Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

22 marca 2015 roku pod hasłem „Beethoven - następcy i kontynuatorzy: Brahms, Mahler” rozpocznie się 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, jedno z największych i najważniejszych wydarzeń muzycznych w naszym kraju. Wystąpią znakomici dyrygenci, wybitni soliści, wspaniałe orkiestry z Europy i świata, a w programie znajdzie się nie tylko dobrze znana klasyka, ale również muzyczne odkrycia i premiery.

Usłyszymy utwory Beethovena, Brahmsa i Mahlera, jak też dzieła innych twórców, które w tym okresie powstały. Trwający dwa tygodnie (do 3 kwietnia 2015 roku) festiwal stanie się w tym roku areną popisów wspaniałych dyrygentów. Podziwiać będziemy Leonarda Slatkina, czeskiego mistrza batuty Jiři Bělohlávka wraz z Filharmonią Czeską, związanego z Cincinnati Symphony Orchestra Robert Trevino, który na festiwalu poprowadzi orkiestrę Sinfonię Varsovię, a także dyrygentów młodego pokolenia, w tym występującego w Polsce po raz pierwszy Rosjanina Vasily’a Petrenko, szefa Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Z zespołem Filharmonii Narodowej wystąpi wysoko ceniony, a pochodzący z Armenii Sergey Smbatyan, a towarzyszyć mu będzie wybitna hiszpańska skrzypaczka Leticia Moreno. W niecodziennym programie podziwiać zaś będziemy międzynarodową Baltic Sea Youth Philharmonic, którą poprowadzi Kristjan Järvi. Zabrzmią utwory kompozytorów krajów basenu Morza Bałtyckiego, w tym Jeana Sibeliusa, Edvarda Griega, Arvo Pärta, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, ale też młodych twórców współczesnych, jak choćby Gediminasa Gelgotasa z Litwy.

Na festiwalu usłyszymy również wirtuozów fortepianu: chińską pianistkę Zee Zee, Alexeia Volodina z Rosji oraz Simona Trpceskiego z Macedonii, a także wspaniałych polskich pianistów: Julię Kociuban i Szymona Nehringa, którzy będą reprezentantami kraju w jesiennym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi nazywana operowym thrillerem psychologicznym The Turn of the Screw Benjamina Brittena (28 marca). Ukończona w 1954 roku opera po raz pierwszy wykonana została we Włoszech, wkrótce potem w Londynie, a wreszcie w Nowym Jorku. Na polskich scenach nie zagościła nigdy. Pod batutą Łukasza Borowicza i w międzynarodowej obsadzie wokalnej opera Brittena zaprezentowana zostanie w ramach realizowanego od wielu lat festiwalowego cyklu prezentacji zapomnianych lub zupełnie nieznanych dzieł operowych. Miłośników opery czeka również przekrojowa prezentacja twórczości Pietra Mascagniego (w 70. rocznicę śmierci kompozytora), w tym operowe arie i duety z Masek, Lodoletty, Iris, Isabeau, Nerone, Przyjaciela Fritza i Rycerskości wieśniaczej. Solistami będą Ewa Vesin (sopran) i David Sotgiu (tenor). Polską Orkiestrą Sinfonią Iuventus zadyryguje Massimiliano Caldi (24 marca).

Organizatorzy przygotowali ponadto niezwykłą niespodziankę dla miłośników muzyki dawnej i historycznych wykonań. 31 marca na scenie Filharmonii Narodowej pojawi się grający na instrumentach z epoki amerykański zespół Boston Baroque, który pod batutą wybitnego dyrygenta Martina Pearlmana wykona jedno z najpiękniejszych, znakomicie wpisujących się w okres Wielkanocy dzieł Claudio Monteverdiego - Vespro della Beata Vergine.

Bohaterem koncertów kameralnych będzie amerykański Alexander String Quartet (28, 29 marca), w którego wykonaniu zabrzmią kwartety i kwintety Beethovena oraz Brahmsa. Ciekawie zapowidają się także występy Hover State Chamber Choir z Armenii (28 marca), recital pieśni Brahmsa z mezzosopranistką Janiną Baechle (31 marca) czy spotkanie z Korean Chamber Orchestra i koreańską skrzypaczką Ju-Young Baek (25 marca).

Finałowy koncert 19. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena odbędzie się w Wielki Piątek. Na scenie Filharmonii Narodowej wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Aleksandra Liebreicha. W programie tego wieczoru obok Kindertotenlieder Gustava Mahlera i Schicksalslied Johannesa Brahmsa znajdzie się polskie prawykonanie kompozycji Dies illa Krzysztofa Pendereckiego, napisanej z okazji 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej, a prawykonanej jesienią 2014 roku na Festiwalu Flamandzkim w Brukseli, w ramach wielkiego koncertu „Thousand Voices for Peace”.

Festiwalowe koncerty odbywać się również będą w innych miastach Polski, m.in. w Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Zabrzu, Opolu, Radomiu, Rzeszowie, Wrocławiu i Szczecinie.

Festiwalowi towarzyszyć będzie także Międzynarodowe Sympozjum Beethovenowskie pt. Beethoven i jego następcy i kontynuatorzy: Brahms i Mahler (23 i 24 marca) oraz kursy mistrzowskie – dla pianistów, które poprowadzi prof. Boris Berman (23-25 marca) i dla wokalistów, które w tym roku poprowadzą wykładowcy Yale School of Music - prof. Doris Yarick-Cross - Dyrektor Artystyczny Yale Opera Program i prof. Richard Cross (19-21 marca).

ZOBACZ: program Festiwalu


Koncert zatytułowany Via Mariana / Droga Maryjna. Renard Czajkowski in memoriam, organizowany w ramach jubileuszu 95-lecia Akademii Muzycznej w Poznaniu, odbędzie się w dniu 1 kwietnia 2015 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Podczas koncertu usłyszymy dwa dzieła: Magnificat D-dur BWV 243 Jana Sebastiana Bacha, który wykonają: Marzena Michałowska – sopran, Iwona Kowalkowska – sopran, Piotr Olech – alt, Bartłomiej Szczeszek – tenor, Jarosław Bręk – bas, Chór Kameralny (przygotowanie: Marek Gandecki i Marianna Majchrzak) oraz Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (przygotowanie: Jarosław Thiel) oraz Stabat Mater op. 53 Karola Szymanowskiego, w realizacji którego udział wezmą: Barbara Kubiak – sopran, Małgorzata Woltmann-Żebrowska – mezzosopran, Jaromir Trafankowski – baryton, Chór Ogólnouczelniany (przygotowanie: Maciej Grosz i Laura Stieler) oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Za pulpitem dyrygenckim stanie prof. Marcin Sompoliński, absolwent z klasy prof. Renarda Czajkowskiego.


W środę, 1 kwietnia 2015 roku Filharmonia Łódzka zaprasza do wysłuchania nastrojowej muzyki chóralno-organowej.

W programie wieczoru znajdą się utwory dawne: organowa Fantasia chormatica Holendra Jana Pieterszoona Sweelincka (1562–1621), pieśń Powstań Panie! toruńskiego teologa i luterańskiego kaznodziei Piotra Artomiusza (1552–1609), koncert na sopran solo, dwoje skrzypiec i organy Jesu spes mea – jeden z dziesięciu zachowanych utworów polskiego mistrza baroku Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego (XVII/XVIII w.), a także niedawno odkryta fantazja chorałowa Bacha Wo Gott, der Herr, nicht bei uns hält. Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z popularną w okresie baroku techniką alternatim, polegającą na naprzemiennym śpiewie i grze organów.

Dopełnieniem wieczoru będą kompozycje wykonywane z towarzyszeniem organów symfonicznych: Ecce lignum crucis Stanisława Moniuszki, czyli motet napisany na adorację krzyża w Wielki Piątek, Kleine Passionmusik Niemca Carla Loewego, Messe basse Gabriela Fauré z 1881 roku oraz Fantazja chorałowa na temat „Amen es werde wahr” Petra Ebena, czeskiego twórcy zmarłego w 2007 roku.


1 kwietnia 2015 roku o godz. 19:30 w Archikatedrze w Oliwie tradycyjnie odbędzie się organizowany przez Polską Filharmonię Bałtycką Koncert Papieski.

To jeden z dwóch koncertów w roku, jakie odbywają się na cześć Papieża Polaka; w związku z jego odejściem oraz wyborem na głowę Stolicy Piotrowej. Tym razem oprócz znakomitej Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, którą poprowadzi jej Dyrektor Artystyczny Ernst van Tiel w koncercie weźmie udział fagocista Mirosław Pachowicz. Usłyszymy kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta - Koncert na fagot i orkiestrę B-dur KV 191 i Symfonię g-moll nr 40 KV 550 oraz Franza Schuberta - VIII Symfonię h-moll „Niedokończoną”. Aktorzy Halina Winiarska i Jerzy Kiszkis recytować będą fragmenty poezji św. Jana Pawła II.

Dzięki dofinansowaniu ze środków Miasta Gdańska, wstęp na koncert jest wolny.


W poniedziałek, 30 marca w 2015 roku rozpocznie się w Krakowie jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce dawnej – „Misteria Paschalia”.

Siedem dni, siedem koncertów oraz plejada gwiazd wykonawstwa historycznego. Tegoroczna odsłona festiwalu będzie prezentacją dziedzictwa europejskiej muzyki od średniowiecza, aż po klasycyzm. Obok uwielbianych przez publiczność wybitnych muzyków - Jordiego Savalla i Ottavia Dantone, powrócą do Krakowa Christophe Rousset i René Jacobs. Po raz pierwszy ze swoimi zespołami na festiwalu zaprezentują się Diego Fasolis, Alessandro de Marchi i Paul van Nevel. To wszystko w atmosferze Wielkiego Tygodnia – od 30 marca do 5 kwietnia 2015 roku.

- Główną oś tegorocznego Festiwalu „Misteria Paschalia” wyznacza prezentacja trzech oratoriów – Niccola Jommellego (Isacco, figura del Redentore), Bernarda Pasquiniego (La sete di Cristo) i George’a Friderica Handla (Jephtha) oraz dwóch pasji opartych na Ewangelii św. Jana autorstwa Cipriana de Rore i Johanna Sebastiana Bacha. Uzupełnieniem programu będzie przedstawienie XIV-wiecznych utworów zamieszczonych w tzw. „Czerwonej Księdze z Montserrat” oraz mistycznego cyklu Ciemnych Jutrzni Françoise’a Couperina. - mówi Filip Berkowicz, Dyrektor Artystyczny Festiwalu.

