Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” odbędzie się w dniach od 30 kwietnia do 8 maja 2015 roku.

W 2015 roku Festiwal świętuje swoje 25-lecie. W ciągu ćwierćwiecza wypracował oryginalną formułę ukierunkowaną na promocję muzyki sakralnej i dialog międzykulturowy. Tegoroczna edycja podsumuje i ugruntuje dotychczasowe działania, pokazując różne odsłony muzycznego „sacrum” – od chorału gregoriańskiego i motetów Palestriny po jazzowe Misterium Stabat Mater Włodka Pawlika i Requiem o ziemi z elementami flamenco Paco Penii.

Na program festiwalu złożą się koncerty najlepszych wykonawców poprzednich edycji imprezy. Melomanów z pewnością ucieszy ponowny występ niemieckiego kontratenora Andreasa Scholla, izraelskiej sopranistki Talii Or, zespołów - The King’s Singers i Morphing Chamber Ochestra z Wiednia czy też wirtuoza gitary flamenco Paco Penii. Festiwal gościć będzie również wykonawców polskich – zdobywcę GRAMMY Włodka Pawlika, Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” i Orkiestrę Historyczną OH! Współgospodarzem koncertu finałowego będzie Orkiestra i Chór Filharmonii Częstochowskiej.

Wydarzeniem 25. Festiwalu będzie Koncert z okazji 80. urodzin Arvo Pärta, otwierający festiwal – z udziałem kompozytora. Ponadto podczas liturgicznej inauguracji odbędzie się prawykonanie Missa pro Maria per soprano, basso, tromba, organo e coro misto Aldony Nawrockiej, a na zakończenie festiwalu zabrzmi prezenowana po raz pierwszy w Polsce III Symfonia "Symphony of Angels" Pawła Łukaszewskiego. Organizatorzy zapraszają także na koncert muzyki XXI wieku i wręczenie nagród w XI Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra Nova” (3 maja w Częstochowie), koncerty pt. Młodzi twórcy i ich mistrzowie (3 maja w Bydgoszczy i 8 maja w Poznaniu) oraz koncert muzyki chóralnej XX i XXI wieku (30 maja w Kolonii).

Festiwalowe koncerty odbywać się będą w Częstochowie i 7 innych miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu i niemieckiej Kolonii.

ZOBACZ: program Festiwalu


Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku to jeden z największych i najpoważniejszych konkursów muzyki kameralnej w Polsce. W ciągu minionych siedemnastu lat Konkurs organizowany przez gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki zdobył liczącą się pozycję wśród podobnych przedsięwzięć odbywających się na naszym kontynencie, przyciągając młodych kameralistów z całego świata.

Tysiąclecie Gdańska, pięćdziesiąta rocznica powstania Akademii Muzycznej i setna rocznica śmierci Johannesa Brahmsa stały się w 1997 roku okazją do zorganizowania Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej jego imienia. W dniach 30 kwietnia – 3 maja 2015 odbędzie się jego VII edycja.

Konkurs jest podzielony na dwa etapy, podczas których uczestnicy zaprezentują zróżnicowany repertuar obejmujący dzieła kompozytorów klasycznych, romantycznych i XX-wiecznych oraz obowiązkowo utwory patrona Konkursu – Johannesa Brahmsa.

Dyrektorem Konkursu jest prof. Anna Prabucka-Firlej, Kierownik Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. W Jury Konkursu zasiadają światowej sławy muzycy, kameraliści i pedagodzy. Konkurs objęty jest honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta Miasta Gdańska oraz JM Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: kalendarz Konkursu


Specjalny koncert Olgi Szomańskiej (na zdjęciu), dedykowany Tacie - Włodzimierzowi Szomańskiemu, odbędzie się 1 maja 2015 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu.

W programie koncertu znajdą się przede wszystkim autorskie utwory artystki z płyty Nówka, napisane wspólnie z kompozytorem Marcinem Partyką. Nówka to całkowicie nowe muzyczne oblicze wokalistki, znanej szerszej publiczności z przeboju Piotra Rubika Niech mówią, że to nie jest miłość.

Nówka to piosenki o kobietach, utrzymane w przyjemnym klimacie muzycznym chill out/soul-pop. Zawiera piosenki o kobiecych snach, pragnieniach i o sercu pełnym miłości - tej romantycznej i tej niespełnionej. Podczas koncertu usłyszymy również akustyczne wersje piosenek z repertuaru Anny German (m.in. Człowieczy los, Ballada o niebie i ziemi) oraz Piotra Rubika (Niech mówią, że..., Miłość to wierność wyborowi), a także przygotowane specjalnie na tę okazję, nieznane premierowe utwory Włodzimierza Szomańskiego.


Światowej sławy reżyser i muzyk Emir Kusturica, słynny skrzypek Nigel Kennedy, legenda hard rocka - Nazareth, Królowie Gitary z The Gipsy Kings Family, a także absolutna czołówka polskiej sceny rockowej oraz... ponad 7 tysięcy grających razem gitarzystów! Między 1 a 3 maja 2015 roku Wrocław stanie się najgłośniejszym miastem w Polsce.

1 maja, jak co roku, tysiące gitarzystów spotyka się we Wrocławiu, by kolejny raz podjąć próbę pobicia Gitarowego Rekordu Guinnessa, który stał się już wizytówką Wrocławia w całej Europie. Gitarowy Rekord Guinnessa pobijany będzie już po raz trzynasty, ale najwyższe światowe wyniki od lat należą do Wrocławia. Rok temu znów się udało i na wrocławskim Rynku wspólnie zagrały 7344 gitary! Największą gitarową orkiestrę na świecie poprowadzi pomysłodawca imprezy, Leszek Cichoński. Wyjątkowo w tym roku Gitarowy Rekord Guinnessa nie odbędzie się na wrocławskim rynku, ale na urokliwych terenach Pergoli oraz kompleksu wrocławskiej Hali Stulecia, wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO; w otoczeniu wody i zieleni, z widokiem na największą i najpiękniejszą w Polsce fontannę multimedialną.

W Koncercie Gwiazd zagrają Nigel Kennedy w programie Hendrix Project, legendarny The Nazareth oraz zespół IRA. Całość zakończy otwarty koncert uwielbianych na całym świecie wirtuozów flamenco z The Gipsy Kings Family występujących jako Seven Kings oraz pierwszy w sezonie pokaz Wrocławskiej Fontanny Multimedialnej.

2 i 3 maja w tej samej lokalizacji odbędzie się tradycyjna już rockowa 3-Majówka.

Wrocławska impreza rozpoczyna sezon plenerowych festiwali w Polsce. Co roku w długi majowy weekend w samym sercu Wrocławia występują najlepsze zespoły z czołówek ogólnopolskich list popularności, weterani scen rockowych, jak i nowe, wschodzące gwiazdy. Tegoroczny program prezentuje się imponująco - na dwóch scenach zagrają: Emir Kusturica & No Smoking Orchestra, Pidżama Porno, Kult, Illusion, Hey, Lao Che, Coma, Happysad, Luxtorpeda, Bokka, Łąki Łan, Natalia Przybysz, Xxanaxx, Fisz Emade Tworzywo, Mela Koteluk , Curly Heads, Domowe Melodie, Pink Freud Oraz Karolina Czarnecka.

Więcej informacji - na stronach: www.3-majowka.pl oraz www.heyjoe.pl

Transmisja online – na stronie: http://www.ajctv.pl/?page_id=1273


Codziennie od 1 maja do 17 października 2015 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywać się będą koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują wybitni polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.


XXII Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach od 25 kwietnia do 10 maja 2015 roku. To impreza o międzynarodowej renomie i największe tego typu wydarzenie w Polsce, będące przeglądem najciekawszych realizacji krajowych i zagranicznych teatrów muzycznych.

Festiwal zainauguruje premiera legendy dramatycznej Potępienie Fausta Hectora Berlioza w reżyserii Macieja Prusa, przygotowana przez gospodarzy – zespół Opery Nova w Bydgoszczy. W kolejnych dniach obejrzymy i wysłuchamy spektakle: Opery Krakowskiej - Miłość do trzech pomarańczy Siergieja Prokofiewa w reżyserii Michała Znanieckiego (28 kwietnia), Teatru Wielkiego w Poznaniu – fantastyczną operę komiczną Cyberiada Krzysztofa Meyera w reżyserii i choreografii Rana Arthura Brauna (30 kwietnia), Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie – balet Don Kichot Leona AloisiusaLudwiga Minkusa do libretta i w choreografii Mariusa Petipy (3 maja), Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie – operę Otello Giuseppe Verdiego (6 maja), czy Państwowej Opery w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji – operę Krutniawa Eugena Suchoňa (8 maja). Festiwal zakończą dwa przedstawienia baletowe chińskiego Teatru Baletowego Suzhou, przygotowane na podstawie muzyki do opery Carmen Georgesa Bizeta i Rodiona Szczedrina (9 i 10 maja).

Szczegółowy program Festiwalu - na stronie: www.opera.bydgoszcz.pl


Koncert muzyki kameralnej pt. Wyśpiewać sacrum odbędzie się 5 maja 2015 roku, we wtorek, o godz. 19 w Filharmonii Łódzkiej.

Kompozycje religijne tych trzech twórców, reprezentujących trzy różne epoki – Jana Sebastiana Bach, Stanisława Moniuszki i Andrzeja Kurylewicza, wykona czworo polskich artystów. Wystąpi Urszula Kryger, pierwsza polska śpiewaczka, która gościła z recitalem w mediolańskiej La Scali, oraz Jadwiga Rappé, która występowała w najsłynniejszych salach koncertowych świata i uczestniczyła w prawykonaniach takich dzieł, jak Siedem bram Jerozolimy Pendereckiego w Jerozolimie pod dyrekcją Lorina Maazela czy Missa pro pace Kilara w Warszawie pod batutą Kazimierza Korda. Podczas pierwszego majowego koncertu kameralnego w łódzkiej Filharmonii artystkom będą towarzyszyć: Krzysztof Urbaniak - organy oraz Jakub Kościukiewicz – wiolonczela (basso continuo).


Capella Cracoviensis zainauguruje wiosenny cykl matinée - koncertów edukacyjnych dla juniorów i seniorów 15 kwietnia 2015 roku.

Na przełomie kwietnia i maja odbędzie się sześć kameralnych koncertów edukacyjnych, skierowanych do dzieci, młodzieży i osób starszych. Zróżnicowany repertuar, bliski kontakt z artystami, krótkie, treściwe wprowadzenia, które przybliżą kontekst wykonywanych utworów, wreszcie atmosfera koncertu z krwi i kości, która przygotuje najmłodszych do uczestnictwa w kulturze – to wyznaczniki cyklu matinée, który Capella Cracoviensis z powodzeniem prowadzi od 2012 roku.

Koncerty odbędą się w środy - 15, 22 i 29 kwietnia oraz 6, 13 i 20 maja 2015 roku o godz. 11.00 w auli bł. Jakuba ul. Franciszkańska 4 lub sali błękitnej na I piętrze Filharmonii Krakowskiej. Czas trwania - 60’. Wstęp 5 zł.

