Polmic - FB

calendar of events

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert noworoczny „Wiedeńskie nastroje. Od operetki do musicalu”.

Wspaniałe melodie znanych i lubianych kompozytorów wprowadzą słuchaczy w miły, świąteczny nastrój. Podczas koncertu zabrzmią utwory operetkowe roztańczonego Wiednia drugiej połowy XIX wieku i melodie Broadwayu, słynne arie autorstwa G. Pucciniego, P. Mascagniego, G. Verdiego, utwory J. Straussa (ojca i syna), a także Mazur z opery Straszny Dwór S. Moniuszko.

Jako solistka wystąpi sopranistka Karina Skrzeszewska, urodzona we Wrocławiu, w rodzinie polsko-greckiej. Po ukończeniu (z wynikiem celującym) Wydziału Wokalno-Aktorskiego wrocławskiej Akademii Muzycznej swoje umiejętności wokalne doskonaliła pod kierunkiem takich mistrzów, jak Krystyna Szostek-Radkowa, Ryszard Karczykowski czy Paulos Raptis. Rozwijała swoją karierę zarówno w Polsce, jak i za granicą (Belgia, Holandia i Hiszpania, a także liczne występy m.in. na Ukrainie, w Grecji, Bułgarii, Portugalii i w USA). Jest znana jako znakomita odtwórczyni heroicznych ról włoskiego bel canta.

Podczas tego wyjątkowego koncertu Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Maestro José Maria Florêncio.

Program Koncertu dostępny jest na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


5 stycznia 2017 roku w łódzkim Teatrze Wielkim odbędzie się pierwsze publiczne wykonanie fragmentów konkursowych kompozycji opery Człowiek z Manufaktury ze specjalnym udziałem Małgorzaty Walewskiej.

Bohaterem nowej opery do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk jest łódzki fabrykant Izrael Kalmanowicz Poznański – jeden z najbogatszych ludzi w Europie, budujący fabryki, pałace, kamienice, szkoły, szpitale, kościoły i mieszkania dla robotników. Prapremiera dzieła odbędzie się w Teatrze Wielkim w Łodzi w listopadzie 2018 roku.

Do udziału w konkursie zarejestrowało się 40 kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. Do 20 grudnia 2016 roku Jury wyłoni trzech finalistów, którzy zostaną zaproszeni przez Dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi Pawła Gabarę do współpracy przy publicznym wykonaniu fragmentów opery 5 stycznia 2017 roku na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi z udziałem solistów, chóru mieszanego i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Wojciecha Rodka. Gościnnie wystąpi znakomita artystka Małgorzata Walewska – jedna z wiodących na świecie mezzosopranistek operowych, którą tygodnik „Time" zaliczył do grona dziesięciorga najsławniejszych Polaków XXI wieku.

Publiczność będzie uczestniczyć w niezwykłym wydarzeniu – w koncercie, połączonym z próbą otwartą i spotkaniem artystycznym z kompozytorami, biorącymi udział w finale konkursu. Widzowie będą mogli wybrać najlepszą ich zdaniem kompozycję. Wykonanie koncertowe zostanie sfilmowane, a następnie będzie prezentowane w Internecie oraz w Manufakturze. Na podstawie głosowania Jury i Słuchaczy/Widzów (także wysyłania głosów za pośrednictwem Internetu, zakończonego o północy z 29 na 30 stycznia 2017 roku), zostanie wybranych dwóch kompozytorów, którzy przejdą do III etapu (jeden wybrany przez Jury, drugi przez Słuchaczy/Widzów). Oficjalne ogłoszenie wyników nastąpi w poniedziałek 30 stycznia 2017 roku o godzinie 12.00.

Więcej informacji – na stronie: www.operalodz.com


5 stycznia 2017 roku w siedzibie NOSPR w Katowicach odbędzie się Jubileuszowa XXV Gala Laurów Umiejętności i Kompetencji. W tym roku do grona laureatów dołączy Piotr Beczała.

Galę uświetni wyjątkowy koncert dedykowany laureatom. Gwiazdą wieczoru będzie światowej sławy śpiewak operowy Piotr Beczała, który wystąpi z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą wybitnego dyrygenta Marca Piolleta.

Piotr Beczała jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych tenorów lirycznych naszych czasów i stałym gościem wiodących scen operowych. Polski artysta jest ceniony nie tylko za piękno głosu, ale także za żarliwe zaangażowanie w każdą odgrywaną postać. Bogaty repertuar koncertowy wykonywał z najwybitniejszymi orkiestrami i dyrygentami na świecie. Pochodzący z Francji światowej sławy dyrygent Marc Piolett ukształtowany został przez takich mistrzów, jak John Eliot Gardiner, Michael Gielen oraz Kurt Masur. Kierował scenami operowymi w Wiedniu i Wiesbaden oraz zachwycał publiczność m.in. w Kopenhadze, Paryżu, Barcelonie, Monachium.

Podczas koncertu zostaną wykonane utwory Verdiego, Pucciniego, Wagnera, Dvořáka, a także Recytatyw Stefana i Aria z kurantem z opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki.


7 stycznia 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera jednej z najpopularniejszych oper świata z najsłynniejszym żyjącym śpiewakiem w roli tytułowej, czyli spektaklu Nabucco z Placidem Domingiem w roli tytułowej i Jamesem Levine za pulpitem dyrygenckim.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Wagnera w reżyserii M. Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę, która swemu kompozytorowi Giuseppe Verdiemu przyniosła olbrzymi rozgłos i powodzenie. Spektakl od dawna był wyczekiwany przez widzów cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD”. To na ich prośby dyrekcja nowojorskiej sceny włączyła Nabucca do programu transmisji. W czasach walk o niepodległość i zjednoczenie Italii śpiew Żydów z tej opery, tęskniących do ojczyzny, swej ziemi obiecanej, stał się wyrazem wyzwoleńczych dążeń Włochów. Chór Va, pensiero przez lata był ich nieoficjalnym hymnem.

Biblijną opowieść o babilońskim królu Nabuchodonozorze, w której pycha zostaje ukarana, a wiara zwycięża wszelkie przeciwności, w wersji operowej usłyszymy pod batutą jednego z najlepszych dyrygentów świata – Jamesa Levine’a. W postać Nabucca wcieli się legendarny tenor Plácido Domingo, od pewnego czasu występujący w partiach barytonowych. Zobaczymy ponadto Liudmylę Monastyrską jako Abigail, Jamie Barton jako jej siostrę Fenenę i Russella Thomasa w partii izraelskiego księcia Izmaela. Zachariaszem będzie Dmitry Belosselskiy. Inscenizacja Elijaha Moshinsky’ego z 2001 roku należy do ulubionych przez nowojorską publiczność tradycyjnych wystawień XIX-wiecznych hitów operowych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Read more


8 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Lusławicach będzie miał miejsce koncert inauguracyjny sezonu 2017 Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Na scenie Centrum wystąpi orkiestra Sinfonia Varsovia, która tradycyjnie już rozpocznie kolejny koncertowy rok w Lusławicach. W programie wieczoru znajdzie się II Symfonia Krzysztofa Pendereckiego, nazywaną też „Wigilijną” lub „Bożonarodzeniową” oraz VII Symfonia Antonína Dvořáka, przez wielu uważana za najcenniejsze dzieło w dorobku czeskiego symfonika.

Gościem honorowym koncertu inauguracyjnego będzie patron Centrum – Krzysztof Penderecki, prezes honorowy Związku Kompozytorów Polskich, który zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi wykonanie jednego z utworów. Dyrygentem w pozostałej części koncertu będzie dr hab. Maciej Tworek, adiunkt krakowskiej Akademii Muzycznej. W 2002 roku rozpoczął trwającą do dzisiaj dyrygencką współpracę z Krzysztofem Pendereckim. Jej owocem było m. in. przygotowanie zespołów Opery Narodowej do europejskiego prawykonania pod dyrekcją kompozytora jego VIII Symfonii.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://penderecki-center.pl


9 stycznia 2017 roku w Narodowym Forum Muzyki odbędą się obchody jubileuszu jednej z najstarszych instytucji muzycznych Wrocławia, Szkoły Muzycznej I stopnia im. Grażyny Bacewicz.

Szkoła obchodziła w roku 2016 70-lecie swojej działalności. Ta instytucja kultury na trwałe wpisuje się w życie artystyczne Wrocławia. W swoim dorobku szkoła może poszczycić się wieloma wspaniałymi absolwentami, którzy dziś należą do elity artystów pojawiających się na estradach w Polsce, w Europie i na świecie. Wśród blisko 3000 uczniów, którzy otrzymali świadectwa ukończenia szkoły są m. in. Marek Pijarowski, Agata Zubel, Michał Moc, Robert Bachara, Marcin Ostrowski, Julita Smoleń. W ciągu 70 lat kolejne pokolenia pedagogów i uczniów budowały tradycję i dorobek szkoły; dziś uczęszcza do niej 450 uczniów, są wśród nich laureaci konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, stypendyści Prezydenta Miasta oraz Krajowego Funduszu Na Rzecz Dzieci.