Koncerty festiwalowe odbędą się m.in. w Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej, Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce, a także po raz pierwszy w historii festiwalu w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.misteriapaschalia.com


Teatr Wielki w Łodzi zaprasza 2 kwietnia 2015 roku o godzinie 19.00 na Koncert na Wielki Tydzień. W jego programie znajdzie się Symfonia pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego na sopran i orkiestrę oraz Stabat Mater na głosy solo, chór i orkiestrę Karola Szymanowskiego.

Koncerty na Wielki Tydzień są już piękną, muzyczną tradycją w Łodzi. Dzieła mistrzów pomagają w skupieniu i poddaniu się osobistej refleksji, jaką przynosi Wielki Tydzień. W tym roku koncert wypełnią utwory ilustrujące uniwersalny motyw Stabat Mater czyli Matki Boleściwej. Usłyszymy wybitne dzieła kompozytorów polskich. III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego jest wyrazem wiary, która jest wieczna, łączy ludzi ponad wszelkimi podziałami oraz daje wielką siłę. To jedno z najbardziej znanych dzieł muzyki współczesnej. Jej nagranie z 1992 roku rozeszło się w ponad milionie egzemplarzy. Stabat Mater Karola Szymanowskiego jest utworem, który przez wielu krytyków został uznany za najwybitniejsze dzieło kompozytora. On sam wyrażał się o nim jako o kompozycji, w której doszło do pełnego skrystalizowania wyrazu jego twórczości. Za tekst posłużył Szymanowskiemu polski przekład słynnej średniowiecznej sekwencji autorstwa Józefa Jankowskiego Stała matka bolejąca.

Wystąpią: Joanna Woś, Olga Maroszek, Zenon Kowalski oraz chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcja Pawła Przytockiego.


Narodowe Centrum Kultury zaprasza 2 kwietnia 2015 roku o godz. 18.00 do Galerii Kordegarda w Warszawie na wernisaż wystawy pt. Płocka 13 - u źródeł polskiej fonografii.

Od 2011 roku w budynku przy Płockiej 13 swoją siedzibę ma Narodowe Centrum Kultury. Organizując wystawę jej twórcy chcą pokazać lata świetności oryginalnego „Odeonu”, a tym samym przybliżyć historię początków polskiej fonografii oraz losy jednego z niewielu zachowanych obiektów przedwojennej Woli. Na wystawie będzie można zobaczyć m.in. oryginalną maszynę do nagrywania płyt firmy Neumann z lat '30, matrycę do tłoczenia płyt i same płyty „Odeonu” oraz pamiątki związane z historią Płockiej 13 i jego dawnych właścicieli - fotografie artystów, katalogi płytowe, reprodukcje unikatowych akt Biura Odbudowy Stolicy wpisanych na listę „Pamięć Świata” UNESCO, ortofotomapy pokazujące budynek i jego otoczenie w roku 1935, 1945 i współcześnie, kopie dokumentów symbolicznie zamykające przedwojenną historię prywatnej firmy – ustawy, dekrety, zarządzenia nowych władz państwowych.

Na wystawie, której tematem jest fonografia, nie mogło zabraknąć muzyki. Oryginalne odeonowskie płyty, odtwarzane na zabytkowym gramofonie zabrzmią 2 kwietnia na wernisażu, a także w trakcie trzech specjalnych pokazów – 12, 19 i 27 kwietnia o godzinie 17.00. Przez cały czas trwania wystawy zwiedzający będą mogli posłuchać cyfrowych kopii przedwojennych nagrań.

Większość eksponatów pochodzi z kolekcji znawcy przedwojennej fonografii, dr. Tomasza M. Lerskiego, który razem z muzykologiem i dziennikarzem, Maciejem Łukaszem Gołębiowskim jest kuratorem wystawy. Scenografię przygotował Artur Gosk, a za oprawę plastyczną i graficzną odpowiedzialna jest Edyta Ołdak.

Więcej


Koncert utworów Romana Maciejewskiego w 105. rocznicę urodzin kompozytora odbędzie się 8 kwietnia 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie utwory Jubilata: na skrzypce i fortepian - Notturno, Sonata, transkrypcje kaprysow N. Paganiniego oraz na fortepian: Kołysanka, 4 Miniatury, Mazur I, Maruz II, Krzesany, Fandango, Tryptyk. Wystąpią: Joanna Kawalla – skrzypce, Mariusz Ciołko – fortepian.


Dwa Koncerty Prawykonań w ramach konferencji naukowo-artystycznej „Między tradycją a awangardą – akordeon w kulturze muzycznej XX i XXI wieku” odbędą się w dniach 9 i 10 kwietnia 2015 roku w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Na program pierwszego z nich złożą się premiery utworów: Sinfonietta na 5 akordeonów, perkusję i fortepian (2014) Edwarda Sielickiego, Synesthezja na akordeon (2015) Żanety Rydzewskiej, Thereisa Street na grupę akordeonów (2014) Aleksandra Kościowa, Sonata na akordeon (2015) Wojciecha Kostrzewy i K’akko-Fonia na akordeon i orkiestrę smyczkową (2015) Michała Moca. Wystąpią: Klaudiusz Baran, Rafał Grząka, Nadzieja Bajda, Krzysztof Bratasz, Łukasz Brzezina, Bonifacy Duda, Andrzej Grzybowski, Jędrzej Jarocki, Iwo Jedynecki, Adam Maksymienko, Mateusz Pęciak, Dawid Rydz, Mateusz Stankiewicz, Weronika Sura, Patryk Sztabiński, Paweł Ściebior, Przemysław Wojciechowski, Rafał Grząka – akordeon, Radosław Mysłek, Jarema Jarosiński, Kamil Siciak – perkusja, Maurycy Stawujek – fortepian i Orkiestra Kameralna „The Crew”.

Podczas piątkowego koncertu zaplanowano prawykonania kompozycji: Cantus Harmonicus na akordeon solo (2015) Miłosza Bembinowa, Epitafium 2014 na skrzypce, akordeon i klarnet basowy (2014) Jerzego Mądrawskiego, Time of Presence na akordeon i śpiew ptakow (2014) Barbary Kaszuby, Rapido na skrzypce i akordeon (2014) Edwarda Sielickiego, Allegro furioso na akordeon i klarnet (2015) Dominika Lasoty i Passacaglia in Between na dwa akordeony (2015) Cezarego Duchnowskiego. Wystąpią: Klaudiusz Baran, Jerzy Mądrawski, Dominika Ratyniak, Iwo Jedynecki, Mateusz Stankiewicz, Maciej Frąckiewicz, Rafał Łuc – akordeon, Adam Wagner, Karolina Mikołajczyk – skrzypce, Mariusz Barszcz – klarnet basowy, Jacek Dziołak – klarnet, klarnet basowy.

Wstęp wolny.


Gdański Festiwal Muzyczny odbędzie się po raz ósmy w dniach 10-17 kwietnia 2015 roku w Gdańsku oraz Gdańskim Obszarze Metropolitalnym.

Festiwal jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w roku 2008. Jego formuła jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. W roku 2009 wystąpiła w tej roli kompozytorka - Elżbieta Sikora, w roku 2010 wybitna pianistka Ewa Pobłocka, w roku 2011 jedna z największych gwiazd w historii polskiej wokalistyki - Stefania Toczyska, w roku 2012 wybitny skrzypek - Konstanty Andrzej Kulka, a w roku 2013 jeden z najwybitniejszych muzyków polskich ostatnich dekad - Włodzimierz Nahorny. W roku ubiegłym Gdański Festiwal Muzyczny zaplanowano w szczególnym terminie, czasie Wielkiego Postu i miesiącu kanonizacji Jana Pawła II, któremu był dedykowany.

Z kolei program tegorocznej edycji uwzględnia 330. rocznice urodzin Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Haendla. Głównym jego punktem będzie wykonanie monumentalnej Pasji wg. św. Mateusza Bacha z udziałem Cappelli Amsterdam i słynnej Orkiestry XVIII Wieku. Do grona międzynarodowej, blisko 100-osobowej grupy artystów dołączy chór chłopięcy z Gdańska - Pueri Cantores Olivenses. Całość poprowadzi Daniel Reuss, który również zgodził się przyjąć funkcje Artysty Rezydenta. Wieczór ten odbędzie się dokładnie w piątą rocznicę katastrofy smoleńskiej i z racji charakteru dzieła oraz jego wykonawców będzie dedykowany ofiarom tragedii lotniczych.

Gdański Festiwal Muzyczny z racji założeń i eklektycznego charakteru nie pretenduje jednak do miana festiwalu muzyki dawnej, dlatego też będzie to jedyne wykonanie wykorzystujące instrumentarium z epoki. Pozostałe koncerty poświęcone muzyce barokowej mają udowodnić, że muzykę tego okresu można i powinno wykonywać się na instrumentach współczesnych. Można też przedstawiać ją w różnych, niekoniecznie klasycznych opracowaniach. Kunst der Fuge – to tytuł koncertu jednego z najlepszych europejskich kwartetów - Royal String Quartet, w programie którego obok fragmentów słynnego dzieła Bacha usłyszymy utwory znakomitego kompozytora polskiego Pawła Szymańskiego. Das Wohltemperierte Klavier z kolei to recital bachowski Ewy Pobłockiej, uważanej za jedną z najlepszych pianistek. Interesująco zapowiadają się też koncert Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego z solistami: pianistką Ragną Schirmer i organistą Romanem Peruckim, w programie którego znajdą się m.in. koncerty Bacha i Haendla, wieczór Poetic Jazz z udziałem Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica oraz Carmina Ianicii - poemat muzyczny czerpiący z poezji XVI wiecznego polskiego poety języka łacińskiego Klemensa Janickiego połączony z muzyką współczesnego kompozytora Roberta Kanaana. Festiwal zakończy Gala Wokalna z udziałem solistów Narodowej Opery Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie, która będzie wyrazem muzycznej solidarności z Ukrainą. Poprowadzi ją uznany kompozytor i dyrygent, dyrektor artystyczny tej sceny – Mirosław Skoryk.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


XXIII Świętokrzyskie Dni Muzyki odbędą się w Kielcach między 10 a 24 kwietnia 2015 roku.

Doroczny wiosenny festiwal, organizowany przez Filharmonię Świętokrzyską, koncentrować się będzie jak co roku na prezentacji muzyki polskiej, w tym utworów zapomnianych lub odkrywanych na nowo. Tradycyjnie większość kompozycji zabrzmi w Kielcach po raz pierwszy, ale organizatorzy zaplanowali także premiery światowe dwóch utworów skomponowanych na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej: kwartetu fletowego Figury na piasku Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil oraz Ideogramów na orkiestrę Rafała Zapały, który w bieżącym sezonie jest kompozytorem-rezydentem kieleckiej Filharmonii. W związku z tym będzie on także gospodarzem wieczoru elektroniki, podczas którego własną twórczość wyrosłą z najnowszych zdobyczy technicznych zaprezentuje w kontekście ważnych dla siebie utworów polskich i zagranicznych.