ZOBACZ: program koncertów


Jedna z najwybitniejszych polskich wokalistek i kompozytorek Agata Zubel w duecie ze znakomitym fińskim pianistą Joonasem Ahonenem zaprezentują 6 maja 2015 roku o godz. 19.00 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie materiał ze swojej najnowszej płyty Dream Lake.

Artyści poświęcili ją twórczości wybitnego polskiego kompozytora i pianisty żydowskiego pochodzenia – Andrzeja Czajkowskiego. Podczas koncertu (i na płycie) usłyszymy jego utwór Siedem Sonetów Szekspira, a także kompozycję Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et chantefables.

Koncert w Muzeum POLIN będzie pierwszym występem na żywo promującym album.


7 maja 2015 roku o godz. 19.00 Opera Wrocławska zaprasza na operę Chopin włoskiego kompozytora - Giacomo Orefice.

Dzieło, zrealizowane przez Operę Wrocławską w ramach obchodzonej w 2010 roku 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, oparte jest w całości na utworach polskiego mistrza, które Orefice zinstrumentował. Opera nawiązuje do różnych wydarzeń z życia autora ballad i mazurków. To z pewnością jedna z najambitniejszych i zarazem najciekawszych prób „zaaranżowania” genialnej muzyki Chopina, która na ogół bardzo źle znosi tego typu transkrypcje. Orefice uważany jest za kontynuatora tradycji opery werystycznej, był ponadto pianistą i krytykiem muzycznym.


XII edycja Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej odbędzie się w dniach 8-17 maja 2015 roku pod hasłem W stronę natury.

Człowiek i otaczający go świat, w tęsknocie za utraconym rajem, w mistycznym ujęciu średniowiecznego śpiewu, przy wtórze osiemnastowiecznych szczebiotów i świergotów świata muzyki dawnej. W finale spotkanie z kompozytorami malującymi dźwiękiem podziwianą naturę. Wśród wykonawców wybitni soliści i zespoły w repertuarze muzyki od średniowiecza po romantyzm.

Więcej informacji – na stronie: www.famd.pl


III Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” odbędzie się w Bydgoszczy w dniach 8-10 maja 2015 roku.

Festiwal organizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy. Tegoroczna edycja odbywa się pod Honorowym Patronatem Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W czasie Festiwalu muzyka przenikać się będzie ze sztukami wizualnymi, czyniąc z niego wyjątkowe wydarzenie.

W piątek, 8 maja 2015 roku o godz. 19 organizatorzy zapraszają do Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy na koncert Perkusja, Elektronika, Multimedia, który zainauguruje Festiwal. W jego programie znajdą się utwory Ryszarda Lubienieckiego, Karlheinza Stockhausena, Piotra Komorowskiego, Sławomira Opalińskiego, Benedykta Odya, Piotra Sutta i Bogusława Schaffera. Wystąpią: Benedykt Odya – instrumenty elektroniczne oraz specjaliści od perkusji Piotr i Bartłomiej Sutt i Trio Layers.

Następnego dnia, o godz. 19 w foyer Filharmonii Pomorskiej odbędzie się koncert muzyki orkiestrowej. Usłyszymy utwory Bohdana Riemera, Magdaleny Cynk, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Łukasza Godyli, Aleksandry Brejzy, Sławomira Opalińskiego, Marcina Kopczyńskiego. Capellę Bydgostiensis poprowadzi Marcin Tarnawski, a w roli solistów wystąpią: Malwina Mikołajczak-Lutrzykowska – skrzypce; Witold Kawalec, Michał Goldek i Elżbieta Bilicka – fortepian; Kamil Kęska - realizacja warstwy elektronicznej. Koncert połączony będzie z wystawą malarstwa Piotra Zaporowicza.

Wzorem ubiegłych lat w programie Festiwalu nie zabraknie propozycji dla najmłodszych. W niedzielne południe 10 maja 2015 roku w Pałacu w Ostromecku dziecięcą wyobraźnię rozbudzą wiersze Brzechwy i Tuwima w dźwiękowym opracowaniu Marcina Gumieli. Słuchowisko muzyczne prowadzić będzie Jakub Zarębki – solista Opery Nova.

Wstęp wolny na wszystkie koncerty Festiwalu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Koncert zatytułowany Symfonia Polska w 70. rocznicę zakończenia II wojny światowej odbędzie się 8 maja 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach.

W programie wieczoru znajdą się dzieła Andrzeja Panufnika, Henryka Wieniawskiego i Piotra Czajkowskiego, które łączy wspólny mianownik – motyw wolności. Jaka zatem jest owa Symfonia Polska? Bohaterska, „pełna desperacji, ale i optymizmu, klimatu tamtych dni” – jak chce Andrzej Panufnik, który pracę nad Uwerturą bohaterską rozpoczął w pierwszych dniach wojny? Czy może elegijna, z nastrojem modlitewnego skupienia, jak druga część wirtuozowskiego Koncertu fis-moll Henryka Wieniawskiego? Albo żywiołowa, taneczna – niczym Symfonia Polska Piotra Czajkowskiego?

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją zadomowionego już w Polsce Cheung Chau, chińskiego dyrygenta, u którego krytyka podkreśla znakomite wyczucie polskiej muzyki i mistrzowskie panowanie nad zespołem, oraz Aleksander Daszkiewicz – skrzypek studiujący w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wiesława Kwaśnego. Młodego artystę dostrzegło w ubiegłym roku jury IX Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków im. S. Serwaczyńskiego w Lublinie, nagradzając I nagrodą oraz nagrodą specjalną w postaci koncertu z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej.


8 maja 2015 roku I Dyrygent Gościnny Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej - Massimiliano Caldi poprowadzi ciekawy projekt muzyczny, w którym Orkiestra Kameralna Hanseatica zmierzy się z organami, na których zagra Hanna Dys (na zdjęciu).

Solistka ta jest absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów Prof. Romana Peruckiego oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Ma na swoim koncie także nominację do nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury w2010 roku.

Najjaśniejszym punktem programu będzie z pewnością Koncert g-moll na organy i orkiestrę op. 35 Mieczysława Surzyńskiego, będący prawdziwą perłą wśród kompozycji polskich przeznaczonych na ten królewski instrument. Ponadto usłyszymy kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta, Césara Francka, Jeana Langlais i Romualda Twardowskiego (Tryptyk Mariacki).


Polski Chór Kameralny zaprasza na Koncert dla Pokoju w 70. rocznicę zakończenia II Wojny Światowej w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu "Gaude Mater", który odbędzie się 8 maja 2015 roku o godz. 20:00 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku. Program koncertu ma zwrócić uwagę na wartość pokoju na świecie. Koncert będzie swego rodzaju orędziem, kierowanym nie tylko do przywódców politycznych, ale do każdego człowieka.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Bronisław Komorowski, ustanowił Gdańsk miejscem uroczystych obchodów 70. rocznicy zakończenia II Wojny Światowej. Z tej okazji Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego przygotował wydarzenie specjalne – Koncert dla Pokoju z udziałem wybitnego polskiego organisty - Andrzeja Białko. Na program koncertu złożą się kompozycje sakralne E. Peppinga, M. Surzyńskiego, F. Nowowiejskiego. Wieczór jest częścią jubileuszowego, XXV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Gdańsk jest jednym z 10 miast, które goszczą tegoroczne wydarzenia festiwalowe.

Tytuł koncertu zainspirowany został kompozycją Missa Dona Nobis Pacem – Obdarz nas pokojem Ernsta Peppinga (1901-1981). Utwór ten powstał w 1948 roku w Berlinie i zaliczany jest do najwybitniejszych dzieł kompozytora. Była to pierwsza kompozycja sakralna napisana przez Peppinga od czasów II Wojny Światowej – fakt szczególny, zważywszy, że był on mocno związany z kościołem. Okres wojny był jednak dla kompozytora czasem swoistego „wewnętrznego wygnania”. Opuścił w tym czasie także Berlin, by powrócić – już do zburzonego miasta – po wojnie. Missa Dona Nobis Pacem uważana jest za niezwykle osobistą wypowiedź kompozytora, obrazującą intelektualną i duchową przepaść, w jakiej znalazła się powojenna Europa.

Utwór Ernsta Peppinga zestawiony zostanie z pełnymi emocjonalnego napięcia kompozycjami polskimi: Missa Pro Pace Feliksa Nowowiejskiego oraz Improwizacjami organowymi na temat staropolskiej pieśni kościelnej Święty Boże Mieczysława Surzyńskiego, odnoszącymi się bezpośrednio do intencji zachowania pokoju. Obaj kompozytorzy związani byli z Berlinem przez okres studiów. Obaj cieszyli się sławą niezrównanych wykonawców i improwizatorów muzyki organowej. Feliks Nowowiejski uważany był przez swojego profesora kompozycji – Maxa Brucha – za jednego z najzdolniejszych uczniów. Jego twórczość uhonorowana została między innymi Krzyżem Komandorskim Orderu Polonia Restituta oraz godnością szambelana papieskiego w uznaniu kompozycji religijnych. W czasie I Wojny Światowej Nowowiejski został powołany do wojska. Po wybuchu II Wojny Światowej schronił się w Krakowie, gdzie komponował do 1941 roku.


Na rok 2015 przypada 150. rocznica urodzin duńskiego twórcy Carla Nielsena. Duńczycy uważają go za swojego najwybitniejszego kompozytora narodowego, który połączył europejską tradycję romantyczną z rodzimym folklorem. Piątkowy koncert, 8 maja 2015 roku o godz. 19.30 w Filharmonii w Krakowie, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Jean-Luca Tingaud otworzy zatem suitą Alladyn op. 34 napisaną przez Nielsena do spektaklu-baśni, wystawionego w Teatrze Królewskim w Kopenhadze w roku 1919.

W tym roku mija także 180. rocznica urodzin francuskiego kompozytora, wirtuoza organów i fortepianu, dyrygenta – Camille’a Saint-Saënsa. Jego V Koncert fortepianowy F-dur op. 103 powstawał w okresie wakacji zimowych w roku 1896, które kompozytor spędzał w Egipcie, w Luksorze – m.in. dlatego utwór ma podtytuł „egipski”. W muzyce można jednak usłyszeć zarówno intonacje muzyki egipskiej, jak i hiszpańskiej, a nawet jawajskiej. Solistą krakowskiego wykonania będzie francusko-kanadyjski wirtuoz Louis Lortie, artysta bardzo aktywny i wszechstronny, w którego grze dostrzec można „kombinację całkowitej spontaniczności i refleksyjnej dojrzałości, obecną w interpretacjach jedynie wielkich pianistów” (londyński „Times”).

W drugiej części koncertu zabrzmi Szeherezada op. 38 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, przenosząca słuchaczy w świat arabskich baśni z tysiąca i jednej nocy.

9 maja 2015 roku Orkiestra Filharmonii Krakowskiej zaprezentuje ten sam program w Filharmonii Narodowej w Warszawie w ramach koncertu abonamentowego.


