Polmic - FB

calendar of events

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

20 listopada 2015 roku zostanie zainaugurowana „multijubileuszowa” X edycja śląskiego Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, celebrująca okrągłe rocznice urodzin mistrzów baroku – Bacha, Haendla, Scarlattiego oraz samego patrona festiwalu. W programie aż szesnaście różnorodnych repertuarowo koncertów z udziałem wybitnych gości z kraju i ze świata. Festiwal potrwa do 6 grudnia 2015 roku.

Tegoroczna edycja śląskiego festiwalu zapowiada się wyjątkowo spektakularnie, a wszystko za sprawą zbiegających się w roku 2015 rocznic urodzin: 330. w przypadku Bacha, Haendla i Scarlattiego oraz 350. jeśli chodzi o Gorczyckiego. Podkreślając tę niebywałą zbieżność organizatorzy nadali wydarzeniu podtytuł „Jubileusz Baroku – Baroque Jubilee”. Pomimo postawienia baroku oraz czterech ówczesnych „muzycznych wieszczów” w centrum zainteresowania, program nie ogranicza się do wykonań historycznych, a wręcz kipi mnogością kontekstów i powiązań, niejednokrotnie przekraczając granice czasu i przestrzeni.

Muzyka czterech głównych bohaterów tegorocznego festiwalu styka się z twórczością klasyków wiedeńskich, Debussy’ego, Góreckiego, Pendereckiego, a nawet Możdżera. Na scenach Śląska i Krakowa spotykają się znakomici soliści i zespoły: Richard Galliano, Concerto Köln, German Brass, Rainer Honeck, London Baroque, Paul Goodwin, Patrick Gallois, Iwona Sobotka, Camerata Silesia, Octava Ensemble oraz orkiestry: AUKSO, Capella Cracoviensis, NOSPR czy współorganizator tegorocznego festiwalu – Sinfonietta Cracovia.

W ramach festiwalu kontynuowane jest także zapoczątkowane rok temu przedsięwzięcie rejestracji dzieł wszystkich patrona festiwalu – Gorczycki in extenso. Głównym celem tej inicjatywy jest promocja spuścizny kompozytora w wymiarze europejskim, zarówno wśród amatorów, jak i profesjonalistów, oraz włączenie jego dzieł do globalnego repertuaru. W tym roku do grona popularyzatorów Gorczyckiego dołączą tacy wykonawcy jak: Concerto Köln, London Baroque, Capella Cracoviensis, Camerata Silesia i Octava Ensemble.

Więcej informacji – na stronie: www.gorczycki.pl

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu - Plik PDF


Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na czytanie Kosmopolity i Umowy Mariana Hermana z muzyką na żywo, będące finałem rocznego cyklu „Chopin na 250-lecie teatru publicznego w Polsce”. Wydarzenie odbędzie się 1 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Muzeum Fryderyka Chopina. Wstęp wolny.

Dwie miniatury teatralne Mariana Hemara. Dwa zupełnie różne momenty w życiu Chopina. W Kosmopolicie poznajemy kompozytora podczas pierwszych tygodni emigracji. W skąpanym w deszczu Wiedniu, przepełniony nadziejami Chopin boleśnie zderza się z nieprzyjazną rzeczywistością: zmaga się z samotnością w obcym kraju, bezskutecznie wyczekuje listów z ojczyzny, w której dopiero co wybuchło powstanie listopadowe. Przede wszystkim jednak doświadcza na własnej skórze upokarzającej walki o przetrwanie, próbując zarobić jakiekolwiek pieniądze na życie. Umowa przenosi nas z kolei do Paryża kilkanaście lat później. Znajdujący się u szczytu sławy Chopin niemoże opędzić się od oznak uwielbienia salonów i ciągłych propozycji wydawców. Do swojego mieszkania zaprasza walczącego z biedą i odrzuceniem Cypriana Norwida. Pozornie niewinne spotkanie szybko zamienia się w pełną niedomówień, ambicjonalną grę.

Marian Hemar, satyryk i dramatopisarz, był zainteresowany zarówno chwilami odurzającego sukcesu Chopina, jak i momentami kryzysu, pozwalającymi odsłonić zupełnie inne oblicze kompozytora. Z charakterystycznym dla siebie humorem i lekkością, Hemar pokazuje Chopina jako ofiarę społecznych oczekiwań, poddaną ciągłej presji sukcesu. Dzięki takiemu spojrzeniu Kosmopolita i Umowa to wciąż aktualny dyptyk o sytuacji artysty w świecie ciągłej konsumpcji, a także wnikliwa satyra na bezwzględny rynek sztuki.

Pod opieką reżyserską Szymona Waćkowskiego wystąpią: Piotr Ligienza, Jacek Poniedziałek i Marta Marzęcka. O oprawę muzyczną zadba Natalia Czekała. Za prowadzenie cyklu odpowiada Katarzyna Marzęcka.


1 grudnia 2015 roku rusza sprzedaż biletów na trzy wyjątkowe koncerty związane z 206. rocznicą urodzin Fryderyka Chopina. Organizatorem wydarzeń, które odbędą się w dniach 1 i 2 marca 2016 roku, jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Dokładnie w południe 1 marca 2016 rku muzyka Chopina zabrzmi na antenie Programu 2 Polskiego Radia, które transmitować będzie bezpośrednio z Żelazowej Woli recital Tobiasa Kocha. Znakomity niemiecki pianista, specjalista od wykonawstwa historycznego, ulubieniec słuchaczy festiwali Chopin i jego Europa, zagra na fortepianie Broadwooda z 1853 roku  – najnowszym nabytku Instytutu, stanowiącym cenne uzupełnienie kolekcji modeli fortepianów, na których grał Chopin. Instrument ten został po raz pierwszy zaprezentowany właśnie w radiowym recitalu Tobiasa Kocha z miejsca urodzin Chopina, 11 listopada 2015 roku.

O godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się nadzwyczajny recital zwycięzcy ostatniego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Seong-Jin Cho (na zdjęciu). W tym dniu fenomenalny koreański pianista, którego po październikowym tryumfie chce usłyszeć cały świat, powróci do Warszawy. Jego marcowy recital połączony będzie z promocją albumu płytowego zawierającego nagrania występów konkursowych w ramach Błękitnej Serii wydawanej przez NIFC – cyklu portretów najciekawszych osobowości Konkursów Chopinowskich.

2 marca 2016 roku w Filharmonii Narodowej odbędzie się recital drugiego tryumfatora ostatniej edycji Konkursu, Charlesa Richarda-Hamelina, kanadyjskiego pianisty, który wyróżniony został także Nagrodą Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty. Także jego „portret Konkursowy” w Błękitnej Serii będzie już wówczas dostępny na rynku.

Marcowe koncerty najlepszych pianistów Konkursu Chopinowskiego są jednocześnie swego rodzaju zapowiedzią wielkich wydarzeń artystycznych 12. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i jego Europa. Już w sierpniu usłyszymy w Warszawie wszystkich laureatów – a niektórych nawet kilkakrotnie, również w Żelazowej Woli.

Sprzedaż biletów na stronie www.bilety.nifc.pl oraz w kasach Muzeum Fryderyka Chopina.

Read more


Na przełomie listopada i grudnia 2015 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie ukazała się książka Marii Peryt zatytułowana Postmodernizm się skończył. Autorka przedstawia w swojej pracy cechy Generacji Młoda Warszawa w odniesieniu do idei postmodernizmu.

Prowokujący tytuł książki z jednej strony nawiązuje do szeroko pojętej sytuacji współczesnej, XXI-wiecznej kultury muzycznej, z drugiej zaś stanowi stwierdzenie, będące punktem wyjścia do prezentacji grupy młodych polskich kompozytorów, których twórcze założenia i ich dźwiękowe realizacje pozwalają mówić o wspólnocie pokoleniowej – pisze w przedmowie prof. Zbigniew Skowron i dodaje – Obraz ich twórczości wpisany jest w perspektywę postmodernizmu, nakreśloną poprzez odwołania do czołowych przedstawicieli tej orientacji kulturowej i ich głównych założeń. Odniesienia te służą jednak wykazaniu, że propozycje młodych twórców warszawskich przyniosły przełom w dominującej w kilku ostatnich dekadach estetyce i poetyce postmodernizmu, z jej nieskrępowaną grą konwencji; co więcej – są również przejawem ich dystansu wobec wcześniejszych jeszcze wzorców modernistycznych, ukształtowanych przez powojenną awangardę.

Książka przedstawia Generację Młoda Warszawa, którą współtworzą urodzeni po 1980 roku czterej kompozytorzy: Tomasz Jakub Opałka, Dariusz Przybylski, Paweł Przezwański i Wojciech Błażejczyk. Estetyczną kanwę książki stanowi wpisanie przedstawicieli tej grupy w kontekst postmodernizmu oraz wyprowadzone stąd wnioski. Publikacja jest cennym dokumentem kształtującej się na naszych oczach polskiej twórczości muzycznej XXI wieku, do której tak znaczący i bogaty wkład wnoszą młodzi twórcy w ośrodku warszawskim.

Więcej informacji – na stronie: www.wydawnictwa.chopin.edu.pl/index.php?ki=150

Read more


Capella Cracoviensis zaprasza na matinée – cykl koncertów edukacyjnych dla juniorów i seniorów. Jesienne matinée to dziewięć koncertów rozpiętych między 7 października a 9 grudnia 2015 roku, koncertów, które wprowadzają w świat muzyki klasycznej, od renesansu po romantyzm.

W teatrze będącym częścią miasta-ogrodu, wspaniałego kompleksu szpitalnego w Kobierzynie – wpisanego do rejestru zabytków miejsca o atmosferze kurortu, powstałego z początkiem XX wieku. Zawsze w środy, o godz. 11:00. Dzięki programowi Kultura Dostępna realizowanemu przez Narodowe Centrum Kultury wstęp na wszystkie matinées jest bezpłatny.

Cykl matinée jest okazją do spotkań z artystami, uczestnictwa w kulturze, poszerzenia wiedzy o europejskim dziedzictwie i, nade wszystko, kontaktu z muzyką na najwyższym poziomie.

