Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XII” odbędzie się w dniach 25 stycznia – 7 lutego 2015 roku.

Ideą festiwali „Łańcuch” było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym a istotnym dla niej kontekście. Ogniwa dwunastego „Łańcucha” to pięć koncertów, które odbędą się w Warszawie w Filharmonii Narodowej i Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Kolejne wieczory ukażą twórczość kompozytora na tle arcydzieł kameralnych Béli Bartóka i Ludwiga Beethovena (25 stycznia), muzyki skandynawskiej (31 stycznia), dzieł powiązanych z tragedią II wojny światowej (1 lutego) oraz w kontekście barokowej polifonii (7 lutego). Te nie całkiem oczywiste zestawienia pozwolą, być może, usłyszeć muzykę Lutosławskiego na nowo: jako zakorzenioną głębiej w wielkiej tradycji, a zatem – bardziej współczesną.

Jako osobne wydarzenie zaplanowano koncert, który zainauguruje X Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego oraz działalność grupy Chain Ensemble, a zakończy kursy mistrzowskie dla młodych wykonawców (4 lutego). Na uwagę zasługuje również „Łańcuszek”: cykl koncertów dla dzieci, organizowany przy okazji „Łańcucha” już po raz czwarty.

ZOBACZ: program Festiwalu


Poznański zespół muzyki współczesnej Sepia Ensemble wystąpi 1 lutego 2015 roku z koncertem irlandzkiej i polskiej muzyki współczesnej w The Hugh Lane Gallery w Dublinie. 28 lutego 2015 roku wykona z kolei współczesny program irlandzki w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Koncerty są częścią projektu Zooming: Ireland, którego celem jest wymiana artystyczna, nawiązanie współpracy z irlandzkim środowiskiem kompozytorskim oraz lepsze poznanie współczesnej, polskiej twórczości muzycznej w Irlandii i nowej muzyki irlandzkiej w Polsce. Podczas koncertu w Dublinie publiczność usłyszy kompozycje Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Witolda Lutosławskiego, Artura Kroschela, Rafała Zapały, Witolda Szalonka i Kazimierza Serockiego, a w Poznaniu - Mary Kelly, Siobhán Cleary, Gráinne Mulvey, Andrew Hamiltona i Jennifer Walshe. W programie obu koncertów znajdą się także utwory Johna Buckley’a, Johna McLachana, Jenn Kirby, Endy Bates, Judith Ring i Eda Bennetta. Zarówno koncert w Dublinie, jak i w Poznaniu poprzedzone będą spotkaniami mającymi na celu prezentację najnowszej twórczości muzycznej "kraju-gościa".

Kierownictwo artystyczne projektu sprawuje Artur Kroschel, a głównym organizatorem jest agencja artystyczna SONORA. Współorganizatorami projektu są: Association of Irish Composers, Instytut Adama Mickiewicza, Ambasada Rzeczpospolitej w Dublinie, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Culture Ireland.

Więcej


42 polskich pianistów będzie rywalizowało w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który potrwa od 31 stycznia do 8 lutego 2015 roku w Warszawie. Tegoroczna, 46. edycja organizowanego od 1968 roku konkursu jest wyjątkowa, bo gra rozegra się o najwyższą stawkę. Zdobywcy pierwszych dwóch nagród zagwarantują sobie udział (z pominięciem etapu eliminacji) w 17. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który rozpocznie się 1 października 2015 roku.

Start nie tylko daje szansę na zakwalifikowanie się do wielkiego konkursu, ale także na oswojenie się z miejscem, gdzie będzie się on rozgrywał. Wszystkie przesłuchania Ogólnopolskiego Konkursu odbędą się w Filharmonii Narodowej, a finaliści wykonają jeden z koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka – z tym zespołem i dyrygentem będą też występować finaliści październikowego, międzynarodowego konkursu.

Ogólnopolski Konkurs odbywa się w 3 etapach, uczestników oceniać będzie jury pod przewodnictwem Piotra Palecznego w składzie: Andrzej Jasiński, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała, Stefan Wojtas. Znakomita większość jurorów będzie też oceniać uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w październiku.

Przesłuchania I i II etapu odbędą się w dniach 31 stycznia – 4 lutego w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej. Są otwarte dla publiczności, a wstęp na nie będzie bezpłatny. 6 i 7 lutego Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędą się finały z orkiestrą, a 8 lutego o godz. 18.00 Koncert laureatów, podczas którego będzie można usłyszeć dwóch polskich uczestników 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Więcej informacji – na stronie: http://piano-competition.nifc.pl/pl/edition/xvii/press/3632


Pierwszy w 2015 roku cykl koncertów Capelli Cracoviensis to zaproszenie do uczestniczenia w festiwalu muzyki każdego dnia. Jan Tomasz Adamus, dyrektor naczelny i artystyczny CC, uważa, że „wysoka jakość życia to nie czekanie na wielkie wydarzenie raz w roku, ale interesująca codzienność”, dlatego w programie serii Laboratorium znalazły się niecodzienne utwory.

Koncerty są też elementem przygotowań do nagrań płytowych artystów CC, które planowane są na następne miesiące. Bogaty repertuar obejmujący różne estetyki muzyczne to efekt szerokich zainteresowań muzyków CC, którzy troszczą się również o edukację muzyczną słuchaczy – dzień przed każdym krakowskim koncertem w ramach matinée o godzinie 11 organizowana jest próba otwarta (wstęp wolny).

W styczniu i lutym 2015 roku usłyszymy: Trio wymyślone w kręgielni – utwory Carla Stamitza, Johanna Baptisty Vanhala i Wolfganga Amadeusza Mozarta (22 stycznia, Filharmonia Krakowska, g.18), Barok, klasycyzm, romantyzm – dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta, Mieczysława Karłowicza i Georga Muffata (29 stycznia, Aula Collegium Novum UJ, g. 18; koncert odbędzie się również w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach dzień później), Pianoforte concertato – utwory Josepha Haydna, Dmitrija Bortnianskiego, Jana Ladislava Dusseka i Wolfganga Amadeusza Mozarta (5 lutego, Filharmonia Karkowska, g. 18.) oraz Dlaczego jest dane światło nędzarzowi – dzieła Arvo Pärta i Johannesa Brahmsa (12 lutego, Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP, g. 18).


5 lutego 2015 roku o godzinie 19.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie odbędzie się drugi koncert cyklu „Dziesięć spojrzeń na Chopina”. Tym razem artyście przyjrzą się literackim inspiracjom Chopina i literaturze Chopinem inspirowanej.

„Dziesięć spojrzeń na Chopina” to unikatowy projekt, prezentujący twórczość największego polskiego kompozytora w nowy nieoczywisty sposób, skierowany szczególnie do tych, którzy sądzą, że o Chopinie wiedzą już wszystko. To cykl koncertów, którym towarzyszyć będą wykłady poświęcone w rozmaitych kontekstach życiu i twórczości Chopina, wygłaszane przez specjalistów z różnych dziedzin. Każdy z comiesięcznych wieczorów, organizowanych w Mazowieckim Instytucie Kultury, poświęcony jest odrębnemu zagadnieniu. Spojrzymy na malarskie i literackie inspiracje Chopina, poznamy go bliżej jako wspaniałego pedagoga, wytrawnego improwizatora, wrażliwego autora listów. Przeniesiemy się również do Królestwa Kongresowego, by poznać Warszawę czasów Chopina. Będzie to szansa do wysłuchania interpretacji utworów Chopina na instrumentach z epoki. Twórczość kompozytora prezentować będą uznani pianiści, ale także młodzi wykonawcy, przygotowujący się do kolejnego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 2015 roku.

Na drugim koncercie cyklu 5 lutego usłyszymy dwie ballady Chopina w wykonaniu Łukasza Krupińskiego. W kontekście instrumentalnych ballad Chopina wysłuchamy również dwóch wokalnych ballad Stanisława Moniuszki do słów Adama Mickiewicza w wykonaniu pianistki Jolanty Pawlik i mezzosopranu Elwiry Janasik. Prelekcję pt. Chopin i Norwid, dźwięki i cisza. O przyjaźni, której nie było wygłosi dr hab. Rafał Augustyn – kompozytor, krytyk muzyczny i polonista.

Więcej informacji - na: www.mik.waw.pl


W czwartek, 5 lutego 2015 roku o godz.19.00 w Sali Wielkiej CK Zamek w Poznaniu powtórzony zostanie spektakl - koncert Arbor Cosmica, przygotowany na 100-lecie urodzin Andrzeja Panufnika. Koncert łączy oryginalne wykonania 12 części kompozycji z ich remiksami elektronicznymi, z improwizacją instrumentalną, z wizualizacjami i tańcem.

Arbor Cosmica to dzieło Andrzeja Panufnika, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Utwór jest wynikiem jego wieloletniej fascynacji pięknem, potęgą i mistyczną tajemnicą drzew. O mistrzostwie kompozycji decyduje idealne połączenie precyzyjnie skonstruowanej formy z niezwykle ekspresyjną treścią i z wielością przedstawianych nastrojów i emocji. Koncert łączy oryginalne wykonania 12 części kompozycji z - ich remiksami elektronicznymi (Michał Jacaszek, Tadeusz Sudnik), improwizacją instrumentalną (Katarzyna Klebba) i z wizualizacjami i tańcem. Wystąpi orkiestra kameralna „Panufnik Ensamble”. Wizualizacje – Olga Warabida, choreografia – Andrzej Adamczak, koncepcja całości – Teresa Nowak.


Koncert zatytułowany Nizioł gra Stojowskiego z cyklu „Virtuoso” odbędzie się 6 lutego 2015 roku o godz. 19.00 w sali Filharmonii Szczecińskiej. Wystąpi znany skrzypek Bartłomiej Nizioł oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod batutą Stanislava Kochanovsky’ego. W programie: Koncert skrzypcowy g-moll op. 22 i Romans Es-dur na skrzypce i orkiestrę op. 20 Zygmunta Stojowskiego oraz Symfonia „Mathis der Maler” Paula Hindemitha.