Podczas koncertów symfonicznych wysłuchamy kilku kompozycji twórców naszych czasów: nastrojowych Rozmyślań przy fontannie na wibrafon i marimbę Macieja Małeckiego, uroczej Serenady Zygmunta Krauzego, filozoficznej Choroby na śmierć Tomasza Sikorskiego, jednego z najważniejszych dzieł Witolda LutosławskiegoIII Symfonii, a także pobrzmiewającego echami Wschodu gitarowego Go Dai concerto Marka Pasiecznego oraz nowego utworu Krzesimira Dębskiego, skomponowanego specjalnie na adresowany do maturzystów program Instytutu Muzyki i Tańca Filharmonia! Ostrożnie wciąga. Przypomniane zostanie również opus magnum Henryka Mikołaja Góreckiego – jego słynna Symfonia pieśni żałosnych. W koncertach kameralnych natomiast usłyszymy Kwartet fletowy Krzysztofa Pendereckiego i cieszącą się uznaniem Epiforę na fortepian i taśmę Pawła Mykietyna.

Wśród kompozytorów wieków minionych, których dzieła także zaprezentowane zostaną podczas Festiwalu po raz pierwszy, znajdą się utwory Franciszka Lessela, Zygmunta Noskowskiego czy Władysława Żeleńskiego. Artyści odkryją także na nowo dorobek Józefa Krogulskiego, Antoniego Stolpego, Antoniego Rutkowskiego i Witolda Maliszewskiego. Na szczególne podkreślenie zasługuje tu próba przywrócenia życiu koncertowemu Wielkiej symfonii bitwę wyobrażającej, czyli ilustracji zwycięstwa armii napoleońskiej nad wojskami carskimi w roku 1812 – Bitwy pod Możajskiem Karola Kurpińskiego, która zakończy festiwal.

Koncertom towarzyszyć będzie doroczna wystawa prac uczniów kieleckiego Plastyka pt. Inspiracje oraz prezentacja dwu wyjątkowych filmów dokumentalnych: coraz głośniejszego i zdobywającego laury Granatowego zeszytu, w którym o Witoldzie Lutosławskim, posiłkując się jego osobistymi notatkami, opowiada znany pianista jazzowy Leszek Możdżer, oraz Maestro Rodziński, przypominającego dokonania jednego z naszych największych dyrygentów XX stulecia, który m.in. z wielkim powodzeniem kierował Filharmonikami Nowojorskimi.

Pomysłodawcą festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki był dyrektor kieleckiej Filharmonii, Karol Anbild - pierwsze edycje, w których prezentowano muzykę polską, odbyły się w latach sześćdziesiątych. Po trzydziestoletniej przerwie festiwal reaktywował dyrektor Filharmonii, Szymon Kawalla, który nadał mu charakter monograficzny (m.in. Fryderyk Chopin, Johannes Brahms). Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

Więcej


Filharmonia Krakowska zaprasza na dwa koncerty symfoniczne - w piątek, 10 kwietnia 2015 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 11 kwietnia o godz. 18.00.

Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi francuski dyrygent Jean-Luc Tingaud, zaś solistką obu wieczorów będzie Magdalena Di Blasi – pierwsza flecistka Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej, Staatliche Hochschule fur Musik we Freiburgu oraz Hochschule fur Musik w Detmold, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Fletowego w Warszawie (2004).

W programie Bajka Stanisława Moniuszki (1848), Koncert na flet i orkiestrę J. Iberta (1934) i słynne Obrazki z wystawy M. Musorgskiego (1874), zorkiestrowane przez M. Ravela w 1922 roku.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza wszystkich miłośników muzyki dawnej na spotkanie z Dariuszem Czają. Z autorem książki Kwintesencje. Pasaże barokowe rozmawiać będzie Anna Chęćka-Gotkowicz.

Spotkanie odbędzie się w piątek, 10 kwietnia 2015 roku o godz. 13:30 w Akademii Muzycznej w Gdańsku (Audytorium 213). Wstęp wolny.

Kwintesencje. Pasaże barokowe - ta książka nie jest dla fachowców – ci wiedzą więcej i poradzą sobie bez niej znakomicie. Ale nie jest także przewodnikiem dla zbłąkanych – niewiele w niej z ducha dydaktyki. Dla kogo więc? Myślę, że dla tych, którzy muzyką żyją, mocniej: którzy bez muzyki żyć nie potrafią. Dla tych, dla których muzyka jest – pośród innych języków – językiem najważniejszym, a to znaczy, że nie szukają w niej (tylko) przyjemności, ale nade wszystko emocjonalnych poruszeń dużej miary i odkryć poznawczej natury. Krótko mówiąc: dla entuzjastów, dla prawdziwych amatorów muzyki barokowej. Byle tylko pamiętać, że „amator” to nie jest ani tanie, ani byle jakie słowo; etymologicznie wywodzi się od łacińskiego amo – kocham. To książka dla tych wszystkich, którzy siedzą po nocach (bo noc to dla słuchania pora najwłaściwsza) i pochłaniają ulubione fragmenty muzyczne, dla tych, którym niestraszne są godziny spędzone na koncertach w twardych kościelnych ławkach, i dla tych, którzy ostatnie pieniądze na nowego Spinosiego czy Jacobsa wydadzą. [Dariusz Czaja]

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Fragment publikacji do pobrania: http://issuu.com/pwmedition/docs/pwm_czaja_kwintesencje_wybrane


Król Roger Karola Szymanowskiego zostanie wystawiony na scenie Opery Wrocławskiej 11 kwietnia 2015 roku.

Król Roger ze wspólnym librettem Jarosława Iwaszkiewicza i kompozytora to jedna z najoryginalniejszych oper w historii gatunku. Odnajdziemy w niej prawdziwy muzyczny epos o śródziemnomorskiej kulturze, w której żyjemy od wieków. Król Roger w reżyserii Mariusza Trelińskiego jest współczesną wizją upadku wartości moralnych. Mimo nowoczesnej oprawy wizualnej tej inscenizacji, czas i miejsce akcji pozostają nieokreślone, co podkreśla uniwersalne przesłanie utworu. Oryginalna muzyka Szymanowskiego, pełna różnorodnych barw, a także dysonujących współbrzmień i niespotykanej ekspresji, stanowi o wyjątkowości dzieła.


Opera kaszubska Rebeka Michała Dobrzyńskiego do libretta Tomasza Fopke wystawiona zostanie dwukrotnie, 11 i 12 kwietnia 2015 roku w Filharmonii Kaszubskiej – Wejherowskim Centrum Kultury.

Rebeka to jedno z ważniejszych kulturowo wydarzeń dla całego rejonu Kaszub. To pierwsza w historii opera w całości odegrana w języku kaszubskim. Prapremiera 13 i 14 grudnia 2014 roku spotkała się z ogromnym zainteresowaniem publiczności.

Kierownictwo muzyczne - Szymon Morus, reżyseria i inscenizacja - Jolanta Rożyńska, współpraca muzyczna - Waldemar Czaja. W roli solistów wystąpią: jako Karsczi [tenor] - Jacek Szymański. Rebeka [sopran] - Karolina Karcz / Magdalena Chmielecka, Sădza / Ksądz [baryton] - Jacek Batarowski / Michał Bronk. Chór i Orkiestrę Kameralną Progress poprowadzi Szymon Morus.


Jeden wieczór, pięciu kompozytorów, cztery zespoły i cztery minikoncerty – 11 kwietnia 2015 roku Muzeum POLIN w Warszawie wypełnią dźwięki współczesnej muzyki klasycznej. Wieczór z muzyką nową towarzyszyć będzie premierze serii płytowej poświęconej muzyce współczesnej – „Opus Series” – firmowanej przez wydawnictwo Requiem Records.

Ostatnie kilkadziesiąt lat pokazuje, iż bogactwo stylistyk muzyki nowej nie pozwala łatwo zaklasyfikować zjawisk twórczych, dlatego założeniem „Opus Series” jest dokumentacja szerokiej palety obecnie tworzonej muzyki: od kompozycji przeznaczonych na instrumenty klasyczne, przez elektronikę, utwory z udziałem live electronics, improwizację, po nowe zjawiska w kontekście sztuki muzycznej minionych epok. Starannie selekcjonowane kompozycje w interpretacji najlepszych wykonawców sceny muzyki nowej budować będą bogatą panoramę obecnej twórczości zarówno młodych artystów, jak i już uznanych kompozytorów naszych czasów. Kuratorem „Opus Series” jest Dariusz Przybylski.

Podczas wieczoru z muzyką najnowszą w Muzeum POLIN odbędą się cztery minikoncerty. W pierwszej galerii Wystawy Stałej – Las – usłyszymy inspirowaną filozofią buddyjską muzykę Marcina Błażewicza na zestaw perkusyjny i live electronics oraz solowe utwory tworzącego obecnie w Warszawie koreańskiego kompozytora Eunho Changa. W holu głównym natomiast Wojtek Psiuk i Paweł Janas wykonają kompozycje Rafała Janiaka i Mikołaja Majkusiaka na saksofon i akordeon. W finale wieczoru usłyszymy utwory Eunho Changa i Dariusza Przybylskiego na skrzypce, klarnet, perkusję, fortepian i organy Hammonda.

Koncert poprzedzi spotkanie z kompozytorami i wykonawcami poświęcone muzyce najnowszej.

Więcej informacji o serii płyt – na stronie: http://requiem-records.com/pl/albumy/c/9

Patronat medialny nad serią objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury i prof. Jarosław Drzewiecki zapraszają na koncert „AudioFeels” w ramach VI edycji Wawer Music Festival, który odbędzie się 12 kwietnia 2015 roku o godz. 17:30 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego Hotelu BOSS w Warszawie przy ul. Żwanowieckiej 20.

