Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina prof. dr hab. Klaudiusz Baran zaprasza na spotkanie 3 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 (ul. Okólnik 2, Sala im. K. Szymanowskiego), które poświęcone będzie publikacji Andrew Shentona Arvo Pärt. Słyszalne światło.

Jest to pierwsza w Polsce monografia poświęcona twórczości Arvo Pärta (ur. 1935). Ten światowej sławy estoński kompozytor zyskał uznanie nie tylko muzykologów i melomanów, lecz także twórców szeroko rozumianej kultury masowej i jej odbiorców. Status ikony oraz popularność zawdzięcza geniuszowi i cechom charakteru, przede wszystkim skromności i życzliwości.

Publikacja, wydana nakładem wydawnictwa Chopin University Press, ukazuje się zaledwie rok po nadaniu kompozytorowi tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (26 listopada 2018) i rok po premierze wersji anglojęzycznej. Uroczystą prezentację uświetni występ Chopin University Modern Ensemble pod dyrekcją Ignacego Zalewskiego. Artyści wykonają utwory Arvo Pärta oraz Aleksandra Kościowa.

Wstęp na to wydarzenie jest wolny!


1 grudnia 2019 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego o godz. 19:00 będzie miał miejsce Koncert Finałowy cyklu „Jesień w Lusławicach”.

„Jesień w Lusławicach” to wyjątkowe wydarzenie muzyczne charakteryzujące się przede wszystkim bogactwem różnorodności stylistycznej prezentowanego repertuaru, a także udziałem znakomitych gwiazd krajowej jak i zagranicznej sceny muzycznej.

Ludwig van Beethoven i muzyka współczesna. Czy takie połączenie różnych od siebie stylów i odmiennej, bo odległej w czasie estetyki twórczej w ogóle jest możliwe? Przekonamy się o tym już niebawem. Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty wykona dwa monumentalne dzieła wiedeńskiego klasyka: Uwerturę „Coriolan” op. 62 oraz III Symfonię Es-dur op. 55, zwaną „Eroicą”. W kontekście Beethovenowskiej ponadczasowej muzyki zabrzmi Koncert na dwa flety Janusza Bieleckiego, w interpretacji flecistów Agaty Kielar-Długosz i Łukasza Długosza, którym także towarzyszyć będą młodzi symfonicy krakowskiej Akademii Muzycznej.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 


3 i 4 grudnia 2019 roku w murach Akademii Muzycznej I. J. Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się VIII Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa „Neofonia”. Wydarzeniu towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Podczas dwudniowych obrad tegorocznej edycji uczestnicy naświetlą (nomen-omen!) zagadnienie światła w muzyce jako idei, jako materiału twórczego, jako instrumentu, czy też jako symbolu i alegorii. Wydarzenie jest doskonałą okazją do wymiany spostrzeżeń i doświadczeń młodych badaczy z różnych polskich ośrodków akademickich. Obrady rozpocznie wykład dra Michała Janochy (Studio Muzyki Elektroakustycznej SMEAMuz Poznań), który opowie o świetle i dźwięku w spektaklu multimedialnym Słyszę, że patrzysz. Panel I poświęcony będzie zmysłom i percepcji poruszając zagadnienia wpływu wzroku na słuch i zjawisko chromestezji. Podczas II Panelu uczestnicy rozważać będą m.in. obecność światła w muzyce sakralnej. Tradycyjnie pierwszego dnia konferencji w Auli Nova młodzi kompozytorzy polskich uczelni muzycznych zaprezentują swoje utwory podczas Międzyuczelnianego Koncertu Kompozytorskiego.

Drugi dzień obrad wypełnią warsztaty z Ryszardem Lubienieckim, kompozytorem, improwizatorem i akordeonistą. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z możliwościami, jakie współczesnym kompozytorom dają techniki amplifikacji i samplowania instrumentów.

Organizatorem konferencji jest Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki AM w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program konferencji – na stronach www.amuz.edu.pl oraz www.facebook.com/kanamp2012 


Czwartkowy koncertowy wieczór z Chórem Filharmonii Częstochowskiej 5 grudnia 2019 roku o godz. 19:00 został przez wykonawców zatytułowany „Świąteczne preludium”.

Czas płynie bardzo szybko. Nie zauważamy, kiedy mija dzień za dniem, a tu już prawie koniec kolejnego roku. Ale wraz z końcem roku przybywają na ratunek magiczne i pełne radości Święta Bożego Narodzenia – czas spokoju i oddechu od codzienności. „Świąteczne Preludium” w ramach cyklu Czwartkowych Wieczorów z Chórem Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum to wyjątkowa i bardzo szeroka podróż przez bożonarodzeniowe melodie.

W programie tego grudniowego koncertu publiczność usłyszy bowiem zarówno kompozycje Gustava Holsta, Charlesa Wooda, Edwarda Pałłasza, ale również latynoskie kolędy i doskonałe aranżacje świątecznych hitów wprost z rozgłośni radiowych. Bo Święta to czas wielu odcieni radości, dlatego muzyką, tak zróżnicowaną chór Collegium Cantorum wprowadzi słuchaczy w okres świątecznego szczęścia i spokoju ducha. Koncert poprowadzi dyrygent Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum Janusz Siadlak.

Małgorzata Siadlak

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1381-Swiateczne-preludium 


W ramach cyklu wystąpień mistrzowskich realizowanych przez warszawski klub MÓZG we współpracy z Domem Zabawy i Kultury DZiK 5 grudnia 2019 roku o godz. 20:00 wystąpią Axel Dörner i Michał Górczyński (DZiK, ul. Belwederska 44).

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Po raz pierwszy na scenie będą tym razem improwizować Axel Dörner i Michał Górczyński.

Niemiecki trębacz i pianista Axel Dörner studiował w Konserwatorium w Arnhem (Holandia) i w Musikhochschule w Kolonii. Jest jednym z najbardziej wyjątkowych głosów wolnej improwizacji. Wykształcił zupełnie odmienny język wyrazu na trąbce. Obecnie jego dyskografia obejmuje ponad 150 albumów długogrających. Od 2000 roku koncertuje na wszystkich pięciu kontynentach, współpracując ze znanymi artystami.

Klarnecista, kompozytor i pedagog Michał Górczyński jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Komponuje utwory na różne składy instrumentalne, muzykę do teatru (około 25 spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych), zajmuje się improwizacją. Od 2002 roku współtworzy zespół Kwartludium, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Od 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu basowego, inspirując się beatboxem i współpracując z jednym z najlepszych polskich beatboxerów „Tik Takiem” Patrykiem Matelą. Jest twórcą pojęcia „edukacja komponowana”. Jest stypendystą UMS Warszawy oraz MKiDN w ramach programu tworzenia alternatywnych podręczników edukacyjnych.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 


Koncert 6 grudnia 2019 roku, wieńczący 7. Międzynarodowe Dni H.M. Góreckiego, wypełniony będzie muzyką piękną i działającą na wyobraźnię poprzez barwne obrazy.

Za pulpitem dyrygenckim stanie Massimiliano Caldi, zwycięzca VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga. Poprowadzi on Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, która wystąpi wraz z Raffaele Trevisanim, znakomitym flecistą o niezwykłej wrażliwości i licznych sukcesach na polu międzynarodowym. Włoscy artyści zabiorą Melomanów w muzyczną podróż pełną doznań przez pejzaże stepów i obrazy rodem z filmu.

Wieczór otworzy pierwszy w polskiej literaturze muzycznej poemat symfoniczny – Step op. 66 Zygmunta Noskowskiego, który to Massimiliano Caldi szczególnie ceni i nazywa swoim ulubionym. Można być więc pewnym, że prowadząc filharmoników śląskich, włoży w to całe swe serce i wrażliwość. Nie mniej przejmujący będzie drugi punkt programu – Concerto-cantata op. 65 na flet i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego, w którym wybitny solista będzie miał okazję pokazać cały wachlarz swych umiejętności, swą wirtuozerię oraz liryczną duszę. Koncert zwieńczy Suita La Strada Nina Roty, łącząca tematy z filmu Federica Felliniego o tym samym tytule. Będzie to idealna propozycja… na Mikołajki!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 


110. urodziny i 50. rocznicę śmierci Grażyny Bacewicz w Filharmonii Narodowej zaakcentują trzy koncerty, podczas których usłyszymy wybrane utwory na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry. Pierwszy z nich odbędzie się 6 grudnia 2019 roku o godz. 19:30.

Serię otworzy wyjątkowe wydarzenie, czyli światowa premiera VI Koncertu skrzypcowego. Bacewicz dość krytycznie podchodziła do swoich kompozycji (nierzadko ze zbytnią przesadą), do tego stopnia, że utwór ten postanowiła schować do szuflady i nie dopuścić do wykonania i publikacji gotowej partytury. O tajemniczej kompozycji nie wiemy więcej ponad to, że część materiału muzycznego autorka wykorzystała w powstałym jedenaście lat później Koncercie altówkowym. Możemy zatem przypuszczać, że Grażynie Bacewicz żal było spisać VI Koncert na straty. Z inicjatywy Maestro Andrzeja Boreyki podczas grudniowych koncertów, spoczywająca w archiwach Biblioteki Narodowej partytura ożyje po pięćdziesięciu latach.

Najobszerniejszy ze skomponowanych dotychczas poematów symfonicznych Straussa – Życie bohatera – niewątpliwie przyniósł kompozytorowi powodzenie, ale zanim z perspektywy czasu zauważono jak ważne miejsce zajmuje w jego dorobku, dotknęła Straussa fala surowej krytyki. Uważano bowiem, że poemat jest za długi, jego autobiograficzny podtekst nie do końca dociera do odbiorcy, a przede wszystkim, że jego muzyka jest zbyt udziwniona, nie wspominając o niebotycznych trudnościach, jakie stawia przed zespołem wykonawców. Obecnie Ein Heldenleben to popisowy numer orkiestr symfonicznych i jeden z najbardziej wyczekiwanych przez publiczność utworów w programach koncertów. Po raz pierwszy zabrzmiał z naszej estrady pod batutą autora w grudniu 1903 roku, a do repertuaru Orkiestry Filharmonii Narodowej powraca po niemal ćwierć wieku nieobecności.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny184 


Grażyna Bacewicz to bohaterka roku 2019, właśnie teraz przypada bowiem 110. rocznica jej urodzin oraz 50. rocznica śmierci. 6 grudnia 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera odbędzie się koncert dedykowany jej pamięci.

