Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina prof. dr hab. Klaudiusz Baran zaprasza na spotkanie 3 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 (ul. Okólnik 2, Sala im. K. Szymanowskiego), które poświęcone będzie publikacji Andrew Shentona Arvo Pärt. Słyszalne światło.

Jest to pierwsza w Polsce monografia poświęcona twórczości Arvo Pärta (ur. 1935). Ten światowej sławy estoński kompozytor zyskał uznanie nie tylko muzykologów i melomanów, lecz także twórców szeroko rozumianej kultury masowej i jej odbiorców. Status ikony oraz popularność zawdzięcza geniuszowi i cechom charakteru, przede wszystkim skromności i życzliwości.

Publikacja, wydana nakładem wydawnictwa Chopin University Press, ukazuje się zaledwie rok po nadaniu kompozytorowi tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (26 listopada 2018) i rok po premierze wersji anglojęzycznej. Uroczystą prezentację uświetni występ Chopin University Modern Ensemble pod dyrekcją Ignacego Zalewskiego. Artyści wykonają utwory Arvo Pärta oraz Aleksandra Kościowa.

Wstęp na to wydarzenie jest wolny!


1 grudnia 2019 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego o godz. 19:00 będzie miał miejsce Koncert Finałowy cyklu „Jesień w Lusławicach”.

„Jesień w Lusławicach” to wyjątkowe wydarzenie muzyczne charakteryzujące się przede wszystkim bogactwem różnorodności stylistycznej prezentowanego repertuaru, a także udziałem znakomitych gwiazd krajowej jak i zagranicznej sceny muzycznej.

Ludwig van Beethoven i muzyka współczesna. Czy takie połączenie różnych od siebie stylów i odmiennej, bo odległej w czasie estetyki twórczej w ogóle jest możliwe? Przekonamy się o tym już niebawem. Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty wykona dwa monumentalne dzieła wiedeńskiego klasyka: Uwerturę „Coriolan” op. 62 oraz III Symfonię Es-dur op. 55, zwaną „Eroicą”. W kontekście Beethovenowskiej ponadczasowej muzyki zabrzmi Koncert na dwa flety Janusza Bieleckiego, w interpretacji flecistów Agaty Kielar-Długosz i Łukasza Długosza, którym także towarzyszyć będą młodzi symfonicy krakowskiej Akademii Muzycznej.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 


3 i 4 grudnia 2019 roku w murach Akademii Muzycznej I. J. Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się VIII Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa „Neofonia”. Wydarzeniu towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Podczas dwudniowych obrad tegorocznej edycji uczestnicy naświetlą (nomen-omen!) zagadnienie światła w muzyce jako idei, jako materiału twórczego, jako instrumentu, czy też jako symbolu i alegorii. Wydarzenie jest doskonałą okazją do wymiany spostrzeżeń i doświadczeń młodych badaczy z różnych polskich ośrodków akademickich. Obrady rozpocznie wykład dra Michała Janochy (Studio Muzyki Elektroakustycznej SMEAMuz Poznań), który opowie o świetle i dźwięku w spektaklu multimedialnym Słyszę, że patrzysz. Panel I poświęcony będzie zmysłom i percepcji poruszając zagadnienia wpływu wzroku na słuch i zjawisko chromestezji. Podczas II Panelu uczestnicy rozważać będą m.in. obecność światła w muzyce sakralnej. Tradycyjnie pierwszego dnia konferencji w Auli Nova młodzi kompozytorzy polskich uczelni muzycznych zaprezentują swoje utwory podczas Międzyuczelnianego Koncertu Kompozytorskiego.

Drugi dzień obrad wypełnią warsztaty z Ryszardem Lubienieckim, kompozytorem, improwizatorem i akordeonistą. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z możliwościami, jakie współczesnym kompozytorom dają techniki amplifikacji i samplowania instrumentów.

Organizatorem konferencji jest Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki AM w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program konferencji – na stronach www.amuz.edu.pl oraz www.facebook.com/kanamp2012 


Czwartkowy koncertowy wieczór z Chórem Filharmonii Częstochowskiej 5 grudnia 2019 roku o godz. 19:00 został przez wykonawców zatytułowany „Świąteczne preludium”.

