Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

XXV Sądecki Festiwal Muzyczny "Iubilaei Cantus" potrwa od 2 do 9 listopada 2019 w Nowym Sączu. Odbywające się od 1995 roku wydarzenie uświetnia przypadającą 8 listopada datę nadania praw miejskich naddunajeckiemu miastu. Swoje miejsce w listopadowych obchodach znajdą także wydarzenia związane z życiem i twórczością Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Piotra Skargi, Fryderyka Chopina i wielu innych.

W piątek 2 listopada o godz. 16.00 festiwal zainauguruje "Noc dźwięków" – przedsięwzięcie muzyczne z okazji 70. rocznicy powstania Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Sączu. W czasie trwania wieczoru widzowie będą mogli sami zdecydować, jakiej muzyki chcą w danej chwili słuchać, gdyż koncerty będą odbywać się w różnych przestrzeniach MCK SOKÓŁ oraz w kościele pw. św. Kazimierza. W programie znajdą się m.in. kompozycje Fryderyka Chopina i Andrzeja Cwojdzińskiego.

8 listopada o godz. 19:15 w Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu zabrzmi Msza dziękczynna Pawła Muzyki, skomponowana z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości. Premiera utworu miała miejsce 11 listopada 2018 roku w Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie. Kompozycja, jak mówi jej twórca Paweł Muzyka, "powstała z potrzeby serca i chęci opowiedzenia się w dźwiękach, jak w słowach, po stronie wartości związanych z wiarą, która Polakom dawała siłę do walki o wolność i oparcie duchowe". Wystąpi Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chór Górecki Chamber Choir oraz Chór Dominanta Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka oraz soliści: Katarzyna Oleś Blacha – sopran, Monika Korybalska – mezzosopran, Tomasz Krzysica – tenor, Robert Gierlach – bas, Ryszard Cieśla – aktor. Produkcja: Instytut Promocji Kultury Polskiej w Krakowie.

W ramach festiwalu odbędą się także koncerty młodych duetów fortepianowych, Koncert Jubileuszowy 10-lecia Chóru VERAICON Sanktuarium Przemienienia Pańskiego w Nowym Sączu z gościnnym udziałem Chóru Mieszanego CANTICUM IUBILAEUM przy Bazylice Matki Boskiej Bolesnej w Limanowej, a także improwizowany seans spirytystyczny „DZIADY" w wykonaniu Piotra Orzechowskiego i High Definition Quartet. Koncepcja „Pianohooligana” zakłada unikalną próbę muzycznej interpretacji II części dramatu Adama Mickiewicza, której wraz z kwartetem podejmuje się współzałożyciel legendarnej grupy Skalpel. Koncert to niecodzienne spotkanie jazzu ze współczesnym ambientem, gdzie patetyczny, romantyczny kontekst ustępuje dynamicznemu ilustrowaniu wewnętrznych przeżyć postaci z tekstu Mickiewicza.

Pełny program festiwalu dostęny na stronie: http://mcksokol.pl/


W sobotę 2 listopada 2019 o godz. 18.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert pamięci Maestro Jerzego Semkowa, założyciela i partona Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Premierowo zabrzmią Corpus Christi Responsoria Pawła Łukaszewskiego, dedykowane pamięci Mistrza.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zawsze z wielką wdzięcznością i dumą podkreśla, że inicjatorem jej powołania był w roku 2007 Maestro Jerzy Semkow, którego imię nosi od 2018 roku. Wspólnie z Filharmonią Narodową (i z udziałem jej prześwietnego chóru), w której światowej sławy dyrygent występował wielokrotnie, zawsze z entuzjazmem oklaskiwany przez polską publiczność POSI uczci pięciolecie śmierci Jerzego Semkowa wykonaniem arcydzieła wszech czasów – Mozartowskiego Requiem oraz premierowym wykonaniem poświęconych pamięci Mistrza Responsoriów na Boże Ciało Pawła Łukaszewskiego. Koncert poprowadzi kierujący Chórem FN Bartosz Michałowski.

Kompozytorskie zainteresowania Pawła Łukaszewskiego obejmują liczne gatunki muzyczne, lecz od wielu lat muzyka religijna – zwłaszcza chóralna – stanowi jego kompozytorskie emploi, cenione wysoko nie tylko przez polską publiczność oraz wykonawców, ale też cieszące się wielkim uznaniem poza granicami kraju. Utwory a cappella Pawła Łukaszewskiego często są niezwykle efektowne brzmieniowo (to rezultat doskonałej znajomości chóralnej praktyki i bogatych doświadczeń w dziedzinie śpiewu i chórmistrzostwa), pełne kontrastów i sugestywnej ekspresji. Ważnym wyróżnikiem jego muzyki jest szczególna wrażliwość harmoniczna: twórczy dialog z tradycją dawnej modalności i tonalność dur-moll, którą sam określa mianem „odnowionej tonalności”. Muzyka Pawła Łukaszewskiego stawia chórom wysokie wymagania, a w najlepszych wykonaniach wywiera na słuchaczach nieodmiennie ogromne wrażenie.