Ostatnie lata są szczególnie owocne – chór „Con Brio”, prowadzony przez dr Małgorzatę Podzielny, był zapraszany do udziału w Leo Festiwalu oraz Festiwalu Wratislavia Cantans organizowanych przez Narodowe Forum Muzyki. Udział w projektach świadczy o doskonałym poziomie wykonawczym zespołu.

W wykonaniu Chóru pod kierunkiem Amelii Kramarczyk podczas koncertu jubileuszowego zabrzmi muzyka kompozytorów polskich na chór i orkiestrę: J. Zabłocki V Suita Dolnośląska, G. Bacewicz Z tych pagórków, W. Lutosławski Idzie Grześ. Podczas koncertu wystąpią również szkolne zespoły instrumentalne: fletowy, gitarowy, perkusyjny, zespół instrumentów dętych, trio fortepianowe, Zespół wokalny „Rondo” pod kierunkiem Michała Kanafy, Szkolna orkiestra smyczkowa pod kierunkiem Anny Grabowskiej-Borys.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl


10 stycznia 2017 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza będzie miał miejsce koncert symfoniczny, poświęcony twórczości patrona instytucji.

„Wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały”, – pisał Mieczysław Karłowicz o swym poemacie symfonicznym. Utwór ten obok Koncertu skrzypcowego A-dur op. 8 oraz Smutnej opowieści op. 13 znalazł się w najnowszym wydawnictwie płytowym Filharmonii szczecińskiej, które ukazało się w grudniu 2016 roku (DUX). Wyjątkowy album z utworami wybitnego polskiego twórcy jest symbolicznym oddaniem hołdu patronowi w 140. rocznicę jego urodzin. Do tego muzycznego projektu zaproszono dwa znakomite nazwiska: Łukasza Borowicza, dyrygenta, który poprowadził Orkiestrę Symfoniczną, i Bartłomieja Nizioła, wirtuoza skrzypiec, szczecinianina, któremu ona towarzyszyła.

Podczas koncertu, promującego wydawnictwo płytowe, w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie pod batutą Kaspara Zehndera zabrzmią dwa utwory: Rapsodia litewska oraz Koncert skrzypcowy. W roli solisty wystąpi szczecinianin Bartłomiej Nizioł, który jest jednym z bohaterów płyty. Specjalne wykonanie kompozycji Mieczysława Karłowicza zamyka cykl wydarzeń artystycznych, edukacyjnych i promocyjnych związanych z przypadającym jubileuszem patrona szczecińskiej Filharmonii.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl


10 stycznia 2017 roku o g. 17.00 w Coffeeturze będzie miało miejsce spotkanie autorskie kompozytora Tomasza Jakuba Opałki, podczas którego zostaną przedstawione utwory z pierwszej monograficznej płyty Tomasz Jakub Opałka| Emerge.

Tomasz Jakub Opałka (ur. 1983 r.) jest jednym z niewielu młodych twórców, mających tak bogate doświadczenie symfoniczne. Jego muzykę wyróżnia emocjonalność i energia, wrażliwość na brzmienie, wysmakowana orkiestracja oraz innowacyjne poszukiwania w zakresie harmoniki. W swoich kompozycjach łączy różnorodne wpływy i inspiracje, w tym nie raz tak zaskakujące i odległe od siebie, jak sonoryzm i ambient, awangarda XX i XXI w. i muzyka filmowa.

Emerge to pierwsza monograficzna płyta Tomasza Jakuba Opałki, która zawiera cztery kompozycje przeznaczone na duże składy instrumentalne: Collisions of the Matter, Emerge, D.N.A. oraz Quadra. Każdy z nich ma swoją niepowtarzalną historię i każdy stanowił dla kompozytora swoisty przełom w myśleniu zarówno o harmonice, strukturze, jak i oprowadzeniu muzycznej narracji. Opałkę na tle wielu twórców współczesnej muzyki poważnej wyróżnia energetyka jego kompozycji, które toczą się wartko, utrzymując uwagę słuchacza od pierwszego do ostatniego dźwięku. Płytę dofinansowała Fundacja PKO.

Podczas spotkania, które poprowadzi Kinga A. Wojciechowska, redaktor naczelna magazynu „Presto. Muzyka Film Sztuka”, Opałka opowie o swojej twórczości, zostaną pokazane fragmenty filmów z udziałem kompozytora, Janusz Wawrowski wykona jego utwór Fil d'araignée na skrzypce solo, odbędą się również konkursy z udziałem gości.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


11 stycznia 2017 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) o godz. 19.00 odbędzie się koncert muzyki filmowej.

Wystąpi Big Band UMFC pod kierunkiem Piotra Kostrzewy – kotlisty i perkusisty orkiestry Sinfonia Varsovia, założyciela Szymanowski Young Power, prezesa Fundacji Sinfonia Varsovia. W programie koncertu znajdą się tematy muzyczne ze słynnych filmów w aranżacjach bigbandowych. Zabrzmią również kompozycje polskich twórców, między innymi muzyka do filmów Stawka większa niż życie, Czterdziestolatek autorstwa saksofonisty i kompozytora Jerzego Matuszkiewicza oraz fragmenty ścieżki dźwiękowej stworzonej przez muzykologa i kompozytora Henryka Kuźniaka na potrzeby produkcji Vabank. W roli solistów wystąpią Barbara Kurdej-Szatan oraz Rafał Szatan.

Bilety w cenie 15 zł, które można kupić również przez Internet, znajdą się w sprzedaży od 5 stycznia 2017 roku.

Patronat medialny nad Koncertem objęło również Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


11 stycznia 2017 roku w ramach comiesięcznego cyklu koncertów w Sali Kameralnej Teatru Wielkiego w Łodzi wystąpi solistka Teatru Bernadetta Grabias – mezzosopran.

Nie ma w historii muzyki bodaj jednego kompozytora, który nie zająłby się miłością, czy to na serio czy z przymrużeniem oka. A już twórcy operowi i liryki wokalnej najpełniej zdają się muzycznie wyrażać nastroje serca. Każdy z nich przy tym tworzył popisowe frazy, tak by wykonujący je śpiewacy nie tylko wzruszali do łez słuchaczy, ale by przy tej okazji mieli także możliwość wirtuozowskich popisów wokalnych. Nie wszystkim jednak się to udaje, dane jest to tylko najlepszym.

Bernadetta Grabias ma po temu wszelkie warunki – wszechstronna i czująca muzykę, obdarzona pięknym głosem i wielką wrażliwością znakomicie porusza się w świecie muzyki – od barokowego Glucka po rozrywkowego Lehára, od Donizettiego po Gershwina, od Saint-Saënsa po Bernsteina, a na współczesnych kompozytorach kończąc. A wszystko w mistrzowskim wykonaniu. Podczas koncertu zabrzmią również utwory polskich kompozytorów: aria Broni z II aktu opery Hrabina Stanisława Moniuszki Szemrze strumyk pod jaworem oraz Tango Lucy Piotra Marczewskiego.

Partię fortepianu wykona Mariusz Drzewicki.

Szczegółowy program – na stronie: www.operalodz.com


13 i 14 stycznia 2017 roku w Filharmonii Narodowej będą miały miejsce koncerty symfoniczne pod batutą Jerzego Salwarowskiego, podczas których Orkiestra Filharmonii Narodowej wykona dzieła Mieczysława Karłowicza i Wojciecha Kilara.

Obraz Stanisława Bergmanna ewokujący legendę o tragicznej miłości wazowskiego dworzanina Stanisława Oświęcima do przyrodniej siostry Anny stał się inspiracją dla powstania jednego z najdoskonalszych dzieł polskiego neoromantyzmu – późnego poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza. Orkiestrowy fresk o swobodnej formie i wybujałej ekspresji stroni od prostej ilustracyjności, kreśląc dźwiękami symbol tragicznych uczuć i niespełnionych nadziei. Przedwczesna śmierć kompozytora w tatrzańskiej lawinie przerwała jego karierę w najwspanialszym rozkwicie, którego wyrazem pozostaje poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12.

