Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

2 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej będzie miał miejsce koncert realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości, podczas którego zabrzmią dzieła Ignacego Jana Paderewskiego i Witolda Lutosławskiego.

2018 to rok obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości i będzie obfitował w ważkie wydarzenia tak w historii kraju, jak i samej Filharmonii Pomorskiej. Będzie to kolejny koncert w ramach obchodów wypełniony polską muzyką, w tym patrona Filharmonii – Ignacego Jana Paderewskiego. Wirtuoz fortepianu i kompozytor w walkę o niepodległość zaangażowany był całym sercem i zarówno jako premier i minister spraw zagranicznych podpisał w imieniu Polski główny układ pokojowy kończący I wojnę światową i lata niewoli Ojczyzny. Podczas koncertu 2 lutego usłyszymy znane dzieło Paderewskiego – Koncert fortepianowy a-moll, który już od prawykonania w 1899 w Wiedniu zyskał sobie dużą popularność, nieco później też w Warszawie. Znany krytyk Jan Kleczyński wówczas napisał: „Dzieło Paderewskiego ma tematy śliczne, pełne serdeczności w pierwszej mazurowej części, poetyczne w Romansie, pełne namiętności w Finale, orkiestra nieraz łączy się z fortepianem w dowcipnych kombinacjach, sam zaś solowy instrument traktowany jest wybornie” („Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne”).

Koncert a-moll z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej zagra młody wirtuoz Jakub Kuszlik, który studiuje w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Katarzyny Popowej-Zydroń. Jest laureatem II nagród konkursów bydgoskich – X Konkursu „Artur Rubinstein in memoriam” (2014) i X Konkursu im. I.J. Paderewskiego, a także m.in. nagrody za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego (2016). Uczestniczył również w XVII Konkursie Chopinowskim, w którym dotarł do ścisłego finału. Występował w Polsce i poza jej granicami, m. in. w Niemczech, Norwegii, we Włoszech i na Islandii.

Kolejny punkt programu to Koncert na orkiestrę Lutosławskiego, którego zainspirował Koncert na orkiestrę Bartóka. Polski kompozytor stworzył jednak utwór o indywidualnym charakterze, wykorzystując ludowe melodie Mazowsza. Stanowią one podstawę wszystkich głównych tematów i motywów dzieła.

Nad całością będzie czuwał maestro Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor Filharmonii Śląskiej, I dyrygent jej Orkiestry Symfonicznej.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii.


2 lutego 2018 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny z okazji 100. rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina, podczas którego odbędzie się prawykonanie Arbor vitae II Jerzego Maksymiuka.

Amerykański poeta Wystan Auden należał do „antyromantyków”, twórców, których żywiej niż czysta liryka, interesowała współczesność, jej społeczne i polityczne problemy. Fascynowała go i przerażała łatwość, z jaką współcześni mu przywódcy cynicznie zarządzali emocjami mas posługując się strachem. Poetycki wyraz tej refleksji dał w głośnym wierszu Wiek strachu opublikowanym wkrótce po tragedii II Wojny Światowej. Jego lektura okazała się ogromnym przeżyciem dla trzydziestoletniego Leonarda Bernsteina i zainspirowała go do stworzenia niezwykłej symfonii z koncertującym fortepianem. Nie uległ pokusie wokalnego opracowania poematu (nazwanego przez autora „barokową eklogą”), lecz podjął trudną próbę podążenia za emocjami tekstu w utworze programowym, którego złożona struktura oddaje (anonsowaną tytułami odcinków) strukturę pierwowzoru. II Symfonię Bernsteina The Age of Anxiety usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.

Publiczność lutowego koncertu będzie miała – nieczęstą przecież – okazję podziwiania interpretacji możliwie najbardziej adekwatnej, gdyż sam charyzmatyczny Jerzy Maksymiuk poprowadzi wykonanie własnego utworu Arbor vitae II.

Także o 10 lat starszy od Maksymiuka Jan Krenz znany jest przede wszystkim jako dyrygent, lecz także on szczyci się znaczącym kompozytorskim dorobkiem (debiut w tej roli wyprzedził zresztą ów kapelmistrzowski). Prócz koncertowej muzyki symfonicznej i kameralnej tworzy również dla filmu (w tym obrazów tak sławnych, jak Kanał Wajdy, czy Eroica i szereg innych filmów Munka). Jego muzyka jest jak jego kreacje dyrygenckie – pełna szczerych, żywych emocji. Wykonanie jego III Symfonii pod batutą Jerzego Maksymiuka, z którym twórcę łączy długa, osobista i artystyczna przyjaźń, stanowić będzie wydarzenie niezwykłe i niezapomniane.

Koncert odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie Filharmonii.


2 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Koncert rozpocznie Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego. Kompozytor na początku lat 1930-tych wyjechał na studia do Paryża i tam osiadł na stałe. Jego Uwertura pochodzi z roku 1936 i jest niejako zwieńczeniem nauki u słynnej Nadii Boulanger. Przejrzysta budowa, lekkość przebiegu i orkiestrowa wirtuozeria wpływa na łatwość odbioru.

Podczas koncertu zabrzmią również dzieła Piotra Czajkowskiego i Ludwiga van Beethovena. Koncert D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego jest jednym z najbardziej znanych koncertów skrzypcowych na świecie i jednym z najtrudniejszych technicznie. Jednak premierowe wykonanie nie spodobało się krytykom, a sam Eduard Hanslick zmiażdżył Koncert, nie przebierając w słowach. Nie docenił nawet zniewalającego piękna Canzonetty, ani nie dostrzegł najbardziej znamiennych dla Czajkowskiego cech, jak liryzm, bogatą inwencję melodyczną i swoiste wykorzystanie elementów rosyjskiej muzyki ludowej. Koncert usłyszymy w wykonaniu Albrechta Menzla, niemieckiego skrzypka, który ma korzenie śląskie. W 2016 otrzymał Grand Prix oraz I nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Toruniu, pokonując 24 solistów z różnych krajów.

Eroica Ludwiga van Beethovena, czyli poemat o bohaterstwie, należy do kanonu symfoniki klasycznej. Podtytuł głosi, iż utwór skomponowany został dla uczczenia wielkiego bohatera. Początkowo owym „bohaterem” był dla Beethovena Bonaparte, ale gdy koronował się na cesarza, wzburzony tym kompozytor wymazał jego imię z dedykacji. Jednak personalia nie są tu istotne. Najważniejsze, że narodziło się jedno z największych arcydzieł, utwór przełomowy, którego już same rozmiary wyróżniają dzieło spośród innych symfonii (52 min.).

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi nestor polskich dyrygentów – Jerzy Salwarowski.

Więcej – na stronie Filharmonii.


3 lutego o godz. 20.00 w Sali Wielkiej CK Zamek (Poznań, ul. Kozia 4) odbędzie się pierwsza w Roku Bogów 2018 premiera Polskiego Teatru Tańca – spektakl Polka w reżyserii Igora Gorzkowskiego z muzyką Zbigniewa Kozuba.

„A siódmego dnia Pan Nasz, stworzyciel wszystkiego, strudzony swoim dziełem wypoczywał. I zdarzyło się, że Pan Nasz przysnął i kiedy spał, melodia mu wpadła przez ucho do głowy i wyjść nie chciała, póki Pan Nasz jej nie nazwie. I rzekł Pan – będzie Polka. I była” (fragment tekstu Polki – I. Gorzkowski).

Polka to szybki taniec. Polka to forma muzyczna, w metrum parzystym. Polka to kobieta. „Polka” to kolaż, którego strukturę fabularną wyznacza oś życia kobiety od narodzin do śmierci. 7 kobiet, 7 grzechów głównych, 7 dni tygodnia. Jaka jest Polka? Co robi? Czego nie robi? O czym marzy? O co się modli? Do kogo lub do czego? Czy jest namiętna? Na co czeka?

Premiera „Polki” wpisuje się w program Roku Bogów 2018 w Polskim Teatrze Tańca. Jego idea zogniskowana jest wokół postaci oraz symboliki, w których boskość zjawisk i figur rozumiana jest jako uzus lub aklamacja, uznanie społeczne lub samouznanie. Rok Bogów jest częścią programu działalności Polskiego Teatru Tańca na lata 2016-2020, oddającego hasło „Polski/wielko-polski”, który ma zadanie gloryfikować polską sztukę.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.ptt-poznan.pl


3 i 4 lutego 2018 roku w praskiej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia odbędą się dwie kolejne odsłony Smykofonii na Grochowskiej.

Smykofonia na Grochowskiej to specjalne koncerty przeznaczone dla dzieci w wieku od 0 do 5 lat. Program Smykofonii budowany jest w oparciu o doświadczenia fundacji „Muzyka jest dla wszystkich”, czyli współpracujących z nią animatorów, pedagogów, ekspertów oraz wybitnych artystów. Kształt koncertów Smykofonii wynika z potrzeb i możliwości percepcyjnych małych dzieci. Utwory są raczej krótkie i zróżnicowane, mają przejrzystą fakturę. Czas trwania koncertu to około 40-45 minut. Wykonawcy nawiązują bliski kontakt z publicznością. Interakcji sprzyja brak dystansu i tradycyjnego podziału na scenę i widownię. Scenografia sali również odgrywa rolę (kolorowe wykładziny i poduchy). Smykofonia zebrała już kilka ważnych nagród: „ Słonecznika” CzasuDzieci.pl, „Gwarancję kultury” TVP Kultura, nagrodę S3KTOR’ 2012 w dziedzinie „Kultura”, Wyróżnienie w IV edycji Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej oraz tytuł „ulubionego miejsca” w konkursie „Dzielnica Dzieci”.

„Skoczył stołek do wiaderka, zaprosił je do oberka…” to słowa wesołej piosenki z muzyką Witolda Lutosławskiego i tytuł lutowego spotkania. Tym wesołym oberkiem rozpoczną się radosne, ciągle jeszcze karnawałowe, ale tym razem ludowe pląsy. Dzieci wraz z muzykami obudzą śpiącego kotka, poznają niemądrego Grzesia – bohaterów piosenek Witolda Lutosławskiego. Zabrzmią również inne utwory tego kompozytora, np. preludia taneczne na klarnet, czy też utwory inspirowane polskim folklorem, które wykonają: Monika Kochanowska (taniec), Łukasz Przykłocki (baryton), Konrad Nowakowski (klarnet), Filip Wroniszewski (altówka), Artur Pilch (fortepian). Poprowadzi koncert Ada Wdziękońska czyli ciocia Ada.

Szczegóły – na stronie: https://www.smykofonia.pl


Tragiczna miłość paryskiej kurtyzany w baletowej odsłonie w wykonaniu gwiazd moskiewskiego Teatru Bolszoj. Dama kameliowa w kinach już 4 lutego 2018 roku. Dla polskich widzów, oprócz pełnej emocji tanecznej opowieści w wykonaniu najlepszych tancerzy świata, magnesem może być zaskakująco wykorzystana muzyka Fryderyka Chopina. W Kinie Praha transmisja Live HD spektaklu odbędzie się o godz. 16.00.