ZOBACZ: program koncertów


W dniach 21 listopada – 5 grudnia 2015 roku odbędzie się XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”, w ramach którego publiczność będzie miała okazję uczestniczyć w pięciu koncertach: w Sali Kameralnej NOSPR – 21 i 25 listopada o godz. 19.30, a następnie w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – 29 listopada o godz. 18.00 oraz 2 i 5 grudnia o godz. 19.00.

Idea tegorocznej edycji Festiwalu to Mistrz i uczeń, a wraz z nią pytanie: czy ta relacja to wyzwanie czy anachronizm? Czy mentoring to innowacja, trend czy może znak naszych czasów? Artyści spróbują to prześledzić – w różnych epokach, stylach i kierunkach. W takiej formule mieści się twórczość kompozytorów pochodzących z bliskich i odległych kręgów kulturowych i stylistycznych, począwszy od Polski, przez Rosję, Francję i Anglię, po Amerykę Południową. Tegoroczny festiwal składa się z przykładów tej relacji w osobach i utworach takich kompozytorów, jak: Ginastera – Piazzolla, Voughan-Williams – Ravel, Mendelssohn – Gade, Bridge – Britten, MaliszewskiLutosławski, Gliére – Prokofiew i Miaskowski. W niektórych jednak przypadkach okazuje się, że to uczeń stał się mistrzem, że przerósł nauczyciela. Nazwisko tego drugiego popadłoby w zapomnienie, gdyby nie jego fenomenalny student. A zatem Mistrz i uczeń, nauczyciel – mistrz jest chyba słusznym rozwinięciem tytułu tegorocznej edycji Festiwalu.

W obsadzie wykonawczej młodość również zderzy się z doświadczeniem. Na jednym z koncertów studenci wystąpią razem z nauczycielami. Do grona tegorocznych gości zaproszeni zostali zarówno młodzi artyści, laureaci licznych konkursów i przesłuchań (Szczepan Kończal - pianista, Julia Łopuszańska – studentka w klasie harfy katowickiej AM), jak i akademickich profesorów o imponującym dorobku estradowym i dydaktycznym (Maria Szwajger-Kułakowska, Tomasz Miczka, Tomasz Strahl). Spośród dwóch Oktetów, które znalazły się w programie – Nielsa Gade i Rheinholda Gliére’a – pierwszy wykonany zostanie przez Kwartet Śląski z młodym angielskim Kwartetem Jubilee, w drugim natomiast z gospodarzami wystąpi Kwartet Camerata.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej...


Koncerty współczesnej muzyki polsko-włoskiej zatytułowane Kwartet Kwartetów odbędą się 15 listopada 2015 roku w Centrum Artystycznym Fabryka Trzciny na warszawskiej Pradze (ul. Otwocka 14) oraz 2 grudnia 2015 roku w Mediatece Start-Meta w Warszawie (ul. Szegedyńska 13A).

Wydarzenie organizowane jest dzięki współpracy Fundacji Ensemblage oraz włoskiego stowarzyszenia kompozytorow Cluster. Oba ugrupowania promują muzykę współczesną (kameralną, operową, teatr instrumentalny) oraz powiązanych z nią utalentowanych wykonawców. Współpraca między Cluster i Ensemblage zaowocowała już koncertami z polską muzyką w takich włoskich miastach jak Lucca czy Genua, a prezentowana była przez włoskie zespoły kameralne.

Podczas koncertów wykonane zostaną utwory czterech kompozytorów młodego pokolenia: Girolamo Deraco (Citta Fantastica), Claudio Jose Boncampagni (Cordes), a także Marcina Piotra Łopackiego (Kwartet smyczkowy op. 45) i Andrzeja Karałowa (Kwartet smyczkowy). Kompozycje prezentują szeroki wachlarz stylistyczny: od ekspresjonizmu przez sonoryzm, aż po punktualizm. Repertuar zostanie wykonany przez Two plus 2 Quartet, złożony z młodych, ale doświadczonych i wielokrotnie nagradzanych instrumentalistów związanych z Ensemblage.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


2 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18) odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Music +”. Wystąpi zespół Bez Zobowiązań w składzie: Robert Marcinkowski (gitara, śpiew), Grzegorz Śmiałowski (gitara, śpiew), Marco Trimboli (perkusja). Wstęp wolny.

Ścieżki Roberta i Grzegorza zetknęły się w 1995 roku w chatce na Niemcowej w Beskidzie Sądeckim i jak do tej pory nierozerwalnie przeplatają się muzycznie, tworząc nieformalną grupę Bez Zobowiązań. W 2004 roku nagrali płytę Szałosolot z towarzyszeniem innych muzyków, łącznie w siedmioosobowym składzie. W 2014 roku dołączył do nich Marco, który od razu zdobył sympatię publiczności. Zespół ma na swym koncie utwory poezji śpiewanej do tekstów własnych, jak i innych, mniej lub bardziej znanych poetów. Podczas grudniowego koncertu zabrzmią między innymi takie piosenki, jak: Landrowerowa serenada, Uwielbiam przełęcze, Kocham Cię Zimo, Czekaj mnie, Wieczorna chandra, Szałosolot, Niewiele drogi już w nas.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


3 grudnia 2015 roku o godz. 20.00 w siedzibie Mózgu Powszechnego w Teatrze Powszechnym w Warszawie (ul. Zamoyskiego 20) odbędzie się koncert tria Cybulski/Górczyński/Pałosz, podczas którego prawykonany zostanie utwór MORPH na wiolonczelę, klarnet basowy i komputer. Wstęp wolny.

Zaawansowane wykorzystanie live electronics jako narzędzia tworzącego strukturę utworu wydaje się być naturalnym i jednym z ważniejszych kierunków rozwoju muzyki współczesnej. Kompozycja autorstwa Krzysztofa Cybulskiego będzie efektem integracji technologii cyfrowej ze strukturą muzyki, stanowiąc spójne dzieło, zarówno od strony konceptualnej, jak i percepcyjnej. Utwór na klarnet basowy, wiolonczelę i live electronics jest kolejnym krokiem autora w stronę pogłębiania integracji live electronics z pozostałymi elementami kompozycji. Punktem wyjścia jest zjawisko tonów kombinacyjnych, wykorzystywane już do celów muzycznych np. przez Clarence’a Barlowa.

Pierwsze próby automatycznego tworzenia trzeciego, środkowego głosu w oparciu o zjawiska akustyczne zachodzące między liniami melodycznymi dwóch instrumentów, Cybulski podjął w swojej kompozycji ABBBEEEIKKR z 2013 roku. Planowany utwór rozwija tę ideę, czyniąc z niej centralny element kompozycji.

Kompozycja eksplorować będzie różne formy muzycznego dialogu między wiolonczelą a klarnetem basowym, uzupełniane trzecim głosem, generowanym w czasie rzeczywistym przez oprogramowanie (napisane specjalnie do tego celu przez kompozytora). Ów trzeci głos będzie pełnił rolę „mediatora” pomiędzy wiolonczelą a klarnetem basowym.

Przygotowania do prawykonania będą kolejną okazją do współpracy Krzysztofa Cybulskiego z wybitnymi instrumentalistami: wiolonczelistą Mikołajem Pałoszem oraz klarnecistą Michałem Górczyńskim. Z oboma muzykami kompozytor miał już okazję współpracować przy swoim projekcie muzyczno-technologicznym Spectral Score, z Mikołajem Pałoszem również podczas prawykonania kompozycji ABBBEEEIKRR oraz w eksperymentalnym trio, współtworzonym z kompozytorem Sławomirem Wojciechowskim.

Prawykonanie kompozycji Krzysztofa Cybulskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert zostanie powtórzony 8 grudnia 2015 roku w klubie Alchemia w Krakowie (ul. Estery 5).

Read more


Kolejny koncert z cyklu „Dziesięć spojrzeń na Chopina” odbędzie się 3 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (ul. Elektoralna 12). W ramach spotkania zatytułowanego Chopin w zwierciadle swoich listów wykład wygłosi muzykolog, dziennikarz muzyczny Programu II Polskiego Radia, dr Kacper Miklaszewski. Przy fortepianie zasiądzie laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych Zbigniew Raubo, który wykona wybrane Preludia op. 28, Impromptu Fis-dur op. 36, 4 Mazurki op. 41 oraz Fantazję f-moll op. 49.

Z listów Chopina wiele możemy dowiedzieć się o jego codziennych sprawach, relacjach z bliskimi, niedomaganiach fizycznych i chorobach, zmaganiach z życiem – ale stosunkowo niewiele o samej twórczości. Chopin w listach był bardzo pragmatyczny, pisał zwięźle, często z humorem, a o swoich utworach lakonicznie. Stosunkowo najwięcej możemy się dowiedzieć z młodzieńczych listów do Tytusa Wojciechowskiego. Jemu zwierza się ze swoich tajemnic, pisząc o zaszyfrowanych uczuciach ukrytych w skomponowanych utworach. To z tych listów pochodzą słowa o Koncercie f-moll, powtarzane przez wszystkich komentatorów: „ja już może na nieszczęście mam swój ideał, któremu wiernie, nie mówiąc z nim już pół roku służę, który mi się śni, na którego pamiątkę stanęło adagio od mojego koncertu", odnoszące się do młodzieńczej miłości Chopina – śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej.

Nowemu spojrzeniu na Chopina – z innej strony (czy raczej z innych stron) poświęcony jest cykl comiesięcznych spotkań w Mazowieckim Instytucie Kultury zatytułowany „Dziesięć spojrzeń na Chopina”. Jest to połączenie krótkich recitali chopinowskich z wykładami specjalistów z różnych dziedzin (od filozofii do muzykologii) dotyczącymi kwestii miejsca Chopina w szeroko pojętej kulturze.

Read more


4 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu (ul. Partyzantów 2) odbędzie się koncert symfoniczny, który poprowadzi Maciej Wierzchoń – dyrygent-rezydent Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu w sezonie 2015/2016.

W roli solistów wystąpią wiolonczelista Tomasz Strahl oraz sopranistka Natalia Brodzińska, partie elektroniki wykona Marcin Gumiela i Kamil Kęsa. W programie: Koncert na wiolonczelę, orkiestrę smyczkową i dźwięki elektroniczne (2014) Marcina GumieliWariacje rococo na wiolonczele i orkiestrę Piotra Czajkowskiego, Koncert na sopran koloraturowy i orkiestrę Reinholda Ernsta Glierego oraz Noc na Łysej Górze Modesta Musorgskiego.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent” oraz „Kompozytor-rezydent”.
 