Piotr Maculewicz

Koncert będzie transmitowany on-line na kanale Filharmonii Narodowej na www.youtube.com.

Szczegółowe informacje na stroniehttps://sinfoniaiuventus.pl/


VI edycja Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się w dniach 2-10 listopada 2019 w Warszawie, obejmując koncerty kameralne i symfoniczne, projekcje filmów dokumentalnych oraz lekcje mistrzowskie.

2 listopada w Sali Balowej Zamku Królewskiego Jekaterina i Stanisław Drzewieccy wykonają utwory fortepianowe Paderewskiego, Moszkowskiego oraz Brahmsa, natomiast w drugiej część usłyszymy arie operowe w wykonaniu uczestników programu Akademii Operowej. Dzień później w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego z recitalem solowym wystąpi Krzysztof Książek, a w drugiej części Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Kluzy wraz z angielskim pianistą i dyrygentem Ianem Hobsonem wykonają m.in. Fantazję polską gis-moll Paderewskiego.

6 listopada w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w 159. rocznicę urodzin Paderewskiego wystapią Młodzi Laureaci Konkursów Muzycznych: Lelin Qi oraz Paweł Wojciechowski. 9 listopada o godz. 11:00 w, Łazienkach Królewskich odbędzie się koncert interaktywny dla dzieci w wieku 3-5 lat Muniania. W finałowym koncercie symfonicznym w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego udział weźmie Szymon Nehring oraz orkestra Sinfonia Varsovia pod batutą wspomnainego już Iana Hobsona. W programie m.in. Koncert fortepianowy a-moll Paderewskiego oraz II Suita orkiestrowa Moszkowskiego.

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona. Rezerwacja miejsc pod numerami +48 606 386 687 i +48 660 407 618 lub pod adresem rsvp@avearte.pl.

Szczegółowy Program Festiwalu: PDF

Więcej informacji na stroniehttp://www.avearte.pl/


Fundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej zaprasza 3 listopada 2019 roku o godz. 18.00 do sali Scena Bajka – Kino Amok przy ul. Dolnych Wałów 3 w Gliwicach na doroczny koncert z cyklu „Mistrzowskie interpretacje”.

Cykl koncertów pt. „Mistrzowskie Interpretacje”, realizowany od 2005 roku, daje co roku możliwość obcowania gliwickiej publiczności na żywo z kulturą muzyczną na najwyższym poziomie artystycznym, poprzez zaangażowanie do współpracy wybitnych dyrygentów i solistów, którzy wraz z gliwickim zespołem, tworzą ciekawe interpretacje wybitnych dzieł literatury muzycznej.

Gliwicka Orkiestra Kameralna wystąpi w tym roku pod batutą znakomitego tajwańskiego dyrygenta Su-Han Yanga, laureata I Nagrody i Złotej Batuty na ostatnim Jubileuszowym X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Solistą koncertu będzie polski oboista Arkadiusz Krupa, który do 2012 był pierwszym oboistą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a obecnie jest pierwszym oboistą orkiestry Sinfonia Varsovia. W koncercie podwójnym Jana Sebastiana Bacha na skrzypce i obój wystąpi również skrzypaczka Anna Szabelka.

W programie tegorocznej edycji cyklu „Mistrzowskie Interpretacje” jako instrument solowy zabrzmi obój, jeden z najbardziej szlachetnych instrumentów dętych, oraz muzyka kameralna różnych narodowości i epok tworzona przez wybitnych kompozytorów, którzy jako podstawę dla swych dzieł wybrali klasyczny kwintet smyczkowy. Usłyszymy m.in. Suitę na smyczki G-dur Ignacego Jana Paderewskiego oraz utwory Tomaso Albinoniego, Jana Sebastiana Bacha, Edvarda Griega i Beli Bartoka.

Więcej informacji – na stronie: https://teatr.gliwice.pl/wydarzenie/mistrzowskie-interpretacje-gliwicka-orkiestra-kameralna/ 


W niedzielę 3 listopada 2019 o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert zatytułowany "Nowa Muzyka – Nowe Technologie", podczas którego prawykonane zostaną kompozycje Marty Śniady, Andrzeja Kopcia, Przemysława Danowskiego, Sławomira Wojciechowskiego i Wojciecha Błażejczyka.