Historia kurtyzany Marii Duplessis, spisana w powieści Dama kameliowa przez Aleksandra Dumasa syna, stała się kanwą dla licznych dzieł: dramatu, opery Verdiego La traviata, niezliczonych filmów i baletu Johna Neumeiera – jednego z największych choreografów XX wieku. Młody arystokrata Armand zakochuje się w kurtyzanie Małgorzacie, kobieta także odnajduje w tym romansie prawdziwą miłość. Niestety wie, że jest śmiertelnie chora. Neumeier, chcąc przenieść powieść Dumasa na scenę baletową, początkowo brał pod uwagę muzykę operową Giuseppe Verdiego, zastanawiał się też nad kompozycją Henry’ego Saugueta. Ostatecznie za namową dyrygenta Gerharda Marksona wykorzystał utwory Fryderyka Chopina, ponieważ uznał, że najlepiej oddają charakter opowieści, jej subtelność i tragizm jednocześnie.

W przeciwieństwie do Verdiego, Neumeier powraca do źródła – do powieści i sztuki teatralnej Aleksandra Dumasa syna, bardziej skomplikowanych w warstwie dramaturgicznej niż operowe libretto. Choreograf zastosował dwa interesujące, a nie często spotykane w baletach, zabiegi. Całą historię traktuje jako retrospekcję wydarzeń „opowiadaną” przez wspomnienia Armanda, który zwierza się ojcu po śmierci ukochanej, oraz za pomocą wspomnień samej Małgorzaty, zapisanych w pamiętniku. Drugim zabiegiem, bardzo wzbogacającym wizualną stronę spektaklu, jest wprowadzenie scen „teatru w teatrze”. Bohaterowie baletu są pokazani podczas wizyty w teatrze na przedstawieniu… baletowym – oglądają taneczne widowisko Manon Lescaut.

Premiera baletu na historycznej scenie Teatru Bolszoj odbyła się w 2014 roku. Na wykonawczynię roli Małgorzaty John Neumeier wybrał Swietłanę Zacharową. Przed premierą mówił: „Zobaczyłem ją nagle w roli Małgorzaty Gautier. Przez dłuższy czas pracowaliśmy nad tą rolą, i to nie tylko w Moskwie, Swietłana odwiedzała mnie też w Hamburgu. Jestem zaskoczony tym, jak swobodnie potrafi wyrażać w tej roli własne emocje”. Sama Swietłana Zacharowa była pod wielkim wrażeniem pracy z choreografem i roli, która jej powierzył: „John Neumeier tworzy szczególną wizję. (…) Wszystko jest przemyślane w najdrobniejszych nawet szczegółach: każde spojrzenie, każdy ruch głowy, każdy gest jest jak najbardziej znaczące”. W kinowej retransmisji zobaczymy właśnie ją oraz, tańczącego gościnnie na scenie Bolszoj, Edwina Rewazowa, solistę Baletu Hamburskiego.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


XIII edycji Międzynarodowego Forum Pianistycznego, odbywającej się w Sanoku od 4 do 9 lutego 2018 roku, będzie towarzyszyć seria nadzwyczajnych koncertów.

Dotarcie do mniejszych miejscowości z „żywą” muzyką orkiestrową i solową, to wydarzenie zasługujące na szczególną uwagę i bardzo potrzebne w rozwoju kultury na terenie EuroKarpat. Co roku podczas Forum prezentowany jest dorobek polskich kompozytorów. Tematem przewodnim XIII MFP będzie „Młoda Polska”.

W zbliżającym się wydarzeniu weźmie udział wielu wybitnych artystów, którzy podczas codziennych koncertów w Sanockim Domu Kultury, zapewne dostarczą publiczności wiele niezapomnianych wrażeń muzycznych. Wśród nich: Gary Guthman Jazz Show i Sasha Strunin– światowe gwiazdy Jazzu, Rodzina Osokinów – Sergiej, Andrej i Grigorij Osokins, laureaci największych konkursów świata, Kevin Kenner – laureat II nagrody XII Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Lidia Grychtołówna –w historycznym jubileuszowym koncercie 90-lecia oraz orkiestra Lwowska Narodowa Orkiestra Kameralna „Akademia” pod dyr. Igora Pylatyuka w finałowym koncercie fortepianowym zatytułowanym „Polska Niepodległa”.

Wszystkie koncerty odbędą się na scenie Sanockiego Domu Kultury, a samo Forum będzie wspaniałą okazją dla młodych muzyków na spotkania z wybitnymi artystami i pedagogami z całego świata, pod których okiem będą mogli zdobywać cenną wiedzę i doświadczenie. Uczestnicy wezmą udział w lekcjach indywidualnych i pokazowych z Mistrzami; kursach tematycznych; praktykach koncertowych – cała seria wieczorów recitalowo-symfonicznych; wykładach i seminariach oraz w konkursie o 3 prestiżowe nagrody - „Złoty Parnas 2018” .

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Forum – na stronie: http://forum.interpiano.pl 


4 lutego 2018 roku o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR rozpocznie się nowy cykl koncertowy „Polska muzyka za mało znana”, który będzie okazją do wysłuchania rzadko wykonywanych kompozycji polskich twórców.

Podczas inauguracji cyklu utwory Aleksandra Tansmana, Szymona Laksa i Mieczysława Weinberga w ramach serii „Recitale Mistrzowskie” wykonają: litewski wirtuoz wiolonczeli David Geringas i światowej klasy polski pianista Ignacy Lisiecki.

Aleksander Tansman, urodzony w Łodzi w rodzinie żydowskiej, był ważną postacią europejskiego neoklasycyzmu. Po I wojnie światowej osiadły w Paryżu, obieżyświat, przyjaźnił się z całą śmietanką artystyczną Francji i Ameryki, m.in. z Ravelem, Strawińskim, Gershwinem i Chaplinem. Cieszył się też powodzeniem u najwybitniejszych wykonawców. Ale choć za granicą wymieniany jednym obok Szymanowskiego, w Polsce mało się nim interesowano, więc w 1938, nieco demonstracyjnie, przyjął obywatelstwo francuskie. Renesans jego muzyki nad Wisłą, zwiastowany ciepłym przyjęciem Tansmana w czasie jego wizyty w roku 1967, rozpoczął się dopiero po przełomie politycznym roku 1989. Fantazja na wiolonczelę (1936) dedykowana została Grigorijowi Piatigorskiemu, II Sonata wiolonczelowa (1930) – Maurice’owi Maréchalowi.

Linia życia Szymona Laksa przebiegała początkowo podobnie jak u Tansmana. Urodzony w rodzinie warszawskich Żydów, po studiach w naszej stolicy (oprócz kompozycji zgłębiał tajniki matematyki i filozofii) wyjechał do Paryża (1927), gdzie działał w Stowarzyszeniu Młodych Muzyków Polaków. Jak Tansman, łączył elementy neoklasyczne z estetyką Grupy Sześciu, chwytającą puls czasu, bijący w muzyce kawiarń i w jazzowym rozkołysaniu. Podczas wojny – inaczej niż Tansmam, który wyemigrował do Ameryki – zdecydował się, niestety, pozostać we Francji. Został aresztowany i wywieziony do Auschwitz (był tam wpierw skrzypkiem, potem dyrygentem obozowej orkiestry), następnie do Sachsenhausen i Dachau. Doświadczenia te opisał w książce Gry oświęcimskie (1979). Po wojnie wrócił do Paryża. Komponował coraz mniej. Po roku 1971 zajął się już wyłącznie działalnością pisarską, translatorską i publicystyczną. Sonata wiolonczelowa (1932), także dedykowana Maréchalowi, należy do najwybitniejszych kompozycji Laksa i świadczy o jego wysokiej pozycji w międzywojennym Paryżu.

Mieczysław Weinberg, kompozytor polski o korzeniach żydowskich, urodził się w Warszawie, w której studiował kompozycję i fortepian, i z której uciekł we wrześniu 1939: wpierw do Mińska, potem do Taszkientu. Stamtąd, twórca zupełnie nieznany, wysłał partyturę swej I Symfonii Dymitrowi Szostakowiczowi, który uznał ją za dzieło wybitne i sprawił, że Weinberg przeniósł się do Moskwy, gdzie spędził resztę życia. Jego II Sonata wiolonczelowa op. 63 (1959) napisana została dla Mścisława Roztropowicza.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nospr.org.pl


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza 5 lutego 2018 roku o godz. 19.00 na Koncert Specjalności Choreografia i Teoria Tańca w ramach jubileuszu 90-lecia istnienia Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca UMFC pt. „Interaktywnie 3. Wieczór ruchu i dźwięku w trzech odsłonach: Omega, Alfa i Chemia miłości”.

Ten kolejny wieczór performatywny wyreżyserowany przez prof. Ewę Wycichowską jest wynikiem działań międzywydziałowych, skupionych wokół idei „Laboratorium Sztuk Granicznych”, a tym razem dotyczący problematyki podziałów międzyludzkich i konieczności ich zacierania dla dobra ludzkości i pokoju. Nadrzędne inspiracje ukazane są w trzech spektaklach taneczno-muzycznych dopełnionych o media elektroniczne i wizualne. Wśród twórców koncepcji ruchu są N.Mazur, E.Wycichowska, A.Dziurosz, natomiast muzykę przygotowali: E.Morent, L.Nick, K.Knittel, M.Majcher, A.Nawrocka i J.Sokołowski. Warstwę wizualizacji stworzył A.Wojciechowski.

Wykonawcami będą studenci specjalności Choreografia i Teoria Tańca UMFC, zespół Chopin University Dance Company, Małgorzata Kubala (sopran) oraz zaproszeni muzyczni i taneczni goście, m. in. Nadezhda Mazur z zespołem.

Obowiązują bezpłatne karty wstęp, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku w godz. 12.00–19.00.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


7 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia przy ulicy Grochowskiej 272 będzie miał miejsce drugi koncert z cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”.

Podczas siedmiu cyklu koncertów wystąpią muzycy Sinfonii Varsovii w dobrze znanych składach kameralnych, jak również w ramach zespołów stworzonych specjalnie na tę okazję. Tematem przewodnim cyklu będzie muzyka polska skomponowana po 1918 roku. W każdą pierwszą środę miesiąca od stycznia do kwietnia i od października do grudnia zaprezentuje się inny zespół, utworzony z muzyków orkiestry Sinfonia Varsovia. Usłyszymy zespoły smyczkowe od trio, przez kwartet aż do kwintetu, a także trio stroikowe, trio fortepianowe, kwintet dęty oraz ensemble składem i repertuarem nawiązujący do słynnej grupy Nonstrom (klarnet, puzon, wiolonczela, fortepian).

Podczas koncertu 7 lutego w wykonaniu kwintetu dętego zabrzmią dzieła ikon polskiej muzyki XX wieku, takich jak Andrzej PanufnikWojciech Kilar; rozpocznie koncert Kwintet Tadeusza Szeligowskiego. Koncert poprowadzi Jakub Strużyński.

„Rozpoczynając cykl Sinfonia Varsovia Kameralnie jesteśmy coraz bliżej stworzenia pełnego sezonu artystycznego. W nadchodzącym roku chcemy dać warszawiakom namiastkę tego, czym będzie Sinfonia Varsovia gdy ukończymy budowę naszej nowej sali koncertowej", – mówi Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program cyklu koncertów.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 


8 lutego 2018 roku o 16.30 w Chopin Point (Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 62) odbędzie się promocja najnowszej książki Michała Piekarskiego Muzyka we Lwowie. Od Mozarta do Majerskiego.