XVIII Międzynarodowy Festiwal i XVI Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari odbędzie się w dniach od 9 do 16 maja 2015 roku w Nowym Sączu. Funkcję dyrektora artystycznego i przewodniczącej jury objęła wybitna śpiewaczka Małgorzata Walewska. Wydarzeniem Festiwalu będzie przyjazd do Nowego Sącza światowej sławy argentyńskiego dyrygenta i tenora José Cury.

Do udziału w rywalizacji zakwalifikowało się 70 młodych śpiewaków z 11 krajów: Polski, Niemiec, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Włoch, Wielkiej Brytanii, Turcji, Indii, Chin oraz USA. Nad prawidłowym przebiegiem Festiwalu i Konkursu czuwać będą dyrektorzy: artystyczny - Małgorzata Walewska (mezzosopran, wybitna polska śpiewaczka) i organizacyjny - Antoni Malczak (dyrektor MCK SOKÓŁ), a biurem organizacyjnym kieruje Liliana Olech (dyrektor Galerii BWA SOKÓŁ). W jury, obradującym pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej, zasiądą: Helena Łazarska - Honorowa Przewodnicząca Jury, Daniel Dollé (Szwajcaria), Angelo Gabrielli (Włochy), Ryszard Karczykowski, Hanna Michalak, Izabella Kłosińska, Andrzej Nanowski, Andrejs agars (Łotwa), Wojciech Maciejowski - sekretarz Jury. Wokalistom towarzyszyć będą pianiści -akompaniatorzy: Taras Hlushko i Bartłomiej Wezner.

Otwarte dla publiczności przesłuchania konkursowe odbędą się w trzech etapach. 16 maja zakończy je galowy koncert laureatów z towarzyszeniem orkiestry Opery Krakowskiej oraz wręczenie nagród. Grand Prix dla głosów męskich i żeńskich wyniesie w każdej grupie ok. 5.000 euro. Jury przyzna też wyróżnienia oraz nagrody specjalne, m.in.: za utwór Mozarta, utwór polski, Nagrodę im. Ady Sari dla wybitnego sopranu koloraturowego (ufundowaną przez burmistrza Starego Sącza) oraz nagrodę dla wybitnego pianisty-akompaniatora.

Konkursowym zmaganiom tradycyjnie towarzyszyć będą koncerty. 9 maja 2015 roku w kościele pw. św. Krzyża w parafii św. Heleny w Nowym Sączu można będzie wysłuchać II Symfonii c-moll "Zmartwychwstanie" Gustava Mahlera w wykonaniu Chóru Polskiego Radia, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją José Cury oraz solistek: Urąki Arlič-Gololičič - sopran, laureatki XIII Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w 2009 roku oraz Małgorzaty Walewskiej - mezzosopran. Ważnym wydarzeniem będzie wykonanie 14 maja w bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu Małej mszy uroczystej (La petite messe solenelle) Gioacchino Rossiniego. Wystąpią: Iwona Socha - sopran, Agnieszka Monasterska - mezzosopran,Andrzej Lampert - tenor, laureat XV Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w 2013 roku, Jacek Ozimkowski - bas, Bartłomiej Kominek, Arkadiusz Bialic, Anna Boczar oraz chór Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Macieja Tworka.

Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari odbyły się po raz pierwszy w 1985 roku w Nowym Sączu z inicjatywy prof. Heleny Łazarskiej. Nazwano je imieniem wielkiej polskiej śpiewaczki, która wychowała się w pobliskim Starym Sączu. W poprzedniej edycji konkursu wśród pań triumfowała sopranistka Ewa Tracz. Jury nie przyznało I nagrody w kategorii głosów męskich, drugą - wywalczył tenor Andrzej Lampert, absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej.

Więcej informacji - na stronie festiwalu: www.adasari.pl


XXIX Warszawskie Spotkania Muzyczne odbędą się w dniach 9-15 maja 2015 roku.

To jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i nową, i pierwszy, który przyjął taką formułę. O jego dużym znaczeniu świadczy choćby rosnące z roku na rok zainteresowanie artystów polskich i zagranicznych składających swoje oferty wykonawcze. Festiwal od lat szczyci się udziałem świetnych wykonawców i ciekawym doborem repertuaru, a z roku na rok „nabiera tempa” i trafia w gusta coraz większej liczby słuchaczy.

Na program 29. edycji Festiwalu złożą się m.in. koncerty Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego, która zaprezentuje prawykonania kompozycji Bartosza KowalskiegoSławomira Czarneckiego i dwóch utworów powstałych w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie” (realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca) autorstwa Macieja Zielińskiego i Ignacego Zalewskiego, a także Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmalprawykonaniami trzech kompozycji, w tym dwóch zamówionych w ramach programu „Kolekcje” - Grzegorza Duchnowskiego i Edwarda Sielickiego. Wystąpią również zespoły kameralne: goszczący na wszystkich dotychczasowych edycjach Festiwalu Kwartet Wilanów, jazzowy kwartet smyczkowy ATOM String Quartet, niedawno powstały zespół #ENSEMBLE oraz sekstet wokalny proModern, który po raz pierwszy wykona pieśni do sonetów Szekspira: Miłosza Bembinowa, Andrzeja Borzyma jr., Krzesimira Dębskiego, Krzysztofa Herdzina, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Stanisława Moryty, Tomasza Opałki i Piotra Tabakiernika, zamówione w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”. Gościem Festiwalu będzie także Chór A Cappella Leopolis ze Lwowa, kierowany przez Ludmiłę Kapustinę, który wykona przed warszawską publicznością muzykę cerkiewną kompozytorów ukraińskich i polskich (utwory z przełomu XVII i XVIII wieku oraz współczesne).

Koncerty 29. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w Zamku Królewskim, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego i Kościele Ewangelicko-Reformowanym.

Warszawskie Spotkania Muzyczne – doroczny festiwal muzyki dawnej i nowej – istnieje od 1986 roku. Jego twórcą i dyrektorem jest kompozytor Władysław Słowiński, a organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. Zgodnie z formułą programową zawartą w podtytule Festiwal prezentuje ważne dzieła muzyki dawnej i nowej oraz promuje najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu, co stanowi niewątpliwie o jego wyjątkowości. Program Festiwalu ustalany jest przez jego Radę Programową, składającą się z wybitnych specjalistów – kompozytorów i muzykologów. W jej skład wchodzą: prof. Michał Bristiger, Paweł Gancarczyk, Małgorzata Gąsiorowska (muzykolodzy), Edward Sielicki, Adam Sławiński i Władysław Słowiński (kompozytorzy i teoretycy muzyki).

Finansowanie: ze środków Urzędu m.st. Warszawy, dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy wsparciu ze strony Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Związku Artystów Wykonawców STOART.

Wstęp wolny

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Więcej


W dniach 9-31 maja 2015 roku Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na taneczne biennale - XXIII Łódzkie Spotkania Baletowe.

Festiwal zainauguruje premierowy spektakl w choreografii Giorgia Madii - Chopin wymarzony (Chopin Imaginaire) do muzyki Fryderyka Chopina.

- Każdy utwór [Fryderyka Chopina] inspirował mnie do stworzenia nowego obrazu, wyboru innego środka wyrazu, nieoczekiwanie i zaskakująco. - powiedział Giorgio Madia o swoim przedstawieniu. - Raz podkreślona była wirtuozeria, innym razem - nastrój melancholii, ironia lub śmieszny zwrot, który wyczuwałem i który był zaczątkiem krótkiej opowieści. Oczywistym jest, że tancerze moich choreografii ze swoją energią w istotny sposób przyczynili się do budowania tych skojarzeń.

W kolejnych dniach program Spotkań wypełnią występy renomowanych zespołów z całego świata. W tym roku łódzki Teatr gościć będzie francuską primabalerinę Sylvie Guillem w programie wieńczącym jej karierę, byłego pierwszego solistę Royal Ballet - Ivana Putrova, w towarzystwie największych gwiazd światowego baletu, Les Ballets de Monte Carlo w niezwykłej inscenizacji Jeziora łabędziego, Phoenix Ballet z Arizony pod dyrekcją byłego pierwszego solisty Teatru Wielkiego w Łodzi - Sławomira Woźniaka oraz balet słynnej, włoskiej La Scali - Teatro alla Scala.


Opera Śląska w Bytomiu zaprasza w sobotę, 9 maja 2015 roku o godz. 18.00 na wznowienie sceniczne spektaklu w reżyserii Laco Adamika – operę Ignacego Jana Paderewskiego Manru.

Manru jest jedyną operą I.J. Paderewskiego. Libretto, na podstawie powieści Chata za wsią Józefa Ignacego Kraszewskiego, napisał Alfred Nossig. Paderewski skomponował to dzieło w momencie, gdy był już sławnym pianistą. Popularność, jaką się cieszył, sprawiła, że prapremiera w Dreźnie w 1901 roku spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. Wkrótce potem Manru wystawiono na wielu scenach Europy i Ameryki, w tym – 14 lutego 1902 roku – w Metropolitan Opera w Nowym Yorku. Była to efektowna, acz krótka kariera opery, dziś właściwie rzadko wystawianej nawet w Polsce. Warto też zauważyć, że Manru pozostaje do dziś także jedyną polską operą, która kiedykolwiek została w Metropolitan Opera wystawiona. Uroczysta premiera w Operze Śląskiej w maju 2009 rpku związana była z 90. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości i parafowania w dniu 28 czerwca 1919 roku przez premiera I. J. Paderewskiego traktatu wersalskiego. Teraz spektakl powraca na afisz w ramach obchodów jubileuszu 70-lecia istnienia Opery Śląskiej.

Powtórzenie spektaklu: 10 maja i 9 czerwca 2015 roku o godz. 18.00.


Uwielbiany przez miliony melomanów, niezłomny propagator dobrej muzyki i dobrego humoru, laureat Nagrody Wawerskiej Publiczności - Waldemar Malicki wystąpi 10 maja 2015 roku o godz. 19:30 w ramach VI edycji Wawer Music Festival na estradzie Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego Hotelu Boss w Warszawie (przy ul. Żwanowieckiej 20).

Działalność popularyzatorska, artystyczna i twórcza Waldemara Malickiego sprawia, że wierna polska publiczność traktuje Mistrza jako „Dobro Narodowe”. Wieczór pełen niespodzianek muzycznych w duchu „pół żartem, pół serio” jak zawsze będzie wydarzeniem niezwykłym na Wawer Music Festival.

Usłyszymy i zobaczymy największą na świecie harfę szklaną, z której czarować pięknymi dźwiękowymi barwami znanych utworów klasycznych będą mistrzowie Anna i Arkadiusz Szafrańcowie „GlassDuo”.

Niespodzianką wieczoru będzie również udział Marka Borowskiego – Senatora RP w roli Mistrza ceremonii.

Bilety w cenie 50 zł można nabyć: poprzez eBilet http://www.ebilet.pl/szukaj.php?t=t&tid=17521  lub w Recepcji Hotelu BOSS tel. 22 516 61 00

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


10 maja 2015 roku o godz. 17.00 na scenie Opery Wrocławskiej wystawiony zostanie Straszny dwór - najdoskonalsze dzieło operowe Stanisława Moniuszki i jedno z najważniejszych w całej polskiej twórczości operowej.