Dwa nowe utwory powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca: 4 rituals of women’s happiness na zespół kameralny, audio playback i wideo Marty Śniady, która wykona utwór wraz z zespołem Hashtag Ensemble, oraz nowy utwór Andrzeja Kopcia na Gestofon, elektronikę i performera, w którym obok kompozytora wystąpi Martą Grzywacz.

Wśród prawykonań znajdzie się również Connexion na performera i wirtualną rzeczywistość Przemysława Danowskiego, Woyfer/Zajwert na elektronikę, syntezatory analogowe i video Sławomira Wojciechowskiego oraz Gestofonia na Gestofon Wojciecha Błażejczyka. Program uzupełnią kompozycje Andrzeja Karałowa i Jerzego Przeździeckiego – Blueprint #4 na fortepian i sprzężenia zwrotne (2017) oraz Rafała Zapały –  Concentus Apparatus II: IRREVERSIBLE / NIEODWRACALNE na kwartet smyczkowy, elektronikę i system interaktywny (2017).

Wystąpią: Przemysław Danowski (performer), Marta Grzywacz (performerka), Andrzej Karałow (fortepian, elektronika), Andrzej Kopeć (komputer), Sławomir Wojciechowski (elektronika), Paweł Krzaczkowski (syntezatory analogowe), Wojciech Błażejczyk (gitara, obiektofony, elektronika), Jerzy Przeździecki (elektronika), Marta Śniady (elektronika), Maciej Więckowski (aktor), Rafał Zapała (elektronika), Hashtag Ensemble oraz Studenci przedmiotu Praktyka Wykonawcza Muzyki Nowej.Projekcja dźwięku: as. mgr Igor Szymański. Koordynacja, opieka artystyczna: ad. dr Wojciech Błażejczyk. Współorganizacja koncertu: Sfera Harmonii-Fundacja Inicjatyw Artystycznych.

Koncertowi towarzyszyć będą instalacje we foyer UMFC: VR Jana Duszyńskiego i Dream Adoption Society oraz Daily Data Orchestra Doroty Błaszczak.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.chopin.edu.pl/ oraz https://www.facebook.com/


Camerata Vistula zaprasza na XI edycję Festiwalu Polskiej Muzyki Kameralnej, która potrwa od 3 listopada do 12 grudnia 2019 roku. Koncerty będą odbywać się w każdą niedziele w Warszawskim Domu Technika NOT (ul. Czackiego 3/5).

Organizatorzy tego niezwykłego wydarzenie na kulturalnej mapie Warszawy w tym roku znowu przygotowali dla publiczności wiele niespodzianek – premier, prawykonań, odkryć i wielkich przypomnień. Podczas koncertu inauguracyjnego zespół Camerata Vistula oraz znakomity Bornus Consort zaprezentują m.in. twórczość Antoniego Stolpe (1851-1872).

W programie festiwalu znajdą się także utwory kompozytorów współczesncyh: Jana Wróbla i Jerzego Derfela. Podczas koncertu finałowego, 1 grudnia 2019, autorskie kompozycje zaprezentują natomiast członkowie zepsołu Atom String Quartet: Dawid Lubowicz, Mateusz Smoczyński, Michał Zaborski i Krzysztof Lenczowski.

Więcej informacji na stroniehttps://www.facebook.com/CamerataVistula/


W dniach 3-10 listopada 2019 w Operze na Zamku w Szczecinie odbędzie się Festiwal "Moniuszko Inspiration!". W ramach siedmiu odłon twórczości "ojca polskiej opery narodowej" wystąpi między innymi Aleksandra Kurzak.

Czy muzyka Moniuszki 200 lat od jego urodzin pozostaje wciąż aktualna i potrafi inspirować artystów i publiczność? Czy jego twórczość kojarzy się z czymś odległym, hermetycznym i niemodnym? Festiwal "Moniuszko Inspiration!" jest odpowiedzią na te pytania. Międzynarodowe grono artystów podczas 7 wydarzeń festiwalowych zinterpretuje muzykę Moniuszki w wielu oddalonych od siebie stylistykach. Od muzyki ludowej, poprzez balet i operę aż po jazz. Nie zabraknie entuzjazmu wykonawców amatorów, talentu wschodzących gwiazd operowych scen, a także uznanych artystów o światowej renomie.

Pierwszą część inauguracyjnego „Wieczoru baletów polskich” wypełni mistrzowsko zorkiestrowana i żywiołowa Pieśń o ziemi Romana Palestra w niezwykle energetycznej choreografii włoskiego artysty Paolo Mangioli, umieszczonej w przestrzeni barw tęczy, białego szumu i spikselowanych zdjęć. Druga część to nowatorskie ujęcie Na kwaterunku Stanisława Moniuszki, w którym Robert Bondara, używając nowoczesnego języka tańca i współczesnych środków inscenizacyjnych, uniwersalizuje treść oryginalnej historii, by wydobyć z niej ponadczasowe wartości i podkreślić piętno, jakie wojna odciska na życiu ludzkim.