Muzyka we Lwowie. Od Mozarta do Majerskiego. Kompozytorzy, muzycy, instytucje to książka popularnonaukowa, stanowi pierwsze w piśmiennictwie całościowe opracowanie dziejów muzycznych Lwowa od końca XVIII wieku do II wojny światowej (z zarysem od czasów najdawniejszych). Jest efektem wieloletnich prac dr. Michała Piekarskiego nad muzyczną historią miasta. Ukazuje, jak zmieniały się we Lwowie style w muzyce od klasycyzmu po dodekafonię, czyli od Franza Xavera Mozarta (syna Wolfganga Amadeusa) po Tadeusza Majerskiego. Szczególny nacisk został położony na przełom XIX i XX wieku, kiedy Lwów stał się najważniejszym miastem dla polskiej kultury muzycznej, gdzie odbyło się wiele premier polskich oper (których nie można było wystawiać w Warszawie), zaś w 1910 roku zorganizowano pierwsze obchody Roku Chopinowskiego.

Publikacja koncentruje się na zachodnioeuropejskiej muzyce profesjonalnej, obejmującej twórczość kościelną, operową, symfoniczną i kameralną oraz na dziejach muzykologii i szkolnictwa muzycznego. Wśród prezentowanych postaci znaleźli się przedstawiciele różnych narodowości: polskiej, austriackiej, czeskiej, żydowskiej i ukraińskiej. Dzięki temu została nakreślona możliwe szeroka panorama dziejów muzycznych Lwowa, składająca się w pełni na spuściznę polskiej kultury muzycznej. Istotną część książki tworzą materiały ikonograficzne pochodzące ze zbiorów archiwalnych (państwowych oraz prywatnych archiwów autora. Publikacja została wydana przy wsparciu Konsulatu Generalnego RP we Lwowie.

Promocję uświetni baryton Witold Żołądkiewicz, który z akompaniamentem Michała Piekarskiego wykona pieśni Jana Galla i Stanisława Niewiadomskiego.


8 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w Galerii Kordegarda (Warszawa, Krakowskie Przedmieście 15) odbędzie się spotkanie wokół premiery wydawnictwa Monodram Bogusława Schaeffera (Requiem Records / Narodowe Centrum Kultury, 2017).

Będzie to okazja do dyskusji na temat samego Monodramu Bogusława Schaeffera, twórczości kompozytora, a także jego roli w polskiej kulturze. Utwór powstał jako efekt współpracy scenicznej kompozytora z Józefem Szajną oraz Ireną Jun (jej wspaniała kreacja aktorska stanowi o niepowtarzalności utworu). Monodram stworzony został w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia przy współpracy Bohdana Mazurka. Jest świadectwem kunsztu realizacyjnego i istotnym dziełem polskiej kultury muzycznej XX wieku.

Pół wieku od momentu powstania niezwykły Monodram publikowany jest po raz pierwszy. W bogatej, niecodziennej edycji fonograficznej ukazuje się wraz z nieemitowanymi nigdy wcześniej wariantami utworu, pochodzącymi z pracowni kompozytora, oraz dwiema ilustracjami Schaeffera do spektakli teatralnych z lat 1960-tych.

Wydawnictwo zawiera esej na temat kompozycji, obszerne biogramy Schaeffera i Ireny Jun oraz niepublikowane wcześniej materiały ikonograficzne, w tym fragmenty rękopisu kompozytora.

Wstęp na spotkanie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W 2018 roku przypada 120. rocznica urodzin George'a Gershwina. Z tej okazji Filharmonia Krakowska zaprasza na koncerty symfoniczne w piątek 9 lutego o godz. 19.30 i w sobotę 10 lutego o godz. 18.00, podczas których wykonane zostaną dwa dzieła jubilata, a także utwory Witolda Lutosławskiego i Tadeusza Paciorkiewicza.

Gershwin sam nazywał siebie „muzycznym kalejdoskopem Ameryki, w którym mieszają się rasy i narodowości, miesza się blues i wielkomiejskie szaleństwo”. Charyzma Gershwina uczyniła z niego postać na skalę dzisiejszych gwiazd Hollywoodu. Pomimo fascynującego życia, pełnego blichtru i ciekawych szczegółów obyczajowych, najistotniejsza jest twórczość, która cieszyła się szacunkiem zarówno słuchaczy, jak i współczesnych Gershwinowi wybitnych kompozytorów – Maurice’a Ravela, Sergieja Rachmaninowa czy Albana Berga. Ojciec dodekafonii, Arnold Schönberg, prywatnie zaś przyjaciel i partner rozgrywek tenisowych Gershwina, o jego harmonii mówił natomiast, że „to coś absolutnie nowego”. Co zatem z tej nowatorskiej harmonii usłyszymy w Filharmonii Krakowskiej?

Rocznicowe koncerty otworzy przesycona ognistym folklorem Hawany Uwertura kubańska, napisana przez George’a Gershwina w 1932 roku. W dalszej części programu usłyszymy złożoną z subtelnych walców suitę Valses nobles et sentimentales Ravela, Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego oraz Divertimento na klarnet i orkiestrę smyczkową Tadeusza Paciorkiewicza. Program zamyka klamrą kolejna Gershwinowska kompozycja – suita instrumentalna Porgy and Bess, napisana w oparciu o muzykę do opery pod tym samym tytułem.

Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi maestro Jean-Luc Tingaud, w charakterze solistki wystąpi klarnecistka młodego pokolenia Barbara Borowicz.

Szczegóły – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl


9 lutego 2018 roku Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na wyjątkowy koncert jubileuszowy kompozytora Pawła Łukaszewskiego.

Paweł Łukaszewski obchodzi w tym roku dwa piękne jubileusze: pięćdziesięciolecie urodzin i dwudziestopięciolecie pracy artystycznej. Świętować je będzie w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Patronat honorowy nad koncertem objął Jego Ekscelencja Najdostojniejszy Ksiądz Arcybiskup dr Tadeusz Wojda Metropolita Białostocki.

Chór przygotowany przez prof. Violettę Bielecką i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz wspaniali soliści – światowej sławy skrzypek Vadim Brodski i uznana sopranistka Anna Mikołajczyk-Niewidział – wystąpią tego dnia w Koncercie skrzypcowym D-dur Johannesa Brahmsa oraz w dwóch utworach Jubilata: Neopolis Concerto, koncercie na skrzypce i orkiestrę smyczkową, oraz III Symfonii Symphony of Angels na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę.

Neopolis Concerto (2017) jest pierwszym koncertem skrzypcowym Pawła Łukaszewskiego, choć nie pierwszym na instrument smyczkowy solo (na baryton, wiolonczelę solo, dzwony i orkiestrę smyczkową napisał Elogium – pomordowanym w Katyniu). III Symfonię Symphony of Angels (2010) zadedykował kompozytor Aniołowi Stróżowi (to my Guardian Angel). Koncert poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.oifp.eu/pl


9 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej podczas koncertu symfonicznego „Barwne instrumentacje” Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Koska zaprezentuje dzieła Witolda Lutosławskiego i Pawła Mykietyna.

Zamówiony w 1950 roku na potrzeby warszawskich filharmoników Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego miał być wirtuozowską kompozycją opartą na polskich tematach ludowych. Witold Lutosławski w cztery lata stworzył dzieło, które jest ukoronowaniem pierwszego okresu jego twórczości. Koncert na orkiestrę utrzymany jest w konwencji neoklasycznej i zgodnie z pierwotnym założeniem wymaga od wykonawców niezwykłej sprawności technicznej, a także umiejętności kreacji licznych kontrastów. „Partytura należy do najdoskonalszych w muzyce polskiej, zajmuje też ważne miejsce w całym repertuarze symfonicznym. O wyjątkowości utworu stanowi połączenie mazowieckiego folkloru z barokową polifonią i techniką kompozytorską XX-wiecznych klasyków, głównie Béli Bartóka” (Marcin Krajewski).

Niezwykle ciekawe będzie porównanie stylu instrumentacji Lutosławskiego i Pawła Mykietyna. Jego Koncert podwójny znacząco wzbogaca współczesną literaturę fletową. Kompozycja składa się z trzech wykonywanych attacca części. Części skrajne oparte są na wymyślonej przez kompozytora formule permanentnego acceleranda, opartego na matematycznym wzorze: równomierne przyspieszenie tempa i wywiedziony z niego specyficzny algorytm kształtujący rytmiczno-fakturalną stronę utworu. Część środkowa jest statyczna, a głównym elementem kształtującym jej przebieg są zmiany dynamiki. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert zaprezentują jego pierwsi wykonawcy: w roli solistów wystąpią Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.jgora.pl


9 lutego o godz. 19.00 w Centrum Spotkania Kultur (Lublin, Plac Teatralny 1) będzie miał miejsce uroczysty koncert z okazji zakończenia obchodów 700-lecia lokacji Miasta Lublin i 100. rocznicy powstania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Chór Filharmonii Krakowskiej i Sinfonietta Cracovia wykonają VII Symfonię Krzysztofa Pendereckiego  Siedem bram Jerozolimy pod batutą kompozytora.

Siedem bram Jerozolimy jest utworem o charakterze oratoryjnym na pięć głosów solowych, recytatora, trzy chóry mieszane i orkiestrę. Dzieło Krzysztofa Pendereckiego zostało napisane w 1996 roku na zamówienie miasta Jerozolimy z okazji jubileuszu 3000 lat Świętego Miasta. Prawykonanie odbyło się w Jerozolimie 9 stycznia 1997 roku z udziałem międzynarodowej obsady solistów, chórów radiowych z Monachium, Stuttgartu i Lipska oraz Orkiestry Radia Bawarskiego w Monachium i Orkiestry Symfonicznej w Jerozolimie pod dyrekcją Lorina Maazela. Z kolei polska premiera, w której udział wzięli wybitni soliści scen operowych Polski oraz Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Kazimierza Korda, miała miejsce w Filharmonii Narodowej w Warszawie 14 marca 1997 roku.

W pierwotnym zamyśle dzieło Siedem bram Jerozolimy miało być symfonią, jednak ostatecznie przybrało formę wokalno-instrumentalną. Tytuł i budowa (siedem części) nawiązują do siedmiu historycznych bram prowadzących do Jerozolimy. Dobierając teksty, kompozytor posłużył się fragmentami Starego Testamentu, które zapowiadają przyjście Mesjasza, m.in. Psalmami Dawida, Księgą Izajasza, Daniela, Ezechiela i Jeremiasza, w tłumaczeniu z Wulgaty. Zgodnie z życzeniem autora, fragment proroctwa Ezechiela, ujęty w szóstej części utworu, wykonywany jest zawsze w języku narodowym publiczności.

W uroczystym koncercie z okazji zakończenia obchodów 700-lecia Miasta Lublin i 100. rocznicy powstania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego udział weźmie ponad 200 artystów, w tym znamienici soliści – Iwona Hossa, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski i Piotr Nowacki przy towarzyszeniu chórów lubelsko-krakowskich i Orkiestry Sinfonietty Cracovii. Koncertem, inaugurującym również obchody 100-lecia odzyskania niepodległości Polski, zadyryguje sam Maestro Krzysztof Penderecki, obchodzący w 2018 roku jubileusz 85. urodzin.

Informacja o biletach – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 


9 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert muzyki filmowej, podczas którego zabrzmią m. in. utwory Wojciecha Kilara i Krzysztofa Komedy.