Wyreżyserowany przez Laco Adamika w Operze Wrocławskiej spektakl jest drugą inscenizacją opery Moniuszki tego reżysera, po zrealizowanej w 2005 roku Halce. Mocno osadzony w tradycji, zagrany w sarmackim kostiumie, choć w nowoczesnej, niezwykle wysmakowanej scenografii. Delikatnie zarysowany humor, intrygujące postaci i interesująca, dynamiczna choreografii to atuty nowej inscenizacji znanego utworu. Straszny dwór w tym ujęciu jest ciekawym spojrzeniem na temat polskiej tożsamości narodowej.


10 maja 2015 roku wszyscy, którzy nie mieli jeszcze okazji odwiedzić nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (Katowice, pl. Wojciecha Kilara 1) będą mogli nadrobić zaległości, uczestnicząc w Dniu Otwartym. Początek o godz. 10.00.

Organizatorzy przygotowali wiele atrakcji, m.in.: zwiedzanie siedziby NOSPR (atrium, sale koncertowa i kameralna oraz miejsca na co dzień niedostępne: backstage, garderoby, taras widokowy, studio nagrań), warsztaty muzyczne dla dzieci w wieku 2,5 - 10 lat, mini koncert i prelekcję na temat metody Suzuki (nauczanie gry na skrzypcach dla dzieci w wieku od 3. roku życia), otwarte próby składów kameralnych NOSPR oraz INSTAMEET NOSPR - spotkanie użytkowników aplikacji Instagram z nagrodami dla najlepszych zdjęć.

Szczegółowy plan i zasady rejestracji na poszczególne wydarzenia - na stronie internetowej www.nospr.org.pl, na profilu NOSPR na Facebooku oraz na Instagramie.

Dzień otwarty NOSPR organizowany jest w ramach Dni Otwartych Funduszy Europejskich.


W dniach 11-18 maja 2015 roku odbędzie się w Krakowie Festiwal Kameralistyki Wokalnej „Voice & Piano”, którego celem jest popularyzacja kameralnej literatury muzycznej, tradycyjnej i nowoczesnej.

Program Festiwalu obejmie przede wszystkim ważne utwory z polskiej literatury muzycznej, które przy tej okazji mają szansę zaistnieć w szerszym kontekście tak naukowym, jak i artystyczno-społecznym. Wśród wykonawców Festiwalu znaleźli się wybitni artyści rangi światowej. Zaproszenie organizatorów przyjęły m.in. Urszula Kryger, Olga Pasiecznik, czy sama Emma Kirkby, artystki autorytatywne, które swoją obecnością, warsztatem i doświadczeniem zaoferować mogą szczególną lekcję muzycznej kreacji scenicznej.

Koncerty odbywać się będą w Auli Florianka, jak również w salach Akademii Muzycznej przy ul. św. Tomasza 43 oraz bazylice Jezuitów przy ul. Kopernika 26.

Organizatorem Festiwalu jest Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Kierownictwo artystyczne objęli: dr hab. Bartłomiej Kominek, dr Michał Dziad oraz mgr Łukasz Dębski. Kierownictwo naukowe – dr Agnieszka Draus.

Szczegółowy program - na stronie: www.amuz.krakow.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Prawykonania nowych kompozycji Christopha Simana, Łukasza Godyli i Alexandra Krala odbędą się 12 maja 2015 roku o godz. 18.30 w Sali kameralnej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielach, podczas koncertu zatytułowanego Austria meets Poland 2.

W 2012 roku saksofonistki Cornelia Högl i Alicja Wołyńczyk stworzyły międzynarodowy projekt Austria meets Poland, który dzięki współpracy z Instytutem Austriackim w Warszawie ujrzał światło dzienne. Polsko-austriackie trio saksofonowe zamówiło utwory u czterech austriackich kompozytorów. Zostały one wykonane w Austrii (Minoritensaal, Tulln) i Polsce (Instytut Austriacki, Warszawa, Zielony Dwór w Miętnem). Utwory skomponowali twórcy młodego pokolenia: Julia Schreitl, Viola Falb, Christoph Siman i Alexander Kral, a w trio saksofonowym wykonywały je Dorota Samsel, Alicja Wołyńczyk i Cornelia Högl. Koncerty spotkały się z gorącym przyjęciem, powstał więc pomysł na kolejny projekt, w którym dwa duety saksofonowo-fortepianowe – polski i austriacki – przygotowały specjalnie napisane na tę okazję utwory kompozytorów austriackich i polskich. Udział w projekcie zgodzili się wziąć Christoph Siman, Alexander Kral, Łukasz Godyla (ich dzieła będą miały w Kielcach swoje prawykonania), a Marcin Łukaszewski udostępnił utwór napisany w 2014 roku.

Christoph Siman napisał Die Wieissagung (Wróżba, przepowiednia) - utwór komediowy, jak informuje podtytuł, choć – zastrzega autor – nie jest to tak jednoznaczne. Jego rodak – Alexander Kral – podarował artystom dzieło o nazwie Ein Thema geht auf Reisen (Temat wybiera się w podróż), wypełnione rytmami bałkańskimi i amerykańskimi. Natomiast kompozycja Łukasza Godyli Kondensacje na saksofon i fortepian, napisana na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej, inspirowana jest zjawiskami występującymi w przyrodzie.

Utwór Marcina Łukaszewskiego to cykl miniatur objętych wspólnym, nieco przewrotnym tytułem: Gibberish & Babble – Suite in French style. Dzieło powstało w 2014 roku na prośbę wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara. Kompozycja składa się z pięciu skontrastowanych części, których stylistyka brzmienia nawiązuje jednak silnie do tradycji muzycznej, szczególnie francuskiej (stąd podtytuł – Suita w stylu francuskim).

Wystąpi Duo Appassionata (na zdjęciu) w składzie: Cornelia Högl-Egretzberger - saksofon i Stefan Schön - fortepian oraz One More Time Duo w składzie: Alicja Wołyńczyk – saksofon i Adam Sychowski – fortepian.

Koncert zostanie powtórzony 13 maja 2015 roku o godz. 19:00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 7/9).


Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w każdy wtorek o godz. 18 na nowy cykl spotkań, wykładów oraz czytań z dużą dawką muzyki na żywo w czterech odsłonach, pod hasłem Sztuka słuchania. 12 maja 2015 o godz. 18.00 odbędzie się wieczór zatytułowany Chopin w Wenecji. »Barkarola Fis-dur« op. 60.

Spotkania krążyć będą wokół utworów, które w dorobku Fryderyka Chopina zajmują wyjątkowe miejsce. Każdy z nich jest na swój sposób zagadkowy, każdy skrywa pewną tajemnicę, którą odkryć możemy, tylko przysłuchując mu się uważnie. Wybrane z repertuaru Chopinowskiego utwory-zagadki kryją w sobie jednak coś więcej niż tylko muzyczne sensy. Na dźwiękowym przebiegu nadbudowują się bowiem interpretacje, pozwalające słuchaczowi pogłębić swoją relację z utworem, wysłuchać go z odmiennej perspektywy.

Wstęp wolny.


W dniach 13-17 maja 2015 roku już po raz siódmy odbędzie się Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Lublinie. Na festiwalu wystąpi amerykański zespół Bang on a Can ze swoim programem Field Recordings. Usłyszymy też wykonania utworów angielskiego kompozytora Corneliusa Cardew: Schooltime Compositions, Tiger's Mind i Treatise.

Jak co roku artyści będą przekraczać granice między gatunkami i tradycjami muzycznymi. Temat tegorocznej edycji festiwalu to W lesie znaków i symboli. Nazwa tej edycji jest aluzją do programowego wiersza Charlesa Baudelaire’a i tytułu książki Victora Turnera, wybitnego antropologa brytyjskiego.

Jedną z gwiazd festiwalu będzie amerykański zespół Bang on a Can. Członkami założonego w 1992 roku kolektywu Bang on a Can All-Stars są artyści znani na całym świecie z niezwykle dynamicznych występów i nagrań najbardziej nowatorskiej muzyki. Swobodnie przekraczając granice między muzyką klasyczną, jazzem, rockiem, tzw. muzyką świata (world music) i muzyką eksperymentalną, ten sześcioosobowy zespół eksploruje niezbadane terytoria muzyczne, dzięki czemu konsekwentnie definiuje własną tożsamość wymykającą się wszelkim kategoryzacjom. Wśród najnowszych projektów zespołu znajdują się Nagrania terenowe (Field Recordings), z którymi artyści wystąpią podczas tegorocznej edycji festiwalu KODY. To projekt muzyczno-medialny, składający się z 18 zamówionych kompozycji.

- To swego rodzaju historia o duchach. - opowiada David Lang, jeden z założycieli zespołu Bang on a Can. - Poprosiliśmy kompozytorów z różnych zakątków muzycznego świata, żeby poszukali nagrania czegoś, co już istnieje – głosu, dźwięku, czy fragmentu melodii – i napisali nowy utwór zainspirowany tym nagraniem. I tak właśnie zrobili.

Na KODACH zespół zaprezentuje trzy premierowe utwory skomponowane na specjalne zamówienie festiwalu przez polskich kompozytorów: Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Wołka i Jarosława Siwińskiego.

Ponadto po raz kolejny na lubelskim Festiwalu usłyszymy wykonania utworów angielskiego kompozytora Corneliusa Cardew. Tym razem będą to: Schooltime Compositions, Tiger's Mind i Treatise. Dzieła, z udziałem profesjonalistów i amatorów powstaną pod dyrekcją Johna Tilbury'ego, wybitnego muzyka i interpretatora muzyki współczesnej.

Organizatorem festiwalu jest Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Odbywający się co dwa lata, największy w Polsce międzynarodowy przegląd sztuki współczesnej – Biennale WRO – rozpocznie się we Wrocławiu, 13 maja 2015 roku pod hasłem Test Exposure. Na bogaty międzynarodowy program złożą się prace twórców, dające rozległy obraz aktualnej twórczości artystycznej wykorzystującej narzędzia cyfrowe, odnoszącej się do zjawisk kultury i technosfery, komentującej współczesną zmediatyzowaną rzeczywistość.

W programie Biennale zaplanowano również koncerty i performanse dźwiękowe. Wyjątkowym przedsięwzięciem performersko-muzycznym jest INFRA_Exposure, rozwijający się aż do zakończenia wystawy utwór Kaspera T. Toeplitza, francuskiego kompozytora i instrumentalisty, jednej z najbardziej oryginalnych postaci muzyki współczesnej. Przygotował on rodzaj instalacji dźwiękowej, której częścią jest artysta wykonujący na żywo nieustający performans. W trakcie wydarzeń otwarcia Toeplitz będzie dogrywał elementy utworu na bas i komputer, tworząc najdłuższą do tej pory kompozycję z serii INFRA. Wśród unikatowych performansów dźwiękowych i muzycznych zaplanowano również m.in. koncerty Zeniala we współpracy z Adamem Donovanem, Joachima Montessuis, Bioni Samp, grupy wechselstrom czy Ya-Wen Fu, prezentowane głównie wieczorami na Scenie Świebodzkiego Teatru Polskiego.