Bartłomiej Nizioł (na zdjęciu) – szczecinianin, jeden z najlepszych obecnie skrzypków, od 1995 roku mieszka w Szwajcarii, gdzie jest koncertmistrzem Orkiestry Opery w Zurychu. Laureat pierwszych nagród na najbardziej liczących się międzynarodowych konkursach skrzypcowych w Poznaniu, Adelajdzie, Pretorii, Brukseli, Paryżu, koncertował w najbardziej prestiżowych salach – Salle Pleyel w Paryżu, Barbican Center w Londynie, Berlińskiej Filharmonii, Suntory Hall w Tokio, wiedeńskim Konzerthaus czy moskiewskim konserwatorium. Jako kameralista występował z takimi sławami, jak Martha Argerich, Pinchas Zuckermann czy Sol Gabetta. Tym razem zaprezentuje dzieła, których wysoką wartość artystyczną dopiero się odkrywa, a na świecie już cieszą się wielką popularnością. Będą to kompozycje Zygmunta Stojowskiego, który w latach młodości wyemigrował na studia do Paryża, a następnie do Stanów Zjednoczonych. Obie kompozycje są typowe dla literatury wiolinistycznej romantyzmu, nasycone brawurowymi figuracjami oraz śpiewnością i natężeniem ładunku emocjonalnego.

Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Stanislav Kochanovsky, a pod jego batutą zabrzmi majestatyczna symfonia Mathis der Maler Paula Hindemitha, zainspirowana życiem średniowiecznego malarza niemieckiego Mathisa Grũnewalda.


W lutym Filharmonia Bałtycka startuje z nowym projektem pt. „Kinopera”. Pierwszą okazją do spotkania z nową formułą będzie koncert w piątek, 6 lutego 2015 roku.

Pomysł „Kinopery” został zainspirowany licznymi retransmisjami The Metropolitan Opery, gdzie widzowie za pośrednictwem ekranu mogą uczestniczyć w największych wydarzeniach artystycznych świata, bez konieczności ruszania się z foteli sal lokalnych filharmonii. - Program naszej propozycji „Kinopery” to możliwość przeniesienia się za pośrednictwem ekranu do największych sal koncertowych świata. - wyjaśnia Magdalena Malara-Świtońska, Rzecznik PFB. - Przygotowaliśmy trzy koncerty, z których pierwszy, to unikatowe połączenie muzyki na żywo z retransmisją wielkich wydarzeń, największych interpretacji w wykonaniu gwiazd światowego formatu.

Pierwszą okazję do spotkania z nową formułą, melomani będą mieli okazję w piątek, 6 lutego 2015 roku o godz. 19:00. W pierwszej części koncertu usłyszymy I Koncert skrzypcowy D-dur Op. 19 S. Prokofiewa z Karoliną Piątkowską-Nowicką w roli solistki. Artystka jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku, laureatką konkursów i wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przez cztery lata pełniła funkcję koncertmistrza Państwowej Orkiestry Kameralnej „Sinfonia Baltica” w Słupsku oraz drugiego koncertmistrza w Orkiestrze Kameralnej „Hanseatica”. Od 2004 roku jest asystentem w Akademii Muzycznej w Gdańsku, a od października 2006 prowadzącą grupę skrzypiec w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Od niespełna dziesięciu lat współtworzy zespół NeoQuartet, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Drugie dzieło, które zostanie wykonane przez Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, którą poprowadzi Dyrektor Artystyczny Orkiestry Ernst van Tiel to V Symfonia d-moll op.47 D. Szostakowicza. Po prezentacji pierwszej części koncertu, melomani będą mieli unikalną możliwość wysłuchania najsłynniejszej i najczęściej wykonywanej symfonii na świecie – V Symfonii L. van Beethovena w interpretacji Filharmonikow Berlińskich, pod batutą jednego z największych dyrygentów XX wieku, Claudio Abbado.

W ramach cyklu „Kinopera”, po lutowym koncercie odbędą się jeszcze dwa spotkania: 3 marca i 4 kwietnia, podczas których zostaną zaprezentowane: Pasja św. Mateusza w retransmisji z Filharmonii Berlińskiej, w realizacji Petera Sellarsa oraz Carmen G. Bizeta wprost ze słynnej The Royal Opera House.


Prawykonanie Uwertury na orkiestrę symfoniczną Zbigniewa Bagińskiego odbędzie się podczas koncertu w Filharmonii w Kielcach 6 lutego 2015 roku o godz. 19.00.

Filharmonia Świętokrzyska zamówiła nowy utwór u Zbigniewa Bagińskiego (na zdjęciu) w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jak podkreśla autor Uwertury – „jest to kolejne dzieło, w którym tradycja spotyka się z nowoczesnością, zadawalając gusty stałych bywalców koncertów filharmonicznych”.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje: Koncert d-moll na dwa fortepiany i orkiestrę Francisa Poulenca, z Zuzanną Šimurdową i Mikołajem Warszyńskim w roli solistów, oraz Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza – jeden z najznakomitszych utworów przedwcześnie zmarłego kompozytora, przedstawiciela późnego romantyzmu, ale i taternika z zamiłowania, fotografika, publicysty.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi jej szef – Jacek Rogala.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


W dniach od 7 do 15 lutego 2015 roku we Wrocławiu odbędzie się Akademia Händlowska. Przedsięwzięcie to, organizowane przez Narodowe Forum Muzyki oraz Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego, stanowi drugą edycję festiwalu, który każdorazowo poświęcony jest interpretacji muzyki wybranego kompozytora. Bohaterem nadchodzącej Akademii jest Georg Friedrich Händel, a impreza, podobnie jak podczas pierwszej edycji, obejmuje zarówno część festiwalowo-koncertową, jak i edukacyjną.

Gwiazdą jednego z koncertów będzie doskonale znany we Wrocławiu, wybitny interpretator muzyki Händla, Paul McCreesh. Z recitalem poświęconym wczesnym dziełom Saksończyka wystąpi fenomenalna Julia Lezhneva, zaś za serię kursów mistrzowskich przeznaczonych dla studentów odpowiedzialni będą znakomici brytyjscy artyści: Robert Hollingworth, Rachel Podger wraz z członkami zespołu Brecon Baroque, Peter Harvey i Gillian Webster.

Händel, niemiecki muzyk, który kompozytorskie szlify zdobył we Włoszech, apogeum swojej kariery przeżywał w Londynie, stając się dla wielu Brytyjczyków postacią pomnikową, wręcz twórcą narodowego stylu. Nic dziwnego, że interpretacje muzyki Händla prezentowane przez „historyczne” orkiestry angielskie noszą wszelkie cechy wzorcowości i największej wiarygodności stylistycznej, zachowując przy tym wciąż atrakcyjną świeżość – chociaż niejednokrotnie recenzenci wieszczyli już koniec epoki wielkich angielskich zespołów muzyki dawnej.

W trakcie imprezy nie zabraknie możliwości wejścia w świat muzyki Händla „od kuchni”, w czym pomogą prelekcje, spotkania z artystami, otwarte próby. Program koncertów i kursów przeprowadzi słuchaczy przez główne etapy życia i zarazem stylistyki twórczości Händla: przypominając jego poprzedników (Purcella – w wykonaniu Brecon Baroque), prezentując młodzieńczy styl z lat włoskich (podczas występu Lezhnevej i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) oraz przybliżając dzieła współczesnych mu kolegów (Geminianiego, Pisendla – w trakcie koncertówBrecon Baroque i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej) czy w końcu przedstawiając dojrzałe oratoria z okresu londyńskiego: Acisa i Galateę HWV 49 (w interpretacji Roberta Hollingwortha, Brecon Baroque, Chóru i Orkiestry Festiwalowych) oraz Salomona HWV67 (w wykonaniu Chóru Narodowego Forum Muzyki i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod kierunkiem Paula McCreesha).

Więcej


Premierowe spektakle opery Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego odbędą się w dniach 7 i 8 lutego 2015 roku w Operze Wrocławskiej.

Eugeniusz Oniegin - sceny liryczne w trzech aktach Piotra Czajkowskiego powstały w latach 1877-1878, oparte na poemacie dygresyjnym Aleksandra Puszkina. Po raz pierwszy zaprezentowane zostały w Moskwie w marcu 1879 roku. Libretto według wybitnego pierwowzoru literackiego opracowywał sam kompozytor. W efekcie powstała natchniona i mistrzowska opera, jedna z najpiękniejszych w epoce romantyzmu, utwór należący dziś do światowego kanonu.

W inscenizacji wrocławskiej kierownictwo muzyczne objął Marcin Nałęcz-Niesiołowski, reżyseruje Yuri Alexandrov. W tytułowej roli wystąpią: Mariusz Godlewski, Jacek Jaskuła i Artur Ruciński.


Od pierwszego koncertu, jaki odbył się w Filharmonii Krakowskiej po drugiej wojnie światowej, minęło siedemdziesiąt lat.

W sobotę, 3 lutego 1945 roku o godzinie 15.30, w Sali Kinoteatru „Świt”, wykonano pod batutą dra Zygmunta Latoszewskiego Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza, II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina – z solistą prof. Zbigniewem Drzewieckim – oraz VI Symfonię Patetyczną op. 74 Piotra Czajkowskiego.

W kilka dni po faktycznym jubileuszu, w sobotę 7 lutego 2015 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się nadzwyczajny koncert z udziałem Orkiestry, Chóru oraz Chóru Chłopięcego Filharmonii pod batutą Dyrektora Artystycznego Instytucji – Michała Dworzyńskiego. Program koncertu nawiązuje do repertuaru prezentowanego podczas pamiętnego pierwszego koncertu. Krzysztof Jabłoński, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej pianistyki, wykona Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Podczas wieczoru zabrzmi także Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz – utwór, który przejął w świadomości Polaków miejsce zajmowane dotąd przez Pożegnanie Ojczyzny Michała Ogińskiego - oraz Jubilatio Andrzeja Koszewskiego i III Symfonia Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego.


Podczas koncertu wrocławskiego zespołu Ars Cantus we wrocławskim ratuszu w niedzielę, 8 lutego 2015 roku o godzinie 18:00 usłyszymy utwory Hansa Leo Hasslera pochodzące z XVII wiecznych zbiorów księcia legnicko-brzeskiego Jerzego Rudolfa.

Na program koncertu „sacrum i profanum” złożą się utwory religijne, jak Msza III na 4 głosy, motety łacińskie oraz utwory świeckie: włoskie i niemieckie madrygały i chansons, a także kompozycje instrumentalne.