Zespół AudioFeels wykonuje muzykę w stylu Vocal Play – muzycy śpiewem imitują instrumenty. Poprzez maksymalne wykorzystanie wyłącznie możliwości głosu tworzą w ten sposób wokalną orkiestrę. Członkami zespołu jest ośmiu zafascynowanych przeróżną muzyką artystów. U podstaw ich warsztatu leży chóralna przeszłość każdego z nich. Poznali się w Chórze Akademickim UAM w Poznaniu i tam, po latach wspólnego muzykowania, zapragnęli zrealizować swoje marzenia. Postanowili zacząć imitować swymi głosami brzmienie instrumentów, miedzy innymi perkusji, gitary czy trąbki. Dzięki temu są w stanie wykonywać znane hity światowej muzyki rozrywkowej, wykorzystując jedynie możliwości wokalne. W ich repertuarze znajdują się przeboje miedzy innymi Michaela Jacksona, Bee Gees, Quincy Jones'a oraz Red Hot Chili Peppers. Debiutowali na klubowej scenie w kwietniu 2008 roku, jednak szerszą rozpoznawalność przyniosła im pierwsza edycja programu „Mam Talent!”. Grupa stworzy wyjątkowe, nowoczesne brzmienie daleko wykraczające poza chóralną tradycję.

Gośćmi honorowymi kwietniowego koncertu będą: Robert Żurawski i Marek Górski.

Koncert współfinansowany ze środków m.st. Warszawy – Dzielnicy Wawer.


XVI Festiwal „Literacko-Muzyczne Konfrontacje”, zatytułowany Podkowa Leśna i Stawisko w kulturze polskiej odbędzie się w dniach 12-26 kwietnia 2015 roku w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku.

Tegoroczna edycja odbywa się z okazji jubileuszu 90-lecia Podkowy Leśnej – szczególnego miejsca na kulturalnej mapie Polski, miasta-ogrodu, które od momentu jego powstania upodobali sobie artyści. Pisarze, jak m.in. Jarosław Iwaszkiewicz, Benedykt Hertz, Irena Krzywicka, malarze, m.in. Hanna i Leszek Nowosielscy, Kalina Szydłowska-Pawłowicz znaleźli tutaj swoje miejsce na ziemi. Wielu z nich – Jerzy Liebert, Stanisław Dygat czy Tadeusz Boy-Żeleński – nie związali się wprawdzie z Podkową Leśną na stałe, ale tu często bywali. Miasto-ogród przyciągało i skupiało także ludzi nauki. Spośród tych, którzy zapisali jej najznakomitsze karty, należy wspomnieć m.in.: prof. Kazimierza Michałowskiego – archeologa, prof. Ludwika Kolankowskiego – historyka, prof. Macieja Masłowskiego – historyka sztuki, architektów – prof. Antoniego Jawornickiego i prof. Brunona Zborowskiego, lekarza – Wacława Lilpopa, matematyka – prof. Bronisława Knastera. W domu tego ostatniego bywali w latach trzydziestych znani twórcy polskiej szkoły matematycznej: Stefan Banach, Kazimierz Kuratowski, Wacław Sierpiński. Takich miejsc, skupiających elitę intelektualną Podkowy Leśnej i okolic, było znacznie więcej.

Za jeden z najważniejszych, jeśli nie najważniejszy Dom w Podkowie Leśnej, uchodzi Stawisko. Najbardziej znanymi gośćmi Jarosława i Anny Iwaszkiewiczów byli m.in. Karol Szymanowski, Krzysztof Kamil Baczyński i Antoni Słonimski, Czesław Miłosz, Witold Lutosławski i Andrzej Panufnik, prof. Władysław Tatarkiewicz, Maria Dąbrowska, Artur Rubinstein i Zygmunt Mycielski. Osobno godzi się wspomnieć o królowej Belgii Elżbiecie II. Podkowa Leśna pozostaje do dziś miejscem naznaczonym obecnością tych osób, a podkowiańska przyroda i architektura stale przyciąga wielu artystów i naukowców, nierzadko inspiruje ich twórczą wyobraźnię, sprzyja powstawaniu dzieł literackich i muzycznych.

Koncepcja merytoryczna i nadzór programowy festiwalu: Alicja Matracka-Kościelny.

Festiwal dofinansowano ze środków Miasta Podkowa Leśna, Starostwa Powiatu Grodziskiego.

Patronat medialny: Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Więcej


Muzyka na flet i organy zabrzmi 12 kwietnia 2015 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie.

W programie kompozycje Jehana Alaina, Lowella Liebermanna, Pawła Łukaszewskiego oraz prawykonanie utworu Flautorganix Bartosza Kowalskiego. Wystąpią flecistka Ania Karpowicz i kantor Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie, Michał Markuszewski. Muzyka XX wieku zabrzmi na zabytkowym, odrestaurowanym instrumencie historycznym Schal&Söhne z 1903 roku.

Wstęp wolny.


W niedzielę 12 kwietnia 2015 roku o godz. 19.15 w Kościele Opatrzności Bożej w Warszawie - Wesołej odbędzie się koncert pt. Benedictus w wykonaniu Ekumenicznego Chóru Kameralnego Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie, pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego.

W programie zaprezentowane zostaną utwory takich kompozytorów, jak: Cyprian Bazylik, Mikołaj Zieleński, Jan Gall, Feliks Nowowiejski, Gregor Aichinger, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Antonio Lotti, Felix Mendelssohn, Anton Bruckner, Igor Strawiński, Francien van Tuinen.

Wstęp wolny.


Pierwszy etap kwalifikacji do 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina został zakończony. Znamy już nazwiska 160 pianistów z całego świata, którzy w kwietniu przyjadą do Warszawy, by w eliminacjach walczyć o awans do październikowego Konkursu.

W tym gronie zdecydowanie dominują muzycy z Dalekiego Wschodu. Do eliminacji Komisja Kwalifikacyjna zakwalifikowała 26 osób z Chin, 25 z Japonii oraz 24 z Korei Południowej. Czwartą, najliczniejszą grupę stanowią Polacy, w eliminacjach wystartuje 21 osób z naszego kraju. Pozostali reprezentanci pochodzą z Rosji i Stanów Zjednoczonych (po 11 osób), Wielkiej Brytanii i Włoch (po 5 osób), Francji (6 osób), Kanady i Ukrainy (po 4 osoby), Czech i Tajwanu (po 2 osoby), a także z Austrii, Białorusi, Chorwacji, Grecji, Indonezji, Łotwy, Mongolii, Niemiec, Rumunii, Singapuru, Szwajcarii, Szwecji, Uzbekistanu i Węgier.

Komisja Kwalifikacyjna obradowała w składzie: Katarzyna Popowa-Zydroń (przewodnicząca) Ewa Bukojemska, Lech Dudzik, Andrzej Jasiński, Bronisława Kawalla, Stanisław Leszczyński, Marta Sosińska, Wojciech Świtała). Podstawą do oceny były nagrania wideo przesłane przez kandydatów. Komisja przesłuchała 445 prezentacji zawierających program I etapu głównego Konkursu.

Udział w październikowym Konkursie, z pominięciem eliminacji (zgodnie z paragrafem III/2 Regulaminu Konkursu) już dziś zapewniło sobie 5 pianistów: Dinara Klinton (Ukraina) – laureatka II nagrody Konkursu im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy w 2013 roku, Nozomi Nakagiri (Japonia) – laureatka II nagrody Konkursu w Hamamatsu w 2012 roku oraz zwycięzcy tegorocznego Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina: Andrzej Wierciński, Rafał Krupiński i Krzysztof Książek.

Publiczne eliminacje odbędą się w dniach 13-24 kwietnia 2015 roku w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej. Pianistów oceniać będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem Katarzyny Popowej-Zydroń w składzie: Ludmil Angelov, Akiko Ebi, Adam Harasiewicz, Yves Henry, Andrzej Jasiński, Ivan Klansky, Anna Malikova, Alberto Nosè, Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Marta Sosińska, Wojciech Świtała oraz Dina Yoffe.

Nazwiska 80 pianistów zakwalifikowanych do 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina poznamy najpóźniej 25 kwietnia.

Kompletna lista uczestników eliminacji dostępna jest na stronie: http://piano-competition.nifc.pl/pl/edition/xvii


Koncert galowy w wykonaniu orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się w poniedziałek, 13 kwietnia 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W programie koncertu: IV Symfonia Beethovena i III Symfonia Pendereckiego.

Krzysztof Penderecki, uznawany za najwybitniejszego żyjącego kompozytora, a także Dyrektor Artystyczny Orkiestry Sinfonia Varsovia, wystąpi w potrójnej roli – kompozytora, dyrygenta i autora programu koncertu.

W poniedziałkowy wieczór, w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, zabrzmią dwa wielkie dzieła: klasyczna IV Symfonia B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena oraz III Symfonia Krzysztofa Pendereckiego. „To najdłuższa moja symfonia, najpotężniejsza, z wielkim finałem. Bardzo trudna.” – komentuje Maestro Penderecki. Sinfonia Varsovia wykona ją po raz pierwszy, ale jak dodaje Krzysztof Penderecki: „To jest świetna orkiestra, zawsze przygotowana”.

Koncert symbolicznie zamknie obchody 30-lecia Orkiestry Sinfonia Varsovia.


We wtorek, 14 kwietnia 2015 roku w ramach XVIII Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki odbędzie się Dzień Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W programie warszataty, wykłady i koncerty dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Poznański Festiwal Nauki i Sztuki to wyjątkowe w skali kraju wydarzenie i trzydniowe akademickie święto, które poprzez różnorodne formy przekazu stara się pokazać, że uczelnia to coś więcej niż tylko sesje i egzaminy. Co roku Festiwal przyciąga osoby pragnące promować i upowszechniać osiągnięcia poznańskich uczelni, przybliżać tematykę badań naukowych oraz prezentować szeroko rozumiany dorobek artystyczny miasta. Dzięki temu festiwalowe dni stają się specyficzną formą kontaktu środowiska akademickiego ze społeczeństwem, a także ciekawą ofertą edukacyjną, z której mogą skorzystać wszyscy chętni, niezależnie od wieku, profesji i indywidualnych zainteresowań. W ramach organizacji Festiwalu, tworzonego pod hasłem „Pokonywanie niemożliwego…”, spotykają się i wymieniają naukowymi doświadczeniami także ludzie z niepełnosprawnościami. Stają oni po dwóch stronach festiwalowych wydarzeń – zarówno jako animatorzy, jak i goście, by wspólnie z pozostałym uczestnikami Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki poznawać, odkrywać, przeżywać… W 2015 roku Festiwal odbędzie się w dniach 14-16 kwietnia.

Szczegółowy program - na stroniehttp://festiwal.amu.edu.pl/program

Więcej


14 kwietnia 2015 roku rozpocznie się kolejna odsłona koncertów organowych z cyklu „Bliżej Bacha” w Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku. Następne odbywać się będą w każdy wtorek, o godz. 20.00 – aż do 2 czerwca.