Podczas Biennale, podobnie jak przy poprzednich edycjach, zrealizowane zostaną wspólne projekty z organizowanym przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu festiwalem „Musica Electronica Nova”. Tym razem będą to dwie realizacje: na inaugurację festiwalu MEN projekt Brise–Glace, bazujący na odtworzeniu nigdy niewykonanego utworu zmarłego 10 lat temu kompozytora Luca Ferrari do przygotowanych przez WRO archiwalnych materiałów wideo, oraz interaktywna, przestrzenna instalacja wideo From Inside kompozytora-rezydenta festiwalu, Thierry’ego De Mey – otwarcie w czasie Nocy Muzeów.


Program 2 Polskiego Radia zaprasza w dniach 13-17 maja 2015 roku na XVIII Festiwal Folkowy Polskiego Radia „Nowa Tradycja”.

Festiwal po raz pierwszy został zorganizowany w 1998 roku. Od początku swojego istnienia jego najważniejszym celem jest popularyzacja muzyki folkowej w Polsce oraz promowanie nowych grup, inspirujących się polską muzyką ludową oraz muzyką mniejszości narodowych i etnicznych.

Festiwal rozpocznie się 13 maja o godz. 19.30 w Teatrze Powszechnym w Warszawie spektaklem Mistrz Manole - jedną z najsłynniejszych i najbardziej niezwykłych rumuńskich legend ludowych w reżyserii Darka Błaszczyka i Zbyszka Olkiewicza, w opracowaniu muzycznym Jacka Hałasa. Spektakl jest sceniczną wersją słuchowiska Teatru Polskiego Radia zrealizowanego w 2013 roku w formie archaicznej śpiewogry. Wzbogacony został o część wizualną i ma charakter swoistego „magicznego performansu”, który ewoluuje i zmienia się w kolejnych miejscach prezentacji.

W kolejnych dniach w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego odbędą się przesłuchania konkursowe oraz koncerty festiwalowe. 14 maja o godz. 19.30 w koncercie Muzyka Źródeł usłyszymy muzyków i śpiewaków z Beskidu Śląskiego. Również tego wieczoru poznamy zwycięzców Konkursów: Fonogram Źródeł 2014 i Folkowy Fonogram Roku 2014. Konkurs Fonogram Źródeł organizowany jest od 2009 roku i ma na celu promocję muzyki tradycyjnej w Polsce, a o nagrodę ubiegają się zarówno publikacje fonograficzne zawierające nagrania premierowe, jak i archiwalne nagrania muzyków i śpiewaków ludowych. Od 2001 Festiwalowi towarzyszy również konkurs na najlepszą płytę folkową roku czyli Folkowy Fonogramu Roku. Występ jego Laureata z 2014 zakończy koncert.

15 maja o godz. 20.00 wręczona zostanie Nagroda Programu 2 Polskiego Radia Muzyka Źródeł, przyznawana wybitnym artystom ludowym, którzy kultywują tradycję, przekazują ją kolejnym pokoleniom i w szczególny sposób obecni są na antenie radiowej Dwójki. Wysłuchamy także laureata Grand Prix „Nowej Tradycji” 2014 – wielokrotnie nagradzanego zespołu Trzy Dni Później, utworzonego przez wokalne trio: Joannę i Martę Piwowar oraz Martę Groffik-Perchel. Zespół zaprezentuje utwory inspirowane twórczością Anny Louise Karsch i Ester Golan z programu Pokój jej cieniom. Na koncercie wystąpi również zespół Vołosi, nagrodzony na Festiwalu „Nowa Tradycja” 2010 i wielu prestiżowych festiwalach za granicą. Zespół tworzą z jednej strony muzycy klasyczni Krzysztof i Stanisław Lasoniowie, związani z Katowicką Akademią Muzyczną, a z drugiej górale Zbigniew Michałek, Jan Kaczmarzyk i Robert Waszut, którzy wnieśli muzykę karpacką.

Gośćmi specjalnymi „Nowej Tradycji” będą: włosko-albański duet Maria Mazzotta & Redi Hasa (16 maja godz. 20.00) oraz malijski śpiewak Kassé Mady Diabaté (17 maja godz. 19.00). Maria Mazzotta & Redi Hasa wykonuje znane pieśni bałkańskie i południowo-włoskie. Tradycja melodii tarantellowych i pieśni tradycyjnych, w których wyrastała Maria oraz klasyczne wykształcenie Redi Haza dały niezwykłe połączenie duchowe i muzyczne, oparte na ogromnej swobodzie improwizacji. Kassé Mady Diabaté, nazywany jest największym żyjącym śpiewakiem z Mali. Mistrz śpiewu o aksamitnej barwie głosu wykonuje utwory w języku Bambara. Towarzyszą mu muzycy, grający na korze, balafonie i ngoni.

Przesłuchania konkursowe, do których zakwalifikowano 13 zespołów odbywać się będą w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w piątek 15 maja i sobotę 16 maja od godziny 16.00 (wstęp wolny). Laureaci wyłonieni przez profesjonalne jury wystąpią w koncercie finałowym 17 maja o godz. 19.00.

Wszystkie koncerty transmitowane będą na antenie Programu 2 oraz na stronie dwojka.polskieradio.pl

Bilety na koncerty festiwalowe na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia.


Akademia Muzyczna w Gdańsku zaprasza 13 maja na „Koncert Roku” w ramach Święta Uczelni 2015.

„Koncert Roku” to wyjątkowe wydarzenie, w którym wezmą udział reprezentanci wszystkich polskich uczelni muzycznych: instrumentaliści i wokaliści. Koncert ma charakter prezentacji najlepszych solistów – dyplomantów studiów magisterskich. Zgodnie z regulaminem uczelnie wytypowały swoich przedstawicieli – każdą z nich reprezentuje jeden student. Wszyscy są utytułowanymi artystami, laureatami ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Każdy z uczestników „Koncertu Roku” ma regulaminowe 15 minut na występ, który wypełnia dowolnym programem.

Podczas tegorocznego koncertu usłyszymy utwory takich kompozytorów, jak: Ludwig van Beethoven, Gaetano Donizetti, Carl Höhne, Édouard Lalo, Guillaume Lekeu, Witold Lutosławski, Sergiusz Prokofiew, Sergiusz Rachmaninow, Gioachino Rossini, Karol Szymanowski, Joseph Turrin, Henryk Wieniawski, Antonio Vivaldi, Victor Vlasov, Eugène Ysaÿe, Vladislav Zolotaryov.

Początki imprezy sięgają połowy lat 90. Koncerty co roku są organizowane w innym mieście, przez inną uczelnię. Do 2014 roku każda uczelnia przygotowywała dwie edycje: wiosną dla solistów i jesienią dla zespołów kameralnych. Od roku 2015 zmienia się charakter wydarzenia - koncert przestaje mieć formułę konkursu i odbywać się będzie tylko raz w roku jako koncert solistów.

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Kolejny w tym sezonie artystycznym Koncert Uniwersytecki, łączący – zgodnie z założeniem cyklu – muzykę kameralną z wykładem naukowym, odbędzie się w środę, 13 maja 2015 roku o godz. 19.00 w Auli Collegium Novum w Krakowie.

Przed publicznością zaprezentują się znakomici instrumentaliści: Bartosz Woroch – skrzypce i Caroline Palmer – fortepian, którzy wykonają Mity op. 30 Karola Szymanowskiego oraz Sonatę Es-dur op. 19 Ryszarda Straussa. W części słownej wystąpi prof. Krzysztof Stopka – wykładowca w Instytucie Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, dyrektor Muzeum UJ – Collegium Maius, autor studiów z zakresu kultury i historii Kościoła w wiekach średnich, współautor Dziejów Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz dziejów Ormian w Polsce. Profesor Stopka wygłosi wykład zatytułowany U początków Uniwersytetu w Krakowie, przedstawiający najnowsze koncepcje naukowe na temat początków Uniwersytetu w okresie panowania Kazimierza Wielkiego.


Koncert pt. Perkusja i smyczki odbędzie się w środę, 13 maja 2015 roku o godz. 19 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

W programie m.in. prawykonanie światowe utworu izraelskiego kompozytora Daniela Galay’a, dedykowanego Capelli Bydgostiensis, pt. Desacuerdos. Wystąpi Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod dyrekcją José Maria Florêncio i grupa perkusyjna Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej oraz soliści.


6. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej „Musica Electronica Nova” odbędzie się we Wrocławiu w dniach 15-23 maja 2015 roku pod hasłem Elektro-Vision.

Tegoroczna edycja będzie obfitować w atrakcje na wielu poziomach: w festiwalowym repertuarze znajdą się pozycje cieszące uszy i oczy, łączące przeszłość z przyszłością, umieszczające klasyczne wątki w nowych kontekstach. Muzyka elektroniczna zabrzmi w tradycyjnej sytuacji koncertowej, jako składowa instalacji multimedialnych, a także na scenie i na wielkim ekranie. Fuzja muzyki elektronicznej i kina będzie jednym z głównych motywów tegorocznej edycji wrocławskiego festiwalu.

„Audiowizualny” charakter „Musica Electronica Nova” podkreśla wybór kompozytora-rezydenta. Belgijski artysta Thierry De Mey jest znany ze swojej działalności kompozytorskiej i filmowej – jego dzieła, w których muzyka często towarzyszy olśniewającym obrazom, skupiają się na badaniach nad ruchem i zachowaniem ciała w tańcu. W programie festiwalowym znalazły się wykonania koncertowe najbardziej znanych dzieł Belga, projekcje filmowe oraz instalacja przygotowana razem z Biennale Sztuki Mediów WRO 2015 – Test Exposure – Centrum Sztuki Wro. Wspólnie z Kinem Nowe Horyzonty zaplanowany został repertuar złożony z seansów filmowych, w których muzyka elektroniczna pełni wiodącą rolę – będą to dzieła zarówno z gatunku science fiction, jak i awangardy czy filmu animowanego.

Kolejnym istotnym wątkiem jest uczczenie najważniejszych kompozytorów muzyki współczesnej XX wieku. W nowych odsłonach usłyszymy utwory Luca Ferrariego czy Kazimierza Serockiego. Tradycją festiwalu „Musica Electronica Nova” jest przedstawienie przeglądu trendów i nowych punktów widzenia we współczesnej muzyce elektronicznej, czego nie zabraknie również podczas tegorocznej edycji.

W programie znalazły się dzieła kompozytorów polskich (m.in. Franciszka Araszkiewicza, Wojciecha Błażejczyka, Joanny Woźny) i międzynarodowych (Alejandra Viñao, Masona Batesa, Philippe’a Manoury’ego i inni), w tym wiele polskich premier oraz prawykonań. Na estradzie pojawią się uznani soliści i zespoły – w tym Experimentalstudio des SWR z Fryburga Bryzgowijskiego, paryski IRCAM, Orkiestra Symfoniczna NFM, Chór NFM czy Lutosławski Quartet.