Ludomir Różycki i Grażyna Bacewicz to polscy twórcy dwudziestowieczni (wciąż trochę za mało znani), ich języki kompozytorskie są jednak dość odległe od siebie. Czajkowskiego trudno posądzić o bycie niepopularnym – ale ilu melomanów zna i potrafi zanucić jego I Symfonię? Zestawienie niespotykanych utworów otworzy tego wieczoru scherzo symfoniczne Stańczyk op. 1 Różyckiego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego, inspirowane rzecz jasna słynnym obrazem Jana Matejki. I utwór ten nieco obraz przypomina – jest plastyczny, wyrazisty i barwny, wywołujący wielkie emocje.

Dokładnie siedemdziesiąt lat temu powstał Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz; a że pełna fajerwerków kompozycja czerpiąca garściami z polskiego folkloru (uważni wysłyszą między innymi pieśni Pije Kuba czy Oj chmielu, chmielu) to prawdziwe arcydzieło, które zaprezentuje tego wieczoru opolskiej publiczności znakomity pianista Piotr Sałajczyk. W drugiej części zabrzmi rzadko wykonywana, a tytułem nawiązująca do grudniowej aury I Symfonia, praca dwudziestoośmioletniego Piotra Ilicza. Warto zapoznać się z tą początkową fazą twórczości rosyjskiego mistrza, by móc tym bardziej docenić kunszt, który osiągnął w swoich późniejszych dziełach.

Katarzyna Wybraniec

Szczegółowe informacje – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-p-salajczyk-m-wroniszewski/ 


6 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Nadbałtyckim Centrum Kultury (gdański Ratusz Staromiejski) będzie miał miejsce benefis niezwykłego człowieka – akordeonisty i kompozytora Krzysztofa Olczaka, od 40 lat aktywnie zajmującego się twórczością muzyczną oraz animacją kultury.

Krzysztof Olczak studiował grę na akordeonie w warszawskiej Akademii Muzycznej. Po rozpoczęciu pracy dydaktycznej w Akademii Muzycznej w Gdańsku podjął studia kompozytorskie u Eugeniusza Głowskiego. Został laureatem Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Auckland (Nowa Zelandia) oraz konkursów kompozytorskich: im. J. Sztwiertni w Cieszynie, Premio Citta di Castelfidardo (Włochy), Konkursu Kompozycji Akordeonowych w Rzeszowie. Wychował plejadę znakomitych artystów. Do Jego wychowanków należą m.in. akordeoniści Mirosław Tybora, Paweł Zagańczyk, Cezary Paciorek, Paweł Nowak, Szymon Jabłoński oraz kompozytorzy: Agnieszka Stulgińska, Agata Krawczyk, Kamil Cieślik czy Piotr Jędrzejczyk.

Występuje jako akordeonista w kraju i za granicą. Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji. Obecnie Prof. dr hab. Krzysztof Olczak jest Kierownikiem Katedry Kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Podczas koncertu usłyszymy utwory kompozytora w znakomitym wykonaniu gdańskich muzyków.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Marta Korga-Bistram

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/4455/benefis-krzysztofa-olczaka 


6 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina będzie miał miejsce koncert symfoniczny pamięci Grażyny Bacewicz.

W roku 2019 nazwisko Grażyny Bacewicz szczególnie często pojawiało się w programach koncertowych, a to za sprawą dwóch rocznic: 110. rocznicy urodzin i 50-lecia śmierci kompozytorki. Poświęcony jej będzie też koncert w najbliższy piątek. Muzyka na smyczki, trąbki i perkusję, która znajdzie się w programie, jest zapowiedzią nowego etapu w twórczości kompozytorki, kojarzonej w znacznym stopniu z nurtem neoklasycznym. Tymczasem Muzyka... świadczy o zainteresowaniach sonorystycznych – związanych z poszukiwaniem nowych jakości brzmieniowych.

Udział trąbki w tym utworze zdeterminował wybór innych pozycji repertuarowych. Usłyszymy dwa koncerty na dwie trąbki: barokowego mistrza Antonia Vivaldiego oraz współczesnego kompozytora australijskiego Brendana Collinsa. W programie znajdzie się też klasyczne Mozartowskie divertimento oraz I Symfonia „Klasyczna” Siergieja Prokofiewa z 1916 roku – bodaj najbardziej znany utwór reprezentujący styl neoklasyczny. Koncert poprowadzi Agnieszka Nagórka, zajmująca się zarówno dyrygenturą symfoniczną, jak i operową.

Przed koncertem, o godz. 18.15, Filharmonia zaprasza na spotkanie, podczas którego o muzyce i artystach opowie Małgorzata Janicka-Słysz.

Sylwia Lewicka

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-pamieci-grazyny-bacewicz 


6 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu odbędzie się światowa premiera opery-misterium Anhelli Dariusza Przybylskiego – utworu napisanego na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Dzieło młodego kompozytora na podstawie poematu Juliusza Słowackiego inscenizuje łotewska reżyserka Margo Zālīte, kierownictwo muzyczne objął Grzegorz Wierus, scenografię tworzy Dorota Karolczak. W rolach głównych wystąpią czołowi śpiewacy polscy: Joanna Freszel, Jan Jakub Monowid i Jaromir Trafankowski.

Anhelli jest poetycką wędrówką po śnieżnym piekle, krainie, która przemienia ludzi w złych i szkodliwych. Krainie równie strasznej, co pięknej. Przewodnikiem Anhellego – człowieka-anioła – jest Szaman, posiadający wiedzę praojców. Naszym przewodnikiem będzie polsko-łotewski duet artystyczny: Dariusz Przybylski i Margo Zālīte. On komponuje muzykę pełną ekspresji, nasyconą emocjami, niekiedy delikatną i subtelną, kiedy indziej wybuchającą nagłą eksplozją dźwięków. Ona myśli obrazem, tworzy na scenie kompozycje paralelne do muzyki i przełamuje je, kiedy widz poczuje się bezpiecznie. Razem budują współczesny teatr operowy bliski romantycznej wizyjności. Konwencja spektaklu zakłada, że publiczność ubrana będzie na biało i zajmie miejsca na scenie.

O godz. 18.00 na II balkonie będzie miało miejsce spotkanie przedpremierowe z twórcami opery Anhelli – kompozytorem Dariuszem Przybylskim i reżyserką Margo Zālīte, które poprowadzi dr Marcin Bogucki.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://opera.poznan.pl/pl/anhelli 


Choć niekiedy nadużywa się określeń typu „ikona polskiego jazzu”, to w przypadku Krzysztofa Herdzina jest ono ze wszech miar zasadne i zasłużone. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wystąpi pod jego batutą w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego 7 grudnia 2019 o godz. 19.00.

Genialny artysta – pianista, kameralista, dyrygent, kompozytor, aranżer, lider zespołów, producent, wykładowca akademicki – należy do ścisłego grona najświetniejszych muzyków swojego pokolenia i mimo że na ogół kojarzy się go ze sceną jazzową, jest równie aktywny w obszarze muzyki klasycznej (jako świetnie wykształcony absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, m.in. w klasie znakomitej K. Popowej-Zydroń) oraz popu. Jest pierwszym polskim kompozytorem, który nagrał dla londyńskiej wytwórni DECCA monograficzną płytę Suite On Polish Themes z jedną z najsłynniejszych orkiestr świata – Academy of St. Martin in the Fields.

Wybrane kompozycje, między innymi z tego arcyciekawego albumu, znajdą się w programie grudniowego koncertu pod batutą samego twórcy i z udziałem świetnych solistów: Katarzyny Budnik (altówka) oraz Pawła Gusnara (saksofon). Program podkreśli aktywność Herdzina jako uznanego kompozytora, którego utwory różnych form i gatunków (między innymi zamawiane przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Instytut Muzyki i Tańca) rozbrzmiewały podczas prestiżowych festiwali oraz w najlepszych polskich i zagranicznych salach koncertowych. Sam autor tak komentował swe londyńskie nagranie: „Kompozycje zawarte na płycie Suita na tematy polskie określiłbym stylem impresjonistyczno-neoklasycznym, mocno związanym z polskim folklorem. To współczesna muzyka z rozszerzoną tonalnością, inspirowana zarówno moimi polskimi mistrzami: Karolem Szymanowskim, Grażyną Bacewicz, Tadeuszem Bairdem, Wojciechem Kilarem, jak i Szostakowiczem, Prokofiewem czy francuską grupą Les Six”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 


Z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w dniach 7–9 grudnia 2019 roku odbędą się trzy koncertowe wieczory z udziałem światowej sławy muzyków.

7 grudnia flecistka Ania Karpowicz, pianista Marek Bracha oraz Hashtag Strings wykonają program złożony z wczesnych kompozycji Mieczysława Wajnberga. Finałem wieczoru będzie Koncert podwójny na flet, fortepian i orkiestrę smyczkową – nowy utwór młodego warszawskiego kompozytora Mikołaja Majkusiaka, inspirowany XXI Symfonią „Kadisz” Wajnberga. Tego wieczoru premierę będzie miała również płyta winylowa WarszeMuzik vol.1 wydana nakładem Requiem Records, zawierająca utwory Mieczysława Wajnberga szczególnie związane z Warszawą.

8 grudnia odbędzie się spotkanie z brytyjskim muzykologiem dr Danielem Elphickiem, którego książka Music behind the Iron Curtain: Weinberg and his Polish Contemporaries ukazała się jesienią nakładem Cambridge University Press. Po wykładzie w holu głównym Muzeum POLIN duet Mark Glanville (bas-baryton) oraz Marc Verter (fortepian) zaprezentują pieśni Wajnberga skomponowane do słów Tuwima i Pereca.

9 grudnia, podczas koncertu finałowego w ramach cyklu „Wajnberg@100” wystąpi ambasador twórczości polsko-żydowskiego kompozytora – Gidon Kremer. Wybitny łotewski skrzypek i dyrygent na scenie Muzeum POLIN zaprezentuje polską premierę Chronicle of Current Events (Kronika wydarzeń bieżących). Muzyce Wajnberga towarzyszyć będzie projekcja wideo. Obok Kremera wystąpią orkiestra Kremerata Baltica oraz soliści: Eszter Zemlenyi (sopran) oraz Georgijs Osokins (fortepian).