Gdańsk to miasto o bogatej, kilkusetletniej tradycji organowej. Tutaj znajdują się znakomite, zabytkowe instrumenty. Tutaj tworzyli tacy artyści jak Friedrich Wilhelm Markull, Kacper Förster, Johann Goldberg czy Paul Siefert.

Koncerty organowe z cyklu „Bliżej Bacha” odbywają się rokrocznie od ponad 20 lat dla podtrzymywania wielowiekowej tradycji prezentowania w Gdańsku muzyki organowej. Osiągane jest to poprzez prezentację muzyki organowej w wykonaniu organistów z wielu ośrodków muzycznych, w tym przede wszystkim artystów związanych z Gdańskiem, prezentujących bogatą twórczość Jana Sebastiana Bacha oraz dorobek literatury organowej swoich państw.

Cykl zainaugurują Daniel Nowak i Andrzej Nurcek (14 kwietnia), a podczas kolejnych koncertów zaprezentują się m.in. Arkadiusz Bialic (28 kwietnia), Gottfried Preller (5 maja), Andreas Cavelius (12 maja) i Martin Kovarik (19 maja). Ponadto w roku dziewiątej edycji Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka (24-29 września 2015), w ramach cyklu wystąpią laureaci siódmej edycji Konkursu (2009) – zdobywca I miejsca Maciej Zakrzewski (2 czerwca) i zdobywczyni III nagrody Antonina Krymova (26 maja). 21 kwietnia zaprezentuje się laureat II nagrody ósmej edycji konkursu (2012) – Marcin Miłosz Grzegorczyk.

Bezpłatny wstęp na wszystkie koncerty cyklu.


Capella Cracoviensis zainauguruje wiosenny cykl matinée - koncertów edukacyjnych dla juniorów i seniorów 15 kwietnia 2015 roku.

Na przełomie kwietnia i maja odbędzie się sześć kameralnych koncertów edukacyjnych, skierowanych do dzieci, młodzieży i osób starszych. Zróżnicowany repertuar, bliski kontakt z artystami, krótkie, treściwe wprowadzenia, które przybliżą kontekst wykonywanych utworów, wreszcie atmosfera koncertu z krwi i kości, która przygotuje najmłodszych do uczestnictwa w kulturze – to wyznaczniki cyklu matinée, który Capella Cracoviensis z powodzeniem prowadzi od 2012 roku.

Koncerty odbędą się w środy - 15, 22 i 29 kwietnia oraz 6, 13 i 20 maja 2015 roku o godz. 11.00 w auli bł. Jakuba ul. Franciszkańska 4 lub sali błękitnej na I piętrze Filharmonii Krakowskiej. Czas trwania - 60’. Wstęp 5 zł.

Więcej


15 kwietnia 2015 roku o godz. 18.00 w Sali Kameralnej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się prawykonanie Miniatur jazzowych na kwintet dęty blaszany Miłosza Wośko.

Miniatury jazzowe zabrzmią w interpretacji High Five Brass – jednego z najdłużej działających zespołów kameralnych w Szczecinie, składających się z muzyków sekcji dętej blaszanej Orkiestry Symfonicznej szczecińskiej Filharmonii. Do stworzenia utworu zainspirowało kompozytora brzmienie tego zespołu.

Utwór został zamówiony w ramach programu „Kompozytor – rezydent”. Jest to ostatni koncert w ramach rezydencji kompozytorskiej Miłosza Wośko w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w sezonie 2014/2015.


Prawykonanie Symfonii rzeźb dźwiękowych na orkiestrę i elektronikę Michała Dobrzyńskiego (na zdjęciu) odbędzie się podczas koncertu 17 kwietnia 2015 roku w TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Wystąpi Baltic Neopolis Orchestra pod dyrekcją Borisa Brovtsyna.

Symfonia rzeźb dźwiękowych na orkiestrę i elektronikę powstała w 2012 roku w ramach stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Istotnym założeniem utworu jest połączenie idei sound sculture (rzeźby dźwiękowej) i formy symfonii. W warstwę elektroniczną utworu wplecione zostały charakterystyczne dla naszych czasów dźwięki masowe – wytwory współczesnej kultury, charakterystyczne dla fonosfery w której żyjemy (czyli „rzeźby dźwiękowe”). Utwór jest próbą nadania artystycznego wyrazu powtarzalnym, pochodzącym z przestrzeni publicznej dźwiękom poprzez ich przetworzenie, przekształcenie i połączenie z orkiestrą smyczkową. To także próba wykreowania indywidualnego kontekstu estetycznego poprzez crossover technik i gatunków muzycznych.

W programie wieczoru znajdzie się także Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika z Borisem Brovtsynem w roli solisty i Verklärte Nacht Op. 4 A. Schönberga.


W trzeci weekend kwietnia Katowice zamienią się w stolicę muzyki nowej. W dniach 17-19 kwietnia 2015 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – Festiwal Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza. Podczas tegorocznej, szóstej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów, aż po nestorów polskiej sceny kompozytorskiej.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Kwartludium, Orkiestra Muzyki Nowej oraz soliści, m.in. Marco Blaauw, Dario Calderone, Maciej Frąckiewicz, Joanna Freszel, Marcin Koziak, Piotr Sałajczyk, Tomasz Strahl. Koncerty odbywać się będą w dwóch salach koncertowych nowej siedziby NOSPR.

Festiwal Prawykonań – biennale polskiej muzyki współczesnej odbywa się w Katowicach od 2005 roku. Pomysłodawczynią imprezy jest dyrektor naczelny NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa, która, zapowiadając przed 10 laty pierwszą edycję wydarzenia, pisała: „Festiwal Prawykonań ma na celu ukazanie melomanom – i tym którzy będą obecni na katowickich koncertach i tym którzy wiernie słuchają II Programu Polskiego Radia – jak najszerszej prezentacji najświeższych dzieł naszych twórców”. O wyjątkowości wydarzenia decyduje przede wszystkim jego koncepcja programowa – podczas festiwalowych koncertów prezentowane mogą być wyłącznie dzieła, które nie zostały wcześniej wykonane, bądź nie miały jeszcze swojej polskiej premiery.

W tym roku usłyszymy wyłącznie dzieła skomponowane po 2007 roku. Podczas siedmiu koncertów zabrzmią dzieła czołowych polskich kompozytorów, m.in. Rafała Augustyna, Zbigniewa Bargielskiego, Marcina Bortnowskiego, Jacka Domagały, Cezarego Duchnowskiego, Mikołaja Góreckiego, Macieja Jabłońskiego, Justyny Kowalskiej-Lasoń, Hanny Kulenty, Andrzeja Kwiecińskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa i Prasquala.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.festiwalprawykonan.pl

Więcej


Koncert promujący twórczość młodych polskich kompozytorów, zatytułowany „Płynie muzyka we mnie”, odbędzie się 17 kwietnia 2015 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej.

W programie prawykonanie Koncertu na klarnet, altówkę i orkiestrę smyczkową Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko (w ramach projektu „Zamówienia Kompozytorskie”) i polskie prawykonanie Notturno e corale per archi Jacka Ajdinovića, poświęconego pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego. Usłyszymy także utwory Szymona Godziemby-Trytka - Tre episodi, Tomasza Szczepanika - Erebus i Miłosza Bembinowa - Małą Fantazję. Wystąpią: Adam Eljasiński – klarnet i Aleksandra Demowska-Madejska – altówka oraz Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Marcina Wolniewskiego.

Koncert wpisuje się w ideę propagowania twórczości młodych polskich kompozytorów, która bliska jest misji CEA Filharmonii Gorzowskiej.


W piątek, 17 kwietnia 2015 roku o godz. 19 Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na koncert z cyklu "Wielcy Artyści w Filharmonii".

Na estradzie gościć będzie Maestro Jerzy Maksymiuk, który po raz kolejny wystąpi tu w roli i dyrygenta i kompozytora, gdyż koncert rozpocznie utwór jego autorstwa pt. Dedykacje na orkiestrę smyczkową (2013). Następnie usłyszymy II Koncert fortepianowy Siergieja Rachmaninowa w interpretacji Szymona Nehringa. 20-letni pianista pochodzi z Krakowa, jest studentem III roku bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie Stefana Wojtasa, a w 2014 wygrał bydgoski X Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in memoriam". Filharmonia bydgoska uhonorowała laureata udziałem w koncercie pod batutą mistrza Maksymiuka.
Po przerwie zaprezentowana zostanie II Symfonia D-dur Jeana Sibeliusa, twórcy narodowego stylu w muzyce fińskiej. Utwór, zaliczany do najwybitniejszych i najokazalszych w twórczości kompozytora bywa nazywany znamiennym tytułem "Symfonia niepodległości".


XV Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej „La Confessione” odbędzie się w dniach 1 marca – 18 kwietnia 2015 roku.

Idea organizowanych przez Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego Festiwali Muzyki Pasyjnej i Paschalnej wpisuje się i utrwala zapoczątkowaną przed wielu laty przez Feliksa Nowowiejskiego tradycję wykonywania muzyki pasyjnej i paschalnej w kościołach Poznania i Wielkopolski. Obecnie Festiwale są opatrywane mottem, które – co roku inne – spełnia zadanie odzwierciedlania różnych aspektów otwartości nauki chrześcijańskiej. Tegoroczna, jubileuszowa XV edycja Festiwalu, nazwana „La Confessione”, zwraca uwagę na wartość niezwykle osobistego zagadnienia wyznania winy, grzechu, jak też wyznania wiary w śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa. Muzyka wybrana na poszczególne koncerty Festiwalu przeprowadza słuchacza przez różne odcienie konfesji, zarówno przez bezpośrednie odniesienie, jak i przybliżenie jej klimatu.

Ważnym założeniem jest prezentacja oryginalnych, wartościowych i rzadko wykonywanych dzieł organowych i kameralnych inspirowanych tematyką pasyjną i wielkanocną, ze szczególnym uwzględnieniem przesłania zawartego w aktualnym motto. W tegorocznej edycji Festiwalu wezmą udział głównie artyści młodego pokolenia, będący laureatami festiwali i konkursów, dla których udział w koncertach stanowi formę promocji budującej dobrze pojętą karierę.

Patronat honorowy: Ks. Arcybiskup Stanisław Gądecki Metropolita Poznański.

Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

ZOBACZ: program koncertów


Z okazji jubileuszu 70-lecia Opery Śląskiej, w sobotę, 18 kwietnia 2015 roku na bytomskiej scenie zaprezentowany zostanie inscenizowany koncert z polską muzyką chóralną a cappella, na który złożą się kompozycje wielkich muzyków – kompozytorów polskich – począwszy od renesansu aż po kompozycje współczesne.