9 listopada odbędzie się nadzwyczajny recital, podczas którego światowej sławy śpiewaczka operowa Aleksandra Kurzak z towarzyszeniem pianisty Marka Ruszczyńskiego zaprezentuje piesni Stanisława Moniuszki. Całość zamknie Międzynarodowa Gala Operowa „Moniuszko – inspiracje” z udziałem międzynarodowych i polskich śpiewaków, którzy razem z Orkiestrą Opery na Zamku w Szczecinie pod batutą dyrektora artystycznego Jerzego Wołosiuka, zaproszą publiczność w muzyczną podróż po Europie Stanisława Moniuszki.

Szczegółowy program na stroniehttp://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/426


Prawykonanie utworu Ut Mater Dei Ultimum Orationis Kamila Gojowego odbędzie się 3 listopada 2019 o godz. 17.00 w kościele św. Ap. Piotra i Pawła w Katowicach podczas koncertu Misterium Mortis et Lumen / Tajemnica śmierci i światła.

W tradycji chrześcijańskiej pierwsze dni listopada poświęcone są refleksji nad przemijaniem i świętością. Jednym z wydarzeń organizowanych przez Instytut Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia”, wpisujących się w krąg związanych z nimi muzycznych rozważań, będzie prawykonanie Ut Mater Dei Ultimum Orationis autorstwa studenta dyrygentury chóralnej katowickiej Akademii Muzycznej, Kamila Gojowego. Kamil Gojowy to równocześnie animator śląskiego życia muzycznego: jest dyrygentem Chóru Kameralnego „Apertum Cor” Parafii Matki Bożej Różańcowej w Katowicach-Zadolu oraz instruktorem Chóru Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. W 2017 skomponował, przygotował i poprowadził Kantatę na 175-lecie istnienia Zgromadzenia Sióstr Świętej Elżbiety. Jako kompozytor i dyrygent ściśle współpracuje z Warsztatami Muzyki Liturgicznej „Muzyka Duszy” w Gdańsku. W dorobku ma cztery płyty ze swoim udziałem oraz jedną z autorskimi aranżacjami polskich pieśni patriotycznych. Jest laureatem plebiscytu „Unikalni” w 2015 oraz organizatorem artystycznym festiwalu EKOSONG.

W prawykonaniu wezmą udział: Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska – sopran, Monika Nowak – sopran, Karol Bulanda – tenor, Martyna Kaintoch – skrzypce, Szymon Poniszowski – altówka, Ewa Kopacz – wiolonczela, Krzysztof Dudzik – dyrygent. Ks. Andrzej Nowicki wygłosi wprowadzenie do koncertu.

Więcej infomacji na stroniehttps://www.silesia.art.pl/


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na 2. edycję cyklu spotkań i koncertów "Oblicza Śmierci", która odbędzie się w dniach 4-6 listopada 2019. Wstęp wolny!

Tegoroczny cykl został opatrzony tytułem "Zagadka Nieśmiertelności". To właśnie Nieśmiertelność i Dusza będą tematem rozważań znakomitych gości paneli dyskusyjnych. Wspólnie z publicznością będą rozmawiać o sensie naszego istnienia, nieśmiertelności i duszy ludzkiej. O tym, co czeka na nas kiedy przechodzimy na drogą stronę mostu naszego życia. W dyskusjach wezmą udział: dr Małgorzata Jantos – bioetyk /Uniwersytet Jagielloński/, dr hab. Lucyna Rotter, dr Katarzyna Góralczyk, dr Elżbieta Lisowska/ Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie/, o. Marek Donaj, moderator Dorota Imiełowska.

"Oblicza Śmierci" to również koncerty oraz wystawy, które towarzyszyć będą panelom dyskusyjnym. 6 listopada o godz. 19.30 w Auli Florianka odbędzie się koncert zatytułowany Droga na północ, podczas którego odbędzię się światowe prawykonanie utworu o tym samym tytule Macieja Negreya. Premierowo zabrzmią także Przemiany Mateusza Bienia oraz Margot Doroty Imiełowskiej. Program uzupełni polskie prawykonanie Eight Flowers Romana Ślazyka, a także kompozycje Ernesta Blocha, Pawła Sydora oraz Carla Nielsena. Gościem specjalnym koncertu będzie duński wiolonczelista Niels Ullner, profesor Syddansk Musikkonservatorium w Odense w Danii.