Muzyka filmowa coraz częściej przestaje być tylko dodatkiem, dźwiękowym tłem do historii wyświetlanej na ekranie i funkcjonuje w formie samodzielnych kompozycji. Soundtracki często tworzą uznani kompozytorzy z dużym dorobkiem artystycznym, wykazujący się świetnym warsztatem i bogactwem pomysłów twórczych, więc atrakcyjnych muzycznych tematów z filmów widzowie chętnie słuchają również po projekcjach (albo wręcz postanawiają udać się do kina po wysłuchaniu ścieżki dźwiękowej). Podczas tego koncertu melomanom zaprezentowane zostaną utwory z filmów Romana Polańskiego, Francisa Forda Coppoli i Darrena Aronofskiego. W programie muzyka z takich kultowych produkcji jak: Nóż w wodzie, Frantic, Dziewiąte wrota, Chinatown, Dziecko Rosemary, Pianista, Czas apokalipsy, Dracula, Ojciec chrzestny, Pi, Requiem dla snu, Źródło, Czarny łabędź.

W koncercie wezmą udział: Artur Jurek (fortepian), Olo Walicki (kontrabas) i Roman Ślefarski (perkusja) z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Marty Gardolińskiej. Będzie to połączenie brzmień orkiestry symfonicznej, jazzującego tria, złożonego z fortepianu, kontrabasu i perkusji, oraz wokalizy. Jako wokalistka wystąpi lubiana przez publiczność i krytykę Gaba (Gabriela) Kulka. Dwa jej albumy nominowano do „Fryderyka”, a ona sama zdobyła go w 2010 w kategorii „wokalistka roku”. Jej styl określany jest jako synteza jazzu, rocka, poezji śpiewanej i brzmień musicalowych.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


9 lutego 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR odbędzie się drugi koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, który będzie okazją do wysłuchania  kompozycji Emila Młynarskiego i Piotra Mossa.

Emil Młynarski (1870–1935) – kompozytor, skrzypek i dyrygent – doskonałe wykształcenie muzyczne odebrał w Petersburgu (studia kompozycji u Anatolija Ladowa, instrumentacji u Nikołaja Rimskiego-Korsakowa). Był znaczącą postacią światowego życia muzycznego (wysokie stanowiska zajmowane w Rosji i Stanach Zjednoczonych), ale większość czasu poświęcał Polsce (m.in. jako dyrektor Filharmonii Warszawskiej oraz Konserwatorium). Podczas koncertu 9 lutego Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Łukasza Borowicza zaprezentuje jego Symfonię Polonia (1910). Późnoromantyczna Symfonia posiada wprawdzie rysy fatalistyczne i melancholijne, jednak dominuje w niej ton bohaterski i optymistyczny. Patriotyczny charakter podkreślają nawiązania do muzyki polskiej (Bogurodzica, krakowiak Albośmy to jacy tacy).

W wykonaniu NOSPR usłyszymy również preludium symfoniczne Polonia (1915) Edwarda Elgara, które skomponował na prośbę Emila Młynarskiego. Adresatem dedykacji jest Ignacy Jan Paderewski.

Kulminacją koncertu będzie prawykonanie utworu Piotra Mossa Cztery monologi antyczne. Zamieszkały we Francji Piotr Moss (ur. 1949), jeden z plejady polskich uczniów Nadii Boulanger, kontynuuje dziś tradycję neoklasyczną. O utworze, który będzie miał światową premierę w NOSPR, kompozytor zanotował: „Cztery monologi antyczne powstały w 2012 roku i dedykowane są Ewie Podleś. Tekst został specjalnie napisany przez Antoniego Liberę. Są to cztery portrety antycznych bohaterek. Poszczególne części to: Ifigenia, Medea, Klitemnestra i Hekabe. Są to jakby sceny dramatyczne, może arie z oper, które mógłbym napisać, może napiszę. W tym aspekcie Monologi nawiązują do niewykonywanego jeszcze w Polsce utworu, który nazywa się Cinq airs d’opera (Pięć arii operowych). Taki a nie inny wybór bohaterek określa, naturalnie, dramaturgię muzyczną. Utwór jest groźny, poważny, mroczny... Monologi zostały napisane na kontralt i orkiestrę, dość rozbudowaną. Obok klasycznego składu wielkiej orkiestry symfonicznej występuje tu klawesyn i dwa saksofony (altowy i barytonowy)”.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nospr.org.pl


Po brawurowej transmisji nowej inscenizacji Toski w styczniu br., którą obejrzało około ćwierć miliona widzów na całym świecie, The Metropolitan Opera wznawia i transmituje kolejny hit z żelaznego repertuaru. Napój miłosny Gaetano Donizettiego w nowej obsadzie obejrzymy ponownie już 10 lutego 2018 roku. W Kinie Praha transmisja Live HD spektaklu odbędzie się o godz. 17.40. Rezolutna Adina znów przekona się do miłości poczciwego Nemorina.

Wśród ogromnej liczby dzieł Donizettiego – skomponował kilkadziesiąt oper! – paradoksalnie to nie wielkie romantyczne opery, ale mniejszych rozmiarów opery komiczne zyskały sobie stałe miejsce na światowych scenach. Wśród nich króluje zaś Napój miłosny, w którym zabawna i lekka intryga, mająca, co rzadkie w librettach operowych, wszelkie pozory prawdopodobieństwa, jest pretekstem do wyśpiewania bodaj najpiękniejszego operowego szlochu napisanego na tenor liryczny. Aria „Una furtiva lagrima” („Skryta łza”) to wyraz tajonej nadziei, jaką żywi zakochany wieśniak Nemorino, na widok płaczącej Adiny, która do tej pory odrzucała jego zaloty. Chłopak wierzy jednak w moc miłosnego napoju, który kupił od szarlatana Dulcamary, a który w rzeczywistości jest flaszką wina...

W roli Adiny wystąpi Pretty Yende, sopran z Afryki Południowej. Szarlatanem Dulcamarą, sprzedającym miłosny eliksir, będzie włoski bas Ildebrando D’Arcangelo. Partię Nemorina zaśpiewa czołowy tenor liryczny Met – Amerykanin Matthew Polenzani (jego podziwialiśmy w tej partii podczas transmisji tego przedstawienia w 2012 roku). Dyryguje debiutujący w Met Domingo Hindoyan.

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami trwa około 3 godzin (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


14 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się „Wieczór z muzyką filmową”, podczas którego zabrzmią m. in. utwory Wojciecha Kilara, Jana Krenza i Andrzeja Kurylewicza.

Miłość miewa różne oblicza, a każde z nich to wymarzony scenariusz filmowy. W tym wyjątkowym dniu Kwartet Pakamera, znany z zamiłowania do muzyki filmowej, opowie o różnych odcieniach miłości. Od błahych romansów po historie tragiczne. Usłyszą Państwo muzykę z filmów, których kanwą jest to najpiękniejsze z uczuć. Narodowe Forum Muzyki zaprasza na wieczór miłości, zadumy – wieczór zakochanych.

Zdaniem wielu, dobrą muzykę filmową poznać można po tym, że – choć przyczynia się do budowania odpowiednich nastrojów – widzowie w zasadzie nie zwracają na nią uwagi. Inaczej jednak rzecz ma się z dźwiękowymi wizytówkami seriali i największych hitów kinowych: z utworami pojawiającymi się w czołówce czy w kluczowych, niezapomnianych scenach. Te niezwykle atrakcyjne melodie, napisane przez świetnych kompozytorów, niejednokrotnie przyćmiły swą sławą filmy, z których pochodzą. Artystki kwartetu smyczkowego Pakamera przygotowały dla Państwa urozmaicony program, złożony z takich właśnie muzycznych evergreenów rodem z małego i dużego ekranu. W zestawie tym znajdzie się miejsce dla lirycznego rozrzewnienia, muzycznego dowcipu, tonów pełnych bohaterskiej zadzierżystości, jak również tych przyprawiających słuchaczy o dreszcz grozy.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl


Król – to temat, wokół którego skupiają się wszystkie wydarzenia tegorocznej 9. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Organizator wydarzenia – Centrum Myśli Jana Pawła II – zaprasza na interdyscyplinarny, wielkopostny festiwal, który potrwa od 14 lutego do 25 marca 2018 roku.

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu „Listu do artystów” Jana Pawła II. Formuła Festiwalu ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje prezentację przedstawień teatralnych, widowisk muzycznych w przestrzeniach sakralnych, wystaw, pokazów filmowych poruszających w nowoczesny sposób tematykę religijną i teologiczną oraz towarzyszących im spotkań dyskusyjnych, prowokujących do refleksji oraz odnawiających dialog religii ze sztuką.

W ramach Festiwalu organizatorzy zachęcają artystów oraz widzów do odkrywania postaci króla. W kontekście Wielkiego Postu najważniejszym z króli jest Jezus Chrystus. Jego panowanie opiera się na paradoksach i wprowadza nowy ład. Otwiera to pole do rozmowy zarówno na temat władzy, związanych z nią przymiotów, jak też służby i ofiary.

Jak co roku znaczące miejsce w programie mają wydarzenia muzyczne, których kuratorami są Łukasz Kozak i Sonia Wronkowska. 18 lutego o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się premiera widowiska muzycznego Jestem w reżyserii Krzysztofa Czeczota z muzyką Mateusza Szemraja, Bartłomieja Pałygi i Wojciecha Lubertowicza. Widowisko oparte na Biblii przygotowali twórcy audiobooka Biblia Audio. Superprodukcja. Tym razem artyści skupią się na rozważaniach nad losami biblijnych królów. Kolejna premiera muzyczna odbędzie się również w Studiu Koncertowym. 4 marca o godz. 19:00 usłyszymy prawykonanie napisanego przez Ignacego Zalewskiego na Festiwal Nowe Epifanie utworu Stabat Mater na głos biały, multiperkusję, pięć instrumentów oraz chór.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://noweepifanie.pl 


15 i 16 lutego 2018 roku o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie NOSPR odbędą się koncerty w ramach cyklu „Muzyka polska za mało znana”.

Krakowskie Trio d'anches zaprezentuje 15 lutego dzieła Aleksandra Tansmana, Antoniego Szałowskiego i Witolda Lutosławskiego. Koncert rozpocznie utwór George’a Aurica Trio, w którym pobrzmiewa przywiązanie do muzyki popularnej, cyrkowo-kabaretowej. Z paryskim środowiskiem kompozytorskim związany był także od 1920 roku przez kilkanaście lat Aleksander Tansman, wykształcony w Łodzi i Warszawie. Jego dzieła należą do repertuaru światowego, natomiast ich obecność w życiu muzycznym w Polsce ciągle wydaje się niewystarczająca. Suite pour trio d'anches autorstwa Tansmana, mimo, iż także utrzymana została w duchu francuskiego neoklasycyzmu, wniesie do programu koncertu sporą dawkę szczerego liryzmu, powiązanego z walorami kantylenowymi.

We francuskiej stolicy działał także Antoni Szałowski (10 lat młodszy od Tansmana), który po studiach pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego i Grzegorza Fitelberga kontynuował naukę u Nadii Boulanger. We Francji, w której zdecydował się później pozostać na stałe, powierzono mu funkcję prezesa Stowarzyszenia Młodych Polskich Muzyków. W jego Trio z 1936 roku także dominują środki wypracowane w ramach neoklasycyzmu, z charakterystyczną motoryką i tokkatowością na czele i powściągliwością emocjonalną w częściach lirycznych.