W programie koncertu znajdą się m. in. piękne polskie madrygały o tematyce miłosnej oraz wzorowana na słynnej La Guerre Clementa Janequina pieśń rokoszan Zebrzydowskiego, a także utwory lub opracowania najwybitniejszych kompozytorów polskich: Karola Szymanowskiego, Stanisława Wiechowicza, Kazimierza Serockiego, Feliksa Nowowiejskiego, Jana i Tadeusza Maklakiewiczów, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Koszewskiego, w tym wybitnych kompozytorów związanych z Ziemią Śląską: Henryka Mikołaja Góreckiego, Józefa Świdra, Witolda Szalonka. Podczas koncertu usłyszymy również opracowania utworów ludowych lub kompozycje inspirowane folklorem – suity pieśni kurpiowskich, Suitę Orawską lub inspirowane pieśniami na Noc Św. Jana sobótkowe śpiewki. Zabrzmią też opracowania na chór pieśni Fryderyka Chopina, kompozycje do tekstów Adama Mickiewicza, Juliana Tuwima, Emila Zegadłowicza, Wincentego Pola i innych, przeboje inspirowane piosenkami z lat dwudziestych w opracowaniu Włodzimierza Szołtysika czy piosenki z kabaretu Starszych Panów w opracowaniu Andrzeja Borzyma.


W dniach 18-26 kwietnia 2015 roku odbędzie się 27. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich pod patronatem honorowym Jacka Majchrowskiego, Prezydenta Miasta Krakowa.

Wśród kompozytorów zaprezentowanych na tegorocznym Festiwalu będą tak wybitni polscy twórcy, jak Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Konstanty RegameyMarta Ptaszyńska, Piotr Moss i Krystyna Moszumańska-Nazar.

Program tegorocznej edycji jest ukłonem w kierunku muzyki Dalekiego Wschodu. W ciągu dziewięciu dni, obok utworów krakowskich i europejskich kompozytorów, zaprezentowane zostaną dzieła twórców z Japonii, Chin, Korei Pd., Malezji i Indii, z wykorzystaniem tradycyjnego instrumentarium tych krajów. Zabrzmią więc na koncertach flet shakuhachi, chiński sheng czy koreańskie gayageum i heageum. Szczególnym wydarzeniem festiwalowym będzie przyjazd wybitnego twórcy japońskiego Toshio Hosokawy. Jego kompozycje, stanowiące przykład symbiozy współczesnej muzyki europejskiej z tradycyjną muzyką japońską, mają swe źródło w bogatej kulturze Wschodu: teatrze nō, gagaku i filozofii zen. Na festiwalu usłyszmy m.in. jego koncert Voyage X – Nozarashi w wykonaniu mistrza shakuhachi Tajimy Tadashiego. Swoją obecnością zaszczyci Kraków również Wu Wei – chiński kompozytor i wirtuoz gry na sheng. Występuje on na najważniejszych scenach muzycznych świata. Prawykonywał m.in. koncert na sheng koreańskiej kompozytorki Unsuk Chin (zdobywczyni prestiżowych nagród: Grawemeyer Award i Arnold Schönberg Prize) z Los Angeles Philharmonic Orchestra pod batutą maestro Gustavo Dudamela. Koreę reprezentować będą Good-mori Ensemble i Modern Ensamble, które wykonają utwory współczesnych kompozytorów m.in. na gayageum i heageum.

W nurt muzyki Dalekiego Wschodu wpisują się również utwory polskich twórców zainspirowane kulturą tego obszaru. Usłyszymy kompozycje Macieja Jabłońskiego, Szczepana Tesarowicza, Aleksandra Kościowa, Jakuba Polaczyka i Franciszka Araszkiewicza.

Na festiwalu wykonane zostaną także, jak w każdej edycji, dzieła kompozytorów krakowskich, m.in.: Wojciecha Widłaka, Wojciecha Ziemowita Zycha, Mateusza Bienia, Michała Pawełka, Jarosława Płonki, Pawła Sydora i Zaida Jabriego. Ponadto odbędą się dwa koncerty kompozytorów związanych ze Studiem Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Jednym z ważniejszych wydarzeń podczas tegorocznej edycji będzie polskie prawykonanie Koncertu podwójnego „Lila” na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę kameralną Konstantego Regameya.

Utwory wykonają najlepsi polscy i zagraniczni artyści. Wystąpią m.in.: Mariusz Pędziałek, Dorota Imiełowska, Maciej Lulek, Szymon Krzeszowiec, Jan Kalinowski, Marek Szlezer, Bartłomiej Duś, Lech Bałaban, Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca oraz Orkiestra Kameralna Wirtuozi Lwowa. Na koncercie inauguracyjnym usłyszymy znakomite Motion Trio i wybitnego młodego pianistę jazzowego Piotra Orzechowskiego.

Tradycją festiwalu są również sympozja i spotkania z teoretykami muzyki i muzykologami. W tym roku będzie to promocja książki Jerzego Stankiewicza Olivier Messiaen. Człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz, wykład Dohuna Lee (Korea Pd.) o tradycyjnych instrumentach koreańskich we współczesnej muzyce oraz wykład dra Piotra Kletowskiego na temat muzyki filmowej Tōru Takemitsu ilustrowany filmem Hiroshiego Teshigahary Kobieta z wydm.

Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

Organizator: Związek Kompozytorów Polskich - Oddział w Krakowie, Dyrektor Artystyczny - Marcel Chyrzyński.

Więcej


W dniu 18 kwietnia 2015 roku, w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w godz. 10.00-14.00 odbędzie się Dzień Otwarty Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii.

W programie zaplanowano: warsztaty, wykłady, konsultacje z pedagogami, hospitacje dyrygenckie, zwiedzanie kampusu.

ZOBACZ: program – plik PDF


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kamerlanej „Q’arto Mondi” odbędzie się w Poznaniu w dniach 19-26 kwietnia 2015 roku. Już po raz szósty swoje święto obchodzić będzie kwartet smyczkowy.

Meccore String Quartet – organizatorzy festiwalu, od 2010 roku zapraszają na tygodniowy cykl koncertów najlepsze zespoły z całego świata (przypomnijmy choćby występy Artemis Quartett, Turtle Island Quartet, czy Cuarteto Casals). Również tym razem melomani będą mogli liczyć na najwyższy poziom artystyczny oraz niezapomniane doznania, których dostarczą m.in. Fauré Quartett czy Armida Quartett – zwycięzcy prestiżowego konkursu ARD w Monachium. Nie zabraknie też atrakcyjnego wieczoru, odbiegającego od klasycznego składu instrumentalnego, a wypełni go brzmienie kwartetu złożonego z czterech wiolonczel (Polish Cello Quartet). Podczas tegorocznej edycji gospodarze zaprezentują się trzykrotnie: inaugurując „Q’arto Mondi 2015”, podczas projektu „Meccorespondances” z twórczością Piotra Czajkowskiego oraz wciąż mniej znanego innego Czajkowskiego – Andrzeja. Do tradycji festiwalu wszedł również koncert wyróżniających się zespołów młodego pokolenia, obecnie studiujących w klasach kameralistyki prowadzonych przez członków Meccore String Quartet oraz Aleksandry Bryły w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Wydarzeniem tegorocznego cyklu będzie koncert legendarnego Vogler Quartett z Niemiec, który od ponad ćwierć wieku występuje z recitalami w najważniejszych salach koncertowych całego świata.

Więcej informacji oraz transmisja internetowa z koncertów – na stronie: www.qartomondi.com

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Więcej


Koncert pt. Regaty barokowe – Skandynawia w ramach Dni Skandynawskich w Szczecinie odbędzie się 19 kwietnia 2015 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Św. Jana Ewangelisty.

Wystąpią: Berit Barfred Jensen (Dania) – sopran i Orkiestra Famd.pl pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego. W programie utwory Johana Helmicha Romana i Georga Fridricha Handla.

Cykl koncertowy Regaty barokowe powstał w 2013 roku jako muzyczne wydarzenie towarzyszące Finałowi The Tall Ships Race w Szczecinie. W kolejnych odsłonach cyklu Fundacja Akademia Muzyki Dawnej przedstawia muzyczne arcydzieła związane z miejscami żeglarskich szlaków na przestrzeni XVI- XVIII wieku.

Tematem kwietniowego koncertu będzie Skandynawia oraz postać i muzyka Johana Helmicha Romana. Kompozytor uznawany za ojca skandynawskiej muzyki klasycznej zwany szwedzkim Haendlem, pozostaje do dziś jednym z największych twórców swojej epoki jako niezrównany mistrz dzieł wokalno-instrumentalnych związanych z bogatym ceremoniałem dworskim. Gwiazdą koncertu będzie skandynawska sopranistka młodego pokolenia Berit Barfred Jensen urodzona w Kopenhadze, wykształcona w Wiedniu śpiewająca z powodzeniem na co dzień w niemieckich i duńskich teatrach operowych. Od zeszłorocznego debiutu w Polsce podczas finału festiwalu „Na Gotyckim Szlaku Muzyka w Zabytkach Pomorza Zachodniego” w Szczecinie artystka stale współpracuje z Orkiestrą Famd.pl.


Wiosenny Koncert Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się 20 kwietnia 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej uczelni.

W programie utwory kompozytorów związanych z Katedrą: Szachrit na trąbkę solo Pawła Buczyńskiego, Rój na taśmę Andrzeja Kopcia, Kaan na skrzypce i fortepian Fabiana Rynkowicza, Guitar Sculptures na gitarę elektryczną i live electronics Wojciecha Błażejczyka, Piąty błękit na wiolonczelę i fortepian Bartosza Kowalskiego, Rain, Steam and Speed (After Turner) na fortepian solo Edwarda Sielickiego, Zwei selbstverfasste Lieder für Mezzosopran und Klavier Alicji Gronau, Dwa sonety po śmierci na baryton i fortepian Pawła Łukaszewskiego, 5 Pieśni do poezji M. Jagiełło na sopran, skrzypce, wiolonczelę, harfę i perkusję Rafała Janiaka, Thereisa Street na akordeony Aleksandra Kościowa i norcet 2 – muzyka komputerowa Krzysztofa Knittla.