Kościelec 1909 Wojciecha Kilara skomponowany został na jubileusz 75-lecia Filharmonii w Warszawie i dedykowany jej dyrektorowi artystycznemu, W. Rowickiemu. W tym samym roku świętowano 100. rocznicą urodzin Karłowicza i do niej właśnie odwołuje się ten utwór, o czym tak pisał autor: „Jest opowieścią o tym, co zdarzyło się ósmego lutego 1909 roku pod Małym Kościelcem. Jest jakby zatrzymaniem i rozbudowaniem w czasie tych kilku tragicznych sekund. Jest opowieścią o górach i człowieku, o ich porywającym, dramatycznym związku, jest apoteozą i epitafium, "pieśnią o miłości i śmierci". Jest wreszcie moim bardzo osobistym wyznaniem wiary, hołdem dla kogoś, kogo znać nie mogłem, a czyja postać i dzieło są mi coraz bliższe.”

Podczas koncertów zabrzmi również Koncert fortepianowy C-dur na 4 ręce i orkiestrę op. 153 Carla Czernego w wykonaniu Duo Tal & Groethuysen Yaara Tal.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.pl


si14 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie będzie miał miejsce Koncert Symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, podczas którego zabrzmi utwór Jerzego Maksymiuka Vers per archi.

W wywiadzie z Jerzym Maksymiukiem (portal „Meakultura”, Magdalena Nowicka) padło pytanie: „Oprócz dyrygowania zajmuje się Pan także komponowaniem. Jako kompozytor, a jednocześnie dyrygent orkiestry, może Pan prowadzić wykonania własnych utworów. Czy jest to łatwe zadanie? – Nie, bo ma się większą tremę niż przy dyrygowaniu cudzych utworów. Tak, bo kto lepiej może znać zamysł utworu niż kompozytor”, odpowiedział jeden z najznakomitszych dyrygentów swojego pokolenia. Publiczność koncertu 14 stycznia będzie miała – nieczęstą przecież – okazję podziwiania interpretacji możliwie najbardziej adekwatnej, gdyż sam charyzmatyczny Mistrz poprowadzi wykonanie swego utworu Vers per archi (2014). A przecież to nie jedyny powód by wysłuchać tego atrakcyjnego koncertu.

Zostanie wykonany także Koncert wiolonczelowy a-moll Roberta Schumanna – późne, profetyczne dzieło z roku 1850 nie zostało wykonane za życia swego twórcy, a po premierze (1860) budziło kontrowersje ekstrawagancką formą i niezwykłą ekspresją. Ten Konzertstück zabrzmi w interpretacji Bartosza Koziaka należącego do wiodących wiolonczelistów polskich, laureata licznych nagród (jest m.in. zwycięzcą 3. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie Praskiej Wiosny oraz zwycięzcą 11. Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie). Ponadto Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Jerzego Maksymiuka wykona I Symfonię Dymitra Szostakowicza, która w pełni ukazuje oryginalność jego talentu i zawiera czytelne zapowiedzi charakterystycznego stylu (np. łączenia dramatyzmu i podniosłego patosu z elementami ironii i groteski) kompozytora należącego do największych symfoników XX wieku.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl 


W dniach 14-18 stycznia 2017 roku odbędzie się szereg przedsięwzięć, poświęconych kompozytorowi Marianowi Sawie (1937-2005), który w tym roku ukończyłby 80 lat.

„Dni muzyki Mariana Sawy" rozpoczną się 14 stycznia o godz. 18.00 w Katedrze Polowej Wojska Polskiego, gdzie odbędzie się Msza św. w intencji spokoju duszy Kompozytora, a po mszy – koncert muzyki chóralnej Sawy w wykonaniu Chóru Szkoły Muzycznej II stopnia im. F. Chopina i orkiestry szkolnej, którymi dyryguje Robert Lawrance, oraz Chóru Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. K. Szymanowskiego pod dyrekcją Anny Perzanowskiej-Tarasiuk.

15 stycznia o godz. 17.00 w UMFC będzie miał miejsce Koncert kameralny utworów Sawy w wykonaniu prof. Marii Gabryś – fortepian, dr Jolanty Sosnowskiej – skrzypce, prof. Marcina Łukaszewskiego – fortepian, dr Doroty Całek – sopran, Urszuli Świerczyńskiej – fortepian, duetu fortepianowego wykładowców akademickich i Kwartetu Smyczkowego studentów z klasy skrzypiec prof. Andrzeja Gębskiego.

W dniach 16–17 stycznia odbędzie się V Ogólnopolski Konkurs Organowy im. Mariana Sawy dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia w sali organowej im. M. Sawy w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego.

Utwory organowe Sawy zabrzmią 18 stycznia o godz. 19.00 w Katedrze Polowej Wojska Polskiego w wykonaniu studentów UMFC z klasy dr hab. Jarosława Wróblewskiego.

Więcej informacji – na stronie: www.mariansawa.org


14 stycznia 2017 roku o godz. 17:00 w Limanowskim Domu Kultury będzie miał miejsce koncert inauguracyjny Limanowskiej Orkiestry Kameralnej, powołanej w maju 2016 roku przez Limanowski Dom Kultury we współpracy z kompozytorem Sebastianem Szymańskim.

Orkiestra pod batutą Pawła Riessa wykona najpiękniejsze polskie kolędy w tradycyjnych, ale i własnych aranżacjach, a także zaprezentuje bardziej klasyczny repertuar w postaci dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta i Dymitra Szostakowicza. Nie zabraknie również autorskich kompozycji Sebastiana Szymańskiego: Galilea, Najbliżsi, Maleńka Kruszyno Chleba.

Podczas koncertu inauguracyjnego Limanowskiej Orkiestrze Kameralnej gościnnie towarzyszyć będzie Chór Chłopięcy Bazyliki Matki Boskiej Bolesnej w Limanowej pod kierownictwem Haliny Dyczek. Chór powstał w 1991 roku, zrzesza uczniów limanowskich szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych. Chór aktywnie uczestniczy w życiu parafii oraz miasta Limanowa i jest laureatem wielu konkursów chóralnych na szczeblu ogólnopolskim i międzynarodowym.

Koncert pt. „Hej Kolęda!” poprowadzi Marian Wójtowicz. Wstęp wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Program 2 Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 15 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 do Studia Lutosławskiego na koncert symfoniczny. Wystąpi Cezariusz Gadzina (saksofon) oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy.

Program koncertu obejmuje dzieła wybitnych polskich kompozytorów: Mała uwertura Romana Palestra oraz Suita polska op.37 Aleksandra Zarzyckiego. Ponadto odbędzie się prawykonanie utworu Macieja Małeckiego Poemat Jesienny na saksofon i orkiestrę symfoniczną.

Oto informacje, które Małecki jeszcze przed wykonaniem premierowym zdradza o najnowszej kompozycji: „Poemat Jesienny pisałem częściowo w lecie, a głównie jesienią 2016-go roku. Dzieło powstało z inspiracji saksofonisty Cezariusza Gadziny i jemu jest dedykowane. Z tym muzykiem łączy mnie wieloletnia współpraca – jest on pierwszym wykonawcą szeregu moich utworów saksofonowych. Jednoczęściowa kompozycja składa się z siedmiu zazębiających się fragmentów. Są to: Allegro, Adagio mesto, Aria, Fugato, Allegro con espressione, Adagio tranquillo i Aria-Finale. Utwór pierwotnie planowany był jako koncert na saksofon i orkiestrę, jednak ze względu na formę, charakter muzyki i czas, kiedy rzecz powstawała, tytuł Poemat Jesienny wydał mi się bardziej właściwy”.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl 


15 stycznia 2017 roku, w niedzielę, w stołecznym kościele p. w. Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych przy ul. Conrada 7 o godz. 16.00 odbędzie się trzeci już noworoczny koncert kolędowy zatytułowany „Kolędy i Pastorałki", zorganizowany przez Warszawski Oddział Polskiego Związku Chórów i Orkiestr.

W koncercie wystąpią zespoły: Chór Męski Gregorianum pod dyrekcją Bereniki Jozajtis, Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego, Chór Dziecięcy Canzonetta oraz Chór Camerata Varsovia pod dyrekcją Elżbiety Siczek.

Podczas koncertu zabrzmią wielogłosowe kolędy i pastorałki wykonywane a cappella takich kompozytorów, jak między innymi Rafalski, Nikodemowicz, Moniuszko, Nowowiejski, Mazur, Szaliński, Kubiak, Victoria, Davis, Maragno, Wood, Pierpont.

Koncert poprowadzi Piotr Hruszwicki. Wstęp na wydarzenie jest wolny.


u16 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert Studium Muzyki Nowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina poświęcony pamięci Włodzimierza Kotońskiego.

Włodzimierz Kotoński (1925–2014)– kompozytor i pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, twórca Etiudy konkretnej na jedno uderzenie w talerz, jeden z pionierów muzyki elektronicznej. Pracował w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, studiach w Kolonii, Sztokholmie, Freiburgu, Paryżu i Bourges. Jako profesor gościnny wykładał kompozycję i muzykę elektroniczną w Królewskiej Akademii Muzyki w Stockholmie, w State University of New York w Buffalo, w University of Southern California w Los Angeles, w Rubin Academy of Music w Jerozolimie i w Seulu. W latach 1974-76 był naczelnym redaktorem muzycznym Polskiego Radia oraz naczelnym dyrektorem muzycznym Polskiego Radia i Telewizji. W latach 1983-1989 pełnił funkcję prezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (polskiej sekcji ISCM/SIMC).