Prawykonanie Tria Lutosławskiego (jednego z najwcześniejszych jego utworów) miało miejsce w 1945 roku podczas Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie. Utwór wykorzystuje pomysły zawarte w kanonach i interludiach, komponowanych przez Lutosławskiego w czasie wojny na różne składy instrumentalne. Z neoklasycyzmem łączy go motoryczna rytmika, dysonansowa harmonia, kanciasta melodyka i dyscyplina formalna. Swoje doświadczenia wypracowane w tej kompozycji wykorzystał Lutosławski w pracy nad I Symfonią.

Następnego dnia, 16 lutego 2018, o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert Chóru Polskiego Radia, który zaprezentuje dzieła Andrzeja Dziadka, Piotra Ślęczka, Andrzeja Koszewskiego, Edwarda Domańskiego, Bolesława Wallek-Walewskiego i Romana Maciejewskiego.

Osoby, które kupią bilet na jeden z koncertów 15 lub 16 lutego z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, będą miały dodatkowo możliwość uczestniczenia w specjalnym zwiedzaniu siedziby NOSPR z przewodnikiem. Zwiedzanie odbędzie się 28 lutego 2018 o godz. 18:00.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nospr.org.pl


16 lutego 2018 roku o godz. 19.30 i 17 lutego 2018 roku o godz. 18.00 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą dyrektora artystycznego instytucji Charlesa Olivieri-Munroe’a zaprezentuje różnorodny program od ojca klasycyzmu Josepha Haydna po klasyka współczesności Witolda Lutosławskiego.

Repertuar koncertów symfonicznych przypadkowo splata motyw przypadku właśnie. W programie znalazły się bowiem utwory, których historia odbiega od szablonowych, sukces nie oznacza stałej obecności w programach koncertów, albo odwrotnie – przypadek powoduje powstanie dzieła, które przechodzi do spisu znaczących utworów w historii muzyki. Program otwiera Uwertura do opery Monbar, czyli Flibustierowie Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, szkolnego kolegi Fryderyka Chopina z czasów nauki u Józefa Elsnera. Premiera opery przypadła na bardzo niefortunny czas – kilkanaście dni po jej pierwszym wykonaniu wybuchło Powstanie Styczniowe, partytura dzieła trafiła więc na dno szuflady. I choć o jej wystawieniu prowadził rozmowy sam Meyerber, ówczesny dyrektor Opery Berlińskiej, który wspominał Dobrzyńskiego jako „człowieka z prawdziwym talentem”, po dziś dzień najczęściej wykonywana jest sama uwertura.

Kolejnym punktem programu zbliżających się koncertów jest Koncert wiolonczelowy napisany przez Witolda Lutosławskiego dla Mścisława Roztropowicza (i jemu dedykowany). Prawykonanie utworu miało miejsce niemal pół wieku temu, 14 października 1970. Rostropowicz zagrał partię solową z towarzyszeniem Bournemouth Symphony Orchestra. Należący obecnie do kanonu repertuaru wiolonczelowego Koncert zabrzmi w wykonaniu debiutującego w Filharmonii Krakowskiej wiolonczelisty z Czech Petra Nouzovský’ego. Zaproszony wiolonczelista miał okazję pobierać nauki na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Roztropowicza, obecnie należy do czołówki młodych wykonawców.

Po przerwie zabrzmi 49 Symfonia Haydna zwana La passione (przydomek ten po dziś dzień zastanawia muzykologów) oraz suita z baletu Ognisty ptak, napisanego przez Igora Strawińskiego.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl


16 lutego 2018 roku solistami koncertu symfonicznego w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii będą wybitni fleciści: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz.

Jako pierwszą kompozycję wieczoru artyści wykonają Wings Concerto na dwa flety i orkiestrę kameralną Pawła Łukaszewskiego. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert miał prawykonanie w 2017 roku, a partie solowe zostały powierzone właśnie znakomitym interpretatorom muzyki współczesnej – Agacie Kielar-Długosz i Łukaszowi Długoszowi. Agata Kielar-Długosz jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów fletowych. Wielokrotnie prawykonywała koncerty jej dedykowane przez polskich kompozytorów. Była pierwszą flecistką Bayerisches Symphonieorchester München. Współpracowała również z Münchener Kammerorchester i Bach Collegium München. W 2013 roku uzyskała stopień naukowy doktora sztuk muzycznych. Łukasz Długosz jest zdobywcą czołowych nagród na kilkunastu konkursach międzynarodowych. W dorobku ma prawykonania kompozycji polskich i zagranicznych twórców. Jest jurorem znaczących konkursów fletowych, prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie. Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony srebrnym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

W dalszej części koncertu soliści wraz z filharmonikami warmińsko-mazurskimi pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego zaprezentują Symfonię koncertującą na dwa flety François Devienne – francuskiego kompozytora żyjącego w latach 1759-1803. Trzecią kompozycją wieczoru w wykonaniu orkiestry pod batutą Piotra Sułkowskiego będzie III Symfonia D-dur op. 29 Piotra Czajkowskiego.

W dniu koncertu, o godz. 18.00 odbędzie się kolejne spotkanie pt. „Kameralnie o koncercie” (wstęp wolny), które poprowadzi Piotr Matwiejczuk – muzykolog, skrzypek, dziennikarz radiowy i krytyk muzyczny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl


W dniach 16 luty – 9 marca 2018 roku w Filharmonii Lubelskiej odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich.

W tym roku w programie Festiwalu znajda się nie tylko utwory Henryka i Józefa Wieniawskich, ale także kompozytorów, którzy w jakiś sposób byli z nimi związani: Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Eugène Ysaÿe, Claude’a Debussy’ego i Piotra Czajkowskiego.

Podczas koncertu inauguracyjnego wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą dyrektora artystycznego Filharmonii Piotra Wajraka. Na program występu złożą się IV Symfonia „Włoska” A-dur op. 90 Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego oraz utwory tegorocznego jubilata Krzysztofa Pendereckiego: Adagio z III Symfonii (wersja na orkiestrę smyczkową) i II Koncert „Metamorphosen” na skrzypce i orkiestrę. Partię solową wykona znakomity skrzypek Jakub Haufa, laureat wielu krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych, I koncertmistrz orkiestry Sinfonii Varsovii i profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej w Poznaniu.

W kolejnych tygodniach swoim udziałem festiwal uświetnią także m.in. pianista Michał Szymanowski (23 lutego), skrzypek Maciej Lulek (2 marca) czy pianistka Joanna Ławrynowicz (9 marca). Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Zygmunta Rycherta, Rubena Silvy i Cheung Chau. Podczas koncertu finałowego po raz pierwszy w Lublinie zostanie wykonany Harmonies de soir op. 31 na kwartet smyczkowy i orkiestrę Eugène’a Ysaÿe’a, belgijskiego skrzypka, ucznia Henryka Wieniawskiego i współpracownika jego brata Józefa.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie Filharmonii.


W dniach 16–18 lutego 2018 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN będzie miał miejsce festiwal muzyczny, którego inauguracyjna edycja odbędzie się pod hasłem "Roots’n’Fruits".

Czym jest muzyka żydowska? Czym jest żydowska tożsamość dla współczesnych kompozytorów i wykonawców? Gdzie splatają się korzenie współczesnej muzyki izraelskiej i polskiej? Jakie owoce może przynieść spotkanie kompozytorów i wykonawców z Izraela, Polski i innych krajów żydowskiej diaspory? Na te pytania będziemy szukać odpowiedzi podczas POLIN Music Festiwalu.

Podczas pierwszego koncertu dedykowanego Zygmuntowi Rolatowi wystąpi Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą izraelskiej dyrygentki Bar Avni, zdobywczyni 2 nagrody w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, a towarzyszyć jej będą soliści: Michael Guttman, Jing Zhao i David Krakauer. Wieczór rozpocznie uwertura Oberon Carla Marii von Webera. Utwór ten w 1936 roku zakończył koncert inauguracyjny Palestine Symphony Orchestra – założonej przez pochodzącego z Częstochowy skrzypka żydowskiego pochodzenia Bronisława Hubermana.

W drugim dniu festiwalu zabrzmi m. in. muzyka amerykańskich kompozytorów żydowskiego pochodzenia – Steve’a Reicha, Johna Zorna i Davida Krakauera. O godz. 21:00 na scenie Muzeum POLIN w towarzystwie Michaela Guttmana i Jing Zhao wystąpi Martha Argerich. Artystka jest ikoną muzyki klasycznej naszych czasów. Od triumfu w Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w 1965 pianistka współpracuje z najważniejszymi orkiestrami i artystami w Europie, Azji i obu Amerykach. W programie kompozycje Szymona Laksa, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Ernesta Blocha oraz Dymitra Szostakowicza.

Trzeci dzień POLIN Music Festival odbędzie się pod hasłem „Żydowskie tango”. Będzie to spotkanie z żydowskim tangiem w różnych, czasem nieoczywistych, jego odsłonach. Obok muzyki klasycznej, to właśnie tango jest pasją inicjatora POLIN Music Festivalu – Michaela Guttmana, wybitnego skrzypka i popularyzatora muzyki izraelskiej na świecie. Michael Guttman jest także fundatorem fortepianu Steinway, który usłyszeć można podczas koncertów w Muzeum POLIN.

Więcej: www.polin.pl/pl/polin-music-festival 


Koncertem 16 lutego 2018 roku o godz. 19.00 artyści uczczą kolejne urodziny Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Zabrzmią dzieła Siergieja Rachmaninowa i Krzysztofa Meyera.

Łódzka Orkiestra Symfoniczna w muzyczny sposób zainaugurowała swoją działalność 17 lutego 1915 roku. Gra więc już 103 lata. Podczas koncertu urodzinowego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej wystąpi pod batutą Łukasza Borowicza.

Podczas tego uroczystego wieczoru zabrzmi III Koncert fortepianowy d-moll op. 30 Siergieja Rachmaninowa, który skomponował dzieło w 1909 r. w rodzinnej Iwanowce i lubił go najbardziej spośród czterech koncertów swojego autorstwa. Pianiści czują respekt, czasem nawet strach przed tym dziełem. Józef Hofmann, któremu kompozytor zadedykował ten utwór, nigdy publicznie go nie wykonał. Koncert jest znany ze względu na wyzwania w zakresie techniki i ekspresji, jakie stawia przed wykonawcą i uchodzi za jeden z najtrudniejszych koncertów fortepianowych. W FŁ jako solista wystąpi rosyjski pianista Dmitry Shishkin, laureat 6. nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015).

W drugiej części wieczoru usłyszymy II Symfonię op. 97 Krzysztofa Meyera, zwaną „Symfonią przemijającego czasu”. „Chciałbym, aby moje utwory były dla słuchacza ważną, obchodzącą go historią wypowiedzianą za pomocą dźwięków, nie zaś strumieniem bodźców akustycznych przepływających mimo woli, obok jego uszu...” – pisał kompozytor w latach 1970-tych. Z upływem czasu te muzyczne „opowiadania” skomplikowały się, często przybierając postać rozbudowanych epizodów o powoli narastającym napięciu – i taka jest właśnie „impresjonistyczna” forma VII Symfonii (2002).

Występ muzyków poprzedzi zaś premierowa projekcja filmu o Filharmonii Łódzkiej, przygotowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach dostępna na: http://filharmonia.lodz.pl


17 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Moniki Wolińskiej wykona dzieła Piotra Czajkowskiego i Josepha Haydna.

