiele z nich zostało zarejestrowanych na płytach, jak np. ostatni krążek Sonatina für Alina nagrany wraz z Baltic Neopolis Orchestra z kompozycjami Mykietyna, Grudnia, Sielickiego i Jerzego Derfla. Alina Mleczko prowadzi także klasę saksofonu w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie. W 2011 otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych i stanowisko adiunkta na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, gdzie prowadzi klasę saksofonu.


XIV Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „Fun & Classic” odbędzie się w dniach 12-17 lutego 2015 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu.

Podczas festiwalowych koncertów wystąpią trzy znakomite zespoły: Ukulele Orchestra of Great Britain, The ThreeX, Concerto Tricolore: Stenzel, Kivits&Menders. Nie zabraknie również wielkiego pojedynku dwóch wirtuozów: Ary Malikiana oraz Waldemara Malickiego.

Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „Fun & Classic”jest wydarzeniem cyklicznym realizowanym od 2001 roku przez MCK Sokół. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest pianista Waldemar Malicki. Popularyzacja muzyki tzw. poważnej w ramach Festiwalu odbywa się w niestereotypowy sposób. Prezentowane są zarówno utwory – żarty muzyczne, w których zamysł rozbawienia słuchaczy był punktem wyjścia dla samej kompozycji, jak również zabawne interpretacje i improwizacje na temat klasyki muzycznej, wreszcie pastisze i groteskowe sceny rodem z wyrafinowanego kabaretu. „Fun & Classic” dzięki swojej niebanalnej, przystępnej i bezpretensjonalnej formule ma szansę zainteresować muzyką klasyczną liczne grono słuchaczy.

Więcej


Król Roger Karola Szymanowskiego zostanie wystawiony na scenie Opery Wrocławskiej 13 lutego 215 roku.

Premiera opery miała miejsce na scenie Opery Wrocławskiej w 2007 roku w ramach obchodów Roku Szymanowskiego. Kierownictwo muzyczne spektaklu objęła Ewa Michnik, reżyserował Mariusz Treliński, a scenografię zaprojektował Boris Kudlička. Powstał spektakl, który jest współczesną wizją upadku wartości moralnych, a tym samym człowieka, który jednak, przez własną destrukcję odradza się i odnajduje. Mimo nowoczesnej oprawy wizualnej, czas i miejsce akcji pozostają nieokreślone. Uniwersalne przesłanie utworu podkreśla oryginalna muzyka Szymanowskiego, daleka od szablonów, pełna dysonujących współbrzmień oraz niespotykanej ekspresji.


W lutym 2015 roku Filharmonia Łódzka świętuje jubileusz stulecia istnienia swojej orkiestry. Jak przystało na instytucję, w której główną bohaterką jest zawsze muzyka – trzonem obchodów jubileuszowych będą koncerty.

Świętowanie rozpocznie 13 lutego wykonanie monumentalnego Haydnowskiego oratorium Stworzenie świata. Kulminacją jubileuszu będzie uroczysty koncert symfoniczny 17 lutego (wtorek), podczas którego – dokładnie sto lat po pierwszym występie Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej – zabrzmi wykonywany również na jej pierwszym koncercie poemat symfoniczny Finlandia Jeana Sibeliusa, a II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina wykona laureat XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, Austriak Ingolf Wunder. Koncert z tym samym programem zostanie powtórzony dzień później, 18 lutego (środa).

Podczas pięciu koncertów jubileuszowych nie zabraknie tych, którzy obecnie kształtują artystyczne oblicze instytucji – obok głównego dyrygenta Daniela Raiskina na estradzie pojawią się: chórmistrz Dawid Ber, dyrygent gościnny Kai Bumann oraz artyści-rezydenci Filharmonii Łódzkiej – wiolonczelista Ivan Monighetti i organista Krzysztof Urbaniak. Okazji do wysłuchania brzmienia niedawno odebranych organów będzie wiele, a prawdziwym spektrum muzyki organowej zachwycą dwa kończące cykl jubileuszowy recitale (21 lutego). Gratką dla melomanów będzie z pewnością wykonanie dwóch utworów, napisanych na specjalne zamówienie Filharmonii Łódzkiej – kompozycji Musica festiva na dwoje organów i orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Meyera (17 i 18 lutego) oraz utworu La città futurista na orkiestrę symfoniczną i zespół wykonawców-amatorów autorstwa Artura Zagajewskiego (20 lutego).

Koncerty i inne wydarzenia związane z jubileuszem 100-lecia Filharmonii Łódzkiej zostały objęte Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.

W lutym ukaże się również książka jubileuszowa, która zabierze czytelników w podróż „w czasie i przestrzeni” – spacer po budynku filharmonii będzie okazją do refleksji nad tym, jak orkiestra (i wyrosła z niej instytucja) oraz publiczność zmieniały się w kolejnych dekadach. Zdradzi niejedną tajemnicę: jakie utwory orkiestra wykonywała najczęściej, co jadali muzycy podczas tournée, w kim kochał się „klub blondynek”, jak doczyścić szklane ekrany nad estradą, ile wart jest bilet do filharmonii, co znajduje się teczce dyrektora i wiele innych. Pamiątkami stulecia będą też okolicznościowe gadżety: pamięci USB, filiżanki i notesy, które będzie można zakupić w kasie Filharmonii.