Read more


W dniach od 20 listopada do 4 grudnia 2015 roku wiolonczelista Marcin Zdunik i pianista Aleksander Dębicz zaprezentują w polskich salach koncertowych „Nową podróż zimową” –autorski projekt nawiązujący do cyklu pieśni Franciszka Schuberta. Koncerty odbędą się w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach oraz Filharmonii Kaliskiej.

Artyści znani są jako wykonawcy muzyki klasycznej, jednak w swych najnowszych przedsięwzięciach realizują potrzebę wyjścia poza ograniczenia wynikające z zapisu nutowego utworów, ukazując, że ich wspólną pasją jest improwizacja. „Nowa podróż zimowa” stanowi symboliczną wędrówkę przez różne odcienie muzycznego romantyzmu. Wyruszając w nią, wykonawcy chcą odpowiedzieć na dojmujący brak romantycznej ekspresji w komponowanej obecnie muzyce. Program zbudowany został wokół formy pieśni, ale potraktowanej niekonwencjonalnie. Muzycy nawiązali bowiem do idei „pieśni bez słów”, w której głos ludzki zastępuje instrument.

Duet Zdunika i Dębicza rozpoczął działalność w 2014 roku, przygotowując projekt „Bach. Chorały. Improwizacje”, w którym ukazał nowatorskie spojrzenie na preludia chorałowe niemieckiego mistrza. Koncerty spotkały się z zainteresowaniem publiczności i wielu organizatorów życia muzycznego w Polsce. W ślad za nimi przyszło zamówienie na program oparty na muzyce Fryderyka Chopina, zaprezentowany podczas „Chopiniany – 13. Dni Fryderyka Chopina” w Płocku we wrześniu 2015 roku. „Nowa podróż zimowa” to już trzeci z projektów artystów.

Więcej informacji – na stronie: www.muzyczneaspiracje.pl/artysci/zdunik-debicz-duo


4 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Katedrze Polowej Wojska Polskiego w Warszawie odbędzie się koncert w ramach II Sympozjum naukowego „Polska muzyka sakralna – tradycja i nowoczesność”.

Wystąpi Chór Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego, sopranistki Aleksandra Resztik i Joanna Łukaszewska oraz organiści: Łukasz Farcinkiewicz, Adrian Gala, Michał Markuszewski, Piotr Wilczyński, Kinga Witczak. W programie znajdą się utwory Mariana Borkowskiego, Łukasza Farcinkiewicza, Kazimierza Jurdzińskiego, Jana Krutula, Pawła Łukaszewskiego, Romana Maciejewskiego, Jana Maklakiewicza, Stanisława Moryto, Mariana Sawy oraz improwizacje organowe na temat pieśni adwentowych.

Organizatorem koncertu jest Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca oraz Zakład Muzyki Kościelnej.

Read more


5 grudnia 2015 roku w godz. 10.00-15.00 Opera Krakowska zaprasza na Dzień Otwarty, którego hasłem przewodnim będzie Opera pokoleń – Opera bez granic. Tegoroczne spotkanie z publicznością organizatorzy dedykują zarówno widzom dorosłym, jak i dzieciom oraz młodzieży, chcąc pokazać, że krakowski teatr jest miejscem łączącym pokolenia, gdzie tradycja spotyka się z nowoczesnością.

Widzowie będą mieli okazję przyjrzeć się od kulis pracy w operze i zwiedzić miejsca na co dzień niedostępne dla publiczności. Otwarte próby, pokaz technologii sceny, spotkania z artystami, zwiedzanie pracowni oraz magazynów dekoracji, pozwoli widzom na odkrycie bogactwa i różnorodności zawodów i pasji pracowników Opery Krakowskiej.

Na Dużej Scenie będzie można przyjrzeć się otwartej lekcji Zespołu Baletu Opery Krakowskiej oraz otwartej próbie do spektaklu baletowego Dziadek do orzechów. Zarówno lekcję, jak i próbę poprowadzi Victor Korpusenko przy akompaniamencie Ludmiły Tułacz. Odbędzie się również pokaz technologii sceny do spektaklu Dziadek do orzechów, który poprowadzi Marek Grabowski, a zrealizują: Piotr Ropek, Krzysztof Wędziński i Krzysztof Klocek. Na Sali Kameralnej będzie można obejrzeć otwartą próbę generalną spektaklu edukacyjno-muzycznego dla dzieci Profesor Wiolinek i biały żaglowiec, prowadzoną przez reżysera i autora spektaklu Pawła Wójtowicza, a na Sali Prób Marek Kluza poprowadzi otwartą próbę Chóru Dziecięcego.

Gościem wydarzenia z cyklu „Spotkania w Operze. PORANKI”, tym razem pod hasłem W co ubrać Dziadka do orzechów?, będzie scenograf Marek Grabowski. Rozmowę poprowadzi Anna Adamus (Antresola). Kolejnym punktem programu, który z pewnością zainteresuje zarówno dzieci, jak i dorosłych będzie pokaz charakteryzacji postaci z opery Madama Butterfly prowadzony przez Grażynę Maślankowską (Antresola). Gośćmi spotkania Opera pokoleń – Opera bez granic, które odbędzie się na Sali Prób będą soliści śpiewacy – Monika Korybalska, Andrzej Biegun i Krzysztof Kozarek oraz soliści baletu - Mizuki Kurosawa i Dzmitry Prokharau. Rozmowę poprowadzi Alicja Myśliwiec, redaktor Radia RMF Classic.

Bezpłatne wejściówki będzie można odbierać w Kasie Opery Krakowskiej od 28 listopada 2015 roku od godziny 10.00. Jedna osoba może otrzymać maksymalnie dwie wejściówki na każde wydarzenie.

Read more


W Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w dniu 5 grudnia 2015 roku o godz. 20.00 odbędzie się Koncert kompozytorski, podczas którego można będzie usłyszeć między innymi prawykonania dwóch utworów autorstwa wrocławskich kompozytorów, pedagogów AMKL.

Publiczność będzie miała okazję usłyszeć po raz pierwszy Koncert na gitarę nr 2 Roberta Kurdybachy oraz Dark matter – Koncert fletowy na orkiestrę z elektroniką Sebastiana Ładyżyńskiego. W programie znajdzie się ponadto utwór Po-wer Michała Mocy. Wystąpi Sound Factory Orchestra Awangardowa Orkiestra Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod batutą Roberta Kurdybachy oraz Łukasz Długosz (flet) i Waldemar Gromolak (gitara). Organizatorem koncertu jest Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Wstęp na koncerty po okazaniu bezpłatnej karty wstępu, którą można odebrać w recepcji Budynku E AMKL. Liczba miejsc ograniczona.

Read more


5 grudnia 2015 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie (ul. św. Tomasza 43) odbędzie się koncert zatytułowany RelationaleMusik, prezentujący twórczość Piotra Peszata. Wstęp wolny.

Począwszy od drugiej połowie XX wieku Kraków stanowi wiodący ośrodek kompozytorski w perspektywie ogólnopolskiej, a nawet międzynarodowej. Tradycja ta trwa chlubnie po dziś dzień, a reprezentują ją młodzi kompozytorzy, których twórczość zostaje doceniona podczas licznych międzynarodowych konkursów kompozytorskich i festiwali muzyki współczesnej nie tylko w Polsce. Do grona młodych krakowskich twórców zalicza się Piotr Peszat, doktorant krakowskiej uczelni muzycznej, którego utwory wykonają muzycy zebrani w zespole o intrygującej nazwie Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

W programie: Duck and Cover na amplifikowaną wiolonczelę i wideo (2015), Even More Glory [????] of the Human Voice na pianistkę, aktorkę i wideo (2015), Birth of Venus na amplifikowaną wiolonczelę, dowolny instrument smyczkowy i sampler (2015), Peszat’s got Talent na zespół kameralny, sampler i wideo (2015), Ririchiyo na zespół kameralny i sampler (2014-15), $w33t na amplifikowany fortepian i wideo (2015).

Read more


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kolejny koncert z cyklu „BACH 200 UW – 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego”, który odbędzie się w sobotę 5 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. Solidarności 74).

Podczas koncertu zabrzmią kantaty BWV 106 „Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit” oraz BWV 150 „Nach dir, Herr, verlanget mich”. Oba te dzieła łączy rozbudowana partia chóralna, stąd najważniejszym bez wątpienia wykonawcą koncertu będzie Chór Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, który dodatkowo zaprezentuje się w motecie BWV 227 „Jesu, meine Freude”. Partie solowe w kantatach także wykonają soliści Chóru. Chór SGH i zespół instrumentów barokowych poprowadzi Tomasz Hynek.

Koncert organizowany jest przez Biuro Promocji UW we współpracy z Instytutem Muzykologii UW i Fundacją Uniwersytetu Warszawskiego, pod patronatem medialnym Programu 2 Polskiego Radia. Koncerty cyklu „BACH 200 UW”, które w latach 2013–2015 odbywały się dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, są elementem obchodów Jubileuszu 200-lecia Uniwersytetu Warszawskiego.

Wstęp wolny.

Read more


W ramach ostatniej w tym roku odsłony cyklu „Jeszcze polska muzyka...” wystąpi Szymon Nehring – jedyny polski finalista XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą światowej sławy tenora i dyrygenta José Cury. Finałowy koncert odbędzie się 6 grudnia 2015 roku o godz. 19.30 w Centrum Kongresowym ICE Kraków (ul. Konopnickiej 17).

Słynący z wyrazistych przedstawień operowych bohaterów, a jednocześnie odnoszący duże sukcesy jako dyrygent i kompozytor, José Cura po raz pierwszy wystąpił z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w maju tego roku. W ramach koncertu inaugurującego Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari artyści wykonali monumentalną II Symfonię c-moll „Zmartwychwstanie” Gustawa Mahlera.