Swą Symfonią D-dur nr 104 z roku 1795 Haydn we wspaniałym stylu żegna się z gatunkiem muzycznym, który to jemu właśnie zawdzięcza bujny rozkwit i który stał się znakiem firmowym jego bogatej i różnorodnej twórczości. Haydn raczej nie tworzył swego dzieła jako „podsumowania epoki”, z intencją retrospekcji własnych dokonań oraz wskazywania przyszłych dróg rozwoju symfonii, lecz z uwagi na swą pozycję opus ultimum tak właśnie bywa postrzegana Symfonia D-dur. Ponieważ utwór należy do drugiego cyklu londyńskiego, w finale Haydn uczynił ukłon w stronę angielskiej publiczności, cytując jako główny temat melodię popularnej piosenki Hot Cross Buns („Gorące bułeczki”) o ludowych rysach, podkreślonych burdonowym akompaniamentem. Żywiołowy finał w formie allegra sonatowego (z silnie kontrastującym, lirycznym tematem drugim) jest zarazem ostatnią, jakże piękną kartą haydnowskiej symfoniki.

W zupełnie odmienny świat przeniesie nas arcyromantyczna, naznaczona piętnem tragizmu IV Symfonia f-moll Piotra Czajkowskiego. Dzieło powstawało w dramatycznym okresie po nieudanym, bardzo krótkim małżeństwie z byłą uczennicą kompozytora, Antoniną Miliukową. Czajkowski był po tym epizodzie w depresji, podjął nawet próbę samobójczą. Z pomocą przyszła mu rodzina i protektorka Nadieżda von Meck. Niezwykle bogata wdowa po magnacie kolejowym roztoczyła nad kompozytorem dyskretny mecenat, wspierając go materialnie i duchowo. W listach do Nadieżdy Czajkowski zwierzał się, że nowo tworzone (i jej właśnie zadedykowane) dzieło, które określił przez analogię do Beethovenowskiej Piątej „symfonią losu”, odzwierciedla stan jego poranionej duszy i tragizm osobistych doświadczeń. Premiera tego pełnego bardzo ekstrawertycznych emocji dzieła miała miejsce w Moskwie 10 [22] lutego 1878 roku, koncert POSI odbywa się więc niemal dokładnie w 140. rocznicę tego wydarzenia.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl


18 lutego 2018 roku o godz. 17:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się „Koncert Prawykonań” Studium Muzyki Nowej.

Po raz pierwszy zostanie zaprezentowany II Koncert kameralny Ignacego Zalewskiego napisany w 2017 roku dla zespołu Hashtag Ensemble. Kompozycja, inspirowana kulturą ludową Galicji, składa się z trzech następujących po sobie attaca części.

Dariusz Przybylski skomponował Chamber Concerto na zamówienie International Ensemble Modern Academy jeszcze w roku 2013; koncert został prawykonany podczas Gaudeamus Music Week w Utrechcie. W roku zaś 2017 powstała wersja utworu specjalnie dla Hashtag Ensemble, z którym kompozytor współpracuje od dłuższego czasu. Owe działanie z zespołem w opinii artysty „pozwoliło na wydobycie z każdego instrumentu szerokiej palety barw i technik wykonawczych”.

Ponadto podczas lutowego koncertu zabrzmią utwory, stworzone przez polskich kompozytorów w 2015 roku. Prawykonanie Sonaty na skrzypce i akordeon Mikołaja Majkusiaka odbyło się w kościele św. Krzyża w Zakopanem w ramach VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na szczytach”. Utwór krakowskiej kompozytorki Katarzyny Szwed Ja, rzeka, nawiązujący w swej warstwie tekstowej do fragmentów wierszy perskiego poety i mistyka z XIII w. Jalaladdina Rumiego, powstał na zamówienie sopranistki Joanny Freszel.

Wszystkie utwory wykona założona w 2013 roku grupa Hashtag Ensemble pod kierownictwem flecistki Ani Karpowicz. Gościnnie wystąpią też Joanna Freszel i Brzezina-Kotz Duo (akordeonista Łukasz Brzezina i skrzypaczka Celina Kotz).

Koncert dofinansowano w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent” 2017–2018.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 5 lutego w Chopin University Press.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


18 lutego 2018 roku o godz. 12:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce kolejny koncert z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, podczas którego zostanie zaprezentowany utwór Stefana Kisielewskiego. Koncert transmitowany będzie online na kanale Youtube.

Nad baletem Niedziela nad Wisłą pracował Stefan Kisielewski (1911–1991) w roku 1956. I tyle tylko wiadomo o utworze. Tytuł każe przypuszczać, że inspiracją był wiersz zamieszkującego po sąsiedzku Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Z baletu ostała się jedynie Polka, którą wykona podczas koncertu Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Orkiestrę poprowadzi wyróżniony podczas X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga Boon Hua Lien, asystent dyrygenta NOSPR. „Muzyka tej pięciominutowej kompozycji – pisze Małgorzata Gąsiorowska w swojej monografii o Kisielewskim, wydanej w 2011 roku – w sposób niezwykle sugestywny wywołuje obrazki niczym z jakiegoś felietonu Wiecha poprzez wesoły temat pierwszy przejmowany przez różne instrumenty, quasi-marszowy temat drugi przywodzący na myśl przemarsz orkiestry strażackiej, jakieś dźwiękowe podchody i wreszcie powrót obu tematów w repryzie, po pełnym dźwiękowych przygód przetworzeniu. Żart muzyczny, a z jaką maestrią uczyniony!”.

Podczas tego „Poranku symfonicznego” NOSPR wykona również Suitę z baletu Ognisty ptak Igora Strawińskiego i I Koncert fortepianowy Des-dur op. 10 Siergieja Prokofiewa. W roli solisty wystąpi hiszpański pianista Juan Pérez Floristán.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nospr.org.pl


19 lutego 2018 roku o godz. 20:00 w Filharmonii Dolnośląskiej Wojciech odbędzie się koncert „Kilar – muzyka filmowa” inaugurujący 21. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Zoom – Zbliżenia.

Tegoroczny 21. MFF Zoom – Zbliżenia organizowany jest w ramach projektu „Filmowy raj – tradycja, teraźniejszość i przyszłość regionu”. Odbędą się międzynarodowe konkursy filmowe, projekcje specjalne polskich i czeskich filmów, spotkania z wybitnymi twórcami oraz działania mające służyć promocji polsko-czeskiego pogranicza. Powstało tu bowiem wiele filmów fabularnych i dokumentalnych. Wiele z nich doczekało się miana kultowych.

Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmi muzyka do znakomitych filmów, skomponowana przez Wojciecha Kilara, uważanego obecnie za jednego z najwybitniejszych twórców muzyki filmowej naszych czasów. Współpracował z wieloma sławnymi reżyserami, takimi jak Krzysztof Zanussi, Andrzej Wajda, Francis Ford Coppola czy Roman Polański. Jest laureatem wielu nagród, w tym między innymi zdobywcą Cezara z najlepszą muzykę do filmu Pianista Romana Polańskiego, którą zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Szymona Makowskiego. Zespół wykona również muzykę z filmów Dracula, Pan Tadeusz, Trędowata, Ziemia obiecana, Sami swoi, Zemsta, Kronika wypadków miłosnych, Bilans kwartalny i Smuga cienia.

Dużą atrakcją dla widzów będzie projekcja filmu Na chwilę tu jestem i tylko na chwilę… 21 lutego. To unikalny film z życia regionu, który powstał z fragmentów niemieckich, polskich i czeskich dokumentalnych filmów archiwalnych. Projekcji towarzyszyć będzie muzyka grana na żywo przez Zespół Kameralny STRUNA K, który tworzą muzycy związani na co dzień z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.zoomfestival.pl/ 


Najdłuższy warszawski festiwal urodzinowy Fryderyka Chopina pt. „Koncerty Urodzinowe 2018: Chopin Wolności” odbędzie się w dniach 22 luty – 1 marca 2018 roku, czyli między metrykalną, a obchodzoną przez kompozytora datą urodzin.

Koncerty Urodzinowe to dostępny dla szerokiej publiczności festiwal muzyki, który jest swoistą celebracją twórczości kompozytora oraz wyrazem radości i dumy z posiadania tak niezwykłej postaci i muzyki w dorobku kulturalnym Polski. Ale tradycyjnie już, Koncerty Urodzinowe to nie tylko muzyka Chopina. To również inspiracje Chopina, inspiracje Chopinem i radość muzykowania. W ramach Festiwalu odbędą się m. in. koncerty z cyklu “Paderewski in memoriam”.

Wystąpi plejada polskich i zagranicznych pianistów z Lidią Grychtołówną, Takashi Yamamoto, Pamelą Howland, Ivett Gyongyosi i Moniką Roscą na czele. Swoją scenę będą mieli młodzi polscy chopiniści, jeszcze młodsi wirtuozi oraz zespoły kameralne Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Zamknięciem dnia będą wieczorne koncerty klasyczno-rozrywkowe „Gramy Chopinowi”, gdzie wystąpi m.in. Alina Mleczko z Triem, Anna Jagielska-Riveiro oraz turecki folkowy artysta Erkan Dolunay. Ponadto odbędzie się cykl koncertów „Pieśń Wolności”, nawiązujący do obchodów 100-lecia niepodległości Polski. Wydarzeniem towarzyszącym będzie wykład i kurs mistrzowski Daniela De Clercka (Belgia).

Główną sceną festiwalu będą pomieszczenia warszawskiego Domu Muzyki przy Nowym Świecie 63.

Szczegółowy program – na stronie: http://chopin.smolna.org 


Kultowa inscenizacja Cyganerii Giacomo Pucciniego w reżyserii Franca Zeffirellego po raz trzeci wraca w transmisji do kin, ale w nowej obsadzie. W Kinie Praha transmisja Live HD spektaklu odbędzie się 24 lutego 2018 o godz. 18.10.

Romantyczna historia odmalowująca mityczne życie biednej, ale radosnej paryskiej cyganerii, zamieszkującej poddasza kamienic Montmartre’u i okolic, stała się pod piórem Giacomo Pucciniego najprawdziwszym wyciskaczem łez. Beztroska zabawa przymierających czasem głodem przyjaciół z poddasza: poety, malarza, muzyka i filozofa, przeplata się z tragicznymi momentami, gdy mowa o śmierci, upodleniu i beznadziei, które towarzyszą ubogim ludziom niemal na każdym kroku. W wystawionym już blisko 500 razy na scenie The Metropolitan Opera spektaklu (premiera w 1981 roku z Teresą Stratas, Renatą Scotto i Josém Carrerasem) hafciarka Mimì znów zakocha się w poecie Rodolfie, a żywiołowa Musetta będzie flirtowała z malarzem Marcellem.

W roli Mimì wystąpi bułgarska sopranistka Sonya Yoncheva, którą niedawno podziwialiśmy jako tytułową Toskę. Rodolfa zaśpiewa Michael Fabiano, Marcellem będzie Lucas Meachem, a partię Musetty wykona Susanna Phillips. Orkiestrę poprowadzi Marco Armiliato.

Przedstawienie odbędzie się w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


25 lutego 2018 roku o godz. 18:00 w Ratuszu Staromiejskim (Gdańsk, ul. Korzenna 33/35) Polski Chór Kameralny zaśpiewa utwory swojego założyciela i pierwszego dyrygenta, Ireneusza Łukaszewskiego, który tego dnia świętować będzie 80. urodziny. Będzie to drugi z serii koncertów jubileuszowych.