Wystąpią: Tomasz Woźniak trąbka, Andrzej Kopeć realizacja dźwięku, Kamila Wąsik-Janiak skrzypce, Anna Hajduk fortepian, Wojciech Błażejczyk gitara elektryczna, live electronics, TWOgether Duo: Magdalena Bojanowicz wiolonczela, Maciej Frąckiewicz akordeon, Lilianna Zielińska mezzosopran, Piotr Szymonowicz fortepian, Robert Gierlach baryton, Ewa Guz-Seroka fortepian, Joanna Freszel sopran, Dominik Płociński wiolonczela, Zuzanna Elster harfa, Łukasz Piotrowski perkusja, Klaudiusz Baran oraz studenci klas akordeonu UMFC.

Bezpłatne bilety wstępu.


W poniedziałek, 20 kwietnia 2015 roku w łódzkiej Akademii Muzycznej rozpocznie się kolejna – 66. już odsłona Sesji „Musica Moderna”, poświęcona promocji szeroko pojętej muzyki współczesnej. W ramach tej edycji odbędzie się szereg interesujących koncertów z utworami kompozytorów związanych z łódzką uczelnią muzyczną. Główne wydarzenia imprezy zakończą się 26 kwietnia.

Sesję zainauguruje koncert Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej, któremu towarzyszyć będzie otwarcie wystawy prac studentów Akademii Muzycznej w Łodzi zrealizowanych podczas zajęć „Laboratorium formy plastycznej” oraz „Struktury wizualne”, prowadzonych przez dr Alicję Habisiak-Matczak, wykładowcę z Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi.

Jak zaznaczają organizatorzy, podczas Sesji będzie można usłyszeć utwory młodych kompozytorów – studentów klas kompozycji oraz dokonania artystyczne wykładowców akademickich łódzkiej Uczelni, w tym utwór Marcina Stańczyka pt. Muzyka możliwa I (prawykonanie).

Na wszystkie wydarzenia Sesji obowiązuje wstęp wolny.
 

Więcej


Akademia Muzyczna w Krakowie wraz z Central Conservatory of Music w Pekinie - jedną z wiodących uczelni artystycznych w Chinach - organizują w dniach 20 kwietnia – 5 maja 2015 roku serię koncertów, będących owocem współpracy pomiędzy uczelniami. Koncerty połączonych orkiestr odbędą się w Polsce (Kraków), Austrii (Wiedeń) oraz w Chinach (Pekin i Tianjin).

W Krakowie będzie można usłyszeć młodych muzyków w czwartek, 23 kwietnia o godzinie 19:00 w Filharmonii im. K. Szymanowskiego przy ul. Zwierzynieckiej 1.

Orkiestra symfoniczna, w której skład wejdą studenci Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Central Conservatory of Music w Pekinie pod dyrekcją Xia Xiao Tanga oraz Michała Maciaszczyka, wykona kompozycje: Sinfoniettę per archi Krzysztofa Pendereckiego, Symfonię Zmysłów Janusza Bieleckiego, Friedrich’s Somniloquy Fay Wang oraz V Symfonię c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena.

Wydarzenie ma na celu promocję kultury polskiej i chińskiej, przybliżenie publiczności twórczości kompozytorów obu krajów, ale przede wszystkim stworzenie płaszczyzny dla młodych artystów do wymiany poglądów i zaprezentowania swoich umiejętności. Jednym z głównych celów przedsięwzięcia jest integracja pedagogów, studentów uczelni muzycznych z Polski i Chin na płaszczyźnie edukacyjnej, kulturalnej i socjalnej, otwarcie się na inną kulturę i społeczeństwo.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Od 21 do 26 kwietnia 2015 roku odbędzie się w Warszawie kolejny wiosenny karnawał - festiwal „Wszystkie Mazurki Świata”. Przed nami tydzień koncertów, całonocnych zabaw, warsztatów. Młodsi i starsi będą mogli nauczyć się tańczyć oberka, śpiewać mazurki, ćwiczyć grę na skrzypcach, harmonii i basach. Szykuje się bogata oferta dla dzieci – aż pięć imprez pod hasłem Małe Mazurki.

Festiwal, który już od pięciu lat promuje polską muzykę tradycyjną, w tym roku nosi tytuł „Mistrzowie i uczniowie”. Ta formuła przenosi nas w świat tradycji przekazu ustnego, kiedy wiedzę zdobywało się bezpośrednio od nauczyciela. Mistrzowie to doświadczeni wiejscy skrzypkowie, śpiewacy, harmoniści, którzy od początku festiwalu są jego najważniejszymi gośćmi, wystąpią na koncertach, poprowadzą warsztaty, zagrają do tańca. Uczniowie, to młode pokolenie pasjonatów, którzy u nich praktykują, choć często geograficznie dzieli ich duży dystans. - Kiedy przed pięciu laty inicjowaliśmy festiwal „Wszystkie Mazurki Świata” głównym naszym celem było jak najszersze dodarcie z komunikatem, że polska muzyka tradycyjna to nie jest zamknięty za szybą eksponat muzealny, ale żywa i aktualna formuła na bycie tu i teraz, na ekspresję, zabawę i uczestnictwo w kulturze – mówi Janusz Prusinowski, dyrektor artystyczny festiwalu. Ten cel w ciągu pięciu lat udało się w stu procentach osiągnąć – coraz więcej osób gra tą muzykę, a niektórzy tak dobrze, że mogą w koncertach wystąpić u boku swych nauczycieli.

Program koncertów to obraz mozaiki środowisk praktykujących muzykę tradycyjną, która powstała w Polsce w ciągu ostatnich lat, między innymi za sprawą festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata”. Środa 22 kwietnia poświęcona będzie w całości muzyce z Kielecczyzny. Wykonawców starszego pokolenia m. in. klarnecistę Stanisława Witkowskiego, skrzypka Jana Ogonowskiego wesprze na scenie grupa ich uczniów – kapela Tęgie Chłopy. W klubie festiwalowym muzycy jazzowi, m.in. Marcin Pospieszalski, będą interpretować kieleckie motywy. W czwartek oprócz muzyki tradycyjnej usłyszymy nową kompozycję Jakuba Sarwasa na zespół góralski pt. Sobótka w wykonaniu zespołów Wałasi i Królestwo Beskidu. Muzycy z Austrii (zespół Simona Waschera) zaprezentują tradycyjną muzykę z różnych regionów tego kraju, m.in. lendlery, którymi inspirował się Mozart i jego następcy. W pozostałych koncertach usłyszymy muzykę z radomskiego, z Beskidu Śląskiego (Kapela Byrtków), Beskidu Żywieckiego (Wałasi), z łowickiego (Sławomir Czekalski) a także pieśni z Kurpiów.

Na festiwalu nie zabraknie barwnego Targowiska Instrumentów. W Fortecy na ul. Zakroczymskiej przez całą sobotę będzie można nie tylko kupić unikalne instrumenty – dudy, baraban, cymbały, sukę biłgorajską, ale też obejrzeć pokazy gry i procesu produkcji niektórych z nich.

W tym roku zaplanowano bogatą ofertę zajęć dla dzieci - Małe Mazurki odbędą się w sobotę (25 kwietnia) i w niedzielę (26 kwietnia), w trzech różnych lokalizacjach - na Targowisku Instrumentów, w Państwowym Muzeum Etnograficznym i w Fundacji Sto Pociech.

Kulminacją a zarazem zakończeniem tygodnia wypełnionego koncertami, warsztatami i klubami festiwalowymi będzie sobotnia Noc Tańca – zagra na niej ponad dwadzieścia znakomitych kapel z Polski i nie tylko.

Na warsztaty i do klubów festiwalowych wstęp wolny, na koncerty bilety od 20 – 25 zł.

Więcej informacji – na: www.festivalmazurki.pl

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Więcej


Recital wokalny z okazji jubileuszu 35-lecia pracy artystycznej Prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej (sopran) odbędzie się 22 kwietnia 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Artystka wykona pieśni Fryderyka Chopina, Stanisławo Moryto, R. Straussa i Józefa Elsnera, a towarzyszyć jej będzie trio: Wojciech Walasek jr – skrzypce, Wojciech Walasek – wiolonczela, Janusz Grobelny – fortepian oraz pianiści: Robert Morawski, Tomasz Pawłowski oraz Kyeong Yeon Seo.


Ostatnia w tym sezonie prezentacja spektaklu Space Opera Aleksandra Nowaka do libretta Georgiego Gospodinova odbędzie się 22 kwietnia 2015 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Doskonała para, Adam i Ewa, sami w pustym kosmosie podczas pierwszej załogowej misji na Marsa. Czy to wielkie, spełnione marzenie, czy wielka samotność? Ile waży miłość w stanie nieważkości? Największym wyzwaniem nie jest technologia, tylko życie, nawet z najbliższym, w kapsule maleńkiej jak pudełko na buty. Minuta po minucie, przez 500 dni i nocy (a raczej tylko nocy). Jak wyglądają nasze skandale bez grawitacji, kiedy rzucony talerz na staje się talerzem latającym?

Będą tacy, którym jej tytuł skojarzy się z arcydziełem Stanleya Kubricka. Będą i tacy, którym przywiedzie na myśl operę mydlaną, tyle że rozgrywającą się w przestrzeni kosmicznej. I jedni, i drudzy się nie pomylą. Aleksander Nowak we współpracy z librecistą Georgim Gospodinovem – bułgarskim pisarzem średniego pokolenia, którego zwą czasem „ironistą rozpaczy” – opowiedzą o pierwszej załogowej wyprawie na Marsa. Głosami małżeńskiej pary astronautów w średnim wieku, podróżującej na gapę muchy, kierownika lotu – mężczyzny o niezbyt czystych intencjach – oraz chóru reprezentującego już to muszki owocowe, już to resztę ludzkości. Przyjdzie pora na refleksję, czy byliśmy gotowi na ten Kosmos i czy przypadkiem trochę się nie pośpieszyliśmy?

Kierownictwo muzyczne: Marek Moś, reżyseria i scenografia: Ewelina Pietrowiak, kostiumy: Katarzyna Nesteruk. Wystąpią: Ewa – Magdalena Wachowska, Adam – Bartłomiej Misiuda, Mucha/Łajka – Martyna Cymerman, Tomasz Raczkiewicz, Producent/Beduin – Damian Konieczek.

ZOBACZ: film promujący spektakl na kanale YOUTUBE


Dwa koncerty z udziałem perkusistów z Polski, Litwy i USA będą częścią konferencji poświęconej sztuce perkusyjnej, która odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 22-23 kwietnia 2015 roku.