Szczegółowy program na stroniehttps://www.amuz.krakow.pl/event/oblicza-smierci-edycja-ii-zagadka-niesmiertelnosci/


W dniach 4–15 listopada 2019 roku w Katowicach odbędzie się kolejna odsłona festiwalu „Śląska Trybuna Kompozytorów”.

„Śląskie Trybuny Kompozytorów” to katowicki festiwal o długiej, ponad 40-letniej tradycji i dużym znaczeniu dla śląskiej kultury muzycznej. Zadaniem organizatorów koncertów jest prezentowanie znacznego dorobku muzyków śląskich oraz zapoznanie odbiorców z twórczością wybitnych kompozytorów muzyki XX i XXI wieku. Tegoroczna edycja obejmuje wydarzenia odbywające się w katowickiej Akademii Muzycznej, Państwowej Szkole Muzycznej im. M. Karłowicza i na Akademii Sztuk Pięknych, a każde z nich poświęcone będzie innej tematyce.

Podczas inauguracji Festiwalu odbędzie się premiera opery kameralnej Wojciech Stępienia Czarne lustro – misterium w 12 scenach z prologiem i epilogiem, które powstało w ramach programu MKiDN „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kolejny utwór, który powstał w ramach tegoż programu – Dissociatio Przemysława Szczotki – usłyszymy 12 listopada w wykonaniu Piotra i Agnieszki Kopińskich. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Sonii Brauhoff, Przemysława Schellera, Piotra Ceglarka i Tomasza Baucia. W programie Festiwalu znalazły się tez spotkania z kompozytorami oraz wykład dr Przemysława Schellera Xenharmonia – stroje nierównomierne na temat systemów wykraczających poza powszechnie stosowany dwunastodźwiękowy strój równomiernie temperowany.

Wstęp na wszystkie wydarzenia wolny.

Więcej szczegółowych informacji na stronie Facebookowej Festiwalu.


5 listopada 2019 roku o godzinie 20:00 w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu odbędzie się premiera spektaklu Musica Posthumana autorstwa Jakuba Czerskiego, Przemysława Degórskiego, Marty Kacy oraz Jana Skorupy.

Musica Posthumana to połączenie koncertu, scenicznej instalacji i choreografii. Powstałe środowisko dźwiękowe łączy w sobie muzykę instrumentalną i elektroniczną oraz sonifikuje dane ruchu ciała. W spektaklu wykorzystane są m.in. strategie uczenia maszynowego i system motion capture.

Tytuł nawiązuje do boecjańskiej teorii trzech sfer, która wprowadza podział muzyki na musica instrumentalis – muzykę słyszalną przez człowieka, musica humana – muzykę harmonii duszy i ciała oraz musica mundana – muzykę harmonii Wszechświata. Spektakl poszerza ten podział o czwarty element – tytułową musica posthumana, w której zacierają się granice podziału zaproponowanego przez Boecjusza, zaś dźwięk otrzymuje autonomiczną sprawczość, wchodzi w dynamiczne relacje z innymi elementami środowiska i upodmiotawia byty nieożywione.

Spektakl Musica Posthumana jest w rozumieniu twórców środowiskiem, które funkcjonuje na podstawie relacji pomiędzy dźwiękiem, ruchem i technologią. Ich zaistnienie i ciągłe przeplatanie się sprawia, że trudno jest mówić o elementach spektaklu jako o odizolowanych od siebie, samowystarczalnych materiach. Korzystniejsza staje się więc perspektywa bytów funkcjonujących wyłącznie w oparciu o oddziaływanie na siebie.

Więcej informacji na stronie: https://ckzamek.pl/wydarzenia/5311-moja-muzyka76-musica-posthumana/  oraz https://www.facebook.com/events/2178634412430681/ 


Podczas koncertu Akademii Muzycznej w Krakowie w ramach 14. Dni Jana Pawła II, 5 listopada 2019 o godz.19:00 w kościele p.w. Świętych Apostołów Piotra i Pawła, odbędzie się prawykonanie Adagia Henryka Jana Botora.

Dni Jana Pawła II na stałe wpisały się już w kalendarz wydarzeń artystycznych i naukowych organizowanych jesienią w Krakowie. Tegoroczne mają szczególne znaczenie, gdyż antycypują niejako 100. rocznicę urodzin Świętego Papieża Polaka. Z tej okazji w kościele p.w. św. Apostołów Piotra i Pawła odbędzie się wyjątkowy koncert z udziałem połączonych krakowskich chórów, Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej oraz znakomitych solistów: Kai Danczowskiej (skrzypce) i Jolanty Kowalskiej-Pawlikowskiej (sopran), pod dyrekcją Rektora krakowskiej uczelni muzycznej prof. Stanisława Krawczyńskiego.