Ireneusz Łukaszewski to absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Gdańsku i Poznaniu. Był pedagogiem Akademii Muzycznej w Gdańsku (1969-83), kierownikiem artystycznym Chóru Akademii Medycznej w Gdańsku (1966-83). Wybitny kompozytor, pochodzący z Gdańska, jest także założycielem i pierwszym dyrygentem (w latach 1978–1983) Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis. Obecnie, już od ponad 30 lat, mieszka i pracuje w USA.

Utwory, które zostaną zaprezentowane, pochodzą z różnych etapów artystycznej drogi kompozytora. Większość z nich przeznaczona została na chór a cappella (w tym opracowania pieśni Ignacego Jana Paderewskiego i Fryderyka Chopina), niektóre powstały na chór z towarzyszeniem fortepianu. Wśród tych drugich jest m.in. Jubilate Deo pochodzący z początku lat 1980-tych. Repertuar ten, zarejestrowany w sierpniu 2017 roku, już wkrótce ukaże się także na płycie CD.

Bilety w cenie 30zł/20zł do nabycia w biurze Polskiego Chóru Kameralnego (ul. Opata J. Rybińskiego 24, tel. 58 552 41 73) w godzinach 9:00–16:00 oraz w miejscu koncertu na godzinę przed rozpoczęciem. Obowiązuje zniżka dla posiadaczy Karty do Kultury.


24 i 25 lutego 2018 roku odbędą się uroczystości jubileuszowe z okazji 130-lecia istnienia Akademii Muzycznej w Krakowie.

W lutym 1888 roku Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego założone w Krakowie przez Władysława Żeleńskiego uzyskało decyzją Ministra Wyznań i Oświecenia Publicznego CK Austrii status uczelni wyższej. Data ta wyznacza czas rozpoczęcia działalności Akademii, pozwalając uroczyście świętować 130. rocznicę jej powstania.

Uczelnia zajmuje kluczowe miejsce na mapie instytucji kulturalnych Krakowa oraz znaczącą pozycję w polskim życiu muzycznym. Akademia Muzyczna w Krakowie, wśród profesorów której znajdują się osobistości kluczowe dla światowej muzyki, jak m.in. Krzysztof Penderecki, Mieczysław Tomaszewski, ma podpisane wieloletnie umowy o partnerstwie i współpracy z ponad stu uczelniami muzycznymi na całym świecie. Jako jedyna uczelnia w Polsce, w gronie swoich absolwentów ma dwoje zwycięzców Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina: Halinę Czerny-Stefańską i Adama Harasiewicza. Także dwoje absolwentów zostało powołanych na stanowisko Ministra Kultury: Joanna Wnuk-Nazarowa (1997–1999) i Andrzej Zieliński (2001).

Akademia Muzyczna w Krakowie – bezpośrednia spadkobierczyni tradycji Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie – rozpoczyna obchody Jubileuszu 130-lecia swojego istnienia uroczystym koncertem 25 lutego w Filharmonii Krakowskiej. W programie koncertu znalazły się trzy symboliczne utwory: Magnificat Mikołaja Zieleńskiego, jako dziękczynienie za 130 lat istnienia uczelni, następnie Polymorphia Krzysztofa Pendereckiego – najbardziej rozpoznawalnego absolwenta uczelni, a na koniec uwertura W Tatrach – utwór założyciela szkoły Władysława Żeleńskiego. Utwory wykonają: Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej, Chór „Psalmodia” Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego.

Wstęp na koncert 25 lutego jest wolny: wejściówki do odebrania w Kasie Filharmonii Krakowskiej od poniedziałku 19 lutego br.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


25 lutego 2018 roku o godz. 16:30 w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie odbędzie się kolejny koncert artystów Warszawskiej Opery Kameralnej z cyklu „Koncerty kameralne w Wilanowie”, podczas którego zabrzmi muzyka polska XX wieku.

Polska muzyka kameralna XX wieku, bez najmniejszej dozy przesady, należy do czołówki nie tylko europejskiej ale i światowej. Nie od dzisiaj również wiadomo, że właśnie w kameralnych formach, kompozytorzy osiągają wyżyny artystycznego kunsztu, a w transparentnych, wolnych od orkiestrowego przepychu utworach, tworzonych z myślą o kwartetach, duetach czy solistach z towarzyszeniem akompaniamentu, jak pod lupą widać kunszt twórcy. Lutowy koncert znakomitego Warsaw Opera Quartet – zespołu wirtuozów instrumentów smyczkowych – da możność smakowania tego, co w polskiej literaturze kameralnej ważkie. W roli solisty wystąpi klawesynista Krzysztof Garstka.

Bezspornie Karol Szymanowski i jego I kwartet smyczkowy, podobnie jak Koncert klawesynowy Henryka Mikołaja Góreckiego (tu w wersji kameralnej) oraz ikoniczna dla polskiego minimalizmu Orawa Wojciecha Kilara (też w wersji na kwartet smyczkowy), to perły polskiej literatury muzycznej. Program koncertu dopełnią dwa dzieła Mariana Sawy, w klawesynowym wykonaniu.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://repertuar.operakameralna.pl


25 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miało miejsce prawykonanie Desensorium Wojciecha Michno.

Wojciech Michno (1992) jest absolwentem, a obecnie doktorantem w klasie kompozycji prof. Eugeniusza Knapika w katowickiej Akademii Muzycznej. W odkompozytorskim komentarzu do utworu Desensorium czytamy: „Sensorium to ośrodek mózgowy koordynujący wrażenia zmysłowe lub ogół wrażeń zmysłowych. Stanowiący zaprzeczenie tytuł Desensorium dotyczy obcowania ze światem pozazmysłowym (nadzmysłowym?) – zwrócenia się w stronę transcendencji, kontemplacji. Koncepcja ta umotywowana jest chęcią wyjścia poza współczesną rzeczywistość, której jednym z przejawów jest permanentne odbieranie przez nas coraz nowszych, silniejszych i liczniejszych wrażeń zmysłowych wywołujących w ostateczności negatywne skutki. Te dwa światy (hiper-zmysłowy i pozazmysłowy) stanowiły inspirację dla utworu. Uwidacznia się to zarówno w formie muzycznej, jak i w zastosowanych jakościach brzmieniowych na przestrzeni całego utworu”.

Ponadto podczas koncertu zabrzmi utwór Skin angielskiej kompozytorki Rebecci Saunders. Skin na sopran i orkiestrę kameralną powstało pod wpływem twórczej reakcji kompozytorki na widowisko telewizyjne Trio duchów Samuela Becketa. W wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcja Szymona Bywalca usłyszymy również Fora Alastaira Greiga, działającego w Londynie. W roli solistów wystąpią Joanna Freszel (sopran) i Rafał Zambrzycki (skrzypce).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl


Opera Krakowska zaprasza na drugą edycję cyklu koncertów „Pieśń – Teatr Słowa” – spotkań publiczności z muzyką i poezją, które w całości poświęcone będą prezentacji polskiej pieśni artystycznej. Cykl zainauguruje koncert pt. „Śpiewnik domowy”. Pieśni i ballady Stanisława Moniuszki”, który odbędzie się 25 lutego 2018 o godz. 17.00 w Kopalni Soli „Wieliczka”, w wyjątkowej akustyce Komory Jana Haluszki.

Na program wieczoru złożą się pieśni oraz ballady Stanisława Moniuszki, autora blisko 300 pieśni i ojca polskiej opery narodowej. Wystąpią soliści: Wioletta Chodowicz, Robert Gierlach, Michał Kutnik oraz przy fortepianie Olga Tsymbaluk. Niecodzienną możliwość zmierzenia się z wymagającym gatunkiem jakim jest pieśń będą mieli wokaliści stawiający pierwsze kroki na profesjonalnych scenach i estradach: Justyna Bluj, Daria Proszek, Jarosław Bielecki. Kierownikiem artystycznym projektu jest Katarzyna Oleś-Blacha. Nad przebiegiem całości tego szczególnego wydarzenia, podczas którego muzyka tak ściśle i doskonale stapia się ze słowem tworząc swoisty teatr, od strony dramaturgicznej i plastycznej czuwać będzie duet artystyczny: Laco Adamik i Barbara Kędzierska.

Najlepszym dowodem na wielowymiarowość i unikalność tego cyklu koncertów będzie swojego rodzaju „gala pieśniowa” pod znaczącym tytułem „Wielcy kompozytorzy polscy w pieśni”. Już 10 marca 2018 o godz. 18.30 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie usłyszymy arcydzieła liryki wokalnej w wydaniu symfonicznym. Na program wieczoru złożą się wybitne kompozycje na głos i orkiestrę najznamienitszych twórców muzyki polskiej XX i XXI wieku: Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Bairda, Krzysztofa Pendereckiego oraz Henryka Mikołaja Góreckiego. Wielki Tydzień wieńczący okres Wielkiego Postu i zapowiadający Wielkanoc to czas szczególny, poświęcony wyciszeniu, refleksji i kontemplacji. W tym właśnie okresie – 28 marca 2018 (godz. 18.00) Opera Krakowska zaprasza do Kopalni Soli „Wieliczka” na kolejny koncert - „Ecce lignum crucis…”. W pięknym wnętrzu Kaplicy św. Kingi zabrzmią pieśni Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Feliksa Nowowiejskiego oraz Edwarda Pałłasza. Tematem przewodnim koncertu „Polska liryka miłosna” - 22 kwietnia 2018 o godz. 17.00 będą kompozycje, które powstały do poezji miłosnej. W kameralnej, wykutej w bryle soli wielickiej Komorze Haluszki usłyszymy m.in. dzieła Mieczysława Karłowicza, Władysława Żeleńskiego, Ludomira Różyckiego i Franciszka Maklakiewicza. Utwory wykonają soliści Opery Krakowskiej.

Szczegółowe informacje – na stronie Opery Krakowskiej.


Program 2 Polskiego Radia zaprasza 25 lutego 2018 roku na transmisję ze Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego, gdzie odbędzie się koncert w wykonaniu wirtuoza skrzypiec Jakuba Jakowicza i Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michaiła Agresta. W programie utwory Mieczysława Karłowicza i Aleksandra Skriabina. Początek o godz. 18.00.

Jakub Jakowicz gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca Krzysztofa Jakowicza, pod którego kierunkiem studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Był również ostatnim uczniem jednego z twórców polskiej szkoły skrzypcowej – prof. Tadeusza Wrońskiego. Koncertuje od 11 roku życia. Grał ze wszystkimi czołowymi polskimi orkiestrami. W 1998 r., mając zaledwie 17 lat, na zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego wystąpił na krakowskim festiwalu jego imienia. Od tego czasu koncertował jako solista z wieloma renomowanymi orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonią Drezdeńską, Orquesta Nacional w Madrycie czy Royal Stockholm Philharmonic. Ma na koncie wiele nagrań płytowych.

Michaił Agrest urodził się w Petersburgu, w rodzinie muzyków. W 1989 roku wyemigrował do USA, gdzie jego rodzice dołączyli do składu Orkiestry Symfonicznej w Charleston. W USA młody artysta kontynuował studia skrzypcowe, uzyskując dyplom na Uniwersytecie Indiana w Bloomington. Następnie wrócił do Petersburga, by studiować dyrygenturę u Ilji Musina i Marissa Jansonsa. Od 2001 roku Michaił Agrest, przez ponad dekadę, pracował w Teatrze Maryjskim w Petersburgu, opanowując kolejne wielkie dzieła operowe i symfoniczne oraz zdobywając doświadczenie w kierowaniu orkiestrą. W lipcu 2003 roku z Orkiestrą Teatru Maryjskiego zadebiutował w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, a od 2008 roku stale współpracuje z Filharmonią Drezdeńską, a od 2013 także ze Staatskapelle Berlin.