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/pl/aktualnosci/2019/11/06/100-rocznica-urodzin-mieczyslawa-wajnberga 


Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza 8 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 na koncert „Hej, kolęda” w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Orkiestra pod batutą Agnieszki Duczmal wykona utwory Mikołaja Góreckiego, Karola Lipińskiego i Macieja Małeckiego. Solistami będą: jeden z najsłynniejszych polskich skrzypków, Konstanty Andrzej Kulka, oraz zwycięzca Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków 2016, saksofonista Łukasz Dyczko. Całość koncertu dopełni Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza pod dyrekcją Krzysztofa Szydzisza.

W programie koncertu znalazły się utwory polskich twórców: Concerto-Notturno (wersja na saksofon i orkiestrę smyczkową) Mikołaja Góreckiego, Rondeau de concert op. 18 i Wariacje na tematy z opery „Kopciuszek” Gioacchina Rossiniego op. 11 Karola Lipińskiego oraz Cicha Noc – Koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową Macieja Małeckiego. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie www.amadeus.pl 


Światowej sławy artyści, recitale, kameralistyka, przekrojowy repertuar i inspirujące interpretacje – to wszystko znajdziecie w cyklu koncertów NOSPR „Po mistrzowsku”. Przed nami kolejny wieczór z mistrzami: 8 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w podróż po różnych muzycznych stylach zabiorą nas Maciej Frąckiewicz, Lukasz Kuropaczewski i Marek Bracha.

Gwiazdą wieczoru będzie laureat m.in. Paszportu Polityki oraz wielu międzynarodowych nagród, znakomity akordeonista Maciej Frąckiewicz. Niewielu jest na polskiej scenie artystów, którzy równie aktywnie współpracują z kompozytorami i inspirują powstawanie nowych utworów. Maciej Frąckiewicz przyczynił się do napisania i prawykonania blisko 100 nowych kompozycji. Podczas recitalu w NOSPR premierę będzie miało kolejne, dedykowane mu dzieło – Quasi una Sonata na gitarę i akordeon Krzysztofa Meyera, które wykona wspólnie z cenionym gitarzystą, Łukaszem Kuropaczewskim. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Ponadto, w programie znajdziemy pełen przegląd sonat akordeonowych, od tych pisanych w XIX wieku na koncertynę (prototyp bandoneonu) po wyszukane, współczesne dzieła, eksplorujące nowe możliwości techniczne instrumentu, w tym Sonatę da chiesa na akordeon solo op. 72 Dariusza Przybylskiego.

Szymon Maliszewski

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 


W dniach 8–14 grudnia 2019 roku w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi odbędzie się druga edycja Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz.

Konkurs, organizowany przez Katedrę Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi stanowić będzie ostatnią część obchodów 110. rocznicy urodzin i 50. rocznicy śmierci Grażyny Bacewicz, zebranych pod wspólnym hasłem II Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Grażyny Bacewicz. Tegoroczna edycja Konkursu, dedykowana jest skrzypkom wszystkich narodowości i nie obowiązuje w niej limit wieku.

Twórczość skrzypcowa stanowiła główny nurt działalności kompozytorskiej Grażyny Bacewicz. W bieżącej odsłonie organizatorzy zakładają obowiązkowe wykonanie dwóch pozycji z dorobku Grażyny Bacewicz, przy czym Kaprys Polski jest obowiązkową pozycją dla uczestników II etapu. W związku z tym, obok nagród głównych, jury konkursu przyzna specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie kompozycji Grażyny Bacewicz.

Koncert Inaugurujący II Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz będzie miał miejsce 8 grudnia o godz. 18.00 w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Program koncertu wypełni symfoniczna muzyka najsłynniejszych polskich kompozytorów XIX i XX stulecia. Orkiestrę Symfoniczną łódzkiej Akademii Muzycznej poprowadzi Jerzy Salwarowski – wybitny dyrygent, obchodzący w tym roku jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Młodzi muzycy wykonają słynną uwerturę koncertową Bajka Stanisława Moniuszki oraz poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza i VII Koncert skrzypcowy patronki konkursu. Solistyczną partię wykona laureatka I nagrody 1. edycji Konkursu, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, skrzypaczka Sławomira Wilga.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/ 


9 grudnia 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.

„Atma” to miejsce szczególne, ukochany dom Karola Szymanowskiego. Dziś muzeum znajdujące się w willi tętni życiem. Godnie upamiętnia Mistrza wypełniając jego misję rozwoju polskiej kultury. Również NOSPR ma w tym swój udział.

Decyzją Jury zdobywcą Grand Prix tegorocznej, IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych został Paweł Wojciechowski, 16-letni pianista z Warszawy. Jest on uczniem Joanny Ławrynowicz prowadzącej klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Zwycięzca Konkursu może nie tylko cieszyć się nagrodami finansowymi (5 000 zł oraz nagroda firmy Schimmel Pianos – również 5 000 zł), ale przede wszystkim uhonorowany jest możliwością wystąpienia jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w jej siedzibie, w Katowicach. Pozostali finaliści również otrzymali Nagrodę Dyrektora NOSPRu Ewy Bogusz-Moore – wszyscy wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach koncertów kameralnych.

Podczas najbliższego koncertu Szymon Drabiński, Wilhelm Pilch i Milena Pioruńska zaprezentują się w przekrojowym repertuarze. Usłyszymy m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Romana Ryterbanda.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 


Najlepsze zespoły specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej – Hashtag Ensemble i Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble – wezmą udział w 29. edycja festiwalu „Portrety kompozytorów”, który odbędzie się w dniach 10–11 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury (ul. Elektoralna 12, Warszawa).

Portrety kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Corocznie podczas tego festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów. Program jest tak ułożony, aby słuchacze mogli poznać utwory charakterystyczne dla twórczości danego twórcy. Podczas najbliższych koncertów poznamy twórczość Marcela Chyrzyńskiego i Eunha Changa.

Prezes Oddziału ZKP w Krakowie Marcel Chyrzyński jest dyrektorem Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. W latach 1994-98 stworzył cykl kompozycji Quasi Kwazi I, II i III na klarnet solo, który miał swoje wykonania w Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoszech, Korei Płd., Australii i USA oraz był emitowany w programie Andrew Forda The ABC Music Show przez Australijskie Radio. Prawykonanie zaś kompozycji Death in Venice, inspirowanej filmem Śmierć w Wenecji Luchina Viscontiego odbyła się podczas koncertu monograficznego Chyrzyńskiego w Los Angeles (2017). Kolejny cykl utworów Chyrzyńskiego Reflection jest wyrazem przemyśleń związanych z przemijalnością i kruchością egzystencji. Reflection No. 1 powstał na zamówienie kwartetu Amar Corde i wszedł na stałe do repertuaru tego zespołu. Natomiast Reflection No. 7 został zamówiony przez Chang-min Parka – dyrektora artystycznego Ensemble SoriYuhi i prawykonany w Daegu Concert House. Na grudniowym koncercie odbędzie się premiera polska.

Muzykę kompozytora pochodzącego z Korei Płd. usłyszymy 11 grudnia. Eunho Chang jest absolwentem Keimyung University i UMFC, gdzie uzyskał także stopień doktora sztuki muzycznej pod kierunkiem prof. Marcina Błażewicza. W cyklu utworów Sanjo na instrumenty solowe lub głos kompozytor prezentuje własne widzenie tradycyjnej muzyki koreańskiej używając współczesnych środków kompozytorskich oraz instrumentów zachodnich, które imitować mają instrumenty koreańskie za sprawą użycia odpowiednich technik wykonawczych. Na jednym z tych instrumentów – saenghwang – zagra tego wieczoru sam Eunho Chang. Usłyszymy również Nokturn Liryczny na tradycyjny chiński flet bambusowy o nazwie dizi. W finale koncertu odbędzie się prawykonanie jego utworu Prism (Pryzmat), który opiera się na odzwierciedleniu różnych barw dźwięków wychodzących z „pryzmatu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Koncert „Wizje – Inspiracje – Nawiązania” z okazji 20-lecia Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego i roku Grażyny Bacewicz odbędzie się 10 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w Sali kameralnej Filharmonii Zielonogórskiej (Plac Powstańców Wielkopolskich 10).

Planowany koncert jest owocem współpracy Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Koncert poświęcony jest twórczości współczesnych kompozytorów, reprezentujących Zieloną Górę i Poznań. Autorzy kompozycji są wykładowcami tych uczelni.

Program koncertu obejmuje utwory kameralne, zarówno autorstwa Grażyny Bacewicz, jak i powstałe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat kompozycje współczesnych kompozytorów, w tym aż trzy prawykonania: Ewa Fabiańska-Jelińska BallaDo-BallaRe na flet i fortepian (2019), Katarzyna Kwiecień-Długosz W sidłach (BACG) na czterech wykonawców (2019) i Juliusz Karcz Quartetto danzante na flet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2019). Program zostanie zaprezentowany dwukrotnie: w Zielonej Górze (10.12.2019) i w Poznaniu (15.01.2020). Kompozycje zaprezentuje zespół muzyki współczesnej Sepia Ensemble związany z Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Zespół wykonuje współczesny repertuar na rozmaite obsady; występował na koncertach i festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, Estonii, Niemczech, Irlandii, Luksemburgu, Austrii, Iranie i Chinach.

Koncert poprowadzi Elżbieta Samosiuk.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://www.imu.uz.zgora.pl/koncert-muzyki-kameralnej-wizje-inspiracje-nawiazania/ 


Mieczysław Weinberg, którego setną rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku, to jeden z „wielkich nieobecnych” muzyki polskiej minionego stulecia – dopiero od kilkunastu lat jego kompozycje pojawiają się coraz częściej w programach koncertów na całym świecie. Zabrzmią m. in. podczas koncertu z udziałem wybitnego Gidona Kremera w Filharmonii Narodowej 10 grudnia 2019 roku o godz. 19.00.

I Sonata na skrzypce solo op. 82 Wajnberga powstała w roku 1964 dla skrzypka Michaiła Fichtenholza. Pięcioczęściowe dzieło łączy elementy tradycji barokowej, klasycznej i romantycznej. VI Sonata na skrzypce i fortepian op. 136 bis powstała w 1982 roku, jednak kompozytor nie włączył jej do oficjalnego katalogu swych dzieł i do 2007 roku pozostawała nieznana. Opatrzona dedykacją „Pamięci mojej matki”, powstała wkrótce po tym, jak Wajnberg dowiedział się – w niemal 40 lat po fakcie! – o tragicznym losie swej rodziny, która zginęła podczas II wojny światowej w hitlerowskim obozie pracy w Trawnikach na Lubelszczyźnie. To niewątpliwie jedno z najbardziej osobistych dzieł kompozytora.

W wykonaniu tria znakomitych muzyków – Gidon Kremer, Georgijs Osokins i Giedrė Dirvanauskaitė – usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena. Chaconne z II Partity d-moll powstała prawdopodobnie w roku 1720 (lub nieco wcześniej) w Köthen. Dzieło stało się źródłem inspiracji dla licznych kompozytorów, którzy dokonywali jej aranżacji na rozmaite obsady. Najsłynniejszą jest wersja Ferruccia Busoniego, włoskiego pianisty i kompozytora przełomu XIX i XX wieku, powstała prawdopodobnie w 1892 roku. Skomponowany w latach 1803–1804 Koncert potrójny C-dur op. 56 to jedno z najbardziej nietypowych pod względem obsady dzieł Ludwiga van Beethovena. Wykonywane dziś opracowanie Koncertu potrójnego na trio fortepianowe bez towarzyszenia orkiestry stworzył w latach 1866–67 Carl Reinecke, niemiecki kompozytor, dyrygent, pianista i pedagog.

Paweł Markuszewski

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-kameralny60 


W grudniu obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Z tej okazji w dniach 10–14 grudnia 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego zostanie zaprezentowany projekt specjalny: bajka Salija na podstawie opery Salija Krzysztofa Dobosiewicza i Małgorzaty Szwajlik.

„Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” to edukacyjny projekt interdyscyplinarny Filharmonii Śląskiej skierowany do niewidzących i niedowidzących, podnoszący ich komfort życia. To także koncerty z możliwością interaktywnego uczestnictwa z wykorzystaniem powstałych na warsztatach instrumentów. W ramach projektu zdrowym uczestnikom przybliżony zostanie sposób postrzegania świata przez osoby z dysfunkcją wzroku. Program dostosowany jest też do dysfunkcji odbiorców, by mogli oni brać czynny udział w wydarzeniach.

Do projektu został zaproszony kompozytor Krzysztof Dobosiewicz. Specjalnie skomponowane przez niego dzieło muzyczne w oparciu o libretto opery Salija Małgorzaty Szwajlik zaniesie nas w magiczne miejsca i będzie działać na wyobraźnię. Plastyczne wręcz konstrukcje dźwięków opowiedzą historię o Saliji, dziewczynce, która uczy się doceniać to, co ma – dom, rodzinę, codzienność i małe radości. Klasyczna opowieść z morałem zyska nowy, muzyczny wymiar wzbogacony udziałem maszyn, występujących tutaj w roli chóru. Utwór zostanie wykonany na koncertach kameralnych z udziałem uczestników warsztatów tworzących pewnego rodzaju sekcję rytmiczną, grających nie tylko na tradycyjnych instrumentach muzycznych, ale też na instrumentach wykonanych samodzielnie. W ten sposób osoby niepełnosprawne będą aktywnie współtworzyć projekt, poznając w praktyce elementy dzieła muzycznego. Dodatkową innowacją będzie możliwość uaktywnienia na koncertach zmysłu zapachu.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/tam-siegaj-gdzie-wzrok-nie-siega-projekt-specjalny/ 


„Dni muzyki Romana Statkowskiego. Od Warszawy do Hollywood” to cztery koncerty w znakomitych wykonaniach, podczas których zaprezentowana zostanie zarówno muzyka patrona tego wydarzenia, jak i jego wybitnych uczniów. Festiwal potrwa od 10 do 20 grudnia 2019 roku. Koncerty odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej i w Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana.

Roman Statkowski, którego 160. rocznica urodzin przypadnie 24 grudnia 2019 roku, to jeden z wielkich zapomnianych polskich kompozytorów. Był także znakomitym pedagogiem muzycznym. Do grona jego uczniów należeli m.in. Henryk Wars oraz Victor Young (jeden z najwybitniejszych twórców amerykańskiej muzyki filmowej, aż 22 razy nominowany do Oscara za muzykę filmową, którego w końcu otrzymał pośmiertnie; twórca wielu jazzowych standardów grywanych przez Duke’a Ellingtona i Milesa Davisa). Kompozytorzy ci wiele zawdzięczali muzyce Statkowskiego, w szczególności operze Maria, oraz osiągnęli wielkie sukcesy w przemyśle filmowym – polskim i hollywoodzkim. Po śmierci Romana Statkowskiego w 1925 roku, jego wartościowa twórczość szybko popadła w zapomnienie (wyjątek stanowiła uwertura do Marii).

Celem „Dni muzyki Romana Statkowskiego” jest przypomnienie publiczności i słuchaczom sylwetki, twórczości i wpływów wybitnego kompozytora. Podczas czterech koncertów zabrzmią najpierw jazzowe opracowania muzyki studentów klasy kompozycji Statkowskiego: Henryka Warsa (10 grudnia zagra duet Bogdan Hołownia i Wojciech Pulcyn) i Victora Younga (11 grudnia – Kuba Stankiewicz z zespołem), pokazujące, jak wiele inspiracji ci wielcy twórcy polskiej i hollywoodzkiej muzyki filmowej i rozrywkowej zawdzięczali nie tylko nauce u swego mistrza, ale także jego operze Maria. Natomiast dwa kolejne koncerty (12 i 20 grudnia) poświęcone będą atrakcyjnej i ambitnej zarazem muzyce Romana Statkowskiego – najpierw fortepianowej (recital Magdaleny Lisak), a następnie kameralnej (Lutosławski Quartet).

Wszystkie koncerty będą transmitowane na antenie Polskiego Radia Chopin, a poprowadzi je Grzegorz Dąbrowski. Dodatkowo, z okazji rocznicy urodzin Romana Statkowskiego, 22 i 29 grudnia w ramach cyklu „Kompozytor Miesiąca” Klaudii Baranowskiej na antenie zostaną zaprezentowane audycje monograficzne, poświęcone twórczości kompozytora.

Anita Jachimowicz

Program dostępny jest na stronie – https://www.polskieradio.pl/326/6378/Artykul/2414180,DNI-MUZYKI-ROMANA-STATKOWSKIEGO 


Graj, póki grasz. Teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera” – dodatkowe wydarzenie w ramach 11. edycji Ery Schaeffera – odbędzie się 13 grudnia 2019 roku o 19:00 w Teatrze im. Adama Mickiewicza przy ul. Kilińskiego 15 w Częstochowie.

Stworzony przez Fundację Aurea Porta Festiwal „Era Schaeffera”, w którym spotykają się artyści reprezentujący różne dziedziny sztuki o różnej stylistyce, nie tylko mocno zaznaczył się na mapie ważnych kulturalnych wydarzeń Warszawy. Jego odsłony są prezentowane także w różnych miastach w Polsce i na całym świecie. Tylko jesienią tego roku skład artystyczny zbliżony do tego, który zawita w Częstochowie z schaefferowskim teatrem instrumentalnym, wystąpił z sukcesem w Madrycie.

Graj, póki grasz, to teatr instrumentalny Schaeffera w nowej odsłonie – duże, międzynarodowe i interdyscyplinarne widowisko sceniczne inspirowane twórczością jednego z najbardziej wszechstronnych i cenionych polskich artystów współczesnych. Spektakl w reżyserii Macieja Sobocińskiego, który współpracował z Teatrem im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, jest kolażem kreacji aktorskich, tańca współczesnego i różnych form muzycznych. Udział w spektaklu wezmą wirtuoz akordeonu Marcin Wyrostek z zespołem Corazon oraz charyzmatyczny raper Andy Ninvalle, a także aktorzy: Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Marcel Wiercichowski, Sean Palmer i Witold Jurewicz (tu w roli tancerza, wcześniej był choreografem przy powstawaniu spektakli w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie). Niezwykłe wydarzenie ukazuje twórczość artysty, który stał się źródłem inspiracji dla następnych pokoleń.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


W grudniu Sinfonia Varsovia String Quintet debiutuje fonograficznie w repertuarze muzyki współczesnej. Zespół będzie można usłyszeć 13 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Nowym Teatrze na koncercie „Orfeusz wśród cieni”, na którym zabrzmi większość dzieł nagranych na płycie Sinfonia Varsovia String Quintet

Na koncercie „Orfeusz wśród cieni” Sinfonia Varsovia String Quintet ukaże wiele wymiarów polskiej muzyki współczesnej w jej kameralnej odsłonie. Tym razem muzycy wykonają mniej powszechne transkrypcje dzieł na skład kameralny, m.in. Quintetto per archi dyrektora artystycznego Orkiestry Sinfonia Varsovia Krzysztofa Pendereckiego oraz cyklu miniatur Pięć melodii ludowych Witolda Lutosławskiego. Spoiwem kompozycji, poza samym faktem ich podwójnej muzycznej egzystencji, są inspiracje folklorem muzycznym obecne w cytatach melodii ludowych.

Oprócz dzieł wybitnych przedstawicieli „polskiej szkoły kompozytorskiej” w repertuarze koncertowym nie zabraknie dzieł kompozytorów XXI wieku. Zabrzmi spektralne Umbrae Andrzeja Kwiecińskiego – kompozytora odwołującego się w swojej twórczości do idiomów awangardowych, z których buduje on repertuar muzycznych gestów w analogii do tych doby baroku. Tytułowe cienie, w kontekście kolorystyki, podkreśli również Votive córki Andrzeja Panufnika – dzieło odwołujące się do tradycji muzyki sefardyjskiej, napisane specjalnie dla muzyków Sinfonia Varsovia String Quintet. W repertuarze znajdzie się także II Kwintet Smyczkowy Jana Duszyńskiego – kompozytora na co dzień piszącego muzykę teatralną i filmową.

Po koncercie przewidziane jest spotkanie z artystami połączone z promocją debiutu fonograficznego zespołu Sinfonia Varsovia String Quintet przypadającego w jubileusz 35-lecia Orkiestry Sinfonia Varsovia.

Anna Piecuch

Więcej – na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


13 grudnia o godz. 10:00 i 11:30 i 14 grudnia 2019 roku o godz. 10:00 w Miejscu Aktywności Lokalnej (Warszawa, ul. Kłobucka 14) odbędą się kolejne zajęcia dla dzieci w wieku 3-8 oraz ich rodziców, podczas których będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie muzyków i książek.

Główną ideą zajęć, organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Improwizacja jest podstawową, pierwotną i najbardziej radosną formą uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną.

Zajęcia cyklu prowadzą muzycy różnych specjalności, dzięki czemu dzieci poznają różne brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Warsztaty dla grup przedszkolnych i wczesnoszkolnych 13 grudnia poprowadzą: Bartosz Kołsut (akordeon), Jarosław Siwiński (syntezator) i Małgorzata Kołcz (kontrabas). Muzycznym gościem najbliższych warsztatów będzie flecistka Karina Kusior (finalistka konkursu Młody Muzyk Roku 2014) oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński. Zajęcia, które trwają 90 minut z krótką przerwą, poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Udział w warsztatach jest bezpłatny - liczba miejsc jest ograniczona. Rejestracja uczestników zajęć odbywa się telefonicznie pod nr. 790 395 228 oraz e-mailowo: warsztaty@artdecogroup.eu 

ZOBACZ: wydarzenie na FB


13 grudnia to data, która na oczach większości z nas zapisała się na stałe w najnowszej historii Polski. Tego dnia w szczecińskiej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza o godz. 19.00 zabrzmią utwory polskich kompozytorów, które w szczególny sposób nawiązują do skomplikowanych losów naszej narodowej wspólnoty i państwowości w XX wieku.

Ludomir Różycki był jednym z twórców Młodej Polski, okresu dwudziestolecia międzywojennego. Druga wojna światowa wyzwoliła w nim szereg refleksji o naszej rzeczywistości – kształtowanej nie tylko przez nas samych, ale przez wiele czynników, na które rzadko mamy bezpośredni wpływ. Henryk Wars to z kolei pionier polskiego jazzu, żołnierz generała Andersa i jeden z twórców przemysłu muzycznego towarzyszącego Hollywood. Jego historia to poszukiwanie własnego miejsca w świecie – doświadczenie wspólne dla wielu pokoleń Polaków kiedyś, jak i współcześnie.

Solistą wieczoru będzie Janusz Wawrowski. Wybitny muzyk związany prestiżowym wieloletnim kontraktem artystycznym z wytwórnią Warner Music. Istotnym polem jego działalności jest interpretacja i badania nad muzyką polską, którą stara się od wielu lat przybliżać publiczności jako pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowych festiwali. Artysta i tym razem będzie grał na jedynych polskich skrzypcach z warsztatu Stradivariusa.

Materiały promocyjne Filharmonii w Szczecinie

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1161-ROZYCKI__WARS 


13 grudnia 2019 roku o godz. 19:00 w sali kameralnej Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera wystąpi skład, którego jeszcze w cyklu „Filharmonia Opolska kameralnie” nie było – kwintet smyczkowy.

Podczas koncertu zabrzmi muzyka delikatna, subtelna, ale też potrafiąca poruszyć w zupełnie nowy sposób. Można będzie skorzystać z wyjątkowej okazji bezpośredniego spotkania i rozmowy z zaproszonymi artystami. Tym razem udział w koncercie weźmie The Odder Quintet: wrocławski kwintet smyczkowy (w tym dość rzadko spotykanym, orkiestrowym składzie). Zespół tworzy piątka muzyków związanych z orkiestrami Narodowego Forum Muzyki (Filharmonią Wrocławską i Leopoldinum) oraz Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego.

Kwintet zaprezentuje kompozycje dwóch autorów: Kwintet smyczkowy d-moll op. 3 nieco zapomnianego w Polsce Witolda Maliszewskiego, nauczyciela Witolda Lutosławskiego, oraz Kwintet smyczkowy G-dur op. 77 Antonína Dvořáka.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-wroclaw-string-quintet/ 


W grudniu w warszawskim Nowym Teatrze szczególny nacisk kładziony jest na program muzyczny. W ostatnim miesiącu tego roku usłyszymy utwory skomponowane przez Pawła Szymańskiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Adama Falkiewicza. 14 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 Orkiestra Sinfonii Varsovii skupi się na różnego rodzaju homo- i heterofoniach.

Homo- i heterofonie, czyli różnego typu faktury muzyczne rozpisane na głosy orkiestrowe, to główny temat koncertu Sinfonii Varsovii prowadzonego przez libańsko-polskiego dyrygenta Bassema Akiki. Partita IV (1986) Pawła Szymańskiego (ur. 1954), z charakterystycznym współgraniem nakładających się na siebie linii o zbliżonych konturach (heterofonia), i Concertino na trąbkę i orkiestrę (2015) Krzysztofa Pendereckiego (ur. 1933), z dominacją jednej melodii nad pozostałymi głosami (homofonia), to przykłady tych skrajnie odmiennych sposobów kompozytorskiego myślenia.

Holzwege (The Way To Nowhere, 1972) Tomasza Sikorskiego (1939-88), notabene autora swoiście pomyślanej antyhomofonicznej Homofonii, niechętnego zbyt wyraźnej organizacji przestrzeni muzycznej, to jeszcze inny, osobny typ muzycznej narracji: na statyczny, obsesyjnie powtarzany chybotliwy motyw, nakładane są elegijne wybrzmienia pozostałych instrumentów, a dramaturgiczne cezury wyznacza cisza. Intensywność skumulowanej energii wnoszą trzy utwory Adama Falkiewicza (1980-2007). Tę dwójkę kompozytorów-rówieśników należących do najpóźniejszego z reprezentowanych tu pokoleń zbliżają do siebie zarówno niezwykła oryginalność talentu i wyobraźni dźwiękowej, podobne wątki biograficzne i przedwczesna śmierć, jak i fakt, że stworzoną przez nich muzykę można usłyszeć jedynie sporadycznie.

Koncertowi z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” Sinfonii Varsovii towarzyszy instalacja audiowizualna przypominająca postać Adama Falkiewicza.

Maria Dutkiewicz

Więcej – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/faktury-w-oddzwiekach 


Fundacja Mundus Cantat zaprasza w dniach 14–15 grudnia 2019 roku na 5. edycję Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Muzyki Adwentowej i Świątecznej Mundus Cantat Sopot.

To wyjątkowe wydarzenie pachnące piernikiem, cynamonem i choinką wprowadzi trójmiejską społeczność w radosny nastrój oczekiwania na przyjście świąt Bożego Narodzenia. Festiwal jest konkursem, w czasie którego zespoły w nim uczestniczące staną w szranki i będą walczyć o nagrodę Prezydenta Miasta Sopotu, Jacka Karnowskiego.

Będzie to wyjątkowa okazja, żeby jeszcze przed świętami posłuchać kolęd z całego świata w wykonaniu utalentowanych chórów. Zabrzmią m. in. utwory Bohdana Riemera, Macieja Małeckiego, Jana Maklakiewicza, Romualda Twardowskiego i Stanisława Moryto. W Festiwalu weźmie udział 6 chórów: ze Szczecina, Polic, Nakła, Wejherowa, Gdańska i Sopotu. Chóry będą kolędować w wielu językach świata w różnych miejscach w Sopocie – Centrum Sopot, Kościele Gwiazda Morza, Urzędzie Miasta Sopot oraz w Kościele Chrystusowym mieszczącym się przy ul. Obrońców Westerplatte. Zespoły będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego będą wchodzić wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki, dyrygenci chóralni, profesorowie Akademii Muzycznej w Gdańsku – prof. Waldemar Górski, dr. hab. Michał Kozorys i prof. Beata Wróblewska.

W sobotę 14 grudnia o godz. 11:15 rozpoczną się przesłuchania w Kościele „Gwiazda Morza”. Zaraz po przesłuchaniach w Centrum Sopot chóry festiwalowe zaprezentują się szerszej publiczności, w krótkich koncertach na terenach sopockiego dworca. Tego samego dnia (sobota) o godz.15:30 również w Kościele Gwiazda Morza odbędzie się Koncert Finałowy wraz z ogłoszeniem wyników.

Zwieńczeniem festiwalu będzie coroczny koncert poświęcony pamięci Michaela Ray Dawidowa, który będzie miał miejsce w Kościele Chrystusowym 15 grudnia o godz. 17:00. W programie koncertu usłyszmy Chór Festiwalowy SSW Mundus Cantat pod dyrekcją Beaty Wróblewskiej i Gdański Chór Lekarzy pod dyrekcją Michała Kozorysa. W trakcie koncertu będą zbierane pluszaki, słodycze oraz środki opatrunkowe dla dzieci ze szpitala w Kijowie na Ukrainie.

Współorganizatorem przedsięwzięcia obok Fundacji Mundus Cantat jest miasto Sopot. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://munduscantat.pl/5-miedzynarodowy-festiwal-choralny-muzyki-adwentowej-i-swiatecznej-2019/ 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl


Read more


15 grudnia 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Łódzkiej zostanie zaprezentowany interdyscyplinarny projekt artystyczny Znaki czasu – pierwsze w historii Łodzi połączenie muzyki organowej, choreografii, live-electronics, tekstu literackiego oraz instalacji świetlnej.

Wydarzenie realizowane będzie siłami pedagogów i studentów Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Musikhochschule Lübeck, których współpraca zainicjowana została w 2018 roku dzięki podobnemu projektowi zrealizowanemu w kościele św. Jakuba w Lubece dzięki mecenatowi Stiftung zum 7. Dezember 1970. Koncepcja wydarzenia zaplanowanego na 15 grudnia przygotowana została przez profesorów Elżbietę Aleksandrowicz, Franza Danksagmüllera oraz Krzysztofa Urbaniaka i odnosi się wprost do historii 4 kultur funkcjonujących w dawnej Łodzi. Przestrzeń sali koncertowej Filharmonii Łódzkiej podzielona zostanie na 4 sfery wyznaczone przez 4 instrumenty organowe: organy symfoniczne, organy barokowe, pozytyw organowy oraz niewielki model organów.

Literatura organowa, która zaprezentowana zostanie podczas wieczoru, stworzy nawiązania do 4 społeczności tworzących historyczną aglomerację łódzką i – szerzej – region łódzki. W grupie utworów polskich zabrzmi Toccata z IX symfonii organowej Feliksa Nowowiejskiego, który w 1934 roku osobiście inaugurował zbudowane przez renomowaną firmę Wacława Biernackiego organy zgierskiej fary. Toccata Maxa Drischnera, kompozytora i organisty słynnych organów Englera w historycznie dolnośląskim Brzegu, nawiązuje do zabytkowych łódzkich organów, budowanych między innymi przez takie renomowane śląskie warsztaty organowe, jak Schlag und Söhne, Gebrüder Walther czy Rieger z Jägerndorfu w dawnym Śląsku Opawskim. Funkcję swobodnego nawiązania do rosyjskiej przeszłości Łodzi pełnić będzie dzieło Hell und Dunkel autorstwa Sofii Gubaiduliny. Z kolei dramatyczny los społeczności żydowskiej miasta Łodzi skomentuje niejako organowa transkrypcja Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego.

Sylwia Lewicka

Więcej – na stronie https://www.facebook.com/events/559825944562775/ 


Podróże niejednokrotnie stanowiły ważne źródło inspiracji dla kompozytorów, w tym dla Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, Karola Szymanowskiego i Michała Ziółkowskiego. Ich dzieła usłyszymy podczas koncertu 15 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki w interpretacji Akademickiej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Felix Mendelssohn Bartholdy po raz pierwszy odwiedził Wielką Brytanię w 1829 roku. Wizyta na wyspie Staffa zaowocowała powstaniem uwertury koncertowej Hebrydy, natomiast widok zrujnowanego klasztoru Holyrood Chapel stał się inspiracją do rozpoczęcia pracy nad symfonią, która przeszła do historii jako „Szkocka”.

IV Symfonia koncertująca Karola Szymanowskiego powstała w 1932 roku. Kompozytor nie mógł się zdecydować, czy napisać koncert fortepianowy, czy symfonię, dlatego też ostatecznie postanowił stworzyć symfonię z solową partią fortepianu. Trudności techniczne dostosował do własnych możliwości wykonawczych, a w jednym z listów określił kompozycję jako „sztuczkę pierwszej klasy”. Dzieło jest przystępne w odbiorze, pogodne i atrakcyjne dla słuchacza. Zawdzięcza to śpiewnej, pełnej powabu melodyce i umiejętnemu połączeniu partii fortepianu z migotliwie brzmiącą orkiestrą.

Tego wieczoru zabrzmi również utwór Black Swan Michała Ziółkowskiego, kompozytora młodej generacji, ucznia Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7758 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na koncert finałowy całorocznego cyklu recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się 15 grudnia 2019 roku o godz. 19.00.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych. Udział w dziesiątej jubileuszowej edycji wzięli wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W programie ich recitali znalazły się arcydzieła muzyki organowej, utwory kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego.

Podczas koncertu finałowego wystąpi dyrektor artystyczny festiwalu dr hab. Michał Markuszewski. Program koncertu wypełni muzyka improwizowana, a inspiracją do tego będzie film – klasyka kina niemego Nosferatu w reż. Friedricha Wilhelma Murnau'a.

Wstęp na koncert jest wolny (kościół ogrzewany).

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl 


15 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej NOSPR Orkiestra Muzyki Nowej wraz z wokalistami Schola Cantorum Minorum Chosoviensis wykona najnowszą kompozycję Marcela Pérèsa Mysteria Apocalypsis II. Całość poprowadzi Maciej Tomasiewicz.

Nie ma w Nowym Testamencie bardziej tajemniczej, nawet dziwnej, księgi, niż Apokalipsa św. Jana – jej obrazy od wieków karmią nasze wyobrażenia o końcu świata. Do tego tekstu sięgnął też Marcel Pérès, tworząc dwie części Mysteria Apocalypsis. Jako śpiewak i naukowiec, Pérès zrewolucjonizował wykonawstwo muzyki najdawniejszej. Przywrócił praktyce chorału gregoriańskiego wpływy zapomnianych w ciągu wieków tradycji: korsykańskiej, bizantyjskiej, arabskiej, hebrajskiej, a nawet egipskiej. Zadał tym samym kłam przekonaniu niektórych, że muzyka średniowieczna jest sterylna i pozbawiona emocji.

Doświadczenia w różnych typach śpiewów – choć obecnych w kulturze od ponad tysiąca lat, to brzmiących dla nas wręcz egzotycznie – Pérès wykorzystuje też w swojej pracy kompozytorskiej. W prawykonanym w tym roku Mysteria Apocalypsis II połączył jednak nie tylko różne tradycje wokalne, ale także ich dawne brzmienie ze współczesną tkanką instrumentalną. A przede wszystkim, na przekór naszym przyzwyczajeniom, nie wybrał motywów ognia z nieba czy złowróżbnych trąb; tekst do swojego utworu zaczerpnął z rozdziałów 21 i 22 księgi, opisujących nową ziemię i nowe niebo, świat szczęścia i pokoju.

Dominika Micał

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 


16 grudnia 2019 roku w Nowym Teatrze grupa Kwartludium podczas interaktywnego warsztatu i koncertu zada pytania o przyszłość muzyki w dobie technologii: czy być może w przyszłości roboty zastąpią skrzypaczki?

Współcześni kompozytorzy, zespół instrumentalny i samodzielne, interaktywne obiekty, które może zbudować każdy. Jak zaprogramować proces komponowania utworu? Dlaczego publiczność może wpływać na zakończenie kompozycji muzycznej? Czy robot zastąpi skrzypaczkę? O godz. 18.30 Dagna Sadkowska poprowadzi interaktywny warsztat dla dorosłych i młodzieży od 13 roku życia. Skrzypaczka pokaże też jak działa Arduino, zaś Jan Duszyński i członkowie Kwartludium poprowadzą zabawy muzyczne dla najmłodszych.

O godz. 20:00 odbędzie się koncert, podczas którego Kwartludium – znakomity zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej – zaprezentuje utwory Doppelganger Rafała Ryterskiego na 4 instrumenty, mechanizmy elektryczne oraz elektronikę, Bulb Teoniki Rożynek na klarnet kontrabasowy, fortepian, perkusję, skrzypce amplifikowane, warstwę elektroniczną z wideo, live electronics i oświetlenie, oraz Deaphone Jana Duszyńskiego na skrzypce, fortepian, klarnet basowy, instrumenty perkusyjne z wykonaniem VR. Te najnowsze kompozycje Teoniki Rożynek, Jana Duszyńskiego i Rafała Ryterskiego powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/kwartludium-roboty-arduino-i-game-over 


16 grudnia 2019 roku o godz. 18.30 w warszawskiej Bibliotece Multimedialnej Mokotów (ul. Tyniecka 40a) będzie miał miejsce koncert „Improwizacja - sposób nauczenia, zrozumienia”, podczas którego odbędzie się prawykonanie światowe nowego utworu Wojciecha Błażejczyka.

Joanna Freszel wraz z kompozytorem Cezarym Duchnowskim oraz akordeonistą Rafałem Łucem będzie śpiewać i improwizować – tłumaczyć muzykę nową słowem, obrazem, dźwiękiem rozłożonym na jego składowe. Wszystko po to, aby dostarczyć widzom wiele inspiracji i przybliżyć współczesną muzykę klasyczną. W programie pojawi się jedno prawykonanie światowe kompozycji Wojciecha Błażejczyka (na głos, akordeon i elektronikę), trzy języki, czterech kompozytorów, oddech, interpretacja.

Koncert będzie zwieńczeniem przyznanego sopranistce Joannie Freszel Stypendium Miasta Stołecznego Warszawy. Śpiewaczka ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Jadwigi Rappé. Jest laureatką licznych konkursów wokalnych, zdobywczynią nagród specjalnych w konkursach międzynarodowych. W 2016 jej płyta Real Life Song została nominowana do nagród polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk” w kategoriach „Album Roku Muzyka Współczesna” oraz „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej”. W 2017 została laureatką Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna”.

Projekt „Improwizacja – sposób nauczenia, zrozumienia” finansuje m.st. Warszawa. Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.mbddim.pl/kalendarz-wydarzen/1575-koncert-improwizacja-spos%C3%B3b-nauczenia,-zrozumienia.html?date=2019-12-16-18-30 


17 grudnia 2019 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga będzie miał miejsce koncert kameralny w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej”.

„Scena dla muzyki polskiej” to nowy program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce, w tym w Kielcach.

W repertuarze koncertu znalazła się polska liryka wokalna XX w. w wykonaniu duetu: sopranistki Joanny Freszel i pianisty Łukasza Chrzęszczyka. Centralną postacią jest tutaj Karol Szymanowski. Fragmenty trzech jego opusów zestawione są z cyklami Jerzego Lefelda, Zygmunta Mycielskiego i Szymona Laksa oraz wyborem pieśni tegorocznej jubilatki – Grażyny Bacewicz. Klucz do owego programu tkwi w różnorodności, zarówno w sferze dźwięku, jak i słowa. Wiele z tych pieśni artyści nagrali na płycie Śpiewnik polski, która nakładem Orphée Classics ukazała się już w sprzedaży.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/press/press_17.12.19.html 


Związek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa, organizatorzy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”, zapraszają na Wieczór Prawykonań 18 grudnia 2019 roku w Sali Kameralnej im. Emila Młynarskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej o godz. 19.00, podczas którego nastąpi wyłonienie zwycięzców Konkursu.

Ideą międzynarodowego konkursu kompozytorskiego jest odrodzenie twórczości operowej, która nawiązywałaby do koncepcji estetycznej Stanisława Moniuszki – dramatu muzycznego powstałego na kanwie problemów społecznych.

31 sierpnia 2019 roku Jury Konkursu w składzie: Krzysztof Penderecki – honorowy przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, podjęło decyzję o zakwalifikowaniu do II etapu następujących dzieł: Poczekalnia godło Hipokrates (kompozytor Ignacy Zalewski); 2001 godło POPPEA (kompozytorka Patricia Elizabeth Martínez); Maska godło 211289 (kompozytor Otto Wanke); Imigrant godło czado2001 (kompozytor Tomasz Szczepanik); Szumią, 36o godło ilriverso8o (kompozytor Paweł Siek); Klon godło oksuinom-klon (kompozytorka Estera Wityńska).

Podczas Wieczoru Prawykonań nastąpi publiczne wystawienie zakwalifikowanych do II etapu utworów, a następnie rozstrzygnięcie Konkursu i przyznanie nagród. Zwycięzca Konkursu otrzyma nagrodę główną w wysokości 40 000 złotych oraz tytuł zwycięzcy Konkursu. Pozostali finaliści otrzymają nagrody w wysokości 20 000 złotych oraz tytuły laureata Konkursu. Niezależnie od w/w nagród przyznana zostanie nagroda publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wysokości 10 000 złotych wraz z tytułem laureata nagrody publiczności.