Czas płynie bardzo szybko. Nie zauważamy, kiedy mija dzień za dniem, a tu już prawie koniec kolejnego roku. Ale wraz z końcem roku przybywają na ratunek magiczne i pełne radości Święta Bożego Narodzenia – czas spokoju i oddechu od codzienności. „Świąteczne Preludium” w ramach cyklu Czwartkowych Wieczorów z Chórem Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum to wyjątkowa i bardzo szeroka podróż przez bożonarodzeniowe melodie.

W programie tego grudniowego koncertu publiczność usłyszy bowiem zarówno kompozycje Gustava Holsta, Charlesa Wooda, Edwarda Pałłasza, ale również latynoskie kolędy i doskonałe aranżacje świątecznych hitów wprost z rozgłośni radiowych. Bo Święta to czas wielu odcieni radości, dlatego muzyką, tak zróżnicowaną chór Collegium Cantorum wprowadzi słuchaczy w okres świątecznego szczęścia i spokoju ducha. Koncert poprowadzi dyrygent Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum Janusz Siadlak.

Małgorzata Siadlak

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1381-Swiateczne-preludium 


W ramach cyklu wystąpień mistrzowskich realizowanych przez warszawski klub MÓZG we współpracy z Domem Zabawy i Kultury DZiK 5 grudnia 2019 roku o godz. 20:00 wystąpią Axel Dörner i Michał Górczyński (DZiK, ul. Belwederska 44).

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Po raz pierwszy na scenie będą tym razem improwizować Axel Dörner i Michał Górczyński.

Niemiecki trębacz i pianista Axel Dörner studiował w Konserwatorium w Arnhem (Holandia) i w Musikhochschule w Kolonii. Jest jednym z najbardziej wyjątkowych głosów wolnej improwizacji. Wykształcił zupełnie odmienny język wyrazu na trąbce. Obecnie jego dyskografia obejmuje ponad 150 albumów długogrających. Od 2000 roku koncertuje na wszystkich pięciu kontynentach, współpracując ze znanymi artystami.

Klarnecista, kompozytor i pedagog Michał Górczyński jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Komponuje utwory na różne składy instrumentalne, muzykę do teatru (około 25 spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych), zajmuje się improwizacją. Od 2002 roku współtworzy zespół Kwartludium, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Od 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu basowego, inspirując się beatboxem i współpracując z jednym z najlepszych polskich beatboxerów „Tik Takiem” Patrykiem Matelą. Jest twórcą pojęcia „edukacja komponowana”. Jest stypendystą UMS Warszawy oraz MKiDN w ramach programu tworzenia alternatywnych podręczników edukacyjnych.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 


Koncert 6 grudnia 2019 roku, wieńczący 7. Międzynarodowe Dni H.M. Góreckiego, wypełniony będzie muzyką piękną i działającą na wyobraźnię poprzez barwne obrazy.

Za pulpitem dyrygenckim stanie Massimiliano Caldi, zwycięzca VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga. Poprowadzi on Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, która wystąpi wraz z Raffaele Trevisanim, znakomitym flecistą o niezwykłej wrażliwości i licznych sukcesach na polu międzynarodowym. Włoscy artyści zabiorą Melomanów w muzyczną podróż pełną doznań przez pejzaże stepów i obrazy rodem z filmu.

Wieczór otworzy pierwszy w polskiej literaturze muzycznej poemat symfoniczny – Step op. 66 Zygmunta Noskowskiego, który to Massimiliano Caldi szczególnie ceni i nazywa swoim ulubionym. Można być więc pewnym, że prowadząc filharmoników śląskich, włoży w to całe swe serce i wrażliwość. Nie mniej przejmujący będzie drugi punkt programu – Concerto-cantata op. 65 na flet i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego, w którym wybitny solista będzie miał okazję pokazać cały wachlarz swych umiejętności, swą wirtuozerię oraz liryczną duszę. Koncert zwieńczy Suita La Strada Nina Roty, łącząca tematy z filmu Federica Felliniego o tym samym tytule. Będzie to idealna propozycja… na Mikołajki!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 


110. urodziny i 50. rocznicę śmierci Grażyny Bacewicz w Filharmonii Narodowej zaakcentują trzy koncerty, podczas których usłyszymy wybrane utwory na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry. Pierwszy z nich odbędzie się 6 grudnia 2019 roku o godz. 19:30.

Serię otworzy wyjątkowe wydarzenie, czyli światowa premiera VI Koncertu skrzypcowego. Bacewicz dość krytycznie podchodziła do swoich kompozycji (nierzadko ze zbytnią przesadą), do tego stopnia, że utwór ten postanowiła schować do szuflady i nie dopuścić do wykonania i publikacji gotowej partytury. O tajemniczej kompozycji nie wiemy więcej ponad to, że część materiału muzycznego autorka wykorzystała w powstałym jedenaście lat później Koncercie altówkowym. Możemy zatem przypuszczać, że Grażynie Bacewicz żal było spisać VI Koncert na straty. Z inicjatywy Maestro Andrzeja Boreyki podczas grudniowych koncertów, spoczywająca w archiwach Biblioteki Narodowej partytura ożyje po pięćdziesięciu latach.

Najobszerniejszy ze skomponowanych dotychczas poematów symfonicznych Straussa – Życie bohatera – niewątpliwie przyniósł kompozytorowi powodzenie, ale zanim z perspektywy czasu zauważono jak ważne miejsce zajmuje w jego dorobku, dotknęła Straussa fala surowej krytyki. Uważano bowiem, że poemat jest za długi, jego autobiograficzny podtekst nie do końca dociera do odbiorcy, a przede wszystkim, że jego muzyka jest zbyt udziwniona, nie wspominając o niebotycznych trudnościach, jakie stawia przed zespołem wykonawców. Obecnie Ein Heldenleben to popisowy numer orkiestr symfonicznych i jeden z najbardziej wyczekiwanych przez publiczność utworów w programach koncertów. Po raz pierwszy zabrzmiał z naszej estrady pod batutą autora w grudniu 1903 roku, a do repertuaru Orkiestry Filharmonii Narodowej powraca po niemal ćwierć wieku nieobecności.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny184 


Grażyna Bacewicz to bohaterka roku 2019, właśnie teraz przypada bowiem 110. rocznica jej urodzin oraz 50. rocznica śmierci. 6 grudnia 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera odbędzie się koncert dedykowany jej pamięci.

Ludomir Różycki i Grażyna Bacewicz to polscy twórcy dwudziestowieczni (wciąż trochę za mało znani), ich języki kompozytorskie są jednak dość odległe od siebie. Czajkowskiego trudno posądzić o bycie niepopularnym – ale ilu melomanów zna i potrafi zanucić jego I Symfonię? Zestawienie niespotykanych utworów otworzy tego wieczoru scherzo symfoniczne Stańczyk op. 1 Różyckiego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego, inspirowane rzecz jasna słynnym obrazem Jana Matejki. I utwór ten nieco obraz przypomina – jest plastyczny, wyrazisty i barwny, wywołujący wielkie emocje.

Dokładnie siedemdziesiąt lat temu powstał Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz; a że pełna fajerwerków kompozycja czerpiąca garściami z polskiego folkloru (uważni wysłyszą między innymi pieśni Pije Kuba czy Oj chmielu, chmielu) to prawdziwe arcydzieło, które zaprezentuje tego wieczoru opolskiej publiczności znakomity pianista Piotr Sałajczyk. W drugiej części zabrzmi rzadko wykonywana, a tytułem nawiązująca do grudniowej aury I Symfonia, praca dwudziestoośmioletniego Piotra Ilicza. Warto zapoznać się z tą początkową fazą twórczości rosyjskiego mistrza, by móc tym bardziej docenić kunszt, który osiągnął w swoich późniejszych dziełach.

Katarzyna Wybraniec

Szczegółowe informacje – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-p-salajczyk-m-wroniszewski/ 


6 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Nadbałtyckim Centrum Kultury (gdański Ratusz Staromiejski) będzie miał miejsce benefis niezwykłego człowieka – akordeonisty i kompozytora Krzysztofa Olczaka, od 40 lat aktywnie zajmującego się twórczością muzyczną oraz animacją kultury.

Krzysztof Olczak studiował grę na akordeonie w warszawskiej Akademii Muzycznej. Po rozpoczęciu pracy dydaktycznej w Akademii Muzycznej w Gdańsku podjął studia kompozytorskie u Eugeniusza Głowskiego. Został laureatem Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Auckland (Nowa Zelandia) oraz konkursów kompozytorskich: im. J. Sztwiertni w Cieszynie, Premio Citta di Castelfidardo (Włochy), Konkursu Kompozycji Akordeonowych w Rzeszowie. Wychował plejadę znakomitych artystów. Do Jego wychowanków należą m.in. akordeoniści Mirosław Tybora, Paweł Zagańczyk, Cezary Paciorek, Paweł Nowak, Szymon Jabłoński oraz kompozytorzy: Agnieszka Stulgińska, Agata Krawczyk, Kamil Cieślik czy Piotr Jędrzejczyk.

Występuje jako akordeonista w kraju i za granicą. Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji. Obecnie Prof. dr hab. Krzysztof Olczak jest Kierownikiem Katedry Kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Podczas koncertu usłyszymy utwory kompozytora w znakomitym wykonaniu gdańskich muzyków.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Marta Korga-Bistram

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/4455/benefis-krzysztofa-olczaka 


6 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina będzie miał miejsce koncert symfoniczny pamięci Grażyny Bacewicz.

W roku 2019 nazwisko Grażyny Bacewicz szczególnie często pojawiało się w programach koncertowych, a to za sprawą dwóch rocznic: 110. rocznicy urodzin i 50-lecia śmierci kompozytorki. Poświęcony jej będzie też koncert w najbliższy piątek. Muzyka na smyczki, trąbki i perkusję, która znajdzie się w programie, jest zapowiedzią nowego etapu w twórczości kompozytorki, kojarzonej w znacznym stopniu z nurtem neoklasycznym. Tymczasem Muzyka... świadczy o zainteresowaniach sonorystycznych – związanych z poszukiwaniem nowych jakości brzmieniowych.

Udział trąbki w tym utworze zdeterminował wybór innych pozycji repertuarowych. Usłyszymy dwa koncerty na dwie trąbki: barokowego mistrza Antonia Vivaldiego oraz współczesnego kompozytora australijskiego Brendana Collinsa. W programie znajdzie się też klasyczne Mozartowskie divertimento oraz I Symfonia „Klasyczna” Siergieja Prokofiewa z 1916 roku – bodaj najbardziej znany utwór reprezentujący styl neoklasyczny. Koncert poprowadzi Agnieszka Nagórka, zajmująca się zarówno dyrygenturą symfoniczną, jak i operową.

Przed koncertem, o godz. 18.15, Filharmonia zaprasza na spotkanie, podczas którego o muzyce i artystach opowie Małgorzata Janicka-Słysz.

Sylwia Lewicka

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-pamieci-grazyny-bacewicz 


6 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu odbędzie się światowa premiera opery-misterium Anhelli Dariusza Przybylskiego – utworu napisanego na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Dzieło młodego kompozytora na podstawie poematu Juliusza Słowackiego inscenizuje łotewska reżyserka Margo Zālīte, kierownictwo muzyczne objął Grzegorz Wierus, scenografię tworzy Dorota Karolczak. W rolach głównych wystąpią czołowi śpiewacy polscy: Joanna Freszel, Jan Jakub Monowid i Jaromir Trafankowski.

Anhelli jest poetycką wędrówką po śnieżnym piekle, krainie, która przemienia ludzi w złych i szkodliwych. Krainie równie strasznej, co pięknej. Przewodnikiem Anhellego – człowieka-anioła – jest Szaman, posiadający wiedzę praojców. Naszym przewodnikiem będzie polsko-łotewski duet artystyczny: Dariusz Przybylski i Margo Zālīte. On komponuje muzykę pełną ekspresji, nasyconą emocjami, niekiedy delikatną i subtelną, kiedy indziej wybuchającą nagłą eksplozją dźwięków. Ona myśli obrazem, tworzy na scenie kompozycje paralelne do muzyki i przełamuje je, kiedy widz poczuje się bezpiecznie. Razem budują współczesny teatr operowy bliski romantycznej wizyjności. Konwencja spektaklu zakłada, że publiczność ubrana będzie na biało i zajmie miejsca na scenie.

O godz. 18.00 na II balkonie będzie miało miejsce spotkanie przedpremierowe z twórcami opery Anhelli – kompozytorem Dariuszem Przybylskim i reżyserką Margo Zālīte, które poprowadzi dr Marcin Bogucki.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://opera.poznan.pl/pl/anhelli 


Choć niekiedy nadużywa się określeń typu „ikona polskiego jazzu”, to w przypadku Krzysztofa Herdzina jest ono ze wszech miar zasadne i zasłużone. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wystąpi pod jego batutą w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego 7 grudnia 2019 o godz. 19.00.

Genialny artysta – pianista, kameralista, dyrygent, kompozytor, aranżer, lider zespołów, producent, wykładowca akademicki – należy do ścisłego grona najświetniejszych muzyków swojego pokolenia i mimo że na ogół kojarzy się go ze sceną jazzową, jest równie aktywny w obszarze muzyki klasycznej (jako świetnie wykształcony absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, m.in. w klasie znakomitej K. Popowej-Zydroń) oraz popu. Jest pierwszym polskim kompozytorem, który nagrał dla londyńskiej wytwórni DECCA monograficzną płytę Suite On Polish Themes z jedną z najsłynniejszych orkiestr świata – Academy of St. Martin in the Fields.

Wybrane kompozycje, między innymi z tego arcyciekawego albumu, znajdą się w programie grudniowego koncertu pod batutą samego twórcy i z udziałem świetnych solistów: Katarzyny Budnik (altówka) oraz Pawła Gusnara (saksofon). Program podkreśli aktywność Herdzina jako uznanego kompozytora, którego utwory różnych form i gatunków (między innymi zamawiane przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Instytut Muzyki i Tańca) rozbrzmiewały podczas prestiżowych festiwali oraz w najlepszych polskich i zagranicznych salach koncertowych. Sam autor tak komentował swe londyńskie nagranie: „Kompozycje zawarte na płycie Suita na tematy polskie określiłbym stylem impresjonistyczno-neoklasycznym, mocno związanym z polskim folklorem. To współczesna muzyka z rozszerzoną tonalnością, inspirowana zarówno moimi polskimi mistrzami: Karolem Szymanowskim, Grażyną Bacewicz, Tadeuszem Bairdem, Wojciechem Kilarem, jak i Szostakowiczem, Prokofiewem czy francuską grupą Les Six”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 


Z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w dniach 7–9 grudnia 2019 roku odbędą się trzy koncertowe wieczory z udziałem światowej sławy muzyków.

7 grudnia flecistka Ania Karpowicz, pianista Marek Bracha oraz Hashtag Strings wykonają program złożony z wczesnych kompozycji Mieczysława Wajnberga. Finałem wieczoru będzie Koncert podwójny na flet, fortepian i orkiestrę smyczkową – nowy utwór młodego warszawskiego kompozytora Mikołaja Majkusiaka, inspirowany XXI Symfonią „Kadisz” Wajnberga. Tego wieczoru premierę będzie miała również płyta winylowa WarszeMuzik vol.1 wydana nakładem Requiem Records, zawierająca utwory Mieczysława Wajnberga szczególnie związane z Warszawą.

8 grudnia odbędzie się spotkanie z brytyjskim muzykologiem dr Danielem Elphickiem, którego książka Music behind the Iron Curtain: Weinberg and his Polish Contemporaries ukazała się jesienią nakładem Cambridge University Press. Po wykładzie w holu głównym Muzeum POLIN duet Mark Glanville (bas-baryton) oraz Marc Verter (fortepian) zaprezentują pieśni Wajnberga skomponowane do słów Tuwima i Pereca.

9 grudnia, podczas koncertu finałowego w ramach cyklu „Wajnberg@100” wystąpi ambasador twórczości polsko-żydowskiego kompozytora – Gidon Kremer. Wybitny łotewski skrzypek i dyrygent na scenie Muzeum POLIN zaprezentuje polską premierę Chronicle of Current Events (Kronika wydarzeń bieżących). Muzyce Wajnberga towarzyszyć będzie projekcja wideo. Obok Kremera wystąpią orkiestra Kremerata Baltica oraz soliści: Eszter Zemlenyi (sopran) oraz Georgijs Osokins (fortepian).

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/pl/aktualnosci/2019/11/06/100-rocznica-urodzin-mieczyslawa-wajnberga 


Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza 8 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 na koncert „Hej, kolęda” w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Orkiestra pod batutą Agnieszki Duczmal wykona utwory Mikołaja Góreckiego, Karola Lipińskiego i Macieja Małeckiego. Solistami będą: jeden z najsłynniejszych polskich skrzypków, Konstanty Andrzej Kulka, oraz zwycięzca Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków 2016, saksofonista Łukasz Dyczko. Całość koncertu dopełni Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza pod dyrekcją Krzysztofa Szydzisza.

W programie koncertu znalazły się utwory polskich twórców: Concerto-Notturno (wersja na saksofon i orkiestrę smyczkową) Mikołaja Góreckiego, Rondeau de concert op. 18 i Wariacje na tematy z opery „Kopciuszek” Gioacchina Rossiniego op. 11 Karola Lipińskiego oraz Cicha Noc – Koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową Macieja Małeckiego. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie www.amadeus.pl 


Światowej sławy artyści, recitale, kameralistyka, przekrojowy repertuar i inspirujące interpretacje – to wszystko znajdziecie w cyklu koncertów NOSPR „Po mistrzowsku”. Przed nami kolejny wieczór z mistrzami: 8 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w podróż po różnych muzycznych stylach zabiorą nas Maciej Frąckiewicz, Lukasz Kuropaczewski i Marek Bracha.

Gwiazdą wieczoru będzie laureat m.in. Paszportu Polityki oraz wielu międzynarodowych nagród, znakomity akordeonista Maciej Frąckiewicz. Niewielu jest na polskiej scenie artystów, którzy równie aktywnie współpracują z kompozytorami i inspirują powstawanie nowych utworów. Maciej Frąckiewicz przyczynił się do napisania i prawykonania blisko 100 nowych kompozycji. Podczas recitalu w NOSPR premierę będzie miało kolejne, dedykowane mu dzieło – Quasi una Sonata na gitarę i akordeon Krzysztofa Meyera, które wykona wspólnie z cenionym gitarzystą, Łukaszem Kuropaczewskim. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Ponadto, w programie znajdziemy pełen przegląd sonat akordeonowych, od tych pisanych w XIX wieku na koncertynę (prototyp bandoneonu) po wyszukane, współczesne dzieła, eksplorujące nowe możliwości techniczne instrumentu, w tym Sonatę da chiesa na akordeon solo op. 72 Dariusza Przybylskiego.

Szymon Maliszewski

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 


W dniach 8–14 grudnia 2019 roku w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi odbędzie się druga edycja Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz.

Konkurs, organizowany przez Katedrę Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi stanowić będzie ostatnią część obchodów 110. rocznicy urodzin i 50. rocznicy śmierci Grażyny Bacewicz, zebranych pod wspólnym hasłem II Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Grażyny Bacewicz. Tegoroczna edycja Konkursu, dedykowana jest skrzypkom wszystkich narodowości i nie obowiązuje w niej limit wieku.

Twórczość skrzypcowa stanowiła główny nurt działalności kompozytorskiej Grażyny Bacewicz. W bieżącej odsłonie organizatorzy zakładają obowiązkowe wykonanie dwóch pozycji z dorobku Grażyny Bacewicz, przy czym Kaprys Polski jest obowiązkową pozycją dla uczestników II etapu. W związku z tym, obok nagród głównych, jury konkursu przyzna specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie kompozycji Grażyny Bacewicz.

Koncert Inaugurujący II Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz będzie miał miejsce 8 grudnia o godz. 18.00 w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Program koncertu wypełni symfoniczna muzyka najsłynniejszych polskich kompozytorów XIX i XX stulecia. Orkiestrę Symfoniczną łódzkiej Akademii Muzycznej poprowadzi Jerzy Salwarowski – wybitny dyrygent, obchodzący w tym roku jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Młodzi muzycy wykonają słynną uwerturę koncertową Bajka Stanisława Moniuszki oraz poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza i VII Koncert skrzypcowy patronki konkursu. Solistyczną partię wykona laureatka I nagrody 1. edycji Konkursu, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, skrzypaczka Sławomira Wilga.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/ 


9 grudnia 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.

„Atma” to miejsce szczególne, ukochany dom Karola Szymanowskiego. Dziś muzeum znajdujące się w willi tętni życiem. Godnie upamiętnia Mistrza wypełniając jego misję rozwoju polskiej kultury. Również NOSPR ma w tym swój udział.

Decyzją Jury zdobywcą Grand Prix tegorocznej, IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych został Paweł Wojciechowski, 16-letni pianista z Warszawy. Jest on uczniem Joanny Ławrynowicz prowadzącej klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Zwycięzca Konkursu może nie tylko cieszyć się nagrodami finansowymi (5 000 zł oraz nagroda firmy Schimmel Pianos – również 5 000 zł), ale przede wszystkim uhonorowany jest możliwością wystąpienia jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w jej siedzibie, w Katowicach. Pozostali finaliści również otrzymali Nagrodę Dyrektora NOSPRu Ewy Bogusz-Moore – wszyscy wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach koncertów kameralnych.

Podczas najbliższego koncertu Szymon Drabiński, Wilhelm Pilch i Milena Pioruńska zaprezentują się w przekrojowym repertuarze. Usłyszymy m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Romana Ryterbanda.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 


Najlepsze zespoły specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej – Hashtag Ensemble i Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble – wezmą udział w 29. edycja festiwalu „Portrety kompozytorów”, który odbędzie się w dniach 10–11 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury (ul. Elektoralna 12, Warszawa).

Portrety kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Corocznie podczas tego festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów. Program jest tak ułożony, aby słuchacze mogli poznać utwory charakterystyczne dla twórczości danego twórcy. Podczas najbliższych koncertów poznamy twórczość Marcela Chyrzyńskiego i Eunha Changa.

Prezes Oddziału ZKP w Krakowie Marcel Chyrzyński jest dyrektorem Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. W latach 1994-98 stworzył cykl kompozycji Quasi Kwazi I, II i III na klarnet solo, który miał swoje wykonania w Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoszech, Korei Płd., Australii i USA oraz był emitowany w programie Andrew Forda The ABC Music Show przez Australijskie Radio. Prawykonanie zaś kompozycji Death in Venice, inspirowanej filmem Śmierć w Wenecji Luchina Viscontiego odbyła się podczas koncertu monograficznego Chyrzyńskiego w Los Angeles (2017). Kolejny cykl utworów Chyrzyńskiego Reflection jest wyrazem przemyśleń związanych z przemijalnością i kruchością egzystencji. Reflection No. 1 powstał na zamówienie kwartetu Amar Corde i wszedł na stałe do repertuaru tego zespołu. Natomiast Reflection No. 7 został zamówiony przez Chang-min Parka – dyrektora artystycznego Ensemble SoriYuhi i prawykonany w Daegu Concert House. Na grudniowym koncercie odbędzie się premiera polska.

Muzykę kompozytora pochodzącego z Korei Płd. usłyszymy 11 grudnia. Eunho Chang jest absolwentem Keimyung University i UMFC, gdzie uzyskał także stopień doktora sztuki muzycznej pod kierunkiem prof. Marcina Błażewicza. W cyklu utworów Sanjo na instrumenty solowe lub głos kompozytor prezentuje własne widzenie tradycyjnej muzyki koreańskiej używając współczesnych środków kompozytorskich oraz instrumentów zachodnich, które imitować mają instrumenty koreańskie za sprawą użycia odpowiednich technik wykonawczych. Na jednym z tych instrumentów – saenghwang – zagra tego wieczoru sam Eunho Chang. Usłyszymy również Nokturn Liryczny na tradycyjny chiński flet bambusowy o nazwie dizi. W finale koncertu odbędzie się prawykonanie jego utworu Prism (Pryzmat), który opiera się na odzwierciedleniu różnych barw dźwięków wychodzących z „pryzmatu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Koncert „Wizje – Inspiracje – Nawiązania” z okazji 20-lecia Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego i roku Grażyny Bacewicz odbędzie się 10 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w Sali kameralnej Filharmonii Zielonogórskiej (Plac Powstańców Wielkopolskich 10).

Planowany koncert jest owocem współpracy Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Koncert poświęcony jest twórczości współczesnych kompozytorów, reprezentujących Zieloną Górę i Poznań. Autorzy kompozycji są wykładowcami tych uczelni.

Program koncertu obejmuje utwory kameralne, zarówno autorstwa Grażyny Bacewicz, jak i powstałe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat kompozycje współczesnych kompozytorów, w tym aż trzy prawykonania: Ewa Fabiańska-Jelińska BallaDo-BallaRe na flet i fortepian (2019), Katarzyna Kwiecień-Długosz W sidłach (BACG) na czterech wykonawców (2019) i Juliusz Karcz Quartetto danzante na flet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2019). Program zostanie zaprezentowany dwukrotnie: w Zielonej Górze (10.12.2019) i w Poznaniu (15.01.2020). Kompozycje zaprezentuje zespół muzyki współczesnej Sepia Ensemble związany z Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Zespół wykonuje współczesny repertuar na rozmaite obsady; występował na koncertach i festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, Estonii, Niemczech, Irlandii, Luksemburgu, Austrii, Iranie i Chinach.

Koncert poprowadzi Elżbieta Samosiuk.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://www.imu.uz.zgora.pl/koncert-muzyki-kameralnej-wizje-inspiracje-nawiazania/ 


Mieczysław Weinberg, którego setną rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku, to jeden z „wielkich nieobecnych” muzyki polskiej minionego stulecia – dopiero od kilkunastu lat jego kompozycje pojawiają się coraz częściej w programach koncertów na całym świecie. Zabrzmią m. in. podczas koncertu z udziałem wybitnego Gidona Kremera w Filharmonii Narodowej 10 grudnia 2019 roku o godz. 19.00.

I Sonata na skrzypce solo op. 82 Wajnberga powstała w roku 1964 dla skrzypka Michaiła Fichtenholza. Pięcioczęściowe dzieło łączy elementy tradycji barokowej, klasycznej i romantycznej. VI Sonata na skrzypce i fortepian op. 136 bis powstała w 1982 roku, jednak kompozytor nie włączył jej do oficjalnego katalogu swych dzieł i do 2007 roku pozostawała nieznana. Opatrzona dedykacją „Pamięci mojej matki”, powstała wkrótce po tym, jak Wajnberg dowiedział się – w niemal 40 lat po fakcie! – o tragicznym losie swej rodziny, która zginęła podczas II wojny światowej w hitlerowskim obozie pracy w Trawnikach na Lubelszczyźnie. To niewątpliwie jedno z najbardziej osobistych dzieł kompozytora.

W wykonaniu tria znakomitych muzyków – Gidon Kremer, Georgijs Osokins i Giedrė Dirvanauskaitė – usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena. Chaconne z II Partity d-moll powstała prawdopodobnie w roku 1720 (lub nieco wcześniej) w Köthen. Dzieło stało się źródłem inspiracji dla licznych kompozytorów, którzy dokonywali jej aranżacji na rozmaite obsady. Najsłynniejszą jest wersja Ferruccia Busoniego, włoskiego pianisty i kompozytora przełomu XIX i XX wieku, powstała prawdopodobnie w 1892 roku. Skomponowany w latach 1803–1804 Koncert potrójny C-dur op. 56 to jedno z najbardziej nietypowych pod względem obsady dzieł Ludwiga van Beethovena. Wykonywane dziś opracowanie Koncertu potrójnego na trio fortepianowe bez towarzyszenia orkiestry stworzył w latach 1866–67 Carl Reinecke, niemiecki kompozytor, dyrygent, pianista i pedagog.

Paweł Markuszewski

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-kameralny60