W programie wieczoru w Koncertowym Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego: Koncert skrzypcowy op. 8 Mieczysława Karłowicza i II Symfonia op. 29 Aleksandra Skriabina.


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 


27 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu będzie miał miejsce koncert Leszka Możdżera z towarzyszeniem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Marka Mosia. Koncert wypełnią utwory Możdżera i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Leszek Możdżer jest jednym z wybitnych polskich muzyków jazzowych. To pianista światowej klasy, odważny eksplorator i oryginalny twórca, wyróżniający się własnym językiem muzycznym. Obecnie uczestniczy w wielu projektach jako pianista i kompozytor. Podczas lutowego koncertu wirtuoz wykona Koncert na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego, a także 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki oraz wybór innych kompozycji własnego autorstwa.

„W 1980 roku […] Górecki zdecydował się – po ponad dekadzie pisania utworów wokalno-instrumentalnych oraz chóralnych – powrócić do kompozycji czysto instrumentalnej. […] Niespełna dziewięciominutowy, dwuczęściowy Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową, nazywany przez Góreckiego niekiedy „wybrykiem”, jest jak wulkan energii, porywający słuchacza od pierwszych dźwięków. […] Nastrój obu części wyraźnie nawiązuje do muzyki Podhala, którego kompozytor był wielkim miłośnikiem. […] jest to bez wątpienia jeden z najbardziej efektownych – i jednocześnie radosnych – dzieł w całym dorobku kompozytora” (Beata Bolesławska-Lewandowska).

7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki to jedna z pierwszych prób kompozytorskich Leszka Możdżera. Powstały one z potrzeby stworzenia programu o łagodnym brzmieniu (po wielu latach uczestniczenia w awangardowych projektach sceny jazzowej i setkach koncertów i nagrań utrzymanych w dosyć agresywnej stylistyce jazzowego mainstreamu, taka potrzeba wydaje się naturalna). Orkiestra nie jest sprowadzona tutaj do roli automatu odtwarzającego podkład dla improwizującego Możdżera, ale prowadzona ręką sprawnego i czujnego dyrygenta intensywnie dialoguje z fortepianem poprzez zmiany barwy, dynamiki i artykulacji […]. Wszyscy muzycy mają przy tym sporo zabawy, bo naprawdę czasem trudno przewidzieć w którą stronę pójdzie interpretacja, tym bardziej, że Możdżer to osoba lubiąca eksperymenty” (https://mozdzer.com/pl/).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu/pl


28 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert z cyklu „Mistrzowie Wokalistyki” pt.: Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją.

Wybitna mezzosopranistka Anna Radziejewska wystąpi w towarzystwie instrumentalistów związanych z działalnością dydaktyczno-artystyczną UMFC. W koncercie weźmie udział również rektor Uczelni Klaudiusz Baran.

Podczas koncertu zostaną wykonane dzieła Antonio Vivaldiego: kantata Cessate omai cessate RV 684 oraz arie z oper Tito Manlio, Farnace czy Griselda.

W części drugiej koncertu zostanie zaprezentowany utwór Dariusza Przybylskiego Chansons d'Apollo. Trzy pieśni na mezzosopran, wiolonczelę i akordeon (2017), który kompozytor zadedykował znakomitej śpiewaczce. Koncert będzie stanowił okazję do zapoznania się również z Folk Songs (1964) włoskiego kompozytora doby powojennej awangardy Luciano Beria. Kompozycja przeznaczona jest na głos i 7 instrumentów. Zawiera 11 pieśni z różnych stron świata.

Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Bilety w cenie 15 zł dostępne od 14 lutego w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Dolnośląska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu (Rynek 58) zaprasza do obejrzenia wystawy „Obrazki z nut”, prezentującej fragment zbioru publikacji nutowych znakomitego wrocławskiego historyka sztuki, kulturoznawcy i kolekcjonera, prof. Pawła Banasia. Wystawa trwa do 28 lutego 2018.

To pierwsza w Polsce ekspozycja poświęcona wyłącznie drukom muzycznym pochodzącym z okresu od końca XIX w. do połowy XX w., wydawanym w różnych krajach Europy, ze szczególnym uwzględnieniem ich szaty graficznej. Okładki druków ukazują rozwój popularnej kultury muzycznej oraz sposoby reklamowania i ilustrowania muzyki – w czasach gdy normą było obcowanie z nią na żywo. Dziś to świadectwo ewolucji artystycznej epoki (od późnego romantyzmu do art deco), a także szansa na poznanie kultury muzycznej i wizualnej XIX i XX wieku.

Wśród prezentowanych na wystawie nut znajdziemy m.in. piosenki kabaretowe i filmowe z tekstami i muzyką tak wybitnych osobistości, jak Andrzej Włast, Jerzy Petersburski, Marian Hemar, Julian Tuwim. Znaczną część wystawy tworzą wydawnictwa muzyki rozrywkowej, jednak ich twórcy komponowali często także muzykę poważną, baletową, filmową, teatralną czy oprawy audycji radiowych, jak np. Tadeusz Kwieciński, Franciszka Leszczyńska czy Zygmunt Wiehler. Ponadto na wystawie znajdziemy grafiki z wydań utworów takich kompozytorów, jak Ludomir Różycki, Feliks Nowowiejski, Mieczysław Karłowicz (wyjątkowo jako autor rysunków na okładce), Mieczysław Drobner, Jan Karol Gall, Fryderyk Chopin, Giacomo Puccini i wielu innych. Wśród grafików, których twórczość prezentowana jest na wystawie są m.in. Leopoldo Metlicovitz, Wolfgang Ortmann, Stanisław Dobrzyński, Witold Kalicki, Jerzy Radlicz, Marian Walentynowicz, Alfred Żmuda. Warto dodać, że okładki nut bardzo rzadko są wspominane w opracowaniach poruszających temat grafiki użytkowej.

Wystawę współtworzyli: prof. Paweł Banaś, Jacek Czarnik, Anna Ćwik i Małgorzata Laszczak (Dolnośląska Biblioteka Publiczna), prof. Renata Tańczuk (Instytut Kulturoznawstwa, Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego Uniwersytetu Wrocławskiego), Monika Janowiak-Janik oraz Joanna Gul (Biblioteka Kulturoznawstwa i Muzykologii UWr oraz Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego UWr).

Wystawie towarzyszy katalog Obrazki z nut: druki muzyczne od końca XIX do połowy XX wieku z kolekcji Pawła Banasia (Wrocław 2018) pod redakcją Jacka Czarnika i Anny Ćwik, opracowany graficznie przez Małgorzatę Laszczak, w którym obok licznych kolorowych okładek nutowych znajdziemy tekst prof. Pawła Banasia „W ogrodzie nut” przybliżający m.in. źródła jego kolekcji, wprowadzenie prof. Renaty Tańczuk „Od kolekcji do wystawy” przedstawiające idee wystawy, katalog bibliograficzny 126 druków muzycznych oraz indeks, będący także pomocniczym, niewielkim leksykonem twórców – grafików, kompozytorów i autorów tekstów, opracowane przez Monikę Janowiak-Janik i Joannę Gul. Katalog dostępny jest w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej we Wrocławiu.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.wbp.wroc.pl


28 lutego 2018 roku w krakowskiej Filharmonii im. K. Szymanowskiego, 2 marca w katowickiej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego i 3 marca w Kopalni Soli „Wieliczka” odbędą się koncerty Orkiestry Aukso pod batutą amerykańskiego dyrygenta Hobarta Earla.

Hobart Earle to międzynarodowej sławy dyrygent, który swój kunszt kształcił pod okiem takich mistrzów, jak Leonard Bernstein czy Seiji Ozawa. Koncertuje po całym świecie od Ameryki Północnej i Południowej, przez Europę po Azję występując w słynnych salach koncertowych, jak Carnegie Hall, Musikverein w Wiedniu, Barbakan w Londynie prowadząc znakomite zespoły. Za swoją działalność artystyczną doceniony wieloma nagrodami, w tym został laureatem Musical America Worldwide oraz tytułem profesora honorowego Akademii Muzycznej w Odessie.

Słynna Uwertura do opery Wesele Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta rozpocznie spektakularny koncert dyrygowany przez Earla. W interpretacji muzyków usłyszymy również drugiego klasyka wiedeńskiego – Ludwiga van Beethovena z brawurową VII Symfonią, która nazwana została przez Richarda Wagnera mianem „Apoteozy tańca”. Sam Beethoven wypowiedział się o swojej symfonii tak: „Muzyka jest winem, które inspiruje nas do tworzenia, ja jestem Bachusem, który daje to wspaniałe wino, aby uczynić ludzi duchowo pijanymi”.

Koncerty w Krakowie i Wieliczce dopełni przebojowy I Koncert na wiolonczelę Camilla Saint-Saënsa, który usłyszymy w interpretacji młodej, utalentowanej i wielokrotnie nagradzanej wiolonczelistki z Rosji (laureatki m.in. Międzynarodowego Konkursu Knushevitskiego) Dali Gutserieva. Podczas koncertu w Katowicach jej brat – pianista Adam Gutseriev, laureat konkursów międzynarodowych, w tym International Music Competition „Amigdala” we Włoszech – wykona III Koncert fortepianowy Dmitrija Kabalewskiego.

Koncerty organizowane są przez Stowarzyszenie Gorczycki.pl, którego partnerem medialnym jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na stronie www.gorczycki.pl


Dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie dr hab. Jolanta Talbierska ma zaszczyt zaprosić na spotkanie z Lady Camillą Panufnik, które będzie miało miejsce w Sali im. Lindego 28 lutego 2018 roku o godz. 14.00.

Podczas spotkania odbędzie się prezentacja wybranych pozycji z cennego zespołu archiwaliów po wybitnym polskim kompozytorze emigracyjnym Andrzeju Panufniku (1914-1991), przekazanych przez Lady Camillę Panufnik do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW we wrześniu 2017 roku.

Cenny zespół dokumentów rodziny Panufników zawiera przede wszystkim materiały w języku polskim: dokumenty rodzinne i rodowe, szczególnie bogate w przypadku ojca kompozytora, Tomasza Panufnika, sławnego lutnika i twórcy szkoły budowania instrumentów; dokumenty z czasu okupacji w Warszawie i muzycznej działalności Panufnika w tym czasie; materiały dokumentujące działalność w kraju w latach powojennych do czasu opuszczenia Polski w 1954 roku; korespondencję ze środowiskiem polskiej muzycznej emigracji lat 1950–1980 oraz korespondencję z polskim środowiskiem muzycznym i rodziną.

Spuścizna twórcza tego wybitnego artysty spoczywa w British Library. W roku 2004 Lady Panufnik ofiarowała do zbiorów BUW mikrofilmy z rękopisami muzycznymi kompozytora. Zdeponowanie w Archiwum Kompozytorów Polskich BUW spuścizny dokumentującej twórcze życie Andrzeja Panufnika jest niezwykle ważne dla dalszych badań nad genezą i recepcją jego dorobku.