Podczas koncertu jego pamięci usłyszymy jeden z ostatnich utworów Kompozytora, Arietta e fiori na puzon i dźwięki elektroniczne (2014), a także Partitę na klawesyn solo, Bucolica na flet solo, Tierra caliente na taśmę, Trzy etiudy rytmiczne na fortepian, Tlaloc na klawesyn i perkusję. Wykonawcami wieczoru będą: Maciej Grzybowski (fortepian), Ewa Liebchen (flet), Olga Paciej (klawesyn), Leszek Lorent (perkusja) oraz Barbara Okoń-Makowska (projekcja dźwięku).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


17 stycznia 2017 roku w Operze Krakowskiej odbędzie się spektakl dla dzieci Muzyka i magia do libretta Wojciecha Graniczewskiego z muzyką Andrzeja Zaryckiego.

Fantastyczna podróż w magiczną krainę muzyki i baśni oczaruje dzieci niezwykłością zdarzeń. Bo jak mówi jedna z piosenek spektaklu – „Jest wiele teatrów na świecie bardziej i mniej poważnych, lecz najwspanialszym dla dzieci jest teatr wyobraźni"!

Muzyka i Magia to spektakl rodzinny, z którego każde pokolenie wyniesie coś dla siebie. Dzieci młodsze odnajdą tu motywy z trzech znanych baśni: Kopciuszka, Czerwonego Kapturka i Królewny Śnieżki, podane w zabawnej rozrywkowej formie. Dzieci starsze będą śledzić sensacyjne motywy tajemniczej wyprawy Profesora Badacza do nieznanej krainy, podane w stylu „fantasy” i podziwiać magiczne sztuki Czarodzieja Muzomagiusa. Młodzież dostrzeże różnorodność warstwy muzycznej i elementy humoru zawarte w zabawnej, komiksowej akcji. Natomiast widzowie dorośli towarzyszący młodym widzom, odnajdą w przedstawieniu aluzje do Burzy Williama Szekspira oraz liczne preteksty do rozmowy z młodzieżą na temat potęgi muzyki, która uruchamia nieskończone przestrzenie wyobraźni, a także na temat powracającego zawsze w baśniach motywu walki sprzecznych żywiołów: muzyki i hałasu, piękna i brzydoty, dobra i zła.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji - na stronie: www.opera.krakow.pl


18 stycznia 2017 roku o godz. 17.00 w gdańskiej Akademii Muzycznej będzie miał miejsce Koncert monograficzny, poświęcony twórczości Krzysztofa Pendereckiego.

Program koncertu obejmuje utwory kameralne kompozytora: Trzy miniatury na skrzypce i fortepian (1959), Capriccio per Siegfried Palm na wiolonczelę solo (1970), Cadenza per viola sola (1984) w opracowaniu na skrzypce solo C. Edingera (1987), Prelude na klarnet solo (1987), Duo concertante na skrzypce i kontrabas (2010) oraz II Sonata na skrzypce i fortepian (2000).

Utwory zabrzmią w mistrzowskim wykonaniu wykładowców Akademii oraz muzyków Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku: pianistów Pawła Rydla i Bogny Czerwińskiej-Szymuli, klarnecisty Andrzeja Wojciechowskiego, wiolonczelisty Tadeusza Samerka, kontrabasisty Sebastiana Wypycha, skrzypków Andrzeja Kacprzaka, Piotra Kwaśnego, Karoliny Piątkowskiej-Nowickiej, a także Anny Wandtke.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.


Od 18 do 22 stycznia 2017 roku potrwa VII edycja Festiwalu „Dni Muzyki Nowej” w Gdańsku.

Dni Muzyki Nowej od siedmiu lat stawiają sobie za cel prezentowanie muzyki nieszablonowej. Festiwal chce pokazywać szerokie spektrum sceny eksperymentalnej, muzyki współczesnej i awangardowej. Muzykę nową definiuje jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym, przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nie przystające do siebie stylistyki.

Siódma edycja festiwalu Dni Muzyki Nowej buduje program w oparciu o prezentację zjawisk na scenie muzycznej, znajdujących się na dwóch osiach. Pierwsza z nich wyznacza tor programu pomiędzy kolektywną współpracą a indywidualnym komponowaniem. Druga natomiast kreśli szlak pomiędzy erudycją artystów awangardowych i ich złożoną twórczością oraz zabawą z tworzenia muzyki, spojrzeniu na nią z dystansem. To próba obalenia twierdzenia, że muzyka współczesna jest czymś trudnym i poważnym, pozbawionym humoru. Festiwal pragnie ukazać złożoność współczesnej sceny muzycznej, koncentrując się na poszukiwaniach działań awangardowych, które jednocześnie mogą być przystępne i interesujące dla słuchacza nieobeznanego z muzyką współczesną, eksperymentalną i klasyczną. Zaproszeni artyści wyróżniają się skrupulatnie budowanym językiem muzycznym, oryginalną formą tworzonych utworów, ale też pomysłowością w czerpaniu z tradycji oraz przekuwaniu jej w nowoczesny przekaz. Podczas Festiwalu swoje projekty zaprezentują m. in. Artur Zagajewski i Olga Wojciechowska.

Szczegółowe informacje i program dostępne są na stronie: http://klubzak.com.pl


20 stycznia 2017 roku o godz. 18.30 w łódzkim Teatrze Wielkim będzie miał miejsce koncert jubileuszowy pt. „Szumią jodły od pół wieku”.

Tytuł koncertu nawiązuje do przedsięwzięć, poświęconych pięćdziesięcioleciu Teatru Wielkiego w Łodzi, czyli dwóch premier Moniuszkowskiej Halki. Koncert to nie lada gratka dla wszystkich melomanów. Podczas jednego wieczoru będzie można ujrzeć na scenie wszystkich solistów Teatru, a także chór i balet. Towarzyszyć im będzie orkiestra pod batutą Wojciecha Rodka. Specjalnymi gośćmi będą artyści seniorzy, którzy wystąpili w 1967 roku w czterech, inaugurujących działalność Teatru Wielkiego, premierach czyli w Halce i Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Kniaziu Igorze Aleksandra Borodina i Carmen Georgesa Bizeta. Artyści podzielą się z nami swoimi wspomnieniami sprzed 50 lat.

Podczas koncertu zabrzmią m. in. fragmenty opery Halka Stanisława Moniuszki oraz Krzesanego Wojciecha Kilara w wykonaniu solistów Stanisława Kuflyka, Anny Wiśniewskiej-Schoppa, Andrzeja Kostrzewskiego i Orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi.


20 stycznia 2017 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina o godz. 18.00 będzie miał miejsce Koncert Symfoniczny z okazji Dni Babci i Dziadka.

Z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej PFB pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego wystąpią soliści Ewa Prus i Łukasz Talik. Aktorka i wokalistka Ewa Prus jest studentką dyplomowego roku Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Aktorskim, stypendystką The Lee Strasberg Theatre and Film Institute w Nowym Jorku (2016), a także laureatką stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2016). Współpracuje z wieloma teatrami (m.in. Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Teatr Muzyczny w Łodzi). Łukasz Talik jest absolwentem Państwowego Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Występuje w musicalach na warszawskich scenach Teatru Rampa, Studio Buffo, Teatru Muzycznego Roma, w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Współpracuje z polskimi orkiestrami i filharmoniami, biorąc udział w koncertach, głównie o tematyce musicalowej.

W wykonaniu artystów zabrzmią między innymi Walc Barbary Wojciecha Kilara z muzyki do filmu Noce i dnie oraz Dumka na dwa serca Krzesimira Dębskiego z muzyki do filmu Ogniem i mieczem. Koncert poprowadzi Krzysztof Dąbrowski.

Nieodpłatne wejściówki będą wydawane w dniach 18-20 stycznia 2017 roku w godzinach czynnej kasy biletowej (10:30-18:00). Jednej osobie przysługują maksymalnie dwie wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.gda.pl


20 stycznia 2017 roku Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski będzie gościć niezwykłe wydarzenie muzyczne. SUMA 4.30. Koncert dla Leszka Knaflewskiego to kolektywna kompozycja muzyczna, która rozwija i przetwarza nieukończony projekt Leszka Knaflewskiego, artysty wizualnego i wybitnego pedagoga.