Koncert odbywa się w ramach projektu „Rudolphina” i zawiera utwory z przygotowywanej przez zespół płyty Rudolphina 1.


W dniach 10-16 lutego 2015 roku Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na Międzynarodowy Festiwal Waltorniowy „HornWeek” Kraków 2015.

Cieszący się światową renomą International Horn Festival „HornWeek” jest festiwalem organizowanym corocznie od 2004 roku w Niemczech i Holandii, zaś w lutym dołączy do niego klasa waltorni Akademii Muzycznej w Krakowie. Czynny udział w projekcie „HornWeek” weźmie 41 młodych waltornistów – studentów z Akademii Muzycznych w Krakowie, Karlsruhe, Maastricht i Rio de Janeiro.

W programie Festiwalu znajdą się trzy wieczory recitali (11-13 lutego 2015), zaś w sobotę 14 lutego o godz. 19:00 w Auli „Florianka” recital mistrzowski wykona Szabolcs Zempleni. Towarzyszyć mu będzie pianistka Wioletta Fluda, zaś innym wydarzeniem wieczoru będzie występ znakomitego kwartetu waltorniowego Trompas de Brasil – laureatów I Nagrody brazylijskiego Narodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. H. Villi-Lobosa w 2014 roku.

Niezwykłe będzie miejsce jednego z koncertów (niedziela 15 lutego, godz. 16:00): 212 metrów pod ziemią, w Komorze Ważyn w zabytkowej Kopalni Soli w Bochni, wpisanej na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.

Koncert finałowy Festiwalu odbędzie się w poniedziałek 16 lutego o godz. 19:00 w Sali Koncertowej przy ul. św. Tomasza 43. Poprowadzą go prof. Will Sanders, prof. Willy Bessems i dr Wojciech Kamionka. Na estradzie pojawi się 45 wykonawców, przedstawicieli krajów: Polska, Niemcy, Holandia, Brazylia, Hiszpania, Wenezuela, Australia, Węgry, Łotwa, Kostaryka, Włochy, Kolumbia. W programie koncertów 15 i 16 lutego znajdzie się muzyka z filmów: Star Trek, Dzień Niepodległości, West Side Story, James Bond, Aleksander Newski, Piraci z Karaibów – w opracowaniu na zespoły waltorniowe liczące 12-24 waltornistów i perkusję.

Na wszystkie wydarzenia Festiwalu (oprócz koncertu w Bochni) wstęp wolny.

Program Festiwalu – na stronie: www.amuz.krakow.pl


Koncert Paweł Łukaszewski – wokalnie i kameralnie odbędzie się 11 lutego 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie wieczoru zaplanowano prawykonanie Dwu sonetów po śmierci na baryton i fortepian (2010) wybitnego kompozytora.

Ponadto usłyszymy także inne utwory P. Łukaszewskiego: 2 Pieśni na baryton i fortepian (2000), Haiku – 4 pieśni na sopran i fortepian (2002), 2 Pieśni sakralne na baryton i fortepian (1997), 3 Pieśni na mezzosopran i fortepian (1992), 2 Preludia na fortepian (1992), Quasi Sonatę na klarnet i fortepian (1991), Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2008). Wystąpią: Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Magdalena Idzik – mezzosopran, Robert Gierlach – baryton, Romuald Gołębiowski – klarnet, Kamila Wąsik-Janiak – skrzypce, Piotr Hausenplas – wiolonczela, Ewa Guz-Seroka – fortepian.


Spotkanie poświęcone zmarłemu 5 stycznia 1015 roku wybitnemu kompozytorowi Pawłowi Buczyńskiemu będzie miało miejsce 11 lutego 2015 roku (środa) w godz. 17.00-19.00 w siedzibie Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie (przy Rynku Starego Miasta 27, II piętro).


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza w środę, 11 lutego 2015 roku o godz. 17.30 na spotkanie ze znakomitą saksofonistką Aliną Mleczko, zaliczaną do grona czołowych wykonawców tzw. nowej muzyki saksofonowej.

Po spotkaniu (o godz. 19) odbędzie sie koncert Orkiestry Kameralnej Capelli Bydgostiensis pod batutą José Maria Florêncio z udziałem wybitnej artystki pt. Saksofon i smyczki. W programie utwory Zygmunta Noskowskiego - I Kwartet smyczkowy d-moll op. 9, Jerzego Derfla - Mała sonata e-moll na saksofon altowy i kwintet smyczkowy, Bartosza Kowalskiego - Circles on the Water, Jacka Grudnia - Koncert na saksofon i smyczki oraz Pawła Mykietyna - Sonatina für Alina.

Alina Mleczko sama określa siebie jako muzyka usytuowanego na styku muzyki klasycznej i współczesnej. Wiąże się z tym specyficzne podejście do gry i brzmienia samego instrumentu. Alina Mleczko jest pierwszą kobietą, która ukończyła klasę saksofonu w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Davida Pitucha i Krzysztofa Herdera. Koncertuje od 20 lat w wielu krajach Europy i USA, grała m.in. na festiwalach: Warszawska Jesień, Forum Lutosławskiego, Two days &Two nights w Odessie, Musica Polonica Nova, Wratislavia Cantans, Festiwal Muzyki Elektronicznej w Pradze czy Festiwal Kultury Latynoamerykańskiej. Artystka inspiruje kompozytorów, którzy piszą specjalnie dla niej utwory, wiele z nich zostało zarejestrowanych na płytach, jak np. ostatni krążek Sonatina für Alina nagrany wraz z Baltic Neopolis Orchestra z kompozycjami Mykietyna, Grudnia, Sielickiego i Jerzego Derfla. Alina Mleczko prowadzi także klasę saksofonu w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie. W 2011 otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych i stanowisko adiunkta na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, gdzie prowadzi klasę saksofonu.


XIV Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „Fun & Classic” odbędzie się w dniach 12-17 lutego 2015 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu.

Podczas festiwalowych koncertów wystąpią trzy znakomite zespoły: Ukulele Orchestra of Great Britain, The ThreeX, Concerto Tricolore: Stenzel, Kivits&Menders. Nie zabraknie również wielkiego pojedynku dwóch wirtuozów: Ary Malikiana oraz Waldemara Malickiego.

Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „Fun & Classic”jest wydarzeniem cyklicznym realizowanym od 2001 roku przez MCK Sokół. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest pianista Waldemar Malicki. Popularyzacja muzyki tzw. poważnej w ramach Festiwalu odbywa się w niestereotypowy sposób. Prezentowane są zarówno utwory – żarty muzyczne, w których zamysł rozbawienia słuchaczy był punktem wyjścia dla samej kompozycji, jak również zabawne interpretacje i improwizacje na temat klasyki muzycznej, wreszcie pastisze i groteskowe sceny rodem z wyrafinowanego kabaretu. „Fun & Classic” dzięki swojej niebanalnej, przystępnej i bezpretensjonalnej formule ma szansę zainteresować muzyką klasyczną liczne grono słuchaczy.

Więcej


Król Roger Karola Szymanowskiego zostanie wystawiony na scenie Opery Wrocławskiej 13 lutego 215 roku.

Premiera opery miała miejsce na scenie Opery Wrocławskiej w 2007 roku w ramach obchodów Roku Szymanowskiego. Kierownictwo muzyczne spektaklu objęła Ewa Michnik, reżyserował Mariusz Treliński, a scenografię zaprojektował Boris Kudlička. Powstał spektakl, który jest współczesną wizją upadku wartości moralnych, a tym samym człowieka, który jednak, przez własną destrukcję odradza się i odnajduje. Mimo nowoczesnej oprawy wizualnej, czas i miejsce akcji pozostają nieokreślone. Uniwersalne przesłanie utworu podkreśla oryginalna muzyka Szymanowskiego, daleka od szablonów, pełna dysonujących współbrzmień oraz niespotykanej ekspresji.


W lutym 2015 roku Filharmonia Łódzka świętuje jubileusz stulecia istnienia swojej orkiestry. Jak przystało na instytucję, w której główną bohaterką jest zawsze muzyka – trzonem obchodów jubileuszowych będą koncerty.

Świętowanie rozpocznie 13 lutego wykonanie monumentalnego Haydnowskiego oratorium Stworzenie świata. Kulminacją jubileuszu będzie uroczysty koncert symfoniczny 17 lutego (wtorek), podczas którego – dokładnie sto lat po pierwszym występie Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej – zabrzmi wykonywany również na jej pierwszym koncercie poemat symfoniczny Finlandia Jeana Sibeliusa, a II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina wykona laureat XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, Austriak Ingolf Wunder. Koncert z tym samym programem zostanie powtórzony dzień później, 18 lutego (środa).

Podczas pięciu koncertów jubileuszowych nie zabraknie tych, którzy obecnie kształtują artystyczne oblicze instytucji – obok głównego dyrygenta Daniela Raiskina na estradzie pojawią się: chórmistrz Dawid Ber, dyrygent gościnny Kai Bumann oraz artyści-rezydenci Filharmonii Łódzkiej – wiolonczelista Ivan Monighetti i organista Krzysztof Urbaniak. Okazji do wysłuchania brzmienia niedawno odebranych organów będzie wiele, a prawdziwym spektrum muzyki organowej zachwycą dwa kończące cykl jubileuszowy recitale (21 lutego). Gratką dla melomanów będzie z pewnością wykonanie dwóch utworów, napisanych na specjalne zamówienie Filharmonii Łódzkiej – kompozycji Musica festiva na dwoje organów i orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Meyera (17 i 18 lutego) oraz utworu La città futurista na orkiestrę symfoniczną i zespół wykonawców-amatorów autorstwa Artura Zagajewskiego (20 lutego).

Koncerty i inne wydarzenia związane z jubileuszem 100-lecia Filharmonii Łódzkiej zostały objęte Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.

W lutym ukaże się również książka jubileuszowa, która zabierze czytelników w podróż „w czasie i przestrzeni” – spacer po budynku filharmonii będzie okazją do refleksji nad tym, jak orkiestra (i wyrosła z niej instytucja) oraz publiczność zmieniały się w kolejnych dekadach. Zdradzi niejedną tajemnicę: jakie utwory orkiestra wykonywała najczęściej, co jadali muzycy podczas tournée, w kim kochał się „klub blondynek”, jak doczyścić szklane ekrany nad estradą, ile wart jest bilet do filharmonii, co znajduje się teczce dyrektora i wiele innych. Pamiątkami stulecia będą też okolicznościowe gadżety: pamięci USB, filiżanki i notesy, które będzie można zakupić w kasie Filharmonii.


14 lutego 2015 roku odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, na którym wykonane zostaną kompozycje Krzesimira Dębskiego – miłosne tematy z okazji walentynek.

Krzesimir Dębski - znany kompozytor, a także dyrygent, skrzypek jazzowy, aranżer i producent muzyczny, jest laureatem I nagrody Światowego Konkursu Jazzowego w Hoeilaart w Belgii (1983) oraz Nagrody im. St. Wyspiańskiego (1985). W latach osiemdziesiątych, w ankietach magazynu „Jazz Forum” wielokrotnie zdobywał tytuł „Najlepszego Skrzypka”, „Najlepszego Kompozytora” oraz „Najlepszego Aranżera Roku” w Polsce i w Europie. W roku 1985 znalazł się na liście dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych amerykańskiego pisma „Down Beat”.

W programie sobotniego koncertu znajdą się m.in.: Pieśń do wiersza Wisławy Szymborskiej Allegro ma non troppo, temat miłosny z filmu Kingsajz, temat miłosny z filmu Stara Baśń, Cantabile na orkiestrę z filmu Cudowne dziecko, Wariacje na temat Sarabandy Miłosnej na orkiestrę czy Dumka na dwa serca. Wśród artystów wystąpią Anna Jurksztowicz (śpiew), Jan Bieniasz (fortepian) oraz kompozytor, który poprowadzi orkiestrę.

Koncert odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie o godzinie 19.00.

Bilety dostępne na www.eBilet.pl oraz sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego (ul. Modzelewskiego 59) na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


W dniach od 14 do 18 lutego 2015 roku w Szczecinie odbędzie się cykl koncertów, prelekcji, wykładów oraz spotkań poświęconych zmarłemu przed pięcioma laty prof. Markowi Jasińskiemu.

Program tego przedsięwzięcia jest niezwykle bogaty. Na prezentacje koncertowe złożą się utwory ukazujące szerokie spektrum dorobku twórczego Marka Jasińskiego – od kompozycji napisanych specjalnie dla dzieci po dzieła sakralne. Podczas koncertów zostaną też wykonane m.in. utwory studentów prof. M. Jasińskiego – Przemysława Wieleby, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Piotra Gryski, Łukasza Urbaniaka, Szymona Godziemba-Trytka oraz Jędrzeja R. Rocheckiego, w tym kompozycje napisane w hołdzie Mistrzowi. Dzieła zabrzmią w interpretacji m.in.: Chóru Akademickiego im. prof. J. Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (CHAPS) pod batutą Szymona Wyrzykowskiego, Chóru kameralnego WEM Akademii Sztuki pod batutą Barbary Halec, Joanny Tylkowskiej (śpiew), Michała Landowskiego (fortepian), studentów Akademii Sztuki oraz uczniów szkół muzycznych w Szczecinie i Stargardzie Szczecińskim.

Ważnym elementem projektu będzie sympozjum naukowe, podczas którego zostaną podjęte rozważania nad językiem muzycznym M. Jasińskiego oraz problematyką sacrum w kontekście osobowości twórczej Mistrza.

W ramach przedsięwzięcia będzie miała również miejsce uroczystość nadania imienia M. Jasińskiego jednej z sal wykładowych Akademii Sztuki w Szczecinie połączona ze wspomnieniami rodziny, przyjaciół oraz studentów Zmarłego.

Poszczególne prezentacje odbywać się będą w „Starej Filharmonii” (budynek UM), Arcybiskupim Wyższym Seminarium Duchownym, Akademii Sztuki oraz centrum sztuki współczesnej Trafostacja Sztuki.

Projekt In Memoriam Marek Jasiński organizowanyjest przez Fundację Osiem Kobiet. Partnerami wydarzenia są: Akademia Sztuki w Szczecinie, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna w Szczecinie im. Prof. M. Jasińskiego, Państwowa Szkoła Muzyczna im. T. Szeligowskiego w Szczecinie, Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. W. Lutosławskiego w Stargardzie Szczecińskim oraz Trafostacja Sztuki w Szczecinie.

Więcej


Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury i prof. Jarosław Drzewiecki zapraszają na koncert Lwy Fortepianu VI edycji Wawer Music Festival w dniu 15 lutego 2015 roku o godz. 17:30 do Centrum Konferencyjno -Szkoleniowego Hotelu BOSS w Warszawie przy ul. Żwanowieckiej 20.

Tym razem wystąpią laureaci „Złotych Parnasów” – najwyższej nagrody przyznawanej muzykom na Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic” w Sanoku. Usłyszymy młodych, wybitnie utalentowanych pianistów z Rumunii, Ukrainy, Rosji i Polski w repertuarze chopinowsko-wirtuozowskim. Większość młodych artystów dopiero rozpoczyna swoją międzynarodową karierę. Akceptacja warszawskiej publiczności będzie ważnym wydarzeniem w ich życiu artystycznym.

Atrakcją wieczoru będzie prezentacja prac malarskich Małgorzaty Heintze-Paszkowicz - Chopin i jego Muzyka. Artystka stworzyła serię znakomitych prac poświęconych muzyce i postaci Fryderyka Chopina.

Zaproszenia na koncert można odebrać w Recepcji Hotelu BOSS przy ulicy Żwanowieckiej 20, tel. 22-5166100 oraz zarezerwować pod adresem e-mailowym: fundacja@interpiano.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Serenady na smyczki zabrzmią 15 lutego 2015 roku w Filharmonii w Szczecinie.

W programie koncertu z cyklu „Sonoro” znajdą się kompozycje Mieczysława KarłowiczaSerenada na orkiestrę smyczkową op. 2, Antonio Bazzini’ego – La ronde des Lutins (Taniec Karzełków), Edwarda Elgara – Salut d`amour na orkiestrę, Daga Wirena – Serenada na smyczki oraz Niccolò Paganini’ego – La Campanella z Koncertu h-moll. Zagra Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Jakuba Rabizo, który wystąpi w podwójnej roli – także jako solista w partii skrzypiec.


W dniu 15 lutego 2015 roku odbędzie się w Operze Wrocławskiej wyjątkowa wiedeńsko-neapolitańska gala karnawałowa z udziałem w gościa specjalnego – nestora scen operowych, Wiesława Ochmana.

Wybitny śpiewak występował na największych scenach operowych i estradach świata, m.in. w mediolańskiej La Scali, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, operach w Barcelonie, Berlinie, Buenos Aires, Chicago, Hamburgu, Madrycie, Moskwie, Paryżu, Rzymie, Salzburgu, San Francisco, Sewilli i Wiedniu. Podczas wieczoru Wiesław Ochman i jego goście zaprezentują pieśni wiedeńskie i neapolitańskie oraz popularne przeboje operetkowe z m.in. Księżniczki Czardasza, Barona Cygańskiego, Hrabiny Maricy, Wesołej Wdówki. Artystom będzie towarzyszyła Orkiestra Opery Wrocławskiej, pod dyrekcją Tomasza Szredera.


Premiera polska IV Symfonii „Tansman Epizody” Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się 15 lutego 2015 roku w Filharmonii Łódzkiej. Finał światowej prezentacji dzieła w cyklu 4 premier w miastach Londyn - Los Angeles - Amsterdam - Łódź to specjalne wydarzenie Tansman Festival 2015.

Henryk Mikołaj Górecki zmarł w 2010 roku. Był ikoną muzyki współczesnego świata. Jego twórczość uznano za zjawisko niezwykłe i "szlachetnie osobne". Nie ulegał modom i "konsekwentnie tworzył własny muzyczny świat". Porażał siłą ekspresji. „Oficjalnie ten utwór w chwili śmierci kompozytora nie istniał” – pisała Dorota Szwarcman – „nikt poza rodziną nie wiedział, w jakim stadium zostawił IV Symfonię”. Niebywały sukces III Symfonii Symfonii pieśni żałosnych Góreckiego - która na prestiżowych angielskich i amerykańskich listach przebojów notowana była wyżej niż utwory rozrywkowe - przyczynił się do tego, że IV Symfonia stała się jednym z najbardziej oczekiwanych utworów na świecie. „Utwór ten nie miał początkowo nic wspólnego z żadnym z zagranicznych zamówień. Impuls do jego powstania dał Andrzej Wendland, łódzki muzykolog i organizator życia muzycznego, który od 1996 roku organizuje w Łodzi Festiwale im. Aleksandra Tansmana” – kontynuowała Szwarcman na łamach tygodnika „Polityka” (2013, nr 38).

Bliżej poznać mogliśmy tę historię dzięki książce Górecki. Portret w pamięci Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej (PWM, Kraków 2013). Geneza IV Symfonii sięga 1998 roku, gdy Wendland przyjechał do Katowic na jubileusz Góreckiego. Kolejne spotkanie odbyło się w Bielsku-Białej, podczas prób do koncertu z udziałem kompozytora i Wandy Warskiej. Kiedy w drugiej części próby Andrzej Kurylewicz zaczął improwizować, Górecki na chwilę przerwał rozmowę z Wendlandem, „posłuchał i zakrzyknął: O! To jest muzyka! A co na to Tansman?”. Szczególne miejsce na mapie rozmów zajęła Łódź, do której kompozytor przyjechał, by odebrać Nagrodę Tansman 2002 za wybitną indywidualność i bezkompromisowość w twórczości. Górecki prosił Wendlanda o coraz więcej informacji o Tansmanie i jego muzyce, padały już propozycje tytułu i formy utworu. W następnych latach doszło do porozumienia, w którym utwór określono jako dowolną formę na orkiestrę symfoniczną. W ostatnim liście do Wendlanda, z 2007 roku, Henryk Mikołaj Górecki pisał: "Na razie utwór istnieje jako wyciąg fortepianowy (nie zrobiłem jeszcze partytury – chorowałem, choruję), mam jednak nadzieję, że wnet uporam się z tą robotą. Będzie to – jak Panu już wiadomo – moja IV Symfonia z podtytułem Tansman Epizody na wielką orkiestrę z organami i z fortepianem obbligato.

Prawykonanie zaplanowano pierwotnie na 17 kwietnia 2010 roku w Royal Festival Hall w ramach "Polska! Year", ale nie doszło ono do skutku, bowiem z powodów zdrowotnych kompozytor nie ukończył dzieła (tzn. całość muzyki została napisana, lecz niezinstrumentowana). Pracę tę wykonał według sugestii ojca i pozostawionych na nutach wskazówek syn kompozytora, Mikołaj Górecki. Cykl światowej prezentacji IV Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego rozpoczęto w londyńskiej Royal Festival Hall 12 kwietnia 2014 roku. Grała London Philharmonic Orchestra pod batutą Andrzeja Borejki. Wydarzenie to komentowały najbardziej prestiżowe media całego świata, jak "The Times", "Daily Telegraph", "The Guardian", pisząc o kolejnych wykonaniach w cyklu premier. Andrzej Borejko poprowadził też pierwsze prezentacje utworu przez Los Angeles Philharmonic Orchestra (Los Angeles 16-18 stycznia 2015). Termin polskiego prawykonania w Łodzi ustalono, w porozumieniu z wydawcą londyńskim, rodziną kompozytora i Filharmonią Śląską im. Henryka Mikołaja Góreckiego na pierwszy możliwy – nazajutrz po Amsterdamie (w Concertgebouw IV Symfonię 14 lutego 2015 roku zagra Radio Filharmonisch Orkest pod batutą Reinberta de Leeuw).

W Łodzi polskie prawykonanie Czwartej w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka poprzedzi prezentacja orkiestrowych utworów Aleksandra Tasmana IV Tańców polskich i IV Mouvements. Ci sami wykonawcy zaprezentują IV Symfonię także dwa tygodnie później, 27 lutego 2015 roku w swojej siedzibie, poprzedzając ją Małą suitą Witolda Lutosławskiego oraz Fantazją polską op. 19 Ignacego Jana Paderewskiego, której partię fortepianową wykona Beata Bilińska.

Organizator: Tansman Festival, Stowarzyszenie Promocji Kultury im. A. Tansmana w Łodzi

Więcej informacji – na stronie: www.tansman.lodz.pl


Program 2 Polskiego Radia oraz Narodowy Instytut Audiowizualny zapraszają 15 lutego 2015 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert symfoniczny pod batutą Jerzego Maksymiuka, który tego wieczora wystąpi w podwójnej roli: kompozytora i dyrygenta. Pod jego dyrekcją zagra Polska Orkiestra Radiowa oraz skrzypaczka Agata Szymczewska, reprezentująca młode pokolenie wykonawców.

Koncert rozpocznie Vers per archi Jerzego Maksymiuka, a następnie usłyszymy I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha. W drugiej części koncertu zabrzmi VIII Symfonia C-dur „Wielka” Franza Schuberta.

Nowa kompozycja Jerzego Maksymiuka Vers per archi została napisana w kwietniu 2014 roku jako miniatura w formie preludu i wykonana na koncercie w Muzeum Historii Żydów Polskich. Ta wersja została uzupełniona o część środkową Agitato i zakończona delikatnym brzmieniem solowych instrumentów, o czym sam kompozytor powiedział: ”Impulsem do takiego zamknięcia utworu stał się wers z wiersza Wrażliwość młodej poetki Anny Kubaczyńskiej: Może da się zatańczyć na linii barwnym cieniem. To przesłanie mojego 10 minutowego utworu”.


Jakub Rabizo (na zdjęciu), nazywany przez niemiecką prasę „diabelskim skrzypkiem”, wystąpi podczas niedzielnego koncertu symfonicznego 15 lutego 2015 roku w szczecińskiej Filharmonii.

Artysta był wieloletnim koncertmistrzem Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie i Zespołu Camerata Nova w Szczecinie. Obecnie jest zawodowo związany z Pruską Orkiestrą Kameralną w Prenzlau, gdzie pełni funkcję koncertmistrza i solisty. Nazywany przez niemieckich krytyków muzycznych „diabelskim skrzypkiem”, podbija serca publiczności temperamentem i głębią brzmienia. Koncertuje głównie w Europie Zachodniej, jednak zawsze chętnie wraca na rodzime sceny.

W programie koncertu znalazły się: Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2 patrona szczecińskiej Filharmonii Mieczysława Karłowicza, Salut d`amour na orkiestrę Edwarda Elgara, Serenada na smyczki Daga Wirena i La Campanella z Koncertu h-moll oraz Karnawał wenecki Niccolò Paganiniego.

Więcej


Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Fundacja UW zapraszają do udziału w cyklu lekcji i wykładów publicznych połączonych z muzyką pt. „Seminarium Bachowskie”. Druga lekcja publiczna, zatytułowana Bach i klawesyn, odbędzie się 18 lutego 2015 roku o godz. 19.00 w Starej Bibliotece UW. Wstęp wolny.

O twórczości klawesynowej Lipskiego Kantora dyskutować będą wybitni polscy klawesyniści, wykładowcy polskich i zagranicznych uczelni muzycznych: Elżbieta Stefańska, Władysław Kłosiewicz i Marek Toporowski. Moderatorem dyskusji będzie naukowy koordynator cyklu „Seminarium Bachowskie”, dr hab. Szymon Paczkowski. Część muzyczną wypełnią dzieła Johanna Sebastiana Bacha i Louisa Marchanda w wykonaniu uczestników dyskusji.

„Seminarium Bachowskie UW” stanowić ma cykl wydarzeń popularnonaukowych w roku akademickim 2014-2015 i kierowane jest do szerokiej publiczności, młodzieży akademickiej i licealnej. Są to otwarte wykłady i lekcje publiczne, prowadzone przez polskie i światowe autorytety w dziedzinie badań nad muzyką i życiem Jana Sebastiana Bacha. Towarzyszą im koncerty w wykonaniu wybitnych polskich artystów. Cykl „Seminarium Bachowskie” realizowany jest przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Muzykologii UW we współpracy z Biurem Promocji UW, dzięki dotacji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działania upowszechniające naukę. Stanowi przy tym popularnonaukowe dopełnienie programu koncertowego „BACH 200 UW – 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego”.

Więcej informacji – na profilu FB projektu


Big Band Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem Jacka Delonga oraz 10 trębaczy, w tym Piotr Wojtasik – znany trębacz jazzowy oraz pedagodzy i studenci łódzkiej Akademii zagrają koncert poświęcony pamięci Andrzeja Rokickiego – niezapomnianego trębacza, kompozytora muzyki filmowej i teatralnej, aranżera i pedagoga. Koncert odbędzie się w czwartek, 19 lutego 2015 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej łódzkiej Akademii (ul. Żubardzka 2a).

Andrzej Rokicki – jako człowiek wielkiej kultury, o niewyczerpanych pokładach empatii – cieszył się niezwykłą sympatią i autorytetem w łódzkim środowisku artystycznym. Był trębaczem, kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej, aranżerem i pedagogiem, fachowcem najwyższej próby w każdej z tych dziedzin. Przez 30 lat wykładał w Akademii Muzycznej w Łodzi, był pierwszym trębaczem i solistą Orkiestry Radiowej Henryka Debicha, a także orkiestr Teatru Muzycznego i Teatru Wielkiego w Łodzi. Pozostawił imponujący – i unikatowy nie tylko w skali kraju – dorobek artystyczny w postaci kilkuset nagrań muzyki klasycznej, rozrywkowej i filmowej, jako dyrygent nagrał m.in. ścieżkę dźwiękową do seriali Kariera Nikodema Dyzmy i Blisko, coraz bliżej. Komponował muzykę dla łódzkich teatrów, do kilkunastu przedstawień Teatru Telewizji, do około 200 filmów oświatowych i animowanych, w tym do serialu Muminki. 6. rocznica śmierci Andrzeja Rokickiego minęła 1 lutego.

Podczas koncertu zabrzmi kilka utworów kameralnych Erica Moralesa, George’a Gershwina, Andrzeja Krauze, Jerzego Bauera, Mirosława Gąsieńca i Krzysztofa Grzeszczaka, który na tę okazję skomponował Elegię na 4 trąbki poświęconą Andrzejowi Rokickiemu „A. R. in memoriam”. Pięć utworów zagra Big Band Akademii Muzycznej w Łodzi prowadzony przez Jacka Delonga. Będą to m.in. Maria z West Side Story Leonarda Bernsteina i I remember Clifford Benny’ego Golsona.

W dwóch finałowych numerach wieczoru usłyszymy Piotra Wojtasika – trębacza jazzowego o światowej renomie, który wielokrotnie wygrywał w ankietach Jazz Top magazynu „Jazz Forum”, zdobywał Fryderyki w kategorii Najlepszy Jazzowy Album roku i Najlepszy Jazzowy Muzyk, grał na scenach największych jazzowych festiwali z Montreal Jazz Festiwal na czele, w słynnych klubach, takich, jak wiedeński Porgy & Bess czy paryski Sun Set. W Łodzi wspólnie z Big Bandem zagra standard Manninga Sherwina A Nightingale Sang in Berkeley Square i własną kompozycję Blackout.

W koncercie wezmą udział również pedagodzy klas trąbki – Igor Cecocho, Sławomir Cichor, Konrad Boniński, studenci klas trąbki – Szymon Kamrowski, Dymitr Kościuszko, Piotr Cedzyński, Karol Nyczka, Bartosz Koliński, Marcin Lesiewicz, pianiści – Aleksandra Nawe, Agata Kalińska-Bonińska i Piotr Cłapiński oraz gościnnie Paweł Stępnik (gitara) i kwartet smyczkowy. Koncert poprowadzi ceniony dziennikarz radiowy Jan Targowski.

Poza muzyką na żywo w czasie koncertu będzie można wysłuchać kilku nagrań, udostępnionych przez Radio Łódź, z udziałem z udziałem dwóch legendarnych zespołów: Orkiestry Łódzkiej Rozgłośni Polskiego Radia pod dyrekcją Henryka Debicha i Orkiestry Mandolinistów Łódzkiej Rozgłośni Polskiego Radia pod dyrekcją Edwarda Ciukszy oraz Andrzeja Rokickiego w roli solisty.


III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego zabrzmi 20 lutego 2015 roku w Filharmonii w Szczecinie.

Słynne dzieło usłyszymy w wykonaniu Elżbiety Szmytki – sopran (na zdjęciu) i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Ewy Strusińskiej.

Elżbieta Szmytka to jeden z najwspanialszych głosów sopranowych na świecie. Znana i niezwykle ceniona interpretatorka dzieł wokalno-instrumentalnych Szymanowskiego, nie uciekająca także od repertuaru kantatowo-oratoryjnego. Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie gdzie studiowała śpiew pod kierunkiem prof. Heleny Łazarskiej. Artystka mieszka obecnie w Belgii, gdzie w roku 1984 zadebiutowała na scenie Królewskiej Opery w Brukseli. Od tego momentu jest jej częstym gościem, jak również innych największych scen muzycznych Europy, m.in. Wiedeńskiej Staatsoper, Grand Theatre w Genewie, Nederlandse Opera w Amsterdamie, Deutsche Oper w Berlinie, Opery w Los Angeles, Festiwali w Salzburgu, Aix-en-Provence czy Glyndebourne. Artystka występowała pod kierunkiem tak znanych dyrygentów jak John Pritchard, Sylvain Cambreling, Sir Georg Solti, Nikolaus Harnoncourt, John Eliot Gardiner, Simon Rattle, Claudio Abbado, Neville Marriner czy Andrew Davis. Elżbieta Szmytka ma na swoim koncie wiele nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Jednym z jej ostatnich nagrań płytowych jest m.in. partia Roxany w Królu Rogerze, nagrana pod dyrekcją Simona Rattla dla EMI.


Koncerty XXII Ogólnopolskiego Festiwalu „Gwiazdy Promują” odbędą się w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze w dniach 20-27 lutego 2015 roku.

Więcej


W piątek i sobotę, 20 i 21 lutego 2015 roku odbędzie się na Akademii Muzycznej w Krakowie Konferencja, połączona z koncertami, pod wspólną nazwą Elementi.

Elementi zaprojektowane zostały jako wydarzenie cykliczne; to cząstki, pierwiastki, zasady, żywioły i początki. W kolejnych edycjach uczestnicy zajmą się tymi aspektami muzyki, które w ostatnim stuleciu zyskiwały coraz większe znaczenie i ulegały najbardziej dynamicznym przemianom, wywierając decydujący wpływ na oblicze dzisiejszej muzyki.

W trzeciej edycji konferencji podjęte zostaną zagadnienia szeroko związane z pojęciem INSTRUMENTU. Wybór tego właśnie tematu zainspirowany został między innymi ubiegłoroczną „Warszawską Jesienią”, która odbywała się pod hasłem „innych instrumentów”.

Konferencji towarzyszą koncerty, podczas których odbędą się m.in. prawykonania nowych kompozycji Szymona Stanisława Strzelca i Jarosława Płonki.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Więcej


Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego zostanie wystawiony 21 lutego 2015 roku na scenie Opery Wrocławskiej.

Przejmujące, trzymające w napięciu współczesne widowisko, które jest muzyczną interpretacją biblijnej historii. Sam kompozytor uznał wrocławską inscenizację autorstwa Waldemara Zawodzińskiego za najlepszą ze wszystkich dotychczasowych. Reżyser nie przedstawił na scenie monumentalnej wizji raju. Akcja rozgrywa się w umownych, prostych dekoracjach. Barw dodają natomiast wyrafinowane kostiumy, wyraziście definiujące postaci. Nowatorska, jedyna w swoim rodzaju muzyka, ilustrująca dramat bohaterów, posługuje się także cytatami z Bachowskiej Pasji według św. Jana i Wagnerowskiego Lohengrina.


Agata Zubel - jedna z najwybitniejszych artystek awangardowych, śpiewaczka, która z powodzeniem łączy karierę wokalną z komponowaniem, wystąpi w spektaklu pt. Cabaret lunaire w dniach 21 i 22 lutego 2015 roku o godz. 18.30 w Operze Krakowskiej.

Premiera spektaklu Cabaret lunaire, opartego na utworach Arnolda Schönberga w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego, odbyła się w 2013 roku. Swoją kreacją artystka zyskała wówczas wielką przychylność widzów i krytyki. „Nie tylko doskonale wiedziała, o czym śpiewa po niemiecku, lecz także oddawała każdy niuans, prezentując nienaganną dykcję i perfekcyjną intonację. Jako smutny, a jednocześnie demoniczny Pierrot dała pokaz wysokiej próby aktorstwa." – napisał Mateusz Borkowski na łamach „Gazety Wyborczej” (25.02.2013).

Agacie Zubel w krakowskich spektaklach towarzyszyć będą: Iwona Socha, Karolina Wieczorek, Krzysztof Kozarek i Adam Zdunikowski, a także tancerze oraz Zespół Kameralny Opery Krakowskiej.

W trakcie przedstawień na tablicy świetlnej pojawi się tekst Pierrota lunaire w tłumaczeniach Stanisława Barańczaka.


Koncert pt. Klasyczny Kołobrzeg, będący zwieńczeniem współpracy Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej jako Kompozytorki-Rezydentki w Baltic Neopolis Orchestra, odbędzie się w sobotę, 21 lutego 2015 roku o godz. 19.00 w Regionalnym Centrum Kultury w Kołobrzegu (ul. Solna 1). W programie wieczoru znajdzie się prawykonanie Koncertu na altówkę i orkiestrę smyczkową - utworu zamówionego w ramach programu „Kompozytor-rezydent”.

Wystąpi Ewa Guzowska – altówka i Baltic Neopolis Orchestra pod kierownictwem Adama Domurata.

Ewa Fabiańska-Jelińska - kompozytorka, muzykolog, improwizatorka. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Toruniu w klasie kompozycji Magdaleny Cynk. Stypendystka Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia i Stypendium Miasta Poznania; laureatka programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska 2012 oraz programu stypendialnego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia dla studentów na rok akademicki 2012/2013. W ramach projektu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Zamówienia kompozytorskie" (2012) jej kompozycja Offenbarungen und Eingebungen została wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i wykonana przez Orkiestrę Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal (2013). Współpracowała także z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Kompozytorka muzyki do animacji, filmów oraz musicali. Jest laureatką licznych konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą, m.in.: I i II miejsca w konkursie kompozytorskim na utwór perkusyjny, organizowany przez Oklahoma City University oraz I nagrody w IX Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego za utwór Miniatures sonoristiques na puzon preparowany solo (2011).

Podczas koncertu usłyszymy także Sinfoniettę na smyczki Szymona Laksa i Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza.


Antoni Wit - Dyrygent Honorowy Filharmonii Krakowskiej, zostanie odznaczony przez Ambasadora Republiki Francji w Polsce, Pierre’a Buhlera, Narodowym Orderem Legii Honorowej. Artysta odbierze odznaczenie podczas koncertu 21 lutego 2015 roku w Filharmonii w Krakowie.

Maestro Antoni Wit poprowadzi następnie Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej, z którą zaprezentuje francuski repertuar. Wieczór wypełni muzyka Maurice’a Ravela i Alberta Roussela. Solistą pierwszej części wieczoru będzie pianista koreańskiego pochodzenia – Kun Woo Paik, laureat nagrody Fundacji Waltera W. Naumburga (1971) oraz Złotego Medalu przyznanego przez Ferruccio Busoni International Piano Competition (1969). Artysta ten wykona dwa koncerty fortepianowe Ravela – D-dur na lewą rękę oraz Koncert fortepianowy G-dur. Warto zaznaczyć, że nie będzie to pierwszy kontakt artystów – maestro Wita oraz solisty, Kun Woo Paika. Wynikiem ich dotychczasowej współpracy jest nagranie wszystkich utworów na fortepian i orkiestrę Fryderyka Chopina oraz koncertów fortepianowych Prokofiewa.

W drugiej części koncertu zabrzmi Bachus i Ariadna op. 43 Roussela, dwuaktowy balet z librettem Abla Hermanta, powstały w 1930 roku. Autorem choreografii i odtwórcą tytułowej roli boga był tancerz Serge Lifar. Przedstawienie odniosło duży sukces, a suity baletowe weszły do repertuaru najsławniejszych orkiestr i dyrygentów świata.


21 lutego 2015 roku o godz. 17.00 w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie odbędzie się koncert inaugurujący obchody 25-lecia słynnego warszawskiego zespołu muzyki dawnej, Il Tempo.

Występ ten, to także początek cyklu „Anonse i echa” Międzynarodowych Letnich Akademii Muzyki Dawnej, wydarzenia artystyczno-edukacyjnego, którego koncerty mają rozpoczynać się krótkim wykładem oraz dyskusją ze słuchaczami.

W programie koncertu znajdą się wyłącznie utwory J.S. Bacha, w tym Koncert c-moll na obój, skrzypce, smyczki i bc, w którym zagra pierwszy oboista Orkiestry XVIII wieku, Frank de Bruine. Ponadto usłyszymy Sonatę G-dur na flet traverso, skrzypce i bc oraz kantatę Ich habe genug. Wystąpią: soliści i zepół Il Tempo, Małgorzata Wojciechowska – flet traverso, Agata Sapiecha – skrzypce, kierownictwo artystyczne oraz Maciej Falkiewicz – bas.

Organizatorzy: Fundacja Concert Spirituel, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Szczegóły - na stronie: www.echamlamd.pl  


Koncert Hommage à Chopin odbędzie się 22 lutego 2015 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią pianiści: Aleksandra Seredyńska, Valentin Mansard, Irena Martyn, Ryszard Alzin oraz Gabryś & Quinn Piano Duo w składzie: Maria Gabryś i Monika Quinn.

W programie utwory P. Czajkowskiego – Un poco di Chopin op. 72 nr 15, E. Griega – Etiuda Hommage à Chopin op. 73 nr 5, M. Bałakiriewa – Impromptu sur des thêmes de deux prèludes de Fr. Chopin, F. Liszta – 6 Chants polonais de Frédéric Chopin S. 480, M. Bałakiriewa – Suite sur 4 morceaux de Frédéric Chopin na 4 ręce, S. Rachmaninowa – Variations sur un thème de Chopin op. 22, H. Villa-Lobosa – Hommage à Chopin: Nocturne et Ballade, A. Honeggera – Souvenir de Chopin i G. Crumba – Dream Images (Love-Death Music).


Koncert zatytułowany Chóralne kontemplacje w muzyce sakralnej w wykonaniu Chóru NFM pod dyrekcją Anny Szostak odbędzie się 22 lutego 2015 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu.

Program niedzielnego koncertu obejmować będzie wyłącznie XX-wieczną muzykę chóralną, która czerpie obficie ze źródeł tradycji zarówno w zakresie tekstów, jak i pomysłów melodycznych oraz harmonicznych. Usłyszymy Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika z 1964 roku, przywołującą średniowieczną pieśń łacińską, Dona nobis pacem z Missa pro pace Wojciecha Kilara z 2000 roku, która przypominać miała według kompozytora nabożeństwo odprawiane w odludnym klasztorze z dawnych wieków, Euntes ibant et flebant Henryka Mikołaja Góreckiego (prezentowanej nieomal w czterdziestą rocznicę swego prawykonania, które także miało miejsce we Wrocławiu), a także cztery dzieła Estończyka Arvo Pärta, kolejnego „minimalisty duchowego”. Koncert zwieńczą kompozycje Krzysztofa Pendereckiego: przełomowe dzieło Stabat Mater z 1962 roku i motet O gloriosa virginum z roku 2009, spokrewniony stylistycznie z dorobkiem Pärta oraz Góreckiego: króluje w nim szlachetna, eufoniczna harmonia przypominająca seraficzne piękno renesansowej muzyki kościelnej.


Koncert pianisty Maksyma Rzemińskiego pt. Chopin Maksymalnie pod honorowym patronatem Towarzystwa im. Fryderyka Chopina odbędzie się 22 lutego 2015 roku o godz. 19:00 w Galerii Porczyńskich w Warszawie.

W programie utwory na fortepian solo, z towarzyszeniem sopranu oraz wiolonczeli, uzupełnione o autorskie aranżacje muzyki filmowej na fortepian i kwartet smyczkowy z solowej płyty artysty Inception. W pierwszej części koncertu usłyszymy kompozycje m.in. Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza, druga część przypomni melodie ze znanych filmów, napisane przez Wojciecha Kilara, Krzysztofa Komedę czy Johna Williamsa. Pianiście towarzyszyć będą: Barbara Zamek – sopran, Barbara Piotrowska – wiolonczela oraz kwartet smyczkowy w składzie: Lucjan Szaliński-Bałwas – I skrzypce, Anna Ceglińska – II skrzypce, Karolina Matyas – altówka i Barbara Piotrowska – wiolonczela.


Festiwal Koncerty Urodzinowe Chopina, organizowany przez warszawskie Stowarzyszenie Smolna, odbędzie się w 2015 roku po raz szósty między 22 lutego i 1 marca czyli domniemanymi datami urodzin Fryderyka Chopina. Owa rozbieżność w ustaleniach biograficznych kompozytora stała się pretekstem do świętowania najdłuższych urodzin Jubilata – aż 8-dniowych.

Muzyka Chopina w czasie festiwalu będzie grana w wielu miejscach Warszawy – oprócz festiwalowych scen, także w restauracjach, muzycznych klubach. Przez 8 dni chopinowskie mazurki i polonezy (i nie tylko!) będzie można usłyszeć nie tylko w głównej sali festiwalowej w Centralnej Bibliotece Rolniczej, ale też w warszawskich kawiarniach i restauracjach, które zdecydowały się dołączyć do świętowania urodzin najznamienitszego polskiego kompozytora. Tak jak w poprzednich latach, tak i w tym roku organizatorom udało się namówić do udziału w koncertach uznanych muzyków z Polski i z zagranicy. Festiwal otworzy w jazzowym stylu duet Daniel Johnson i Victor Gutierrez. Po ich występie zagra wszechstronny Atom String Quartet, kwartet podbijający najlepsze sceny na świecie. Inauguracyjny dzień zakończy wyjątkowy gość z Brazylii, Luiz Gustavo Carvalho, którego grą zachwyciła się sama Martha Argerich. Od poniedziałku do piątku publiczność będzie miała wyjątkową okazję wysłuchać występów młodych pianistów z programem, który przygotowują na tegoroczny Konkurs Chopinowski. W kolejny weekend zabrzmi ponownie jazz, za sprawą Rafał Rokicki Trio, a także folk i niepokorne Same Suki. A na zakończenie zaprezentują się wyjątkowi goście z Litwy – Ewelina Saszenko z zespołem i projektem muzycznym, w którym wyśpiewuje Chopina. Odbędziemy też podróż w kosmos z filmem zrealizowanym ze zdjęć NASA. Ścieżką dźwiękową tej podróży będzie muzyka Fryderyka Chopina w wykonaniu Karola Radziwonowicza oraz kwintetu I Solisti Do Varsavia.

Po raz pierwszy będzie także otwarta druga scena festiwalowa w dawnej kawiarni „Nowy Świat”. Prezentowana na niej będzie muzyka Chopina w połączeniu z innymi formami sztuki/nauki/kultury. Koncert inauguracyjny pt. Chopin językiem serca odbędzie się 22 lutego o 11:00, a od 23 do 27 lutego planowane są koncerty łączące muzykę z m.in. poezją, cyrkiem i tańcem. Większość imprez będzie miała miejsce w godz. od 16:30-18:00. W sobotę 28 lutego o 11:00 odbędzie się koncert w wykonaniu dzieci ze szkół muzycznych, a w niedzielę koncert finałowy.

Przy Krakowskim Przedmieściu posłuchamy brzmienia saksofonu i wiolonczeli, a fortepian zagra obok biłgorajskiej suki. Bo muzyka Chopina łączy style i zaciera granice. To przesłanie organizatorów i muzyków, których wykonania uświetnią w tym roku Koncerty Urodzinowe.

Organizatorzy zapraszają na Urodziny Chopina również najmłodszych, dla których przygotowane zostały specjalne wydarzenia w dwie festiwalowe niedziele.

Szczegółowy program festiwalu – na stronie: www.chopin.smolna.org/program-2


Na dwa recitale fortepianowe znamienitych pianistów-wirtuozów – Karola Radziwonowicza oraz Roberta Marata zaprasza Katedra Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi. 23 i 24 lutego 2015 roku o godz. 18.15 w Sali kameralnej AM będzie można usłyszeć kompozycje Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Jana Sebastiana Bacha, Franciszka Liszta oraz Aleksandra Michałowskiego.

„Wielcy polscy pianiści i kompozytorzy: Aleksander Michałowski i Ignacy Jan Paderewski” to tytuł zbliżającej się sesji Katedry Fortepianu łódzkiej Akademii. Projekt ma na celu przybliżenie sylwetek i twórczości tych dwóch wybitnych muzyków, kontynuatorów chopinowskiej tradycji wykonawczej. Michałowski studiował bowiem pod kierunkiem Karola Mikulego – ucznia Chopina. Z kolei Paderewski zasłynął interpretacjami utworów Chopina i redakcją wszystkich jego dzieł.

W poniedziałek, 23 lutego o godz. 18.15 w Sali kameralnej Akademii (al. 1 Maja 4) z recitalem pianistycznym wystąpi Karol Radziwonowicz, uznany w świecie pianista, znawca polskiej muzyki, autor kompletu nagrań dzieł Paderewskiego. Utwory tego kompozytora Radziwonowicz grał m.in. w Lisner Auditorium w Waszyngtonie i Carnegie Hall w Nowym Jorku. W Łodzi zagra utwory Fryderyka Chopina (m.in. Balladę f-moll op. 52, Poloneza A-dur op. 40 nr 1, Fantasie-Impromptu cis-moll op. 66) i Ignacego Jana Paderewskiego, w tym kilka miniatur (ze słynnym Menuetem op. 14) oraz Sonatę es-moll op. 21.

We wtorek, 24 lutego o godz. 18.15 w Sali kameralnej Akademii (al. 1 Maja 4) będzie można usłyszeć Roberta Marata, profesora katowickiej Akademii Muzycznej, specjalistę w wykonawstwie muzyki polskiej, w tym Aleksandra Michałowskiego (nagrania dla wytwórni Selene). Wykona on również 2 chorały organowe J. S. Bacha (w opracowaniu F. Busoniego), walce i etiudy Fryderyka Chopina, 104 Sonet Petrarki i Etiudę transcendentalną f-moll F. Liszta, kilka miniatur Aleksandra Michałowskiego oraz jego Parafrazę Walca Des-dur Chopina.

W środę, 25 lutego zaplanowano seminarium pianistyczne dla studentów Akademii. Możliwy jest również bierny udział uczniów i nauczycieli szkół muzycznych. Wstęp wolny.


Koncert zatytułowany El-Derwid odbędzie się 25 lutego 2015 roku o godz. 18.00 w Sali kameralnej Filharmonii w Szczecinie.

Piosenki Derwida, czyli Witolda Lutosławskiego, pisane w latach 1956-63, diametralnie różnią się od dzieł kompozytora pisanych w tych samym okresie a zaliczanych do jego właściwej działalności twórczej. Pisane w celach zarobkowych piosenki na stałe jednak wpisały się w kanon muzyki popularnej, a obecnie brzmią w nowych, „odświeżonych“ aranżacjach fenomenalnego duetu ElettroVoce w składzie Agata Zubel – głos i Cezary Duchnowski – elektronika. Ten święcący od kilku lat triumfy zespół zaprosił do współpracy wybitnego wiolonczelistę Andrzeja Bauera.


Nastrojowy koncert kameralny z altówką w roli głównej odbędzie się w środę, 25 lutego 2015 roku o godz. 19 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wystąpi Maciej Sionkowski – altówka i Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza.

W rodzinie instrumentów smyczkowych altówka pełni funkcję głosu „altowego”, jest bardzo podobna do skrzypiec, tylko nieco od nich większa, a jej brzmienie jest aksamitne, ma niższy, głębszy od skrzypiec ton. Altówka rozwijała się w XVI i XVII wieku, ale jako instrument solowy była jednak przez kompozytorów nieco zaniedbana. Współcześnie dzieła na altówkę pisze znacznie więcej kompozytorów. Powstają one najczęściej na zamówienie wybitnych wirtuozów tego instrumentu, jak Jurij Bashmet, Pinchas Zukerman. Grigorij Żyslin pierwszy kreował Koncert altówkowy Krzysztofa Pendereckiego, który, obok koncertów Hindemitha, Bartóka, Martinů, jest bardzo istotną pozycją repertuaru altówkowego XX wieku. Gość koncertu Capelli Maciej Sionkowski wykona utwór Pendereckiego oraz barokowy Koncert h-moll na altówkę Händla i zaprezentuje wielkie walory solistyczne tego instrumentu. Jako dyplomant Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie altówki Ireny Albrecht, w 2010 rozpoczął pracę w orkiestrze Filharmonii Bałtyckiej, a w 2012 objął stanowisko I głosu. Jest laureatem ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów. Koncertował w kraju i za granicą zarówno w roli solisty, jak i kameralisty.

W programie koncertu znajdzie się również Divertimento F-dur KV 138 Mozarta i Sinfonietta na smyczki Pendereckiego.


26 lutego 2015 roku na scenie Opery Wrocławskiej wystawiony zostanie Straszny dwór - najdoskonalsze dzieło operowe Stanisława Moniuszki, jedno z najważniejszych w całej polskiej twórczości operowej.

Wyreżyserowany przez Laco Adamika w Operze Wrocławskiej jest drugą inscenizacją opery Moniuszki tego reżysera, po zrealizowanej cztery lata temu Halce. To spektakl mocno osadzony w tradycji, zagrany w sarmackim kostiumie, choć w nowoczesnej, niezwykle wysmakowanej scenografii. Delikatnie zarysowany humor, intrygujące postaci i interesująca, dynamiczna choreografia to atuty nowej inscenizacji znanego utworu. Straszny dwór w tym ujęciu jest ciekawym spojrzeniem na temat polskiej tożsamości narodowej.


Po ubiegłorocznym sukcesie Letniego Festiwalu Operowego słynną operę Giuseppe Verdiego Nabucco z udziałem włoskich solistów, chóru Opery Polskiej i Roncole Verdi Orchestra ponownie zobaczymy 27 lutego 2015 roku w Krakowie (w ICE Kraków Congress Centre) oraz 28 lutego 2015 roku w Bielsku-Białej (w Bielskim Centrum Kultury). Spektakle będą częścią trasy europejskiej.

W widowisku operowym wystąpią znani już polskiej publiczności włoscy artyści: Giulio Boschetti (Nabucco) i Silvia Rampazzo/Natalia Margarit (Abigaille), Roberto Jachini Virgili (Ismaele). Dyrygować będzie Silvano Frontalini.

Mimo, iż w Polsce produkcja Nabucco Agencji Artystycznej Pro Musica wystawiana będzie po raz drugi, to od momentu premiery 31 października 1994 roku w Stuttgarcie prezentowano ją już z wielkim powodzeniem na ponad 170 prestiżowych scenach, m.in.: Tonhalle w Zurychu, International Congress Center w Berlinie, Theatre d'Esche w Luksemburgu, Theatre de Beaulieu w Lozannie, Alte Oper we Frankfurcie.

Nabucco to jedna z pierwszych oper Verdiego, która już od dnia premiery 9 marca 1842 roku w La Scali przyniosła kompozytorowi niezwykły sukces i sławę. Fenomen tego arcydzieła związany jest ściśle z historią Włoch, których północne prowincje właśnie w tym okresie były pod panowaniem Austrii, a Verdi – gorący patriota całym sercem popierał aktywnie działające ruchy wolnościowe. Główną osią akcji opery jest bowiem dążenie narodu żydowskiego do uwolnienia się spod jarzma Babilończyków. Analogie były czytelne, wzniosła muzyka Verdiego porywała publiczność do burzliwych demonstracji patriotycznych, a przepiękne Va pensiero… stało się nieformalnym hymnem Włoch. Również samo nazwisko młodego kompozytora stało się dla rewolucjonistów homonimem oznaczającym: Victor Emmanuel, Rex d'Italia (V.E.R.D.I.). W Polsce po raz pierwszy Nabucco wykonano w 1850 roku we Lwowie oraz w 1852 roku w warszawskim Teatrze Wielkim. Po wojnie, w maju 1983 roku dzieło wystawiła Opera Śląska we wspaniałej interpretacji Napoleona Siessa, a Va pensiero… śpiewane zza krat ze wzniesionymi rękami, podczas trwającego wciąż stanu wojennego, było szalenie przejmującym akcentem. Obecnie Nabucco Giuseppe Verdiego należy do żelaznego repertuaru niemal każdego teatru operowego na świecie.

Nabucco pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego zabrzmi ponownie 15 marca 2015 roku o godz. 17:00 w ICE Kraków Congress Centre.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na nadzwyczajny koncert, który odbędzie się w niedzielę, 1 marca 2015 roku o godzinie 18:00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej pod batutą legendarnego dyrygenta sir Neville’a Marrinera, twórcy słynnej Orkiestry Academy of Saint Martin in the Fields, zaprezentuje dzieła dwudziestowiecznego angielskiego kompozytora Michaela Tippetta oraz I Symfonię C-dur Georga Bizeta.

W piątek, 27 lutego 2015 roku o godz. 12:00 w Auli Akademii Muzycznej „Florianka” przy ul. Basztowej 8 sir Neville Marriner odbierze z rąk JM Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie, prof. dra hab. Zdzisława Łapińskiego, doktorat honoris causa.

Sir Neville Marriner jest jednym z najsławniejszych i najznakomitszych dyrygentów naszych czasów. Studiował w Royal College of Music w Londynie oraz w Konserwatorium Paryskim. Od 1952 roku grał w London Philharmonic Orchestra, a następnie w London Symphony Orchestra, gdzie przyglądał się pracy dyrygenckiej takich sław, jak Arturo Toscanini, Guido Cantelli czy Herbert von Karajan. Założył zespół St. Martin in the Fields, który w niedługim czasie stał się jedną z najlepszych orkiestr kameralnych świata. Początkowo orkiestra skupiała się na muzyce okresów baroku i klasycyzmu, by z czasem poszerzyć repertuar o dzieła XIX i XX wieku.

Sir Neville Marriner swoją karierę dyrygencką rozpoczął w latach 60. Współpracował z najlepszymi orkiestrami świata. Na swoim koncie posiada również rekordową dyskografię – nagrane 300 płyt, w tym większość z udziałem Academy of St. Martin in the Fields. W latach 1969-79 był dyrektorem muzycznym Los Angeles Chamber Orchestra, 1971-73 dyrygentem Northern Symphony Orchestra, od 1979-86 dyrektorem muzycznym Minnesota Orchestra, natomiast w latach 1983-89 był głównym dyrygentem SWR Sinfonie Orchester Stuttgart. Za swoje zasługi był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany. W 1979 roku otrzymał Order Imperium Brytyjskiego, a w 1985 tytuł szlachecki.


27 lutego 2015 roku Opera Krakowska zaprasza na premierę Pięknej Heleny Jacquesa Offenbacha w reżyserii Rudolfa Zioło. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Piotr Wajrak, scenografię i kostiumy przygotował Andrzej Witkowski, a nad stroną choreograficzną czuwa Jarosław Staniek.

Krakowska Piękna Helena to przedstawienie pełne zaskakujących rozwiązań z współczesną wersją libretta napisanego przez Krzysztofa Czeczota, który nadał mitologicznym skojarzeniom zupełnie nowy wymiar. Akcję spektaklu przeniósł do demokratycznej Polski, a Parys i Helena spotkają się w letnim kurorcie. Libretto przepełnione humorem doskonale współgra z dynamiczną muzyką Offenbacha.

W historii Opery Krakowskiej tytuł gości na afiszu po raz pierwszy. W głównych partiach wystąpią: jako Helena - Marta Abako, Monika Ledzion, Parys - Andrzej Lampert, Marcin Pomykała, Adam Sobierajski, Kalchas - Andrzej Biegun, Michał Kutnik, Przemysław Rezner, Agamemnon - Andrzej Biegun, Krzysztof Dekański, Menelaus - Janusz Ratajczak, Witold Wrona, Orestes - Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska, Achilles - Janusz Dębowski, Krzysztof Kozarek, Marcin Kotarba.

Słynna operetka miała swoją prapremierę światową 17 grudnia 1864 roku w paryskim Théâtre des Variétés. Zaskoczyła widzów odniesieniami do ówczesnych władców, m.in. do Napoleona III i jego żony Eugenii. Były to czasy cesarstwa francuskiego, a operetka wywołała skandal wśród publiczności. Jej popularność rosła z każdym dniem. Przedstawienie doczekało się setki wystawień, a każde z nich odbywało się przy pełnej frekwencji widowni.

Kolejne spektakle Pięknej Heleny na krakowskiej scenie odbędą się 28 lutego oraz 1, 3, 6 i 8 marca 2015 roku.


Kolejny koncert z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie: Acuarelas Valencianas” odbędzie się 28 lutego 2015 roku w TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Wystąpi Vicente Campos (trąbka) i Baltic Neopolis Orchestra pod dyrekcją Vincente’a Balaguera Domenacha.

Tego zimowego wieczoru słuchaczy ogrzeje muzyka przepełniona słońcem południowej Hiszpanii. Usłyszeć bowiem będzie można dzieła wybitnych hiszpańskich kompozytorów przełomu XIX i XX wieku w oryginalnej obsadzie na trąbkę i orkiestrę smyczkową. Każdy z utworów posiada własną indywidualną historię obrazującą piękno tamtejszych miast i tajemnice ich mieszkańców.

W programie koncertu znajdzie się także kompozycja polskiego altowiolisty i kompozytora Dawida Pajdzika Sinfonietta na smyczki op. 1. Dawid Pajdzik jest absolwentem prestiżowego Lynn University Conservatory w Miami (FL, USA) i Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Laureat ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów altówkowych, solista i lider grupy altówek Filharmonii Gorzowskiej. Ponadto jest kompozytorem muzyki filmowej i rozrywkowej. Wykłada w Akademii Sztuki w Szczecinie.