W czwartek, 23 kwietnia gościnnie wystąpią: młody wirtuoz Garrett Mendelow (USA) – laureat prestiżowego konkursu TROMP International Percussion Competition Eindhoven w 2012 roku oraz Saulius Auglys-Stanevicius – perkusista i kompozytor, profesor Akademii Muzycznej w Wilnie i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego w Ukmerge.
Garrett Mendelow poprowadzi warsztaty pt. Music in Motion, prof. Saulius Auglys-Stanevicius wygłosi wykład pt. Technika gry, kompozycja, aranżacja, obaj wystąpią w ramach koncertu zatytułowanego Harmonia rytmu i melodii. Podczas tego koncertu zagrają również pedagodzy i studenci łódzkiej Akademii: Piotr Biskupski, Piotr Sutt, Paweł Krasiński i Marcin Janusiak. W programie utwory takich kompozytorów, jak: Keiko Abe, Saulius Auglys, Kevin Bobo, Compagnie Kahlua, Chin Cheng Lin, Robert Lloyd, Zeferino Nandayapa, John Psathas, Daniel Sierra, Giovanni Sollima. Początek koncertru o godz. 18.00, wstęp wolny.

Dzień wcześniej, w środę 22 kwietnia, w ramach konferencji zaplanowano wykłady artystów z Łodzi i Krakowa oraz koncert pt. Konstrukcje i faktury. Program koncertu zdominują utwory kameralne, łączące brzmienie perkusji z innymi instrumentami. Usłyszymy kompozycje Marka Glentwortha, Tomasza Golińskiego, Olgi Hans, Eckhardta Kopetzkiego, Tigrana Mansuriana, Piotra Pniaka i Bronisława Kazimierza Przybylskiego w wykonaniu artystów łódzkiej Akademii Muzycznej – pedagogów i studentów różnych specjalności. Będą to perkusiści: Urszula Bereźnicka-Pniak, Piotr Pniak, Karol Bednarski, Mikołaj Graczyk, Mateusz Wróblewski, Agnieszka Nowicka, Julianna Siedler oraz Zbigniew Ignaczewski (akordeon), Jolanta Kukuła-Kopczyńska (altówka), Joanna Woszczyk-Garbacz (flet), Konrad Boniński (trąbka). Początek koncertu o godz. 18.00, wstęp wolny.

Pełny program konferencji pt. Styl muzyczny, estetyka brzmienia, zagadnienia wykonawcze w muzyce perkusyjnej XX i XXI wieku jest dostępny na stronie Akademii: www.amuz.lodz.pl/lifemotion/pl/aktualnosci/61-2015/149829-mkamkipam1


Koncert w ramach Międzynarodowego Festiwalu Akademickich Orkiestr Symfonicznych w Katowicach odbędzie się w piątek 22 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Gościnnie wystąpi Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Tomasza Bugaja, natomiast jako solistka zaprezentuje się skrzypaczka Celina Kotz. W programie: Dymitr Szostakowicz – I Koncert skrzypcowy a-moll op. 77, Barbara Kaszuba ...znad Zatoki San Francisco wg prozy Czesława Miłosza na orkiestrę smyczkową i perkusję, Mieczysław Karłowicz – poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12.

Koncert zostanie powtórzony 25 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu w cyklu „Poniedziałki w Akademii”.


23 kwietnia 2015 roku już po raz szesnasty zostanie wręczona Pomorska Nagroda Artystyczna. Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk po raz kolejny wręczy statuetkę gryfa w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Finałem wieczoru będzie koncert, podczas którego usłyszymy największe dzieła Jeana Sibeliusa. Orkiestrę Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi jej Dyrektor artystyczny - Ernst van Tiel.

Wieczór rozpocznie się od jedynego koncertu solowego w dorobku Sibeliusa, uznawanego przez krytyków za najpiękniejszy w literaturze Koncertu skrzypcowego d-moll. Przedstawi go solista Stefan Tarara - skrzypek, który trzy lata temu zajął III miejsce w poznańskim Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego, zaś w latach 2008 i 2010 został okrzyknięty Muzykiem Roku przez „Neue Musikzeitung”. W repertuarze koncertu nie zabraknie Valse triste – utworu ilustracyjnego do dramatu A. Järnefelta Kuolema (Śmierć), który niespodziewanie zrobił karierę jako samoistny utwór koncertowy. Koncert zakończy II Symfonia D-dur op.43 z 1902 roku.

Pomorska Nagroda Artystyczna jest najważniejszą nagrodą Samorządu Województwa Pomorskiego kierowaną do środowiska artystycznego. Honoruje najbardziej znaczące wydarzenia, jakie miały miejsce w roku poprzedzającym jej wręczenie. Obecnie wręczane gryfy zaprojektowała Maria Teresa Kuczyńska.


Opera Pułapka Zygmunta Krauzego wystawiona zostanie 24 kwietnia 2015 roku roku na scenie Opery Wrocławskiej.

Premiera opery w grudniu 2011 stała się jednym z najciekawszych wydarzeń Roku Tadeusza Różewicza, znakomitego polskiego poety i jednocześnie wrocławianina, obchodzącego w 2011 roku jubileusz 90-lecia. Zygmunt Krauze (rocznik 1938), kompozytor, pianista i zasłużony promotor muzyki współczesnej (twórca i kierownik zespołu „Warsztat Muzyczny”) to autor wielu dzieł, w tym kilku oper, m. in. Gwiazdy oraz Iwony, księżniczki Burgunda. Tym razem kompozytora zainspirował jeden z najbardziej znanych dramatów Różewicza – Pułapka, poświęcona biografii i twórczości Franza Kafki. Bohater Pułapki, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów.


III Międzynarodowy Konkurs Saksofonowy „SaxFest”, organizowany przez Akademię Muzyczną w Łodzi, odbędzie się w dniach 24-30 kwietnia 2015 roku. W tegorocznej edycji weźmie udział 40 młodych saksofonistów z Polski, Hiszpanii, Japonii, Litwy, Portugalii, Serbii, Tajwanu i Ukrainy.

Uczestników oceniać będzie międzynarodowe Jury, w którym zasiądą cenieni artyści i pedagodzy: Jean Yves Fourmeau (Francja) - przewodniczący Jury, Alain Crepin (Belgia) - vice przewodniczący Jury, Andrzej Rzymkowski (Kraków) i Paweł Gusnar (Łódź, Warszawa), a także Marek Nahajowski (Łodź) w pierwszym etapie i Olga Hans (Łódź) w drugim i trzecim etapie.

W ramach Konkursu, poza przesłuchaniami, zaplanowano trzy koncerty. Na otwarcie usłyszymy zwycięzcę poprzedniego „SaxFest” – Hiszpana Xaviera Larssona Paeza (24 kwietnia), następnie koncert kameralny zagra juror Jean Yves Formeau (27 kwietnia), a na finał wystąpią laureaci Konkursu z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Krzysztofa Kamińskiego (30 kwietnia).

Utworem obowiązkowym w III etapie w grupie starszej jest napisany specjalnie na tę okazję Koncert na saksofon altowy i orkiestrę Grzegorza Duchnowskiego. Kompozycja ta zostanie zaprezentowana także podczas Koncertu Laureatów.

Konkurs ma na celu popularyzację saksofonu klasycznego poprzez spotkanie młodych wirtuozów tego instrumentu różnych narodowości. Wyjście naprzeciw potrzebie takiej konfrontacji ma służyć podniesieniu poziomu wykonawstwa muzyki saksofonowej w Polsce.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W piątek, 24 kwietnia 2015 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 25 kwietnia 2015 roku o godz. 18.00 na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpi młody wirtuoz skrzypiec, Aleksander Daszkiewicz.

Występ 21-letniego skrzypka z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii jest dla niego nagrodą specjalną za zwycięstwo w III Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Eugenii Umińskiej w Akademii Muzycznej w Krakowie, jaki odbył się w listopadzie 2014 roku. Dla krakowskiej publiczności, przed którą wielokrotnie już występował, artysta wykona I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego.

Program wieczorów otworzy Chaconne na orkiestrę smyczkową – część dopełniająca Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego, powstała na wieść o śmierci papieża Jana Pawła II w 2005; zaś zwieńczy – VI Symfonia patetyczna h-moll Piotra Czajkowskiego.

Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Tatsuya Shimono, japoński dyrygent, który swoją międzynarodową karierę rozpoczął w 2001 roku od zwycięstwa w 47. Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Besançon (2001). Jego debiutanckie występy z Orchestra dell’Accademia Nazionale de Santa Cecilia oraz z Orkiestrą Filharmonii Czeskiej w 2009 roku spotkały się z ogromnym uznaniem, co doprowadziło do rozpoczęcia przez dyrygenta współpracy z Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Stuttgarcie w 2010 roku. Od 2006 roku Tatsuya Shimono jest dyrygentem gościnnym Yomiuri Nippon Symphony Orchestra.


25 kwietnia 2015 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się premiera Otella w inscenizacji i reżyserii Marka Weissa pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego, ze scenografią Hanny Szymczak.

To opowieść o starości i walce z jej skutkami. Otello jest charyzmatycznym przywódcą, bohaterem i nieustraszonym bojownikiem, który znalazł się w zwrotnym punkcie swojej drogi życiowej, kiedy kariera, władza i wierność związanych z nim ludzi ulegają gwałtownej erozji i okazują się wartościami równie nietrwałymi jak zdrowie, moc fizyczna i oddanie ukochanej kobiety.


XXII Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach od 25 kwietnia do 10 maja 2015 roku. To impreza o międzynarodowej renomie i największe tego typu wydarzenie w Polsce, będące przeglądem najciekawszych realizacji krajowych i zagranicznych teatrów muzycznych.

Festiwal zainauguruje premiera legendy dramatycznej Potępienie Fausta Hectora Berlioza w reżyserii Macieja Prusa, przygotowana przez gospodarzy – zespół Opery Nova w Bydgoszczy. W kolejnych dniach obejrzymy i wysłuchamy spektakle: Opery Krakowskiej - Miłość do trzech pomarańczy Siergieja Prokofiewa w reżyserii Michała Znanieckiego (28 kwietnia), Teatru Wielkiego w Poznaniu – fantastyczną operę komiczną Cyberiada Krzysztofa Meyera w reżyserii i choreografii Rana Arthura Brauna (30 kwietnia), Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie – balet Don Kichot Leona AloisiusaLudwiga Minkusa do libretta i w choreografii Mariusa Petipy (3 maja), Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie – operę Otello Giuseppe Verdiego (6 maja), czy Państwowej Opery w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji – operę Krutniawa Eugena Suchoňa (8 maja). Festiwal zakończą dwa przedstawienia baletowe chińskiego Teatru Baletowego Suzhou, przygotowane na podstawie muzyki do opery Carmen Georgesa Bizeta i Rodiona Szczedrina (9 i 10 maja).

Szczegółowy program Festiwalu - na stronie: www.opera.bydgoszcz.pl