Koncertom towarzyszyć będzie bogaty program warsztatów, spotkań i projekcji.

Więcej


W niezwykłej scenerii podziemnej Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli „Wieliczka”, położonej 101 metrów pod ziemią, zabrzmi 15 maja 2015 roku o godz. 20:30 Mała msza uroczysta (La petite messe solennelle) G. Rossiniego.

Dzieło, w swojej pierwotnej wersji, usłyszymy w wykonaniu solistów m. in: Katarzyny Oleś-Blacha, Olgi Maroszek i Adama Sobierajskiego oraz Chóru Opery Krakowskiej pod dyrekcją Zygmunta Magiery, przy akompaniamencie Wioletty Fludy oraz Olgi Tsymbalyuk.

Będzie to pierwsze spotkanie muzyków Opery Krakowskiej z utworem religijnym Rossiniego. Do tej pory muzyka tego słynnego twórcy była reprezentowana w repertuarze sceny wyłącznie poprzez dzieła operowe.

Sam Rossini zanotował na końcu partytury Małej mszy uroczystej słowa: „Dobry Boże! Oto ukończona ta biedna mała Msza. Nie wiem czy napisałem muzykę religijną (musique sacrée), czy muzykę potępioną (sacrée musique). Urodziłem się dla opery buffa i Ty wiesz o tym dobrze. Trochę wiedzy, trochę serca – i to wszystko. Bądź więc błogosławiony i przyjmij mnie do raju. G. Rossini, Passy. 1863”


Ośrodek dialogu i analiz THINKTANK oraz Orange Polska zapraszają na debatę pt. Nowe dźwięki, Nowe trendy, Nowe możliwości, która odbędzie się 15 maja 2015 roku w godz. 10:00 – 12:00 w Miasteczku Orange (Al. Jerozolimskie 160) w Warszawie.

Muzyka od zawsze rozwijała się korzystając z nowych technologii. Rewolucja ta znacznie przyspieszyła w ostatnich latach. Powszechny dostęp do plików muzycznych przez aplikacje oraz łatwość kreacji muzyki zmienia modele biznesowe i społeczne związane z branżą muzyczną.

Uczestnicy spotkania porozmawiają m.in. o tym do czego prowadzi bliska współpraca muzyki i technologii oraz jak aplikacje i nowe rozwiązania zmieniają biznes muzyczny. W debacie udział potwierdzili m.in. Piotr Kabaj (prezes zarządu, Warner Music Poland), Piotr Metz (dziennikarz muzyczny), dr hab. Mirosław Pęczak (kulturoznawca, Uniwersytet Warszawski) i Marek Włodarczyk (członek zarządu, Independent Digital).

Rejestracja wyłącznie poprzez stronę: http://mttp.pl/rejestracja/miasteczko-mysli

Więcej


Pierwsza edycja Festiwalu Katowice Kultura Natura „Metamorfozy” odbędzie się w dniach 15-24 maja 2015 roku. Festiwal zainauguruje wyjątkowe dzieło - Pieśni z Gurre Arnolda Schönberga w monumentalnej obsadzie.

Podczas piątkowego koncertu w Sali koncertowej NOSPR wystąpią soliści: Anna Gabler – sopran, Yvonne Naef – mezzosopran, Thomas Mohr – tenor, Dan Karlström – tenor, Ralf Lukas - bas-baryton i Dietrich Henschel – narrator, Chóry NFM, Polskiego Radia w Krakowie, Kowieński Chór Państwowy i Chór męski Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Gabriela Chmury.

Festiwal Katowice Kultura Natura powołany został do życia przez Stowarzyszenie Katowice Kultura Natura oraz Narodową Orkiestrę Symfoniczna Polskiego Radia. W nowoczesnych salach koncertowych Katowic zabrzmi muzyka w wykonaniu najświetniejszych muzyków polskich i zagranicznych. Festiwal z założenia ma posiadać uniwersalną wymowę. Zaprezentuje – obok klasycznego repertuaru – także dzieła współczesne, muzykę kameralną. Połączy dzieła muzyki wokalnej z symfoniczną, a międzynarodowych muzyków światowej sławy razem z czołowymi zespołami miasta.

Inicjatorami Festiwalu są Alexander Liebreich, dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent NOSPR oraz prof. Eugeniusz Knapik rektor Akademii Muzycznej w Katowicach w latach 2002-2008, prezes Stowarzyszenia Kultura Natura.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.kulturanatura.eu


III Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, organizowany przez Filharmonię Gorzowską, odbędzie się w dniach 15-22 maja 2015 roku. To jedno z ważniejszych wydarzeń muzycznych w regionie. Jego ideą jest promocja muzyki XX i XXI wieku – jej twórców i ich dorobku oraz artystów specjalizujących się w jej interpretacji. W ramach festiwalu odbędą się m.in. koncerty galowe, koncerty kameralne, recitale oraz spotkania z udziałem artystów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki nowej. Tegoroczna edycja organizowana jest pod hasłem Trwanie i ruch.

Podczas koncertu inauguracyjnego gorzowska publiczność usłyszy kompozycje Leszka Możdżera w wykonaniu samego autora, Marcina Błażewicza Kali Yuga z Leszkiem Lorentem w roli solisty oraz słynnego Krzesanego Wojciecha Kilara. Odbędzie się również prawykonanie Poematu symfonicznego Afekty Marcina Jachima – kompozycji, która zdobyła Nagrodę Główną w III Konkursie dla Młodych Kompozytorów, towarzyszącym Festiwalowi. Tuż przed koncertem, o godz. 18:00 organizatorzy zapraszają do foyer Filharmonii Gorzowskiej na wernisaż wystawy zdjęć Zdzisława Sowińskiego zatytułowanej Wojciech Kilar - teraz, teraz, teraz... i amen. Autor podjął się próby pokazania kompozytora w miejscach jemu najbliższych, a więc na Jasnej Górze, gdzie czerpał inspiracje do swojej twórczości i życiowych wyborów oraz w rodzinnym domu w Katowicach. W sobotę o godz. 17:00 w sali kameralnej Filharmonii odbędzie się także projekcja filmu Wojciech Kilar. Credo i spotkanie ze Zdzisławem Sowińskim.

W niedzielę, 17 maja w kościele pw. Chrystusa Króla, podczas koncertu oratoryjnego usłyszymy Concerto da Requiem Dmitry'ego Varelasa – niezwykle kontemplacyjną kompozycję, dedykowaną gitarzyście Krzysztofowi Meisingerowi i wykonaną w hołdzie Wojciechowi Kilarowi. A dwa dni później, 19 maja organizatorzy zapraszają na Steve Nash & Turntable Orchestra Symfonicznie – projekt na 9 gramofonów, 9 didżejów, fortepian i orkiestrę. W środę w gorzowskiej katedrze zabrzmią natomiast dzieła współczesnej muzyki organowej w wykonaniu Juliana Gembalskiego.

Festiwal zwieńczy koncert galowy, podczas którego usłyszymy dwie kompozycje Grzegorza Duchnowskiego: Veni Creator i Portret Warszawy oraz muzykę filmową Jana A. P. Kaczmarka w wykonaniu solistów oraz Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Moniki Wolińskiej.

Co roku Festiwalowi towarzyszą spotkania z udziałem zaproszonych twórców, podczas których artyści opowiadają o swojej pracy kompozytorskiej, utworach, źródłach inspiracji, a także chętnie odpowiadają na pytania uczestników. Podczas tegorocznej edycji odbędą się spotkania: z kompozytorem Grzegorzem Duchnowskim dla uczniów szkół muzycznych (21 maja) i z Gościem Specjalnym - Janem A. P. Kaczmarkiem, światowej sławy polskim kompozytorem, autorem muzyki do ponad 50 filmów długometrażowych i dokumentalnych (22 maja).

Szczegółowy program festiwalu – na stronie: www.filharmoniagorzowska.pl


Festiwal „Musicalia Baltica”, organizowany przez Nadbałtyckie Centrum Kultury, odbędzie się w Gdańsku w dniach 15-22 maja 2015 roku. To wydarzenie, na które złożą się koncerty i spektakl słowno-muzyczny poświęcone kompozytorom działającym wokół Morza Bałtyckiego. Festiwal rozpoczyna cykl imprez, którymi Nadbałtyckie Centrum Kultury pragnie zaznaczyć szczególną rolę Polski, znaczenie jej kultury w basenie Morza Bałtyckiego. Już w lipcu nasz kraj obejmie bowiem, trwające rok, przewodnictwo w Radzie Państw Morza Bałtyckiego.

W programie festiwalu „Musicalia Baltica” znajdą się cztery wydarzenia. Rozpocznie je realizowany w Centrum św. Jana w Gdańsku w piątek, 15 maja 2015 roku o godz. 19.00 koncert multimedialny KRÓL. Sonaty fletowe i listy Fryderyka II. Jaki rzeczywiście był władca Prus, ale też kompozytor i instrumentalista rozmiłowany w grze na flecie? Przybliżenia postaci monarchy podjęła się pomysłodawczyni przedsięwzięcia oraz autorka scenariusza – Maja Miro-Wiśniewska. Program koncertu skonstruowany został z młodzieńczych sonat fletowych i listów Fryderyka II do Woltera, a także dzieł muzycznych stworzonych pod koniec życia monarchy i dwu „listów nienapisanych”. Te ostatnie są w całości owocem fantazji, hipotetyczną korespondencją między Fryderykiem a mistrzem Quantzem, który przez większość życia pełnił funkcję osobistego nauczyciela fletu na dworze władcy. Mai Miro-Wiśniewskiej, która podjęła się także wykonania partii fletu traverso, towarzyszyć będą muzycy: Małgorzata Sarbak – klawesyn, Agnieszka Oszańca – wiolonczela barokowa oraz aktorka – Renia Gosławska. Projekcję video realizuje Marek Zygmunt, a za światło odpowiada Maciej Knigawka. Realizację dźwięku zapewni Paweł Labuda.

W niedzielę, 17 maja organizatorzy zapraszają dzieci na godz. 12.00 do Nadbałtyckiego Centrum Kultury przy ul. Korzennej w Gdańsku na spektakl słowno-muzyczny NIEPRZECIĘTNIE DUŻE HISTORIE, albo rzecz o olbrzymach znad Bałtyku… Realizacji spektaklu opartego na podaniach bałtyckich podjęła się Maja Miro-Wiśniewska wraz z zespołem Silva Rerum Arte. Artystka wystąpi również w roli flecistki, a towarzyszyć jej będą muzycy: Danuta Zawada na skrzypcach barokowych oraz Małgorzata Skotnicka na szpinecie. W rolę Młodego Olbrzyma wcieli się aktor rodem z Krakowa – Łukasz Kozub.

Kolejne wydarzenie – koncert Let the trumpet sound / Niech zabrzmi trąba… – będzie miało miejsce w Centrum św. Jana, w poniedziałek, 18 maja o godz. 19.00. To wieczór poświęcony dziełom zgromadzonym wśród muzykaliów w Gdańsku oraz Uppsali, w tym należącym do zbiorów bibliotecznych patrycjusza Zachariasza Zappio. Wśród utworów, których będzie można wysłuchać w wykonaniu gdańskich artystów, znajdą się kantaty oraz dzieła instrumentalne takich kompozytorów jak J.V. Meder, K. Förster. F. Ch. S. Mohrheim, G. Ph. Telemann, B. Borlasca czy J. B. Ch. Freislich. Wystąpią soliści: Paweł Hulisz – trąbka (pomysłodawca koncertu), Hanna Kwiatkowska – sopran, Joanna Sperska – sopran, Grzegorz Zięba – tenor, Adam Okrój – bas, a także Chór Kameralny 441 Hz (przygotowanie Anna Wilczewska) oraz Orkiestra barokowa pod dyrekcją skrzypaczki – Bernadety Braun. W tematykę koncertu wprowadzi nas dr hab. Danuta Popinigis (Instytut Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku), od lat zajmująca się badaniami muzykaliów bałtyckich, w tym gdańskich.

Podczas finału, 22 maja o godz. 19.00 w Centrum św. Jana w Gdańsku, po wielu latach nieobecności, znów zagości Orkiestra Arte dei Suonatori wraz z solistą – wybitnym klawesynistą – Marcinem Świątkiewiczem. W programie koncertu, zatytułowanego dość przewrotnie: MISTRZ i… mistrz. Johann Sebastian Bach i Johann Gottfried Müthel, usłyszymy wybitne dzieło Bacha – III Uwerturę orkiestrową D-dur BWV 1068, która przedzieli dwa Koncerty klawesynowe: D-dur i c-moll Müthela, wirtuoza tego instrumentu, wciąż mało znanego i niedocenianego kompozytora (urodził się w Mölln w Niemczech w 1728, zmarł w 1788 roku w Rydze). Orkiestra Arte dei Suonatori nie tylko podjęła się pionierskiego zadania popularyzacji dzieł nadbałtyckiego twórcy, ale także utrwaliła koncerty klawesynowe Müthela, wraz z Marcinem Świątkowskim, na płycie, która ukazała się w marcu br.

Współorganizatorem Festiwalu jest Fundacja Silva Rerum.

Pełen program - na stronie: www.nck.org.pl


Pierwszy koncert Państwowa Filharmonia w Katowicach – w dawnej Sali Powstańców, która stała się filharmoników siedzibą – dała 26 maja 1945 roku o godzinie 16.30. Bilety kosztowały od 5 do 25 złotych. 53-osobowa orkiestra pod batutami dyrektora Jana Niwińskiego i Faustyna Kulczyckiego zagrała utwory F. Chopina, S. Moniuszki, M. Karłowicza, Z. Noskowskiego, L. Różyckiego i F. Kulczyckiego. Śpiewała Irena Lewińska. Dziś Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego szykuje się do swego 70-lecia. Najważniejsze atrakcje zaplanowano od 23 do 30 maja 2015 roku.

W jubileuszowych koncertach z symfonikami i chórem pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka wystąpią: Piotr Pławner (sobota, 23 maja godz. 18; w programie: II Koncert skrzypcowy Henryka Wieniawskiego, Kyrie Henryka Mikołaja Góreckiego i Gloria Mikołaja Góreckiego), Andrzej Jasiński i Mateusz Borowiak (piątek, 29 maja godz. 19; w programie: Adagietto z V Symfonii Gustava Mahlera, Koncert podwójny BWV 1062 Jana Sebastiana Bacha i II Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa), a z kameralistami pod batutą Roberta Kabary – Małgorzata Wasiucionek i Szymon Krzeszowiec (sobota, 30 maja godz. 18; w programie Tabula Rasa Arvo Pärta, Triple quartet Steve’a Reicha i utwór wybrany przez melomanów w plebiscycie ogłodzonym na filharmonicznej stronie internetowej). W jubileuszowej Filharmonii konesera (wyjątkowo w niedzielę, 24 maja godz. 16) pojawią się Mariola Bryła (klawesyn) i Bartosz Bryła (skrzypce barokowe). Dla dzieci przygotowano audycję Muzyczny wehikuł czasu (sobota, 23 maja godz. 13).

Jubileusz to okazja przypomnienia osiągnięć, ale również ludzi, których praca służyła budowaniu marki Filharmonii Śląskiej. Organizatorzy polecają spotkania z emerytowanymi artystami i pracownikami Filharmonii Śląskiej (Sekretny urok Filharmonii, sobota 23 maja godz. 14; zagra również Śląska Orkiestra Kameralna) oraz artystami regularnie pojawiającymi się filharmonicznej estradzie – Andrzejem Jasińskim, Wojciechem Świtałą i Zbigniewem Raubo (Śląska szkoła pianistyki, czwartek 28 maja godz. 18). Będą również okazje (23 maja godz. 12-17.30, 24 maja godz. 16) obejrzenia nowego filmu Strefa melomana. 70 lat Filharmonii Śląskiej Violetty Rotter-Kozery, która w kalejdoskopowy sposób podejmuje działalność Filharmonii w oparciu o bogate zasoby archiwalne Polskiej Telewizji. Płyta dołączona też będzie do jubileuszowego wydawnictwa 70 lat Filharmonii Śląskiej. Serio i z humorem w którym m.in. liczne anegdoty przywołują niegdysiejsi muzycy: koncertmistrzyni Zofia Bortel, Lidia Strzelecka-Misiąg, Zygmunt Miczka, Eugeniusz Pawełek, Antoni Róg, Harald Zotscher, Jacek Gaudyn i Andrzej Brachman oraz pracownicy Elżbieta Szczerba, Emilia Bielak i Janina Kałahur.

Z Biblioteką Śląską przygotowywana jest okolicznościowa wystawa (otwarcie – w sobotę, 23 maja godz. 17) w holu lustrzanym Filharmonii, a ekspozycji Kultura muzyczna Katowic w okresie dwudziestolecia międzywojennego w Muzeum Historii Katowic (w czwartek, 21 maja o godz. 16.30) towarzyszyć będzie otwarty wykład dr. Jacka Kurka – Brzmienie miasta (O muzyczności Katowic). Wraz z katowickim oddziałem PTTK zaplanowano wycieczkę po odnowionym gmachu Filharmonii i katowickimi ulicami „znaczonymi” muzyką, zaglądając także m.in. do Akademii Muzycznej i rozgłośni Polskiego Radia (Katowice – miasto muzyki, sobota 23 maja, start o godz. 11; obowiązują zapisy na internetowym adresie: wycieczka@filharmonia-slaska.eu). Wiernych słuchaczy filharmonicy zapraszają do gry 70 nut Filharmonii, którą rozegrać będzie można między 21 a 29 maja (należy się zarejestrować do 18 maja – 70nut@filharmonia-slaska.eu, info: tel. 501 036 463). Do wygrania m.in. kolacja dla dwóch osób w Café Fermata.

W sobotę, 16 maja o godz. 17 na bocznym Stadionie Śląskim piłkarska drużyna Filharmonii Śląskiej rozegra mecz z reprezentacją Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego. Będą emocje – filharmonicy zajmują obecnie czwarte miejsce w Biznes Lidze.

Zapowiedzią jubileuszowych wydarzeń będą 15 maja w godzinach szczytu (godz.14-16.30), między pl. Wolności a Zawodziem, oraz pl. Miarki i Stadionem Śląskim, kursy zabytkowych tramwajów N i 13 N, które na przystankach „serwować” będą oczekującym na swój tramwaj informacje o jubileuszu, muzykę na żywo oraz mały poczęstunek urodzinowy.

Więcej


Koncert muzyki filmowej Krzesimira Dębskiego odbędzie się 15 maja 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wydarzenie organizowane jest w ramach „Juwenaliowej Nocy w Uniwersytecie Muzycznym”.

Studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie szykują niezwykły koncert symfoniczny. To niecodzienna i unikalna inicjatywa. Orkiestra, chór, soliści, projekcje filmowe, a po wszystkim impreza na patio budynku UMFC. W programie koncertu znajdą się wyłącznie utwory Krzesimira Dębskiego: jeden oryginalny oraz 6 suit filmowych opracowanych przez młodych kompozytorów związanych z UMFC.

Wstęp wolny.

Więcej


W piątek, 15 maja 2015 roku o godz. 19.00 Paweł Pietruszewski poprowadzi koncert w ramach rezydencji dyrygenckiej w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

W programie koncertu – uwertura do opery Alcesta Christopha Wilibalda Glucka, uwertura do opery Uprowadzenie z Seraju Wolfganga Amadeusza Mozarta, uwertura do opery Wolny strzelec Carla Marii von Webera, uwertura do opery Nieszpory sycylijskie Giuseppe Verdiego oraz Poiesis – opera kameralna w jednym akcie na solistów i zespół kameralny Przemysława Zycha – utwór powstały w ramach programu MKiDN „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Paweł Pietruszewski poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej. Partie solowe wykonają: Anna Wilczyńska – kontralt, Tomasz Tracz – tenor, Wojciech Basiakowski – kontratenor i Volodymyr Andrushchak – baryton.

Koncert jest zwieńczeniem rezydencji Pawła Pietruszewskiego w Filharmonii Dolnośląskiej w sezonie 2014/2015. W ramach programu „Dyrygent – rezydent”, Paweł Pietruszewski uczestniczył w przygotowaniach trzech koncertów Filharmonii Dolnośląskiej pod okiem maestro Tomasza Bugaja i maestro Wojciecha Rodka.


W 2015 roku chór Camerata Varsovia obchodzi 15-lecie swego istnienia. Punktem kulminacyjnym jubileuszu będzie galowy koncert, podczas którego zaprezentowany zostanie utwór wokalno-instrumentalny Mass of the children brytyjskiego kompozytora Johna Ruttera. Utwór ten będzie wykonywany w Polsce dopiero po raz drugi.

Uroczysty koncert odbędzie się w sobotę, 16 maja 2015 roku w parafii katedralnej św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika przy ul. Floriańskiej 3 w Warszawie. W koncercie udział weźmie chór Camerata Varsovia pod dyrekcją Elżbiety Siczek oraz goście: zespół instrumentalny, soliści i chór Canzonetta z Państwowej Szkoły Muzycznej I st. nr 2 im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Koncert składać się będzie z dwóch części – w pierwszej chór zaprezentuje utwory a cappella, w części drugiej wraz z gośćmi wykonana zostanie Mass of the children autorstwa Johna Ruttera.

Camerata Varsovia działa już 15 lat. Chór powstał w styczniu 2000 roku z inicjatywy dyrygenta Elżbiety Siczek oraz grupy chórzystów, mających już staż w zespołach śpiewaczych, pragnących wytyczyć własną drogę artystyczną. Początkowo składał się z kilkunastu osób, obecnie liczy ponad 40 członków.