Dodatkowe informacje – na stronie https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2019-2020/12-minut-dla-moniuszki-wieczor-prawykonan/termin/2019-12-18_19-00/ 


Nazywany ojcem opery narodowej Stanisław Moniuszko był również twórcą pięknych i wzruszających dzieł o tematyce sakralnej. Wybór tych właśnie kompozycji Chór Polskiego Radia zaprezentuje 19 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w kościele św. Augustyna i św. Jana Chrzciciela w Krakowie.

W roku, w którym muzyczny świat celebruje 200. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki, Chór Polskiego Radia ponownie sięga po jego religijne dzieła. Ich ciekawy wybór znaleźć można na wydanym przed paroma dniami albumie Stanisław Moniuszko – Msze.

„Nagrana przez nasz zespół wspólnie z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie płyta to długo wyczekiwana przez melomanów pozycja w polskiej literaturze muzycznej. Znalazły się tu trzy msze Stanisława Moniuszki: Es-dur, Des-dur i d-moll. Jedyne msze jakie skomponował z towarzyszeniem orkiestry. Do tej pory znane były wyłącznie ich nagrania z akompaniamentem organów. Mamy zatem pierwsze w dziejach polskiej fonografii wydanie tych dzieł w pełnej wersji” – podkreśla Maria Piotrowska-Bogalecka, dyrektor artystyczna Chóru Polskiego Radia.

Dwie z trzech zawartych na tym albumie mszy – Msza polska d-moll oraz Msza łacińska Es-dur – zabrzmią podczas grudniowego koncertu Chóru Polskiego Radia. Program wieczoru dopełnią motety Stanisława Moniuszki: Veni Creator Spiritus, Vide humilitatem oraz Ne memimeris.

Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będą znakomici soliści: Dagmara Gorczyczyńska-Kołodziej – sopran, Anna Bober – alt, Sebastian Mach – tenor, Dominik Kujawa – bas oraz zespół instrumentalny pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.


Koncert zimowy w Filharmonii Gorzowskiej 20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00, jak przystało na przedświąteczny czas, mienić się będzie pełną gamą barw i nastrojów. Od barokowego „szaleństwa”, przez kompozycje z saksofonem w roli głównej oraz muzykę z baletowej opowieści o sprytnym Pulcinelli, po najpiękniejsze polskie kolędy.

Concerto Grosso op. 5 nr 12 (1729) Francesca Geminianiego to aranżacja Sonaty skrzypcowej jego nauczyciela – Arcangela Corellego. Wykorzystując barokową formę wariacyjną pod nazwą la follia (szaleństwo), gdzie z każdą kolejną wariacją zwiększa się stopień trudności technicznych oraz dodając od siebie piękną partię drugich skrzypiec, Geminiani stworzył genialny zestaw kontrastujących dialogów solo i tutti.

Saksofon zabrzmi tego wieczoru w dwóch utworach – w Koncercie saksofonowym (1934) Aleksandra Głazunowa, w którym ciepła, kantylenowa melodia i wirtuozowskie elementy odkrywają rozległe możliwości jednego z najmłodszych instrumentów dętych oraz w kompozycji Ryszarda Żołędziewskiego Tigran 2 (2019). Kolejna pozycja w programie to suita Igora Strawińskiego z baletu Pulcinella (1920), inspirowanego konwencją commedii dell’arte.

Utwory zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Chór i orkiestra Szkoły Muzycznej I i II st.im. Tadeusza Szeligowskiego pod dyrekcją Jacka Kraszewskiego. W roli solisty wystąpi kompozytor i saksofonista Ryszard Żołędziewski.

Urszula Śliwińska

Więcej – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1633/2019-12-20/19:00 


Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zapraszają 20 grudnia 2019 o godz. 19:30 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na koncert finałowy XII Ogólnopolskiego Skupu Dźwięków Nowych i Używanych „Wolna Przestrzeń”.

Celem warsztatów, które odbywają się w dniach 14–20 grudnia, jest: zainspirowanie uczestników do własnej, indywidualnej ekspresji twórczej, zdobycie umiejętności twórczego współdziałania w grupie, zapoznanie z różnymi aspektami muzyki współczesnej i warsztatem twórczym nauczycieli oraz spotkanie międzypokoleniowe, wspólna praca nad przygotowaniem utworu i doświadczenie występu scenicznego. W warsztatach biorą udział osoby pragnące rozszerzyć swoje doświadczenia o elementy improwizacji zespołowej i praktykę humanistyki muzycznej. Inspiracją dla warsztatów Skupu jest w tym roku hasło „Wolna przestrzeń”. W trakcie warsztatów rozwijane będą umiejętności improwizacji, muzycznej interpretacji obrazu, muzycznej interpretacji słów-kluczy, formy mobilnej. Czyli tych aspektów muzyki, które w maksymalnym stopniu wiążą się z wolnością i otwartością na kreatywność. Ale badane też będą granice wolności twórczej przy pracy zespołowej – znajdowanie delikatnej równowagi pomiędzy indywidualną ekspresją członka zespołu a podporządkowaniem się wspólnej wizji i uważnym wsłuchiwaniem w to, co proponują inni członkowie grupy. Częścią warsztatu jak i powstałego utworu będzie samodzielne prowadzenie zespołu poprzez znaki i sygnały w trakcie przebiegu utworu, jako wyraz równouprawnienia i swoistego muzycznego parlamentaryzmu.

Warsztaty prowadzą doświadczeni muzycy, kompozytorzy, improwizatorzy tworzący grupę Kawalerowie Błotni : Jerzy Kornowicz – kierownik artystyczny warsztatów, Krzysztof Knittel, Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Tadeusz Wielecki. Wykładowcy wspólnie z uczestnikami warsztatów wezmą udział w koncercie finałowym, na którym zaprezentowany zostanie przygotowany na warsztatach utwór.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 Filharmonia Narodowa zaprasza melomanów na polsko-francuski wieczór, podczas którego w roli solistki wystąpi kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel.

Pierwszą część koncertu wypełni pełna młodzieńczej świeżości, niepozbawiona inwencji melodycznej Symfonia C-dur napisana przez nastoletniego Georgesa Bizeta. Twórcy Carmen trudno jeszcze było w tamtym czasie wyzwolić się z wpływów swojego mistrza Charlesa Gounoda i stąd jej klasyczny charakter. Być może Bizet miał tego świadomość i dlatego nie przywiązywał do swojej Symfonii dużej wagi. Partytura musiała bowiem przeczekać niemal osiemdziesiąt lat, aby dopiero w latach 30. ubiegłego wieku ujrzeć światło dzienne.

Utwory, które bezpośrednio wprowadzą nas w nastrój Bożego Narodzenia to pełna skupienia Litania do Marii Panny Karola Szymanowskiego oraz wybór najpiękniejszych polskich kolęd w opracowaniu Witolda Lutosławskiego. Obydwa dzieła, pomimo zupełnie odmiennego języka muzycznego, cechuje jednakowa swoista prostota i szlachetność. Przy czym Lutosławski nie stworzył jedynie użytkowego opracowania popularnych pieśni bożonarodzeniowych. Używając charakterystycznych dla siebie środków techniki kompozytorskiej w oryginalny sposób potraktował powszechnie znane kolędy, nadając im odświeżoną formułę.

Dzieła wykonają Orkiestra Filharmonii Narodowej i Chór Żeński Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Ludovica Morlota.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 


Koncert 20 grudnia 2019 roku, który odbędzie się w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego o godz. 19.00 przyniesie melomanom moc niezwykłych doznań i odkryć. Katowicka publiczność będzie bowiem pierwszą, która usłyszy zrekonstruowany Koncert na flet i orkiestrę Witolda Friemanna w wykonaniu znakomitego flecisty Łukasza Długosza.

Pierwszym jednak utworem, którego wysłuchamy, będzie uwertura do opery Kalmora Karola Kurpińskiego. Zawiera ona w sobie wiele motywów obecnych później w akcji dramatycznej, a stylem nawiązuje do twórczości Gioacchina Rossiniego. Następnie melomani zgromadzeni w sali koncertowej im. Karola Stryji będą świadkami niezwykłej premiery. W partii solowej odnalezionego po latach dzieła Witolda Fiemanna zaprezentuje się Łukasz Długosz, który nieustannie promuje polską kulturę na całym świecie, a także bierze czynny udział w odkrywaniu nowych i zapomnianych dzieł polskich twórców. Jest on laureatem wszystkich ogólnopolskich i wielu międzynarodowych konkursów fletowych. To właśnie do tego wybitnego instrumentalisty zwróciła się rodzina kompozytora, by wykonał zachowany jedynie w rękopisach Koncert na flet i orkiestrę.

Po tym niezwykłym doświadczeniu filharmonicy śląscy wykonają fragmenty baletu Dziadek do orzechów op. 71 Piotra Czajkowskiego. Będzie to coś więcej niż popularna Suita. Filharmonicy śląscy wykonają jej rozszerzoną wersję, by poprzez nastrój tej muzycznej opowieści wprowadzić publiczność w magiczny czas Bożego Narodzenia.

Nad całością czuwać będzie Hobart Earle, dyrygent pochodzenia amerykańskiego urodzony w Wenezueli, doceniany za promowanie twórczości kompozytorów słowiańskich oraz jej znakomite interpretacje. Obecnie maestro pełni funkcję dyrektora muzycznego i pierwszego dyrygenta Orkiestry Filharmonii w Odessie.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 


20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w tyskiej Mediatece odbędzie się wyjątkowe wydarzenie w ramach tegorocznej edycji festiwalu Auksodrone – koncertowe wykonanie opery Ahat Ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka do libretta Noblistki Olgi Tokarczuk.

Opera Ahat Ilī – siostra bogów (2018) Aleksandra Nowaka wg powieści Olgi Tokarczuk Anna In w grobowcach świata opowiada na nowo jeden z najstarszych mitów – historię o zejściu do podziemi, o stoczonej tam walce oraz o konsekwencjach tych wydarzeń. Bohaterami opowieści są postacie boskie, ludzkie i demoniczne kierowane różnymi tajemniczymi siłami, splecione ze sobą siecią fatalnych relacji. Postacią główną jest nie bóg, lecz – odwrotnie niż w oryginalnym micie – człowiek, usiłujący odnaleźć swoje miejsce w świecie rządzonym przez bogów, zrozumieć ten świat i uratować go przed zgotowaną przez nich katastrofą. Końca świata nie będzie, ale to człowiek musi ponieść ostateczną ofiarę, by zachować boski porządek.

W rolę tytułową Ninszubur wcieli się Urszula Kryger. Joanna Freszel wystąpi jako bogini życia Inanna, Ewa Biegas jako siostra Inanny, bogini śmierci Ereszkigal, a Jan Jakub Monowid jako kochanek Inanny, Dumuzi. Sebastian Szumski, Bartłomiej Misiuda i Szymon Kobyliński to w operze bogowie-ojcowie. Towarzyszyć im będzie, przygotowany przez Annę Szostak-Myrczek, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia w rolach tłumu ludzi i demonów oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia.

Szczegóły: http://www.auksodrone.com/ 


W Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina 20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00, niezależnie od tego, co za oknem, odbędzie się „Koncert zimowy”.

Zadyryguje koncertem jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów, Antoni Wit. Maestro koncertował w wielu krajach świata, pracował z najlepszymi orkiestrami, m.in. z tokijską NHK, Filharmonią Berlińską czy Cleveland Orchestra. W Łodzi dyrygował po raz pierwszy dokładnie pół wieku temu.

W repertuarze Wita istotną rolę odgrywa muzyka polska. W związku z tym w programie znajdzie się uwertura koncertowa Morskie Oko op. 19 Zygmunta Noskowskiego, którą podyktowały kompozytorowi wspomnienia z tatrzańskich wycieczek. Górskimi krajobrazami inspirowana była także Symfonia „Alpejska” op. 64 Richarda Straussa. Ponadto muzycy wykonają VIII Symfonię h-moll „Niedokończoną” D.759 Franza Schuberta.

Spotkanie przedkoncertowe g. 18.15 poprowadzi Piotr Matwiejczuk („Ruch Muzyczny”). Przed koncertem odbędzie się wernisaż wystawy drzeworytów Tomasza Kawełczyka „Ogrody Qi”.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-zimowy-0 


20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach w ramach cyklu koncertowego „Estrada Młodych” odbędzie się koncert świąteczny.

Na przedświąteczny wieczór do Filharmonii Świętokrzyskiej zaproszony został Chór Mieszany i Orkiestra Kameralna Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Warszawie. Dyrygować będzie Katarzyna Sokołowska, wicedyrektor ds. artystycznych Szkoły, a Orkiestrę przygotował Radosław Labahua – dyrygent, producent muzyczny, trębacz.

W programie koncertu usłyszymy tradycyjne polskie kolędy opracowane przez Mariana Sawę. Zmarły w 2005 zasłużony kompozytor i pedagog dedykował je chórowi mieszanemu Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera, który w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia prowadził znakomity chórmistrz Zbigniew Soja. W oryginale kompozycje te przeznaczone są na chór czterogłosowy z towarzyszeniem organów. Na potrzeby koncertu w Filharmonii Świętokrzyskiej zostały zaaranżowane na orkiestrę kameralną i chór mieszany przez Marcina Molskiego. Dzięki swojej klasycznej, tradycyjnej formie, bogatej harmonii wzruszają i tworzą atmosferę prawdziwych rodzinnych, polskich świąt. Usłyszymy m. in. Wśród nocnej ciszy, Dzisiaj w Betlejem, Anioł pasterzom mówił, Wesołą nowinę, Gdy się Chrystus rodzi, Przybieżeli do Betlejem, Ach ubogi żłobie, Tryumfy Króla Niebieskiego, Jezus Malusieńki, Mędrcy świata, Pójdźmy wszyscy do stajenki, Bóg się rodzi, a także kolędę Święta noc Marcina Molskiego do słów Jana Rychnera.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_20.12.19.html 


Ena Maria Aldecoa przeszła do historii, będąc pierwszym filipińskim sopranem w recitalu pieśni na festiwalu Richard-Wagner-Festival w Bayreuth w 2018. Polska publiczność będzie miała możliwość zapoznać się z jej sztuką wykonawczą 21 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku.

Ena Maria Aldecoa studiowała pod kierunkiem prof. Mitsuko Shirai i prof. Hartmuta Hölla, dwóch niekwestionowanych autorytetów pieśni drugiej połowy XX wieku. Jej skala głosu, znakomita kontrola oddechu, precyzja dźwięku, głębia interpretacji i przede wszystkim niesamowita charyzma na scenie – sprawiły, że jej śpiew doceniały wielokrotnie takie legendy, jak Wolfgang Rihm czy Heinz Holliger. Artystka potrafi także zauroczyć partiami klasycznymi, takimi jak Ah, non credea mirarti Vincenza Belliniego (partia Aminy w La Sonnambula), której wykonanie wycisnęło łzy publiczności w Teatro Verdi we Florencji. W latach 2008–2018 dała niezliczone recitale w Niemczech, Francji, Włoszech oraz Filipinach. Jest kierownikiem Instytutu Instrumentów Klawiszowych na University of the Philippines College of Music od sierpnia 2015 oraz dyrektorem artystycznym Art Song Academy Manila od listopada tego roku.

Dla publiczności w Białymstoku artystka przygotowała specjalny program, w którym nie zabraknie dzieł kompozytorów węgierskich, czeskich i polskich, m. in. Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego, bliskich naszym sercom, a ponadto wiele dzieł najważniejszych kompozytorów filipińskich, takich jak Nicanor Abelardo, Felipe Padilla De León, Manuel Velez, John August Pamintuan czy Ryan Cayabyab.

Więcej – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/gdy-mowi-muzyka/ 


Okres Bożego Narodzenia to przede wszystkim czas, w którym wykonuje się kolędy. Zabrzmią one 27 grudnia 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki w wykonaniu artystów Chóru NFM i West Side Sinfonietta pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, Marcina Danilewskiego i Pawła Maślanki.

Tego wieczoru w NFM zabrzmią polskie kolędy: Wśród nocnej ciszy, Gdy śliczna Panna, Bóg się rodzi, Z narodzenia Pana, Lulajże, Jezuniu, Mizerna, cicha i Oj maluśki, maluśki w opracowaniu M. Zielińskiego.

Niektóre utwory, choć przynależą do muzyki klasycznej, są tak popularne i rozpoznawalne, że dobrze znają je także osoby w ogóle niezwiązane ze światem muzyki. Jednym z takich dzieł są koncerty skrzypcowe Antonia Vivaldiego, zebrane pod wspólnym tytułem Cztery pory roku. Doczekały się one kilka lat temu niezwykle zajmującej aranżacji. Autorem Four Seasons Recomposed jest Max Richter, brytyjski kompozytor niemieckiego pochodzenia. Pierwsze wykonanie utworu miało miejsce w 2012 roku w Londynie. Dzieło od razu zdobyło olbrzymią popularność, a jego nagranie trafiło na szczyty list przebojów w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i Anglii. Richter przetworzył kompozycję Vivaldiego w pomysłowy sposób, odważnie i z inwencją bawiąc się z oczekiwaniami odbiorców. W doskonale rozpoznawalnych miejscach subtelnie zmienił rytm, dynamikę i obsadę, wprowadził do muzyki element zaskoczenia. Odbiorca słyszy coś, co teoretycznie doskonale zna, ale w praktyce jest to jednak coś zupełnie nowego. Richter często nawiązuje do estetyki minimalizmu, powtarzając krótkie motywy albo tworząc statyczne, nieruchome brzmienia. Całość jest intrygująca, a dzięki przystępności stanowi doskonałą propozycję zarówno dla koneserów klasyki, jak i osób słuchających takiej muzyki okazjonalnie.

Materiały prasowe NFM

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7291 


Prestiżową propozycję na magiczną noc noworoczną przygotowała Toruńska Orkiestra Symfoniczna. W ramach dwóch koncertów 31 grudnia 2019 roku o godz. 17.00 i 20.30 w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki wystąpią soliści współpracujący z największymi ośrodkami operowymi Polski i Europy.

Artyści zaprezentują zróżnicowany repertuar, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Utwory operetkowe, operowe i musicalowe w zaskakujących aranżacjach zachwycą nie tylko melomanów. Artyści, którzy zaczarują nas swoimi interpretacjami, to sopranistki Natalia Rubiś-Krzeszowiak i Maria Rozynek- Banaszak oraz barytony Szymon Komasa i Szymon Mechliński. Orkiestra zagra pod batutą Macieja Koczura. Nad rozrywkowym charakterem wieczoru czuwać będzie konferansjer Jerzy Snakowski. W programie koncertu znalazły się utwory muzyki rozrywkowej, arie i duety z największych operetek oraz musicali, m. in. z My Fair Lady i Księżniczka Czardasza, a także Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz.

Solowe arie i duety wprawią gości w taneczny nastrój. Nie zabraknie również muzycznych fajerwerków-niespodzianek. W przerwie wzniesiony zostanie toast symboliczną lampką szampana. Obowiązuje strój wieczorowy.

Szczegóły i program koncertu – na stronie http://www.tos.art.pl/ 


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza 31 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 na Koncert Sylwestrowy. Tego szczególnego wieczoru NOSPR poprowadzi Maestro Lawrence Foster!

Na program koncertu złożą się przede wszystkim znane i lubiane utwory znakomitych amerykańskich kompozytorów. Na początek Agnegram Michaela Tilsona-Thomasa, artysty który nie tylko jest kompozytorem i pianistą, ale też dyrektorem San Francisco Symphony Orchestra, dyrektorem artystycznym i założycielem New World Symphony Orchestra oraz głównym gościnnym dyrygentem London Symphony Orchestra. Jako drugi zabrzmi Knoxville: Summer of 1915 na sopran i orkiestrę Samuela Barbera, twórcy znanego z zapadających w pamięć tematów, którego Adagio na smyczki znają nie tylko pasjonaci muzyki poważniej, ale i popkultury. W muzyce Aarona Coplanda amerykańskiego ducha czuć w każdej nucie, podczas koncertu sylwestrowego usłyszymy utwór czerpiący z kowbojskiej tradycji – Epizody taneczne z baletu Rodeo.

W programie znajdziemy także akcent polski – utwór Bronisława Kapera, polskiego kompozytora muzyki filmowej i teatralnej. W Hollywood skomponował on ilustracje muzyczne do blisko 150 filmów, otrzymując Oscara za ścieżkę dźwiękową do filmu Lili, która tego wieczoru wypełni brzmieniem salę NOSPR.

Skoro sylwester w amerykańskim stylu, to nie może zabraknąć dwóch nazwisk: Leonard Bernstein i George Gershwin. W tanecznych rytmach musicalu On the Town Bernsteina i legendarnych wręcz motywach Amerykanina w Paryżu zakończymy rok 2019 i przywitamy Nowy Rok!

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://nospr.org.pl