Leszek Knaflewski (1960–2014) – artysta multimedialny, fotograf, autor filmów, rysunków, obrazów, instalacji, cyklów fotografii i audioperformansów; wybitny pedagog, profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, na którym prowadził Pracownię Audiosfery. Zainicjował eksperymentalny program pracy z materią dźwięku w sztukach wizualnych i rozwinął oryginalną, opartą na intuicji metodę współpracy ze studentami i studentkami. W ostatnich dniach życia pracował nad serią rysunków, których punktem wyjścia były paragony. Jeden z rysunków został potraktowany przez muzyków i kompozytorów Michała Górczyńskiego, Krzysztofa Cybulskiego oraz Roberta Curgenvena jako punkt wyjścia dla partytury graficznej.

Artyści specjalizują się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Michał Górczyński – klarnecista, kompozytor, pedagog muzyczny – jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina. Zajmuje się komponowaniem muzyki na różne składy oraz muzyki dla teatru (około 25 spektakli dla teatrów dramatycznych i lalkowych). Od 2002 roku współtworzy zespół Kwartludium. Krzysztof Cybulski – basista, kompozytor, twórca cyfrowych narzędzi muzycznych, instrumentów i instalacji interaktywnych. Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w zakresie kompozycji i aranżacji jazzowej. Od 2010 współtworzy artystyczną grupę nowomediową panGenerator.

Podczas koncertu muzycy wykonają również kompozycję, zainspirowaną pracą Alphonse'a Allais'a Marsz pogrzebowy na okoliczność egzekwii głuchego człowieka z 1897 roku. Partytury bez nut, która w jakimś sensie może być prefiguracją 4'33'' Cage'a.

Za okazaniem biletu na koncert lub wystawę w weekend 20-22 stycznia wszyscy odwiedzający Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski otrzymają 20% zniżki w Instalacje ArtBistro, a także zniżkę 20% na wybrane publikacje Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, dostępne w ArtBookstore w CSW.

Pełny program weekendowych wydarzeń styczniowych dostępny jest na stronie: www.csw.art.pl


21 stycznia 2017 roku w łódzkim Teatrze Wielkim będzie miała miejsce premiera sławnej opery Halka Stanisława Moniuszki w reżyserii Jarosława Kiliana.

Początek 2017 roku będzie dla Teatru Wielkiego w Łodzi czasem wyjątkowym. 19 stycznia 1967 roku otwarto budynek przy placu Dąbrowskiego, inaugurując tym samym działalność Teatru Wielkiego w Łodzi pod tą właśnie nazwą. 50 lat Teatru Wielkiego to dla Łodzi i jej mieszkańców cała artystyczna epoka. Z okazji złotego jubileuszu Teatr Wielki zaprezentuje operę Halka Stanisława Moniuszki w nowej inscenizacji. Orkiestrę poprowadzi maestro Wojciech Rodek.

Podczas gdy Fryderyk Chopin zdobył we Francji wielkie uznanie jako ambasador kulturalny uciskanego narodu, jego młodszy kolega, Stanisław Moniuszko, działał na polu kultury we własnej ojczyźnie. I podobnie jak Chopin Moniuszko w swojej twórczości łączył zachodnioeuropejski romantyzm z duchem polskiej kultury. Halka jest bez wątpienia przykładem na udane połączenie cech włoskiej, francuskiej i niemieckiej opery z elementami typowymi dla polskiego folkloru i tradycji. Opera ta ponadto, dzięki patriotycznej i krytykującej stosunki społeczne wymowie, stała się wyrazem tożsamości narodowej. Żeby zrozumieć tę operową przypowieść o porzuconej dziewczynie, trzeba ją osadzić w kontekście rozdźwięku społecznego, który w czasach Moniuszki doprowadził do krwawej rzezi galicyjskiej. Halka jest istotą zawieszoną między dwoma światami: występnej szlachty i mściwych górali. Nie ma tu jednoznacznie złych i dobrych postaci. To nie jest łzawy melodramat. To okrutna parabola ludzkiej samotności.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.operalodz.com


21 stycznia 2017 roku w siedzibie NOSPR odbędzie się koncert Kwartetu Śląskiego, poświęcony 80. rocznicy urodzin Zbigniewa Bargielskiego. Zespół wykona jego IV Kwartet smyczkowy oraz Po drugiej stronie lustra na kwartet z klarnetem.

„Sześć kwartetów smyczkowych Zbigniewa Bargielskiego (ur. 1937) stanowi istotny rozdział jego twórczości, w której gatunki kameralne mają pozycję wyróżnioną. Napisany dla Alban Berg Quartet IV Kwartet „Płonący czas” (1994) oraz Po drugiej stronie lustra (1988, rew. 2003) „na kwartet smyczkowy z klarnetem” to przykłady „formy klockowej”, stanowiącej sygnaturę Bargielskiego. Jej zasadą jest zakaz wprowadzania nowych idei muzycznych bez uprzedniego powtórzenia poprzednich, przy czym powroty materiału nie są dosłowne, lecz wariacyjne. W ten sposób kompozycja zachowuje idealną równowagę między stabilnością a płynnością. Kwartet cechuje szczególna elegancja, związana ze świadomym wyborem, w dojrzałej twórczości Bargielskiego, ideałów sztuki śródziemnomorskiej, czyli piękna klasycznego. To samo w zasadzie można powiedzieć o kwintecie klarnetowym, który Andrzej Chłopecki nazwał „mini koncertem na klarnet i mini orkiestrę smyczkową”. Wybitny krytyk odgadywał w nim echa jazzującego Koncertu hebanowego Igora Strawińskiego”. (Marcin Trzęsiok)

Podczas koncertu zabrzmi również Oktet Es-dur op. 20 (1825) Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego (1809-1847). Kwartetowi Śląskiemu towarzyszyć będzie Meccore String Quartet. Partię klarnetu wykona juror krajowych i zagranicznych konkursów, profesor katowickiej Akademii Muzycznej Roman Widaszek.

Szczegółowe informacje o koncercie – na stronie: www.nospr.org.pl


21 stycznia 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Romeo i Julia Charlesa Gounoda.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę Romeo i Julia Gounoda w reżyserii Bartletta Shera pod dyrekcją Gianandrei Nosedy, której premiera odbyła się w Sylwestra w The Metropolitan Opera.

Romeo i Julia Gounoda to nie tylko piękna, romantyczna, ale i tragiczna miłość. To również dynamiczne pojedynki, jak zaznacza Bartlett Sher. Historia Romea i Julii inspirowała i do dziś inspiruje całe rzesze artystów, od malarzy, poetów, kompozytorów, po twórców oper i baletów. Dzieła operowe na jej podstawie stworzyli m. in. Nicola Vaccai, Daniel Steibelt, Niccolò Zingarelli, Vincenzo Bellini i właśnie Charles Gounod. Jego na wskroś francuska, czyli bardzo romantyczna i żarliwa wizja losów nieszczęśliwych kochanków, okraszona melodyjną, bogato instrumentalizowaną muzyką, spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. W pierwszym roku po premierze Romeo i Julia przekroczył liczbę 100 spektakli. Złośliwcy wprawdzie mawiali, że ta opera to tylko 4 duety miłosne z dodatkami, ale czyż nie to właśnie jest istotą opowieści o zakochanych z Werony? W nowej inscenizacji Met, w reżyserii Shera (reżyserował w Met m. in. Cyrulika sewilskiego i Otella) Julią będzie niemiecka sopranista Diana Damrau, partię Romea zaśpiewa tenor z Włoch Vittorio Grigolo. Przedstawienie trwa około 3h i 20 min.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Read more


22 stycznia 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert pt. „Konieczny? ...Koniecznie!”, podczas którego zabrzmią piosenki i muzyka filmowa autorstwa Zygmunta Koniecznego.

Podczas koncertu, inspirowanego znanymi piosenkami i muzyką filmową Zygmunta Koniecznego, wspólnie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia wystąpią znakomici artyści polscy: Agata Zubel, Andrzej Bauer, Cezary Duchnowski i Bartek Wąsik. Wybrane przez artystów utwory są bardzo cenione za ich wyrafinowanie, wieloplanowość, artystyczną bezkompromisowość - po prostu muzyczną wybitność.

Przez połączenie pięknej poezji z ponadczasową muzyką, piosenki Zygmunta Koniecznego nadzwyczajnie nadają się do twórczej reinterpretacji. Najnowsza technologia kreacji dźwięku oraz komputerowe przetwarzanie i wzbogacanie brzmienia klasycznych instrumentów w połączeniu z unikalnym głosem i interpretacją Agaty Zubel tworzą niezwykły „dźwiękowy pejzaż”. Udział w projekcie Bartka Wąsika, będącego entuzjastą twórczości Zygmunta Koniecznego, wnosi dodatkowo poetycki klimat i blask pianistycznej wirtuozerii. Agata Zubel, Andrzej Bauer i Cezary Duchnowski, po sukcesie nominowanego do nagrody „Fryderyk” projektu elDerwid, dają tu gwarancję nowoczesnego i kreatywnego podejścia, oryginalności brzmienia i pasji muzykowania.