Ponowna współpraca dyrygenta z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej zaowocuje wykonaniem Koncertu fortepianowego c-moll nr 2 op. 18 Sergiusza Rachmaninowa, Symfonii e-moll op. 7 „Odrodzenie” Mieczysława Karłowicza oraz Rapsodii na tematy Mołdawskie Mieczysława Weinberga, twórcy wciąż jeszcze mało znanego w Europie i na świecie. Solistą wieczoru będzie młody, choć odnoszący już duże sukcesy na międzynarodowych estradach pianista Szymon Nehring, którego zmagania w finale Konkursu Chopinowskiego śledziła cała Polska.

Prezentacja najbardziej wartościowych, choć niejednokrotnie zapomnianych utworów polskiej muzyki symfonicznej, w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej – to idee programu „Jeszcze polska muzyka...”, którego celem jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej. Cykl realizowany jest pod patronatem Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji – na stronie: www.akademiabeethovenowska.pl


W niedzielę 6 grudnia 2015 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert wieńczący obchody jubileuszu 50-lecia Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki.

Solowe i kameralne kompozycje akordeonowe wykonają studenci polskich uczelni muzycznych, m.in. Jędrzej Jarocki, Bartosz Kołsut, Stanisław Miłek, Inga Piwowarska, Dawid Rydz, Wojciech Ulanowski – akordeon; Klara Nowacka – flet, Łukasz Krzemiński – obój, Robert Agaciński – perkusja. Wystąpi także zespół akordeonowy w składzie: Michał Cholka, Krzysztof Grzegorzyca, Sławomir Kandziora, Filip Kawała, Krzysztof Klorek, Hubert Lutka, Łukasz Mirek, Łukasz Nowakowski i Paweł Sławiński.

W programie znajdą się utwory Jana Sebastiana Bacha, Zbigniewa Bargielskiego, Krzysztofa Bratasza, Kamila Cieślika, Piotra Czajkowskiego, Barbary Kaszuby, Modesta Musorgskiego, Wiaczesława Siemionowa i Rodiona Szczedrina.

Bezpłatne karty wstępu dostępne od 30 listopada 2015 roku w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00.


Koncert Sonus Universi w wykonaniu Chóru Polskiego Radia pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego odbędzie się 6 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Podczas wieczoru prawykonany zostanie utwór Sanctus Przemysława Zycha.

Czy nasz wewnętrzny świat pełen sprzecznych pragnień i duchowej walki posiada wspólne punkty z tym, co nas otacza? Czy na te egzystencjalne pytania znajdziemy wytłumaczenie w religii, nauce, albo w kulturze? Czy można znaleźć jakieś styczne pomiędzy tymi światami? Czy jest tutaj harmonia? Takie pytania stawia przed słuchaczami Chór Polskiego Radia, zapraszając do odbycia niezwykłej muzycznej podróży. Pierwsze utwory tego wieczoru – muzyka sakralna polskich twórców – prowadzą w głąb duszy. Kolejne to podróż sensu stricto, która rozpocznie się i zakończy w kosmosie. Doświadczając duchowej i realnej nieskończoności odkrywamy harmonię pomiędzy światem wewnętrznym i zewnętrznym, których piękno tylko muzyka potrafi tak wspaniale opisać i współtworzyć.

Poza wspomnianą premierą utworu Przemysława Zycha, w programie koncertu znajdą się takie kompozycje, jak: Magnificat Mikołaja Zieleńskiego, Kyrie Marka Jasińskiego, Psalmus 102 Pawła Łukaszewskiego, Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego, Nebulae (Mgławice) Aleksandra Kościówa, Mała suita kaszubska Szymona Godziemby-Trytka, Bachianas Brasileiras no 9 Hectora Villa-Lobosa, Ngana Stephena Leeka, Spheres Ola Gjeilo oraz The earth song Franka Tichelliego.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.

Read more


W niedzielę 6 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina odbędzie się koncert mikołajkowy Lato na bis, czyli zima nabiera „kolorów". Wieczór zostanie poświęcony twórczości Jerzego „Dudusia" Matuszkiewicza – autora muzyki do najbardziej znanych polskich seriali i filmów okresu PRL. Wystąpi kwartet Apertus i jego goście.

Apertus Quartet powstał w 2006 roku z inicjatywy artystek związanych z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Łódzkiej. Prócz klasycznych dzieł na smyczki zespół wykonuje utwory inspirowane jazzem czy muzyką ludową. – Pomysł tego koncertu wziął się chyba stąd, że jesteśmy sentymentalne – lubimy piosenki z tekstami Osieckiej i Młynarskiego, lubimy stare polskie filmy i muzykę do nich napisaną – mówi Marta Kalińska-Strasińska. – Doszła do tego fascynacja Kasi muzyką saksofonisty i jazzmana Jerzego Matuszkiewicza, którego kompozycje są obecne w wielu filmach powstałych w powojennej Polsce.

Jerzy Matuszkiewicz pisał też znakomite piosenki dedykowane prawdziwym legendom polskiej sceny – Helenie Majdaniec, Kasi Sobczyk, Kalinie Jędrusik, Hannie Banaszak. Niemal wszystkie jego tematy muzyczne stały się przebojami – mówi Maria Katarzyna Filipiak. – By dowieść ich ponadczasowości, prezentujemy je we współczesnych aranżacjach, a do wykonania piosenek zaprosiłyśmy Katarzynę Dąbrowską, młodą, lecz bardzo już utytułowaną i znakomicie śpiewającą aktorkę Teatru Współczesnego w Warszawie. Oryginalna barwa głosu Kasi doskonale współbrzmi z naszymi aranżacjami.

Wykonawcy: Katarzyna Dąbrowska – śpiew; Apertus Quartet w składzie: Marta Kalińska-Strasińska (I skrzypce), Paulina Wielgosińska (II skrzypce), Małgorzata Sowierka-Chmiel (altówka), Maria Katarzyna Filipiak (wiolonczela); Bartosz Stępień (kontrabas), Radosław Bolewski (perkusja).

W programie muzyka Jerzego „Dudusia" Matuszkiewicza: motyw muzyczny z serialu Czterdziestolatek; Mam ochotę na chwileczkę zapomnienia; Łagodnie płynę w twych ramionach; motywy muzyczne z komedii Poszukiwany, poszukiwana; Nie bądź taki szybki Bill z serialu Wojna domowa; Miłość złe humory ma z komedii Małżeństwo z rozsądku; motyw muzyczny z serialu Podróż za jeden uśmiech; Zakochani są wśród nas; La valse du mal; Jeszcze w zielone gramy.

Read more


W roku jubileuszu swojego 70-lecia  Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na 25. Portrety Kompozytorów. Podczas koncertów w dniach 7-8 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (ul. Elektoralna 12) zaprezentowane zostaną muzyczne sylwetki Piotra Komorowskiego i Sławomira Zamuszko.

Wystąpią znakomici soliści i kameraliści, m.in. Stanisław Miłek (akordeon), Julia Samojło (fortepian), Tomasz Strahl (wiolonczela), Łucja Szablewska-Borzykowska (mezzosopran) oraz duet Flute O’Clock i Kwartet Opium. W repertuarze znajdą się kompozycje, które udowadniają, że muzyka to sztuka zaangażowana, a potrzebę grania i słuchania dźwięków da się wytłumaczyć ważnymi względami społecznymi.

Six Persons, mimo pozornie ścisłych założeń formalnych, to w rzeczywistości odważny esej o masowym dostępie do kultury, ujętym w aspekcie kondycji mediów publicznych. Powiększające się rozwarstwienie dochodów obrazuje z kolei Europejczyk w Meksyku – mała fantazja na temat indiańskich melodii ludowych. Próbę zdefiniowania obszarów percepcji wspólnoty pokoleniowej podejmują aż dwie kompozycje na kwartet smyczkowy: Stroboskop oraz Rozkojarzenia. Natomiast Nasha Shkapa, z niemal wzorcowo dobranym parytetem gatunków (KotNosorożecDróbKrowaŚwinia), porusza bolesny problem wykluczenia (Żmija, Która Jest Innego Autorstwa, Ale Koniecznie Chciała Też Wystąpić).

Koncerty zostały zorganizowane we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przy wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Wydziału Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Wstęp wolny!

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


7 grudnia 2015 roku o godz. 19:00 w Auli Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Białymstoku (ul. Podleśna 2) odbędzie się premiera utworu Refleksy światła na sopran, fortepian i warstwę elektroniczną Pauliny Załubskiej. Kompozycję wykona Olga Rusin oraz Wojciech Świętoński.

Refleksy światła to nietypowy cykl pieśni bez słów, których ideą przewodnią jest odzwierciedlenie natury dźwięku oraz jego właściwości fizycznych. Głos sopranowy nawiązuje do refleksów świetlnych, których symboliczna treść nie stanowi konkretnej opowieści, a jedynie inspirację do stworzenia specyficznej sieci emocji muzycznych oraz ekspresji. Głos kobiecy, stanowiący podstawę brzmieniową całego utworu, kształtuje mistyczny świat dźwięków. Nie jest jedynie duet z tłem elektronicznym lecz trzy połączone światy brzmieniowe, przenikające się wzajemnie lub odbijające się od siebie jako refleksy.

Warstwa elektroniczna w dużej mierze opiera się na wcześniej nagranych brzmieniach fortepianu i sopranu oraz ich przetworzeniach. Paulina Załubska stara się poszukiwać nowych form wyrazu i jakości brzmieniowych oraz wykorzystywać te zdobycze z udziałem nowoczesnych technologii elektronicznych. Od dłuższego czasu fascynuje się stwarzaniem nowej przestrzeni brzmieniowej dla żywych instrumentów za pomocą łączenia ich z elektroniką, zarówno w utworach kameralnych (Climax na dwoje skrzypiec i warstwę elektroniczną), jak i orkiestrowych (Zegar czasu II na orkiestrę symfoniczną i elektronikę).

Organizatorem koncertu jest Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp wolny.


Program 2 Polskiego Radia oraz Ambasada Wielkiego Księstwa Luksemburga zapraszają 7 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na recital fortepianowy Francesco Tristano.

Ten niezwykły pianista i kompozytor, podczas jedynego koncertu w Warszawie, połączy świat muzyki dawnej – Bach i Frescobaldi – z własną muzyką współczesną. Jego fortepian zabrzmi jak barokowe organy i syntezator Mooga. Dla Francesco Tristano nie istnieją w muzyce żadne podziały. Gra Bacha, Frescobaldiego, Ravela, Cage’a, Berio, a obok własne kompozycje inspirowane elektroniką i techno, które tworzy pod okiem Carla Craiga oraz Moritza von Oswalda. Od lat występuje w największych salach koncertowych i jednocześnie w małych klubach.