Przygotowywany koncert jubileuszowy ma szansę zyskać wsparcie przez szerszą rzesze fanów. Na stronie crowdfundingowej http://wspieramkulture.pl zbierane są środki na zorganizowanie koncertu. By całość projektu mogła zostać zrealizowana, a jubileusz miał szczególną oprawę, chór chce zdobyć środki na zaangażowanie muzyków - solistów i instrumentalistów, zakup partytury, doposażenie sali w podesty dla chóru oraz transport instrumentów wymagających specjalnego traktowania (jak np. harfa), wynajęcie sali, wydrukowanie plakatów promujących jubileusz. Każdy może się dołączyć do organizowania jubileuszu.


Jozsef Lendvay, węgierski wirtuoz skrzypiec, zagra z muzykami Baltic Neopolis Orchestra w sobotę, 16 maja 2015 roku o godz. 19 w Starej Rzeźni na Łasztowni w ramach cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie”. Będą to także 7. urodziny Orkiestry.

Muzycy przywołają obrazy kojarzące się ze wszystkimi porami roku i zarażą wigorem czardasza. Podczas koncertu odbędą się także prawykonania utworów polskich kompozytorów: Sinfonietty Dawida Pajdzika oraz HemiSphere Tomasza Opałki.

Jozsef Lendvay (na zdjęciu) jest jednym z najbardziej cenionych wirtuozów skrzypiec na świecie. To, co go wyróżnia to niesamowita swoboda, z jaką gra zarówno muzykę klasyczną, jak i folkową. Skrzypek występował już dla takich osobistości, jak Jan Paweł II, Michaił Gorbaczow, Angela Merkel, Helmut Kohl, czy też George Bush Sr. Swoją muzyką uświetniał także liczne festiwale: Feldkirch Festival, Schleswig­Holstein Festival, Mecklenburg­Vorpommern Festival, Summer Nights Festival oraz Mersin Music Festival.


W sobotę, 16 maja 2015 roku rozpocznie się piąta edycja Letnich Koncertów na Grochowskiej. Jak co roku, Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza w każdą sobotę i niedzielę, aż do 6 września, na koncerty kameralne do swojej siedziby przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny!

Letnie Koncerty na Grochowskiej to cykl prezentujący przede wszystkim wybitnych artystów młodego pokolenia. W tym roku będą to m.in. Maciej Kułakowski i Zuzanna Sosnowska – laureaci I nagrody ex aequo X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Bartosz Kołsut (akordeon) i Natalia Karaszewska (flet) - stypendyści Fundacji Sinfonia Varsovia oraz uczestnicy Akademii Operowej i Akademii Sinfonia Varsovia. Szczególne miejsce w programie tegorocznych Letnich Koncertów na Grochowskiej zarezerwowano na recitale fortepianowe uczestników XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – Tymoteusza Biesa, Łukasza Byrdy, Katarzyny Gołofit, Łukasza Krupińskiego, Krzysztofa Książka, Pawła Motyczyńskiego, Piotra Nowaka, Piotra Pawlaka, Zuzanny Pietrzak, Michała Szymanowskiego i Andrzeja Wiercińskiego.

Obok rozpoczynających karierę młodych muzyków, na Grochowskiej 272 w Warszawie, występować będą również uznani artyści, w tym ci na co dzień tworzący Orkiestrę Sinfonia Varsovia. Cykl 33 Letnich Koncertów na Grochowskiej w sobotę 16 maja zainauguruje duet znakomitych skrzypków - Krzysztofa i Jakuba Jakowiczów, a zakończy w niedzielę 6 września występ Kwintetu smyczkowego Orkiestry Sinfonia Varsovia w składzie: Maria Machowska-Szałach, Zofia Endzelm (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałązka (altówka), Marcel Markowski (wiolonczela) i Michał Sobuś (kontrabas).

Koncerty tradycyjnie już poprzedzone będą słowem wstępnym muzykologów i krytyków muzycznych, wprowadzającym słuchaczy w klimat i rys historyczny prezentowanych dzieł. O wykonywanych podczas Letnich Koncertów na Grochowskiej utworach opowiadać będą: Michał Bruliński, Ewa Chamczyk, Anna S. Dębowska, Mariusz Gradowski, Karolina Kolinek-Siechowicz, Agata Kwiecińska, Agata Mierzejewska, Barbara Schabowska-Maszenda i Agnieszka Topolska.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowy program - na stronie: www.sinfoniavarsovia.org


Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoł Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego zaprasza na koncert w Noc Muzeów, który odbędzie się w sobotę, 16 maja 2015 roku o godz. 21.30 w kościele parafii św. Apostoła Andrzeja, ul Chłodna 9 w Warszawie.

W programie utwory: Bazylika, Moniuszki, Szalińskiego, Łukaszewskiego, Farranta, Sweelincka, Haydna, Strawinskiego, Bardosa, Tuinena, Edlunda. Wstęp wolny.


W Muzeum Fryderyka Chopina podczas Nocy Muzeów 16 maja 2015 roku otwarta zostanie wystawa WIDZIANE/NIEWIDZIANE, prezentująca pozyskane ostatnio pamiątki – przedmioty osobiste Fryderyka Chopina. Muzeum zaplanowało również cogodzinne oprowadzanie po ekspozycji stałej oraz trzy recitale fortepianowe z muzyką Fryderyka Chopina. Wstęp wolny.

Przedmioty osobiste Chopina, przez dekady otaczane troską rodziny kompozytora, naznaczone są pamięcią i emocjami. Od dziś te ostatnie pamiątki można będzie zobaczyć w Muzeum Fryderyka Chopina. „Wyjęcie” przedmiotów należących do Chopina z ram dosłowności otwiera widzenie/niewidzenie – postrzeganie ich na nowo. Nakładają się wzajemnie intymność przedmiotów osobistych z intymnością ich poznawania. Jak aura autentycznego obiektu przybliży nas do Fryderyka Chopina? Czy w jego przedmiotach odkryjemy historię?

PROGRAM:
godz. 18:00 - otwarcie wystawy WIDZIANE/NIEWIDZIANE
od 19:15 (co godzinę) - oprowadzania po ekspozycji stałej

godz. 18:30, 20:30 i 22:30 - recitale fortepianowe w Sali Koncertowej Muzeum: Tymoteusz Bies (reprezentant Polski w XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina)

Liczba wejść ograniczona do 80 osób co godzinę. Rezerwacje: kasy biletowe, wtorek-niedziela 11.00-20.00, tel.: +48 22 44 16 251, 252, e-mail: nocmuzeow@nifc.pl


Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie zaprasza w sobotę, 16 maja 2015 na Europejską Noc Muzeów.

10. edycja kulturalnego maratonu w Szczecinie jest zarazem pierwszą Nocą Muzeów w nowym gmachu instytucji, wielokrotnie nagradzanym za projekt architektoniczny, podnosząc jego rangę do wyjątkowego dzieła w skali całej Europy. O godz. 22 w sali symfonicznej wystąpi Ryszard Leoszewski z jednym z zespołów kameralnych działających w szczecińskiej Filharmonii, Vigoroso.

Od godziny 19.00 do północy co 15 minut będą się odbywać półgodzinne wycieczki 50-osobowych grup po Filharmonii. Przewodnicy zaprezentują przestrzenie nowego gmachu, podzielą się wieloma ciekawostkami. Przemierzając kolejne pomieszczenia, zwiedzający będą zarazem podążali za interwencjami artystycznymi przygotowanymi przez zespół Fundacji Upside Art. Ich tytuł, „Music Sounds Better with You”, zaczerpnięty ze znanej piosenki z lat dziewięćdziesiątych, łączy działania wizualne i muzyczne: filmy, sztukę wideo, obiekty dźwiękowe porozstawiane w przestrzeni Filharmonii, jak i nietypowe występy muzyczne. Celem działań artystycznych projektu „Music Sounds Better with You” jest uwrażliwienie widza na działania interdyscyplinarne, w których muzyka, sztuki wizualne i architektura są ze sobą nierozerwalne. W trakcie Europejskiej Nocy Muzeów będzie można obejrzeć działania i prace artystów, które wpiszą się w przestrzenie nowego gmachu Filharmonii i okoliczności zwiedzania.

Podczas Nocy Muzeów odbędzie się także występ muzyczno-wizualny Mikołaja Tkacza pt. WSZYSTKO „Radość”. Projekt jest wynikiem jego muzycznych działań eksperymentalnych z różnymi gatunkami – od hip-hopowych bitów, przez techno, aż po eksperymentalny jazz. Podczas Europejskiej Nocy Muzeów w Szczecinie zaprezentowany zostanie pełen refleksji nad szczęściem set pod nazwą „Radość”. Improwizacji przy pomocy spreparowanych sampli i przetworzonej muzyki towarzyszyć będą motywy rodem z muzyki tła, czyli „muzaków”. Fragmenty improwizacji w muzyce elektronicznej będą przeplatane improwizacjami nagranymi na ośmiośladzie kasetowym. Eksperyment muzyczny uzupełnią wizualizacje, które zabiorą widza w podróż poprzez skupiska kondensatów substancji występującej w postaci pary, potocznie zwanych chmurami.

Wstęp wolny.


Mazowiecki Teatr Muzyczny zaprasza 16 maja 2015 roku na koncert i Galę rozdania teatralnych nagród muzycznych im. Jana Kiepury. Wydarzenie odbędzie się w Mateczniku "Mazowsze" - Centrum Folklorystycznym w Otrębusach (ul. Świerkowa 2).

Statuetki Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury wręczone zostaną już po raz dziewiąty. Przed publicznością i zaproszonymi gośćmi wystąpią Laureaci tegorocznej edycji konkursu. Usłyszymy dwóch wybitnych solistów Teatru Wielkiego Opery Narodowej oraz gwiazdy Metropolitan Opera i Teatro alla Scala – Artura Rucińskiego i Rafała Siwka. Zaśpiewają także Anna Lubańska i Zbigniewa Macias oraz debiutanci Magdalena Wachowska i Andrzej Filończyk.

W programie koncertu przewidziano również muzyczne i taneczne niespodzianki.


Halka Stanisława Moniuszki zostanie wystawiona na scenie Opery Wrocławskiej 17 maja 2015 roku o godz. 17.00.

Najpopularniejsza polska opera we wrocławskiej inscenizacji Laco Adamika ma ponadczasowy wydźwięk. Do scenicznych dzieł Stanisława Moniuszki powracają systematycznie kolejne pokolenia widzów i realizatorów. Narodowy charakter i ludowe inspiracje Halki to prawdziwe artystyczne wyzwanie dla teatru. Tym razem znany temat został przeniesiony z tradycyjnej ludowej oprawy w uniwersalną przestrzeń, w której dramat uczuć głównych bohaterów staje się bliższy współczesnej wrażliwości. Reżyser zerwał z rodzajowością i góralskim folklorem. Ukazał bolesne relacje międzyludzkie na tle świata, w którym pojęcie mezaliansu ponownie zyskuje na aktualności.


Multimedialna majówka odbędzie się 17 maja 2015 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Na program wydarzenia złoży się prezentacja najnowszych prac studentów, pedagogów i zaproszonych gości Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej i Studia Muzyki Elektronicznej i Komputerowej UMFC, w tym także teatr tańca i 12 instalacji multimedialnych.

Więcej