Program koncertu dostępny jest na stronie: www.nospr.org.pl


W dniach 24-26 stycznia 2017 roku odbywać się będzie IV Festiwal Kontrolowany, organizowany przez Zespół Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu, Fundację „Harmonie i Hałasy” oraz Towarzystwo Muzyczne w Radomiu.

Ideą Festiwalu Kontrolowanego jest rozpowszechnianie muzyki współczesnej wśród najmłodszych jej odbiorców, na gruncie wykonawczym, interpretacyjnym i teoretycznym oraz poprzez bezpośredni kontakt z wybitnymi osobistościami muzycznymi. Dotychczasowe edycje były poświęcone Roku Lutosławskiego, Roku Kolberga, muzyce kompozytorów Austriackich XX i XXI wieku. Podczas czwartej edycji będzie miało miejsce prawykonanie utworu interaktywnego – instalacji Wiatrofale Marka Chołoniewskiego, skomponowanego specjalnie na ten Festiwal, z myślą o młodych wykonawcach z Orkiestry Symfonicznej ZSM im. O. Kolberga w Radomiu. Tym samym dominantą tegorocznych koncertów stają się zjawiska związane z muzyką elektroniczną i multimediami. Utwór na orkiestrę kameralną i instrumenty audiowizualne został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” - priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Po raz pierwszy również Festiwal Kontrolowany wyrusza poza Radom – utwór Marka Chołoniewskiego zostanie wykonany również w ZPSM im. L. Różyckiego w Kielcach oraz ZSM I i II st. im. M. Karłowicza w Krakowie.

Kompozycja na kameralną orkiestrę dziecięco-młodzieżową oraz wykonawców amatorów, grających na interaktywnych instrumentach audiowizualnych z udziałem odbiorców, jest formą zbliżenia wykonawców i publiczności bez względu na stopień zaawansowania artystycznego i technologicznego. Kompozycja w swojej otwartej formie posiada funkcje integracyjne i edukacyjne, pozwala na włączenie publiczności w proces współtworzenia dzieła. W utworze stosowane są elementy interakcji i improwizacji na przygotowanym wcześniej materiale. Rola kompozytora, wykonawcy, a także dyrygenta jest poszerzona o funkcję koordynatora ruchu w przestrzeni wszystkich osób zaangażowanych do wykonania dzieła. Koordynatorem akcji muzycznej będzie dyrygent (Przemysław Zych) i kompozytor Marek Chołoniewski.

Wstęp na każdy z tych koncertów jest bezpłatny.

ZOBACZ: program Festiwalu PDF.


25 stycznia 2017 roku o godz. 19.30 w krakowskim Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” (ul. Reymonta 18) będzie miał miejsce Koncert Chóru kameralnego Lege Artis z cyklu MUSIC +.

Chór kameralny Lege Artis powstał w Krakowie w 2005 roku. Jest zespołem wszechstronnym, wykonującym z powodzeniem zarówno muzykę sakralną, jak i chóralne aranżacje utworów rozrywkowych, sięgającym po utwory dawne oraz najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych. Są one doceniane przez ich twórców, a także publiczność licznie gromadzącą się na koncertach zespołu. O jakości chóru świadczą zdobyte przez lata nagrody i wyróżnienia na licznych konkursach, w których zespół brał udział.

Założycielką Chóru jest Agnieszka Trela-Jochymek. Dyrygentka ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie dyrygentury chóralnej prof. Stanisława Krawczyńskiego oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Z Chórem Lege Artis zdobyła wiele nagród i wyróżnień. W 2011 roku podczas VII Rybnickiej Jesieni Chóralnej otrzymała nagrodę dla najlepszego dyrygenta festiwalu, a w 2013 – nagrodę dla wyróżniającego się dyrygenta na festiwalu Vox Domini w Prusicach.

Najnowszym przedsięwzięciem Lege Artis jest „Projekt Turnau”. Do tej pory chór wykonywał głównie muzykę sakralną dawną i współczesną, ale chcąc się rozwijać, postanowił zająć się czymś zupełnie nowym. Wybór padł na poezję śpiewaną a cappella. Chórzyści wspólnie zdecydowali, że najbliższa ich gustom jest twórczość Grzegorza Turnaua. Ponadto jest to artysta nierozerwalnie związany z Krakowem, więc krakusom szczególnie bliski. Do tej pory nikt nie tworzył specjalnie dla Lege Artis, więc z okazji jubileuszu 10 lat istnienia chór zwrócił się z prośbą do wybitnego aranżera Andrzeja Borzyma o opracowanie 12 ulubionych utworów z repertuaru Grzegorza Turnaua. Dzięki wsparciu JM Rektora AGH prof. Tadeusza Słomki podczas koncertu publiczność będzie miała okazję wysłuchać efektu tej pracy.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


25 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego odbędzie się drugi w tym sezonie artystycznym Koncert Uniwersytecki. Przed publicznością wystąpi rzadko spotykany duet saksofonowo-fortepianowy, czyli wirtuoz saksofonu Ryszard Żołędziewski i szwedzki pianista Carl Petersson.

Muzyczne spotkania w neogotyckiej siedzibie władz uczelnianych organizowane są nieprzerwanie od 30 lat. Wspólna inicjatywa ówczesnego rektora UJ, profesora Józefa Andrzeja Gierowskiego i Dyrektora Filharmonii Krakowskiej, Wiesława Kolankowskiego, od początku spotkała się z dużym entuzjazmem jej organizatorów oraz publiczności. Była to bowiem szansa na połączenie tego, co każdy z przystępujących szacownych podmiotów (a przy okazji także sąsiadów) wnosił najlepszego: wysokiej sztuki muzycznej ze strony Filharmonii i potencjału intelektualnego ze strony uczelni. Jak podsumowuje profesor Władysław Stróżewski – „dostojeństwo Uniwersytetu, architektura Collegium Novum, portrety królów i uczonych mężów w auli, wywołują atmosferę, w której muzyka czuje się doskonale, a słuchacze przeżywają nastrój święta. Łatwiej wtedy o doświadczenie autentycznego piękna.”

Najbliższy Koncert Uniwersytecki wypełni muzyka Wolfganga Amadeusa Mozarta, Claude’a Debussy’ego, Dariusa Milhaud, Marcela Perrina, Charlesa Valentina Alkana oraz Leopolda Godowskiego, w opracowaniu na saksofon i fortepian autorstwa prezentujących ją artystów. Wykład prezentowany przez dra hab. Krzysztofa Mcha, kierownik Zakładu Filozofii Religii Instytutu Religioznawstwa UJ, pt. „Medytacja nad racjonalnością” odsłoni ujawniającą się w początkach chrześcijaństwa ideę „zakorzenienia” ludzkiej racjonalności w tym, co boskie w człowieku, a na następnie ukaże drogę, na której związek boskości i racjonalności ulega zapomnieniu.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.krakow.pl


26 stycznia 2017 roku Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza do Sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 na Koncert Karnawałowy „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów".

Przed nami niezwykłe wydarzenie artystyczne – projekcja z muzyką na żywo filmu „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”. Film przedstawia historię nieszczęśliwej miłości ubogiej pracownicy do utalentowanego kompozytora, wciągniętej w sieć intryg. Dzieło kina niemego z 1918 roku z gwiazdą światowego kina Polą Negri w roli głównej zostało (po odnalezieniu w 2006 roku) zrekonstruowane cyfrowo przez Filmotekę Narodową, a nową muzykę do filmu skomponował Jerzy Maksymiuk.

Maksymiuk miał być pianistą, został dyrygentem. Od 13 roku życia również komponuje. Sławę zdobył jako szef Polskiej Orkiestry Kameralnej, z którą w latach 70. podbijał świat. Jerzego Maksymiuka nie sposób nie kochać. Jest mistrzem batuty, barwnym ptakiem, osobowością przebojową i bezkompromisową, a jego interpretacje niemal zawsze wprawiają w zdumienie.

Podczas zbliżającego się Koncertu Karnawałowego melomani obejrzą niemy film, muzykę „na żywo" zagra EOK pod batutą Jerzego Maksymiuka. W roli solistów wystąpią Jan Krzeszowiec (flet), Jarosław Podsiadlik (klarnet) i Anna Rutkowska-Schock (fortepian).

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.eok.elblag.eu


W dniach 26 – 29 stycznia 2017 roku w Operze na Zamku odbędą się spektakle baletowe dla dzieci Alicja w Krainie Czarów z muzyką Przemysława Zycha w choreografii Jacka Tyskiego.

Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia. O zbudowanie krainy ze świata dziecięcej wyobraźni zadbali najzdolniejsi polscy artyści młodego pokolenia. To jedyny w ostatnich latach balet pisany na zamówienie z udziałem pełnej orkiestry symfonicznej. Historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra oraz inspirowana filmem Tima Burtona Alice in Wonderland.

Utwór powstał w 2015 roku na zamówienie Opery na Zamku w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jacek Tyski otrzymał za balet Nagrodę Najlepszego Choreografa roku 2015.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.opera.szczecin.pl


W 2017 roku świętujemy stulecie awangardy w Polsce. Z tej okazji Narodowy Instytut Audiowizualny organizuje comiesięczny cykl koncertów „Awangarda na Ucho”, ukazujący jej wielką różnorodność. Cykl rozpocznie się 27 stycznia 2017 roku od koncertowej premiery płyty Pupation of Dissonance perkusisty Huberta Zemlera.

Cykl obejmuje koncerty minimalistów, konceptualistów i twórców elektroakustyki; nie zabraknie preparacji, drone’ów i partytur graficznych. Przyjrzymy się stykowi awangardy z jazzem i muzyką elektroniczną. Wybierzemy się także do Azji, pamiętając, jak ważne źródło inspiracji stanowiła dla XX-wiecznych kompozytorów kultura orientalna (od Karola Szymanowskiego po Steve’a Reicha i Terry’ego Rileya).

27 stycznia wystąpi jeden z najbardziej wszechstronnych i kreatywnych polskich perkusistów Hubert Zemler. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zdobywał doświadczenie w orkiestrach, ale przede wszystkim jako członek licznych zespołów sceny alternatywnej i improwizowanej. Jest znany z udziału w bluesowym zespole Shy Albatross, minimalistycznym LAM czy eklektycznym Slalomie.

Zemler jest także autorem entuzjastycznie przyjętych płyt solowych: Moped, Gostak & Doshes oraz Pupation of Dissonance. Na tej ostatniej – której oficjalna premiera odbędzie się w NInA – artysta składa hołd historii muzyki perkusyjnej. Od roli dodatków barwowych w muzyce symfonicznej, poprzez odkrywanie piękna dźwięków „niemuzycznych” aż po mariaż urządzeń akustycznych z elektronicznymi. Podczas koncertu usłyszymy również zaskakującą autorską aranżację jednego z utworów Steve’a Reicha.

Wstęp na koncert jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji. Sala ma ograniczoną liczbę miejsc (120), warto więc przyjść trochę wcześniej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


27 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny w ramach programu „Filharmonia ostrożnie wciąga!!!”, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Wieczór rozpocznie się od najsłynniejszego poloneza Michała Kleofasa Ogińskiego Pożegnanie Ojczyzny w nowym opracowaniu Zygmunta Rycherta.

Następnie w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Rycherta zabrzmią dzieła trzech reprezentantów muzyki francuskiej. Najmłodszy z nich Emmanuel Sejourne jest twórcą doskonale znanym wielbicielom perkusyjnych brzmień. Jako czynny muzyk, Sejourne w pełni wykorzystuje wirtuozowski potencjał melodycznych instrumentów perkusyjnych, łącząc w swej twórczości klasykę, rock i jazz. W takim też stylu utrzymany jest prezentowany przez solistkę Ilonę Drozd Koncert na marimbę i smyczki, który jest jednym z nielicznych utworów przedstawiającym marimbę w romantycznym świetle, z jej ekspresyjnymi możliwościami i zdolnością brzemienia jak fortepian.

Kolejna pozycja programu, choć francuska, korzeniami głęboko tkwią w stylistyce Półwyspu Iberyjskiego. Najbardziej znany utwór Emmanuela Chabriera España to orkiestrowa rapsodia, dedykowana dyrygentowi Charlesowi Lamoureux, w pełni realizuje tytułową zapowiedź i korzystając z autentycznych, hiszpańskich motywów w znakomity sposób oddaje klimat i gorący temperament mieszkańców południa Europy.

W twórczości Ravela formę walca spotykamy kilkakrotnie, jej ukoronowaniem są jednak dwa arcydzieła: Walce szlachetne i sentymentalne oraz poemat choreograficzny La Valse. Skomponowany na zamówienie Siergieja Diagilewa stanowić miał muzyczne tło do baletu na temat Wiednia.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonialubelska.pl


27 i 28 stycznia 2017 roku w Filharmonii Narodowej będą miały miejsce koncerty Orkiestry i Chóru FN pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, podczas których zabrzmią III Symfonia Witolda Lutosławskiego oraz Cudowny mandaryn op. 19 Béli Bartóka – pantomima w 1 akcie na chór i orkiestrę.

„Mogę przyznać, że czułbym się zaszczycony, gdyby udało mi się wyrazić coś, co może być związane z przeżyciami nie tylko moimi osobistymi, ale również innych ludzi" – tak, z właściwą sobie powściągliwością w ponurym roku 1983 Witold Lutosławski skomentował (subtelnie się od nich odżegnując) interpretacje jego Trzeciej, które próbowały wiązać to dzieło z opresją stanu wojennego. Z perspektywy niemal ćwierćwiecza od premiery arcydzieła łączącego perfekcję muzycznej konstrukcji z niezwykłą intensywnością i komunikatywnością ekspresji jawi się ono jako utwór w pełni autonomiczny, potwierdzający każdym wykonaniem swą szczególnie wysoką pozycję w całej symfonice dwudziestego stulecia.

Szokujący, zdjęty z afisza zaraz po premierze z powodu brutalności libretta, balet-pantomima Cudowny mandaryn Beli Bartóka jest arcydziełem muzycznego ekspresjonizmu. Tytułowa postać, mimo egzotycznego miana i kostiumu niewiele ma wspólnego z orientem, jest raczej symbolem nadludzkiej niemal potęgi, która ku swej zgubie ulega namiętności – wdziękom Dziewczyny, kurtyzany, będącej narzędziem bandytów mordujących i rabujących jej gości. Muzyka, opracowana później przez kompozytora w formie suity i tak najczęściej wykonywana, doskonale oddaje przerażającą grozę opowieści, z wykorzystaniem bogatej palety śmiałych środków wyrazu i pełnego spektrum barw orkiestrowych.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl


27 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza miłośników pianistyki na Mistrzowski Recital Fortepianowy, podczas którego Rafał Aleksander Łuszczewski wykona cztery Mazurki Karola Szymanowskiego, dedykowane Arturowi Rubinsteinowi.

Liczba cztery zdominuje piątkowy recital, a to z tego powodu, że w interpretacji artysty wysłuchamy: czterech Mazurków op. 50 Karola Szymanowskiego, cztery Impromptus D. 899 (op. 90) Franza Schuberta oraz cztery Ballady Fryderyka Chopina. Ten ciekawy program zaprezentuje pianista, który mając 16 lat zadebiutował na światowych estradach z Tokyo Symphony Orchestra. Od 2001 roku wpisany jest jako Artysta Steinway’a na listę pianistów „The Steinway & Sons Artists’ Roster” w Nowym Jorku.

Kariera artystyczna Rafała Aleksandra Łuszczewskiego rozwija się od ponad 20 lat, podczas których artysta zyskał uznanie słuchaczy i krytyków muzycznych w Ameryce Północnej i Południowej, Azji, Australii, Afryce, na Bliskim Wschodzie i niemal we wszystkich krajach Europy. Jego kunszt artystyczny potwierdziły nagrody na międzynarodowych konkursach pianistycznych, m.in. w Niemczech (Clara Schumann), Hiszpanii (Maria Canals), Chile (Luis Sigall) oraz Rumunii (Dinu Lipatti). Nagrywa dla radiofonii i telewizji; ma w dorobku 9 płyt CD wydanych przez producentów fonograficznych z Japonii, Polski, Niemiec i Szwajcarii. Wraz z orkiestrą Filharmonia Narodów z Hamburga pod dyrekcją Justusa Frantza, nagrał Koncert fortepianowy e-moll op.11 Fryderyka Chopina z okazji 150. rocznicy śmierci kompozytora pod nazwą „L’Hommage a Frederic Chopin”. Ostatnia płyta R.A. Łuszczewskiego, wydana w 2015 przez wytwórnię DUX, zawiera m.in. wszystkie Scherza Fryderyka Chopina. Jest inspiratorem i artystycznym architektem powstałego 2011 roku w Limie (Peru) pierwszego na kontynencie południowoamerykańskim Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dla tego regionu świata, gdzie pełni funkcję prezesa i członka jury. W 2014 powstał z jego inicjatywy Narodowy Konkurs im. Fryderyka Chopina w Ekwadorze, którego jest dyrektorem artystycznym i członkiem jury.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.olsztyn.pl


W każdą sobotę karnawału, od 7 stycznia do 25 lutego 2017 roku Polska Filharmonia Bałtycka organizuje Bale Gdańskie. Podczas jednego z tych magicznych wieczorów 28 stycznia o godz. 19.00 wystąpi członek Związku Kompozytorów Polskich Krzesimir Dębski i przyjaciele.