Na program tego monumentalnego w swej obsadzie wykonawczej koncertu złoża się motety oraz humny brytyjskiego kompozytora Johna Ruttera, a także prawykonanie Adagio na skrzypce, orkiestrę smyczkową i perkusję Henryka Jana Botora – kompozytora i organisty pochodzącego z Tych, wykładowcy Akademii Muzycznej w Krakowie. Wstęp wolny!

Szczegółowe informacje na stroniehttps://www.amuz.krakow.pl/event/koncert-orkiestry-kameralnej-dni-jana-pawla-ii/


Spotkanie promocyjne z okazji wydania tomu 27 „Rocznika Chopinowskiego" odbędzie się 6 listopada 2019 o godz. 18.00 w Sali Lustrzanej Pałacu Staszica przy ul. Nowy Świat 72 w Warszawie.

Tom 27 ukazał się dzięki wsparciu finansowemu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika". Wydawcą "Rocznika" jest Towarzystwo im. F. Chopina, które w 2019 roku obchodzi 85-lecie istnienia. Po części oficjalnej wystąpi Karol Radziwonowicz z recitalem pianistycznym wypełnionym utworami Fryderyka Chopina.

Celem „Rocznika" jest prezentacja stanu badań i najnowszych kierunków współczesnej chopinologii w Polsce i na świecie. Towarzystwo im. F. Chopina w latach 1956-2001 wydało 25 tomów "Rocznika", po czym działalność tę zawieszono. "Rocznik" został wznowiony w 2018 roku. W Radzie Redakcyjnej periodyku zasiadają: prof. Mieczysława Demska-Trębacz, prof. Zofia Helman, prof. UZ, dr hab. Barbara Literska, prof. Zbigniew Skowron, prof. dr hab. Beniamin Vogel, mgr Hanna Wróblewska-Straus, a redaktorem naczelnym jest dr Ewa Sławińska-Dahlig.

Więcej informacji na stroniehttp://tifc.chopin.pl/wydawnictwa/rocznik-chopinowski/


Światowe prawykonanie pieśni Ignacego Jana Paderewskiego w opracowaniu na sopran i orkiestrę smyczkową Marcina Gumieli odbędzie się 6 listopada 2019 o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy w 159. rocznicę urodzin Mistrza.

Pieśni Paderewskiego cechują „piękne tematy muzyczne, idealne poczucie harmonii z tekstem, a także niezwykle różnorodne i barwne partie fortepianu”. Bydgoska publiczność usłyszy prawykonanie światowe Sześciu pieśni do słów Adama Mickiewicza op. 18 oraz Dwunastu pieśni do poezji Catulle Mendèsa z op. 22 w opracowaniu bydgoskiego kompozytora Marcina Gumieli. Solistką koncertu będzie sopranistka Alina Adamski, laureatka m.in. I nagrody i siedmiu nagród specjalnych (w tym Filharmonii Pomorskiej) na V Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2015). Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis poprowadzi Maciej Koczur, uznany dyrygent młodej generacji.

Koncert dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego "Niepodległa" na lata 2017-2022.

Więcej nformacji na stroniehttp://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/en/blog/wydarzenia/piesni-ignacego-jana-paderewskiego/


Pan Aleksander Ferens Burmistrz Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, Fundacja Sztuka i Pasja oraz Muzeum Łazienki Królewskie mają przyjemność zaprosić na wyjątkowy koncert, który odbędzie się 9 listopada 2019 – w 190 rocznicę historycznego wydarzenia, jakim był przyjazd Niccolo Paganiniego do Warszawy.

Podczas swojego pobytu w 1829 w Warszawie Paganini spotkał się z Karolem Lipińskim, wybitnym polskim skrzypkiem i kompozytorem. Nawiązując do tych historycznych wydarzeń, 9 listopada o godz. 18.00 w Teatrze Królewskim zagrają współcześni wirtuozi. W koncercie wystąpi Maestro Konstanty Andrzej Kulka – w roli Karola Lipińskiego oraz Wojciech Koprowski – w roli Niccolo Paganiniego. Zaprezentowane zostaną utwory zarówno Paganiniego, jak i znakomitego polskiego skrzypka Karola Lipińskiego. Solistom towarzyszyć będzie Zespół Kameralistów Camerata Vistula. W czas epoki przeniesie publiczność Malina Sarnowska – znakomita prelegentka, skrzypaczka, animatorka kultury.

Wstęp wolny! Bezpłatne zaproszenia na koncert można otrzymać od 4 listopada 2019 w siedzibie Urzędu Dzielnicy Śródmieście m.st Warszawy przy ul. Nowogrodzkiej 43 (stanowisko informacyjne na parterze, w godzinach pracy urzędu). Zaproszenia będą dystrybuowane do wyczerpania.

ZOBACZ: Wydarzenie FB


7 listopada 2019 o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie odbędzie się koncert inaugurujący cykl "Scena dla Muzyki Polskiej". Wystapi Cuore Piano Trio, a koncert poprowadzi dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, Maxymilian Bylicki.

Zespół Cuore Piano Trio powstał w 2017 roku z inicjatywy studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zuzanna Budzyńska (skrzypce) studiuje w klasie prof. Andrzeja Gębskiego, Jadwiga Roguska (wiolonczela) – w klasie prof. Tomasza Strahla i asystenta Mateusza Szmyta, natomiast Szymon Ogryzek (fortepian) – w klasie prof. Joanny Ławrynowicz-Just. Jako zespół muzycy kształcą się w klasie kameralistyki prof. Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz. Trio zdobywa czołowe miejsca w międzynarodowych konkursach kameralnych, m.in. w Singapurze (2019), Atenach i Bydgoszczy (2018). Cuore Piano Trio zostało laureatem programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej”, dzięki czemu w sezonie artystycznym 2019/2020 wykona trzy recitale – w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Świętokrzyskiej i Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

W programie nadchodzącego koncertu znajdą się Trzy Polonezy op. 9 Karola Lipińskiego w opracowaniu na skrzypce i fortepian Piotra Wróbla, a także kompozycje Franciszka Lessla – Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian E-dur op. 5, Artura Malawskiego – Trio fortepianowe oraz Ludomira Różyckiego – Rapsodia op. 33 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę.

Więcej informacji – na stroniehttps://filharmonia.olsztyn.pl/


Pomorskie Towarzystwo Muzyczne zaprasza na XXXVIII Koncert Towarzyski "Franciszek Woźniak In Memoriam", który odbędzie się w dziesiątą rocznicę śmierci kompozytora, 7 listopada 2019 o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu.

W programie obok kompozycji Franciszka Woźniaka – Trzy Miniatury (1956), Sonata (1956), Etiuda nr 11 z cyklu 12 Etiud na fortepian(1962-65), Słowo Kopernika na chór mieszany (1973), Symfonia na perkusję (1970) – znajdą się utwory jego uczniów: Sonatina na fortepian Michała Zielińskiego, Obłoki, W mojej ojczyźnie do słów Czesława Miłosza na baryton i fortepian Aleksandry Brejzy, VIII Sonata na fortepian, część III Marcina Kopczyńskiego, Planetoida 14382 Woszczyk i Planetoida 1572 Posnania na puzon i instrumenty perkusyjne Magdaleny Cynk oraz Waiting for na fortepian i elektronikę Sławomira Opalińskiego. Wykonawcami będą wykładowcy i studenci Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz artyści toruńscy związani ze szkołą muzyczną.

Franciszek Woźniak (1932-2009) ukończył studia kompozycji u Tadeusza Szeligowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Od 1973 roku łączył działalność kompozytorską z pracą organizatorską i dydaktyczną. Wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku, a następnie w Bydgoszczy, gdzie zorganizował Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wydział Wokalno-Aktorski. W latach 1975-1981 pełnił funkcję prezesa Oddziału Poznańskiego Związku Kompozytorów Polskich, a w latach 1975-1990 był członkiem Komisji Repertuarowej Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna. Odznaczony został m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski w 1999 roku oraz Medalem Prezydenta Miasta Bydgoszczy w 2005 roku. Był autorem artykułów poświęconych zagadnieniom teorii muzyki. Jego dorobek kompozytorski obejmuje ok. 100 dzieł, wśród których znajdują się utwory orkiestrowe, kameralne, solowe, wokalno-instrumentalne, chóralne oraz sceniczne. Jego kompozycje były wykonywane na festiwalach krajowych i zagranicznych, a także zostały utrwalone w nagraniach Polskiego Radia i na płycie CD.

Więcej informacji na stroniehttp://www.ptm.info.pl/


Międzynarodowa konferencja poświęcona Mieczysławowi Wajnbergowi w 100. rocznicę śmierci odbędzie się w dniach 7–10 listopada 2019 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Wydarzenie organizuje Katedra Skrzypiec i Altówki. Program przedsięwzięcia obejmuje sesję naukową oraz koncerty z udziałem znakomitych muzykologów i wykonawców.

Udział w sesji naukowej wezmą m. in. dr Beata Bolesławska (Polska Akademia Nauk), dr Maria Sławek (Akademia Muzyczna w Krakowie), red. Dorota Szwarcman. Prelegenci omówią relacje między muzyką a władzą, twórczość kompozytorów działających na emigracji oraz zaprezentują nowe badania poświęcone muzykom polskim pochodzenia żydowskiego.

Dzieła Mieczysława Wajnberga, Andrzeja Panufnika, Ryszarda Sielickiego i Grażyny Bacewicz zaprezentują podczas trzech koncertów światowej sławy wykonawcy: Linus Roth, Wajnberg Trio (Krzeszowiec / Dobrowolski / Sałajczyk), Maria Sławek, Monika Gardoń-Preinl, Mieczysław Szlezer, Aleksandra Kuls. Linus Roth, który pełni funkcje profesora skrzypiec w „Leopold-Mozart-Zentrum” na Uniwersytecie w Augsburgu, dyrektora artystycznego X Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Leopolda Mozarta i dyrektora artystycznego międzynarodowego festiwalu „Ibiza Concerts”, w 2015 roku założył Międzynarodowe Towarzystwo Mieczysława Wajnberga. 8 listopada profesor poprowadzi wykład w języku angielskim.

Szczegółowy program wydarzeń znajduje się na stronie Akademii: https://www.amuz.krakow.pl/event/mieczyslaw-weinberg-tworca-wobec-historii-tozsamosc-interpretacje-konteksty-konferencja-naukowa-w-100-rocznice-urodzin/ 


W dniach 7–21 listopada 2019 roku w Warszawie odbędzie się piąta edycja Festiwalu Kwadrofonik.

Światło i dźwięk – to dwie siły natury oddziałujące na nasze zmysły. W pojemnym i tolerancyjnym uniwersum sztuki światło i dźwięk mają prawo się spotkać. I właśnie patrzenie, widzenie, dostrzeganie, cieniowanie, interpretowanie światła, jego znaczenia i barw – zarówno przez przez reżyserów, kompozytorów, czy zaproszonych muzyków – będzie tematem tegorocznej odsłony Festiwalu Kwadrofonik: czarno-biały, niemy film Bustera Keatona okraszony arcybarwnymi, nietypowymi brzmieniami instrumentów perkusyjnych w muzyce autorstwa duetu Pękala/Kordylasińska/Pękala, dwa czarne fortepiany z których pianiści Lutosławski Piano Duo wydobędą wszystkie odcienie arcydzieł francuskiego impresjonizmu – od bieli do czerni, czy piosenki niewidomego pieśniarza Moondog’a w kameralnej odsłonie Natalii Przybysz, Raphaela Rogińskiego i słoweńskiego tria Širom – to propozycje kolejnej edycji Festiwalu.

21 listopada w Muzeum Historii Żydów Polskich będzie miała swoją warszawską premierę kompozycja na instrumenty klawiszowe i perkusję autorstwa członków zespołu Kwadrofonik Urlicht – czyli praświatło. Nowy projekt jest muzyczną interpretacją zjawiska światła: nie tylko, jako siły fizycznej, ale też czystej energii, która istniała od samego początku bytu wszechświata. Kwadrofonik w projekcie Urlicht tworzy formę wariacji opartych na chorale i jego kontrapunkcie, które wybrzmiewają oddzielnie lub wchodzą ze sobą w dialog.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.kwadrofonik.pl 


W piątek 8 listopada 2019 o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu prawykonany zostanie Koncert fortepianowy "Witraż czasu" prof. Janusza Stalmierskiego, Rektora Akademii Muzycznej Im. I. J. Paderewskiego. W utworze skomponowanym dla uczczenia jubileuszu 100-lecia poznańskiej uczelni jako solistka wystąpi prof. Joanna Marcinkowska.

Tak jak wpadające przez witraż słońce czyni mroczne wnętrze pełnym barw, tak osobowości wybitnych absolwentów i pedagogów nadają charakter i blask ich Alma Mater. Od Filharmonii Poznańskiej i artystów związanych z poznańską Akademią Muzyczną uczelnia na swoje setne urodziny otrzyma wyjątkowy, koncertowy prezent.

Muzycy Filharmonii Poznańskiej pod batutą dra Jakuba Chrenowicza dokonają prawykonania Koncertu fortepianowego „Witraż czasu" prof. Janusza Stalmierskiego, skomponowanego specjalnie na tę okazję. W programie znajdą się także kompozycje Franza Xavera Scharwenki – Uwertura do opery Mataswintha, Romana Palestra – Tańce weselne z baletu Pieśń o ziemi, Aleksandra Tansmana  – III Symfonia koncertująca na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę.

Wśród wykonawców: Joanna Marcinkowska – fortepian, Marcin Suszycki – skrzypce, Dominik Dębski – altówka, Józef Czarnecki – wiolonczela, Michał Francuz – fortepian, Jakub Chrenowicz – dyrygent, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Mikołaj Rykowski – wprowadzenie słowne do koncertu.

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stroniehttps://amuz.edu.pl/