Tristrano jest artystą wytwórni Deutsche Grammophon, dla której nagrywa płyty solowe, a ostatnio także w duecie z pianistką Alice Sarą Ott. W Deutsche Grammophon wydaje także, co rzadkie, autorskie utwory elektroniczne i remiksy.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.

Read more


Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na spotkanie promujące książkę Johna Rinka Chopin. Koncerty fortepianowe, które odbędzie się 7 grudnia 2015 roku o godz. 17.30 w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 1). O publikacji rozmawiać będą: John Rink, Aleksander Laskowski oraz Zofia Chechlińska. Spotkanie poprowadzi Kamila Stępień-Kutera. Wstęp wolny.

Według Zofii Chechlińskiej książka Johna Rinka jest pierwszym tak wszechstronnym omówieniem koncertów Chopina. Autor w interesujący i wyczerpujący sposób przedstawia źródła i perypetie związane z publikacją koncertów, ich recepcję w literaturze naukowej i krytycznej, a także wnikliwie omawia wybitniejsze zarejestrowane ich wykonania. W części analitycznej, poprzez porównanie z wcześniejszymi koncertami w stylu brillant, Rink wykazuje, jak bardzo – mimo zewnętrznych podobieństw – koncerty Chopina odbiegają od ówczesnych wzorów gatunku i udowadnia bezpodstawność zarzutów stawianych koncertom w piśmiennictwie. Dowodzi niezwykłej logiki emocjonalnej tych utworów, zwraca też uwagę na szereg specyficznych dla późniejszej twórczości kompozytora procedur, których zapowiedzi są w koncertach widoczne. Bardzo interesujące omówienie Allegro de concert op. 46 stanowi pierwszą monografię tego utworu. Praca Johna Rinka jest niezwykle przydatna dla muzykologów, ale przede wszystkim użyteczna dla muzyków-wykonawców, zawiera bowiem szereg umotywowanych wskazówek wykonawczych, wreszcie zaś – przybliża koncerty wszystkim miłośnikom sztuki Chopina.

Więcej informacji – na stronie: www.pl.chopin.nifc.pl/institute/events/news/id/3998

Read more


8 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Bibliotece Materiałów Orkiestrowych w Warszawie (ul. Fredry 8) odbędzie się spotkanie promujące książkę Renée Fleming Głos wewnętrzny. Autobiografia (The Inner Voice: The Making of the Singer).

To historia kiedyś nieśmiałej dziewczyny z północnej, prowincjonalnej części Stanów, która dziś swoim zmysłowym, dojrzałym głosem uwodzi publiczność m.in. w Royal Opera House w Londynie, Metropolitan Opera w Nowym Jorku i La Scali w Mediolanie. Jedna z najwybitniejszych śpiewaczek w swojej książce zabiera czytelników za kulisy operowego świata, aby odkryć przed nimi blaski i cienie życia artystki. W tej porywającej opowieści sopranistka urzeka szczerością osobistych wspomnień i bawi do łez przywoływanymi anegdotami.

Dyskusję na temat autobiografii Renée Fleming poprowadzi Barbara Schabowska, a wezmą w niej udział: Dorota Kozińska, Jacek Marczyński oraz tłumacz książki Janusz Ziolko. Fragmenty publikacji przeczyta Danuta Stenka. Książka trafi do księgarni 4 grudnia 2015 roku.


Autorski spektakl Wandy Warskiej w reżyserii Natalii Korczakowskiej – Hommage à Tadeusz Kantor – Istnienie Wspomnienia – zostanie zrealizowany 8 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 na Dużej Scenie Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie (ul. Karasia 2).

Wieczór dedykowany jednemu z najwybitniejszych artystów teatru, na podstawie libretta Wandy Warskiej, w formie otwartej, zawiera w sobie elementy teatru tańca, koncertu i czytania tekstów Tadeusza Kantora. W warstwie muzycznej wykorzystano utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Zygmunta Koniecznego, Andrzeja Kurylewicza i Krzysztofa Pendereckiego.

Występują: Małgorzata Walewska, Andrzej Jagodziński, Andrzej Wełmiński, Andrzej Seweryn, Wanda Warska, Edyta Herbuś, Anita Wach oraz tancerze. Choreografia – Mikołaj Mikołajczyk, oprawa wizualna – Jacqueline Sobiszewski, kostiumy – Marek Adamski, autor filmów – Andrzej Sapija.


Filharmonia Narodowa w Warszawie zaprasza na drugą odsłonę cyklu „Po prostu... Filharmonia!". W dniach 8-10 grudnia 2015 roku odbędzie się pięć koncertów w ramach Projektu 2: „1".

Jeden – liczebnik główny odpowiadający liczbie i cyfrze „1". Jego liczba mnoga – „jedni" – na potrzeby tej serii koncertów, jak znalazł! Wśród instrumentów, które automatycznie kojarzą się z liczbą „1", palmę pierwszeństwa dzierży pewnie fortepian, a w świecie muzyki baroku - klawesyn. Liczba solowych koncertów pianistów i klawesynistów jest absolutnie nie do pobicia. Solowe recitale skrzypcowe to już rzadkość większa, ale koncerty, w których „pierwsze (i jedyne) skrzypce" grają flet, cymbały czy lira korbowa to absolutny rarytas! A więc jeden wykonawca z jednym instrumentem – wszyscy w głównym świetle reflektorów i na pierwszym planie. Pierwsi i jedyni – może właśnie więc: jedni!

Read more


Panel dyskusyjny Wirtuoz: ciało/instrument, towarzyszący wystawie czasowej Wirtuoz, odbędzie się we wtorek 8 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 1). Wstęp wolny.

Wirtuoz to ciało grające. Co dzieje się z ciałem, gdy owładnie je muzyczna myśl? Przy dyskusyjnym stole spotkają się autorytety w dziedzinach antropologii, muzykologii, teatrologii i teorii performansu oraz filozofii muzyki, by razem z kuratorką wystawy czasowej rozmawiać o cielesności wirtuoza. Uczestnicy dyskusji: prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek, prof. dr hab. Jacek Wachowski, prof. dr hab. Anna Chęćka, dr Małgorzata Gamrat, Marta Tabakiernik. Prowadzenie: Paweł Siechowicz.

Wystawa czasowa Wirtuoz prezentowana od 2 października 2015 roku w Muzeum Fryderyka Chopina jest refleksją nad zjawiskiem XIX-wiecznej wirtuozerii fortepianowej w kontekście cielesności, duchowości i spektakularności. Wirtuozerię traktować można jako zmysłową rozrywkę, w której wykonawca staje się akrobatą w społecznym spektaklu, albo jako źródło doświadczania transcendencji – wirtuoz przeobraża się wówczas w szamana bądź wieszcza. Poszukiwanie źródeł tego fenomenu prowadzi nas od mitu o Apollinie i Marsjaszu poprzez różnorodne konteksty życia społecznego, a kluczową rolę odgrywają Fryderyk Chopin i Ferenc Liszt, którzy swą indywidualnością i geniuszem odmienili oblicze wirtuozerii.

Na wystawie prezentowane są między innymi rękopisy muzyczne Fryderyka Chopina, pochodząca ze zbiorów polskich i francuskich bogata ikonografia przedstawiająca największych wirtuozów fortepianu I połowy XIX wieku, metody i szkoły gry oraz przyrządy z epoki służące do ćwiczeń dłoni. XIX wiek to szczególny okres rozwoju nie tylko instrumentów, al. również sal koncertowych, sposobu postrzegania muzyki i niekiedy wyrafinowanych, a często niezbyt wybrednych gustów związanych z przemianami społecznymi początku doby nowoczesności.
 


9 grudnia 2015 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej odbędzie się koncert zatytułowany Mistrzowie kameralistyki. Wspólnota kultury, w ramach którego zestawione zostaną ze sobą utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta, Krzysztofa Pendereckiego oraz Janusza Bieleckiego.

Wśród wykonawców znajdą się wybitni soliści i kameraliści: Łukasz Długosz – flet, Krzysztof Leksycki – skrzypce, Ilona Nieciąg – altówka, Adam Klocek – wiolonczela. Podczas wieczoru zabrzmi Kwartet fletowy D-dur KV 285 (1777) W. A. Mozarta, Kwartet na klarnet i trio smyczkowe (1993) K. Pendereckiego z partią fletową opracowaną przez Łukasza Długosza oraz Wariacje na flet i trio smyczkowe "Kolory lata" (2012) J. Bieleckiego.


9 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 podczas koncertu z cyklu „Środa na Okólniku” w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wraz z Orkiestrą Kameralną UMFC pod batutą Roberta Kabary wystąpi rosyjski wiolonczelista Ivan Monighetti.

W programie: Roman PalesterNokturn na orkiestrę smyczkową, Joseph Haydn – I Koncert wiolonczelowy C-dur Hob. VIIb:1, Grażyna Bacewicz Koncert na orkiestrę smyczkową, Wojciech Kilar Preludium chorałowe, Orawa na orkiestrę kameralną.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 3 grudnia 2015 roku w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00 bądź przez stronę www.umfc.bilety24.pl.


9 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18) odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Music +”. Wystąpi zespół Artsemble w składzie: Błażej Kociuban – skrzypce, Ewa Szczepańska-Chwast – altówka, Krzysztof Sadłowski – wiolonczela, Piotr Kosiński – fortepian.

Artsemble to nie trio czy oktet, kwartet czy kwintet, ale tworzona przez młodych artystów grupa, która w założeniu ma się odnajdywać w różnych składach kameralnych. To wzajemne inspirowanie się w poszukiwaniu różnorodności na każdym kolejnym koncercie. To soliści-kameraliści pragnący dążyć do wyzwalania tkwiącej w partyturach istoty muzyki. To zespół muzyki kameralnej, który przede wszystkim chce czerpać radość ze wspólnego grania i przekazywania jej słuchaczom. W programie grudniowego koncertu znajdzie się Kwartet fortepianowy c-moll op. 61 Władysława Żeleńskiego oraz utwory solowe.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


W środę 9 grudnia 2015 roku o godz. 20.00 w Śródmiejskim Ośrodku Kultury w Krakowie (ul. Mikołajska 2) odbędzie się kolejna muzykoterapia organizowana przez ŚOK oraz Stowarzyszenie Fragile. W pierwszej części wieczoru Michał Górczyński zaprezentuje „Partytury codzienności”, natomiast w drugiej części odbędzie się tajemniczy koncert-niespodzianka „To się nie uda”. Wstęp wolny.

„Partytury codzienności” to edukacyjno-artystyczny happening solowy klarnecisty i kameralisty Michała Górczyńskiego. Występ będzie pierwszą w Krakowie prezentacją idei z pogranicza muzyki współczesnej, improwizacji, warsztatów rozwoju osobistego, terapii i edukacji – opisywanych przez artystę w felietonach z cyklu „Formy. Naturalna multimedialność”, publikowanych od kilku lat w kwartalniku „Fragile”.

Michał Górczyński w 2003 ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie. Uczest­niczył w Między­na­ro­dowych Kursach Muzyki Współ­czesnej w Darmstadt, gdzie prezentował swoje autorskie techniki wykonawcze na klarnecie basowym. Od 2008 pracuje nad posze­rzaniem możliwości brzmie­niowych tego instrumentu, współ­pracując z jednym z najlepszych polskich beat boxerów „Tik Takiem” Patrykiem Matelą. Od 2002 współ­tworzy zespół muzyki współ­czesnej Kwartludium, z którym występował na takich festi­walach, jak Audio Art, Warszawskie Spotkania Muzyczne, „Warszawska Jesień”, Ultrashall w Berlinie. Od 1998 zajmuje się jedno­cześnie pisaniem muzyki, jest także twórcą instalacji i autorem audycji radiowych.


W czwartek 10 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Sali kameralnej Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie (al. Kraśnicka 2a) odbędzie się koncert zatytułowany Akord XV. Mistrzowski Recital. W Hołdzie Profesorowi Andrzejowi Nikodemowiczowi z okazji 90. rocznicy urodzin.

W programie znajdą się utwory Henryka Czyżewskiego, Mariusza Dubaja, Tadeusza Majerskiego, Mieczysława Mazurka, Andrzeja Nikodemowicza (na zdjęciu w towarzystwie K. Pendereckiego i J. Stankiewicza) oraz wybrane pozycje z repertuaru klasycznego, m.in. Fryderyka Chopina oraz Ferenca Liszta. Solistą będzie wybitny pianista, adiunkt Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Michał Drewnowski.

Organizatorem koncertu jest Lubelski Odddział Związku Kompozytorów Polskich.

Read more


W dniach 10-13 grudnia 2015 roku w Sopocie zabrzmią kolędy z różnych stron świata w ramach 1. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat Sopot”. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Fundacja „Mundus Cantat” to organizacja kulturalna mająca ponad 11-letnie doświadczenie w organizacji festiwali. Tym razem zaproponuje słuchaczom wyjątkowy Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej. To wyjątkowe wydarzenie pachnące piernikiem, cynamonem i choinką wprowadzi trójmiejską społeczność w radosny nastrój oczekiwania na przyjście świąt Bożego Narodzenia. Będzie to wyjątkowo okazja, żeby jeszcze przed świętami posłuchać kolęd z całego świata w wykonaniu międzynarodowych chórów.

Współorganizatorem przedsięwzięcia będzie Bałtycka Agencja Artystyczna BART oraz Miasto Sopot. Kolędowanie w różnych językach świata będzie można usłyszeć zarówno w Sali PFK na terenie Opery Leśnej, jak i w Kościele Chrystusowym, mieszącym się przy urokliwej ulicy Obrońców Westerplatte 21. Chóry zaprezentują się również podopiecznym Środowiskowego Domu Samopomocy Ośrodka Adaptacyjnego w Sopocie – osobom z niepełnosprawnością intelektualną.

Festiwal będzie okazją do budowania „pomostów sztuki”, które umożliwią realizację partnerskich, niebanalnych projektów kulturalnych, festiwali, koncertów, interakcji między pokoleniami. Spotkania będą doskonałym przykładem na to, jak muzyka łączy pokolenia, ponieważ do wspólnego śpiewania przystąpią chór dziecięcy z Murowanej Gośliny, młodzieżowy chór z Gniewu, akademickie chóry z Wilna oraz chóry dorosłe z Łotwy, Finlandii oraz Chełmna, Warlubia i Szczecina. Zespoły będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego będą wchodzić wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki, dyrygenci symfoniczni z kraju i zagranicy, współpracujący z wieloma festiwalami i konkursami na świecie.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Światowa premiera oratorium Jan Długosz – Dziejopisarz Polski Juliusza Łuciuka odbędzie się w piątek 11 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana. To szczególne wydarzenie uświetni obchody Roku Jana Długosza, ustanowionego przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w 600. rocznicę urodzin polskiego kronikarza.

Kolejne dzieło oratoryjne w twórczości Juliusza Łuciuka – kompozytora urodzonego podobnie jak Jan Długosz w Brzeźnicy – powstało według autorskiego libretta. Składa się z trzech odrębnych wyrazowo części.
Wśród wykonawców oratorium znajdą się: Katarzyna Suska (mezzosopran), Dariusz Siedlik (baryton), Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” (przygotowanie: Janusz Siadlak), Chór Instytutu Muzyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (przygotowanie: Przemysław Jeziorowski) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana. Całość poprowadzi Jerzy Swoboda.

Organizatorem wydarzenia jest Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie oraz Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana.

Więcej informacji – na stronie: www.im.ajd.czest.pl

Read more


11 grudnia 2015 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej odbędzie się koncert Immer-ten-sion – orkiestra w przestrzeni kosmicznej, podczas którego prawykonany zostanie utwór Pawła Przezwańskiego.

Immer-ten-sion na orkiestrę i live electronics to fascynująca wycieczka po kosmosie dająca poczucie wpierającej w fotel realistycznej oddychającej głębi, majestatycznie przelatujących przed naszym nosem wielkich ciemnych obiektów i śmigających koło uszu odłamków materii, a w tym wszystkim zawieszona w przestrzeni orkiestra symfoniczna Filharmonii Kaliskiej, która – jak mówi autor dzieła – „po części buduje przestrzeń i jej wydarzenia, a po części odnosi się do współegzystującego, ale kompletnie innego świata – świata ludzkich emocji. Inspiracją dla napisania tej muzyki był kontrast rysujący się pomiędzy kosmosem – niesamowicie pięknym miejscem ścierania się gigantycznych, obiektywnych, bez-emocjonalnych, bezwzględnych i brutalnych sił oraz człowiekiem – rzeczywistością uczuć, emocji, myśli, potrzeb, wizji, instynktów, wrażeń cielesnych. Człowiek – istota zdolna do miłości... i do gniewu.”

Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej pokieruje Adam Klocek, w roli solisty wystąpi skrzypek Jan Mráček. W programie ponadto: Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 Ludwiga van Beethovena oraz VIII Symfonia h-moll „Niedokończona” Franza Schuberta.

Read more


Stanisław MoniuszkoW dniach 11-12 grudnia 2015 roku na Scenie Kameralnej MMImpresario we Wrocławiu (ul. Joachima Lelewela 15) zaprezentowane zostaną pieśni ze zbiorów zatytułowanych Śpiewnik domowy Stanisława Moniuszki. Wystąpią: Joanna Bogdańska – mezzosopran, Tomasz Maleszewski – tenor oaz Magdalena Jaszczak – fortepian.

Na temat utworów tymi słowami wypowiadał się kompozytor oraz historyk muzyki Witold Rudziński: Przy tworzeniu pieśni, a pisał je Moniuszko zarówno w wieku młodzieńczym, jak i ku końcowi życia, przyświecała mu określona idea. Pragnął dać społeczeństwu polskiemu pieśni narodowe, polskie, które mogłyby zająć ważne miejsce w życiu codziennym Polaków, usuwając na bok importowaną tandetę. W podobny sposób Józef Ignacy Kraszewski swym rozległym i wszechstronnym powieściopisarstwem wyparł romans francuski, tak popularny zwłaszcza wśród ówczesnych pań. Kiedy zebrała się już spora garść pieśni, umyślił Moniuszko wydawać je w zeszytach pod ogólnym tytułem: ''Śpiewnik domowy''. Nazwa tego zbioru wymownie świadczy o powziętym zamiarze: mają to być pieśni do użytku domowego, przeznaczone dla każdego, na różne okoliczności codziennego życia. Mają też odpowiadać różnorakim nastrojom i potrzebom serca, dlatego uderza tak bogata ich różnorodność.

Read more


11 i 12 grudnia 2015 roku w Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty symfoniczne, podczas których orkiestrę poprowadzi Dyrygent Gościnny Filharmonii Krakowskiej Gabriel Chmura. W roli solisty wystąpi wielokrotny zwycięzca międzynarodowych konkursów wiolonczelowych Rafał Kwiatkowski.

Wieczory otworzy Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2 – pierwszy większy utwór Mieczysława Karłowicza, składający się z czterech części: eleganckiego Marsza, elegijnego Romansu, wielobarwnego Walca i krótkiego, żywego Finału. Dalej zabrzmi I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 Camille'a Saint-Saënsa – zwarte, około 20-minutowe dzieło, powstałe w 1872 roku dla belgijskiego wiolonczelisty i gambisty Augusta Tolbecque'a i prawykonane przez niego w styczniu 1873 w Paryżu. W drugiej części koncertów zabrzmią Wariacje Enigma Edwarda Elgara. Każda z 14 wariacji przypisana jest jednej z osób z bliskiego otoczenia kompozytora i stanowi muzyczne nawiązanie do pewnych charakterystycznych rysów charakteru lub związanych z daną osobą zdarzeń czy wypadków.

Read more


W piątek 11 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Audytorium Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbędzie się koncert specjalny Sinfonii Varsovii z udziałem Maestro Krzysztofa Pendereckiego z okazji jubileuszu 15. rocznicy powstania Instytutu Adama Mickiewicza.

Jednym z ważniejszych punktów programu będzie światowe prawykonanie koncertu waltorniowego, zamówionego przez Instytut. Voyski’s Horn Concerto to dzieło chińskiego kompozytora Dai Bo, który inspirację czerpał z Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. Prawykonania partii solowej podjął się czołowy światowy waltornista – Stefan Dohr. Artysta ogłoszony przez New York Chronicle „królem swojego instrumentu”, znany jest na międzynarodowej scenie muzycznej z perfekcyjnej techniki, nieskazitelnej intonacji i niezwykle eleganckiej gry. Stefan Dohr jest pierwszym waltornistą słynnych Filharmoników Berlińskich. Prawykonaniem koncertu, które odbędzie się w obecności kompozytora, dyrygować będzie Maciej Tworek.

Pozostała część wieczoru będzie skupiona wokół sylwetki Krzysztofa Pendereckiego. Maestro otworzy koncert prowadząc Sinfonię Varsovię w swoim utworze – Sinfonietta per archi i zamknie go, dyrygując VII Symfonią d-moll op.70 Antonína Dvořáka.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org

Read more


W piątek 11 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 Sali koncertowej Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera odbędzie się koncert symfoniczny finalizujący kolejny etap warsztatów artystyczno-ekologicznych realizowanych w ramach projektu „Inwentaryzacje przyrodnicze kluczem do edukacji ekologicznej i ochrony bioróżnorodności w województwie opolskim” współfinansowanego przez Unię Europejską.

Któż nie zna niezwykłego obrazu Impresja, wschód słońca Claude'a Moneta? Czy dzisiaj, w epoce hałasu, wyrazistości oraz intensywnych barw i kształtów – nie tęsknimy za impresjonistyczną pastelowością? Za wrażeniem, jakie w głębokich zakamarkach świadomości wywołuje gra światła odbijającego się od dźwięków?

Impresjonizm to zmysłowość. Najpierw – wzrok, obraz: Monet, Manet, Degas, Podkowiński. Ale zmysły w impresjonizmie mieszają się, dochodzi do swoistej synestezji, z której wyłania się on: Claude Debussy. Odkrywa coś, czego dotąd w muzyce nie było. Nie chce ilustrować dźwiękiem; pragnie stworzyć szklaną kulę, w której zamknie ulotność wrażenia. Ściany owej kuli są jednak nieokreślone i tylko po części realne: tak, jak realne dla zwykłego śmiertelnika są jedynie karty partytury – a wszystko, co na nich zawarte – to magia.

Podczas ostatniego z koncertów symfonicznych w 2015 roku tę nieuchwytność chwili roztoczy Morze – tryptyk symfoniczny Debussy'ego w interpretacji dyrygenta Macieja Koczura i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej. Pierwsza część wieczoru, w której Aleksandra Dzwonkowska z towarzyszeniem Filharmoników Opolskich wykona II Koncert na marimbę i orkiestrę Marcina Błażewicza będzie z impresjonistycznym La Mer doskonale korespondowała – pomimo blisko stu lat dzielących obu kompozytorów. Elementem spójnym okaże się... barwa. Barwa marimby, nasuwająca na myśl granatową otchłań.

Bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasie biletowej w dniu koncertu od godz. 18.30.

Read more


11 grudnia 2015 roku podczas koncertu z cyklu „Wielcy dyrygenci” orkiestrę Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi Tadeusz Strugała. Na Ołowiance zagości także znakomity pianista, laureat wielu międzynarodowych konkursów – Eugen Indjic. Dla melomanów, którzy zechcą wybrać się na ten koncert z osobą towarzysząca, filharmonia przygotowała świąteczne prezenty.

Jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów, a jednocześnie pedagog, juror oraz organizatora życia muzycznego – Tadeusz Strugała – poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w programie złożonym z dzieł Ludwiga van Beethovena i Johannesa Brahmsa: energetycznej VII Symfonii A-dur op. 92 ostatniego z wiedeńskich klasyków oraz I Koncertu fortepianowego d-moll op. 15, który wykona amerykański pianista Eugen Indjic, laureat  IV nagrody w VIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Po raz pierwszy artysta wystąpił publicznie w wieku niespełna dziesięciu lat – z orkiestrą szkolną w Springfild wykonał Koncert fortepianowy d-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta. Mając lat jedenaście grał już Campanellę i XII Rapsodię węgierską Ferenca Liszta, a dwa lata później wykonał wraz z Washington National Symphony Orchestra Koncert fortepianowy Es-dur tego samego kompozytora. W wieku 14 lat, z wymienioną orkiestrą, pierwszy raz w życiu zagrał II Koncert fortepianowy B-dur Johannesa Brahmsa. Ten sam utwór przedstawił powtórnie w 1965 roku, wykonując go z Boston Symphony Orchestra pod dyrekcją Ericha Leinsdorfa, będąc wówczas najmłodszym solistą tej sławnej orkiestry.


W dniach 10-13 grudnia 2015 roku orkiestra Arte dei Suonatori podczas serii koncertów w ramach Festiwalu „Muzyka Dawna – Persona Grata” odwiedzi aż cztery polskie miasta, wykonując wraz z duńskim klawesynistą Allanem Rasmussenem kompozycje Wilhelma Friedmanna Bacha Syna Geniusza.

Muzycy Arte dei Suonatori po raz kolejny sięgną po swój ulubiony repertuar okresu Sturm und Drang. Tym razem wciągną słuchaczy w piękny i niezwykle emocjonalny świat muzyki Wilhelma Friedmanna Bacha – najstarszego z synów Jana Sebastiana. Ferment, poszukiwania i badanie nowych dróg - takie właśnie zadanie stanęło przed synami Jana Sebastiana Bacha, z których najstarszy nie bez powodu był przez ojca wskazywany jako jego najbardziej obiecujący dziedzic. Dziś muzyka Wilhelma Friedmanna wciąż zadziwia świeżością i niezwykłą emocjonalnością. Podobnie jak 250 lat temu porusza i bezpośrednio dotyka uczuć słuchacza.

Program symfoniczno-koncertowy, obejmujący Sinfonię F-dur F. 67, Koncert klawesynowy D-dur F. 41 oraz Koncert klawesynowy e-moll F. 43, zostanie zaprezentowany 10 grudnia 2015 roku w Pałacu w Radziejowicach oraz dzień później w Pałacu Czartoryskich w Puławach. Z repertuarem kameralnym, obejmującym Sonatę klawesynową D-dur F. 3, Duetto g-moll na dwie altówki F. 62, Fantasię a-moll F. 23, Duetto F -dur na dwa klawesyny F. 10, Polonaises E-dur i e-moll F. 12 oraz Trio sonatę B-dur F. 50, muzycy wystąpią 12 grudnia 2015 w Forum Synagoga w Ostrowie Wielkopolskim oraz dzień później w Pałacu Działyńskich w Poznaniu.

Więcej informacji – na stronie: www.artedeisuonatori.pl

Read more


W sobotę 12 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 Wrocławscy Kameraliści zapraszają na koncert kolęd z XVI i XVII wieku w wykonaniu chóru kameralnego Cantores Minores Wratislavienses. Muzyka na Boże Narodzenie zabrzmi w Sali Wielkiej Ratusza we Wrocławiu. Wstęp woly.

Jest to kontynuacja projektu „Bibliotheca Rudolphina” – kompleksowego opracowania i przywrócenia do życia koncertowego muzykaliów z najobszerniejszego renesansowego zbioru muzycznego na Śląsku. Kolekcja ta zgromadzona przez księcia legnicko-brzeskiego Jerzego Rudolfa (z rodu Piastów) obejmuje kilka tysięcy utworów autorstwa kompozytorów z całej niemal Europy. W repertuarze koncertu znajdą się zarówno dzieła wielkich mistrzów, jak Giovanni Gabrieli, Orlando di Lasso, czy Tomás Luis de Victoria, jak też autorów mniej znanych, np. śląskiego kompozytora Thomasa Fritscha. Koncert zostanie powtórzony 13 grudnia w Auli I Liceum Ogólnokształcącego w Legnicy oraz 19 grudnia w Kościele Świętej Trójcy w Warszawie.

Projekt jest jednym z priorytetów muzycznych miasta Wrocławia – Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku promujących Śląsk jako ważny ośrodek kulturalny Europy. Został dofinansowany w trybie wieloletnim przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Wydarzenia Kulturalne 2014 – priorytet Muzyka, oraz w ramach wieloletniego programu rządowego Kultura + w priorytecie Digitalizacja.

Read more


W sobotę 12 grudnia 2015 roku odbędzie się Otwarcie Sali Koncertowej w Centrum Kulturalno-Kongrsowym Jordanki w Toruniu, w trakcie którego będzie można usłyszeć IX Symfonię Ludwiga van Beethovena oraz utwór Hommage à Toruń, skomponowany specjalnie na tę okazję przez Piotra Mossa

Hommage à Toruń powstał na zamówienie Dyrektora Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej  Pawła Dudzika oraz Mirosława Jacka Błaszczyka. Powstał specjalnie, by otworzyć nową salę koncertową w mieście, w którym ukończyłem i podstawową i średnią szkołę muzyczną, w mieście, gdzie od najmłodszych lat chodziłem na koncerty do Dworu Artusa, w mieście, gdzie w „Baju Pomorskim” zadebiutowałem jako kompozytor muzyki teatralnej... Powierzenie mi skomponowania tego utworu było dla mnie zaszczytem, ale jednocześnie bardzo trudnym zadaniem. Postanowiłem napisać utwór, w którym, jak w kalejdoskopie, przesuwać się będą obrazy moich toruńskich wspomnień, zachwytów, może i pierwszych klęsk... Hommage à Toruń będzie więc sentymentalnym spacerem po Toruniu, gdzie np. piękno toruńskiej architektury ewokowane jest cytatami z takich kompozytorów jak Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomółka czy… Perotinus – powiedział o utworze Piotr Moss.

W finale koncertu zabrzmi jeden z najsłynniejszych i najwybitniejszych utworów muzyki klasycznej, IX symfonia d-moll op. 25 Ludwika van Beethovena. Utwór znany przede wszystkim dzięki swojej finałowej kantacie, która wraz ze słowami Friedricha von Schillera zwana „Odą do radości” jest hymnem Unii Europejskiej. Swoją wyjątkowość symfonia zawdzięcza kilku kwestiom, między innymi jest pierwszą w historii symfonią wokalno-instrumentalną, a zarazem ostatnią symfonią Beethovena, napisaną w okresie kiedy kompozytor zmagał się z postępującą głuchotą.

Wystąpią: Iwona Hossa – sopran, Anna Lubańska – alt, Adam Sobierajski – tenor, Wojciech Gierlach – bas, Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent, Chór Astrolabium – przygotowanie Kinga Litowska, Chór Akademicki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – przygotowanie Izabela Szyma-Wysocka, Chór Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu „Semper Iuvenes” – przygotowanie Renata Szerafin-Wójtowicz, Toruńska Orkiestra Symfoniczna.

Więcej informacji – na stronie: www.tos.art.pl

Read more


W niedzielę 13 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert zatytułowany Krzysztof Jabłoński i Goście.

Krzysztof Jabłoński, laureat trzeciej nagrody na Konkursie Chopinowskim w 1985 roku, obchodzi w tym roku pięćdziesiąte urodziny. Fenomenalny pianista, mieszkający na stałe w Kanadzie, uczci ten wyjątkowy jubileusz we Wrocławiu, swym rodzinnym mieście, dając tu specjalny koncert. Na estradzie Narodowego Forum Muzyki pojawią się znakomici artyści, z którymi łączą jubilata więzy przyjaźni: Tamara Granat (fortapian), Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Kornel Wolak (klarnet), Konstanty Andrzej Kulka (skrzypce) oraz Tomasz Strahl (wiolonczela).

W programie wieczoru znajdą się atrakcyjne duety fortepianowe – nastrojowa Fantazja f-moll na cztery ręce op. 103 Franza Schuberta oraz energiczna, ludowa Kołomyjka op. 23 Juliusza Zarębskiego. Zabrzmi także przejmujący utwór Karola SzymanowskiegoJestem i płaczę ze zbioru Trzech fragmentów z poematów Jana Kasprowicza op. 5 na głos i fortepian, a także pieśni Edwarda Elgara z cyklu Obrazki morskie op. 37, Liebesbriefchen op. 9 nr 4 Ericha Wolfganga Korngolda oraz Von ewiger Liebe op. 43 nr 1 Johannesa Brahmsa. Artyści zaprezentują również arcydzieła muzyki kameralnej – migotliwą Sonatę klarnetową Es-dur op. 120 nr 2 oraz Trio fortepianowe H-dur op. 8 ostatniego z wymienionych kompozytorów.

Read more


W niedzielę 13 grudnia 2015 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej na Ołowiance Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się wyjątkowy koncert symfoniczny Langsamer Satz. Zimowe impresje z okazji 34. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w Polsce, który ma przypomnieć o tym, że przemoc, niezależnie od tego, czy towarzyszy nam na kartach naszej historii czy spotyka w codziennym życiu jest złem.

Przypominać będą o tym artyści orkiestry Hanseatica pod batutą Roberta Kwiatkowskiego (na zdjęciu) oraz wokalista Jarosław Bręk. W programie koncertu zabrzmi tytułowe Langsamer Satz na orkiestrę smyczkową autorstwa współczesnego kompozytora Antona Weberna, a także kantata Ich habe genug BWV 82 muzycznego geniusza wszech czasów Jana Sebastiana Bacha, słynny Koncert nr 4 f-moll „Zima” RV 297 Antonia Vivaldiego oraz Symfonia kameralna op. 110a Dmitrija Szostakowicza.

Nostalgiczne nastroje zimowych utworów nawiązują do „zimy” i zamrożenia wolności obywatelskich, co stało się po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego 13 grudnia 1981 roku. Ta „zima” była nową rzeczywistością, w jakiej obudzili się Polacy. Właśnie tego dnia internowano blisko 3,5 tysiąca osób, a na ulice polskich miast wyjechały czołgi. Zaledwie dwa dni później w wielu zakładach w Polsce rozpoczęły się krwawo tłumione strajki. Rok później, stan wojenny został zawieszony, a 22 lipca 1983 roku odwołany. Dokładna liczba osób, które w wyniku wprowadzenia stanu wojennego poniosły śmierć, nie jest znana.

Koncert przypadający 34 lata po tamtych wydarzeniach jest więc okazją do przypomnienia o nich i oddania hołdu jego ofiarom. Ze względu na ostatnie dramatyczne wydarzenia w Paryżu, również okazją do zamanifestowania sprzeciwu wobec wszelkiej przemocy.

Read more


Opatrzony projekcjami multimedialnymi koncert, podczas którego Chór Polskiego Radia zaprezentuje kompozycję Gloria Patri estońskiego kompozytora Urmasa Sisaska, odbędzie się w niedzielę 13 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki w Krakowie (ul. Rajska 12).

Obraz, słowo i dźwięk. Tak w telegraficznym skrócie można by opisać ten projekt. Ale przecież kryje się za nim znacznie więcej. Wszak wyobraźnia estońskiego kompozytora Urmasa Sisaska sięga kosmosu (jeśli nie dalej). To właśnie on, bazując na trajektorii planet Układu Słonecznego, wyliczył teoretyczne wysokości dźwięków dla obrotów Merkurego, Wenus, Ziemi, Marsa, Jowisza, Saturna, Urana, Neptuna i Plutona. Z obliczeń tych wynika, że dźwięki Cis, D, Fis, Gis, A tworzą tzw. skalę planetarną, która stała się podstawą, a zarazem inspiracją dla wielu dzieł Sisaska, w tym zbioru 24 hymnów opatrzonych wspólnym tytułem Gloria Patri.

Do refleksji na temat prawdziwej natury, nieskończoności i pochodzenia wszechświata skłania również wizualna oprawa tego projektu, przygotowana przez Jakuba Woynarowskiego. Kosmografia Keplera, a może wpływ renesansowo – barokowych mistrzów norymberskich, próbujących za pomocą form geometrycznych ukazać świat i człowieka jako energetyczno-wibracyjną konstrukcję?

Chór Polskiego Radia po raz kolejny współpracuje z Woynarowskim – cenionym twórcą w dziedzinie sztuk wizualnych, laureatem prestiżowej nagrody Paszportów „Polityki". Do przygotowania „kosmicznej" muzyki Urmasa Sisaska zaproszony również został Szymon Bywalec, polski dyrygent cieszący się międzynarodową sławą jednego z najwybitniejszych interpretatorów i wykonawców muzyki współczesnej (artysta jest stałym dyrygentem Orkiestry Muzyki Nowej, którą prowadził m.in. podczas takich festiwali Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova we Wrocławiu czy Melos – Ethos w Bratysławie i Beijing Modern w Pekinie. Od 2011 roku jest także członkiem rady programowej festiwalu „Warszawska Jesień").

Więcej informacji – na stronie: www.chorpolskiegoradia.pl

Read more


W 34. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego zespół SBB połączy siły z Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie, by oddać hołd tym, którzy walczyli z totalitarnym reżimem. Koncert rozpocznie się w niedzielę 13 grudnia 2015 roku o godz. 17.00 w sali symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Wydarzenie będzie transmitowane na kanale YouTube Filharmonii oraz na dziedzińcu Narodowego Instytutu Audiowizualnego na warszawskim Służewie.

Koncert poświęcony wydarzeniom z Grudnia 1970 roku opowiada o odwadze ludzi, którzy mieli siłę przeciwstawić się dyktaturze. Na scenie trzech muzyków, którzy zrewolucjonizowali polską scenę rockową – legendarne SBB, czyli Józef Skrzek, Apostolis Anthimos i Jerzy Piotrowski w towarzystwie szczecińskich Filharmoników pod batutą Piotra Komorowskiego. Aranżacji utworów SBB na orkiestrę dokonał Miłosz Wośko – kompozytor rezydent Filharmonii w Szczecinie w sezonie 2014/2015. Koncert poprowadzi dziennikarz muzyczny Piotr Metz.

SBB. Szukaj. Burz. Buduj. Trzy litery, trzy słowa, trzy wszechstronne osobowości: mistrz instrumentów klawiszowych, wirtuoz gitary i doskonały perkusista. Kiedy nie spodobała im się współpraca z Czesławem Niemenem, obrali własną drogę, którą nadal konsekwentnie kroczą. Już w drugiej połowie lat 70. byli najgorętszym polskim towarem eksportowym i prawdziwą koncertową rewelacją. Występowali po obydwu stronach żelaznej kurtyny (również we wnętrzach filharmonicznych), dzieląc scenę m.in. z Bobem Marleyem, Charlesem Mingusem i Mahavisnu Orchestra. Albumy nagrywali zarówno w studiach krajowych, jak i europejskich. Wiele z tych nagrań wywarło znaczący wpływ na kolejne pokolenia muzyków.

Bilety do nabycia w kasach Filharmonii oraz na stronie www.filharmonia.szczecin.pl. Partnerem wydarzenia jest Oddział Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie. Transmisja na kanale Filharmonia Szczecin na www.youtube.com oraz plenerowo, na dziedzińcu Narodowego Instytutu Audiowizualnego w Warszawie (ul. Wałbrzyska 3/5, Warszawa, wstęp wolny).

Read more


13 grudnia 2015 roku o godzinie 18.00 w warszawskim Skwerze (ul. Krakowskie Przedmieście 60A) odbędzie się koncert duetu fortepianowego Ravel Duo. Wydarzenie to promuje najnowszą płytę artystek zatytułowaną A Polish Kaleidoscope, która niedawno ukazała się za pośrednictwem wydawnictwa muzycznego DUX.

Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska – znany i wielokrotnie nagradzany duet pianistyczny prezentuje program złożony z kameralnych kompozycji znakomitych, choć czasem zapomnianych kompozytorów polskich. Artystki przypominają postać współczesnego Chopinowi Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego i jego popisowe Rondo alla Polacca oraz młodszego o pokolenie Juliusza Zarębskiego, ucznia i przyjaciela Liszta, autora Dwóch utworów w formie mazurka. Przywracają także pamięć o Maurycym Moszkowskim, rówieśniku Zarębskiego, który był cenionym dyrygentem i kompozytorem. Na płycie znalazła się jego suita Kalejdoskop, która zdradza wpływy polskiej i hiszpańskiej muzyki ludowej. Program dopełnia Sonatina na cztery ręce Romana Palestra.

Read more