Krzesimir Dębski zaprasza na szykowny wieczór w starym stylu. Wraz z nim na scenie PFB pojawi się Zagan Acoustic w składzie: Andrzej Wojciechowski (klarnet), Paweł Zagańczyk (akordeon), Joachim Łuczak (skrzypce, aranżacje), Jarosław Stokowski (kontrabas). Koncert poprowadzi Krzysztof Dąbrowski. Dzięki ich koncertowi wieczór zamieni się w elegancką randkę w najlepszym, „filmowym” stylu.

Podczas koncertu zabrzmią utwory samego Krzesimira Dębskiego (Country in E, Bojan Duke of Dingac), Wiaczesława Siemionowa (Suita Bułgarska), a także młodych polskich kompozytorów: Pawła Zagańczyka (Zima), Macieja Zimki (Highland Roll), Piotra Słopeckiego (Taniec życia) oraz Anny Marii Huszczy (nagaZ).

Po zakończeniu koncertu Salon Gdański zamieni się w salę balową. Do tańca w rytmie jazzu i swingu zgromadzonych na Ołowiance gości zaproszą Sergiej Kriuczkow i Riverboat Ramblers. Nie zabraknie też przygotowanego specjalnie na tę okazję menu kolacyjnego.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.gda.pl


W dniach 28 stycznia – 12 lutego 2017 roku w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia, odbędzie się Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV.

Ideą festiwali „Łańcuch” było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym, a istotnym dla niej kontekście. Tegoroczna odsłona wydarzenia w całości odbędzie się w studiu imienia tego wybitnego kompozytora. W programie znajdą się nie tylko jego dzieła, lecz także utwory Maurice’a Ravela, Karola Szymanowskiego, Igora Strawińskiego, Antona Weberna i Alexandra Zemlinsky’ego. Utwory zabrzmią w znakomitym wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Aleksandra Liebreicha, Orkiestry Kameralnej m. Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia, Orkiestry kameralnej Chain Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Bauera, orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Renato Rivolty. Swoje interpretacje przedstawią Kwartet Śląski i Ravel Piano Duo. W roli solistów wystąpią Iwona Sobotka, Olga Pasiecznik, Joanna Freszel (sopran), Katarzyna Krzyżanowska (mezzosopran), Andrzej Lampert (tenor), Tanja Becker-Bender (skrzypce), Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak (wiolonczela), Maksymilian Lipień (obój), Giedrė Šiaulytė (harfa).

Wybrane wydarzenia pojawią się też na antenie Dwójki: transmisja koncertu inaugurującego festiwal (28 stycznia) oraz koncertu finałowego (12 lutego). W dniu rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego (7 lutego) w audycji „Filharmonia Dwójki” odbędzie się retransmisja koncertu z 29 stycznia.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia S.A. i współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Program dostępny jest na stronie Towarzystwa Im. Witolda Lutosławskiego.


28 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Sali kameralnej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miało miejsce kolejne wydarzenie z cyklu „Soundlab” - LAB 4: El-cello – Bauer / Duchnowski.

Andrzej Bauer – wiolonczelista i kompozytor mający na swym koncie występy z recitalami na scenach Europy, Stanów Zjednoczonych oraz Japonii. Ceniony muzyk sesyjny. W 2002 roku podczas „Warszawskiej Jesieni” wystąpił z recitalem prawykonań powstałych z jego inspiracji utworów na wiolonczelę solo i media elektroniczne, dając początek wciąż kontynuowanemu projektowi „Cellotronicum”.

W Szczecinie wystąpi razem z kompozytorem i twórcą muzyki elektronicznej Cezarym Duchnowskim. Był on jednym z inicjatorów założenia Studia Kompozycji Komputerowej we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od kilku lat twórczość elektroakustyczna zajmuje czołowe miejsce w jego działalności, dzięki niej realizuje się zarówno kameralnie, jak i symfonicznie. O sobie mówi, że jest wielkim orędownikiem muzyki improwizowanej. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi, ale też klasycznymi, których wspólnym pierwiastkiem jest pasja do kreowania muzyki na żywo.

Niezwykły duet złożony z indywidualności i wirtuozów zabrzmi w kolejnej odsłonie projektu „Soundlab – filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej – druga edycja", dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl


31 stycznia 2017 roku w ramach nowej odsłony renomowanego festiwalu Opera Rara w Krakowie odbędzie się wykonanie wileńskiej dwuaktowej wersji opery Halka Stanisława Moniuszki.

Capella Cracoviensis pracuje nad kolejnymi operowymi projektami. Tym razem zespół zaprezentuje trzy tytuły operowe, z czego dwa w wersji scenicznej: wileńską wersję dwuaktowej Halki Stanisława Moniuszki oraz A Madrigal Opera Philippa Glassa. Trzecim tytułem operowym, wykonanym przez Capellę Cracoviensis w wersji koncertowej, będzie krakowska premiera Germanico in Germanica Nicola Porpory. W rolach głównych wystąpią znakomity kontratenor Max Emanuel Cencic oraz wybitna rosyjska sopranistka i ulubienica krakowskiej publiczności Julia Lezhneva.

Halkę wyreżyseruje współpracujący z CC Cezary Tomaszewski. Spektakle będą miały miejsce również 1 i 2 lutego o godz. 19.00 w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie (ul. M. Konopnickiej 17).

Rozdarcie zwielokrotnione echem galicyjskiej rabacji, nieszczęśliwa miłość, urwisko nad potokiem, szaleństwo. Dwuaktowa, wileńska wersja Halki Stanisława Moniuszki zwięźle i wartko opowiada o tragedii, kontrastując nieszczęście góralskiej dziewczyny z weselną fetą obłudnego Janusza, obiektu jej westchnień. Dwa odmienne światy, zdegenerowana arystokracja, pałający żądzą zemsty lud, a między nimi zawieszona zrozpaczona Halka, narzędzie ostrej krytyki społecznej w rękach Moniuszki i librecisty Włodzimierza Wolskiego. Opera miała premierę 1 stycznia 1848 roku, została wówczas zaprezentowana w wersji koncertowej. W Krakowie melomani zobaczą wersję sceniczną, angażującą wytrawnych muzyków – sopranistki Natalię Kawałek i Małgorzatę Rodek, tenora Jakuba Pawlika i barytona Sebastiana Szumskiego. Solistom towarzyszyć będzie grająca na historycznych instrumentach Capella Cracoviensis, prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa.

Szczegółowy program oraz bilety dostępne są na stronie: www.operarara.pl 


31 stycznia 2017 roku o godz. 19:00 w Sali kameralnej Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce recital Radosława Sobczaka, upamiętniający 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego.

Pianista wykona dwa opusy wybitnego kompozytora: 9 Preludiów op. 1 oraz II Sonatę fortepianową A-dur op.21.

„Przed przyjazdem Artura ukończyłem właśnie drugą Sonatę fortepianową – początkowo nie przywiązywałem do niej zbytniej wagi – po dokładnym jednak przestudiowaniu i zagraniu jej przez Artura wystąpiły na jaw wszystkie „ukryte zalety” i w rezultacie Ficio i Artur przejęli się nią niesłychanie, prawie wyżej ją stawiając od „Symfonii”. Tak w liście do Z. Jachimeckiego Szymanowski wspominał prezentację swej nowej sonaty Fitelbergowi i Rubinsteinowi, który dokonał jej koncertowego prawykonania w Berlinie, w 1911. Dzieło, wraz ze wspomnianą II Symfonią, z którą łączą ją pewne analogie formalne, wyznacza ważną cezurę stylistyczną na drodze twórczej kompozytora, który w tym czasie zamykał już jej fazę postromantyczną. Rozpoczęły ją pierwsze znane nam utwory, Preludia pisane przez osiemnastolatka w kresowej Tymoszówce. Choć niewolne od wpływów Chopina i Skriabina, zawierają też czytelną zapowiedź późniejszych poszukiwań i dają świadectwo wielkiej oryginalności talentu młodego autora. Także te dzieła wzbudziły zachwyt jego przyjaciela Artura Rubinsteina, a Szymanowski zdecydował się wydać je drukiem jako opus 1 – otwierają więc one katalog jego spuścizny.

Podczas koncertu w interpretacji Sobczaka zabrzmią również Largo z V Sonaty organowej C-dur BWV 529 Johanna Sebastiana Bacha w transkrypcji Samuila Feinberga, Fantazja Wanderer C-dur op. 15 (D.760) Franza Schuberta oraz Tańce argentyńskie op. 2 Alberto Ginastera.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl