Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Dzięki nazywowkinach.pl wielbiciele holenderskiego skrzypka wkroczą w rok 2019 tanecznym krokiem. Od 1 stycznia będą mogli oglądać w blisko 100 kinach najnowszy koncert André Rieu i jego Orkiestry Johanna Straussa, zarejestrowany pod koniec tego roku w Sydney.

Popularny skrzypek André Rieu powraca do kin na całym świecie, aby zaprezentować specjalny koncert karnawałowy, zarejestrowany w Sydney Town Hall – zabytkowym ratuszu tego australijskiego miasta. André mówi: „Jestem absolutnie zachwycony, że mogłem po raz pierwszy przygotować mój koncert noworoczny dla kin. Możliwość wystąpienia w historycznym ratuszu w Sydney przyprawia mnie o prawdziwy dreszczyk emocji i nie mogę się doczekać, aby podzielić się tym koncertem z kinową publicznością na całym świecie. Obiecuję: będzie dużo niespodzianek!”.

W programie wieczoru znalazły się zarówno pieśni i piosenki świąteczne, hity muzyki klasycznej i filmowej, jak i prawdziwie karnawałowe przeboje z operetek i wiedeńskie walce. Ponadto znów pojawią się ulubieni wokaliści – sopranistki i tenorzy współpracujący z André, a także mnóstwo innych gości. To spektakularny świąteczny koncert, pełen przebojów muzyki klasycznej i popularnej. Jak zwykle widzowie będą mieli okazję zajrzeć za kulisy, chłonąc atmosferę zabawy towarzyszącą temu wydarzeniu, a także zwiedzić Sydney podczas filmowej wycieczki.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisję, dostępna jest tutaj.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Początek karnawału to czas obfitych i różnorodnych wrażeń. Po sylwestrowych fajerwerkach proponujemy Państwu równie wybuchową mieszankę. 5 stycznia 2018 roku w ICE Kraków Congress Centre (ul. Marii Konopnickiej 17) o godz. 19:00 Sinfonietta Cracovia zagra w towarzystwie światowej sławy wirtuozów z Janoska Ensemble.

Klasyka noworocznych koncertów przyprawiona eklektycznym brzmieniem spod znaku gypsy jazzu rozpali nawet najzimniejszy styczniowy wieczór. Janoska Ensemble koncertuje na całym świecie, a ich nagrania usłyszeć możemy między innymi dzięki Deutsche Grammophon. Niecodzienne połączenie gypsy jazzu, klasyki oraz world music tworzy unikatowy styl, określany jako Janoska Style. Tym razem usłyszymy ich brawurowe interpretacje dzieł Straussów, Paganiniego i Mozarta.

„Jeśli ktoś chce skosztować noworocznego Wiednia – zapraszamy serdecznie do Krakowa!” – zachęca Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty Cracovii i członek orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Miasto Kraków od zawsze łączy tradycję z nowoczesnością. Noworoczny Koncert Sinfonietty Cracovii i Janoska Ensemble to muzyczne przypieczętowanie wartości od lat towarzyszących mieszkańcom i mieszkankom tego miasta.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://sinfonietta.pl/ 


Najpiękniejsze polskie kolędy zabrzmią 5 i 6 stycznia 2019 roku o godz. 19:30 w szczecińskich świątyniach: Kościele pw. św. Mikołaja Biskupa (ul. Golisza) i Kościele garnizonowym (pl. Zwycięstwa).

Na koncerty zaprasza Opera na Zamku w Szczecinie. Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 r. jest potraktowanym całościowo zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, aczkolwiek mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Chór teatru wykona tradycyjne pieśni bożonarodzeniowe w niepowtarzalnej atmosferze wybranych szczecińskich kościołów. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nada szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, podkreślając niepowtarzalny charakter każdej z kolęd.

Program koncertu urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego, z których dwie przeznaczone są na chór a cappella: Dziś z żywota Pańskiego do słów Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, Niemowlątko na słomie i Prowadź gwiazdeczko do słów Elżbiety Szeptyńskiej. Artyści Opery na Zamku śpiewem i muzyką, wykonaną pod dyrekcją Małgorzaty Bornowskiej, podkreślą radosny i nastrojowy charakter świąt Bożego Narodzenia.

Bilety będzie można kupić w kościołach przed koncertem.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/261-cicha-noc 


W 2019 roku przypada dwusetna rocznica urodzin Stanisława Moniuszki. Obchody Roku Moniuszki zainauguruje koncertowe wykonanie Halki 5 stycznia 2019 roku na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Opera zabrzmi w języku włoskim z grającą na instrumentach historycznych orkiestrą Europa Galante pod dyrekcją Fabio Biondiego. Po raz pierwszy we współczesności zabrzmi Moniuszkowskie arcydzieło w kształcie muzycznym, jaki prawdopodobnie słyszał kompozytor i publiczność jego czasów.

Fabio Biondi, legendarny włoski skrzypek i dyrygent, twórca i dyrektor artystyczny Europa Galante, stawia Moniuszkę na równi z Bellinim, Donizettim i Verdim, odkrywa nowe oblicze dzieła tak nam wszystkim bliskiego, tak bardzo i niezmiennie w Polsce popularnego, wydobywając całą urodę, finezję i błyskotliwość muzyki ojca polskiej opery. Wykonanie to będzie powtórzeniem sensacyjnego koncertu, który odbył się w ramach Festiwalu Chopin i jego Europa w 2018 roku. W tym samym dniu odbędzie się premiera fonograficzna zrealizowanego wówczas nagrania Halki.

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2018-2019/inauguracja-roku-moniuszki-halka/termin/2019-01-05_19-00/ 


W dniach 5 i 6 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 odbędą się cieszące się dużą popularnością koncerty noworoczne, organizowane przez Kopalnię Soli „Wieliczka” oraz Operę Krakowską.

Koncerty odbywają się w jednej z najpiękniejszych przestrzeni wielickiej Kopalni – usytuowanej 125 metrów pod ziemią komorze „Warszawa”. Wieczory te co roku gromadzą publiczność zarówno z Krakowa, jak i gości z całej Polski i z zagranicy. W tym roku będą oni podziwiać sztukę wykonawczą Katarzyny Oleś-Blacha, Iwony Sochy, Moniki Korybalskiej, Krzysztofa Kozarka, Adama Sobierajskiego oraz Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.

W programie znajdą się fragmenty ze znanych i lubianych przez publiczność operetek, takich jak Loteria na mężów K. Szymanowskiego, Ptasznik z Tyrolu K. Zellera, Wesoła wdówka F. Lehára, Zemsta nietoperza i Baron cygański J. Straussa, Clivia N. Dostala czy Księżniczka czardasza E. Kálmána. Choć głównym motywem wieczoru będzie operetka, w drugiej części koncertu nie zabraknie włoskich przebojów, na które złożą się pieśni neapolitańskie. Zabrzmią Torna a Surriento Ernesto De Curtisa, Santa Lucia Teodoro Cottrau, Felicita C. Minellono, Lasciatemi cantare T. Cutugno i Volare D. Modugno.

Informacja o biletach – na stronie https://www.kopalnia.pl/aktualnosci/imprezy/koncerty-noworoczne-w-kopalni-soli-wieliczka-2019 


6 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miała miejsce polska premiera kompozycji Pawła Szymańskiego, która powstała na zamówienie BBC.

Muzyka polska w brytyjskim wydaniu – tak w skrócie przedstawia się program wieczoru, podczas którego wystąpi BBC Symphony Orchestra pod dyrekcją Michała Nesterowicza. Pierwsza z kompozycji, Preludium symfoniczne "Polonia” op. 76 Edwarda Elgara, napisana w 1915 roku na prośbę dyrygenta Emila Młynarskiego, stanowi w historii wyjątkowy hołd dla muzyki polskiej.

Wieczór, poza opracowaniem Elgara, wypełni też muzyka polskich twórców trzech różnych pokoleń. W wykonaniu kanadyjskiej pianistki o polskich korzeniach Janiny Fialkowskiej zabrzmi Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Paderewskiego. Kompozycja zadedykowana została wiedeńskiemu nauczycielowi kompozytora Teodorowi Leszetyckiemu. Dziełem młodego twórcy, choć uznawanym za przełomowe i zapowiadającym dalszy rozwój stylu kompozytora, jest I symfonia Witolda Lutosławskiego. Podczas koncertu zabrzmi także nowy utwór zamówiony przez BBC u jednego z najlepiej rozpoznawalnych współczesnych polskich kompozytorów Pawła Szymańskiego.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/980-BBC_Symphony_Orchestra 


8 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 w Muzeum Fryderyka Chopina odbędzie się finisaż wystawy „Paderewski Chopinowi”.

Ignacy Jan Paderewski – pianista, kompozytor i polityk, bez którego nie sposób myśleć o polskiej niepodległości. Charyzmatyczna postać, wzbudzająca emocje do dzisiaj. Jakie są jego zasługi dla Chopina, którym inspirował się całe życie, uznając jego twórczość za wzór sztuki narodowej? Wystawa „Paderewski Chopinowi" wyróżnia się w kontekście innych wydarzeń poświęconych wybitnej postaci artysty. Scenariusz ekspozycji koncentruje się bowiem na chopinowskich wątkach w jego życiu i działalności. Motywy te w szczególny sposób wybrzmiewają w Muzeum Chopina.

Niektóre spośród 40 obiektów należących do zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina i Biblioteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina są prezentowane po raz pierwszy. Wśród pamiątek znalazły się m.in. cenne autografy muzyczne jak np. rękopis słynnego Menueta G-dur, zbiór portretów pianisty, w tym obraz autorstwa Louisa Frédérica Schützenbergera, którego barwami inspirowali się projektanci wystawy oraz przedmioty osobiste: wizytówka czy walizka Paderewskiego. Na ekspozycji prezentowany jest również autograf Ballady g-moll op. 23 Fryderyka Chopina, pozyskany do kolekcji Muzeum w 2017 roku. Jedna z części wystawy poświęcona została kwestiom rejestracji wykonań Paderewskiego. W zaaranżowanej specjalnie przestrzeni można obejrzeć rolkę pianolową i Paderewskiego we fragmencie filmu Moonlight sonata z 1937 r. Dzięki zachowanym programom koncertowym poruszony został wątek występów pianisty w Europie i Stanach Zjednoczonych, za sprawą rękopisów – zakorzenienie kompozytora w estetyce romantyzmu. Wystawa ukazuje także inne oblicza Paderewskiego – mówcy, redaktora dzieł wszystkich Chopina i filantropa.

Zwieńczeniem przedsięwzięcia będzie specjalne oprowadzanie po wystawie, które poprowadzi Marta Tabakiernik, połączone z koncertem Michała Szymanowskiego. Pianista wykona kompozycje Chopina i Paderewskiego.

Wystawa realizowana jest w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc: www.bilety.nifc.pl 


Katedra Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza w dniach 9-10 stycznia 2019 roku na II Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej pt. „Klawesyn bez granic”, otwierające rok obchodów jubileuszy dwóch wielkich klawesynistek XX i XXI wieku.

W 2019 roku mija 140. rocznica urodzin i 60. śmierci Wandy Landowskiej; 80-te urodziny obchodziłaby klawesynistka Elżbieta Chojnacka. Podczas Seminarium zostaną wygłoszone referaty o twórczości wybitnych artystek i współczesnej muzyce klawesynowej. Obok wykładów zaproszonych gości (dr. hab. Roberta Stefańskiego, dr. hab. Artura Zagajewskiego, dr. hab. prof. UMFC Marcina Tadeusza Łukaszewskiego) odbędą się warsztaty wykonawcze, które poprowadzi gość specjalny wydarzenia – dr Gośka Isphording, prof. Conservatorium van Amsterdam – Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

W ramach Seminarium 9 stycznia o godz. 18.15 odbędzie się koncert, poprzedzony wykładem dr Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz. Program koncertu będzie panoramicznym przedstawieniem zjawisk w nowej muzyce klawesynowej. Utwory zabrzmią na kopii instrumentu historycznego oraz na klawesynie wzorowanym na instrumencie Pleyela, zbudowanym według pomysłu Wandy Landowskiej. Dwa typy instrumentów, różne brzmienie, różne możliwości techniczne: jeden wyrosły z pomysłu na unowocześnienie, drugi – z mistrzowskich tradycji XVIII wiecznych. W programie znalazły się utwory Artura Zagajewskiego, Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, Huga Moralesa Murguìi, Jukki Tiensuu, Marka Pasiecznego, Andrzeja Cwojdzińskiego, Maurice’a Ohany i Granta McLachlana.

Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2019/153324-koncert-z-cyklu-klawesyn-i-muzyka-dawna 


9 stycznia 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się recital laureatki III nagrody i nagrody specjalnej na I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego Maji Horvat.

Słoweńska skrzypaczka Maja Horvat w 2015 roku ukończyła Konserwatorium Muzyczno-Baletowe w Lublanie w klasie Volodji Balžalorskiego. Od października 2015 studiuje w londyńskim Royal College of Music w klasie prof. Daniela Rowlanda i prof. Leonida Kerbela. Pracowała pod kierunkiem wielu cenionych pedagogów, takich jak Ivry Gitlis, Anton Martynow, Alina Ibragimowa, Saewon Suh (Korea), Vasilij Meljnikov (Akademia Muzyczna w Lublanie), Tatiana Bałaszowa (Rosja), Igor Ozim (Mozarteum Salzburg), Wonji Kim Ozim (Mozarteum Salzburg). Jako solistka i kameralistka zdobyła szereg nagród konkursów krajowych i międzynarodowych. Koncertowała z Orkiestrą Filharmonii Słoweńskiej, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Słoweńskiej, Orkiestrą Symfoniczną Konserwatorium Muzyczno-Baletowego w Lublanie, Orkiestrą Kameralną „Mladi ljubljanski solisti” („Młodzi soliści lublańscy”), Orkiestrą Kameralną im. Mendelssohna i orkiestrami okolicznościowymi. W 2019 roku planuje odnowić współpracę z Orkiestrą Filharmonii Słoweńskiej, a pod koniec tego samego roku występować będzie z Orkiestrą Filharmoniczną Royal College of Music. Jest stypendystką tej uczelni.

Podczas recitalu w Katowicach wykona utwory Johannesa Brahmsa, Eugène Ysaÿe’a, Paula Hindemitha oraz Nockturn i Tarantellę op. 28 Karola Szymanowskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1354/sroda-modych-koncert-laureatow-i-miedzynarodowego-konkursu-muzycznego-im-karola-szymanowskiego-maja-horvat 


Druga edycja cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie już od stycznia powraca do siedziby Orkiestry. W nowym roku hasło przewodnie to „Od duetu do oktetu”. Pierwszy koncert odbędzie się 9 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskiej siedzibie orkiestry (ul. Grochowska 272).

„Kameralnie”, czyli w niezbyt dużym gronie, z przyjaciółmi, dla znajomych, a tłumacząc swobodnie włoskie określenie da camera – „w zaciszu komnaty”. Muzycy Sinfonii Varsovii już po raz drugi wystąpią w ramach cyklu koncertów kameralnych. Pierwsza odsłona Sinfonia Varsovia Kameralnie skupiona była wokół muzyki polskiej ostatnich 100 lat. Tegoroczna edycja prowadzi natomiast słuchaczy przez stopniowo rosnące zespoły, zaczynając od dwóch, a kończąc na ośmiu wykonawcach. W programach poszczególnych koncertów znajdzie się muzyka polska, klasyczne pozycje repertuaru kameralnego, ale również wiele mniej znanych kompozycji i oryginalnych aranżacji.

Cykl rozpocznie się od spotkania z trzema duetami utworzonymi z różnych połączeń klarnetu basowego, fagotu i fortepianu. W programie znajdzie się Sonata op. 168 Camille’a Saint-Saëns’a w transkrypcji na klarnet basowy i fortepian oraz Lied François Rasse’a na ten sam zestaw instrumentów, a także Sonata na fagot i wiolonczelę B-dur KV 292 Wolfganga Amadeusa Mozarta w opracowaniu na fagot i klarnet basowy i Concertino Marcela Bitscha na fagot i fortepian. Do muzyków Sinfonii Varsovii Karola Sikory (klarnet basowy) i Szymona Michalika (fagot) dołączą pianistki: Wioletta Fluda i Romana Orłowska.

Wszyscy, którzy pragną dowiedzieć się czegoś więcej o wykonywanych utworach, po koncertach będą mogli spotkać się z muzykami i porozmawiać o wysłuchanej muzyce.

Wstęp na koncerty jest wolny.

(Szymon Maliszewski)

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


11 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy odbędzie się koncert „Brazylijczyk… nie tylko w Paryżu”.

Karnawał to wyjątkowo dobry czas dla operetki, potocznie zwanej „podkasaną” muzą. Dawniej słowo „operetka” oznaczało po prostu jednoaktową operę. Dopiero sukces Orfeusza w piekle Offenbacha w Paryżu w 1858 usankcjonował ten gatunek sztuki – operetkę w dzisiejszym znaczeniu. Przyjemne, często żartobliwe tematy operetkowe chętnie podejmują najwięksi, poważni mistrzowie batuty, tak jak maestro José Maria Florêncio.

Symfonicy na wstępie pod jego dyrekcją zagrają właśnie Uwerturę do słynnego Orfeusza w piekle, następnie utwór inspirowany twórczością Offenbacha współczesnego polskiego kompozytora Macieja Małeckiego. Jego muzyka jest silnie osadzona w XX-wiecznej tradycji, a wśród opisujących ją pojęć mogą się znaleźć takie, jak neoklasycyzm, konstruktywizm, koloryzm. Program zamkną fragmenty z operetki wybitnego dyrygenta, pianisty i kompozytora amerykańskiego Leonarda Bernsteina. W 2018 świat świętował 100-lecie jego urodzin. Jego Kandyd to dzieło pogodne i refleksyjne zarazem, dowcipnie opowiada o człowieku, który idzie przez życie z ufnością dziecka, mimo że spadają na niego wszystkie tragedie świata.

W role solistów wcielą się Ewelina Osowska, która dysponuje sopranem koloraturowym i z powodzeniem wykonuje również muzykę rozrywkową, oraz tenor Jacek Laszczkowski – jeden z najbardziej interesujących śpiewaków ostatnich lat, którego repertuar „obejmuje czterysta lat historii muzyki”.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/brazylijczyk-nie-tylko-w-paryzu/ 


Narodowe Forum Muzyki Filharmonia Wrocławska zaprasza na wyjątkową muzyczną podróż do Szkocji 11 stycznia 2019 roku o godz. 19.00. W programie koncertu usłyszymy aż dwa dzieła inspirowane pięknem tego kraju, których autorami są niemieccy kompozytorzy – Max Bruch i Felix Mendelssohn Bartholdy.

Tym razem do Szkocji wyruszymy przez… Mołdawię. Stanie się tak za sprawą rozpoczynającej koncert Rapsodii na tematy mołdawskie autorstwa Mieczysława Wajnberga – odkrywanego „na nowo” kompozytora polsko-żydowskiego pochodzenia. W jego dorobku artystycznym utwór ten jawi się jako dzieło dosyć lekkie, będące urokliwym obrazem mołdawskiego i bałkańskiego folkloru. W tej niezwykle porywającej muzyce usłyszeć możemy również klezmerską nutę, która przypomina o korzeniach kompozytora. Rapsodia powstała podczas pobytu Wajnberga w Rosji i wpłynęła na poprawę pozycji kompozytora na moskiewskiej scenie muzycznej. Wśród wykonawców dzieła był m.in. Dawid Ojstrach, który swoją interpretację przedstawił publiczności podczas koncertu w Moskwie w 1953 roku.

Pośród dzieł „szkockich”, które zostaną zaprezentowane podczas tego koncertu, odnajdujemy zarówno utwór na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry, jak i sporych rozmiarów kompozycję symfoniczną. Swoją Fantazję szkocką Max Bruch napisał w 1880 roku dla legendarnego hiszpańskiego skrzypka, jakim był Pablo de Sarasate. Muzyczną pocztówkę ze Szkocji ma w swoim dorobku twórczym również Felix Mendelssohn Bartholdy. Jego III Symfonia została zainspirowana młodzieńczą podróżą do tego kraju.

Orkiestra NFM wykona utwory pod batutą Gabriela Chmury. W roli solisty wystąpi znakomity rosyjski wirtuoz Boris Belkin, wykładowca Conservatorium Maastricht.

(Agnieszka Frei)

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6540 


12 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się noworoczny koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

VI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego przeszedł do historii jako konkurs Marcina Zdunika. Wiolonczelista zdominował wówczas rywalizację, zdobywając I nagrodę, tytuł Grand Prix oraz dziewięć innych nagród. Od tamtej pory wielokrotnie gościł w renomowanych salach koncertowych świata, takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie czy Rudolfinum w Pradze. Nie unika jednak bardziej kameralnych występów, czemu da wyraz 12. stycznia, odwiedzając Salę Koncertową ZPSM. Wraz z nim i Elbląską Orkiestrą Kameralną melomani powitają 2019 rok, uczestnicząc w smyczkowej uczcie muzycznej.

W elbląskiej szkole muzycznej Marcin Zdunik wystąpi w towarzystwie Karoliny Nowotczyńskiej, na co dzień koncertmistrzyni EOK. Wspólnie zaprezentują Sinfonię Concertante KV 364 Wolfganga Amadeusa Mozarta, która stanowi szczytowe osiągnięcie austriackiego mistrza w dziedzinie koncertu skrzypcowego. Grono występujących artystów uzupełni maestro Marek Moś, szef artystyczny elbląskich kameralistów. Wykonają oni również Adagio i fugę c-moll KV 546 tegoż klasyka wiedeńskiego.

Następnie melomani będą mogli wysłuchać Fantazji na wiolonczelę i orkiestrę op. 52 Mieczysława Wajnberga, którą Marcin Zdunik nagrał z Orkiestrą Sinfonia Varsovia. Na zakończenie koncertu muzycy wykonają kompozycję łączącą żywioły Podhala z góralskim temperamentem – Orawę Wojciecha Kilara.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/nowy-rok-z-fenomenem-wiolonczeli 


W Nowy Rok dobrze jest wkroczyć przy dźwiękach muzyki – tej najlepszej, w doskonałych wykonaniach. Wszystko to zapewni koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 12 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Orkiestrą Sinfonia Iuventus zadyryguje Maestro Antoni Wit, należący do najbardziej cenionych na świecie polskich dyrygentów. W roli solistki wystąpi pochodząca z USA młoda skrzypaczka Angela Wee, która jest tryumfatorką wielu konkursów, m.in. w 2015 roku zdobyła drugą nagrodę na XII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Pablo Sarasatego (Hiszpania). Szczególnie ciekawie zapowiadają się więc jej interpretacje błyskotliwych, skrzących się brawurową wirtuozerią dzieł tego mistrza romantycznej wiolinistyki, prezentowanych tu w nader ciekawym wyborze – jego dwóch koncertowych fantazji na motywach oper Faust Gounoda i Carmen Bizeta oraz popularnych Melodii cygańskich. Gorące słońce Iberii opromieniać będzie też muzykę z baletu Trójkątny kapelusz Manuela de Falli, na motywach żartobliwej historii o złym burmistrzu (tytułowe nakrycie głowy to symbol jego urzędu) i przebiegłej młynarce, rozgrywającej się w scenerii andaluzyjskiego miasteczka.

Te trzy ostatnie kompozycje ukazują ważny nurt muzyki XIX stulecia, która wchłaniała i sublimowała elementy muzyki tradycyjnej – czasem nieświadomie, częściej jako element założonego, choć nierzadko powierzchownego ludowego sztafażu. Akcentem rodzimym będzie jedna z mniej znanych, a bardzo interesujących uwertur Moniuszki, do opery Paria.

(Piotr Maculewicz)

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie http://sinfoniaiuventus.pl/koncert-noworoczny/ 


12 stycznia 2019 roku w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego o godz. 18.00 będzie miał miejsce koncert kompozytorski prezesa Oddziału Warszawskiego ZKP Sławomira Czarneckiego z okazji jubileuszu 50-lecia pracy twórczej.

Zabrzmią kompozycje kameralne o polskim, patriotycznym wydźwięku, m. in. Fantazja wierchowa, Sonata żałobna, Mazurki na fortepian, Capriccio Zawrat, Sonata kujawska i Trio Perseidy (pamięci bohaterom poległym o wolność).

Fantazja wierchowa to kompozycja okresu „strukturalnego”, w której zestawienia rozmaitych interwałów dają interesujące efekty brzmieniowe, łącznie z brzmieniami quasi sonorystycznymi. W Sonacie żałobnej czynnik linearno-melodyczny jest głównym nośnikiem formy. Cała kompozycja wyprowadzona jest z naczelnego trzynastodźwiękowego motywu melodycznego, który rozpoczyna partia fortepianu. Punktami zwornikowymi są drobne cytaty chorałowe z gregoriańskiej Mszy Requiem. Pozostałe kompozycje reprezentują aktualny styl, który kompozytor nazywa „analogizm”. To próba łączenia wielu elementów i cech z bliższej lub dalszej przeszłości rozwoju muzyki europejskiej, przetworzone na swój oryginalny sposób. Mamy tu więc sięganie do tradycyjnej formy trzyczęściowej (Trio i Sonata kujawska), z odcinkową budową formalną na wzór odcinkowości barokowej, łączenie tradycyjnej harmonii quasi-tonalnej z akordami o charakterze strukturalnym, czy brzmieniami quasi-spektralnymi. W linii melodycznej są motywy zaczerpnięte z polskiej melodyki ludowej, ale przetworzone w konwencji minimal-music, czy przekształcone w technice repetytywnej.

Utwory zaprezentują przyjaciele kompozytora – znani polscy artyści z Warszawy, Poznania, Gdańska, Bydgoszczy: skrzypkowie Paula Preuss, Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, altowiolista Lech Bałaban, wiolonczelista Filip Syska, kontrabasista Andrzej Kaczanowski, flecistka Klaudia Grad. Partię fortepianu wykonają Larysa Miszkowska-Wiltos, Radosław Kurek, Witold Kawalec Krzysztof Sowiński.

Wstęp na koncert jest wolny.


W spektaklu Adriana Lecouvreur Francesca Cilèi w nowej inscenizacji Sir Davida McVicara, transmitowanym z nowojorskiej The Metropolitan Opera do kin 12 stycznia 2019 roku, w głównych rolach zobaczymy Piotra Beczałę i Annę Netrebko. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 18.35.

Opera nie wystawia się często, a jeśli już, to dla wielkich artystek, które potrafią wcielić się w postać głównej bohaterki, wzorowanej na prawdziwej postaci legendarnej francuskiej aktorki. Dla polskich widzów być może większym magnesem jest nazwisko partnera rosyjskiej śpiewaczki – wcielającego się w postać Maurycego Saskiego Piotra Beczały. Opera Adriana Lecouvreur to klasyczny trójkąt miłosny z udziałem dwóch kobiet zakochanych w jednym mężczyźnie. Trzeci wierzchołek tego trójkąta stanowi księżna de Bouillon w wykonaniu gruzińskiej mezzosopranistki Anity Rachvelishvili. Spektakl zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Gianandrea Noseda.

Kulisy teatru, intryga, miłość i postać historyczna wielkiej XVIII-wiecznej paryskiej aktorki Adrienne Lecouvreur to składniki idealnego libretta operowego. Gwiazda francuskiej sceny teatralnej rzeczywiście była nie tylko cenioną za naturalność i wdzięk aktorką, ale także kochanką marszałka Maurycego Saskiego, syna Augusta Mocnego. Współcześni podejrzewali i przekazali to następnym pokoleniom, że aktorka została zamordowana przez rywalkę – księżnę de Bouillon – przy pomocy bukietu fiołków nasączonych trucizną. Na podstawie tej legendy Francesco Cilèa skomponował swoją niezwykle melodyjną operę, która wpisuje się w nurt werystyczny, czyli prezentowania na scenie prawdziwego życia ze wszystkimi codziennymi szczegółami.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


13 stycznia 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zabrzmią utwory Franciszka Araszkiewicza i Michała Pawełka.

Zapraszamy na wyjątkowy koncert Orkiestry Muzyki Nowej! Zespół, który znany jest z tego, że nie boi się awangardy, nowych doświadczeń i eksperymentów już 13 stycznia w sali kameralnej wykona dzieła łamiące wszelkie konwencje. Sam tytuł koncertu „Koncert na stoły, fale mózgowe i elektronikę (w pudełku)” zapowiada niesamowite przeżycia i doznania nie tylko słuchowe! Podczas wydarzenia będziemy mogli podziwiać również grafiki Diabolus in musica Ewy Synowiec czy wykres fal mózgowych dyrygenta, które będą wyświetlane podczas wykonania odpowiednich kompozycji.

W interpretacji Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca jako pierwszy zabrzmi utwór Thierry'ego De Mey'a wykorzystujący niezwykłe instrumentarium – Musique de table na 3 perkusistów i stoły. Następnie usłyszymy równie eksperymentalne Innerealization na orkiestrę kameralną i elektronikę sterowaną za pomocą fal mózgowych i pól elektromagnetycznych skomponowane przez Franciszka Araszkiewicza. Koncert zakończy wykonanie Simeia na orkiestrę kameralną i elektronikę Michała Pawełka.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1397/orkiestra-muzyki-nowej-koncert-na-stoy-fale-mozgowe-i-elektronike-w-pudeku 


13 stycznia 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego o godz. 17.00 będzie miał miejsce koncert świąteczny „Kolędy polskie”.

Kolędy śpiewa się od 24 grudnia do 2 lutego. Zostały więc włączone do programu wieczoru organowego cenionego wirtuoza i kompozytora Henryka Jana Botora, wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej. Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina zaprezentuje kolędy polskie, dawne i mało znane, w opracowaniu Botora. Zabrzmią w jego wykonaniu także improwizacje organowe.

Jak pisze Karina Paszek: „znamy 9 kolęd piętnastowiecznych, z XVI wieku pochodzi już około stu (w tym 32 pochodzenia czeskiego w kancjonałach polskich protestantów; czeskiego pochodzenia jest np. kolęda Stała się rzecz wielmi dziwna z 1442 roku). Zdecydowanie częściej znamy teksty starych kolęd, niż ich melodie, które do naszych czasów zachowały się w tabulaturze Jana z Lublina, anonimowych ulotkach i przede wszystkim w rękopiśmiennym Kancjonale staniąteckim z 1596 roku (obecnie w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej). Kiedy w baroku unarodowiono ewangeliczne treści, z Palestyny do Polski przenosząc akcje kolęd, powstawać zaczęły pastorałki – dziś kapitalna kopalnia wiedzy o dawnej polskiej wsi – imionach pasterzy, ich darach, instrumentach i narzędziach, jakich używali. Klasycyzm nadał kolędom nowe oblicze harmoniczne. W wielu utworach pojawiła się sentymentalna czułostkowość. XIX-wieczne kolędy wypełni już pewien konwencjonalizm. Kolędy mają bardzo zróżnicowaną formę od chorału czy uroczystego marszu, przez marsze i tańce (polonez, mazurek, krakowiak) po dumki”.

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15295775592356!3060.html 


W 2019 roku przypada 110. rocznica urodzin oraz 50. rocznica śmierci wybitnej polskiej Kompozytorki – Grażyny Bacewicz. Z tej okazji 14 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert studentów klas skrzypiec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Grażyna Bacewicz – absolwentką warszawskiego Konserwatorium Muzycznego – uczyła się gry na skrzypcach w Warszawie u Józefa Jarzębskiego oraz w Paryżu u André Toureta i Karla Flescha. Jako koncertujący wirtuoz do połowy lat 1950-tych odnosiła duże sukcesy na estradach Polski, Francji, Hiszpanii, Belgii, Czechosłowacji, Rosji, Rumunii i Węgier. W swojej pracy twórczej wiele uwagi poświęcała skrzypcom i innym instrumentom smyczkowym. W jej olbrzymim dorobku kompozytorskim utwory na instrumenty smyczkowe stanowią część zasadniczą. Była autorką dwóch sonat na skrzypce solo, pięciu sonat na skrzypce i fortepian. Miniatury skrzypcowe, jak Kaprys polski czy Oberek grają młodzi skrzypkowie na całym świecie. Napisała Grażyna Bacewicz również siedem koncertów skrzypcowych, co jest liczbą w dzisiejszych czasach wprost rekordową! Ponadto skomponowała Koncert na altówkę i orkiestrę oraz dwa koncerty wiolonczelowe. Ale prawdziwe bogactwo to jej muzyka kameralna, na którą składa się – między innymi – siedem kwartetów smyczkowych, dwa kwintety fortepianowe z udziałem, oczywiście, smyczków, Kwartet na czworo skrzypiec i Kwartet na cztery wiolonczele. Grażyna Bacewicz jako utalentowana skrzypaczka wiedziała, jak pisać na instrumenty smyczkowe, aby było efektownie i wygodnie, jako utalentowana kompozytorka zaś pisała muzykę interesującą, więc wiele jej utworów zyskało dużą popularność zarówno wśród muzyków, jak i publiczności.

W programie koncertu na estradzie UMFC znajdą się m.in. Oberek, Kaprys polski, Taniec mazowiecki, Sonata skrzypcowa, Sonata na skrzypce solo oraz Kwartet na czworo skrzypiec dedykowany „studentom warszawskiego Konserwatorium”.

Na koncerty poniedziałkowe obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00.

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


14 stycznia 2019 roku o godz. 18.15 w Pałacu łódzkiej Akademii Muzycznej wypełni muzyka kameralna na wiolonczelę i fortepian. Zabrzmią utwory Mieczysława Wajnberga w związku z przypadającą w tym roku 100. rocznicą jego urodzin.

W programie wieczoru pojawią się dwie sonaty na wiolonczelę i fortepian Mieczysława Wajnberga. Urodzony w Warszawie 8 grudnia 1919 roku kompozytor i pianista żydowskiego pochodzenia wyemigrował po wybuchu II wojny światowej do ZSRR i tam kontynuował karierę artystyczną. Artyści podczas poniedziałkowego „Wieczoru” wykonają Sonaty na wiolonczelę i fortepian op. 21 i op. 63 kompozytora. Koncert jest częścią projektu poświęconego promocji twórczości Wajnberga, który muzycy realizują wspólnie ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W najbliższych tygodniach ukaże się również ich wspólna płyta z muzyką tego kompozytora.

Wiolonczelista Wojciech Fudala ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz z najwyższym wyróżnieniem Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Brukseli. Od 2018 roku jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Bardzo istotną częścią działalności Wojciecha Fudali jest kameralistyka. Jest członkiem i założycielem Polish Cello Quartet, a od roku 2017 regularnie występuje z Michałem Rotem. Pianista jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Muzyki Kameralnej tejże uczelni.

Muzycy wykonają także dwa utwory Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego: Romance sans paroles op. 109 na wiolonczelę i fortepian oraz II Sonatę wiolonczelową D-dur op. 58.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2019/153330-wieczor-muzyczny-w-100-lecie-urodzin-mieczyslawa-wajnberga 


W dniach 16–20 stycznia 2019 roku w gdańskim Klubie Żak odbędzie się festiwal 9. Dni Muzyki Nowej.

Dni Muzyki Nowej, organizowane przez Klub Żak, stawiają sobie za cel prezentowanie muzyki nieszablonowej. Festiwal chce pokazywać szerokie spektrum sceny eksperymentalnej, muzyki współczesnej i awangardowej. Muzykę nową definiuje jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym, przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nie przystające do siebie stylistyki. Program 9. Dni Muzyki Nowej jest wyborem najciekawszych, zdaniem organizatorów, zjawisk wpisujących się w te kryteria. W Klubie Żak pojawią się wykonawcy tworzący pomiędzy granicami muzyki współczesnej, kameralnej, elektronicznej, jazzowej i ambient. W jednym miejscu można będzie usłyszeć muzykę, której naturalnym środowiskiem prezentacji są zarówno sale koncertowe i filharmonie, jak i offowe kluby czy alternatywne festiwale.

Podczas tegorocznej edycji Neoquartet zaprezentuje utwory na kwartet smyczkowy, fortepian, pianino i elektronikę Sebastiana Zawadzkiego, utrzymane w minimalistycznej, tonalnej konwencji. 18 stycznia wystąpi Ensemble Kompopolex – zespół wrocławskiego kompozytora Jacka Sotomskiego, eksperymentującego z formą, konceptami i multimediami. Swoje utwory zaprezentuje także wiolonczelistka, kompozytorka i aranżerka Resina (Karolina Rec) – absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej zaliczana dziś do grona najbardziej interesujących twórczyń współczesnej kameralistyki. Warto zaznaczyć, że Dni Muzyki Nowej będą pierwszą okazją do zaprezentowania się przed polską publicznością dla japońskiej śpiewaczki Hatis Noit, niemieckiego pianisty Martina Kohlstedta i włoskiego duetu Luton.

Szczegółowy program – na stronie https://klubzak.com.pl/koncerty.html 


W roku setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na cykl poświęconych mu koncertów, które odbędą się w dniach 17–27 stycznia 2019 roku.

22 symfonie, w tym siedem wokalno-instrumentalnych, 8 oper, 17 kwartetów smyczkowych, koncerty, sonaty, kantaty, pieśni – tak różnorodny i wielki jest dorobek artystyczny Mieczysława Wajnberga. Był on kompozytorem „z trzech światów”: polskim artystą żydowskiego pochodzenia, emigrantem na stałe osiadłym w Związku Radzieckim, uczniem Józefa Turczyńskiego i Wasilija Zołotariowa, przyjacielem Dymitra Szostakowicza i Mścisława Rostropowicza. Cudem ocalały świadek historii wyznawał ideę humanizmu, jako jedynej recepty na uzdrowienie ogarniętego szaleństwem XX stulecia.

Dni Mieczysława Wajnberga, którego setna rocznica urodzin mija 8 grudnia, to wyjątkowy czas celebracji twórczości tego twórcy. Wysłuchamy dzieł kompozytora w znakomitych interpretacjach, w tym samego Linusa Rotha (koncert finałowy 27 stycznia), z inicjatywy którego powstało Międzynarodowe Towarzystwo im. Mieczysława Weinberga. Cykl poświęcony jego pamięci zainauguruje 17 stycznia koncert z serii „NOSPR kameralnie”. 18 stycznia zabrzmi Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę Wajnberga, którą wraz z orkiestrą NOSPR pod batutą Jamiego Phillipsa wykona uznany wiolonczelista młodego pokolenia Marcin Zdunik. Muzyka patrona cyklu znalazła się również w programie koncertu Kwartetu Śląskiego i Michała Francuza. 20 stycznia usłyszymy Pieśni dziecięce op. 13 Wajnberga, które wraz z triem wykona polska sopranistka Joanna Freszel. Na koncercie z serii „Środa Młodych”, włączonym w obchody, będziemy mogli podziwiać młodych artystów, którzy wykonają I Sonatę C-dur i II Sonatę g-moll na wiolonczelę i fortepian autorstwa Wajnberga. 24 stycznia muzyka patrona ponownie zagości w programie koncertu „NOSPR kameralnie”. Dzieła Wajnberga w interpretacji AUKSO, Jadwigi Kotnowskiej i Andrzeja Cieplińskiego pod batutą Marka Mosia wypełnią swym brzmieniem salę koncertową 26 stycznia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 


Łódzka Akademia Muzyczna 17 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 zaprasza na uroczystą inaugurację roku Grażyny Bacewicz w 110. rocznicę urodzin i 50. rocznicę śmierci patronki uczelni.

To ważne wydarzenie dla społeczności akademickiej uświetni Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ Akademii Muzycznej w Łodzi pod batutą Łukasza Błaszczyka, wykonując utwory kompozytorki (Koncert i Divertimento na orkiestrę smyczkową). Na scenie zaprezentują się także studentki specjalności rytmika w choreografii przygotowanej do Divertimenta. Uroczystość dopełni projekcja filmu dokumentalnego o życiu i twórczości Grażyny Bacewicz.

Grażyna Bacewicz – wybitna kompozytorka i skrzypaczka – pierwsze lekcje pobierała w łódzkim Konserwatorium Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej. Po wojnie krótko wykładała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej – dzisiejszej Akademii Muzycznej, która w roku 1999 przyjęła imię Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. Inauguracja rozpocznie rok pełen wydarzeń związanych z patronką, między innymi 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, 6. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski (Grazyna Bacewicz International Composer Competition Lodz Poland) oraz wydanie specjalnej publikacji Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Piotr Mika

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2019/153332-uroczysta-inauguracja-obchodow-roku-grazyny-bacewicz 


17 stycznia 2018 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce drugi koncert z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” (godz. 19:00), podczas którego Orkiestra Sinfonia Varsovia przypomni sylwetki i dzieła Mieczysława Wajnberga oraz Grażyny Bacewicz. Organizatorzy zapraszają także na spotkanie z bliskimi kompozytorów o godz. 18.00.

Drugi koncert cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stanowi programowy kontrapunkt wobec pozostałych wydarzeń, wypełnionych prawykonaniami utworów, zamówionych przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia. Tym razem muzycy sięgną do kompozycji z lat 40. ubiegłego stulecia, aby pokazać szerszy kontekst historyczny nowej muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem okresu II wojny światowej, oraz zobrazować zmiany, jakie zaszły od tamtego czasu. Pretekstem do tej muzycznej retrospekcji są dwie wyjątkowe rocznice.

W tym roku Mieczysław Wajnberg obchodziłby swoje 100. urodziny. Jego Koncert wiolonczelowy op. 43 zabrzmi w interpretacji Marcela Markowskiego, cenionego solisty, kameralisty, a także lidera grupy wiolonczel Sinfonii Varsovii. Utwór ten pochodzi z okresu, kiedy Wajnberg po ucieczce z Warszawy układał swoje nowe życie na emigracji w ZSRR. Śmierć bliskich, prześladowania ze względu na żydowskie pochodzenie i groza wojny znalazły wyraźne odbicie w muzyce pisanej przez niego w tym czasie. W wielu trudnych momentach pomagał mu wydatnie Dymitr Szostakowicz, który żywił ogromne uznanie wobec twórczości Wajnberga. Tego wieczoru zabrzmi również klasycyzująca i lekka IX Symfonia Es-dur rosyjskiego twórcy polskiego pochodzenia.

Ponadto w dzień koncertu minie równo 50 lat od śmierci najwybitniejszej polskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz. Podczas koncertu muzycy pod batutą Fuada Ibrahimova wykonają jej Uwerturę na orkiestrę symfoniczną. Ta żywiołowa miniatura powstała w 1944 roku, a swoje prawykonanie miała rok później, na pierwszym powojennym Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie.

Aby lepiej poznać losy tych trzech twórców organizatorzy zapraszają godzinę przed koncertem (18:00) na spotkanie z gośćmi specjalnymi. Andrei Ustinov, wybitny muzykolog i popularyzator twórczości Wajnberga w Rosji, oraz Joanna Sendłak, pisarka i wnuczka Grażyny Bacewicz, opowiedzą o swoich wspomnieniach związanych z kompozytorami. Spotkanie poprowadzi Aleksander Laskowski.

Patronem medialnym cyklu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


Pierwsze w nowym roku spotkanie z literaturą pieśniarską 17 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 Narodowe Forum Muzyki poświęci jednemu z najważniejszych uczuć towarzyszących człowiekowi przez całe życie – miłości.

Ta zaś niejedno ma imię, o czym przekonamy się, słuchając utworów wokalnych napisanych w XX i XXI stuleciu i powstałych w oparciu o ponadczasowe dzieła literackie, które wykonają Joanna Dobrakowska (mezzosopran), Tobias Greenhalgh (baryton) i pianista Marcin Kozieł.

W pierwszej dekadzie XX wieku Ralph Vaughan Williams zainteresował się poezją Dantego Gabriela Rossettiego, której urokowi uległ również m.in. Claude Debussy. W ten sposób powstał cykl The House of Life, zawierający aż sześć pieśni poruszających tematykę miłości. Miłość jest również głównym tematem urokliwych pieśni Ludomiła Rogowskiego, stworzonych do słów polskiego poety przełomu XIX i XX stulecia – Stanisława Długosza. Ludomir Rogowski uczęszczał do klasy kompozycji Zygmunta Noskowskiego – Profesora, u którego kształcili się również Karol Szymanowski i Grzegorz Fitelberg. W przeciwieństwie do swoich słynnych kolegów Rogowski nie cieszył się początkowo zbytnim uznaniem krytyki i publiczności. Jego niemal zapomniana twórczość ostatnimi czasy zyskuje jednak kolejnych sympatyków – zarówno wśród słuchaczy, jak i wykonawców – zaprzeczając w ten sposób opinii przedwojennej krytyki.

Poezją niejednokrotnie inspirował się również Einojuhani Rautavaara, uznawany dziś za drugiego po Jeanie Sibeliusie najbardziej wyrazistego twórcę fińskiego. Wśród pieśni kompozytora odnajdujemy muzyczne opracowanie trzech sonetów Williama Szekspira. W finale tego koncertu publiczność NFM będzie miała szansę jako pierwsza w Polsce usłyszeć wyjątkowe Sonnets from Neruda Geoffreya Gordona – cykl sześciu pieśni do tekstów autorstwa chilijskiego noblisty Pabla Nerudy.

(Agnieszka Frei)

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6647 


17 i 18 stycznia 2019 roku Joanna Natalia Ślusarczyk – dyrygent-rezydent Filharmonii Śląskiej w sezonie 2018/2019, poprowadzi cztery koncerty edukacyjne z cyklu „Młoda Filharmonia”.

Na program koncertów pt. „Młoda Filharmonia z baletem” (17.01.2019 / godz. 11.00 i 17.00; 18.01.2019 godz. 9.30 i 12.00) złożą się suita z baletu Dziadek do orzechów op.71a Piotra Czajkowskiego, Uwertura koncertowa „Karnawał” op. 92 Antonina Dvořáka, Alborada del gracioso Mauricego Ravela i Polonez uroczysty Ludomira Różyckiego.

Joanna Natalia Ślusarczyk poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej. W koncertach będą również uczestniczyć tancerze Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu. Koncerty poprowadzi Regina Gowarzewska.

Koncerty są współorganizowane i współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent". Zainicjowany przez IMiT program ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym.

Więcej informacji o koncertach na stronie organizatora rezydencjihttps://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15295778674017!2798.html 


18 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga odbędzie się prawykonanie Koncertu na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Majkusiaka.

Muzyczne wojaże rozpoczną się od XIX-wiecznej Rosji, a konkretnie od dzieła Aleksandra Borodina – wybitnego chemika, profesora Akademii Medycznej w Petersburgu i kompozytora. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej po dyrekcją Jacka Rogali wykona programowy obraz symfoniczny W stepach Azji Środkowej Borodina. Autor wprowadza do utworu elementy ilustracyjności, orientalne melodie i motywy rosyjskich pieśni.

Polscy wirtuozi – flecistka Ania Karpowicz i pianista Marek Bracha – prawykonają Koncert na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Majkusiaka zamówionego przez Filharmonię Świętokrzyską w ramach programu MKiDN „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jest to pięcioczęściowa kompozycja zróżnicowana rytmicznie i, jak zwraca uwagę w komentarzu autor, oprócz wirtuozerii solistów „bardzo ważnym aspektem brzmienia kompozycji jest specyficzna orkiestracja utworu wykorzystująca towarzyszące solistom kameralne grupy instrumentów wchodzące w skład orkiestry symfonicznej”.

Jako ostatni tego wieczoru zabrzmi jeszcze jeden utwór programowy: Symfonia „Z Nowego Świata Antonina Dvořáka.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_18.01.19.html 


W pierwszym w 2019 roku mistrzowskim recitalu organowym w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 18 stycznia 2019 roku o godz.19.00 wystąpi znakomity włoski organista Tommaso Maria Mazzoletti.

Artysta urodził się w 1991 roku w Novara. Od dzieciństwa uczył się muzyki – najpierw gry na fortepianie, potem na organach u Alberta Sali, a następnie w Konserwatoriach Muzycznych w Novara i Cuneo. Był m.in. uczniem Massimo Nosettiego w klasie organów i kompozycji. Specjalistyczne studia z zakresu francuskiej muzyki organowej (od romantycznej po współczesną) odbył w Paryżu pod kierunkiem Pierre’a Mea. Włoski repertuar organowy studiował u Emanuele Vianellego, zaś sztuki improwizacji uczył się u Fausto Caporalego. W 2017 roku z tytułem „Master de Concert” ukończył Haute École de Musique de Genève w klasie Alessia Cortiego. W 2014 roku zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Award of the Arts w Rzymie. Od 2018 roku jest zastępcą głównego organisty katedry w Lozannie. Ponadto pełni funkcję prezesa stowarzyszenia Orgue en Jeux-la Côte (Mauvernay, Vaud) oraz dyrektora artystycznego festiwalu Orgue en Jeux.

Recital artysta rozpocznie od zaprezentowania Preludium i fugi e-moll BWV 548 Johanna Sebastiana Bacha – jednego z najdłuższych, najbardziej kunsztownych i wirtuozowskich utworów organowych tego kompozytora. Ukłonem z stronę polskiej muzyki organowej będzie wykonanie przez Tommaso M. Mazzolettiego Preludium e-moll Feliksa Nowowiejskiego. Kolejne pozycje repertuarowe recitalu to utwory francuskich kompozytorów Césara Francka i Charlesa Marii Widora. Recital zakończą dzieła twórców włoskich: Marca Enrica Bossiego, Ottorina Respighiego i Pietro Alessandro Yona.

(Piotr Reszczyński)

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/mistrzowskie-recitale-organowe-3/ 


18 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się koncert symfoniczny pamięci Pawła Adamowicza.
Prezydent Adamowicz był osobą zasłużoną dla regionu. świat muzyczny Gdańska zawdzięcza mu bardzo wiele, w tym Polska Filharmonia Bałtycka. Mirosław Jacek Błaszczyk, obecny szef Filharmoników Śląskich, współpracujący z wieloma polskimi orkiestrami poprowadzi koncert symfoniczny 18 stycznia. Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie nowej kompozycji Joanny Bruzdowicz – Koncertu na flet i organy napisanego z myślą o Łukaszu Długoszu i Romanie Peruckim jako solistach. Łukasz Długosz należy do czołówki flecistów w Polsce. Na jego zamówienie powstało już kilkadziesiąt nowych kompozycji wzbogacających repertuar kameralny i symfoniczny. Joanna Bruzdowicz, polska kompozytorka od 50 lat mieszkająca we Francji, podjęła się stworzenia nowego dzieła w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Na zamówienie tych samych artystów parę lat temu powstał inny koncert na flet i organy – Bernardus Fresken monachijskiego kompozytora Enjotta Schneidera, poświęcone patronowi Europy św. Bernardowi. Premiera utworu miała miejsce na festiwalu w Oliwie dwa lata temu, a tym razem zabrzmi on w Filharmonii. Ponadto Orkiestra Symfoniczna PFB wykona Adagio Tomaso Albinoniego i Marsz żałobny z III Symfonii "Eroica" Ludwiga van Beethovena.
Wstęp wolny - do pobrania wejściówki w kasach biletowych, liczba miejsc ograniczona (ze względów bezpieczeństwa).  
Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.gda.pl/pl/repertuar/icalrepeat.detail/2019/01/18/2286/-/pamieci-pawla-adamowicza 


18 stycznia 2019 roku o godz. 14:45 na carillonie kościoła św. Katarzyny Monika Kaźmierczak dokona polskiego prawykonania Epitafium dla Pawła Adamowicza skomponowanego przez Katarzynę Kwiecień-Długosz.

Gdańsk jest jedynym polskim miastem, w którym są trzy czynne carillony koncertowe: dwa znajdują się w wieżach kościoła św. Katarzyny (50 dzwonów) oraz Ratusza Głównego Miasta (37 dzwonów), trzeci – Carillon Mobilny Gdańsk – ma 48 dzwonów. Te wyjątkowe instrumenty są pod nadzorem i opieką Muzeum Gdańska. Właśnie na carillon, dźwięki którego kojarzą się z Gdańskiem, kompozytorka przeznaczyła swój najnowszy utwór.

Katarzyna Kwiecień-Długosz dedykowała Epitafium tragicznie zmarłemu Prezydentowi. Utwór zawiera odniesienia do Gdańska i Pawła Adamowicza (tematy opierają się na dźwiękach a-d-a i g-d-a).

Monika Kaźmierczak, pełniąca funkcję miejskiej carillonistki, zachęciła do wykonania tego niezwykłego utworu carillonistów z całego świata, którzy solidaryzują się z gdańszczanami. Oddadzą hołd Prezydentowi wykonując Epitafium na swoich instrumentach. Utwór ku pamięci prezydenta Pawła Adamowicza został już odegrany na belgijskim Carillonie Pokoju, a 19 stycznia o godz. 11.00 w ramach koncertu z Wieży Dom w Utrechcie kompozycję zagra gdańszczanka Malgorzata Fiebig. W Gdańsku utwór zabrzmi podczas cotygodniowego koncertu na wieży kościoła św. Katarzyny ok. godz. 14.45. Do miejskiej carillonistki dołączą trębacze z zespołu Tubicinatores Gedanenses. Muzycy wykonają również historyczne chorały.


19 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego wykona dzieła Bacewicz, Szymanowskiego, Różyckiego i Karłowicza. W roli solisty wystąpi skrzypek Piotr Pławner.

Ulubionym tematem polskiej krytyki muzycznej przełomu XIX i XX wieku było doszukiwanie się w muzyce rodzimej „wpływów Wagnera i Straussa” – co bywało zarówno pochwałą, jak i naganą, zależnie od upodobań krytyka; często owe porównania były zupełnie chybione, ale w przypadku Ludomira Różyckiego i Mieczysława Karłowicza miały uzasadnienie. Scherzo symfoniczne Stańczyk Różyckiego z 1900 roku nawiązuje do sławnego obrazu Matejki i dziejów błazna polskich królów (w krakowskie milieu wprowadza tu motyw krakowiaka), a pełen kontrastów, barwnie instrumentowany poemat alegorycznie kreśli na przemian sielskie i dramatyczne epizody ojczystych dziejów, widzianych przez pryzmat filozofujących żartów tej na poły legendarnej postaci. Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego polskiego neoromantyka, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.

I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego (dedykowany Pawłowi Kochańskiemu) powstawał w kresowym Zarudziu, w czasie I wojny światowej. Genialny utwór stanowi twórcze apogeum tego okresu i wciąż budzi podziw oryginalnością formy i faktury, subtelnością brzmienia, niezwykłą, oniryczną aurą. Motoryczna, pełna energii, skrząca efektownymi brzmieniami Uwertura na orkiestrę Grażyny Bacewicz swą premierę miała podczas jednej z pierwszych dużych powojennych imprez muzycznych – Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie pod batutą Mieczysława Mierzejewskiego.

(Piotr Maculewicz)

Patronat medialny nad koncertami Sinfonii Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 


Olśniewająca Bajadera Minkusa i Petipy w transmisji HD LIVE z moskiewskiego Teatru Bolszoj do polskich kin już w niedzielę 20 stycznia 2019 roku. W warszawskim Kinie Praha balet można będzie obejrzeć o godz. 16.00.

Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego Jeziora łabędziego, jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej formie. Marius Petipa, który stworzył pierwszą wersję choreograficzną Bajadery, we wszystkich swoich baletach na piedestale stawiał kobietę – primabalerinę z jej tanecznym popisem. Tu widz otrzymuje popis podwójny, bo oprócz głównej bohaterki wspaniałą partię otrzymała jej rywalka – okrutna hinduska księżniczka Gamzatti, która rozkazuje zabić Nikiję, podsuwając jej kosz kwiatów z ukrytą w nim żmiją. Bajadera słynie z romantycznej sceny cieni w trzecim akcie, kiedy to kilkadziesiąt ubranych na biało i spowitych woalami tancerek schodzi z „nieba” na „ziemię”, wykonując wciąż i wciąż to samo baletowe pas – arabesque penchée.

Bajadera to najlepszy przykład jednego z najważniejszych stylów estetycznych XIX wieku – eklektyzmu, który we Francji był nazywany stylem Napoleona III lub neobarokiem. Dla sceny w Moskwie klasyczny balet Petipy ponownie opracował choreograficznie w 2013 roku długoletni dyrektor baletu Teatru Bolszoj Jurij Grigorowicz, a w rolach głównych wystąpią: Olga Smirnowa jako Nikija, Olga Marczenkowa jako Gamzatti i Artiom Bieliakow jako Solor.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku oraz gdańska Akademia Muzyczna zapraszają na spotkanie i koncert zatytułowane „Muzyka Pawła Szymańskiego”, które odbędzie się w gdańskim Ratuszu Staromiejskim 22 stycznia 2019 roku o godz. 18.00.

Wielu kompozytorów naszych czasów tworzy muzykę naprawdę piękną, zasługującą nie tylko na wykonania, nagrania, ale także na różnego rodzaju narracje, w tym muzykologiczne prace naukowe. Jednym z nich jest Paweł Szymański, o twórczości którego krytycy piszą, że wywołuje „wrażenie zadomowienia” i działa jednocześnie na „intelekt i zmysły”.

Podczas spotkania odbędzie się promocja książki Violetty Kostki Muzyka Pawła Szymańskiego w świetle poetyki intertekstualnej postmodernizmu, wydanej przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i Musica Iagellonica w Krakowie w 2018 roku. Rozmowę z autorką prowadzić będzie dr hab. Anna Chęćka, prof. UG.

Oprócz rozmowy o książce Violetty Kostki odbędzie się koncert kameralny. W wykonaniu znakomitych gdańskich muzyków zabrzmią cieszące się dużym rozgłosem kompozycje Szymańskiego, w tym Compartment 2, Car 7 na wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (wyk. Paweł Nowicki i członkowie Neoquartet), A Kaleidoscope for M.C.E. na wiolonczelę, Gigue na wiolonczelę (wyk. Maciej Kułakowski), Singletrack na fortepian oraz Sonat(in)a na fortepian (wyk. Igor Torbicki).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Monika Łajming, Violetta Kostka


Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncert „Pogłosy. Poezja w muzyce”, który odbędzie się 26 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 we wnętrzach Gdańskiego Dworu Artusa.

Poezja zawsze pozostawała w bliskim związku z muzyką. Kompozytorzy różnych epok chętnie sięgali do tekstów lirycznych, opracowując wersy, które wyszły spod pióra najznakomitszych literatów. Podczas koncertu usłyszymy utwory, które powstały na przestrzeni ponad 150 lat. Wszystkie napisane zostały do poezji romantycznej; nawet jeśli Adama Asnyka nie zalicza się do twórców stricte romantycznych, to jego poezje wyraźnie czerpią z ducha tej epoki, a jego samego literaturoznawcy określają mianem epigonu romantyzmu.

Koncert otworzą Pięć pieśni Fryderyka Chopina w opracowaniu na chór mieszany a cappella Andrzeja Koszewskiego. Utwory pochodzą z opusu 74, który jest zbiorem 19 pieśni skomponowanych oryginalnie na sopran i fortepian, powstały do tekstów Stefana Witwickiego, Bohdana Zaleskiego i Wincentego Pola. Drugim kompozytorem, którego utwory usłyszymy w Dworze Artusa, jest Ignacy Jan Paderewski. Jego pieśni tworzą ważne ogniwo pomiędzy twórczością kompozytorów pomoniuszkowskich, jak Żeleński i Noskowski, a przedstawicielami Młodej Polski, jak Karłowicz czy też Szymanowski. Paderewski skomponował 22 pieśni na głos z fortepianem. Wykonane zostaną te pochodzące z opusu 7: Cztery pieśni do słów Adama Asnyka, zadedykowane poecie, które powstawały w Berlinie, Wiedniu i Warszawie od 1882 do 1885 roku. Na zakończenie koncertu zabrzmi cykl utworów Nachklänge (niem. pogłosy) Heinricha Poosa uznawanego powszechnie za jednego z najwybitniejszych współczesnych niemieckich kompozytorów muzyki chóralnych.

Więcej – na stronie https://www.polskichorkameralny.pl/pl/component/jevents/9/poglosy-poezja-w-muzyce?Itemid=105 


Koncertami w Warszawie i Gdańsku zakończy się III Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach. Wydarzenia przybliżą polskiemu widzowi ideę odbywającej się od kilku lat w Państwie Środka imprezy kulturalnej.

23 stycznia 2019 roku w Studiu S1 w Warszawie wystąpi jazzband Circles of Art Orchestra. Grupa zadebiutowała podczas III edycji Festiwalu Polskie Kręgi Sztuki koncertami w Pekinie, Changshy oraz w Kunmingu. Formacja powstała z inicjatywy dyrektora Fundacji Kręgi Sztuki Wojciecha Majewskiego. Na czele Circles of Art Orchestra stoi kompozytor i wizjoner polskiej muzyki jazzowej Wojciech Konikiewicz.

25 stycznia w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku z chińskim i polskim repertuarem wystąpi Grzegorz Niemczuk. Podczas koncertu usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Ignacego Jana Paderewskiego oraz chińskiego kompozytora Wanga Jianzgonga. Grzegorz Niemczuk należy do najbardziej aktywnych polskich pianistów klasycznych młodego pokolenia. Muzyk wystąpił dotychczas z ponad 400 recitalami i koncertami, odwiedzając 31 krajów na wszystkich sześciu kontynentach. Podziwiany jest za wrażliwość, poetykę i wirtuozerię, spotyka się z gorącym przyjęciem publiczności oraz krytyki.

Gościem specjalnym obu koncertów będzie Anna Krysztofiak – artystka Chóru Filharmonii Łódzkiej, wielokrotnie występującą jako solistka. Wykonuje partie dzieł oratoryjnych, a także muzykę dawną. Gra na instrumentach etnicznych, w tym na szeregu instrumentów chińskich i japońskich. Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium rządowym Tajwanu, dzięki któremu mogła studiować tradycyjną muzykę chińską nanguan w Taipei National University of the Arts w klasie prof. Lin Po Chi.

Oba koncerty mają charakter zamknięty. Wstęp możliwy jest wyłącznie na podstawie imiennych zaproszeń.

Karolina Wanat

Aby zdobyć zaproszenie należy napisać na adres email: contact@kregisztuki.com 


24 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert Repercussion i prawykonanie utworów członków tego zespołu.

Zespół jest znany melomanom z aktywnego promowania kompozycji przeznaczonych na instrumenty perkusyjne. W repertuarze grupy odnajdziemy dzieła różnorodne pod względem stylistycznym – od muzyki klasycznej, przez rozrywkową, aż po etniczną. Tym razem kolektyw zaprasza do Narodowego Forum Muzyki na niezwykłe spotkanie z utworami autorstwa zarówno rodzimych, jak i zagranicznych kompozytorów, będących w większości również perkusistami.

Dzięki starannie dobranym programom koncertów grupy Repercussion słuchacze mogą się zapoznać z niesamowitymi możliwościami zespołu perkusyjnego. Każdy z muzyków może się bowiem pochwalić umiejętnością gry na imponującej liczbie instrumentów – nie tylko na tych od lat wykorzystywanych przez kompozytorów, lecz także na nowych, ciągle pojawiających się na rynku muzycznym (takich jak chociażby stworzony w 2000 roku hang). Podczas styczniowego występu artyści zrzeszeni w kolektywie Repercussion zaprezentują się zarówno w roli wykonawców, jak i piszących muzykę. Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z dziełami autorstwa Bartłomieja Dudka i Miłosza Rutkowskiego. Pierwszy z tych artystów postanowił stworzyć utwór na cajón – pochodzący z Peru instrument w formie skrzyni perkusyjnej, chętnie wykorzystywany przez muzyków flamenco. W Asian Dreams Rutkowskiego odnajdziemy zaś, zgodnie z tytułem dzieła, nawiązania do muzyki krajów azjatyckich.

Agnieszka Frei

Szczegółowy program – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6649


25 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert w ramach programu „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN. Zabrzmią utwory Gioacchino Rossiniego, Antonína Dvoŕáka, a także Mikołaja Majkusiaka.

Sięgając po autentyczną historię służącej, niesłusznie oskarżonej o kradzież rodowych sreber, mistrz włoskiej opery Gioacchino Rossini wytyczył nowy szlak tematyki operowej. Operę Sroka złodziejka, powstałą na jej kanwie, otwiera Uwertura ceniona nie tylko ze względu na dynamiczność, barwność czy oryginalność instrumentacji. Rossini, jak nikt inny, potrafił w krótkiej formie operowego prologu przenieść nastrój i siłę wymowy scenicznego dzieła.

Po ukończeniu pierwszej części swej VII Symfonii Antonín Dvoŕák napisał do przyjaciela znamienne słowa „Niech Bóg sprawi, że ta czeska muzyka poruszy świat”. Pobożne życzenia się ziściły. Utwór, napisany na prośbę Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego, wzniósł się na wyżyny doskonałości formy i jej przekazu, stając się jednym z największych osiągnięć autora.

Ciekawym punktem odniesienia dla dzieł dwóch romantycznych mistrzów będzie Concerto classico na akordeon i orkiestrę Mikołaja Majkusiaka. Rzadko występujący w połączeniu z siłą orkiestry symfonicznej instrument solowy oraz współczesna polska kompozycja podkreślą moc muzycznego przekazu.

Dzieła wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą greckiego dyrygenta Georgiosa Balatsinosa. W roli solisty wystąpi jeden z najbardziej znanych polskich akordeonistów Paweł Zagańczyk.

Joanna Moryc

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/sila-dzwiekow,2721?did=3780 


25 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert „Wokół tanga” pod patronatem honorowym Ambasady Republiki Argentyny w Polsce.

Ekscytujące tanga i wyrafinowane tańce na gitarę, akordeon i orkiestrę symfoniczną to doskonały „przepis” na wieczór karnawałowy. Owe przeboje muzyki klasycznej wysłuchamy w interpretacji dwóch artystów: Pawła gitarzysty, pedagoga i menadżera Kwaśnego, a także Bartosza Kołsuta – akordeonisty, Młodego, lecz bardzo zdolnego Muzyka Roku (2014), laureata konkursów na całym świecie, w wolnych chwilach udzielającego się w… dubbingu.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Gustavo Fontana, dyrygent – jakżeby inaczej – prosto z Argentyny, który jak nikt inny musi czuć atmosferę często dramatycznych i bogatych aranżacyjnie utworów należących do narodowego dziedzictwa kulturowego tego dalekiego kraju. Oryginalny styl twórcy „nuevo tango” – Astora Piazzolli – rozpoznają niemal wszyscy mający cokolwiek do czynienia z muzyką, a jak wiadomo, jest to finezyjnie stylizowana muzyka do słuchania, zachowująca z tradycyjnego tanga melancholijny nastrój, często gęste od emocji brzmienia. Z tego repertuaru zabrzmią Libertango, Oblivion, Historie du tango oraz Tres Movimientos Tanguisticos.

W programie koncertu znajdą się również szczególnie znane i często wykonywane tańce, jak choćby finałowe Malambo (tradycyjny argentyński stepowany taniec, tańczony wyłącznie przez mężczyzn) z baletu czołowego kompozytora argentyńskiego XX w. Alberto Ginastery (jego uczniem był m.in. A. Piazzolla), Danzón nr 2 – jeden z najpopularniejszych meksykańskich klasycznych utworów orkiestrowych Arturo Marquzeza, czy Danza – czwartą część Suity Józefa Świdra.

Koncert objęty programem „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!", który współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Olga Antas

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_25.01.19.html

 


Od 26 stycznia do 9 lutego 2019 roku w Warszawie odbywać się będą koncerty Festiwalu „Łańcuch XVI”, zorganizowanego przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego i Polskie Radio w 25. rocznicę śmierci kompozytora.

Program Festiwalu odwołuje się w znacznym stopniu do związków Witolda Lutosławskiego z moderną muzyczną i takich dzieł, jak Livre, Gry weneckie i Trzy poematy, w których kompozytor przetwarzał na własny użytek i sposób idee współczesnych sobie nowatorów. Dla ukazania tego zjawiska utwory Lutosławskiego połączono w programie z muzyką Iannisa Xenakisa i György Ligetiego oraz kompozycjami, które powstały pod wyraźnym wpływem modernistów powojennych. Należą do tej grupy nieczęsto wykonywane dziś opusy Bolesława Szabelskiego i Grażyny Bacewicz.

Równolegle do wątku modernistycznego biegnie przez koncerty Festiwalu nić tradycji klasycznej. Kompozycje Haydna i Beethovena (a także rozmaite wcielenia tradycyjnych gatunków sonaty i suity) znalazły się w programie dla pogłębienia jego historycznej perspektywy, lecz nie w opozycji do współczesnego nowatorstwa, którego źródłem były między innymi właśnie dokonania klasyków, a w szczególności – styl beethovenowski. VII Symfonia Beethovena i Koncert na orkiestrę Lutosławskiego zabrzmią na koncercie wieńczącym Festiwal. Ich wykonanie poprowadzi światowej sławy kapelmistrz, „rodem Warszawianin” i tegoroczny jubilat – maestro Marek Janowski. Wieczór z udziałem artysty przypadnie w przeddzień jego 80. urodzin.

Istotne miejsce w programie zajmą jednak nie tylko dzieła poważne i wielkie, a znajdzie się w nim również prezentacja nieznanych miniatur Lutosławskiego, powstałych jako ilustracje muzyczne dla teatru i radia.

Szczegółowy program – na stronie http://www.lutoslawski.org.pl/pl/event,222.html 


Występ Anny Zaradny w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w ramach cyklu SOUNDLAB to więcej niż koncert elektroniczny. Artystka zaprasza do udziału w wydarzeniu inkorporującym dźwięk i obraz, ciszę i ciemność 26 stycznia 2019 roku o godz. 19:00.

Program koncertu otwiera krótkometrażowy Octopus (2012). Wykorzystując medium kojarzone z muzyką popularną – wideoklip, teledysk – Zaradny czerpie z formatu wideo, łącząc go z muzyką eksperymentalną. Przesuwa obrazy pod dyktando dźwięków, bawiąc się nimi, zmieniając konteksty i budując spójne, muzyczno-wizualne dzieło.

Octopus będzie wstępem do drugiej części – solo koncertu „Go Go Theurgy”. Pod tym tytułem kryje się ostatni album studyjny artystki, w którego centrum znów lokuje się improwizacja. Zaradny starannie selekcjonuje dźwięki, niektórym nadając leniwe, rozlane brzmienie, innym zaś – pośpiech i dynamizm muzycznego stanu wyjątkowego. Ta dźwiękowa narracja to esencja muzycznego stylu Anny Zaradny, naginającej zasady gatunkowe, oddanej improwizacji, którą rozpina na jasnej i przemyślanej strukturze. Prezentacja Go Go Theurgy w przestrzeni czarnej sali kameralnej Filharmonii w Szczecinie to niepowtarzalne doświadczenie dźwiękowe, nawiązujące zarówno do natury, jak i kultury.

Finałowe Enjoy the silence, co można przetłumaczyć jako „Ciesz się ciszą”, to krótkometrażowy film, który rejestruje rozbłyski materii rozbijającej się przed naszymi oczami na tle nieprzeniknionej czerni. Te migoczące, pozbawione oprawy dźwiękowej konstelacje są wezwaniem do medytacji, chwilowej kontemplacji dzieła. Kolejne obrazy i przytłaczająca cisza rodzić może wreszcie niepokój – łatwo nasuwając refleksję na temat otaczającej nas rzeczywistości hałasu.

Maciej Skrzetuski

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/989-Anna_Zaradny__Lab_4_El-sono 


Elbląska Orkiestra Kameralna 27 stycznia 2019 roku wystąpi przed elbląską publicznością w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 wraz z Zagan Acoustic i Krzesimirem Dębskim.

Tego ostatniego nie trzeba szerzej przedstawiać – kariera skrzypka i kompozytora mogłaby stać się kanwą kilku doktoratów z muzykologii. Krzesimir Dębski kilkakrotnie gościł już na scenie z EOK, zarówno w roli dyrygenta, jak i solisty. Tym razem wirtuoz i Orkiestra wystąpią w towarzystwie Zagan Acoustic – zespołu, którego znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność. Kwartet wykonuje muzykę z pogranicza awangardy, jazzu i folku i jak twierdzą artyści, „nie ma gatunku, w którym nie potrafiliby się odnaleźć”.

Podczas koncertu nie zabraknie autorskich kompozycji kwartetu, z instrumentów popłyną między innymi dźwięki Tanga cukrowej trzpiotki i Zimy Pawła Zagańczyka. Artyści zaprezentują także Country in E Krzesimira Dębskiego i nieśmiertelną kołysankę George’a Gershwina Summertime, która od ponad 80 lat cieszy się uznaniem melomanów na całym świecie. Wszystko pod czujnym okiem Ariela Ludwiczaka, który niekiedy, zamiast batuty, dzierży w swoich rękach … akordeon.

Koncert objęty jest programem „Filharmonia/ ostrożnie, wciąga!!!”, którzy współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu


27 stycznia 2019 roku w katowickiej Bazylice św. Szczepana i Matki Boskiej Boguckiej o godz. 18:00 będzie miał miejsce Koncert muzyki sakralnej.

Do programu tego koncertu Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina przygotował szeroki wachlarz muzyki religijnej – protestancką, prawosławną i katolicką muzykę chóralną. Zostaną zaprezentowane utwory o treści religijnej, które wykonywane są tak podczas sprawowanej liturgii, jak również i poza nią w kościołach i salach koncertowych.

Zabrzmią Weihnachten i Jauchzet dem Herrn op. 69 nr 2 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, kompozycje do łacińskich tekstów biblijnych Gustava Holsta, Mortena Lauridsena, Maurice’a Duruflé, Francisa Poulenca i Antona Brucknera. Chór wykona także fragment arcydzieła Siergieja Rachmaninowa – VII część Całonocnego czuwania „Sława w wysznich Bogu”. W finale koncertu zabrzmi utwór Iże chieruwimy Krzysztofa Pendereckiego.

Słowem po muzyce oprowadzi Karina Paszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15380351701658!3072.html 


27 stycznia 2019 roku o godz. 12:30 i 16.00 w Narodowym Forum Muzyki będzie wystawiony spektakl z muzyką na żywo dla dzieci od 5. roku życia i ich rodziców Zaczarowane skrzydła.

Młoda księżniczka jest bardzo chora. Nikt nie jest w stanie jej pomóc, a całe królestwo cierpi, bojąc się, że nigdy nie wyzdrowieje. Pewnego dnia pojawia się tajemniczy uzdrowiciel, który potrafi ją wyleczyć. Jednak radość i szczęście króla i królowej nie trwają długo, ponieważ zaczyna się dziać coś zupełnie nieprzewidywalnego…

Pomysł stworzenia interaktywnego przedstawienia dla dzieci zrodził się dzięki spotkaniu czworga pochodzących z różnych krajów, utalentowanych artystów, którzy są również rodzicami. Spektakl Zaczarowane skrzydła jest inspirowany opowiadaniem fińskiej pisarki Kaariny Helakisy Skrzydła księżniczki, które poetycko ilustruje i podkreśla znaczenie środowiska wspierającego dzieci w odkrywaniu ich wyjątkowych uzdolnień. Reżyserem przedstawienia jest Anu Almagro, artystka doświadczona w pracy z Teatrem Pieśń Kozła.

Podczas wydarzenia zabrzmi skomponowana przez Aleksandrę Bugaj i Samuela Alty’ego, grana na żywo muzyka. Wykonywana z wykorzystaniem skrzypiec, gitary, perkusji głosowej i looperów, będzie tryskać energią i prawdziwą feerią brzmieniowych barw. Spektakl będzie celebracją wyobraźni – pełną tańca, teatru fizycznego, muzyki instrumentalnej i śpiewanych po polsku i po fińsku piosenek. Przedstawienie zaczaruje i rozwinie dziecięce skrzydła uśpione w nas wszystkich!

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7078 


W dniach 30 stycznia – 3 lutego 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbywać się będzie X Studencki Festiwal Pianistyczny.

Ideą Studenckiego Festiwalu Pianistycznego jest upamiętnianie twórczości wybitnych kompozytorów związanych w większym lub mniejszym stopniu z muzyką fortepianową. I edycja festiwalu sięga 2006 roku i była poświęcona muzyce Wolfganga Amadeusa Mozarta. W kolejnych edycjach w centrum uwagi była twórczość m.in. Franza Liszta, Josepha Haydna, Claude’a Debussy’ego, Sergieja Rachmaninowa czy Roberta Schumanna.

W tym roku Festiwal poświęcony będzie twórczości Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego. Każdego dnia festiwalowego o godz. 19.00 w Sali Koncertowej AMKL będą odbywać się koncerty w wykonaniu studentów tejże Uczelni.

Rektor Akademii prof. Grzegorz Kurzyński podkreśla: „Organizując studenckie festiwale, podpisujemy się pod tak obecnie popularną ideą ”peer learning” – uczenie się od samych siebie, od otoczenia – często wykorzystywaną w uczelniach zachodnich (choć trzeba nadmienić, że zawsze taki typ uczenia się w naszych uczelniach istniał). W naszym wypadku (chodzi o kontekst Akademii Muzycznej) studenci zapoznają się w ciągu trzech lub pięciu lat studiów w sposób szczególny z twórczością kompozytorów eksponowanych na kolejnych edycjach festiwalu. Słuchając samych siebie, swoich koleżanek i kolegów, porównują różne interpretacje i zapoznają się w ten sposób z bogactwem spuścizny kompozytorskiej danego twórcy. […] Jednak najbardziej istotnym celem festiwali jest umożliwienie studentom zaprezentowania się w przestrzeni dużego audytorium (a takim zapewne jest nasza nowa Sala Koncertowa)”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie http://amuz.wroc.pl/x-studencki-festiwal-pianistyczny-4480 


Już po raz jedenasty w Krakowie odbędzie się festiwal Opera Rara. W ramach cyklu od 31 stycznia do 17 lutego 2019 roku zaprezentowane zostaną cztery produkcje sceniczne: od Rameau, przez Mozarta do Glassa, oraz wokalne recitale w gwiazdorskiej obsadzie, z udziałem Danielle de Niese, Patricię Petibon i Jakuba Józefa Orlińskiego.

Festiwal Opera Rara 2019 rozpocznie dzieło Jeana-Philippe’a Rameau Hyppolite et Aricie – jeden z największych szlagierów tamtych czasów, który jednocześnie był wielkim skandalem. Utwór zostanie zaprezentowany w reżyserii pochodzącego z Izraela Sjarona Minailo. W tym wydarzeniu scenicznym o międzynarodowym charakterze weźmie udział Krakowska Orkiestra Festiwalowa towarzysząca solistom – gościom z Polski i zagranicy.

Oprócz dużych przedstawień scenicznych w programie festiwalu znalazły się zarówno opery barokowe, jak i eksperymentalne inscenizacje czy recitale wokalne. Ponownie zostanie zaprezentowana opera Philipa Glassa A Madrigal Opera. Zaś 13 lutego o godz. 19.00 w Teatrze im. J. Słowackiego będzie miał miejsce recital kontratenora Józefa Jakuba Orlińskiego, który ma głos wyjątkowej urody. W swoim recitalu na Opera Rara polski śpiewak zestawia ze sobą dwa muzyczne terytoria zwykle traktowane zupełnie rozłącznie — arie z barokowych oper i polskie pieśni autorstwa Karola Szymanowskiego, Tadeusza Bairda i Pawła Łukaszewskiego. Dzieli je niby wszystko: epoka, styl język itd. A co je spaja? Tego odkrycia będzie można dokonać na krakowskim koncercie dzięki Jakubowi Józefowi Orlińskiemu, pianiście Michałowi Bielowi i ich odważnym wyborom repertuarowym.

Szczegółowy program – na stronie http://operarara.pl/program